Deze week voor de tweede keer gezien, nu toch maar een recensie schrijven
Vroeger, lang geleden, had ik een leraar Nederlands die vaak en luidkeels verkondigde dat een bepaald boek "het hoogtepunt van de Nederlandse literatuur", "het beste boek ooit geschreven", en nog zo wat superlatieven. Ja, dan moet je net mij hebben. Uiteraard heb ik dat boek gelezen voor mijn boekenlijst, en uiteraard vond ik het saai, langdradig,
stom. Niet omdat het boek nou zo slecht was, maar omdat het zó overdreven was aangeprezen dat ik, uit pure recalcitrantie, het niet meer goed
wilde vinden.
Iets dergelijks meen ik dat ook aan de hand is met deze film. Van tevoren al aangeprezen als meesterwerk, briljant, en meer van dat. Dan kan het eigenlijk alleen nog maar tegenvallen. Gelukkig ben ik inmiddels wat ouder, misschien zelfs wat volwassener dan toen bij Nederlands, en kan ik hopelijk deze film wat meer op zijn eigen merites beoordelen dan louter op de recensies.
En dan valt er meer dan genoeg te genieten van One Battle After Another! Mooie rollen van Leonardo Dicaprio, Sean Penn en nieuwkomer (voor mij althans, ze blijkt al 25 te zijn) Chase Infiniti, die zich prima kan meten met de twee andere hoofdrolspelers. Benicio Del Toro ook goed als altijd, hier onderkoeld grappig.
Een spannend verhaal, met vaart verteld, en (op mijn gevorderde leeftijd) heel fijn om te merken dat die spanning en vaart niet alleen kunnen worden gecreëerd door hypernerveuze jumpcuts en shaky cams, maar ook gewoon met lange shots (bij één scene viel het me na wat echt wel minuten leek pas op dat we al een flinke tijd in hetzelfde shot zaten). De auto achtervolging aan het einde is anders dan alle achtervolgingen die ik ooit zag, maar toch razend spannend, echt onwillekeurig adem inhouden en op het puntje van de stoel.
Emotionele lading bij vader en dochter Leonardo DiCaprio en Chase Infiniti, tragiek vooral bij Sean Penn, revolutionaire esprit, maar ook het failliet daarvan, maatschappijkritiek (wellicht enigszins ingehaald door de realiteit in de VS).
Prachtfilm. Meesterwerk? Tsja, lastig te zeggen. Regisseur Anderson heeft zoveel mooie films gemaakt. Laten we het erop houden dat dit gewoon weer een prachtige film van hem is.