flippy schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:18:
[...]
woon werkverkeer is niet zwaar agriarisch werk, en dat ding overleeft het nog geen week op een boederij.
accu is ook te klein voor de last. en met die banden rij je niet tof op reguliere wegen, je glijd alle kanten op bij een noodstop.
koop het goede voertuig voor de juiste werkzaamheden. dus geen offroad voertuig voor rijden over asfalt.
dit ding heeft ook 2x2 aandrijving, een paar andere merken hebben dat ook geprobeerd, maar het gros van de mensen vinden het ook niet fijn rijden op reguliere wegen. hou er rekening mee dat het ongemakkelijk rijd. in nederland zijn al die scooters al de schroothoop op verdwenen, niemand wil ze.
Zwaar agrarisch werk = zwaarder dan woon-werkverkeer, lijkt me een feit. Hij is gebouwd voor heavy duty werk. Je kunt hem met offroad banden of gewone banden kopen, dat is dus geen argument.
Overleeft een Ubco geen week op een boerderij? Dat slaat nergens op, zeker als je later beweert dat je het liever bij de feiten houdt. Ik heb een aantal reviews gelezen, dit komt nergens terug dus ik denk dat het niet meer is dan een verzinsel.
Uit de recensies blijkt niet dat ie oncomfortabel zou rijden, dat lijkt me ook speculatie. 2x2 geeft betere tractie, je komt dus op glad wegdek makkelijker weg vanuit stilstand. Ik zie geen nadelen behalve dat de constructie duurder is doordat je 2 elektromotoren nodig hebt. Net zoals een auto met 4WD ook geen noemenswaardige nadelen heeft, zeker als dat inschakelbaar is en het ligt voor de hand dat dit bij een Ubco elektronisch geregeld is. Dat is makkelijk met 2 motoren.
je kan 40 accus in een voertuig zetten, maar als ze te klein zijn bij elkaar opgeteld heb je er nog steeds weinig aan. en als een fabriekant STANDAARD al 2 accus meegeeft zou dat al een hint moeten zijn. aka: accu te klein. en wat bedoel je met bms accu-managment, je zegt letterlijk 2x achter elkaar hetzelfde. BMS staat voor Battery Managment System.
elke lithium accu heeft een bms erin zitten. dat is niks bijzonders of marketing waardig.
Jij hebt eerder gezegd dat 2 accu's vooral een probleem is als eerst de 1e wordt leeggetrokken en daarna de 2e. Als beide accu's tegelijk worden aangesproken, gedraagt het systeem zich eerder alsof het 1 accu heeft.
Geen van de modellen levert standaard 2 accu's dus over welke hint heb je het?
iTank: 1x of 2x 1.7 kWh, LG/Panasonic cellen
Brekr: 1 of 2x 2 kWh, 2 jaar garantie
Ubco: 1x 2.45 kWh, Panasonic cellen
Accu's zijn niet klein en de cellen zijn van goede afkomst, alleen bij de Brekr is dat onbekend.
BMS leg ik uit omdat niet iedereen die afkorting kent.
nogmaals, het hebben van een BMS is geen verkoopargument.
2 jaar is EU wettelijk minium wat moet. daar zit dus geen reclame achter, ze mogen geen scooter verkopen met minder garantie. weer geen argument. en ook bij deze is de accu superklein en dus gaat snel stuk.
alu frame is helemaal in deze uitvoering niet echt een baken van vertrouwen, het ziet er leuk uit maar 1 stoeprand/drempel/kuil verkeerd pakken en je dure alu buis is krom of gescheurd.
2 jaar garantie is geen argument? Jij zegt dat de accu GEGARANDEERD binnen 1.5 jaar defect is. Daarop zeg ik: je krijgt 2 jaar garantie.
En dat "superkleine" valt wel mee, lijkt me een onzinnige kwalificatie. Met een woon-werkafstand die meestal 10-25 km enkel is, wil je geen accu waarmee je 150 km kunt rijden want dan betaal je veel geld voor die overcapaciteit.
de nieuwere modellen en veel oude modellen hebben het riem-probleem al lang opgelost en die riemen gaan 10.000km of meer mee. nieuwe riem kost 60 euro en vervang je in 10 minuten. govecs heeft een stalen frame met poedercoating. roest dus niet en is heel wat steviger dan zo'n peppie alu buisje die knapt of buigt als je een stoeprand verkeerd pakt. raad eens hoe ik dat weet.....

Stalen frame roest allicht sneller dan een aluminium frame, is normaliter zwaarder = minder actieradius, minder stijf = minder fijn rijgedrag. Aluminium is duurder dan staal; desondanks is ook de auto-industrie grotendeels overgestapt op aluminium, zeker de duurdere merken.
Ook een grotere accu is zwaarder. Gewicht wil je zo weinig mogelijk op een scooter, beïnvloedt actieradius, prestaties en wegligging.
Er is niks "peppie" aan aluminium, gemiddeld genomen is het gewoon een duurder en beter materiaal dan staal voor een scooter/brommer.
sidenote: naafmotoren zijn niet onderhoudsrij, met name de goedkope niet (inc die bosch dus). die moeten elke paar jaar nieuwe lagers hebben.
Naafmotor heeft minder onderhoud nodig dan een middenmotor met riem of ketting. Dat laatste betekent vuil in je aandrijving = onderhoud. Naafmotor hoef je niet schoon te maken, riem/ketting aandrijving wel. En het gaat sneller stuk.
ook al is het voor mooi weer, als ik 4000 euro ergens tegenaan gooi verwacht ik dat de accu 10 jaar meegaat, niet 2.
2 jaar is ook geen feit he? Lijkt me eerder een worst-case scenario dan de norm.
Twee tot vier jaar bij intensief gebruik is eerder de norm. Dat vind je terug bij bronnen als deze:
https://electric-scooter....ectric-scooter-batteries/kijk, op zich moet iedereen kopen wat ze willen en er zelf achter komen. maar ik zie momenteel iemand die meer kijkt naar uiterlijk en peppie verkooppraatjes dan harde feiten. ik ben meer van de harde feiten en volkomen allergisch voor verkooppraatjes en marketinggelul.
Dan schat je me verkeerd in. Jij laat iig blijken niet aan feiten te hechten maar liever met wilde speculatie te komen als dat niet in je straatje past.
- De opmerking dat een Ubco binnen een week op de boerderij kapot zou zijn terwijl dat niet uit long-term review blijkt;
- De garantie dat de LG en Panasonic accu's in de door mij genoemde scooters binnen 1.5 jaar defect zijn ofwel binnen de garantieperiode;
- De opmerking dat een 2x2 bromscooter niet fijn rijdt en op de schroothoop belandt waar de recensies anders zeggen...
- De opmerking dat een Ubco onveilig is vanwege offroad banden die niet verplicht zijn, je hebt ook straatbanden;
Speculatie, waarschijnlijk van het wilde type en nog onzinnig ook. Dat je liever hebt dat iedereen zijn euro's naar jouw brengt zodat je iets voor ze kan bouwen en je dus je eigen persoonlijke business verdedigt, snap ik. Ik twijfel er niet aan dat je goed spul bouwt en over accu's veel weet. Maar ben daar wel transparant in, want bovengenoemde is TO-TAAL niet objectief en feitelijk, ook niet als je zelf beweert van wel.
dus als men denkt/wijsgemaakt is dat een "bms-accu-managment-systeem" wonderbaarlijk een accu het eeuwige leven of zo geeft meot even terug worden gehaalt naar deze wereld waar natuurwetten gewoon normaal werken.
Dat beweert niemand hier, ik ook niet. Is je eigen fantasie. Dat je beter een BMS kunt hebben dan geen BMS, lijkt me helder.
alle fabrikanten geven geld uit aan marketing en een peppie uiterlijk van hun scooters. dus de gladder de verkooppraat en de "vetter" het uiterlijk betekent dus dat er minder geld is uitgegeven aan de technische zaken. dus men gaat bezuinigen op hetgene wat de klant niet ziet: de cellen in de accu.
er zijn 3 mogelijkheden:
1: men gebruikt prachitige cellen van een gerenomeerd merk. maar die zijn duur, dus we gebruiken er veel te weing om kosten te besparen en dat de levensduur ruk is maakt ons niet uit zolang het maar de garantieperiode overleeft.
dit is wat 20% doet.
2:men gebruikt de meest goedkope rommel waar we maar aan kunnen komen wat niet meteen in brand vliegt. garnatie is niet zo belangrijk want een accu kost toch bijna niks.
70% van de markt doet dit.
3: we gebruiken "redelijke/budget" cellen van een respectabel merk en plemen gewoon die scooter zo vol mogelijk. dan is de accu goedkoop en gaat bijna niet stuk.
10% van de markt doet dit.
govecs is de nummer 3.
Dan hebben ze het goed voor elkaar op accugebied. Wat ze niet goed voor elkaar hebben is een zwaar stalen frame dat gevoelig is voor roest, een motor met riem/ketting die je moet onderhouden want trekt vuil aan, een hoge prijs en een design wat niemand over de streep zal trekken.