Heb je tweede helft van de film wel gekeken? Die vergelijking met The Lost World gaat volledig mank.Steefmeister schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:58:Genereer je eigen UBB code review
Jurassic World: Fallen Kingdom (2018) [Afbeelding: Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)] Tweakers: 5.7 | IMDb: 6.1 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 128 min | MPAA: PG-13 Gisteren Fallen Kingdom gezien en ik blijf met gemengde gevoelens achter. De actie rond de vulkaan was vet, maar de rest van de film rammelt aan alle kanten. Te veel onnodige verhaallijnen en karakters die de ene na de andere domme keuze maken. Het is eigenlijk gewoon The Lost World in een nieuw jasje, maar dan minder goed gedaan. Ook bizar dat de dino's uit de '93 versie er nog steeds beter uitzien dan wat ze ons nu voorschotelen. Al met al: kijkt aardig weg voor een keer, maar verwacht geen hoogvlieger.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]5 / 10
Ja die tweede helft OK, die veranderd wel t.o.v TLW (hoewel, losbrekende dino's in bewoonde omgeving..), maar is met vlagen echt ridicuul te noemen.P-Rock schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:46:
[...]
Heb je tweede helft van de film wel gekeken? Die vergelijking met The Lost World gaat volledig mank.
| Crime 101 (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 140 min | MPAA: R De film neemt de tijd om de verschillende personages te introduceren en ze tot leven te laten komen. Helaas doet de film er verder helemaal niets mee in het verdere verloop, verhalenlijnen uit de intro krijgen geen soort van afsluiting, ze verdwijnen gewoon, waarom kregen ze dan zoveel tijd in het begin? De personages maken in aanloop naar de finale keuzes die niet passen bij hun karakter, dom of simpelweg niet logisch zijn. De film probeert het een en ander te verklaren, maar het voelde in mijn optiek enorm geforceerd en vooral bedoelt om de verschillende stukken op de juiste plek op het bord te krijgen voor de finale. De film kwam op mij over dat het opgenomen is als een serie en later een film van gemaakt is, door de eerst en laatste aflevering van de serie met wat scenes van de tussenliggende afleveringen aan elkaar te plakken. Het zwakke middenstuk van de film had ik nog wel door de vingers willen zien als er een dijk van een finale was, maar ook hier valt de film door de mand. De finale lijkt vooral geschreven te zijn om tot een groot hoogtepunt te komen waarbij geloofwaardigheid als eerste overboord gezet is. Waardoor de film die zichzelf meer in het serieuze spectrum plaatst mij met onbevredigd gevoel heeft achtergelaten. | |
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Oei, ik had deze klaar staan om van 't weekend te kijken, maar deze recensie brengt me wel aan 't twijfelen @squaddie. Ratings op IMDb en RottenTomatoes waren best prima.
Ik heb een half uurtje gezien en is best okee hoor.JanW schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:12:
Oei, ik had deze klaar staan om van 't weekend te kijken, maar deze recensie brengt me wel aan 't twijfelen @squaddie. Ratings op IMDb en RottenTomatoes waren best prima.
Zero compensation
| Die Wannseekonferenz (2022) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Drama, History, War | Runtime: 108 min | MPAA: N/A Na het kijken van Conspiracy nog wat gelezen over dit onderwerp en ik kwam uit bij Die Wannseekonferenz, een Duitse film uit 2022. De film doet exact hetzelfde als Conspiracy, in realtime de besprekingen tussen de SS, de verschillende ministeries en de bestuurders van de bezette gebieden documenteren. Ik vond het interessant om twee interpretaties van een gebeurtenis naast elkaar te leggen en te kijken hoe ze met dezelfde brondocumentatie een verschillend beeld geven van wat er voorgevallen is. De toon van deze Duitse film is zeker anders dan de Brits-Amerikaanse productie. Niet verrassend misschien is er minder vuurwerk in de besprekingen waar te nemen; de deelnemers komen zakelijker over en tonen minder emotie. Waar er in Conspiracy bij een aantal deelnemers nog enige sprank van menselijkheid is, mist deze hier. De besprekingen over de methode van de Endlösung spitsen zich toe op hoe ze het psychologisch lijden van de daders kunnen verlichten. Voor zover mogelijk is Die Wannseekonferenz daarmee nog ontnuchterender dan Conspiracy al was. De acteurs en hun interpretatie van de karakters verschillen natuurlijk ook. Hun stokpaardjes zijn hetzelfde, maar de emoties waarmee ze deze brengen zijn anders. Dat is logisch, er is natuurlijk beperkte informatie beschikbaar over hoe zij in werkelijkheid overkwamen. Je moet dus in het midden laten welke interpretatie de juiste is. Wel vond ik de acteur die Heydrich neerzette, Philipp Hochmair, echt minder interessant overkomen dan Kenneth Branagh. Hij mist de menace die Branagh wel in de rol brengt, en komt bijna joviaal over in zijn karakterisering. Dit is zeker een goede film en mogelijk een meer accurate reflectie van de Wannseekonferenz dan Conspiracy. Maar, en ik durf het in deze context bijna niet te zeggen, qua entertainment value is die laatste toch echt de betere van de twee om te kijken. | |
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Kijk als je lekker onderuitgezakt op de bank met verstand op nul wilt genieten van een film dan krijg je denk ik wel een prima film voorgeschoteld en zou ik de film met een 6 tot 6.5 kunnen waarderen.JanW schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:12:
Het verhaal krijgt zeker in het begin tijd om te ontwikkelen, maar na mate de film vordert dient het verhaal vooral finale te realiseren. Geen shaky cam of 12 verschillende cameras in even veel seconden shots, tempo begint laag en bouwt mooi op naar het einde. Het tempo geeft ook ruimte voor mooi geschoten scenes. Mark Ruffalo is absoluut perfect gecast voor de gespeelde rol en speelt ook met verve. Chris Hemsworth daarintegen leek soms vergeten wat voor karakter zijn personage had en had twee gezichten gedurende de film, maar niet heel erg storend.
Verwacht je echter een serieuze heist film, zoals ik deed, dan komt de film in ruime mate te kort.
De milion dollar question is uiteraard welk half uur heb je bekeken, het eerste half uur is goed, maar helaas wordt dit niveau niet vastgehouden in de grofweg 2 uur film die daarop volgt.Internet Janny schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:09:
[...]
Ik heb een half uurtje gezien en is best okee hoor.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
| To Dust (2018) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.0 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 105 min | MPAA: R Shmuel (Géza Röhrig), een orthodox joodse man, verliest zijn echtgenote aan kanker. Omdat zijn geloof hem vertelt dat de ziel van zijn vrouw pas vrij is als zij teruggekeerd is tot de aarde, wordt hij gevolgd door nachtmerries over de staat van haar lichaam in het graf. Hij zoekt hulp bij biologieleraar Albert (Matthew Broderick) om te begrijpen hoe lang dit gaat duren. Dit lijkt allemaal wat morbide maar To Dust is, gek genoeg, een grappige en ook ontroerende film over verlies en vriendschap. Shmuel's relatie met zijn kinderen is mooi om te zien, en zijn verdriet is bijna tastbaar. Broderick is in zijn element hier in een rol die vooral komisch is. Aparte film over een moeilijk onderwerp, met een aanpak die best wat kijkers zal doen huiveren maar mij wel kon bekoren. | |
| Project Hail Mary (2026) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 8.4 | Genre: Adventure, Comedy, Sci-Fi | Runtime: 156 min | MPAA: PG-13Een film met Ken is een leuke film. In deze film leert hij een levende rots kennen. Met veel woordgrapjes tussendoor ontmoet je Gosling als wetenschapper die maar docent is geworden. Op een dag komt er een vrouw van een geheimzinnige organisatie langs en vanaf dat moment schiet hij een rondje door het universum heen. Deze keer worden er geen aardappelen geteeld zoals in The Martian, maar iets wat de zon vernietigt. Op meerdere planeten. Verwacht hier geen Galactus bij, maar een soort Nolan / Villeneuve-achtig tafereel. Qua details zit er ook wel wat leuks in, zoals de toepassing van tijddilatatie. Communicatie kost bijna 12 lichtjaar terwijl de reistijd korter is. Verder hebben volgens mij al genoeg mensen beschreven dat het niet echt sci-fi en meer een buddyfilm is spoiler: Het interview met Neil deGrasse Tyson maakte ook wel een en ander duidelijk:Niet veel bij nadenken en gewoon met een bak popcorn achterover gaan zitten.En Rocky heeft Adrian, vernoemd naar de vrouw van Rocky Balboa in de gelijknamige film | |
Dat zit wel Schnorr.
De IMDB vereist sinds gisteren dat je voortaan een account nodig hebt om de filmrecensies van de website nog te kunnen blijven lezen. Nog meer enshittification dus...
https://community-imdb.sp.../69e276cafe47d80875cd19b8
https://www.reddit.com/r/imdb/comments/1snk4wn/wtf_imdb/
https://community-imdb.sp.../69e276cafe47d80875cd19b8
https://www.reddit.com/r/imdb/comments/1snk4wn/wtf_imdb/
Ik gebruik IMDb al lang niet meer. Gebruik zelf Letterboxd, maar daar moet je wel echt betalen wil je niet gek worden van de reclame.
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
Net zoals bij Amazon dus. Stoppen met gebruiken en wegduwen naar waar het thuishoort: /dev/null.
Dat zit wel Schnorr.
Amen to that.
| Gremlins (1984) | ![]() |
| Tweakers: 7.8 | IMDb: 7.3 | Genre: Comedy, Fantasy, Horror | Runtime: 106 min | MPAA: PG Onlangs deze klassieker met mijn jongste zoon, (13) gekeken. Inmiddels 42 jaar oud dezer film, maar nu dagen later komt mijn zoon nog steeds terug op de film. Blijkbaar raakt de humor van destijds de jeugd van vandaag nog. Binnenkort maar deel 2. Ik lees zelfs geruchten over een deel 3 in 2027? | |
Klopt, eind 2027 release date. Chris Columbus regisseert weer. Verder nog weinig van bekend. Echt wel een 80s classic, wil ik graag met mijn kinderen kijken.
| True Romance (1993) | ![]() |
| Tweakers: 6.2 | IMDb: 7.9 | Genre: Crime, Drama, Romance | Runtime: 119 min | MPAA: R Zoals Quentin Tarantino (QT) fans allemaal wel weten was het script voor True Romance geschreven door QT en door hem verkocht om genoeg geld te hebben zodat hij z'n debuutfilm Reservoir Dogs kon maken. Hoewel het script, zoals bekend van QT, niet lineair geschreven was maakte de regisseur Tony Scott er wel een lineair verhaal van. Hoe de film geweest zou zijn als QT het ook zelf geregisseerd zou hebben zullen we nooit weten... Wat wel heel duidelijk zichtbaar is in de film zijn de dialogen die duidelijk uit het brein van QT komen. Waar sommige films het helemaal van de beelden en de acties moeten hebben zijn de vloeiende en soms hilarische dialogen echt een handelsmerk van QT, en dat herken je ook duidelijk in True Romance. Wat ook een kenmerk van QT is zijn de culturele referenties die hij in zijn scripts (en films) stopt. Verwijzingen naar Elvis (waar QT een groot fan van is), Kung-Fu films (idem) en 'obscure' muziek tracks komen allemaal voor in True Romance. Wat ook een genot is om te zien zijn allemaal bekende acteurs die langs komen voor alle hoofd en bijrollen. Christian Slater en Patricia Arquette spelen samen de hoofdrollen, maar daarnaast hebben ook uitgebluste Dennis Hopper als de vader, onberekenbare Gary Oldman als gevaarlijke crimineel, een hilarische Brad Pitt als stoner huisgenoot, een dreigende Christopher Walken als Siciliaanse gangster en James Gandolfini als Mafia hitman geweldige rollen. Onherkenbaar in beeld speelt Val Kilmer nog de rol van de denkbeeldige Elvis mentor, en ook Samuel L. Jackson heeft een klein rolletje in deze film. En dan zijn er nog een hoop andere bekende acteurs die kleinere rollen hebben. Dus hoewel de film, dankzij de regie door Tony Scott, geen 'echte' Tarantino film is, zit er zoveel QT DNA in de film dat het voor fans van Tarantino films echt genieten is. En net als andere Tarantino films is dit ook een film die het waard is om om de zoveel tijd opnieuw te kijken. | |
| The Adventures of Prince Achmed (1926) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.8 | Genre: Animation, Adventure, Drama | Runtime: 80 min | MPAA: Not Rated De oudste bekende lange animatiefilm. Het verhaal heeft een hoog "en toen, en toen, en toen"-gehalte, met totaal onwaarschijnlijke ontmoetingen en willekeurig springen van locatie naar locatie. Wat op zich dan wel ook wel weer de charme geeft van dat het bijna echt door een kind geschreven lijkt. Ook zwaar oriëntalistisch, maar niets echt schokkends en islamofobie was 100 jaar geleden dan weer veel minder een probleem dan nu. spoiler: Maar de animatie is werkelijk fantastisch. Wat een lust voor het oog! Met een combinatie van papierknipsel en lichteffecten maakte Reiniger met een klein team een betoverende film. Meestal dus gebaseerd op islamitische en Chinese invloeden, maar af en toe duiken ook vrij abstracte en verrassend schattige monsters op, zoals wanneer de tovenaar zich verandert in een enorm knuffelbare vleermuis. Dat waren mijn favoriete momenten.Gezien in Podium Nassau met een livescore van West Side Trio, georganiseerd door Filmhuis Cavia.Geen moderne westerse animatiefilm zal "En toen klonk de gebedsoproep vanaf de talloze minaretten om de ochtend aan te kondigen" (ik parafraseer) als gelukkig einde hebben. | |
In Reservoir Dogs zit een kleine referentie naar 'Alabama':Haay schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:23:Genereer je eigen UBB code review
True Romance (1993) [Afbeelding: True Romance (1993)] Tweakers: 6.2 | IMDb: 7.9 | Genre: Crime, Drama, Romance | Runtime: 119 min | MPAA: R Zoals Quentin Tarantino (QT) fans allemaal wel weten was het script voor True Romance geschreven door QT en door hem verkocht om genoeg geld te hebben zodat hij z'n debuutfilm Reservoir Dogs kon maken. Hoewel het script, zoals bekend van QT, niet lineair geschreven was maakte de regisseur Tony Scott er wel een lineair verhaal van. Hoe de film geweest zou zijn als QT het ook zelf geregisseerd zou hebben zullen we nooit weten...
Wat wel heel duidelijk zichtbaar is in de film zijn de dialogen die duidelijk uit het brein van QT komen. Waar sommige films het helemaal van de beelden en de acties moeten hebben zijn de vloeiende en soms hilarische dialogen echt een handelsmerk van QT, en dat herken je ook duidelijk in True Romance. Wat ook een kenmerk van QT is zijn de culturele referenties die hij in zijn scripts (en films) stopt. Verwijzingen naar Elvis (waar QT een groot fan van is), Kung-Fu films (idem) en 'obscure' muziek tracks komen allemaal voor in True Romance.
Wat ook een genot is om te zien zijn allemaal bekende acteurs die langs komen voor alle hoofd en bijrollen. Christian Slater en Patricia Arquette spelen samen de hoofdrollen, maar daarnaast hebben ook uitgebluste Dennis Hopper als de vader, onberekenbare Gary Oldman als gevaarlijke crimineel, een hilarische Brad Pitt als stoner huisgenoot, een dreigende Christopher Walken als Siciliaanse gangster en James Gandolfini als Mafia hitman geweldige rollen. Onherkenbaar in beeld speelt Val Kilmer nog de rol van de denkbeeldige Elvis mentor, en ook Samuel L. Jackson heeft een klein rolletje in deze film. En dan zijn er nog een hoop andere bekende acteurs die kleinere rollen hebben.
Dus hoewel de film, dankzij de regie door Tony Scott, geen 'echte' Tarantino film is, zit er zoveel QT DNA in de film dat het voor fans van Tarantino films echt genieten is. En net als andere Tarantino films is dit ook een film die het waard is om om de zoveel tijd opnieuw te kijken.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
Die samenwerking zou zijn gebeurd na het alternatieve einde van True Romance waarinIn Reservoir Dogs (1992), Mr. White (Harvey Keitel) mentions a former partner named Alabama, referencing the character Alabama Whitman from the film True Romance (1993). Because Quentin Tarantino wrote the scripts for both films, this serves as an early connection in his shared cinematic universe, implying Alabama and Mr. White worked together before the events of Reservoir Dogs.
spoiler:
Clarence sterft.
De eerste twee zijn geregisseerd door Joe Dante. Columbus schreef het eerste deel.Dr. Strangelove schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 06:36:
Klopt, eind 2027 release date. Chris Columbus regisseert weer. Verder nog weinig van bekend. Echt wel een 80s classic, wil ik graag met mijn kinderen kijken.
| Machete Kills (2013) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.6 | Genre: Action, Comedy, Crime | Runtime: 107 min | MPAA: R Ik weet niet meer waarom, gisteren was het echter weer eens sinds lange tijd filmavond en had ik gewoon zin in Serious Sam achtige actie. Eerst wilde ik Expendables gaan kijken (want Chuck Norris dood) toch maar bij deze uitgekomen. Laat ik het zo zeggen. Als je denkt dat Expendables slecht is dan heb je deze film niet gezien of je was zo dronken dat je dat niet meer kan herrineren. Echt alles aan deze film is over de top, slecht, racistisch en discriminerend. En toch, heb ik hem helemaal gezien en kan ik niet wachten op het laatste deel (wat waarschijnlijk nooit komt) | |
| A Bay of Blood (1971) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.5 | Genre: Horror, Mystery, Thriller | Runtime: 84 min | MPAA: R Potje Cluedo, maar iedereen heeft het gedaan met alles. In de opening alleen al wordt de moordenaar meteen zelf vermoord. Een samenhangend plot is meestal niet waarom je naar een Mario Bava-film kijkt, maar A Bay of Blood (ik houd het bij de Engelse titel, want de versie op Prime is de Engelse dub) is een verrassend Hitchcockiaanse moordpuzzel, inclusieve dikke knipoog. De gekke entomoloog en vooral het einde zorgde voor een dikke glimlach en deze keer eens zoals bewust door de filmmakers bedoeld. Het blijft wel een Italiaanse b-film uit de jaren zeventig dus hippiemeisjes met 0,0 spierspanning gaan naakt zwemmen met voorspelbare afloop, het acteren is niet subtiel (de dub helpt niet mee) en de soundtrack juist vet. Op het begin na, minder gestileerd dan ik had verwacht van Bava. Paar mooie seventies interieuren, maar hij gaat toch meer voor de rauwe natuurlijke schoonheid van de setting van de baai uit de titel in het avondlicht, die ook de reden is voor alle moorden. Voor een vette moordscene ben je bij Bava natuurlijk altijd aan het goede adres. De makers van Friday the 13th hebben er goed naar gekeken, maar vergaten de humor en vervingen zoals het Yanks betaamt de antikapitalistische boodschap door een puriteinse. (Gezien op Prime Video) | |
| Amrum (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Drama, History, War | Runtime: 93 min | MPAA: N/A Nanning (Jasper Billerbeck) is het zoontje van fanatieke nazi's. De Tweede Wereldoorlog nadert zijn einde en daarom is hij met zijn moeder Hille (Laura Tonke) en de andere kinderen uitgeweken van het onveilige Hamburg naar het Waddeneiland Amrum, waar Hilles familie vandaan komt. Pa, schrijver van meerdere boeken over rassentheorie, is ergens aan het front. Door de afgelegen ligging gaat de feitelijke oorlog bijna volledig aan het eiland voorbij, maar Nanning ziet wel zijn wereldbeeld afbrokkelen. Amrum is niet bepaald een nazi-bolwerk. Veel van de bewoners van het arme eiland zijn naar de VS geëmigreerd. Sommigen zijn toen de Crisis uitbrak teruggekomen, maar hebben nu nog wel familie aan de andere kant van het conflict. Het eiland heeft ook zijn eigen taal. Nu er meer vrijheid is om te spreken, krijgt Nanning ineens allemaal dingen te horen die zijn ouders van hem weg hebben gehouden. Met het gegeven van Amrum valt volgens mij een prima film te maken. Regisseur Fatih Akin heeft echter gekozen er een heel erg ouderwets plattelandsdrama van te maken, dat vrijwel altijd de bekende weg volgt. Alles wordt net te dik aangezet en te veel uiteengezet. Jasper Billerbeck is ook gewoon een te zwakke acteur om de film te kunnen dragen. Hij heeft echt die ouderwetse kinderacteurstijl, zeker als hij tekst moet uitspreken. Dat geldt ook voor de jongen die zijn beste vriend Hermann speelt. Het ziet er wel allemaal erg mooi uit. Zeker de luchten. Pure Waddenporno. (Gezien in Cinema Zevenskoop) | |
| Fair Play (2023) | ![]() |
| Tweakers: 6.2 | IMDb: 6.4 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 113 min | MPAA: R We zien een koppel, beide analist in een investerings bedrijf, waar er miljoenen omgaan. Het gaat er duidelijk om, om zoveel mogelijk geld te verdienen op zo kort mogelijke tijd en die competitieve omgeving zet meteen de toon. Er wordt in het begin een beeld opgehangen dat we naar een gelukkig koppel kijken, dat goede relaties heeft en dat gaat trouwen. Maar net na dat de vraag gesteld is (om te trouwen) loop het allemaal anders als voorzien. Ineens krijgt de vrouw van het koppel de promotie in plaats van de man en dat is de trigger voor de man om helemaal uit de bocht te gaan. Het begint allemaal zoetjes aan, maar er komen meer en meer gevoelens bij kijken die hij nog moeilijk kan onderdrukken. Op het werk loopt het mis van af die moment voor de man en in de relatie loopt het ook helemaal mis. Het drama wordt hier niet geschuwd en soms zit je je af te vragen waarom ze niet gewoon beter communiceren met elkaar om zo tot een oplossing te komen. Maar als dan de man het zover drijft van op hun eigen verlovingsfeestje zo goed als de vrouw te verkrachten, is het duidelijk helemaal gedaan voor de vrouw en komt er nog een scherp randje op het einde van de film. We zien hier de machtsverhoudingen binnen de relatie en binnen de werkomgeving compleet omwisselen tijdens de film, we zien jaloersheid en ego de kop op steken en meer slechte eigenschappen van de mensheid in het algemeen. | |
| Shaun of the Dead (2004) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.8 | Genre: Comedy, Horror | Runtime: 99 min | MPAA: R Prima vermaak. Niets meer, niets minder. | |
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 18:22
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De adblocker discussie is off-topic en heb ik daarom weggehaald.
| Ready or Not 2: Here I Come (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Comedy, Horror, Thriller | Runtime: 108 min | MPAA: R Net als in deel 1 straalt Samara hier weer als de 'killervrouw' die het spel 'hide and seek' heeft overleeft van een lugubure familie. Nu komen meer families terug om het spel af te maken. De 2 hoofdrollen van de dames waren mooi vertolkt en de film gaf een heerlijk blend van horror/actie terug. Een verhaal is er natuurlijk niet echt, gewoon wederom een film in de categorie: gedachtes uit, popcorn erbij en genieten. | |
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Bij deze wil ik even een lans breken voor deze Nederlandse film, kwam m nog niet tegen in dit topic:
https://www.imdb.com/titl...59171410_5tw_eml_blk4_cta
Toegegeven, ik behoor tot de doelgroep, ben samen met mijn vader naar deze film gegaan, wat ook iets toevoegt aan mijn waardering.
In het kort: Zoon hoort dat vader ernstig ziek is en besluit om samen zijn wens te vervullen om in de Champagne streek rond te reizen en in een treintje door een kelder vol Champagne flessen te rijden.
Uitstekende film, terwijl ik het normaal gesproken niet zo heb op films uit mijn eigen land. Met sentiment en humor, maar precies goed gedoceerd. Een film om met een vriendengroep van 16 jaar naartoe te gaan? Nee, absoluut niet! Je eigen vader meenemen als jijzelf ruim volwassen bent, Ja absoluut!
https://www.imdb.com/titl...59171410_5tw_eml_blk4_cta
Toegegeven, ik behoor tot de doelgroep, ben samen met mijn vader naar deze film gegaan, wat ook iets toevoegt aan mijn waardering.
In het kort: Zoon hoort dat vader ernstig ziek is en besluit om samen zijn wens te vervullen om in de Champagne streek rond te reizen en in een treintje door een kelder vol Champagne flessen te rijden.
Uitstekende film, terwijl ik het normaal gesproken niet zo heb op films uit mijn eigen land. Met sentiment en humor, maar precies goed gedoceerd. Een film om met een vriendengroep van 16 jaar naartoe te gaan? Nee, absoluut niet! Je eigen vader meenemen als jijzelf ruim volwassen bent, Ja absoluut!
Hattrick: Thorgal Eagles
@Bergweg Link niet geklikt, maar als ik op tt14879018 in de UBB-generator zoek, dan krijg ik de serie "Running Point". Welke film gaat het over?
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
[ Voor 44% gewijzigd door josh-hill op 20-04-2026 13:16 ]
| Wasteman (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.3 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 90 min | MPAA: N/A Een gedetineerde krijgt een nieuwe celmaat. Taylor (onze gedetineerde van dienst) heeft net te horen gekregen dat hij eventueel vervroegd kan vrijkomen wegens goed gedrag. Maar de complicaties beginnen als de nieuwe celmaat zijn drugsimperium begint uit te bouwen in de gevangenis en ook Taylor er in betrekt. Onze Taylor is ook een drugs verslaafde en dus had hij een eerdere leverancier waar hij naartoe ging binnen de gevangenis. Van daaruit beginnen de problemen voor Taylor zich op te stapelen en moet hij zijn eventueel vervroegde vrijlating zien te vrijwaren. We zien David Jonsson als Taylor en Tom Blyth als de nieuwe celmaat 'Dee'. Je kan David kennen van de laatste Alien film waarin hij de Android (Andy) speelt, Dee kan je kennen uit de laatste hunder games film, waar hij "Coriolanus Snow" gestalte geeft. Beide acteurs staan aan het begin van hun carriere als ik het aantal films zien waarin ze al gespeeld hebben, maar ik zien hier potentie in. Ze hebben me beide overtuigd van hun kunnen. De reden dat je voor deze film moet kiezen is niet dat het een volledig nieuw concept is, maar dat hij niet zo héél lang duurt (90 min) maar nog belangrijker dat je de morele overwegingen van Taylor je echt op het puntje van je stoel doen zitten. Je ziet iemand kiezen tussen zéér moeilijke keuzes en dat brengt hij feilloos over op de kijker. | |
| Father Mother Sister Brother (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 110 min | MPAA: R Jim Jarmusch stort zich op ouder-kindrelaties in deze Gouden Leeuw winnaar. Dat gaat in een drieluik - dit is na lange tijd weer eens een episodenfilm van Jarmusch - van heel slecht naar goed. We beginnen met Father, waarin Adam Driver en Mayim Bialik, broer en zus, beiden maatschappelijk succesvol, na jaren weer eens op bezoek gaan bij hun oude hippievader Tom Waits, die ergens pittoresk, maar wel heel afgelegen woont. Waits heeft duidelijk iets te verbergen, want hij maakt voor het bezoek zijn huis extra rommelig. Er blijkt een afgrond te gapen tussen vader en kinderen. Ze hebben niet alleen elkaar niets te vertellen, er wordt actief bedrogen. Dit deel is een kurkdroge tragikomedie in Jarmuschs gekende stijl. Ik had al een tijd niets vernomen van Tom Waits, dus ik was een beetje bang dat het niet zo goed met hem ging, maar hij blijkt nog kakelvers. Toevallig(?) bracht hij bijna tegelijkertijd met de film ook weer nieuwe muziek uit, een protestsong samen met Massive Attack. In het middelste deel Mother is Charlotte Rampling een succesvolle Ierse schrijfster die haar twee dochters Cate Blanchett en Vicky Krieps dan nog tenminste 1x per jaar ontmoet voor een gezamenlijke lunch. De dochters blijken een soort Jekyll en Hyde versie van hun moeder: totale tegenpolen met de moeder ongeveer in het midden. Hier zijn flintertjes van daadwerkelijk contact (bijvoorbeeld de beide dochters als ze de boeken ontdekken) en pogingen daartoe (wachten op de Uber), maar het knalt tegen in jaren opgebouwde muren op. Dit is het deel met de grootste namen, maar zonder dat het slecht werd, kon het me het minst bekoren. Positief is dat Charlotte Rampling die nog net iets ouder is dan Tom Waits, zo mogelijk nog fitter oogde. Deze film is een co-productie van Mubi en de filmstudio van Saint Laurent. Ik weet niet helemaal wat ik er van moet denken dat een modemerk films gebruikt als lange reclamespots, maar iedereen ziet er dus wel om door een ringetje te halen uit, Rampling in een soort van een overall afgeleide rode jurk voorop. Het derde deel Sister Brother vond ik het sterkste, terwijl het de minst bekende acteurs heeft. Tweeling broer en zus Indya Moore en Luka Sabbat handelen de laatste punten van het opruimen van het Parijse appartement van hun bij een vliegtuigongeluk omgekomen bohemien ouders op, terwijl ze terugdenken aan hun ouders en hun jeugd. Jarmuschs sterkste punt als regisseur is altijd het zonder sentimentaliteit oproepen van melancholie geweest, vaak ook met een hang naar memento mori. Zijn meesterwerk is niet voor niets Dead Man. En dat is nu precies de kern van dit derde deel. Ik moet zeggen dat dit een film is die me tijdens het kijken en vlak daarna wel erg klein en wat vlak leek. Jarmusch heeft ook altijd een soort obsessie met spulletjes, liedjes en trivia die in weg komt te zitten van het verhaal, die ook nu weer terugkomt. En dan komt die Saint Laurent-reclamelaag nog overheen. Maar ik merk dat de film blijft hangen. In de dagen sinds ik de film heb gezien zijn thema's en connecties steeds meer op hun plaats komen te vallen. Wat eerst een beetje willekeurig lijkt, blijkt bij nader inzien heel erg precies geconstrueerd. (Gezien in Lab111) | |
| Tweakers: N/A | IMDb: 8.4 | Genre: Adventure, Comedy, Sci-Fi | Runtime: 156 min | MPAA: PG-13 Erg gave film! Afgelopen donderdag in de bioscoop gekeken en ik denk wel dat deze film daar beter tot z'n recht komt dan thuis (tenzij je thuis een privé bioscoopkamer hebt). Met name hoe het geluid gebruikt wordt in deze film maakt 'm indrukwekkend - en ja, daar zie ik wel overeenkomsten met Interstellar. De film is hier al meer besproken, dus hoef ik denk ik niet teveel op het verhaal in te gaan: mensheid wordt bedreigt en hoofdpersoon wordt er op uitgestuurd om de boel te redden. Het geheel wordt uitgevoerd met de nodige humor. Wat mij betreft had de humor net wat minder gemogen, op sommige momenten is het gewoon wat overdone en voegt het niets toe aan het verhaal (dat hoofdpersoon stomweg ergens struikelt... tja, nee). Nog wat losse eindjes die open blijven: spoiler: Het eind van de film vond ik zelf net een beetje 'meh'. Maar goed, het geheel was spannend, enigszins geloofwaardig, goed en leuk gebracht. Deze gaat tzt door mij op Bluray gekocht worden.zoals waarom de bemanningsleden van de hoofdpersoon overleden zijn. Ergens werd wel verklaard waarom de bemanningsleden van Rocky overleden waren, maar was dit ook benoemd als de oorzaak van de menselijke bemanning? | |
| The Substance (2024) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Drama, Horror, Sci-Fi | Runtime: 141 min | MPAA: R Mja. Wat hier denk ik al meer genoemd is: de eerste helft prima, de tweede helft duidelijk niet. Uitgerangeerde actrice die een middel vindt om haar jeugdige versie weer terug te krijgen op een onconventionele manier. Tot zover het plot. En het hele uitgangspunt van de film is goed, interessant, leuk gevonden. En nee, ik weet niet hoe de schrijver het verhaal had moeten laten doorlopen en eindigen, maar dit was 'm voor mij niet. En je kan precies aanwijzen waar het mis gaat en tot dat punt heb ik geboeid gekeken: spoiler: Supergaaf idee, goed uitgewerkt en uiterst belabbert afgemaakt. Zo enorm jammer.vanaf dat de hoofdpersoon haar jongere 'ik' met een terminale injectie probeert te doden en dat toch niet deed. Vanaf dat punt gaat het razendsnel in ongeloofwaardig: ineens kunnen ze beide tegelijk actief zijn, gaat de jongere versie in full-kill-mode, gaat de oudere versie met een extra activatie-dosis over in een multipersoon-monster die een ongeloofwaardige hoeveelheid bloed weet rond te spuiten | |
| Send Help (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.9 | Genre: Adventure, Horror, Thriller | Runtime: 113 min | MPAA: R Leuke film, niet heel bijzonder maar als je niets beters te doen hebt is het leuk tijdverdrijf met wat popcorn op de bank. Nerdy vrouw komt met d'r leidinggevende op een onbewoond eiland - en proberen daar te overleven, zoekende naar nieuwe onderlinge verhoudingen. Uiteindelijk was de film net wat te lang en verloor ik m'n interesse een beetje. En werd het net wat te plat, te makkelijk, te ongeloofwaardig: spoiler: Onderling gevecht op leven en dood, blijkt er een luxe vila met electra en al aan de andere kant van het eiland waar de leidinggevende (denk ik) door hoofdpersoon vermoord wordt. En op miraculeuze wijze komt ze terug in de bewoonde wereld en wordt ze een beroemdheid, niet meer nerdy en golfliefhebber. Tja. Te makkelijk, te suf. | |
| Hard Candy (2005) | ![]() |
| Tweakers: 7.5 | IMDb: 7.0 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 104 min | MPAA: R Ik weet niet meer wie het was, maar iemand beveelde deze Amerikaanse film uit 2005 me onlangs aan. Hard Candy doet qua verhaal denken aan een film van 15 jaar later: spoiler: Waar het niet aan ontbreekt in deze film is stijl, het druipt er overal van af: belichting, kleuren, het shot. Ook ontbreekt het niet aan de nodige plot twists (die je wel aan ziet komen, overigens).Promising Young Woman Waar het wel aan ontbreekt is wat logica in dat plot, of een goede onderbouwing van de motivatie voor het een en ander. Nee, dat is toch wel een beetje een domper. Er had wat mij betreft heel wat meer in gezeten als het plot niet net zo flashy was als de stijl. Maar goed, in ieder geval heeft deze film wel een beter einde dan die film uit 2020 waar ik aan refereerde. | |
Oeh, ja, Hard Candy is een leuke film! Moest ik nog aan denken toen ik afgelopen weekend "Send Help" keek:josh-hill schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:25:Genereer je eigen UBB code review
Hard Candy (2005) [Afbeelding: Hard Candy (2005)] Tweakers: 7.5 | IMDb: 7.0 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 104 min | MPAA: R Ik weet niet meer wie het was, maar iemand beveelde deze Amerikaanse film uit 2005 me onlangs aan.
Hard Candy doet qua verhaal denken aan een film van 15 jaar later:spoiler:Waar het niet aan ontbreekt in deze film is stijl, het druipt er overal van af: belichting, kleuren, het shot. Ook ontbreekt het niet aan de nodige plot twists (die je wel aan ziet komen, overigens).Promising Young Woman
Waar het wel aan ontbreekt is wat logica in dat plot, of een goede onderbouwing van de motivatie voor het een en ander. Nee, dat is toch wel een beetje een domper. Er had wat mij betreft heel wat meer in gezeten als het plot niet net zo flashy was als de stijl.
Maar goed, in ieder geval heeft deze film wel een beter einde dan die film uit 2020 waar ik aan refereerde.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
spoiler:
Het is al een tijd geleden dat ik deze film gezien heb. Plot-holes, waar denk je dan precies aan?...de castratie-scene. Waarbij die ik Hard Candy toch net wat geloofwaardiger was.
spoiler:
Was niet het verhaal dat een vriendin ofzo slachtoffer was van die man en zij daarom wraak ging nemen? Was dacht ik niet hard uitgesproken, maar dacht dat die suggestie wel werd gewekt.
Nou ja...vanaalten schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:06:
Oeh, ja, Hard Candy is een leuke film! Moest ik nog aan denken toen ik afgelopen weekend "Send Help" keek:spoiler:...de castratie-scene. Waarbij die ik Hard Candy toch net wat geloofwaardiger was.
spoiler:
De daadwerkelijke "castratie" duurt maar 2 seconden (ze praat er steeds naar toe) en dan blijkt ze ook nog eens niks gedaan te hebben, dus het is mag dan wellicht wel geloofwaardig zijn, maar het was geen castratie.
Kan me vergissen, maar volgens mij wordt nergens zo'n suggestie gewekt. Bij die andere film uit 2020 is dit wel soort van het geval.vanaalten schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:06:
Het is al een tijd geleden dat ik deze film gezien heb. Plot-holes, waar denk je dan precies aan?spoiler:Was niet het verhaal dat een vriendin ofzo slachtoffer was van die man en zij daarom wraak ging nemen? Was dacht ik niet hard uitgesproken, maar dacht dat die suggestie wel werd gewekt.
spoiler:
Hm, plot-holes. Het zijn meer de vele "goh, wat zijn we slim" momentjes.Alleen niet bij die specifieke persoon.
spoiler:
Ze laat die vent vele malen alleen en elke keer weet ie zich los te wurmen of iets dergelijks. En dan elke keer had ze dat wel voorzien. Vooral dat moment van toen ze was gaan "douchen". En tja, dan ook nog aan het eind op het dak. Stond ze hem op de wachten met een "waar bleef je nou?". Niet echt geloofwaardig allemaal. En waarom deed ze dat dan allemaal? En ze zou ook onmogelijk exact kunnen voorspellen wanneer die oude vriendin zou arriveren. En dan nog die buurvrouw die wel argwaan had, maar waar verder niks meer gebeurde (of nja, spanning opbouwen, wellicht). Enz, enz.
| Roofman (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.9 | Genre: Biography, Crime, Drama | Runtime: 126 min | MPAA: R Toen Blue Valentine uitkwam, leek Derek Cianfrance even de grote nieuwe naam in artistiek Hollywood te gaan worden, naast zeg maar Joel en Ethan Coen en Wes en Paul Thomas Anderson (flauw, ik weet het). Maar uiteindelijk was de grote naam die uit die film voortkwam Ryan Gosling, terwijl Cianfrance eigenlijk nooit meer tot het niveau van Blue Valentine kwam. Dat is ook niet zo met Roofman, dat veel elementen deelt met Blue Valentine, maar ze in een gemakkelijk wegkijkende, meer mainstream misdaadkomedie stopt. Channing Tatum is de typische Cianfrance protagonist: boefje met gouden hart, maar onvolwassen impulsiviteit. Wel een goede vervanging voor Gosling, want beiden hebben die soort extroverte grappenmakers charme. Het verschil is dat waar Gosling conventioneel knap is, Tatum het lichaam van een Griekse god combineert met het hoofd van een footballheld van het lokale redenckteam die de budgetdeal bij de cosmetisch chirurg heeft gekocht. Maar dat past erg goed bij het karakter. Zijn karakter Jeffrey Manchester is een aan lager wal geraakte veteraan die probeert geld te verdienen voor zijn gezin met overvallen via het dak van identieke prefab McDonald's vestigingen. Dat levert hem de bijnaam 'Roofman' op. Hij is wel goed in het technische aspect, maar te lief en wordt gepakt omdat hij zijn jas geeft aan een personeelslid dat hij opsluit in de koelcel. Dit is Amerika, dus hij krijgt meteen een miljoen jaar gevangenisstraf. Hij ontsnapt op spectaculaire wijze, wat leidt tot een grote klopjacht. Om die uit te zitten verstopt hij zich in een Toys-R-Us winkel. Dat duurt langer dan gehoopt, wat hem de kans geeft om verliefd te worden op personeelslid Kirsten Dunst. Dunst is eigenlijk altijd goed, maar vooral als ze een wat overwerkte lower middle class vrouw kan spelen, zoals hier. (Maar één seizoen van On Becoming a God in Central Florida is nog steeds één van de Netflix-annulering die me het meest pijn doet.) Na een tijdje wordt de ontsnapping van Roofman een beetje vergeten en kan Tatums karakter ook naar buiten. Hij doet dat met het alias 'John Zorn uit New York City'. Daar slaat helemaal niemand op aan; maak je daar meer dan 400 platen voor... Ik dacht dat dit een grapje was van Cianfrance of de scenarioschrijver, een klein eerbetoon aan muzikale held. Maar de film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en Manchester gebruikte daadwerkelijk John Zorn als alias. Roofman is goed waarin je verwacht dat een Cianfrance film goed is: de weergave van het blue collar-milieu, de gegronde emotionele lading en het acteren. Naast Tatum en Dunst is er een sterke ondersteunende cast met LaKeith Stanfield (iedereen Sorry to Bother You nu al gezien?) en Peter Dinklage. Het komische deel ligt wel bijna helemaal op de schouders van Tatum, maar die kan dat wel aan. Maar waar Cianfrances vorige project, de miniserie I Know This Much Is True, vaak wel erg zwaar op de hand was, daar is Roofman juist misschien weer iets te luchtig. Maar al met al toch nog een bovengemiddelde film. Addendum: nog vergeten: de eerste date van Dunst en Tatum is op haar voorstel op zaterdag om 8:00 's ochtends. Dat is een ergere misdaad dan alles wat Tatums karakter in de film doet! Gezien op Prime Video. | |
6/10 maar? Dat vind ik persoonlijk weinig. Als je de satire ed erin bekijkt.. minstens een 8PdeBie schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:46:Genereer je eigen UBB code review
Shaun of the Dead (2004) [Afbeelding: Shaun of the Dead (2004)] Tweakers: N/A | IMDb: 7.8 | Genre: Comedy, Horror | Runtime: 99 min | MPAA: R Prima vermaak. Niets meer, niets minder.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6 / 10
| Primitive War (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.4 | Genre: Action, Horror, Sci-Fi | Runtime: 133 min | MPAA: N/A Vanavond hebben mijn vrouw en ik Primitive War gekeken. Ze zag hem toevallig voorbij komen op het homescreen van onze Google TV Streamer en we waren meteen nieuwsgierig. Soms zet je zonder verwachtingen een film aan en blijkt het verrassend goed uit te pakken. Het verhaal speelt zich af tijdens de Vietnamoorlog. Een groep soldaten wordt een afgelegen stuk jungle ingestuurd om een vermist team op te sporen. Daar ontdekken ze al snel dat er iets rondloopt dat daar totaal niet thuishoort. In plaats van vijandelijke troepen krijgen ze te maken met dino’s. Meer hoef ik er niet over te verklappen; het zorgt in ieder geval voor genoeg spanning. Je merkt dat er veel tijd in de karakters is gestoken. Een paar van hen hebben echt een achtergrondverhaal waardoor je beter begrijpt waarom ze zijn zoals ze zijn. De dino’s hebben een frisse, net wat andere uitstraling dan de standaard Hollywood‑variant en dat werkt beter dan wat we in de laatste twee Jurassic World‑films voorgeschoteld kregen. Het tempo ligt prettig zonder de drukke montage die je tegenwoordig vaak ziet. Voor ons is dit een dikke 8. De dino’s zijn overtuigend gedaan, het geheel voelt realistisch genoeg en het is fijn dat het niet aanvoelt als een typische Hollywoodproductie. Als je zin hebt in iets anders dan de gebruikelijke actiefilms, is dit er zeker eentje om mee te pakken. ![]() | |
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Niet echt eens met je analyse, Piven steekt er met kop en schouders bovenuit. En dat is geen hoogvlieger qua acteren. Ook zitten er een paar cgi fuckups in. En is de diepgang me volledig ontgaan.G_Dragon schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:07:Genereer je eigen UBB code review
Primitive War (2025) [Afbeelding: Primitive War (2025)] Tweakers: N/A | IMDb: 5.4 | Genre: Action, Horror, Sci-Fi | Runtime: 133 min | MPAA: N/A Vanavond hebben mijn vrouw en ik Primitive War gekeken. Ze zag hem toevallig voorbij komen op het homescreen van onze Google TV Streamer en we waren meteen nieuwsgierig. Soms zet je zonder verwachtingen een film aan en blijkt het verrassend goed uit te pakken.
Het verhaal speelt zich af tijdens de Vietnamoorlog. Een groep soldaten wordt een afgelegen stuk jungle ingestuurd om een vermist team op te sporen. Daar ontdekken ze al snel dat er iets rondloopt dat daar totaal niet thuishoort. In plaats van vijandelijke troepen krijgen ze te maken met dino’s. Meer hoef ik er niet over te verklappen; het zorgt in ieder geval voor genoeg spanning.
Je merkt dat er veel tijd in de karakters is gestoken. Een paar van hen hebben echt een achtergrondverhaal waardoor je beter begrijpt waarom ze zijn zoals ze zijn. De dino’s hebben een frisse, net wat andere uitstraling dan de standaard Hollywood‑variant en dat werkt beter dan wat we in de laatste twee Jurassic World‑films voorgeschoteld kregen. Het tempo ligt prettig zonder de drukke montage die je tegenwoordig vaak ziet.
Voor ons is dit een dikke 8. De dino’s zijn overtuigend gedaan, het geheel voelt realistisch genoeg en het is fijn dat het niet aanvoelt als een typische Hollywoodproductie. Als je zin hebt in iets anders dan de gebruikelijke actiefilms, is dit er zeker eentje om mee te pakken.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
Maar de film geeft gewoon weer eens wat ik nog zelden zie, een film die niet meer probeert te zijn dan gewoon 1,5 uur vermaak. Geen diepere laag, niks.
En daarin slaagt ie met vlag en wimpel! 8/10 (heel knap met zo'n budget) het is de hele film feest. Absolute aanrader als je van dinosauriërs en oorlog/actie houdt.
Het verleden van de regisseur is wel indrukwekkend:
Al zijn films ontvingen van nieuw naar oud een 5.3, 3.7, 5.3, 4.7, 4.5, 4.0 en een 5.9 als score. Op IMDb.
Ik moest wel even opzoeken of dit de zoon van Uwe Boll was
Al zijn films ontvingen van nieuw naar oud een 5.3, 3.7, 5.3, 4.7, 4.5, 4.0 en een 5.9 als score. Op IMDb.
Dat zit wel Schnorr.
Dat kan nooit want hij scoort gemiddeld veel hoger.Stukfruit schreef op donderdag 23 april 2026 @ 04:17:
Het verleden van de regisseur is wel indrukwekkend:
"When you grow up your heart dies"
Vrijdag in "Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]"jodeltje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:07:
[...]
Niet echt eens met je analyse, Piven steekt er met kop en schouders bovenuit. En dat is geen hoogvlieger qua acteren. Ook zitten er een paar cgi fuckups in. En is de diepgang me volledig ontgaan.
Maar de film geeft gewoon weer eens wat ik nog zelden zie, een film die niet meer probeert te zijn dan gewoon 1,5 uur vermaak. Geen diepere laag, niks.
En daarin slaagt ie met vlag en wimpel! 8/10 (heel knap met zo'n budget) het is de hele film feest. Absolute aanrader als je van dinosauriërs en oorlog/actie houdt.
Ik vond de film juist te lang voor wat het pretendeerde te zijn
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
| Slodki koniec dnia (2019) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.0 | Genre: Drama | Runtime: 92 min | MPAA: N/A Słodki koniec dnia (Dolce Fine Giornata) is een Poolse film over een sterke vrouw in Italië die niet alleen aan het hoofd staat van haar familie, maar ook veel aanzien heeft en een sterke wil en mening. Het is het soort familiedrama dat ik normaal niet bijzonder vindt, maar Krystyna Janda zet echt wat neer en het verhaal is ook interessanter dan normaal in dit soort films. Het zet je ook even aan het denken over hoe mensen tegenwoordig lijken te denken of gestuurd worden in hun mening over het een en ander. | |
| Michael (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Biography, Drama, History | Runtime: 127 min | MPAA: PG-13 Leuke poging om het leven en carriere van Michael Jackson in beeld te brengen in een stijl vergelijkbaar met Bohemian Rhapsody en Elvis. Helaas slaagt de film er niet in om een gestructureerd (en meer feitelijk) beeld te geven. Diverse perioden uit MJ’s leven worden niet benoemd/erkend of in twee zinnen aangehaald, waarop er regelmatig tijdsverdichting plaatsvindt. Door wat vooronderzoek wist ik al dat bepaalde elementen niet in de film zouden zitten. Personen die noemenswaardig zijn, worden weggelaten of familieleden die geen toestemming hebben gegeven om geluidsmateriaal te gebruiken, zorgen ervoor dat historische feiten anders gepresenteerd worden. Zo kondigde Michael bijvoorbeeld tijdens het laatste optreden van Shake Your Body aan dat hij niet meer samen zou touren met de broers. Echter, in de film wordt er een ander nummer gebruikt voor dit moment (waar dus ook een andere outfit bij gebruikt wordt), waardoor het geheel rommelig aanvoelt. Daarnaast gaat de film eigenlijk bijna volledig voorbij aan het echte creatieve proces achter diverse nummers. Juist de krachtige samenwerking tussen MJ, Quincy Jones, Toto, Rod Temperton en Bruce Swedien (plus vele anderen) zorgden voor die specifieke MJ-sound. Choreografen worden niet genoemd en Michael verzint zijn eigen dans bij nummers die juist opgezet zijn door anderen. Aan de andere kant had de film wel wat sterke punten: kind-Michael wordt sterk weergegeven en ook Joe Jackson weet die irriterende toon bij de kijker op te wekken. Men begon regelmatig te zuchten in de bioscoopzaal als Joe weer zijn plannetjes presenteerde (die in eigen voordeel of manipulerend waren). Jafaar weet MJ redelijk neer te zetten. Doordat beide personen een vergelijkbare stem hebben, was het makkelijk om officiele audio en acteurstemmen te vermengen tot een net geheel. De dans speelt natuurlijk ook een rol. Helaas blijven veel herkenbare elementen onbenoemd, zoals ‘de robot’ uit Dancing Machine en nieuwere moves die in latere perioden getoond werden. Helaas hier ook wat foutjes (danspasjes die pas een tour later gepresenteerd werden, werden nu getoond bij de Victory Tour). Kortom, een vermakelijke film die helaas (als gevolg van o.a. disputen) niet het product is geworden waar je als fan op hoopte. Cijfer: 6(+ ish) | |
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Precies de film die ik dacht dat het zou zijn dus. Als je een dergelijke film maakt, heb je een onoverkomelijk probleem: je hebt eigenlijk de rechten voor de muziek nodig, maar die krijg je niet als je te kritisch bent. Dus je hebt óf de muziek en een slappe film óf een film die echt kritisch kan zijn, maar geen muziek.
Een andere optie is de muziek illegaal gebruiken. En ook maar Barbies zonder toestemming van Mattel. Dan heb je Superstar, de Karen Carpenter biopic van Todd Haynes, die je niet mag zien.
Een andere optie is de muziek illegaal gebruiken. En ook maar Barbies zonder toestemming van Mattel. Dan heb je Superstar, de Karen Carpenter biopic van Todd Haynes, die je niet mag zien.
Hello,
gewoon ter info.. het is geen film maar wel interessant
Het zal weer een leuke zomer worden./f/image/4u2OY1G5Fvo0cNDvotWizZLC.png?f=fotoalbum_large)
edit: ik werk in media dus vandaar mijn 'voorkennis'
Het zal weer een leuke zomer worden.
/f/image/4u2OY1G5Fvo0cNDvotWizZLC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Derbiss op 24-04-2026 10:05 ]
| Train Dreams (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Drama | Runtime: 102 min | MPAA: PG-13 Poeh, wat een parel. Het verhaal volgt het leven van één man, een houthakker die te maken krijgt met liefde, geluk en verlies in een veranderende wereld. Het is een klein verhaal, maar wat wordt het ongelofelijk mooi verteld. Prachtige plaatjes, close ups, cinematografie, editing. Alles draagt bij aan het vertellen van het verhaal op een integere, indringende wijze. Langzaam kruipt het onder je huid. Alle lof ook voor de acteerprestaties. Wat een film. | |
Na "phoe wat een parel" ben ik gestopt met lezen, en ga hem gewoon straks kijken.Glitch schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:37:Genereer je eigen UBB code review
Train Dreams (2025) [Afbeelding: Train Dreams (2025)] Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Drama | Runtime: 102 min | MPAA: PG-13 Poeh, wat een parel.
Het verhaal volgt het leven van één man, een houthakker die te maken krijgt met liefde, geluk en verlies in een veranderende wereld. Het is een klein verhaal, maar wat wordt het ongelofelijk mooi verteld. Prachtige plaatjes, close ups, cinematografie, editing. Alles draagt bij aan het vertellen van het verhaal op een integere, indringende wijze. Langzaam kruipt het onder je huid. Alle lof ook voor de acteerprestaties.
Wat een film.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]9.5 / 10
Dit zijn Belgische release dates, denk ik?Derbiss schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:04:
Hello,
Het zal weer een leuke zomer worden.[Afbeelding]
| Down by Law (1986) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.7 | Genre: Comedy, Crime, Drama | Runtime: 107 min | MPAA: R "Een dj, een pooier en een Italiaan belanden in de gevangenis." Het gegeven van Down by Law klinkt als de opzet voor een mop. Het is ook wel een komedie, maar op typisch Jim Jarmusch deadpan-toon en slacker-tempo, hoewel iets minder dan gebruikelijk door de aanwezigheid van Roberto Benigni, die meer van de kluchterigheid en hyperactiviteit is. Die kan ik normaal niet uitstaan, maar Jarmusch weet hem hier grotendeels in toom te houden. Er gebeurt eigenlijk een hele hoop, maar alle grote gebeurtenissen worden door Jarmusch klein gehouden spoiler: (wat mij betreft één van de beste grappen van de film), terwijl kleine gebeurtenissen juist alle focus krijgen. Wel typisch voor die periode, want Kaurismäki en Kitano gebruiken heel erg dezelfde methode. met de ontsnapping uit de gevangenis voorop Hoewel ik Down by Law nog niet had gezien, zijn dan wel de films en de stijl waarmee ik als late GenXer groot mee ben geworden, dus ik heb er een zwak voor. De sterke zwart-wit cinematografie van nationale held Robbie Müller maakt het letterlijk nog mooier. Ik moet wel zeggen dat wat mij betreft dit duidelijk een voorstudie is voor Dead Man, maar dat is ook wel één van mijn favoriete films ooit. (Gezien in Rialto De Pijp) | |
Mjah alleen The Oddysey kan mij tot nu toe slechts redelijk interesseren. De kwaliteit moet altijd nog maar blijken zegmaar, maar de rest? Sequels, re-imagenings, reboots, live-action remakes. En Disney staat tegenwoording gelijk aan middelmatige onzin.Derbiss schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:04:
Hello,
Het zal weer een leuke zomer worden.[Afbeelding]
Disclosure Day zou nog interessant kunnen zijn, maar Spielberg is tegenwoordig Spielberg dus ik verwacht zelfs daar weinig van.
"Vaiana" is wel het toppunt van melk.
"Vaiana" is wel het toppunt van melk.
Dat zit wel Schnorr.
| Mystery Junction (1951) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.7 | Genre: Crime, Drama, Film-Noir | Runtime: 65 min | MPAA: N/A Zeer Britse misdaadfilm uit de Agatha Christie school. In een sneeuwstorm wordt een crimineel per trein vervoerd naar de plaats waar zijn rechtszaak zal plaatsvinden. Plotseling is er een gil. Eén van de bewakers van de crimineel blijkt uit de trein geduwd. Wie van de passagiers heeft het gedaan? En met welk doel? De andere politieagent die de crimineel moet bewaken is er namelijk nog gewoon en dat is degene met het pistool, dus bevrijding is nog niet echt nabij. Gelukkig is er een schrijver van misdaadromans aanwezig om in de trein en later het station te helpen met het oplossen. Ondertussen wordt, terwijl het dodental langzaam oploopt, er heel veel thee gedronken. Meer dan je zelfs in een Engelse film uit 1951 verwacht. Duidelijke low budget Britse productie van kort na de oorlog, met maar weinig locaties. Bijna een toneelstuk. Goed geacteerd en behoorlijk goed geschreven. Beetje ouderwets, maar dat is bij dit genre eigenlijk gewoon een aanbeveling. Met 65 minuten ook precies de goede speelduur voor wat het is. (Gezien op Netflix) | |
| Honey Don't! (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.2 | Genre: Comedy, Crime, Mystery | Runtime: 89 min | MPAA: R De tweede film die Ethan Coen met zijn lesbische vrouw Tricia Cooke (lees hier hoe het zit en ook: de agent in de film is dus een alter ego van Ethan?) maakt in wat een trio lesbische komedies moet worden. De eerste was het actief irritante Runaway Dolls, samen met Intolerable Cruelty de slechtste door een Coen geregisseerde film ooit. Het hele concept leek daar "dildo = hoogtepunt van humor". Honey Don't is beter, maar nog niet echt goed; meer alsof per ongeluk de eerste kladversie van een script van wat een Raising Arizona-achtige film had moeten worden is verfilmd. Er duikt nog een sporadische dildograp op. De film is een sunshine noir die zich afspeelt in Bakersfield, het hart van het redneck-deel van Californië. Margaret Qualley is Honey O'Donahue de privédetective van dienst. Ze heeft zichzelf ook dat nasale, afgemeten praten van actrices uit de jaren '40 aangemeten, alleen vergeet ze dat af en toe. Het begint me ook op te vallen dat Qualley niet veel gezichtsuitdrukkingen heeft. Maar de outfits zijn allemaal fantastisch. Er is een sexy Franse huurmoordenaar met een heel apart Frans accent, wat blijkt te komen omdat ze wordt gespeeld door een in Duitsland opgegroeide Russische actrice (Lera Abova). Er is een perverse evangelische dominee (Chris Evans), die zoals alle komisch bedoelde perverse evangelische dominees in de film- en televisiegeschiedenis buitengewoon ongrappig is (een soort wet, zoals de bekende Amerikaanse criticus Rogert Ebert een regel had dat het voorkomen van een luchtballon in een film een grote voorspeller is van dat het een slechte film is.) Aubrey Plaza speelt een agent en de love interest voor Qualley en is zoals altijd, ongeacht de kwaliteit van de rest van de film, wel erg grappig. Er zijn incompetente hulpjes. Er zijn snedige dialogen. De incompetente hulpjes en de snedige dialogen zijn de beste dingen aan de film. Jammer dat de ondertitelaar van dienst van SkyShowtime dat laatste aspect weer eens met de Franse slag heeft benaderd. (Toch een goede dildograp!) Het hangt allemaal wel als los zand aan elkaar. Nu is een onnavolgbaar plot ook een genreconventie, maar Honey Don't is wel heel erg uit de losse pols. Maar goed, ik ben een enorme fan van het genre en met nog geen 1,5 uur schiet het ook lekker op. (Gezien op SkyShowtime) | |
Oddysey is ook gewoon gebaseerd op een (nogal oud) boek, en ook al regelmatig verfilmdjellybrah schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:35:
[...]
Mjah alleen The Oddysey kan mij tot nu toe slechts redelijk interesseren. De kwaliteit moet altijd nog maar blijken zegmaar, maar de rest? Sequels, re-imagenings, reboots, live-action remakes. En Disney staat tegenwoording gelijk aan middelmatige onzin.
Alleen heel vroeger toch? En de laatste tijd alleen series? Nu hebben we wel een Nolan die het doetJovatov schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:33:
[...]
Oddysey is ook gewoon gebaseerd op een (nogal oud) boek, en ook al regelmatig verfilmd
The Return is van 2024, dat noem ik wel recentjellybrah schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:08:
[...]
Alleen heel vroeger toch? En de laatste tijd alleen series? Nu hebben we wel een Nolan die het doet
Verschil is wel dat The Return eruitziet als de zoveelste kopie. Dat verwacht ik van Nolan niet echt 
Wel dat het eruit zal zien als een Hoyte van Hoytema
Wel dat het eruit zal zien als een Hoyte van Hoytema
Dat zit wel Schnorr.
I screama, you screama, we all screama for icecreama!wmterhaar schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:00:Genereer je eigen UBB code review
Down by Law (1986) [Afbeelding: Down by Law (1986)] Tweakers: N/A | IMDb: 7.7 | Genre: Comedy, Crime, Drama | Runtime: 107 min | MPAA: R "Een dj, een pooier en een Italiaan belanden in de gevangenis." Het gegeven van Down by Law klinkt als de opzet voor een mop. Het is ook wel een komedie, maar op typisch Jim Jarmusch deadpan-toon en slacker-tempo, hoewel iets minder dan gebruikelijk door de aanwezigheid van Roberto Benigni, die meer van de kluchterigheid en hyperactiviteit is. Die kan ik normaal niet uitstaan, maar Jarmusch weet hem hier grotendeels in toom te houden.
Er gebeurt eigenlijk een hele hoop, maar alle grote gebeurtenissen worden door Jarmusch klein gehoudenspoiler:(wat mij betreft één van de beste grappen van de film), terwijl kleine gebeurtenissen juist alle focus krijgen. Wel typisch voor die periode, want Kaurismäki en Kitano gebruiken heel erg dezelfde methode.met de ontsnapping uit de gevangenis voorop
Hoewel ik Down by Law nog niet had gezien, zijn dan wel de films en de stijl waarmee ik als late GenXer groot mee ben geworden, dus ik heb er een zwak voor. De sterke zwart-wit cinematografie van nationale held Robbie Müller maakt het letterlijk nog mooier. Ik moet wel zeggen dat wat mij betreft dit duidelijk een voorstudie is voor Dead Man, maar dat is ook wel één van mijn favoriete films ooit.
(Gezien in Rialto De Pijp)[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
Eens met jouw review en punten. Geen fan van Benigni, wel van Tom Waits
"What do you get if you multiply six by nine..."
| House by the River (1950) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Crime, Drama, Film-Noir | Runtime: 83 min | MPAA: Approved Overheerlijk, volvet gothic melodrama van Fritz Lang. Schrijver Stephen Byrne (Louis Hayward) zit een beetje in een artistiek dipje. Geld heeft hij gezien het mooie huis aan de rivier waar hij met zijn vrouw Marjorie (Jane Wyatt) woont wel. (Wat de oorsprong van dat geld is, wordt nooit verteld.) Stephen is ook een enorme creep, die in het feit dat Marjorie een dagje op stap is een mooie gelegenheid ziet het dienstmeisje Emily Gaunt (Dorothy Patrick) te verleiden. Emily is daar niet van gediend en Stephens daarop volgende poging tot verkrachting leidt tot haar dood. Net als dat gebeurt, staat tot overmaat van ramp ook nog iemand aan de deur. Gelukkig voor Stephen blijkt het zijn broer John (Lee Bowman) te zijn. John is wel gewend dat zijn broer er een puinhoop van maakt, maar moord is een nieuw dieptepunt. Met larmoyante leugens - "Het was een ongeluk!", "Marjorie is net zwanger!" - weet Stephen John er van te overtuigen hem te helpen het lijk van Emily in de rivier te dumpen. Ze verzinnen het verhaal dat Emily spullen van Marjorie heeft gestolen en er vandoor is met een minnaar, hussy dat ze is. Alleen in de opening hebben we al gezien dat dingen die in de rivier liggen door getijdenwerking de neiging hebben terug te komen... Fritz Lang draait natuurlijk zijn hand niet om voor een dergelijke noir. Schaduwen en licht, aparte camerahoeken, suggestieve montage: hij heeft het allemaal (mede) uitgevonden. Vooral de schitterende rivierbeelden lijken ook een grote inspiratiebron geweest voor Charles Laughtons Night of the Hunter. Waarmee Laughton nog origineel is, want 90% van de regisseurs gaat toch voor een Metropolis-citaat. Ik vind House by the River eigenlijk een betere film dan het bekendere Night of the Hunter, want je hebt geen last van matige kindacteurs. Maar de grote ster van deze film is de mij eerder onbekende Hayward. Zo zet je een melodramaschurk neer. Hij zweet, hij trilt, hij vleit, hij sneert, hij bedreigt: allemaal op standje 11. Eén van de beste gewetenloze middelmatige mannetjes die ik ooit heb gezien, echt bijna niveau Rudolf Hrušínský als Kopfrkingl in The Cremator. Alleen al de scene in het begin, waarin Emily een bad neemt en hij geil luistert hoe het badwater wegstroomt door de rioolleiding... Hij krijgt goed tegenspel van Bowman als de letterlijk stijve helft van de broers. Hij heeft namelijk een kreupel been en loopt lastig - dat soort metaforen kan je niet laten liggen in een melodrama. Ook is hij accountant. En niet eens een glamoureuze; we zien hem de boekhouding doen voor een oud boertje, die een kip heeft meegenomen naar zijn kantoor. De vrouwenrollen zijn wat minder goed uitgewerkt en leunen vaak op ouderwets seksistische clichés. Wat de actrices niet altijd belemmert. Johns huishoudster miss Bantam is een enorm stereotype struise vrouw die zich overal mee bemoeit - John moet wel genoeg eten! - en maar wat graag de roddels die Stephen verzint over Emily's escapades om het alibi te versterken verspreidt. Maar Jody Gilbert stopt al haar ziel en zaligheid er in en houdt zo goed tred met Hayward. (Gezien op Mubi) | |
Is er iets met de ubb generator? Posters zijn opeens heel klein.
| Normal (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.9 | Genre: Action, Crime, Thriller | Runtime: 91 min | MPAA: R Vanochtend deze in de bios gezien. Verstand op nul en heb me aardig vermaakt. Typische Bob Odenkirk misdaad-comedy. Als je de Nobody films van Bob hebt gezien, dan weet je wat je kunt verwachten. Prima. | |
| The Boom (1963) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.1 | Genre: Comedy | Runtime: 88 min | MPAA: N/A Giovanni Alberti (Alberto Sordi) heeft op te grote voet geleefd. Hij wilde zijn vrouw Silvia (Gianni Maria Canale), een generaalsdochter, te veel behagen en niet onderdoen voor zijn leidinggevenden, die profiteren van de vastgoedboom in Italië en van feestje naar feestje gaan. Nu moet Giovanni op korte termijn 3 miljoen lire regelen, anders komen de deurwaarders alles weghalen. Mevrouw Bausetti (Elena Nicolai), echtgenote van de grootste vastgoedontwikkelaar, komt met een voorstel. En het blijkt iets heel anders dan wat Giovanni (en de kijker) aanvankelijk denkt. (Realiseer me nu door aanvankelijk per ongeluk 'Baustetti' te typen in plaats van 'Bausetti', dat de naam waarschijnlijk een woordgrapje op 'Baustätte' is.) Ik had nog nooit iets van De Sica gezien, dus toen ik deze film zag op Mubi, maar eens gaan kijken. En dat is een zeer aangename kennismaking, want Il Boom blijkt een heel erg Billy Wilderiaanse satire te zijn, die zo op een double bill met The Apartment kan, ook wat betreft kwaliteit. Net als bij Wilder is het aan de oppervlakte allemaal erg luchtig, met ook de nodige slapstick. Sordi heeft daar ook talent voor. De easylisteningsoundtrack versterkt het gevoel van lichtheid nog eens. Maar ondertussen is de film een serieuze satire op de uitwassen van het kapitalisme, zonder ooit belerend te worden. Nog een overeenkomst met Wilder: Il Boom is enorm virtuoos gefilmd en gemonteerd, zonder ooit flashy te zijn. Zoals de film opent: dat is nou tempo. Waarom kan dat schijnbaar niet meer in moderne films? Elke scene ziet er ook fantastisch uit, zonder dat je ooit het gevoel krijgt dat De Sica het mooie plaatje gefilmd heeft voor het mooie plaatje. Het feestje waarop Alberti dronken wordt is mijn favoriet - "We zijn hier allemaal socialisten" - maar het einde is ook geweldig gefilmd. Wel een (te verwachten) minpuntje: typisch Italiaans geluid, waarbij de geluidsband soms helemaal los lijkt komen te staan van het beeld. (Gezien op Mubi, maar na afloop zag ik dat film ook te zien is op Netflix, de streamingdienst die er alles aan lijkt te doen om zijn klassiekers te verbergen. Misschien toch wel de betere keuze, want Mubi heeft de laatste tijd bij mij last van haperingen.) | |
Ik ben The House of Sand and Fog aan het kijken (voor de 3e keer). Spectaculair.
Maar welke film met een plot waar
Alvast bedankt
Edit: geen magie of iets, gewoon menselijke misère. Of de term de term die @josh-hill ooit noemde: Kitchen sink Drama.
Of een film als The Road, al had die nog iets van hoop op het eind wat de film een matig eind gaf wmb
Kreeg via een vriend de suggestie Manchester by the Sea, hoop dat die voldoet. Maar sta open voor meer suggesties.
Maar welke film met een plot waar
spoiler:
Ga ik hierna kijken?iedereen kapot gaat
Alvast bedankt
Edit: geen magie of iets, gewoon menselijke misère. Of de term de term die @josh-hill ooit noemde: Kitchen sink Drama.
Of een film als The Road, al had die nog iets van hoop op het eind wat de film een matig eind gaf wmb
Kreeg via een vriend de suggestie Manchester by the Sea, hoop dat die voldoet. Maar sta open voor meer suggesties.
[ Voor 49% gewijzigd door jodeltje op 27-04-2026 15:07 ]
De films van Ken Loach zitten vol ellende.jodeltje schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:52:
Ik ben The House of Sand and Fog aan het kijken (voor de 3e keer). Spectaculair.
Maar welke film met een plot waarspoiler:Ga ik hierna kijken?iedereen kapot gaat
Alvast bedankt
Maar vaak eindigt het toch wel hoopvol...
Je wil echt alleen ellende?
"What do you get if you multiply six by nine..."
Zijn concurrent Mike Leigh maakte vorig jaar Hard Truths. Die hakt er wel in. En je had vorig jaar ook If I Had Legs I'd Kick You en Die My Love. Wat andere recente ellende, maar wel voor mensen die het verdienen: Marty Supreme en The Mastermind.Punkrocker schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:55:
[...]
De films van Ken Loach zitten vol ellende.
Maar vaak eindigt het toch wel hoopvol...
Je wil echt alleen ellende?
Ik geloof niet dat ik ooit de term Kitchen Sink Drama heb gebruikt, @wmterhaar wel. Ik denk dat je de term "misery porn" bedoelt.jodeltje schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:52:
Maar welke film met een plot waarspoiler:Ga ik hierna kijken?iedereen kapot gaat
Alvast bedankt
En Manchester by the Sea is echt een enorm goede film en idd ook misery porn.
Heb je de films van Michel Franco al gezien? En dan met name After Lucia, Chronic en Sundown.
En films als Kom Hier Dat Ik U Kus en The Broken Circle Breakdown passen ook wel in die categorie.
En... Mon Roi... oef.
[ Voor 17% gewijzigd door josh-hill op 27-04-2026 16:31 ]
| Anaconda (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.6 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 99 min | MPAA: PG-13 Plot: Een stel vrienden maakt een midlifecrisis door. Ze besluiten een remake te maken van een favoriete film uit hun jeugd, waarvoor ze naar de Amazone vertrekken. De situatie wordt grimmig wanneer er een enorme anaconda verschijnt, waardoor hun komische, chaotische filmset in een dodelijke situatie verandert. Oordeel: Middelmatigheid ten top. Niet grappig, nooit bijzonder maar vooral afgezaagd en stompzinnig. Geen van de karakters weet het verhaal of de film te dragen. Iets om snel weer te vergeten. Nog niet gezien? Deze kan je rustig overslaan. | |
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
| Tweakers: N/A | IMDb: 8.4 | Genre: Adventure, Comedy, Sci-Fi | Runtime: 156 min | MPAA: PG-13 Gisteren nog eens naar de bioscoop voor Project Hail Mary: een man wordt wakker uit een coma met geheugenverlies aan boord van een ruimteschip. Aan de hand van flashbacks kom je te weten wat de missie is. De film is goed gemaakt, maar kon mij toch niet echt bekoren. Ik las enkele jaren geleden het boek en dat vond ik geweldig. De verfilming van dit materiaal wist me dus niet te overtuigen. De humor in de verfilming vond ik erg voorspelbaar en té cliché Amerikaans. Het verhaal kon me niet echt meer verrassen natuurlijk aangezien ik het plot al kende van het boek, maar dit zou geen probleem mogen zijn bij een goede verfilming (LoTR, Harry Potter, The Expanse, …). Audiovisueel zat alles wel prima, maar dat maakt het nog geen goede film. Op basis van de gelezen reviews had ik er meer van verwacht. Het tempo van de vertelling is eerder rustig, op het saaie af. Goed voor één keer, maar zou zelf anderen aanraden om te wachten tot hij te streamen valt. | |
| Possum (2018) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.8 | Genre: Drama, Horror, Mystery | Runtime: 85 min | MPAA: N/A Ik heb geen idee waar ik naar heb zitten kijken. Het toont de wereld van een soort autistische hoofdrolspeler die draait om zijn bizarre spin-pop creatie die hij gebruikt als poppenspeler. Een obsessie die duidelijk de boventoon vormt met een erg ongemakkelijke / aparte sfeer. En de nogal vreemde relatie met zijn (stief?)vader. Audiovisueel was het best sterk, maar het verhaal kon ik echt niks van maken, heel apart | |
| Undertone (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.1 | Genre: Horror, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 94 min | MPAA: R Ook deze film had een nogal apart verhaal, hoewel dit toch wel meer in de 'gewone' categorie valt dan de vorige film. Maar daardoor ook weer voorspelbaar. Heeft wat schrikmomenten, de echte kracht van de film is het moment dat de radio bezig is. Het einde geeft wat meer sensatie, maar niet de ontknoping die je hoopt. spoiler: Telkens afvragen: komt dat geluid nou van de radio of toch uit het huis? Iets wat ik soms ook wel eens heb bij films/games | |
Edit: de tabel van de films generator ziet er overigen apart uit. Gestuqueficeerd?
Ik vermoed dat tweakers de css gewijzigd heeft.
Bedankt dames en heren hierboven voor jullie suggesties. Ik heb weer heel wat op het lijstje gezet om te kijken.
(En het was idd Misery Porn) nergens kikker ik zo van op als wat misère
| Companion (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.9 | Genre: Sci-Fi, Thriller | Runtime: 97 min | MPAA: R Het enige dat ik van te voren wist over de film Companion is dat het iets was met een androïde. Waarbij de filmposter dat gegeven al direct weggeeft dankzij de witte ogen van de hoofdrolspeelster, een super schattige Iris, gespeeld door Sophie Thatcher. Van het plot zelf wist ik helemaal niks, dus ik ging er compleet blind in. En dat was een goede keuze! Stap voor stap kwam de waarheid boven tafel en blijkt de leuke vriend Josh, gespeeld door Jack Quaid die je kunt kennen van The Boys op Prime, toch niet zo'n leuke vent te zijn. De gebeurtenissen volgen elkaar vrij logisch en consistent op en de mensen en androids gedragen zich ook realistisch, binnen het raamwerk van de film natuurlijk. Weinig op aan te merken. Al met al gewoon een leuke film die mij zeker heeft vermaakt! | |
| Amadeus (1984) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 8.4 | Genre: Biography, Drama, Music | Runtime: 160 min | MPAA: PG Nu ik deze klassieker op 4K UHD bluray heb aangeschaft was het hoog tijd om Amadeus weer eens te kijken. Waar ik de eerste keer dat ik deze film zag niet wist dat het hele plot over Salieri die Mozart bewust z'n dood in heeft gedreven uit de duim gezogen is wist ik dat inmiddels wel. Wat dan blijft is een prachtige film met veel oog voor detail over het leven in de laat 18e eeuw in Wenen, context voor Mozart's muziek, en een beeld van Mozart als mens die als ieder mens ook zo z'n minpunten had. Wat ik wel jammer vind is de focus op de opera's die Mozart geschreven heeft, terwijl er weinig aandacht is voor zijn muziek zonder opera. Al met al toch een hele mooie film over een bijzondere componist. | |
[ Voor 32% gewijzigd door Haay op 28-04-2026 14:43 ]
Als je echt misère om de misère zoekt, kan ik je Mouchette aanraden. Ik vond het een waardeloze film, maar het geldt als een klassieker.jodeltje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:23:
Bedankt dames en heren hierboven voor jullie suggesties. Ik heb weer heel wat op het lijstje gezet om te kijken.
Niets over de originele met jon Voight en Jennifer Lopez? Dat was nog eens een goeie filmBor schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:47:Genereer je eigen UBB code review
Anaconda (2025) [Afbeelding: Anaconda (2025)] Tweakers: N/A | IMDb: 5.6 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 99 min | MPAA: PG-13 Plot:
Een stel vrienden maakt een midlifecrisis door. Ze besluiten een remake te maken van een favoriete film uit hun jeugd, waarvoor ze naar de Amazone vertrekken. De situatie wordt grimmig wanneer er een enorme anaconda verschijnt, waardoor hun komische, chaotische filmset in een dodelijke situatie verandert.
Oordeel:
Middelmatigheid ten top. Niet grappig, nooit bijzonder maar vooral afgezaagd en stompzinnig. Geen van de karakters weet het verhaal of de film te dragen. Iets om snel weer te vergeten. Nog niet gezien? Deze kan je rustig overslaan.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]4.5 / 10
Ha, Night of the Hunter mentioned! Paar jaar terug dat ik die keek, maar daar zitten toch wel een paar fantastische dingen in. Zal deze dus zeker op m'n lijstje zetten.wmterhaar schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:48:
House by the River (1950)
... not as I do.
Klinkt perfect. Dankjewelwmterhaar schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:12:
[...]
Als je echt misère om de misère zoekt, kan ik je Mouchette aanraden. Ik vond het een waardeloze film, maar het geldt als een klassieker.
@Mods, Ligt het aan mij, maar zijn de filmposters wel heel erg klein de laatste tijd ?
| They Will Kill You (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.5 | Genre: Action, Comedy, Horror | Runtime: 94 min | MPAA: R Op de vlucht voor hun abusievelijke vader, gaat het mis en wordt het jongste zusje weer teruggebracht naar de vader en moet de oudste zus de gevangenis in voor tien jaar. Daar doet ze een set "particularly skills" op en zweert haar zusje te bevrijden en voortaan altijd samen te blijven. Ze komt er achter dat haar zusje een baantje heeft aangenomen in de Virgil. een hotel/appartementencomplex. Vastbesloten om haar zusje daar te bevrijden, gaat ze op pad. Chaos, confusion and hilarity ensues. De film heeft veel raakvlakken met Ready or Not en Abigail. Er is de hoofdpersoon die moet overleven, ondertussen tegengewerkt door een groepje sadistische "elites"/rijke figuren. Het filmwerk voelde af en toe ook wel een beetje zoals Guy Ritchie, met snelle interludes die iets verklaren. Ook zat er een vleugje Tarantino in vanwege het clowneske, overdadige bloedvergieten. Het is ook een comedy, dus verwacht aardig wat grappen, hetzij visueel, hetzij via dialoog. En er zit nog een plottwist in. Al met al een aardig allegaartje van diverse stijlen, thema's en genres met veel vaart gebracht. De film duurt alles bij elkaar ongeveer een amusante 90 minuten en dat is helemaal dikke prima voor een dergelijke maandagavond horror/actie/comedy. Een lekkere wegkijker voor als je net als ik met een bord nasi rames met rendang en pittige kip zit. Ook op een woensdagavond met een bord spaghetti mag. | |
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Zoals ze dat bij de mafia doen?
| The Girl with the Red Hair (1981) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 110 min | MPAA: PG Deze Nederlandse Tweede Wereldoorlog-klassieker draait in gerestaureerde versie weer in de bioscoop. Ik had hem nog nooit gezien, dus een mooie gelegenheid om dat hiaat op te vullen. Die restauratie betrof blijkbaar niet de geluidsband, want daar zit me een partij ruis op alsof het de lp is die je gisteren op de vrijmarkt voor 50 cent heb gekocht, die naar het blijkt 20 jaar stof heeft lopen verzamelen. Sowieso is geluid het zwakke punt van deze film, want dit is zo een film waarin de acteurs de nuances van hun eigen performance om zeep helpen met een dub waarbij schijnbaar iemand met een zweep achter ze stond die riep: "Goed A-R-T-I-C-U-L-E-R-E-N!" De synchronisatie is daardoor ook niet altijd perfect. Ik heb recent veel oudere Italiaanse films gezien en die zijn de meesters van het onsubtiel dubben, maar in Nederland konden we er ook wat van. En omdat het je eigen taal is, stoort het nog veel meer. Gelukkig is het film die vooral visueel verteld wordt, met weinig expositie. Verbong durft vooral ook dingen niet uit te leggen - waarom laat Hannie Schaft (Renée Soutendijk) zich zo dom pakken? - wat de film ten goede komt. Soutendijk is ook erg goed in de hoofdrol, met dus als kanttekening de onsubtiele dub. Ook moet ik zeggen dat de vonken er niet echt af springen bij de relatie tussen Soutendijk en Peter Tuinman, maar dat komt naar mijn idee meer omdat het script er niet echt aandacht voor heeft dan door de acteurs. Wat ook goed wordt neergezet is dat kneuterige De Avonden-sfeertje van Nederland in die tijd, dat grotendeels in stand blijft tijdens de bezetting - die verrader in de trein alleen al! - tot er ineens doden vallen. Het ziet er ook goed uit, met mooie beelden van Theo van de Sande. Ik weet niet helemaal wat ik van de extreem bleke kleuren, waardoor het af en toe bijna een zwart-film lijkt, moet denken. Het past wel bij de grauwheid van de tijd, maar de mensen komen ook in een soort uncanny valley door hun zombie-achtige huidskleur. En van dat rode haar uit de titel blijft zo ook weinig over. (Gezien in Eye Filmmuseum) | |
[ Voor 3% gewijzigd door wmterhaar op 28-04-2026 22:56 ]
Geluid was toen wel een dingetje inderdaad. Ik kan daar ook niet zo goed tegen. Zo heb ik Christiane F op blu-ray, maar die film is mono. Kan ik niet aan wennen. Wellicht dat het 5.1 spoor niet mono is, maar ik heb geen 5.1 speler omdat ik toch met koptelefoon luister. 
Edit:
In de filmkrant wordt ook geklaagd dat er bij de remaster zo nog weinig van het rode haar is over gebleven.
Edit:
In de filmkrant wordt ook geklaagd dat er bij de remaster zo nog weinig van het rode haar is over gebleven.
[ Voor 17% gewijzigd door josh-hill op 28-04-2026 22:54 ]
Het grootste contrast blijft toch als je een Fellini meesterwerk kijkt: intelligent en ambitieus script, enorm virtuoze beelden en topacteurs die... allemaal hun teksten opnieuw hebben ingesproken voor de mono geluidsband alsof ze een verhaal vertellen aan hun slechthorende oma.
Ik weet niet welke tactieken ze er bij de dev-afdeling van Tweakers op nahouden, maar ga ervanuit dat ze geen paardenhoofden uitdelen aan devs die per ongeluk bugs veroorzaken
Dat zit wel Schnorr.
Valt mee hoor, ik weet van mezelf dat ik redelijk gemiddeld ben. Hoe het met de rest staat weet ik niet, maar gezien hun aantal recensies verwacht ik dat ze groter zijn.absrnd schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:49:
@Mods, Ligt het aan mij, maar zijn de filmposters wel heel erg klein de laatste tijd ?
Het duurde even voordat ik doorhad dat je waarschijnlijk doelt op de afbeeldingen?
Dat zit wel Schnorr.
Lijkt me meer iets om in stoute bugs te posten (ik zou het zelf doen als ik niet zo met mijn zicht zit te kloten).
Stukfruit schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:39:
[...]
Valt mee hoor, ik weet van mezelf dat ik redelijk gemiddeld ben. Hoe het met de rest staat weet ik niet, maar gezien hun aantal recensies verwacht ik dat ze groter zijn.
Het duurde even voordat ik doorhad dat je waarschijnlijk doelt op de afbeeldingen?Die zijn hier, zeker mobiel, inderdaad heel erg mini. Misschien weet @Webgnome er meer over?
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Tijdje terug Mississippi Burning gezien, goed maar akelig
Dit was dan wel weer leuk,
het inelkaar timmeren van dat onderkruipsel later in de film had wel wat langer mogen duren.
Dit was dan wel weer leuk,
"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"
| Shaun of the Dead (2004) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.8 | Genre: Comedy, Horror | Runtime: 99 min | MPAA: R Grappige, enigszins onevenwichtige, horror comedie. Stukje maatschappijkritiek door erop te wijzen dat de meeste mensen in hun huis-werk routines al halve zombies zijn. Veel typische Britse humor. | |
| The Northman (2022) | ![]() |
| Tweakers: 5.8 | IMDb: 7.0 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 137 min | MPAA: R Mooi gefilmd Viking fantasy verhaal. Prachtige natuurbeelden van o.a. Ijsland. Wat interessante Viking mythologie erin verweven. Redelijk standaard plot over de kroonprins van een Vikingkoning die als kind na de moord op zijn vader weet te ontsnappen en later als volwassen vikingstrijder terugkomt om wraak te nemen, met een aardige twist rond z'n moeder. Pragmatisch gezien was hij denk ik gelukkig geworden als hij de wraak had laten zitten en gewoon met z'n nieuwe (zwangere) liefje meegegaan was om met haar een nieuw bestaan op te bouwen. Maar ja, dat is dan weer geen bevredigende conclusie voor de wraakbeluste kijkers. Zeker waard om de film een keer op te zetten als je wel van (Viking) wraakfilms houdt. | |
| Mr. Nobody Against Putin (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.9 | Genre: Documentary | Runtime: 90 min | MPAA: N/A De laatste tijd kijk ik weer meer documentaires, vooral nu met de trend van meer hybride documentaires. Ik ben geen fan van documentaires met voice-overs met een bepaalde agenda (propaganda). Je zou kunnen zeggen dat deze documentaire (misschien) een (westerse) blik probeert te promoten, maar het is vooral een document van hoe propaganda (van de Poetin-regering) op scholen sinds de invasie van Oekraïne in 2022 een enorme vlucht heeft genomen. Het is best eng om te zien hoe al die kinderen worden voorbereid op oorlog. Zeker als je dit vergelijkt met het Westen, waar de focus op totaal andere zaken ligt en kinderen toch meer "gepamperd" worden. De leraar die dit alles vastlegde (wat hij zelfs in opdracht van Moskou deed, zodat ze aldaar kunnen controleren of de school wel hun orders opvolgt) vertelt ook iets over zichzelf en zijn gevoelens. Ik vind deze aanpak zeker goed. De film probeert niet meer te zijn dan hij is: het is het menselijke perspectief van iemand die de opdracht krijgt om mee te helpen aan een oorlog die hij niet goedkeurt. Absoluut een van de betere films van 2025. | |
| Die My Love (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.0 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 119 min | MPAA: R + Geweldige acteerprestaties + Ik haat honden + Interessant verhaal - Te hak-op-de-tak naar mijn smaak (ik realiseer me dat dat ook voor het bronmateriaal geldt, maar ik was soms een beetje de draad kwijt) - Het is me onduidelijk wat nu "echt" was en wat "fantasie" | |
Deze film heeft bij altijd een zwakke plek, omdat mn opa er in speelt (niet als acteur, maar als personage/vriend van Hannie Schaft). Bij de originele film liep het geluid de hele film lang niet synchroon; tenenkrommend was dat. Bij deze gerestaureerde versie is dat kennelijk niet opgelost. Triest zeg; zou toch niet zoveel moeite moeten zijn?. En ik snap ook niet dat dit niet opvalt bij een nacontrole.wmterhaar schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:43:Genereer je eigen UBB code review
The Girl with the Red Hair (1981) [Afbeelding: The Girl with the Red Hair (1981)] Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 110 min | MPAA: PG Deze Nederlandse Tweede Wereldoorlog-klassieker draait in gerestaureerde versie weer in de bioscoop. Ik had hem nog nooit gezien, dus een mooie gelegenheid om dat hiaat op te vullen.
Die restauratie betrof blijkbaar niet de geluidsband, want daar zit me een partij ruis op alsof het de lp is die je gisteren op de vrijmarkt voor 50 cent heb gekocht, die naar het blijkt 20 jaar stof heeft lopen verzamelen.
Sowieso is geluid het zwakke punt van deze film, want dit is zo een film waarin de acteurs de nuances van hun eigen performance om zeep helpen met een dub waarbij schijnbaar iemand met een zweep achter ze stond die riep: "Goed A-R-T-I-C-U-L-E-R-E-N!" De synchronisatie is daardoor ook niet altijd perfect. Ik heb recent veel oudere Italiaanse films gezien en die zijn de meesters van het onsubtiel dubben, maar in Nederland konden we er ook wat van. En omdat het je eigen taal is, stoort het nog veel meer.
Gelukkig is het film die vooral visueel verteld wordt, met weinig expositie. Verbong durft vooral ook dingen niet uit te leggen - waarom laat Hannie Schaft (Renée Soutendijk) zich zo dom pakken? - wat de film ten goede komt. Soutendijk is ook erg goed in de hoofdrol, met dus als kanttekening de onsubtiele dub. Ook moet ik zeggen dat de vonken er niet echt af springen bij de relatie tussen Soutendijk en Peter Tuinman, maar dat komt naar mijn idee meer omdat het script er niet echt aandacht voor heeft dan door de acteurs.
Wat ook goed wordt neergezet is dat kneuterige De Avonden-sfeertje van Nederland in die tijd, dat grotendeels in stand blijft tijdens de bezetting - die verrader in de trein alleen al! - tot er ineens doden vallen.
Het ziet er ook goed uit, met mooie beelden van Theo van de Sande. Ik weet niet helemaal wat ik van de extreem bleke kleuren, waardoor het af en toe bijna een zwart-film lijkt, moet denken. Het past wel bij de grauwheid van de tijd, maar de mensen komen ook in een soort uncanny valley door hun zombie-achtige huidskleur. En van dat rode haar uit de titel blijft zo ook weinig over.
(Gezien in Eye Filmmuseum)[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6 / 10
| How to Train Your Dragon (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.7 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 125 min | MPAA: PG De remake in het vliegtuig opgezet. Kort samengevat zou ik zeggen een House of the Dragons / a Game of Thrones meets Vikings kinderversie. Zeker op het eind: enfin geen nieuw verteld verhaal: zoon van het vikingshoofd coming of age. Maar toothless blijft een classic. | |
| Zootopia (2016) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 8.0 | Genre: Animation, Action, Adventure | Runtime: 108 min | MPAA: PG In het vliegtuig bekeken op weg naar vakantie. Eentje die ik had gemist. Kan een lief klein konijntje slagen in de grote stad als politieagent? Als het aan het konijn ligt wel. Als het aan iedereen anders ligt liever niet. Wat begint met parkeerbonnen uitschrijven gaat al snel over in een eigen case. Ben benieuwd hoe Zootropolis 2 verder gaat. Daarom eerst maar deel 1 bekeken. De algemene rode draad werd af en toe overtopt met wat leukere zijverhalen. Te beginnen met de pawsecils hustle. | |
| The Super Mario Galaxy Movie (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.4 | Genre: Animation, Adventure, Comedy | Runtime: 98 min | MPAA: PG Op koningsdag na de vrijmarkt met mijn neefjes naar de bioscoop. Vorig jaar Minecraft, dit jaar Mario Galaxy. Maar niet voordat ik mijn neefjes een Mario en Yoshi knuffel liet halen uit de grijpautomaat. Dus met extra compagnon zaten ze er klaar voor. Als ik hun reacties zo zag is de film prima geslaagd. Zelf vond ik de vele cameo's leuker (incl switch van 3d naar 2d level) Het verhaal is zoals menig kinderfilm simpel. Bowser jr komt Bowser bevrijden. En lukt het Mario, Luigi en co dat te voorkomen? Ik geef de film een 7. Mijn neefjes zouden het een dikke 8 geven. Met een vervolg kunnen ze de Frozen kant op. Al lijkt mij Donkey Kong of StarFox leuker. | |
| 180 (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 4.6 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 94 min | MPAA: N/A Gekeken op Netflix, ca. 1,5 uur. Zuidafrikaanse film, dus Engels is de meest gesproken taal, maar daarnaast ook wel wat lokale accenten (met af en toe een Nederlands woord erin). Had wel eens zin in een film die niet uit de gevestigde landen komt. Vader en zoontje zitten in de auto, worden aangereden. In het road-rage-incident dat volgt wordt het jongetje getroffen door een kogel en belandt op de IC. Drama alom en de daders worden niet opgepakt. Dus vader gaat zelf op pad om het recht te zoeken en de situatie escaleert. Duurt lang voordat er echt sprake is van wraak, eerst word je meegenomen in het onvermogen van de vader om voor zijn gezin te zorgen etc. En dan nog kan het zich totaal niet meten met recente revenge-films zoals The Equalizer. Doet mij eerder denken aan die films op grijsgedraaide videobanen die je huurde voor een weekend in de jaren 80. Maar er zitten best nog wel wat sfeervolle en mooi gefilmde scenes in de film. Typische revenge-film zoals die al jarenlang gemaakt worden. Verhaal is redelijk standaard, dialogen zijn soms wel wat brak. Karakters zijn ook lekker zwart/wit neergezet. Goed of slecht, een tussenvorm is er (bijna) niet. | |
Let op:
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.

:strip_exif()/f/image/PvoztOY3Ci5gttH1P2xtNRRy.jpg?f=fotoalbum_large)