Vandaar: Battery Management System.flippy schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:04:
dan zet je de bms dus op 180~200A zodat je de max eruit kan halen zondr dat hij afgaat.
bms houd zich alleen bezig met de accu, de rest wat eraan zit maakt geen bal uit.
We zijn gaan kijken en rijden maar op twee wielen lukt helaas ook niet.kraades schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:44:
Ik ben op zoek naar een compacte elektrische scooter voor mijn vriendin.
I.v.m. ziekte kan ze helaas geen auto meer rijden. Het gaat dan voornamelijk om beperkt zicht. Het is echter niet zodanig dat ze helemaal geen deel meer kan uitmaken van het verkeer. Fietsen lukt, alleen heeft ze moeite met de stabiliteit. en het uithoudingsvermogen. Ze is dan bang om "om te vallen". Ook het trappen is een probleem. Vandaar dacht ik eens te kijken naar een compacte elektrische scooter met een solide lage zit en laag zwaartepunt.
Ik heb zelf al e.e.a. gekeken naar "compacte elektrische scooters", maar ik heb zelf totaal geen ervaring met scooters dus ik vind het lastig om het goed in te schatten. Wat ik eigenlijk zoek is een compacte/kleine scooter die makkelijk kan worden gereden (wegrijden, stoppen, manoeuvreren).
Actieradius hoeft niet groot te zijn. Het gaat m.n. om ritjes in de buurt < 20 km. Ik heb geen voorkeur voor een merk hoewel het wel betrouwbaar moet zijn. Het budget wil ik nog even open houden.
Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien. Als ik beter een apart topic kan openen dan mea culpa en kan ik dat alsnog doen.
Nu denken we aan een driewieler. Bij voorkeur geen "scootmobiel look". Beetje een moderne look wordt op prijs gesteld. Nu denk ik dat twee wielen achter beter cq. stabieler is dan twee wielen voor maar dat is maar een gedachte.
Ik zie veel (voor mij) onbekende merken of spul uit China met een ander logo erop. Ik heb er gewoon te weinig verstand van.
Kan iemand mij misschien in de juiste richting wijzen? Bedankt.
👉🏻 Blog 👈🏻
Heb gisteren wat korte afstanden gedaan met mijn bike, wat korte verbruikscijfers:
Ik had nog een vraagje. Ik wil de originele kabelboom aansluiten.
Originele + en - van de BMS gaan op de + en - van de nieuwe BMS.
De aansluiting op de accu zat voorheen verwerkt in de stekker, ik ga er vanuit dat dit intern op de plus van de batterij en de - van de BMS heeft gezeten (zo heb ik de BMS ook aangesloten) en niet direct op de + en - van de accu zelf? Kan dit niet zien op de aansluit schemas van Super Soco zelf.
- 25 kmph = 500 watt
- 30 kmph = 600 watt
- 50 kmph = 1500 watt
- 60 kmph = 2000 watt
Ik had nog een vraagje. Ik wil de originele kabelboom aansluiten.
Originele + en - van de BMS gaan op de + en - van de nieuwe BMS.
De aansluiting op de accu zat voorheen verwerkt in de stekker, ik ga er vanuit dat dit intern op de plus van de batterij en de - van de BMS heeft gezeten (zo heb ik de BMS ook aangesloten) en niet direct op de + en - van de accu zelf? Kan dit niet zien op de aansluit schemas van Super Soco zelf.
[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 27-09-2020 20:27 ]
Kijk hier eens: https://www.e-motive.nl/s.../details/?product_id=4281kraades schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:07:
[...]
snelheid volgens de teller of de gps?
en de bms houd zich alleen maar bezig met de - pool. de plus gaat gewoon direct naar de accu.
en de bms houd zich alleen maar bezig met de - pool. de plus gaat gewoon direct naar de accu.
[ Voor 56% gewijzigd door flippy op 27-09-2020 21:47 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Hi All,
Volgens mij is hier wel aardig wat kennis mbt accu packs en vandaar wil ik mijn vraag hier even posten, sorry als ik door alle andere gesprekken heen ga
Ik heb zelf ook al aardig wat geklust aan de SYM e virid (voor de gene die de evirid kennen, deze gaat maar 20 in eco modus als je geen originele accu heb, dat heb ik nu opgelost en nu gaat hij weer 28km/u mbv mijn CANbus hack).
Nu ben ik van plan om een grotere accu te bouwen en deze maar tot 80% op te laden tbv de lifetime van het pack, maar nu wil ik wel dat hij gebalanceerd wordt, ik zoek dus een bms die balanceerd ookal zijn de cellen nog niet 99% à 100% maar al bij 79% (of gewoon iets wat altijd balanceerd als er geladen wordt). Ook zoek ik een lader die niet gelijk uitschakeld bij 80% maar die bij 80% een vaste voltage aan blijft bieden.
Heeft iemand ervaring hiermee?
Ik kom bij ali express heel veel smart BMSen tegen maar weet niet welke goed zijn, en ik zou graag een aparte charge en load port hebben (separate port bms).
Liefst UART (en evt Bluetooth)
Hoor graag of jullie een bepaalde bms aan kunnen raden. Mvg Nando
Volgens mij is hier wel aardig wat kennis mbt accu packs en vandaar wil ik mijn vraag hier even posten, sorry als ik door alle andere gesprekken heen ga
Ik heb zelf ook al aardig wat geklust aan de SYM e virid (voor de gene die de evirid kennen, deze gaat maar 20 in eco modus als je geen originele accu heb, dat heb ik nu opgelost en nu gaat hij weer 28km/u mbv mijn CANbus hack).
Nu ben ik van plan om een grotere accu te bouwen en deze maar tot 80% op te laden tbv de lifetime van het pack, maar nu wil ik wel dat hij gebalanceerd wordt, ik zoek dus een bms die balanceerd ookal zijn de cellen nog niet 99% à 100% maar al bij 79% (of gewoon iets wat altijd balanceerd als er geladen wordt). Ook zoek ik een lader die niet gelijk uitschakeld bij 80% maar die bij 80% een vaste voltage aan blijft bieden.
Ik kom bij ali express heel veel smart BMSen tegen maar weet niet welke goed zijn, en ik zou graag een aparte charge en load port hebben (separate port bms).
Liefst UART (en evt Bluetooth)
Hoor graag of jullie een bepaalde bms aan kunnen raden. Mvg Nando
ik maak bijna elke accu op deze wijze.Nando_u schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:47:Nu ben ik van plan om een grotere accu te bouwen en deze maar tot 80% op te laden tbv de lifetime van het pack, maar nu wil ik wel dat hij gebalanceerd wordt, ik zoek dus een bms die balanceerd ookal zijn de cellen nog niet 99% à 100% maar al bij 79% (of gewoon iets wat altijd balanceerd als er geladen wordt). Ook zoek ik een lader die niet gelijk uitschakeld bij 80% maar die bij 80% een vaste voltage aan blijft bieden.
er zijn een boel factoren die van elkaar afhangen en niet makkelijk via een forum allemaal uit te leggen want dan moet je teveel generaliseren wat anderen weer op het verkeerde been zet.
ga eerst eens heel specifiek vermelden wat je exact aan het maken bent met welke specificaties.
[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 28-09-2020 20:01 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
De meeste goedkope BMS'sen zijn brak, en goede BMS'sen zijn duur*.
Ik ben momenteel uit pure ellende maar bezig om m'n eigen versie maar te bouwen, dan voldoet het tenminste aan m'n eigen eisen en budget.
Als dat wat wordt, of ik een goedkope goede commerciële oplossing tegenkom dan zal ik dat zeker ff laten weten in dit topic.
*200-500 euro voor een BMS is op zich niet duur als je een pakket van 10k+ euro hebt, maar op een pakket van <300 euro is het flink geld.
Ik ben momenteel uit pure ellende maar bezig om m'n eigen versie maar te bouwen, dan voldoet het tenminste aan m'n eigen eisen en budget.
Als dat wat wordt, of ik een goedkope goede commerciële oplossing tegenkom dan zal ik dat zeker ff laten weten in dit topic.
*200-500 euro voor een BMS is op zich niet duur als je een pakket van 10k+ euro hebt, maar op een pakket van <300 euro is het flink geld.
Deze zijn gelijk, heb de teller op basis van de GPS ingesteld mbv de wielomtrek parameter in de BMS. Een frustratie mee beholpen want vind die teller afwijkingen altijd zo lame...flippy schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:46:
snelheid volgens de teller of de gps?
Nando,weet in ieder geval dat hetgeen je wil kan. Heb zojuist mijn pack tot 80% geladen en hij begint met balanceren bij 78% oid. Is allemaal instelbasr op mijn BMS. Niet dat er onbalans aanwezig is maar toch...
[ Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 29-09-2020 01:01 ]
Ik ben vandaag een kleine issue met mijn IVA S5 tegen gekomen.
Als ik hem op de bok zet en met het achterwiel van de grond gas geef dan zie ik was speling zitten in het achterwiel. Opzich niet heel veel dus ik denk dat, dat de toleranties zijn.
Echter wat ik wel merk, als ik hem op standje 3 zet en vol gas geef. Dan lijkt hij te tikken eens in de zoveel tijd. Een collega van me zei dat wellicht de wiellagers niet helemaal lekker zijn.
Opmerkelijk is dat dit zich alleen voordoet boven de 40kmh.
Ik zit nu over de 900km, en tussen 1000km en 1100km krijg ik een gratis beurt van de dealer, dus ik zal de vraag bij hem neerleggen.
Iemand anders die dit ook heeft?
Edit: klein filmpje gemaakt, is te zien hier:
YouTube: S5 slag in wiel + schokken
Het is niet super duidelijk, maar duidelijker kreeg ik het even niet. Als je het wiel vergelijkt met de achtergrond kan je zien dat de scooter schokt
Als ik hem op de bok zet en met het achterwiel van de grond gas geef dan zie ik was speling zitten in het achterwiel. Opzich niet heel veel dus ik denk dat, dat de toleranties zijn.
Echter wat ik wel merk, als ik hem op standje 3 zet en vol gas geef. Dan lijkt hij te tikken eens in de zoveel tijd. Een collega van me zei dat wellicht de wiellagers niet helemaal lekker zijn.
Opmerkelijk is dat dit zich alleen voordoet boven de 40kmh.
Ik zit nu over de 900km, en tussen 1000km en 1100km krijg ik een gratis beurt van de dealer, dus ik zal de vraag bij hem neerleggen.
Iemand anders die dit ook heeft?
Edit: klein filmpje gemaakt, is te zien hier:
YouTube: S5 slag in wiel + schokken
Het is niet super duidelijk, maar duidelijker kreeg ik het even niet. Als je het wiel vergelijkt met de achtergrond kan je zien dat de scooter schokt
[ Voor 18% gewijzigd door Engie op 29-09-2020 16:46 ]
De band lijkt inderdaad goed te trillen, de velg vind ik minder goed te zien. Is het daadwerkelijk de velg of zit de band er wellicht niet lekker op?
dit is normaal bij goedkope banden.
Mijn huidige conclusie is inderdaad dat de velg goed is (thank god). En dat de band niet helemaal "even" rond het wiel zit. Gisteravond nog even gekeken en de velg zelf lijkt weinig te bewegen en het beetje wat hij beweegt lijkt door de schokken te komen.
In dit geval is het een garantiekwestie lijkt me
In dit geval is het een garantiekwestie lijkt me
Oog is nu gevallen op deze:kraades schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:07:
[...]
We zijn gaan kijken en rijden maar op twee wielen lukt helaas ook niet.
Nu denken we aan een driewieler. Bij voorkeur geen "scootmobiel look". Beetje een moderne look wordt op prijs gesteld. Nu denk ik dat twee wielen achter beter cq. stabieler is dan twee wielen voor maar dat is maar een gedachte.
Ik zie veel (voor mij) onbekende merken of spul uit China met een ander logo erop. Ik heb er gewoon te weinig verstand van.
https://www.voordeelscooters.nl/iva-t3-zwart.html
Ik zie het merk IVA ook wel vaak voorbij komen hier.
Iemand nog opmerkingen? Bedankt voor jullie hulp.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik ben nu bezig om de 80amp 13s bms die ik heb gekocht bij ali express maar eens te valideren, om te zien of hij echt dingen doet zoals de low cutoff respecteren (en op welke voltage precies) en of t balanceren een beetje werkt (en bij welke voltage) en afschakelen van de lader bij “accu vol” doet enzo.
Ik heb een 16bit adc gehangen aan alle 13s groepen, en heb een mooi plaatje waar in te zien is hoe het balanceren in zijn werk gaat. Te zien is dat cell 11 (groen) afvloeid naar cell 10 (blauw) en cell 10 (blauw) energie afvloeid naar cell 9 (rood). Ik kan dus ook zien bij welke spanning dit gebeurt en omdat de piekjes naar benende (energie dumpen) in tijd gelijk vallen met andere piekjes omhoog (energie opnemen) ben ik er achter gekomen welke cel naar welke “toe” balanceerd/afvloeid. Jullie hebben er verder weinig aan maar nu ik t plaatje had gemaakt leek het me leuke info voor dit forum.
De test opstelling om serieuze accus te bouwen en alles goed te monitoren is er in ieder geval
Ik zal je een berichtje sturen alexander want ik wilde ook een bms gaan bouwen dus misschien kunnen we wat ideeen uitwisselen.
Ik heb een 16bit adc gehangen aan alle 13s groepen, en heb een mooi plaatje waar in te zien is hoe het balanceren in zijn werk gaat. Te zien is dat cell 11 (groen) afvloeid naar cell 10 (blauw) en cell 10 (blauw) energie afvloeid naar cell 9 (rood). Ik kan dus ook zien bij welke spanning dit gebeurt en omdat de piekjes naar benende (energie dumpen) in tijd gelijk vallen met andere piekjes omhoog (energie opnemen) ben ik er achter gekomen welke cel naar welke “toe” balanceerd/afvloeid. Jullie hebben er verder weinig aan maar nu ik t plaatje had gemaakt leek het me leuke info voor dit forum.
De test opstelling om serieuze accus te bouwen en alles goed te monitoren is er in ieder geval
Ik zal je een berichtje sturen alexander want ik wilde ook een bms gaan bouwen dus misschien kunnen we wat ideeen uitwisselen.
/f/image/yl2qrHrVmSAbTkX0aydo9sWv.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Nando_u op 30-09-2020 22:58 ]
Ik heb zo'n vermoeden dat je de weerstand van je cel-overgangen (en/of BMS aansluitdraden) aan het meten bent, want de energie die door de balanceerweerstand wordt opgestookt komt natuurlijk niet bij andere cellen uit, maar spanningsval veroorzaakt door lopende stroom zie je uiteraard direct terug in je meting.
Je hebt een berichtje terug.
ik gebruik standaard een bms die actief balanceert, dus geen weerstanden....AlexanderB schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 00:23:
Ik heb zo'n vermoeden dat je de weerstand van je cel-overgangen (en/of BMS aansluitdraden) aan het meten bent, want de energie die door de balanceerweerstand wordt opgestookt komt natuurlijk niet bij andere cellen uit, maar spanningsval veroorzaakt door lopende stroom zie je uiteraard direct terug in je meting.

Aah, oke. In dat geval komt de energie inderdaad wel in andere cellen uit. 
Ik heb ook naar relatief simpele (domme) actieve modules zitten kijken die elke cel vergelijken met de 2 cellen er naast, maar met een lange serie-keten kan je alsnog behoorlijke verschillen krijgen als je alle marges optelt. In combinatie met een daadwerkelijk BMS zou dat beter moeten werken.
Wat ik me wel afvraag, in hoeverre heb je het echt nodig? want tenzij 1 of meerdere modules een veel hogere zelfontlading hebben zou het pakket redelijk in balans moeten blijven?
Ik heb ook naar relatief simpele (domme) actieve modules zitten kijken die elke cel vergelijken met de 2 cellen er naast, maar met een lange serie-keten kan je alsnog behoorlijke verschillen krijgen als je alle marges optelt. In combinatie met een daadwerkelijk BMS zou dat beter moeten werken.
Wat ik me wel afvraag, in hoeverre heb je het echt nodig? want tenzij 1 of meerdere modules een veel hogere zelfontlading hebben zou het pakket redelijk in balans moeten blijven?
Wat is de afstand die je vriendin moet afleggen?kraades schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:29:
[...]
Oog is nu gevallen op deze:
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
In eerste instantie was het voor ritjes in de buurt < 20 km. Meer is beter maar het gaat er maar om dat ze wat mobieler is dan nu.Shabbaman schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:24:
[...]
Wat is de afstand die je vriendin moet afleggen?
👉🏻 Blog 👈🏻
"Snelheid: 35 km/u" wat een rare snelheid of ligt dat aan mij?kraades schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:29:
[...]
Oog is nu gevallen op deze:
Het is volgens de website een medisch hulpvoertuig. Wellicht dat daar andere eisen voor gelden (je hebt er bijvoorbeeld geen rijbewijs voor nodig).hgmaster schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:37:
[...]
"Snelheid: 35 km/u" wat een rare snelheid of ligt dat aan mij?
Vind het wel ietwat vreemd dat iets wat zo hard kan op deze manier geclassificeerd is.
Je zou bijna denken dat je als 12 jarig jochie ook gewoon zo'n ding kan kopen en ermee naar school kan gaan
Dat is de constructiesnelheid. Op de rollerbank mag die dus niet harder dan 35km uur gaan. Echter mag je er op de weg niet harder mee dan 25 km per uur. (zie het als een auto die 200 km uur kan, mag ook maar 100 op de snelweg.Engie schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:50:
[...]
Het is volgens de website een medisch hulpvoertuig. Wellicht dat daar andere eisen voor gelden (je hebt er bijvoorbeeld geen rijbewijs voor nodig).
Vind het wel ietwat vreemd dat iets wat zo hard kan op deze manier geclassificeerd is.
Je zou bijna denken dat je als 12 jarig jochie ook gewoon zo'n ding kan kopen en ermee naar school kan gaan
https://www.vraaghetdepol...t-ik-een-boete-krijg.html
[ Voor 10% gewijzigd door lost95 op 01-10-2020 12:26 ]
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Maar het is geen snorfiets. Het is een medisch hulpvoertuig.lost95 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:25:
[...]
Dat is de constructiesnelheid. Op de rollerbank mag die dus niet harder dan 35km uur gaan. Echter mag je er op de weg niet harder mee dan 25 km per uur. (zie het als een auto die 200 km uur kan, mag ook maar 100 op de snelweg.
https://www.vraaghetdepol...t-ik-een-boete-krijg.html
Je hebt er volgens de website geen rijbewijs voor nodig. Wat je wel nodig hebt voor een snorfiets.
Het is onlogisch dat de ene voorwaarde wel geld en de andere niet
je ziet het vooral bij de grotere accus die ik doorgaans maak. 7+kWh is niet raar voor mij.AlexanderB schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 01:33:Wat ik me wel afvraag, in hoeverre heb je het echt nodig? want tenzij 1 of meerdere modules een veel hogere zelfontlading hebben zou het pakket redelijk in balans moeten blijven?
temperatuur is nogal een factor, koude cellen aan de buitenkant en hetere in het midden van de accu. dat geeft leuke onbalans, met name als de accu ouder word. dan is actieve balancing wel handig. het is niet voor als de accu nieuw is, het is voor als de accu slijt. dan moet de bms echt werk verzetten.
voor accus die dagelijks woonwerk doen in de winter zet ik er ook vaak verwaming in die de accu van binnenuit verwarmt. dan blijft de accu altijd rond de 15c of zo. voor racing doeleinden kan dat zelfs omhoog naar 40c.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 01-10-2020 12:30 ]
Dat is inderdaad interessant, ik vermoed dat het wel onder snorfiets (regels) valt, maar dat rijbewijsplicht vervalt omdat het als gehandicapten voortuig is aangemerkt.Engie schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:27:
[...]
Maar het is geen snorfiets. Het is een medisch hulpvoertuig.
Je hebt er volgens de website geen rijbewijs voor nodig. Wat je wel nodig hebt voor een snorfiets.
Het is onlogisch dat de ene voorwaarde wel geld en de andere niet
Zie wel meer uitzonderingen daarvoor:
Maar ik ben gelukkig geen jurist dus zou het niet precies weten, wellicht wel interessant om voor degene die er een vraag de T3 had of je ipv van rijbewijs wel een gehandicaptenkaart moet hebben.5Bestuurders vanaf 16 jaar van snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet mogen het trottoir en het voetpad gebruiken indien zij beschikken over een gehandicaptenparkeerkaart of een bij ministeriële regeling aangewezen kaart ten behoeve van het vervoer van gehandicapten.
6Bestuurders jonger dan 16 jaar van snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet gebruiken het trottoir of het voetpad indien zij beschikken over een gehandicaptenparkeerkaart of een bij ministeriële regeling aangewezen kaart ten behoeve van het vervoer van gehandicapten.
als je op zon ding rijd zonder een legale gehandicaptenkaart ben je vies de sjaak. zoizo 350+ voor rijden zonder rijbewijs en als je een ongeluk maakt mag je ook nog tekst en uitleg gaan geven aan een rechter die doorgaans vette boetes opleggen die beginnen met 3 nullen, minderjarig of niet.
Moest er ooit nog iemand deze zoeken, de efun pusa heeft dezelfde voorvorken als de junak vintage scooter en ik heb deze gekocht op https://www.motor-x.com/ in polen. Heeft een weekje onderweg geweest.trub schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:55:
Mijn schokbreker is beginnen lekken, mooi over mijn remblokken (sketchy driving). Dus maar de gereedschapskoffer boven gehaald om deze te vervangen. Zou er echter iemand weten waar ik aan dit type schokbrekers kan geraken? Dit is een merkloze chinese scooter (zo eentje) met niet zo een standaard schokbrekers blijkbaar aangezien ik dit type bijna niet kan vinden.
Op alibaba heb ik deze gevonden maar je moet ze per 100 bestellen.
Dus moest iemand weten waar binnen europa dit te koop zou zijn hoor ik het graag.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Was op radar afgelopen week dat bromfiets verzekeringen niet transparant zijn met schadevrije jaren. Iemand nog tips waar goedkoopste bromfiets verzekering met 0 jaren schadevrij? Nieuw in scooterland wel 20 jaar schadevrij in auto.
Als je een WA neemt dan zijn de verschillen meestal vrij klein.saharoen schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:30:
Was op radar afgelopen week dat bromfiets verzekeringen niet transparant zijn met schadevrije jaren. Iemand nog tips waar goedkoopste bromfiets verzekering met 0 jaren schadevrij? Nieuw in scooterland wel 20 jaar schadevrij in auto.
Ik heb een lange tijd bij besured gezeten. Die hebben een prima klanten service. Unive is ook prima.
Momenteel zit ik bij de ANWB, ook prima!
Uiteindelijk is het verschil misschien een euro per maand met een WA
Dat was ook mijn conclusie inderdaad. Heb voor die paar Euro ook niet uitgebreid alles onderzocht.
Meh, het grootste verschil zit in welke scooter je probeert te verzekeren. Als je een no-name chinees probeert te verzekeren kan je bij de meeste maatschappijen niet in de online vergelijker terecht omdat ie niet in het automatische lijstje staat, en/of wordt het maandbedrag ineens een veelvoud duurder.
Als je accuraat de catalogus prijs opgeeft dan is er niks aan de hand.AlexanderB schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:15:
Meh, het grootste verschil zit in welke scooter je probeert te verzekeren. Als je een no-name chinees probeert te verzekeren kan je bij de meeste maatschappijen niet in de online vergelijker terecht omdat ie niet in het automatische lijstje staat, en/of wordt het maandbedrag ineens een veelvoud duurder.
Zeker met WA, daar is de waarde van je eigen scooter niet relevant bij
Mja, wat er voor WA gevraagd wordt is compleet ondoorzichtig. Zelfs tussen 2 auto's van hetzelfde merk en type kan er verschil zitten door de kleur of cataloguswaarde (opties). Voor WA?!
En de meeste prijsvergelijkers moet je kenteken invullen, met mijn scooter staat er bij allemaal dat het merk en type onbekend is. Dan kan je dus meteen al niet meer vergelijken, of helemaal niet meer terecht bij veel maatschappijen.
En de meeste prijsvergelijkers moet je kenteken invullen, met mijn scooter staat er bij allemaal dat het merk en type onbekend is. Dan kan je dus meteen al niet meer vergelijken, of helemaal niet meer terecht bij veel maatschappijen.
Ik heb sinds 2 maanden een lifan e3 dl. Tot noch toe uiterst tevreden mee gebruik hem vooral als stads tourder en om met goed weer mee naar het werk te rijden.lk merk wel dat de actieradius nu het kouder word wat afneemt(logisch natuurlijk)
Als ik stevig doorrijd zit ik op ongeveer 2 % per km.in de eco stand en echt rustig aan rijdend kwam ik dicht tegen de 1% per km toen het nog warm was en dat vind ik wel super.
Ik heb er nu al iets meer dan 1000 km mee gereden en nog geen enkel probleem gehad
Als ik stevig doorrijd zit ik op ongeveer 2 % per km.in de eco stand en echt rustig aan rijdend kwam ik dicht tegen de 1% per km toen het nog warm was en dat vind ik wel super.
Ik heb er nu al iets meer dan 1000 km mee gereden en nog geen enkel probleem gehad
Even een nieuwe update/fuckup van mijn kant. Tijdje terug (ben op vakantie geweest) een XT90 kabel gemaakt om de accu te laden. Daarna weer even snel alles aansluiten om te kijken of het nog werkt, alles dubbelcheck, en warempel, het niet werkt niet meer...Nog een keer aan en uit en toen pets... Had ik op de controller de + & - verwisseld (wat een rookie fout) het staat ook slecht aangegeven en heb erg weinig ruimte bij montage dus heb het niet gezien.
De zekering is nog goed, de controller lijkt ook nog te werken, wordt in ieder geval herkend en lees data uit. De BMS begint echter te piepen en geeft de foutmelding : "Discharge Tube is Abnormal", iemand hier ervaring mee?
De verkoper heeft als enig tip even resetten, als dat niet werkt terug sturen, waarna ik hem zeker een maand kwijt zal zijn, nu overweeg ik 3 dingen:
De zekering is nog goed, de controller lijkt ook nog te werken, wordt in ieder geval herkend en lees data uit. De BMS begint echter te piepen en geeft de foutmelding : "Discharge Tube is Abnormal", iemand hier ervaring mee?
De verkoper heeft als enig tip even resetten, als dat niet werkt terug sturen, waarna ik hem zeker een maand kwijt zal zijn, nu overweeg ik 3 dingen:
- Terug sturen en wachten
- Terug sturen en wachten en in de tussentijd een nieuwe kopen
- Terug sturen en wachten en tot die tijd de BMS er tussenuit halen en alles direct aansluiten, dat zou geen probleem moeten zijn toch?
[ Voor 4% gewijzigd door Card Nox op 10-10-2020 13:36 ]
De magische rook uit de mosfets van de BMS? (tube = mosfet)
Al geprobeerd wat er gebeurt als je de accu aan de oplader hangt?
De magische rook zit er nog in.AlexanderB schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:57:
De magische rook uit de mosfets van de BMS? (tube = mosfet)
https://photos.app.goo.gl/XG4iM3fS1SccCmK18
Mosfets zien er ook nog goed uit (voor zover mijn niet getrainde ogen zien)
https://photos.app.goo.gl/jSh5dPAghupc9kgv6
EDIT : Lader aangesloten en begint met laden zonder klagen. Discharge tube is closed staat erbij. Zodra ik de lader los haal begint hij weer met piepen.
Beeld van laden:
https://photos.app.goo.gl/9gA2xYi7uVVZFTN19
[ Voor 19% gewijzigd door Card Nox op 11-10-2020 17:25 ]
Zojuist deze middag mijn Nipponia E-Rex binnen gekregen, het heeft even mogen duren voor het geleverd werd. Dat ik hem kreeg stond er nog 30% op de accu en ik heb deze "even" leeg gereden.
Verder heb ik nog wel een aantal vragen voor de dealer welke ik morgen maar even per mail ga vragen.
Wellicht zijn er meer mensen met deze scooter hier en kunnen mij dit al beantwoorden.
- Standaard toont de display alleen de Trip afstand, dus niet de totale afgelegen afstand. is er een manier om de totale afstand te zien?
- Standaard staat hij op stand 1 (25 KM/u) en ik vraag me af hoe ik deze standaard op stand 2 krijg (45 KM/u).
verder wel erg positief tot nu toe. Rijd erg lekker en heb genoeg been ruimte (ik ben zelf 1,90 meter lang)
Ik zal morgen als het licht is even wat foto's maken
Verder heb ik nog wel een aantal vragen voor de dealer welke ik morgen maar even per mail ga vragen.
Wellicht zijn er meer mensen met deze scooter hier en kunnen mij dit al beantwoorden.
- Standaard toont de display alleen de Trip afstand, dus niet de totale afgelegen afstand. is er een manier om de totale afstand te zien?
- Standaard staat hij op stand 1 (25 KM/u) en ik vraag me af hoe ik deze standaard op stand 2 krijg (45 KM/u).
verder wel erg positief tot nu toe. Rijd erg lekker en heb genoeg been ruimte (ik ben zelf 1,90 meter lang)
Ik zal morgen als het licht is even wat foto's maken
[ Voor 3% gewijzigd door MrOizo2005 op 11-10-2020 19:23 ]
Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers
@Card Nox Tip van mij: Wordt tijd om een andere hobby te gaan zoeken, je bent de vorige keer al goed weggekomen met een accu pack waarbij je sluiting maakte en nu weer met omwisselen van de polen.
@Knielen, Ik zie het niet als een hobby maar als iets dat ik wil hebben. Daarom wil ik het graag afmaken en het laten voor wat het is. Als ik iemand kan betalen om het te laten doen dan laat het me vooral weten. Daarom vraag ik op verschillende topics voor hulp, ben er achter gekomen dat het een heel stuk complexer is dan ik vooraf had verwacht. Als ik dat vooraf had geweten was ik er niet aan begonnen. En dan zo'n slordigheidsfouten... dat is het laatste dat ik kan gebruiken... Heb hier echter voor een kleine 4k aan materiaal staan dat ik wel graag wil gebruiken.
Daarom nogmaals de oproep, ben of ken je iemand die dit (tegen betaling) kan afmaken (omgeving Venlo), DM me.
Daarom nogmaals de oproep, ben of ken je iemand die dit (tegen betaling) kan afmaken (omgeving Venlo), DM me.
Op je eerste foto lijkt het alsof het board gecoat is. Doen we ook op mijn werk. Als je dan iets kortsluit of een beetje hitte genereert dan gaat het roken omdat de coating verdampt.Card Nox schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:11:
[...]
De magische rook zit er nog in.
https://photos.app.goo.gl/XG4iM3fS1SccCmK18
Mosfets zien er ook nog goed uit (voor zover mijn niet getrainde ogen zien)
https://photos.app.goo.gl/jSh5dPAghupc9kgv6
EDIT : Lader aangesloten en begint met laden zonder klagen. Discharge tube is closed staat erbij. Zodra ik de lader los haal begint hij weer met piepen.
Beeld van laden:
https://photos.app.goo.gl/9gA2xYi7uVVZFTN19
Heb je wat meer informatie over de BMS? Ben wel benieuwd hoe je BMS detecteert dat die FETs niet meer werken...
Helaas is er heel weinig aan te zien.Card Nox schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:50:
@Engie, heb hier geen rook gezien in ieder geval.
Ik heb deze BMS, de 200A variant.
Ik heb de manual online gevonden, maar dat was een simpel word document met geen troubleshooting informatie erin.
Wel zijn dit de fets.
Even voor het overzicht; Je hebt de controller verkeerd om aangesloten correct?
De controller heeft 1 draadpaar (+ en -) voor de voeding neem ik aan, en een x aantal die naar de motor gaan (en waarschijnlijk wat zooi erom heen. Maar dat is niet relevant).
Wat zou het omdraaien van de spanning effectief doen? Je zou denken dat je dan je controller om zeep helpt.
Ik neem ook even aan dat de BMS een apart charge en discharge circuit heeft. Aangezien je hem wel kan laden.
Wanneer kwam je tegen dat je hem verkeerd om had aangesloten? Direct of pas tijdens het gas geven?
Je zegt dat het is gebeurt toen je de accu had opgeladen op vakantie. Dus deze heb je aangesloten op je battery pack en vervolgens toen je, je battery pack weer terug wou aansluiten op je controller heb je hem omgedraaid?
Even wat hardop gedachtes
Overigens ben ik het niet eens met Knielen. Iedereen maakt fouten, en dat is juist de manier om te leren!
Granted, een paar van die fouten waren wel gevaarlijk. Maar deze specifiek is precies waarom je een BMS hebt.
Ja, had die manual ook gevonden maar staat niets nuttigs in. Kan op heel Google weinig nuttigs vinden buiten deze post op Endless Sphere.
Ik heb inderdaad de + & - op de controller verwisseld (stomme stomme fout)
Het geheel ziet er zo uit: Accu minus > 2x10AWG > BMS B- > BMS C- > Controller minus > Controller plus > 2x10AWG > Zekering > 2x10AWG > AS150 Bullet connectors > 2x10AWG > Accu plus
De BMS heeft slechts 2 aansluitingen: B- en C- dus geen aparte aansluitingen voor het laden. Dit betekent dan ook dat ik de laadkabel op de accu plus en BMS C- heb zitten. Mijn rookie gedacht: Dit loopt dus door dezelfde FETs heen, apart dat laden dan wel kan maar ontladen niet.
Wanneer het precies 'fout' ging weet ik niet meer, dat is inmiddels alweer 2 weken geleden ongeveer (voor mijn vakantie).
Ik had de accu uit de scooter gehaald omdat ik de laadkabels wilde veranderen. Toen ik de accu daarna terug in de scooter deed wilde ik weer alles aansluiten om te kijken of ik iets 'kapot' gemaakt zou hebben (niet te verwachten) en toen heb ik dus de + & - verwisseld.
Het geheel ziet er zo uit: Accu minus > 2x10AWG > BMS B- > BMS C- > Controller minus > Controller plus > 2x10AWG > Zekering > 2x10AWG > AS150 Bullet connectors > 2x10AWG > Accu plus
De BMS heeft slechts 2 aansluitingen: B- en C- dus geen aparte aansluitingen voor het laden. Dit betekent dan ook dat ik de laadkabel op de accu plus en BMS C- heb zitten. Mijn rookie gedacht: Dit loopt dus door dezelfde FETs heen, apart dat laden dan wel kan maar ontladen niet.
Wanneer het precies 'fout' ging weet ik niet meer, dat is inmiddels alweer 2 weken geleden ongeveer (voor mijn vakantie).
Ik had de accu uit de scooter gehaald omdat ik de laadkabels wilde veranderen. Toen ik de accu daarna terug in de scooter deed wilde ik weer alles aansluiten om te kijken of ik iets 'kapot' gemaakt zou hebben (niet te verwachten) en toen heb ik dus de + & - verwisseld.
Aha, dat wordt alweer een stukje duidelijker.Card Nox schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:52:
Ja, had die manual ook gevonden maar staat niets nuttigs in. Kan op heel Google weinig nuttigs vinden buiten deze post op Endless Sphere.
De BMS heeft geen + aansluiting. Enkel 2x -. Eentje voor het laden en eentje voor ontladen.
De enige reden die ik met mijn elektro visie kan verzinnen daarvoor is dat zij hun stroom meet circuit niet bidirectioneel hebben gemaakt. En dat ze waarschijnlijk inderdaad dezelfde FETs gebruiken (immers waarom zou je die twee keer uitvoeren voor praktisch hetzelfde doel).
Aangezien je de controller verkeerd om hebt aangesloten is het niet raar om te denken dat er effectief een omgekeerde stroom is gaan lopen. Dit zou het stroom meet circuit kapot kunnen hebben gemaakt.
Hier weet Flippy ongetwijfeld meer van! Zou je een hoge resolutie foto kunnen maken van de print waar de B- en C- kabel op zitten? Wellicht dat we dan wat meer kunnen zien!
Als je de BMS los hebt, geeft hij dan ook deze fout? Je vertelde dat het laden wel werkt!
Edit: Ik vind het zelf ironisch dat je hem kapot hebt gemaakt tijdens het checken of hij kapot was. Maargoed, daar lachen we wel om als het is opgelost haha
[ Voor 3% gewijzigd door Engie op 12-10-2020 11:52 ]
Hoi,
Ik kan wel wat hulp gebruiken met mijn e-scooter configuratie. Het is een nederlands model ''Novox C50'' met 2500w motor.
De accu is een 100ah 48v lithium met bms, de gebruikte controller is een Kelly KLS4812S.
Ik heb geen ervaring met het instellen van een controller.
Ik wil graag een vloeiende acceleratie en een topsnelheid van ~33 Km/h GPS. Ik geef de voorkeur aan een lange actieradius en een lange levensduur van de batterij boven snelheid en acceleratie.
Iemand heeft me geholpen met het instellen van de motorpolen, maar ik kom wat problemen tegen:
1) snelheid gaat tot 41 KM/u (scooter dashboard snelheid) en daalt na een paar seconden naar 34-35~ Km/u, dan gaat de snelheid omhoog naar 37 Km/u blijft zo voor ~15 sec, dan gaat de snelheid weer omlaag naar 35 Km/u, gaat omhoog naar 37 Km/u en blijft zo. Elke keer na het loslaten van het gaspedaal herhaalt dit proces zich.
2) regeneratief remmen zorgt er soms voor dat mijn scooter uitschakelt, accu bms-bescherming? RLS_TPS Brk% werd ingesteld op 10, nu verlaagd naar 5, maar helpt niet.
Kan iemand mij advies geven om de instellingen van de controller te optimaliseren?

bms screenshots:

Ik kan wel wat hulp gebruiken met mijn e-scooter configuratie. Het is een nederlands model ''Novox C50'' met 2500w motor.
De accu is een 100ah 48v lithium met bms, de gebruikte controller is een Kelly KLS4812S.
Ik wil graag een vloeiende acceleratie en een topsnelheid van ~33 Km/h GPS. Ik geef de voorkeur aan een lange actieradius en een lange levensduur van de batterij boven snelheid en acceleratie.
Iemand heeft me geholpen met het instellen van de motorpolen, maar ik kom wat problemen tegen:
1) snelheid gaat tot 41 KM/u (scooter dashboard snelheid) en daalt na een paar seconden naar 34-35~ Km/u, dan gaat de snelheid omhoog naar 37 Km/u blijft zo voor ~15 sec, dan gaat de snelheid weer omlaag naar 35 Km/u, gaat omhoog naar 37 Km/u en blijft zo. Elke keer na het loslaten van het gaspedaal herhaalt dit proces zich.
2) regeneratief remmen zorgt er soms voor dat mijn scooter uitschakelt, accu bms-bescherming? RLS_TPS Brk% werd ingesteld op 10, nu verlaagd naar 5, maar helpt niet.
Kan iemand mij advies geven om de instellingen van de controller te optimaliseren?

bms screenshots:

Zoals beloofd, de foto's van mijn nieuwe aanwinst ! de Nipponia E-rex !
:strip_exif()/f/image/wHd8vBiTiKLcPWkan9GESY2E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pekCzVvdwVjJ4GBDZES1Q05t.jpg?f=fotoalbum_large)
Even ter aanvulling voor de vraag omtrent mijn beenruimte. Ik ben zelf 1,90M en zou zelfs nog iets verder naar achter kunnen zitten
:strip_exif()/f/image/wHd8vBiTiKLcPWkan9GESY2E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pekCzVvdwVjJ4GBDZES1Q05t.jpg?f=fotoalbum_large)
Even ter aanvulling voor de vraag omtrent mijn beenruimte. Ik ben zelf 1,90M en zou zelfs nog iets verder naar achter kunnen zitten
:strip_exif()/f/image/A0W82z3tsPYOK73e1BWA09ZN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door MrOizo2005 op 12-10-2020 18:31 ]
Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers
Ik ben nu 3 maanden in t bezit van een IVA s5, de snor versie. Hij is opgevoerd naar 34 per uur maar dit haalt hij alleen vanuit stilstand, daarna zwakt hij af naar 32 bij warm weer, en 31-30 bij koud weer.
Ik las in dit topic dat sommigen last hadden van een aanlopende remschijf.. Nu was t bij mijn scooter zo dat 1 van de bouten van remklauw te ver erin ging waardoor deze t binnenste van de remschijf net raakte. Hier heb ik een extra veerringetje tussen gezet en t probleem was opgelost.
De achterband die niet helemaal goed gebalanceerd is heb ik ook. Dit komt bijna altijd voor is mij door de dealer verteld en kunnen ze niet oplossen. Denk idd dat t gewoon een kwestie is van een nieuwe/goede band er op leggen. De vibratie die dit veroorzaakt is steeds minder merkbaar bij t rijden.
Bandenspanning was ook veel te hoog toen ik de scooter kreeg...Dit kan je dus misschien ook aanpassen voor wat meer comfort.
Heb nog wel een vraagje: kan ik zelf makkelijk de begrenzing er af halen? Heb onder de scooter gekeken en zie 3 kabeltjes die in een stekkertje gaan? Zou leuk zijn om eens t volle vermogen te ervaren
Ik las in dit topic dat sommigen last hadden van een aanlopende remschijf.. Nu was t bij mijn scooter zo dat 1 van de bouten van remklauw te ver erin ging waardoor deze t binnenste van de remschijf net raakte. Hier heb ik een extra veerringetje tussen gezet en t probleem was opgelost.
De achterband die niet helemaal goed gebalanceerd is heb ik ook. Dit komt bijna altijd voor is mij door de dealer verteld en kunnen ze niet oplossen. Denk idd dat t gewoon een kwestie is van een nieuwe/goede band er op leggen. De vibratie die dit veroorzaakt is steeds minder merkbaar bij t rijden.
Bandenspanning was ook veel te hoog toen ik de scooter kreeg...Dit kan je dus misschien ook aanpassen voor wat meer comfort.
Heb nog wel een vraagje: kan ik zelf makkelijk de begrenzing er af halen? Heb onder de scooter gekeken en zie 3 kabeltjes die in een stekkertje gaan? Zou leuk zijn om eens t volle vermogen te ervaren
Dat afzwakken komt door de eco modus van de controller. Ik heb een tijdje terug gezocht naar de pin out van de controller. Die heb ik destijds niet kunnen vinden. Wellicht dat ik het later een keertje oppak. Mocht ik iets bereiken dan zal ik het ook posten hier.Trigger84 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:47:
Ik ben nu 3 maanden in t bezit van een IVA s5, de snor versie. Hij is opgevoerd naar 34 per uur maar dit haalt hij alleen vanuit stilstand, daarna zwakt hij af naar 32 bij warm weer, en 31-30 bij koud weer.
Ontgrensen van de snor naar brom kan volgens mij door een kabeltje aan te sluiten op je stuur. Maar dat weet ik niet 100% zeker, was volgens mij iemand in dit topic die dat vertelde
[quote]n0elite schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:55:
Hoi,
De accu is een 100ah 48v lifepo4 met bms, de gebruikte controller is een Kelly KLS4812S.
@denk dat het een bms issue /instelling, deal met het zelfde probleem.
Met dit type bms heb ik dit probleem ook, met een simpele Pcm niet. Beats me !
Hoi,
De accu is een 100ah 48v lifepo4 met bms, de gebruikte controller is een Kelly KLS4812S.
@denk dat het een bms issue /instelling, deal met het zelfde probleem.
Met dit type bms heb ik dit probleem ook, met een simpele Pcm niet. Beats me !
Hi
bijna ben ik zo ver om een e-scooter te kopen. Mijn keuze is voor de niu NQi lite en de IVA go-S5
Beide hebben ze zo hun voor en nadelen.
Waar ze zo'n beetje gelijk in zijn is de accu ( 26Hamp en 60V) en Beide bosh motor als zou de van de IVA iets sterker moeten zijn. De opgegeven ranges zijn dan ook vrijwel gelijk.
NIU:
- voelt meer futuristisch aan
- goed afgewerkt
- ruimte onder de buddy seat
IVA:
- goedkoopste van de 2 ( scheelt zo'n €300)
- Accu is wat makkelijker te benaderen.
- iets stekere motor.
IVA en NIU zijn voor mij onbekende merken. NIU geeft wel meer geld uit aan reclame en doet het op de beurs ook goed wat een teken voor een betrouwbaar merk zou kunnen zijn.
wie helpt mij over de streep om een van de 2 te kiezen?
bijna ben ik zo ver om een e-scooter te kopen. Mijn keuze is voor de niu NQi lite en de IVA go-S5
Waar ze zo'n beetje gelijk in zijn is de accu ( 26Hamp en 60V) en Beide bosh motor als zou de van de IVA iets sterker moeten zijn. De opgegeven ranges zijn dan ook vrijwel gelijk.
NIU:
- goed afgewerkt
IVA:
- iets stekere motor.
IVA en NIU zijn voor mij onbekende merken. NIU geeft wel meer geld uit aan reclame en doet het op de beurs ook goed wat een teken voor een betrouwbaar merk zou kunnen zijn.
dat heeft geen bal te maken met betrouwbaarheid of levensduur. de beurs is wat investeerders denken of voelen. en veel geld aan reclame betekent minder geld voor ontwerp en techniek. kijk maar naar die rommel van beats koptelefoons. 70% van het geld gaat naar marketing.Fr3d27 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:12:NIU geeft wel meer geld uit aan reclame en doet het op de beurs ook goed
[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 15-10-2020 16:17 ]
Deze comment helpt mij nog niet in de keuze, zoals ik als schreef is dat merk meer met PR budget bezig en een verhogende beurswaarde. Ik weet ook wel dat dit totaal geen garanties geeft, maar daardoor lijkt het een sterker merk dan IVA of iets anders.flippy schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:16:
[...]
dat heeft geen bal te maken met betrouwbaarheid of levensduur. de beurs is wat investeerders denken of voelen. en veel geld aan reclame betekent minder geld voor ontwerp en techniek. kijk maar naar die rommel van beats koptelefoons. 70% van het geld gaat naar marketing.
Als jij mij kan vertellen welke scooter van mijn keuzes de betere is en waarom zou mij dat al veel helpen, zeker als je er zelf een zou bezitten
ik zou de niu alleen al overslaan vanwege het "china phone home" systeem wat erin zit en dat alle onderdelen niu eigen zijn met vendor locking en dus is reparatie erg lastig, heel duur of zelfs onmogelijk zonder de scooter total loss te verklaren.
Zit er nog verschil in prijs van extra/nieuwe accu?Fr3d27 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:40:
[...]
Deze comment helpt mij nog niet in de keuze, zoals ik als schreef is dat merk meer met PR budget bezig en een verhogende beurswaarde. Ik weet ook wel dat dit totaal geen garanties geeft, maar daardoor lijkt het een sterker merk dan IVA of iets anders.
Als jij mij kan vertellen welke scooter van mijn keuzes de betere is en waarom zou mij dat al veel helpen, zeker als je er zelf een zou bezitten
Dealervoorkeur kan wellicht ook nog van belang zijn.
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik ga ervan uit dat de prijzen elkaar niet ontlopen en rond €6/700 zijn.lost95 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:06:
[...]
Zit er nog verschil in prijs van extra/nieuwe accu?
Dealervoorkeur kan wellicht ook nog van belang zijn.
Niu lijkt een iets beter dealer net werk te hebben, maar het verschil in mijn regio (Rotterdam) is niet zo groot.
Dat de scooter altijd verbonden is, vind ik ook wel een dingetje. Het is jammer dat beide scooters niet een sharing app hebben voor particulieren.flippy schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:09:
ik zou de niu alleen al overslaan vanwege het "china phone home" systeem wat erin zit en dat alle onderdelen niu eigen zijn met vendor locking en dus is reparatie erg lastig, heel duur of zelfs onmogelijk zonder de scooter total loss te verklaren.
Ik weet wel dat de huur scooters van Felix (een deel) en check de Niu n1s (nqi1) zijn.
Ik heb zelf een IVA S5. Dus ik ben een beetje bevooroordeeld.Fr3d27 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:12:
Hi
NIU:
- goed afgewerkt
IVA:
- iets stekere motor.
Als ik kijk op scooter centrum naar de "echte" actieradius en dat vergelijk met wat ik rij, dan heeft de S5 een grotere actieradius (met een ietsjes kleinere accu).
De Niu heeft 1.5kW motor, de IVA 3kW. Dus dat is een flink verschil.
Zoals Flippy zei, je hebt het china telefoon probleem. Waarbij je GPS locatie verplicht via Chinese servers wordt geleid. Of je dat een probleem vind is aan jezelf natuurlijk.
Een nieuwe/extra accu van de S5 kost 600/700 euro (afhankelijk van waar je hem haalt).
Wat ik kon vinden over de Niu accu's was dat die 1k+ zijn.
Als je de 300 euro geen probleem vind zou ik lekker 2 ritjes maken op beide scooters en kijken wat het lekkerst rijdt.
Ze zullen op andere vlakken weinig voor elkaar onder doen
Heb me iets iets verdiept in de accu. Die van Niu zijn inderdaad een stuk duurder, bijna dubbele. Dat had ik onderschat.Engie schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:20:
[...]
Ik heb zelf een IVA S5. Dus ik ben een beetje bevooroordeeld.
Als ik kijk op scooter centrum naar de "echte" actieradius en dat vergelijk met wat ik rij, dan heeft de S5 een grotere actieradius (met een ietsjes kleinere accu).
De Niu heeft 1.5kW motor, de IVA 3kW. Dus dat is een flink verschil.
Wat ik kon vinden over de Niu accu's was dat die 1k+ zijn.
Het is stil onder de Govecs rijders. Alles ok dus? Bij mij wel
. Sinds er een grotere pulley aan de voorzijde zit zie ik nauwelijks nog slijtage aan de riem. Al moet ik zeggen dat ik ook wat minder gereden heb sinds corona. Inmiddels ruim 24k kilometers gereden en accu still going strong
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Sorry dat het even heeft geduurd, extreem druk op het werk en met 12h per dag werkdagen en 2 kleine kids geen puf meer gehad om me bezig te houden met de scooter. Vandaag papadag dus meteen even de BMS uit elkaar gehaald. Ik zie nergens iets verkeerds, maar jullie ogen wellicht wel? Staan wat foto's en een detail video waar ik alles uit elkaar heb liggen.Engie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:52:
[...]
Hier weet Flippy ongetwijfeld meer van! Zou je een hoge resolutie foto kunnen maken van de print waar de B- en C- kabel op zitten? Wellicht dat we dan wat meer kunnen zien!
https://photos.app.goo.gl/rWyHYPyg7BZbEREW7
Ik kan toch simpel de kabels die de BMS in en uit gaan aan elkaar solderen en dan alles testen of? Natuurlijk even oppassen dat ik de zekering uit zet wanneer ik alles aansluit.
[ Voor 14% gewijzigd door Card Nox op 16-10-2020 12:09 ]
Weet je nog welke kabel t is? Ik heb de snorversie maar t lijkt alsof alle kabels erin zitten. Ook heb ik standaard gewoon 3 standen waarvan stand 3 tm 34 km/u gaat. Kabeltjes op de 2e foto zijn voor de 3 standen denk ik. Ben bang dat hij niet zo makkelijk op te voeren is..Gab76 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:47:
[...]
Geen foto gemaakt. Had mijn zoontje mee. Er zit een berg aan kabels/stekkers onder. Zal morgen ff kijken of ik het zo kan aanwijzen. Ik het nog goed weet. En idd. Kabel erin en hij rijd 45/54, hiermee activeer je stand 3. Bij snor kan je alleen stand 1 en 2 gebruiken.
Stekker eruit en is weer snor.
:strip_exif()/f/image/PoPKzEGtOxgVQIn87wReZLX7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a7Ja0pr5dStJKjLCDAXcy4HZ.jpg?f=fotoalbum_large)
ik moet een nieuw spatbord achter hebben....Joris 407 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:35:
Het is stil onder de Govecs rijders. Alles ok dus? Bij mij wel. Sinds er een grotere pulley aan de voorzijde zit zie ik nauwelijks nog slijtage aan de riem. Al moet ik zeggen dat ik ook wat minder gereden heb sinds corona. Inmiddels ruim 24k kilometers gereden en accu still going strong

Ik heb de BMS gebypassed en het werkt weer.
Ik krijg alleen de standen schakelaar niet aan de praat. Heb er al zeker 2uur (denk eerder 4 a 5) mee liggen vechten maar mijn kennis reikt simpelweg niet. Heb ook zitten googlen maar kom ook daar helaas niet verder.
De schakelaar op het stuur heeft
[cable tree : cable connector : manual
Ik was begonnen de weerstand te meten van de super soco connector wanneer ik tussen de standen schakel maar die waardes zijn altijd 0 (de min op de negative en dan de plus op een andere losse connectors en dan door alle standen van de schakelaar heen bewegen). Ik krijg enkel een waarde met de zwarte en rode kabel maar die waarde veranderd niet wanneer ik aan de schakelaars zit.
EDIT: heb wat foto's van de binnenkant van de schakelaars, weer eens verder proberen...
EDIT: De standen werken, thanks Bart!
De Park staat doet het echter niet. Er komen 2 draden uit de switch (groen & wit). De switch werkt want ik meet weerstand wel met knop aan en niet met knop uit. Zodra ik deze beide op de bruin/witte draad van de Votol aansluit doet de votol niets (in de software). Zijn er nog bepaalde criteria waaraan voldaan moet worden voordat de park stand erop gaat?
Ik krijg alleen de standen schakelaar niet aan de praat. Heb er al zeker 2uur (denk eerder 4 a 5) mee liggen vechten maar mijn kennis reikt simpelweg niet. Heb ook zitten googlen maar kom ook daar helaas niet verder.
De schakelaar op het stuur heeft
- Park mode
- 3 speed switch
- toggle switch (geen functie)
[cable tree : cable connector : manual
- blue & white : white : bias signal (park mode)
- blue & green : green : bias signal(park mode)
- black & red : black : 12v : negative (switch on top)
- blue & red : yellow : high speed
- black & blue : blue : low speed
- black : grey : functionally (medium speed)
- brown : red : position light signal (switch on top)
- brown&white : parking
- yellow&white : boost mode (s)
- green&white : speed 1(l)
- black&white: speed 3 / (h)
- black : negative
- grey&white : reverse
- grey&black : low brake
Ik was begonnen de weerstand te meten van de super soco connector wanneer ik tussen de standen schakel maar die waardes zijn altijd 0 (de min op de negative en dan de plus op een andere losse connectors en dan door alle standen van de schakelaar heen bewegen). Ik krijg enkel een waarde met de zwarte en rode kabel maar die waarde veranderd niet wanneer ik aan de schakelaars zit.
EDIT: heb wat foto's van de binnenkant van de schakelaars, weer eens verder proberen...
EDIT: De standen werken, thanks Bart!
De Park staat doet het echter niet. Er komen 2 draden uit de switch (groen & wit). De switch werkt want ik meet weerstand wel met knop aan en niet met knop uit. Zodra ik deze beide op de bruin/witte draad van de Votol aansluit doet de votol niets (in de software). Zijn er nog bepaalde criteria waaraan voldaan moet worden voordat de park stand erop gaat?
[ Voor 37% gewijzigd door Card Nox op 18-10-2020 14:47 ]
Sinds juli in bezit van een NIU N1S, was 3000 euro. Reeds 700km gereden. Erg prettige scooter. Rijdt 30/31km per uur, is comfortabel en stil (vanwege motor in de achterwiel). Cruise control werkt ook fijn. Accu is uitneembaar. Zou je adviseren om een proefrit te maken op beide. App maakt het makkelijk om het eea te bekijken.Fr3d27 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:12:
Hi
NIU:
- goed afgewerkt
IVA:
- iets stekere motor.
Het begint er inderdaad op te lijken dat de mechanica het eerder opgeeft dan de accu.flippy schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:26:
[...]
ik moet een nieuw spatbord achter hebben....
Ik ben bezig met mijn 2e standaard en heb zelf een nieuwe beugel voor het achterspatbord gemaakt omdat deze afgebroken was. (Ik rij ook wel erg veel slechte wegen op een bedrijventerrein).
[ Voor 27% gewijzigd door Joris 407 op 19-10-2020 16:18 ]
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Bij regenereren wordt je accu opgeladen. Als je scooter uitvalt met remmen, wordt de spanning dusdanig hoog (vaak bij volgeladen accu) dat je de fout "overvoltage krijgt". Opn0elite schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:55:
Hoi,
KLS controller knippert een rood ledje in een bepaald patroon. Check manual. Maar ik zie dat je de max voltage op 60V. hebt staan. Kan je accu dat aan???
Als ik je bms settings bekijk zie ik dat je 14 cellen hebt en 4.2 V als max cel voltage.
Dat is voor lifepo4 accu veel te hoog. En als er bij regenereren ook nog max 60V toegelaten wordt, grijpt de bms in en gaat je scooter uit.
Je moet de KLS controller max voltage omlaag brengen naar bv 50V. En je bms op max 3.6 V per cel.
Het is een lithium. Lifepo4 was foutje.matthias1986 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:52:
[...]
Bij regenereren wordt je accu opgeladen. Als je scooter uitvalt met remmen, wordt de spanning dusdanig hoog (vaak bij volgeladen accu) dat je de fout "overvoltage krijgt". Op
KLS controller knippert een rood ledje in een bepaald patroon. Check manual. Maar ik zie dat je de max voltage op 60V. hebt staan. Kan je accu dat aan???
Als ik je bms settings bekijk zie ik dat je 14 cellen hebt en 4.2 V als max cel voltage.
Dat is voor lifepo4 accu veel te hoog. En als er bij regenereren ook nog max 60V toegelaten wordt, grijpt de bms in en gaat je scooter uit.
Je moet de KLS controller max voltage omlaag brengen naar bv 50V. En je bms op max 3.6 V per cel.
Geldt wat jij hierboven beschrijft ook voor een lithium accu?
Dan nog is de 60V van de KLS te hoog.n0elite schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:11:
[...]
Het is een lithium. Lifepo4 was foutje.
Geldt wat jij hierboven beschrijft ook voor een lithium accu?
4.2 V per cel van de bms kan wel, maar is niet bevoordelijk voor de levensduur van de accu. Maar dat is een andere discussie. 14 cellen x 4.2 = max 58.8 V en daar moet de KLS onder gaan zitten.
Verbruik niet hoger geworden ? temp niet omhoog bij hogere belasting ?Joris 407 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:35:
Het is stil onder de Govecs rijders. Alles ok dus? Bij mij wel. Sinds er een grotere pulley aan de voorzijde zit zie ik nauwelijks nog slijtage aan de riem. Al moet ik zeggen dat ik ook wat minder gereden heb sinds corona. Inmiddels ruim 24k kilometers gereden en accu still going strong
Als techneut raadt ik je beiden af. Koop nog liever een novox met een knappe accu met een kelly,Fr3d27 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:40:
[...]
Deze comment helpt mij nog niet in de keuze, zoals ik als schreef is dat merk meer met PR budget bezig en een verhogende beurswaarde. Ik weet ook wel dat dit totaal geen garanties geeft, maar daardoor lijkt het een sterker merk dan IVA of iets anders.
Maar goed dat vroeg je niet maar kon het even niet laten ....
Ik rijd bijna alleen in eco stand (deed ik voor de ingreep ook al) en heb geen merkbaar hoger verbruik of temperatuur. Misschien iets trager met optrekken.Govecsmania schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:02:
[...]
Verbruik niet hoger geworden ? temp niet omhoog bij hogere belasting ?
Flippy heeft naderhand wat instellingen veranderd dus echt 1:1 vergelijken kan ik niet
hier ook vrijwel dagelijks gebruik ik hemJoris 407 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:35:
Hi All,
Aangezien hier wat accu bouwers tussen zitten dacht ik, laat ik onderstaande artikel even delen, zie de foto. Cellen met hoge C (hoge mAh) rating zijn kwetsbaarder dan cellen met lage mAh, ergens ook wel logies maar het verschil is dus aanzienlijk zoals te lezen is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ixgFn02ffIq2pRMqhCkdrDkB.png?f=user_large)
Zie hele artikel hier:
https://batteryuniversity...fety_concerns_with_li_ion
Aangezien hier wat accu bouwers tussen zitten dacht ik, laat ik onderstaande artikel even delen, zie de foto. Cellen met hoge C (hoge mAh) rating zijn kwetsbaarder dan cellen met lage mAh, ergens ook wel logies maar het verschil is dus aanzienlijk zoals te lezen is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ixgFn02ffIq2pRMqhCkdrDkB.png?f=user_large)
Zie hele artikel hier:
battery university is een boel dingen, maar naslagwerk is er niet eentje van. er staan teveel fouten, achterhaalde informatie en verkeerde praktijken in.
Wat raadt je aan als juiste bron van informatie over lithium accu's?flippy schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:56:
battery university is een boel dingen, maar naslagwerk is er niet eentje van. er staan teveel fouten, achterhaalde informatie en verkeerde praktijken in.
behalve forums waar mensen hun testen delen en dergelijke is er weining, bijna alle moderne lithiumtechnieken worden achter slot en grendel gehouden doornde bedrijven die de cellen maken. dus "officieel" kom je niet verder dan de datasheet van de cel als die er uberhaupt is. verder moet je kijken op forums naar de mensen die (zoals ik) enkele duizenden euroknallers aan testaparatuur hebben uitgegeven en hun testen openbaar maken.Joris 407 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:59:
[...]
Wat raadt je aan als juiste bron van informatie over lithium accu's?
Toen ze bij mij de begrenzing eraf haalde moest er een draad uit. In het nu niet laten zien, maar als je de kap bij het voorlicht er afhaalt zou daar 1 kabel los moeten hangen.Trigger84 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:47:
Dank voor jouw schrijven. Ik ga van de week ook even kijken of het aanlopen ook door een schroef komt. Ik merk zelf wel dat het het geluid komt als ik gas geef. Dus mogelijk hoort dit geluid er wel bij.
Ik kan nu niet kijken. Bij mij heb ik alleen stand 1 en 2. Stand 3 is uitgezet door dat zij 1 van de kabels eruit gehaald hebben. Deze hangt nu los en staat stand 3 nu uit of geloof zelfs ook op 2 als ik de scooter aan zet. Ik ga proberen morgenochtend te kijken voor je.Trigger84 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:50:
[...]
Weet je nog welke kabel t is? Ik heb de snorversie maar t lijkt alsof alle kabels erin zitten. Ook heb ik standaard gewoon 3 standen waarvan stand 3 tm 34 km/u gaat. Kabeltjes op de 2e foto zijn voor de 3 standen denk ik. Ben bang dat hij niet zo makkelijk op te voeren is..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En hoe bevalt hij tot op heden?MrOizo2005 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:48:
Zoals beloofd, de foto's van mijn nieuwe aanwinst ! de Nipponia E-rex !
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoeveel km haal je op 1 acculading?
Ben erg benieuwd
Ter land, ter zee en in de kroeg
Hoge C rating heeft niets te maken met mAh rating.Nando_u schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:20:
Hi All,
[Afbeelding]
Zie hele artikel hier:
Net zoals motorvermogen niks te maken heeft met de inhoud van de energietank.
Ook interesse in een escooter, maar dit weerhoudt me er nog van:
"DEN HAAG - Het verplicht stellen van een helm voor snorfietsers wordt uitgesteld. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) verwacht pas komend voorjaar met een voorstel te komen. Daarmee lijkt de bewindsvrouw het plan op de lange baan te schuiven."
Lijkt erop dat die helmplicht er toch gaat komen.
"DEN HAAG - Het verplicht stellen van een helm voor snorfietsers wordt uitgesteld. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) verwacht pas komend voorjaar met een voorstel te komen. Daarmee lijkt de bewindsvrouw het plan op de lange baan te schuiven."
Lijkt erop dat die helmplicht er toch gaat komen.
Haters everywhere but I don’t really care
Maar dus voorlopig niet.
www.oldskoolnl.nl
Nee klopt, maar een scooter koop je niet voor een half jaar lijkt me 
Suf dat ze er geen duidelijkheid over geven. Ziet ernaar uit dat het er toch van gaat komen.
Ze reageert daarmee op irritatie in de Tweede Kamer, die al sinds begin 2019 aandringt op een helmplicht voor voertuigen met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur.
https://www.telegraaf.nl/...orfiets-in-voorjaar-klaar
Suf dat ze er geen duidelijkheid over geven. Ziet ernaar uit dat het er toch van gaat komen.
Ze reageert daarmee op irritatie in de Tweede Kamer, die al sinds begin 2019 aandringt op een helmplicht voor voertuigen met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur.
https://www.telegraaf.nl/...orfiets-in-voorjaar-klaar
[ Voor 46% gewijzigd door matthijst op 27-10-2020 09:05 ]
Haters everywhere but I don’t really care
Ik zie het toch iets positiever in. De twee grootste partijen zijn tegen. Komend voorjaar zijn er verkiezingen, dit kan nog jaren duren. Overigens zou ik m'n snorscooter direct wegdoen als het zover komt
www.oldskoolnl.nl
Hopelijk komt er tegen die tijd ook een wat gunstigere omkeur regeling, denk dat niet veel mensen dan nog het nut zien van het rijden op een snorscooter en ze bijna allemaal moeten worden omgekeurd naar brom.
Ik heb gisteravond een scriptje geschreven om de website van NKON te scrapen.
Had behoefte aan een goed overzicht van alles wat ze op hun website hebben om goede vergelijkingen te maken.
Mocht iemand behoefte hebben aan de resultaten dan kan je die vinden hierrr.
Ik zal het scripje voor mezelf houden om de website van NKON te sparen
Voel je vrij om de sheet te downloaden/kopieren. Mocht er een foutje in staan dan hoor ik het graag!
Had behoefte aan een goed overzicht van alles wat ze op hun website hebben om goede vergelijkingen te maken.
Voel je vrij om de sheet te downloaden/kopieren. Mocht er een foutje in staan dan hoor ik het graag!
[ Voor 10% gewijzigd door Engie op 27-10-2020 12:25 ]
Komt die nu mee, heb toen handmatig iets van 20 cellen die me interessant leken over getypt in een GSheets documentEngie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:24:
Ik heb gisteravond een scriptje geschreven om de website van NKON te scrapen.
Kolom G werkt sorteren niet op, hij sorteert 'alfabetisch' ipv op waarde.
[ Voor 4% gewijzigd door Card Nox op 27-10-2020 13:23 ]
Ik was daar dus ook mee bezig, maar besloot dat ik graag een volledig overzicht wou hebben. En zodoendeCard Nox schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:21:
[...]
Komt die nu mee, heb toen handmatig iets van 20 cellen die me interessant leken over getypt in een GSheets document
Kolom G werkt sorteren niet op, hij sorteert 'alfabetisch' ipv op waarde.
Kolom G werkt inderdaad niet, heb net een filter toegevoegd. Maar dat hield helaas niet.
Ik hou het op tekortkoming van Google Sheets. Mijn eigen analyse doe ik in Excel, dus ik raad iemand die hiermee wil rekenen ook zeker aan om het te koppieren in Excel!
Oh, en mocht je in de toekomst nog een keertje cellen willen kopen. Geef een seintje, dan update ik de sheet met de nieuwste prijzen
Ik ben ook erg benieuwd. Heb nu stand 1 (+-27km/u) en stand 2 (+-35km/u) actief. Als ik de 3e actief krijg door een draadje aan of af te sluiten doe ik dat graagGab76 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:51:
[...]
Ik kan nu niet kijken. Bij mij heb ik alleen stand 1 en 2. Stand 3 is uitgezet door dat zij 1 van de kabels eruit gehaald hebben. Deze hangt nu los en staat stand 3 nu uit of geloof zelfs ook op 2 als ik de scooter aan zet. Ik ga proberen morgenochtend te kijken voor je.
Edit:
Inmiddels gelukt. Bij mij hing er 1 kabel los (netjes afgetaped door voordeelscooters.nl). Door die te verbinden is nu ook stand 3 actief.
Bij een vriend van mij (zelfde scooter) was de hele connector afgekoppeld. Hier was het een kwestie van de hele connector aansluiten.
Stand 3 zit ik op zo'n 46/47 continu met een piek tot 52.
[ Voor 23% gewijzigd door Exxus op 28-10-2020 12:35 ]
Nice! Kan je t ook aanwijzen op de foto die ik eerder geplaatst heb (vorige pagina)? Bij mij zit t net weer wat anders omdat ik al 3 werkende standen heb waarvan stand 3 tot 34 per uur gaat. Ik heb fast&furious scooters hier al even over gemaild.
[ Voor 3% gewijzigd door Trigger84 op 28-10-2020 13:48 ]
@deheerdejong, veel knutsel plezier 👍.
2 vraagjes.
1. Welke zekeringen gebruiken jullie? De mijne vliegt er af en toe uit als ik hoge snelheid rij.
2. Ik merk in de motor soms een hele lichte vibratie, dit is enkel wanneer ik vermogen vraag. Komt op alle snelheden voor, kan er nog niet echt pijl op trekken of er iets is wat ik altijd doe. Iemand suggesties?
2 vraagjes.
1. Welke zekeringen gebruiken jullie? De mijne vliegt er af en toe uit als ik hoge snelheid rij.
2. Ik merk in de motor soms een hele lichte vibratie, dit is enkel wanneer ik vermogen vraag. Komt op alle snelheden voor, kan er nog niet echt pijl op trekken of er iets is wat ik altijd doe. Iemand suggesties?
[ Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 01-11-2020 23:36 ]
Is ook lastig, want de ANWB gaat op zeker dan inzetten op de elektrische fietsers die ook 25 km pu.rijden en dan ook die helm op moeten.Zijn nog kwetsbaarder.Roppedop schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:48:
Maar dus voorlopig niet.
Lastig punt.
IVA NCE PROlaf
Die huurscooter tokos kunnen ook meteen de deuren wel sluiten als die helmplicht erdoor komt.erg jammer
Los van wat ik er zelf van vind, ik zie de komende jaren wel een fietshelm plicht komen, zeker voor kinderen. Die is er in veel omliggende landen ook al.
Alleen rijden snorfietsen nooit 25 km/u.OlafBso schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:27:
[...]
Is ook lastig, want de ANWB gaat op zeker dan inzetten op de elektrische fietsers die ook 25 km pu.rijden en dan ook die helm op moeten.Zijn nog kwetsbaarder.
Lastig punt.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Nee.Techkiwi schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:28:
Die huurscooter tokos kunnen ook meteen de deuren wel sluiten als die helmplicht erdoor komt.erg jammer
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DtleR5kHwfOvqPvAgnWrD1Ee.jpg?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door fewips op 02-11-2020 22:12 . Reden: bron toegevoegd ]
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
@ fewips: ten koste van regulier openbaar vervoer en taxi's etc. ?
Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.
Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.
Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
- de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
- het maximale motorvermogen is 4 kW;
- de snorfiets heeft een blauw kenteken;
- het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
- de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
- het maximale motorvermogen is 4 kW;
- de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
- het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
- De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.