Hmm. En wastie nog langer geworden dan?Spuugvuur schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:31:
@Soulizer Ik heb geen review achtergelaten, wel mijn mening. Ik vind het persoonlijk meer hype dan goed, voor mij een 7 a 7.5 waard denk ik. Er had zoveel meer uitgehaald kunnen worden.
En dat moeten wij dan maar financieren met 3x de supermarktprijs van eten en drinken? Ik dacht het toch even echt nietbaba420 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 07:36:
Maar niet teleurgesteld raken als er over een paar jaar slechts een handjevol bioscopen over zijn. De kosten zijn gigantisch. De kleinere bioscopen redden het nooit financieel met alleen kaartjes verkopen.
| Supergirl (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.9 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 108 min | MPAA: PG-13 Niet zo lang geleden: "Supergirl, Woman of Tomorrow" gelezen en nu dus tijd om de film eens te bekijken. De film is min of meer gebasseerd op de comic. Het gegeven is hetzelfde. Ruthye Marye Knol haar ouders zijn vermoord door Krem of the Yellow Hills. Ze wil wraak nemen en zoekt hiervoor hulp. Dat lukt niet echt en als ze in een bar in de problemen komt redt Supergirl haar. Ze vraagt Supergirl om hulp maar die heeft daar geen zin in. Als Krem echter haar ruimteschip steelt en Krypto (haar hond) vergiftigd gaat Supergirl toch achter Krem aan (en Ruthye blijft bij haar). Daarna begint de film behoorlijk af te wijken van de comic. Daar heeft Krem zich aangesloten bij een groep brigands en en Supergirl volgt het spoor van de brigands en de ravage die ze aanrichten. In de film is dit allemaal wat ingekort en uitgebreid met wat setpieces. En Lobo. In de comic komt Lobo niet voor. Waarom hij in de film zit is ook niet duidelijk. Hij heeft heeft een subplotje wat duidelijk met nietjes en plakband aan de film is geplakt, maar hij had er net zo goed niet kunnen zijn. Jason Mamoa is wel die ideale casting voor Lobo maar verder overbodig. Ik heb geen hekel aan Milly Alcock, ze was erg goed in House of the Dragon, maar ze is geen supergirl. Ze overtuigd niet, daarnaast is de Supergirl in de comic volwassener en in de film is het meer een puber (hoewel ze haar 23e verjaardag viert). Ook het einde is teleurstellend en is anders dan in de comic. De comic had een mooi einde, maar waarschijnlijk te "klein" voor de film. De film eindigt anders en op een manier die niet bij Supergirl past. Al met al. Een aardige film, ik vind het beter dan de verzameling fragmenten en scenes die de Superman film moest voorstellen. | |
Toevallig ook gisteren gezien, en goed om te weten dat Lobo niet in de comic zat; dat klinkt logisch want vroeg me gisteren al af waarom hij in de film zat.
Verder een forgettable film omdat er bijna geen karakterontwikkeling was; bij Kara zelf wel een beetje dat ze begint als dronken feestende 'puber' vanwege een trauma, dat gedurende de film iets beter werd. Bij de andere figuren nauwelijks.
Als je verder alleen wat cynische figuren hebt (ook nog de halve tijd dronken of met een kater), dan is dat voor even misschien leuk voor het comedy-gehalte, maar er is dan nergens een sense of urgency. En als het haar al nauwelijks lijkt uit te maken of die hond het overleeft of niet, tsja, dan voor mij als kijker ook niet.
De film lijkt ook geen spannende setup te zijn voor een groter geheel in de toekomst, tenminste niet iets waar ik naar uitkijk.
Zou hem zelf ook een vijfje geven...
Verder een forgettable film omdat er bijna geen karakterontwikkeling was; bij Kara zelf wel een beetje dat ze begint als dronken feestende 'puber' vanwege een trauma, dat gedurende de film iets beter werd. Bij de andere figuren nauwelijks.
Als je verder alleen wat cynische figuren hebt (ook nog de halve tijd dronken of met een kater), dan is dat voor even misschien leuk voor het comedy-gehalte, maar er is dan nergens een sense of urgency. En als het haar al nauwelijks lijkt uit te maken of die hond het overleeft of niet, tsja, dan voor mij als kijker ook niet.
De film lijkt ook geen spannende setup te zijn voor een groter geheel in de toekomst, tenminste niet iets waar ik naar uitkijk.
Dat is bij de bezinepomp aan de snelweg ook, natuurlijk.jellybrah schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:31:
[...]
En dat moeten wij dan maar financieren met 3x de supermarktprijs van eten en drinken? Ik dacht het toch even echt nietfilms zijn/blijven luxe artikelen. Als het niet uit kan, dan zal het wel een ongezonde industrie zijn.
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
Daar word toch ook niet verwacht dat je het koopt? Het product waar het om gaat = benzine / een film kijken.josh-hill schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:05:
[...]
Dat is bij de bezinepomp aan de snelweg ook, natuurlijk.
In de comic zit het allemaal net wat anders en ook wat logischer.sewer schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:04:
Toevallig ook gisteren gezien, en goed om te weten dat Lobo niet in de comic zat; dat klinkt logisch want vroeg me gisteren al af waarom hij in de film zat.
spoiler:
Kara en Ruthye maken wel een ontwikkeling door.
Krypto is nooit echt in gevaar. Ruthye geloofd dat (en zij is de verteller in de comic), maar Kara gebruikt dat om achter Krem aan te gaan en Ruthye te volgen (terwijl Ruthye denkt dat ze Supergirl volgt). Dat is het thema van de comic. Kara verteld Ruthye meerdere keren dat Krem doden geen oplossing is. Ze wil niet dat Ruthye hem dood. (Killing is wrong, dat is de les die ze wil leren aan Rythye). Het einde is ook anders. Supergirl wil Krem doden zodat Ruthye verder kan met haar leven, want ze is te koppig (You weren't going to learn that killing is wrong just by me saying it). Ruthye stopt haar (Enough killin's been done). Ze begrijpt nu wat Supergirl bedoeld, de les is geleerd. Het einde van de film waar Supergirl Krem dood is daarom zo raar. Het is tegen alles waar Supergirl/Supermen voor staan.
Krypto is nooit echt in gevaar. Ruthye geloofd dat (en zij is de verteller in de comic), maar Kara gebruikt dat om achter Krem aan te gaan en Ruthye te volgen (terwijl Ruthye denkt dat ze Supergirl volgt). Dat is het thema van de comic. Kara verteld Ruthye meerdere keren dat Krem doden geen oplossing is. Ze wil niet dat Ruthye hem dood. (Killing is wrong, dat is de les die ze wil leren aan Rythye). Het einde is ook anders. Supergirl wil Krem doden zodat Ruthye verder kan met haar leven, want ze is te koppig (You weren't going to learn that killing is wrong just by me saying it). Ruthye stopt haar (Enough killin's been done). Ze begrijpt nu wat Supergirl bedoeld, de les is geleerd. Het einde van de film waar Supergirl Krem dood is daarom zo raar. Het is tegen alles waar Supergirl/Supermen voor staan.
Dan vergis je je. Benzinepompen aan de snelweg moeten het juist hebben van de verkopen in de tankshop/gemakswinkel, voor zover ik weet.jellybrah schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:59:
[...]
Daar word toch ook niet verwacht dat je het koopt? Het product waar het om gaat = benzine / een film kijken.
| The Odyssey (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 8.5 | Genre: Action, Adventure, Fantasy | Runtime: 173 min | MPAA: R Wat mij betreft Nolan's beste werk. Ga er niet al te veel woorden aan vuil maken, maar ik kan me totaal niet vinden in de kritiek die er blijkbaar ook op de film is. Nee, het is geen 1-op-1 verfilming van het werk van Homerus, maar een verhaal dat daarop geïnspireerd is. De personages en gebeurtenissen zitten anders in elkaar, allemaal in dienst van een andere thematiek. Misschien dat iemand die hoopt op een getrouwe hervertelling enigszins teleurgesteld zou kunnen zijn, maar als 'ding op zich' staat de film als een huis, op vrijwel alle aspecten. Grootste 'teleurstelling' van mijzelf, na ruim 3 uur in de bios, is dat de film niet nog 2 uur langer duurde. Wat een feest. | |
... not as I do.
| Spider-Man: Brand New Day (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 8.2 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 145 min | MPAA: PG-13 Gisteren voor het eerst sinds jaren nog eens in een afgeladen volle cinemazaal gezeten, dat geeft toch meteen een andere sfeer dan de 15-20 zitjes die anders bezet zijn. Ik had niet al te hoge verwachtingen van Spider-Man: Brand New Day, maar de film wist me positief te verrassen. Bij de laatste Marvelfilms die ik zag (Deadpool & Wolverine, Thunderbolts e.a.) stoorde ik me aan het gebrek aan een goed/logisch verhaal en de ongelooflijk flauwe humor. Bij Brand New Day was het allemaal weer wat frisser. Spider-Man zit wat eenzaam op een zolderkamer nadat een gebeurtenis in de vorige film ervoor zorgde dat iedereen (ook MJ) vergat wie hij is. Hij is een workaholic en negeert zijn persoonlijke groei, wat een invloed lijkt te hebben op zijn veranderende krachten. Er was voor een keer dus wel enige karakterontwikkeling bij het hoofdpersonage, ook de antagonist vond ik een interessant personage (al zal ik nog niet verklappen om wie het eigenlijk draait in deze film). Een mogelijk minpunt voor deze film is wel dat je het één en ander mist als je de rest van het Marveluniversum niet kent: The Punisher, The Hulk & Black Widow passeren de revue, elk met hun eigen voorgeschiedenis. De film valt ook te bekijken zonder deze extra info, maar het is wel een meerwaarde als je de karakters meteen herkent en weet waarom ze handelen. Visueel vond ik weinig aan te merken op de film, alles zag er zeer mooi uit en ook de actie was prima in beeld gebracht. De 2u. 25 min. vlogen voorbij, zelfs na de aftiteling ben ik nog even in de lach geschoten (en heb ik met mijn ogen gerold). Het was een entertainende superheldenfilm, één van de betere Marvelfilms de voorbije jaren. Een vraagje voor wie de film al zag en weet wie de tegenspeelster is: spoiler: ~[textalign=justify]Het lijkt erop dat de universa nog meer gemengd gaan worden: is het de bedoeling dat de rest van de X-Men ook verschijnen in het MCU?~[/textalign] | |
:strip_exif()/f/image/MfqzBu0l2mrwmQmdgFkr4gYU.jpg?f=fotoalbum_large)
Zendaya officially becomes the highest-grossing star of 2026. pic.twitter.com/FfFksGlVIE
— The Cinéprism (@TheCineprism) 3 augustus 2026
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
| In the Grey (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Action, Drama, Thriller | Runtime: 98 min | MPAA: R Deze stond al een tijdje op mijn volglijstje. Ging kijken vanwege de cast, Henry Cavill en Jake Gyllenhaal samen in een actiefilm van Guy Ritchie leek me een mooie combinatie, en over het algemeen kwam dat ook wel uit. Het verhaal draait om een zakenadvocaat (gespeeld door Eiza González) die twee ex-special forces gasten inhuurt om een enorm bedrag terug te halen bij een gevaarlijke crimineel. Cavill en Gyllenhaal spelen die twee "fixers" en het keek leuk weg. Ze hebben een leuke chemie samen in deze film en de personages die ze speelde voelde niet als je standaard actiehelden. Wat ik vooral leuk vond is hoe ze de film verfilmt hebben in combinatie met de storytelling. Zo hoor je de audio van het plannen voor de voorbereiding van hun missie, maar zie je al wel beelden van uitvoering. Het is geen film die alles nieuw uitvindt en het plot voelt soms wat dun, maar puur als vermaak vond ik hem geslaagd. Cavill en Gyllenhaal dragen de film, de actie is goed in scène gezet en het tempo zit lekker. Geen meesterwerk, maar prima entertainment voor een avondje. 7/10. | |
| Disclosure Day (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.5 | Genre: Action, Drama, Mystery | Runtime: 145 min | MPAA: PG-13 Het verhaal in combinatie met de regisseur (Spielberg) leek me erg interessant, maar het viel me vies tegen. Film gaat nergens naartoe, hangt aan elkaar met clichés, is langdradig en heeft geen enkele plottwist of verrassing. Met moeite uit kunnen kijken. | |
This too shall pass
Gisteren weer een korte film van Kristoffer Borgli gekeken. Staat niet op IMDb.
https://letterboxd.com/film/real-life-exp/
Heerlijk realistisch met best veel details. Aanrader als je je een paar minuten verveelt.Deze korte film is uit 2013, maar je kan al duidelijk zien dat de man talent en een eigen visie heeft.
8.5 uit 10.
https://letterboxd.com/film/real-life-exp/
Heerlijk realistisch met best veel details. Aanrader als je je een paar minuten verveelt.Deze korte film is uit 2013, maar je kan al duidelijk zien dat de man talent en een eigen visie heeft.
8.5 uit 10.
| The Secret Agent (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 161 min | MPAA: R Niet al te veel woorden aan vuilmaken, want het heeft me al veel te veel tijd gekost om deze te kijken. D.w.z., een van de minpunten is dat deze film ontzettend lang is (nog langer dan I'm Still Here, en dat was al een hele zit). Ook doet de film op andere punten aan I'm Still Here denken, zoals de setting, in dit geval tijdens het dictator regime in Brazilië in 1977. Wat de film goed doet, is dat het deze setting relatief indirect toont, al is het toch bij tijd en wijlen redelijk geforceerd (stil staan bij foto aan de muur in een overheidsgebouw, etc). Ook wordt het verhaal op een vrij onconventionele wijze verteld, die je bijna doen vermoeden dat het allemaal zo gebeurd is. Maar het is een fictief verhaal gebaseerd op een situatie die toen bestond (het genoemde regime). Anyway, nu heb ik er toch weer te veel woorden aan vuil gemaakt. Het is wel een mooi geschoten film, die wat aparte scenes heeft (vooral de proloog), die je een beetje aan het werk van Tarantino of zo doen denken, maar het haalt bij lange na dat niveau niet en weet je aandacht niet echt vast te houden. | |
Interessante podcast (gaat over series, maar geldt deels ook voor film):
Waarom zijn series tegenwoordig zo donker? (BNN VARA - Alledaagse Vragen)
https://open.spotify.com/episode/3AwEndzbMuWYTzTKMQm6kf?si=7498582f85164ae0
[ Voor 14% gewijzigd door PdeBie op 05-08-2026 11:28 ]
Hier idem, ook voor het eerst in tijden in een volle zaal. Ik weet meteen weer waarom ik nooit tijdens prime time naar de bios ga. Man wat heb ik me zitten ergeren. Pubers die herrie schoppen. Mensen die blijkbaar zo belangrijk zijn dat ze iedere 10 minuten hun mail moeten checken, of Insta, of weet ik veel. Bierflesjes die natuurlijk met een harde plop open móeten, anders smaakt het bier niet. Een (te) jong kind dat precies al wist wat er zou gaan gebeuren en daar mama net iets te hard over moest informeren. Pauze tijdens de film. Fucking pauze tijdens de film?? Nieuwste manier om mensen geld af te troggelen ofzo? Andere pubers die voor 't scherm heen en weer moesten rennen tijdens de film. Een buurman die dankzij de pauze even een sigaretje kon halen, met bijbehorende kegel naast me tijdens de tweede helft. Het was fantastisch.Aegir81 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:40:Genereer je eigen UBB code review
Spider-Man: Brand New Day (2026) [Afbeelding: Spider-Man: Brand New Day (2026)] Tweakers: N/A | IMDb: 8.2 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 145 min | MPAA: PG-13 Gisteren voor het eerst sinds jaren nog eens in een afgeladen volle cinemazaal gezeten, dat geeft toch meteen een andere sfeer dan de 15-20 zitjes die anders bezet zijn.spoiler:[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
Sorry voor de OT rant, moest ff.
Nomen nescio
een snelle Google leert 2 miljoen USD voor 7 minuten screentime in Dune 2.PdeBie schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:30:
[...]
Dune zit ze toch ook in? Zal d'r ook geen windeieren hebben gelegd.
Dune 1 leverde 300K op.
[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 05-08-2026 11:57 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
https://npo.nl/luister/podcasts/452-alledaagse-vragen/143857PdeBie schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:28:
Pauzes bij Pathé is inderdaad nieuw en bij films van 2+ uur. Niemand heeft hier om gevraagd maar ze verkopen dan weer veel snacks dus ze zullen het wel in stand houden. Zelf ga ik juist minder hierdoor. Als ik een film (en de beleving) op pauze willen zetten, kijk ik thuis wel.Bra-Jo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:46:
[...]
Hier idem, ook voor het eerst in tijden in een volle zaal. Ik weet meteen weer waarom ik nooit tijdens prime time naar de bios ga. Man wat heb ik me zitten ergeren. Pubers die herrie schoppen. Mensen die blijkbaar zo belangrijk zijn dat ze iedere 10 minuten hun mail moeten checken, of Insta, of weet ik veel. Bierflesjes die natuurlijk met een harde plop open móeten, anders smaakt het bier niet. Een (te) jong kind dat precies al wist wat er zou gaan gebeuren en daar mama net iets te hard over moest informeren. Pauze tijdens de film. Fucking pauze tijdens de film?? Nieuwste manier om mensen geld af te troggelen ofzo? Andere pubers die voor 't scherm heen en weer moesten rennen tijdens de film. Een buurman die dankzij de pauze even een sigaretje kon halen, met bijbehorende kegel naast me tijdens de tweede helft. Het was fantastisch.
Onder andere Vox heeft daar een aantal jaar geleden ook een video over gemaakt:En ook dat je tegenwoordig de dialoog niet meer kan verstaan:PdeBie schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:28:
Als het mogelijk is, ga dan naar de ochtend voorstelling als de film al een tijdje draait. Deed ik vroeger ook wel eens, ging ik op zondagochtend. Heerlijk rustig.Bra-Jo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:46:
[...]
Hier idem, ook voor het eerst in tijden in een volle zaal. Ik weet meteen weer waarom ik nooit tijdens prime time naar de bios ga. Man wat heb ik me zitten ergeren. Pubers die herrie schoppen. Mensen die blijkbaar zo belangrijk zijn dat ze iedere 10 minuten hun mail moeten checken, of Insta, of weet ik veel. Bierflesjes die natuurlijk met een harde plop open móeten, anders smaakt het bier niet. Een (te) jong kind dat precies al wist wat er zou gaan gebeuren en daar mama net iets te hard over moest informeren. Pauze tijdens de film. Fucking pauze tijdens de film?? Nieuwste manier om mensen geld af te troggelen ofzo? Andere pubers die voor 't scherm heen en weer moesten rennen tijdens de film. Een buurman die dankzij de pauze even een sigaretje kon halen, met bijbehorende kegel naast me tijdens de tweede helft. Het was fantastisch.
Zeker met dergelijke films werkt dat wel goed. Hoewel geen garantie ontloop je daar wel het gebruikelijke zaterdagavond publiek mee.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
@Vrijdag Da's mijn normale modus operandi, ik ga het liefst alleen, op dat soort tijdstippen. Rond 17:00 is ook best aardig. Maar deze keer wilde vrouw en kinderen mee, en dan kom je al snel op een prime time tijdstip uit. Voorlopig weer even niet dus.
Nomen nescio
Ik ga nog zelden naar de bios (omdat het zo duur wordt) maar voor the Odyssey wilde ik wel een uitzondering maken. Ik dat er een redelijk aandeel hype inzit. Er zitten grote namen in, het is een bekende regisseur en er was blijkbaar een flink marketingbudget. De film zelf is best aardig, maar ik werd niet omver geblazen. Sommige scenes doen zelfs een beetje low budget aan, bijvoorbeeldSoulizer schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:26:
Is die Odyssey echt zo goed of vooral hype?
spoiler:
wanneer ze in de boot zitten en het gaat stormen.
This too shall pass
Dat zeg ik. Geen windeierenFraggert schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:56:
[...]
een snelle Google leert 2 miljoen USD voor 7 minuten screentime in Dune 2.
Dune 1 leverde 300K op.
Voor de helft wil ik ook wel 7 minuten in beeld.
Je moet jezelf natuurlijk wel eerst cool noemen.
Ik heb alvast dibs op Fruitella.
Maar toegeven; ik dacht eerst dat Zendaya een stagenaam was, terwijl het haar echte voornaam blijkt te zijn. Dat geeft haar een coolness-factor die je ook moet zien na te doen. En je moet ook eerst nog liedjes zingen om door te breken. Hoe goed is je zangstem @PdeBie?
Maar toegeven; ik dacht eerst dat Zendaya een stagenaam was, terwijl het haar echte voornaam blijkt te zijn. Dat geeft haar een coolness-factor die je ook moet zien na te doen. En je moet ook eerst nog liedjes zingen om door te breken. Hoe goed is je zangstem @PdeBie?
Dat zit wel Schnorr.
| The Sheep Detectives (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Comedy, Family, Mystery | Runtime: 109 min | MPAA: PG Beetje light weight entertainment voor de vacantieperiode. Dit is een film in de stijl van Charlotte's Web, Babe en een hoop andere pratende dierenfilms. De film is in tegenstelling tot die eerdere werken wel een CGI-fest in de zin dat alle dieren alleen digitaal lijken te bestaan, en dat doet toch wat af aan de charme voor mij, maar goed, dat is gemeengoed nu dus we accepteren het maar. George (Hugh Jackman) is een schapenboer met overdreven veel liefde voor zijn kudde en ze detective novels voorleest voor het slapen. Als hij zelf dood wordt aangetroffen, gaan de dieren zich bemoeien met het vinden van de dader. Hiermee wordt The Sheep Detective een beetje een crossover naar Agatha Christie en Father Brown, een nette, bloedeloos uitgevoerde moord met markante verdachten en een prettige English country setting. Prima. Het is alles bij elkaar best een vermakelijke vertoning; de voice cast is erg goed en met een sterke menselijke cast ernaast is het eigenlijk een prima avondje inoffensive filmkijken. Ik denk dat ik de kinderen hier ook maar aan blootstel. | |
Geschreven trouwens door Craig Mazin zag ik met opgetrokken wenkbrauwen, ook verantwoordelijk voor o.a. scripting en producing duties van uiteenlopende werken als The Hangover en Scary Movie franchises, Chernobyl en The Last of Us. Die kerel hopt succesvol tussen genres zeg.
[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-08-2026 21:02 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Stukfruit schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:27:
Je moet jezelf natuurlijk wel eerst cool noemen.
offtopic:
Zingen kan ik niet. Muziek maken wel: YouTube: Parallel State
Zaterdag naar The odyssey overigens. Heel benieuwd. Ben sinds het spelen van Hades en Hades 2 wel fan van Griekse mythologie en in Hades 2 was Odysseus een van de hoofdkarakters. Benieuwd of er raakvlakken zijn Zingen kan ik niet. Muziek maken wel: YouTube: Parallel State
[ Voor 14% gewijzigd door PdeBie op 05-08-2026 14:08 ]
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.9 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 108 min | MPAA: PG-13 Prima wegkijk film. Beetje vlak verhaal, maar niet zo beroerd als het internet doet geloven. Supergirl haar hondje raakt vergiftigd en ze moet op tijd het tegengif vinden om hem te redden. Deze film is prima los te kijken. Zolang je maar weet dat Kryptonite niet goed is voor Supergirl en Superman. Ik heb me prima vermaakt. | |
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Dan heb je het wel over de tv-adaptaties van Father Brown. De verhalen van Chesterton zijn inderdaad in die mal gegoten door de BBC. Het geschreven werk zou je er wel te kort mee doen, zeg ik als groot Chesterton-fan.Dr. Strangelove schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:00:Genereer je eigen UBB code review
The Sheep Detectives (2026) [Afbeelding: The Sheep Detectives (2026)] Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Comedy, Family, Mystery | Runtime: 109 min | MPAA: PG Hiermee wordt The Sheep Detective een beetje een crossover naar Agatha Christie en Father Brown, een nette, bloedeloos uitgevoerde moord met markante verdachten en een prettige English country setting. Prima.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7.5 / 10
... not as I do.
Mijn vijftigjarige blaas is anders erg dankbaar voor pauzes!Deezers schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:14:
[...]
Pauzes bij Pathé is inderdaad nieuw en bij films van 2+ uur. Niemand heeft hier om gevraagd maar ze verkopen dan weer veel snacks dus ze zullen het wel in stand houden. Zelf ga ik juist minder hierdoor. Als ik een film (en de beleving) op pauze willen zetten, kijk ik thuis wel.
Ik bedoel, zeker bij films die richting de drie uur gaan neem ik sowieso een pauze, maar bij een officiële pauze hoef ik mijn buren niet te storen én hoef ik geen stukje film te missen.
Vijftig is trouwens kennelijk ook oud genoeg om me te herinneren dat pauzes vroeger juist gebruikelijk waren, totdat ze werden afgeschaft omdat je dan meer films op een dag kunt draaien en dus meer kaartjes kunt verkopen.
De meningen verschillen dus
@migchiell Bedankt voor het opschrijven wat ik zelf had willen posten. Precies dat, ja.
Oh ja, wat ik daar nog aan wilde toevoegen is dat je vroeger de enorme spoelen film moest verwisselen en dat ging in het begin nog met de hand, waardoor je wel een pauze moest hebben. Zo ook toen ze bij mij op de middelbare school een film toonden (een film ja, op film).
Op een gegeven moment werd het verwisselen geautomatiseerd en is dat op de meeste plaatsen verdwenen, al gebeurde dat hier volgens mij pas echt toen die enorme filmfabrieken (Pathé e.d.) uit de grond gestampt werden. Daar ging het om hoge throughput. Maar zelfs de kleine filmhuizen hebben op een gegeven moment de pauzes geschrapt.
Op een gegeven moment werd het verwisselen geautomatiseerd en is dat op de meeste plaatsen verdwenen, al gebeurde dat hier volgens mij pas echt toen die enorme filmfabrieken (Pathé e.d.) uit de grond gestampt werden. Daar ging het om hoge throughput. Maar zelfs de kleine filmhuizen hebben op een gegeven moment de pauzes geschrapt.
[ Voor 23% gewijzigd door josh-hill op 05-08-2026 16:39 ]
Hahaha, wat grappig. Ik ben ook juist blij dat pauzes weer terugkomen. Het was in de tijd dat Pathé opkwam inderdaad dat die er uit gingen.
Return of the King met zijn 15 eindes terwijl je ondertussen echt wel een plaspauze kan gebruiken is gewoon niet relaxed kijken.
Het asociale gedrag dat omschreven wordt is uiteraard niet ok.
Return of the King met zijn 15 eindes terwijl je ondertussen echt wel een plaspauze kan gebruiken is gewoon niet relaxed kijken.
[ Voor 10% gewijzigd door Glitch op 05-08-2026 16:43 ]
PdeBie schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:07:
[...]offtopic:
Zingen kan ik niet. Muziek maken wel: YouTube: Parallel State
offtopic:
Suno of handwerk?
Beter dan de soundtrack van The Odyssey
Suno of handwerk?
Dat zit wel Schnorr.
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.9 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 108 min | MPAA: PG-13 Gisterenavond deze gezien. Hij was oké, niets bijzonders. Ook niet slecht te noemen. Supergirl heeft wel een wat duisterder kantje dan haar oudere neef, maar de film voelt wel als eentje die van de band rolde: wat spanning, standaard mopje links en rechts. Op zich oké als opstapje voor een volgende film? Het was entertainend, maar het is zeker geen must om dit mee te pikken ;-) | |
Handwerk.Stukfruit schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:37:
[...]offtopic:
Suno of handwerk?
Bij Return of the King kun je rustig een half uur voor het einde weggaanGlitch schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:42:
Hahaha, wat grappig. Ik ben ook juist blij dat pauzes weer terugkomen. Het was in de tijd dat Pathé opkwam inderdaad dat die er uit gingen.
Fellowship of the Ring is ook torture, met Galadriel die zeer nadrukkelijk water uit een vaas laat klateren terwijl je al met je knieen over elkaar zit
Discussies over plaspauzes zijn hier meer op hun plek 
Gaan jullie nog naar de bioscoop?
Het laatste half uur van The Return of the King is wat mij betreft een van de beste en meest indrukwekkende eindes ooit. Het einde van een oorlog betekent euforie over de overwinning, dankbaarheid van de onderdrukten, heldenonthaal thuis. Maar als dat allemaal wegebt blijven de fysieke, mentale en psychische schade, en die achtervolgen sommigen voor de rest van hun leven. Tolkien, die door twee wereldoorlogen leefde, wist dat. En Peter Jackson was wijs genoeg om dat mee te nemen in de films.
Het is dat laatste half uur dat LotR naar meesterwerkstatus tilt, anders was het 'gewoon' een knap gemaakte fantasy. Weinig van dat soort films die zelf of in hun source material zoveel diepgang hebben.
Gaan jullie nog naar de bioscoop?
Het laatste half uur van The Return of the King is wat mij betreft een van de beste en meest indrukwekkende eindes ooit. Het einde van een oorlog betekent euforie over de overwinning, dankbaarheid van de onderdrukten, heldenonthaal thuis. Maar als dat allemaal wegebt blijven de fysieke, mentale en psychische schade, en die achtervolgen sommigen voor de rest van hun leven. Tolkien, die door twee wereldoorlogen leefde, wist dat. En Peter Jackson was wijs genoeg om dat mee te nemen in de films.
Het is dat laatste half uur dat LotR naar meesterwerkstatus tilt, anders was het 'gewoon' een knap gemaakte fantasy. Weinig van dat soort films die zelf of in hun source material zoveel diepgang hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-08-2026 09:02 ]
| The Seventh Seal (1957) | ![]() |
| Tweakers: 8.5 | IMDb: 8.1 | Genre: Drama, Fantasy | Runtime: 96 min | MPAA: Not Rated Ik ben geen herkijker van films: waarom iets zien wat ik me nog grotendeels herinner als er nog zoveel nieuws te ontdekken valt? Dus als ik het doe, is als ik zeker weet dat ik de meeste details vergeten ben, na meer dan 5 jaar of zo. Maar Det Sjunde Inseglet maakte zoveel indruk dat ik hem al na bijna 2 jaar weer opnieuw ben gaan kijken. En deze keer was hij alleen maar indrukwekkender. Laat je niet door anti-Bergman propaganda beïnvloeden; dit is geen loodzware film die je moet doorworstelen. Ja, Det Sjunde Inseglet is een serieuze film en één waarin veel diepgang zit, maar geen ingewikkelde. De kracht zit hem juist in de helderheid waarmee Bergman zijn gedachten over het geloof en de dood tot uitdrukking weet te brengen via zijn karakters. En zoals bij alle beste kunst over de dood zit er ontzettend veel humor in Det Sjunde Inseglet, van middeleeuwse platte humor tot de messcherpe oneliners van het karakter Jöns. En dan krijg je de geweldige zwart-wit cinematografie van Gunnar Fischer er nog bij. De programmering van de film bleek helaas ook nog behoorlijk relevant: een film over een plaag die iedereen van ver ziet aankomen en daardoor confronteert met de eigen sterfelijkheid onder de profetische woorden: "Er kwam hagel en vuur, gemengd met bloed, en dat werd op de aarde geworpen. Een derde deel van de aarde brandde af, evenals een derde deel van de bomen en al het groen." (Gezien in Lab111) | |
Dubbele marteling door de totale verspilling van het acteertalent van Cate Blanchett, één van de beste acteurs van de laatste decennia.migchiell schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:27:
[...]
Fellowship of the Ring is ook torture, met Galadriel die zeer nadrukkelijk water uit een vaas laat klateren terwijl je al met je knieen over elkaar zit
Hoezo verspilling? Ik vond haar erg goed in LotR. En wat je van die films ook vindt, het was een erg nuttige stap in haar carrière omdat het haar van indie-succes naar wereldwijde bekendheid bracht. Ik vond haar na Elizabeth en The Talented Mr. Ripley al super maar na LotR had ze de rollen voor het uitkiezen. Kan me niet voorstellen dat ze spijt heeft van die films.
Doet me beetje denken aan John Malkovich. Die zei ooit eens iets in de trant dat hij films als Con Air en In the Line of Fire (top thriller trouwens) deed zodat hij daarmee genoeg verdiende om kleine theaterproducties en indies te regisseren en produceren. Dus is Con Air dan een verspilling van het talent van John Malkovich?
Doet me beetje denken aan John Malkovich. Die zei ooit eens iets in de trant dat hij films als Con Air en In the Line of Fire (top thriller trouwens) deed zodat hij daarmee genoeg verdiende om kleine theaterproducties en indies te regisseren en produceren. Dus is Con Air dan een verspilling van het talent van John Malkovich?
Maar John Malkovich gaat dan altijd lekker los. Wat Peter Jackson in petto had voor Blanchett daarentegen... Ik denk dat ze zich een heel andere voorstelling had gemaakt van een rol in een Lord of the Rings-verfilming door de regisseur van Heavenly Creatures. Net zoals Charlize Theron waarschijnlijk zichzelf meer had voorgesteld dan 5 minuten in een visnet toen ze de rol van Kalypso aannam in The Odyssee. Lijkt me toch wel één van de irritantste dingen die je kan gebeuren als acteur, dat een film heel anders uitpakt dan je denkt/hoopt, zeker als de regisseur ineens een heel andere kant op gaat dan in eerdere films.Dr. Strangelove schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:07:
Hoezo verspilling? Ik vond haar erg goed in LotR. En wat je van die films ook vindt, het was een erg nuttige stap in haar carrière omdat het haar van indie-succes naar wereldwijde bekendheid bracht. Ik vond haar na Elizabeth en The Talented Mr. Ripley al super maar na LotR had ze de rollen voor het uitkiezen. Kan me niet voorstellen dat ze spijt heeft van die films.
Er is één scene waarbij ik onbedaarlijk de slappe lach van kreeg, één van de weinig grappige momenten in een film van een regisseur die eerder toch dijenkletsers als Braindead had gemaakt. (Zoekt) De betreffende scene staat op YouTube!Ik vind die Lord of the Rings film best oké, maar dit is toch echt niet te doen?
Ik denk dat je in de minderheid bent mbt je waardering van LOTR .wmterhaar schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:59:
[...]
Maar John Malkovich gaat dan altijd lekker los. Wat Peter Jackson in petto had voor Blanchett daarentegen... Ik denk dat ze zich een heel andere voorstelling had gemaakt van een rol in een Lord of the Rings-verfilming door de regisseur van Heavenly Creatures. Net zoals Charlize Theron waarschijnlijk zichzelf meer had voorgesteld dan 5 minuten in een visnet toen ze de rol van Kalypso aannam in The Odyssee. Lijkt me toch wel één van de irritantste dingen die je kan gebeuren als acteur, dat een film heel anders uitpakt dan je denkt/hoopt, zeker als de regisseur ineens een heel andere kant op gaat dan in eerdere films.
Er is één scene waarbij ik onbedaarlijk de slappe lach van kreeg, één van de weinig grappige momenten in een film van een regisseur die eerder toch dijenkletsers als Braindead had gemaakt. (Zoekt) Op hij staat op YouTube!
[YouTube: The Lord of the Rings - The Mirror of Galadriel (Extended Edition HD)]
Ik vind die Lord of the Rings film best oké, maar dit is toch echt niet te doen?
Mbt beleving/resultaat: ik denk dat de meeste acteurs, zeker de grote namen, zich echt niet zullen laten verrassen door wat een regisseur doet met hun werk. Ze krijgen vanuit het script echt wel een idee wat het eindresultaat ongeveer gaat zijn, hoe groot hun rol is, enz.
Nomen nescio
Had gisteren een (reclame)film/documentaire over het Le Mans feestje van Michael Fassbender gestart (maar na een paar minuten weer afgezet) en die beweerde dat hij het script van films waarin hij speelt altijd 300 keer leest.
Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat een acteur het script niet leest vooraleer deze definitief akkoord gaat. Few exceptions natuurlijk, want er zijn ook films waarbij de acteur het script niet te zien kreeg om een natuurlijke reactie te krijgen.
(overigens de 3 LotR films wel gezien, maar vond er geen klap aan... de Hobbit films na paar minuten weer af gezet).
Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat een acteur het script niet leest vooraleer deze definitief akkoord gaat. Few exceptions natuurlijk, want er zijn ook films waarbij de acteur het script niet te zien kreeg om een natuurlijke reactie te krijgen.
(overigens de 3 LotR films wel gezien, maar vond er geen klap aan... de Hobbit films na paar minuten weer af gezet).
[ Voor 11% gewijzigd door josh-hill op 06-08-2026 11:26 ]
Maar een script zegt niet alles. Ten eerste wordt daar vaak nog flink aan gesleuteld. Ten tweede heb je meestal een idee welke kant een regisseur opgaat met een script op basis van eerdere films. Maar in het geval van LOTR heb je weinig aan Braindead en zelfs Heavenly Creatures als oriëntatiepunt.
| Mädchen in Uniform (1931) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Drama, Romance | Runtime: 87 min | MPAA: Passed Girl power avant la lettre. De meisjes op de slaapzaal van Fraulein von Bernburg (Dorothea Wieck) trekken gezamenlijk op tegen de streng protestants Pruisische normen van het schoolhoofd (Emilia Unda), inclusief een al dan niet door geldproblemen ingegeven karig dieet. "Hungry? We Prussians have always been hungry. They are the daughters of soldiers and, God willing, mothers of soldiers too. What they need is discipline, not a life of luxury." en "Poverty is not sin, poverty ennobles. This is the true meaning of Prussianism as it once was. Let the others splurge. They'll regret it." (Irritant dat IMDb alleen de Engelse vertaling heeft en het originele Duits kan ik niet zo snel vinden.) Deze lichte, vooral door kattekwaad gekenmerkte rebellie, vindt plaats onder de bezielende leiding van de scherp van de tongriem gesneden Ilse (een geweldige Ellen Schwanneke). Als nieuwste leerling Manuela (Hertha Thiele) een gigantische crush ontwikkelt op Fraulein von Bernburg - die wederzijds is, maar Von Bernburg blijft een professional, meestal dan - wat natuurlijk absoluut niet kan, wordt de solidariteit van de meiden pas echt getest. De kracht van Mädchen in Uniform zit hem in de vitaliteit die regisseur Leontine Sagan aan haar volledige vrouwelijke cast weet te geven. De humor, levenslust, vrolijkheid en ook hitsigheid spat van de groep tienermeiden (in de beste filmtraditie gespeeld door oudere acteurs) af. Daar kan menige moderne highschoolfilm nog een puntje aan zuigen. Er zit een enorme anarchistische energie in Mädchen in Uniform, die me erg deed denken aan de films uit de Tsjechoslowaakse New Wave. Sagan regisseerde eerder het toneelstuk waar de film op gebaseerd is en dat toneelachtige zit nog wel in de mise-en-scene van de film, maar door de manier waarop Sagan elk lid van de cast een uniek karakter weet te geven en de grote groep choreografeert bruist het toch. De film is vooral bekend vanwege zijn taboedoorbrekende lesbische liefde, maar het is veel algemener dan dat: Mädchen in Uniform is een oproep het Pruisische juk definitief af te werpen en de vrijheid te omarmen. Dit is echt een film om vrolijk geïnspireerd door te worden. Nog wat technisch geneuzel tot slot: Ik was een beetje verward over wanneer het verhaal zich afspeelt. Door de nadruk op dat Pruisische en omdat ook nog hoog bezoek van een prinses wordt ontvangen, dacht ik eerst dat de film gesitueerd was in het Duitse keizerrijk, wellicht vlak voor de Eerste Wereldoorlog. Maar Ilse heeft een favoriete filmster met 'sex-appeal' en daar leek 1914 me wat te vroeg voor. De betreffende ster, Hans Albers, maakte inderdaad zijn eerste film pas in 1917. Dus het verhaal speelt zich blijkbaar af in de Weimar Republiek in een bubbel van welgestelde families die doen alsof het keizerrijk nog bestaat. Een andere mogelijkheid is, dat het toneelstuk, dat gebaseerd lijkt op jeugdherinneringen van schrijver Christa Winsloe uit het begin van de 20e eeuw, wat kleine moderniseringen heeft gekregen, zoals die invoeging van Albers, waardoor het een beetje tussen onbepaald in de tijd wordt. (Gezien in Eye Filmmuseum) | |
Blanchett is teruggekeerd in de rol voor drie films en heeft vziw zich nooit negatief geuit over haar keuze voor de rol in LotR.
Geen idee wat haar verwachtingen waren vooraf, ik spreek haar niet dagelijks
Maar er lijkt weinig reden om aan te nemen dat ze zelf unhappy was met de rol.
Dit is overigens dezelfde Cate Blanchett die tekende voor de Borderlands film. Sometimes bad things happen to nice people
Geen idee wat haar verwachtingen waren vooraf, ik spreek haar niet dagelijks
Dit is overigens dezelfde Cate Blanchett die tekende voor de Borderlands film. Sometimes bad things happen to nice people
Dat was geloof ik omdat haar zoon fan is van het spel.
Haar voice-over aan het begin van de eerste film is voor mij al genoeg.
En de rol van Galadriel is in de boeken natuurlijk net zo miniem. Blanchett wist waar ze aan begon, en heeft de rol vooral aangepakt omdat ze graag met Peter Jackson wilde werken. Het zou me verbazen als ze meer dan een week op de set is geweest.
En de rol van Galadriel is in de boeken natuurlijk net zo miniem. Blanchett wist waar ze aan begon, en heeft de rol vooral aangepakt omdat ze graag met Peter Jackson wilde werken. Het zou me verbazen als ze meer dan een week op de set is geweest.
| The Christophers (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 100 min | MPAA: R Sally (Jessica Gunning) en Barnaby (James Corden), de vervreemde kinderen van de wereldberoemde schilder en voormalige reality-tv ster Julian Sklar (Ian McKellen), azen op een aantal schilderijen van hun vader om een financiële slag te kunnen slaan. Ze heten 'The Christophers', omdat het portretten zijn van de grote liefde van hun biseksuele vader, die hij na het verbreken van de relatie nooit heeft afgemaakt, maar ook nooit heeft weg kunnen doen. Lori Butler (Michaele Coel), een getalenteerde oud-studiegenote van Sally van de kunstacademie, moet bij Julian infiltreren, de doeken achterover drukken en dan afmaken. Omdat Lori onder haar eigen naam bij Julian infiltreert, is een simpele zoekopdracht van hem op internet genoeg om te ontdekken dat er iets niet klopt. Waarna Julian Lori gaat inzetten voor zijn doel. Dit lijkt een soort film noir-achtige misdaadfilm waarbij iedereen elkaar bedriegt, maar feitelijk is het een soort bittere monoloog van Ian McKellen als verzuurde boomerkunstenaar who rages against the dying of the light, met Coel als aangever. Het is wat dat betreft goed vergelijkbaar met Blue Moon van Richard Linklater. Ik denk dat hoe goed je Blue Moon vond, voor minstens 80% voorspelt hoe goed je The Christophers zult vinden. Persoonlijk vond ik McKellen nog net wat beter dan Ethan Hawke in Blue Moon (en die kreeg een Oscar-nominatie voor zijn rol), maar Blue Moon had veel meer focus en durfde echt voor die toneelsetting te gaan. Het Coens-achtige misdaadplot dat in The Christophers om McKellens gemopperde oneliners is heen gebouwd wil nooit echt lekker op gang komen en leidt eigenlijk alleen maar af, hoe geïnspireerd de casting van James Corden als dommige fail son ook is. (Gezien in Cinecenter) | |
Die wil ook wel zien. Heeft erg goede recensies gekregen. McKellen ook altijd kijkbaar.
Eerst The Odyssey nog... lastig om een goed moment te vinden, draait of in de middag als ik niet kan of veel te laat op de avond. Waarom zo'n film laten beginnen om 2030/2100 met een eindtijd tegen de 000? Niet handig voor mensen die gewoon de volgende dag moeten werken
En dan heb ik het over regio Den Haag. Zot.
Eerst The Odyssey nog... lastig om een goed moment te vinden, draait of in de middag als ik niet kan of veel te laat op de avond. Waarom zo'n film laten beginnen om 2030/2100 met een eindtijd tegen de 000? Niet handig voor mensen die gewoon de volgende dag moeten werken
| Evil Dead Burn (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Fantasy, Horror, Mystery | Runtime: 110 min | MPAA: R Ik heb werkelijk waar niets positiefs te melden over deze film behalve een vet shot helemaal aan het begin (waar een dode mevrouw het water in een meer laat koken en bovenop een boot staat, veeeeeet gemaakt!) Zowat geen verhaal, een uitermate saai script, karakters die irritant geschreven zijn, 100% voorspelbaarheid & 0% horror. En dat cgi einde... gaap. Verdoe je tijd niet met deze film, dat heb ik al voor je gedaan. | |
Die zit ook in LOTR!Dr. Strangelove schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 23:26:
Die wil ook wel zien. Heeft erg goede recensies gekregen. McKellen ook altijd kijkbaar.
Bizar dat een acteur van zo'n formaat in die fantasy-troep zit.
| Senna (2010) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 8.4 | Genre: Documentary, Biography, Sport | Runtime: 106 min | MPAA: PG-13 Ben al vanaf kleins af aan F1 fan, nog voor de Verstappen tijd, ben opgegroeid met Schumacher, Alonso en Vettel. Senna nooit bewust meegemaakt, hij is gestorven toen ik een half jaar oud was, ik kom uit 1993. Omdat ik de racejaren van de man niet heb meegekregen was de interesse ook niet groot, bij mijn ouders wel. Zijn dood was dan ook een kleine schok en op dezelfde dag als mijn doopdag, iets wat mijn moeder blijft herhalen als het over Senna gaat. "Och, ik weet het nog zo goed", beetje dat idee. Toen de docu op Netflix verscheen heb ik deze ooit mijn kijklijst gezet maar nooit meer naar omgekeken. Tot ik gisteren uit verveling door Netflix zat te bladeren en zag dat deze binnenkort van Netflix verdwijnt, uit angst dat het er anders toch niet meer van zou komen de film aangezet. Van tevoren wist ik wel dat de man een impact op de sport en vooral in Brazilië had, maar dat deze impact zo groot was had ik geen idee van. De beelden en interviews zijn mooi en voor de oudere racefans geen verrassing, het commentaar van familie en oud collega's sluiten daarbij perfect aan. Zijn racecarrière wordt uitgelicht, tot aan zijn dodelijk ongeluk waarbij ik de rivaliteit met Prost een mooi hoogtepunt vind, en daarbij nog een klein stukje over zijn maatschappelijke bijdrage. De beelden van zijn begrafenis en rouwstoet in Brazilië zorgden wel voor een kippenvel momentje. Voor het zien van deze docu zag ik Senna als een coureur die tot (misschien terecht) tot legende en de allergrootste werd verheven, mede vanwege zijn tragische dood. Maar mijn beeld is veranderd, qua prestaties behoort hij tot een van de beste, 3 wereldtitels, maar vooral de impact op de sport en maatschappelijk. F1 is groter en populairder geworden door personen als Senna en Prost. ik vraag me net zoals velen af, hoe het zou zijn gelopen als hij niet in Imola uit de bocht was gevlogen. | |
Ja en ook in X-men...brrrrr hoe durft hij!P-Rock schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:46:
[...]
Die zit ook in LOTR!
Bizar dat een acteur van zo'n formaat in die fantasy-troep zit.
Hij is zelfs een oud Nazi! 😱
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ja dat viel mij ook op voor Pathe Spui. Niet echt lekkere tijden om die film in imax te zien. Of smiddags overdag of savonds laat klaar in de nacht. Ik zit nog te twijfelen om wel of niet te gaan. En daarnaast is de stoelkeuze ook nog belangrijk je wilt niet eerste rij je nek breken of helemaal aan de zijkant zitten.Dr. Strangelove schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 23:26:
Eerst The Odyssey nog... lastig om een goed moment te vinden, draait of in de middag als ik niet kan of veel te laat op de avond. Waarom zo'n film laten beginnen om 2030/2100 met een eindtijd tegen de 000? Niet handig voor mensen die gewoon de volgende dag moeten werken![]()
| Ma Xo (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.1 | Genre: Horror, Mystery | Runtime: 102 min | MPAA: N/A "In traditional Vietnamese and regional ethnic minority folklore, a Ma Xó (literally "ghost of the corner") is a mythical household spirit or bound entity believed by some to linger in dark, hidden corners of (abandoned) homes" Met Ma Xo bewijst Vietnam net zulke slechte en voorspelbare horrorfilms te kunnen maken als de troep die Hollywood aan de lopende band uitkotst. Een jonge vrouw wil koste wat kost haar ongeboren kind beschermen en gezond te wereld brengen, dat ze zich wendt tot het oproepen van een geest die haar baby beschermt. De geest eist echter een offer waar zij en haar man niet aan kunnen voldoen, en voor ze het weten hebben ze niet alleen schuldeisers achter zich aan... Gelukkig kunnen ze rekenen op de steun van Auntie, die alles lijkt te weten van geesten en het Ma Xo ritueel. Het acteerwerk is wel aardig, af en toe een beetje overdreven, en ook de cinematografie kan ermee door. De special effects en cgi zien er goedkoop uit, maar dat komt waarschijnlijk omdat de film een laag budget had. Vietnam staat niet nou niet echt bekend om hun horrorfilms. De soundtrack is vrij opdringerig en vervelend aanwezig. Het grootste probleem is echter het suffe script, dat bol staat van de clichés en plotgaten. Het Ma Xo ritueel is interessant, maar wordt in deze film alleen gebruikt voor goedkope schrikeffecten die je ook in bv. de Paranormal Activity en Conjuring films ziet. De doorgewinterde horrorfanaat mist hier helemaal niks aan, al gooit de film wel hoge ogen in het land van herkomst. | |
Een bioscoop in Ho Chi Minh City (Saigon) d.d. 4-6-2026:
| Star Wars: The Mandalorian and Grogu (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.9 | Genre: Action, Adventure, Family | Runtime: 132 min | MPAA: PG-13 De film begon in volle vaart waardoor ik wat misleid was met hoe de film verder zou lopen. Helaas waren de actiescenes beperkt. Het verhaal gaat vooral over de relatie tussen de Mandalorian en Grogu en hoe ze elkaar blijven helpen in de gevechten die komen. Het is allemaal echt op en top Disney knuffelsausje met zoals gezegd af en toe actiescenes om de fans wat te pleasen, maar het is gewoon echt niet zoals de oude films. Het mist dat rauwe SW gevoel. spoiler: Het is niet per se een slechte film en audiovisueel is het verder goed, maar de echte fan kan het overslaan.Die Rotta the Hutt. Wtf was dat dan?De Hutts zijn meedogenloos en dan krijg je een Hutt die zich onbegrepen voelt en anders is. Dit vond ik wel het slechtste element van de film. Leuk dat ze willen innoveren, maar w.m.b. was dit het echt niet. | |
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Voelde heel erg aan of ze een aantal afleveringen hebben samengepropt, ook wel een erg groot gat tussen de serie en de film, had die in 2024 uitgebracht. Had je nog enigszins een idee hoe het ookalweer zat
"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"
| On Body and Soul (2017) | ![]() |
| Tweakers: 9.5 | IMDb: 7.5 | Genre: Drama, Fantasy, Mystery | Runtime: 116 min | MPAA: Not Rated Hoewel niet alles aan deze film 100% perfect is (het einde bijvoorbeeld), doet het zoveel dingen zo uitzonderlijk goed (en veel beter dan welke andere film dan ook) dat dit gewoon mijn favoriete film móét zijn. De film resoneert zo ontzettend veel met mijn "ziel", misschien omdat ik in het autismespectrum zit, maar het bevat ook zoveel details die laten zien dat de regisseur een zeer goed beeld van menselijk gedrag heeft. Films die dit laten zien, hebben bij mij altijd een streepje voor. Denk bijvoorbeeld ook aan het werk Ruben Östlund. Bovendien is het verhaal echt origineel. Normaal gesproken ben ik geen grote fan van fantasy, maar ik kan sommige films met fantasie elementen wel waarderen, zoals deze en Aloys. Speaking of which, Aloys komt misschien nog wel het dichtst in de buurt van On Body And Soul. Ik kan ze allebei van harte aanbevelen. Overigens op CineMember gekeken, hoewel ik de blu-ray heb (MUBI geloof ik), omdat ik even zin in NL ondertitels had. | |
| Tweakers: N/A | IMDb: 8.5 | Genre: Action, Adventure, Fantasy | Runtime: 173 min | MPAA: R Vrijdagochtend deze gezien in een best wel volle zaal. Dat zegt wel wat over de populariteit van deze film. Allereerst als iemand met een voorliefde voor geschiedenis wist ik al dat ik me niet zou moeten ergeren aan onjuistheden. Aan de andere kant is het een moderne hervertelling van een heldenepos; dus hoe realistisch is dat? Visueel een spektakel en de audio was indrukwekkend. Zoals in de grot, of de bliksem tijdens de storm. De minpunten waar ik bang voor was (woke gedoe, Ellen/Elliot Page, Zendaya, donkere Helena) kwamen gelukkig weinig voor in de film. Al met al een erg onderhoudende en overtuigende film, de tijd dubbel en dwars waard. | |
Zero compensation
| Tweakers: N/A | IMDb: 8.5 | Genre: Action, Adventure, Fantasy | Runtime: 173 min | MPAA: R Net terug van Pathé Ede waar ik The Odyssey heb gezien. Het verhaal over hoe Odysseus met zijn Trojaanse paard de stad Troje wist te veroveren en over zijn reizen. Als fan van de mythologieën die geraakt worden in deze film moest ik hem natuurlijk zien. En ja….. hij is gewoon goed. Mooi verhaal, voldoende pacing (3 uur lange zit was zo voorbij voor mijn gevoel) en al met al een bioscoopbezoek waard. Merkte wel dat, omdat ik vorige week Spiderman heb gekeken, ik even moest schakelen bij de gezichten in de film. Was net even alsof er geen andere acteurs meer bestaan. Maar uiteindelijk speelden ze het allen goed en overtuigend. De soundtrack was iets minder memorabel, maar de effecten waren goed. Ik weet niet precies hoe het heet, maar er zit een effect in wat, net als de Shepards tone met toonhoogte doet, de snelheid van het ritme continu deed oplopen. Dit werkte goed! Al met al, een dikke 8,5 van mij! | |
| Beyond the Black Rainbow (2010) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.9 | Genre: Horror, Mystery, Sci-Fi | Runtime: 110 min | MPAA: R Tijd voor weird filmzaterdag! Alsof een jonge Stanley Kubrick een poging deed om als eerbetoon Stranger Things in de jaren tachtig na te maken met Lynch-trekken. Matt Duffer heeft er in ieder geval een stukje van gezien dus het zou een "upside down" mogelijkheid kunnen zijn. Waar Stranger Things geschikt is voor een groot publiek, is hier bij deze film totaal geen sprake van. Het is traag en een verhaal is met moeite te vinden. En wat is die zwarte regenboog? Staat er een pot met olie aan het begin? Met dit regiedebuut van Panos Cosmatos, het zit duidelijk in de naam (en is overigens nakomeling van George Pan Cosmatos, bekend van Rambo II), is er geen lijn op te trekken. Wat wél duidelijk wordt, is: controle. Dat druipt naast de onvervalste jaren tachtig-sfeer van bijna ieder frame af. Wie is er in control? Het gevangen meisje? Een geschifte dokter? De student van de dokter? Komt Laura Branigan nog voorbij om zelfcontrole te bezingen? Ongeschikt als je niet door Enter the Void heen kon komen. Mocht dat wel gelukt zijn, dan zou je deze kunnen opzetten. Mocht je last hebben van problematische situaties bij stroboscopen dan zou ik een rondje omlopen. Geen cijfer omdat ik echt niet weet wat ik hieraan moet geven. Ik vroeg Claude om een lijst met scifi-films voor de connoisseur die Primer al gezien heeft. Claude stelde niet teleur Wel jammer van het afgeraffelde einde. | |
Dat zit wel Schnorr.
| Masters of the Universe (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.5 | Genre: Action, Adventure, Fantasy | Runtime: 140 min | MPAA: PG-13 Doet me weer terug gaan in die goede oude tijd met die cartoons. Heerlijke film, wel simpel, maar toch zeker wel vermaakt. Die flauwe humor van skeletor en andere onzinnigheden kon ik wel van genieten. | |
| Affection (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Horror, Sci-Fi, Thriller | Runtime: N/A | MPAA: N/A Meh, mediocre at finest. Een vrouw lijdt aan geheugenverlies en er gebeuren steeds vreemdere dingen in de film. Het plot wordt halverwege duidelijk, maar daardoor ook minder spannend eigenlijk. Ik hoopte op een ander verloop van de film. Maar het is wel een logische stap in de film spoiler: Af en toe wat spannende scenes met diverse mysteries die ronddwarrelen, maar er gebeurt ook niet echt veel.Ik dacht op een duistere entiteit die bezat nam van het gezin, maar ze waren al die tijd gekloond. Dat is ook wel weer verraden door die plek in hun nek eigenlijk. | |
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Gisteren heb ik Project Hail Mary gezien. Echt fantastische feel good film! Van mij krijgt die een 9. Echte syfy. Alles is aanwezig: ruimtereis, alien, redden Aarde, maar dan op een andere manier gepresenteerd. En natuurlijk Ryan Gosling
.
Van alle syfy onderdelen meest ongeloofwaardige is het feit dat Ryan Gosling geen ‘mate’ heeft
.
Van alle syfy onderdelen meest ongeloofwaardige is het feit dat Ryan Gosling geen ‘mate’ heeft
Hmm vind er weinig tot niets hilarisch aan moet ik zeggen. Nu niet en destijds ook niet. Het gelaat misschien van der?wmterhaar schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:59:
[...]
Er is één scene waarbij ik onbedaarlijk de slappe lach van kreeg, één van de weinig grappige momenten in een film van een regisseur die eerder toch dijenkletsers als Braindead had gemaakt. (Zoekt) De betreffende scene staat op YouTube!
[YouTube: The Lord of the Rings - The Mirror of Galadriel (Extended Edition HD)]
Ik vind die Lord of the Rings film best oké, maar dit is toch echt niet te doen?
en verder, LOTR > best movies ever natuurlijk
| Transformers One (2024) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.6 | Genre: Animation, Action, Adventure | Runtime: 104 min | MPAA: PG Ik had zin om een lekkere popcorn film te kijken op de bank, maar dat bleek een deceptie (see what I did there? Wat ik altijd dacht dat een simpele Transformers film zou zijn, bleek uiteindelijk een heel mooi en goed verhaal te zijn over Orion Pax en D-16 die van mijnwerkers uitgroeien tot Optimus Prime en Megatron. Grafisch is de film ontzettend goed en het geluid was ook echt spectaculair voor een animatiefilm. Natuurlijk is de film voorspelbaar, maar het zit zo goed in elkaar dat ik hem in 1 ruk heb uitgekeken zonder ook maar enig moment van “mwa”. Al met al baal ik er eigenlijk wel van dat ik hem destijds niet in de bios ben gaan kijken. Ik geef de film dan ook een dikke 8. | |
| Hannah (2017) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.9 | Genre: Drama | Runtime: 93 min | MPAA: TV-MA Het verhaal lijkt misschien minder uitgewerkt in deze film, maar het afdoen als een middelmatig werk op basis van zo'n (gebrekkige) analyse zou de film echt geen recht doen. Het is de perfecte weergave van een koortsachtige droom van een bejaarde. De openingsscène zet de toon en is uitstekend. Dat geldt ook voor het einde en alles daartussenin. Het vertelt het verhaal op zo'n manier dat je kunt voelen wat de hoofdpersoon denkt en welke beslissingen ze neemt. De film heeft zorgvuldig gekaderde en gelaagde shots. Ze zijn indirect, waarbij het hoofdpersonage vaak maar half in beeld is of er zelfs helemaal buiten valt. Door de scherptediepte is een deel wazig, enzovoort. Dit lijkt misschien een beetje vreemd, maar het werkt absoluut. Ook op het gebied van geluid valt er niets te klagen. De film maakt gebruik van diegetisch geluid en de omgevingsgeluiden zijn behoorlijk luid, wat alles intenser maakt. Ik ben een groot fan van diegetisch geluid en, zoals alles wat hierboven is genoemd, is het hier buitengewoon goed gedaan. Tel daarbij op het fantastische (meestal ingetogen) acteerwerk van Charlotte Rampling, en deze film is zo goed als het maar zijn kan. | |
Oh ja, gezien op CineMember.
| The Devil Wears Prada 2 (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.4 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 119 min | MPAA: PG-13 Wellicht een review die je niet zo snel op Tweakers gaat vinden. Ik vond deel 1 leuk en was benieuwd naar deel 2. Mijn vrouw lachte mij uit dat ik dit soort films kijk maar laat me lekker. Deel 1 was in ieder geval een stuk leuker. Dit kijkt wel makkelijk weg maar teert vooral op bekende verwijzingen naar deel 1 dan dat het echt iets nieuws of leuks met zich meebrengt. Tel daarbij op dat de nieuwe personages niet boeiend zijn en je houdt een vrije magere achtergrond film over. | |
| Ladies First (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.8 | Genre: Comedy | Runtime: 90 min | MPAA: R Oke een film met Sasha Baron Cohen in de hoofdrol hoef je sowieso al geen hoge verwachtingen bij te hebben, maar toch had deze film best een goede boodschap. In de film belandt de hoofdrolspeler in een parallel universum waar vrouwen het voor het zeggen hebben en is elke man-vrouw rol die je je kan bedenken omgedraaid. Lady of the Rings, vrouwelijke paus, mannen die worden aangesproken door vrouwelijke taxi chauffeurs met hey pssst schatje. Hoewel het sterk overdreven is is het ergens best confronterend waar vrouwen mee te maken krijgen in de maatschappij (in meer of mindere mate). Dat maakt de film eigenlijk best aardig. | |
| Eagles of the Republic (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Action, Drama, Thriller | Runtime: 129 min | MPAA: N/A George Fahmy (Fares Fares) heeft het goed voor elkaar: hij is de populairste filmster van Egypte, "de farao van het scherm", met de bijbehorende lifestyle met veel jongere vriendin (Lyna Khoudri), een PA en manager die alles regelen en veel feestjes. Als kopt is hij ook een beetje een outsider, wat hem wantrouwen van het regime oplevert, maar als voordeel heeft dat hij in tegenstelling tot zijn vrouwelijke tegenspeler Rula (Cherien Dabis) ook niet echt een imago van brave moslim hoeft op te houden, hoewel de kerk ook wel zijn bedenkingen heeft bij zijn lifestyle. Wel heeft George de problemen die je bij dit soort leven verwacht: een slechte relatie met zijn zoon Rami (Suhaib Neshwan), die jongere vriendin, die geen acteertalent heeft, maar wel via George een rol wil in een grote film, impotentie en herkend worden bij de apotheek als je daar wat aan wilt doen. Dan krijgt de lange, slanke en scherpe beneuzde George het aanbod de kleine, dikke generaal El-Sisi te spelen in een patriottische film. George heeft er weinig zin in, maar het blijkt een aanbod dat hij niet kan afslaan, want goh, er is toch wel veel verkeer bij die universiteit waar Rami studeert en het zou wel vervelend zijn als zo een jongen bij een ongeluk betrokken raakt. Bij de opnamen verschijnt dr. Mansour (Amr Waked), een man die 'sinistere geheim agent' uit al zijn poriën ademt en vanaf dat moment een belangrijke rol in Georges leven gaat spelen. (Een lange, knappe acteur die El-Sisi speelt in propaganda blijkt op werkelijkheid gebaseerd en was voor de Zweeds-Egyptische regisseur Tarik Saleh de inspiratie voor de film volgens een interview in Het Parool.) Via de opnamen wordt George steeds dieper het regime in getrokken, waarbij deze acteur steeds meer geregisseerd als een bijrolspeler in het spel dan de legertop speelt om de macht. Als liefhebber van een goede paranoïde politieke thriller heb ik ouderwets genoten van Eagles of the Republic. Sinds de ondergang van de dictaturen in Zuid-Europa en Zuid-Amerika en de betrokkenheid van de VS daarbij, worden ze niet meer zo gemaakt (waarschijnlijk dat daarom een film als O Agente Secreto terugvalt op die periode.) De poster is ook helemaal in stijl. Het El-Sisi regime heeft natuurlijke grote overeenkomsten met die tijd en daar maakt Saleh optimaal gebruik van. Ik vind het vooral mooi hoe de film begint als een luchtige komedie over een playboy acteur, maar langzaam steeds duisterder wordt, zonder dat de betrokken figuren uit het regime ooit iets anders worden dan belachelijke idioten met een godcomplex. Een dictatuur is een klucht van botsende grote ego's met weinig verstand (een zaal vol Hegseths), totdat er een geblindeerde limousine voor je deur staat. Toch maar snel die andere twee films uit Salehs Cairo trilogie bekijken. (Gezien in Cinecenter) | |
| Ice Cream Man (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 3.8 | Genre: Horror, Thriller | Runtime: 86 min | MPAA: Not Rated Ik denk dat deze film prima op zijn plek zou zijn op de Nacht van de Wansmaak, als dat film festival nog bestond. Het plot slaat echt nergens op. En bijzonder knap van Eli Roth: Een horror film maken met aardig wat blood & gore en meerdere over-the-top kills, die toch werkelijk geen seconde eng of spannend wordt. Dit komt imo deels door het volslagen idiote plot, maar ook door de zeer vreemde muzikale ondersteuning en de soms wat vreemde acteer keuzes. Dit lijkt nog het meeste op een inspiratieloze kruising tussen Braindead, Children of the Corn en Shaun of the Dead. Het IMDB cijfer kan ik prima mee leven. | |
Voor als je geïnteresseerd bent in de Odyssee maar niet het complete boekwerk wil lezen, staat op Arte een tiendelige reeks korte filmpjes over het verhaal en enkele hoogtepunten. Wel in het Frans of Duits met Engelse ondertiteling.
https://www.arte.tv/en/videos/080116-011-A/great-myths-the-odyssey-1-10/
Sowieso een heel fijn kanaal met veel films, cultuur en documentaires
https://www.arte.tv/en/videos/080116-011-A/great-myths-the-odyssey-1-10/
Sowieso een heel fijn kanaal met veel films, cultuur en documentaires
| Punks (2019) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Documentary | Runtime: 90 min | MPAA: N/A Goede documentaire over ontspoorde tieners die naar Frankrijk worden gestuurd om aan zichzelf te werken. Wat me enigszins frustreerde, is dat het lijkt alsof ze tijdens hun verblijf geen enkele vooruitgang hebben geboekt. Ik hoop dat dit niet waar is, en voor zover ik weet was dat zeker niet het doel van deze documentaire. Het laat wel zien, met name in één geval, hoe hun achtergrond (gezinssituatie) de oorzaak kan zijn van de meeste of zelfs alle problemen. En hoewel deze tieners zelf ontspoord zijn, zijn de ouders ook niet geheel onschuldig. Als ik het niet allemaal al eerder had gezien, zou ik deze film waarschijnlijk een hogere waardering geven. | |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.9 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 108 min | MPAA: PG-13 Twee weken geleden hebben we Supergirl samen gekeken. We waren best benieuwd naar deze film, vooral omdat er online zoveel kritiek op was. Vaak zie je dat mensen een film dan al van tevoren afschrijven, terwijl het uiteindelijk best meevalt als je hem zelf een kans geeft. Het verhaal gaat over Kara (Supergirl) die eigenlijk nogal klaar is met alles. Als haar hond Krypto gewond raakt door een giftige pijl, gaat ze er vol achteraan om hem te redden. Ze krijgt hulp van Ruthye, een jong meisje dat ook nog een appeltje te schillen heeft met dezelfde kerel. Samen vliegen ze van de ene vage planeet naar de andere om die gast te grazen te nemen. Het is geen meesterwerk, maar ook zeker niet slecht. Ik heb de laatste tijd slechtere films gezien, zelfs van Marvel. Er zit leuke humor in die gelukkig niet te flauw wordt en het verhaal kijkt gewoon lekker makkelijk weg. Wij hebben ons er in ieder geval prima mee vermaakt, het is een prima popcornfilm die de keiharde kritiek online wat mij betreft niet verdient. Als je zin hebt in een makkelijke actiefilm met humor, kun je deze gerust kijken. ![]() | |
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
| Rush (2013) | ![]() |
| Tweakers: 8.5 | IMDb: 8.1 | Genre: Biography, Drama, Sport | Runtime: 123 min | MPAA: R Sterke rol van Daniel Bruhl als Niki Lauda. Chris Hemsworth heeft het benodigde charisma en swagger wel om James Hunt te spelen, maar hij kan het Engelse accent niet consequent aanhouden en dat irriteert me behoorlijk. Doe het goed of doe het niet. Verder wel aardige film over hun rivaliteit en hoe ze op totaal verschillende manieren allebei een klootzak konden zijn. Maar dat is helaas een eigenschap die je nodig hebt om zo ver te kunnen komen. Wat ook wel jammer is: Op de ontwikkeling van enkele personen na, had je de rest van de cast net zo goed kunnen vervangen voor bordkarton want meer diepte krijgen ze niet. | |
| The Endless (2017) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.5 | Genre: Horror, Mystery, Sci-Fi | Runtime: 111 min | MPAA: Not Rated Tijd voor low-budget weird wednesday In deze film draait het om een karakterstudie tussen twee broers die toevallig Justin en Aaron heten en samen in een cult hebben gezeten na een ongeluk. Op latere leeftijd gaan ze weer terug. De regisseurs zijn Justin Benson en Aaron Moorhead, van o.a. Loki S2, dus dat maakt het al een beetje meta zonder een cool AR-brilletje. In tegenstelling tot bij een andere bekende low-budget(cult!)film zoals Primer wordt je hier meer een atmosferische situatie binnengetrokken. Als een soort bubbel waaruit je niet meer kan ontsnappen. Na het begin lijkt het een standaard woensdagavondfilm zoals je ze vroeger op RTL zag. Benson en Moorhead maken er met het beperkte budget echter iets anders van. Hints die gedropt worden en manen die tevoorschijn komen zorgen ervoor dat de aandacht bijna even verschuift naar een binnenkomend gesprek met Mulder die nog steeds op zoek is naar Scully. Zover komt het echter niet. Trauma lijkt nog op de voorgrond te blijven staan. Dit was één van de films die Claude mij gaf toen ik vroeg om films die ik ab-so-luut nog niet gezien zal hebben. Op zich is het wel een leuke puzzelfilm waar meer in zit dan op het eerste gezicht lijkt. Je moet de film eigenlijk in een oneindige loop opzetten. Dus misschien wordt het cijfer hoger zodra ik er een volgende kijksessie op heb zitten. Of dat in de toekomst of in het verleden gaat gebeuren? Dat moet nog blijken. spoiler: Wat ik me nu vooral afvraag: zijn ze ooit eerder uit de cult ontsnapt? | |
Dat zit wel Schnorr.
| RoboCop (2014) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.1 | Genre: Action, Crime, Sci-Fi | Runtime: 117 min | MPAA: PG-13 Yup, dit is niet het origineel inderdaad. Released ergens achter in de periode dat er een hoop remake's "out of the woodworks" kwamen dat bleek wel uit de 6 op IMDB en de 50/49 op RottenTomatoes. Als ik het goed begrepen heb was men aardig "remake-moe" in die periode. Ik scoor hem wel wat hoger, ik ben nu eenmaal een fan van dit spul maar ja, het is duidelijk niet het origineel. Ook vind ik Joel Kinnaman een prima acteur, hij was erg goed in oa.. Snabba Cash en Altered Carbon, maar hij heeft al divers werk geleverd. Prima effects natuurlijk want het is geen 1987 meer. Meest opvallende is nog wel het afwijken van de fameuze "shotgun"-scene waarbij in het origineel Alex Murphy (Peter Weller) omver geknald wordt. Nou vraag ik mezelf een beetje af of ze het niet aan durfden hoe ze die iconische scene eer konden aandoen of dat ze gewoon dachten....."meh....we doen het anders". Ook de "wakker worden als half man/half machine" haalt het zeker niet bij het origineel helaas. Ook vond ik het gevecht tussen Mattox (die legerdude die niks heeft met de x-over tussen "man and machine" en 100% pro-robot is) aardig teleurstellend. Alex neemt het daarinop tegen een zwik robots en dat is echt een schietpartij van niks met alleen maar herhalingen, veel te makkelijk gedaan. De film duurt al 1h:57m dus meer zat er blijkbaar niet in, jammer. Dat had een veel betere scene mogen zijn. Het oppakken van criminelen door Robocop sneeuwde in deze film namelijk meer onder ten faveure van "het drama" rondom Alex zelf en het tot Robocop verworden. Simpel gesteld; het origineel is beter maar net zoals met films als Total Recall merk je wel dat als je die films kijkt dat we gruwelijk verwend zijn met de hedendaagse techniek van specials effects in de breedste zin van het woord. Zelfs lowbudget producties doen dit nu (vaak) beter dan films uit de jaren 80. Dit is een beetje open deur natuurlijk en niets ten nadele van de oudere films maar weet waar je aan begint als je nog eens een "oldie" aanslingert. Paar dingen nog........Gary Oldman is nagenoeg altijd goed en ook Samuel L Jackson haalt hier meer uit het onderste van de kan dan Joel Kinnaman. Micheal Keaton zie ik liever als Batman overigens dan dat hij hier de rol speelt van als baas van Omni-Corp. Onderaan de streep toch gewoon wel met plezier zitten kijken maar het had wat meer mogen zijn maar vast niet de laatste keer dat ik deze aanslinger. Thank you for your cooperation, good night. | |
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
| The Drama (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Comedy, Drama, Romance | Runtime: 105 min | MPAA: R Een psychologisch drama. Acteerwerk is erg goed en een paar goede grappen. Het plot is wat mager. Prima, vermaak, maar ik bleef achter met het wat moet ik hier nu precies van vinden gevoel. | |
| Black Bag (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.7 | Genre: Drama, Mystery, Romance | Runtime: 93 min | MPAA: R Het geheel komt traag op gang, prima stijl, leuke spionagefilm. Wel iets te sterk verhaal, maar het was verder prima. Mooie setting en een spionage film, waar ik erg van houdt, daarom zal ik al ligt wat positiever zijn. | |
| Smurfs (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 4.3 | Genre: Animation, Adventure, Comedy | Runtime: 89 min | MPAA: PG Met de kinderen gekeken, die er wel van genoten hadden. Zelf vond ik het een slechte (kinder)film. Heel druk en het gaat alle kanten op. Hier had veel meer ingezeten. | |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.5 | Genre: Action, Drama, Mystery | Runtime: 145 min | MPAA: PG-13 Ik vond het een mooie film, muziek van John Williams top! Ik heb van te voren niets gezien en niets gelezen. Originele echte Steven Spielberg film, maar haalt het nergens bij eerdere toppers. Kwaliteit is wel goed, maar hij heeft gewoon betere films gemaakt. Sowieso mooie plaatjes de hele film door. Al met al wel enorm genoten. | |
| Backrooms (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Horror, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 110 min | MPAA: R Behoorlijk zieke film. Veel meer wil en kan ik er niet over zeggen. Het ligt je of het ligt je niet. Ook bij deze: kijk in ieder geval geen trailers of lees reviews. Van begin tot het eind spannend door de manier van filmen, de vele geluidseffecten en constant het onverwachte. | |
[ Voor 78% gewijzigd door Jumpman op 12-08-2026 18:30 ]
Vanochtend 'Spider-Man: Brand New Day' gezien. Wat een bagger! Ik wilde eigenlijk tijdens de pauze weglopen, maar had ergens de hoop dat de tweede helft beter zou worden. I was wrong.
Blegh!
Blegh!
| Tweakers: N/A | IMDb: 8.5 | Genre: Action, Adventure, Fantasy | Runtime: 172 min | MPAA: R Heb The Odyssey nu twee keer gezien (1x dolby cinema, 1x digital IMAX) in twee weken tijd. Beide keren mij niet verveeld, het tempo was goed en de drie uur was zo om. Raamvertelling werkte ook goed, net als in het origineel. Dat het geen 1 op 1 vertelling is van het origineel boeide mij niet zo. Dat is in een film van drie uur niet te doen, er moeten keuzes gemaakt worden. Visueel zat het goed in elkaar, muziek origineel hoewel ik het iets minder sterk vond. Uiteraard was zoals wel vaker in Nolan films het geluid laten we zeggen luid afgemixt. Qua acteer werkt was alleen Anne Hathaway die er echt boven uitstak. De rest deed het goed maar voor een sterrencast niet uitzonderlijk. Denk dat heel veel rollen door een andere acteur/actrice net zo goed uit de verf waren gekomen. /edit, ik vergeet de bijrol van Samantha Morton als Circe/Kirke, dat had wel langer mogen duren. Voor mij niet de beste Nolan film, maar wel een heel vermakelijke en een film die ik over een paar jaar prima nog een keer in de bios zou willen zien (net als bijvoorbeeld Interstellar). Interstellar en The Dark Knight vond ik beter, Oppenheimer iets minder dan The Odyssey. | |
Dat is behoorlijk anders dan IMDB (8.1) of rotten tomatoes (90%), dus ben wel benieuwd waarom.Yonix schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:14:
Vanochtend 'Spider-Man: Brand New Day' gezien. Wat een bagger! Ik wilde eigenlijk tijdens de pauze weglopen, maar had ergens de hoop dat de tweede helft beter zou worden. I was wrong.
Blegh!
Vond je de vorige 2 (no way home met al die 'fanservice' oude spiderman-acteurs, en die daarvoor met Mysterio/Quentin Beck) wel goed, dan?
En waarom was deze zo matig, had je niets met de villain, of de algehele verhaallijn dat
spoiler:
(niet echt een spoiler, want dat zat al in de vorige film, maar better safe than sorry iedereen hem vergeten was?
[ Voor 11% gewijzigd door sewer op 12-08-2026 16:47 ]
| Tweakers: N/A | IMDb: 8.5 | Genre: Action, Adventure, Fantasy | Runtime: 172 min | MPAA: R Afgelopen weekend gezien. Met korte broek in de bioscoop was aan de koude kant Laat ik met de TLDR beginnen, de moeite waard. Historisch een interpretatie maar daar stoor ik mij niet aan. Acteerwerk een dikke voldoende. Filmwerk, echt mooi maar de echte Imax beleving ... voegt altijd wat toe maar bij deze film niet een vette plus (veel bluescreen). Tom Holland in de eerste scenes maakten mij even bang met een te grappige vertolking maar hier zeker alle credits, dat was niet zo, geen Spiderman imitatie. Na tien minuten zat ik in zijn rol. Zendaya, had van mij anders gecast mogen worden. Zeker omdat in de voorfilms Dune voorbij kwam, snap ik niet dat men zijn geweten in bijna exact dezelfde setting gekopieerd heeft neergezet (ik heb niets tegen deze geweldige actrice maar de setting zoals hier gebruikt klopt niet). Anne Hathaway, echt sommige acteurs/actrices krijgen als ze ouder worden alleen maar meer karakter, echt heel goed gedaan. Ik zou Matt Damon ook in dit rijtje willen zetten, Odysseus heel goed neergezet. Het verhaal daar kun je alle kanten op. Vond het een amusante interpretatie en daarmee geslaagd. Soms over-the-top soms, heel-down-to-earth, redelijk in balans. Uiteindelijk draait de film maar om één element: wroeging. Vond de scenes dat Odysseus zijn manschappen bijna laconiek, na de prophecy, de keuzes bijna passief laat gebeuren een beetje vreemd. Ook vreemd dat iedereen heel loyaal en trouw is aan Odysseus maar na verkondiging van de prophecy een hele grote groep heel boos is omdat ze niet begraven zijn waar eerder in de film uitgelegd werd waarom dat soms niet kan; ach een goede achtervolgingsscène mag er altijd in natuurlijk. IMax, ik vond dit geen specifieke film voor IMax. Relatief gezien waren er veel dialogen en dichtbij scenes, natuurlijk ook echt mooie breedte scenes en inderdaad die waren scherper maar lyrisch? Nee, dat was ik niet. Geluid bij ons stond niet te hard, gewoon lekker stevig waarvoor ik naar een bios ga (wel bij Oppenheimer meegemaakt dat ik vingers op de oren had). Voor de rest vond ik voor de pauze een aantal beelden herhalend terug komen die wat mij betreft ook weggelaten hadden kunnen worden; mijn geheugen is niet zo slecht dat dit binnen een uur twee keer herhaald hoeft te worden (en daarmee de actiescènes iets verlengen, wat die waren zeker goed). Voor de pauze vond ik dat het tempo aan de lage kant lag, ik heb een twee/drie keer om me heen gekeken, dit werd in de tweede helft goed gecompenseerd. Al met al een film die het kijken waard is. Archeologisch en historisch vast incorrect is maar ik heb me zeer goed vermaakt. Iets dat de laatste jaren toch met de nieuwere films wel eens heel wisselvallig was. Generiek advies, zeker een bioscoop bezoek waard! Ik zou niet wachten tot deze in de streaming gaat. | |
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.
Een aantal dingen die het, voor mij, een slechte film maakte:sewer schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:23:
[...]
Dat is behoorlijk anders dan IMDB (8.1) of rotten tomatoes (90%), dus ben wel benieuwd waarom.
Vond je de vorige 2 (no way home met al die 'fanservice' oude spiderman-acteurs, en die daarvoor met Mysterio/Quentin Beck) wel goed, dan?
En waarom was deze zo matig, had je niets met de villain, of de algehele verhaal lijn datspoiler:(niet echt een spoiler, want dat zat al in de vorige film, maar better safe than sorryiedereen hem vergeten was?)
spoiler:
Er is vast nog wel meer, maar dit is mij bijgebleven. - De 'dynamiek' tussen Frank Castle (Punisher) en Peter Parker: Frank past (tonaal) he-le-maal niet in het plaatje. Van mompelende, emotioneel gebroken en moordende anti-held naar comic relieve. Ugh ...

- Jean Grey die, totaal out of character, een slechterik speelt. Ze is een stalkende psychopaat, misbruikt / dood mensen en komt er mee weg? Why?
- Pacing en plot holes: sommige scènes eindigen abrupt, zijn slecht geknipt of slaan de plank volledig mis. Daarnaast neemt het aardig wat shortcuts. Waarom was de zus van Jean Grey zo bijzonder en werd Jean Grey genegeerd? Waar komt de organisatie 'Damage Control' opeens vandaan? Wie is die agente en waarom weet zij zoveel van de dingen die, klaarblijkelijk, niet voor haar ogen bestemd zijn?
- The Hand (ninja's) worden weggezet als dispossable mercenaries, terwijl het eigenlijk een elite ninja clan is. Daarnaast behoren zij niet echt tot de rogues gallery van Spider-Man. Eerder Daredevil.
- Over de rogues gallery gespoken: ik had liever gezien dat de villian een typische Spider-Man-schurk was, zoals iemand uit de Sinister Six (Kraven?) of een schurk als Mr. Negative. Maar goed, Marvel gaat natuurlijk voor het opstapje naar de mutants in MCU / Avengers: Doomsday ...
- The Hulk: opnieuw onder invloed van een mind control, net als door The Scarlet Witch in Avengers: Age of Ultron. Tevens voegt het personage niets toe aan de film. Enkel Bruce Banner heeft nog wat input m.b.t. Peter Parker zijn mutatie.
- Peter Parker zijn mutatie: much ado about nothing en vooral een plot device. Geen Man-Spider en geen monsterlijke veranderingen. Net als Peter Parker (Raimiverse) die zijn krachten tijdelijk verliest in Spider-Man 2, omdat hij geen Spider-Man meer wilde zijn - tot het moment komt dat Spider-Man toch nodig blijkt te zijn om de vijand te verslaan.
- Mary Jane en Ned: ga toch weg met die twee. Fricking irritant en niet nodig. Dat hoofdstuk is klaar, move on. Introduceer Gwen Stacy ofzo. Meteen een leuk opstapje naar Spider-Gwen - of doe iets met Cindy Moon (Silk). Maar nee, dat gedoe rond Mary Jane moet weer uitgemolken worden. Trouwens, Zendeya heb ik nooit leuk gevonden als MJ. Maar ja, ze is nu eenmaal de vriendin van Tom Holland ...
- Product placement ten top! Van Samsung tot BMW en BERO (het non-alcoholische biermerk van Tom Holland): het is lang geleden dat een film de product placement er zo dik oplegde. Laatste keer dat ik mij er zo bewust van was, was tijdens het kijken van 'Transformers' (Michael Bay).

Humbug!
| Backrooms (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Horror, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 110 min | MPAA: R Een paar dagen geleden deze film gezien. Ik was wat skeptisch, omdat de reviews nogal verdeeld zijn. Ik ben niet echt bekend met de lore, maar heb er wel iets van meegekregen na het zien van de trailer. Ik vind het vooral knap dat een plaatje ergens op een internetforum zo'n gevolgen kan hebben en heel bijzonder dat iemand die de lore eigenhandig uitgediept heeft met YouTube videos mbv blender, de kans krijgt er een bioscoopfilm van te maken met een aardig budget en iig 1 bekende acteur. De film had meerdere kanten uit gekund en ik heb (net als enkele youtube-recensenten) het idee dat er het een en ander uitgeknipt is. Ik was vooral benieuwd naar het ontdekken van de backrooms en de film belicht dat maar zeer beperkt. Ik heb ergens begrepen dat er bij succes mogelijk nog een serie gaat volgen, dus laten we hopen dat dat het geval is. Het concept leent zich veel meer voor een serie. En er zijn veel onbeantwoorde vragen en richtingen die het verhaal nog uit kan gaan. Ik vond de film best prima, wellicht maakt het het "gewone publiek" geïnteresseerd genoeg in een vervolg en gaan we die ook krijgen. | |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.5 | Genre: Action, Drama, Mystery | Runtime: 145 min | MPAA: PG-13 Gisteren deze film gezien. Ik wist niet goed wat ik er van moest verwachten, de reviews waren niet echt positief. Ik ben een scifi fan en het idee van geavanceerde aliens (en hoe ze weergegeven kunnen worden) fascineert me enorm. Toch ben ik ergens wel blij dat deze film niet echt die kant van sci-fi uitgegaan is en het zich meer richt op de weg naar het wereldwijd kenbaar maken van het bestaan van buitenaards leven. Dat geeft het iets meer diepgang, maakt het soort van herkenbaar en geeft het een wat uniekere draai. Die uniekere draai maakt het geen 13 in een dozijn film, dus dat is wel positief. Echt interessant vond ik het allemaal dan weer niet. Grappig om een keer gezien te hebben, maar daar blijft het dan ook bij. | |
[ Voor 30% gewijzigd door LA-384 op 12-08-2026 19:53 ]
| The Nile Hilton Incident (2017) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 111 min | MPAA: Unrated Na het succes van Eagles of the Republic, zowel een prima film als één die lekker wegkijkt, snel ook een andere film uit de Caïro Trilogie van de Zweeds-Egyptische regisseur Tarik Saleh gekeken op Mubi (dat via zijn distributeur Cinéart ook Eagles of the Republic uitbrengt): The Nile Hilton Incident. De films liggen in elkaar lijn, zowel qua onderwerp als qua kwaliteit, maar waar The Eagles of the Republic een politieke thriller is, is The Nile Hilton Incident een rasechte film noir. We hebben een kettingrokende loner van bedenkelijk allooi als protoganist, de corrupte politie-inspecteur Nourredine Mustafa (Fares Fares weer), die tegen wil en dank een moordzaak op een mooie dame in het hotel uit de titel moet oplossen. Dat lijkt simpel, want er is een fotorolletje (wat is een noir zonder fotorolletje?) met compromitterende foto's van het slachtoffer en de hoofdverdachte. Identificatie is vervolgens een eitje, want ze blijken beiden op enorme billboards in de stad te staan. Zij als aanstormend zangtalent, hij (Ahmed Selim) als één van de grootste vastgoedontwikkelaars van het land. En er is ook nog een Soedanees kamermeisje Salwa (Mari Malek) als getuige, maar die voelt de "weet te veel" bui al hangen en duikt onder. Maar feiten zijn niet de waarheid, want de waarheid, dat is iets dat je kan manipuleren met flous en macht. En dat is wat iedereen doet. Het is ieder voor zich en de leugen die regeert in de betonnen jungle van Caïro. Je zou bijna zeggen: "Forget it, Nourredine. It's Caïro." Verder bevat The Nile Hilton Hotel essentiële noir-onderdelen als een karakter met de naam 'Nagy de Tunesiër' (Hichem Yacoubi), een opiumkit en een femme fatale (Hania Amar). Na twee films is me sowieso duidelijk dat Saleh een regisseur is die houdt van vrouwelijk schoon. Ook Malek, die Salwa speelt, blijkt model. Het verhaal speelt zich af aan de vooravond van de revolutie die het regime Mubarak ten val bracht (en die kort daarna werd gevolgd door Al-Sisi's contrarevolutie), maar The Nile Hilton Incident is meer een illustratie van het soort toestanden dat leidde tot die revolutie, dan dat die een rol speelt in het verhaal. (Gezien op Mubi) | |
Wacht, die film begint toch met dat spectaculaire tracking shot door de pub, dat je er juist meteen helemaal in zit?Jumpman schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:00:
Black Bag (2025)
Het komt traag op gang, prima stijl, leuke spionagefilm.
Leuk verzonnen, maar als van één film nou de trailer absoluut niet te vermijden was... Nou ja, The Drama was ook heel erg en The Invite sloeg echt alles. Die film was ik al helemaal zat, weken voordat hij eindelijk opende. Lijkt me niet de bedoeling van een trailer. Maar goed, ik hou sowieso niet van sekskomedies en Seth Rogan en toen bleek het ook nog een Hollywood-remake van een Europese film, wat ook altijd alarmbellen doet afgaan. Ik heb nu ik dit schrijf trouwens meteen weer 'Ring My Bell' in mijn kop.Backrooms (2026)
Ook bij deze: kijk in ieder geval geen trailers of lees reviews.
Echt jammer dat deze film niet zijn verdiende (en geplande) trilogie heeft gehad, maar hij deed het niet goed in de bioscoopPdeBie schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:19:Genereer je eigen UBB code review
Transformers One (2024) [Afbeelding: Transformers One (2024)] Tweakers: N/A | IMDb: 7.6 | Genre: Animation, Action, Adventure | Runtime: 104 min | MPAA: PG Ik had zin om een lekkere popcorn film te kijken op de bank, maar dat bleek een deceptie (see what I did there?)
Wat ik altijd dacht dat een simpele Transformers film zou zijn, bleek uiteindelijk een heel mooi en goed verhaal te zijn over Orion Pax en D-16 die van mijnwerkers uitgroeien tot Optimus Prime en Megatron.Grafisch is de film ontzettend goed en het geluid was ook echt spectaculair voor een animatiefilm.Natuurlijk is de film voorspelbaar, maar het zit zo goed in elkaar dat ik hem in 1 ruk heb uitgekeken zonder ook maar enig moment van “mwa”.Al met al baal ik er eigenlijk wel van dat ik hem destijds niet in de bios ben gaan kijken.Ik geef de film dan ook een dikke 8.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Klopt, je hebt gelijk, dat was een pakkende scene in het begin. Ik doelde dan ook meer op het eerste deel van de film, review dus wat verduidelijkt.wmterhaar schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:11:
[...]
Wacht, die film begint toch met dat spectaculaire tracking shot door de pub, dat je er juist meteen helemaal in zit?
Amen, en dat geldt voor elke MCU film post Infinity War.Yonix schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:10:
[...]
Een aantal dingen die het, voor mij, een slechte film maakte:spoiler:Er is vast nog wel meer, maar dit is mij bijgebleven.
- De 'dynamiek' tussen Frank Castle (Punisher) en Peter Parker: Frank past (tonaal) he-le-maal niet in het plaatje. Van mompelende, emotioneel gebroken en moordende anti-held naar comic relieve. Ugh ...
- Jean Grey die, totaal out of character, een slechterik speelt. Ze is een stalkende psychopaat, misbruikt / dood mensen en komt er mee weg? Why?
- Pacing en plot holes: sommige scènes eindigen abrupt, zijn slecht geknipt of slaan de plank volledig mis. Daarnaast neemt het aardig wat shortcuts. Waarom was de zus van Jean Grey zo bijzonder en werd Jean Grey genegeerd? Waar komt de organisatie 'Damage Control' opeens vandaan? Wie is die agente en waarom weet zij zoveel van de dingen die, klaarblijkelijk, niet voor haar ogen bestemd zijn?
- The Hand (ninja's) worden weggezet als dispossable mercenaries, terwijl het eigenlijk een elite ninja clan is. Daarnaast behoren zij niet echt tot de rogues gallery van Spider-Man. Eerder Daredevil.
- Over de rogues gallery gespoken: ik had liever gezien dat de villian een typische Spider-Man-schurk was, zoals iemand uit de Sinister Six (Kraven?) of een schurk als Mr. Negative. Maar goed, Marvel gaat natuurlijk voor het opstapje naar de mutants in MCU / Avengers: Doomsday ...
- The Hulk: opnieuw onder invloed van een mind control, net als door The Scarlet Witch in Avengers: Age of Ultron. Tevens voegt het personage niets toe aan de film. Enkel Bruce Banner heeft nog wat input m.b.t. Peter Parker zijn mutatie.
- Peter Parker zijn mutatie: much ado about nothing en vooral een plot device. Geen Man-Spider en geen monsterlijke veranderingen. Net als Peter Parker (Raimiverse) die zijn krachten tijdelijk verliest in Spider-Man 2, omdat hij geen Spider-Man meer wilde zijn - tot het moment komt dat Spider-Man toch nodig blijkt te zijn om de vijand te verslaan.
- Mary Jane en Ned: ga toch weg met die twee. Fricking irritant en niet nodig. Dat hoofdstuk is klaar, move on. Introduceer Gwen Stacy ofzo. Meteen een leuk opstapje naar Spider-Gwen - of doe iets met Cindy Moon (Silk). Maar nee, dat gedoe rond Mary Jane moet weer uitgemolken worden. Trouwens, Zendeya heb ik nooit leuk gevonden als MJ. Maar ja, ze is nu eenmaal de vriendin van Tom Holland ...
- Product placement ten top! Van Samsung tot BMW en BERO (het non-alcoholische biermerk van Tom Holland): het is lang geleden dat een film de product placement er zo dik oplegde. Laatste keer dat ik mij er zo bewust van was, was tijdens het kijken van 'Transformers' (Michael Bay).
Ik vond het écht een slechte Spider-Man-film. Daarnaast merk ik dat ik tevens he-le-maal klaar ben met heel dat MCU-gebeuren. Waar ik 'The Avengers (2012)' destijd wel 10 keer heb bezocht in de bioscoop, ben ik hier meteen weggelopen na het eindigen van de film. Ook heel de post-credits scene kon mij niets meer interesseren.
Humbug!
Ja dit was zeker een goede basis. Maar om eerlijk te zijn heb ik hem ook bewust niet in de bios gekeken omdat het mij een cash grab leek. Bleek dus allesbehalve dat te zijn.Spuugvuur schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:16:
[...]
Echt jammer dat deze film niet zijn verdiende (en geplande) trilogie heeft gehad, maar hij deed het niet goed in de bioscoopIk ben er met de kinderen heen geweest en die vonden het geweldig. Er zat nog veel meer in dit verhaal!
@Jumpman Je zegt over Backrooms: Zieke film, van begin tot einde spannend.. Mag je mij toch eens uitleggen wat er spannend aan was, want ik zat me merendeel van de film compleet te vervelen. Als een film daadwerkelijk spannend is mag hij best wat trager zijn, daar heb ik niet zoveel moeite mee als hij me maar in het verhaal trekt. Maar dat gebeurde bij Backrooms totaal niet voor mij. Dus vandaar deze vraag: Wat vond je er zo spannend aan wat blijkbaar langs me heen ging?
Nou ja, iedereen beleeft spanning anders. De één rent weg uit huis wanneer er een spinnetje aanwezig is en de ander pakt hem met blote handen op. In deze film zijn er mijn inziens genoeg momenten die je wel onder de noemer "spannend" kunt plaatsen dacht ik zo. Maar een ander vindt dat misschien saai. Dat kan allemaal.
Precies. Zo heb ik net Wasteman gekeken en hoewel alle reviews op Letterboxd redelijk positief leken vond ik het maar een gare film waar nogal wat op aan te merken is. Had er een Netflix gevoel bij.
Blijkbaar op een manier geschoten die mij niet ligt.
Is met heel veel van dat soort films tegenwoordig. Insidious, Disturbed, Backrooms … Zo werd ‘Weapons’ ook de hemel in geprezen, want ‘disturbing’ en ‘scary’. Echter, ik vond het maar een saaie bedoening.josh-hill schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 01:05:
Precies. Zo heb ik net Wasteman gekeken en hoewel alle reviews op Letterboxd redelijk positief leken vond ik het maar een gare film waar nogal wat op aan te merken is. Had er een Netflix gevoel bij.
| Redoubt (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: N/A | Runtime: N/A | MPAA: N/A Karl-Göran (Denis Lavant) is een ouderwetse boerenknecht uit een plattelandsdrama: een beetje vreemd, laagbegaafd wellicht, maar wel oersterk en een oneindig veel betere doe-het-zelver dan ik ooit zal zijn. Hij neemt de koudeoorlogsvoorlichting van de Zweedse overheid - Kriget kommet! - uiterst serieus en begint een eigen atoombunker te bouwen. Met muren van meters dik, postbuizen voor alle families van het dorp én de koning, maar ook met ramen. Die metselt hij wel dicht als het zover is. Dat is de film: Karl-Göran die zijn bolwerk bouwt, afgewisseld met scenes uit het leven in het boerendorp. Heel veel meer plot is er verder niet. Skoog probeert er wel een soort einde aan te brouwen, spoiler: - maar dat kwam er voor mij niet helemaal overtuigend uit.waarin Karl-Göran beseft dat hij vast is komen te zitten in de atoombunker in zijn hoofd - en maar wachten, wachten, wachten op wat nooit komt Toch is het geen verkeerde film, vooral omdat Denis Lavant de ideale hoofdrolspeler is. Zijn hoofd is inmiddels verweerd en zijn lichaam nog taniger dan het al was, maar hij heeft wel nog steeds dat beetje verende in al zijn bewegingen dat een enorme kracht in de magere spieren doet vermoeden. En hij spreekt zijn teksten gewoon zelf uit in het Zweeds; gelukkig geen Italiaanse dubtoestanden hier. Fraaie zwart-witbeelden ook, beetje Tarr-achtig sfeertje soms. En af en toe net dat vleugje humor dat nodig is om de vaart er in te houden. Maar het is ook wel vaak een bekende take op dit soort arthouse plattelandsdrama. De sympathieke zonderling, de vervelende pubers, het dorpsfeest, de voiceover van iemand die het vertelt alsof het een jeugdherinnering is: je kan het allemaal uittekenen. Langer dan de 85 minuten die het duurt had ook niet gemoeten. (Gezien in De Uitkijk) | |
Oh ja, dat zat er natuurlijk ook nog inYonix schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:10:
[...]
Een aantal dingen die het, voor mij, een slechte film maakte:spoiler:Peter Parker zijn mutatie: much ado about nothing en vooral een plot device. Geen Man-Spider en geen monsterlijke veranderingen.
spoiler:
Het mocht niet zo zijn Had een mooie horrorfilm kunnen worden. Backrooms vs Marvel.
Dat zit wel Schnorr.
Let op:
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.

:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8MXQAWP54vkj9up6fXD8kSFn.jpg?f=user_large)