Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 34 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-09 13:42
ezra070 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:09:
[...]

Je hebt daar proefgereden ed., het is in de buurt, logisch dat je daar gaat halen.

Rehorst heeft ook de IVA S5, maar das niet meer de Rehorst van vroegâh qua service.
Oh, dat wist ik niet! IVA heeft enkel Dennis op haar website staan als dealer. En de beste man zelf vertelt ook dat zij het alleenrecht hebben op elektrische IVA's in de haag.

Even iets anders. Dit topic heeft mijn interesse in zelfbouw accu's aangewakkerd, en ik ben aan het kijken om een accu pakketje in elkaar te zetten (mijn werk heeft wonderlijk gewoon een puntlas apparaat staan).
Waar sourcen jullie je BMS vandaan? In eerste instantie ga ik een leuk powerbankje maken maar wellicht wat ik later iets bouwen met wat meer voltjes.
Zoek zelf wel een vrij goede kwaliteit BMS, en wil daar ook prima wat voor betalen. Op Ali kom ik vrijwel uitsluitend PCM's tegen, en ik zoek toch wel iets met in ieder geval cell balancing en eventueel wat inteligentie! Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
Zoek zelf wel een vrij goede kwaliteit BMS, en wil daar ook prima wat voor betalen. Op Ali kom ik vrijwel uitsluitend PCM's tegen, en ik zoek toch wel iets met in ieder geval cell balancing en eventueel wat inteligentie!
stuur maar berichtje.

[ Voor 85% gewijzigd door flippy op 31-08-2020 15:56 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-10-2022
Card Nox schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:54:
Ik heb ze bij NKON vandaan.
Pas op; goedkoop kan duurkoop zijn.
Aah jaah daar haal ik ze dus ook
Card Nox schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:35:
[...]

Motor is een QS 273 40H V3 motor die 4KW continue, 8KW peak en best nog wat meer kan hebben...
Al met al een aardig sommetje ja, meer dan de originele aankoop van het ding zelf ;)

[...]

Ja, vind het ook erg interessant maar de hele ombouw valt me wel tegen. Had iets meer standaardisatie verwacht maar dat ontbreekt compleet. Wilde eigenlijk een electrische auto kopen, maar dat vond ik te duur voor het aantal km dat ik rij (minder dan 10k) dus toen maar op zoek naar wat anders leuk, vandaar ben ik hierbij uitgekomen.

Waarom een 17S12P maken? Dan wordt dat je bottleneck. 17S = ~60V * 350A = 21KW wat best wel veeeeel is. Maar 350A uit een 12P halen = 30A per cel en dat gaat je accu nooit leuk vinden.

De basis regel zoals flippy het me geleerd heeft (en ik online ook heb gelezen) is om zoveel mogelijk voltage te pakken. Hoe meer V hoe minder A je nodig hebt om veel W te krijgen.
17 * 12 = slechts 204 cellen, ter vergelijking ik heb er nu een 20S20P ingezet wat 400 cellen zijn.
Ik heb nu 60v met 14s8p. Dit is omdat mn controllertje in mn huidige scootoot echt niet meer dan dat wil slikken. normaliter hoort ie 48v te krijgen.

17s = 72v dus dat sluit mooi aan op die 72v controller. Wellicht dat 18s nog kan maar ik begreep dat dergelijke controllers ge-rate zijn op de MAX V die je accu kan leveren... Ik snap dat hoe meer V hoe minder A nodig is. Maar dit heeft ook een grens: Als je teveel V erin stopt komt er ipv W een dot R uit en dan heb ik het niet over de weerstand... ;)

Verder is het ook een beetje een budgetaire kwestie. Ik heb die sony 3000mah 30 A cellen in mn andere scooter hangen en die werken fantastisch tot nu toe. Welliswaar ook klein maatje (14s8p zoalks gezegd). maar toereikend genoeg voor bij mij in t stadje.

Mocht er onverwacht een tanker met geld aan komen varen dan frummel ik er ook wel 400 in een packje maar dat kost me klauwen geld en eerlijk gezegd: Die capaciteit is echt superoverkill.

Waar nu mn focus op ligt is kijken of ik een mooi accuutje kan bouwen en zoveel mogelijk van de orginele look en feel kan behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:36
smpplaza schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:34:
Ik heb nu 60v met 14s8p. Dit is omdat mn controllertje in mn huidige scootoot echt niet meer dan dat wil slikken. normaliter hoort ie 48v te krijgen.

17s = 72v dus dat sluit mooi aan op die 72v controller. Wellicht dat 18s nog kan maar ik begreep dat dergelijke controllers ge-rate zijn op de MAX V die je accu kan leveren...
Doorgaans wordt er over nominaal voltage gesproken en niet max voltage.

Mijn huidige accu 17S10P oid is een 60V accu. 17 * 4.2V = 71,4V kompleet vol (maar dat haalt hij nooit omdat de lader niet verder gaat dan 4.0 of 4.1v om de levensduur van de accu te verlengen) maar 17 * 3.6V = 61.2V = 60V. Daarbij als de accu wordt belast zal hij altijd in voltage zakken (voltage sag) dus die 71,4V zou ik sowieso nooit halen.

Een 72V controller is dus gemaakt voor 72 / 3,6 = 20S en zal maximaal (20*4,2V=) 84V aan kunnen.

Suggestie:
17S12P = 17 * 12 = 204 cellen = 60V
20S10P = 20 * 10 = 200 cellen = 72V.

Als je dan 3000W wilt trekken:
3000W / 60V = 50A
3000W / 72V = 42A
Scheelt je toch al 20%.
smpplaza schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:34:Verder is het ook een beetje een budgetaire kwestie. Ik heb die sony 3000mah 30 A cellen in mn andere scooter hangen en die werken fantastisch tot nu toe.
"Sony 3000mAh en 30A"... dan heb je de Sony VTC6 gok ik zo?
200 * €4,50 = €900,-
Als je bv de Samsung INR18650-29E E7 2750mAh - 8.25A neemt kom je goedkoper uit voor meer cellen.
400 * €2,05 = €820,-
Meer cellen hoeven dus niet perce duurder te zijn.

Die Sony's kun je niet continue met 30A belasten dan kom je al heel snel een nieuwe battery aan het bouwen. Wellicht interessant om eens wat door te lezen: Li-ion cells cycle ageing. Over het algemeen kun je beter wat meer cellen hebben en die minder belasten dan minder cellen en die meer belasten. Algemene regel: Hoe vaker en harder je iets gebruikt hoe eerder het stuk gaat. Dat geld ook voor de capaciteit, hoe minder vaak je een cel laad/ontlaad hoe langer die mee gaat. De vraag is of dat relevant is als je niet veel rijd / de scooter toch niet lang houd.

[ Voor 16% gewijzigd door Card Nox op 31-08-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:56
Het is heel belangrijk om goed te weten wat je doet voordat je accu's van dergelijk formaat zelf in elkaar gaat knutselen. Als je cellen eigenlijk niet de gevraagde stroom/A kunnen leveren, en je BMS wel en ook de motor er wel pap van lust, degradeer je niet alleen de cellen/accu heel snel, maar vergroot je ook de kans op het gevaar dat een cel faalt, met alle gevolgen van dien. Een BMS kan dat niet voorkomen of verhelpen, alleen cel level fusing/zekering zoals in de Tesla pakketten kan voorkomen dat een falende cel te heet word, in de fik vliegt, en de rest van het (grote) accupakket + je brommer/scooter en schuur/huis meeneemt.

Ik ben bezig met het bouwen van een redelijke 'huishoud' lithium accu voor in de camper, en zowel in campers als zeilboten, tiny houses, etc is LiFePo4 de norm. Deze ijzerfosfaat chemie (en variaties) hebben weliswaar een wat lagere energiedichtheid (valt ook wel mee, en word steeds beter, je ziet ze vaak gebruikt worden bij ombouw van auto's/oldtimers naar elektrisch EDIT: Nu ik er aan denk, ook nieuwe BMW's worden sinds recent uitgerust met chinese LFP accu's), voertuigen waarbij energiedichtheid iets minder belangrijk is dan bij een scooter/fiets) Maar ze zijn dus veel veiliger omdat ze bij te ver ontladen bijvoorbeeld enkel opzwellen en heet worden, maar nooit zo heet dat ze zullen ontbranden. 18650's verkeerd gebruiken is echt levensgevaarlijk.

Ik heb enkel een keer een fietsaccu 10S2P gebouwd voor een 250W middenmotor, met juist bemeten cellen en een BMS, maar ik denk niet dat ik ooit nog een keer een groter accupakket voor een zwaardere motor ga maken. Het is gewoon niet veilig genoeg zonder cel level fusing (wat je wel kunt doen natuurlijk, ook DIY), al is de kans dat het fout gaat nog zo 'klein'. Ook omdat je de temperatuur van de cellen binnenin het pakket niet kunt aanpassen, koelen/opwarmen, te veel vragen van koude cellen kan ook tot problemen leiden op de langere termijn/als dit vaker voorkomt (rijstijl, klimaat, etc). En het gaat vrijwel altijd fout tijdens het laden, wanneer je er meestal niet bij bent/verwacht. Het helpt ook niet dat de meeste laders van suggestieve kwaliteit zijn (inclusief die van mij voor de 10S2P accu), een falende lader kan ook de BMS > accu beschadigen.
flippy schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:40:
sorry, dat zijn neppers. ik heb die al lang getest. dat de weerstand zon idioot bereik heeft zou al een indicatie moeten zijn. orginele cellen hebben minder dan 5mOhm verschil.
smpplaza schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:50:
Ach jaah we gaan t zien. ik gok dat t allicht beter is dan mn van oude laptop cellen gerecycle-de accu die ik voorheen gebruikte... ;)

Als t echt niks wordt haal ik weer LG's. Vooralsnog doen die t uitstekend en is mn voltage en internal resistance uniformity resp. 100% en 99%. zo lekker, je zou er bijna je tong op zetten :D
Dit dus bijvoorbeeld.... :/

[ Voor 22% gewijzigd door KleineJoop op 01-09-2020 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
dat hele cel fusing verhaal is onzin. voor tesla is het de snelste manier om met een robot 8500 cellen te verbinden.dat hele zekeringverhaal is een leuke bijzaak maar nog steeds een bijzaak. de meeste cellen gaan namelijk niet op een manier stuk dat de draad zou smelten. tesla pompt gewoon energie tussen de celblokken als er een onbalans is.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 01-09-2020 01:19 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:56
flippy schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 01:18:
dat hele cel fusing verhaal is onzin. voor tesla is het de snelste manier om met een robot 8500 cellen te verbinden.dat hele zekeringverhaal is een leuke bijzaak maar nog steeds een bijzaak. de meeste cellen gaan namelijk niet op een manier stuk dat de draad zou smelten. tesla pompt gewoon energie tussen de celblokken als er een onbalans is.
Dat weet ik, maar het is wel een bijzaak die enige veiligheid toevoegt, want zoals ik al zei het kan bij het laden/de BMS/connecties ook fout gaan waardoor een enkele cel te veel stroom te verduren krijgt tijdens laden. En bij zelfgebouwde pakketten zijn de connecties en chinese BMS'en, laders, etc grotere risico's/minder jofel dan het spul wat Tesla gebruikt.

De belangrijkste boodschap van mijn bericht is dat niet iedereen veilig een accupakket kan/wil maken. Doe het dan ook niet. Het lijkt allemaal leuk en aardig als je zo mee leest, maar je moet goed weten wat je doet. Voor iedereen die meeleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
KleineJoop schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 01:06:
Ik ben bezig met het bouwen van een redelijke 'huishoud' lithium accu voor in de camper, en zowel in campers als zeilboten, tiny houses, etc is LiFePo4 de norm. Deze ijzerfosfaat chemie (en variaties) hebben weliswaar een wat lagere energiedichtheid (valt ook wel mee, en word steeds beter, je ziet ze vaak gebruikt worden bij ombouw van auto's/oldtimers naar elektrisch EDIT: Nu ik er aan denk, ook nieuwe BMW's worden sinds recent uitgerust met chinese LFP accu's), voertuigen waarbij energiedichtheid iets minder belangrijk is dan bij een scooter/fiets) Maar ze zijn dus veel veiliger omdat ze bij te ver ontladen bijvoorbeeld enkel opzwellen en heet worden, maar nooit zo heet dat ze zullen ontbranden. 18650's verkeerd gebruiken is echt levensgevaarlijk.
ok, nu moet je gewoon stoppen met aannames.

de ENIGSTE reden waarom LFP word gebruikt in voertuigen is dat het compatiebel is qua voltage met reguliere loodaccu's. dus het is een drop in replacement.

de rest wat je erbij haalt zijn randzaken die niks te maken hebben met de keuze in chemie. je KAN simpelweg niet een andere chemie gebruiken als je de accu oplaad met een dynamo. dat een bepaalde chemie bepaalde voordelen heeft is leuk maar dat heeft er verder niks mee te maken.

in dedicated EV's zal je ook NOOIT LFP cellen zien, ze zijn te duur, VEEL te zwaar en ze nemen veel te veel ruimte in beslag.

je hebt een leuk idee over een par dingen, maar de verbanden die je trekt zijn volslagen verkeerd.

nog even een nabrander: reguliere lipo 18650 cellen zijn inherent veiliger dan die grote pouches/blokken. je mag zelf bedenken waarom dat is. probeer het maar eens een goede reden te bedenken waarom een tesla met 8500 18650 cellen veiliger is dan een accu die een stuk of 50 pouches heeft (zoals een leaf).

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 01-09-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
Dankjewel! Je hebt een PM!

Wat is voor een elektrische accu beter? Twee keer vanaf ongeveer de helft volladen (of tot 90% dan). Of eenmaal vanaf vrijwel leeg (niet helemaal want dan gaat ie kaduuk) tot vol?

Overigens vertelde mijn scooterboer in de haagh dat hij ook aanraad om eenmaal per jaar de accu te laten balansladen. Hieruit neem ik aan dat er in normale accu packs (of in ieder geval die van de IVA's/LVNENG) geen BMS zit die aan balansing doet?
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Grove regel: tussen de 20% en 80% blijven is optimaal. Een keer wat lager of hoger gaat de accu niet van kapot van maar structureel reduceert de levensduur van een batterij. Zoek maar eens op lithium ion battery degradation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
Dank voor de google link Card Nox!
Daardoor kwam ik op dit linkje.
En daarin werd mijn vraag beantwoord.

Even wat context voor iemand die wellicht dezelfde vraag heeft.
Ik zou in principe heen en weer naar werk kunnen rijden op 1 batterij lading van de meegeleverde accu van mijn nieuwe e scooter. Echter kan ik ook laden op werk, en ik vroeg me af wat nou het beste is mbt de batterij.
In de marketing taal van die fabrikanten wordt altijd gesproken over cycles. En ik vroeg me af wat nou precies een cycle is, is dat van 100% naar 0% of uberhaupt de 100% aantikken of iets.
En wat is de impact van halverwege de accu capaciteit laden?

Bij table 2 in de link staat de volgende note:
Note: 100% DoD is a full cycle; 10% is very brief. Cycling in mid-state-of-charge would have best longevity.
De data uit table 2 onderschrijft dit ook.
Maw; opladen op werk zou mijn batterij alleen maar goed doen!

Vooral dit plaatje is heel indicatief:
Afbeeldingslocatie: https://www.batteryuniversity.com/_img/content/capacity-retention3.jpg

Hoop dat andere mensen hier ook wat aan hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
laden op het werk is altijd het beste. die stroom is goedkoper.

en die tabel is onzin. daar klopt geen zak van.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 01-09-2020 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
flippy schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:30:
True story :D
Heb meer van die tabellen gezien met "DST" en duizenden cycles. Ze lijken allemaal wel een erg positief scenario te creeren. Denk dat de verhoudingen onderling wellicht wel nog een okee beeld schetsen, dus eventueel zonder de x en y mee in ogenschou te nemen.

De meeste andere grafieken die ik heb gezien zijn ook niet linear maar met een dipje op het begin en dan zwakken ze wat af. @Engie Kijk evt in het topic dat ik voorheen gelinkt heb waar iemand ook cycle tests doet met verschillende batterijen. Zulke test zijn natuurlijk ook vertekend want de temperaturen zijn stabiel, de loads zijn stabiel, het zijn allemaal geen real life simulaties.

Ik houd voor mezelf grof het volgende aan, is ook niet perfect maar je moet wat he.
  • SOC (State of Charge): 20% - 80%
  • Langdurige opslag 60%
  • Te warm en te koud zijn niet optimaal, tussen 10c en 30c opslag
  • Ik rijd eea altijd 'warm' voordat ik vol gas geef
  • Proberen om de ontlading per cel zo laag mogelijk te houden (dus veel voltage (S) en veel Ah (P), daarom ook mijn 20S20P pack
Dit doe ik ook voor mijn laptops, telefoons, horloges, muis, powerbanks, camera accu's, LiPo's accu voor andere hobby etc.

[ Voor 46% gewijzigd door Card Nox op 01-09-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
bedoel je een tabel zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e3Thkr8l.png

groot: https://i.imgur.com/e3Thkr8.png

dit is een echte tabel, van de samsung 29E. gemaakt door mij, op hele dure aparatuur.

[ Voor 75% gewijzigd door flippy op 01-09-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
Dat is zeker waar. Ik was alleen bang dat ik er wellicht wat accu levensduur op zou inleveren en het, het dus niet waard is. Opzich kost een accu opladen ook niet zoveel geld in electriciteit.
Wat klopt er niet aan? Puur uit interesse natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Engie schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:10:
Wat klopt er niet aan? Puur uit interesse natuurlijk!
kijk eens naar de tabel hierboven. dat is een echte. vergelijk die eens met die van jou.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 01-09-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
Klopt. De twee grafieken zijn wel ietwat moeilijk te vergelijken, aangezien die door jouw gegenereerde 500 cycles doet. En die andere een blokje heeft wat al 2000 cycles is.
Maar inderdaad. Procentueel omgerekend schetst de grafiek die ik poste een vrij prositief beeld betreft de percentages van de batterij lading. Het ging mij zelf meer om het verschil tussen dieper ontladen/opladen

Ben persoonlijk wel benieuwd hoe de grafiek eruit zou zien met bijvoorbeeld 4.05V ipv 4.2V.

Ik zie ook in de grafiek dat je vrijwel altijd meer discharge meet dan charge. Hoe komt dat? Gratis elektriciteit?

[ Voor 6% gewijzigd door Engie op 01-09-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ik wil nog niet eens ingaan op de kleine details. eerst de grote dingen.

wat hebben ze getest en hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Ik ben op zoek naar een compacte elektrische scooter voor mijn vriendin.

I.v.m. ziekte kan ze helaas geen auto meer rijden. Het gaat dan voornamelijk om beperkt zicht. Het is echter niet zodanig dat ze helemaal geen deel meer kan uitmaken van het verkeer. Fietsen lukt, alleen heeft ze moeite met de stabiliteit. en het uithoudingsvermogen. Ze is dan bang om "om te vallen". Ook het trappen is een probleem. Vandaar dacht ik eens te kijken naar een compacte elektrische scooter met een solide lage zit en laag zwaartepunt.

Ik heb zelf al e.e.a. gekeken naar "compacte elektrische scooters", maar ik heb zelf totaal geen ervaring met scooters dus ik vind het lastig om het goed in te schatten. Wat ik eigenlijk zoek is een compacte/kleine scooter die makkelijk kan worden gereden (wegrijden, stoppen, manoeuvreren).

Actieradius hoeft niet groot te zijn. Het gaat m.n. om ritjes in de buurt < 20 km. Ik heb geen voorkeur voor een merk hoewel het wel betrouwbaar moet zijn. Het budget wil ik nog even open houden.

Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien. Als ik beter een apart topic kan openen dan mea culpa en kan ik dat alsnog doen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nando_u
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-06-2021
Hi Allemaal,

Ik heb de CAN bus codes welke heen en weer gaan tussen de lader en accu en controller uitgelezen.
Ik ben bezig om met een arduino de CAN pakketjes te zenden zodat je een “domme” accu in de E virid kan hangen en niet in eco modus blijft hangen. De data die de accu uitzend kan ik nog niet helemaal ontleden mbt wat alle data in de pakketjes betekend. Ik ga nu proberen om gewoon een opname van de CAN data opnieuw af te spelen icm een domme accu en kijken of de scooter dan denkt dat er een SYM accu aanwezig is. Wie heeft hier nogmeer interesse in? Wie kan helpen om de CAN data uit te pluizen? De CAN data snappen en zelf genereren adhv de accu spanning enzovoorts is leuker dan gewoon opgenomen CAN data afspelen. Ik heb het te druk om alles uit te zoeken maar met wat hulp kunnen we gezamenlijk weer wat Sym scooters op de weg helpen en dat zou mooi zijn toch!
Mvg Nando

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
Nando_u schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:36:
Hi Allemaal,

Ik heb de CAN bus codes welke heen en weer gaan tussen de lader en accu en controller uitgelezen.
Ik ben bezig om met een arduino de CAN pakketjes te zenden zodat je een “domme” accu in de E virid kan hangen en niet in eco modus blijft hangen. De data die de accu uitzend kan ik nog niet helemaal ontleden mbt wat alle data in de pakketjes betekend. Ik ga nu proberen om gewoon een opname van de CAN data opnieuw af te spelen icm een domme accu en kijken of de scooter dan denkt dat er een SYM accu aanwezig is. Wie heeft hier nogmeer interesse in? Wie kan helpen om de CAN data uit te pluizen? De CAN data snappen en zelf genereren adhv de accu spanning enzovoorts is leuker dan gewoon opgenomen CAN data afspelen. Ik heb het te druk om alles uit te zoeken maar met wat hulp kunnen we gezamenlijk weer wat Sym scooters op de weg helpen en dat zou mooi zijn toch!
Mvg Nando
Hi Nando,

Jaah!! Zeker interesse in daar ik zojuist zo'n dingetje van iemand over genomen heb en eigenlijk nog een beetje een keuze moet mmaken hoe ik hem rijdend ga maken. Vroeger wel wat dingetjes met protocol analyzers gedaan maar ik weet niet precies meer hoe en wat. Wel her en der wat contacten die handig zijn met CAN bus spul. Ik stuur je even een PB met mn E-mail adres.

Groet,

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
Card Nox schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:07:
[...]

Doorgaans wordt er over nominaal voltage gesproken en niet max voltage.

Mijn huidige accu 17S10P oid is een 60V accu. 17 * 4.2V = 71,4V kompleet vol (maar dat haalt hij nooit omdat de lader niet verder gaat dan 4.0 of 4.1v om de levensduur van de accu te verlengen) maar 17 * 3.6V = 61.2V = 60V. Daarbij als de accu wordt belast zal hij altijd in voltage zakken (voltage sag) dus die 71,4V zou ik sowieso nooit halen.

Een 72V controller is dus gemaakt voor 72 / 3,6 = 20S en zal maximaal (20*4,2V=) 84V aan kunnen.

Suggestie:
17S12P = 17 * 12 = 204 cellen = 60V
20S10P = 20 * 10 = 200 cellen = 72V.

Als je dan 3000W wilt trekken:
3000W / 60V = 50A
3000W / 72V = 42A
Scheelt je toch al 20%.

[...]

"Sony 3000mAh en 30A"... dan heb je de Sony VTC6 gok ik zo?
200 * €4,50 = €900,-
Als je bv de Samsung INR18650-29E E7 2750mAh - 8.25A neemt kom je goedkoper uit voor meer cellen.
400 * €2,05 = €820,-
Meer cellen hoeven dus niet perce duurder te zijn.

Die Sony's kun je niet continue met 30A belasten dan kom je al heel snel een nieuwe battery aan het bouwen. Wellicht interessant om eens wat door te lezen: Li-ion cells cycle ageing. Over het algemeen kun je beter wat meer cellen hebben en die minder belasten dan minder cellen en die meer belasten. Algemene regel: Hoe vaker en harder je iets gebruikt hoe eerder het stuk gaat. Dat geld ook voor de capaciteit, hoe minder vaak je een cel laad/ontlaad hoe langer die mee gaat. De vraag is of dat relevant is als je niet veel rijd / de scooter toch niet lang houd.
Maar als mn huidige controller voor 48v gemaakt is dan zit ik toch ook goed met mn 14s? En die scootoot trekt volgens mn BMS niet meer dan 35A als ik groot licht (Ouderwetse gloeilampen, vandaar relevant ;) ) aan heb en vol gas weg trek. Dus die cellen krijgen echt niet heel erg op hun kop.

De accu's die eruit kwamen waren 48v 21Ah Liion ook maar dan meer een autoaccu form factor. zit nu een accu in die op 60v 21Ah levert en 210A kan leveren geloof ik.. Al met al meer dan toereikend volgens mij.

Verder zit ik ook wel een beetje budget gebonden. Ik kan niet inees 1200,- ophoesten voor een top notch 20x20 packkie ;) Mede daarom bedankt voor je suggestie ;) Ik zal met sint salaria eens kijken wat ik ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
Hoewel mn BMS hem limit op de 60A overigens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@smpplaza, 48v / 14 = 3,4v pro cel. 48v / 3,6v = 13,3 cel. Dus ja past ongeveer ja.

Mbt je 14S7P? pack en 210A.
7S x 3Ah cellen = 21Ah aan cellen zoals je aangeeft
210A uit 21Ah aan cellen = 10A per cel dus in theorie binnen ~20 minuten je accu helemaal leeg.
35A uit 21Ah aan cellen = 1,5A per cel dus in theorie binnen ~2 uur je accu helemaal leeg.

Je kunt je voorstellen dat je pack niet continue 210A kan leveren zonder dat het extreem op zijn donder krijgt.
Die 35A zal het vast wel kunnen leveren ja: 48v * 35A = 1.680W wat ook weer past op je motor.
48v * 210A = 10.000W waardoor je motortje waarschijnlijk een hoopje metaal gaat worden.

Ik wilde enkel zeggen als je ~200x VTC6 wilt halen kun je ook 400x 29E7 halen want dat is prijstechnisch goedkoper. Als je geen 200x VTC6 wilt haben heb ik je fout begrepen.

[ Voor 64% gewijzigd door Card Nox op 02-09-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
Ja dat is wel een beetje de gouden tip ;) Ik heb initieel gewoon gekeken naar energiedichtheid maar goed... Regeltje: hoe hoger de C-waarde hoe lager de energiedichtheid en als je die vtc6 test kom ik ook rond de 2800mAh uit. Benieuwd of die 29E7's dan wel wat dichter bij hun gemarketingde waardes komen aangezien die een vrij lage C waarde hebben.

Ik weet niet waar ik die 400 cellen precies kwijt ga raken in die E virid want dat is een heel klein schattig dingetje ;) maar daar vind ik wel wat op... Heb ook nog de behuizing van een originele accupack van SYM liggen dus denk een en ander daar gewoon in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
flippy schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:31:
ik wil nog niet eens ingaan op de kleine details. eerst de grote dingen.

wat hebben ze getest en hoe?
Toch even ingedoken omdat ik het wel interessant vind. De data in het artikel (en de grafiek) is gebasseerd op deze paper.
Hierin staat het volgende over de dataset:
In addition to the calendar and cycle aging test data, the manufacture provided a set of Dynamic Stress Test (DST) bat-tery test results in order to illustrate the battery’s performance in mixed-cycle operations. For each test, the cell first starts at a set SoC level and the DST profile is applied repetitively until the set stop level is reached. The cell is then recharged back to the starting level at a 1 C-rate to finish one test cycle.
Data komt dus bij de batterij manufacturer vandaan. Wat het een tikkeltje minder betrouwbaar maakt. Wel hebben de onderzoekers de DST test herhaal (figuur 5 in de paper) waarin ze een enigsinds vergelijkbare curve vonden. Alleen (zeker aan het begin) liggen de getallen een paar procenten lager (+-3%).

Ik kan alleen nergens vinden welke batterijen ze hebben gebruikt. Moet eerlijk zeggen dat ik niet de volledige paper heb doorgelezen!

Edit: De paper suggereert dat de gereproduceerde curve in figuur 5 gebasseerd is op het model wat ze hebben gemaakt. Ben nog niet zo ver erdoorheen dat ik heb gevonden of dit inderdaad het geval is

[ Voor 6% gewijzigd door Engie op 02-09-2020 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
smpplaza schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:47:
Ja dat is wel een beetje .... ander daar gewoon in te bouwen.
De 29E7 worden in ieder geval vaak aangeraden en komen ook op de tests op ES goed uit de bus. Je hoeft ook geen 400 cellen te nemen, je kunt er ook 200 nemen maar dan 29E7 ipv VTC6, scheelt je een hoop (400?) euries. Ik zou dan ook niet voor 17S12P gaan maar 20S10P.
Kan je wel de afmetingen van mijn 20S20P pack geven als je wilt. Het is in ieder geval wel een zware unit, zie er tegenop als ik die in en uit de scooter moet halen, haha.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ezra070
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:48
@kraades, denk dat je vriendin beter bij een lokale scooterboer kan proefrijden.
Het meest wendbare/makkelijkst te besturen, wat ik in mijn leven gereden heb, is een Citta.

Persoonlijk zou ik niet naar een scooter kijken, maar meer naar een elektrische-brommer-model.
Maar, dit is persoonlijk. Het beste is om je vriendin te laten proefrijden.

[ Voor 1% gewijzigd door ezra070 op 02-09-2020 11:10 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
Card Nox schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:28:
[...]

De 29E7 worden in ieder geval vaak aangeraden en komen ook op de tests op ES goed uit de bus. Je hoeft ook geen 400 cellen te nemen, je kunt er ook 200 nemen maar dan 29E7 ipv VTC6, scheelt je een hoop (400?) euries. Ik zou dan ook niet voor 17S12P gaan maar 20S10P.
Kan je wel de afmetingen van mijn 20S20P pack geven als je wilt. Het is in ieder geval wel een zware unit, zie er tegenop als ik die in en uit de scooter moet halen, haha.
Top! Fijn dat je even de tijd neemt om mij hierin weer wat wijzer te maken. Makes sense wat je zegt en superleerzaam voor mij. Ik ga even wachten op t volgende salaris en dan even los op NKON.nl ;) Hoop ondertussen iets te horen van de meneer die bezig was met CAN berichten van de e virid scootoot zodat ik met mn maatje kan sparren. Als dan de accuboer mijn oplader even kan opsturen dan kan ik zelf ook een en ander gaan testen en knutselen.. Haha so much to do... 8)7 And soooo much to spend :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Engie
Gisteren mijn IVA S5 opgehaald.
Heel fijn ding, vandaag voor het eerst naar werk gereden erop (25km). Ging heel smooth, enige waar ik soms last van heb ik de eco modus van de controller.
Ik heb de rare gewoonte om, als mijn brommer tegen z'n maximum snelheid aan komt even het gas los te laten en dan weer door te pakken. Ik doe hetzelfde voor bochten.
Enige probleem is dat de controller dan beslist dat ik geen volledig koppel nodig heb en hem heel langzaam weer naar z'n topsnelheid laat gaan.
Verteld aan de scooter dealer, die vertelde dat dit de eco modus was en dat hij op een S3 het er al zelf uit heeft gekregen met een software update. Alleen is de controller in de S4 en S5 blijkbaar anders. Hij zei dat hij in het najaar hiernaar zou kijken. Zit erover te denken om aan te bieden om hem ermee te helpen, vind het zelf ook wel interessant :)

Bereik schat ik momenteel op ongeveer 60km met een nieuwe accu. Dit is echter gebasseerd op n=2, dus nog niet echt accuraat. Ik ga mijn verbruik en km bijhouden en daar een mooie spreadsheet van maken.

Wel merkte ik dat als mijn brommer vind dat de accu 100% vol is, de lader dat nog niet vind. Denk dat ik deze binnenkort openschroef en kijk of ik met een potmetertje de spanning een stukje omlaag kan zetten.
Op de lader zelf staat een laadspanning van 71,4V. Ik denk dat, dat een 17S @ 4.2V opstelling is?
Ik dacht dat 60V een 16S opstelling was, maar dat heb ik wss fout.

Mocht er iemand wat vragen hebben over de S5, of een filmpje willen of iets. Schroom niet om een PM te sturen!

Edit: Voor de geinteresseerde in de haagh, de scooter dealer vertelde mij dat de sloopregeling subsidie pot vanaf afgelopen maandag weer aangevuld is!

[ Voor 4% gewijzigd door Engie op 04-09-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:42

Shabbaman

Got love?

Engie schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:28:
Bereik schat ik momenteel op ongeveer 60km met een nieuwe accu.
1440 Wh bij 45 km/u? Ik moet 28 km enkele reis, dus dat klinkt wel interessant.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra070
Engie schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:28:
Gisteren mijn IVA S5 opgehaald.
Heel fijn ding, vandaag voor het eerst naar werk gereden erop (25km). Ging heel smooth, enige waar ik soms last van heb ik de eco modus van de controller.
Ik heb de rare gewoonte om, als mijn brommer tegen z'n maximum snelheid aan komt even het gas los te laten en dan weer door te pakken. Ik doe hetzelfde voor bochten.
Enige probleem is dat de controller dan beslist dat ik geen volledig koppel nodig heb en hem heel langzaam weer naar z'n topsnelheid laat gaan.
Verteld aan de scooter dealer, die vertelde dat dit de eco modus was en dat hij op een S3 het er al zelf uit heeft gekregen met een software update. Alleen is de controller in de S4 en S5 blijkbaar anders. Hij zei dat hij in het najaar hiernaar zou kijken. Zit erover te denken om aan te bieden om hem ermee te helpen, vind het zelf ook wel interessant :)

Bereik schat ik momenteel op ongeveer 60km met een nieuwe accu. Dit is echter gebasseerd op n=2, dus nog niet echt accuraat. Ik ga mijn verbruik en km bijhouden en daar een mooie spreadsheet van maken.

Wel merkte ik dat als mijn brommer vind dat de accu 100% vol is, de lader dat nog niet vind. Denk dat ik deze binnenkort openschroef en kijk of ik met een potmetertje de spanning een stukje omlaag kan zetten.
Op de lader zelf staat een laadspanning van 71,4V. Ik denk dat, dat een 17S @ 4.2V opstelling is?
Ik dacht dat 60V een 16S opstelling was, maar dat heb ik wss fout.

Mocht er iemand wat vragen hebben over de S5, of een filmpje willen of iets. Schroom niet om een PM te sturen!

Edit: Voor de geinteresseerde in de haagh, de scooter dealer vertelde mij dat de sloopregeling subsidie pot vanaf afgelopen maandag weer aangevuld is!
Welkom bij de club! ;)

Wel vaag van stand 1. Ik heb wel een snor, maar volgens mij is daarvoor alleen stand 3 uitgezet, en ik merk het niet dat die langzaam naar zijn topsnelheid gaat.
Bij het optrekken haalt die wel 30/31, das ff, maar daarna blijft die/haalt die makkelijk de 28 in de eco stand.

PM evt. in welke wijk je woont. Als we in de buurt van elkaar wonen kunnen wij het evt. vergelijken.

Mijn lader lijkt wel gelijk te lopen met de accu, maar ik heb niet de standaard lader (die was DOA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damitch300
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 17:50
Ik heb nu dee Iva s4 sinds vorige maand. Ik heb echter niet al te goed nagedacht over de aanschaf en mijn baan.
Ik werk bij de marine en ben dus af en toe een week tot 6 maand op zee.

Nu zat ik dus achteraf na te denken.
Hoe ga ik dit doen met mijn accu?
Ik kan die meenemen en af en toe opladen aan boord.

Iemand een tip/idee kwa behoud vd accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

lithium accu's blijven het best goed wanneer je ze koel bewaart met 1/3 tot 1/2 opgeladen. steeds volladen en vol houden is juist slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damitch300
AlexanderB schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:54:
lithium accu's blijven het best goed wanneer je ze koel bewaart met 1/3 tot 1/2 opgeladen. steeds volladen en vol houden is juist slecht.
Stel ik ga dan 6 maand varen. Zou het beste voor de accu zijn om hem op 50% te laden voor ik weg ga en hem in mijn schuur te houden die altijd in de schaduw staat?
Deze word zomers max 24 graden en swinters best koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Zolang het er niet vriest, ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
De scooter die Felyx gebruikt is toch het NIU NQi model?

Edit:
Laat maar, ik geloof dat ik het al weet... 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmkqEJvm2W1uE-uEhBjV4zyryXU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FAFSA9YG8yDCmsnQANqH60g3.jpg?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door technorabilia op 05-09-2020 12:35 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 16:48
Zojuist ook mijn S5 mogen ontvangen van Voordeelscooters. Ik heb gebruik gemaakt van de 35km/u optie. Dus stand 2 gaat lekker vlot. Ook het optrekken valt me alles behalve tegen.
Zodra ik er meer gebruik van heb gemaakt zal ik, indien gewenst, iets meer info delen over het bereik etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgmaster
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03 21:56
Exxus schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:59:
Zojuist ook mijn S5 mogen ontvangen van Voordeelscooters. Ik heb gebruik gemaakt van de 35km/u optie. Dus stand 2 gaat lekker vlot. Ook het optrekken valt me alles behalve tegen.
Zodra ik er meer gebruik van heb gemaakt zal ik, indien gewenst, iets meer info delen over het bereik etc.
Wat was de levertijd? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 16:48
Daar klan ik serieus geen antword op geven. Heb hem voor mijn vakantie besteld en laten leveren na mijn vakantie van 2 weken. Dus of eerder mogelijk was of niet weet ik niet, zo heb ik het afgesproken. Wellicht heeft datum aanmedling bij het RDW nog nut: die was 3 dagen geleden, maar kan meerdere dingen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
ezra070 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:53:
[...]

Welkom bij de club! ;)

Wel vaag van stand 1. Ik heb wel een snor, maar volgens mij is daarvoor alleen stand 3 uitgezet, en ik merk het niet dat die langzaam naar zijn topsnelheid gaat.
Bij het optrekken haalt die wel 30/31, das ff, maar daarna blijft die/haalt die makkelijk de 28 in de eco stand.

PM evt. in welke wijk je woont. Als we in de buurt van elkaar wonen kunnen wij het evt. vergelijken.

Mijn lader lijkt wel gelijk te lopen met de accu, maar ik heb niet de standaard lader (die was DOA).
Thanks! Ben heel blij met m'n aankoop :)
Volgens mij is in de snor ook stand 3 uitgezet.
Hoe het werkt bij de brom is, 1 = 25km/h, 2 = 37 km/h en 3 = 47km/h
Met dan wel het rare verschijnsel dat op standje 3 hij tijdens het optrekken vrolijk doorzoeft tot 53km.h (op teller) en dan rustig terugzakt naar 47km/h.
Wat ik gok dat het is, is dat zodra hij op snelheid is (> 42km/h ofzo) dat ie dan naar de eco stand van de controller gaat. Wat betekent minder koppel, vandaar dat ie terug loopt naar 47 en als je een stukje gas terug neemt hij super sloom optrekt.
Opzich niet zo'n groot probleem. Wat ik een stuk vervelender vind is dat het erop lijkt dat 47km/h op de teller 42 op de GPS is (gemeten met mijn telefoon).
Dat is opzich net jammer. Op z'n top (53km/h op teller) is dat ongeveer 48km/h wat een prima snelheid is. Maar ik mis die 6 km verschil toch opzich best wel....

Iemand die er toevallig achter is welke controller er in de IVA S5 zit? Misschien na mijn vakantie toch maar even op onderzoek uit!
Shabbaman schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:11:
[...]

1440 Wh bij 45 km/u? Ik moet 28 km enkele reis, dus dat klinkt wel interessant.
Klopt! Ik heb een vergelijkbare woon werk afstand. Maar dat zou je prima moeten halen zonder je accu leeg te rijden. Toen ik vorige week heen en weer ging zat ik in het ergste geval op 45% (moest omrijden want werkzaamheeden).
Ik zal wat meer data opslaan voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

@Engie ben benieuwd! Vooral wat het in de winter gaat doen als het vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damitch300
Hmm hoe moet je dat dan doen als hij buiten staat tijdens bv een werkdag? Niet elke scooter heeft een verwijderbare accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Qua rijden, heel rustig aan accelereren tot de cellen een beetje op temperatuur komen voordat je het gas open trekt, en als opladen in de vrieskou een serieuze overweging is, of als de prestaties meteen beschikbaar moeten zijn, verwarmingselementen in het pakket.

Elektrische en hybride auto's hebben zowel koeling als verwarming in de pakketten zitten. Grote stationaire installaties ook. Bij elektrische fietsen en scooters zitten we nog met fabrikanten die er alleen maar baat bij hebben om het pakket zo snel mogelijk om zeep te helpen net na de garantie, dan kunnen ze er nog een verkopen, dus investeren in levensduur is niet echt een prioriteit bij de meeste.

Heb je niet een kelderkast/kast onder de trap/keukenkastje oid waar de temperatuur een beetje gematigd blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ezra070
Engie schreef op maandag 7 september 2020 @ 18:41:

Iemand die er toevallig achter is welke controller er in de IVA S5 zit? Misschien na mijn vakantie toch maar even op onderzoek uit!
@xervantesII is hier ooit mee bezig geweest:
xervantesII schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:45:
Beste Tweakers,

Ik heb een IVA e-go S5 en wil achter de technische details van mijn controller komen. Er zit een Lingbo controller in waarop type ZWK060140A M6 (60V 140A?) staat. Ik heb aardig wat onderzoek gedaan maar kan dit type nergens vinden (ik weet zeker dat het eigenlijk een LBMC060xxxxx iets moet zijn) . Ik kan wel veel terug vinden over de HK2X familie maar niks over wat dit type mogelijk is.

Ik wil weten wat de pin configuratie is zodat ik met usb een aansluiting kan maken om wat meer controle over de scooter te krijgen.Vanuit de leverancier is de scooter in modus 2 vastgezet (heeft normaal een eco, normaal en sport modus). Echter ik wil zelf wat zaken instellen, niks spannend zoals de mate van optrekken en de 3 snelheids modes terugkrijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hebben jullie wellicht tips waar ik technische informatie kan vinden over de LingBo controllers?

Bij voorbaat dank.

[ Voor 61% gewijzigd door ezra070 op 08-09-2020 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engie
ezra070 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:49:
[...]

@xervantesII is hier ooit mee bezig geweest:

[...]
Dankjewel!!
Ik heb net mijn gehele pauze gespendeerd naar onderzoek doen om dit uit te vinden. Opzich ben ik al een stukje verder. Vanavond zal ik eens mijn controller bekijken. Wellicht dat er een andere sticker op staat met wel nuttige informatie.

@xervantesII heb je toevallig sinds je laatste post nog iets uitgevonden?

Edit: Dit bleek een foute suggestie te zijn 8)7

Ik heb een zooi handleidingen kunnen downloaden van LBMC (kwam erachter dat, dat staat voor LingBo Motor Controller). Wellicht dat ik iets kan vinden!
Ik hou jullie op de hoogte!

[ Voor 18% gewijzigd door Engie op 08-09-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Even een schaamteloze copy/paste van een ander forum waar ik om hulp heb gevraagd.

I have a question about the right switch on my Super Soco. It has the following functions:
Park mode
3 speed switch
toggle switch (which doesn't have any function, yet...)

It has the following cables:
cable tree : cable connector : manual
blue & white : white : bias signa
blue & green : green : bias signal
black & red : black : 12v : negative
blue & red : yellow : high speed
black & blue : blue : low speed
black & grey : functionally
brown & red : position light signal

The Votol controller has the following (A):
brown&white : parking
yellow&white : sport mode
green&white : low speed
black&white: high speed for switch or three speed button
black : negative

It also has a separate connector (B) :
grey&white : reverse
grew&black : blow brake

How can I measure what goes where?
What I've done so far (without succes):
Super Soco <> Votol
3 <> (A)4
7 <> (A)1
5 <> (A)3
A <> (A)3 & (A)2

I connect everything, power on, connect to laptop to see live display and than start hitting the switches but don't see any changes in the votol software PDRNS (I guess I should be seeing changes)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trub
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 10:27
Mijn schokbreker is beginnen lekken, mooi over mijn remblokken (sketchy driving). Dus maar de gereedschapskoffer boven gehaald om deze te vervangen. Zou er echter iemand weten waar ik aan dit type schokbrekers kan geraken? Dit is een merkloze chinese scooter (zo eentje) met niet zo een standaard schokbrekers blijkbaar aangezien ik dit type bijna niet kan vinden.
Op alibaba heb ik deze gevonden maar je moet ze per 100 bestellen.
Dus moest iemand weten waar binnen europa dit te koop zou zijn hoor ik het graag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHqai4RzLIDdWC4cozxdmUb7Ivs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDJe2OFHHefQxEUcY1pt5Fd2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llcl_mKPtggsOcFIGL3RIiBD9GM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJolAc4C76fEMVJHkgbjPVDc.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-08 09:27

OlafBso

Eindelijk klaar

Mijn Novox C50 rijdt ook nog steeds. (ik heb hem ver-Vespaliseerd)
Hij heeft maar een 48 volt 30 ah LifePO accu, maar haalt keurig 45 echte km. per uur.
Ik kom er nog steeds een flink eind mee, ondanks dat ik aardig wat weeg, en een windscherm er op heb zitten.
Ook nog een topkoffer, gevuld.
Al met al mag ik niet meer klagen.
Te danken aan Flippy, die de Energus TinyBMS er in heeft gezet, en die houdt echt mijn cellen op peil vermoed ik.
Wel jammer dat de bluetooth functie i.c.m. de app niet werkt, terwijl de bedrading er wel voor in zit, maar goed..ik kan er toch niet mee klooien.
Verder is de Kelly Controller veel te goed voor de cellen die er nu in zitten, maar ach...hij accelereert prima en dankzij de GPS kilometerteller die ik er in heb weten te zetten kan ik mooi zien hoe hard hij echt rijdt.
Ooit komen er echt betere cellen in.
De body heb ik uitstekend onderhouden, dus die gaat nog wel een tijd mee.
Pas geleden de voorste schijfrem van nieuwe remschoenen voorzien, en schoongemaakt.
De achterste heb ik niet meer nodig, aangezien hij flnk afremt op regeneratie modus.
I.c.m. de voorrem sta je in no time stil.
Ik rij er met veel plezier op weer, en dat is het belangrijkste.
Ik vertrouw nog steeds een hoop merken niet.
De FD3 die ik zo leuk vond, had accu problemen tijdens de test van de Scooter&BikeXpress magazine medewerkers.
Die kregen natuurlijk van Trade&Traffic zo een nieuwe accu geleverd.
Zou dat ook bij consumenten zijn?
In elk geval lijkt een 60V52Ah accu, die je gratis als upgrade kan aanvragen, me wel beter dan wat ik nu bijvoorbeeld heb.
Ik hou alles in de gaten, maar hoop toch ooit dat ik een mooi pakketje cellen in mijn scooter kan laten zetten, zodat ik gegarandeert weer een jaartje of 10 kan rijden op mijn scooter.

[ Voor 0% gewijzigd door OlafBso op 09-09-2020 15:05 . Reden: tekst te weinig ]

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3Yxa-Qb1p0WcmOupIBzaD7nVU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYs8MHoPfuW1PnpI0DBTMUFT.jpg?f=fotoalbum_large

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvipHmJV14K5-aZn5R3rrnJvecQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhjymfXdRDknzl9maShmfmMP.jpg?f=fotoalbum_large

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smpplaza
OlafBso schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:56:
De achterste heb ik niet meer nodig, aangezien hij flnk afremt op regeneratie modus.
Ow holy moly jaah DAT wil ik... regeneratie remmen!! Is dat enkel een controller dingetje of moet je motor dat ook ondersteunen??

Moet eeeecht even die jackpot ergens n x winnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Bij mij een controller ding.
Kan hem zelf afstellen.
Op 50% is vrij stevig.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberSick99
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-09 12:06
Tot nu toe al veel goeie info op dit topic gevonden, dank daarvoor.

Ben zelf erg geïnteresseerd in een Iva e-scooter, en zit te twijfelen tussen de V4 en V5.

Uit nieuwsgierigheid kwam ik de scooter op Alibaba tegen bij de oorspronkelijk fabrikant. Dit is Lvneng. Nu zag ik dat je daar met een minimum order quantity van 1 al kon bestellen. Prijzen zijn ongeveer 50-60% goedkoper, echter twijfel ik of het überhaupt verstandig en goedkoper is om dit direct via China te doen.

Heb ze een berichtje gestuurd. Wel leuk om te zien dat dit ook de originele fabriek is waar de scooters daadwerkelijk vandaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
CyberSick99 schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:10:

Ben zelf erg geïnteresseerd in een Iva e-scooter, en zit te twijfelen tussen de V4 en V5.

Uit nieuwsgierigheid kwam ik de scooter op Alibaba tegen bij de oorspronkelijk fabrikant. Dit is Lvneng. Nu zag ik dat je daar met een minimum order quantity van 1 al kon bestellen. Prijzen zijn ongeveer 50-60% goedkoper, echter twijfel ik of het überhaupt verstandig en goedkoper is om dit direct via China te doen.

Heb ze een berichtje gestuurd. Wel leuk om te zien dat dit ook de originele fabriek is waar de scooters daadwerkelijk vandaan komen.
Op die prijs komen wellicht nog verzendkosten, invoerrechten & BTW? Daarnaast is het best een eindje rijden voor garantie. ;-)

• NoVaRaGnA
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 13:27
Ik volg al en tijdje dit topic.
ik vind ik de S5 erg mooi, en staat op mijn lijstje.
Onlangs zag ik een nieuwe scooter die in oktober uitkomt in Frankrijk de RedE 2GO, qua model en grootte interessant, want ik wil hem gebruiken voor werkverkeer, en soms met een 2de persoon achterop oppad.
https://www.redelectric.fr/
Even afwachten wat de ervaringen zijn, wilde het graag hier even delen.

• Engie
NoVaRaGnA schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:48:
Ik volg al en tijdje dit topic.
ik vind ik de S5 erg mooi, en staat op mijn lijstje.
Onlangs zag ik een nieuwe scooter die in oktober uitkomt in Frankrijk de RedE 2GO, qua model en grootte interessant, want ik wil hem gebruiken voor werkverkeer, en soms met een 2de persoon achterop oppad.
https://www.redelectric.fr/
Even afwachten wat de ervaringen zijn, wilde het graag hier even delen.
Ziet eruit als een mooi ding! Zit wel een iets ander prijskaartje aan dan de IVA's. Ben ook wel benieuwd of ze standaard met 4 accu's worden geleverd. Dat kon mijn Frans niet zo 123 ontcijferen

Verwijderd

CyberSick99 schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:10:

Verzenden, invoeren, belastingen afdragen, op kenteken zetten/krijgen uberhaupt. Vraag me sterk af of dat besparen of bijbetalen wordt.

Nog even afgezien van het feit dat je garantie wel op je buik kan schrijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2020 12:09 ]

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
Engie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:04:
[...]

Ziet eruit als een mooi ding! Zit wel een iets ander prijskaartje aan dan de IVA's. Ben ook wel benieuwd of ze standaard met 4 accu's worden geleverd. Dat kon mijn Frans niet zo 123 ontcijferen
Als je op "Precommander" (pre-order) mept, krijg je de volgende modellen te zien:
- E50: standaard 1 batterij, mogelijkheid tot 2, 3 of 4 (dan kost ie 6460€)
- E100: standaard 2 batterijen, mogelijkheid tot 3 of 4 (dan kost ie 7470€)
- E150: standaard 4 batterijen, die kost gewoon 8490€

Ik vind 'm alvast knap! Beetje een Appscooter gevoel (maar dan zonder bak bier, én sneller dan 45km/u)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engie
Minitrooper schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:44:
[...]

Als je op "Precommander" (pre-order) mept, krijg je de volgende modellen te zien:
- E50: standaard 1 batterij, mogelijkheid tot 2, 3 of 4 (dan kost ie 6460€)
- E100: standaard 2 batterijen, mogelijkheid tot 3 of 4 (dan kost ie 7470€)
- E150: standaard 4 batterijen, die kost gewoon 8490€

Ik vind 'm alvast knap! Beetje een Appscooter gevoel (maar dan zonder bak bier, én sneller dan 45km/u)!
Ik had de extra batterijen optie niet gevonden inderdaad. Vind hem strak aan de prijs. Wel mooi gedaan om die extra twee batterijen erin te stoppen. Snap alleen niet waarom ze daar niet 2 batterijen van hebben gemaakt.

En het feit dat ie sneller gaat dan 45km/h ligt meer aan de regelgeving dan aan de scooter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derogativ
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-03 10:53
Hoi allen,

Sinds deze week ben ik ook de gelukkige eigenaar van een IVA E-GO S5.. Dankzij het volgen van dit topic uiteraard 👍.. rijdt als een zonnetje en gisterenavond al een spannende thuis rit in het donker gemaakt langs het kanaal. Groot licht is dan wel erg fijn om te hebben 😄

Alleen heb ik wel iets raars; met de bijgeleverde remote kan ik helemaal niets 😬 volgens het instructie boekje (dat redelijk beperkte informatie bevat) is het gewoon een kwestie van knopjes indrukken.. maar de scooter reageert helemaal nergens op. Locken, unlocken, maar ook het alarm erop krijg ik maar niet voor elkaar. Helemaal niets. Ook de reserve remote niet. Rood lichtje brand wel op de remote bij indrukken dus het is niet de batterij van de remote. Lijkt wel of de scooter en remote nog gesynced moeten worden, of juist sync zijn kwijtgeraakt. Is er een konami code om ze te pairen?

Verder doet alles het prima, Bluetooth werkt en ook gewoon starten via sleutel/contact is geen probleem. Herkent iemand dit, zie ik iets compleets over het hoofd of zal ik de dealer bellen? Voor mijn werk parkeer ik in een redelijke grote stad en het alarm vind ik dan wel een handige feature.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ezra070
Derogativ schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:42:
Hoi allen,

Sinds deze week ben ik ook de gelukkige eigenaar van een IVA E-GO S5.. Dankzij het volgen van dit topic uiteraard 👍.. rijdt als een zonnetje en gisterenavond al een spannende thuis rit in het donker gemaakt langs het kanaal. Groot licht is dan wel erg fijn om te hebben 😄

Alleen heb ik wel iets raars; met de bijgeleverde remote kan ik helemaal niets 😬 volgens het instructie boekje (dat redelijk beperkte informatie bevat) is het gewoon een kwestie van knopjes indrukken.. maar de scooter reageert helemaal nergens op. Locken, unlocken, maar ook het alarm erop krijg ik maar niet voor elkaar. Helemaal niets. Ook de reserve remote niet. Rood lichtje brand wel op de remote bij indrukken dus het is niet de batterij van de remote. Lijkt wel of de scooter en remote nog gesynced moeten worden, of juist sync zijn kwijtgeraakt. Is er een konami code om ze te pairen?

Verder doet alles het prima, Bluetooth werkt en ook gewoon starten via sleutel/contact is geen probleem. Herkent iemand dit, zie ik iets compleets over het hoofd of zal ik de dealer bellen? Voor mijn werk parkeer ik in een redelijke grote stad en het alarm vind ik dan wel een handige feature.
Ik denk dat je de winkel waar je hem hebt gekocht, even moet contacten.
Remote moet gewoon direct zonder gedoe werken.

• Gab76
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-10-2022
Yeahhh... ik volg al even de berichten hier van de Iva e-go S5.

Vandaag de snor versie op mogen halen.

Echter vertelde hij mij dat het wel als snor staat geregistreerd maar hij wel 45 kan. Ik wilde hem terug hebben daar er een zoontje van 2,5 achterop zit. De monteur was niet werkzaam vandaag dus kan ik dinsdag terugkomen. Het schijnt dat er alleen 1 kabeltje losgetrokken moet worden. Hij wist zelf niet welke. Schijnt er makkelijk te zijn. Hij zei als je controle krijg en je moet even wachten je dit snel zelf kan losmaken.

Hij gaat/kan nml wel erg hard! Al klopt de snelheidsmeter niet met de werkelijkheid.

Jullie al gevonden welke kabel dit is en waar ik die kan vinden? Vind het nml wel wat eng om te rijden en voor woensdag gepakt te worden.

Verder hoor ik ook iets aanlopen. De verkoper zei dat dit de remblokjes zijn en zo strak staan afgesteld dat als de remblokjes wat gesleten zijn je dit niet meer hoort.

Maaaaarrr al met al ben ik super blij met mijn aankoop!

Hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2xmZVqDiiX4Zd5A6k3SvtytJMA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dLD4YxWg0xGyEGjP2urFvcri.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Gab76 op 19-09-2020 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engie
Gab76 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:09:
Yeahhh... ik volg al even de berichten hier van de Iva e-go S5.

Vandaag de snor versie op mogen halen.

Echter vertelde hij mij dat het wel als snor staat geregistreerd maar hij wel 45 kan. Ik wilde hem terug hebben daar er een zoontje van 2,5 achterop zit. De monteur was niet werkzaam vandaag dus kan ik dinsdag terugkomen. Het schijnt dat er alleen 1 kabeltje losgetrokken moet worden. Hij wist zelf niet welke. Schijnt er makkelijk te zijn. Hij zei als je controle krijg en je moet even wachten je dit snel zelf kan losmaken.

Hij gaat/kan nml wel erg hard! Al klopt de snelheidsmeter niet met de werkelijkheid.

Jullie al gevonden welke kabel dit is en waar ik die kan vinden? Vind het nml wel wat eng om te rijden en voor woensdag gepakt te worden.

Verder hoor ik ook iets aanlopen. De verkoper zei dat dit de remblokjes zijn en zo strak staan afgesteld dat als de remblokjes wat gesleten zijn je dit niet meer hoort.

Maaaaarrr al met al ben ik super blij met mijn aankoop!

Hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.[Afbeelding]
Als je de schakelaar voor de snelheidsstanden gewoon op 1 houdt, dan moet er geen probleem zijn toch?
Op mijn brom versie is hij als volgt geconfigureerd:
1 -> 25km/h
2 -> 37km/h
3 -> 47km/h
(op teller)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Bij mijn GTS zat een elektrisch schema bij. De drie standen schakelaar was in stand 1 verbonden met een draad. In stand 2, de middenstand geen van beide draden en in stand 3 met een andere draad. Mogelijk werkt het bij jouw scooter ook zo en moet je uitvogelen welke draad er in stand 3 wordt geschakeld en deze dan los maken.

• Gab76
@Engie

Als je controle krijg en op de rollerbank moet dan ben ik de sjaak. Denk dat ze op een gegeven moment wel door hebben hoe het zit met die schakelaar. Dus wil het risico niet nemen. Vandaar mijn vraag.

• Gab76
@Merwede

Ik ben echt een leek in die dingen. Durf ook niet zelf te gaan prutsen. (Vrouwen dingetje ☺️??) Daarnaast een erg karig boekje erbij gekregen. Op de laatste bladzijde, zie foto, staat wel iets maar kom er zo geen wijs uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6q7tEwY2MruCfcEh1-M4hcwVVzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tkxz5FI41B4hnX1QCzDQ4MaH.jpg?f=fotoalbum_large

• Gab76
@Merwede

Het schijnt ook een makkelijke plek te zijn. Dus ik niet alles los moet halen om erbij te kunnen.

Maar ik ga wel wachten tot dinsdag of woensdag. Dan kijk ik gelijk mee. Mocht ik ooit het aandurven harder te gaan kan ik het zelf weer aansluiten☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gab76
Heb nog een vraagje. Vooral aan mensen met een e-scooter met gesloten achterwiel.

Hoe kan ik de iva E-go S5 het beste op slot zetten?

Dit omdat vaak aangeraden wordt om het slot aan/met het achterwiel vast te zetten. Echter is het achterwiel gesloten.

Ik heb geen beugel of iets kunnen ontdekken waar ik het slot aan vast kan maken.

Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgmaster
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03 21:56
Gab76 schreef op maandag 21 september 2020 @ 01:45:
Heb nog een vraagje. Vooral aan mensen met een e-scooter met gesloten achterwiel.

Dit omdat vaak aangeraden wordt om het slot aan/met het achterwiel vast te zetten. Echter is het achterwiel gesloten.

Ik heb geen beugel of iets kunnen ontdekken waar ik het slot aan vast kan maken.

Iemand een tip?
Tegenwoordig zie je vaak een schijfremslot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engie
Gab76 schreef op maandag 21 september 2020 @ 01:45:

Iemand een tip?
Als het goed is blokkeert het alarm ook het achterwiel als hij afgaat. In combinatie met een ketting aan het voorwiel zou dat opzich afdoende moeten zijn naar mijn mening (ik moet alleen dat blokkeren van het wiel nog een keertje checken >:) ).
Maargoed, ik zet hem alleen kortstondig in de stad neer en anders staat hij of binnen of 10m van mijn werkplek.

Betreft de schakelaar heb je helemaal gelijk. Ik dacht dat je het enkel deed om niet te hard te rijden met je zoontje achterop. In het schema wat je hebt gepost (is dat die van de S5? Ik heb die namelijk er niet bij gekregen en was ernaar opzoek!) zie je inderdaad links onder 3 kabels lopen. Volgens mij een kwestie van de kap eraf halen en kijken welke kabels eruit komen en ze 1 voor 1 los trekken, en testen!

Wat ik ook wel interessant vind is dat er blijkbaar een reverse gear opzit! Misschien eens even kijken, ik rij namelijk vaak de lift in en uit met m'n S5 en dan is achteruit wel lekker makkelijk haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gab76
Engie schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:57:
[...]

Als het goed is blokkeert het alarm ook het achterwiel als hij afgaat. In combinatie met een ketting aan het voorwiel zou dat opzich afdoende moeten zijn naar mijn mening (ik moet alleen dat blokkeren van het wiel nog een keertje checken >:) ).
Maargoed, ik zet hem alleen kortstondig in de stad neer en anders staat hij of binnen of 10m van mijn werkplek.

Betreft de schakelaar heb je helemaal gelijk. Ik dacht dat je het enkel deed om niet te hard te rijden met je zoontje achterop. In het schema wat je hebt gepost (is dat die van de S5? Ik heb die namelijk er niet bij gekregen en was ernaar opzoek!) zie je inderdaad links onder 3 kabels lopen. Volgens mij een kwestie van de kap eraf halen en kijken welke kabels eruit komen en ze 1 voor 1 los trekken, en testen!

Wat ik ook wel interessant vind is dat er blijkbaar een reverse gear opzit! Misschien eens even kijken, ik rij namelijk vaak de lift in en uit met m'n S5 en dan is achteruit wel lekker makkelijk haha
Ik heb net een uitgebreide inspectie gedaan hoe een goedgekeurd remschijfslot op het achterwiel te kunnen zetten. Nog niet ontdekt. Je kan er alleen 1 in de gaatjes van het remschijfslot plaatsen en nog geen goedgekeurd slot gevonden.

Voorwiel lijkt mij super makkelijk om los te maken.

Nu heb ik een slot van 170 en als ik hem dichtbij een paal zou zetten dan kan het slot om de treeplank en om een paal.

Verder zag ik ook dat aan weerszijde van de treeplank aan de zijkant een rondje zit. Die kan je er uithalen waardoor er een zichtbaar rondje van het frame te voorschijn komt. Ik ga aan de scooter winkel vragen of dit ook stevig genoeg is om bijv een remschijfslot met ketting stevig genoeg is/niet diefstal gevoelig is.

Ik kreeg een boekje erbij en op de laatste bladzijde staat wat ik in de foto geplaatst heb.

Verder zag ik als je onder de treeplank kijk een stekkertje met 3 kabels. Omdat de scooterwinkel zei dat het erg makkelijk terug te zetten is zouden dan 1 van deze 3 kabels het zijn? Om nml eerst je scooter te demonteren in bij zijn van de wachtrij voor rollerbank lijkt mij dat nml niet de snelste en slimste manier😂.

Owwww... hihihi... ik ben echt een leek! Mocht je erachter zijn of en hoe deze in zijn achteruit gereden kan worden let me know aub!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ezra070
Zelf heb ik op mijn IVA s5 een schijfremslot en een beugelslot door/op mijn voorwiel.
Beide Art-4 en ik parkeer hem overal zonder gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gab76
Net bij scooter winkel geweest en was idd wel makkelijk het terug zetten naar 25/34.

Echter moet je wel de voorkap/gedeelte waar de lamp op zit, loshalen doormidden van 2 bouten bij het stuur. Dus alsnog best wel zichtbaar als je op de rollerbank moet en je even een kabel los wil halen.

Verder nog gevraagd over geluid dat ik hoor achter. Dat is niet de remschijf maar de motor. Is normaal. En dat de snelheidsmeter meer aangeeft dan hij werkelijk rijd kunnen ze niets aan veranderen. Dat schijnen ze allemaal te hebben. Voor de rollerbank maakt dit niet uit zei hij.

Ook gevraagd over de reverse mogelijkheid maar daar wist hij niets van. Wel dat sommige modellen dit idd kunnen. Denk omdat ik even tussendoor kwam dat hij er geen tijd voor had naar te kijken. Vraag het de volgende keer weer, moet nog terug voor achterstraten en koffer. Is in bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1sectionone1
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:08
Gab76 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:19:
Net bij scooter winkel geweest en was idd wel makkelijk het terug zetten naar 25/34.

Echter moet je wel de voorkap/gedeelte waar de lamp op zit, loshalen doormidden van 2 bouten bij het stuur. Dus alsnog best wel zichtbaar als je op de rollerbank moet en je even een kabel los wil halen.
Heb je toevallig een foto ervan gemaakt, of loopt er maar 1 kabel? Als je dus de kabel vast maakt gaat het een stuk sneller als een brommer, als je de kabel los maakt dan is het weer op de snor stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gab76
1sectionone1 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:24:
[...]

Heb je toevallig een foto ervan gemaakt, of loopt er maar 1 kabel? Als je dus de kabel vast maakt gaat het een stuk sneller als een brommer, als je de kabel los maakt dan is het weer op de snor stand?
Geen foto gemaakt. Had mijn zoontje mee. Er zit een berg aan kabels/stekkers onder. Zal morgen ff kijken of ik het zo kan aanwijzen. Ik het nog goed weet. En idd. Kabel erin en hij rijd 45/54, hiermee activeer je stand 3. Bij snor kan je alleen stand 1 en 2 gebruiken.

Stekker eruit en is weer snor.

• Card Nox
https://photos.app.goo.gl/v2UH9JmeJ2UtPxgT9

Wat doe ik fout?

Votol EM150. Polepairs 27, Hall angle -60.

Tijdens het rijden kom ik niet verder dan 49kmph en dan knalt de regen erin.

• 1sectionone1
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:08
Gab76 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:47:
[...]

Geen foto gemaakt. Had mijn zoontje mee. Er zit een berg aan kabels/stekkers onder. Zal morgen ff kijken of ik het zo kan aanwijzen. Ik het nog goed weet. En idd. Kabel erin en hij rijd 45/54, hiermee activeer je stand 3. Bij snor kan je alleen stand 1 en 2 gebruiken.

Stekker eruit en is weer snor.
Oh dan begrijp ik het denk ik, de stekker is gewoon de aansturing om welke stand te selecteren, 1, 2 of 3. Bij mij blijft het altijd op 2 staan. De kabel erin dan kun je weer de standen selecteren.

• Gab76
1sectionone1 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:58:
[...]

Oh dan begrijp ik het denk ik, de stekker is gewoon de aansturing om welke stand te selecteren, 1, 2 of 3. Bij mij blijft het altijd op 2 staan. De kabel erin dan kun je weer de standen selecteren.
Klopt idd. Stand 1 is 25km, stand 2 is 34, althans bij mij. Kan het niet heel goed zien ook omdat mijn teller veel meer aangeeft dan hij werkelijk gaat. Ongeveer 7 km harder dan gps.

• Gab76
Nog een vraagje voor mensen met de Iva S5

Ik ben voor het eerst de batterij aan het opladen, thuis. Nu valt mij op dat de batterij zelf niet meer knippert, dus denk dan vol is, maar de oplader blijft het bovenste lampje knipperen, dus nog aan het laden is. Klopt dit?

Nu weet ik dat deze oplader nieuw gehaald is en de dame die hem ging halen had op de terugweg een ongeluk met haar scooter. Betekent het dat de oplader stuk is omdat deze wel blijft knipperen? Of is dit normaal en heeft het geen optater gehad door het ongeval?

Hahaha... laat maar! Na het schrijven van dit bericht stopte de oplader na een minuut of 5. Dus gelukkig geen kapotte lader.

[ Voor 10% gewijzigd door Gab76 op 23-09-2020 19:57 ]

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:37

Erw

Iemand ervaring met deze scooters? https://www.ecooter.nl/

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Yep, schuldig! Ik heb een E2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engie
Gab76 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:51:
Nog een vraagje voor mensen met de Iva S5

Ik ben voor het eerst de batterij aan het opladen, thuis. Nu valt mij op dat de batterij zelf niet meer knippert, dus denk dan vol is, maar de oplader blijft het bovenste lampje knipperen, dus nog aan het laden is. Klopt dit?

Nu weet ik dat deze oplader nieuw gehaald is en de dame die hem ging halen had op de terugweg een ongeluk met haar scooter. Betekent het dat de oplader stuk is omdat deze wel blijft knipperen? Of is dit normaal en heeft het geen optater gehad door het ongeval?

Hahaha... laat maar! Na het schrijven van dit bericht stopte de oplader na een minuut of 5. Dus gelukkig geen kapotte lader.
Ik heb het gevoel dat de batterij soms net iets voller gaat dan dat hij zelf denkt te kunnen aan de lader.
Als je de batterij helemaal hebt opgeladen, dan zal je zien dat tijdens de eerste paar km hij op 100% blijft staan.
Ik had een tijdje terug dat mijn batterij op de lader zat, welke nog vrolijk aan het laden was. Vervolgens moest ik even een boodschap doen, dus batterij in de scooter. En die gaf aan dat hij voor 100% vol zat!

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:37

Erw

Sangroid schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:54:
[...]

Yep, schuldig! Ik heb een E2.
Kun je je ervaringen delen?

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Erw schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:42:
[...]

Kun je je ervaringen delen?
Ik wil graag antwoord geven op vragen, maar een review schrijven... Hmmm, daar ben ik niet zo goed in.

Dus: vraag maar wat je wilt weten!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:59
Ter informatie, op Facebook is een specifieke Ecooter Community groep waar je het e.e.a. kan lezen over de ervaringen met deze scooters.

Lijkt een prima scooter te zijn. Deze scooter maakt wel gebruik van een riem voor de aandrijving. (wat is het voordeel eigenlijk t.o.v. de aandrijving van bijvoorbeeld de S5?). Vervanging dient om de 10.000KM gedaan te worden en kost wat ik lees tussen de 110-130 EU bij de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
voordeel is dat men kleinere motoren kan gebruiken = goedkoper. en dezelfde toolings voor zowel de benzine als de electrische uitvoering.

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 24-09-2020 14:07 ]

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Ik heb zo'n Gates belt op m'n fiets, en dat fietst wel stil. Het kan ook onderhoudsarm zijn, maar of het dat ook echt is hangt erg af van de kwaliteit: je hebt een smalle en een brede uitvoering, en je hebt kunststof of metalen tandwielen. Verschil kan je je vast wel een beeld bij vormen. Het fietst erg stil en erg licht, en dat zal bij een brommer ook zo zijn. Maar als je de boel elk half jaar recht moet laten zetten ben je wel veel aan onderhoud kwijt. Wat dat betreft zegt de vervangingsinterval van de band eigenlijk niks.

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:59
Shabbaman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:04:
Ik heb zo'n Gates belt op m'n fiets, en dat fietst wel stil. Het kan ook onderhoudsarm zijn, maar of het dat ook echt is hangt erg af van de kwaliteit: je hebt een smalle en een brede uitvoering, en je hebt kunststof of metalen tandwielen. Verschil kan je je vast wel een beeld bij vormen. Het fietst erg stil en erg licht, en dat zal bij een brommer ook zo zijn. Maar als je de boel elk half jaar recht moet laten zetten ben je wel veel aan onderhoud kwijt. Wat dat betreft zegt de vervangingsinterval van de band eigenlijk niks.
Bij Ecooter betreft het ook een Gates riem. Deze is van kunststof. Aangeraden wordt ook om deze riem ieder jaar of iedere 3000km opnieuw te laten spannen. (mogelijk verplicht in kader garantie, maar dat weet ik niet zeker)

• Card Nox
Eindelijk https://photos.app.goo.gl/fRURZU77efBnjXPr9

Het resultaat mag er wezen, Pohh wat een raket. Durfde niet volgas te geven.
https://photos.app.goo.gl/GadeebWirnFq25Bz7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
Wauw, gaaf!
Wat is je hele set up?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
Engie schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:34:
[...]

Wauw, gaaf!
Wat is je hele set up?
Super Soco TS
QS 273 4KW v3 hub motor
Votol EM150
20S20P Samsung 29E7
200A ANT BMS

Ter verduidelijking, dit was geen vol gas, met 70% volle battery en Max 100A in de BMS & controller en dit was geen top snelheid.

[ Voor 20% gewijzigd door Card Nox op 25-09-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
de bms is niet je begrenzer, dat is je controller. daar regel je het vermogen mee. de bms is de beveiliging als je meer vraagt dan de accu aankan.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 25-09-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Als ik in de BMS 100A instel trekt die niet meer dan 100A toch? Ook al heb ik 150A in de regelaar staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
nee. zo werkt het niet.

bms is een BEVEILIGING.

de controller is een REGELAAR.

met deze informatie mag je nu bedenken waar je wat in moet stellen.

een 16A zekering in je meterkast vervangen voor een 5A zekering gaat niet die straalkachel minder vermogen geven.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 25-09-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
Een BMS heeft alleen een aan/uit schakelaar. Dus of hij werkt of hij werkt niet.
Hij zal niet zorgen dat er precies 100A uit komt. Daar is, zoals Flippy zegt je controller voor.
Als je over de overcurrent waarde heen gaat, dan zal je BMS doodleuk je accu afkoppelen. Dus dan sta je opeens stil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Engie, de aan/uit metafoor is duidelijke taal. Betekend dat 100A in de BMS ook zorgt dat de regelaar niet meer dan 100A kan trekken ook al wil die meer, maar ipv dat mooi af te grenzen zegt de BMS gewoon; oke dan krijg je niets.

Wat is dan common practice? BMS & controller altijd gelijk of BMS net iets hoger dan controller? Lager is niet logisch omdat de bike dan om de haverklap stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
de bms is een instelbare zekering en zo moet je hem beschouwen.

de bms stel je in op wat de accu zelf maximaal veilig kan leveren. dat is de taak van de bms, het beveiligen van de accu. niks anders.

de controller stel je in op wat de motor maximaal kan hebben of minder als je dreigt tegen te limiet van de accu of de motor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@flippy, Hmm... makes sense...

Motor = 4KW continue / 72V = 55A (110A piek)
Motor = 4KW continue / 65V (lagere SoC) = ~60A (120A piek)
Battery = 55Ah = 55A continue
Battery = 55Ah / 2.75A * 8.25a = 165A piek
BMS = max 200A
Regelaar = max 150A

Dan zet ik de BMS op 110A ("2C) , en de regelaar op 100A. Zowel de motor als regelaar kunnen wel iets meer hebben maar dan zit ik redelijk safe. Heb zojuist ook mijn scherm aangesloten dus kan realtime zien wat er in de BMS gebeurd kwa voltages en amperages dus zal dat in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
dan zet je de bms dus op 180~200A zodat je de max eruit kan halen zondr dat hij afgaat.

bms houd zich alleen bezig met de accu, de rest wat eraan zit maakt geen bal uit.

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 25-09-2020 19:06 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.