Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 295 296 Laatste
Acties:

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:45
Welke gunfactor is dat precies dan? Dat het indie is en daarom automatisch een hogere score moet krijgen?

Ik weet niet zo goed wat ik erop moet zeggen behalve dat het persoonlijk is. Ik heb dit jaar zowel steengoede indies als major studiofilms gezien. Zie ook weinig argumenten langskomen dat er voorgaande filmjaren waren waarin nou zoveel sterke films uitkwamen die ook echt next level beter waren dan de toppers van de afgelopen jaren. Eventjes een top-10 cherrypicken uit de periode 1980-2000 en dan zeggen dat het vroegah allemaal beter was is ook niet echt overtuigend. Zeker niet als je de rose-colored spectacles afzet en je even herinnert hoeveel bagger er vroeger ook uitkwam in een jaar naast die ene film die in je geheugen gegrift staat omdat je die keek met je vriendin de eerste keer dat je, you know ;)

Probleem is natuurlijk ook dat mainstream movies echt veranderd zijn; ze kosten teveel, waardoor er minder risico genomen wordt en er meer franchise content is, streaming content wordt actief geprogrammeerd op background viewing, special effects en AI vervangen steeds meer menselijke creativiteit in big budget movies. Maar dat staat niet in de weg dat er ook veel goed spul nog steeds gemaakt wordt.

Quote dan maar van Steven Spielberg:
“The older I get, the more I look at movies as a moving miracle. Audiences are harder to please if you’re just giving them special effects… but they’re easy to please if it’s a good story.”
En die 'good stories' zijn er genoeg. Je moet er beter naar zoeken. Minder goede films in de bioscoop? Absoluut. Minder goede films full stop? Not so much.
Stukfruit schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:53:
[...]

Het is nu mogelijk om alles met die pixels te doen wat je kan bedenken. Wat ik graag zou zien is dat er meer kwaliteitsfilms komen die de mogelijkheden gebruiken om iets nieuws neer te zetten.

Dus kwalitatief minder, want het ene deel van de nieuwe films maakt geen gebruik van de mogelijkheden en valt terug op woensdagavondfilmverhalen (mensen die RTL in de beginjaren keken weten), terwijl het andere deel het alleen gebruikt om overdreven en (nog meer) herhaalde nonsens te produceren.
Wat moet je met die pixels dan doen precies om er een betere film uit te halen? Genoeg video essays te vinden op youtube die perfect illustreren dat juist die mogelijkheden hebben geleid tot kwalitatief mindere films en minder mensen die begrijpen hoe een filmcamera werkt. Weer een reden waarom je je juist tot de minder dure producties moet wenden om mensen bezig te zien die niet een 'Volume' ter beschikking hebben en daarom wel een goed uitziende film schieten. Als je dat afdoet als woensdagavondverhalen (is dat de NL versie van Hallmark movies?), tja, daar ben ik het niet echt mee eens :)

[ Voor 26% gewijzigd door Dr. Strangelove op 02-03-2026 14:54 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:12
Het is gewoon net zoals met muziek. Wat de een steengoed vindt, kan de ander niet aanhoren. Geen enkel lijstje van "beste" films zal ik het mee eens zijn, behalve die van mezelf natuurlijk.

Toch heb ik wel het gevoel dat de kwaliteit gemiddeld genomen afgenomen is t.o.v. de 2010s, maar dat kan ook een smaak issue zijn. Dat wat toen geproduceerd werd en "in" was beter aansluit bij wat ik van een film verwacht. En dan bedoel ik niet eens de mainstream, want hoewel ik wel naar een aantal mainstream films ben geweest in de 2010s, vond ik ze allemaal behoorlijk tegenvallen.

Maar als je maar lang genoeg graaft, vind je vanzelf toch wel pareltjes, want die blijven gemaakt worden.

[ Voor 13% gewijzigd door josh-hill op 02-03-2026 14:30 ]

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

• Khun41
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:50
Echte topfilms worden nog wel gemaakt, alleen lijken ze minder aanwezig te zijn door het grote gros aan films wat nu door streamingspartijen wordt gemaakt. Die films zijn vaak niet meer dan opvulling en het kijken ook zelden waard. Als je dus veelal de films daar vandaan haalt, dan is er ook niet veel goeds te zien. Netflix en Amazon maken zo goed als alleen maar films/series om de bibliotheek op te vullen. Als er al een goede film te vinden is, dan is deze door een Netflix gekocht.

Maar gelukkig zijn er nog wel kwaliteitsfilms zoals een Dune 2 of een One Battle after Another te vinden.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-03 12:41

Sharky

Skamn Dippy!

Cass Casey schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:05:
Shelter (2026)[Afbeelding: Shelter (2026)]
Tweakers: N/A | IMDb: 6.4 | Genre: Action, Thriller | Runtime: 107 min | MPAA: R
Jason Statham speelt een zachtmoedige en zachtsprekende vechtmachine die… nou ja. Wat hij altijd speelt eigenlijk. Van zijn oeuvre zijn de films nauwelijks te onderscheiden van elkaar en dit is wederom van het zelfde spreekwoordelijke laken een pak. Flinterdun verhaaltje van een oud-geheim agent cq. commando die een meisje in veiligheid moet brengen, terwijl hij opgejaagd wordt door z’n oud-werkgever. That’s it? Yep. That’s it.

Met een bak popcorn wel te doen als je van Statham films houdt. Meer van hetzelfde.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]5.5 / 10
Genereer je eigen UBB code review
Je kunt de laatste 20 jaar aan Statham-films zo samenvatten inderdaad. Een getergde, afstandelijke ex-vechtmachine die in een situatie komt waarin hij een kwetsbaar persoon moet beschermen en emotioneel betrokken raakt. Daarnaast is er een wereldwijd, geavanceerd systeem dat alle camera's kan overnemen zodat je iedere persoon op aarde kunt volgen :D

This too shall pass

• Dr. Strangelove
Khun41 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:51:
Echte topfilms worden nog wel gemaakt, alleen lijken ze minder aanwezig te zijn door het grote gros aan films wat nu door streamingspartijen wordt gemaakt. Die films zijn vaak niet meer dan opvulling en het kijken ook zelden waard. Als je dus veelal de films daar vandaan haalt, dan is er ook niet veel goeds te zien. Netflix en Amazon maken zo goed als alleen maar films/series om de bibliotheek op te vullen. Als er al een goede film te vinden is, dan is deze door een Netflix gekocht.

Maar gelukkig zijn er nog wel kwaliteitsfilms zoals een Dune 2 of een One Battle after Another te vinden.
Netflix maakt zeker veel bagger maar ook goed spul. Lijstje van Netflix originals onder de link. Zitten een paar van de beste films van de afgelopen tien jaar bij wat mij betreft.

https://ew.com/movies/best-netflix-original-movies/

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:13

franssie

Save the albatross

Tweakers: N/A | IMDb: 6.4 | Genre: Action, Thriller | Runtime: 107 min | MPAA: R
Jason Statham speelt een zachtmoedige en zachtsprekende vechtmachine die… nou ja. Wat hij altijd speelt eigenlijk. Van zijn oeuvre zijn de films nauwelijks te onderscheiden van elkaar en dit is wederom van het zelfde spreekwoordelijke laken een pak. Flinterdun verhaaltje van een oud-geheim agent cq. commando die een meisje in veiligheid moet brengen, terwijl hij opgejaagd wordt door z’n oud-werkgever. That’s it? Yep. That’s it.

Met een bak popcorn wel te doen als je van Statham films houdt. Meer van hetzelfde.
Leest als een soort A-Team serie van films. Ik ga er eens eentje proberen, dank - had er nog nooit van gehoord.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:01
franssie schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:18:
[...]

Leest als een soort A-Team serie van films. Ik ga er eens eentje proberen, dank - had er nog nooit van gehoord.
Vermakelijke actiefilms, maar verwacht niet veel hoogstaand acteerwerk. Bekijk maar eens The Transporter, Crank of The Mechanic. Maakt niet veel uit welke, want ze zijn min of meer uitwisselbaar.

Statham speelde ook in Snatch. Dat is dan wel weer een briljante film.

[ Voor 7% gewijzigd door Cass Casey op 02-03-2026 15:28 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:25:
Welke gunfactor is dat precies dan? Dat het indie is en daarom automatisch een hogere score moet krijgen?
Meestal de emo gunfactor.
Eventjes een top-10 cherrypicken uit de periode 1980-2000 en dan zeggen dat het vroegah allemaal beter was is ook niet echt overtuigend.
Dat zeg ik dan ook niet :) The Rock was er al in de jaren negentig en veel verder terug kan ik me ook genoeg fouts herinneren :P
Probleem is natuurlijk ook dat mainstream movies echt veranderd zijn; ze kosten teveel, waardoor er minder risico genomen wordt en er meer franchise content is, streaming content wordt actief geprogrammeerd op background viewing, special effects en AI vervangen steeds meer menselijke creativiteit in big budget movies.
Klopt, een van de oorzaken.
En die 'good stories' zijn er genoeg. Je moet er beter naar zoeken. Minder goede films in de bioscoop? Absoluut. Minder goede films full stop? Not so much.
Zodra het (poging tot het) kijken van een film gaat lijken op werk is het geen ontspanning meer.
Wat moet je met die pixels dan doen precies om er een betere film uit te halen? Genoeg video essays te vinden op youtube die perfect illustreren dat juist die mogelijkheden hebben geleid tot kwalitatief mindere films en minder mensen die begrijpen hoe een filmcamera werkt. Weer een reden waarom je je juist tot de minder dure producties moet wenden om mensen bezig te zien die niet een 'Volume' ter beschikking hebben en daarom wel een goed uitziende film schieten. Als je dat afdoet als woensdagavondverhalen (is dat de NL versie van Hallmark movies?), tja, daar ben ik het niet echt mee eens :)
Het is de combinatie van. Als ik alleen een cliche verhaal wil dat overal kan plaatsvinden dan kan ik ook terugkijken op mijn eigen leven.

Film ontstond ooit om dingen mogelijk te maken die niet kunnen. Verhalen te tonen die inzicht kunnen verschaffen. Aliens, landen die elkaar binnenvallen, presidenten die dommer bleken te zijn dan het achterste van een gemiddeld dier, X-Men die eigenlijk heel politiek bedreven waren, enz.

Nee, ik wil niet dat er in iedere film aliens binnenvallen, maar wat ik wel zoek is materiaal dat creatief is én dit weet te combineren met een goed verhaal. Dat is waarom de films van Nolan bovengemiddeld goed worden bekeken. Je hoeft niet voor iedere film een derde akte te hebben. Je hoeft de sfx niet zichtbaar te laten zijn. Je hoeft niet steeds dezelfde karakters met smirky faces te tonen.

Vroeger vond ik film niet alleen leuk omdat het vermaak was. Sommige films hielpen om moeilijke tijden door te komen, of om even in een andere (geloofwaardige) wereld te kunnen vertoeven.

Dat ontbreekt nu allemaal opvallend vaak. Of zoals de sfx-mensen doorgaans zeggen: "je moet het voelen" :+

En creativiteit? Dat is meer dan, zoals je ziet waar veel gfx-mensen mee beginnen tijdens de reis die zal eindigen in pakketten zoals ZBrush, een knappe dame met een hertengewei op het hoofd.

En gelijk een dikke WTF: wtf, ZBrush is overgenomen door Maxon :o In mijn tijd.....

Dat zit wel Schnorr.

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-03 10:36
RoboCop (1987)RoboCop (1987)
Tweakers: 8.1 | IMDb: 7.6 | Genre: Action, Crime, Sci-Fi | Runtime: 102 min | MPAA: R
Robocop.
Bekend, berucht, geliefd en o zo interessant om nu te bekijken met alle hedendaagse films in het achterhoofd.
Het was even geleden maar wat is die film een grondlegger (enfin, je snapt me wel) voor zoveel zaken: starten met een journaal, wtf van in het begin; de satire van de reclames ed (starship troopers deed dit ook maar hier was het de eerste keer denk ik); de satire op de bedrijfswereld ed. Zelfs de iets oudere beelden (Ed-209 etc) storen eigenlijk niet; het is gewoon een complete film vind ik.

Ik denk dat iedereen het verhaal wel kent (corrupt bedrijf; creatie van nieuwe politieagent, ..)
Ik ga binnenkort robocop 2 nog eens herbekijken na x aantal jaar; eens zien of deze - zoals ik vorige week ergens las - de 'empire strikes back' is van de eerste. Maw donkerder, grauwer etc..maar nog beter :). Maar deze is terecht een klassieker.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/9.png9 / 10

• Bor
  • Laatst online: 23:46

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

KPop Demon Hunters (2025)KPop Demon Hunters (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Animation, Action, Adventure | Runtime: 95 min | MPAA: PG
Plot:

K-popsupersterren Rumi, Mira en Zoey weten keer op keer stadions uit te verkopen. Als ze niet bezig zijn met hun muziekcarrières, gebruiken ze hun geheime identiteiten als demonenjagers om hun fans te beschermen tegen het altijd aanwezige bovennatuurlijke gevaar. Samen moeten ze het opnemen tegen hun grootste bedreiging: een onweerstaanbare rivaliserende boyband, bestaande uit vermomde demonen.

Oordeel:

Gezien de relatief grote hype rond deze film had ik aardige verwachtingen. Nu de aftiteling voorbij is weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden. Het verhaal is super dun en vertaalt een soort ultiem goed vs kwaad verhaal naar een battle tussen een girl en boyband. Plat, eenvoudig en eendimensionaal. Verwacht hier geen enkele plotwending die je niet van mijlen ver ziet aankomen. Wat mij op een gegeven moment ging tegen staan is de soms robotachtige hakkelende animatie, waarschijnlijk bij de stijl horende maar totaal niet passende scene's waarbij de meiden popcorn uit de ogen huilen en meer van dat soort onzin. Het is allemaal vrij matig. Geen idee waarom dit zo'n succes is momenteel. Een 6 past prima.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.png6 / 10

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• wmterhaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:41
Derbiss schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:13:
RoboCop (1987)[Afbeelding: RoboCop (1987)]
Tweakers: 8.1 | IMDb: 7.6 | Genre: Action, Crime, Sci-Fi | Runtime: 102 min | MPAA: R
Robocop.
Bekend, berucht, geliefd en o zo interessant om nu te bekijken met alle hedendaagse films in het achterhoofd.
Het was even geleden maar wat is die film een grondlegger (enfin, je snapt me wel) voor zoveel zaken: starten met een journaal, wtf van in het begin; de satire van de reclames ed (starship troopers deed dit ook maar hier was het de eerste keer denk ik); de satire op de bedrijfswereld ed. Zelfs de iets oudere beelden (Ed-209 etc) storen eigenlijk niet; het is gewoon een complete film vind ik.

Ik denk dat iedereen het verhaal wel kent (corrupt bedrijf; creatie van nieuwe politieagent, ..)
Ik ga binnenkort robocop 2 nog eens herbekijken na x aantal jaar; eens zien of deze - zoals ik vorige week ergens las - de 'empire strikes back' is van de eerste. Maw donkerder, grauwer etc..maar nog beter :). Maar deze is terecht een klassieker.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]9 / 10
De grootste satire is het einde en veel mensen missen dat: (spoilers, voor een film uit 1987 die volgens mij iedereen wel gezien heeft, maar voor de zekerheid)
spoiler:
het RoboCop-project is uiteindelijk gewoon een doorslaand succes, dus OCP wint! De politie kan wegbezuinigd worden en die nieuwe woonwijk uit de grond gestampt. Ik geloof dat ze dat voor RoboCop 2 hebben moeten retconnen, want je zou daar dus een heel leger aan RoboCops verwachten.
Miguel Ferrer is zo goed in deze film. Ook al mijn favoriete acteur in Twin Peaks. Jammer dat hij zo jong overleden is.

• Derbiss
wmterhaar schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:31:
[...]

De grootste satire is het einde en veel mensen missen dat: (spoilers, voor een film uit 1987 die volgens mij iedereen wel gezien heeft, maar voor de zekerheid)
spoiler:
het RoboCop-project is uiteindelijk gewoon een doorslaand succes, dus OCP wint! De politie kan wegbezuinigd worden en die nieuwe woonwijk uit de grond gestampt. Ik geloof dat ze dat voor RoboCop 2 hebben moeten retconnen, want je zou daar dus een heel leger aan RoboCops verwachten.
Miguel Ferrer is zo goed in deze film. Ook al mijn favoriete acteur in Twin Peaks. Jammer dat hij zo jong overleden is.
Inderdaad zeer spijtige zaak.. :-(

• wmterhaar
josh-hill schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:10:
@wmterhaar Deze Alpha heeft volgens mij wel degelijk in de Nederlandse bioscoop gedraaid. Vanwege problemen met mijn ogen kan ik echter niet meer naar de bioscoop en moet ik met lampen aan thuis op de bank met veel moeite en veel pauzes een niet al te lange film kijken, dus gewacht tot deze te huur was. Deze film stond wel op mijn lijstje om in de bioscoop te kijken, maar ja, gezien tegenvallen van Titane had ik dat waarschijnlijk toch niet gedaan. Nu dus gehuurd bij Pathe Thuis.

Nog even opgezocht: 25 september: https://www.cinema.nl/art...ther-familiar-touch-sorda
Ah ja, dat is dan geen succes geweest. Wel logisch, want arthouse horror is altijd lastig: te arty voor het grote horrorpubliek, te horror voor het veelal oudere arthousepubliek. Op een gegeven moment zat de bij vlagen toch wel ruige trailer voor het Imagine Fantastic Film Festival voor Voor de meisjes in de FilmHallen, één van de locaties van IFFF. De oudere dames in het publiek waren niet geamuseerd. En als de recensies dan ook nog niet sprankelend zijn.

Volgens mij was zelfs The Substance niet eens echt een enorme kraker en de laatste film van David Cronenberg, The Shrouds is gewoon echt niet uitgebracht in Nederlan, niet eens als VoD. De recensie van de Filmkrant verwijst naar de import-dvd van Criterion.

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:44

Pierre

Van nature lui!

De beste films (vind ik) waar hij in speelt zijn Lock, Stock and Two Smoking Barrels en Snatch, daarna heb ik nooit meer iets van hem gezien.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Dr. Strangelove
Spy is niet slecht. Moet je wel de humor van Melissa McCarthy kunnen hebben en dat is niet voor iedereen weggelegd (mij niet, ze is trouwens verrassend goed in haar schaarse serieuze rollen).

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 02-03-2026 17:31 ]

• josh-hill
wmterhaar schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:49:
[...]

Ah ja, dat is dan geen succes geweest. Wel logisch, want arthouse horror is altijd lastig: te arty voor het grote horrorpubliek, te horror voor het veelal oudere arthousepubliek. Op een gegeven moment zat de bij vlagen toch wel ruige trailer voor het Imagine Fantastic Film Festival voor Voor de meisjes in de FilmHallen, één van de locaties van IFFF. De oudere dames in het publiek waren niet geamuseerd. En als de recensies dan ook nog niet sprankelend zijn.

Volgens mij was zelfs The Substance niet eens echt een enorme kraker en de laatste film van David Cronenberg, The Shrouds is gewoon echt niet uitgebracht in Nederlan, niet eens als VoD. De recensie van de Filmkrant verwijst naar de import-dvd van Criterion.
Hoewel Julia Ducournau gebruik maakt van body horror, hebben haar films maar heel weinig met horror te maken. Het zijn meer psychologische dramas in een fanta jasje.

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-03 08:22
The Substance (2024)The Substance (2024)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Drama, Horror, Sci-Fi | Runtime: 141 min | MPAA: R
Deze film stond al even op de radar en ik was er erg nieuwsgierig naar.

Het begin van de film is sterk en zeer goed in beeld gebracht. Goed camerawerk en kleurgebruik. Dat begon allemaal veel belovend.

Het thema is wel vaker gekozen; een ster is over haar top en staat op het punt vervangen te worden door een jonge en frisse opvolgster.
Elisabeth Sparkle, gespeeld door Demi Moore, hunkert naar haar succesvolle verleden toen ze nog aanbeden werd en krijgt de gelegenheid dit nogmaals te ervaren.

Middels 'the substance' dus. De film werkt vrij snel naar dit punt. Er wordt in grote lijnen uitgelegd wat het doet en hoe het werkt en dan gaat het natuurlijk vrij snel de verkeerde kant op.
Niet alleen met Elisabeth, maar ook met de film.
Het begint nog met een goede opbouw van wat suspense en body gore en al snel wordt de toon gelegd voor een onheilspellend verloop. De special effects zijn dan nog subliem en het beloofd een heftig ritje te worden.

Maar dan lijkt het of een andere regiseur het stokje overneemt en het budget voor de fx ver op is. Waar de logica en doordachtheid al matig was, begint het nu ronduit storend te worden.
De spanning valt volledig weg en het begint meer een slapstick te worden. Het helpt ook al niet dat de karakters in de film totaal niet likeable zijn.
Als snel interesseerde het me weinig meer wat er zou gebeuren. Het was al duidelijk waar het heen zou gaan, maar de nieuwsgierigheid bleef hoe het uitgevoerd zou worden en of het nog stompzinniger kon worden.

Nou.... ik ga niks verklappen, maar ik kan je wel zeggen dat de film er niet beter op wordt.

Een 8 voor de eerste 40-60 minuten en een 3 voor de rest. 5.5 gemiddeld dus.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.5.png5.5 / 10

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:21

AvK

Ready Set Go

Anaconda (2025)Anaconda (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 5.7 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 99 min | MPAA: PG-13
Jack Black films zijn altijd een beetje lastig te reviewen. Ja hij zit er bovenop. Je kan er niet omheen. En dan samen met Paul Rudd..... Oh jee. Zal het eerlijk bekennen, ik heb de film gezien. Maar dan wel 3 dagen achterelkaar een half uurtje. Waarom? Omdat ik het niet langer trok. Zoveel onzin, slechte overgangen en slapstick. Toch heb ik dus de film in 3x gezien. Biertje erbij en dan weer snel gewoon doen. Is hij zo slecht als sommigen zeggen. Ja eigenlijk wel. Toch ook weer niet. Het is fraai gefilmd, mooie locaties, de CGI is prima op orde en de cast is gewoon errug leuk. Vond vooral de rol van Steve Zahn, eigenlijk heet hij dus Sjef Slagroom..... (die de rol van techneut / cameraman / special effects man) speelt erg leuk. Kortom er zitten best grappige dingen in en je kan er naar kijken. In drie keer dan ja. Een sutterig zesje zoals de Friezen zeggen.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.png6 / 10

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Pierre schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:18:
[...]

De beste films (vind ik) waar hij in speelt zijn Lock, Stock and Two Smoking Barrels en Snatch, daarna heb ik nooit meer iets van hem gezien.
Hoe kan je dat dan weten als je verder niets gezien hebt? :+

Verder wei eens hoor. Wat ik de laatste jaren wel heb gezien heb daarvan vraag ik me af waarom hij zich voor dat soort pulp laat lenen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Dr. Strangelove
Twee redenen. Hij verdient consistent geld voor de studio’s. En hij weet wat zijn fans willen zien en heeft niet de behoefte daarvan af te wijken of te experimenteren. Gouden combinatie.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Ik vond em in The Meg (2018) wel aardig goed spelen. Tuurlijk stoer maar niet al te overdreven. Verder is dat ook een prima te pruimen popcorn film met werkelijk prachtige onderwater beelden. Het verhaal hoe het allemaal kwam vond ik ook wel redelijk origineel en leuk bedacht. De film werd redelijk ontvangen geloof ik maar ook vaak errug afgekraakt. Onterecht vind ik. En hier dus niet een oud strijder die door omstandigheden weer even moet schieten op alle boeven. Zijn we deze vergeten?

https://www.imdb.com/title/tt4779682

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:02

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

AvK schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:34:
Anaconda (2025)[Afbeelding: Anaconda (2025)]
Tweakers: N/A | IMDb: 5.7 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 99 min | MPAA: PG-13
Jack Black films zijn altijd een beetje lastig te reviewen. Ja hij zit er bovenop. Je kan er niet omheen. En dan samen met Paul Rudd..... Oh jee. Zal het eerlijk bekennen, ik heb de film gezien. Maar dan wel 3 dagen achterelkaar een half uurtje. Waarom? Omdat ik het niet langer trok. Zoveel onzin, slechte overgangen en slapstick. Toch heb ik dus de film in 3x gezien. Biertje erbij en dan weer snel gewoon doen. Is hij zo slecht als sommigen zeggen. Ja eigenlijk wel. Toch ook weer niet. Het is fraai gefilmd, mooie locaties, de CGI is prima op orde en de cast is gewoon errug leuk. Vond vooral de rol van Steve Zahn, eigenlijk heet hij dus Sjef Slagroom..... (die de rol van techneut / cameraman / special effects man) speelt erg leuk. Kortom er zitten best grappige dingen in en je kan er naar kijken. In drie keer dan ja. Een sutterig zesje zoals de Friezen zeggen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6 / 10
Ik vind persoonlijk een 6 een hoog cijfer voor deze film, vond hem namelijk erg matig..

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 00:45

Internet Janny

He does it for free

Dr. Strangelove schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:24:
Twee redenen. Hij verdient consistent geld voor de studio’s. En hij weet wat zijn fans willen zien en heeft niet de behoefte daarvan af te wijken of te experimenteren. Gouden combinatie.
Ik kijk altijd met veel plezier naar zijn films :)
Ja het is nooit hoogstaand, maar je weet wat je krijgt en dat is goed genoeg.

Zero compensation

• Derbiss
Dr. Strangelove schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:24:
The Mechanic en Transporter; die waren imo zijn beste. Ideale rollen voor hem maar ook filmwise zeker te pruimen. TM was ook inventief en mooi in beeld gebracht. Transporter.. ik kan niet meer op dezelfde manier naar rolschaatsen en olie kijken.. of lingerie en ziekenhuizen na Transporter 2 _/-\o_ :D

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:04

snmght

imho dan he

Derbiss schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 03:40:
[...]

The Mechanic en Transporter; die waren imo zijn beste. Ideale rollen voor hem maar ook filmwise zeker te pruimen. TM was ook inventief en mooi in beeld gebracht. Transporter.. ik kan niet meer op dezelfde manier naar rolschaatsen en olie kijken.. of lingerie en ziekenhuizen na Transporter 2 _/-\o_ :D
Zeker de Transporter films, ook altijd met mooie wagens. Ik vond beide Crank films overigens ook erg leuk. Het is geen hoogstaande cinema maar inderdaad prima popcornvermaak waarbij je weet wat je krijgt.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Derbiss schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 03:40:
[...]

The Beekeeper was ook een prima film

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:04

snmght

imho dan he

Onlangs opnieuw gezien:
Batman Begins: 8/10
The Dark Knight: 9/10

Voor het eerst gezien:
Hereditary. Stond al lang op mijn lijstje. Eigenlijk moet ik hem een flink hoog cijfer geven want de spanningsopbouw, het camerawerk, het geluid en het acteren is allemaal fantastisch. Ik vond alleen het einde onbevredigend. Voor wie hem nog niet gezien heeft zal ik dat in spoiler tags kort toelichten.
spoiler:
Ik had de hele film het gevoel dat we opbouwden naar een confrontatie met een duistere entiteit. Die confrontatie is echter uitgebleven. Op het einde lijkt die entiteit weliswaar in Peter te zitten maar dan stopt de film ook abrupt. Ik bleef ondanks de rest van de film teleurgesteld achter.
Maar hee, als ik lees wat ik over de rest schrijf dan toch het hoge cijfer: 9/10. Prachtige film.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

• Derbiss
Exocet schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:00:
[...]

The Beekeeper was ook een prima film
Vond je?
Ik vond de actie minder, het gevoel was er vooral van 'ik speel de rol zoals altijd' maar ik geloofde er gewoon niet in. Enfin, ik geloofde er gewoon niet in. Kan aan mij liggen :)

• josh-hill
Ik vond Crank (niet High Voltage) en Cash Truck stiekem wel vermakelijk.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Internet Janny schreef op maandag 2 maart 2026 @ 23:17:
[...]

Ik kijk altijd met veel plezier naar zijn films :)
Ja het is nooit hoogstaand, maar je weet wat je krijgt en dat is goed genoeg.
Nou ja Lock Stock en Snatch waren dat wel. Mechanic vond ik ook nog wel aardig maar zijn laatste films heb ik denk ik niet eens afgezien. Even het lijstje op IMDb doorgenomen; killer elite en blitz ook nog wel. Daarna ben ik afgehaakt denk ik waar hij de hoofdrol speelde.

F&F is al weer wat anders net zoals Expendables. Te veel over the top voor mijn smaak.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• josh-hill
Snatch blu-ray moet ik nog steeds eens opzetten. Lock Stock was helaas een DVD upscale, dus poepkwaliteit. Echt jammer. Kan wellicht ook liggen aan dat het 16mm film is.

• Dr. Strangelove
Beide films een paar jaar terug nog back to back gekeken. Ik vind Lock Stock nog steeds een erg goede film. Snatch heeft de tand des tijd niet zo goed doorstaan.

• josh-hill
Oei, en ik vond Lock Stock op de laatste rewatch al helemaal niks.

• Dr. Strangelove
Snatch was altijd al een remake van Lock Stock dus tja. Qua scenario was er toen al niks nieuws onder de zon. De film is een stuk toegankelijker wel, mede door deelname van een aantal min of meer bekende Amerikaanse acteurs, misschien dat dat wat mensen over de streep trekt. Voor mij doet dat juist af aan de cockney crime movie sfeer die Lock Stock zo kenmerkt. Snatch mist daarmee een eigen identiteit en wordt meer een verzameling grappige (en ja, soms ERG grappige) scenes.

• X-DraGoN
  • Laatst online: 21:40
Sniper (1993)Sniper (1993)
Tweakers: 8 | IMDb: 6.1 | Genre: Action, Thriller, War | Runtime: 98 min | MPAA: R
Gisteren had ik niet zoveel tijd, dus het is een korte film geworden (runtime van 1u38 min).
We zien "Master gunner Sgt. Thomas Beckett" (wat een titel!) (Tom Berenger) in de eerste 10 minuten van de film zijn spotter en kameraad verliezen bij een opdracht in de jungle.
Eens als hij terug thuis is, krijg hij een nieuwe opdracht om in Panama (opnieuw in de jungle) een kill te gaan uitvoeren. Maar door het overlijden van zijn vorige spotter gaan er nu iemand anders mee, die duidelijk niet zo ervaren en/of geschoold is als onze hoofdrolspeler en daar begint dus het verhaal. Eens als ze gedropped zijn in de jungle kan de rookie op sleeptouw genomen worden. Dit gebeurt allemaal niet zonder slag of stoot en er vallen natuurlijk gewonden onderweg.

Ik zou dit in dezelfde genre plaatsten als Commando alhoewel dat die bijna 10 jaar eerder uitkwam. We zien actie, we zien bloed, maar niets is erg "over the top" gory gemaakt.
Zou het misschien kunnen dat de latere games, met dezelfde titel, zich op deze film geïnspireerd hebben? De grotere rollen die Tom gespeeld heeft zijn allemaal in dit genre als ik zo zijn IMDB proflel bekijk.

Het is gewoon gemiddeld, niets uitzonderlijk.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.png7 / 10

• Dr. Strangelove
When We Were Kings (1996)When We Were Kings (1996)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.9 | Genre: Documentary, Sport | Runtime: 88 min | MPAA: PG
Ooit kende iedereen Muhammad Ali. De man was een fenomeen, niet alleen een fantastische atleet maar ook een begaafd spreker, iemand die een way with words had waar niemand aan kon tippen. Nou ja, misschien onze eigen Johan Cruyff, met wie hij in een hoop opzichten veel gemeen had, zelfs hun sterfjaar 2016.

Maar daarvoor kregen we in 1996 een van de beste documentaires die ik ooit gezien heb, When We Were Kings van Leon Gast. De film vertelt het verhaal van de ‘Rumble in the Jungle’, het world heavy weight titelgevecht dat in 1974 plaatsvond in Zaire. Ali vocht tegen George Foreman, en Foreman was de gedoodvergde winnaar. Het liep anders. Maar When We Were Kings is niet alleen een documentaire over een bokswedstrijd. De Rumble vond plaats in de Jungle omdat een onbekende, ambitieuze bokspromotor genaamd Don King een deal had gemaakt met een van de grootste monsters van de 20ste eeuw, Mobutu, dictator van Zaire en massamoordenaar. Mobutu had er 10 miljoen dollar voor over om Ali en Foreman naar Zaire te halen.

En ze kwamen niet alleen; veel zwarte artiesten werden overgehaald om de wedstrijd te omlijsten. Het werd een soort zwart Woodstock, waar grote artiesten als James Brown en B.B. King optraden en de wereld bekender maakten met hun fantastische muziek.

When We Were Kings schept een prachtig beeld van helden, monsters en een intens beeld van een historische combinatie van plaats en tijd. Prachtige film.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/9.png9 / 10

• wmterhaar
The Testament of Ann Lee (2025)The Testament of Ann Lee (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.1 | Genre: Biography, Drama, History | Runtime: 137 min | MPAA: R
Dit is nieuwe film van het stel achter The Brutalist, Brady Corbet & Mona Fastvold, alleen nu met de andere helft als regisseur. Fastvold blijkt trouwens een Noorse te zijn.

De insteek is meteen al van: "We gaan nu eens iets heel anders doen!", namelijk een musical over de Shakers, een 18e-eeuwse religieuze beweging, en de oprichter, Ann Lee (Amanda Seyfried). Hoewel: de arthouse musical is een soort van minitrend. Van het rijtje Emilia Pérez, Joker: Folie à Deux, The End en nu dus The Testament of Ann Lee, vind ik TToAL wel de meest geslaagde en dat terwijl ik ben een verdediger ben van J:FaD in zijn geheel en de musicalstukken van EP. TToAL heeft een aantal grote voordelen op de andere films: 1) de Shakers zongen in de kerk, dus er was al muziek en die past logisch in het verhaal 2) componist Daniel Blumberg, die terecht de Oscar won voor zijn geweldige score van The Brutalist en hier weer op dreef is 3) het zangtalent van Amanda Seyfried. Van dat laatste was ik niet op de hoogte, maar ze blijkt dus ook gewoon in Les Misérables en Mamma Mia te spelen.

Ik zou wel de muziek even checken voor je de film gaat kijken, want dat is toch wel heel make or break bij een musical (zo krijg je mij om die reden met geen stok naar Wicked.) Dit geeft wel een goede indruk:
Dan zie je meteen dat choreograaf Celia Rowlson-Hall zich ook heeft laten inspireren voor het soort extatische dansen en bewegen waar The Shakers hun naam door kregen.

Het plot volgt in rechte lijnen het leven van Ann Lee, van haar jeugd in Manchester (overtuigend accent van Seyfried) tot haar uiteindelijk dood in de Verenigde Staten. Fastvold is dan ook veel meer geïnteresseerd in het verbeelden van de religieuze ervaringen Lee en The Shakers en hoe die gevormd worden, dan door het plot. Dat Lees vier kinderen allemaal voor hun 1e verjaardag stierven en en dat haar man haar zijn seksuele dominantiefantasieën opdringt - hij begint nog wel met een pornoboekje (met gravures!): "Dit wil ik graag", maar keuze geeft hij Ann niet - speelt zo ongetwijfeld een rol in haar overtuiging dat seks de ergste zonde is en celibatair leven essentieel.

Het is niet zo dat Fastvold meegaat in die denkbeelden en dit een evangeliserende film is. Het is veel meer: dit is hoe deze mensen de wereld ervaarden en dat laten we hier zien zonder te oordelen. Wat dat betreft deed de film me een beetje denken aan het verder totaal andere The VVitch, want dat is ook een film die de religieuze en occulte denkbeelden van de hoofdpersonen heel sec als waarheid neerzet. En dat ascetische, het zoeken naar ware, zuivere vorm zat natuurlijk ook al erg in The Brutalist. The Shakers zijn ook bekend geworden om de minimalistische houten meubelen die ze maakten om in hun onderhoud te voorzien.

Het rare is dat TToAL ondanks al die verbeelding van religieuze extase zo toch een beetje een cerebrale film is geworden, eentje waar heel duidelijk het nadenken over de vorm en inhoud gevoeld wordt. Maar ook een heel mooie film, echt CINEMA! Beetje Kubrick-iaans wel en dat mag gerust als kwaliteitsstempel beschouwd worden. Alleen die constant aanwezige verteller zou ik weggelaten hebben.

(Gezien in Eye Filmmuseum)
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.png8 / 10

• josh-hill
De gebruikte muziek in een musical is wel beslissend inderdaad. Die vond ik goed te pruimen in Emilia Pérez. Bij de vele pogingen om La La Land te kijken, kreeg ik echter de neiging om mijn vingers in mijn oren te steken en "la la la la" te roepen. Wellicht dat het later in de film beter wordt, maar ik kwam gewoon niet door de eerste minuten heen, dus heb het na zoveel pogingen maar opgegeven. Joker 2 na al de negatieve recensies niet aangedurfd, maar dat is dus wellicht onterecht.

• wmterhaar
Bij Joker 2 kwamen al vrij snel best wel veel video's op YouTube van het type "Why the Joker 2 is actually pretty good". Die film had een paar marketingproblemen: 1) hij had vrijwel niets van doen met de eerste film qua genre en stijl (het verhaal loopt juist naadloos over) 2) het is een dik aangezet melodrama met wat (expres) camp-y elementen, echt iets voor een selecte groep liefhebbers 3) Joaquin Phoenix kan niet traditioneel goed zingen en Lady Gaga, die dat uiteraard wel kan, zingt vaak ook expres onder haar kunnen, want de regisseur wilde een soort breekbaar effect. Het is meer gericht op fans van mensen als Will Oldham en Nick Cave dan op mainstream musical- en popliefhebbers.

• Dr. Strangelove
Blue Moon (2025)Blue Moon (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Biography, Comedy, Drama | Runtime: 100 min | MPAA: R
Blue Moon is een van de grootste hits uit het Great American Songbook, een losse lijst met klassiekers uit het eerste deel van de 20ste eeuw. Veel muziek die het standaard repertoire vormden voor Amerikaanse muzikanten tot de jaren '60. Mooie nummers, maar time moves on. Zoals Lorenz Hart, schrijver van veel van deze nummers, misschien had kunnen beamen vlak voor hij relatief jong overleed in 1943.

In Richard Linklater's film wordt Hart gespeeld door Ethan Hawke. Met veel humor en gevoel laat Hawke bijna onafgebroken een stream of consciousness uit zich varen, soms geinterrumpeerd door conversaties met mensen die hem bewust of onbewust een spiegel voorhouden over hoe zijn leven ervoor staat. It's not good. Hart's alcoholprobleem heeft zijn carriere in het slop geduwd en heeft een einde gemaakt aan zijn lange samenwerking met Richard Rodgers (Andrew Scott). En hij laat zich als een tiener inpakken door de ambitieuze en manipulatieve Elizabeth Weiland (Margaret Qualley).

Ik hou van talky movies maar Blue Moon is wel heel talky met erg weinig plot development. Meer dan wat ik hierboven beschreven heb is het werkelijk ook niet. De kracht van de film zit in de kwaliteit van de dialogen en die is zeker heel hoog, met een sterke Ethan Hawke die het allemaal met verve overbrengt. Scott is niet minder en doet erg goed werk, zoals altijd trouwens, met de paar scenes die hij krijgt. Qualley vond ik minder overtuigend maar ik ben geloof ik de laatste persoon op aarde die nog niet op de Margaret Qualley adoration train gesprongen is.

Dus, traag, bij wijlen te traag, maar wel een masterclass in acting door twee superbe acteurs. Bij beiden heb ik zoals wel vaker het gevoel dat ik ze weer eens in rollen met wat meer vuurwerk zou willen zien. Als iemand tips heeft dan zijn die welkom.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.5.png7.5 / 10

• Haay
  • Laatst online: 17:00
josh-hill schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:55:
De gebruikte muziek in een musical is wel beslissend inderdaad. Die vond ik goed te pruimen in Emilia Pérez. Bij de vele pogingen om La La Land te kijken, kreeg ik echter de neiging om mijn vingers in mijn oren te steken en "la la la la" te roepen. Wellicht dat het later in de film beter wordt, maar ik kwam gewoon niet door de eerste minuten heen, dus heb het na zoveel pogingen maar opgegeven. Joker 2 na al de negatieve recensies niet aangedurfd, maar dat is dus wellicht onterecht.
Ik heb La La Land ook geprobeerd te kijken maar het was gewoon niet mijn soort film. Terwijl ik bijvoorbeeld The Sound of Music, of Jesus Christ Superstar (de 1973 film) geweldig vind en beiden al heel vaak heb gezien.

• Dr. Strangelove
Grappig. Ik heb dus niks met musicals maar ik vond La La Land dan wel weer erg goed. Komt vooral door het verhaal; twee mensen die moeten kiezen tussen hun dromen en de liefde. En hoe het einde van die film dat zo bitterzoet in beeld brengt; je kan niet alles hebben, je kan terugkijken naar wat had kunnen zijn maar uiteindelijk ook vrede hebben met het pad dat je gekozen hebt. Dat is echt een ontzettend krachtige boodschap.
wmterhaar schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:17:
Bij Joker 2 kwamen al vrij snel best wel veel video's op YouTube van het type "Why the Joker 2 is actually pretty good". Die film had een paar marketingproblemen: 1) hij had vrijwel niets van doen met de eerste film qua genre en stijl (het verhaal loopt juist naadloos over) 2) het is een dik aangezet melodrama met wat (expres) camp-y elementen, echt iets voor een selecte groep liefhebbers 3) Joaquin Phoenix kan niet traditioneel goed zingen en Lady Gaga, die dat uiteraard wel kan, zingt vaak ook expres onder haar kunnen, want de regisseur wilde een soort breekbaar effect. Het is meer gericht op fans van mensen als Will Oldham en Nick Cave dan op mainstream musical- en popliefhebbers.
Ik heb die film dus niet gezien omdat ik de eerste al niks vond maar ik vind het boeiend hoe polariserend de meningen over deze film zijn. Misschien dat het over een jaar of tien wel een cult hit geworden is.

Wel zou ik willen zeggen dat ik me afvraag of het werkelijk het doel was om een film van 200mln USD te maken die NIET gericht was op de mainstream ;)

Ik zou hem bijna gaan kijken om zelf een mening te vormen. Bijna. Maar niet helemaal :P

On a slightly related note, ik las gisteren wat over Tombstone, waarin gesteld wordt dat dat een van de beste westerns ooit is, net alsof dat een alom geaccepteerd gegeven is. Film ook niet gezien maar weet nog wel dat die nou niet heel warm ontvangen werd dus dit verrastte me enigszins. Misschien die dan maar eens kijken?

[ Voor 66% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-03-2026 10:14 ]

• wmterhaar
Haay schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:47:
[...]

Ik heb La La Land ook geprobeerd te kijken maar het was gewoon niet mijn soort film. Terwijl ik bijvoorbeeld The Sound of Music, of Jesus Christ Superstar (de 1973 film) geweldig vind en beiden al heel vaak heb gezien.
Het rare aan Jesus Christ Superstar is dat ik in het algemeen best wel een hekel heb aan Andrew Lloyd Webber, maar die musical wel goed vind. Ik denk omdat het duidelijk gelinkt is aan de rockmuziek uit die tijd, waar ik erg van houd. Later wordt het meer dat heel barokke.

• josh-hill
Ik heb Jesus Christ Superstar al ontelbare keren gezien. Of nja, een klein stukje er van dan. We moesten deze film kijken op school en elke keer vroeg de leraar "hebben jullie dit stukje al gezien" en dan iedereen "nee!!!". :+

• Haay
  • Laatst online: 17:00
wmterhaar schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:39:
Het rare aan Jesus Christ Superstar is dat ik in het algemeen best wel een hekel heb aan Andrew Lloyd Webber, maar die musical wel goed vind. Ik denk omdat het duidelijk gelinkt is aan de rockmuziek uit die tijd, waar ik erg van houd. Later wordt het meer dat heel barokke.
Ik kom er net achter dat er een geheel nieuwe 4K UHD release van Jesus Christ Superstar gepland staat voor release begin 2026!
Afbeeldingslocatie: https://www.avforums.com/attachments/jcs_4k-us-jpg.2250658/

Ben HEEL benieuwd en denk dat dit een dag 1 aankoop voor mij wordt!

• wmterhaar
Sirat (2025)Sirat (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 115 min | MPAA: R
Luis (Sergi López) is met zijn zoon Esteban (Bruno Núñez) op zoek naar zijn dochter Mar op een rave in de Marokkaanse woestijn. Niemand van de aanwezige technocrusten heeft Mar gezien. Maar er is een ander feest, bij de grens met Mauritanië. Als het leger de rave stopt wegens politieke onrusten, besluit een groep van de crusten naar die andere rave te gaan, want zelfs grote legerkolonnes en vluchtelingenstromen komen niet tussen de crust en zijn hang naar een leven van regelloze extase. Fuck the man! Luis en Esteban besluiten ze (en de onvermijdelijk honden) te volgen, maar hun brave minibusje is daarvoor minder geschikt dan de crustenbussen met volledige woestijnuitrusting. Dat is de eerste in een reeks heel slechte beslissingen die de zoektocht steeds meer een afdaling in de hel maken.

Inmiddels is Sirāt ook wel bekend als "Sorcerer in de woestijn". De overeenkomsten zijn echt overduidelijk. Het grootste verschil is dat William Friedkin ongeveer onbeperkt budget had na The Exorcist, terwijl Oliver Laxe alleen 'Europese arthousefilm' geld had, wat zich manifesteert in een film die zich meer richt op de atmosfeer van de barre tocht dan op grote actiescènes. Dus geen equivalent van dé brugscène. Maar wel: outcasts in een buitenland, achtergrond van politieke onrust, barre tocht met grote voertuigen, enorme nadruk op het visuele - er is meer een reeks gebeurtenissen dan een plot en weinig dialoog en karakterontwikkeling - koplampen in de nacht, afbrokkelende bergwegen, zeer prominente elektronische soundtrack. Een erg goede soundtrack van Kangding Ray, die essentieel is voor de film en eigenlijk een soort extra hoofdpersoon is. Het begint met techno, maar naarmate de film vordert komt de muziek steeds meer in Tangerine Dream-regionen.

Esteban had trouwens gelijk: Mauritanië is één van de weinige plekken waar de met uitsterven bedreigde Mediterrane monniksrob nog voorkomt.

Gezien in Cinecenter
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.png8 / 10

• josh-hill
Sirat is toch wel de film waar ik het meest naar uit kijk. Ik hoor ook wel eens nummer van de soundtrack en die is heel goed. Geen idee hoe de rest is.

• Dr. Strangelove
@wmterhaar Ben wel benieuwd naar deze, Sorcerer nog niet zo lang geleden gezien.

Dat vond ik trouwens geen actiefilm; die brugscene is zo'n beetje de enige echte actie die erin zat.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:22
Dr. Strangelove schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 00:00:
Beide films een paar jaar terug nog back to back gekeken. Ik vind Lock Stock nog steeds een erg goede film. Snatch heeft de tand des tijd niet zo goed doorstaan.
Deze wordt niet vaak besproken en vind ik ook wel goed IMDb: RocknRolla (2008)

• Derbiss
Dr. Strangelove schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:07:
On a slightly related note, ik las gisteren wat over Tombstone, waarin gesteld wordt dat dat een van de beste westerns ooit is, net alsof dat een alom geaccepteerd gegeven is. Film ook niet gezien maar weet nog wel dat die nou niet heel warm ontvangen werd dus dit verrastte me enigszins. Misschien die dan maar eens kijken?
Tombstone is idd een speciaal geval. Verhaal is ok maar de acteurs lijken zich zo te amuseren dat hij daardoor goed is geworden (zeker Val Kilmer :))

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:41

Punkrocker

Mostly harmless

Haay schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:47:
[...]

Tellen The Blues Brothers en Spinal Tap ook als musical?
Zo ja dan zijn dat twee musicals die ik wél kan waarderen :+

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Dr. Strangelove
Voor mij zijn dat geen musicals omdat er in een musical een deel van het verhaal verteld wordt in de songs en de muziek dus ook speciaal geschreven is voor die film. Dat is bij de films die jij noemt niet het geval.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:51

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Weapons (2025)Weapons (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.4 | Genre: Horror, Mystery | Runtime: 128 min | MPAA: R
Het begint, er gebeurd wat en het is klaar.

Dit is eigenlijk hoe ik de film heb ervaren, hij wordt als horror aangegeven, maar dat is het niet, het is meer een mysterie met een bovennatuurlijk raar smaakje.
Er wordt weinig uitgelegd en het is ook opeens klaar zonder dat je nou weet wat of hoe.

Dat gezegd te hebben vond ik het al met al geen vervelende film om te kijken. Het verhaal wordt verder goed verteld, leuk de verschillende perspectieven en hoe alles bij elkaar komt. Acteerwerk is eigenlijk ook wel op orde, zitten een aantal bekende acteurs/actrices in en hij kijkt gewoon makkelijk weg.

Ik vind het niet zo goed als mensen op imdb hem vinden, maar goed genoeg voor een avondje op de bank en ik heb zeker slechtere films gezien.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:53

Bloodclot

Jawier!

Dr. Strangelove schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 00:06:
Snatch was altijd al een remake van Lock Stock dus tja. Qua scenario was er toen al niks nieuws onder de zon. De film is een stuk toegankelijker wel, mede door deelname van een aantal min of meer bekende Amerikaanse acteurs, misschien dat dat wat mensen over de streep trekt. Voor mij doet dat juist af aan de cockney crime movie sfeer die Lock Stock zo kenmerkt. Snatch mist daarmee een eigen identiteit en wordt meer een verzameling grappige (en ja, soms ERG grappige) scenes.
Snatch en lock stock vindt ik nog altijd heerlijke films. Snatch is juist goed door brad pitt, wat een rol speelt hij hierin.

Maar als ik ook aan deze tijd denk, denk ik ook altijd terug aan Boundock Saints, hou je van bovenstaande 'cult' films, kijk dan ook boundock saints (deel1!). Catch ya on the flipside.

• DaWizza
  • Niet online
@Mad-Matt
Dat gezegd te hebben vond ik het al met al geen vervelende film om te kijken
Ik vond het zeer ongemakkelijk om naar te kijken. Er miste wat uitleg hier en daar maar het gevoel waar ik mee achter bleef was...naar.
Dat komt niet vaak voor en daarom: _/-\o_

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:51

Mad-Matt

TheDoctor#2181

DaWizza schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:37:
@Mad-Matt

[...]

Ik vond het zeer ongemakkelijk om naar te kijken. Er miste wat uitleg hier en daar maar het gevoel waar ik mee achter bleef was...naar.
Dat komt niet vaak voor en daarom: _/-\o_
Het hielp mij ook niet dat ik "haar" op de Joker uit (Heath Ledger) vond lijken.
Maar verder wel een naar onderbuikgevoel met de film, maar ik stoorde me aan het gebrek aan achtergrond bij Joker.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-03 12:26
wmterhaar schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:20:
Sirat (2025)[Afbeelding: Sirat (2025)]
Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 115 min | MPAA: R
hun brave minibusje is daarvoor minder geschikt
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
Ik vond het eigenlijk best een behoorlijk goede reclame voor (meen ik) Citroën. Wat dat karretje nog allemaal kon hebben was best veel.

• wmterhaar
The Hunger (1983)The Hunger (1983)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Drama, Horror | Runtime: 97 min | MPAA: R
Tony Scotts speelfilmdebuut is jaren tachtig vampier*-kitsch, maar het is wel de beste jaren tachtig vampier*-kitsch.

Catherine Deneuve is Miriam, een Egyptische bloedgodin (drinkt wel bloed en heeft eeuwig leven, maar geen scherpe hoektandjes of andere klassieke vampierlore, vandaar die *) die momenteel in NYC woont met haar huidige minnaar John (David Bowie). Alleen begint John dan ineens heel snel te verouderen, iets dat ook met Miriams eerdere minnaars op een gegeven moment gebeurde. Toevallig zien ze dan Sarah (Susan Sarandon) op tv, een verouderingsexpert die werkt aan een grote doorbraak. Misschien heeft zij een oplossing. Zo komt Sarah ook in het vizier van Miriam, als ze John niet kan redden misschien wel als opvolger van John? (Een goede vampier* is altijd biseksueel.)

Deze film is op momenten vrij belachelijk qua plot - "She's that kind of a woman. She's... European" was goed voor een lachsalvo door de hele zaal en dat was niet de enige keer - maar visueel een absolute topper. Eigenlijk niet veel anders dan de film die Scott daarna maakte, Top Gun, alleen dan zonder bloedirritante hoofdpersoon en ondanks de lesbische seksscène in The Hunger sterkere lgbtq-thematiek. Gordijnen wapperen overal in de wind, witte duiven fladderen, luxaflexschaduwen vallen over strakke sportborsten en koud, blauwige licht schijnt in artdeco-geïnspireerde interieurs. Bauhaus' 'Bela Lugosi's Dead' en Iggy Pops 'Funtime' op de soundtrack. Ik wil het brilmontuur van Sarahs collega Charlie (Rufus Collins). Die soort metallic groene jas die Susan Sarandon draagt is ook een instant klassieker.

De verouderingsspecialeffects op David Bowie zijn ook nog steeds erg goed. En ik dacht even Willem Dafoe te zien en hij blijkt inderdaad '2nd Phone Booth Youth' in één van zijn eerste rollen.

(Gezien in Lab111)

• wmterhaar
Marty Supreme (2025)Marty Supreme (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 8.1 | Genre: Drama, Sport | Runtime: 149 min | MPAA: R
Deze film over een (te) ambitieuze Amerikaanse tafeltennisser uit de jaren 50 is technisch goed gemaakt. Goed geacteerd, met een terechte Oscar-nominatie voor Timothée Chalamet voor zijn hoofdrol. Er gebeurt veel en het tempo is hoog, vaak zelfs jachtig, dus de 2,5 uur gaan ook snel voorbij. Het ziet er allemaal prima uit, hoewel Darius Khondji toch wel veel opzienbarender dingen heeft gedaan. Tafeltennis is natuurlijk ook wel een goede kijksport; de rally's zijn vaak heel spectaculair. Regisseur Josh Safdie had daar zelfs wel meer gebruik van kunnen maken. Ook fijn gebruik van niet periode accurate hits.

Maar de film heeft ook een aantal problemen.

De belangrijkste is dat hoofdpersoon Marty Mauser werkelijk onuitstaanbaar is. Denk Cristiano Ronaldo als fast talking New Yorker. Of een kruising van de combinatie van talent en arrogantie van Tom Cruises personage uit Top Gun (in mijn optiek al één van de meest irritante hoofdpersonen in de filmgeschiedenis) met de halfbakken criminele plannen vanuit een misplaatst "ik verdien het gewoon"-gevoel van Josh O'Connors personage uit The Mastermind. (Houd The Mastermind trouwens even in je achterhoofd; daar kom ik nog op terug.) Het is niet zo dat de film wil dat we respect hebben of meevoelen met Mauser, maar duidelijk maken waarom we dan wel 2,5 uur moeten worden opgescheept met dat bloedirritante scharminkel doet hij ook niet.

Een kleiner ding is Safdies voorliefde voor stuntcasting, die af en toe behoorlijk afleidt. Dat hij topactrice Gwyneth Paltrow pauze heeft laten nemen van haar kwakzalverij-imperium voor een terugkeer naar het witte doek is natuurlijk alleen maar toe te juichen. Alleen dan is het wel weer net iets te opzichtig voor een rol als actrice die gestopt is en nu weer een comeback plant. Géza Röhrig uit Holocaust-klassieker Son of Saul speelt zo ook een tafeltennisster die Holocaust-overlevende is. En Safdie laat foute zakenman Kevin O'Leary een foute zakenman spelen. Dat doet hij goed, met als hoogtepunt zijn "I'm a vampire"-speech - Safdie krijgt goede performances uit zijn niet-professionele acteurs - maar ik dacht dus wel de hele tijd: "Bekende kop, maar waar ken ik hem van?" Dat blijkt dus van reality-tv die in de sportschool opstaat te zijn. Dat "wie is dat ook alweer?"-gevoel had ik ook met Tyler the Creator (als vriend van Mauser) en Abel Ferrara (als gangster met hond). En dan heb ik blijkbaar nog Penn Jillette en David Mamet gemist.

Maar dan komen we aan het einde van de film en daar heb ik weer een groot probleem mee. The Mastermind, dat een in veel opzichten vergelijkbare hoofdpersoon heeft, liet onlangs zien hoe het moet, waar Marty Supreme volkomen ontspoort.
spoiler:
De film had weg kunnen komen met dat Mauser niet zou weten dat hij zich via de bond moet registeren voor een WK, als niet eerder gedoe met de bond rond het Britse Open een belangrijke rol had gespeeld. Maar het is toch vooral de grote 'Saulus op weg naar Damascus' Hollywood-draai op het einde die ik voor geen moment geloofde. Marty Mauser die het op een janken zet bij het zien van zijn zoon na alles wat we eerder van deze man gezien hebben? Ga toch weg!
(Gezien in The Movies)

• Dr. Strangelove
Grappig. Misschien wel beste film van het jaar tot nu toe voor mij.

Mauser is onuitstaanbaar ja. Maar er zitten meerdere keren momenten tussen waaruit blijkt dat zijn obsessie een mens van vlees en bloed overschaduwt. Daarmee kon ik het einde wel accepteren.

En fuck yeah, mogen we ook eens een keer een positief einde hebben? Zoveel films dit jaar die je dat niet gunnen.

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:23
Dr. Strangelove schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:07:
Ai, dat is toch wel een gemis in je film arsenaal. Of het de beste western aller tijden is kan ik niet zeggen omdat ik zelf weinig heb met de klassieke spaghetti westerns uit het Eastwood tijdperk. Die heb ik lang niet allemaal gezien en kan ik dus niet vergelijken. Denk dat ik zelf zou neigen naar 3:10 to Yuma.

Maar zoals hierboven al aangegeven is het wel verplicht kijkvoer vanwege de magistrale rol van Val Kilmer als doc Holiday. Dat hij niet eens genomineerd is voor een Oscar is een grof schandaal. Overigens speelt Michael Biehn ook een geweldige rol tegenover Kilmer. I'm your Huckleberry _/-\o_

Het enige wat ik kan zeggen is ga Tombstone maar heel snel een keer kijken. :Y

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• AvK

AvK

Ready Set Go

• wmterhaar
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:05:
En fuck yeah, mogen we ook eens een keer een positief einde hebben? Zoveel films dit jaar die je dat niet gunnen.
Maar hoe positief is dat einde? Naast dat het volgens mij een sentimentele bevlieging is - binnen een week na het einde van de film is hij zonder twijfel alweer zijn oude zelf - blijft staan dat
spoiler:
de heer Mauser nog steeds enorme schulden heeft bij zijn oude sponsor - kapotte auto en zo - en de tafeltennisbond. Daar heeft hij het bovendien zo verbruid dat hij waarschijnlijk wel levenslang geschorst is. Anders zorgt Rockwell daar wel voor. Dan is er nog het akkefietje met de schietpartij met drie doden. Niet helemaal Mausers probleem, maar hij is wel weggegaan zonder ooit bij de politie langs te gaan en de politie - toch al niet zijn vrienden - zal toch wel willen weten wat hij moest met een gekende misdadiger. En dan is nog maar de vraag of Ezra de misdadiger geen vriendjes had die opheldering willen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:22
Malfunctions schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:03:
[...]

Ai, dat is toch wel een gemis in je film arsenaal. Of het de beste western aller tijden is kan ik niet zeggen omdat ik zelf weinig heb met de klassieke spaghetti westerns uit het Eastwood tijdperk. Die heb ik lang niet allemaal gezien en kan ik dus niet vergelijken. Denk dat ik zelf zou neigen naar 3:10 to Yuma.

Maar zoals hierboven al aangegeven is het wel verplicht kijkvoer vanwege de magistrale rol van Val Kilmer als doc Holiday. Dat hij niet eens genomineerd is voor een Oscar is een grof schandaal. Overigens speelt Michael Biehn ook een geweldige rol tegenover Kilmer. I'm your Huckleberry _/-\o_

Het enige wat ik kan zeggen is ga Tombstone maar heel snel een keer kijken. :Y
Gemis in je filmarsenaal zeg jij en jij kent de echte klassiekers niet zoals https://www.imdb.com/title/tt0064116/ , https://www.imdb.com/title/tt0059578/ , https://www.imdb.com/title/tt0060196/ , https://www.imdb.com/title/tt0058461/ enz enz. Jij hebt nog wel wat filmuurtjes voor de boeg.

Mocht je nog niet genoeg hebben: https://www.imdb.com/chart/movie/in0000191/ Bang bang you're dead!!! 8)

• wmterhaar
Malfunctions schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:03:
[...]
Wat vind je van The Searchers? Die wordt toch vaak genoemd als dé beste western ooit, maar ik kon er niet echt warm van worden, zelfs niet op 70mm in het Filmmuseum. Die andere vaste kandidaat, Stagecoach heb ik nooit gezien. High Noon: wel goed, maar ik was er niet van ondersteboven.

Ik ben toch echt een spaghettiwesternman: Once Upon a Time in the West en The Good, the Bad & the Ugly boven alles. Maar Johnny Guitar is ook wel vet. En ik zie Dead Man ook wel in veel lijstjes. Dat is een absolute favoriet van me, maar om de een of andere reden vind ik het niet echt een western.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:28

Piggen

Lekker bakkie

Greenland (2020)Greenland (2020)
Tweakers: 5.8 | IMDb: 6.4 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 119 min | MPAA: PG-13
Ik vond het met name interessant hoe mensen verschillend omgaan met het noodscenario - gelatenheid, wanhoop, misdaad. Dat hele kind hadden ze van mij beter achterwege mogen laten, want het (op zich begrijpelijke) gejank daarover werd op een gegeven moment wat veel. Gerard Butler vind ik echt Statham met haar, en wat mij betreft iets te beperkt voor een ietwat dramatische rol.
Nobody 2 (2025)Nobody 2 (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.3 | Genre: Action, Comedy, Crime | Runtime: 89 min | MPAA: R
De eerste was voor mij echt een enorme positieve verrassing en meteen mijn favoriete actiefilm, dus dit kon alleen maar tegenvallen. En dat doet het ook best wel vergeleken bij de eerste, al heb ik me er nog steeds mee vermaakt.

Je weet inmiddels wie Hutch is, dus wat gaat gebeuren is geen verrassing meer. In dit vervolg speelt de familie een grotere rol en zijn er wat meer side characters. Het concept is ook grotendeels hetzelfde, al is alles echt minder dan in de eerste film.
spoiler:
De scene op de boot haalt het niet bij de epische scene in de bus, de eindscene in het pretpark is heel koddig vergeleken met die in de fabriek, en Sharon Stone als een soort boss-bitch Joker is een minder leuke vijand dan de Russische maffia
.

Toch blijf ik Saul Goodman als over de top actieheld een aardig concept vinden, en ben ik benieuwd naar de nieuwe film ´Normal´.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.png7 / 10
In the Lost Lands (2025)In the Lost Lands (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 4.7 | Genre: Action, Adventure, Fantasy | Runtime: 101 min | MPAA: R
Een soort Mad Max meets Resident Evil, maar dan met mythologische wezens. In deze film van Paul W. S. Anderson speelt uiteraard zijn vrouw Milla Jovovich de hoofdrol als heks. Die lijkt niet ouder te zijn geworden sinds ik haar zag in de eerste Resident Evil, maar dat terzijde. Samen met Dave Bautista als jager trekt ze erop uit, achterna gezeten door een kwaadaardige priesteres (Arly Jover).

Het was allemaal niet best, maar heel irritant vond ik het ook niet. Veel CGI, maar het zag er niet slecht uit. Dave Bautista is geen beste acteur, maar het kan slechter. Het verhaal vond ik wel een beetje warrig, en de dialogen houterig en onnodig cryptisch. De actie is wel aardig (de manier waarop Milla vecht deed me denken aan RE) en die priesteres is wel goed neergezet als slecht en meedogenloos figuur.

De film wordt online enorm afgemaakt, maar ik geef hem toch net een voldoende.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.5.png5.5 / 10

• wmterhaar
Caught Stealing (2025)Caught Stealing (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.9 | Genre: Action, Comedy, Crime | Runtime: 107 min | MPAA: R
Darren Aronofsky ken ik als filmmaker van grote gebaren en zware thematiek. Best wel verrassend dat hij nu ineens op de Guy Ritchie tour gaat met een misdaadkomedie. Hoewel de film zich grotendeels in New York afspeelt, mag Matt Smith zelfs komen opdraven als Engelse punker met een (te) dik aangezet cockney-accent en werd Idles gecharterd voor de soundtrack.

Maar het probleem is dat Aronofsky niet de juiste toon kan vinden. Af en toe is het gewoon te grimmig en te serieus voor dit soort film, zeg maar de oude Aronofsky, en dan een scène later zitten we ineens, BAM!, weer in popcornentertainmentland. De komedie is vaak ook net niet scherp genoeg gesneden, net iets te kluchtig. Wel prima performances van Austin Butler en Zoë Kravitz, maar Griffin Dunne en Action Bronson stelen de film als doorgewinterde kroegmaten.

(Gezien op Netflix)
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.png5 / 10

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:28

Piggen

Lekker bakkie

Bloodclot schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:22:
[...]

Snatch en lock stock vindt ik nog altijd heerlijke films. Snatch is juist goed door brad pitt, wat een rol speelt hij hierin.

Maar als ik ook aan deze tijd denk, denk ik ook altijd terug aan Boundock Saints, hou je van bovenstaande 'cult' films, kijk dan ook boundock saints (deel1!). Catch ya on the flipside.
Ik kan Guy Ritchie over het algemeen ook wel waarderen*. Ik vind zelf de Sherlock Holmes films ook een heerlijk sfeertje hebben.

*Al was de laatste die ik van ´m zag, Operation Fortune: Ruse de Guerre, best wel slecht.

• Stukfruit
  • Niet online
wmterhaar schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:33:
Marty Supreme (2025)[Afbeelding: Marty Supreme (2025)]
Tweakers: N/A | IMDb: 8.1 | Genre: Drama, Sport | Runtime: 149 min | MPAA: R
Deze film over een (te) ambitieuze Amerikaanse tafeltennisser uit de jaren 50 is technisch goed gemaakt. Goed geacteerd, met een terechte Oscar-nominatie voor Timothée Chalamet voor zijn hoofdrol. Er gebeurt veel en het tempo is hoog, vaak zelfs jachtig, dus de 2,5 uur gaan ook snel voorbij. Het ziet er allemaal prima uit, hoewel Darius Khondji toch wel veel opzienbarender dingen heeft gedaan. Tafeltennis is natuurlijk ook wel een goede kijksport; de rally's zijn vaak heel spectaculair. Regisseur Josh Safdie had daar zelfs wel meer gebruik van kunnen maken. Ook fijn gebruik van niet periode accurate hits.

Maar de film heeft ook een aantal problemen.

De belangrijkste is dat hoofdpersoon Marty Mauser werkelijk onuitstaanbaar is. Denk Cristiano Ronaldo als fast talking New Yorker. Of een kruising van de combinatie van talent en arrogantie van Tom Cruises personage uit Top Gun (in mijn optiek al één van de meest irritante hoofdpersonen in de filmgeschiedenis) met de halfbakken criminele plannen vanuit een misplaatst "ik verdien het gewoon"-gevoel van Josh O'Connors personage uit The Mastermind. (Houd The Mastermind trouwens even in je achterhoofd; daar kom ik nog op terug.) Het is niet zo dat de film wil dat we respect hebben of meevoelen met Mauser, maar duidelijk maken waarom we dan wel 2,5 uur moeten worden opgescheept met dat bloedirritante scharminkel doet hij ook niet.

Een kleiner ding is Safdies voorliefde voor stuntcasting, die af en toe behoorlijk afleidt. Dat hij topactrice Gwyneth Paltrow pauze heeft laten nemen van haar kwakzalverij-imperium voor een terugkeer naar het witte doek is natuurlijk alleen maar toe te juichen. Alleen dan is het wel weer net iets te opzichtig voor een rol als actrice die gestopt is en nu weer een comeback plant. Géza Röhrig uit Holocaust-klassieker Son of Saul speelt zo ook een tafeltennisster die Holocaust-overlevende is. En Safdie laat foute zakenman Kevin O'Leary een foute zakenman spelen. Dat doet hij goed, met als hoogtepunt zijn "I'm a vampire"-speech - Safdie krijgt goede performances uit zijn niet-professionele acteurs - maar ik dacht dus wel de hele tijd: "Bekende kop, maar waar ken ik hem van?" Dat blijkt dus van reality-tv die in de sportschool opstaat te zijn. Dat "wie is dat ook alweer?"-gevoel had ik ook met Tyler the Creator (als vriend van Mauser) en Abel Ferrara (als gangster met hond). En dan heb ik blijkbaar nog Penn Jillette en David Mamet gemist.

Maar dan komen we aan het einde van de film en daar heb ik weer een groot probleem mee. The Mastermind, dat een in veel opzichten vergelijkbare hoofdpersoon heeft, liet onlangs zien hoe het moet, waar Marty Supreme volkomen ontspoort.
spoiler:
De film had weg kunnen komen met dat Mauser niet zou weten dat hij zich via de bond moet registeren voor een WK, als niet eerder gedoe met de bond rond het Britse Open een belangrijke rol had gespeeld. Maar het is toch vooral de grote 'Saulus op weg naar Damascus' Hollywood-draai op het einde die ik voor geen moment geloofde. Marty Mauser die het op een janken zet bij het zien van zijn zoon na alles wat we eerder van deze man gezien hebben? Ga toch weg!
(Gezien in The Movies)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6 / 10
Ben je deze films nu negatiever aan het beoordelen na m'n rant in het bioscooptopic? :P

Dat zit wel Schnorr.

• Dr. Strangelove
Ik dacht dat dit het bioscooptopic was :?

• Stukfruit
  • Niet online
edit:
Dit is het topic voor die dingen die in bioscopen draaien. Ik doelde op deze hier.

Dat zit wel Schnorr.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:41

Punkrocker

Mostly harmless

MotorBeast schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:56:
[...]

Gemis in je filmarsenaal zeg jij en jij kent de echte klassiekers niet zoals https://www.imdb.com/title/tt0064116/ , https://www.imdb.com/title/tt0059578/ , https://www.imdb.com/title/tt0060196/ , https://www.imdb.com/title/tt0058461/ enz enz. Jij hebt nog wel wat filmuurtjes voor de boeg.

Mocht je nog niet genoeg hebben: https://www.imdb.com/chart/movie/in0000191/ Bang bang you're dead!!! 8)
Ik ben niet zo goed met het onthouden van de TT nummers. Nu moet ik ze allemaal aanklikken...
:+

"What do you get if you multiply six by nine..."

• G_Dragon

G_Dragon

Bestaat er een bioscoop topic? Wat heb ik gemist haha

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Stukfruit
  • Niet online
offtopic:
Waarschuwing: there be dragons ;)

Dat zit wel Schnorr.

• G_Dragon

G_Dragon

Scary Movie (2000)Scary Movie (2000)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.3 | Genre: Comedy | Runtime: 88 min | MPAA: R
Vanavond hebben we deze oude klassieker uit 2000 opgezet, we zijn de reeks weer gaan kijken door de trailer van Scary Movie 6. Die in juni dit jaar uitkomt, dus dat wordt sowieso even naar de bios met de vrouw en zwagers.

Waarom deze film nou zo goed is? Hij is eigenlijk zo slecht dat hij daardoor juist weer steengoed is. Het is echt zo’n film die zichzelf totaal niet serieus neemt, en dat is precies de kracht ervan. We hebben dan ook flink gelachen om de enorme dosis over de top humor die overal in verwerkt zit. De grappen zijn vaak zo ontzettend flauw en overdreven dat je er bijna niet omheen kunt.

Het is een heerlijke parodie op veel bekende films uit die tijd, waarbij werkelijk alles op de hak wordt genomen. De personages zijn stuk voor stuk karikaturen en dat zorgt voor de ene na de andere absurde situatie die je totaal niet ziet aankomen. Het tempo ligt lekker hoog en de film verveelt eigenlijk geen moment, juist omdat er constant wel iets geks of ranzigs gebeurt. Je hoeft er absoluut niet bij na te denken, het is gewoon anderhalf uur ongecompliceerd vermaak.

Het was weer een geslaagde filmavond met een flinke dosis humor. Soms is het heerlijk om zo’n film terug te zien die alle regels aan zijn laars lapt. Wij zijn in ieder geval weer helemaal in de stemming voor het nieuwe deel in juni.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQOcGQ_6SkwgUwh-x-cJHzOvRfg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lCYy7BhAYa49HoV9HeiODcSq.jpg?f=user_large

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:51
How to Make a Killing (2026)How to Make a Killing (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.7 | Genre: Comedy, Drama, Thriller | Runtime: 105 min | MPAA: R
Prima film. Persoonlijk geen hoogvlieger maar wel gewoon vermakelijk om te kijken.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.5.png7.5 / 10

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:04
EPiC: Elvis Presley in Concert (2025)EPiC: Elvis Presley in Concert (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 8.6 | Genre: Documentary, Music | Runtime: 90 min | MPAA: PG-13
Ik ben niet per een Elvis fan, maar wel fan van (muzikale) biopics. In deze muziekdocu krijg je het verhaal van Elvis mee, vanuit zijn eigen woorden met beelden van zijn vroegere jaren, maar vooral rond de shows in Las Vegas (repetities en optredens).
De kwaliteit van de beelden en het geluid is echt fantastisch, het voelt als een hedendaagse opname en soms haast of je er bij bent. Het charisma, de energie en de passie voor muziek spat ervan af.
Dikke aanrader om dit in de bioscoop te gaan kijken.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.5.png8.5 / 10

• Dr. Strangelove
Tombstone (1993)Tombstone (1993)
Tweakers: 7.2 | IMDb: 7.8 | Genre: Biography, Drama, History | Runtime: 130 min | MPAA: R
Wat maakt een goede western? Cowboys, indianen, postkoetsen die overvallen worden? Ik heb onlangs een podcast geluisterd over hoe eigenlijk al die zaken die we over het wilde westen denken te weten een mythe zijn. Tombstone is een film die die mythes poogt te omzeilen door een realistisch beeld te schetsen van Wyatt Earp, een van de meeste bekende figuren uit deze periode. Earp was een assistent US Marshall die zijn broers in een plaatstje genaamd Tombstone (zo heette plekken dus blijkbaar echt, en niet alleen in Lucky Luke strips) hielp om een bende genaamd de 'Cowboys' te ontwapenen. Het leidde tot een beroemde shoot out die vele keren op film is vastgelegd, de Gun Fight at the OK Corral.

Anyway, de afgelopen week heb ik warme aanbevelingen ontvangen uit verschillende hoeken over deze film als zijnde een van de beste westerns ooit gemaakt, of zelfs de beste. De alternatieven voor gisteravond waren Sentimental Value en The Secret Agent, en het was geen moeilijke keuze, ik had wel zin in wat gun slinging action. Dus off to the Wild West.

Tombstone bekijkt maar een klein deel van de deels illustere, deels beruchte carriere van Wyatt Earp. Kurt Russell speelt hem als een man die naar Tombstone komt om bij te komen en niets meer met de handhaving van de wet te maken wil hebben. Hij gebruikt zijn reputatie en wat intimidatie om geld te verdienen in de stad, maar het zijn zijn broers Virgil en Morgan, gespeeld door Sam Elliott en Bill Paxton (ja Bill gaat dood, as he usually does in movies) die hem overhalen toch weer 'the right thing' te gaan doen. Dat is nodig want de cowboys onder leiding van Curly Bill (Powers Boothe) en Johnny Ringo (Michael Biehn) voeren een tereur in de stad. Daarmee bouwt de cast van Tombstone lekker op maar hoogtepunt voor iedereen die de film ziet is natuurlijk Val Kilmer als Earp's vriend Doc Holliday die de show steelt vanaf de eerste seconde dat hij op het scherm is. Kilmer is werkelijk superb hier inderdaad in misschien wel zijn beste rol ooit.

Waar Tombstone echter een beetje faalt voor mij is in dat waargebeurde verhaal. Er is niet een centrale antagonist en dat maakt de film wat episodisch, je hebt steeds een gevoel van 'is dit het nu'? Ik ben niet zo invested in western helden en Wyatt Earp is nu ook niet echt een held waar ik achter kan staan. Het subplot met zijn relatie met Josephine (Dana Delaney) vond ik ook niet zo sympathiek.

Beste western ooit? Ik heb een hoop goede nooit gezien dus geen idee wat de beste is, maar ik heb zelf wel betere gezien, met een coherenter verhaal in elk geval. Maar Tombstone verdient zeker punten voor haar cast en een career best performance van Val Kilmer.

• josh-hill
Force Majeure (2014)Force Majeure (2014)
Tweakers: 7.5 | IMDb: 7.2 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 120 min | MPAA: R
Turist (Force Majeure) is een meesterwerk en een van de zeldzame voorbeelden waarbij de internationale titel eigenlijk veel beter is dan de originele.

Ruben Östlund laat zien hoe je ongemakkelijke scènes kunt laten voortduren en er briljante cinema mee kunt maken. Hij weet hoe hij menselijke verhalen moet vertellen die zowel heel realistisch als behoorlijk overdreven aanvoelen.

Ik zou zeggen dat de film wat traag op gang komt, maar daarna is hij vrijwel foutloos. Tussen de zenuwslopende menselijke interacties door zien we de kalme en gecontroleerde onderhoudswerkzaamheden aan de skipistes, vaak gecontrasteerd door de intense klanken van Vivaldi's Zomer. Het geheel lijkt perfect in balans. Hoewel het verhaal vaak terugkeert naar dezelfde gedachtegang, zijn er ook veel zijverhalen die niet alleen erg leuk zijn om te bekijken, maar ook het hoofdthema ondersteunen.

Een voorbeeld hiervan is de scène waarin de man en zijn bebaarde vriend ontspannen na een intensieve skisessie en worden aangesproken door een paar vrouwen. Deze scène is absoluut briljant.

Ook zijn het sounddesign en de cinematografie van deze film perfect. Dit maakt het een genot om te kijken.

Ik vind deze film veel beter dan Triangle of Sadness, maar dat komt wellicht omdat de film veel menselijker is, herkenbaarder, minder slapstick, minder geopolitiek en zo ontzettend realistisch aanvoelt. Neem bijvoorbeeld de scène in de bus aan het einde. Je hebt het gevoel dat je er echt bij bent en meemaakt wat zij meemaken. Aan de andere kant, ik zat 25 jaar geleden in zo'n bus in Zuid-Frankrijk en hoewel het niet precies hetzelfde was, voelde ik me toen ook niet erg op mijn gemak.

Is dit Ruben Östlunds beste werk? Hmm. De gemiddelde ratings zeggen van wel, maar voor mij is The Square net een tikkeltje beter. Die film is naar mijn mening ondergewaardeerd en een waar meesterwerk. Maar ja, deze film is dat dus ook.

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:48
How to Make a Killing (2026)How to Make a Killing (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.7 | Genre: Comedy, Drama, Thriller | Runtime: 105 min | MPAA: R
Best aardige film, niet bij nadenken. Helaas zijn er een paar momenten waarop ik denk: Waarom maak je de keuze om dat te doen? En vooral: Hoe laat je het zover komen?
spoiler:
Wat is die Julia een ontiegelijk vals loeder. Ik hoopte echt dat hij haar zou zeggen: zak erin, ik ga nog liever dood dan jou alles te geven.
Jessica Henwick vond ik wel leuk spelen. Ik ben normaal niet van de Aziatische dames, maar haar personage kwam wel lekker spontaan over. "making a genuine connection" noemen ze dat geloof ik. Als ik moest kiezen tussen Julia en Ruth: Ruth every time. Op zich is de film wel een 7 waard, behalve het einde. Daarvan kreeg ik het gevoel dat ze het bewust zo deden om maar niet te doen wat men hoopt / verwacht dat er komt. En dat slaat dus imo echt nergens op.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.5.png6.5 / 10

• wmterhaar
Een best wel heftige date (2026)Een best wel heftige date (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.9 | Genre: Comedy | Runtime: 77 min | MPAA: N/A
Gekeken omdat regisseur en scriptschrijver Tim Kamps ook een aantal afleveringen heeft geschreven van De regels van Floor, misschien wel de beste Nederlandse sitcom ooit. (Hij schreef ook het boek De verschrikkelijke jaren 80, waar de gelijknamige serie op gebaseerd is, maar die heb ik niet gezien.)

Op de beste momenten zie je dat terug in Een best wel heftige date. Dat is vooral in de dialogen, als die dicht bij de werkelijkheid blijven, met een kleine absurde draai. Het beste voorbeeld is het meet cute-moment tussen hoofdpersonen Sander (Tobias Kersloot) en Alex (Yuani Blindenburg) onder de tafel na de binnenkomst van overvallers, na het oorspronkelijke totaal mislukken van hun date. Dat is gewoon heel sterk: grappig, maar ook ontroerend en belangrijkste: ondanks de absurditeit van de situatie toch nog geloofwaardig. Goede chemie ook tussen die acteurs.

Maar die overvallers zijn veel te veel van de categorie flauwe lach-of-ik-schiet humor. De extroverte serveerster Jahina (Laura Bakker) zwerft een beetje tussen die twee uitersten.

Ik kreeg een beetje het gevoel dat als je alle flauwe slapstick en net te geforceerde grappen uit deze telefilm zou halen, je een ijzersterke short van de lengte van een aflevering van De regels van Floor zou overhouden.

(Gekeken op NPO)
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.png5 / 10

• Dr. Strangelove
The Secret Agent (2025)The Secret Agent (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.3 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 161 min | MPAA: R
Vanavond Oscar night dus nog eentje van de lijst genomineerden mee gepikt, genomineerd voor Best Picture maar dat wordt gewoon One Battle After Another, dus dan misschien Best Foreign film denk ik dan maar? Of gaat die naar Sentimental Value? Stel dat The Secret Agent wint, wat mij betreft blijft het daarbij. Ik kan niet zoveel met deze film.

Armando (Wagner Moura) is op reis naar Recife. Waarom blijft lang onduidelijk (en werd mij nooit helemaal duidelijk), maar hij sluit zich aan bij een groep outcasts, mensen die ook weinig op lijken te hebben met de militaire dictactuur die Brazilië al decennia in de greep heeft. Over de eerste anderhalf uur van de film maken nog veel meer mensen hun opwachting; een politie inspecteur die een afrekening in de doofpot probeert te stoppen en daarvoor een rondzwervend been (ja) moet verdonkeremanen, een stel hit men die klusjes doen voor een industrieel, een schoonvader die een bioscoop runned en zorgt voor Armando's zoon. En we krijgen ook nog wat flash forwards naar het heden waar twee studenten tapes luisteren van gesprekken van de betrokkenen.

Dit is een lange film en ik vond mezelf best geduldig wachtend op een moment dat alle verhaallijnen zich gingen samensmeden tot iets coherents. En dat gebeurt uiteindelijk ook wel maar daarmee is nog niet gezegd dat het een lekker lopend verhaal is, laat staan dat het einde een stevige climax heeft die tot tevredenheid stelt.

Ik vond het een sterk geacteerde film die erg mooi de sfeer van een corrupt Brazilië in de jaren '70 laat zien. Wie weet dat anderen minder moeite met dit meanderende relaas hebben of meer kennis hebben van het land toen en nu en er diepere betekenissen in zien. Daarin ben ik niet geslaagd en daarom een teleurstellend laag cijfer.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.5.png6.5 / 10

• josh-hill
Oef, waarom weer zo'n lange film inderdaad. Vraag me af of deze ook echt zoveel beter is dan I'm Still Here, welke vorig jaar de Oscar won maar ik echt geen klap aan vond.

Nu heb ik Sentimental Value nog niet gezien. Ben wel een fan van Joachim Trier, maar de trailer van deze film raakt mij geenszins, dus dat houdt mij een beetje tegen. Staat wel op lijstje om te huren, alleen is deze ook al meer dan 2 uur lang.

• Dr. Strangelove
Vroeger keek ik dus nog wel eens Oscar maar er zijn belangrijkere dingen in het leven. Zoals een goede nachtrust.

Niet heel verrassingen te verwachten ook in de grote categorieën. One Battle After Another, Paul Thomas Anderson (14 nominaties en geen wins - het is tijd), Jessie Buckley. Grootste toss-up is Best Actor, schijnt nek aan nek te zijn tussen Chalamet en Jordan. En dan de kleinere prijzen, geen idee. Sinners kan een record van The Color Purple gaan verbeteren door 12 of meer van de 16 nominaties niet te verzilveren.

@josh-hill Ik wil hem nog wel zien. Skarsgard is zooooo kijkbaar. Had hem al gezien als er niet wat technische problemen waren met mijn filmkijk equipment :) Deze week dan maar.

[ Voor 14% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-03-2026 23:59 ]

• josh-hill
Hehe ja,

Nja, ik bedoel eigenlijk meer dat alle Oscar-genomineerde feature films voor dit jaar die ik gezien heb, me zwaar tegenvielen, en dan vraag ik me dus serieus af of deze twee bijvoorbeeld wel goed gaan zijn.

Sirat kijk ik nog wel naar uit, en de korte film Two People Exchanging Saliva vond ik ook sterk, dus er zullen vast nog wel films tussen zitten die me wel bevallen.

• Dr. Strangelove
Van wat er vannacht langskomt heb ik het meeste wel gezien op Sentimental Value na. Dat zou de achtste best picture nominee zijn dan die ik heb gezien en de overige twee (Bugonia en Frankenstein) trekken me niet.

Het is sowieso lang geleden dat mijn beste film van het jaar een Oscar winnaar of zelfs genomineerde was. Het kan vanavond anders zijn.

• Dr. Strangelove
Oeps dacht dat het vannacht was. Volgende week pas :)

• wmterhaar
josh-hill schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:52:
Oef, waarom weer zo'n lange film inderdaad. Vraag me af of deze ook echt zoveel beter is dan I'm Still Here, welke vorig jaar de Oscar won maar ik echt geen klap aan vond.
Deze vloog echt voorbij voor mij: er gebeurt heel veel en geen lange expositiescenes, dus de vaart blijft erin zitten. En het is een heel andere film dan I'm Still Here. Dat is een vrij traditioneel opgebouwd verhaal, terwijl O Agente Secreto veel meer impressionistisch is, een eerbetoon aan Recife in de jaren zeventig en ook wel genrefilms uit die tijd. Oh ja, je houdt niet van film over film. Dat is wel een probleem.

Ik vond I'm Still Here trouwens wel een behoorlijk goed film. Je kreeg heel goed een gevoel hoe het gaat in zo een dictatuur: het ene moment ben je een standaard middenklassegezin met een dochter die studeert in Engeland, dan komen wat mannen op papa even te ondervragen en je ziet hem nooit meer terug. Dat plotselinge was heel goed gedaan. Alleen die ellenlange epiloog had was er te veel aan.

Maar goed, smaken verschillen. Zo vond ik Turist maar van dikhoutzaagtmenplankenfilm die alle open deuren intrapt over bourgeoisie die er zijn en dan heel triomfantelijk zegt: "Wat een geweldig inzicht is dit!"

[ Voor 25% gewijzigd door wmterhaar op 09-03-2026 07:54 ]

• Bor
  • Laatst online: 23:46

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Roofman (2025)Roofman (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Biography, Crime, Drama | Runtime: 126 min | MPAA: R
Plot:

Based on actual events.

De film vertelt het verhaal van de voortvluchtige Jeffrey Manchester, een voormalig reserveofficier van het Amerikaanse leger, die in de volksmond "Roofman" werd genoemd omdat hij McDonald's-filialen beroofde nadat hij via het dak binnenkwam. Nadat hij ontsnapte uit de gevangenis ontkwam hij maandenlang aan een arrestatie door zich te verstoppen in de muur van een Toys "R" Us-winkel.

Oordeel:

Amazon Prime schotelde dit voor als comedy en dat zou afgaande de filmposter zeker kunnen kloppen. De praktijk is anders; roofman is een onderhoudend drama met grappige en spannende momenten. De film verraste met het verhaal dat ik niet kende maar ook met het prima acteerwerk waarbij vooral de rol van Kirsten Dunst mij positief opviel. De film is interessant, vermakelijk en triest tegelijk. Een film over juiste en verkeerde keuzes en de afslagen die het leven soms maakt. Blij verrast geef ik een 7.

Cijfer: 7

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Dr. Strangelove
wmterhaar schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:45:
[...]

Deze vloog echt voorbij voor mij: er gebeurt heel veel en geen lange expositiescenes, dus de vaart blijft erin zitten. En het is een heel andere film dan I'm Still Here. Dat is een vrij traditioneel opgebouwd verhaal, terwijl O Agente Secreto veel meer impressionistisch is, een eerbetoon aan Recife in de jaren zeventig en ook wel genrefilms uit die tijd. Oh ja, je houdt niet van film over film. Dat is wel een probleem.

Ik vond I'm Still Here trouwens wel een behoorlijk goed film. Je kreeg heel goed een gevoel hoe het gaat in zo een dictatuur: het ene moment ben je een standaard middenklassegezin met een dochter die studeert in Engeland, dan komen wat mannen op papa even te ondervragen en je ziet hem nooit meer terug. Dat plotselinge was heel goed gedaan. Alleen die ellenlange epiloog had was er te veel aan.

Maar goed, smaken verschillen. Zo vond ik Turist maar van dikhoutzaagtmenplankenfilm die alle open deuren intrapt over bourgeoisie die er zijn en dan heel triomfantelijk zegt: "Wat een geweldig inzicht is dit!"
Ik ben ook geen fan van Mr. Exposition maar iets meer achtergrond zou wel fijn zijn. Als je bijna 3 uur lang moet gissen naar de reden van de hoofdpersoon om naar Recife te gaan en dan nog geen bevredigend antwoord krijgt, sorry, dat trek ik niet.
spoiler:
Ja, hij wil een ID papiertje van zijn vrouw hebben. Why? Geen idee waarom dat zo belangrijk voor hem is. Belangrijker dan een veilige haven met zijn zoontje zoeken? Blijkbaar wel. En dan zo'n raar einde waarin hij opeens toch dood blijkt te zijn. Is dat impressionistisch dan, om eerst een traditionele climax te laten zien waarin hij niet dood gaat en dan via een krantenknipsel opeens te zien dat hij wel gedood is later? Ik vind dat gewoon weird storytelling.

Punt van het hele coda met zijn zoon en die studente die tapes heeft geluisterd is ook vaag. Waarom luisterde zij die tapes? Waarom zocht ze contact met hem? Welke catharsis wordt hier precies bereikt voor Fernanda? Voor mij niet duidelijk.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:06
Hoppers (2026)Hoppers (2026)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Animation, Adventure, Comedy | Runtime: 105 min | MPAA: PG
Gisteren naar deze film in de bios geweest.
Erg gelachen, op punten ook lekker grof. Heerlijke feel good, typische Pixar film.
Weet niet wat ik er van kan zeggen verder, maar wij hebben ons met het gezin prima vermaakt.
En het was ook lekker rustig in de bios zonder lawaai van medebezoekers. Scheelt ook voor het vermaak.
De film zit goed in elkaar, ook grafisch.

Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.5.png8.5 / 10

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-03 11:27

Martinspire

Awesomeness

Arunia schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:58:
Hoppers (2026)[Afbeelding: Hoppers (2026)]
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Animation, Adventure, Comedy | Runtime: 105 min | MPAA: PG
Gisteren naar deze film in de bios geweest.
Erg gelachen, op punten ook lekker grof. Heerlijke feel good, typische Pixar film.
Weet niet wat ik er van kan zeggen verder, maar wij hebben ons met het gezin prima vermaakt.
En het was ook lekker rustig in de bios zonder lawaai van medebezoekers. Scheelt ook voor het vermaak.
De film zit goed in elkaar, ook grafisch.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8.5 / 10
Grof? Een Pixar film?

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:06
Haha, voor een Pixar film zaten er wel grove dingen tussen. Niet super erg, maar wellicht voor kleinere kinderen iets te. Maar zeker niet slecht.

• josh-hill
Dr. Strangelove schreef op maandag 9 maart 2026 @ 06:24:
Oeps dacht dat het vannacht was. Volgende week pas :)
Ik dacht al, ik zie niks in het nieuws. :)

• wmterhaar
Dr. Strangelove schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:26:
[...]
Ik ben ook geen fan van Mr. Exposition maar iets meer achtergrond zou wel fijn zijn. Als je bijna 3 uur lang moet gissen naar de reden van de hoofdpersoon om naar Recife te gaan en dan nog geen bevredigend antwoord krijgt, sorry, dat trek ik niet.
Maar de reden wordt toch meteen in het begin gegeven? Hij is een dissident die zich een beetje gedeisd wil houden. Hij gaat ook in een soort safe house wonen met andere dissidenten in een stad die een beetje uit de stuit ligt en die hij ook nog goed kent. Oh, en zijn zoontje woont bij zijn schoonouders in die stad.
spoiler:
Wat later leren we dat Marcelo met zijn zoontje naar het buitenland wil vluchten omdat Ghirotti, die de steun heeft van de junta, hem uit de weg wil ruimen om zijn uitvinding te stelen, maar ook omdat hij hem haat.
spoiler:
Ja, hij wil een ID papiertje van zijn vrouw hebben. Why? Geen idee waarom dat zo belangrijk voor hem is.
spoiler:
Het is de ID van zijn moeder; zijn vrouw is een aantal jaar voor het begin van de film overleden aan een longontsteking. Aan het einde van de film leren we dat het is omdat hij verder geen enkel tastbare herinnering aan zijn moeder heeft.
spoiler:
Belangrijker dan een veilige haven met zijn zoontje zoeken? Blijkbaar wel.
Nee, wat je noemt is belangrijker. Dat andere is meer een sidequest, omdat hij toch een paar dagen moet wachten
spoiler:
totdat de valse paspoorten e.d. klaar zijn.
spoiler:
En dan zo'n raar einde waarin hij opeens toch dood blijkt te zijn. Is dat impressionistisch dan, om eerst een traditionele climax te laten zien waarin hij niet dood gaat en dan via een krantenknipsel opeens te zien dat hij wel gedood is later?
Het is niet zo dat er iets anders gebeurt, maar
spoiler:
de grote eindscene eindigt voor het gebeurt.
Niet heel gebruikelijk, maar ook nu weer niet iets dat nooit gedaan wordt. Het waarom was me eerst eerlijk gezegd ook niet helemaal duidelijk, maar het is bij nadere reflectie volkomen logisch:
spoiler:
Het is om te benadrukken dat Marcelo/Armando één van de velen was. Denk aan 90 doden die alleen al bij het carnaval zijn gevallen.
En natuurlijk de opening bij het benzinestation. Mooi thematisch rond gemaakt! Ook de leukste films, vind ik: waar je nog heel lang op kunt kauwen en dat er dan steeds weer die aha-erlebnis is van: "Oh, dus daarom was dat zo!"
Punt van het hele coda met zijn zoon en die studente die tapes heeft geluisterd is ook vaag. Waarom luisterde zij die tapes? Waarom zocht ze contact met hem?
Voor een geschiedenisproject op de universiteit. Die tapes moesten getranscribeerd (en gedigitaliseerd en gearchiveerd) worden. En ze zocht contact omdat ze opnamen van zijn vader had gevonden. Lijkt me wel zo netjes als je archiefonderzoek doet en je vindt opnamen van iemands naaste familie.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:55
The Thing from Another World (1951)The Thing from Another World (1951)
Tweakers: 7 | IMDb: 7.0 | Genre: Horror, Sci-Fi | Runtime: 87 min | MPAA: Approved
De film die de master of horror John Carpenter heeft geïnspireerd tot het maken van zijn iconische versie en is gebaseerd op de novella 'Who Goes There?' van John W. Campbell. Wat gelijk aan deze door Howard Hawks geproduceerde film opvalt is dat er flink de tijd wordt genomen om de motivaties van de verschillende personages uit te diepen. Zo heb je de wetenschappers die vooral willen communiceren en leren van het wezen, de persmuskiet die altijd op zoek is naar een smeuïg verhaal en de Amerikaanse luchtmacht, die er een 'shoot first, ask questions later' motto op nahoudt. De basis is sowieso redelijk dichtbevolkt, wat het soms lastig maakt om de verschillende personages uit elkaar te houden. iets waar de prequel uit 2011 overigens ook last van heeft. Grappig om ook een paar vrouwen te zien rondlopen, die vooral dienen als love interest, typmiep en koffiedame. Het wezen zelf is jammer genoeg weinig origineel en een monster van Frankenstein-kloon. Naar het schijnt wisten ze niet zo goed welke vorm 'het ding' moest krijgen en wat (financieel) haalbaar was in die tijd, en hebben ze er uiteindelijk maar een monster a la Frankenstein van gemaakt. Als je voor bloed en smerigheid komt dan kun je deze wel overslaan, want verder dan een dooie hond en een afgerukte arm komt het niet. Het acteerwerk is goed, al zitten sommige personages op de praatstoel, wat vrij normaal was voor die tijd. De special effects zijn ook prima, maar de muziek was af en toe een beetje opdringerig. Niettemin is The Thing From Another World een vermakelijke film, die wel enigszins afwijkt van het originele verhaal, iets wat John Carpenter later zou verbeteren.
The Thing (1982)The Thing (1982)
Tweakers: 8.6 | IMDb: 8.2 | Genre: Horror, Mystery, Sci-Fi | Runtime: 109 min | MPAA: R
Begin jaren '80 besloot regisseur John Carpenter een remake te maken van The Thing From Another World, een film van Christian Nyby en Howard Hawks die hem flink heeft geïnspireerd in zijn jeugd. Deze filmversie zit qua verhaal dichter bij het boek 'Who Goes There?' van John W. Campbell, waar beide films op zijn gebaseerd. Een klein onderzoeksteam op Antarctica belandt in een gevecht op leven en dood met een gevaarlijk buitenaards wezen die elke dierlijke vorm kan kopiëren, wat tot een hoop paranoia en verdachtmakingen leidt. Wie is 'the thing' en wie is er nog menselijk? John Carpenter weet de paranoia en oplopende spanningen goed weer te geven en de practical effects van Rob Bottin (met enige hulp van Stan Winston) zijn na bijna 40 jaar nog steeds angstaandjagend en levensecht. Je ziet dan ook op een zeer grafische wijze hoe het ruimtewezen een andere vorm aanneemt, terwijl deze in de originele film een soort log monster van Frankenstein was. Het acteren is van een hoog niveau en Kurt Russell speelt één van zijn beste rollen ooit. De cinematografie van Dean Cundey is uitstekend en ook de dreigende, elektronische soundtrack van grootmeester Ennio Morricone is voortreffelijk. Kennelijk heeft Morricone wat aanwijzingen gehad van Carpenter, die ook een begenadigd muzikant is en meestal zelf de muziek voor zijn films componeerde. Ik heb The Thing al vele malen gezien en elke keer zit ik weer op het puntje van mijn stoel. Een waar meesterwerk in het sci-fi (body) horror genre, die - door toedoen van Steven Spielberg's E.T. - destijds niet de waardering kreeg die het verdiende, en heeft veroorzaakt dat Carpenter werd ontslagen als regisseur voor de Stephen King film 'Firestarter' en hem een depressie bezorgde.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/10.png10 / 10
The Thing (2011)The Thing (2011)
Tweakers: 7.2 | IMDb: 6.2 | Genre: Horror, Mystery, Sci-Fi | Runtime: 103 min | MPAA: R
The Thing '11 is een prequel op John Carpenter's meesterwerk en laat zien wat er met het Noorse onderzoeksteam is gebeurd, voordat het buitenaardse wezen de boel op stelten zet bij de Amerikanen. In de film uit 1982 kwam deze basis ook al kort aan bod en we weten daarom ook al hoe het uiteindelijk met hen zal aflopen. Een expeditieteam vindt de alien en zijn vliegende schotel diep in het ijs. De teamleider, Dr. Sander Halvorson (Ulrich Thomsen), vraagt paleontologe Kate Lloyd (Mary Elizabeth Winstead) om naar Antarctica af te reizen om hen te assisteren. Zodra ze de buitenaardse bezoeker uit het ijs hebben gezaagd en hebben meegenomen naar hun kamp voor verder onderzoek, breekt alle hel los wanneer deze weet te ontsnappen. Deze prequel krijgt een hoop kritiek, die mijns inziens enigszins onterecht is. Voor een beginnend regisseur heeft Matthijs van Heijningen Jr. een prima film afgeleverd die veel respect heeft voor het origineel en daar dan ook constant naar refereert. Het acteerwerk is over het algemeen prima en de makers hebben enkele Noorse en Amerikaanse topacteurs weten te strikken. Waar The Thing '11 vooral steken laat vallen is de wisselende kwaliteit van de cgi. De makers hebben de film opgenomen met het idee om zoveel mogelijk practical effects te gebruiken, uit respect naar de versie uit 1982. Helaas besloot de studio na een vroege screening deze grotendeels te vervangen voor cgi. Een positief effect daarvan is dat het de transformaties vloeiender en biologischer maakt, maar af en toe is het iets te duidelijk dat het uit de computer is komen rollen. Ik heb er in ieder geval niet zo'n moeite mee, in tegenstelling tot sommige die hard (practical effects) fans en cgi-haters. Cinematografisch ziet de film er goed uit en de soundtrack van Marco Beltrami doet wat het moet doen, maar benadert nergens de perfectie van Morricone en is uiteindelijk ook weinig memorabel. The Thing 2011 is m.i. een waardige prequel die meer plus- dan minpunten heeft.

• Dr. Strangelove
@wmterhaar Dank voor je uitleg, dat lijkt aan te sluiten inderdaad. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat dan grotendeels allemaal gemist heb. Misschien is dat een anglo-saksisch of westers iets dan dat je het allemaal wat explicieter verteld krijgt. Het irriteerde me echt bijzonder de hele film dat ik de eindjes niet aan elkaar kon knopen. Ook met jouw uitleg vind ik het nog steeds wat dun hier en daar maar ik kan het nu beter plaatsen in elk geval.
spoiler:
Ik heb het verhaal Ghirotti anders ervaren, namelijk dat hij er pas bij het gesprek met Elza achterkomt dat Ghirotti hem uit de weg wil ruimen (werd me ook niet duidelijk welk belang Ghirotti daarbij had trouwens). Ik had dan verwacht dat hij een low profile zou houden tot zijn paspoort er was. Je toekomst met je zoon wagen voor een papiertje waarop staat wie je moeder was vind ik een vreemde worp met de dobbelsteen.

Wat allemaal nog dubbel waar is als hij al eerder wist dat Ghirotti hem dood wilde trouwens.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01
Recensie over One Battle After Another
jellybrah schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:00:
[...]

Dank! Deze film sla ik dus over
Niet doen, ga zelf je oordeel vormen!

De recensie waar je op reageert is geschreven vanuit een bepaald perspectief, veel lof voor deze uitgebreide recensie, maar het is niet perse jouw of mijn perspectief.

Ikzelf heb enorm genoten, juist doordat bepaalde aspecten vergroot werden, het goede acteerwerk (Sean Penn) en de politieke/morele discussie/vragen die de film opwerpt. Dat de makers van de film geweld introduceren, wil niet zeggen dat geweld ook een antwoord is volgens de makers.

Maar nogmaals, ga niet altijd op andermans mening af, soms moet je een eigen mening maken.

[ Voor 8% gewijzigd door bregweb op 09-03-2026 14:06 ]

Hattrick: Thorgal Eagles

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
josh-hill schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:25:
Sirat is toch wel de film waar ik het meest naar uit kijk. Ik hoor ook wel eens nummer van de soundtrack en die is heel goed. Geen idee hoe de rest is.
Gisteren deze in Pathe Leidsche Rijn gezien. Het is een film die je niet snel vergeet. Muziek is indringend.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• josh-hill
Sentimental Value (2025)Sentimental Value (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.8 | Genre: Drama | Runtime: 133 min | MPAA: R
Prachtig, maar zielloos. Hak op de tak, maar enorm voorspelbaar.

Ik weet niet wat deze film me nu eigenlijk probeert te vertellen. Dus: I didn't get it?

Elke scène die 'slim' lijkt, zie je al van verre aankomen of wordt in de eerste fractie van een seconde verklapt, vanwege de manier waarop deze is gefilmd.

Hmm. Het voelde allemaal erg afstandelijk en gekunsteld. Natuurlijk is het acteerwerk behoorlijk goed, maar zoals het verhaal verteld wordt, krijg ik niet de kans om er emotioneel bij betrokken te raken.

De film is natuurlijk ook nogal "meta" en daar ben ik geen fan van.

Maar dan wat mij betreft het hoogtepunt van de film:
spoiler:
Opa's cadeau voor zijn kleinzoon op zijn verjaardag: een paar bekende maar zeer ongepaste films op DVD.
Haha. Leuke knipoog voor de filmliefhebber.

Pagina: 1 ... 295 296 Laatste

Let op:
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.