Ja, die had ik ook gezien. 25 km/u versie (ik wil 45 km/u), verkoper zegt dat ombouwen maar 45 km/u bij RDW mogelijk is, maar die keuren alleen volgens mij. Ik weet niet hoe lastig dat weer gaat zijn. En waarom zo snel weer te koop?
Die ombouw stelt niet zoveel voor, waarschijnlijk bij Emilers even langs om hem om te programmeren naar 45km/h.
Hij zit nog in de garantie en gaat weg wegens omstandigheden. Dat kan natuurlijk van alles zijn buiten de scooter om. Ik zou zeggen geef er een belletje aan.
Hij zit nog in de garantie en gaat weg wegens omstandigheden. Dat kan natuurlijk van alles zijn buiten de scooter om. Ik zou zeggen geef er een belletje aan.
Anoniem: 1073917
de silence s01 staat al een tijd op mijn verlanglijstje maar is qua budget helaas nog niet haalbaar.
het verwarmbare accupack is vooral in de winter wel een plus en een feature die volgens mij uniek is voor silence.
het 2020 model heeft net als de s01 de uitneembare accu, met ingebouwde wieltjes.
Seat heeft ook een concept gemaakt van een E-scooter op basis van de S01 en deze zou dit jaar op de markt komen.
De spaanse reviews zijn allemaal zeer positief. maar ja het is dan ook een spaans product.
de bouwkwaliteit schijnt zeer degelijk te zijn. hoe de accu zich op de lange duur gedraagt weet ik niet
van wat ik er van begrepen heb, is in nederland aan particulieren aan de S01 LS leverbaar en deze heeft een 1500W motor.
het verwarmbare accupack is vooral in de winter wel een plus en een feature die volgens mij uniek is voor silence.
het 2020 model heeft net als de s01 de uitneembare accu, met ingebouwde wieltjes.
Seat heeft ook een concept gemaakt van een E-scooter op basis van de S01 en deze zou dit jaar op de markt komen.
De spaanse reviews zijn allemaal zeer positief. maar ja het is dan ook een spaans product.
de bouwkwaliteit schijnt zeer degelijk te zijn. hoe de accu zich op de lange duur gedraagt weet ik niet
van wat ik er van begrepen heb, is in nederland aan particulieren aan de S01 LS leverbaar en deze heeft een 1500W motor.
Ja, Silence staat goed bekend. Ik heb ergens gelezen dat de accu's zo 40.000 km mee kunnen en dat is best een aardig eindje.Anoniem: 1073917 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:03:
de silence s01 staat al een tijd op mijn verlanglijstje maar is qua budget helaas nog niet haalbaar.
Je laatste opmerking heeft me getriggered: op de Silence website staat dat idd:
https://www.silence.eco/nl/S02-low-speed/
1500 W motor ipv 4500 W motor, ai caramba dat scheelt nogal... 3 kW vind ik de ondergrens, maar liever 4 kW. Of meer, zolang ik 'm dan maar op kenteken krijg
Bij een e-scooter is voor mij de fun proportioneel aan het vermogen, de onmiddellijke acceleratie gaat me nooit vervelen denk ik.
een importeren vanuit spanje, daar worden ze met 7kw motor geleverd.Dieken Taffert schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:01:
[...]
Ja, Silence staat goed bekend. Ik heb ergens gelezen dat de accu's zo 40.000 km mee kunnen en dat is best een aardig eindje.
Je laatste opmerking heeft me getriggered: op de Silence website staat dat idd:
https://www.silence.eco/nl/S02-low-speed/
1500 W motor ipv 4500 W motor, ai caramba dat scheelt nogal... 3 kW vind ik de ondergrens, maar liever 4 kW. Of meer, zolang ik 'm dan maar op kenteken krijg
Bij een e-scooter is voor mij de fun proportioneel aan het vermogen, de onmiddellijke acceleratie gaat me nooit vervelen denk ik.
https://www.milanuncios.c...scutum-s-02-344561108.htm
Oeh betere werk! Alleen moet je 'm dan gekeurd krijgen bij RDW, max vermogen mag maar 4 kW zijn voor een bromscooter... zie ik niet goed komen.Anoniem: 1073917 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:08:
[...]
een importeren vanuit spanje, daar worden ze met 7kw motor geleverd.
https://www.milanuncios.c...scutum-s-02-344561108.htm
ja dan krijg je dat weer inderdaad. maar de s02 uit de vorige generatie zit daar met 4500 watt ook boven.Dieken Taffert schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:55:
[...]
Oeh betere werk! Alleen moet je 'm dan gekeurd krijgen bij RDW, max vermogen mag maar 4 kW zijn voor een bromscooter... zie ik niet goed komen.
Ja, maar de vraag is bij welke snelheid ie dat haalt, hoe veel er van die 4500 W overblijft als je hem limiteert. Volgens mij hebben elektrische motoren als het ware 1 lange versnelling en vind je het max vermogen helemaal aan het einde, bij het hoogste toerental. Als ie zijn topsnelheid haalt dus.Anoniem: 1073917 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:03:
[...]
ja dan krijg je dat weer inderdaad. maar de s02 uit de vorige generatie zit daar met 4500 watt ook boven.
Misschien is het vermogen voor 1 en dezelfde motor wel 7 kW bij 70 km/u, 4.5 kW bij 45 km/u en 1.5 kW bij 25 km/u oid? Lijkt me niet heel vreemd. Hierbij ga ik er dan wel van uit dat je het toerental begrenst en niet b.v. het koppel... dat zou ver- en veruit mijn voorkeur hebben, gewoon evenveel koppel houden, dan accelereert ie als een malle en houdt ie daar mee op iets boven de 45 km/u.
Indeed, een handige site om op vermogen te selecteren is deze:Niu heeft in zijn serie een bromversie die dezelfde motor gebruikt als de motorversie ( 3kw bosch naafmotor)
SXT yadea heeft ook nog een scooter met een 3100W motor. . de sxt yadea g5 pro.
https://www.e-scooter.nl/silence-s02-delivery/
Volgens mij verkopen ze zelf niet, maar proberen ze import te stimuleren oid. Ik hoop dat de link is toegestaan (zeker niet als reclame bedoeld), ik vind 'm erg handig.
[ Voor 6% gewijzigd door Dieken Taffert op 25-06-2020 09:59 ]
dat klopt volgens mij idd. een 7Kw motor is via de controller makkelijk te begrenzen naar lagere vermogens. Helaas staat in de wet dat wanneer een electrische tweewieler is uitgerust met een motor die een nominaal vermogen levert van meer dan 4kw, het automatisch als motorfiets gezien wordt. ongeacht de ingestelde constructie-snelheid zoals ze dat noemen.Dieken Taffert schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:58:
[...]
Ja, maar de vraag is bij welke snelheid ie dat haalt, hoe veel er van die 4500 W overblijft als je hem limiteert. Volgens mij hebben elektrische motoren als het ware 1 lange versnelling en vind je het max vermogen helemaal aan het einde, bij het hoogste toerental. Als ie zijn topsnelheid haalt dus.
Misschien is het vermogen voor 1 en dezelfde motor wel 7 kW bij 70 km/u, 4.5 kW bij 45 km/u en 1.5 kW bij 25 km/u oid? Lijkt me niet heel vreemd. Hierbij ga ik er dan wel van uit dat je het toerental begrenst en niet b.v. het koppel... dat zou ver- en veruit mijn voorkeur hebben, gewoon evenveel koppel houden, dan accelereert ie als een malle en houdt ie daar mee op iets boven de 45 km/u.
[...]
Indeed, een handige site om op vermogen te selecteren is deze:
https://www.e-scooter.nl/silence-s02-delivery/
Volgens mij verkopen ze zelf niet, maar proberen ze import te stimuleren oid. Ik hoop dat de link is toegestaan (zeker niet als reclame bedoeld), ik vind 'm erg handig.
maar goed het gaat wel om nominaal vermogen. dus bijvoorbeeld mijn govecs heeft een motor met een nominaal vermogen van 3,3Kw. Hij is begrenst op toerental, maar de controller staat zo ingesteld dat hij tijdens accelleratie veel meer vermogen levert dan de 3,3Kw. Voor korte periodes is dat voor een dergelijke motor geen enkel probleem. resultaat is een zeer flinke accelleratie en zodra hij de 48kmh haalt dan stopt die acceleratie en gaat hij simpelweg niet harder.
Dus je hebt een nominaal vermogen van 3.3 kW en een piekvermogen dat hoger ligt? Weet je zeker dat de wetgeving op nominaal vermogen is gebaseerd en niet op piekvermogen? Voor motorfietsen is dat wel zo.Anoniem: 1073917 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:37:
[...]
dat klopt volgens mij idd. een 7Kw motor is via de controller makkelijk te begrenzen naar lagere vermogens. Helaas staat in de wet dat wanneer een electrische tweewieler is uitgerust met een motor die een nominaal vermogen levert van meer dan 4kw, het automatisch als motorfiets gezien wordt. ongeacht de ingestelde constructie-snelheid zoals ze dat noemen.
maar goed het gaat wel om nominaal vermogen. dus bijvoorbeeld mijn govecs heeft een motor met een nominaal vermogen van 3,3Kw. Hij is begrenst op toerental, maar de controller staat zo ingesteld dat hij tijdens accelleratie veel meer vermogen levert dan de 3,3Kw. Voor korte periodes is dat voor een dergelijke motor geen enkel probleem. resultaat is een zeer flinke accelleratie en zodra hij de 48kmh haalt dan stopt die acceleratie en gaat hij simpelweg niet harder.
De vraag is ook wat fabrikanten opgeven. Voor Brekr is 4 kW het piekvermogen, het nominaal vermogen is 2.5 kW. De Doohan iTank heeft een nominaal vermogen van 1.5 kW en een piekvermogen dat "hoger" is. De DB45 versie, voor de DB70 versie is het nominaal vermogen 3 kW. De Ubco heeft 2x 1kW nominaal en 2x 1.2 kW piekvermogen, zo lijkt het (ik vind tegenstrijdige info en de fabrikant geeft het niet op).
Er kan een groot verschil in zitten. Voor een BMC C Evolution (elektrische motorfiets) is het nominaal vermogen 11 kW, maar het piekvermogen zelfs 35 kW! Daardoor kun je hem rijden met een A1 motorfietsrijbewijs (max. 11 kW).
Ik zou volgens mij het meest blij worden van een e-scooter/bromfiets met een nominaal vermogen van 4 kW (max. toegestaan) of daaromtrent, een maximumsnelheid van 45 km/u en een piekvermogen dat veel hoger ligt. En qua design het liefst niet al vrouwelijk, een beetje robuust.
de wet spreekt van nominaal continue maximumvermogen. voor de letrika van de govecs dus 3,3kw omdat hij dat continue kan leveren. je kan er ook 6kw aan vermogen doorheen jagen, maar niet continue.Dieken Taffert schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:09:
[...]
Dus je hebt een nominaal vermogen van 3.3 kW en een piekvermogen dat hoger ligt? Weet je zeker dat de wetgeving op nominaal vermogen is gebaseerd en niet op piekvermogen? Voor motorfietsen is dat wel zo.
De vraag is ook wat fabrikanten opgeven. Voor Brekr is 4 kW het piekvermogen, het nominaal vermogen is 2.5 kW. De Doohan iTank heeft een nominaal vermogen van 1.5 kW en een piekvermogen dat "hoger" is. De DB45 versie, voor de DB70 versie is het nominaal vermogen 3 kW. De Ubco heeft 2x 1kW nominaal en 2x 1.2 kW piekvermogen, zo lijkt het (ik vind tegenstrijdige info en de fabrikant geeft het niet op).
Er kan een groot verschil in zitten. Voor een BMC C Evolution (elektrische motorfiets) is het nominaal vermogen 11 kW, maar het piekvermogen zelfs 35 kW! Daardoor kun je hem rijden met een A1 motorfietsrijbewijs (max. 11 kW).
Ik zou volgens mij het meest blij worden van een e-scooter/bromfiets met een nominaal vermogen van 4 kW (max. toegestaan) of daaromtrent, een maximumsnelheid van 45 km/u en een piekvermogen dat veel hoger ligt. En qua design het liefst niet al vrouwelijk, een beetje robuust.
die doohan db70 kan dus volgens mij als bromfiets op kenteken , als het nominaal continue max vermogen op 3kw ligt. piekvermogen telt niet
https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:32013R0168&from=nl
Helder! De termen piekvermogen en het wettelijke maximumvermogen (staat niet altijd nominaal voor, wat ik zo her en der zie) vond ik verwarrend.Anoniem: 1073917 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:09:
[...]
de wet spreekt van nominaal continue maximumvermogen. voor de letrika van de govecs dus 3,3kw omdat hij dat continue kan leveren. je kan er ook 6kw aan vermogen doorheen jagen, maar niet continue.
die doohan db70 kan dus volgens mij als bromfiets op kenteken , als het nominaal continue max vermogen op 3kw ligt. piekvermogen telt niet
https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:32013R0168&from=nl
Ik wil een elektrische scooter kopen, maar twijfel erg tussen de IVA e-go 3 of 4, Lifan E3 en Nipponia.
Heeft iemand ervaring met de Nipponia's? Volty of Elegance?
Ik was eigenlijk al overtuigd van de IVA, maar hoorde toen van een garage dat het 50/50 is of je een goede te pakken hebt, aangezien sommige mensen continu terug moeten komen voor onderdelen.
Heeft iemand ervaring met de Nipponia's? Volty of Elegance?
Ik was eigenlijk al overtuigd van de IVA, maar hoorde toen van een garage dat het 50/50 is of je een goede te pakken hebt, aangezien sommige mensen continu terug moeten komen voor onderdelen.
even een snelle vraag vover accu capaciteit.
72V en 40 AH = 2.88 Kwh.
96V en 40 Ah = 3,8 Kwh.
heeft de 2e accu nou ook een groter bereik qua km's?
72V en 40 AH = 2.88 Kwh.
96V en 40 Ah = 3,8 Kwh.
heeft de 2e accu nou ook een groter bereik qua km's?
Yup, het verbruik blijft het zelfde, maar de capaciteit is een kleine KWh meer dus meer bereik..
Als je uit gaat van een snelheid van 45Km/h met een verbruik van 50Wh/Km kom je uit op een actieradius van 76Km. Voor je accu van 96V en 40 Ah = 3,8 Kwh
Als je uit gaat van een snelheid van 45Km/h met een verbruik van 50Wh/Km kom je uit op een actieradius van 76Km. Voor je accu van 96V en 40 Ah = 3,8 Kwh
[ Voor 45% gewijzigd door spattex op 26-06-2020 14:20 ]
Voor wie nog wat losse centjes in de la heeft liggen...
YouTube: You HAVE to Try this Electric Dirtbike - Cake Kalk - NYC First Ride ...
https://ridecake.com/kalkinksl/
Leverbaar via https://www.magneticmotors.nl/HOME/
YouTube: You HAVE to Try this Electric Dirtbike - Cake Kalk - NYC First Ride ...
https://ridecake.com/kalkinksl/
Leverbaar via https://www.magneticmotors.nl/HOME/
[ Voor 44% gewijzigd door spattex op 26-06-2020 15:28 ]
Zeker voor die prijs met een knappe accu..
Ondertussen heb ik een govecs over kunnen nemen van een mede tweaker!
Ik wilde de accu vervangen, maar kan nu nog samen met mijnv riendin achterop 90km+ rijden op 1 accu. Vervangen is voor mij dan niet nodig, al vele kilometers gemaakt deze week.
Wel een vraagje voor anderen met een Govecs:
Als ik de scooter laad, maar niet compleet vol dan past de accu-indicator zich niet aan.
b.v.:
Accu is nog voor 20% vol (+/-2 streepjes) daarna gaat hij 1,5 uur aan de lader.
Wanneer ik dan de scooter weer aanzet blijft hij op 2 streepjes staan, maar kan ik er wel een stuk
langer mee rijden.
Hebben meer mensen dit gemerkt? Of moet ik mijn gebruik/laadwijze aanpassen?
Alvast bedankt.
Ik wilde de accu vervangen, maar kan nu nog samen met mijnv riendin achterop 90km+ rijden op 1 accu. Vervangen is voor mij dan niet nodig, al vele kilometers gemaakt deze week.
Als ik de scooter laad, maar niet compleet vol dan past de accu-indicator zich niet aan.
b.v.:
Wanneer ik dan de scooter weer aanzet blijft hij op 2 streepjes staan, maar kan ik er wel een stuk
langer mee rijden.
Alvast bedankt.
Klopt bij mijn govecs is dat ook zo. Ligt een accu van flippy in. De meter reset alleen bij volledig vol en gaat dan wel weer omlaag. De communicatie tussen bms en controller is er mogelijk niet meer omdat door te geven.Deann schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:33:
b.v.:
langer mee rijden.
Alvast bedankt.
Ik probeer nu zelf van de voltage een beetje af te leiden hoe vol hij is (is niet accuraat wat de curve is niet lineair)
nee mijn govecsen hebben daar geen last vanDeann schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:33:
b.v.:
langer mee rijden.
Alvast bedankt.
dit is standaard gedrag. met name de scooters waarbij de bms is losgekoppeld van de controller.Deann schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:33:
b.v.:
langer mee rijden.
Alvast bedankt.
bij de meeste scooters is deze losgemaakt omdat de bms zoveel problemen geeft omdat je bij elk dingetje een foutcode op het dash krijgt. teveel gezeik voor de dealers.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Nice, jullie hebben het zonder laden naar huis gered? Dat is heel mooi! Hoop dat je nog jaren plezier hebt van de Govecs, heb er altijd met veel plezier op geredenDeann schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:33:
Ja inderdaad, bedankt nogmaals! Hij bevalt super.
We hebben tussendoor wel even opgeladen, omdat we zeker niet stil wilde komen te staan. Maar dit was niet nodig geweest, de 90km samen hebben we al meerdere malen gehaald nu. Dit is wel met 33km/h.
We hebben tussendoor wel even opgeladen, omdat we zeker niet stil wilde komen te staan. Maar dit was niet nodig geweest, de 90km samen hebben we al meerdere malen gehaald nu. Dit is wel met 33km/h.
Anoniem: 1073917 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:34:
[Afbeelding]
Omdat mijn 3.4 bijna op kenteken staat, gaat mijn 2.4 binnenkort werkeloos zijn en mag hij naar een nieuwe eigenaar. Mocht er iemand hier geinteresseerd zijn stuur dan maar een pm.
Even een kleine vraag vanuit mijn kant. Ik heb een Votol EM150 controller die ik op mijn Super Soco TS wil monteren.
Nu heb ik de Soco gestript maar kom ik tot de ontdekking, was ik niet perce verbaast over, dat er verschillende stekkers gebruikt worden. Het is dus geen standaard plug and play.
Hoe hebben jullie dit opgelost? Nieuwe connectors maken op de Soco, nieuw op de controller of nieuw op beide of mis ik een optie?
Nu heb ik de Soco gestript maar kom ik tot de ontdekking, was ik niet perce verbaast over, dat er verschillende stekkers gebruikt worden. Het is dus geen standaard plug and play.
Hoe hebben jullie dit opgelost? Nieuwe connectors maken op de Soco, nieuw op de controller of nieuw op beide of mis ik een optie?
Hallo iedereen,
Nadat ik een paar keer heb gereden op zo’n Felyx scooter kreeg ik interesse om een e-scooter te kopen. Ik heb zelf nul verstand van scooters, maar na het lezen van deze thread heb ik begrepen dat een niu scooter niet de beste keuze is (vanwege de accu?) en zie ik meer enthousiasme over de govecs.
Ik heb een aantal vragen voor degene die zo vriendelijk is om ze te beantwoorden:
Is het enige voordeel van de Govec tegenover de Niu de accu? De Govec is een stuk duurder.
Als ik het goed heb is de accu niet uit de Govec te halen, dus je zult hem altijd bij een paal of met een verlengsnoer o.i.d moet opladen, klopt dat?
Nadat ik een paar keer heb gereden op zo’n Felyx scooter kreeg ik interesse om een e-scooter te kopen. Ik heb zelf nul verstand van scooters, maar na het lezen van deze thread heb ik begrepen dat een niu scooter niet de beste keuze is (vanwege de accu?) en zie ik meer enthousiasme over de govecs.
Ik heb een aantal vragen voor degene die zo vriendelijk is om ze te beantwoorden:
Is het enige voordeel van de Govec tegenover de Niu de accu? De Govec is een stuk duurder.
Als ik het goed heb is de accu niet uit de Govec te halen, dus je zult hem altijd bij een paal of met een verlengsnoer o.i.d moet opladen, klopt dat?
Ik lees in dit topic weinig reacties over de NIU. Vandaag heb ik een NIU NQI gekocht voor recreatief gebruik (boodschappen, naar het centrum enz). Levering volgt volgende week.
We zaten te dubben tussen een Symco Like (verbrandingsmotor) of deze NIU. Wij rijden bijna altijd met z’n 2e.
Iemand ervaring met deze scooter/ merk? We hebben onderstaande uitrusting zonder zadelslot met standaard accu pakket (snor) genomen wat goed is voor ong. 60 km.
We zaten te dubben tussen een Symco Like (verbrandingsmotor) of deze NIU. Wij rijden bijna altijd met z’n 2e.
Iemand ervaring met deze scooter/ merk? We hebben onderstaande uitrusting zonder zadelslot met standaard accu pakket (snor) genomen wat goed is voor ong. 60 km.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HTduGpi4Mk45qPe858YwUjLN.jpg?f=user_large)
[ Voor 63% gewijzigd door juwlez op 05-07-2020 08:44 ]
de govecs heeft inderdaad een ingebouwde accu die er niet uit kan. De lader zit in de scooter ingebouwd en er zit een snoer van een paar meter onder het zadel om hem op te laden.KWB schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:43:
Hallo iedereen,
het voordeel voor mij van govecs ten op zichte van niu is dat de scooter veel solider aanvoelt. ik vind dat prettiger rijden. ik heb wel eens op een niu huurscooter gereden en vond em aan de kleine kant.
een ander voordeel van de govecs vind ik dat de snelheid aan te passen is. ( mits je de software hebt)
zo kan ik dan de scooter 50 km/h laten rijden ipv 45 of 32 ipv 25 .
accu's is bij alle scooters een thema. ze zijn duur en gaan niet eindeloos mee. Veel fabrikanten gebruiken goedkope cellen om ze enigzins betaalbaar te houden. Dan koop je een nieuwe scooter die 50 km kan rijden op een lading , maar na 2 jaar haal je dat niet meer of geeft de accu de geest.
af fabriek heeft govecs redelijk goede accu's. Van niu zijn de meningen over verdeeld.
Wanneer je een nieuwe scooter gaat aanschaffen dan heb je uiteraard garantie, dus dat is wel een zorg minder. Ik zou dan de afweging maken wat wil je aan bereik hebben en wat vind je mooi als ontwerp. Mocht je bijv op een flat wonen dan is een uitneembare accu wellicht ook een vereiste.
ga je voor een gebruikte , dan zou ik op zoek gaan naar een scooter waar iemand met verstand van zaken al een accu heeft ingezet of een prijstechnisch gunstige scooter en daar dan een accu voor laten maken door iemand.
met 1 accu en 2 personen erop denk ik niet dat je daar 60km mee gaat halen.juwlez schreef op zondag 5 juli 2020 @ 08:39:
Ik lees in dit topic weinig reacties over de NIU. Vandaag heb ik een NIU NQI gekocht voor recreatief gebruik (boodschappen, naar het centrum enz). Levering volgt volgende week.
[Afbeelding]
Bedankt!Anoniem: 1073917 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:22:
[...]
de govecs heeft inderdaad een ingebouwde accu die er niet uit kan. De lader zit in de scooter ingebouwd en er zit een snoer van een paar meter onder het zadel om hem op te laden.
het voordeel voor mij van govecs ten op zichte van niu is dat de scooter veel solider aanvoelt. ik vind dat prettiger rijden. ik heb wel eens op een niu huurscooter gereden en vond em aan de kleine kant.
een ander voordeel van de govecs vind ik dat de snelheid aan te passen is. ( mits je de software hebt)
zo kan ik dan de scooter 50 km/h laten rijden ipv 45 of 32 ipv 25 .
accu's is bij alle scooters een thema. ze zijn duur en gaan niet eindeloos mee. Veel fabrikanten gebruiken goedkope cellen om ze enigzins betaalbaar te houden. Dan koop je een nieuwe scooter die 50 km kan rijden op een lading , maar na 2 jaar haal je dat niet meer of geeft de accu de geest.
af fabriek heeft govecs redelijk goede accu's. Van niu zijn de meningen over verdeeld.
Wanneer je een nieuwe scooter gaat aanschaffen dan heb je uiteraard garantie, dus dat is wel een zorg minder. Ik zou dan de afweging maken wat wil je aan bereik hebben en wat vind je mooi als ontwerp. Mocht je bijv op een flat wonen dan is een uitneembare accu wellicht ook een vereiste.
ga je voor een gebruikte , dan zou ik op zoek gaan naar een scooter waar iemand met verstand van zaken al een accu heeft ingezet of een prijstechnisch gunstige scooter en daar dan een accu voor laten maken door iemand.
Qua bereik ben ik snel tevreden, 40km is meer dan genoeg. Ontwerp vind ik de Niu erg mooi. Verder vind ik het natuurlijk belangrijk dat hij zo lang mogelijk meegaat met minimaal onderhoud.
Mijn oog is ook gevallen op de Iva E-go. Ik vind hem niet erg mooi, maar als de kwaliteit oké is is de prijs erg aantrekkelijk.
graag gedaanKWB schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:06:
[...]
Bedankt!
Qua bereik ben ik snel tevreden, 40km is meer dan genoeg. Ontwerp vind ik de Niu erg mooi. Verder vind ik het natuurlijk belangrijk dat hij zo lang mogelijk meegaat met minimaal onderhoud.
Mijn oog is ook gevallen op de Iva E-go. Ik vind hem niet erg mooi, maar als de kwaliteit oké is is de prijs erg aantrekkelijk.
Wat wellicht ook nog wel een ding is, is de maat van de wielen. in principe geldt , hoe groter de wielen hoe comfortabeler de rit.
Is er iemand die een Iva E-go heeft, en mij kan vertellen of hier eventueel 2 personen op passen?
Ik zit te twijfelen tussen de Iva E-go, Lifan en Next NX1
Dit zijn allemaal wat betaalbaardere scooters
Ik hoef niet supersnel te gaan, 34km/u is voldoende, ook is een bereik van 40km genoeg.
Ik vind het wel leuk als m'n (kleine) vriendin erbij achterop past.
Heeft iemand enig advies?
Ik hoef niet supersnel te gaan, 34km/u is voldoende, ook is een bereik van 40km genoeg.
Gaat goed. Zaterdag een IVA E GO 4 S opgehaald en gelijk met twee volwassen personen naar huis. Trekt echt als een malle op.KWB schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:54:
Is er iemand die een Iva E-go heeft, en mij kan vertellen of hier eventueel 2 personen op passen?
O mooi om te horen! Op de foto lijkt het zadel erg klein voor 2 personen.To 5.0 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:25:
[...]
Gaat goed. Zaterdag een IVA E GO 4 S opgehaald en gelijk met twee volwassen personen naar huis. Trekt echt als een malle op.
Haha top!To 5.0 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:47:
Het is een kleine buddyseat dus je zit zit lekker tegen elkaar. Voor je relatie echt goed😄😄👍[Afbeelding]
Nog een vraag voor elektrische scooterbezitters: hoe veel zijn jullie gemiddeld kwijt aan onderhoud per maand/jaar (dingen die kapot gaan etc)?
alleen remblokjes om de paar jaar (door vuil, niet slijtage), wiellagertje en natuurlijk veel banden, die gaan nogal hard met "opgeleukte" electronica.KWB schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:04:
[...]Nog een vraag voor elektrische scooterbezitters: hoe veel zijn jullie gemiddeld kwijt aan onderhoud per maand/jaar (dingen die kapot gaan etc)?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Heeft iemand hier ervaring mee?Card Nox schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:51:
Even een kleine vraag vanuit mijn kant. Ik heb een Votol EM150 controller die ik op mijn Super Soco TS wil monteren.
Paar foto's: https://photos.app.goo.gl/rWyHYPyg7BZbEREW7
De IVA E-GO S4 heeft plek voor 2 maar zoals al gezegd krap. Als je budget wat meer is kan je ook voor de S5 gaan, dit is meer een 2 zitter. Bij Fred Motoren in Rotterdam en bij Voordeelscooters in Dordrecht hebben ze hem volgens mij als showmodel staan.KWB schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:54:
[..]
ik heb hier geen ervaring mee met deze combi, maar ik zou kiezen voor de oplossing waar je het minste hoeft te knippen en te solderen. hoe meer intact de kabelboom van de soco blijft, hoe minder storingsgevoelig hij zal zijn.Card Nox schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:22:
[...]
Heeft iemand hier ervaring mee?
Paar foto's: https://photos.app.goo.gl/rWyHYPyg7BZbEREW7
heb je een schema van de votol? als ik google kom ik het volgende tegen . met zoiets moet je toch uit de voeten kunnen om het harnas van de socom aan de votol aan te kunnen passen
/f/image/aQrdwPtZWzPd7kAa6mBUeR5N.png?f=fotoalbum_large)
Zo, gister met mijn 3.4 naar de RDW geweest.
de RDW medewerker had nog er nog nooit 1 gezien maar vond em geloof ik wel erg leuk
Ze waren zelfs zo vriendelijk om hem even in te pluggen terwijl ik wachte op mijn beurt.
De rit van hier naar daar is voor 90 % B-wegen waar je dus 80 mag. Het was dus eigenlijk constant volgas.
ik had van tevoren de max battery current van 75 naar 85 Amp gezet om eens te kijken of dat wat verschil maakte.
De heenweg was wind tegen en er stond een stevig windje! Dat zie je wel terug aan de topsnelheid die dan op 79 kmh blijft steken. De terugweg wind mee en dan gaat het net een paar km harder.
Heerlijk om die verbaase koppies te zien van die automobilisten als ze in hun achteruitkijkspiegel kijken en dat kleine scootertje gewoon mee zien komen met 85 km/h:
Bijna thuis gebeurde er nog wel iets raars, Tijdens het rijden was ik ineens alle drive kwijt. net alsof ik het contact had afgezet.. ik dacht in eerste instantie dat de riem eraf gesprongen was. Dus Meteen in de ankers en aan de kant gezet. Riem zat er nog op en de scooter deed het gewoon weer.
Wellicht dat er een of ander beschermings instelling geactiveerd geweest is, motor, controller, batterij te heet, te veel stroom of iets anders.. geen enkel idee. er branden geen waarschuwingslampjes op het dashboard.
al met al 47,6 km gereden waarvan dus het meeste met 80 kmh . Bij de RDW heeft hij 30 minuten aan de lader gestaan. Niet slecht voor de standaard accu, maar ik ga er toch 1 inzetten met meer bereik en meer vermogen.
de RDW medewerker had nog er nog nooit 1 gezien maar vond em geloof ik wel erg leuk
Ze waren zelfs zo vriendelijk om hem even in te pluggen terwijl ik wachte op mijn beurt.
De rit van hier naar daar is voor 90 % B-wegen waar je dus 80 mag. Het was dus eigenlijk constant volgas.
ik had van tevoren de max battery current van 75 naar 85 Amp gezet om eens te kijken of dat wat verschil maakte.
De heenweg was wind tegen en er stond een stevig windje! Dat zie je wel terug aan de topsnelheid die dan op 79 kmh blijft steken. De terugweg wind mee en dan gaat het net een paar km harder.
Heerlijk om die verbaase koppies te zien van die automobilisten als ze in hun achteruitkijkspiegel kijken en dat kleine scootertje gewoon mee zien komen met 85 km/h:
Bijna thuis gebeurde er nog wel iets raars, Tijdens het rijden was ik ineens alle drive kwijt. net alsof ik het contact had afgezet.. ik dacht in eerste instantie dat de riem eraf gesprongen was. Dus Meteen in de ankers en aan de kant gezet. Riem zat er nog op en de scooter deed het gewoon weer.
Wellicht dat er een of ander beschermings instelling geactiveerd geweest is, motor, controller, batterij te heet, te veel stroom of iets anders.. geen enkel idee. er branden geen waarschuwingslampjes op het dashboard.
al met al 47,6 km gereden waarvan dus het meeste met 80 kmh . Bij de RDW heeft hij 30 minuten aan de lader gestaan. Niet slecht voor de standaard accu, maar ik ga er toch 1 inzetten met meer bereik en meer vermogen.
:strip_exif()/f/image/LzBPSXTOlldnJ4y22PTkB3ch.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt dat die krap zit. Maar ik vind het een enorm gemak dat deze zo smal is en heel weinig ruimte in beslag neemt. Ben er ook achter als ik de koffer eraf haal dat je een stuk ruimer zitJapie07 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:27:
[...]
De IVA E-GO S4 heeft plek voor 2 maar zoals al gezegd krap. Als je budget wat meer is kan je ook voor de S5 gaan, dit is meer een 2 zitter. Bij Fred Motoren in Rotterdam en bij Voordeelscooters in Dordrecht hebben ze hem volgens mij als showmodel staan.
Heb je de 45km/h regelunit in Duitsland gekocht??
Ik ben benieuwd of de E-vivacity alleen daarmee al 45km/h gaat rijden.
Ik dacht dat je wilde proberen om met een Tep2010 de software aan te passen in die regelunit??
Ik heb nu 180km gereden met mijn Evi en het lijkt erop dat het soms aangeven dat de accu leeg is nu is opgelost door de Scooter 72uur aan de lader te laten staan.
Vorige week had Evi 1,5 week stil gestaan en kon er zo weer opstappen en wegrijden.
Ik dacht dat je wilde proberen om met een Tep2010 de software aan te passen in die regelunit??
Ik heb nu 180km gereden met mijn Evi en het lijkt erop dat het soms aangeven dat de accu leeg is nu is opgelost door de Scooter 72uur aan de lader te laten staan.
Vorige week had Evi 1,5 week stil gestaan en kon er zo weer opstappen en wegrijden.
dan kun je niet meer terug regelen. pas maar op voor een WOK statusspattex schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:58:
Hehe eindelijk vandaag ook naar de RDW voor een kenteken voor de E-vivacity..
Tevens gelijk ook maar wat stuff geregeld om die belachelijke 24Km/u te overbruggen...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met de TEP, kan je alleen updaten, maar niet de CDI unit van andere firmware voorzien. Dus had ik maar een andere optie geopteerd. Vanmiddag weten we het.deheerdejong schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:32:
Heb je de 45km/h regelunit in Duitsland gekocht??
De unit had ik via Frankrijk geregeld.
@Anoniem: 1073917 een beetje spanning tijdens het rijden is ook lekker...
[ Voor 6% gewijzigd door spattex op 10-07-2020 10:58 ]
Yes, kenteken geregistreerd! Was nog even een dingetje omdat hij nog nooit een eigenaar gehad heeft verviel de type goedkeuring van 2013 en moet hij voldoen aan de nieuwe eisen. Blijkt hij alleen een lampje voor het kenteken nodig te hebben. Echt muggenziften hier in NL alsof een handelaar geen eigenaar is....
Maar we hebben een kenteken..
En de enigste E-vivacity met een kenteken uit 2020!
[ Voor 7% gewijzigd door spattex op 10-07-2020 15:28 ]
Hoppa, gas erop!
YouTube: Supervisor 45km/h
WOW, ik heb een compleet andere scooter. Van Meh acceleratie en dito snelheid naar een raket die zo snel mogelijk de eindsnelheid wil halen..Toppie!
Dit word een blijvertje..
YouTube: Supervisor 45km/h
WOW, ik heb een compleet andere scooter. Van Meh acceleratie en dito snelheid naar een raket die zo snel mogelijk de eindsnelheid wil halen..Toppie!
Dit word een blijvertje..
[ Voor 51% gewijzigd door spattex op 10-07-2020 20:17 ]
nederland he.. zo moest ik voor de govecs BPM aangifte doen voor een voertuig waar geen bpm op zit want elektrischspattex schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:36:
Yes, kenteken geregistreerd! Was nog even een dingetje omdat hij nog nooit een eigenaar gehad heeft verviel de type goedkeuring van 2013 en moet hij voldoen aan de nieuwe eisen. Blijkt hij alleen een lampje voor het kenteken nodig te hebben. Echt muggenziften hier in NL alsof een handelaar geen eigenaar is....
Te gek voor woorden hier in NL. Ik had het geluk dat mijn keurmeester bij de RDW in een goede bui was. Als ik zelf zorgde voor een kentekenplaatverlichting zou hij het door de vingers zien en werd het kenteken afgegeven.
Een kenteken blijft een kenteken zou je zeggen, of deze nou op de handelsvoorraad van een bedrijf staat en niet verkocht word zou niet terzake moeten doen. Na X tijd vervalt deze en als er dan iemand komt die het kenteken wil activeren dan kan dat dus niet meer? Vreemde snoeshanen hier in dit land, het word met de dag gekker..
Als je je portemonnee maar trekt...
Een kenteken blijft een kenteken zou je zeggen, of deze nou op de handelsvoorraad van een bedrijf staat en niet verkocht word zou niet terzake moeten doen. Na X tijd vervalt deze en als er dan iemand komt die het kenteken wil activeren dan kan dat dus niet meer? Vreemde snoeshanen hier in dit land, het word met de dag gekker..
Als je je portemonnee maar trekt...
Nou sla mij maar dood, zelfs de overheid maakt er weer een potje van?
Hoezo kentekenplaatverlichting verplicht, niet dus..
https://www.rijksoverheid...op-mijn-bromfiets-brommer
Hoezo kentekenplaatverlichting verplicht, niet dus..
https://www.rijksoverheid...op-mijn-bromfiets-brommer
ga nu eens naar de regels kijken waar een EV aan moet voldoen als je die op kenteken wilt hebben of een bestaand voertuig wilt ombouwen naar electrisch, dus zeg maar een motorfiets ombouwen naar electra..
je word er ziek van, kijk alleen maar eens naar de keuringskosten.
Ik rij nog op een Citta rond door Den Haag en zag dat iemand in Groningen het voor elkaar heeft gekregen om compleet elektrisch te rijden op zo'n klassieker.flippy schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 03:42:
ga nu eens naar de regels kijken waar een EV aan moet voldoen als je die op kenteken wilt hebben of een bestaand voertuig wilt ombouwen naar electrisch, dus zeg maar een motorfiets ombouwen naar electra..
De maar is; diegene heeft zijn Citta nog maar niet omgekeurd van 2-takt naar elektrisch ivm wat jij benoemd.
Als zelfbouw laten keuren, gaat hem ook niet worden.
Om die reden oriënteer mij voorzichtig voor een elektrische scooter, zonder gedoe, wanneer eind dit jaar de 2-takt-verbod van Den Haag ingaat.
legaal ombouwen is vrijwel onmogelijk, alleen de keuringskosten zouden de scooter/motor total loss verklaren.
het is letterlijk goekoper om een engels voertuig te kopen, die om te bouwen in nederland, weer naar engeland brengen om te keuren (kost je 2 uur en een kratje bier) en dan legaal importeren.
het is letterlijk goekoper om een engels voertuig te kopen, die om te bouwen in nederland, weer naar engeland brengen om te keuren (kost je 2 uur en een kratje bier) en dan legaal importeren.
Dus je zegt connectors kopen die passen op de super soco connectors. Hebben deze een specifieke naam?Anoniem: 1073917 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 07:28:
[...]
ik heb hier geen ervaring mee met deze combi, maar ik zou kiezen voor de oplossing waar je het minste hoeft te knippen en te solderen. hoe meer intact de kabelboom van de soco blijft, hoe minder storingsgevoelig hij zal zijn.
heb je een schema van de votol? als ik google kom ik het volgende tegen . met zoiets moet je toch uit de voeten kunnen om het harnas van de socom aan de votol aan te kunnen passen
[Afbeelding]
nee, gewoon knippen en nieuwe connectors gebruiken.
nou meer in de trent van zo min mogelijk erin knippen. ik weet niet wat voor connectoren erop zitten , dus wat voor naam ze hebben weet ik niet.Card Nox schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:24:
[...]
Dus je zegt connectors kopen die passen op de super soco connectors. Hebben deze een specifieke naam?
Zo: https://photos.app.goo.gl/QB6HfGyRGAcJR6Mz7
Ben even aan het zoeken maar er zijn zoveel types... Is dit iets wat jullie herkennen?
Ben even aan het zoeken maar er zijn zoveel types... Is dit iets wat jullie herkennen?
Vandaag mijn NIU N1S opgehaald. Reeds 35 km met 2 personen gereden met nog 51% accu. Erg blij mee.
Hulpvraag: enkele dagen geleden zag ik online een kort stukje tekst/overview waarin iemand had uitgelegd hoe je het best kunt omgaan met het opladen van de accu, ging over onderstaande grafiek. Weet iemand toevallig welke link/tabel ik bedoel?
Hulpvraag: enkele dagen geleden zag ik online een kort stukje tekst/overview waarin iemand had uitgelegd hoe je het best kunt omgaan met het opladen van de accu, ging over onderstaande grafiek. Weet iemand toevallig welke link/tabel ik bedoel?
:strip_exif()/f/image/GiSGIm4ThJxse8AHgsAhazcd.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik twijfel na veel proefritten over de volgende 2 scooters, de IVA E-go S5 en de Yadea C-Umi. Ik was eigenlijk al overtuigd van de Yadea, maar zag toen de aanbieding van de IVA.
Verschil is een LifePo4 (LFP) versus Bosch motor / Samsung accu.
Voordeel van de IVA is dat er iemand makkelijker achterop kan dan bij de Yadea, daar vond ik het erg krap.
Hebben jullie betere ervaringen met de Yadea of IVA?
https://www.e-motive.nl/s.../details/?product_id=6025
https://www.voordeelscooters.nl/iva-e-go-s5-matzwart.html
Voordeel van de IVA is dat er iemand makkelijker achterop kan dan bij de Yadea, daar vond ik het erg krap.
De motor van de yadea is maar 1200 W. dat is wel aan de erg kleine kant.lunamaan schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:26:
Ik twijfel na veel proefritten over de volgende 2 scooters, de IVA E-go S5 en de Yadea C-Umi. Ik was eigenlijk al overtuigd van de Yadea, maar zag toen de aanbieding van de IVA.
de ive heeft een 3000W motor.
van wat ik ervan begrepen heb gaan accu's het langste mee als je ze tot 80% laadt en niet dieper dan tot 30% ontlaadt. maar flippy hier op dit forum heeft meer kennis op accu gebied.juwlez schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:46:
Vandaag mijn NIU N1S opgehaald. Reeds 35 km met 2 personen gereden met nog 51% accu. Erg blij mee.
Hulpvraag: enkele dagen geleden zag ik online een kort stukje tekst/overview waarin iemand had uitgelegd hoe je het best kunt omgaan met het opladen van de accu, ging over onderstaande grafiek. Weet iemand toevallig welke link/tabel ik bedoel?[Afbeelding]
een motor heeft het vermogen wat de controller stuurt, niet andersom. een motor heeft wel een "rating" van de fabrikant wat de motor kan hebben. maar een motor kan doorgaans wel veel meer hebben dan de rating. dus een 4kW motor van QS kan bijvoorbeeld rustig 10kW kortstondig absorberen.
die 3000W of 1200W, is dat de marketingpraat van de scootermaker of van de motorfabrikant?
en ja, niet helemaal vol en niet helemaal leeg is het beste. al moet je hard oppassen met de nui, die chinese simkaart die erin zit belt continu naar huis en stuurt bergen met (gps) data door. dus die accu loopt leeg als je hem niet gebruikt. dus voor langdurige opslag moet je even opletten. doorgaans adviseer ik altijd om de simkaart eruit te trekken, scooter werkt perfect zonder.
die 3000W of 1200W, is dat de marketingpraat van de scootermaker of van de motorfabrikant?
en ja, niet helemaal vol en niet helemaal leeg is het beste. al moet je hard oppassen met de nui, die chinese simkaart die erin zit belt continu naar huis en stuurt bergen met (gps) data door. dus die accu loopt leeg als je hem niet gebruikt. dus voor langdurige opslag moet je even opletten. doorgaans adviseer ik altijd om de simkaart eruit te trekken, scooter werkt perfect zonder.
[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 12-07-2020 13:02 ]
ik neem aan dat de fabrikant nominaal vermogen opgeeft. en niet iedereen gaat de controller in om aanpassingen te doenflippy schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:59:
een motor heeft het vermogen wat de controller stuurt, niet andersom. een motor heeft wel een "rating" van de fabrikant wat de motor kan hebben. maar een motor kan doorgaans wel veel meer hebben dan de rating. dus een 4kW motor van QS kan bijvoorbeeld rustig 10kW kortstondig absorberen.
nee, maar de scootermaker plakt rustig 3000W op een 1500W motor omdat de controller 3000W in een 1500W motor pompt.
dus wat de verkoper zegt moet je met en korrel zout nemen.
dus wat de verkoper zegt moet je met en korrel zout nemen.
[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 12-07-2020 13:17 ]
ah op die manier.flippy schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:16:
nee, maar de scootermaker plakt rustig 3000W op een 1500W motor omdat de controller 3000W in een 1500W motor pompt.
Wat een monster! Zoiets wil ik ook wel, en dan begrenzen op 4000 watt nominaal, 20.000 watt piekvermogen of zo, een extra brede achterband en 0-48 km/u binnen de 3 seconden. E-dragsterscooter :-)Anoniem: 1073917 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:23:
ik wil deze wel achter in mn govecs 3.4
http://www.qs-motor.com/p...el-hub-motor-70h-v4-type/
Uiteraard bekend met het niet volledig laten leeglopen etc. Maar ik zocht specifiek een document met de werking van de NIU accu, iedere keer dat je oplaadt verliest de accu een stukje capaciteit en door op de juiste manier op te laten kan je dit ‘herstellen’.flippy schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:59:
nee, je kan het niet herstellen. de accu slijt gewoon.
Misschien handig om er een vraagprijs bij te plakken??Anoniem: 1073917 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:19:
even mijn eigen govecs pluggen hier : mocht er nog een tweaker op zoek zijn. Deze mag weg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ga morgen een Emco Novantic C 2000 ophalen met een defecte accu.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten voordat ik em koop??
Ik vind het model wel mooi en de E-vivacity blijft goed rijden dus maar weer een volgend projectje op gezocht.
Ik las hier in het forum al dat @flippy diverse accu koffers van Emco gereviseerd heeft.
Hoe kun je zien of de type 2 controller erin in zit?? die met de App aansluiting!
Ik vind het model wel mooi en de E-vivacity blijft goed rijden dus maar weer een volgend projectje op gezocht.
Ik las hier in het forum al dat @flippy diverse accu koffers van Emco gereviseerd heeft.
Hoe kun je zien of de type 2 controller erin in zit?? die met de App aansluiting!
Ik las hierboven over het doorlopende stroomverbruik van de NIU, dat was voor mij een afhaakmoment nadat ik vorig voorjaar een proefritje gemaakt had. Ik verwacht contact uit=uit en ook geen keyless of afstandsbediening, allemaal nog los van de privacy inbreuk van het naar China zenden van al je rijbewegingen.
Ik heb toen een Lifan gekocht en tot nu geen spijt, de hele winter zonder problemen woon-werk gereden. De verlichting is uitstekend, een deel van mijn route gaat over een onverlicht slingerdijkje en ondanks regen en donker was het zicht beter dan wat ik eerder meegemaakt heb.
Eind april brak de fietstijd aan en heb ik de scooter neergezet met 50% lading, afgelopen weekend een boodschappenritje gemaakt en na 2,5 maand stond de accu nog steeds op 50%. Kijk, zo hoort het.
En keyless... Mijn motor is keyless, blijft dus ook stroom trekken en meermaals was de accu bijna leeg. Is niet goed, ook niet voor een loodaccu en na ruim twee jaar kon ik een nieuwe accu kopen. Ik heb de motoraccu nu aan mijn zonnecelverlichtingknutselproject gehangen waardoor hij op float gehouden wordt.
Voor de statistiek: Het verbruik van de Lifan is na 2550km 75kWh, de accu heeft nog 100% van zijn capaciteit. Ik rij woon-werk overigens zuinig en met een snelheid van net boven de 30km/h, het grootste deel van het traject is een brom/fietspad.
Ik heb toen een Lifan gekocht en tot nu geen spijt, de hele winter zonder problemen woon-werk gereden. De verlichting is uitstekend, een deel van mijn route gaat over een onverlicht slingerdijkje en ondanks regen en donker was het zicht beter dan wat ik eerder meegemaakt heb.
Eind april brak de fietstijd aan en heb ik de scooter neergezet met 50% lading, afgelopen weekend een boodschappenritje gemaakt en na 2,5 maand stond de accu nog steeds op 50%. Kijk, zo hoort het.
En keyless... Mijn motor is keyless, blijft dus ook stroom trekken en meermaals was de accu bijna leeg. Is niet goed, ook niet voor een loodaccu en na ruim twee jaar kon ik een nieuwe accu kopen. Ik heb de motoraccu nu aan mijn zonnecelverlichtingknutselproject gehangen waardoor hij op float gehouden wordt.
Voor de statistiek: Het verbruik van de Lifan is na 2550km 75kWh, de accu heeft nog 100% van zijn capaciteit. Ik rij woon-werk overigens zuinig en met een snelheid van net boven de 30km/h, het grootste deel van het traject is een brom/fietspad.
Inmiddels de scooter bijna een week in bezit. We hebben 57 km gehaald met een volle accu met nog 17% resterende batterij. 2 personen (160kg) inclusief windscherm. Gemiddelde snelheid 16km/u (stoplichten enzo). Scooter is opgevoerd en rijdt ca. 30. Max snelheid was 35Anoniem: 1073917 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:24:
[...]
met 1 accu en 2 personen erop denk ik niet dat je daar 60km mee gaat halen.
[ Voor 6% gewijzigd door juwlez op 14-07-2020 23:26 ]
Dat is heel netjesjuwlez schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 23:16:
[...]
Inmiddels de scooter bijna een week in bezit. We hebben 57 km gehaald met een volle accu met nog 17% resterende batterij. 2 personen (160kg) inclusief windscherm. Gemiddelde snelheid 16km/u (stoplichten enzo). Scooter is opgevoerd en rijdt ca. 30. Max snelheid was 35
Wat is hier de gedachte achter?:strip_exif()/f/image/ZUnkd7BirrX5WQ6ug06SAGIk.jpg?f=fotoalbum_large)
Feedback van Nkon.
https://photos.app.goo.gl/GTJUdZqRg6AspHmf8
Alle foto's: https://photos.app.goo.gl/rWyHYPyg7BZbEREW7
Iemand suggesties waar ik busbar kan kopen?
En wat plaats je 'tussen' 2 packs (ik heb 2 x 10s20P) die ik 'aan elkaar plak'. Maar wat doe je daar tussen wat tegen de warmte kan en niet geleid?
- 2500mah op de doos
- 2750mah op de website (https://eu.nkon.nl/samsung-inr18650-29e.html)
- 2900mah op de factuur
:strip_exif()/f/image/ZUnkd7BirrX5WQ6ug06SAGIk.jpg?f=fotoalbum_large)
Feedback van Nkon.
Heb de cellen in de spacers zitten, het past allemaal erg mooi samen.These cells where produced for the EV industry. In order to increase life span EV charges usually till only about 4.1V and discharge till about 3V. This means the available capacity is about 2500 mAh for this cell. (but life time is maybe twice as high). For the convenience of their major customers, Samsung has marked this lower capacity on the box label, but the cell is a 29E and has 2900mAh if normally charged (or little less, capacity is little lower than the 29E6)
https://photos.app.goo.gl/GTJUdZqRg6AspHmf8
Alle foto's: https://photos.app.goo.gl/rWyHYPyg7BZbEREW7
Iemand suggesties waar ik busbar kan kopen?
En wat plaats je 'tussen' 2 packs (ik heb 2 x 10s20P) die ik 'aan elkaar plak'. Maar wat doe je daar tussen wat tegen de warmte kan en niet geleid?
[ Voor 194% gewijzigd door Card Nox op 15-07-2020 22:48 ]
3mm plexiglas. kan je bij de bouwmarkt halen. als je accu te heet word voor plexiglas doe je iets verkeerd.
wel plexiglas vastlijmen aan de rand aan de accu rondom met hot glue. je kan bij de hornbach lijmsticks halen die extra sterk zijn, die moet je hebben. niet de action lijmsticks.
busbar dingen doe je niks mee, je hebt natuurlijk pure nikkel (niet nikkel "plated") strip van 0.15mm dik. daar maak je eerst de serie verbindingen mee. en daar maak je er zoveel mogelijk van. en dan ga je pas een of 1 parralel strips daarbovenop lassen om de cellen in de groep gelijk te houden, immers moeten de parralel strips geen vermogen transporteren, alleen de serie strips doen dat. dus die maak je als eerste en zoveel mogelijk. dus heb je ruimte voor 10 strips breed dan maak je er 10.
om van de ene blok naar de andere te gaan zet je de 2 blokken naast elkaar en houd je 5mm ruimte ertussen. dan maak je daar de serie verbinding. dan doe je de plexi plaat erop en vouw je de 2 blokken op elkaar. en lijm je de hele boel vast aan elkaar.
wel plexiglas vastlijmen aan de rand aan de accu rondom met hot glue. je kan bij de hornbach lijmsticks halen die extra sterk zijn, die moet je hebben. niet de action lijmsticks.
busbar dingen doe je niks mee, je hebt natuurlijk pure nikkel (niet nikkel "plated") strip van 0.15mm dik. daar maak je eerst de serie verbindingen mee. en daar maak je er zoveel mogelijk van. en dan ga je pas een of 1 parralel strips daarbovenop lassen om de cellen in de groep gelijk te houden, immers moeten de parralel strips geen vermogen transporteren, alleen de serie strips doen dat. dus die maak je als eerste en zoveel mogelijk. dus heb je ruimte voor 10 strips breed dan maak je er 10.
om van de ene blok naar de andere te gaan zet je de 2 blokken naast elkaar en houd je 5mm ruimte ertussen. dan maak je daar de serie verbinding. dan doe je de plexi plaat erop en vouw je de 2 blokken op elkaar. en lijm je de hele boel vast aan elkaar.
[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 16-07-2020 03:44 ]
@flippy, thanks!
Heb nu 2 opties uitgelegd in dit filmje. Jij zegt dus de 2de optie als ik het goed begrijp?
https://photos.app.goo.gl/HYyUjkBLC24Es6PG6
EDIT: KAK. Ik wilde even de batterij doormeten kwa totaal voltage. Dus even de + en - met een multimeter doormeten. Multimeter gepakt, aangezet, plus en minder verbinden en "poef, vonk, kets"... Ik denk dat ik niet de multimeter stekkers maar de spotwelder stekkers heb genomen...sukkel.
De spotwelder werkt nog, maar elke keer als ik nu een las wil maken vonkt die als een malle (getest op 1 enkele cel). Hij wacht ook niet meer op de pedaal trigger maar vonkt direct. Enig idee wat hier kapot is gegaan?
EDIT: Spotwelder werkt weer en 1 pack nagenoeg klaar gemaakt (op de laatste plus en min na). Vraag: 4 of 6 welds per celkant?
Heb nu 2 opties uitgelegd in dit filmje. Jij zegt dus de 2de optie als ik het goed begrijp?
EDIT: KAK. Ik wilde even de batterij doormeten kwa totaal voltage. Dus even de + en - met een multimeter doormeten. Multimeter gepakt, aangezet, plus en minder verbinden en "poef, vonk, kets"... Ik denk dat ik niet de multimeter stekkers maar de spotwelder stekkers heb genomen...sukkel.
De spotwelder werkt nog, maar elke keer als ik nu een las wil maken vonkt die als een malle (getest op 1 enkele cel). Hij wacht ook niet meer op de pedaal trigger maar vonkt direct. Enig idee wat hier kapot is gegaan?
EDIT: Spotwelder werkt weer en 1 pack nagenoeg klaar gemaakt (op de laatste plus en min na). Vraag: 4 of 6 welds per celkant?
[ Voor 48% gewijzigd door Card Nox op 17-07-2020 01:00 ]
de 2e optie. de verbinding tussen je blokken moet gewoon zoveel mogelijk nikkel strip zijn.Card Nox schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:59:
@flippy, thanks!
soldeer een dikke solide draad (bouwmarkt, 6mm2 draad voor in de meterkast) en soldeer die op 1 zijde van zon strip die je hebt (dus eentje boven en de andere onder) en soldeer dan je uitgaande kabel aan de boven en onderkant aan het koperdraad.
puntlas DAN PAS de strip aan de accu. dus voorkom zwaar soldeerwerk terwijl de strip al aan de accu zit.
als je 3 laspunten kwijt kan moet je er 3 doen.
dat ding is passief gekoeld, dus ja die word heet. je kan op aliexpress ventilator mods kopen. ze gaan vaak stuk door de hitte. de normale versie van die lader heeft ook ventilatieopeningen en een kleine fan.juwlez schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:34:
Iemand hier met een NIU (NQI/NSQ) scooter? Wordt jouw adapter ook heet tijdens het opladen?
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 17-07-2020 14:29 ]
Ik ga al jaren met het OV en vouwfiets voor woon-werk, zoek nu wat anders en kijk ook naar een elektrische scooter als alternatief.dirks schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:12:
Een enkele reis is ongeveer 32km, hoeveel kilometers leg jij af als ik vragen mag?
Ben ook benieuwd hoe het rijden is in slecht weer en winters weer, heb nog geen ervaring hiermee.
Ik kijk deze twee opties als mogelijke keuze scooter:
- Nipponia E-legance (45km/u met twee accu's voor +/- 120/160km actieradius)
- FD-Motors F3 (45km/u met twee accu's +/- 100km actieradius)
Ik heb inmiddels 3x een Emco Novantic 2000 gereviseerd met nieuwe accu's en controllers. Dus al je vragen hebt dan hoor ik het wel.deheerdejong schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:48:
Ik ga morgen een Emco Novantic C 2000 ophalen met een defecte accu.
De controller met de app (V2?) is een zwarte ronde schijf met zwarte koelvinnen bovenop. Ook zit er een usb kabel aan. De oude controller is rechthoekig grijs met grijze koelvinnen. Beide controller heb ik er als eerste uitgesloopt en vervangen door Kelly controllers.
Mijn woonwerk afstand is minder dan 10km, daarom is het aanhouden van een snelheid van 30km/h op een bromfietspad te doen en is slecht weer niet zo'n ramp. Op een grotere afstand wil je wel sneller rijden. Qua weer is voor mij voornamelijk regen die tegen kan zitten maar alleen een zware hoosbui is echt vervelend, dan trek ik een regenjas aan die ik altijd bij mij heb maar dat komt maar 1 a 2 keer per jaar voor. IJzel, sneeuw en strenge vorst zijn zeldzaam, daar had ik in de jaren '70 wat mee te stellen. Bij storm moet je je stuur goed vasthoudenXGmode schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:34:
[...]
Ik ga al jaren met het OV en vouwfiets voor woon-werk, zoek nu wat anders en kijk ook naar een elektrische scooter als alternatief. Een enkele reis is ongeveer 32km, hoeveel kilometers leg jij af als ik vragen mag?
Ben ook benieuwd hoe het rijden is in slecht weer en winters weer, heb nog geen ervaring hiermee.
Ik kijk deze twee opties als mogelijke keuze scooter:
- Nipponia E-legance (45km/u met twee accu's voor +/- 120/160km actieradius)
- FD-Motors F3 (45km/u met twee accu's +/- 100km actieradius)
Laat je niet misleiden door de voorgespiegelde actieradius uit de scooterfolders, die zijn verre van realistisch. Wat ik in dit topic geleerd heb is een rekensom maken met als uitgangspunt een verbruik van 30Wh/km bij 30km/h, 40Wh bij 40km/h etc. Dat klopt aardig. Dus 32km bij 40km/h verbruikt 32x40= 1.28kWh, dat kun je afzetten tegen de accucapaciteit om te zien hoe ver je komt op een volle accu. Hou wel rekening met 20% reserve in de accu om niet voortijdig stil komen te staan en ivm de levensduur van de accu.
Bedankt voor het delen van je ervaringen, hier heb ik zeker wat aan.
Het uitgangspunt qua verbruik komt er bijvoorbeeld bij de Nipponia op neer dat één accu voldoende is voor de heenreis. De buffer van 20% meegerekend. Mijn idee is om dan per dag of om de dag te wisselen van accu, om de levensduur zo lang mogelijk te houden.
60v 26Ah = 1.56 kilowatt uur of 1560 watt uur.
20% ervan is = 312 watt uur
Blijft er: 1248 watt uur over, wat bijna de 1280 watt uur is wat jij aangeeft.
Het uitgangspunt qua verbruik komt er bijvoorbeeld bij de Nipponia op neer dat één accu voldoende is voor de heenreis. De buffer van 20% meegerekend. Mijn idee is om dan per dag of om de dag te wisselen van accu, om de levensduur zo lang mogelijk te houden.
60v 26Ah = 1.56 kilowatt uur of 1560 watt uur.
20% ervan is = 312 watt uur
Blijft er: 1248 watt uur over, wat bijna de 1280 watt uur is wat jij aangeeft.
Heb inmiddels alle cellen van 6 laspunten voorzien, ging vrij gemakkelijk.flippy schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:23:
[...]
de 2e optie. de verbinding tussen je blokken moet gewoon zoveel mogelijk nikkel strip zijn.
soldeer een dikke solide draad (bouwmarkt, 6mm2 draad voor in de meterkast) en soldeer die op 1 zijde van zon strip die je hebt (dus eentje boven en de andere onder) en soldeer dan je uitgaande kabel aan de boven en onderkant aan het koperdraad.
puntlas DAN PAS de strip aan de accu. dus voorkom zwaar soldeerwerk terwijl de strip al aan de accu zit.
als je 3 laspunten kwijt kan moet je er 3 doen.
Heb de 2 packs inmiddels ook aan elkaar zitten. Heb ze naast elkaar gelegd en nog zo'n strip erop gedaan en dan kan ik de pack dubbelvouwen, was goed te doen.
Nu heb ik echter nog een paar vragen.
- Ik heb nu 1 plus en 1 min. Mijn idee was hier nog een zelfde strip te nemen en dan aan een zijde de de plus / minus draad op te solderen over de gehele lengte en deze te puntlassen op de cellen en dan 90c draaien. Dat betekend dat de packs mooi plat tegen elkaar aan komen en dat de + & - aan de zijkant van de pack komen. Filmpje: https://photos.app.goo.gl/WibsDyriBSjbgsz88
- De uiteindelijke + & - draden hoe dik moeten die zijn? Ik heb nog wat 8AWG silicone draad liggen van mijn RC hobby tijd.
- Welke connectoren raden jullie aan, XT90 of toch iets dikkers?
- Temperatuur sensoren. heb 4 stuks, maar allemaal op de binnenkant van mijn pack plaatsen?
- Tape: Is deze goed?
- Demping. Om alles een beetje van trillingen te besparen wil ik graag wat foam er tussen doen. Twijfel nu tussen 2 opties.
1 = kunststofplaten direct op de batterij hotgluen, shrinkwrappen, foam in de scooterbak maken.
2 = foam op de batterij plaatsen, kunststof bak daaromheen hotgluen, en dat in de scootebak maken. - Heb ik ook nog een 'break switch' nodig zoals die standaard op de Super Soco zit. https://photos.app.goo.gl/HzvSknoNv5bGfv3G6
- Lader: wil deze graag inbouwen wanneer mogelijk maar weet niet welke ik het beste kan kopen. Het hoeft allemaal niet snel te zijn want ik ga er toch geen toertochten mee doen.
[ Voor 12% gewijzigd door Card Nox op 20-07-2020 10:20 ]
Het rijd super.
@deheerdejong had je nog contact gehad met die Duitser voor de supervisor.
[ Voor 9% gewijzigd door spattex op 22-07-2020 07:00 ]
Eerder deze week heb ik een testrit op een IVA S4 gemaakt: wat rijdt elektrisch heerlijk (al is het optrek-geweld wel even wennen in het begin). Met z'n 2'en op een S4 is wel erg krap als je beide boven de 1.75 bent. Dus, nadat ik gisteren de S5 in het echt heb gezien, wil ik voor een S5 gaan (dan kan mijn "Anita" af en toe ook mee
)
Ik heb alleen een vraagje aan de IVA bezitters:
Wat ik mij, helaas nu pas ipv tijdens de de testrit, afvraag: hoe hard rijd je S4/S5 op GPS?
Wijkt deze veel af van de kilometerteller die op de IVA zit?
Ik heb alleen een vraagje aan de IVA bezitters:
Wat ik mij, helaas nu pas ipv tijdens de de testrit, afvraag: hoe hard rijd je S4/S5 op GPS?
Wijkt deze veel af van de kilometerteller die op de IVA zit?
Nee ik heb nog niks van hem vernomen.spattex schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 06:59:
Het rijd super.
Ik heb nog geen mailtje gezien van hem.
Vraagje aan iedereen hier:
Kent iemand het merk KSR MOTO uit oostenrijk??
Ze hebben mooie modellen en ook een aantal elektrisch.
Ze zoeken nog dealers dus heb ze een mailtje gestuurd dat ik wel interesse heb om dealer te worden.
Ben benieuwd of jullie het merk kennen.
Graag jullie ongezoute mening voordat ik eventueel dealer wordt!!!
Kent iemand het merk KSR MOTO uit oostenrijk??
Ze hebben mooie modellen en ook een aantal elektrisch.
Ze zoeken nog dealers dus heb ze een mailtje gestuurd dat ik wel interesse heb om dealer te worden.
Ben benieuwd of jullie het merk kennen.
Graag jullie ongezoute mening voordat ik eventueel dealer wordt!!!
@deheerdejong, die TTX dat ding weegt een ton, komt volgens mij door de lood accu's. Als ik een product zou supporten zou het er niet een zijn met loodaccu's..
EDIT: Die Vionis is wel met Li-ion, maar 1,2KW accu met 2KW nominaal motor vermogen (als de controller dat kan leveren). Die accu heeft het dan wel 'zwaar'. En onder 2K€ is de vraag wat je mag/kunt verwachten.
Verder vrij weinig specs op hun website, ik kende ze in ieder geval niet.
EDIT: Die Vionis is wel met Li-ion, maar 1,2KW accu met 2KW nominaal motor vermogen (als de controller dat kan leveren). Die accu heeft het dan wel 'zwaar'. En onder 2K€ is de vraag wat je mag/kunt verwachten.
Verder vrij weinig specs op hun website, ik kende ze in ieder geval niet.
[ Voor 49% gewijzigd door Card Nox op 22-07-2020 23:56 ]
Met hoeveel punten moet ik dat vast solderen? Heb nu 10 punten, lijkt me voldoende? En 8 AWG draad is voldoende voor de plus en min?flippy schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:23:
[...]
de 2e optie. de verbinding tussen je blokken moet gewoon zoveel mogelijk nikkel strip zijn.
Heb problemen de 6mm2 draad netjes op de nikkel te krijgen. De draad op de busbar solderen lukt me helemaal niet. Heb een 40w en 120w Weller bout maar met beide geen succes. Waar moet ik op letten?
EDIT: Is het erg om 6mm bullets tussen alle verbindingen te doen? Ik doe dit liever niet want welke verbinding is weer extra weerstand maar krijg de kabels niet van de BMS af en deze zijn slechts 10cm of zo... Als ik de 120W bout 1 minuut op de BMS hou gebeurt er helemaal niets, zelfs niet een puntje wat vloerbaar begint te worden...
Heb gisteren nog filmpjes gezien en daar is het vaak seconden werk en dan laat het los dus heen flauw idee wat ik fout doe...
[ Voor 32% gewijzigd door Card Nox op 24-07-2020 10:33 ]
Is het nog gebruikelijk om bij het kopen van een nieuwe scooter te onderhandelen over de prijs (van de scooter zelf of extra accu etc.)?
Had iemand al uitgezocht wat het zal kosten om een brandstof brommert/snor om te laten keuren naar elektrisch?
Even het topic doorgespit maar het zou dus uitkomen op +-650euro? Heeft iemand het al geprobeerd om van brandstof naar elektrisch te keuren
?
Even het topic doorgespit maar het zou dus uitkomen op +-650euro? Heeft iemand het al geprobeerd om van brandstof naar elektrisch te keuren
[ Voor 41% gewijzigd door AOC op 25-07-2020 14:33 ]
Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.
Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.
Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
- de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
- het maximale motorvermogen is 4 kW;
- de snorfiets heeft een blauw kenteken;
- het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
- de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
- het maximale motorvermogen is 4 kW;
- de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
- het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
- De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.