Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 284 285 Laatste
Acties:

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:29

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

The Long Walk (2025)The Long Walk (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.3 | Genre: Thriller | Runtime: 108 min | MPAA: R
""The task is simple: walk or die."

Plot:

In een nabije en dystopische toekomst hebben de Verenigde Staten de vorm aangenomen van een politiestaat. Voor een jaarlijkse wedstrijd worden 100 jongens geselecteerd om een dodelijke marathon te lopen zonder duidelijke eindmeet in zicht. Slechts een deelnemer wordt de winnaar - en de enige overlevende. Elke deelnemer krijgt enkele waarschuwingen indien hij vertraagt of stopt met wandelen. Als ze daarna nog eens de mist ingaan, volgt de kogel.

Oordeel:

Vooropgesteld; ik heb het boek van Stephen King waarop deze film is gebaseerd niet gelezen. Ik weet niet goed wat ik van deze film moet vinden. Het acteerwerk van de lopers is prima tot redelijk sterk. "The Major" vond ik echter een soort karikatuur lijken. De film speelt zich af in een redelijk gesloten ruimte; we weg waarop de spelers lopen. Dat, en de gebeurtenissen en discussies onderweg zorgen voor een beklemmende sfeer. Af en toe zien we een beetje gore wat amper bijdraagt aan het verhaal anders dan het schetsen van een sadistisch beeld van de soldaten die de groep lopers begeleiden en bewaken. Het einde ligt min of meer in lijn der verwachting en dat doet afbreuk aan het geheel. Ik vind het lastig om deze film te beoordelen. Aan de ene kant zie ik een goed verhaal over ontbering, angsten en (onverwachte) broederschappen maar ook is het geheel met vlagen wel wat (te) beperkt. Een film die ik alleen kan aanraden aan mensen die eens wat anders willen dan de doorsnede block buster actie film maar welke ook wel tegen een stootje kunnen. Al met al maakt een 6.5 een goed cijfer. Dat maakt een mooi gemiddelde tussen het in mijn ogen prima acteerwerk en het beperkte toch wat beknopte verhaal waar ik het nodige aan achtergrond miste.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.5.png6.5 / 10
Genereer je eigen UBB code review

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:49
Prey (2022)Prey (2022)
Tweakers: 6.9 | IMDb: 7.1 | Genre: Action, Adventure, Horror | Runtime: 100 min | MPAA: R
Absurd slechte film dat de grote slimme predator uit Arnie's film geen recht doet. We zien een chagrijnige dame die elk moment vastgrijpt om haar mannelijke soortgenoten af te kraken. Uit deze mannen komt dan ook geen enkel zinnig woord. Het verhaal gaat dan ook om haar en haar haat jegens haar medemensen. De iconische predator word gelijk aan het begin geintroduceerd door een gigantisch slecht ge-CGI'd ruimteschip waarna hij gelijk zijn camouflage aanzet. Her en der komt hij tevoorschijn en lijkt wel een schim van zijn calculerende versie uit de originele Predator. Iedereen doet onlogische dingen, onlogische dingen gebeuren, Predator doet on-predatorische (hehe) dingen en gaat heel dom dood op het eind. We zijn ver weg van het originele ontwerp, lore en verhaal.... zonde van de tijd.

Ik zie dat dezelfde regisseur ook Predator Badlands heeft gemaakt, dat voorspelt dus niet veel goeds (deels al te zien aan het belachelijke nieuwe ontwerp).. jammerjammer

Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/2.png2 / 10

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-11 17:51
jellybrah schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:14:
[table bgcolor=transparent width=100% cellpadding=6][tr][td fontsize=14]Prey (2022)[/td][td align=right valign=top rowspan=2 fontsize=9][Afbeelding: Prey (2022)][/td][/tr][tr][td valign=top]Tweakers: 6.9 | IMDb: 7.1 | Genre: Action, Adventure, Horror | Runtime: 100 min | MPAA: R
[justify]Absurd slechte film dat de grote slimme predator uit Arnie's film geen recht doet. We zien een chagrijnige dame die elk moment vastgrijpt om haar mannelijke soorgenoten af te kraken. Uit deze mannen komt dan ook geen enkel zinnig woord. Het verhaal gaat dan ook om haar en haar haat jegens haar medemensen. De iconische predator word gelijk aan het begin geintroduceerd door een gigantisch slecht ge-CGI'd ruimteschip waarna hij gelijk zijn camouflage aanzet. Her en der komt hij tevoorschijn en lijkt wel een schim van zijn calculerende versie uit de originele Predator. Iedereen doet onlogische dingen, onlogische dingen gebeuren, Predator doet on-predatorische (hehe) dingen en gaat heel dom dood op het eind. We zijn ver weg van het originele ontwerp, lore en verhaal.... zonde van de tijd.
Ewel.. ik snap je punt maar ik vond die eigenlijk wel goed. Ik heb naast het manvsvrouw-gedoe gekeken en vooral op de film zelf gelet. Actiewise vond ik de film zeer goed (persoonlijke smaak), die scène met de jagers in de rook.. als je niet op een bepaald moment lacht dan heb je geen humor (grapje e). Nogmaals, je kan dit niet vergelijken met de eerste predator (niets eigenlijk _/-\o_ ) maar als je het puur als film apart bekijkt is hij toch goed te pruimen hoor. Een 2/10 is veel te streng; voor mij mag het gerust een 8 zijn (ik ben altijd gul). Kwa sfeer, spanning (toch wel) en actie.. zeker geen 2/10. Kleine edit: als je zegt dat ze mensen haat heb je de film niet begrepen denk ik. Ze wil zich bewijzen topz van haar broer (en andere) maar niet uit haat.

[ Voor 3% gewijzigd door Derbiss op 04-11-2025 17:07 ]

• jellybrah
Zo, ik zit even wat reviews te lezen en de (aluhoedjes) theorie komt weer naar boven: betaalde reviews voor Predator Badlands. Zoek het woordje "propulsive" in deze drie niet gerelateerde critic reviews. Op MC ook exact onder elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkpWCa2hMIKxSRH1SY2u6bAUGhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vy63Gnkn9AMLoLvT7TQShqmm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfwEJUzqvnEZQGNDrNYZqDx0F4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gyjt4BB5cOJsXw9CHS59h2TM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ATN0KKLKWNU_vQsc7UtVna7MbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLjsfWMDEUgijfX0JTBVXA6v.jpg?f=fotoalbum_large

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
@jellybrah:

Daar heb je geen aluhoedje voor nodig hoor. Is al lang en breed bekend dat vaak zelfs de meeste reviews nep zijn. Zelfs als het van een echt persoon is; als je bv. gratis een film mag zien krijg je niet de juiste prikkel om een slechte review te schrijven.

Dat zit wel Schnorr.

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:33
Reset (2024)Reset (2024)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama | Runtime: 49 min | MPAA: N/A
Over aluhoedjes gesproken.

"Reset" is een kort Frans documentaire-achtig drama over een vriend van mij. Of nja, dat zou zo maar gekund hebben. Wellicht heb je ook zo'n vriend? Iemand die denkt dat Bill Gates mensen massaal wil doden of onvruchtbaar maken met vaccins. Als je naar Bill Gates luistert, zou je het nog bijna geloven ook. Maar ja, je moet ook wel iets verder nadenken natuurlijk, en begrijpen dat wat hij zegt gewoon waar is, maar dat het een secundair effect is dat je met betere vaccins minder populatie krijgt. Mensen nemen minder kinderen, omdat ze niet langer bang hoeven te zijn dat ze een grote kans lopen dat hun kind(eren) komen te overlijden.

Maar goed, terug naar het verhaal. We zijn terug in 2019-2022: de COVID-19 pandemie. Wellicht wil je er niet aan herinnerd worden, en ikzelf heb altijd een enorme hekel aan films over de pandemie, maar deze gaat specifiek over de complot aluhoedjes die toen de kop op staken, en verdomd, dat geeft toch wel goede cinema (imho natuurlijk).

We zien de hoofdpersoon zich "inlezen" in de "feiten" en daar dan helemaal los op gaan, met o.a. YouTube live streams. Hij vervreemd zich van zijn vrienden en familie, etc. Met ook een prachtig einde.

Dit is wat mij betreft echt een topper, vergelijkbaar met het Poolse "Sweat". Al is die nog wel wat beter. Maar toch wil ik ook deze een 9 geven. Of nja, 9- dan.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/9.png9 / 10

https://www.arte.tv/en/videos/123841-000-A/reset/

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-11 08:06
Stukfruit schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:42:
@jellybrah:

Daar heb je geen aluhoedje voor nodig hoor. Is al lang en breed bekend dat vaak zelfs de meeste reviews nep zijn. Zelfs als het van een echt persoon is; als je bv. gratis een film mag zien krijg je niet de juiste prikkel om een slechte review te schrijven.
Daar laat ik me eerlijk gezegd nooit door weerhouden :) . Wel is het zo dat ik vaak 'kleinere' films zie en krijg aangeboden, maar als ik zo'n film slecht vind dan schrijf ik gewoon geen recensie (vindt de PR ook niet erg). Dat soort films kan elk stukje positiviteit gebruiken, en dan heeft het geen zin als ik zo'n film de grond in ga schrijven. Het is tenslotte ook maar een mening. Mijn doel is om mensen de bioscoop in te krijgen, niet eruit.

Overigens denk ik dat in dit specifieke geval ChatGPT ook wel eens een rol gespeeld kan hebben.

• X-DraGoN
  • Laatst online: 06:10
jellybrah schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:51:
Zo, ik zit even wat reviews te lezen en de (aluhoedjes) theorie komt weer naar boven: betaalde reviews voor Predator Badlands. Zoek het woordje "propulsive" in deze drie niet gerelateerde critic reviews. Op MC ook exact onder elkaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is in de auto industrie exact hetzelfde, journalisten krijgen auto's om op circuit en op straat mee rond te rijden. Ze worden verwacht van een neutrale blik te geven op de auto waarmee ze aan het rijden zijn, maar hoe kunnen ze dat doen? Ze willen de volgende keer natuurlijk opnieuw uitgenodigd worden door het dure merk en als ze nu iets slecht zeggen, zal dat misschien niet meer het geval zijn.
en zo zijn alle industriën waar veel geld in om gaat...

• Stukfruit
  • Niet online
autje schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:03:
[...]

Daar laat ik me eerlijk gezegd nooit door weerhouden :) . Wel is het zo dat ik vaak 'kleinere' films zie en krijg aangeboden, maar als ik zo'n film slecht vind dan schrijf ik gewoon geen recensie (vindt de PR ook niet erg). Dat soort films kan elk stukje positiviteit gebruiken, en dan heeft het geen zin als ik zo'n film de grond in ga schrijven. Het is tenslotte ook maar een mening. Mijn doel is om mensen de bioscoop in te krijgen, niet eruit.
Betere films maken :p

In principe is niet reviewen terwijl je dat normaalgesproken wel doet ook een vorm van (gezamenlijke) "beïnvloeding". Als iedereen zo denkt dan krijgt een film alsnog alleen positieve reacties ;)

Maar goed, voor films is het ook weer niet zo erg. Je ziet doorgaans aan de trailer al heel goed of het echt slecht gaat zijn.

Dat zit wel Schnorr.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05:52
Prey (2022)[Afbeelding: Prey (2022)]
Tweakers: 6.9 | IMDb: 7.1 | Genre: Action, Adventure, Horror | Runtime: 100 min | MPAA: R
Absurd slechte film dat de grote slimme predator uit Arnie's film geen recht doet. We zien een chagrijnige dame die elk moment vastgrijpt om haar mannelijke soortgenoten af te kraken. Uit deze mannen komt dan ook geen enkel zinnig woord. Het verhaal gaat dan ook om haar en haar haat jegens haar medemensen. De iconische predator word gelijk aan het begin geintroduceerd door een gigantisch slecht ge-CGI'd ruimteschip waarna hij gelijk zijn camouflage aanzet. Her en der komt hij tevoorschijn en lijkt wel een schim van zijn calculerende versie uit de originele Predator. Iedereen doet onlogische dingen, onlogische dingen gebeuren, Predator doet on-predatorische (hehe) dingen en gaat heel dom dood op het eind. We zijn ver weg van het originele ontwerp, lore en verhaal.... zonde van de tijd.

Ik zie dat dezelfde regisseur ook Predator Badlands heeft gemaakt, dat voorspelt dus niet veel goeds (deels al te zien aan het belachelijke nieuwe ontwerp).. jammerjammer

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]2 / 10
Apart, ik vond Prey juist vrij sterk, zeker in vergelijking met andere moderne interpretaties van oudere franchises. Maar goed, meningen verschillen, I guess.

Mijn review van toen;
Hier heb ik wel van genoten. De manier waarop de film in elkaar zit doet me een beetje denken aan klassiekers uit de jaren 80 zoals Terminator 2. Het verhaal heeft een kop en een staart, de personages zijn geloofwaardig geschreven en de antagonist wordt langzaam opgebouwd met gevechten waar hij het elke keer tegen een sterker roofdier opneemt. Naru wordt niet vanaf het begin neergezet als de perfecte jager maar gaat meerdere keren (letterlijk) op haar bek en moet worden gered door haar broer. Uiteindelijk weet ze de predator te verslaan door gebruik te maken van haar hersenen en talenten, en niet omdat ze op magische wijze super sterk is geworden. Andere moderne films zouden hier een voorbeeld aan kunnen nemen.

De film verdient ook nog een complimentje omdat het een beperkte runtime heeft en geen onnodig grote cast.

[ Voor 15% gewijzigd door ErikT738 op 05-11-2025 14:51 ]

• josh-hill
Stukfruit schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:32:
[...]

Betere films maken :p

In principe is niet reviewen terwijl je dat normaalgesproken wel doet ook een vorm van (gezamenlijke) "beïnvloeding". Als iedereen zo denkt dan krijgt een film alsnog alleen positieve reacties ;)

Maar goed, voor films is het ook weer niet zo erg. Je ziet doorgaans aan de trailer al heel goed of het echt slecht gaat zijn.
Ja, ik snap het wel, maar vind het toch wel een lastige.

Zo heb je ook van die zaken die op TrustPilot mensen vragen om hun negatieve recensie weg te halen, als ze geholpen willen worden. Heeft toch een beetje hetzelfde effect: alleen positieve reviews.

Maar goed, als je een film ruk vindt, dan ben je waarschijnlijk gewoon niet de doelgroep, dus dat is niet helemaal hetzelfde.

• Derbiss
Ik wil hier het even over je opmerking over "trailers" hebben. Ben ik de enige die express geen trailers meer wil zien? Bijna altijd wordt het hele verhaal al verteld. Ik heb -spijtig genoeg- die van ´ 'The Running Man' gezien (net nadat ik het boek had gelezen) en eigenlijk heb je alles gezien wat ook meer enigzins leuk kon zijn :(

• josh-hill
Ik kijk als ik twijfel meestal wel een trailer, maar dan vaak maar een stukje er van, want het is wel triest gesteld inderdaad. Beter is geen trailer te kijken, eigenlijk.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:19
Derbiss schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:56:
Ik wil hier het even over je opmerking over "trailers" hebben. Ben ik de enige die express geen trailers meer wil zien? Bijna altijd wordt het hele verhaal al verteld. Ik heb -spijtig genoeg- die van ´ 'The Running Man' gezien (net nadat ik het boek had gelezen) en eigenlijk heb je alles gezien wat ook meer enigzins leuk kon zijn :(
Kijk ook nooit trailers. Ik laat me graag verassen :)

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Derbiss schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:56:
Mijn theorie is dat hoe slechter de film is hoe meer de trailer onthult van het verhaal. Slechte films hebben een gebrek aan goede scenes waardoor ze de beste (belangrijkste) scenes in de trailer moeten stoppen om mensen te trekken.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
Prey (2022)[Afbeelding: Prey (2022)]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]2 / 10
Alweer een paar jaar terug dat ik deze zag, maar ik heb er wel goede herinneringen aan eigenlijk... maar goed, ik vond deel 3 ook de beste uit de Alien-reeks, en ook Prometheus staat in mijn top 3 van Alien-films, dus ja wat weet ik ervan? :)

Ik ga vrijdag naar Predator Badlands, ben benieuwd, mijn verwachtingen zijn laag (als in: ik verwacht een vlotte maar vrij doorsnee domme actiefilm) dus waarschijnlijk zal ik me best vermaken.

• migchiell
Dwarlorf schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:14:
[...]

Mijn theorie is dat hoe slechter de film is hoe meer de trailer onthult van het verhaal. Slechte films hebben een gebrek aan goede scenes waardoor ze de beste (belangrijkste) scenes in de trailer moeten stoppen om mensen te trekken.
Scheelt wel bakken met tijd natuurlijk; zo zie je in twee minuten de belangrijkste scenes van de film, met een beetje mazzel zelfs in de bios, als voorfilmpje van een andere film, waardoor het je helemaal geen tijd kost (want je zat sowieso al in de bios).

Maar inderdaad, bij sommige trailers weet je eigenlijk alles al. Heb de trailer van Running Man nu ook echt al minstens 10x gezien, gelukkig is het lang geleden dat ik het boek heb gelezen.

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

migchiell schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:34:
[...]

Scheelt wel bakken met tijd natuurlijk; zo zie je in twee minuten de belangrijkste scenes van de film, met een beetje mazzel zelfs in de bios, als voorfilmpje van een andere film, waardoor het je helemaal geen tijd kost (want je zat sowieso al in de bios).

Maar inderdaad, bij sommige trailers weet je eigenlijk alles al. Heb de trailer van Running Man nu ook echt al minstens 10x gezien, gelukkig is het lang geleden dat ik het boek heb gelezen.
Ik hou het maar bij de eerste verfilming.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:22

Vrijdag

De Zwarte

Dwarlorf schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:41:
[...]

Ik hou het maar bij de eerste verfilming.
He had to split :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-11 15:46

Piggen

Lekker bakkie

In the Land of Saints and Sinners (2023)In the Land of Saints and Sinners (2023)
Tweakers: 7 | IMDb: 6.4 | Genre: Action, Crime, Thriller | Runtime: 106 min | MPAA: R
In het kort: Liam Neeson speelt een huurmoordenaar in de jaren ´70 in een Iers dorpje. Net als hij gestopt is, komt hij in aanraking met een paar IRA-leden en is de shit aan.

Ik vond om te beginnen de sfeer goed neergezet, van een kneuterig dorpje in Ierland. Mooie beelden en goede achtergrondmuziek. Verhaal was goed opgebouwd, maar het einde vond ik wat rommelig. De cast was prima. Ik vind Liam Neeson altijd wel leuk om te zien, maar zeker Kerry Condon was overtuigend als IRA-teringwijf.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.5.png6.5 / 10

• josh-hill
Super Happy Forever (2024)Super Happy Forever (2024)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Comedy, Drama, Romance | Runtime: 94 min | MPAA: N/A
Dit vond ik echt een tegenvaller. De recensies zijn lovend, maar hebben ze wel dezelfde film gezien?

Zeker driekwart van de film zou in een willekeurig andere film weggeknipt zijn. Veel voegen de scenes niet toe. Ja, ok, dat maakt het wellicht "anders" dan de norm.

Het voelt ook allemaal nogal geforceerd aan, zeker ook het einde. En heel erg origineel is het ook allemaal niet. Het probeert waarschijnlijk poëtisch te zijn, maar ik ben 5 minuten na het einde film eigenlijk alweer vergeten waar de film over ging. Of, tijdens het kijken had ik ook geen idee waar het over ging. Zeker in het begin had ik nog het idee dat het verschillende kanten op zou kunnen gaan, maar ongeveer halverwege was eigenlijk wel duidelijk hoe het verder zou verlopen.

Dan moet je dus nog die hele tweede helft uitzitten. En, hoewel dat niet echt een straf was, is het eigenlijk allemaal geen verrassing meer. En dat maakt het toch wel wat saai. Want dat is deze film toch zeker wel, imho.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.png6 / 10

• Stukfruit
  • Niet online
josh-hill schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:56:
[...]

Zo heb je ook van die zaken die op TrustPilot mensen vragen om hun negatieve recensie weg te halen, als ze geholpen willen worden. Heeft toch een beetje hetzelfde effect: alleen positieve reviews.
En da's afpersing :P
Maar goed, als je een film ruk vindt, dan ben je waarschijnlijk gewoon niet de doelgroep, dus dat is niet helemaal hetzelfde.
Klopt, daarom ben ik voor films ook niet per se streng. Tenzij het van een grote partij is die duidelijk probeert te verdienen met rommel.

Yeah, looking at you Marvel.

Dat zit wel Schnorr.

• autje
josh-hill schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:56:
[...]

Als je je al iets van recensies aantrekt, zoek dan een recensent waar je het meestal mee eens bent. Als die dan een film aanbeveelt, dan is de kans groot dat jij hem ook goed vindt.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-11 12:19
Met mijn zoontje thuis How to train your dragon 2025 gekeken. De animaties kende ik al en vind ik erg goed en leuk.

De film , vond ik stiekem ook echt wel leuk. Zou hem zeker aanraden als je de animaties ook leuk vind,

7/10

• josh-hill
autje schreef op donderdag 6 november 2025 @ 07:23:
[...]

Als je je al iets van recensies aantrekt, zoek dan een recensent waar je het meestal mee eens bent. Als die dan een film aanbeveelt, dan is de kans groot dat jij hem ook goed vindt.
Dat doe ik ook vaak en ook op Letterboxd, maar genoeg voorbeelden waar het dan bij bepaalde films toch helemaal mis gaat (bijvoorbeeld, dat die Waves afschuwelijk vindt, terwijl ik dat juist een meesterwerk vind). Niemand heeft dezelfde smaak. :)

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:22

Vrijdag

De Zwarte

josh-hill schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:16:
[...]

Niemand heeft dezelfde smaak. :)
Ik zie het gewoon zo:

Iedereen heeft recht op mijn eigen mening.

8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Stukfruit
  • Niet online
Vrijdag schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:03:
[...]

Ik zie het gewoon zo:

Iedereen heeft recht op mijn eigen mening.

8)
Het is mijn mening dat zoiets gereserveerd is voor vrijdag ;)

Ik vrees dat de "ouderen" onder ons (midlifers unite!) ook een beetje het probleem hebben dat films vroeger nog geen gemeengoed waren. Minder geld, meer stress om er iets goeds van te maken ipv uit weldadigheid alles op de markt gooien.

Tegenwoordig kan iedereen een film maken. De vraag is of iemand ook de kennis uit de afgelopen 100 jaar kan toepassen en het niveau van Roundhay Garden Scene kan ontstijgen.

Maar goed, ik merk dat ik moet stoppen met schrijven omdat ik anders ga filosoferen over ponskaarten en hoe dat had kunnen lopen als men daar geen gat in had gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 06-11-2025 15:53 ]

Dat zit wel Schnorr.

• autje
Stukfruit schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:52:
[...]
Maar goed, ik merk dat ik moet stoppen met schrijven omdat ik anders ga filosoferen over ponskaarten en hoe dat had kunnen lopen als men daar geen gat in had gezien.
Wel vreemd, want een ponskaart zat vol met gaten.

• josh-hill
Begin wel wat ontwenningsverschijnselen te krijgen nu Letterboxd al de hele dag down is. :P

• wmterhaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-11 14:38
josh-hill schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:59:
[table bgcolor=transparent width=100% cellpadding=6][tr][td fontsize=14]Super Happy Forever (2024)[/td][td align=right valign=top rowspan=2 fontsize=9]
Deze had ik ook op de lijst staan; vond de trailer wel intrigerend. Alleen het is zo een film die na twee weken in twee kleine zaaltjes al uit de bioscoop is en dan hoogstens ooit op Mubi te streamen is. Wel jammer dat streamingdiensten zo gefixeerd zijn op Hollywood.

• josh-hill
wmterhaar schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:50:
[...]

Deze had ik ook op de lijst staan; vond de trailer wel intrigerend. Alleen het is zo een film die na twee weken in twee kleine zaaltjes al uit de bioscoop is en dan hoogstens ooit op Mubi te streamen is. Wel jammer dat streamingdiensten zo gefixeerd zijn op Hollywood.
Staat gewoon op Pathé Thuis. Daar heb ik hem gehuurd.

• wmterhaar
Voor de meisjes (2025)Voor de meisjes (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama | Runtime: 103 min | MPAA: N/A
Twee stellen met elk een tienerdochter delen een vakantiehuis in de Oostenrijkse Alpen. Dat is meer toevallig zo gekomen dan dat ze heel dikke vrienden zijn. Beide dochters hebben een oogje op Ralph van de kayakverhuur (weer eens wat anders dan de skileraar). Ralph heeft ook een vette quad, waar ze op mogen. Ernstig ongeluk natuurlijk - één meisje in coma, de ander lijkt er beter af te komen - en dat leidt tot spanningen.

Weer eens een film met dat ouderwetse Nederlandse toneelschool acteren. Ik dacht dat we daar wel zo een beetje uitgegroeid waren, maar nee: iedereen spreekt hier weer heel erg netjes en DUIDELIJK ARTICULEREND, alsof de mensen op het achterste balkon het ook moeten verstaan. Kom er maar in, Michiel! Wel wat modernisatie, want er was geen enkele klassieke "Godverdomme!" (wel een erg mooie "JE-ZUS CHRIS-TUS!") en geen slechte seks; iedereen houdt zijn kleren aan (die Nederlandse traditie is naar A24-films verhuisd.) Alle acteurs doen mee, maar Thekla Reuten gaat het hardst voor die old school Nederlandse film vibes.

Scenarioschrijver Mike van Diem zit ook regisseur Mike van Diem nogal in de weg, want in dat duidelijk gearticuleerde Nederlands wordt ook nog eens alles héél duidelijk uitgelegd. De kijker moet op ieder moment weten wat ieder karakter voelt. Het is nog niet zo erg als bij Frankenstein, maar subtiliteit is ver te zoeken. Jammer, want het basisgegeven staat gewoon, net als de locaties. Een aantal keer wordt het wat meer echt film, omdat Van Diem het beeld het verhaal laat vertellen of dat de dialoog niet direct gaat over wat de karakters voelen (chocoladetoetje!) en dan is de film meteen twee keer zo goed.

Nog iets buiten de film om: net als de Nederlandse literatuur, moet ook de serieuze Nederlandse film het vooral hebben van de steun van dames van een zekere leeftijd. Toen ik de zaal binnenkwam en mijn mede-publiek zag, zag ik het al somber in en ja hoor: een zaal vol gratis bijkomend audiocommentaar.

Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.png5 / 10

• autje
Ik zou de film op z'n minst een 7.5/10 geven, vooral omdat hij zo villein hilarisch is. Een goede film voor fans van Ruben Östlund.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:27
Someone to Watch Over Me (1987)Someone to Watch Over Me (1987)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.1 | Genre: Crime, Drama, Romance | Runtime: 106 min | MPAA: R
Dertien in een dozijn romantische thriller van Ridley Scott over een kersverse, gelukkig getrouwde detective (Tom Berenger) die als bodyguard wordt ingezet voor een bloedmooie socialite (Mimi Rogers) die een moord heeft zien gebeuren, en nu wordt bedreigd door de dader (Andreas Katsulas). Uiteraard valt hij als een blok voor de wulpse jongedame, wat niet alleen zijn huwelijk met zijn vrouw (Lorraine Bracco) in gevaar brengt, maar ook zijn gezin. Het grootste probleem van deze film is het voorspelbare verhaal en het gebrek aan spanning, want aan het acteerwerk ligt het niet. Ook het camerawerk en de soundtrack kunnen ermee door, maar Someone To Watch Over Me voelt aan als een film die geregisseerd is door een regisseur die inkomsten nodig had, wat niet zo vreemd is na Scott's geflopte Blade Runner en Legend.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.5.png5.5 / 10

• P-Rock
White Squall (1996)White Squall (1996)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Adventure, Drama | Runtime: 129 min | MPAA: PG-13
Tranentrekkend, waargebeurd coming of age drama van Ridley Scott over een stel jonge knapen (o.a. Scott Wolf, Ryan Phillippe, Jeremy Sisto en Balthazar Getty) die in het jaar 1961 op een zeilboot aan het werk worden gezet onder de bezielende leiding van Skipper (Jeff Bridges), om ze wat discipline en kameraadschap bij te brengen. Tijdens één van hun avonturen komen ze oog in oog te staan met een nietsontziende storm, een zogenaamde 'White Squall', en moeten ze alle zeilen bijzetten om te overleven. White Squall wordt ook wel gekscherend 'Dead Poets Society' op een boot genoemd, en die vergelijking kun je zeker trekken, al ontbreekt hier een acteerkanon als Ethan Hawke en Robin Williams, die het niveau van de film omhoog hadden kunnen trekken. De jonge cast doet hun best, maar Jeff Bridges acteert op de automatische piloot. De overemotionele soundtrack speelt gretig in op het openen van de traanbuizen en de vlakke cinematografie is niet wat we van Scott gewend zijn. White Squall kleurt netjes binnen de lijntjes en past prima tussen Scott's andere jaren '90 flops 1492 en G.I. Jane. Dit is zeker géén The Perfect Storm of Master & Commander.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.png5 / 10

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 12:56
Predator: Badlands (2025)Predator: Badlands (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: N/A | MPAA: N/A
Ik ben gek op de Alien en Predator films. De sfeer (in space, no one can hear you scream) in de films vind ik geweldig. Natuurlijk zijn ze niet allemaal goed; meestal vind ik dat ze veel meer uit het verhaal hadden kunnen halen (Covenant bijvoorbeeld), maar is de film zelf nog steeds prima. En soms zijn er pareltjes, zoals Prey. Over smaak valt niet te twisten.
De trailers van Predator: Badlands zorgden ervoor dat ik weer op het puntje van mn stoel zat, ik keek er enorm naar uit. Gisteravond naar VUE om te zien. En wat een enorme teleurstelling is dat geworden zeg. Het leek wel een kinderfilm in het Predator universe. Begint minutenlang met saaie trage dialoog. Daarna baby monsters, kinderlijke predator, zoetsappige halve hoofdpersoon. Voorspelbare bad guys, slecht einde.
En uiteraard zitten er weer gedeeltes in die geweldig zijn. De monsters in de bossen bv. Spijt dat ik gegaan ben? Nee natuurlijk niet, het is zo'n film die je gezien moet hebben. Maar Alien 1 & 2 en Prey heb ik meerdere keren gezien, Badlands zal ik ongetwijfeld nog een keer huis bekijken. Maar het gevoel van teleurstelling heb ik toch wel.

• wmterhaar
autje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:11:
Ik zou de film op z'n minst een 7.5/10 geven, vooral omdat hij zo villein hilarisch is. Een goede film voor fans van Ruben Östlund.
Ik was ook al niet zo een fan van Turist om eerlijk te zijn. De wrang komische scenes zijn wel het sterke punt van Voor de meisjes. Bij de openingsscenes met de zandbak en brakke Fedja van Huêt dacht ik nog dat het een topfilm zou gaan worden. Maar het is vooral dat uitleggerige waarop ik totaal kan afknappen op een film. Juist als iets onuitgesproken is, maar wel duidelijk speelt, geeft dat een film diepte voor mij. Bijvoorbeeld zoals in The Brutalist. Met Voor de meisjes en Frankenstein had ik nu twee films achter elkaar waarbij alles enorm werd uitgespeld.

• X-DraGoN
  • Laatst online: 06:10
Age of Heroes (2011)Age of Heroes (2011)
Tweakers: N/A | IMDb: 5.5 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 94 min | MPAA: Not Rated
Ik zag de naam van Ian Fleming (schrijver van James Bond voor diegene die dat niet wisten) en ik zag dat het over oorlog ging. Daar wou ik wel tijd in steken, dus dat heb ik dan ook gedaan. Mijn eerste fout was wel naar de ratings te kijken van deze film uit 2011 en die zien er niet zo best uit. 5.5 op Imdb; 2.8 op Letterboxd, het lijkt allemaal geen goed nieuws. Nu voordat je naar je lokale videotheek (weet je nog dat dat een ding was?) loopt, hij is ook niet bijster goed, maar hij verdiend wel meer als 5.5. 6.5 vind ik meer op zijn plaats, ik geef hem ook 3 sterren op Letterboxd en dat komt voor mij overeen met alle films die "niet slecht zijn, maar ook niets uitstekends laten zien"
We zien Sean Bean, die een commando unit uit de grond stampt en zijn eerste missie met hun volbrengt (of niet...). De intro had uitgebreider kunnen zijn als dat ze nu was, nu hebben we alleen gezien hoe 2 van de geselecteerd jongens in de uiteindelijke groep terecht komen, maar er waren er ook nog 5 anderen bij betrokken, daar hebben we helemaal niets van gezien.
Zo zijn er nog wel een paar eigenaardigheden, maar niet 5.5 slecht (wat mij betreft)

Nog wel een fun fact, als je de film op imdb gaat opzoeken, staat er vrij prominent in beeld: "Awards, 2 nominations", maar dat is dan wel voor "Worst Brittish film" :s

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-11 23:56

Jebus4life

BE User

De Michael Jackson komt er dus toch aan

YouTube: Michael | Official Trailer (Michael Jackson Biopic, 2026)

Teaser krijgt mij toch best enthousiast

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:07
Frankenstein (2025)Frankenstein (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.7 | Genre: Drama, Fantasy, Horror | Runtime: 149 min | MPAA: R
Deze kwam toevallig voorbij op Netflix dus was nieuwsgierig.

Het verhaal van Frankenstein kent iedereen denk ik wel. Een gestoorde wetenschapper brengt een monster tot leven door verschillende lichaamsdelen aan elkaar te knopen.

Ik vind de eerdere reviews over deze film wel erg streng en ben het niet eens met die lage scores. Ik vond het een best goede filim om eerlijk te zijn.

Het verhaal is opgedeeld in 2 acts. Act 1 wordt vertelt door de wetenschapper die in dat deel de voice-over doet. Act 2 wordt vertelt door het monster die in dat deel voor de voice over zorgt. Film is wel aan de trage kant dus dat moet je ding zijn, maar dat vond ik in deze film niet erg. Visueel ziet de film er erg goed uit, en de acteurs doen het ook zeer goed in deze film.

Van mij krijgt hij wel een ruim voldoende :)
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.png8 / 10

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• migchiell
Predator: Badlands (2025)Predator: Badlands (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: N/A | MPAA: N/A
Stel, je volgt de Predator filmreeks met grote belangstelling, en eigenlijk vind je de films door de jaren heen steeds beter worden. Waar je het origineel (uit 1987 alweer... we worden oud!) nog wat te moeilijk vond, te pretentieus, heb je volop genoten van de latere films, vooral die uit 2018. Ook de crossover naar Alien is je goed bevallen. Plotholes deren je niet, en plotwendingen die je al van lichtjaren ver ziet aankomen nog minder.

Het enige dat een nieuwe editie nóg beter zou kunnen maken, het enige dat je nog mist, zijn wat tropes uit de recentere Star Wars films, zoals een sarcastische vrouwelijk robot voor een misplaatste humoristische noot en schattige ruimte-aapjes. Ook wat meer emotionele achtergrond bij de predator, over zijn jeugd en de band met zijn vader, dat we wat meer de mens achter de predator leren kennen? Misschien een paar scenes die zo uit LOTR konden komen, iets met mensen die geschminkt zijn als Uruk-hai en met een halfling op hun rug gebonden door een heuvelachtig landschap rennen, begeleid door vaag-Keltische muziek. Misschien zelfs een kleine hint dat niet alleen Alien, maar ook Terminator zich in hetzelfde universum bevinden? Er zit voor jou niet gauw te veel in een film, wil ik maar zeggen.

Nou, dan heb ik goed nieuws.

Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/6.png6 / 10

• migchiell
wmterhaar schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:17:
Voor de meisjes (2025)[Afbeelding: Voor de meisjes (2025)]
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama | Runtime: 103 min | MPAA: N/A
Twee stellen met elk een tienerdochter delen een vakantiehuis in de Oostenrijkse Alpen. Dat is meer toevallig zo gekomen dan dat ze heel dikke vrienden zijn. Beide dochters hebben een oogje op Ralph van de kayakverhuur (weer eens wat anders dan de skileraar). Ralph heeft ook een vette quad, waar ze op mogen. Ernstig ongeluk natuurlijk - één meisje in coma, de ander lijkt er beter af te komen - en dat leidt tot spanningen.

Weer eens een film met dat ouderwetse Nederlandse toneelschool acteren. Ik dacht dat we daar wel zo een beetje uitgegroeid waren, maar nee: iedereen spreekt hier weer heel erg netjes en DUIDELIJK ARTICULEREND, alsof de mensen op het achterste balkon het ook moeten verstaan. Kom er maar in, Michiel! Wel wat modernisatie, want er was geen enkele klassieke "Godverdomme!" (wel een erg mooie "JE-ZUS CHRIS-TUS!") en geen slechte seks; iedereen houdt zijn kleren aan (die Nederlandse traditie is naar A24-films verhuisd.) Alle acteurs doen mee, maar Thekla Reuten gaat het hardst voor die old school Nederlandse film vibes.

Scenarioschrijver Mike van Diem zit ook regisseur Mike van Diem nogal in de weg, want in dat duidelijk gearticuleerde Nederlands wordt ook nog eens alles héél duidelijk uitgelegd. De kijker moet op ieder moment weten wat ieder karakter voelt. Het is nog niet zo erg als bij Frankenstein, maar subtiliteit is ver te zoeken. Jammer, want het basisgegeven staat gewoon, net als de locaties. Een aantal keer wordt het wat meer echt film, omdat Van Diem het beeld het verhaal laat vertellen of dat de dialoog niet direct gaat over wat de karakters voelen (chocoladetoetje!) en dan is de film meteen twee keer zo goed.

Nog iets buiten de film om: net als de Nederlandse literatuur, moet ook de serieuze Nederlandse film het vooral hebben van de steun van dames van een zekere leeftijd. Toen ik de zaal binnenkwam en mijn mede-publiek zag, zag ik het al somber in en ja hoor: een zaal vol gratis bijkomend audiocommentaar.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]5 / 10
Ben het niet met je oneens, maar ik heb me er niet aan gestoord. Misschien omdat ik momenteel ook de serie Oogappels volg :) ik kon er in ieder geval goed doorheen kijken, en werd flink geraakt door de heftige emotionele lading van de film; heb voluit zitten huilen in de bios. Lijkt me een groot compliment voor de filmmakers en acteurs.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15-11 15:25

Ankh

|true

Good Boy (2025)Good Boy (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.7 | Genre: Comedy, Horror, Thriller | Runtime: 72 min | MPAA: PG-13
Op aanraden van hier, hebben wij deze film tijdens onze maandelijkse Pizza/Horror-Avond gekeken.

Vooral de manier van het camerawerk is echt mooi gedaan. Las in de review dat ze 3 jaar er over hebben gedaan om de film te kijken (400 filmdagen). Het verhaal komt wat raar over soms en wij vroegen ons toch wel vaker af, waar gaat het heen. Vond uiteindelijk de climax net wat missen en ging het rap.

7, vooral door het camerawerk.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.png7 / 10

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• josh-hill
Our Little Sister (2015)Our Little Sister (2015)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.6 | Genre: Drama, Family | Runtime: 127 min | MPAA: PG
Our Little Sister is een familiedrama van de grootmeester van familiedrama's, Hirokazu Kore-eda.

Nu is dit niet zijn beste film, want er valt wel het een ander op aan te merken. Zo is het allemaal erg zoetsappig, en de muziek zwelt vaak aan met nogal sturende kenmerken. Bovendien wordt er soms wat overdreven geacteerd, zoals we vaker zien in Japanse films. Maar gelukkig niet zo erg als in bijvoorbeeld Zuid-Koreaanse films, en het gros van de film is eigenlijk best wel goed geacteerd.

Dit is stiekem dan ook toch weer een pareltje. Het verhaal is goed (over familiebanden, vergankelijkheid, enz), de interacties voelen echt, en bekende elementen zoals eten en de trein ontbreken ook hier niet. Ik moest ook hier weer enkele keren een traantje laten, en dat gebeurt echt zelden.

Dus, ja, wederom kudos, ook al is het dus niet zijn beste film. Een 8-.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.png8 / 10

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:32

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Nvm

[ Voor 98% gewijzigd door G_Dragon op 08-11-2025 21:32 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• wmterhaar
Friday the 13th (1980)Friday the 13th (1980)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.4 | Genre: Horror, Mystery, Thriller | Runtime: 95 min | MPAA: R
Ik had deze film dus nog nooit eerder gezien. Ik wist niet eens dat Kevin Bacon erin speelde! Hij is behoorlijk anders dan ik had verwacht; met veel minder Jason en veel meer Hitchcock-inspiratie, met name Psycho. Vooral componist Harry Manfredini is niet te weg te houden bij de snerpende strijkers (met geweldig effect!)

Wat me ook echt opviel, is hoe goed deze film de plot in beweging houdt met natuurlijk klinkende small talk. Ik was dan ook niet verbaasd dat schrijver Victor Miller overstapte naar een succesvolle carrière (drie Daytime Emmies) als schrijver van soapseries.

Ik zie veel recensies die vermelden dat de cinematografie niets bijzonders is. Hoewel het zeker niet het niveau van Roger Deakins heeft, vond ik het cinematografisch bovengemiddeld. De film kiest voor een zeer natuurlijke nachtlook, wat soms resulteert in een grotendeels pikdonker scherm, waardoor de focus op één of twee dingen in het licht komt te liggen. (Dit werkt prima op een moderne oled-tv, zoals ik het zag, en waarschijnlijk ook met goede bioscoopprojectie, maar ik vraag me af hoe deze film vanaf een vhs-tape op een beeldbuistelevisie kan werken, want zo hebben de meeste mensen het waarschijnlijk eerst ervaren.)

Een ander sterk punt zijn de special effects, verzorgd door genrelegende Tom Savini.

Al met al erg vermakelijk, maar de schatplichtigheid aan Hitchcock en het standaard horror-b-filmplot en acteerwerk (ondanks Kevin Bacon) maken dat het ook niet meer wordt dan dat.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.png7 / 10

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15-11 18:45

Sharky

Skamn Dippy!

Vleesdag (2025)Vleesdag (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Horror | Runtime: N/A | MPAA: N/A
Blijkbaar kun je als je alleen maar kinderfilms maakt ook briljante Nederlandse splatter horror maken. Dit is er eentje in de buitencategorie.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/9.png9 / 10

This too shall pass

• ByteMe_
  • Niet online
Black Phone 2 (2025)Black Phone 2 (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.7 | Genre: Horror | Runtime: 114 min | MPAA: R

Hele aparte opvolging. De film lijkt in de stijl van A Nightmare On Elm Street de hoofdpersonen te terroriseren in hun dromen.
spoiler:
Vooral het stuk: ik bepaal mijn droom en dat de Grabber geen macht heeft lijkt enorm op een rip off van Nightmare.
Het heeft spannende momenten, maar eigenlijk mist het totaal de vibe van deel 1. Het probeert nu iets anders te zijn. Gemiste kans.

[ Voor 3% gewijzigd door ByteMe_ op 09-11-2025 01:17 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:07
Final Destination: Bloodlines (2025)Final Destination: Bloodlines (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.7 | Genre: Horror, Thriller | Runtime: 110 min | MPAA: R
De orginele films had ik gezien maar deze reboot nog niet.

Net zoals in het orgineel krijgt de hoofdrolspeler een visioen over mensen die dood gaan. Echter gaat het in dit deel over heel haar familie.

Hoewel ik het origineel nog wel interessante films vond had ik met deze toch iets meer moeite. Het verhaal kent weinig diepgang en vond de personages ook niet heel interessant. Redelijk rechttoe-rechtaan film met veel gore. Helaas op momenten nogal ongeloofwaardig en over-de-top. Als de manier waarop mensen dood gaan wat realistischer was geweest had het misschien iets kunnen zijn.

Om eerlijk te zijn vond ik hem een best wel beetje saai en niet super spannend.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• Bor

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

The Union (2024)The Union (2024)
Tweakers: 5.2 | IMDb: 5.4 | Genre: Action, Comedy, Thriller | Runtime: 107 min | MPAA: PG-13
Plot:

Mike McKenna is een nuchtere bouwvakker uit Jersey. Op een dag komt zijn wereld op zijn kop te staan als hij zijn ex-vriendin Roxanne Hall weer tegenkomt. Roxanne rekruteert Mike voor een missie van de Amerikaanse inlichtingendienst waarbij veel op het spel staat. Het duurt niet lang voordat Mike in een wereld van superspionnen en geheime agenten belandt.

Oordeel:

Een redelijk inspiratieloze cliché actiefilm die ik waarschijnlijk weer snel zal vergeten. Er valt werkelijk niets origineels te ontdekken. 13 in dozijn actiefilm met een zwak matig verhaal. Leuk, mwah. Hier is je echt helemaal niets aan. Een typisch voorbeeld dat grotere namen niet automatisch een goede film opleveren. Een 5.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bor schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:09:
The Union (2024)[Afbeelding: The Union (2024)]
Tweakers: 5.2 | IMDb: 5.4 | Genre: Action, Comedy, Thriller | Runtime: 107 min | MPAA: PG-13
Plot:

Mike McKenna is een nuchtere bouwvakker uit Jersey. Op een dag komt zijn wereld op zijn kop te staan als hij zijn ex-vriendin Roxanne Hall weer tegenkomt. Roxanne rekruteert Mike voor een missie van de Amerikaanse inlichtingendienst waarbij veel op het spel staat. Het duurt niet lang voordat Mike in een wereld van superspionnen en geheime agenten belandt.

Oordeel:

Een redelijk inspiratieloze cliché actiefilm die ik waarschijnlijk weer snel zal vergeten. Er valt werkelijk niets origineels te ontdekken. 13 in dozijn actiefilm met een zwak matig verhaal. Leuk, mwah. Hier is je echt helemaal niets aan. Een typisch voorbeeld dat grotere namen niet automatisch een goede film opleveren. Een 5.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]5 / 10
Deze had ik ook nog in de lijst staan, maar bij deze niet meer, dank! ;)

• wmterhaar
You Only Live Once (1937)You Only Live Once (1937)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Crime, Drama, Film-Noir | Runtime: 86 min | MPAA: Approved
Eddie Taylor (Henry Fonda) blijft van de regen in de drup belanden als uit de gevangenis komt. Mensen blijven hem als een crimineel behandelen, hoe erg hij ook probeert zijn leven te beter.
spoiler:
Uiteindelijk belandt hij zelfs in de dodencel voor een misdaad die hij niet heeft begaan.
Gelukkig is daar altijd de onvoorwaardelijk liefde van Jo (Sylvia Sidney).

Dit is een lekker noir-achtig drama met een humanistisch pro-rehabilitatie tintje. Het middengedeelte in de gevangenis springt eruit door werkelijk geweldige noir-cinematografie. Soms wordt het een beetje didactisch of melodramatisch (precies op de manier die je verwacht bij een film uit deze periode), maar over het algemeen een leuke film om te kijken. Altijd interessant hoe veel verhaal ze in oudere films in 86 minuten konden stoppen. Vaak een kwestie van simpelweg een paar krantenkoppen erin gooien die samenvatten wat er is gebeurd tussen twee scenes.

Oh, de appelverkoper uit de openingsscène heeft gelijk. ACAB! 😁

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:28

dbzfan

Nee.

The Batman (2022)The Batman (2022)
Tweakers: 6.3 | IMDb: 7.8 | Genre: Action, Crime, Drama | Runtime: 176 min | MPAA: PG-13
Heel aardige vertolking door Pattinson. Totaal andere Batman én Bruce Wayne dan in de Nolan films maar de donkere vibe beviel me wel. De cinematografie komt prachtig naar voren op een HDR OLED. De donkere beelden en highlights spatten ervan af. Pluspunten voor the Riddler, minpunten voor de lange duur en de rol van Catwoman.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:48

AvK

Ready Set Go

dbzfan schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:43:
The Batman (2022)[Afbeelding: The Batman (2022)]
Tweakers: 6.3 | IMDb: 7.8 | Genre: Action, Crime, Drama | Runtime: 176 min | MPAA: PG-13
Heel aardige vertolking door Pattinson. Totaal andere Batman én Bruce Wayne dan in de Nolan films maar de donkere vibe beviel me wel. De cinematografie komt prachtig naar voren op een HDR OLED. De donkere beelden en highlights spatten ervan af. Pluspunten voor the Riddler, minpunten voor de lange duur en de rol van Catwoman.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
The Batman is een prima film. Het donkere het gruizige. Een kwetsbare Batman. Een twijfelaar, iemand die het ook niet helemaal weet. En geen enkele grap in deze film. Alleen maar serieus.

Dat vind ik knap.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 22:23
A House of Dynamite (2025)A House of Dynamite (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 112 min | MPAA: R
A House of Dynamite verkent een thema dat we actueel vinden nu. Maar het is een thema dat sinds 1945 altijd actueel is geweest. En bij het kijken van Kathryn Bigelow's nieuwste film bekroop mij het gevoel dat ik dit verhaal vaker en beter heb verteld zien worden.

Een enkele raket wordt afgeschoten op de VS. We volgen de reactie op drie niveaus binnen de Amerikaanse legerleiding en politieke kringen. Bigelow bouwt, zoals zij dat prima kan, de spanning goed op. Setting voelt realistisch en acteerwerk is grotendeels effectief, met goede acteurs als Idris Elba, Jared Harris en Rebecca Ferguson, maar ze spelen allemaal flat characters, karikaturen bijna.

Maar het is vooral het plot dat deze film in de steek laat. Het is een opsomming van fuck-ups en mensen die met hun haar in de fik rondlopen. Kubrick deed dit dik 60 jaar terug ook maar veel effectiever. Bigelow schetst een bijzonder unheimisch scenario. Maar naarmate de film vordert neemt het gehalte aan 'so the movie can happen' momenten steeds meer toe.

Nuclear war films zijn bijna een genre op zich en leunen er altijd op dat systemen, processen en mensen niet doen wat ze zouden moeten doen. De effectiviteit van zo'n film hangt af van hoe plausibel de chain of failures is. In A House of Dynamite lijkt niks te werken zoals bedoeld, en voor niks is een backup scenario aanwezig. Het komt allemaal behoorlijk amateuristisch over. Laten we hopen dat dat nooit getest wordt IRL, maar ik heb dit zo vaak zoveel beter verfilmd gezien. Dr. Strangelove, Fail Safe (origineel en remake) en vooral de vergeten TV film By Dawn's Early Light (die dezelfde premise heeft maar verder gaat waar deze film eindigt) gingen Bigelow's film voor en deden het allemaal overtuigender.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• josh-hill
Hm, ik had hem op mijn lijstje gezet, maar nu begin ik toch te twijfelen.

• wmterhaar
Lamb (2021)Lamb (2021)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.3 | Genre: Drama, Fantasy, Horror | Runtime: 106 min | MPAA: R
Hoe gaan ik dit nu eens noemen? Ik denk dat iets als 'tragikomische absurdistische fabel' het beste in de buurt komt. Het zit in beetje in een hoekje gevormd door Alex Warmerdam, Aki Kaurismäki en specifiek The Lobster van Yorgos Lanthimos. Regisseur Valdimar Jóhannsson heeft ook gestudeerd onder Béla Tarr en dat merk je aan het trage tempo en de voorliefde voor lang aangehouden mooie shots (in dit geval vooral van IJslandse natuur.)

Onder de hele film loopt een soort absurdistische ondertoon met geen enkele echte grap, echt het soort film waar het citaat (van wie?) "funny, but not funny ha-ha" voor bedoeld was. Ik houd daar heel erg van, maar mijn ervaring is dat weinig dingen meer liefde/haat zijn dan dat, dus meningen zullen verschillen (daar wijzen de beoordelingen op Letterboxd ook op.)

Maar uiteindelijk is toch vooral een tragedie over heel echte dingen als een kinderwens en ik word dan juist meer geraakt om het zo afstandelijk en raar is, dan door een film die juist heel direct op de emotie speelt. Dat voelt als manipulatie, terwijl in Dýrið alle emotie echt verdiend is.

Nog wat losse dingen:
- Beste acteerprestatie ooit door een schaap in een film van het schaap of de schapen die het moederschaap spelen.
- Leuke hond ook.
- Special effects zeer overtuigend.
- De Zweedse Noomi Rapace speelt een hoofdrol in deze IJslandse film. Ik kon geen Zweeds accent in haar IJslands ontdekken. Dit is een film met weinig dialoog, dus er is niet veel vergelijkingsmateriaal, maar ik zou ook niet weten hoe IJslands met een Zweeds accent anders klinkt dan echt IJslands.
- De synthesizer post-punk track uit de wilde jeugd van één van de karakters is een banger!

• Dr. Strangelove
josh-hill schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:00:
Hm, ik had hem op mijn lijstje gezet, maar nu begin ik toch te twijfelen.
Het is zeker een spannende film, vooral de eerste helft. Daarna komt er eigenlijk niks nieuws meer.

Ik vond het vooral een plot hole dat de obvious response niet eens ter sprake kwam
spoiler:
(nl. een enkele raket op NK met aankondiging vooraf richting de andere superpowers).
Daarmee probeert de film kunstmatig de ‘outs’ te beperken die de president heeft. No way dat die optie niet op tafel ligt in een dergelijk scenario lijkt mij.

• josh-hill
Dr. Strangelove schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:19:
[...]

Het is zeker een spannende film, vooral de eerste helft. Daarna komt er eigenlijk niks nieuws meer.

Ik vond het vooral een plot hole dat de obvious response niet eens ter sprake kwam
spoiler:
(nl. een enkele raket op NK met aankondiging vooraf richting de andere superpowers).
Daarmee probeert de film kunstmatig de ‘outs’ te beperken die de president heeft. No way dat die optie niet op tafel ligt in een dergelijk scenario lijkt mij.
Hm, ik zie nu weer dat het een Netflix film is...

Ik had hem toch niet op mijn watchlist gezet (ratings zijn ook niet al te best), maar na eerdere review(s) was ik toch wel geïnteresseerd. Anyway, ik zie mijzelf niet snel weer een Netflix abonnement nemen, dus stiekem wel blij dat deze film niet heel bijzonder is. :)

Edit:
Ik had hem op Pathé Thuis op de kijklijst gezet. Alleen vreemd dat deze film er op staat, want hij is natuurlijk niet beschikbaar. Dat komt niet zo vaak voor (dat deze dan wel op te zoeken is).

[ Voor 10% gewijzigd door josh-hill op 10-11-2025 17:18 ]

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-11 16:25
josh-hill schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:48:
[...]
Hm, ik zie nu weer dat het een Netflix film is...

Ik had hem toch niet op mijn watchlist gezet (ratings zijn ook niet al te best), maar na eerdere review(s) was ik toch wel geïnteresseerd. Anyway, ik zie mijzelf niet snel weer een Netflix abonnement nemen, dus stiekem wel blij dat deze film niet heel bijzonder is. :)
Dan toch een thumbs-up voor deze film van mij. Het is geen film met een verhaal, het is een film met een boodschap. En het is een film waar je zelf een oordeel over zou moeten vellen, na deze zelf gezien te hebben. Het feit dat de film hier redelijk wordt besproken vind ik een goede aanduiding van de waarde van de film

Hattrick: Thorgal Eagles

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-11 15:46

Piggen

Lekker bakkie

Now You See Me (2013)Now You See Me (2013)
Tweakers: 8 | IMDb: 7.2 | Genre: Crime, Mystery, Thriller | Runtime: 115 min | MPAA: PG-13
Ik vond het best een irritante film, hoewel het idee best leuk is. Om te beginnen vind ik Jesse Eisenberg geen goede acteur en in deze rol van charismatische frontman helemaal niet passen - beter passend daarvoor was het karakter van Dave Franco geweest. Ik vond het ook allemaal een beetje overdreven, waarbij het soms gewoon magie was en geen illusionisme.
spoiler:
dat teleporteerapparaat dat onder een zwevend doek op het podium verschijnt
. Ik vond de dialogen over het algemeen cringy en het liefdesverhaal ronduit tenenkrommend. Er zit een aardige plottwist in, maar die deed me ook niet zo veel. Pluspuntjes: het ziet er allemaal wel goed uit, ik vond Woody Harrelson erg goed en er waren wel wat komische momenten:
spoiler:
de introductie van Harrelson en wanneer de gehypnotiseerden het codewoord hoorden, waardoor ze bijvoorbeeld die agent tackelden

• Dr. Strangelove
In verscheidene bioscopen draait dit weekend weer Back to the Future, die dit jaar 40 is geworden. Ik ga met mijn kinderen. De jongste is te jong om het plot mee te krijgen maar dit is gewoon zo'n leuke film dat ze denk ik geen moeite gaat hebben zichzelf te vermaken :)

• josh-hill
Marshland (2014)Marshland (2014)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Crime, Mystery, Thriller | Runtime: 105 min | MPAA: TV-MA
La Isla Minima is een Spaanse genrefilm waarin twee rechercheurs op het platteland op zoek moeten gaan naar twee vermiste meisjes.

De film ziet er prachtig uit, vooral de eerste beelden voor de titel verschijnt.

Verder is het echt één grote opeenstapeling van cliches en ik kan werkelijk waar geen enkel goede eigenschap bedenken. Of het moeten de kruimels over het Franco bewind zijn. Nee, dit is echt een hele slechte film. Had hier lang geleden de blu-ray blind van gekocht, omdat deze film zo'n goede recensies had, maar ik vraag me echt af waarom dit dan zo'n goede film zou moeten zijn. Ok, niets is schrikbarend slecht, maar nog minder is echt goed. Geen humor, geen logisch verhaal, geen echte spanning, dus... wat hou je dan nog over?

Een 3.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/3.png3 / 10

• Stukfruit
  • Niet online
A House of Dynamite (2025)A House of Dynamite (2025)
Tijdens de koude oorlog was er een Rus die een kernoorlog voorkwam door goed in te schatten dat een technisch mankement geen kernraket kon zijn.

Deze film borduurt een beetje voort, en haalt het zelfs aan, op dit idee. Wat als je niet weet wie, wat of waar iets op je aan het afschieten is en hoe ga je daar mee om in de laatste momenten voordat "het" inslaat?

In een drieluik wordt dat uit de doeken gedaan en gaat de film steeds een stapje verder omhoog in de rangen qua belangrijkheid, tot aan de president van de VS aan toe die in de vorm van Idris Elba duidelijk zijn inspiratie bij Obama vandaan heeft gehaald. Toch wordt het moeilijk zodra hij als eindverantwoordelijke in beeld komt.
spoiler:
Geef je jezelf over aan een partij waarvan je niet weet dat ze je aan het vermoorden zijn? Of pleeg je collectieve zelfmoord door terug te vechten tegen een partij waarvan je niet weet dat ze je aan het vermoorden zijn?
Bij deze film merkte ik hetzelfde als @Dr. Strangelove. Het is niet erg overtuigend dat, zoals aangehaald in de film, er voor een scenario zoals deze geen plan klaar ligt. Zelfs MAGA heeft volledige plannen. Hoe is het dan mogelijk dat zoiets hier niet mogelijk is? Dat voelt als een nutteloze plot device en hiermee haalt het de film redelijk onderuit.

Het einde kan ik simpel over zijn:
spoiler:
...ik wist dat het kwam en toch was het een verrassing. De tijdlijn leek te laten zien dat er nog minstens 5 - 10 minuten in had moeten zitten. Opzet of niet? Geen idee, maar het was opvallend :P

[ Voor 1% gewijzigd door Stukfruit op 10-11-2025 23:59 . Reden: Een paar extra spoiler-tags toegevoegd. ]

Dat zit wel Schnorr.

• Dr. Strangelove
In een film die niet overloopt van de humor moest ik toch een keer breed grijnzen :) Benieuwd of dit ook IRL aanwezig is of dat het een easter egg van de filmmakers is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8o-QAYysYMVF_wNErg5_gbzuuc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VydbFBxBujCHViEIx0HqOuoc.jpg?f=fotoalbum_large

@bregweb vooral een boodschap voor the powers that be. Als ik een regeringsleider was zou ik mijn speshul guys and girls wel even aan de tand voelen. ‘Tell me why this movie is BS and make it convincing.’

[ Voor 16% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-11-2025 10:07 ]

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-11 16:25
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:09:@bregweb vooral een boodschap voor the powers that be. Als ik een regeringsleider was zou ik mijn speshul guys and girls wel even aan de tand voelen. ‘Tell me why this movie is BS and make it convincing.’
En de persoonlijke afwegingen, zet ik een videocall op dit moment op mute om mijn familie te bellen?
En de vraag of er ook nu nog iemand constant bij de president in de auto zit met zo'n koffertje?

Hattrick: Thorgal Eagles

• Dr. Strangelove
Dat was en is zo heb ik altijd begrepen. Vitaal onderdeel van de MAD doctrine lijkt me.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11 17:23

TheVMaster

Moderator WOS
Dr. Strangelove schreef op maandag 10 november 2025 @ 23:42:
In verscheidene bioscopen draait dit weekend weer Back to the Future, die dit jaar 40 is geworden. Ik ga met mijn kinderen. De jongste is te jong om het plot mee te krijgen maar dit is gewoon zo'n leuke film dat ze denk ik geen moeite gaat hebben zichzelf te vermaken :)
Oew nice!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:14

Player1S

Probably out in the dark

Dr. Strangelove schreef op maandag 10 november 2025 @ 23:42:
\tijd terug 1 t/m 3 gekeken met mijn kinderen (11 & 9) Die hebben zich er zeker mee vermaakt.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Dr. Strangelove
Die van mij zijn 10 en 8. Komt wel goed denk ik. Ben bezig ze wat classics te voeren. De oudste heeft zich enorm vermaakt met Star Wars 4/5/6. Hij wil meteen door met de prequels. Die wil ik nog wel kijken maar ik heb hem gezegd dat hij met de sequels zelf aan de slag mag ;)

Ook The Goonies, Gremlins en The Princess Bride klaar liggen. En als ze dat trekken mogen ze Raiders of the Lost Ark kijken :)

• Derbiss
U bent een held :)

• wmterhaar
Highest 2 Lowest (2025)Highest 2 Lowest (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 5.6 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 133 min | MPAA: R
Spike Lee maakt een remake van een Kurosawa klassieker uit 1963. Nu was er toevallig deze zomer een groot Kurosawa retrospectief in Eye en toen heb ik het origineel gezien, dus ik kan goed vergelijken. Conclusie: Highest 2 Lowest is solide en weet wat goede aanpassingen te maken, maar voelt toch wat overbodig en op een belangrijk punt zelfs gedateerder dan het origineel.

Lee pakt dus wel goed de verouderde elementen uit het origineel aan. Vooral wat betreft de volkomen over the top jarenzestiganti-drugsfilmmanier waarop drugsverslaafden in Kurosawa's origineel worden verbeeld gaat hij rigoureus te werk; dat is er gewoon helemaal uitgehaald. Er zit ook een pro-doodstraftintje het origineel en zoals te verwachten laat de linksige Lee dat ook weg. Wat mij (doodstrafverafschuwer) betreft een gigantische verbetering. Dan moeten Lee en zijn scenarist ook nog wat aanpassingen doen omdat er tegenwoordig mobieltjes bestaan en omdat in het origineel treinen een belangrijke rol spelen. Daar doen ze niet zo aan in Amerika, maar NYC heeft natuurlijk wel de metro. Die aanpassing leidt tot de beste scene van de film.

Maar dan. In het origineel is de hoofdpersoon een schoenenfabrikant. Lee maakt van David King (Denzel Washington, gewoon weer erg goed) een platenbaas, maar dan wel eentje die voor mij heel erg jaren 70/80 aanvoelde. Een groot label dat wordt geleid door een grote persoonlijkheid die zelf de artiesten kiest: dat is gewoon niet hoe de muziekindustrie anno 2025 werkt. Sowieso valt er niet zo veel geld met muziek uitbrengen te verdienen tegenwoordig. Als de meeste referenties dan ook nog aan artiesten als James Brown en Stevie Wonder zijn, dan merk je toch dat Spike Lee ook een dagje ouder wordt. Alle discussie over muziek (en Lee stopt er behoorlijk wat in) heeft zo nogal een "Okay, boomer"-gehalte. Al met al een poging tot vernieuwing die de film juist gedateerder laat voelen. Naar mijn idee hadden die schoenen juist moderner gevoeld (kwaliteitsschoeisel 'made in USA' vs meuk uit een sweatshop ver weg.)

Nou ben ik niet bepaald 's werelds grootste Kurosawa-fan. Zoals meer Oost-Aziatische filmmakers heeft de man namelijk de neiging van die Bassie en Adriaan slapstickfiguren in zijn films te stoppen en dat trek ik totáál niet. Maar geef de man een grote actiescene, een epische standoff of een sequentie in een drukke stadswijk en man, wat geniaal wordt het dan (ga vooral Ran in de bioscoop zien!) En Spike Lee is toch net iets minder een legende. Hoewel hij de grootste zwakheden uit Kurosawa's film weghaalt, is algemene niveau gewoon toch net wat lager.
Task (2025)Task (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.7 | Genre: Crime, Drama | Runtime: N/A | MPAA: TV-MA
Een behoorlijk goede misdaadminiserie van de schrijver van de (superieure) Mare of Easttown. Je kunt altijd rekenen op Mark Ruffalo en zijn co-hoofdrolspeler Tom Pelphrey is minstens zo goed. Ook een sterke cast voor de bijrollen, met voor mij als uitschieter Jamie McShane die zowel eng als kwetsbaar is, als de slechterik.

De serie is echter nogal zwaar op de hand met zijn christelijke vergevingsthema's. Het is niets waar je je als niet-christen snel aan zal storen (of je moet één van die "empathie is een zwakte" types zijn). Alleen een politieserie moet niet af en toe voelen of je kijkt naar een stichtelijke reeks die door het Vaticaan lijkt te zijn gecoproduceerd.

• Hahn
  • Laatst online: 21:12
wmterhaar schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:13:
Task (2025)[Afbeelding: Task (2025)]
Tweakers: N/A | IMDb: 7.7 | Genre: Crime, Drama | Runtime: N/A | MPAA: TV-MA
Een behoorlijk goede misdaadminiserie van de schrijver van de (superieure) Mare of Easttown. Je kunt altijd rekenen op Mark Ruffalo en zijn co-hoofdrolspeler Tom Pelphrey is minstens zo goed. Ook een sterke cast voor de bijrollen, met voor mij als uitschieter Jamie McShane die zowel eng als kwetsbaar is, als de slechterik.

De serie is echter nogal zwaar op de hand met zijn christelijke vergevingsthema's. Het is niets waar je je als niet-christen snel aan zal storen (of je moet één van die "empathie is een zwakte" types zijn). Alleen een politieserie moet niet af en toe voelen of je kijkt naar een stichtelijke reeks die door het Vaticaan lijkt te zijn gecoproduceerd.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
Technisch gezien horen series, zelfs al zijn ze mini, niet in dit (film)topic ;)

The devil is in the details.

• wmterhaar
Hahn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:15:
[...]

Technisch gezien horen series, zelfs al zijn ze mini, niet in dit (film)topic ;)
Ah. Ik ben Letterboxd gewend. Series mogen daar niet, maar mini-series worden als lange film beschouwd.

• wmterhaar
The Lost Bus (2025)The Lost Bus (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.9 | Genre: Biography, Drama, History | Runtime: 130 min | MPAA: R
Nu ik toch een abo op Apple TV heb vanwege Pluribus, ook maar eens het filmaanbod tot me nemen. Net als Highest 2 Lowest is The Lost Bus een release met grote namen op de affiche waarvan ze het in Cupertino toch niet waard vonden hem in de bioscoop uit te brengen in Nederland.

De film is geregisseerd door Paul Greengrass, vooral bekend van de Bourne films, maar ook een soort specialist in "waargebeurde verhalen". Hij maakt Captain Phillips, United 93 en Bloody Sunday. The Lost Bus past in dat rijtje, want het gaat over een buschauffeur (Matthew McConaughey) die een schoolbus vol kinderen en hun juf (America Ferrera) letterlijk uit de brand moet helpen bij de grote natuurbrand in Paradise van 2018.

Het script is van Greengrass zelf, met ook een credit voor Brad Inglesby van Mare of Easttown en Task, maar eerlijk gezegd stelt het weinig voor; het is een opeenstapeling van Hollywood-clichés en extreem voorspelbaar. Kevin, de buschauffeur, gaat door een moeilijke tijd en rommelt maar wat aan, maar dan moet hij een bus vol, uiteraard allemaal schattige, kinderen redden en komen de heldhaftigheid en plichtsgetrouwheid die diep in hem zaten ineens boven.

Het gaat hier duidelijk om de actiescenes en daar is Greengrass erg goed in. Scenes met veel vuur in moderne films vind ik meestal niet om aan te zien, omdat de fik in de regel uit de computer komt en dat er gewoon niet uit ziet. Recent was Sinners voor mij nog een voorbeeld van hoe het niet moet. Maar voor The Lost Bus hadden ze blijkbaar toegang tot de nieuwste vuursimulatietechnologie van Apple of zo, want 90% van de tijd ziet het er gewoon heel echt uit en is het allemaal behoorlijk spectaculair. Misschien ook wel gewoon dingen echt in brand gezet? (Er zou natuurlijk ook nog kunnen meespelen dat het op een kleine televisie minder snel nep lijkt dan op een groot bioscoopscherm.) Je hebt een paar scenes waarbij de koplampen van de bus uit de vlammen komen en daar moest ik denken aan wat mij betreft één van de beste actiefilms allertijden, Sorcerer (over spectaculaire scenes met echt vuur gesproken...)

Wat ook helpt is dat Matthew McConaughey dan misschien wel een rare snuiter is, maar ook een absolute topacteur. Zoals gezegd is Kevin nou niet bepaald het meest originele karakter uit de filmgeschiedenis, maar McConaughey maakt er een volkomen geloofwaardig personage van, met een diepgang en doorleefdheid die echt niet in het script zat.

Prima vermaak dus, hoewel het een moderne mainstreamfilm is en wat een 90-minutenfilm pur sang zou moeten zijn dus wordt opgerekt tot net over de twee uur. Maar ook op dat punt is het beter dan je zou denken: de film voelt maar iets in plaats van veel te lang.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Stukfruit schreef op maandag 10 november 2025 @ 23:54:
A House of Dynamite (2025)[Afbeelding: A House of Dynamite (2025)]
Tijdens de koude oorlog was er een Rus die een kernoorlog voorkwam door goed in te schatten dat een technisch mankement geen kernraket kon zijn.

Deze film borduurt een beetje voort, en haalt het zelfs aan, op dit idee. Wat als je niet weet wie, wat of waar iets op je aan het afschieten is en hoe ga je daar mee om in de laatste momenten voordat "het" inslaat?

In een drieluik wordt dat uit de doeken gedaan en gaat de film steeds een stapje verder omhoog in de rangen qua belangrijkheid, tot aan de president van de VS aan toe die in de vorm van Idris Elba duidelijk zijn inspiratie bij Obama vandaan heeft gehaald. Toch wordt het moeilijk zodra hij als eindverantwoordelijke in beeld komt.
spoiler:
Geef je jezelf over aan een partij waarvan je niet weet dat ze je aan het vermoorden zijn? Of pleeg je collectieve zelfmoord door terug te vechten tegen een partij waarvan je niet weet dat ze je aan het vermoorden zijn?
Bij deze film merkte ik hetzelfde als @Dr. Strangelove. Het is niet erg overtuigend dat, zoals aangehaald in de film, er voor een scenario zoals deze geen plan klaar ligt. Zelfs MAGA heeft volledige plannen. Hoe is het dan mogelijk dat zoiets hier niet mogelijk is? Dat voelt als een nutteloze plot device en hiermee haalt het de film redelijk onderuit.

Het einde kan ik simpel over zijn:
spoiler:
...ik wist dat het kwam en toch was het een verrassing. De tijdlijn leek te laten zien dat er nog minstens 5 - 10 minuten in had moeten zitten. Opzet of niet? Geen idee, maar het was opvallend :P
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6 / 10
Ik vond de titel van de film een beetje mager
spoiler:
De president heeft iets gehoord van iemand in een podcast die dat zei.

En dat einde, ik heb geen probleem met een open einde, maar dit is toch gewoon geen einde?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

Nicap

Tsssk....

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:18:
Die van mij zijn 10 en 8. Komt wel goed denk ik. Ben bezig ze wat classics te voeren. De oudste heeft zich enorm vermaakt met Star Wars 4/5/6. Hij wil meteen door met de prequels. Die wil ik nog wel kijken maar ik heb hem gezegd dat hij met de sequels zelf aan de slag mag ;)

Ook The Goonies, Gremlins en The Princess Bride klaar liggen. En als ze dat trekken mogen ze Raiders of the Lost Ark kijken :)
The Breakfast Club dan niet vergeten he, das ook een redelijke klassieker.

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
One Battle After Another (2025)One Battle After Another (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 8.3 | Genre: Action, Crime, Drama | Runtime: 161 min | MPAA: R
2hr 41min daar ben ik wel even voor gaan zitten, hier in het topic schiet deze film van een 6 naar 9 met bijbehoorende mooi geschreven reviews. Er zitten wel een paar speciaaltjes aan deze film. Bijvoorbeeld.....het eerste uur, daar gebeurd zo ontzettend veel in dat je daar alleen al een film van 3 uur over zou kunnen maken. Een bijzonder raar tempo maar die het wel boeiend weet te houden. Dus dat eerste uur is de basis voor de rest van het verhaal, en dat is een mix van humor, geweld, aktie en drama. Alles door elkaar wat erg goed werkt. Let ook eens op de muziek, en het geluid zo door de film heen. Ook hier dacht ik "die pianist die hier live mee zit te jengelen....zout eens op ofzo" - maar het past wel bij hoe het in elkaar steekt. Soms irritant en soms past het mooi. En dan de rol van Sean Penn. Wat een vent, wat een acteur. Ronduit geniaal.

Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.5.png8.5 / 10

• wmterhaar
Dracula Untold (2014)Dracula Untold (2014)
Tweakers: 5.7 | IMDb: 6.2 | Genre: Action, Drama, Fantasy | Runtime: 92 min | MPAA: PG-13
Begaat dé doodzonde voor gothic horrorpulp: het is saai*.

Dit was zo'n slecht tijdperk voor actiefilms, omdat het erom draaide zo veel mogelijk grote cgi-scènes in je film te stoppen, en ze er allemaal steriel en gewichtloos uitzien. De grote, dramatische valscène is de slechtste, hoewel dat ook de enige keer is dat de film echt de grens van "zo slecht, dat het goed is" overschrijdt, dus misschien toch niet? En zijn die vleermuizen de Turken dood aan het kietelen?

Extra punten aftrek omdat de film er verdacht hard op gaat dat Dracula de Ottomanen ervan weerhoudt 'Europa te overspoelen'. De film lijkt op dat punt inspiratie te hebben gehaald uit het beruchte 300, ook door de eyeliner-look van de Turken.

*: Een uitzondering moet worden gemaakt voor de als altijd geweldige Charles Dance, die de enige acteur is die lijkt te begrijpen wat voor soort film dit zou moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/3.png3 / 10

• Stukfruit
  • Niet online
Mr. Nobody Against Putin (2025)Mr. Nobody Against Putin (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.9 | Genre: Documentary | Runtime: 90 min | MPAA: N/A
Dit is meer een documentaire dan een film, dus eigenlijk niet per se geschikt voor dit topic.

Toch is het wel een interessante. Het toont de beelden van een leraar op een school in een afgelegen plaats in Rusland waar sinds de "SMO" van Putin steeds meer het onderwijzen van propaganda ipv leerzaam lesmateriaal werd ingevoerd om de jeugd klaar te stomen alsof de geest van Lenin nog meekijkt. Nu denk je: "ajoh, dat zal wel overdreven zijn". Niet echt. Het laat bijvoorbeeld zien hoe er een "minder" van de overheid bij de school terechtkomt; een man met zware wallen onder de ogen, wiens persoonlijke helden uit de Sovjet-tijd niets aan de verbeelding overlaten over wat het doel is van de indoctrinatie.

Daarover zou je nog kunnen zeggen: "ajoh, ook dat is vast overdreven", dus we kijken het nog even aan. Misschien is het wel een hele aardige man? Nou, hij vertelt inderdaad razendenthousiast vol overtuiging over hoe we in Europa niets meer hebben. We kunnen zelfs geen auto's meer rijden en gaan weer op paard met wagen door de straten. Zonder blikken of blozen vertelt hij het aan de klassen vol kinderen die gaandeweg steeds minder goed lijken te weten wat ze ermee moeten. Ze gaan er maar in mee. Een mijn vasthouden? Jazeker, je moet toch weten hoe je been opgeblazen gaat worden.

Ondertussen spreken de beelden voor zich. In Europa heeft men niets meer, terwijl de Russen er lekker warmpjes bij zitten met kitscherige en afbladderende muren van woningen, ongeverfde trappen en wegroestend metaal. Alles wat wel modern is, is van Westerse makelij (zoals de gebruikte camera's) of komt uit China.

Gelukkig hebben wij de paarden nog!

De haat richting alles wat niet Russisch is zit er schijnbaar diep in en de leraar in kwestie die de propaganda moet documenteren voelt zich er niet goed bij. Hij besluit te ontsnappen aan een dictatuur die ondertussen kinderen weer dwingt om de grote leider te aanbidden (de letterlijke frames met de foto van Putin aan de muren vallen steeds weer op) en zichzelf op te offeren voor het moederland. Zodoende werd er een documentaire van gemaakt om beelden die in eerste instantie als Russische propaganda bedoeld waren voor deze keer een andere betekenis mee te geven.

Met zo'n verhaal verwacht je geen mr. Bald and Bankrupt te zien, maar ook hij komt voorbij. Kijkers van zijn kanaal weten dat ook hij er met zijn fascinatie voor alles wat Sovjet is (vooral de mozaïeken en bushokjes!) geweest is voordat Putin full craycray ging en het regime hem ondanks alle positieve reclame een ban voor het leven gaf.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/7.5.png7.5 / 10

Dat zit wel Schnorr.

• josh-hill
Een documentaire is toch ook een film?

• Stukfruit
  • Niet online
josh-hill schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:37:
Een documentaire is toch ook een film?
Film-ish, maar geen entertainment.

Maar goed, dat is een discussie voor puristen.

Dat zit wel Schnorr.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-11 17:44
Vanuit de TS:
Wat kan ik hier kwijt?
Je kan hier uiteraard je mening over films kwijt, maar ook mini-series & documentaires worden geaccepteerd. Discussie(s) over TV-series graag ergens anders!
Lijkt mij dus prima hier. :)

• Stukfruit
  • Niet online
Mini-series passen ook beter in het serietopic. It's in the name :P

Maar nogmaals: discussie voor puristen. Vooral überhaupt reviews blijven posten :Y

Dat zit wel Schnorr.

• jellybrah
Derbiss schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:25:
[...]

Ewel.. ik snap je punt maar ik vond die eigenlijk wel goed. Ik heb naast het manvsvrouw-gedoe gekeken en vooral op de film zelf gelet. Actiewise vond ik de film zeer goed (persoonlijke smaak), die scène met de jagers in de rook.. als je niet op een bepaald moment lacht dan heb je geen humor (grapje e). Nogmaals, je kan dit niet vergelijken met de eerste predator (niets eigenlijk _/-\o_ ) maar als je het puur als film apart bekijkt is hij toch goed te pruimen hoor. Een 2/10 is veel te streng; voor mij mag het gerust een 8 zijn (ik ben altijd gul). Kwa sfeer, spanning (toch wel) en actie.. zeker geen 2/10. Kleine edit: als je zegt dat ze mensen haat heb je de film niet begrepen denk ik. Ze wil zich bewijzen topz van haar broer (en andere) maar niet uit haat.
Heuuuuule late reactie.
Ik begrijp wat je probeert te zeggen, echter hadden ze dan geen Predator moeten nemen als scifi badguy maar iets nieuws/anders want dit is echt wel een 2/10 Predator film tegenover -misschien, een 6/10 scifi film. IMHO ;)

Voor de rest is het duidelijk mannen = slecht en vrouwen = geweldig ipv elkaar kunnen aanvullen (zie Aliens, Predator 1, T2).

• Derbiss
jellybrah schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:14:
[...]

Heuuuuule late reactie.
Ik begrijp wat je probeert te zeggen, echter hadden ze dan geen Predator moeten nemen als scifi badguy maar iets nieuws/anders want dit is echt wel een 2/10 Predator film tegenover -misschien, een 6/10 scifi film. IMHO ;)

Voor de rest is het duidelijk mannen = slecht en vrouwen = geweldig ipv elkaar kunnen aanvullen (zie Aliens, Predator 1, T2).
Ha ik begrijp jou ook hoor. En idd, vrouwen boven en mannen onder.. enfin je snapt me wel. Maar opnieuw, ik keek naast dit feit en zag het als een predator-film.. waarbij ze wel heel goed de mix vonden van wapens/predator/doden en zelfs humor. Maar dat is mijn mening ;).

• G_Dragon

G_Dragon

Playdate (2025)Playdate (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Comedy | Runtime: N/A | MPAA: PG-13
Deze film op Amazon gekeken, maar dit was er voor mij echt eentje die tegenviel. Vanaf het begin voelt het allemaal wat goedkoop en onaf aan. Het oogt niet heel sterk, de sfeer komt niet lekker binnen en ik had al snel het idee dat ik naar een B-film zat te kijken in plaats van iets van 2025.

In het kort gaat het over een stel dat op een soort onschuldige playdate-avond belandt die compleet uit de hand loopt. Wat begint als een gezellige avond met drank, spelletjes en grapjes, draait al snel door naar misverstanden, ruzies en uiteindelijk zelfs achtervolgingen en geweld. Je merkt dat het allemaal bedoeld is als een mix van komedie en actie, maar het voelt meer chaotisch dan echt leuk.

De humor is vooral ongemakkelijk. Er worden grappen gemaakt die net niet landen en vaak nogal geforceerd aanvoelen. In plaats van dat je moet lachen, zit je meer met plaatsvervangende schaamte te kijken. Het probeert komisch te zijn, maar het pakt gewoon niet goed uit.

Ook qua actie is het niet best. Er zit een achtervolging in die eindigt in een veel te overdreven crash met een flinke explosie, terwijl dat totaal niet in verhouding staat tot wat ervoor gebeurt. Daarna volgt nog een gevecht met meerdere klappen in het gezicht, maar er is geen druppel bloed te zien. Dat haalt je echt uit het verhaal en maakt het allemaal nog ongeloofwaardiger.

Al met al vond ik dit geen fijne kijkervaring. De film voelt goedkoop aan, de humor is ongemakkelijk en de actie werkt eerder lachwekkend dan spannend. Ik miste geloofwaardigheid, spanning en gewoon een beetje kwaliteit in hoe alles in beeld is gebracht. Het lijkt soms bijna alsof de film door AI gemaakt is, zo nep en onnatuurlijk komt het over. Voor mij absoluut geen aanrader, zeker niet als je hoopt op een leuke avond film.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• AvK

AvK

Ready Set Go

Tweakers: N/A | IMDb: 7.7 | Genre: Drama, Fantasy, Horror | Runtime: 149 min | MPAA: R
Echt een prachtige film. De vormgeving, de beelden zijn echt adembenemend. De dialogen zijn zeer scherp. Zeer goed geacteerd met hoofdpersonen die er allemaal staan.
Het verhaal is uiteraard overbekend maar ook nu weer met wat zienswijzes aangevuld. Las wat kritiek dat het allemaal uitgelegd werd. Daar had ik echt totaal geen last van. Zeer samenhangende film. En een klein puntje... De vaart zit er steeds goed in. Aan het eind kakt het een klein beetje in. Maar dat is ze vergeven. Het kan wel. Goede films maken.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.5.png8.5 / 10

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• G_Dragon

G_Dragon

AvK schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:04:
Frankenstein (2025)[Afbeelding: Frankenstein (2025)]
Echt een prachtige film. De vormgeving, de beelden zijn echt adembenemend. De dialogen zijn zeer scherp. Zeer goed geacteerd met hoofdpersonen die er allemaal staan.
Het verhaal is uiteraard overbekend maar ook nu weer met wat zienswijzes aangevuld. Las wat kritiek dat het allemaal uitgelegd werd. Daar had ik echt totaal geen last van. Zeer samenhangende film. En een klein puntje... De vaart zit er steeds goed in. Aan het eind kakt het een klein beetje in. Maar dat is ze vergeven. Het kan wel. Goede films maken.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8.5 / 10
Hier zijn wij heel benieuwd naar, heb hem al een week of langer in onze Plex staan maar nog niet aan begonnen.

• P-Rock
Ballerina (2025)Ballerina (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 6.9 | Genre: Action, Thriller | Runtime: 124 min | MPAA: R
In Ballerina, een spin-off van de John Wick reeks, wordt de eerste John Wick-film nog eens dunnetjes over gedaan. Het draait nu echter niet om wraak over een dooie hond, maar een dooie vader. Na een verplichte trainingssessie waar onze ballerina Eve (Ana de Armas) de kneepjes van het vak wordt bijgebracht volgt een explosie aan zeer onrealistische actiescenes, bruut geweld en een script dat uit de voegen barst van de plotgaten en toevalligheden. Uiteraard komt de Baba Yaga (Keanu Reeves) himself ook nog even opdagen om Eve te helpen de nietszeggende bad guy (Gabriel Byrne) naar de eeuwige jachtvelden te helpen. Hoe dit allemaal in de John Wick-tijdlijn past zal regisseur Len Wiseman (Underworld, Total Recall) en scriptschrijver Shay Hatten - ook verantwoordelijk voor onnavolgbare 'pareltjes' als Army of the Dead en Rebel Moon - een zorg zijn. De film wordt begeleid door een pompende elektronische soundtrack van Tyler Bates en de gelikte cinematografie is in handen van actiespecialist Romain Lacourbas. Ballerina is overduidelijk gemaakt voor fans van de laatste twee John Wick-films, waarbij een goed verhaal ondergeschikt is aan spetterende actie.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/5.5.png5.5 / 10

• wmterhaar
Stukfruit schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:56:
Mini-series passen ook beter in het serietopic. It's in the name :P
Dat vind ik ook nog wel eens verschillen. Meestal heb je gelijk.

Maar je hebt bijvoorbeeld Welt am Draht van Rainer Werner Fassbinder, een sci-fiklassieker waar The Matrix nogal wat van gestolen heeft, die oorspronkelijk een tweedelige miniserie was voor ARD. Alleen dat is echt gewoon een lange film die in tweeën geknipt is.

Soms heb je ook een film, die dan op televisie wordt uitgebracht als een twee of driedelige miniserie. Dat is voelt dan meer als een soort extended director's cut voor mij.

• josh-hill
Das Boot, ook zoiets. Al is de miniserie nog veel langer dan de film, die al lang is.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:44
@P-Rock John wick en een goed verhaal?

Strava | AP | IP | AW

• wmterhaar
The Day of the Jackal (1973)The Day of the Jackal (1973)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.8 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 143 min | MPAA: PG
De rechtse terroristische organisatie OAS is het niet eens met het feit dat hun voormalige favoriete president De Gaulle Algerije onafhankelijkheid heeft verleend. Omdat hun eigen poging om hem te vermoorden mislukt (dit deel van de film is echt gebeurd) en hun organisatie geïnfiltreerd is door de veiligheidsdiensten, besluiten ze een buitenlandse huurmoordenaar in te huren, een biseksuele ascot-fanaat die zichzelf De Jakhals (Edward Fox) noemt.

Natuurlijk had de OAS gewoon 60 jaar kunnen wachten tot hun politieke vleugel de grootste partij van Frankrijk zou worden, terwijl de Gaullisten gereduceerd zouden zijn tot een kleine speler. Toegegeven, 60 jaar is lang wachten, vooral als je zoveel rookt, en dan nog hadden ze Algerije nog niet teruggekregen. Toch: vreemd hoe dingen soms lopen.

De film volgt een format dat destijds behoorlijk populair was, maar dat je tegenwoordig nauwelijks meer ziet: er wordt constant gewisseld tussen de huurmoordenaar die zich op zijn taak voorbereidt en de politie/inlichtingendiensten die hem proberen op te sporen. Dit betekent veel locaties en veel personages. Dit is het soort film waarin we naar het Deense consulaat gaan en de consul ontmoeten, voor slechts één scène over een paspoort dat de huurmoordenaar gebruikte. (Deze film is behoorlijk geobsedeerd door officiële documenten.)

Het goede hieraan is dat het plot in rap tempo doorgaat en er genoeg geweldige locaties in de film zitten. Ik hou vooral van de vieze "havenstad die veel betere tijden heeft gekend"-uitstraling van Genua.

Het nadeel is dat alle personages, behalve De Jakhals, slechts radertjes zijn om het plot vooruit te brengen. Zelfs de hoofdonderzoeker, commissaris Lebel (Michael Lonsdale), kan worden omschreven met slechts "een goede onderzoeker die kalm blijft".

Verder: omdat dit een film uit de vroege jaren 70 is, zijn al deze personages mannen. Er zijn eigenlijk maar twee vrouwen in deze film. Beide zijn knap en beiden kleden zich uit. De een wordt gebruikt als 'honey pot' verleidster, de ander wordt verleid. Gewoon in het hotelbed kruipen van de vrouw die je net in de bar heeft afgewezen, lijkt misschien een manier om haar te versieren die je op TGV-snelheid de dichtstbijzijnde politiecel in krijgt, wat niet slim is als je de meest gezochte man van Frankrijk bent, maar in films uit de jaren 70 werkt dat soort dingen altijd.

• ByteMe_
  • Niet online

M'n eerste verwachting van deze film was een verhaal van een slimme wetenschapper die een monster creert en daar uiteindelijk spijt van krijgt.

Maar de film was toch heel anders gegaan dan ik had verwacht. Dit is eigenlijk niet echt een horrorfilm, het is een film die wel horrorscenes bevat, maar het is echt veel meer dan dat. Het bevat filosofische en diepgaande scenes die de kijker ook laat nadenken over wie nou eigenlijk het echte monster is.

Ik moest er wel even inkomen en ondanks dat de film veel dieper gaat en veel meer inhoud heeft dan ik had verwacht, waren er ook momenten dat het wat langdradig was. Half uurtje korter was ook goed geweest.

Wat ik wel apart vind:
spoiler:
Het monster wordt op een gegeven moment neergeschoten door de jagers en ligt letterlijk een dag dood in de sneeuw en vergaat van de pijn ondanks dat hij weet dat hij zelfhelend is. Tegen het einde van de film krijgt ie een staaf dynamiet te verduren, blijft droog staan en doet alsof er niks aan de hand is.

Owja en dynamiet bestond feitelijk nog niet in die tijd :+
Maar een mooie film over thema leven en dood.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
No Time to Die (2021)No Time to Die (2021)
Tweakers: 6.5 | IMDb: 7.3 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 163 min | MPAA: PG-13
Toen No Time To Die uitkwam las ik er weinig goeds over, en Spectre vond ik ook erg slecht. Ik had dus weinig zin om deze te kijken. Een paar jaar later kom ik deze tegen op Prime, en als je verder alle Bond films gezien hebt kan deze toch ook niet ontbreken he.

Mogelijk vanwege de lage verwachtingen werd ik zeer aangenaam verrast. De actie is goed, en het verhaal is weer eens (redelijk) goed te volgen. Ook echt een cool doomsday weapon met voldoende realisme dat uit handen van de bad guy moet blijven. Voor alleen de actie krijgt ie een 8.

Toch ook een paar minpunten:

-De bad guy (Rami Malek): er is echt weer nul komma nul uitleg over over diens achtergrond en motivatie (op een paar zinnen na), maar we moeten wel geloven dat hij in één klap Spectre van de kaart veegt en de resources heeft om dit wapen te massa produceren? De motivatie om Spectre uit te schakelen is er zeker (zijn ouders zijn door Mr White vermoord), maar waarom is het uiteindelijk een ordinaire money grab door het wapen te gaan verkopen? Zijn obsessie met Madeleine komt ook nogal raar over.
-Blofeld (Christoph Waltz): je laat hem leven in Spectre, en dan doe je er dit mee? Nog een keertje creepy mee praten en dan het loodje laten leggen? Zonde van de tijd en het character.
-Madeleine Swann (Léa Seydoux): Pff wat ziet Bond nou in haar? Dat had ik ook in Spectre al, er is niks geen chemie. Ze heeft ook maar één gezichtsuitdrukking, met of zonder tranen. Vesper (Eva Green) for life hoor, daar zat emotie in.
-Bond is wel erg in vorm he? Super action hero, alsof ie niet al oud en half kreupel is. Beetje ongeloofwaardig, geef dan maar meer actie aan de nieuwe 007.
-Bond heeft een kind, wat suf. Deze pak ik samen met het matige einde van Bond.

En zo wordt het tijdperk van Daniel Craig afgesloten met een redelijke film, na bagger zoals Quantum of Solace en Spectre (Skyfall heb ik ook niet heel hoog zitten). Terwijl Casino Royale zo ontzettend gaaf was en naar meer smaakte.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

Back to the Future (1985)Back to the Future (1985)
Tweakers: 8.5 | IMDb: 8.5 | Genre: Adventure, Comedy, Sci-Fi | Runtime: 116 min | MPAA: PG
Het is alweer 40 jaar geleden dat deze film uitkwam, en ter ere daarvan was hij opnieuw in de bios. Dus als oude filmbuff dan moet je daar dan wel naar toe :P

Zijn 40 jaar zijn hem eigenlijk niet echt af te zien, de beelden zijn nog scherp, de actie scenes zijn prima, en de special effects kunnen ook nog grotendeels mee. Daarnaast blijft het verhaal en de humor perfect in orde.

Al met al blijft dit gewoon een geweldige film. En ik zeker voor een stuk op nostalgie gooien, maar in de rij daarvoor zat een pa (parenting done rigth) met zijn 2 kleine zoontjes en die vonden het zo te zien ook geweldig :P

Enige minpunt was dat het volume veel te laag was, wat volgens de bios was omdat de film te oud was :?

Al met al een heerlijke bios avond, over 10 jaar weer ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@heuveltje ik ga hem morgen voor het eerst in de bios bekijken. Want als millenial kwam deze film te vroeg uit om toen meegemaakt te kunnen hebben. Wel gezien op VHS, maar niet op het grote scherm. En gezien het huidige filmaanbod heb ik dan meer zin in een trip down memory lane dan iets wat net uit is.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Vleesdag (2025)Vleesdag (2025)
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Horror | Runtime: N/A | MPAA: N/A
Ha ha ha. In Nederland produceren we soms best wel leuke NederHorror. Maar nu hebben we ook een NederSplasher. Ga dit zien mensen. Tenminste de mensen die van dit genre houden. Het is echt een goede film. Gemaakt binnen een leuke context. Goed verhaal, goed geacteerd. Echt een dikke 8.

• jellybrah
The Running Man (2025)The Running Man (2025)
Wat een slechte film was dit zeg. Het deed me denken aan alle onlogische dingen die mensen deden in de Transformer films. Hele vage scenes waar men extreem boos is op... zegt u het maar. Muziek valt op geen moment stil, er speelt op elk moment wel een slecht zogenaamd spannend liedje. Één grote clusterfuck aan scenes. Het origineel was satirisch van aard. Deze film mocht willen dat het zo overkwam.

Twee sterren voor de onverwachte "Y" grap
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/2.png2 / 10
Pagina: 1 ... 284 285 Laatste

Let op:
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.