Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 32 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-12-2024
KWB schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:28:
Is het nog gebruikelijk om bij het kopen van een nieuwe scooter te onderhandelen over de prijs (van de scooter zelf of extra accu etc.)?
Je kan het altijd proberen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 11:44
Proefrit gemaakt op NIU NQi, goed bevallen. Wil eigenlijk voor de Pro gaan, meer range en flexibiliteit. Gezien de voorkeur in het topic ook andere modellen bekeken zoals scooter en Govecs. Vinden we beiden niet heel mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7wPxTDDWFbbhfJD_dPKt6QqkpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHQzEreTzdaXlT7u4VdEiqnC.jpg?f=fotoalbum_large
Als we 't doen, dan zonder de rode strepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsnypabYY9F4NgqevI2XnlwWhLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JI5vcMjpA6ITXMgD31RLt20X.jpg?f=fotoalbum_large

breakdown van de accu: YouTube: Finally a really good electric scooter battery - Inside a NIU N1 bat...

[ Voor 10% gewijzigd door zeef op 26-07-2020 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra070
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:56
Waterkoker schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:28:
Had iemand al uitgezocht wat het zal kosten om een brandstof brommert/snor om te laten keuren naar elektrisch?

Even het topic doorgespit maar het zou dus uitkomen op +-650euro? Heeft iemand het al geprobeerd om van brandstof naar elektrisch te keuren :)?
Is idd rond de 650, maar eerder een vanaf...
https://www.rdw.nl/zakeli...toelatingskeuring-brommer
Als je dan de accu + motor ed nog meetelt ben ik in mijn geval op z'n goedkoopst 1300 in totaal kwijt...

In verband met de aankomende 2-takt verbod in Den Haag gaat mijn Citta de kelder in en komt er een IVA S5 voor de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1073917

ezra070 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:29:
[...]

Als je dan de accu + motor ed nog meetelt ben ik in mijn geval op z'n goedkoopst 1300 in totaal kwijt...

In verband met de aankomende 2-takt verbod in Den Haag gaat mijn Citta de kelder in en komt er een IVA S5 voor de deur.
Volgens mij is er geen toelatingskeuring maar een wijzigingskeuring nodig. je donorvoertuig heeft immers al een typegoedkeuring voor de weg. je wijzigt de aandrijflijn . Als je dan ook nog eens aantoonbaar de aandrijflijn van een reeds bestaande en typegoedkeuring hebbende scooter gebruikt dan moet het volgens mij niet zo'n heel groot issue zijn.

https://www.rdw.nl/zakeli...-een-brommer-of-snorfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ezra070
Anoniem: 1073917 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:10:
[...]

Volgens mij is er geen toelatingskeuring maar een wijzigingskeuring nodig. je donorvoertuig heeft immers al een typegoedkeuring voor de weg. je wijzigt de aandrijflijn . Als je dan ook nog eens aantoonbaar de aandrijflijn van een reeds bestaande en typegoedkeuring hebbende scooter gebruikt dan moet het volgens mij niet zo'n heel groot issue zijn.

https://www.rdw.nl/zakeli...-een-brommer-of-snorfiets
Hmmms, das wel een goeie!

Ik ga hier later dit jaar naar kijken (ideaal winter project om alsnog de Citta elektrisch te laten rijden).
Zo rijdt iemand in in het wild met zijn Citta rondt, maar diegene heeft hem nog niet laten keuren bij de RDW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xervantesII
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 15:15
ezra070 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:35:
Eerder deze week heb ik een testrit op een IVA S4 gemaakt: wat rijdt elektrisch heerlijk (al is het optrek-geweld wel even wennen in het begin). Met z'n 2'en op een S4 is wel erg krap als je beide boven de 1.75 bent. Dus, nadat ik gisteren de S5 in het echt heb gezien, wil ik voor een S5 gaan (dan kan mijn "Anita" af en toe ook mee ;) )

Ik heb alleen een vraagje aan de IVA bezitters:
Wat ik mij, helaas nu pas ipv tijdens de de testrit, afvraag: hoe hard rijd je S4/S5 op GPS?
Wijkt deze veel af van de kilometerteller die op de IVA zit?
Beste Ezra,

Ik heb zelf een S5 en er zit een flinke afwijking in wat de kilometerteller toont en de werkelijke snelheid. Ik heb het zelf niet met GPS getest maar mijn ervaring is dat er 3-4 km/h extra op de kilometerteller staat. Houd ook rekening met het feit dat (in ieder geval bij de S5) dat de scooter als je de gashendel opentrekt een iets hogere snelheid heeft, na een paar seconden lijkt het alsof de scooter doorheeft dat ie te hard gaat en begint ie wat in te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

ezra070 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:29:
[...]

Dat heb ik er wel voor over. Dan rijd ik nog lekker 40 jaar op een gilera citta :p

Wil ook mijn citta naar elektrisch omzetten. Op de plek waar het motorblok zit zou ongeveer 146 cellen (18650) kunnen passen. Het motorblokje steekt normaal nog wat uit, als je dit met de accupack ook gaat doen kan je vast nog wat meer kwijt

Wellicht een ciao achterbrug eronder, die is iets langer. Andere mogelijkheid is om de tank in de lengte door te snijden (eerst goed al het brandstof uitdampen en/of vullen met water) en die te vullen met cellen. Alleen moet hier wel gekeken worden of de stevigheid/constructie vh frame niet naar zn grootje gaat

Ben benieuwd of met 146+- cellen een beetje range te pakken is.

[ Voor 42% gewijzigd door AOC op 26-07-2020 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ezra070
xervantesII schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:05:
[...]

Beste Ezra,

Ik heb zelf een S5 en er zit een flinke afwijking in wat de kilometerteller toont en de werkelijke snelheid. Ik heb het zelf niet met GPS getest maar mijn ervaring is dat er 3-4 km/h extra op de kilometerteller staat. Houd ook rekening met het feit dat (in ieder geval bij de S5) dat de scooter als je de gashendel opentrekt een iets hogere snelheid heeft, na een paar seconden lijkt het alsof de scooter doorheeft dat ie te hard gaat en begint ie wat in te houden.
Bedankt voor je update! _/-\o_

Ik las op deze Tweakersblog dat de snelheid zo'n radarklok 42 km is, als reactie op mijn vraag. Alleen ging ik toen van 45 km uit op zijn teller (hij rijdt op een brommer); nu ik zijn reactie lees staat dat er niet. Niet zo handig van mij ;)

Voordeelscooters levert kan hem als snorfiets uitleveren op 35km, maar ik wil max 34km op GPS omdat ik geen zin heb in een WOK. Mijn ervaring is 33 op de GPS, op een rollerbank 29 is (althans op de rollerbanken in mijn regio) en 31 op radarklok.

Heb de S5 al besteld, hij komt over zo'n 3 weken, misschien dat ik mijn bestelling nog aanpas.

Ik vond de S4 al erg fanatiek optrekken, zal op de S5 de gashendel wat voorzichtiger open gooien ;)
Waterkoker schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:39:
[...]

Dat heb ik er wel voor over. Dan rijd ik nog lekker 40 jaar op een gilera citta :p

Wil ook mijn citta naar elektrisch omzetten. Wellicht een ciao achterbrug eronder die is wat langer en kan meer batterijen hebben

Op de plek waar het motorblok zit zou ongeveer 146 cellen (18650) kunnen passen. Het motorblokje steekt normaal nog wat uit, als je dit met de accupack ook gaat doen kan je vast nog wat meer kwijt
Citta 4 Life!!!! :D
Ik kan mijn Citta ook nooit weg doen, maar twijfel hem om hem elektrisch te maken ivm kosten (en metname RDW keuring).

De elektrische Citta die ik hier eerder postte heeft deze setup:
Motor: 2000w 35a
Mcu : 2000w 42a
Bms : 67v 45a
Accu 67v 35ah lithium-ion

Zijn motor zit op dezelfde plek als waar de "traditionele" motor zit en maakt nog steeds gebruik van snaaraandrijving (en ik heb samv76 zijn tip aan de maker doorgegeven).

Mijn eigen Citta heeft een SI achterbrug (een Ciao heeft een achterbrug die niet echt onder je Citta past).
Dan zou je idd wat meer kwijt kunnen en je rijdt een stuk stabieler (een SI achterbrug is langer en steviger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

@ezra070 het blok van je huidige citta zou je kunnen 'reviseren' (2 nieuwe lagertjes en even oppoetsen), tegenwoordig zie ik die blokjes voor +100 euro verkocht worden. Dat drukt de kosten misschien nog :)

Heb je wellicht meer foto's/info van die citta? Ben wel benieuwd hoever diegene komt en waar zn accu zit (edit: lol, zie nu pas dat het achterzitje een accu is ;p )

Zelf zat ik aan zoiets te denken https://nl.aliexpress.com/item/32990319582.html en dan hopelijk kan het binnenwerk van de aandrijving/motor op een cittawiel overgezet worden

[ Voor 26% gewijzigd door AOC op 26-07-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:36
@Waterkoker, het is een stuk duurder. 650 bij de RDW maar hun willen een EMC rapport hebben dat al snel richtig de 2k gaat. Liep zelf ook met die gedachte rond maar toch laten gaan.

EDIT: alle andere reacties niet gelezen. Dit is wel met een zelfbouw systeem. Weet niet of het met een bestaand systeem met goedkeuring anders is. Mijn zoektocht kun je vanaf hier lezen:
Card Nox in "Elektrische scooters"

[ Voor 40% gewijzigd door Card Nox op 26-07-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Card Nox schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:38:
@Waterkoker, het is een stuk duurder. 650 bij de RDW maar hun willen een EMC rapport hebben dat al snel richtig de 2k gaat. Liep zelf ook met die gedachte rond maar toch laten gaan.

EDIT: alle andere reacties niet gelezen. Dit is wel met een zelfbouw systeem. Weet niet of het met een bestaand systeem met goedkeuring anders is. Mijn zoektocht kun je vanaf hier lezen:
Als je een bestaand aandrijfsysteem gebruikt van een scooter die al een Certificate of conformity heeft , dan heb je niet nog een los EMC rapport nodig. dat heeft de fabrikant van de aandrijflijn immers allemaal al achter de rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-06 16:05
KWB schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:28:
Is het nog gebruikelijk om bij het kopen van een nieuwe scooter te onderhandelen over de prijs (van de scooter zelf of extra accu etc.)?
Ligt er denk ik een beetje aan welke merk. Zelf heb ik onlangs een NIU aangeschaft. Ik heb meerdere resellers gebeld, geen 1 kon/wilde korting geven op de scooter prijs maar alleen op de accessoires en arbeid.

Ik heb vervolgens gebeld naar de importeur in Amsterdam (importeur van NL) en gevraagd of zij iets met de prijs konden doen. Zij gaven dat er geen korting gegeven mag worden op de scooter zelf.

Uiteindelijke ‘maar’ 290 euro extra betaald voor alle accessoires en arbeid. Ca. 150 euro korting gekregen.

[ Voor 8% gewijzigd door juwlez op 26-07-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Anoniem: 1073917 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:58:
[...]
Als je een bestaand aandrijfsysteem gebruikt van een scooter die al een Certificate of conformity heeft , dan heb je niet nog een los EMC rapport nodig. dat heeft de fabrikant van de aandrijflijn immers allemaal al achter de rug.
Wordt een certificate of conformity ook aan losse onderdelen gegeven? Of is dat enkel voor het complete pakket als het op een scooter zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Waterkoker schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:47:
[...]

Wordt een certificate of conformity ook aan losse onderdelen gegeven? Of is dat enkel voor het complete pakket als het op een scooter zit?
dat certificaat geldt voor de hele scooter. maar qua EMC verandert er natuurlijk niets als jij de aandrijflijn in zijn geheel onder een ander frame hangt.

de sevcon controllers zullen los ongetwijfeld ook zo'n certificering hebben.

Het lastige in het verhaal zit hem volgens mij in het documenteren van het geheel. je zult moeten aantonen dat je een aandrijflijn gebruikt uit een scooter die reeds een COC heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Met auto's weet ik dat je een zelfbouw gemaakt in Nederland, deze naar Engeland kan vervoeren om te keuren en kenteken te krijgen, om dan vervolgens weer in Nederland op NL kenteken te zetten zonder problemen. Geen idee of dat voor een brommer ook mogelijk is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
@Waterkoker, dat kan ook voor scooters. Is ook reeds besproken in dit topic. Is enkel wat papierwerk regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

@Card Nox thx, over het hoofd gezien. Ik ga het even verder uitdiepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Ik moet toegeven dat ik het fijne er niet van ken, flippy is wel wat meer thuis in die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob-w-1993
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-05 13:22
Een van de hall sensors van mijn Vmoto E-max lijkt het begeven te hebben.1 van de 3 sensoren blijft een hoog signaal afgeven zoals te zien is in de Kelly controller App. @flippy Heb jij al eens een hall sensor vervangen van een E-max? En zo ja is dat een erg lastige klus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Card Nox schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:41:
[...]
  1. Lader: wil deze graag inbouwen wanneer mogelijk maar weet niet welke ik het beste kan kopen. Het hoeft allemaal niet snel te zijn want ik ga er toch geen toertochten mee doen.
Om mezelf even te quote, welke lader kan ik gebruiken? Wil het evt inbouwen en dan met een koord maken om het eruit te halen zodat ik de lader niet meer 'los' hoef mee te nemen. Ik lees hier vanalles over de Meanwell HLG-320H-48A maar die is 48V en vind zo snel geen 72v(84v) variant daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escobarry
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-06 19:02
Card Nox schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:35:
[...]

Om mezelf even te quote, welke lader kan ik gebruiken? Wil het evt inbouwen en dan met een koord maken om het eruit te halen zodat ik de lader niet meer 'los' hoef mee te nemen. Ik lees hier vanalles over de Meanwell HLG-320H-48A maar die is 48V en vind zo snel geen 72v(84v) variant daarvan.
Ik heb 2 Mean Well laders (Mean Well LED PSU - HLG-240H-42A) in serie aangesloten om zo aan de gewenste spanning te komen. Dat werkt goed. Je moet wel erg nauwkeurig de spanningen van de laders hetzelfde afstellen, maar dat gaat vrij gemakkelijk met de stelschroefjes die erop zitten. Dus als je met 82 volt wilt laden, allebei de Mean-Well's op 41,00 volt. De amperes heb ik allebei op maximaal gezet, dan redden ze bij mij 6,6 A. Geen snellader dus maar dat is ook niet wat ik wilde. Ze zijn door het geringe vermogen wel mooi compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
KKUUUTTTTTT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik was klaar, battery was klaar, BMS erop. Wilde alleen nog even de draden op de busbars iets draaien zodat ze wat mooier om de BMS heen lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qmq_w8ZD6VXRKWOVtPYuQUqUPLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aRi2gMbOoS6kAMzK6vICRyi.jpg?f=fotoalbum_large

Met de soldeerbout even contact gehad... hoe nu verder??? Please help.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimel1975
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-07-2020
Beste,

Ik heb een hoop berichten gelezen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Willen jullie mij adviseren voor de aankoop van een e-scooter.

45 km/u
30 km per dag
schijfremmen voor en achter

Ben benieuwd naar jullie adviezen!

Grt Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kruimel1975 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:26:
Beste,

Ik heb een hoop berichten gelezen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Willen jullie mij adviseren voor de aankoop van een e-scooter.

45 km/u
30 km per dag
schijfremmen voor en achter

Ben benieuwd naar jullie adviezen!

Grt Rene
Nieuw? gebruikt? budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWB
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-06-2023

KWB

na een aantal maanden ben ik gegaan voor de IVA e-go S5. Later deze week wordt hij geleverd. Voor m’n gevoel vergelijkbaar met de NIU N1S maar dan bijna €1000 goedkoper.
Ben benieuwd hoe die gaat bevallen in de praktijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:46
KWB schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:16:
na een aantal maanden ben ik gegaan voor de IVA e-go S5. Later deze week wordt hij geleverd. Voor m’n gevoel vergelijkbaar met de NIU N1S maar dan bijna €1000 goedkoper.
Leuk! Ben benieuwd naar je bevindingen.
Wat voor configuratie heb je qua accu(s) en is het brom of snor?

Ik ben zelf ook aan het oriënteren en de S5 staat op de shortlist. :)

Weg met Big Tech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWB

KWB

CasterTroy schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:23:
[...]

Leuk! Ben benieuwd naar je bevindingen.
Wat voor configuratie heb je qua accu(s) en is het brom of snor?

Ik ben zelf ook aan het oriënteren en de S5 staat op de shortlist. :)
Wat bedoel je precies met configuratie? Ik heb een extra accu erbij besteld. Ik weet niet hoe deze accus gebruikt worden; worden ze tegelijk gebruikt of gaat eerst de ene leeg en dan pas de andere. Dat laatste zou de levensduur natuurlijk niet ten goede doen.

Ik heb de snor (opgevoerd tot 34km/u)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ezra070
Een hele IVA S5 invasie hier ;)
Ik krijg hem midden augustus binnen.

De extra accu bij de S5 moet je zelf aansluiten om hem te gebruiken, dat is een kwestie van de kabel verwisselen van accu a naar accu b. De accu's zijn helaas niet in serie bruikbaar, maar dat is geen ramp.

Ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/258821/files/314205334/image.jpg
Het is de kabel omwisselen van accu a naar accu b.
KWB schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:16:
Mocht je hem je toevallig binnen en de snelheid op GPS (smartphone/smartwatch/fietscomputer) meeten, let me know!
Wel een fijn gevoel voor op de rollerbank :)

[ Voor 9% gewijzigd door ezra070 op 28-07-2020 16:09 . Reden: plaatje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KWB

KWB

ezra070 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:05:
Een hele IVA S5 invasie hier ;)
Ik krijg hem midden augustus binnen.

De extra accu bij de S5 moet je zelf aansluiten om hem te gebruiken, dat is een kwestie van de kabel verwisselen van accu a naar accu b. De accu's zijn helaas niet in serie bruikbaar, maar dat is geen ramp.

Ter verduidelijking:
[Afbeelding]
Het is de kabel omwisselen van accu a naar accu b.

[...]

Mocht je hem je toevallig binnen en de snelheid op GPS (smartphone/smartwatch/fietscomputer) meeten, let me know!
Wel een fijn gevoel voor op de rollerbank :)
Ah duidelijk!
Ik zal het meten. Ik hoop inderdaad dat hij niet over de 34 gaat want dat was het hele idee van opvoeren tot 34 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
KWB schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:40:
[...]

Wat bedoel je precies met configuratie? Ik heb een extra accu erbij besteld. Ik weet niet hoe deze accus gebruikt worden; worden ze tegelijk gebruikt of gaat eerst de ene leeg en dan pas de andere. Dat laatste zou de levensduur natuurlijk niet ten goede doen.

Ik heb de snor (opgevoerd tot 34km/u)
Ik bedoelde inderdaad het aantal accu's in dit geval. :)
Zelf overweeg ik ook voor twee accu's te gaan en de snor versie met maximale snelheid van 34km/uur.

Weg met Big Tech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
Nog een vraagje over de IVA S5, ik zie dat de prijzen van de losse (extra) accu's varieren tussen 749-800 EU. Terwijl deze op de IVA website staat voor 699EU

Zie hier --> https://www.ivamobility.com/iva-e-go-s5-accu.html

Weet iemand of er een dealer is waar de accu voor 699 wordt aangeboden?

Weg met Big Tech!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ezra070
CasterTroy schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:02:
Nog een vraagje over de IVA S5, ik zie dat de prijzen van de losse (extra) accu's varieren tussen 749-800 EU. Terwijl deze op de IVA website staat voor 699EU

Zie hier --> https://www.ivamobility.com/iva-e-go-s5-accu.html

Weet iemand of er een dealer is waar de accu voor 699 wordt aangeboden?
In Duitsland wordt die iig. goedkoop aangeboden:
https://www.nova-motors.d...kupack-s5-und-s3-60v-24ah

Kwam daar terecht toen ik naar de "Duitse" versie van de S5 zocht:
https://www.nova-motors.d...m-ionen-doppelakku-system
Ja, daar is die wat goedkoper...maar je moet hem naar Nederland halen en gedoe met kenteken.
Dan is het bij een Nederlandse shop beter & makkelijker om de S5 te halen.

Maakt voor de accu volgens mij niet uit :)

Edit:
Ik weet niet welke batterijen voor deze Duitse accu gebruikt worden, dat kan ik niet vinden.

Edit 2:
Was ik vergeten te vermelden, maar van de week vond ik dit;
Na wat Google werk, is volgens mij Lvneng de feitelijke maker van de IVA's/Nova Motors's S3/S4/S5
https://www.lvnengebike.c...5-EEC-electric-moped.html
Zoals verwacht is de IVA een OEM-model.
Dat is helemaal geen ramp, maar biedt wel kansen om straks van meer aanbieders een accu te kopen.

(Nee, het heeft geen zin om je scooter uit China te halen: transportkosten + invoerrechten + RDW...dat maakt hem duurder als in NL!).

[ Voor 26% gewijzigd door ezra070 op 29-07-2020 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ze durven wel bij IVA. ik zie dat die accu van 24AH een actieradius heeft van 80 km.... en de levensduur 64.000 km..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
ezra070 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:13:
[...]

Edit 2:
Was ik vergeten te vermelden, maar van de week vond ik dit;
Na wat Google werk, is volgens mij Lvneng de feitelijke maker van de IVA's/Nova Motors's S3/S4/S5
https://www.lvnengebike.c...5-EEC-electric-moped.html
Zoals verwacht is de IVA een OEM-model.
Dat is helemaal geen ramp, maar biedt wel kansen om straks van meer aanbieders een accu te kopen.
Dat zou interessant zijn voor de consument inderdaad. :)

Weg met Big Tech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
Anoniem: 1073917 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:57:
ze durven wel bij IVA. ik zie dat die accu van 24AH een actieradius heeft van 80 km.... en de levensduur 64.000 km..
Ja, dat zal dus eerder de helft zijn.
Ik ben overigens wel benieuwd wat ze bedoelen met de laadcycli van 800 keer. Is de accu daarna waardeloos, of heeft deze bijvoorbeeld nog maar 60% van de capaciteit. Weet iemand daar meer over?

Weg met Big Tech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra070
Anoniem: 1073917 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:57:
Dit staat er bij Lvneng:
Afbeeldingslocatie: https://www.lvnengebike.com/uploadfiles/103.231.12.164/webid822/uploadimage/202006/7431593249577410.jpg
Ze zitten op 1000 ipv 800, dus IVA schat het voorzichtiger in 😉

@CasterTroy, dat durf ik niet te zeggen.
Mail IVA deze vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

CasterTroy schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:59:
[...]

Ja, dat zal dus eerder de helft zijn.
Ik ben overigens wel benieuwd wat ze bedoelen met de laadcycli van 800 keer. Is de accu daarna waardeloos, of heeft deze bijvoorbeeld nog maar 60% van de capaciteit. Weet iemand daar meer over?
daar zijn grafieken van. die zijn hier al een keer voorbij gekomen.
is afhankelijk van welke cellen erin het pakket zitten en hoe ver je oplaad/ ontlaad per cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWB

KWB

Is er een soort optimum mbt hoe ver je op/ontlaad (bijv altijd tussen 80% en 20% vol blijven), of is het gewoon hoe minder op/ontladen hoe beter (dus bij wijze van spreke altijd tussen 49-51% opgeladen)?

[ Voor 6% gewijzigd door KWB op 29-07-2020 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

KWB schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:47:
Is er een soort optimum mbt hoe ver je op/ontlaad (bijv altijd tussen 80% en 20% vol blijven), of is het gewoon hoe minder op/ontladen hoe beter (dus bij wijze van spreke altijd tussen 49-51% opgeladen)?
tussen 80 en 30% is optimaal als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damitch300
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-06 06:25
Ik zit erover na te denken om de IVA E-go S4 aan te schaffen.
Na lang zoeken en twijfelen over een sunra miku max (kraakt veel en geen 2e persoon of bagage plek) en een NIU U1 (moet een accessoire aankopen voor een 2e persoon).

Weet iemand wat het beste is kwa verzekeren voor een nieuwe electrische scooter en waar het goedkoopste.
Ik zie WA en WA+ voor 21-29 per maand voorbij komen.
Klopt dat wel zo duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 1073917 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:10:
[...]

tussen 80 en 30% is optimaal als ik me niet vergis.
Je wil m wel zo nu en dan 100%volladen lijkt me, om de cellen te balanceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dreamvoid schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:23:
[...]

Je wil m wel zo nu en dan 100%volladen lijkt me, om de cellen te balanceren?
dat ligt eraan. Ik heb een BMS waar instelbaar is vanaf welk voltage hij moet balanceren. Dus dan hoeft dat niet.
Bij de meeste standaard accu-packs is dit volgens mij niet instelbaar en zal je dus inderdaad voller moeten laden om zeker te zijn dat hij gaat balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Card Nox schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:09:

Ik was klaar, battery was klaar, BMS erop. Wilde alleen nog even de draden op de busbars iets draaien zodat ze wat mooier om de BMS heen lopen.

[Afbeelding]

Boem is ho.

Zo te zien heb je alleen een stukje bus-bar verdampt, ik zou zeggen, schoonmaken, en als de cellen verder niet beschadigd/lek zijn, de boel opnieuw isoleren en gaan met die banaan. Als je twijfelt, kan je altijd de betreffende cellen vervangen, maar ik vermoed dat ze het gewoon nog prima doen.

En de volgende keer beter opletten met niet-geisoleerde gereedschappen, en proberen zo veel mogelijk met plastic of geisoleerde gereedschappen te werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Het was een flinke boem met 400 cellen.

Had 10 extra cellen besteld, zit ze graag vervangen maar geen idee hoe ik er aan moet komen aangezien alles in 20x10 houders zit een akkoord is gespotweld.. Waarschijnlijk gewoon laten zitten zie geen lekkages oid.

Ja hele build ultra voorzichtig geweest en dan op to einde zon stomme fout,baalde echte enorm aangezien ik dacht dat de pack kapot zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-06 19:51
Card Nox schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:23:

Had 10 extra cellen besteld, zit ze graag vervangen maar geen idee hoe ik er aan moet komen aangezien alles in 20x10 houders zit een akkoord is gespotweld.. Waarschijnlijk gewoon laten zitten zie geen lekkages oid.

Ja hele build ultra voorzichtig geweest en dan op to einde zon stomme fout,baalde echte enorm aangezien ik dacht dat de pack kapot zou zijn.
Oeii..

Eerst goed schoonmaken en heeel goed kijken... Ik zou altijd in achterhoofd houden “die drie cellen”... Toch gewoon uit elkaar Desolderen en vervangen?..

Als de buitenkant maar een beetje stuk is... is een potentiële bom :>

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Alles zit gepuntlast in 1 frame van 20x10. Dus dan zou ik ongeveer 60 a 80 cellen (3 a 4 rijen) los moeten halen...

Bijkomend probleem is dat ik voorheen met een 16p pack had gerekend. Bleek dat ik er toch een 20p pack in kon. Had dus al 1,5merer extra nickel besteld maar die is helemaal op, het paste op de laatste centimeter. Als ik nu dingen los ga halen moet ik weer nieuw bestellen wat weeer 2 a 3 weken gaat duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je hebt geluk dat je huis nog staat en niet compleet afgebrand is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

eindelijk het kenteken voor mijn 3.4 binnen! meteen maar even wat kilometers maken met het mooie weer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Anoniem: 1073917 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:44:
[...]

je hebt geluk dat je huis nog staat en niet compleet afgebrand is.
Wat denk je, mijn broer na zoiets nooooooit meer terug gevonden.
Gelukkig ben ik nu de oudste :9

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• damitch300
Net de Iva E-go S4 besteld. Ben benieuwd naar het product!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 14:27
@deheerdejong waar heb jij dat windscherm vandaan gehaald. Ziet er wel netjes uit en niet te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-12-2024
spattex schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

@deheerdejong waar heb jij dat windscherm vandaan gehaald. Ziet er wel netjes uit en niet te groot.
Het windscherm zat er al op toen ik de scooter kocht.
Is wel een origineel Peugot scherm volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
ik was even afwezig door omstandigheden. daarom geen reactie.
Card Nox schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:38:

probleem is dat je brandstoftype veranderd. dus je gaat van een B naar een E, en dat kost je een volledige herkeuring die begint bij 2000 euro en dan nog certificaten dramatiek waar je niet aan kan komen.
Card Nox schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:09:

[Afbeelding]

eraf halen en nieuwe maken. ik heb wel nikkel strip voor je die je kan gebruiken. stuur maar berichtje.

haal de strips eraf bij de defecte cellen en sla de cellen eruit vanaf de - kant. dan nieuwe cellen erin duwen en opnieuw puntlassen. kan hot glue gerbruiken om cellen aan elkaar te lijmen die je hebt vervangen.

ik gebruik altijd kapton tape (en 2 lagen reguliere dikke (met textiel) ductape) over de cellen rondom just om dit te voorkomen. leuke lessen zijn dit altijd.

en dit is nog een kleine accu, dit was maar 3,5V kortsluiting, niet 72V.... O-)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 01-08-2020 13:55 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@flippy, geen probleem. Iedereen heeft zijn leven naast GoT. Maar fijn dat je terug bent 😉

Ik stuur je even een berichtje mbt de nickelstrip, thanks!

Ja ik was nog op kapton aan het wachten en tussendoor het wel continue afgedekt met plexiglas of net whatever, op deze ene keer na.... Lesson learned.

Dit was wel 72v toch? De plus en min busbars raakte elkaar. Als ik die door meet staat er 72v op.

Waar kopen jullie IPA? Want ik moet het plexiglas deels weer loshalen en heb gelesen dat IPA het eenvoudigst is. Heb in verschillende winkels nagevraagd maar ze keken alsof ze water zagen branden.

[ Voor 19% gewijzigd door Card Nox op 01-08-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
je kortsluiting was op de cel onder de strip. de buitenkant van de cel is de minpool.

je bent door de dunne folie van de cel gegaan tijdens het solderen. daarom kapton en dikke tape zodra je het fysiek in elkaar hebt gezet.. ;)

[ Voor 47% gewijzigd door flippy op 01-08-2020 14:42 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

probleem is dat je brandstoftype veranderd. dus je gaat van een B naar een E, en dat kost je een volledige herkeuring die begint bij 2000 euro en dan nog certificaten dramatiek waar je niet aan kan komen.

[/quote]

ik heb de RDW maar eens een mailtje gestuurd. Ik ben benieuwd wat ze zeggen.
In mijn optiek is, wanneer je aantoonbaar een aandrijflijn gebruikt uit bijv een govecs een wijzigingkeuring voldoende en hoef je dus niet naar lelystad.

die aandrijflijn komt immers uit een voertuig met een typegoedkeuring, en EMC en dergelijke zijn dus al aantoonbaar in orde.

Ik lees op andere plekken ook dat het RDW dit zelf zo aandraagt. Maar goed, de nederlandse overheid zal het niet nalaten om dit soort regeltjes constant te wijzigen en het mensen zo moeilijk mogelijk te maken qua eigenbouw/ombouw 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berchtold
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-06 16:53
Hi,

Welke elektrische scooters zijn nu een beetje goed, staat een hoop online, ook veel merken die ik totaal niet ken. Alleen veel van Niu gehoord.

ik moet 30km heen en 30km terug, dus range van minimaal 60km zou fijn zijn.
budget rond de 3k.

Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
flippy schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:40:
je kortsluiting was op de cel onder de strip. de buitenkant van de cel is de minpool.

je bent door de dunne folie van de cel gegaan tijdens het solderen. daarom kapton en dikke tape zodra je het fysiek in elkaar hebt gezet.. ;)
Nopes, ben 100% zeker dat de soldeerbout de plus en min busbar aanraakte want probeerde een kabel op een van de busbars los te maken door de bout er zo plat mogelijk op te houden. Nou het kan in ieder geval helemaal horizontaal,haha.

Wat je ziet op die cel is soldeersel wat erop is gekomen doordat een deel van die busbar is geexplodeerd. Ook op de muur, mijn T-shirt en de soldeerbout zitten soldeervlekken.

Van een 3,5v vonkje schrik ik niet zo zeer. Heb wel eens (met opzet) 7,2 en 14,4v LiPos geshort (ze stonden al bol) en dat was ook wel een vonkje (met een rook en ongelofelijke stank) maar dat was niets vergeleken met deze knal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spangen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-12-2021
Wie heeft ervaringen met Scooby? Beweren Nederlands te zijn en 1300 voor een kwaliteits nieuwe elektro scooter zou koopje zijn....

Alleen zie ik ze nog nergens en lijkt t heel kleine producent te zijn.....

Kan ook geen degelijke reviews vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra070
KWB schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:15:
[...]

Ah duidelijk!
Ik zal het meten. Ik hoop inderdaad dat hij niet over de 34 gaat want dat was het hele idee van opvoeren tot 34 O-)
Hoe bevalt je S5?
En, hoe is het met de snelheid? Scheelt het veel met gps? O-)
----
Spangen schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 07:15:
Wie heeft ervaringen met Scooby? Beweren Nederlands te zijn en 1300 voor een kwaliteits nieuwe elektro scooter zou koopje zijn....

Alleen zie ik ze nog nergens en lijkt t heel kleine producent te zijn.....

Kan ook geen degelijke reviews vinden.
Je bedoelt E-Scoobie?
Ik kwam die ook een tijdje geleden tegen, maar kon er 3 maanden geleden erg weinig over vinden.
Nu staat er wel wat bij Google Reviews van ze, maar that's it. Kan ook geen stuk over E-Scoobie in de Scooter & Bike express of andere vergelijkbare tijdschriften en/of websites vinden.

Daar naast, denk ik dat het om een Chinese scooter gaat: bijv de achterarm zie je op veel vergelijkbare modellen.
Dat hoeft niet slecht te zijn, maar de claim dat het om een Nederlandse scooter gaat...

Edit:
De E-scoobie is een Chinese scooter:
https://www.btc-scooters....over=0&album=53&photo=532
De BTC e-Cruise is 1 op 1 de E-scoobie (aan wat ik aan het plaatjes kan zien en kan vergelijken met de E-scoobie op Facebook)

De BTC e-Cruise is wel een stuk duurder.
Mogelijk dat daar een duurdere accu voor wordt gebruikt en/of betere aftersales zijn(???)

[ Voor 21% gewijzigd door ezra070 op 02-08-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan rademaar
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-06 06:40
Bij Central Scooters kan je de volgende scooter kopen voor 1399.
Heeft iemand ervaring met dit merk?
Kan nergens (nog) geen reviews vinden of ervaringen.
Zie onderstaande Link.

https://centralscooters.nl/dts/e-savano/mat-zwart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oH7yjwb4ivh82VKITCk8ck6hFI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mPuoET2Wajq8BJWcGQpF66Wt.jpg?f=user_large

Ik ben gisteren in de winkel geweest en het ziet er allemaal mooi uit. Waren allemaal al uitverkocht op 2 25km/h modellen na.

[ Voor 12% gewijzigd door jan rademaar op 02-08-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jan rademaar schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:50:
Bij Central Scooters kan je de volgende scooter kopen voor 1399.
Heeft iemand ervaring met dit merk?
Kan nergens (nog) geen reviews vinden of ervaringen.
Zie onderstaande Link.

https://centralscooters.nl/dts/e-savano/mat-zwart

[Afbeelding]

Ik ben gisteren in de winkel geweest en het ziet er allemaal mooi uit. Waren allemaal al uitverkocht op 2 25km/h modellen na.
ken het merk niet. op de site staat ook niet wat de capaciteit van de accu is.
en in de garantievoorwaarden staat dat je garantie hebt op de krukas 8)7 maar niet op de accu.

dan was ik al afgehaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
dat soort bedrijfjes zijn gewoon 1 mans bedrijven die kopen een container can die dingen van "een" willekeurige fabrikant in china en verpatsen die hier in nederland.

zulke scooters kosten ruim onder de 1000 euro met een cheap ass accu in bulk inkoop.
geen garantie op de accu moet al genoeg zeggen daarover. die accus zijn ook exht slecht.

geen garantie op de accu kan trouwens niet, EU wetgeving eist minimaal 1 jaar.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 02-08-2020 12:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KWB

KWB

ezra070 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:36:
[...]

Hoe bevalt je S5?
En, hoe is het met de snelheid? Scheelt het veel met gps? O-)
Ik heb hem net binnen!
Hij bevalt tot nu toe heel goed, maar goed is nog nieuwigheid he ;)

Ik heb hem even getest met de GPS. Op de teller gaat ie 37-38, en op de gps is dat 33-34. Heel soms schiet ie uit naar de 40 op de teller, en dat is dan 36 op GPS, maar dat is zeldzaam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHaFU4u4i6jTvSbsS7RxFknHNhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbLW29y2jOMhxh5S6nECMmwH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ezra070
KWB schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:27:
[...]

Ik heb hem net binnen!

Ik heb hem even getest met de GPS. Op de teller gaat ie 37-38, en op de gps is dat 33-34. Heel soms schiet ie uit naar de 40 op de teller, en dat is dan 36 op GPS, maar dat is zeldzaam.

[Afbeelding]
Wat een parel! d:)b

Thanks voor de update, dan weet ik dat ik zo goed als relaxt door mijn stadje kan tuffen wanneer die volgende week binnen is (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
[...]

Ik heb hem net binnen!

[Afbeelding]
Ziet er goed uit en bedankt voor het delen van je eerste bevindingen. Hopelijk plaats je af en toe nog ff een update. :)

Weg met Big Tech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juwlez
[...]

Ik heb hem net binnen!
[Afbeelding]
Lijkt bijna 1op1 op de NIU N1S.. veel plezier ermee! Heb je het zelf opgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWB

KWB

juwlez schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:19:
[...]

Lijkt bijna 1op1 op de NIU N1S.. veel plezier ermee! Heb je het zelf opgevoerd?
Dankje! Klopt hij is voor m’n gevoel ook vrijwel hetzelfde, ik heb op allebei gereden. Deze heeft alleen geen cruise control wat ik wel jammer vind.

Ik heb hem voor 70 euro laten opvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb antwoord gehad van het RDW betreffende de ombouw van een benzinevoertuig naar een elektrisch aangedreven voertuig.
In gebruik genomen na 31 december 2005
Is het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2005, moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. Deze testen worden uitgevoerd op het RDW testcentrum in Lelystad.
Als de gehele motorconfiguratie (motor, ontstekingsinrichting, brandstofsysteem, in- en uitlaatsysteem en het systeem ter beperking van de verontreiniging) overeenkomt met een typegoedgekeurde "motorconfiguratie" van hetzelfde type voertuig, kunnen deze testen achterwege blijven.
Wanneer je dus de gehele aandrijflijn van een donorvoertuig overneemt en dit donorvoertuig heeft een nederlandse typegoedkeuring, dan hoef je dus NIET naar lelystad voor een individuele keuring, maar kan je naar een RDW station voor een wijzigingskeuring.

de kosten hiervan liggen tussen de 300 en 400 euro.

je moet wel aantonen dat de gehele aandrijflijn uit een goedgekeurd voertuig komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Anoniem: 1073917 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:51:
je moet wel aantonen dat de gehele aandrijflijn uit een goedgekeurd voertuig komt..
sucses daarmee, dat kan je dus niet. immers heeft de doorsnee velgmotor geen serienummer, alleen industiemotoren zoals govecs die gebruikt heeft serienummers.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 03-08-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flippy schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:02:
[...]

sucses daarmee, dat kan je dus niet. immers heeft de doorsnee velgmotor geen serienummer, alleen industiemotoren zoals govecs die gebruikt heeft serienummers.
govecs als donor gebruiken dus.

je kan het in mijn optiek ook aantonen door middel van het COC certificaat van de donor. het gaat erom dat je aan kan tonen dat de gebruikte combinatie van aandrijfcomponenten uit een goedgekeurd voertuig komen.
dat hoeft niet perse een serienummer te zijn. een typenummer van bijv de hubmotor lijkt me voldoende. ( ik weet niet of die dingen een typenummer erop hebben staan.

en het is ook interessant voor de mensen die een motorfiets naar elektrisch willen ombouwen. je kan dan een motor naar keuze pakken en daar bijv een aandrijflijn uit een zero in zetten.

Al met al vereenvoudigd het proces wel. Zodra je je kenteken erop hebt kan je altijd nog modificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
zover ben ik al geweest: rdw wil serienummers zien. geen serienummer op de controller en motor = afkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KWB

KWB

Update over de IVA S5:

Nog steeds tevreden, echter is de plek/sterkte van de knipperlichten voor jammer. Overdag zien mensen ze meestal niet wat tot ergernis kan leiden. Verder is de snelheid een beetje variabel, soms is de max 33, en andere keren 40 (op de teller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flippy schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 01:18:
zover ben ik al geweest: rdw wil serienummers zien. geen serienummer op de controller en motor = afkeur.
vreemd.
aan een serienummer heb je niets. Als ik op het COC van mijn govecs kijk, dan staat daar namelijk helemaal nergens een serienummer van de motor. alleen het type en de fabrikant van de motor.

en het is de COC waarop het EC-type approval nummer staat , wat weer aantoont dat het EMC rapport in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
kijk eens aan de onderkant van je buddyseat. daar zit je typeplaatje, en daar staat het serienummer van je motor.

kijk, als je het voor elkaar krijgt om een govecs motor en controller op papier krijgt is het leuk. maar dan kan je alles eruit halen en vervangen voor zwaarder spul, en dan kom je alsnog op een velgmotor uit. immers wil je niet weer naar een ketting neem ik aan.

[ Voor 54% gewijzigd door flippy op 04-08-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juwlez
KWB schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:27:
Update over de IVA S5:

Nog steeds tevreden, echter is de plek/sterkte van de knipperlichten voor jammer. Overdag zien mensen ze meestal niet wat tot ergernis kan leiden. Verder is de snelheid een beetje variabel, soms is de max 33, en andere keren 40 (op de teller)
Vaag, hoe kan dit? Mijn NIU ondertussen een maand in bezit met 200 km rijdt altijd 30/31. Afhankelijk van wind mee/tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra070
KWB schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:27:
Update over de IVA S5:

Beide is apart.
Vond de klipperlichten irl best fel, maar misschien is de plaatsing onder het stuur niet handig?

Waar heb je hem besteld?
Evt. deze toko contacten?

Met name van de snelheid is apart, normaliter is een controller niet ingesteld op een variabele maximale snelheid.
Bij de S4 weet ik dat er 3 standen op de scooter zitten:
- max 25 km/h
- max 35 km/h
- max 45 km/h
Wanneer je een snorfiets koopt, is alleen de 25 km/h beschikbaar.
Al schuif je naar stand 2 of 3, hij blijft op stand 1 qua snelheid rijden.
Heb dat getest en dat is mij uitgelegd bij voordeelscooters.nl

Dat geldt volgens mij, weet niet zeker, ook voor de S5.
Als dat zo is, is het kwestie van iets vast op de controller instellen (misschien zelfs gewoon een plugje).

Ik ben absoluut geen expert, maar variabele snelheid als max op een elektro scooter is vreemd (op z'n Balkenende's "toch?" :) )

Edit:
Ik heb via Ali een fietscomputer op GPS besteld.
Deze had ik in gedachte om te gebruiken voor mijn Citta.

Ik zal hem op de S5 monteren om te checken wat de continue snelheid is.

Hoop hem voor volgende week woensdag te krijgen, want dan krijg ik mijn S5 binnen.

[ Voor 10% gewijzigd door ezra070 op 04-08-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWB

KWB

ezra070 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:03:
[...]

Beide is apart.
Vond de klipperlichten irl best fel, maar misschien is de plaatsing onder het stuur niet handig?

Waar heb je hem besteld?
Evt. deze toko contacten?

Met name van de snelheid is apart, normaliter is een controller niet ingesteld op een variabele maximale snelheid.
Bij de S4 weet ik dat er 3 standen op de scooter zitten:
- max 25 km/h
- max 35 km/h
- max 45 km/h
Wanneer je een snorfiets koopt, is alleen de 25 km/h beschikbaar.
Al schuif je naar stand 2 of 3, hij blijft op stand 1 qua snelheid rijden.
Heb dat getest en dat is mij uitgelegd bij voordeelscooters.nl

Dat geldt volgens mij, weet niet zeker, ook voor de S5.
Als dat zo is, is het kwestie van iets vast op de controller instellen (misschien zelfs gewoon een plugje).

Ik ben absoluut geen expert, maar variabele snelheid als max op een elektro scooter is vreemd (op z'n Balkenende's "toch?" :) )

Edit:
Ik heb via Ali een fietscomputer op GPS besteld.
Deze had ik in gedachte om te gebruiken voor mijn Citta.

Ik zal hem op de S5 monteren om te checken wat de continue snelheid is.

Hoop hem voor volgende week woensdag te krijgen, want dan krijg ik mijn S5 binnen.
Het zou idd ook kunnen zijn dat de snelheid verkeerd wordt aangegeven, maar dat de daadwerkelijke topsnelheid wel stabiel is. Ik zal nog eens met de gps testen. Dat schuifje doet het sowieso niet bij mij, werd mij ook verteld dat dat alleen bij de 45 km versie werkte, maakte mij verder ook niet echt uit. Heb hem bij fietstra in groningen vandaan. Prima service wat mij betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robehr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:26
Ik overweeg een scooter voor woon- werkverkeer en wat rondrijden in de binnenstad. Ik vind het belangrijk dat de accu uitneembaar is zodat ik hem overal kan opladen. Het actieradius is minder van belang . 60km is voldoende. Wat ik wel belangrijk vind is dat ik naar een fysieke winkel kan als er iets mee is of dat ze hem ophalen. Ik ben woonachtig in Breda. Welke scooter raden jullie aan? Wat moet ik sowieso laten staan? Wat zijn leuke nice to haves?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flippy schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:39:
kijk eens aan de onderkant van je buddyseat. daar zit je typeplaatje, en daar staat het serienummer van je motor.

kijk, als je het voor elkaar krijgt om een govecs motor en controller op papier krijgt is het leuk. maar dan kan je alles eruit halen en vervangen voor zwaarder spul, en dan kom je alsnog op een velgmotor uit. immers wil je niet weer naar een ketting neem ik aan.
het ging me er meer om of dat het mag en kan binnen de nederlandse regels zonder een fortuin uit te geven aan papierwerk en certificaten. Maar dat heeft meer te maken met mijn grondige hekel aan de eindeloze regeltjesknuffelaars binnen onze regering >:)

Ik zou best een naafmotor in mijn 3.4 willen hebben, maar ik ben dan wel op zoek naar een waar ik continue een km of 100 per uur mee kan rijden een accu lang en niet na 4 of 5 keer gas geven tegen oververhitting aan loop.

Nou las ik gister een verhaal op een ander forum over een ombouw van een crossmotor naar elekrtrische aandrijving. De motor was 3kw nominaal, maar schijnt zonder problemen veel en veel meer te kunnen leveren zonder heet te worden . 20 Kw jagen ze erdoor heen.

Dat zijn de verhalen en ervaringen die het voor mij leuk en interessant maken en dan maakt het me niet zo heel veel uit dat dat met ketting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damitch300
Vraagje voordat mijn Iva eva s4 arriveerd.
Heeft er iemand een goede telefoon houder die aan het stuur kan? Iets in de trend van Niu telefoon houders.
Vond die best lekker toen ik op zon Felyx share scooter reed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• juwlez
Robehr schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:36:
Ik overweeg een scooter voor woon- werkverkeer en wat rondrijden in de binnenstad. Ik vind het belangrijk dat de accu uitneembaar is zodat ik hem overal kan opladen. Het actieradius is minder van belang . 60km is voldoende. Wat ik wel belangrijk vind is dat ik naar een fysieke winkel kan als er iets mee is of dat ze hem ophalen. Ik ben woonachtig in Breda. Welke scooter raden jullie aan? Wat moet ik sowieso laten staan? Wat zijn leuke nice to haves?
Ik heb zelf een NIU N1S in bezit sinds een maand (bromfiets), erg blij mee. Rijdt fijn, doet het goed, redelijk slim (lampen gaan vanzelf aan/uit, knipperlicht gaat vanzelf uit, alarm met app etc.) maar is zeker niet goedkoop. Wij gebruiken het recreatief, bijna altijd met z'n 2e. Rijdt 30/31 km/p en gaat ongeveer 60km mee. Accu kan eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5nIGvryj882AGUOUNiDvf10sgI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HTduGpi4Mk45qPe858YwUjLN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raf_73
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-08-2020
Ik heb een Govecs Go s2.4 (45 km/h) aangekocht in 2013 met 1770 km op de teller, en (te) weinig gebruikt van gemaakt de laatste twee jaren.

Helaas wil de accu niet meer laden (lader slaat aan maar schakelt telkens na een 5tal seconden uit).

Ik heb de indruk dat de lokale service ondersteuning van Govecs verdwenen is (dichtstbijzijnde aangegeven optie door Govecs was Keulen, 200 km).

Ik begrijp hier dat een aftermarket accu nog een optie is, maar is er een manier om eenvoudig te weten te komen of het de accu is of de lader?

Als ik de scooter zou wegdoen, is het dan verstandig om eerst de accu te laten vervangen, of is er interesse voor de scooter (onderdelen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
grote kans dat de accu echt stuk is. govecs accus houden er niet van om lang alleen gelaten te worden.

maar accu kan wel weer "werkbaar" gemaakt worden. dan kan je zien wat de "schade" is.

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 06-08-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raf_73 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:24:
Ik heb een Govecs Go s2.4 (45 km/h) aangekocht in 2013 met 1770 km op de teller, en (te) weinig gebruikt van gemaakt de laatste twee jaren.

Helaas wil de accu niet meer laden (lader slaat aan maar schakelt telkens na een 5tal seconden uit).

Ik heb de indruk dat de lokale service ondersteuning van Govecs verdwenen is (dichtstbijzijnde aangegeven optie door Govecs was Keulen, 200 km).

Ik begrijp hier dat een aftermarket accu nog een optie is, maar is er een manier om eenvoudig te weten te komen of het de accu is of de lader?

Als ik de scooter zou wegdoen, is het dan verstandig om eerst de accu te laten vervangen, of is er interesse voor de scooter (onderdelen)?
Meten is weten. even de spanning van de accu meten. is deze veel te laag, dan accu stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Anoniem: 1073917 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:27:
[...]

Meten is weten. even de spanning van de accu meten. is deze veel te laag, dan accu stuk.
voltage zegt alleen of de bms in de stress is geschoten, niet of de cellen beschadigd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flippy schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:30:
[...]

voltage zegt alleen of de bms in de stress is geschoten, niet of de cellen beschadigd zijn.
dus als je 30 volt meet dan komt dat van de bms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWB

KWB

Er is me iets opgevallen met mijn IVA e-go S5. Als ik vanaf stilstand maximaal optrek haalt hij de 40-42 km/u (op de teller). Maar als ik optrek, vervolgens even het “gas“ loslaat en dan weer verder optrek haalt hij een max snelheid van ongeveer 37. Is dit een bekend fenomeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Anoniem: 1073917 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:15:
[...]

dus als je 30 volt meet dan komt dat van de bms?
dat betekent doorgaans dat de bms in de stress is geschoten. die 30v of zo die je meet laat hij door om condenststoren opgeladen tw houden in de controller. maar er zit totaal geen vermogen in, dus je kan met moeite zon 5mm ledje daarmee aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flippy schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:41:
[...]

dat betekent doorgaans dat de bms in de stress is geschoten. die 30v of zo die je meet laat hij door om condenststoren opgeladen tw houden in de controller. maar er zit totaal geen vermogen in, dus je kan met moeite zon 5mm ledje daarmee aanzetten.
ah werkt dat zo. ok. weer wat geleerd :)
maar dan moet ie dus uit elkaar om de kijken wat de schade is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassenoudste
  • Laatst online: 15-06 23:19
Ik ben aan het kijken naar een elektrische scooter en omdat het oog ook wat wil zou ik het liefst een Vespa Elettrica willen kopen.

Nu gaat mijn voorkeur uit naar het snorfiets model want geen helm. Maar mocht er voor snorfietsen een helmplicht komen binnen afzienbare tijd, weet iemand of het eenvoudig mogelijk is de 25 km/h versie 'om te bouwen' naar 45 km/h?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-06 11:50

nexhil

BAM!

KWB schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:04:
Er is me iets opgevallen met mijn IVA e-go S5. Als ik vanaf stilstand maximaal optrek haalt hij de 40-42 km/u (op de teller). Maar als ik optrek, vervolgens even het “gas“ loslaat en dan weer verder optrek haalt hij een max snelheid van ongeveer 37. Is dit een bekend fenomeen?
Ik heb een S4, met een zwakkere motor, ik zie dit wel eens maar dat duurt slechts een paar seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dammes
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Klassenoudste schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:07:
Ik ben aan het kijken naar een elektrische scooter en omdat het oog ook wat wil zou ik het liefst een Vespa Elettrica willen kopen.

Nu gaat mijn voorkeur uit naar het snorfiets model want geen helm. Maar mocht er voor snorfietsen een helmplicht komen binnen afzienbare tijd, weet iemand of het eenvoudig mogelijk is de 25 km/h versie 'om te bouwen' naar 45 km/h?
Hoi, ik wilde precies hetzzelfde. Vespa zegt nu nog steeds dat je daarvoor een nieuwe ecu nodig hebt die dan 700 euro gaat kosten. Waarschijnlijk gaat de branche wel als een idioot Vespa aan z'n taas trekken wanneer die wetswijziging waarheid wordt.
Heb je al een proefrit gemaakt? Ik heb op het laatste moment afgezien van aankoop aangezien dat ding echt een bak herrie maakt. Niet normaal. Veel teveel voor een 6.5k euro brommert. Elke goedkope chinees is stil en dit dieng giert als een malle. Ze hebben gewoon die originele tandwielset gehouden en op de plek van de eindpoelie een motor geplaatst. Ik heb net een Niu besteld. Goedkoper en muisstil.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juwlez
Klassenoudste schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:07:

Opnieuw laten keuren en andere software erop. Denk euro of 150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 14:27
Bij de Peugeot E-Vivacity is het niet anders, ook een andere ecu a 900 eurotjes!! Lucky me ik had er een voor een habbekrats, lekker vlot toeren rond de 45 km/h...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damitch300
nexhil schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:37:
[...]

Ik heb een S4, met een zwakkere motor, ik zie dit wel eens maar dat duurt slechts een paar seconden.
Heb jij plekken gevonden met accessoires voor de S4?
Ik krijg mijne 14 aug.
Enige ervaring dat je tevens verder.wilt delen kwa gebruik? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-06 11:50

nexhil

BAM!

damitch300 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 23:40:
[...]

Heb jij plekken gevonden met accessoires voor de S4?
Ik krijg mijne 14 aug.
Enige ervaring dat je tevens verder.wilt delen kwa gebruik? :)
Zeker:

Brave or just stupid? - E-scooter avontuur: De e-scooter has arrived!

Op mijn blog^ ook het verhaal hiervoor wordt geloof ik door iemand een telefoon accessoire besproken van de action.

Met filmpjes op mijn YouTube kanaal, laatste filmpje is van 2 weken terug:

YouTube: IVA E-GO S4 after 1500 KM’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raf_73
  • Laatst online: 10-08-2020
flippy schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:29:
grote kans dat de accu echt stuk is. govecs accus houden er niet van om lang alleen gelaten te worden.

maar accu kan wel weer "werkbaar" gemaakt worden. dan kan je zien wat de "schade" is.
Bedankt !

Ik heb de kap er even afgehaald maar het wordt voor mij alvast een te groot avontuur voor een scooter die uiteindelijk veel te weinig gebruikt wordt.Ik heb hem in huidige staat op de 2de hands markt aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWB

KWB

Update over mijn scooter: Ik heb mijn IVA e-go S5 nu iets meer dan een week en opeens begon iets in de remmechaniek te kraken. Naar de monteur gebracht, die heeft het even opgelost maar na een uurtje begon het helaas weer. Er was volgens de monteur iets met de remklauw die gecentreerd moest worden.

https://imgur.com/a/wulZo4z

Misschien een productiefout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
KWB schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:39:
Update over mijn scooter: Ik heb mijn IVA e-go S5 nu iets meer dan een week en opeens begon iets in de remmechaniek te kraken. Naar de monteur gebracht, die heeft het even opgelost maar na een uurtje begon het helaas weer. Er was volgens de monteur iets met de remklauw die gecentreerd moest worden.

https://imgur.com/a/wulZo4z

Misschien een productiefout?
Lijkt de schijf sowieso niet erg aan te lopen? Je hoort 'm constant lijkt het.

Weg met Big Tech!

Pagina: 1 ... 32 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.