Welke gunfactor is dat precies dan? Dat het indie is en daarom automatisch een hogere score moet krijgen?
Ik weet niet zo goed wat ik erop moet zeggen behalve dat het persoonlijk is. Ik heb dit jaar zowel steengoede indies als major studiofilms gezien. Zie ook weinig argumenten langskomen dat er voorgaande filmjaren waren waarin nou zoveel sterke films uitkwamen die ook echt next level beter waren dan de toppers van de afgelopen jaren. Eventjes een top-10 cherrypicken uit de periode 1980-2000 en dan zeggen dat het vroegah allemaal beter was is ook niet echt overtuigend. Zeker niet als je de rose-colored spectacles afzet en je even herinnert hoeveel bagger er vroeger ook uitkwam in een jaar naast die ene film die in je geheugen gegrift staat omdat je die keek met je vriendin de eerste keer dat je, you know
Probleem is natuurlijk ook dat mainstream movies echt veranderd zijn; ze kosten teveel, waardoor er minder risico genomen wordt en er meer franchise content is, streaming content wordt actief geprogrammeerd op background viewing, special effects en AI vervangen steeds meer menselijke creativiteit in big budget movies. Maar dat staat niet in de weg dat er ook veel goed spul nog steeds gemaakt wordt.
Quote dan maar van Steven Spielberg:
Ik weet niet zo goed wat ik erop moet zeggen behalve dat het persoonlijk is. Ik heb dit jaar zowel steengoede indies als major studiofilms gezien. Zie ook weinig argumenten langskomen dat er voorgaande filmjaren waren waarin nou zoveel sterke films uitkwamen die ook echt next level beter waren dan de toppers van de afgelopen jaren. Eventjes een top-10 cherrypicken uit de periode 1980-2000 en dan zeggen dat het vroegah allemaal beter was is ook niet echt overtuigend. Zeker niet als je de rose-colored spectacles afzet en je even herinnert hoeveel bagger er vroeger ook uitkwam in een jaar naast die ene film die in je geheugen gegrift staat omdat je die keek met je vriendin de eerste keer dat je, you know
Probleem is natuurlijk ook dat mainstream movies echt veranderd zijn; ze kosten teveel, waardoor er minder risico genomen wordt en er meer franchise content is, streaming content wordt actief geprogrammeerd op background viewing, special effects en AI vervangen steeds meer menselijke creativiteit in big budget movies. Maar dat staat niet in de weg dat er ook veel goed spul nog steeds gemaakt wordt.
Quote dan maar van Steven Spielberg:
En die 'good stories' zijn er genoeg. Je moet er beter naar zoeken. Minder goede films in de bioscoop? Absoluut. Minder goede films full stop? Not so much.“The older I get, the more I look at movies as a moving miracle. Audiences are harder to please if you’re just giving them special effects… but they’re easy to please if it’s a good story.”
Wat moet je met die pixels dan doen precies om er een betere film uit te halen? Genoeg video essays te vinden op youtube die perfect illustreren dat juist die mogelijkheden hebben geleid tot kwalitatief mindere films en minder mensen die begrijpen hoe een filmcamera werkt. Weer een reden waarom je je juist tot de minder dure producties moet wenden om mensen bezig te zien die niet een 'Volume' ter beschikking hebben en daarom wel een goed uitziende film schieten. Als je dat afdoet als woensdagavondverhalen (is dat de NL versie van Hallmark movies?), tja, daar ben ik het niet echt mee eensStukfruit schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:53:
[...]
Het is nu mogelijk om alles met die pixels te doen wat je kan bedenken. Wat ik graag zou zien is dat er meer kwaliteitsfilms komen die de mogelijkheden gebruiken om iets nieuws neer te zetten.
Dus kwalitatief minder, want het ene deel van de nieuwe films maakt geen gebruik van de mogelijkheden en valt terug op woensdagavondfilmverhalen (mensen die RTL in de beginjaren keken weten), terwijl het andere deel het alleen gebruikt om overdreven en (nog meer) herhaalde nonsens te produceren.
[ Voor 26% gewijzigd door Dr. Strangelove op 02-03-2026 14:54 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.

:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lCYy7BhAYa49HoV9HeiODcSq.jpg?f=user_large)