DaniëlWW2 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:46:
[...]
Volgens mij heb ik het over de specificatie van de munitie en niet het kanon en/of de vuurleiding. Dat is uiteraard een ander verhaal. Maar in het geval van DM121 en DM131 kijk je al snel naar PzH2000 en dus moderne, computeriseerde vuurleiding.

Klopt, je hebt het idd over munitie, wat je vergeet is dat het om veel meer gaat dan alleen munitie.
Teveel mensen kijken puur naar een wapen systeem of de munitie, zonder door te hebben wat de daadwerkelijk taak van zo'n eenheid is.
Dat een wapensysteem, of de munitie, een X capaciteit hebben, betekend niet dat deze geschikt is voor doel wat een eenheid wilt bereiken.
Wat ik in een ander topic ook al heb aangegeven : artillerie is geen sniper rifle, en dat is ook totaal hun doel niet.
Suppressie dan welk neutraliseren van een doel, ondersteunen van manoeuvre eenheden en de mentale uitwerking op de vijand : dat is hun taak.
Kan je sniper spelen met artillerie ? ja
Alleen heb je hier speciale munitie voor nodig die gruwelijk duur is en maar beperkt beschikbaar.
(Voorgenoemde munitie is in Oekraïne gebruikt en er kleven nogal wat nadelen aan de inzet van dit spul : zij gebruiken het naar mijn weten ook niet meer)
Daarnaast denk ik over dergelijke afstanden niet als eerste aan (gepantserde) voertuigen. Ik denk eerder aan (statische) artilleriebatterijen, munitie dumps, commandoposten, logistieke terreinen, verbindingen, bruggen, spoorlijnen etc. Ook neem ik gemakshalve aan dat er tabellen en voorschriften zijn hoeveel projectielen voor een doel staan en hierbij ook rekening gehouden word met afstand, precieze etc. Details hoef ik niet te weten als dit enige geheimhouding vraagt.
Jep, zijn hele schiettabellen en voorschriften voor

(Met de invoer van DM121 en DM131 gaat hier ook verandering in komen)
Staar je niet blind op afstanden :
Is het doel binnen bereik van de artillerie en hebben zij de mogelijkheid hier een (langdurig) effect op te bereiken wat binnen het oogmerk van de commandant valt zal het hun onbedeeld aandacht krijgen.
Bijvoorbeeld een verzamelgebied van een gemechaniseerd compagnie, 15 km achter de front linie :
Perfect doel voor artillerie, zeker de psychologische impact die het gaat hebben op de vijand.
Bruggen en spoorlijnen kan je uit de lijst halen , doet vustco niks mee :
HE SQ slaat alleen maar gaten in bruggen of in de grond ; binnen een paar uur is dit gerepareerd.
HE PX explodeert X meter boven de grond dus heel weinig effect op maaiveld niveau.
HE Delay heeft dezelfde effect als HE SQ, met een nog dieper gat
(Moet navragen wat delay op gewapend beton doet, ben ik nou eigenlijk wel nieuwsgierig naar)
Artillerie/mortier secties/pelotons/batterijen, ammo dumps en commando posten staan heel hoog op de lijst, 9,9 van de 10 zijn dit ook PF's (Priority Fires)
Ik vermoed dat commando posten, ammo dumps, radar stations, communicatie hubs etc straks na het volledig integreren van PULS wel automatisch een trap naar boven gaan en worden toegewezen aan de raket artillerie.
Voor (gepantserde) voertuigen op dergelijke afstanden zou ik eerder denken aan SMArt 155 of Bonus. Anders zal je waarschijnlijk moeten vertrouwen op die 50m en dan een mission kill met rupsbanden die van het voertuig afrollen, optische instrumenten en sensoren die barsten of de schokgolf die de bemanning in ieder geval versuft. Ook heerlijk hoe we in Europa twee erg vergelijkbare projectielen hebben die parallel aan elkaar ontwikkeld zijn.

De regel bij zware gepantserde voertuigen is dat artillerie of mortieren het doel gaan onderdrukken en CAS word aangevraagd (indien deze beschikbaar is) om het doel te vernietigen.
Is er geen CAS beschikbaar word SQ of een combinatie (SQ met PX) gebruikt om idd het effect te bereiken wat je aangeeft : radio's en waarnemingsmiddelen niet meer bruikbaar zijn.
Geen destroy maar het doel is wel geneutraliseerd (ze zijn niet meer volledig inzetbaar)
SMArt of Bonus zie ik Nederland nog niet snel aankopen :
Nederland is erg terughoudend als het aankomt op sub munitie.
Verder wordt de ondergang van speciale anti beton projectielen misschien nog steeds (onbewust) gemist. Dat zijn projectielen die veel westerse legers nooit echt begrepen of gewaardeerd lijken te hebben. Maar de Duitsers hebben er heel wat doorbraken mee geforceerd omdat ze tenminste kazematten zo konden openbreken met hun organische divisie artillerie.
https://www.lonesentry.co...te-shells-german-ww2.html
Zeker omdat reguliere pantser doorborende munitie ook al grotendeels verdwenen lijkt te zijn. Brisant doet gewoon niet zoveel tegen gewapend beton of zelfs diep ingegraven bunkers die eigenlijk alleen maar bestaan uit grond en hout. Ook niet als de projectielen met toch een behoorlijke snelheid worden afgevuurd zoals gebeurd met L52 lopen.
De reden waarom artillerie niet meer gebruikt word tegen bunkers (in de zin van het vernietigen van bunkers, voor onderdrukken wel) is dat bijvoorbeeld een 155mm granaat die door gewapend beton zou moeten komen, of een groot gat slaat in gewapend beton, zou zo zwaar zijn dat of 1) het bereik van de granaat sterk gedegradeerd zou zijn en 2) er zoveel lading gebruikt zou moeten worden dat de granaat niet meer in de schietbuis past.
(om nog niet te spreken over de schietbuis waar na 1 schot weinig meer van over is)
[
Voor 4% gewijzigd door
dierkx36 op 31-08-2025 00:06
]
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.