Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 33 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1073917

KWB schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:39:
Update over mijn scooter: Ik heb mijn IVA e-go S5 nu iets meer dan een week en opeens begon iets in de remmechaniek te kraken. Naar de monteur gebracht, die heeft het even opgelost maar na een uurtje begon het helaas weer. Er was volgens de monteur iets met de remklauw die gecentreerd moest worden.

https://imgur.com/a/wulZo4z

Misschien een productiefout?
klinkt meer als een slag in je remschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra070
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:48
Hij lijkt idd aan te lopen.

Ik krijg vandaag mijn S5, dan check ik het bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWB
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-06-2023

KWB

ezra070 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:26:
Hij lijkt idd aan te lopen.

Ik krijg vandaag mijn S5, dan check ik het bij mij.
Top laat maar weten! Repareren lijkt moeizaam dus misschien probeer gewoon een nieuwe te krijgen van de garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra070
Als het idd om een slag van de remschijf gaat, zou ik zeggen dat een nieuwe remschijf de oplossing is.

Anyway, ik kom er straks op terug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ezra070
Mijn S5 is binnen!
Heb er een klein stukje mee gereden, mij te warm, maar eerste indruk is goed.
Het is wel wennen met gas geven, rijdt wat fanatieker/gevoeliger dan mijn 2-takt-machines, maar wegligging is prima. Voor een scooter van dit formaat, vind ik hem ook niet super zwaar: ook wel fijn als je rond rijdt.

Verder klopt mijn Lvneng-theorie:
Wanneer je via bluetooth verbinding maakt met je S5 om muziek af te spelen op de ingebouwde boxen (zitten aan de voorkant) zie je dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FB1UPCE.jpg

Verder: kuddo's voor de mensen van voordeelscooters.nl
Vriendelijke gozer die netjes de tijd nam om alles uit te leggen bij de bezorging van mijn S5.
KWB schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:28:
[...]

Top laat maar weten! Repareren lijkt moeizaam dus misschien probeer gewoon een nieuwe te krijgen van de garantie
Sorry, heb geen filmpje gemaakt, wil dat evt morgen doen (accu laad ik nu op).
Maar, ik heb dat probleem achter niet.

Edit 19:00
Vervolg testen blijven even uit: de lader van de S5 werkt niet:
https://youtu.be/7CuAjfHkpXM
Ik contact nu de toko.

[ Voor 12% gewijzigd door ezra070 op 12-08-2020 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWB

KWB

ezra070 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:23:
Mijn S5 is binnen!
Heb er een klein stukje mee gereden, mij te warm, maar eerste indruk is goed.
Het is wel wennen met gas geven, rijdt wat fanatieker/gevoeliger dan mijn 2-takt-machines, maar wegligging is prima. Voor een scooter van dit formaat, vind ik hem ook niet super zwaar: ook wel fijn als je rond rijdt.

Verder klopt mijn Lvneng-theorie:
Wanneer je via bluetooth verbinding maakt met je S5 om muziek af te spelen op de ingebouwde boxen (zitten aan de voorkant) zie je dit:
[Afbeelding]

Verder: kuddo's voor de mensen van voordeelscooters.nl
Vriendelijke gozer die netjes de tijd nam om alles uit te leggen bij de bezorging van mijn S5.

[...]

Sorry, heb geen filmpje gemaakt, wil dat evt morgen doen (accu laad ik nu op).
Maar, ik heb dat probleem achter niet.

Edit 19:00
Vervolg testen blijven even uit: de lader van de S5 werkt niet:
https://youtu.be/7CuAjfHkpXM
Ik contact nu de toko.
Vervelend van je lader.
Ik wist niet eens dat er bluetooth op zat. Net even geprobeerd en volgens mij klopt er bij mij daar ook iets niet, het geluid hapert heel erg. Maakt me verder niet zo uit aangezien de kwaliteit van de speakers sowieso niet goed is, maar wel vervelend als ik hem ooit nog wil verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra070
KWB schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:26:
[...]

Vervelend van je lader.
Ik wist niet eens dat er bluetooth op zat. Net even geprobeerd en volgens mij klopt er bij mij daar ook iets niet, het geluid hapert heel erg. Maakt me verder niet zo uit aangezien de kwaliteit van de speakers sowieso niet goed is, maar wel vervelend als ik hem ooit nog wil verkopen
Van die lader is kut, maar kan gebeuren.

Wat hapert er? Bedoel, is het de speler van je telefoon of is het bluetooth signaal brak?
Ik ben zelf met een met een Xiaomi Mi 9 SE verbonden geweest, gebruikte Spotify, en het ging zonder problemen. Zal dit later ook uitgebreid testen (met andere spelers en evt. een andere bluetooth mediaspeler).
Geluid is niet bijzonder, je hebt geen laag, maar mensen horen je iig wel aankomen ;)

• KWB

KWB

ezra070 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:18:
[...]

Van die lader is kut, maar kan gebeuren.

Wat hapert er? Bedoel, is het de speler van je telefoon of is het bluetooth signaal brak?
Ik ben zelf met een met een Xiaomi Mi 9 SE verbonden geweest, gebruikte Spotify, en het ging zonder problemen. Zal dit later ook uitgebreid testen (met andere spelers en evt. een andere bluetooth mediaspeler).
Geluid is niet bijzonder, je hebt geen laag, maar mensen horen je iig wel aankomen ;)
Ja dat is een voordeel inderdaad. Ik heb er net een fietsbel opgezet zodat ik mensen niet zo laat schrikken als ik opeens vlak achter ze toeter.

Het is echt het bluetooth signaal. Wel jammer, maar weet ook niet of ik zin heb m’n scooter lang kwijt te zijn.

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-07 21:17
Card Nox schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:23:
Het was een flinke boem met 400 cellen.

Had 10 extra cellen besteld, zit ze graag vervangen maar geen idee hoe ik er aan moet komen aangezien alles in 20x10 houders zit een akkoord is gespotweld.. Waarschijnlijk gewoon laten zitten zie geen lekkages oid.

Ja hele build ultra voorzichtig geweest en dan op to einde zon stomme fout,baalde echte enorm aangezien ik dacht dat de pack kapot zou zijn.
Ik mag hopen dat je niet in de kelder van een appartementencomplex oid zit te rommelen maar in een vrij gelegen schuurtje op eigen terrein... anders knap onverantwoord bezig :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:53
@Dieken Taffert, uiteraard. No cats, dogs, people or other living creates were harmed during the making of this battery pack.

• Dylanp
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-07 19:24
Hoi allemaal!

Sinds de uitrol van de elektrische deelscooters hier in Groningen ben ik er achter gekomen hoe fantastisch/handig zo'n elektrische scooter wel niet is (dank Felyx!).

Ik heb nu het voornemen om een elektrische scooter aan te schaffen en mijn woon-werkverkeer (3 dagen per week 13 km enkele reis) ermee te gaan rijden. Op zoek naar een mooie/goede scooter kwam ik dit topic tegen.

Zodoende kwam ik toch een aantal reacties tegen van mensen die de IVA E-GO S5 (https://www.fastfurioussc...ische-scooter/iva/e-go-s5) hebben gekocht. Als ik naar de specificaties kijk lijkt me dat een hele fijne scooter: 3000W Bosch, Samsung accu, 60 km (theoretisch) bereik op 45 km/h.. Uit praktische overwegingen zal ik er dan een tweede accu bijkopen, waardoor de prijs op ~2.950 neerkomt.

Echter... daarnaast ben ik ook de Nipponia eLegance tegengekomen (https://www.fastfurioussc...scooter/nipponia/elegance). Deze lijkt goed vergelijkbaar met de IVA E-GO S5, maar dan is hij iets groter. Daarnaast is de prijs 3.248 met een extra accu, waardoor hij toch 300 euro duurder is dan de E-GO..

Nu vroeg ik mij af in hoeverre deze twee scooters van elkaar verschillen. Ik ben zelf 1.93m lang, kan ik mijn benen wel kwijt bij deze scooters? Het lijkt er bovendien op dat de Nipponia een naafmotor heeft, dit lijkt niet echt ten goede te komen voor de accu (maar ik heb daar verder geen verstand van...). Dit duwt mij dan ook meer in de richting van de E-Go..

Een laatste puntje wat ik me afvroeg is hoeveel kWh stroom er ongeveer in 1 acculading gaat.. Ik zie op sommige websites dat 60 km rijden ongeveer 30 eurocent kost, waardoor er ~1,5 kWh in zal moeten gaan.

Zou iemand mij kunnen helpen met deze lastige keuzes? :P :)

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:24
Dylanp schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:25:
Hoi allemaal!

Sinds de uitrol van de elektrische deelscooters hier in Groningen ben ik er achter gekomen hoe fantastisch/handig zo'n elektrische scooter wel niet is (dank Felyx!).

Ik heb nu het voornemen om een elektrische scooter aan te schaffen en mijn woon-werkverkeer (3 dagen per week 13 km enkele reis) ermee te gaan rijden. Op zoek naar een mooie/goede scooter kwam ik dit topic tegen.

Zodoende kwam ik toch een aantal reacties tegen van mensen die de IVA E-GO S5 (https://www.fastfurioussc...ische-scooter/iva/e-go-s5) hebben gekocht. Als ik naar de specificaties kijk lijkt me dat een hele fijne scooter: 3000W Bosch, Samsung accu, 60 km (theoretisch) bereik op 45 km/h.. Uit praktische overwegingen zal ik er dan een tweede accu bijkopen, waardoor de prijs op ~2.950 neerkomt.

Echter... daarnaast ben ik ook de Nipponia eLegance tegengekomen (https://www.fastfurioussc...scooter/nipponia/elegance). Deze lijkt goed vergelijkbaar met de IVA E-GO S5, maar dan is hij iets groter. Daarnaast is de prijs 3.248 met een extra accu, waardoor hij toch 300 euro duurder is dan de E-GO..

Nu vroeg ik mij af in hoeverre deze twee scooters van elkaar verschillen. Ik ben zelf 1.93m lang, kan ik mijn benen wel kwijt bij deze scooters? Het lijkt er bovendien op dat de Nipponia een naafmotor heeft, dit lijkt niet echt ten goede te komen voor de accu (maar ik heb daar verder geen verstand van...). Dit duwt mij dan ook meer in de richting van de E-Go..

Een laatste puntje wat ik me afvroeg is hoeveel kWh stroom er ongeveer in 1 acculading gaat.. Ik zie op sommige websites dat 60 km rijden ongeveer 30 eurocent kost, waardoor er ~1,5 kWh in zal moeten gaan.

Zou iemand mij kunnen helpen met deze lastige keuzes? :P :)
Wat ik heb gelezen is de Nipponia Elegance ontworpen voor langere mensen. In de Bike Express test van de S5 wordt ook aangegeven dat de knie ruimte mogelijk beperkt is. Zie https://issuu.com/ivamobility/docs/rij-indruk_iva_e-go_s5

Weg met Big Tech!

• ezra070
Ik ben 1.86, ik heb geen problemen met mijn knieën.

Zaterdag haal ik mijn lader op, met de post duurt het te lang, test ik verder met mijn S5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Dus...net alles aangesloten maar helaas deed de scooter niets.
  • Battery minus
  • BMS B-
  • BMS C-
  • Controller minus (& Charger minus)
  • Controller positive (& Charger positive)
  • Fuse
  • AS 150 Connector
  • Battery plus
Had verder enkel de motor, hallsensor en accelerator aangesloten...Moet ik de 'start' knop nog aansluiten of is het evt iets in de controller? Hoor ook geen piepjes en zie geen lichtjes op de BMS.

[ Voor 14% gewijzigd door Card Nox op 14-08-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassenoudste
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:52
dammes schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:16:
[...]

Hoi, ik wilde precies hetzzelfde. Vespa zegt nu nog steeds dat je daarvoor een nieuwe ecu nodig hebt die dan 700 euro gaat kosten. Waarschijnlijk gaat de branche wel als een idioot Vespa aan z'n taas trekken wanneer die wetswijziging waarheid wordt.
Heb je al een proefrit gemaakt? Ik heb op het laatste moment afgezien van aankoop aangezien dat ding echt een bak herrie maakt. Niet normaal. Veel teveel voor een 6.5k euro brommert. Elke goedkope chinees is stil en dit dieng giert als een malle. Ze hebben gewoon die originele tandwielset gehouden en op de plek van de eindpoelie een motor geplaatst. Ik heb net een Niu besteld. Goedkoper en muisstil.

Succes!
Nee nog geen proefrit gemaakt, was eigenlijk een beetje een impuls aankoop maar i.v.m. deze onzekerheid ervoor gekozen niet tot aanschaf over te gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• damitch300
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-07 09:14
Vandaag mijn S4 gekregen. Heb hem geladen tot 56% (zat 16 in) en weer op gereden tot 18.
Rijd echt heerlijk en trekt lekker op.
Ik ben zelf 1.75m en vind hem groot genoeg.
Echter vraag ik mij af. Waar kan ik de km stand zien. Ik zie alleen van de huidige trip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsC0OQrtFSmxKwh_KOc-ygzeeS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKeyGFSQ2dPVH3BaDKGWT6mL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vYfAMuVfG-iQTU-PYmJkme9ORY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cexLArFgzhKS118cfe8C1yf3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasterTroy
damitch300 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:47:
Vandaag mijn S4 gekregen. Heb hem geladen tot 56% (zat 16 in) en weer op gereden tot 18.
Rijd echt heerlijk en trekt lekker op.
Ik ben zelf 1.75m en vind hem groot genoeg.
Echter vraag ik mij af. Waar kan ik de km stand zien. Ik zie alleen van de huidige trip?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij zie je de kmstand enkel kort tijdens het starten van de scooter. (Zal voor zowel S4/S5 gelden)

Weg met Big Tech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Nog even alles doorgemeten...

Battery plus > Battery minus = 71V
Battery plus > BMS B- = 71V
Battery plus > BMS C- = 59V
Battery plus > Controller minus (& Charger minus) = 59V
Battery plus > Controller positive (& Charger positive) = 56V
Battery plus > Fuse in = 56V
Battery plus > Fuse out = 0V
Battery plus > AS 150 Connector = 0V
Battery plus > Battery plus = 0v

De BMS snoept er dus 12V vanaf? En de controller nog ongeveer 3V en dan bij de fuse gaat het 'dood'... Suggesties iemand?
EDIT: Heeft de BMS de balancing cables nodig?

Heb de fuse nog 'doorgemeten' met een enkele 18650 en een stukje nickel. Daar meet ik netjes 3,6V aan de andere kant dus er is een verbinding. Net weer de kabels aangesloten. Meet nu 53V bij de fuse in en 0 bij de fuse uit. Zodra ik echter de fuse 'aan' zet meet ik 0v aan beide kanten...???

[ Voor 25% gewijzigd door Card Nox op 15-08-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Card Nox schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:22:Heb de fuse nog 'doorgemeten' met een enkele 18650 en een stukje nickel. Daar meet ik netjes 3,6V aan de andere kant dus er is een verbinding. Net weer de kabels aangesloten. Meet nu 53V bij de fuse in en 0 bij de fuse uit. Zodra ik echter de fuse 'aan' zet meet ik 0v aan beide kanten...???
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als je een spanningsverschil meet is er niet per se een verbinding. Meet bijvoorbeeld een losse batterij op de plus en min. Je meer dan wel spanning en er is geen verbinding.

Als je 0V meet is er wel verbinding: meet maar eens een stukje losse kabel aan beide uiteinden.

Als je een spanningsverschil meet kan er wel verbinding zijn, maar dat hoeft dus helemaal niet.

Als je fuse "uit" staat lijkt het mij echter vrij logisch dat je een spanningsverschil meet en als die aan staat niet. In het eerste geval is er geen verbinding en in het tweede geval wel.

Dat gezegd hebbende heb ik geen verstand van elektrische scooters dus wat er verder goed of fout is weet ik ook niet, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWB

KWB

Voor mede IVA S5 bezitters: Als ik m’n scooter aandoe zie ik een cruise control lampje branden, deze functie zit er niet op toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwBGt-NVF-DwAC8YuPB5fLmkmoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAlQfLbjuTytaYmWLOw0FQ8Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ezra070
KWB schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:56:
Voor mede IVA S5 bezitters: Als ik m’n scooter aandoe zie ik een cruise control lampje branden, deze functie zit er niet op toch?
[Afbeelding]
Dat lampje is mij nog niet opgevallen, maar volgens mij zit er geen cruisecontrol op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Ik heb een GTS E-nergy (Lifan E3). Als je daar tijdens het rijden de start-knop een korte tijd ingedrukt houd dan staat hij op de cruise totdat je remt of aan de gashandel komt. Mogelijk werkt het ook zo bij de IVA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ezra070
Het is vandaag mijn 3e dag dat ik op mijn IVA S5 reed, een kleine update.

Mijn S5 heeft, tot mijn verbazing, 2 standen ipv 1 stand. Stand 3 is overigens stand 2.
Meten is weten, dus met een GPS fietscomputer die ik eigenlijk van plan was om te gebruiken voor mijn 2-takt brommertje, ben ik vandaag op pad geweest.

Op de heenweg in de ochtend reed ik voornamelijk op stand 2:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6TdZ9Ze.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pFAZwrG.png
Bij de eerste keer dat ik de gashendel vol opendraaide, tikte de scooter heel erg kort 42 op de teller aan.
Daarna reed hij op z'n hardst 38 volgens diezelfde teller, op mijn gps zag ik voornamelijk 33/34 (en 1x heel kort 35 na optrekken bij het stoplicht).

Terug reed ik voor 2/3e van de rit op stand 1:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/86EXcr9.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WCtvQUq.png
Op de terugweg ging het regenen en reed ik voornamelijk op een rechttoe rechtaan stuk (je ziet duidelijk op het onderste plaatje wanneer ik naar stand 2 ben geswitcht).
Onder stand 1 zag ik voornamelijk 27 à 28 op de teller staan; das op mijn gps 23,7 à laag 25.
Heel kort haalde ik op stand 1 de 30, dat was op de gps zo'n 27 km.

Korte conclusie:
Wanneer ik naar mijn gps kijk, zie ik dat de teller van de S5 zo'n 3/4 km verschilt.
Dit heeft @KWB al eerder kort getest met zijn telefoon, maar hierbij een iets "langere" test ;)

Heb ook gekeken naar de cruisecontrol; dit kon ik niet activeren met de "p-knop" tijdens het rijden.
Het kan ook zijn dat ik motorisch beperk ben :D

Als laatste heb ik het idee dat de accu met mijn rijstijl ongeveer 12% per 10 kilometer gebruikt.
Moet dit nog goed checken + ik moet nog de accu een keer volledig opladen.
Zelf ben ik 1.86 lang en rond 95 kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra070
En nog 1 korte aanvulling:
In de afgelopen 5 dagen heb ik al 3 IVA S5's in het wild gezien hier in Den Haag.
De IVA S4 zie ik wat meer, heb er zelfs 2 ingehaald op zaterdagavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-07 15:43
@Merwede

Zie dat jij ook een GTS E-nergy hebt. Heb de mijne nu zo'n anderhalve week. Bevalt prima, maar ik vroeg me af of jij ook het volgende hebt. Als de accu bij mij onder de 70% komt, gaat de scooter bij mij 23 km per uur rijden. Dit heb ik een keer getest en hij blijft dit doen totdat de accu bijna leeg is(17%). Boven de 70% rijdt ie zo'n 27 a 28 km. Niet aangeknutseld. Dus fabriekssoftware. Weeg zelf zo'n 100 kg. Heb jij dit ook? Heb tot nu toe zo'n 165 km totaal gereden. Ik rijdt altijd in de 2de stand(normaal). Ook valt het me op dat hij onder de 70% accu gaat, het optrekken langzamer gaat. Dan duurt het ook echt soms 3 tot 5 seconden voordat de gashendel reageert. Net of hij in eco mudus gaat(stand 1). Als ik de stand verander maakt dat weinig uit voor het optrekken en hoe hard hij rijdt. Nog steeds rond de 23 km max.

[ Voor 4% gewijzigd door blueface op 17-08-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
@blueface Ik rij meestal in standje 2. Die regelaar doet maar waar hij zin in heeft. Tot 55% is het redelijk, daarna zakt hij in en rij ik in standje 3. Soms als ik de dijk op moet zet ik hem in standje 3 omdat hij in standje 2 inkakt. Als ik hem dan terug zet blijft hij snel rijden en optrekken. Als je vol gas de dijk afgaat en je gaat harder dan de max dan blijft hij dat doen.

Heb hem als Snor. Standje 1 is 26 km/h, standje 2 30 en standje 3 34 maar als de accu vol is wil hij daar wel eens overheen. Als je dan het gas loslaat en weer gas geeft gewoon weer 34 en met zo'n 70% haal je die snelheid veelal al niet meer. Ik moet bijna 5 kilometer naar mijn werk en heb het gevoel als ik een tijdje rij hij minder snel optrekt en snelheid heeft, thermisch beveiligd?

Het is een goedkoop Chinees ding. Spijt heb ik er niet van, is beter dan fietsen maar die regelaar is niet al te best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
Merwede schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:50:
@blueface Ik rij meestal in standje 2. Die regelaar doet maar waar hij zin in heeft. Tot 55% is het redelijk, daarna zakt hij in en rij ik in standje 3. Soms als ik de dijk op moet zet ik hem in standje 3 omdat hij in standje 2 inkakt. Als ik hem dan terug zet blijft hij snel rijden en optrekken. Als je vol gas de dijk afgaat en je gaat harder dan de max dan blijft hij dat doen.

Heb hem als Snor. Standje 1 is 26 km/h, standje 2 30 en standje 3 34 maar als de accu vol is wil hij daar wel eens overheen. Als je dan het gas loslaat en weer gas geeft gewoon weer 34 en met zo'n 70% haal je die snelheid veelal al niet meer. Ik moet bijna 5 kilometer naar mijn werk en heb het gevoel als ik een tijdje rij hij minder snel optrekt en snelheid heeft, thermisch beveiligd?

Het is een goedkoop Chinees ding. Spijt heb ik er niet van, is beter dan fietsen maar die regelaar is niet al te best.
Even uit nieuwsgierigheid, is de Lifan E3 technisch hetzelfde?

Weg met Big Tech!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blueface
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-07 15:43
@Merwede

Bedankt voor je antwoord. Ga ik van de week is proberen met die schakelaar te spelen. Bij mij werkt de schakelaar alleen voor sneller optrekken. Hij gaat niet harder rijden. Jij hebt waarschijnlijk dus iets andere software erop dan ik. Mijne is ook een snor. Moet elke dag 10 km naar mijn werk heen en terug. Dus 20 km per dag. Dan zou het fijn zijn dat ie wat harder rijdt dan 23 km.

@CasterTroy

De Lifan E3 is technisch precies hetzelfde. Zelfs de handleiding gekopieerd, alleen de logo's zijn anders. Ook het gewicht is iets hoger bij de GTS. 72 vs 81 kg. Weet niet of GTS dan de accu mee weegt en de Lifan E3 niet? Op het kentekenbewijs staat weer dat ie 76 kg weegt. De accu weegt zo'n 10 kilo. De maten kloppen alleen van geen kant. De lengte is volgens Lifan en GTS 197 cm en dit is slechts 168 cm. Heb ik uit de Amerikaanse handleiding van Lifan. Kan bevestigen dat 168 cm de correcte lengte maat is. De rest van de maten klopt wel.

[ Voor 13% gewijzigd door blueface op 17-08-2020 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merwede
@CasterTroy GTS verkoopt hem onder hun eigen naam (en logo) maar is een Lifan E3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ezra070
Ik heb nog een aanvulling op mijn laatste IVA S5 bericht:

Afgelopen zaterdag reed ik een route die normaliter max 8 à 9 km is. Op de teller stond echter op 10 km.
Dit schoot mij vanochtend naar binnen, dus ik mijn fietscomputer weer aangezet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U15uuCB.jpg
Op de teller staat 9,9 km, maar op mijn gps fietscomputer zie ik dat ik 8,4 km heb afgelegd.
Persoonlijk vind ik dit niet mega dramatisch, maar hebben meer IVA-rijders dit (of is dit iets wat vaker op elektro-scooters voorkomt)?

Gisteren heb ik de accu voor het eerst volgeladen; voor zo'n 8,4 km heb ik 8% batterij gebruikt.
Dit zijn de snelheden die ik over de gehele route heb gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@ezra070, ja had mijn Super Soco ook. De snelheid (en daarmee afstand) wordt altijd overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 00:25
ezra070 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:43:
En nog 1 korte aanvulling:
In de afgelopen 5 dagen heb ik al 3 IVA S5's in het wild gezien hier in Den Haag.
De IVA S4 zie ik wat meer, heb er zelfs 2 ingehaald op zaterdagavond.
Uit betrouwbare bron kan ik melden dat er daar nog 2 bij komen binnen afzienbare tijd :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ezra070
Card Nox schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:23:
@ezra070, ja had mijn Super Soco ook. De snelheid (en daarmee afstand) wordt altijd overdreven.
Thanks.

Ben echt compleet nieuw met elektrisch rijder.
De snelheid klopte ook vaak niet op een 2/4-takt, maar de kilometerteller vaak dan weer wel.
Gewenning :)
Exxus schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:17:
[...]

Uit betrouwbare bron kan ik melden dat er daar nog 2 bij komen binnen afzienbare tijd :D
Gezellig, kunnen we straks een meeting in Den Haag houden! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:07

nexhil

BAM!

ezra070 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:27:
Ik heb nog een aanvulling op mijn laatste IVA S5 bericht:

Afgelopen zaterdag reed ik een route die normaliter max 8 à 9 km is. Op de teller stond echter op 10 km.
Dit schoot mij vanochtend naar binnen, dus ik mijn fietscomputer weer aangezet:
[Afbeelding]
Op de teller staat 9,9 km, maar op mijn gps fietscomputer zie ik dat ik 8,4 km heb afgelegd.
Persoonlijk vind ik dit niet mega dramatisch, maar hebben meer IVA-rijders dit (of is dit iets wat vaker op elektro-scooters voorkomt)?

Gisteren heb ik de accu voor het eerst volgeladen; voor zo'n 8,4 km heb ik 8% batterij gebruikt.
Dit zijn de snelheden die ik over de gehele route heb gereden.
Ik heb een S4, en ik noem het Chinese KM's :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reset2003
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Beste Tweakers,

Sinds 3 weken ben ik ook in het bezit van een elektrische scooter :*) .
Het is een SuperSoco CUx en hij rijd o zo lekker vergeleken met mijn oude Thomos.
Het gaat wel snel hier in Den Haag, ik zie steeds meer elektrische scooters rijden. Dat zal zeker wel te maken hebben met de mooie subsidie regeling die er nu loopt :+ , en vanaf december mag je niet meer in Den Haag rijden op een 2 takt motor.
Het zou reuze fijn zijn als scootergebruikers ook gebruik kunnen maken van de elektrische oplaadpalen. Ik heb een mail gestuurd naar de gemeente voor informatie, maar heb nog geen antwoord ontvangen.

Enkele foto's van mn CUX (ze heet Marloes O+ ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXfZr0npexte9XayIzXrAUDnUdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H24FIVWl2juXvBewNCVtmvQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7LMhvhvdq2r79DDtvRTbD1M3Jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWfvVxf2l8ia8WpEML3TPCRz.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik hem ophaalde bij de dealer in Den Haag reed hij max 25 (snor), dat was echt niet fijn.
Ik heb toen contact gehad met VMOTO(de importeur van SuperSoco in NL), en een week later was er een update klaar.
Sinds vorige week rijd hij nu max 32km (met uitschieters naar 35km). Dit is toch wel een heel stuk aangenamer, nog te langzaam maar ik wil geen helm op >:).

Ik rijd ongeveer 60km met een volle accu, en het opladen duurt ongeveer 3 uur en 15 minuten als de accu rond de 7% zit. Ik vind het wel wat aan de lage kant, nu het weer optimaal is er weinig wind waait had ik gehoopt op 70/80km. Ik wil de accu liever niet onder de 20% laten komen, want dat vind ze niet zo fijn en onder de 10% trekt ze niet meer lekker op en gaat ze langzamer rijden (max 15/20).

De gps werkte niet. In de app gaf hij aan dat de scooter ergens in china stond. Ik heb toen contact gehad met VMOTO, en sinds vorige week werkt de gps locatie correct. En kan ik ook de andere functies in de app gebruiken :9~

De dashcam die erin zit werkt niet |:( . De dealer is nu op vakantie en als hij volgende week terugkomt zal hij een nieuwe camera module erin plaatsen. Hopelijk kan ik dan eindelijk wat foto's en filmpjes maken als ik op de toer ben.

Zijn er nog andere tweakers hier die hun cux kunnen de-restricten?
Ik heb een filmpje op YouTube gezien van een Britse dealer die de stappen laat zien, maar bij mij gebeurt er niets.
https://www.youtube.com/watch?v=--9YhIYwiII

Komend weekend wil ik een beetje op alieexpress gaan speuren naar flexibele spiegels, en een telefoonhouder die je aan een spiegel kan monteren. Ook zit ik eraan te denken om de koffer te wrappen in carbon. Want hij krast nogal snel. Wellicht hebben jullie nog wat aanraders?

[ Voor 0% gewijzigd door Reset2003 op 18-08-2020 19:55 . Reden: gramatica ]

Dell U2711HM | Dell1707FP | Logitech G510 | Coolermaster Stacker 830 | Intel Core i5 2500K | AsRock Z68 Extr3 Gen3 | Corsair Vengeance LP 16gig DDR3 1600Mhz | XFX6870 1gig | Samsung SH-222AB DVDRW | Samsung 820 series 120gig SSD boot disk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Reset2003 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:46:
Het zou reuze fijn zijn als scootergebruikers ook gebruik kunnen maken van de elektrische oplaadpalen.
Dat kan wel, moet je alleen een extra kabel voor kopen. Bijvoorbeeld deze of de Chinese variant.

Je moet dan ook een laadpas hebben om de laadpalen te activeren (en men de rekening naar jou kan sturen).

Je moet er wel rekening mee houden dat thuis opladen veel goedkoper is dan bij een openbare laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ezra070
^ dat

Overigens, bij bijv. de Biesieklette op de Buitenhof (en nog een aantal andere vestigingen van deze toko) kan je je scooter & e-bike gratis opladen aan een stroompunt.
Deze palen staan vaak bij de ingang naast het huisje van de beheerder.

Nadeel is wel dat je je lader moet meenemen. Regent het, blijft er weinig lader of.

[ Voor 17% gewijzigd door ezra070 op 19-08-2020 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:05
ezra070 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:03:
^ dat

Overigens, bij bijv. de Biesieklette op de Buitenhof (en nog een aantal andere vestigingen van deze toko) kan je je scooter & e-bike gratis opladen aan een stroompunt.
Deze palen staan vaak bij de ingang naast het huisje van de beheerder.

Nadeel is wel dat je je lader moet meenemen. Regent het, blijft er weinig lader of.
Maar als je dan toch al je lader meeneemt, dan kun je toch nettogoed je accu binnen opladen? (Tenzij Govecs/Vespa).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra070
zeef schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:21:
[...]

Maar als je dan toch al je lader meeneemt, dan kun je toch nettogoed je accu binnen opladen? (Tenzij Govecs/Vespa).
Jip.

Maar, ik gaf reactie op de vraag waar er laadpalen in Den Haag zijn.
Daarnaast vind ik het tricky om een dure lader achter te laten.

Het kan wel handig zijn als je een drankje tegenover zo'n Biesieklette op een terras doet met uitzicht op zo'n laadpaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
ezra070 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:38:
[...]

Jip.

Maar, ik gaf reactie op de vraag waar er laadpalen in Den Haag zijn.
Daarnaast vind ik het tricky om een dure lader achter te laten.

Het kan wel handig zijn als je een drankje tegenover zo'n Biesieklette op een terras doet met uitzicht op zo'n laadpaal ;)
Ik zit te kijken naar een NIU NQi en de verkoper gaf aan dat je de lader onder het zadel kan doen en dan zou 'ie veilig moeten zijn. Ik vraag me alleen af of het qua koeling slim is om zo te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-07 02:38
zeef schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:47:
[...]

Ik zit te kijken naar een NIU NQi en de verkoper gaf aan dat je de lader onder het zadel kan doen en dan zou 'ie veilig moeten zijn. Ik vraag me alleen af of het qua koeling slim is om zo te laden.
Die oplader wordt echt heet, dus lijkt mij niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exxus
Even wat anders: Hoe zetten jullie de scooter in de avond “op slot”? Bij mij komt hij sowieso aan de ketting, maar adviseren jullie met accu erin, of accu thuis?
In mijn ogen is het voordeel met accu een eventueel alarm, zonder accu krijgen ze hem nooit aan de praat en moet ie in een busje. Dat laatste gebeurt minder dan dieven die hem even verderop starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:45

_Eend_

🌻🇺🇦

In mijn ervaring reageert er bijna nooit iemand op een alarm, zeker niet als er regelmatig een alarm afgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• damitch300
CasterTroy schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 09:20:
[...]

Volgens mij zie je de kmstand enkel kort tijdens het starten van de scooter. (Zal voor zowel S4/S5 gelden)
Ik zie het nu inderdaad, wel erg kort trouwens.

Ik rij overigens 8,7km in 12minuten en 14% batterij.
Hierbij haal ik de 51km/h op 1 deel en rij constant 49km/h op het meestte stuk (af en toe oversteken en rotonde daarbuiten gelaten).

Ik merk trouwens wel dat ik een paar kleine dingetjes heb aan mijn S4.
De voorrem is krom, dit hoor je tijdens het rijden en lopen met de scooter.
En mijn zadel heeft 2 beschadigingen.

Iemand anders die deze ervaring deelt?

[ Voor 34% gewijzigd door damitch300 op 20-08-2020 10:16 ]

• Reset2003
  • Niet online
Exxus schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:21:
Even wat anders: Hoe zetten jullie de scooter in de avond “op slot”? Bij mij komt hij sowieso aan de ketting, maar adviseren jullie met accu erin, of accu thuis?
In mijn ogen is het voordeel met accu een eventueel alarm, zonder accu krijgen ze hem nooit aan de praat en moet ie in een busje. Dat laatste gebeurt minder dan dieven die hem even verderop starten.
Het alarm heeft niet echt veel effect tegen dieven als je het mij vraagt. Is meer voor nieuwsgierige mensen die er aan willen zitten.
Als de accu aan staat, en iemand probeert hem mee te nemen zet hij de achterrem op slot bij mn cux.
Met de accu actief verbruikt hij ontzettend veel stroom. Avondje in "standby" en er is ongeveer 10% af van mn accu de volgende dag. De scooter aansluiten op de lader in de avond is nog een optie, maar ik wil de accu in zo goed mogelijke staat houden.

Ik hou hem lekker droog/veilig in de kelderbox, altijd aan het slot en vast aan een muuranker. All risk verzekeren voor het geval dat je op stap bent, en er gebeurt iets. O-)

De eerste 10 keer heb ik de accu meegenomen naar boven en thuis opgeladen, maar dat zal in de toekomst alleen maar minder worden. Voor de verzekering maakt het niet uit of je de accu wel/niet erin hebt als hij wordt gestolen.

Wat ik jammer vind is dat ik de verlichting niet aan/uit kan zetten. Ik rijd het meeste in de ochtend/middag, dat is toch wel zonde van de stroom. Er zitten 4 knoppen op het dashboard die geen functie hebben.

Dell U2711HM | Dell1707FP | Logitech G510 | Coolermaster Stacker 830 | Intel Core i5 2500K | AsRock Z68 Extr3 Gen3 | Corsair Vengeance LP 16gig DDR3 1600Mhz | XFX6870 1gig | Samsung SH-222AB DVDRW | Samsung 820 series 120gig SSD boot disk

• KWB

KWB

Joris 407 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 23:19:
[...]

om de levensduur van de accu positief te beïnvloeden laadt ik de accu niet geheel op / stop de lader handmatig voordat deze zelf stopt. Ik hoop daarmee het voltage per cel niet maximaal te maken. Eens per 2 weken laadt ik wel volledig op om de cellen te laten balanceren.
Is dit geen goede werkwijze?
flippy schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 01:08:
als je accu helemaal goed is kan het, echter als de accu minder is (zoals de meeste chinese) geef je de bms niet de mogelijkheid om te balanceren en krijg je een steeds grotere onbalans.
Mijn middelbareschool natuurkundelessen hebben blijkbaar niet veel opgeleverd, want ik snap hier ongeveer niks van :')

Ik heb een IVA scooter, dus ik ga ervan uit dat de accu niet van bijzondere kwaliteit is. Ik laad de accu nu meestal op tot 80% en ongeveer 1x per 2 weken tot 100%. Is dat goed, of is het beter hem toch elke keer tot 100% te laden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

KWB schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:24:
[...]

[...]

Mijn middelbareschool natuurkundelessen hebben blijkbaar niet veel opgeleverd, want ik snap hier ongeveer niks van :')

Ik heb een IVA scooter, dus ik ga ervan uit dat de accu niet van bijzondere kwaliteit is. Ik laadt de accu nu meestal op tot 80% en ongeveer 1x per 2 weken tot 100%. Is dat goed, of is het beter hem toch elke keer tot 100% te laden?
Hoe dichter je een lithium cel bij de 50% SoC houdt hoe langzamer deze degradeert, bij goedkope producten hanteren ze vaak een hogere cell spanning zodat de accu "optimaal" wordt benut en dus lekker snel degradeert.

Met andere woorden langdurige hoge en lage SoC vermijden en periodiek idd naar 100% laden om te balanceren.

Leesvoer:
https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/988999c16c4b3097f1ddf8e14b8ffc00433770b9/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FXk4u6Bw.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 20-08-2020 14:34 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• KWB

KWB

revolution-nl schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:33:
[...]

Hoe dichter je een lithium cel bij de 50% SoC houdt hoe langzamer deze degradeert, bij goedkope producten hanteren ze vaak een hogere cell spanning zodat de accu "optimaal" wordt benut en dus lekker snel degradeert.

Met andere woorden langdurige hoge en lage SoC vermijden en periodiek idd naar 100% laden om te balanceren.

Leesvoer:
https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries

[Afbeelding]
Bedankt! Ik zal het eens lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Reset2003 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:15:
[...]

Het alarm heeft niet echt veel effect tegen dieven als je het mij vraagt. Is meer voor nieuwsgierige mensen die er aan willen zitten.
Als de accu aan staat, en iemand probeert hem mee te nemen zet hij de achterrem op slot bij mn cux.
Met de accu actief verbruikt hij ontzettend veel stroom. Avondje in "standby" en er is ongeveer 10% af van mn accu de volgende dag. De scooter aansluiten op de lader in de avond is nog een optie, maar ik wil de accu in zo goed mogelijke staat houden.

Ik hou hem lekker droog/veilig in de kelderbox, altijd aan het slot en vast aan een muuranker. All risk verzekeren voor het geval dat je op stap bent, en er gebeurt iets. O-)

De eerste 10 keer heb ik de accu meegenomen naar boven en thuis opgeladen, maar dat zal in de toekomst alleen maar minder worden. Voor de verzekering maakt het niet uit of je de accu wel/niet erin hebt als hij wordt gestolen.

Wat ik jammer vind is dat ik de verlichting niet aan/uit kan zetten. Ik rijd het meeste in de ochtend/middag, dat is toch wel zonde van de stroom. Er zitten 4 knoppen op het dashboard die geen functie hebben.
Ik zou hem juist zo veel mogelijk meenemen. Stel dat je scooter uit je box wordt gejat heb jij in ieder geval nog een accu, tenzij dit uitmaakt voor het bedrag wat je terug krijgt. (vast wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• damitch300
Ik zie het nu ook. Cruisecontrol lampje op de Iva S4!
Hmm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mmcvvh6hIUjgGskgLqdoymbEDmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CdZJU86CilKS9PApwZr2pOu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgmaster
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03 21:56
Referrals zijn niet de bedoeling op GoT.

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 21-08-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
damitch300 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:30:
Ik zie het nu ook. Cruisecontrol lampje op de Iva S4!
Hmm

[Afbeelding]
Wellicht alvast toegevoegd voor de nog niet aangekondigde IVA S6 met cruisecontrol. :*)

Weg met Big Tech!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Reset2003 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:15:
[...]
De verlichting verbruikt zo weinig stroom, dat ga je echt niet in het bereik merken. Zo’n 6W LED lampje verbruikt met een half uur rijden 3 Wh, op een ~2000 Wh accu in een scooter doet dat vrij weinig. Als je dat vergelijkt met de temperatuur invloed, waar een koude dag rap 30-40% van je bereik afsnoept...

[ Voor 21% gewijzigd door Dreamvoid op 21-08-2020 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:34
KWB schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:24:
[...]

[...]

Ik heb een IVA scooter, dus ik ga ervan uit dat de accu niet van bijzondere kwaliteit is. Ik laad de accu nu meestal op tot 80% en ongeveer 1x per 2 weken tot 100%. Is dat goed, of is het beter hem toch elke keer tot 100% te laden?
Bij mij gaat het al een paar jaar goed, maar ik heb Govecs. En ik doe het op gevoel. Dus geen idee hoe vol ik hem echt laadt.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Misschien hebben ze het schermpje van een ander model gebruikt? Op de site van Iva staat wel een modelletje met Cruise Control: https://www.ivamobility.com/iva-e1000-zwart.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-10-2022
Ola Allen,

Sinds ik een half jaartje geleden voor 120,- een QWIC electrisch scootertje gekocht heb en daarvoor een nieuw accuutje in elkaar gedraaid heb, ben ik ook hooked aan deze fantastische en nuttige hobby. Aangezien ik net om de hoek kom kijken zit ik echter voor mijn volgende aankoop met een vraagje:

Ik zit te kijken naar een sym E virid zonder accu die ik eventueel overneem. Nou zag ik hier een paar pagina's terug iemand die bij zijn post uitgebreide foto's van de betreffende scooter / accu had gepost en dit zag er allemaal wat ingewikkelder uit kijkende naar complexiteit enzo. Bij mijn QWIC (evader e100 geloof ik) is het vrij recht toe rech aan: gooi wat 18650's bij elkaar, plak er een mooi BMS aan supply 60V en laad met 60v.... Rooie dropveter aan de rooei, zwarte dropveter aan de zwarte...

Bij de Sym zie ik op de foto's net even wat meer aansluitingen en pin-layouts... Heeft iemand een idee hoe ingewikkeld het is om een DIY accu in dit scootertje te bouwen??

Rest mij nog te zeggen dat de tweakers mij wederom niet teleurstellen als het gaat om collectieve kennis. Misschien ligt het aan mijn interesses maar op de een of andere manier eindigt mijn quest for knowledge bijna altijd met een antwoord op de vele topics van het tweakers forum.

Groetjes,

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
sym heeft vendor locking. dus je moet ook de controller vervangen anders werkt hij simpelweg niet.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgmaster
@Señor Sjon Fijn dat heel mijn post is weggehaald...

Iemand ervaring met de Niu Mqi+ Sport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
flippy schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:34:
sym heeft vendor locking. dus je moet ook de controller vervangen anders werkt hij simpelweg niet.
Aah super!! Thanks!! Dat zijn nou dingetjes die je maar net even moet weten...

Heeft u wellicht nog tips waar het gaat om wat voor controller ik dan precies zoek?

Met vriendelijke groet,

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
smpplaza schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:53:
[...]

Aah super!! Thanks!! Dat zijn nou dingetjes die je maar net even moet weten...

Heeft u wellicht nog tips waar het gaat om wat voor controller ik dan precies zoek?

Met vriendelijke groet,

Maarten
https://kellycontroller.com/shop/kls-mn/

72V en amperage is meer bedgetgebonden en of je de controller mee wilt nemen of voorbereid zijn op de toekomst. meer = beter. 220A is een goed begin.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheerdejong
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-12-2024
smpplaza schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:27:
Ola Allen,

Sinds ik een half jaartje geleden voor 120,- een QWIC electrisch scootertje gekocht heb en daarvoor een nieuw accuutje in elkaar gedraaid heb, ben ik ook hooked aan deze fantastische en nuttige hobby. Aangezien ik net om de hoek kom kijken zit ik echter voor mijn volgende aankoop met een vraagje:

Ik zit te kijken naar een sym E virid zonder accu die ik eventueel overneem.

Bij de Sym zie ik op de foto's net even wat meer aansluitingen en pin-layouts... Heeft iemand een idee hoe ingewikkeld het is om een DIY accu in dit scootertje te bouwen??

Groetjes,

Maarten
Hoi Maarten,

Mijn schoonvader had ook een Sym gekocht waarvan nu reeds de accu van kapot is maar k heb een bedrijf gevonden dat de accu vernieuwd (ze herbruiken alleen de behuizing) voor 895,- euro.
De accu is momenteel nog niet terug maar ik zal hier een berichtje plaatsen als de accu terug is.

Mvg Ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
flippy schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:03:
[...]

72V en amperage is meer bedgetgebonden en of je de controller mee wilt nemen of voorbereid zijn op de toekomst. meer = beter. 220A is een goed begin.
Hi Flippy,

Thanks voor je reply. Even naar gekeken... Ze hebben zeker geen locatie in Europa? Gezien de bezorgkosten van bijna 50,- vrij hoog zijn...

Met vriendelijke groet,

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra070
Ik las wat eerder wat berichten over aanlopende remschijven op de IVA's
Zelf merk ik dat ik dat na een regenbui heb (soort aanloop geluid) en het weer weggaat als ik zo'n 10 KM gereden heb. Althans zo lijkt het, nu blijft het wel (maar ik heb een kort stukje gereden en het heeft flink gereden).

Zal van de week checken of het geluid van de remschijf van voor of achter komt (of beide), mocht het weer opspelen.

Verder:
Ik kick een oude forumpost, maarrrr
xervantesII schreef op zondag 19 april 2020 @ 23:50:
Ok, ik ben er inmiddels achter, na dagen onderzoek op het internet in diverse fora zoals elektroroller.de dat mijn lingbo controller niet te programmeren lijkt te zijn. Ik zoek nu een oplossing voor het volgende. Mijn IVA e-go s5 heeft 3 standen. 25km/h, 35 km/h en 45 km/h. Ik wil de standje 2 en 3 wat terugschroeven aangezien het een snor betreft. Is het mogelijk om bijvoorbeeld een potmeter te installeren voor de 2e en 3e stand zonder dat de eco stand (1) wordt beinvloed? Ik zie vanuit de gashendel de 3 kabels lopen die naar de motor gaan. Zou het anders mogelijk zijn om de kabel die voor standje 3 gebruikt wordt te ontkoppelen zodat alleen stand 1 en 2 bruikbaar zijn?
Heb jij toevallig hier een oplossing voor gevonden?
Gemiddeld rijdt mijn S5 meestal rond de 34 op de GPS, maar heeft uitschieters.
Op max 33 (GPS) rijden is voor mijn gevoel wat fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smpplaza
deheerdejong schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:39:
[...]

Hoi Maarten,

Mijn schoonvader had ook een Sym gekocht waarvan nu reeds de accu van kapot is maar k heb een bedrijf gevonden dat de accu vernieuwd (ze herbruiken alleen de behuizing) voor 895,- euro.
De accu is momenteel nog niet terug maar ik zal hier een berichtje plaatsen als de accu terug is.

Mvg Ton.
Hoi Ton,

Dank voor je reply

€900,- ligt net ff buiten mn budget... Met een beetje zoekwerk heb ik goede 18650's voor rond de 2,- per stuk. met een beetje vette BMS erbij ben ik dan rond de 300,- kwijt voor een toereikende accu. Met de genoemde controller erbij rond de 600,- ruim genomen en daarbij komt gelijk de mogelijkheid de controller zelf te beheren. Iets wat mij ook wel aanstaat.

Thanks anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ik betwijfel of je voor 2 euro per cel uitkomt. ik weet vrijwel zeker dat die cellen niet de belasting aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
3000mAh, 20 Amp per cel. Ze liggen nu in de tester. Meeste hebben een daadwerkelijke capaciteit van om en nabij de 28850mAh met soms een uitschieter naar de ~2930. Belasting ga ik volgend weekend met een dummy load testen... Verder hangt de maxiamle belasting natuurlijk ook van je accu config af... stop je er meer "P" in dan krijg je een hogere maximale belasting.

Heb in mn huidige 14s7p met 10c cellen dus da's 210A 21Ah. Voor t scootootje dat ik rij prima voor in de stad. Komt, als alle tests met de cellen hierboven goed verlopen een 2e 14s7p bij voor het bereik en de 12v 28A buck converter bowerbank. Hierop komt uiteindelijk ook de esp32 met relais voor de 25kmh <-> 50kmh wifi switchable) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
welke cellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
HG2 van LiitoKala.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
Besteld voor ~ €1,76 toen ze in de sale waren nu €2,27 per cel en over 2 dagen weer €1,84 per cel..

Ik ben erg voorzichtig met het bestellen van dergelijk spul uit china maar getipt door een maatje van me die er stapels besteld heeft en allemaal voldoen ze binnen de tolleranties aan de specs. Dus ook de sprong maar gemaakt. Wel een behoorlijk klus: 150 cellen testen op 2x 4 Liitokala testers maar ik wil de internal resistance per serie zo gelijk mogelijk houden. Cellen zitten vooralsnog tussen de 29 en 61 mR.

Mijn huidige scootoot rijdt op LG's van NKON.nl a €3,15 per cel. Deze hadden allemaal exact dezelfde internal resistance, dat dan weer wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
sorry, dat zijn neppers. ik heb die al lang getest. dat de weerstand zon idioot bereik heeft zou al een indicatie moeten zijn. orginele cellen hebben minder dan 5mOhm verschil.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 22-08-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
Ach jaah we gaan t zien. ik gok dat t allicht beter is dan mn van oude laptop cellen gerecycle-de accu die ik voorheen gebruikte... ;)

Als t echt niks wordt haal ik weer LG's. Vooralsnog doen die t uitstekend en is mn voltage en internal resistance uniformity resp. 100% en 99%. zo lekker, je zou er bijna je tong op zetten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewheelsnoord
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-10-2020
*knip*
Je aanbod hier promoten valt onder Spam en is niet toegestaan

[ Voor 131% gewijzigd door tweakduke op 23-08-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
  • Laatst online: 16-07 14:09
Hoi allemaal,
Ik heb vanmiddag een proefritje staan met een IVA S5. Ik was een paar weken terug in de buurt van voordeelscooters.nl en ben even naar binnen gelopen om de S4 uit te proberen. Reed opzich best fijn, maar ik miste toch wel de grotere wielen. Helaas was hun S5 voor proefritjes leeg en stond die aan de oplader. Dus kon helaas niet gelijk even op de S5 een rondje doen.
Ik wil een elektrische scooter gebruiken voor woon-werk verkeer. Dit is echter 24km enkele reis. Opzich kan ik eventueel mijn accu opladen op werk. Dus qua actie radius is dat geen ramp.
Echter vroeg ik me af hoe het zit met de accu levensduur als je hem tussentijds oplaad. Ik weet dat het geen exacte wetenschap is, maar was toch benieuwd of iemand hier inzicht in heeft.
Reden is dat ik bang ben dat zeker met kouder weer, ik niet heen en weer op 1 lading kan rijden. Heeft iemand een idee hoe dit zit? Of dat het uberhaupt een goed idee is?

Is het wellicht wijzer om een kleinere accu mee te nemen als "thuiskomertje"? De accu van de S4 is een tikkeltje kleiner en goedkoper en zou wellicht hiervoor in aanmerking komen.

Sorry voor het lange bericht! Speciaal een account aangemaakt op GoT om hier te reageren. Long time lurker, first time poster!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:34
Engie schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:41:
Hoi allemaal,
Ik heb vanmiddag een proefritje staan met een IVA S5. Ik was een paar weken terug in de buurt van voordeelscooters.nl en ben even naar binnen gelopen om de S4 uit te proberen. Reed opzich best fijn, maar ik miste toch wel de grotere wielen. Helaas was hun S5 voor proefritjes leeg en stond die aan de oplader. Dus kon helaas niet gelijk even op de S5 een rondje doen.
Ik wil een elektrische scooter gebruiken voor woon-werk verkeer. Dit is echter 24km enkele reis. Opzich kan ik eventueel mijn accu opladen op werk. Dus qua actie radius is dat geen ramp.
Echter vroeg ik me af hoe het zit met de accu levensduur als je hem tussentijds oplaad. Ik weet dat het geen exacte wetenschap is, maar was toch benieuwd of iemand hier inzicht in heeft.
Reden is dat ik bang ben dat zeker met kouder weer, ik niet heen en weer op 1 lading kan rijden. Heeft iemand een idee hoe dit zit? Of dat het uberhaupt een goed idee is?

Is het wellicht wijzer om een kleinere accu mee te nemen als "thuiskomertje"? De accu van de S4 is een tikkeltje kleiner en goedkoper en zou wellicht hiervoor in aanmerking komen.

Sorry voor het lange bericht! Speciaal een account aangemaakt op GoT om hier te reageren. Long time lurker, first time poster!
Ik heb een s4 en naar mijn werk is ook 24km maar dat wordt door de afwijking van de teller al 26km.
In de zomer kun je makkelijk op en neer maar of dat in de winter gaat lukken... Dat betwijfel ik hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
Bart-sss schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:43:
[...]

Ik heb een s4 en naar mijn werk is ook 24km maar dat wordt door de afwijking van de teller al 26km.
In de zomer kun je makkelijk op en neer maar of dat in de winter gaat lukken... Dat betwijfel ik hoor.
Daar ben ik dus ook bang voor. Maar 2x per dag de accu opladen halveert natuurlijk effectief je accu levensduur.
In principe is het (als ik het conservatief schat) maar 10-20% extra wat ik nodig heb om zeker te weten dat ik thuis kom.

Maar als 10-20% net zoveel slijtage veroorzaakt als een volledige cycle op de accu dan is het een ander verhaal natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
En voor diegene die nog voor een IVA S5 kijken. Ik kwam deze link tegen. Een S5 van NOVA Scooters. Ze hebben een Nederlandse website, dus lijkt erop dat ze hier ook leveren.

Ook de accu is daar los te bestellen voor 599EU.

https://www.nova-motors.n...m-ion-dubbele-accusysteem

https://www.nova-motors.n...kupack-s5-und-s3-60v-24ah

Tijdens het bestelproces lees ik dat in geval van storingen/garantie kwesties zij op locatie komen.

Weg met Big Tech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
Ohh, goed gevonden!
Ik had de Duitse website hier gevonden. Maar was me niet bewust van de Nederlandse website (hoewel er nog een flink aantal Duitse teksten in staan).
Ik ga er eens goed naar kijken. Zie wel dat op de matte edities van de S5 stickers voor de website zijn geplakt. Dat is wel goed lelijk. Maar verder lijkt het op dezelfde Lvneng scooter.

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reset2003
  • Niet online
Nog een vraagje over de accu van een cux.

Als ik in de avond de scooter opberg zet ik de scooter helemaal uit (de killswitch staat op "OFF").
De volgende ochtend (8 a 9 uur later) is er dan gemiddeld 5% van de capaciteit verdwenen.

Is het normaal dat de accu langzaam leegloopt als deze niet word gebruikt, of moet ik mij hierom zorgen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra070
CasterTroy schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:22:
En voor diegene die nog voor een IVA S5 kijken. Ik kwam deze link tegen. Een S5 van NOVA Scooters. Ze hebben een Nederlandse website, dus lijkt erop dat ze hier ook leveren.

Ook de accu is daar los te bestellen voor 599EU.

https://www.nova-motors.n...m-ion-dubbele-accusysteem

https://www.nova-motors.n...kupack-s5-und-s3-60v-24ah

Tijdens het bestelproces lees ik dat in geval van storingen/garantie kwesties zij op locatie komen.
Had ik eerder gepost, althans de Duitse website ivm de accu ;)

Dat ze nu een Nederlandse website hebben is erg fijn!
Zie alleen dat ze alleen brommer aanbieden (geen snor) en hier hebben ze het over Duitsland op hun Nederlandse site: https://www.nova-motors.nl/leveringsvoorwaarden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engie
ezra070 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:39:
[...]

Had ik eerder gepost, althans de Duitse website ivm de accu ;)

Dat ze nu een Nederlandse website hebben is erg fijn!
Zie alleen dat ze alleen brommer aanbieden (geen snor) en hier hebben ze het over Duitsland op hun Nederlandse site: https://www.nova-motors.nl/leveringsvoorwaarden
De halve site is nog in het Duits. Lijkt erop dat ze hem hebben gekoppieerd en vervolgens het budget is opgeraakt voor de vertalers.
Ik heb ze een mailtje gestuurd, met wat vragen. Voornamelijk over het kenteken. De half Duitse site geeft me niet heel veel vertrouwen dat het netjes met een NL kenteken wordt geleverd.
Als ik wat terug hoor zal ik het laten weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engie
Reset2003 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:14:
Nog een vraagje over de accu van een cux.

Als ik in de avond de scooter opberg zet ik de scooter helemaal uit (de killswitch staat op "OFF").
De volgende ochtend (8 a 9 uur later) is er dan gemiddeld 5% van de capaciteit verdwenen.

Is het normaal dat de accu langzaam leegloopt als deze niet word gebruikt, of moet ik mij hierom zorgen maken?
Ik was gisteren in Den Haag om een proefritje te maken op de S5. Daarna stond ik nog met de eigenaar van de scooterzaak na te praten.
De Cux heeft een GPS module/bak wellicht dat deze voor de killswitch zit en dus stroom verbruikt? T is maar een idee, maar je zou het kunnen checken door te kijken of je scooter op de app (?) nog zijn locatie actief doorstuurt.

Tot op heden nog geen reactie van NOVA motors behalve een berichtje dat ze het heel druk hebben en dat het tot 10 werkdagen kan zijn voordat er een antwoord is. Was wel vermakelijk dat ik het emailtje naar een Nederlands email adres stuurde en ze een Duits mailtje terug stuurde. Gezien de website moet dat geen verrassing zijn.

De S5 heeft wel mijn hart gestolen, ik wil het nog eventjes tijd geven om alles te laten inzinken. Maar ik ben er 90% zeker van dat ik hem binnenkort aanschaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
Engie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:28:
[...]

Ik was gisteren in Den Haag om een proefritje te maken op de S5. Daarna stond ik nog met de eigenaar van de scooterzaak na te praten.
De Cux heeft een GPS module/bak wellicht dat deze voor de killswitch zit en dus stroom verbruikt? T is maar een idee, maar je zou het kunnen checken door te kijken of je scooter op de app (?) nog zijn locatie actief doorstuurt.

Tot op heden nog geen reactie van NOVA motors behalve een berichtje dat ze het heel druk hebben en dat het tot 10 werkdagen kan zijn voordat er een antwoord is. Was wel vermakelijk dat ik het emailtje naar een Nederlands email adres stuurde en ze een Duits mailtje terug stuurde. Gezien de website moet dat geen verrassing zijn.

De S5 heeft wel mijn hart gestolen, ik wil het nog eventjes tijd geven om alles te laten inzinken. Maar ik ben er 90% zeker van dat ik hem binnenkort aanschaf!
Heb je enkel op de S5 gereden? Of ook andere modellen?

Weg met Big Tech!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeef
Engie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:28:
[...]

[...]

Waarom koop je 'm niet bij een dealer in de buurt? Is toch veel handiger qua service? Je moet nu al tien dagen wachten op een antwoord in een sales traject (!!) hoe zal dat straks met service gaan als je leverancier een paar honderd kilometer verderop zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Engie
zeef schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:57:
[...]

Waarom koop je 'm niet bij een dealer in de buurt? Is toch veel handiger qua service? Je moet nu al tien dagen wachten op een antwoord in een sales traject (!!) hoe zal dat straks met service gaan als je leverancier een paar honderd kilometer verderop zit?
Dat ben ik ook van plan! Ik was alleen benieuwd hoe het met de NOVA zat. Aangezien dat toch wel wat centjes scheelt.
Enkel nieuwsgierig of er wellicht wat mogelijk was. Maar na verdere inspectie van de website en de beantwoordingstermijn die zij aangeven had ik het al afgeschreven.

Ik twijfelde nog om hem lokaal te kopen of bij voordeelscooters. Zit ongeveer een prijsverschil van 60 euro in. Echter kan de dealer in Den Haag hem vrijwel direct leveren en heeft voordeelscooters een levertijd van 1-2 weken. Toen ik vroeg naar de levertermijn vroeg hij me welke kleur ik wou en vertelde dat hij er 9 had staan (mat zwart) die vrijwel direct eruit konden

Tevens heb ik net reactie gehad van NOVA (sneller dan verwacht dus):
hartelijk dank voor uw aanvraag. Deze belettering kan worden verwijderd. Als u een voertuig hebt besteld en ook hebt ontvangen. kunnen we u graag de instructies sturen.

U moet uw verzekeringsmaatschappij om de nummerplaat vragen. De standaard verzending duurt ongeveer 10 werkdagen en de premium verzending duurt ongeveer 14 dagen. Bij de premium verzending krijg je ook een briefing en wordt het voertuig rijklaar bij je afgeleverd, wat niet het geval is bij de standaard verzending.
Bij de standaard verzending is de briefing in het Duits aan de telefoon en moet je de spiegels repareren en de beveiliging inschakelen.

Voor verdere vragen staan wij tot uw beschikking.
De lelijke stickers kunnen eraf. Maar het aanvragen van een kenteken bij een verzekeringsmaatschappij heb ik nog nooit van gehoord. Dat moet toch bij het RDW? (verder helemaal geen ervaring mee)
CasterTroy schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:34:
[...]

Heb je enkel op de S5 gereden? Of ook andere modellen?
Ik heb pakweg 2 weken geleden op de S4 gereden. En hier in Den Haag op de go en Felix leenscooters. Dus effectief de NUI N serie en Soco Cux ook meegekregen.

Ik vond de Cux en de S4 best wel op elkaar lijken qua formaat en wegligging. De S4 is een tikkeltje langer maar in mijn geval niet écht geschikt voor 2 personen (ik wil naast woon werk ook nog wel weg met mn vriendin). Daarnaast miste ik een beetje de power die ik wel had bij de NUI N/S5. De S5 en de NUI N lijken daarbij ook weer veel op elkaar. Persoonlijk vind ik de NUI nét iets lekkerder rijden maar niet lekker genoeg om het prijsverschil te willen neerleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Engie op 28-08-2020 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exxus
Engie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:12:

Daarnaast miste ik een beetje de power die ik wel had bij de NIU N/S5. De S5 en de NIU N lijken daarbij ook weer veel op elkaar.
Is de S5 juist niet iets sneller dan de reguliere N van NIU? Als ik de motoren vergelijk heeft alleen de S5 de 3000w van Bosch. Dit, en het prijsverschil is voor mij ook de reden geweest om voor de S5 te gaan. Overigens vertelde iemand mij dat S5 uit dezelfde fabriek als de NIU komt. Of dat zo is weet ik niet, en boeit mij verder niet heel veel (afgezien van de kwaliteit dan, want die is bij NIU gewoon erg goed :))

Edit: nav de vriendelijke poster hieronder :)

[ Voor 4% gewijzigd door Exxus op 29-08-2020 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

NUI = NIU heren... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hgmaster
Ik heb de Niu Mqi+ Sport Lite besteld in presale.... Nog even wachten tot 1 oktober. Ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra070
@Engie,
Lekker vaag bericht.
Als ik het zo lees wordt die zonder kenteken geleverd en mag je bij een standaard levering zelf aan de slag gaan.

Maar idd, wat @zeef zegt:
Haal hem lokaal, zeker als je hem meteen mee kan nemen in Den Haag

Zelf heb ik hem wel bij voordeelscooter gehaald, maar toen was die daar het goedkoopst (en ik heb echt prima service gehad!). Prijzen verschillen op dit moment niet veel volgens mij.
Google wel ff je scootertoko, je hebt wel wat beunzaken in Den Haag...

----

Wat anders:
Lveng heeft zijn eigen S5 hernoemd naar LX05:
https://www.lvnengebike.c...-electric-motorcycle.html
Wel handig om te weten voor onderdelen en assecoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
flippy schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:03:
[...]

Hi Flippy en anderen,

Ik heb de SYM E-virid toch maar genomen gewoon omdat het zo'n grappig dingetje is. Ik heb wel een paar vraagjes of eigenlijk een vrij brede vraag:

Als ik zelf de door @flippy genoemde controller haal, werken de functies op de SYM dan nog zoals ze orgineel werken? Ik kan me voorstellen dat de "Mode" knop bijvoorbeeld niet meer doet wat ie origineel deed omdat dat mij iets lijkt dat de controller normaal regelt. Daarnaast zou ik bijvoorbeeld wel graag mijn batterij percentage op het displaytje willen zien enzo... gewoon fancy ;)

Geen probleem als dat allemaal komt te vervallen hoor. T is toch een beetje hobbien enzo he ;)

Iemand wellicht ervaring met het hobbien aan dit scootertje?

Thanks alvast!

Groet,

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Maarten, wat is je doel mbt de controller verandering?

Ik heb sinds eind vorige week mijn Super Soco TS weer rijdend.
Link naar foto's en videos: https://photos.app.goo.gl/rWyHYPyg7BZbEREW7

Reed met standaard hardware met volle battery binnen ~7 sec van 0 naar 40 en binnen ~ 13 sec van 0 naar 50.
Nu reed ik laatst met 40A (~3000W) instelling in de BMS & Controller en 50% batterij binnen ~5 sec naar de 40 en binnen 8 naar de 50, dat is al duidelijk sneller.
Op 100a met 50% batterij heb ik binnen ~3 sec op de 40 gezeten en 5 op de 50 en denk dat het allemaal nog wel een stukje harder kan.

Ding voelt echt aan als een raket, moet echt met 2 handen het stuur vasthouden omdat die eerste pull zo hard is. Zou geen standaard scooter meer willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
Card Nox schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:19:

Reed met standaard hardware met volle battery binnen ~7 sec van 0 naar 40 en binnen ~ 13 sec van 0 naar 50.
Nu reed ik laatst met 40A (~3000W) instelling in de BMS & Controller en 50% batterij binnen ~5 sec naar de 40 en binnen 8 naar de 50, dat is al duidelijk sneller.
Op 100a met 50% batterij heb ik binnen ~3 sec op de 40 gezeten en 5 op de 50 en denk dat het allemaal nog wel een stukje harder kan.

Ding voelt echt aan als een raket, moet echt met 2 handen het stuur vasthouden omdat die eerste pull zo hard is. Zou geen standaard scooter meer willen.
Jaah dat klinkt lekker ;) :D

Op de SYM zit vendor locking waardoor je niet zomaar een DIY random accu kan gebruiken. Nu wil ik eigenlijk zoveel mogelijk van de originele functionaliteit van het scootertje zelf behouden maar hem toch rijdend krijgen en het liefst met de snelheden die u noemt ;) :D Ik begrijp dat een en ander natuurlijk slecht te combineren is.

Stel dat ik de controller vervang, werkt mijn "Dashboard" lcd dan nog? of alleen basis of helemaal niet?? Liefst pak ik die 350 A kelly ding die Flippy mij geadvisseerd heeft en plak ik wat rubber op het asfalt ;) Maar ik vind het LCD-tje ook wel fancypancy en zou deze graag nog willen blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Same bij de Super Soco; controller en accu werken samen en het een zonder het ander is moeilijk. Verschillende andere hebben ook een nieuwe controller genomen maar ook de originele controller nog erbij gepakt zodat het display blijft werken. Bij de Super Soco staat het display op een 'statiefje' dus heb er simpelweg een nieuw display op gedaan.

Waar je mee op moet passen met een nieuwe controller is:
1. Dat je niet meer vraagt van een accu dan die kan leveren
2. Je niet meer geeft aan de motor dan die kan hebben
Standaard zit hier natuurlijk wel wat rek ik maar je zult daar tegen bepaalde grenzen aan lopen. De controller is de spil er tussen in en die gebruik je natuurlijk pas optimaal wanneer de andere componenten ook geoptimaliseerd worden.

Hoe het precies zit met die SYM weet ik helaas niet, ken de hele scooter niet maar als je handig genoeg bent kun je evt de originele controller erbij behouden voor het display, denk dat zoiets wel werkend te krijgen is.

Heb laatst heel kort wat testritjes gedaan op 100A en zag daar waardes van 5KW voorbij komen, dat voelt toch anders dan die max 2,4KW. De motor is in mijn geval de bottleneck, maar met mijn nieuwe motor kan ik eea nog wat verder duwen want die kan nog wat meer aan. Als alles up and running is kan ik evt nog wel een filmpje posten van hoe het ding loopt, maar dat zal nog wel even duren aangezien ik de motor niet in de arm krijg en er dus een nieuwe achterdraagarm moet komen.

[ Voor 19% gewijzigd door Card Nox op 31-08-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
Card Nox schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:19:

Holy mother... Allemachtig met zo'n setup kan je een half dorp voorzien van elektriciteit haha ;)

Aardig centje gekost zo denk ik?? Wel vet motortje hoor!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
ezra070 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:55:
@Engie,
Lekker vaag bericht.
Als ik het zo lees wordt die zonder kenteken geleverd en mag je bij een standaard levering zelf aan de slag gaan.

Maar idd, wat @zeef zegt:
Haal hem lokaal, zeker als je hem meteen mee kan nemen in Den Haag

Zelf heb ik hem wel bij voordeelscooter gehaald, maar toen was die daar het goedkoopst (en ik heb echt prima service gehad!). Prijzen verschillen op dit moment niet veel volgens mij.
Google wel ff je scootertoko, je hebt wel wat beunzaken in Den Haag...

----

Wat anders:
Lveng heeft zijn eigen S5 hernoemd naar LX05:
https://www.lvnengebike.c...-electric-motorcycle.html
Wel handig om te weten voor onderdelen en assecoires.
Klopt helemaal. Ook geen zin om met een kenteken aan de slag te gaan om maar te zwijgen over service of garantie. Dat is de 250 euro helemaal niet waard.
Ik was afgelopen donderdag bij de enige scooter dealer die IVA's heeft in Den Haag. Top service. Afgelopen Zaterdag terug gegaan om de S5 te bestellen.
Nu is het wachten geblazen, ik was ook een van de weinigen die en 45km/u wou. Dus hij moest uit het magazijn komen.

Ik zat te twijfelen om hem ook bij voordeel scooters te halen. Maar Dennistweewielers was heel fijn in service en omgang. Dus ik heb besloten om hem daar te bestellen (wel 100 euro duurder, maar wel sneller geleverd).

Van mij mag deze week zo om zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra070
Engie schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:05:
[...]

Ik zat te twijfelen om hem ook bij voordeel scooters te halen. Maar Dennistweewielers was heel fijn in service en omgang. Dus ik heb besloten om hem daar te bestellen (wel 100 euro duurder, maar wel sneller geleverd).

Van mij mag deze week zo om zijn!
Je hebt daar proefgereden ed., het is in de buurt, logisch dat je daar gaat halen.

Rehorst heeft ook de IVA S5, maar das niet meer de Rehorst van vroegâh qua service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
Card Nox schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:56:
Same bij de Super Soco; controller en accu werken samen en het een zonder het ander is moeilijk. Verschillende andere hebben ook een nieuwe controller genomen maar ook de originele controller nog erbij gepakt zodat het display blijft werken. Bij de Super Soco staat het display op een 'statiefje' dus heb er simpelweg een nieuw display op gedaan.

Waar je mee op moet passen met een nieuwe controller is:
1. Dat je niet meer vraagt van een accu dan die kan leveren
2. Je niet meer geeft aan de motor dan die kan hebben
Standaard zit hier natuurlijk wel wat rek ik maar je zult daar tegen bepaalde grenzen aan lopen. De controller is de spil er tussen in en die gebruik je natuurlijk pas optimaal wanneer de andere componenten ook geoptimaliseerd worden.
I know, scootertje heeft een 1,8KWh motortje en de accu die ik bouw zal 17s 12p met +/- 3000mAh cellen worden denk ik... Dan zit ik wel een beetje door mn budgetje heen hahaha. Die 1,8KWh kan zeker nog een beetje opgerekt worden dus wellicht dat ik er wat meer in pomp dn dat maar die 350A is puur om de rek voor iets moois en groters erin the houden. of ik neem die van $20-0,- of ik gooi er nog n extra $50,- tegen aan en ik heb de maximale... als ik dan toch bijna €50,- aan bezorgkosten moet betalen dan maar meteen voor de dikste controller ;)

Dit is nu mn 2e scootertje dat ik weer tot leven wek maar deze is wel een aanzienlijk stuk gecompliceerder dan de vorige. Ik doe dit samen met een maatje van die ook goed thuis is in de basis van elektrische aandrijflijnen. Dus capacity, vermogen, verbruik, rendement en dergelijken zijn in principe gesneden koek.

Vind het een super chille hobby en ben echt een fanatiek aanhanger van elektrisch vervoersmiddellen, met name de 2 wielers. Zo chill klieren en knutselen met een superhandig iets als resultaat.;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
smpplaza schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:00:
[...]Holy mother... Allemachtig met zo'n setup kan je een half dorp voorzien van elektriciteit haha ;)
Aardig centje gekost zo denk ik?? Wel vet motortje hoor!!
Motor is een QS 273 40H V3 motor die 4KW continue, 8KW peak en best nog wat meer kan hebben...
Al met al een aardig sommetje ja, meer dan de originele aankoop van het ding zelf ;)
smpplaza schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:25:
[...]

I know, scootertje heeft een 1,8KWh motortje en de accu die ik bouw zal 17s 12p met +/- 3000mAh cellen worden denk ik... Dan zit ik wel een beetje door mn budgetje heen hahaha. Die 1,8KWh kan zeker nog een beetje opgerekt worden dus wellicht dat ik er wat meer in pomp dn dat maar die 350A is puur om de rek voor iets moois en groters erin the houden. of ik neem die van $20-0,- of ik gooi er nog n extra $50,- tegen aan en ik heb de maximale... als ik dan toch bijna €50,- aan bezorgkosten moet betalen dan maar meteen voor de dikste controller ;)

Dit is nu mn 2e scootertje dat ik weer tot leven wek maar deze is wel een aanzienlijk stuk gecompliceerder dan de vorige. Ik doe dit samen met een maatje van die ook goed thuis is in de basis van elektrische aandrijflijnen. Dus capacity, vermogen, verbruik, rendement en dergelijken zijn in principe gesneden koek.

Vind het een super chille hobby en ben echt een fanatiek aanhanger van elektrisch vervoersmiddellen, met name de 2 wielers. Zo chill klieren en knutselen met een superhandig iets als resultaat.;)
Ja, vind het ook erg interessant maar de hele ombouw valt me wel tegen. Had iets meer standaardisatie verwacht maar dat ontbreekt compleet. Wilde eigenlijk een electrische auto kopen, maar dat vond ik te duur voor het aantal km dat ik rij (minder dan 10k) dus toen maar op zoek naar wat anders leuk, vandaar ben ik hierbij uitgekomen.

Waarom een 17S12P maken? Dan wordt dat je bottleneck. 17S = ~60V * 350A = 21KW wat best wel veeeeel is. Maar 350A uit een 12P halen = 30A per cel en dat gaat je accu nooit leuk vinden.

De basis regel zoals flippy het me geleerd heeft (en ik online ook heb gelezen) is om zoveel mogelijk voltage te pakken. Hoe meer V hoe minder A je nodig hebt om veel W te krijgen.
17 * 12 = slechts 204 cellen, ter vergelijking ik heb er nu een 20S20P ingezet wat 400 cellen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Card Nox op 31-08-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
Ander vraagje: Waar halen jullie je cellen?? Ik haalde deze altijd bij NKON , nu eigelijk op zoek naar iets goedkopers.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Ik heb ze bij NKON vandaan.
Pas op; goedkoop kan duurkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adesnaijer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-07 13:18
Sinds een jaar of 5 rij ik op een Qwic Emoto 87 scooter en de laatste weken is er wat gedoe met het ding.

Tijdens het rijden valt de scooter stil. Na uitschakelen van het contactslot blijft het groene ledje branden. Wanneer ik de hoofdschakelaar uit zet, blijft deze nog steeds branden. Met de hoofdschakelaar uit en het contactslot aan, gaat het groene ledje na een poosje uit en dan kan ik nadat de hoofdschakelaar weer is aangezet doorrijden. Misschien een bekend probleem bij iemand?
Pagina: 1 ... 33 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.