| Die Wannseekonferenz (2022) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Drama, History, War | Runtime: 108 min | MPAA: N/A Na het kijken van Conspiracy nog wat gelezen over dit onderwerp en ik kwam uit bij Die Wannseekonferenz, een Duitse film uit 2022. De film doet exact hetzelfde als Conspiracy, in realtime de besprekingen tussen de SS, de verschillende ministeries en de bestuurders van de bezette gebieden documenteren. Ik vond het interessant om twee interpretaties van een gebeurtenis naast elkaar te leggen en te kijken hoe ze met dezelfde brondocumentatie een verschillend beeld geven van wat er voorgevallen is. De toon van deze Duitse film is zeker anders dan de Brits-Amerikaanse productie. Niet verrassend misschien is er minder vuurwerk in de besprekingen waar te nemen; de deelnemers komen zakelijker over en tonen minder emotie. Waar er in Conspiracy bij een aantal deelnemers nog enige sprank van menselijkheid is, mist deze hier. De besprekingen over de methode van de Endlösung spitsen zich toe op hoe ze het psychologisch lijden van de daders kunnen verlichten. Voor zover mogelijk is Die Wannseekonferenz daarmee nog ontnuchterender dan Conspiracy al was. De acteurs en hun interpretatie van de karakters verschillen natuurlijk ook. Hun stokpaardjes zijn hetzelfde, maar de emoties waarmee ze deze brengen zijn anders. Dat is logisch, er is natuurlijk beperkte informatie beschikbaar over hoe zij in werkelijkheid overkwamen. Je moet dus in het midden laten welke interpretatie de juiste is. Wel vond ik de acteur die Heydrich neerzette, Philipp Hochmair, echt minder interessant overkomen dan Kenneth Branagh. Hij mist de menace die Branagh wel in de rol brengt, en komt bijna joviaal over in zijn karakterisering. Dit is zeker een goede film en mogelijk een meer accurate reflectie van de Wannseekonferenz dan Conspiracy. Maar, en ik durf het in deze context bijna niet te zeggen, qua entertainment value is die laatste toch echt de betere van de twee om te kijken. | |
These are my principles. If you don't like them, I have others.