| The Secret Woman (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama | Runtime: N/A | MPAA: N/A Gezien op Netflix, ongeveer 2 uur. Originele titel Den hemmeligen kvinde. Standaard thriller. In het begin zien we een vrouw op de vlucht voor iemand, ze springt van een brug in het water. Vervolgens zien we haar een uitbaatster van een restaurant. Ze heet Louise en heeft een vriend. Een man op het terras zegt dat hij haar kent, maar noemt haar niet Louise. Later op de avond wordt ze omringd door vrienden ten huwelijk gevraagd door haar vriend. De man van het terras klopt weer aan en herhaalt dat hij haar herkend. Door dit voorval gaat ze op zoek en ze blijkt een vermiste vrouw te zijn. Hier kan ze zich niets van herinneren. Natuurlijk gaat ze op zoek naar haar man/gezin, maar dat lijkt niet helemaal pluis. Wat volgt is een redelijk standaard verhaal met plotwendingen die je wel ziet aankomen. Onderhoudend, maar niet geweldig. Terwijl | |
| Zodiac (2007) | ![]() |
| Tweakers: 7.2 | IMDb: 7.7 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 157 min | MPAA: R Enorme Jake Gyllenhaal fan hier. Heerlijk sfeertje in de film, echter na een interessante eerste anderhalf uur daalt het tempo te ver, het laatste uur kabbelt wat voort en doet de film geen goed. | |
[ Voor 8% gewijzigd door dbzfan op 01-09-2026 22:00 ]
| The Adventures of Robin Hood (1938) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.9 | Genre: Action, Adventure, Romance | Runtime: 102 min | MPAA: PG Er komt een nieuwe Robin Hood-film aan, maar laten we eerlijk zijn: er is maar één film dé Robin Hood film en maar één acteur dé Robin Hood. En het leuke aan het bioscooplandschap van 2026 is dat die dan ook weer even gaat draaien. Als kind heb ik deze film naar mijn idee echt tientallen keren op televisie gezien, maar het zal veel minder geweest zijn. Als volwassene nog nooit, maar ik kan nu bevestigen dat het nog steeds een, of misschien ook wel het, Technicolor feestje is. Heerlijk tempo ook en zeker gezien die loodzware driestripcamera's ook ontzettend bewegelijk gefilmd. Wat ik als kind niet besefte, is dat dit een film uit 1938 is en dus het gegeven van opstand tegen valse machthebbers toen natuurlijk enorm relevant was. De boodschap hier is ook: gun de tegenstand geen bitterheid, maar blijf ze belachelijk maken. Dat soort boodschap kan je aan Michael 'Casablanca' Curtiz (geboren in een joodse familie in Budapest als Manó Kaminer) wel overlaten. Vette kostuums ook. Basil Rathbone als Guy de Gisbourne en Olivia de Havilland als Maid Marian lijken in een soort permanente strijd verwikkeld voor de titel 'best geklede persoon van Nottingham'. Marian wint met een jurk die van een stof die zo geweven is, dat hij van purper naar smaragd verandert al naar hoe hij valt. De kostuumontwerper is Milo Anderson. Ook wel grappig hoe Claude Rains prins John speelt als een man die alles maar een grapje vindt, gewoon even kijken hoe ver je kan gaan. En dat klopt historisch gezien vast ook, want iemand van zulke hoge adel kon hoogstens naar een wat afgelegener kasteel verbannen worden. (Gezien in Lab111) | |
Had ik inderdaad ook. Eerste keer vond ik hem nog wel heel goed, maar de tweede keer een stuk minder.dbzfan schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:59:Genereer je eigen UBB code review
Zodiac (2007) [Afbeelding: Zodiac (2007)] Tweakers: 7.2 | IMDb: 7.7 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 157 min | MPAA: R Enorme Jake Gyllenhaal fan hier. Heerlijk sfeertje in de film, echter na een interessante eerste anderhalf uur daalt het tempo te ver, het laatste uur kabbelt wat voort en doet de film geen goed.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
Ik denk dat mijn favoriete Jake Gyllenhaal film Demolition is. Behoorlijk underrated. Die film gaat veel dieper en is veel eerlijker dan veel mensen in de gaten hebben, imho.
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
Ook al is de film geflopt, ik vond Prince of Persia: The Sands of Time best de moeite waard.Dat de film geflopt is kwam ook grotendeels door de beschuldiging van white washing.josh-hill schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:59:
[...]
Had ik inderdaad ook. Eerste keer vond ik hem nog wel heel goed, maar de tweede keer een stuk minder.
Ik denk dat mijn favoriete Jake Gyllenhaal film Demolition is. Behoorlijk underrated. Die film gaat veel dieper en is veel eerlijker dan veel mensen in de gaten hebben, imho.
[ Voor 6% gewijzigd door sjaool op 02-09-2026 00:47 ]
"When you grow up your heart dies"
Inderdaad, Cary Elwes 😎wmterhaar schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:26:
[…] laten we eerlijk zijn: er is maar […] één acteur dé Robin Hood.
Binnenkort weer eentje erbij met Andew Garfield. In The Uprising van Paul Greengrass.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
| Mutiny (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Crime, Thriller | Runtime: 95 min | MPAA: R Prima film. Voorspelbaar, simpel verhaal, weinig diepgaand maar dat weet je bij dit soort films en dat is prima, verstand op 0 en kijken | |
----
| The Dog Stars (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: N/A | MPAA: N/A Zoals gewoonlijk, geen trailer gekeken, dus geen idee wat ik kon verwachten. Vond het een fijne film om te kijken, vooral het begin, mooie beelden een rustige sfeer. Zie veel tegenvallende reviews en snap dit ook, maar ik denk dat dit komt doordat de genres Actie / Avontuur / Thriller (Pathe) zijn. Ik denk dat dit beter onder genre drama kan en daardoor de verwachtingen ook anders zijn. Vond juist het rustige wel fijn, was een beetje bang spoiler: dat het doorsloeg naar continue (herhalende) actie, na het begin. Gedeelte bij de Grand Junction past voor mijn gevoel niet echt bij de film, het absurde daarvan. Het einde vond ik ook wat te happy. | |
Krijg een beetje een The Last of Us en The Road-gevoel bij The Dog Stars, klopt dat?
Ja dat klopt wel (al heb ik The Road niet gezien) maar ik denk wat minder actie en iets trager.
Nee, dat bleek een foutje of een proefballonnetje van de Amerikaanse marketingafdeling of zo. Dat is heel snel weer ingetrokken:Dr. Strangelove schreef op woensdag 2 september 2026 @ 07:24:
Binnenkort weer eentje erbij met Andew Garfield. In The Uprising van Paul Greengrass.
The Uprising speelt zich dus af tijdens een boerenopstand in de 14e eeuw, Richard Leeuwenhart was koning in de 12e eeuw, dus dat klopt ook qua tijd niet. Alleen zit er wel wat speelruimte omdat de Robin Hood-legendes wel rond de 14e eeuw lijken te zijn ontstaan.When approached by Metro, The Uprising’s UK distributor Entertainment Film Distributors denied that the film was a Robin Hood movie.
‘The Uprising is a historical epic about the Peasants’ Revolt of 1381, not Robin Hood,’ EFD’s statement read. ‘The UK marketing campaign does not make any reference to Robin Hood.
Dus geen dubbele nieuwe Robin Hood films, alleen The Death of Robin Hood.
Ik heb wat anders gehoord, nl dat het karakter van Garfield, de Ploughman, gebaseerd is op het gedicht Piers Plowman, waar de Robin Hood traditie zijn oorsprong vindt.
De synopsis van The Uprising is echter niet heel erg gerelateerd aan Robin Hood maar lijkt een verfilming te zijn van de Peasant Revolt. Dus beetje conflicterend allemaal. We gaan het zien
De synopsis van The Uprising is echter niet heel erg gerelateerd aan Robin Hood maar lijkt een verfilming te zijn van de Peasant Revolt. Dus beetje conflicterend allemaal. We gaan het zien
Er is maar één echte OG Robin Hood. De rest zijn allemaal fakers en amateurs.
Dit is waar het allemaal begon:
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Vrijdag schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:24:
Er is maar één echte OG Robin Hood. De rest zijn allemaal fakers en amateurs.
[YouTube: 'Robyn Hood' First Look Trailer | New Series Wednesday September 27]
Al die favoriete interpretaties hier passen heel goed in de bijzonder vage oorsprong van het karakter. Veel van de aspecten ervan die we tegenwoordig met hem associëren zijn pas honderden jaren nadat het karakter voor het eerst op papier kwam ten tonele gekomen.
| Utama (2022) | ![]() |
| Tweakers: 9 | IMDb: 7.2 | Genre: Drama | Runtime: 87 min | MPAA: N/A Prachtig geschoten film over traditie vs moderniteit, zelf-beschikking, en de levenscyclus. Letterboxd lijst: 'Tradition' | |
Ik zie dat ik behoorlijk op één lijn zit met de reviews van @k995 in
k995 in "Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]"
The Fabelmans niet gezien, maar de rest precies hetzelfde gevoel bij. Wind River vond ik ook behoorlijk tegenvallen (gezien in de bioscoop). Ik vind het merkwaardig dat deze zo de hemel in geprezen wordt.
[ Voor 14% gewijzigd door josh-hill op 04-09-2026 19:16 ]
| Village of the Damned (1995) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.6 | Genre: Horror, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 98 min | MPAA: R John Carpenters carrière heeft een duidelijke goede en een slechte helft. De laatste film van de goede helft is het geweldige In the Mouth of Madness uit 1994. De slechte helft - het enige wat daarin nog wel amusant is, is Escape from L.A. - begint met deze film. Village of the Damned uit 1995 is een remake van een klassieke horrorfilm (nog niet gezien), maar Carpenter toonde met The Thing aan dat dat in principe geen probleem hoeft te zijn. De begin is nog wel goed. Het is heel erg wat we kennen van Stephen King: een vriendelijk dorpje, deze keer aan de (mooie) Californische kust in plaats van die van New England, waar we alle bewoners uitgebreid leren kennen. Dan valt tijdens het dorpsfeest ineens iedereen 6 uur flauw, waarna tien vrouwen zwanger blijken. Carpenter pakt goed de psychologische horror van onverklaarbare zwangerschappen op. Maar dat is waar het goede deel van de film ophoudt. Als de kinderen eenmaal geboren worden, blijken ze natuurlijk de incarnatie van Het Kwaad. Helaas zijn de kindacteurs matig, hebben ze allemaal idiote, goedkope pruikjes op en was het budget voor de special effects blijkbaar $1.000. Alle griezelige sfeer weg. Het is vooral allemaal erg mat. Alles aan deze speelfilm schreeuwt: "gemaakt voor televisie". Dat is vooral een gevoel/vibe, maar één reden daarvoor is overduidelijk: Carpenter en de scriptschrijver lijken de opdracht te hebben gekregen om in te spelen op het toenmalige succes van X-Files. Alleen met ironische distantie een complotgekkie spelen is voor hoofdrolspeler Christopher Reeves niet weggelegd; die blijft altijd de rechtdoorzee all American Superman. Kirstie Alley doet het wat beter als in het zwart geklede, kettingrokende arts die bij het overheidscomplot betrokken is, de meest opzichtige X-Files-verwijzing. Een beetje schmieren kan je ook aan Mark Hamill altijd wel overlaten, dus die is goed gecast als dorpsdominee die het allemaal al ziet aankomen. Verder is het vooral vlakheid en houterigheid wat de klok slaat. (Gezien op SkyShowtime) | |
The Fabelmans is top 3 Spielberg voor mij, met Jaws en Schindler's List. Indrukwekkende autobiografische film over opgroeien in een gebroken gezin met een moeder met psychologische problemen, natuurlijk met het kenmerkende Spielberg hart, maar zonder sentiment. Ook leuk om Spielbergs vroege werk te zien. Ik vond zelfs Seth Rogen goed te hebben in deze film.josh-hill schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:00:Genereer je eigen UBB code review
Utama (2022) [Afbeelding: Utama (2022)] Tweakers: 9 | IMDb: 7.2 | Genre: Drama | Runtime: 87 min | MPAA: N/A Prachtig geschoten film over traditie vs moderniteit, zelf-beschikking, en de levenscyclus.
Letterboxd lijst: 'Tradition'[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
Ik zie dat ik behoorlijk op één lijn zit met de reviews van @k995 in
k995 in "Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]"
The Fabelmans niet gezien, maar de rest precies hetzelfde gevoel bij. Wind River vond ik ook behoorlijk tegenvallen (gezien in de bioscoop). Ik vind het merkwaardig dat deze zo de hemel in geprezen wordt.
Wind River is fascistische pro-martelpropaganda. Eén van de meest verachtelijke films die ik ooit heb gezien.
| Mayday (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 110 min | MPAA: PG-13 Tijdens de koude oorlog wordt een pilot ingezet om te spioneren boven Rusland. Dat loopt wat anders en de piloot beland ‘behind enemy lines’. Gelukkig wordt hij gevonden door een Amerikaan-fan. De piloot wil echter zo snel mogelijk naar huis en wil z’n redder meenemen. Dat bemoeilijkt de reddingsoperatie nogal. Het is geen diepgaande film, maar wel een genot om naar te kijken door tof camera werk en de flauwe grappen van Reynolds. | |
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
| Man of Steel (2013) | ![]() |
| Tweakers: 7.5 | IMDb: 7.1 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 143 min | MPAA: PG-13 Is deze ondertussen rijp voor een nostalgische blik? Met al het DC film/tv universum geweld (Superman, Supergirl, Lanterns) dacht ik eens terug te kijken naar wat ze hiervoor hebben gedaan. Ik heb goede herinneringen aan de Snyder Cut van Justice League, en ik hoopte met een rewatch van Man of Steel op een positieve herwaardering van die film. Helaas. Het begon goed, de openingsscenes op Krypton zijn erg gaaf. Maar ook hier is het al van de hak op de tak qua verhaal, en dan hebben we Superman nog niet gezien. De rest van de film is (wederom) een teleurstelling. De gekke keuze met de dood van zijn vader (Jonathan Kent die zich maar laat opzuigen door een tornado omdat Clark zijn krachten verborgen moet houden van hem), de vreselijke overacting van Michael Shannon (je wordt niet enger als je zo raar gaat schreeuwen), geen kryptonite maar krypton atmosfeer die hem zwak maakt, de vreselijke saaie kleuren (alles is grijs/zwart). Maar het ergste? Het neemt zichzelf ZO ONTZETTEND SERIEUS, maar de karakters zijn slechts van karton. Het contrast is nu extra groot met Superman (2025), waar qua kleur en verhaal en wereld juist wordt gevierd dat het een comicbook verhaal is. The Dark Knight heeft laten zien dat een serieuze comicbook film echt kan, maar dan heb je wel gelaagde karakters nodig. Jammer. | |
| American Psycho (2000) | ![]() |
| Tweakers: 4.5 | IMDb: 7.6 | Genre: Crime, Drama, Horror | Runtime: 102 min | MPAA: R Al heel lang stond deze film op mijn watchlist, maar elke keer was er wel een andere film die mij leuker leek waardoor deze naar achteren geschoven werd. Vandaag was dat niet het geval en heb ik dan eindelijk American Psycho gekeken. Ik heb het idee dat ik door de memes de hele film al ken, maar nu ook de context er omheen weet. Maar wat een geweldige film. Bale acteert perfect en de manier hoe hij langzaamaan steeds meer door begint te draaien wordt erg goed in beeld gebracht. Ik had al respect voor Bale, maar dat is door deze film alleen maar meer geworden. Het einde van de film vond ik in eerste instantie frustrerend, maar naarmate het meer indaalde is het slot juist perfect zo. Lekker verwarrend. Al met al een top film. Dikke 8.5 | |
| By Any Means (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Crime, Thriller | Runtime: N/A | MPAA: N/A Prima acteerwerk van beide hoofdrol spelers. Mississippi Burning vind ik nog steeds een sterke film, maar deze keer wordt het meer vanuit de invalshoek van de donkere mensen verteld. Hoe zelfs politie agenten niet geloven / accepteren dat een donkere man FBI agent is, dat is echt stuitend. Op die momenten kwam het nr Killing in the Name van Rage Against The Machine wel in me op. Soms denk je dat Greg wel heel ver gaat, maar die vent is niet voor niks een maffia huurmoordenaar. Dat wordt heel leuk neergezet door Wahlberg. | |
| Havoc (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.6 | Genre: Action, Crime, Drama | Runtime: 107 min | MPAA: TV-MA We zien hier een knal, verder is er ook nog een boem, achtervolgingen en schiet-schiet-schiet. Af en toe probeert iemand iets te zeggen, maar gelukkig duurt dat nooit lang voordat er weer een deur wordt ingetrapt, een auto wordt geramd of een halve kamer met kogels wordt doorzeefd. We zien Hardy zijn norse zelf zijn, soms loopt er iemand in de weg en dan lijkt er verhaal te komen, maar dat wordt dan vakkundig de kop ingedrukt door een haak door iemand zijn keel te halen of met een vuist iemand zijn tanden door zijn keel te slagen. Had ik al gezegd dat het een beetje weg had van popcornactie in de hoogste graad? De film neemt zich verder ook niet té serieus, dus op dat vlak valt het goed mee Knal. Boem. Schiet. Repeat. | |
2de beste dan deze ?wmterhaar schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:26:Genereer je eigen UBB code review
The Adventures of Robin Hood (1938) [Afbeelding: The Adventures of Robin Hood (1938)] Tweakers: N/A | IMDb: 7.9 | Genre: Action, Adventure, Romance | Runtime: 102 min | MPAA: PG Er komt een nieuwe Robin Hood-film aan, maar laten we eerlijk zijn: er is maar één film dé Robin Hood film en maar één acteur dé Robin Hood. En het leuke aan het bioscooplandschap van 2026 is dat die dan ook weer even gaat draaien.
Als kind heb ik deze film naar mijn idee echt tientallen keren op televisie gezien, maar het zal veel minder geweest zijn. Als volwassene nog nooit, maar ik kan nu bevestigen dat het nog steeds een, of misschien ook wel het, Technicolor feestje is. Heerlijk tempo ook en zeker gezien die loodzware driestripcamera's ook ontzettend bewegelijk gefilmd.
Wat ik als kind niet besefte, is dat dit een film uit 1938 is en dus het gegeven van opstand tegen valse machthebbers toen natuurlijk enorm relevant was. De boodschap hier is ook: gun de tegenstand geen bitterheid, maar blijf ze belachelijk maken. Dat soort boodschap kan je aan Michael 'Casablanca' Curtiz (geboren in een joodse familie in Budapest als Manó Kaminer) wel overlaten.
Vette kostuums ook. Basil Rathbone als Guy de Gisbourne en Olivia de Havilland als Maid Marian lijken in een soort permanente strijd verwikkeld voor de titel 'best geklede persoon van Nottingham'. Marian wint met een jurk die van een stof die zo geweven is, dat hij van purper naar smaragd verandert al naar hoe hij valt. De kostuumontwerper is Milo Anderson.
Ook wel grappig hoe Claude Rains prins John speelt als een man die alles maar een grapje vindt, gewoon even kijken hoe ver je kan gaan. En dat klopt historisch gezien vast ook, want iemand van zulke hoge adel kon hoogstens naar een wat afgelegener kasteel verbannen worden.
(Gezien in Lab111)[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]10 / 10
Mooi, en dan kan je nu Equilibrium gaan kijkenPdeBie schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:25:Genereer je eigen UBB code review
American Psycho (2000) [Afbeelding: American Psycho (2000)] Tweakers: 4.5 | IMDb: 7.6 | Genre: Crime, Drama, Horror | Runtime: 102 min | MPAA: R Al heel lang stond deze film op mijn watchlist, maar elke keer was er wel een andere film die mij leuker leek waardoor deze naar achteren geschoven werd. Vandaag was dat niet het geval en heb ik dan eindelijk American Psycho gekeken.Ik heb het idee dat ik door de memes de hele film al ken, maar nu ook de context er omheen weet. Maar wat een geweldige film. Bale acteert perfect en de manier hoe hij langzaamaan steeds meer door begint te draaien wordt erg goed in beeld gebracht.
Ik had al respect voor Bale, maar dat is door deze film alleen maar meer geworden.Het einde van de film vond ik in eerste instantie frustrerend, maar naarmate het meer indaalde is het slot juist perfect zo. Lekker verwarrend.Al met al een top film.Dikke 8.5[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8.5 / 10
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik zet hem in de watchlist. Nu hopen dat die niet continu ingehaald wordtFraggert schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:00:
[...]
Mooi, en dan kan je nu Equilibrium gaan kijken
die was ik vergeten gelijk aan de download kijk lijst toegevoegdFraggert schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:00:
[...]
Onterecht geflopt die film dankzij vergelijking met The MatrixFraggert schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:00:
[...]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
100%Vrijdag schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:57:
[...]
Onterecht geflopt die film dankzij vergelijking met The Matrix
Equilibrium is zoveel meer dan een "gun kata"-fest.
Platgeslagen is The Matrix is een scifi-film........Equilibrium is ook scifi...maar ook zoveel meer vanuit het oogpunt van Bale die beseft dat het regime waarin hij leeft niet goed is en hij daartegen gaat vechten.
Vette film inderdaad. Ik heb het boek ooit gelezen en dat is nog een stuk vager. De film valt dan -zoals vaker gebeurt- een beetje tegen, maar is alsnog een aanrader.PdeBie schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:25:Genereer je eigen UBB code review
American Psycho (2000) [Afbeelding: American Psycho (2000)] Tweakers: 4.5 | IMDb: 7.6 | Genre: Crime, Drama, Horror | Runtime: 102 min | MPAA: R Al heel lang stond deze film op mijn watchlist, maar elke keer was er wel een andere film die mij leuker leek waardoor deze naar achteren geschoven werd. Vandaag was dat niet het geval en heb ik dan eindelijk American Psycho gekeken.Ik heb het idee dat ik door de memes de hele film al ken, maar nu ook de context er omheen weet. Maar wat een geweldige film. Bale acteert perfect en de manier hoe hij langzaamaan steeds meer door begint te draaien wordt erg goed in beeld gebracht.
Ik had al respect voor Bale, maar dat is door deze film alleen maar meer geworden.Het einde van de film vond ik in eerste instantie frustrerend, maar naarmate het meer indaalde is het slot juist perfect zo. Lekker verwarrend.Al met al een top film.Dikke 8.5[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8.5 / 10
This too shall pass
Ik vind beiden goede films en hoewel er overeenkomsten zijn wil ik ze inderdaad niet vergelijken.Fraggert schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:07:
[...]
100%
Equilibrium is zoveel meer dan een "gun kata"-fest.
Platgeslagen is The Matrix is een scifi-film........Equilibrium is ook scifi...maar ook zoveel meer vanuit het oogpunt van Bale die beseft dat het regime waarin hij leeft niet goed is en hij daartegen gaat vechten.
Ergens heeft Equilibrium meer weg van Demolition Man (die ik ook erg leuk vind) en in de verte ook nog The Running Man. Ze leunen best veel op het boek Brave New World en beide hoofdrolspelers komen er achter dat "het systeem" waar ze voor strijden eigenlijk vreselijk slecht, onmenselijk en onderdrukkend is.
| The Whisper Man (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: N/A | MPAA: N/A De film schijnt gebaseerd te zijn op een gelijknamig boek. Ik ken het boek verder niet. De verhaallijn kwam op mij over als een gatenkaas. Veel gebeurtenissen in de film lijken wel heel toevallig en worden niet of nauwelijks uitgelegd. Het acteerwerk is m.i. wel prima en leuk om De Niro weer aan het werk te zien. De sfeer van de film was ook wel goed. Daarom m.i. nog de moeite waard om het te kijken als het genre je aanspreekt. | |
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Jij verwoord dat vele malen beter dan ik dat kanVrijdag schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:34:
[...]
Ik vind beiden goede films en hoewel er overeenkomsten zijn wil ik ze inderdaad niet vergelijken.
Ergens heeft Equilibrium meer weg van Demolition Man (die ik ook erg leuk vind) en in de verte ook nog The Running Man. Ze leunen best veel op het boek Brave New World en beide hoofdrolspelers komen er achter dat "het systeem" waar ze voor strijden eigenlijk vreselijk slecht, onmenselijk en onderdrukkend is.
ja dit is typisch zo'n film van "waarom heb ik die niet eerder gekeken!?!"Sharky schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:26:
[...]
Vette film inderdaad. Ik heb het boek ooit gelezen en dat is nog een stuk vager. De film valt dan -zoals vaker gebeurt- een beetje tegen, maar is alsnog een aanrader.
Maar misschien juist omdat ik er zo lang mee heb gewacht, bevalt hij mij nu zo goed. We zullen het nooit weten
Vond vooral de scene met dronken Leto erg goed. De verschillende emoties die Bale zo snel en makkelijk kan tonen is echt top. Verder was dat natuurlijk gewoon een komische scene ook.
| Carrie (1976) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.4 | Genre: Horror | Runtime: 98 min | MPAA: R Schijnt een cult classic te zijn maar ik zie het niet zo.. zowel het verhaal als de acteurs vind ik erg middelmatig. Een highschool drama in combinatie met een telekinesis superpowerede schoolgaande dame en wat verwarring met religie. Vele klungelige scenes waar het camerawerk teveel fysieke bewegingen laat zien, onecht. Raar onnatuurlijk dialoog en een niet grijpend verhaal. | |
Waar is hier de thumbs-down button??
[ Voor 38% gewijzigd door P-Rock op 08-09-2026 01:01 ]
Tja, Carrie is toch echt wel een klassieker........
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Die had je denk ik moeten zien toen ie uitkwam. Ik had hetzelfde met IT: saai en vond er geen reet aan. Ik keek die echter pas een paar jaar geleden en dat werkt niet zo goed.jellybrah schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:59:Genereer je eigen UBB code review
Carrie (1976) [Afbeelding: Carrie (1976)] Tweakers: N/A | IMDb: 7.4 | Genre: Horror | Runtime: 98 min | MPAA: R Schijnt een cult classic te zijn maar ik zie het niet zo.. zowel het verhaal als de acteurs vind ik erg middelmatig.
Een highschool drama in combinatie met een telekinesis superpowerede schoolgaande dame en wat verwarring met religie.
Vele klungelige scenes waar het camerawerk teveel fysieke bewegingen laat zien, onecht. Raar onnatuurlijk dialoog en een niet grijpend verhaal.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]3 / 10
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Alsjeblieft, je beoordeelt een 50 jaar oude film. We zijn tegenwoordig zoveel verder met snelheid, camerawerk, horror en CGI, neem dat even mee in je beoordeling, dat is wel zo eerlijk.
Hattrick: Thorgal Eagles
Ik weet het niet hoor. Ik vond Carrie ook niet om aan te gluren. Maar de originele Alien vond ik fantastisch. Die is toch maar 3 jaar minder oud. Is meer een kwestie van smaak (voorkeur voor manier van acteren, filmen, verhaal vertellen). De meeste nieuwe films vind ik ook afgrijselijk.
[ Voor 36% gewijzigd door josh-hill op 08-09-2026 09:49 ]
Maar horen review cijfers gebaseerd te zijn op het moment van verschijningsdatum, of van moment van kijken.bregweb schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:14:
Alsjeblieft, je beoordeelt een 50 jaar oude film. We zijn tegenwoordig zoveel verder met snelheid, camerawerk, horror en CGI, neem dat even mee in je beoordeling, dat is wel zo eerlijk.
Als ik iemand hier een hoog cijfer zie geven voor "klassieker X", zie ik dat als aanmoediging om nu die film te kijken. Natuurlijk mag je wel een beetje rekening houden met de leeftijd, maar als het inmiddels traag en nauwelijks kijkbaar meer is, heb ik niks aan dat hoge cijfer omdat het vroeger zo goed was.
We gaan nu ook geen koopadvies geven voor een Geforce GTX 970, omdat dat vroeger zo'n leuke kaart was.
Daarom reviewen we de Geforce GTX 970 ook niet meer .......PWM schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:35:
[...]
We gaan nu ook geen koopadvies geven voor een Geforce GTX 970, omdat dat vroeger zo'n leuke kaart was.
| Moana (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.8 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 115 min | MPAA: PG Gisteravond hebben we samen de nieuwe live-actionversie van Moana gekeken. We zaten er al een tijdje op te wachten, maar naar de bioscoop gaan kwam er helaas niet echt van. Mijn vrouw is een grote Disney-fan en heeft de animatiefilms al meerdere keren gekeken, dus voor haar was dit een lekkere ontspannen filmavond. Moana gaat opnieuw de oceaan op om haar volk te helpen, omdat het steeds slechter gaat op haar eiland. Ze moet Maui vinden en samen met hem het hart van Te Fiti terugbrengen. Onderweg komen ze verschillende gevaren tegen en gebeurt er weer genoeg. De film is voor het oog echt een spektakel, want visueel hebben ze er echt iets heel moois van gemaakt. Dit komt helemaal tot zijn recht wanneer je de film op een Oled scherm kijkt in 4k, ik denk persoonlijk wel dat dit voor mij een van de mooiste live-actionfilms is die Disney heeft gemaakt. Gelukkig zijn ze heel trouw aan het orgineel gebleven, want volgens mij was zo’n 90 procent precies hetzelfde als in de animatiefilm. Ik hou er namelijk wel van als makers trouw blijven aan het bronmateriaal, aangezien dit tegenwoordig amper nog gebeurd. Wij hebben ons gewoon erg goed vermaakt met deze nieuwe film en zouden hem zeker nog een keer gaan kijken maar ook aanraden aan anderen, laat je alsjeblieft niet afschrikken door het lage cijfer op imdb want die vind ik persoonlijk echt te laag voor wat je krijgt te zien. ![]() | |
[ Voor 6% gewijzigd door G_Dragon op 08-09-2026 15:40 ]
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
| The Past (2013) | ![]() |
| Tweakers: 7.5 | IMDb: 7.7 | Genre: Drama, Mystery | Runtime: 130 min | MPAA: PG-13 Asghar Farhadi maakte deze film na het veelgeprezen A Separation. Na Le Passé maakte hij The Salesman. Bij een eerdere kijkbeurt vond ik Le Passé minder goed dan The Salesman, maar nu is het juist andersom. Ik vond die laatste film dit jaar zelfs ronduit verschrikkelijk. Dit wil niet zeggen dat Le Passé geen gebreken heeft. Het verhaal is nogal een soap, met veel plotwendingen, zoals al zijn werk. Maar met hem aan het roer werkt het (bijna) altijd. Ook de manier waarop de moeder haar kinderen behandelde was erg moeilijk om naar te kijken. Ik denk dat het wel bij haar verhaal past, aangezien ze zo vaak hertrouwd is. Ze lijkt een lastig persoon om mee samen te leven. Hoe dan ook, de rest van de film is absoluut fantastisch. De cinematografie, het acteerwerk, het verhaal, de dialogen. De film heeft echt een ziel en je kunt de emoties van iedereen echt begrijpen, ze voelen heel realistisch aan. Ik vond de film in ieder geval geweldig! | |
Je hebt zeker een punt, maar misschien moeten we van allebei een beetje doen. Hij gaf het cijfer 3, maar voor elke 10 jaar ouderdom, komt er 1 bij, dan komt de review op een 8 en is iedereen happyPWM schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:35:
[...]
Maar horen review cijfers gebaseerd te zijn op het moment van verschijningsdatum, of van moment van kijken.
Hattrick: Thorgal Eagles
Dat is een beetje een rare vergelijking. Film is een kunstvorm, geen consumentenelektronica. We gaan ook niet alle Rembrandts en Van Goghs uit het museum verwijderen en alle exemplaren van de Max Havelaar en De Donkere Kamer van Damocles uit de bibliotheek door de shredder halen.PWM schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:35:
Er is natuurlijk wel wat technologische vooruitgang, maar dat maakt films vooral anders. Dat gaat dan vaak net zo goed om trends in acteerstijl en vorm. En er zijn altijd snelle en trage films geweest. De klacht over veel moderne mainstreamfilms is juist vaak dat ze te traag zijn, omdat ze gemaakt zijn om met een half oog te kunnen kijken op streamingdiensten.
En wat is ook alweer dé film van dit jaar? Oh ja, een vrij trage verfilming van de Odyssee van bijna drie uur op 70mm film met vooral praktische effecten. En de andere een verfilming rond een stripfiguur uit 1962.
Ik heb Carrie niet gezien (
) dus ik kan niet mee kletsen.
Maar doe het toch
Voor mij zegt hoe oud een film is dus erg weinig. Ik heb ook weinig met opmerkingen als 'films waren vroeger veel trager'. Trager hoe? Dat moet je dan definiëren. Average shot length is inderdaad omlaag gegaan waardoor veel films veel 'sneller' voelen maar dat is wat mij betreft geen pré (dikke vinger omhoog naar Michael Bay en J.J. Abrams).
Toen en nu maakten ze slechte en goede films. Dat is het enige wat ik er echt van kan zeggen
Maar doe het toch
Ik review films op basis van wat ik er zelf, vandaag, van vind. Ik vond Apocalypse Now toen ik hem als 15-jarige zag een snooze fest. Vijftien jaar later en wat ervaringen en desillusies rijker? Meesterwerk.PWM schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:35:
[...]
Maar horen review cijfers gebaseerd te zijn op het moment van verschijningsdatum, of van moment van kijken.
Voor mij zegt hoe oud een film is dus erg weinig. Ik heb ook weinig met opmerkingen als 'films waren vroeger veel trager'. Trager hoe? Dat moet je dan definiëren. Average shot length is inderdaad omlaag gegaan waardoor veel films veel 'sneller' voelen maar dat is wat mij betreft geen pré (dikke vinger omhoog naar Michael Bay en J.J. Abrams).
Toen en nu maakten ze slechte en goede films. Dat is het enige wat ik er echt van kan zeggen
Er zijn heel veel oude films die 'keigoed' zijn. Ja ze zijn anders dan huidige films, maar slechter?
Poos geleden hier nog een recensie geplaatst over The Flight of the Phoenix. Goed voorbeeld binnen deze discussie.
Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]
Poos geleden hier nog een recensie geplaatst over The Flight of the Phoenix. Goed voorbeeld binnen deze discussie.
Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Ok, nog een flinke discussie over oude films gaande n.a.v. mijn, nouja vrij korte review zonder verdere diepgang.
De hele opzet vind ik opzich goed (combo highschool drama en sci-fi). Er zijn meerdere films waar dit zeer goed werkt. Ik vind het echter zowel een slechte drama als sci-fi film. Erg oppervlakkige en nutteloze scenes (bijv. de scene met de lerares/coach en de straf van de studentes, dit neemt wel 30 min absolute saaiheid in beslag en had ook in 10 gekund om de reden te snappen). Nutteloze scenes met John Travolta in de auto, tijdens het slachten van een varken (waarom in vredesnaam) voor het bloed. Het wachten op de emmer die valt in de finale (15-20 minuten lang krijgen we shots van DE EMMER MET BLOED) Doe even normaal.
Het meest interessante was nog de volslagen doorgedraaide moeder en haar (Carrie's) wil om uit deze waanzin te komen. Maar ook de finale waarin Carrie toch denkt door iedereen beet genomen te zijn ondanks dat ze haar wilden helpen was ook gewoon raar, klungelig en tegenwoordig erg cliché. Ik snap echt wel dat het toen nieuw (vernieuwend?) was. Maar het is NU gewoon oud, klungelig en erg saai. Dit heb ik bij andere oude films niet/minder (The Exorsist, Alien, Predator (met overigens net zo'n mooie genre combo), The Thing). Het is allemaal nog steeds scherp en kun je keer op keer kijken. Alhoewel Invasion of the body snatchers ook erg gedateerd aanvoelt.
Of.. agree to disagree
De hele opzet vind ik opzich goed (combo highschool drama en sci-fi). Er zijn meerdere films waar dit zeer goed werkt. Ik vind het echter zowel een slechte drama als sci-fi film. Erg oppervlakkige en nutteloze scenes (bijv. de scene met de lerares/coach en de straf van de studentes, dit neemt wel 30 min absolute saaiheid in beslag en had ook in 10 gekund om de reden te snappen). Nutteloze scenes met John Travolta in de auto, tijdens het slachten van een varken (waarom in vredesnaam) voor het bloed. Het wachten op de emmer die valt in de finale (15-20 minuten lang krijgen we shots van DE EMMER MET BLOED) Doe even normaal.
Het meest interessante was nog de volslagen doorgedraaide moeder en haar (Carrie's) wil om uit deze waanzin te komen. Maar ook de finale waarin Carrie toch denkt door iedereen beet genomen te zijn ondanks dat ze haar wilden helpen was ook gewoon raar, klungelig en tegenwoordig erg cliché. Ik snap echt wel dat het toen nieuw (vernieuwend?) was. Maar het is NU gewoon oud, klungelig en erg saai. Dit heb ik bij andere oude films niet/minder (The Exorsist, Alien, Predator (met overigens net zo'n mooie genre combo), The Thing). Het is allemaal nog steeds scherp en kun je keer op keer kijken. Alhoewel Invasion of the body snatchers ook erg gedateerd aanvoelt.
Of.. agree to disagree
[ Voor 6% gewijzigd door jellybrah op 10-09-2026 12:43 ]
Dan moet je maar niet tegen heilige huisjes trappen 
Ik vind dit wel boeiend voer voor discussie; het laat je nadenken waarom dat huisje heilig is en dan kom je soms tot de realisatie dat die reden voor jou specifiek of meer in het algemeen niet geldt. Ik heb best wat sympathie voor mensen die zeggen dat ze afgehaakt zijn bij Citizen Kane, Gone With the Wind of zelfs 2001: A Space Odyssey.
En dat zijn films die door de kenners nog steeds op een voetstuk gezet worden. Maar ook kenners en critici hebben heel wat heilige huisjes omgetrapt de afgelopen tien jaar. Films die toen ze uitkwamen overladen werden met lof maar die door de veranderde normen en waarden in de samenleving erg gedateerd voelen. American Beauty, Gigi, Midnight Express, Crash, Forrest Gump, Terms of Endearment, Driving Miss Daisy, The English Patient, Dances with Wolves, allemaal grote Oscarwinnaars die tegenwoordig afgeslacht zouden worden door veel critici.
Ik vind dit wel boeiend voer voor discussie; het laat je nadenken waarom dat huisje heilig is en dan kom je soms tot de realisatie dat die reden voor jou specifiek of meer in het algemeen niet geldt. Ik heb best wat sympathie voor mensen die zeggen dat ze afgehaakt zijn bij Citizen Kane, Gone With the Wind of zelfs 2001: A Space Odyssey.
En dat zijn films die door de kenners nog steeds op een voetstuk gezet worden. Maar ook kenners en critici hebben heel wat heilige huisjes omgetrapt de afgelopen tien jaar. Films die toen ze uitkwamen overladen werden met lof maar die door de veranderde normen en waarden in de samenleving erg gedateerd voelen. American Beauty, Gigi, Midnight Express, Crash, Forrest Gump, Terms of Endearment, Driving Miss Daisy, The English Patient, Dances with Wolves, allemaal grote Oscarwinnaars die tegenwoordig afgeslacht zouden worden door veel critici.
| Terminator 2: Judgment Day (1991) | ![]() |
| Tweakers: 7.3 | IMDb: 8.6 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 137 min | MPAA: R Allemaggies, wat vliegt de tijd toch! Zo zullen niet alleen John en Sarah Connor denken, maar ook ik, toen ik zag dat het vijf-en-dertig! jaar geleden is dat deze film uitkwam. Ter ere van dat jubileum draait ie nu weer in de bioscoop, met opgepoetst 4k beeld. Destijds beschouwde ik deze film als echt een topfilm, met een mooie combinatie van SF-actie en filosofische contemplatie over het lot, aangevuld met waarlijk baanbrekende, verbijsterend goede special effects. Mind you: dit was nog vóór Jurassic Park, vóór the Matrix... deze film zette echt een forse stap de toekomst in qua effecten. Ik was erg benieuwd wat er van mijn beoordeling overeind zou blijven, na zoveel jaren... En dat was eigenlijk verrassend veel! Ik was vooral benieuwd naar die special effects, en ja, ergens zie je echt wel dat die 35 jaar oud zijn maar nog steeds zijn ze zeer overtuigend ingezet. Wat me erg opviel was dat zoveel mínder CGI in de film zit dan ik dacht; eigenlijk leunt de film voornamelijk op "echte" effecten en is de CGI vrij spaarzaam ingezet, alleen daar waar het echt niet anders kon, de liquid metal terminator. Die "echte" effecten geven een veel realistischer aandoend beeld dan veel moderne films, waarin er veel meer beeld niet écht gefilmd is maar berekend door een computer. En juist omdat de CGI zo spaarzaam is ingezet is het effect des te sterker en overtuigender. Een andere paradox die me opviel: enerzijds dendert de film stevig door, een groot deel van de film bestaat uit achtervolgingen met auto's, motoren, vrachtwagens en helikopters. Los daarvan is er een constante dreigende ondertoon, want de terminator geeft nooit op, wordt nooit moe, heeft nooit honger en gaat altijd maar door, recht op zijn doel af. Robert Patrick speelt dit echt ontzettend goed, met een blik waarin die drive heel goed tot uiting komt. Niet verbeten (want dat is een menselijke emotie), maar gedreven. Toch doet de film als geheel nu wel wat traag aan. We zijn toch gewend geraakt aan een hoger tempo, niet alleen qua cuts (helaas) maar ook gewoon qua verteltempo, qua duur van scenes... wat dat betreft zie je de leeftijd van de film er wel aan af. Eigenlijk werkt de film het beste in combinatie met deel 1, want de grote plottwist van deze film is natuurlijk dat Terminator Arnie hier niet de meedogenloze moordmachine is uit deel 1, maar juist de beschermengel die zelfs leert over menselijke humor. (deze spoiler mag na al die tijd wel bekend worden geacht, toch?) Al met al blijft het een topfilm, maar inmiddels kun je wel ook met recht zeggen, destijds zijn tijd ver vooruit maar inmiddels toch echt wel een product van zijn tijd. | |
DIe Fat Boy ook in T2
| Lawrence of Arabia (1962) | ![]() |
| Tweakers: 9 | IMDb: 8.3 | Genre: Adventure, Biography, Drama | Runtime: 227 min | MPAA: PG Eigenlijk klopt alles in deze klassieker (inmiddels al 65 jaar oud). Van de cinematografie, verhaallijnen, de acteurs, de geschiedenis tot zelfs aan de lengte. Dat is wel een discussiepunt maar ik vind het persoonlijk niet erg. Sterker nog, het voelt niet dat het bijna 4 uur duurt. Wat echt bijblijft zijn de kleuren en de woestijn in al haar vormen. Zij is op zich al een karakter in deze film. Ik kan het niet goed genoeg beschrijven zonder afbreuk te doen. Het blauw van de woestijnlucht heeft iets magisch. De kleuren van de woestijnduinen zijn verradelijk mooi en zacht. De scene met de ruiter in de luchtspiegeling is meesterlijk. Regisseur David Lean (onder andere Doctor Zhivago en The Bridge on the River Kwai) gebruikt het natuurlijk licht tot het uiterste. In deze YouTube video wordt uitgelegd waarom deze film nog steeds zo goed eruit ziet: YouTube: Why Lawrence of Arabia Still Looks Like a Billion Bucks. Dan voor mij de geschiedenis. De gebeurtenissen weergegeven in deze film bepalen nog steeds onze wereld (kijk maar naar de toestand in het Midden Oosten). Het is ook de hoogtepunt van het Britse Rijk (midden in de Eerste Wereldoorlog). T.E. Lawrence is de belichaming van deze tijdsgeest en ook tegelijk een trendbreuk/keerpunt (streven naar een onafhankelijk Arabie). Voor de geschiedenisfanaten, hier ook een Youtube video uiteenzetting van de geschiedkundige nauwkeurigheid van Lawrence of Arabia): YouTube: History Buffs: Lawrence of Arabia Dan de acteurs. Wat een geweldige cast: Peter O'Toole, Sir Alec Guinness, Omar Sharif, Anthony Quinn. Je kan wel eventueel betwisten of het goed is dat een witte Engelsman een Arabische prins kan spelen. In die tijdsgeest was meer acceptabel, hoewel dit nog steeds een discussiepunt is (kijk maar de Amerikaanse versie van Ghost in the Shell). Dit alles en meer, maakt dat je wordt onderdompeld in deze film. De uitgestrektheid van de woestijn, het visueel spectrum, de kostuums, de decors, de soundtrack. Je waant je voor 4 uur terug in de tijd, te midden van een opstand in een woestijn. Ik heb deze film herbezien op Blu Ray (remastered). Je ziet dan nog beter waarom het visueel zo verpletterend is (met name de details op de achtergrond). Ik kan niets anders dan deze film een perfecte score geven. Het is niet voor iedereen weggelegd zeker in deze tijd. Maar als je van moderne geschiedenis houdt, uitstekende acteurs waardeert en niet bang bent om een lange verhaallijn te volgen in een adembenemende setting van visuele pracht, dan is dit wel een poging waard. | |
Perfect voorbeeld van een prachtige klassieker die ook niet iedereen zal grijpen
Mooie reviews, ook die van T2
Mooie reviews, ook die van T2
Mijn absolute nummer 1 film. Heb em zeker 10x gezien over de jaren heen. Je vergeet nog de legendarische muziek!TekkenLord schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:36:Genereer je eigen UBB code review
Lawrence of Arabia (1962) [Afbeelding: Lawrence of Arabia (1962)] Tweakers: 9 | IMDb: 8.3 | Genre: Adventure, Biography, Drama | Runtime: 227 min | MPAA: PG Eigenlijk klopt alles in deze klassieker (inmiddels al 65 jaar oud). Van de cinematografie, verhaallijnen, de acteurs, de geschiedenis tot zelfs aan de lengte. Dat is wel een discussiepunt maar ik vind het persoonlijk niet erg. Sterker nog, het voelt niet dat het bijna 4 uur duurt.Wat echt bijblijft zijn de kleuren en de woestijn in al haar vormen. Zij is op zich al een karakter in deze film. Ik kan het niet goed genoeg beschrijven zonder afbreuk te doen. Het blauw van de woestijnlucht heeft iets magisch. De kleuren van de woestijnduinen zijn verradelijk mooi en zacht. De scene met de ruiter in de luchtspiegeling is meesterlijk.Regisseur David Lean (onder andere Doctor Zhivago en The Bridge on the River Kwai) gebruikt het natuurlijk licht tot het uiterste. In deze YouTube video wordt uitgelegd waarom deze film nog steeds zo goed eruit ziet: YouTube: Why Lawrence of Arabia Still Looks Like a Billion Bucks.Dan voor mij de geschiedenis. De gebeurtenissen weergegeven in deze film bepalen nog steeds onze wereld (kijk maar naar de toestand in het Midden Oosten). Het is ook de hoogtepunt van het Britse Rijk (midden in de Eerste Wereldoorlog). T.E. Lawrence is de belichaming van deze tijdsgeest en ook tegelijk een trendbreuk/keerpunt (streven naar een onafhankelijk Arabie). Voor de geschiedenisfanaten, hier ook een Youtube video uiteenzetting van de geschiedkundige nauwkeurigheid van Lawrence of Arabia): YouTube: History Buffs: Lawrence of ArabiaDan de acteurs. Wat een geweldige cast: Peter O'Toole, Sir Alec Guinness, Omar Sharif, Anthony Quinn. Je kan wel eventueel betwisten of het goed is dat een witte Engelsman een Arabische prins kan spelen. In die tijdsgeest was meer acceptabel, hoewel dit nog steeds een discussiepunt is (kijk maar de Amerikaanse versie van Ghost in the Shell).Dit alles en meer, maakt dat je wordt onderdompeld in deze film. De uitgestrektheid van de woestijn, het visueel spectrum, de kostuums, de decors, de soundtrack. Je waant je voor 4 uur terug in de tijd, te midden van een opstand in een woestijn.
Ik heb deze film herbezien op Blu Ray (remastered). Je ziet dan nog beter waarom het visueel zo verpletterend is (met name de details op de achtergrond).
Ik kan niets anders dan deze film een perfecte score geven. Het is niet voor iedereen weggelegd zeker in deze tijd. Maar als je van moderne geschiedenis houdt, uitstekende acteurs waardeert en niet bang bent om een lange verhaallijn te volgen in een adembenemende setting van visuele pracht, dan is dit wel een poging waard.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]10 / 10
Hier sloeg mijn 15-jarige hart toch wel even van over hoor, hoe cool was dit! Heel die achtervolging trouwens, met John Connor op zn crossmotor, Arnie op een dikke Harley en de T1000-terminator in die vrachtwagen...
Tegelijk een mooi voorbeeld van hoe de film inmiddels toch ook traag aanvoelt: die achtervolgingsscène heeft een enorme vaart en is razend spannend, maar duurt ook zeker een kwartier, wat tegenwoordig echt als heel lang voelt.
In het kader 'tiener-opvoeding' hebben we hier recent Terminator-1 en Terminator-2 gekeken. Eigenlijk wel grotendeels eens met je recensie, T2 staat ook nu nog als een huis. Enkel ervaarde ik die verhaal-traagheid niet zo.migchiell schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:17:Genereer je eigen UBB code review
Terminator 2: Judgment Day (1991) [Afbeelding: Terminator 2: Judgment Day (1991)] Tweakers: 7.3 | IMDb: 8.6 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 137 min | MPAA: R Allemaggies, wat vliegt de tijd toch!
Zo zullen niet alleen John en Sarah Connor denken, maar ook ik, toen ik zag dat het vijf-en-dertig! jaar geleden is dat deze film uitkwam. Ter ere van dat jubileum draait ie nu weer in de bioscoop, met opgepoetst 4k beeld.
Destijds beschouwde ik deze film als echt een topfilm, met een mooie combinatie van SF-actie en filosofische contemplatie over het lot, aangevuld met waarlijk baanbrekende, verbijsterend goede special effects. Mind you: dit was nog vóór Jurassic Park, vóór the Matrix... deze film zette echt een forse stap de toekomst in qua effecten. Ik was erg benieuwd wat er van mijn beoordeling overeind zou blijven, na zoveel jaren...
En dat was eigenlijk verrassend veel! Ik was vooral benieuwd naar die special effects, en ja, ergens zie je echt wel dat die 35 jaar oud zijn maar nog steeds zijn ze zeer overtuigend ingezet. Wat me erg opviel was dat zoveel mínder CGI in de film zit dan ik dacht; eigenlijk leunt de film voornamelijk op "echte" effecten en is de CGI vrij spaarzaam ingezet, alleen daar waar het echt niet anders kon, de liquid metal terminator. Die "echte" effecten geven een veel realistischer aandoend beeld dan veel moderne films, waarin er veel meer beeld niet écht gefilmd is maar berekend door een computer. En juist omdat de CGI zo spaarzaam is ingezet is het effect des te sterker en overtuigender.
Een andere paradox die me opviel: enerzijds dendert de film stevig door, een groot deel van de film bestaat uit achtervolgingen met auto's, motoren, vrachtwagens en helikopters. Los daarvan is er een constante dreigende ondertoon, want de terminator geeft nooit op, wordt nooit moe, heeft nooit honger en gaat altijd maar door, recht op zijn doel af. Robert Patrick speelt dit echt ontzettend goed, met een blik waarin die drive heel goed tot uiting komt. Niet verbeten (want dat is een menselijke emotie), maar gedreven.
Toch doet de film als geheel nu wel wat traag aan. We zijn toch gewend geraakt aan een hoger tempo, niet alleen qua cuts (helaas) maar ook gewoon qua verteltempo, qua duur van scenes... wat dat betreft zie je de leeftijd van de film er wel aan af.
Eigenlijk werkt de film het beste in combinatie met deel 1, want de grote plottwist van deze film is natuurlijk dat Terminator Arnie hier niet de meedogenloze moordmachine is uit deel 1, maar juist de beschermengel die zelfs leert over menselijke humor. (deze spoiler mag na al die tijd wel bekend worden geacht, toch?)
Al met al blijft het een topfilm, maar inmiddels kun je wel ook met recht zeggen, destijds zijn tijd ver vooruit maar inmiddels toch echt wel een product van zijn tijd.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
Terminator-1 is wel een heel ander soort film en 42 jaar oud kan je er wel aan afzien. Bij die film vond ik wel dat 'ie traag overkwam - maar ja, is wel een zinnige om voor T2 te kijken.
(en na deze twee hebben we ook Groundhog Day nog gekeken - tja, culturele opvoeding, hoort die film toch ook bij...
Die Arnold Schwarzenegger is duidelijk geen Tom Cruise ;-)
Maar allemaal for real, als in echte voertuigen met hulp van hooguit wat pyrotechnic effects. Ik vind de car chases in Bullitt, Ronin en The French Connection eindeloos veel kijkbaarder dan de CGI in de meeste blockbusters tegenwoordig. Het voelt echt omdat het echt is.migchiell schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:20:
[...]
Hier sloeg mijn 15-jarige hart toch wel even van over hoor, hoe cool was dit! Heel die achtervolging trouwens, met John Connor op zn crossmotor, Arnie op een dikke Harley en de T1000-terminator in die vrachtwagen...
Tegelijk een mooi voorbeeld van hoe de film inmiddels toch ook traag aanvoelt: die achtervolgingsscène heeft een enorme vaart en is razend spannend, maar duurt ook zeker een kwartier, wat tegenwoordig echt als heel lang voelt.
Absoluut een leuke discussie, en er zullen meer variabelen gelden waarom iets een mindere film is geworden ... of is. Ik probeer altijd naar de kwaliteit, samenhang etc. te kijken. Sentiment of nostalgie voor een film geldt dan soms nietDr. Strangelove schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:17:
Ook een leuk lijstje van je, even kijken. Forrest Gump kan ik niet tegen, simple jack zegmaar (daarom kon ik killers of the flowermoon ook niet aanzien), American beauty onlangs gezien en vond ik wel heel tof afgezien van de rol van Annette Bening. Dances with wolves vond ik een ware hel
Inderdaad. De achtervolging in The French Connection is nog steeds legendarisch. Je zit met het zweet in je handen te kijken.
T2 vorige week weer in de bios gezien! staat nog als een huis inderdaadvanaalten schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:23:
[...]
In het kader 'tiener-opvoeding' hebben we hier recent Terminator-1 en Terminator-2 gekeken. Eigenlijk wel grotendeels eens met je recensie, T2 staat ook nu nog als een huis. Enkel ervaarde ik die verhaal-traagheid niet zo.
Terminator-1 is wel een heel ander soort film en 42 jaar oud kan je er wel aan afzien. Bij die film vond ik wel dat 'ie traag overkwam - maar ja, is wel een zinnige om voor T2 te kijken.
(en na deze twee hebben we ook Groundhog Day nog gekeken - tja, culturele opvoeding, hoort die film toch ook bij...)
ik denk dat de korte film C'était un rendez-vous uit 1976 ook in deze rijtje past qua echtheid.Dr. Strangelove schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:49:
[...]
Maar allemaal for real, als in echte voertuigen met hulp van hooguit wat pyrotechnic effects. Ik vind de car chases in Bullitt, Ronin en The French Connection eindeloos veel kijkbaarder dan de CGI in de meeste blockbusters tegenwoordig. Het voelt echt omdat het echt is.
Youtube versie
Youtube versie met telemetrie data (voor de diehards :))
Alleen al het motorgeluid en geluid van de banden op de kasseien. Geen poespas geen versnelde beelden. Gewoon puur mens en machine op een herfstochtend in Parijs. In 1976.
[ Voor 2% gewijzigd door TekkenLord op 10-09-2026 15:36 . Reden: spelfout ]
BMW heeft een dikke 20 jaar terug ook een serie korte films onder de titel The Hire geproduceerd. Allemaal gemaakt door bekende regisseurs met Clive Owen (en een BMW) in de hoofdrol. Die waren ook erg leuk.De aflevering 'Star' van Guy Ritchie is nog steeds zijn beste werk na Lock Stock vind ik
Ok, boomerDr. Strangelove schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:49:
[...]
Maar allemaal for real, als in echte voertuigen met hulp van hooguit wat pyrotechnic effects. Ik vind de car chases in Bullitt, Ronin en The French Connection eindeloos veel kijkbaarder dan de CGI in de meeste blockbusters tegenwoordig. Het voelt echt omdat het echt is.
Nee helemaal eens! Het is natuurlijk alsnog trucage, maar wel met echte auto's en motoren, in een echte tunnelbak, en met echte (stunt)mensen. Niet zoals nu alles met green screen en uit de computer.
Het blijft een meesterwerk; Het staat wel in mijn top 10 van nummer 1's. ik kan geen keuze maken welke echt de beste isAvK schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:43:
[...]
Mijn absolute nummer 1 film. Heb em zeker 10x gezien over de jaren heen. Je vergeet nog de legendarische muziek!
En ik ben de muziek niet vergeten in mijn review van Lawrence of Arabia. Alleen heb ik het maar kort aangestipt als soundtrack.
Grotendeels eens met wat je zegt, de traagheid ervaarde ik niet zo heel erg.migchiell schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:17:Genereer je eigen UBB code review
Terminator 2: Judgment Day (1991) [Afbeelding: Terminator 2: Judgment Day (1991)] Tweakers: 7.3 | IMDb: 8.6 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 137 min | MPAA: R Allemaggies, wat vliegt de tijd toch!Zo zullen niet alleen John en Sarah Connor denken, maar ook ik, toen ik zag dat het vijf-en-dertig! jaar geleden is dat deze film uitkwam. Ter ere van dat jubileum draait ie nu weer in de bioscoop, met opgepoetst 4k beeld.Destijds beschouwde ik deze film als echt een topfilm, met een mooie combinatie van SF-actie en filosofische contemplatie over het lot, aangevuld met waarlijk baanbrekende, verbijsterend goede special effects. Mind you: dit was nog vóór Jurassic Park, vóór the Matrix... deze film zette echt een forse stap de toekomst in qua effecten. Ik was erg benieuwd wat er van mijn beoordeling overeind zou blijven, na zoveel jaren...En dat was eigenlijk verrassend veel! Ik was vooral benieuwd naar die special effects, en ja, ergens zie je echt wel dat die 35 jaar oud zijn maar nog steeds zijn ze zeer overtuigend ingezet. Wat me erg opviel was dat zoveel mínder CGI in de film zit dan ik dacht; eigenlijk leunt de film voornamelijk op "echte" effecten en is de CGI vrij spaarzaam ingezet, alleen daar waar het echt niet anders kon, de liquid metal terminator. Die "echte" effecten geven een veel realistischer aandoend beeld dan veel moderne films, waarin er veel meer beeld niet écht gefilmd is maar berekend door een computer. En juist omdat de CGI zo spaarzaam is ingezet is het effect des te sterker en overtuigender.Een andere paradox die me opviel: enerzijds dendert de film stevig door, een groot deel van de film bestaat uit achtervolgingen met auto's, motoren, vrachtwagens en helikopters. Los daarvan is er een constante dreigende ondertoon, want de terminator geeft nooit op, wordt nooit moe, heeft nooit honger en gaat altijd maar door, recht op zijn doel af. Robert Patrick speelt dit echt ontzettend goed, met een blik waarin die drive heel goed tot uiting komt. Niet verbeten (want dat is een menselijke emotie), maar gedreven.Toch doet de film als geheel nu wel wat traag aan. We zijn toch gewend geraakt aan een hoger tempo, niet alleen qua cuts (helaas) maar ook gewoon qua verteltempo, qua duur van scenes... wat dat betreft zie je de leeftijd van de film er wel aan af.Eigenlijk werkt de film het beste in combinatie met deel 1, want de grote plottwist van deze film is natuurlijk dat Terminator Arnie hier niet de meedogenloze moordmachine is uit deel 1, maar juist de beschermengel die zelfs leert over menselijke humor. (deze spoiler mag na al die tijd wel bekend worden geacht, toch?)Al met al blijft het een topfilm, maar inmiddels kun je wel ook met recht zeggen, destijds zijn tijd ver vooruit maar inmiddels toch echt wel een product van zijn tijd.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
Mijn dochter had nog nooit een Terminator film gezien dus ik had samen met haar T1 gekeken en voor haar was het dus wel een verrassing dat in T2 de bad Terminator opeens de good guy was, dat was wel leuk.
Wat special effects betreft viel me nu ook meer op dat de eerste keer dat T1000 van vorm switcht een bijbehorend geluidje wordt geïntroduceerd en dat later een aantal keer de switch buiten beeld gebeurt en alleen het geluid te horen is zodat toch duidelijk is wat er gebeurt maar tegen aanzienlijk lagere 1992-gfx kosten.
Ik heb hem toen hij in 1992 uitkwam in de bios gezien en ik herinner me nog dat ik uit de bios kwam, de minutenwijzer van een klok zag en dacht 'ik kan precies m'n trein halen' en dat ik direct daarna realiseerde dat de uurwijzer al een uur later stond dan ik voelde, superfilm.
[ Voor 0% gewijzigd door enigmafan op 11-09-2026 12:01 . Reden: Spelfoutje ]
Mijn Sinterklaasspel voor de kids
Ik heb hem ook weer in de bios gezien en vind de pacing nog steeds top. En eigenlijk ook wel qua 'tech'. Zit in mijn top 3. En misschien is het zelfs 'stiekem' toch wel mijn favoriete film. Maar vind Goodfellas en La Haine ook echt top.
[ Voor 7% gewijzigd door Dwarlorf op 10-09-2026 16:17 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Ik ervaar ook geen enkele traagheid, eigenlijk is er geen enkele overbodige scene of stukje dialoog. De 4K versie was volgens mij de originele versie, er missen wat scenes uit de special edition (het ongewenst morphen van de T1000 aan de grond en een railing door de hitte & beschadiging). De muziek en geluidseffecten geven het ook nog een extra (sfeer)zetje naar level meesterwerk. Ja de kapsels zijn her en der wel wat ouder.. gek dat dat het enige is dat echt opvalt.enigmafan schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:52:
[...]
Grotendeels eens met wat je zegt, de traagheid ervaarde ik niet zo heel erg.
Mijn dochter had nog nooit een Terminator film gezien dus ik had samen met haar T1 gekeken en voor haar was het dus wel een verrassing dat in T2 de bad Terminator opeens de good guy was, dat was wel leuk.
Wat special effects betreft viel me nu ook meer op dat de eerste keer dat T1000 van vorm switcht een bijbehorend geluidje wordt geïntroduceerd en dat later een aantal keer de switch buiten beeld gebeurt en alleen het geluid te horen is zodat toch duidelijk is wat er gebeurt maar tegen aanzienlijk lagere 1992-gfx kosten.
Ik heb hem toen hij in 1992 uitkwam in de bios gezien en ik herinner me nog dat ik uit de bios kwam, de minutenwijzer van een klok zag en dacht 'ik kan precies m'n trein halen' en dat ik direct daarna realiseerde dat de uurwijzer al een uur laters stond dan ik voelde, superfilm.
Oh, 2001 vind ik verschrikkelijk wazig hippiegedoe. De special effects staan nog wel. Ik haat Strauss ook. Citizen Kane vond ik redelijk, die ene keer dat ik hem gezien heb jaren geleden.Dr. Strangelove schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:17:
Je kunt gewoon niet alles mooi vinden; smaak is ook een ding. Naast de genoemde films is er genoeg canonmateriaal dat ik ook niets of vrij middelmatig vind: The General, The Searchers, Rear Window en Stalker bijvoorbeeld. Sowieso: Tarkovsky niet mijn regisseur. Ik ben ook niet altijd even gecharmeerd van Hitchcock en Akira Kurosawa (en ook niet van die ene film van de huidige Kurosawa die ik heb gezien
Kanttekening: een aantal daarvan waren meteen al flink omstreden, zoals Crash (niet de Cronenberg, maar die andere), Driving Miss Daisy en Forrest Gump.American Beauty, Gigi, Midnight Express, Crash, Forrest Gump, Terms of Endearment, Driving Miss Daisy, The English Patient, Dances with Wolves, allemaal grote Oscarwinnaars die tegenwoordig afgeslacht zouden worden door veel critici.
Klopt, maar de kritiek erop is ook anders en in sommige gevallen heviger geworden. Ik ben het er niet helemaal mee eens maar zoek maar eens op de Forrest Gump conservative bias. Dat was een angle die ik zelf niet uit de film gehaald had. Ik vind het vooral een light weight feelgood verhaal zonder enige inhoud.
Terminator 2 is ook naar mijn idee niet traag. Wel lang. Iets van 2,5 uur. Dat is zeker voor een actiefilm aan de lange kant. Maar goed, The Odyssey is dus ook lang en dat begin op Ithaca, dat is dus echt traag, en The Batman, daar leek echt geen einde aan te komen (maar ik ben ook allergisch voor superheldenfilms die semi-diepzinnig gaan doen.)enigmafan schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:52:
[...]
Grotendeels eens met wat je zegt, de traagheid ervaarde ik niet zo heel erg.
Even toch wat stukjes van absolute klassiekers laten zien, om te laten zien dat films vroeger anders waren, maar zeker niet altijd trager. Neem de film die jaren als de GOAT gold: Citizen Kane (1941). Nu vaak toch een beetje ervaren als verouderd. Maar deze beroemde scene staat nog steeds als een huis en is zeker niet traag:(Ja, dat liedje is gestolen door The White Stripes. Kregen ze nog spijt van, want er zat nog auteursrecht op. Je ziet ook één van de grote innovaties in die film die nu niet meer opvalt: een set met een plafond!)
Nog wat verder terug in de tijd, naar voor de geluidsfilm, en een maatje van Citizen Kane als vaste bewoners van de top van beste films allertijden: Sunrise - A Song of Two Humans uit 1927.En dan naar de andere kant van het IJzeren Gordijn voor nog een klassieker en een absolute persoonlijke favoriet: Als de kraanvogels overvliegen uit 1957:Trouwens geheel volgens de communistische heilsleer gratis in zijn geheel te bekijken op het officiële YouTube-kanaal van Mosfilm, 4K met Engelse ondertiteling.
Dat had ik wel bij Easy Rider.wmterhaar schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:10:
[...]
Oh, 2001 vind ik verschrikkelijk wazig hippiegedoe.
Verplicht gekeken, “want motorrijder”, maar óf ik heb de pointe totaal gemist, of het was gewoon stiekem toch een rukfilm.
Dan kijk ik toch liever naar Wild Hogs…
[ Voor 7% gewijzigd door GeeBee op 10-09-2026 23:00 ]
Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ
| Paths of Glory (1957) | ![]() |
| Tweakers: 8.2 | IMDb: 8.4 | Genre: Drama, War | Runtime: 88 min | MPAA: Approved Waarom kijk ik een film? Is het voor vermaak, diepgang of iets anders? En waarom kijk ik een film opnieuw? Zijn dat dezelfde redenen? Het zijn zomaar een paar retorische vragen. Ik las in een paar posts op dit forum waarom een oudere film minder wordt na verloop van tijd. Er zijn misschien andere waarden en normen. Of de tempo is zo "traag" vergeleken met nu. Is dat wel zo? Voor mij is het vaker nu ook de diepgang van een film belangrijker. Diepgang draait voor mij rond de universele menselijke waarden en principes: respect, gerechtigheid, gelijkheid, verdraagzaamheid en betrouwbaarheid. In mijn review over Lawrence of Arabia, had ik ook de in innerlijke strijd kunnen noemen van T.E. Lawrence kunnen noemen waarom ik het zo een meesterwerk vind. Zijn strijd voor gelijkheid en betrouwbaar zie je aan de verkleuring van zijn Arabische kleding. Een detail, maar het geeft wel een accent aan de innerlijke worsteling In deze Paths of Glory van Stanley Kubrick, staan gerechtigheid en gelijkheid centraal vind ik (of het gebrek eraan). Zonder de plot te verklappen, is eigenlijk het idealisme van de hoofdrolspeler de kern. Het idealisme om gerechtigheid en gelijkheid na te streven. Zelfs in de hel op aarde: de frontlinies van Frankrijk en Vlaanderen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Waar mensenlevens slechts nummers zijn op een lijst. Of vaak nog minder dan dat, omdat er geen lichaam meer was voor echte graf. Sommigen noemen het hebben van een ideaal gewoon naief zijn. De willekeurige absurditeit maakt het streven naar een ideaal in deze omstandigheden even moeilijk is als om uit een loopgraaf te komen voor een van de nutteloze aanvallen. De film is in zwart wit. Het stoort me niet toen ik het eerst zag ergens einde jaren negentig. En het stoort me nog steeds niet toen ik het zag eerder dit jaar. Het was Kubrick's vierde film (zijn volgende was Spartacus). Het is een anti-oorlog film wat nog vaker terugkomt in zijn oeuvre (waaronder Full Metal Jacket en misschien ook Dr. Strangelove). Hij wou dat deze film lijkt op een nieuwsbericht uit de Eerste Wereldoorlog. Dat is wel goed gelukt vind ik. Daarnaast gebruikt hij ook stilte om spanning op te bouwen. Het gebrek aan een muziek/soundtrack, accentueert tevens het rauwe (of misschien de uitzichtloosheid van deze situatie). Het is met 88 minuten wat aan de korte kant vind ik. Persoonlijk had ik nog meer de complexiteit (en zijn innerlijke strijd) van de hoofdrolspeler willen zien. Zoals hij te zien op de cover van de Criterion uitgave: https://www.criterion.com...EpBvYQXwvbhlPNIZ_qJNYIHJI Kirk Douglas vind ik ijzersterk. Op die cover van de Criterion uitgave, zie je de pijn, de strijd over de keuze die hij moet gaan maken, de afschuw. Met name de krijgsraad speelde hij erg goed: je voelt de machteloosheid. Op deze 11 september 2026 is de absurde willekeurigheid nog steeds aanwezig, misschien wel sterker dan ooit. De vraag is wat zou ik doen? Heb ik nog idealen? Zou ik hetzelfde kunnen doen als de hoofdsrolpeler in een wereld van polarisatie of desinformatie: het goede proberen te doen? Dat zijn de vragen die ik nog steeds heb. De titel van het gelijknamige boek kwam uit een gedicht van Thomas Grey (1751): https://www.poetryfoundat...n-in-a-country-churchyard "The boast of heraldry, the pomp of pow'r, And all that beauty, all that wealth e'er gave, Awaits alike th'inevitable hour. The paths of glory lead but to the grave." Toepasselijker kan het niet ongeacht het jaartal: in 1751, 1957 en 2026. Daarom kan ik hier ook niet anders dan een 10 geven. Vaak overstijgt goede kunst, tijd en plaats. Paths of Glory is zo een voorbeeld. | |
[ Voor 0% gewijzigd door TekkenLord op 11-09-2026 12:40 . Reden: spelfout ]
Hey, wat een leuke tip! Prima vrijdag-avond-voerDr. Strangelove schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:26:
BMW heeft een dikke 20 jaar terug ook een serie korte films onder de titel The Hire geproduceerd. Allemaal gemaakt door bekende regisseurs met Clive Owen (en een BMW) in de hoofdrol. Die waren ook erg leuk.
[YouTube: BMW Film series The Hire]
De aflevering 'Star' van Guy Ritchie is nog steeds zijn beste werk na Lock Stock vind ik
Clive Owen
Graag gedaan 
Paths of Glory is ook erg goed inderdaad. Ik was verrast hoe modern het sentiment van de film voelde voor de leeftijd. Niet wat je gewend bent van oorlogsfilms uit die periode. En Kirk Douglas is een fantastisch acteur. Zo maken ze ze niet meer. Net als Paul Newman; net Nobody's Fool voor het eerst in 25 jaar weer gezien. Wat. Een. Film.
Paths of Glory is ook erg goed inderdaad. Ik was verrast hoe modern het sentiment van de film voelde voor de leeftijd. Niet wat je gewend bent van oorlogsfilms uit die periode. En Kirk Douglas is een fantastisch acteur. Zo maken ze ze niet meer. Net als Paul Newman; net Nobody's Fool voor het eerst in 25 jaar weer gezien. Wat. Een. Film.
Toevallig een paar week geleden nog weer gezien. Vind het zelf 1 van de betere oorlogs films met inderdaad de enorme absurditeit als hoofd thema. Het einde met het zingende meisje brengt nog steeds tranen in mijn ogen.TekkenLord schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:38:Genereer je eigen UBB code review
Paths of Glory (1957) [Afbeelding: Paths of Glory (1957)] Tweakers: 8.2 | IMDb: 8.4 | Genre: Drama, War | Runtime: 88 min | MPAA: Approved Waarom kijk ik een film? Is het voor vermaak, diepgang of iets anders? En waarom kijk ik een film opnieuw? Zijn dat dezelfde redenen? Het zijn zomaar een paar retorische vragen.
Ik las in een paar posts op dit forum waarom een oudere film minder wordt na verloop van tijd. Er zijn misschien andere waarden en normen. Of de tempo is zo "traag" vergeleken met nu. Is dat wel zo?Voor mij is het vaker nu ook de diepgang van een film belangrijker. Diepgang draait voor mij rond de universele menselijke waarden en principes: respect, gerechtigheid, gelijkheid, verdraagzaamheid en betrouwbaarheid. In mijn review over Lawrence of Arabia, had ik ook de in innerlijke strijd kunnen noemen van T.E. Lawrence kunnen noemen waarom ik het zo een meesterwerk vind. Zijn strijd voor gelijkheid en betrouwbaar zie je aan de verkleuring van zijn Arabische kleding. Een detail, maar het geeft wel een accent aan de innerlijke worstelingIn deze Paths of Glory van Stanley Kubrick, staan gerechtigheid en gelijkheid centraal vind ik (of het gebrek eraan). Zonder de plot te verklappen, is eigenlijk het idealisme van de hoofdrolspeler de kern. Het idealisme om gerechtigheid en gelijkheid na te streven. Zelfs in de hel op aarde: de frontlinies van Frankrijk en Vlaanderen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Waar mensenlevens slechts nummers zijn op een lijst. Of vaak nog minder dan dat, omdat er geen lichaam meer was voor echte graf. Sommigen noemen het hebben van ideaal gewoon naief zijn. De willekeurige absurditeit maakt het streven naar een ideaal in deze omstandigheden even moeilijk om uit een loopgraaf te komen voor een van de nutteloze aanvallen.De film is in zwart wit. Het stoort me niet toen ik het eerst zag ergens einde jaren negentig. En het stoort me nog steeds niet toen ik het zag eerder dit jaar. Het was Kubrick's vierde film (zijn volgende was Spartacus). Het is een anti-oorlog film wat nog vaker terugkomt in zijn oeuvre (waaronder Full Metal Jacket en misschien ook Dr. Strangelove).
Hij wou dat deze film lijkt op een nieuwsbericht uit de Eerste Wereldoorlog. Dat is wel goed gelukt vind ik.
Daarnaast gebruikt hij ook stilte om spanning op te bouwen. Het gebrek aan een muziek/soundtrack, accentueert tevens het rauwe (of misschien het uitzichtloosheid van deze situatie).Het is met 88 minuten wat aan de korte kant vind ik. Persoonlijk had ik nog meer de complexiteit (en zijn innerlijke strijd) van de hoofdrolspeler willen zien. Zoals hij te zien op de cover van de Criterion uitgave: https://www.criterion.com...EpBvYQXwvbhlPNIZ_qJNYIHJIKirk Douglas vind ik ijzersterk. Op die cover van de Criterion uitgave, zie je de pijn, de strijd over de keuze die hij moet gaan maken, de afschuw. Met name de krijgsraad speelde hij erg goed: je voelt de machteloosheid.Op deze 11 september 2026 is de absurde willekeurigheid nog steeds aanwezig, misschien wel sterker dan ooit. De vraag is wat zou ik doen? Heb ik nog idealen? Zou ik hetzelfde kunnen doen als de hoofdsrolpeler in een wereld van polarisatie of desinformatie het goede proberen te doen? Dat zijn de vragen die ik nog steeds heb.De titel van het gelijknamige boek kwam uit een gedicht van Thomas Grey (1751): https://www.poetryfoundat...n-in-a-country-churchyard"The boast of heraldry, the pomp of pow'r,
And all that beauty, all that wealth e'er gave,
Awaits alike th'inevitable hour.
The paths of glory lead but to the grave."Toepasselijker kan het niet ongeacht het jaartal: in 1751, 1957 en 2026. Daarom kan ik hier ook niet anders dan een 10 geven. Vaak overstijgt goede kunst, tijd en plaats. Paths of Glory is zo een voorbeeld.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]10 / 10
Dat is naar mijn idee - en ik weet dat ik niet de enige ben - echt een heel gedateerde film. Zowel de kracht als de zwakte zijn dat het ongeveer de meest hippieperiodefilm is die er is. Wel mooie beelden van László Kovács. Bij Two Lane Blacktop, de andere roadmovie cultklassieker uit die tijd, heb ik dat trouwens nog veel sterker. Die is wel minder wazig hippie, maar vooral saai. Hoe vaak kan je het woord 'carburateur' zeggen in een film?GeeBee schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:57:
[...]
Dat had ik wel bij Easy Rider.
Verplicht gekeken, “want motorrijder”, maar óf ik heb de pointe totaal gemist, of het was gewoon stiekem toch een rukfilm.
Dan kijk ik toch liever naar Wild Hogs…
Wat ik wel vet vind is dat Dennis Hopper het ook wel fout zag gaan en met Out of the Blue een soort officieus vervolg heeft gemaakt op Easy Rider vanuit de gedachte wat van de hoofdpersonen zou zijn geworden circa 1980. En Out of the Blue is nog steeds een mokerslag van een film.
Dat klein beetje menselijkheid en hoop. Vooral toen de hoofdrolspeler zijn manschappen wat langer liet blijven in die herberg. Een paar momenten weg uit de hopeloze absurditeit om daarna terug te gaan naar de loopgraven.. Ik houd het dan ook niet droog. Je bent niet de enige.AvK schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:59:
[...]
Toevallig een paar week geleden nog weer gezien. Vind het zelf 1 van de betere oorlogs films met inderdaad de enorme absurditeit als hoofd thema. Het einde met het zingende meisje brengt nog steeds tranen in mijn ogen.
Mooie recensie! Toch wel mijn favoriete Kubrick-film, echt een meesterwerk en "Your men died wonderfully!" is één van de beste filmquotes die ik ken. Ook wel een grote inspiratie voor het beste en laatste seizoen van Blackadder.TekkenLord schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:38:Genereer je eigen UBB code review
Paths of Glory (1957) [Afbeelding: Paths of Glory (1957)] Tweakers: 8.2 | IMDb: 8.4 | Genre: Drama, War | Runtime: 88 min | MPAA: Approved Waarom kijk ik een film? Is het voor vermaak, diepgang of iets anders? En waarom kijk ik een film opnieuw? Zijn dat dezelfde redenen? Het zijn zomaar een paar retorische vragen.
Ik las in een paar posts op dit forum waarom een oudere film minder wordt na verloop van tijd. Er zijn misschien andere waarden en normen. Of de tempo is zo "traag" vergeleken met nu. Is dat wel zo?Voor mij is het vaker nu ook de diepgang van een film belangrijker. Diepgang draait voor mij rond de universele menselijke waarden en principes: respect, gerechtigheid, gelijkheid, verdraagzaamheid en betrouwbaarheid. In mijn review over Lawrence of Arabia, had ik ook de in innerlijke strijd kunnen noemen van T.E. Lawrence kunnen noemen waarom ik het zo een meesterwerk vind. Zijn strijd voor gelijkheid en betrouwbaar zie je aan de verkleuring van zijn Arabische kleding. Een detail, maar het geeft wel een accent aan de innerlijke worstelingIn deze Paths of Glory van Stanley Kubrick, staan gerechtigheid en gelijkheid centraal vind ik (of het gebrek eraan). Zonder de plot te verklappen, is eigenlijk het idealisme van de hoofdrolspeler de kern. Het idealisme om gerechtigheid en gelijkheid na te streven. Zelfs in de hel op aarde: de frontlinies van Frankrijk en Vlaanderen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Waar mensenlevens slechts nummers zijn op een lijst. Of vaak nog minder dan dat, omdat er geen lichaam meer was voor echte graf. Sommigen noemen het hebben van een ideaal gewoon naief zijn. De willekeurige absurditeit maakt het streven naar een ideaal in deze omstandigheden even moeilijk is als om uit een loopgraaf te komen voor een van de nutteloze aanvallen.De film is in zwart wit. Het stoort me niet toen ik het eerst zag ergens einde jaren negentig. En het stoort me nog steeds niet toen ik het zag eerder dit jaar. Het was Kubrick's vierde film (zijn volgende was Spartacus). Het is een anti-oorlog film wat nog vaker terugkomt in zijn oeuvre (waaronder Full Metal Jacket en misschien ook Dr. Strangelove).
Hij wou dat deze film lijkt op een nieuwsbericht uit de Eerste Wereldoorlog. Dat is wel goed gelukt vind ik.
Daarnaast gebruikt hij ook stilte om spanning op te bouwen. Het gebrek aan een muziek/soundtrack, accentueert tevens het rauwe (of misschien de uitzichtloosheid van deze situatie).Het is met 88 minuten wat aan de korte kant vind ik. Persoonlijk had ik nog meer de complexiteit (en zijn innerlijke strijd) van de hoofdrolspeler willen zien. Zoals hij te zien op de cover van de Criterion uitgave: https://www.criterion.com...EpBvYQXwvbhlPNIZ_qJNYIHJIKirk Douglas vind ik ijzersterk. Op die cover van de Criterion uitgave, zie je de pijn, de strijd over de keuze die hij moet gaan maken, de afschuw. Met name de krijgsraad speelde hij erg goed: je voelt de machteloosheid.Op deze 11 september 2026 is de absurde willekeurigheid nog steeds aanwezig, misschien wel sterker dan ooit. De vraag is wat zou ik doen? Heb ik nog idealen? Zou ik hetzelfde kunnen doen als de hoofdsrolpeler in een wereld van polarisatie of desinformatie: het goede proberen te doen? Dat zijn de vragen die ik nog steeds heb.De titel van het gelijknamige boek kwam uit een gedicht van Thomas Grey (1751): https://www.poetryfoundat...n-in-a-country-churchyard"The boast of heraldry, the pomp of pow'r,
And all that beauty, all that wealth e'er gave,
Awaits alike th'inevitable hour.
The paths of glory lead but to the grave."Toepasselijker kan het niet ongeacht het jaartal: in 1751, 1957 en 2026. Daarom kan ik hier ook niet anders dan een 10 geven. Vaak overstijgt goede kunst, tijd en plaats. Paths of Glory is zo een voorbeeld.~[Afbeelding]~[Afbeelding]~[Afbeelding][Afbeelding]10 / 10
Ook een favoriet en een beetje op dezelfde lijn is The Life and Death of Colonel Blimp van Powell & Pressburger. Dat was bedoeld als een propagandafilm om het Engelse leger duidelijk te maken dat van die Eerste Wereldoorlog "jolly nice battle!" toestanden tegen de nazi's echt niet meer konden, maar stiekem hebben Powell & Pressburger er een heel aanklacht van het Britse Imperialisme van gemaakt. De hoofdpersoon is tegelijk de personificatie daarvan, maar toch iemand met voor wie je sympathie krijgt. En die film is zoals veel van P&P in glorieuze Technicolor.
| Nobody's Fool (1994) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.3 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 110 min | MPAA: R Donald Sullivan (Paul Newman), Sully voor zijn vervreemde familie en de medebewoners van het kleine stadje North Bath in upstate New York, heeft zijn leven rommelig geleefd. Zelf berust hij daarin; maar een bezoek van zijn zoon en kleinzoon dwingen hem een nieuw perspectief te nemen. Nobody's Fool is een film over een man en zijn relatie met zijn familie en de gemeenschap om hem heen. De film vertelt over Sully, maar ook over de inwoners van North Bath. Dat begint al met de opening credits, waarin het stadje aan ons wordt voorgesteld, omlijst door een mooie score van Howard Shore. Sully's blasé gedrag ten aanzien van alles en iedereen wordt humoristisch geschetst met een tragische ondertoon. Regisseur Robert Benton (Kramer vs Kramer), geholpen door een voortreffelijke cast, weet Nobody's Fool echter boven de gemiddelde dramedy uit te tillen en dat mag toch wel op het konto van Paul Newman geschreven worden, voor wie dit denk ik het hoogtepunt is in het latere deel van zijn indrukwekkende carriere. Newman weet emotie over te brengen zonder een greintje vals sentiment. Een iets minder goed acteur zou makkelijk een modderfiguur kunnen slaan hier. De schmaltz ligt telkens op de loer maar Newman laveert kundig langs die klippen heen. De rest van de cast is ook erg goed en ik durf te beweren dat twee grote acteurs hier misschien wel peak performances leveren. Bruce Willis speelt Carl, baas van een constructiebedrijfje waar Sully soms klusjes voor doet. Sully is pissed op Carl omdat hij afhankelijk van hem is voor werk. Carl schept er genoegen in Sully daarmee te kleineren. Sully reageert zich af door Carl's sneeuwschuiver te jatten. Allemaal erg grappig maar de echte dynamiek in de relatie komt voort uit Sully's geflirt met Carl's vrouw, Toby. Melanie Griffith is hier met een hele naturel look op haar mooist en haar scenes met Newman zijn bijzonder teder om te zien. Alledrie de acteurs, geholpen door de subtiele regie van Benton vermoed ik, vervallen nooit tot grootste gebaren maar laten de verhoudingen rustig uitspelen. Heel natuurlijk en geloofwaardig. Dit is echt een hele goede film; eentje die je met een goed gevoel achterlaat en wat te zeggen heeft over het respect dat we voor elkaar zouden moeten hebben. En voor jezelf. | |
Wat ik altijd heb bij 2001 A Space Odyssey is dat als ik er aan terugdenk, heb ik zoiets van 'wat een geweldige film is het toch' maar als ik hem dan weer zie denk ik 'het gaat wel heel erg langzaam allemaal'. Maar 'geweldige film' blijft de boventoon houden.Dr. Strangelove schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:17:
...of zelfs 2001: A Space Odyssey....
Toen de Barbie teaser trailer uitkwam zei ik tegen mijn dochter dat dat een referentie was naar '2001 A.S.O.' (en sowieso zie je best wel vaak referenties naar 2001 in allerlei series en films), dus wilde zij die ook zien. Maar voor iemand geboren in 2005 is de film heel, heel langzaam en bijna niet meer te doen.
Mijn Sinterklaasspel voor de kids
Voor iemand de na 2005 geboren is is dat toch ideaal? Veel tijd over om gelijktijdig te scrollen enzo :-P
Maar ja, ik vind SOlaris een goeie film...
[ Voor 16% gewijzigd door durian op 12-09-2026 10:05 ]
| Supergirl (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.8 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 108 min | MPAA: PG-13 Zo vol als Superman (2025) zit met verhaallijnen, characters en KLEUR, zo leeg is Supergirl. En dan recycle je ook nog even dat Krypto gered moet worden? Kom op hee, wat is hier misgegaan? Milly Abcock doet het ok als Supergirl die met alchohol haar problemen te lijf gaat, maar de supporting cast doet de film geen goed. De bad guy is totaal niet interessant, en Jason Momoa (als Lobo) is maar helemaal opgehouden met proberen te acteren. Jammer. | |
Toen ik 21 was vond ik ook een hoop oudere films slaapverwekkend. Inclusief 2001.durian schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:04:
Voor iemand de na 2005 geboren is is dat toch ideaal? Veel tijd over om gelijktijdig te scrollen enzo :-P
Sommige films heb je - denk ik - wat levenservaring voor nodig om te kunnen waarderen.
Ik vind veel van Ingmar Bergman briljant, maar ik zou het inderdaad nooit aan tieners laten zien. De filosofische scifi van 2001 ook niet. Maar het is ook weer fout om te denken: oud = ouderwets, niet voor de jeugd. Ik denk dat bv Paths of Glory wel aan zal slaan, zeker nu de terugkeer van de dienstplicht weer iets is wat onder de oppervlakte borrelt voor die leeftijdgroep.Dr. Strangelove schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 11:55:
[...]
Toen ik 21 was vond ik ook een hoop oudere films slaapverwekkend. Inclusief 2001.
Sommige films heb je - denk ik - wat levenservaring voor nodig om te kunnen waarderen.
| Tunis Djerba (2024) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 100 min | MPAA: N/A Het camerawerk van deze film (internationaal uitgekomen als "Where The Wind Comes From") is fantastisch. En hoewel ik aanvankelijk dacht dat het plot nogal volgens een vast stramien zou verlopen, blijkt het toch echt een eigen, evenwichtig verhaal met een hart te hebben. De wisselwerking tussen de twee hoofdpersonages is goed uitgewerkt. De een is een dromer die gelooft dat alles mogelijk is en dingen gewoon doet, zonder aan de gevolgen te denken. De ander is meer een introvert, een realist. Hij wijst zowel zichzelf als anderen op de consequenties. Toch koestert ook hij dromen en heeft hij oog voor de dromen van anderen, maar verwerkt deze in zijn kunst. Het verhaal is grappig, maar ook wel droevig. Dit maakt het een film die voor iedereen geschikt is, ook al worden er terechte punten gemaakt over de ongelijkheid in de wereld, een thema dat normaal kijkers zouden kunnen afschrikken die op zoek zijn naar iets vrolijks. | |
2001 is voor mij een gevalletje "de boeken waren aanzienijk beter".Dr. Strangelove schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 11:55:
Toen ik 21 was vond ik ook een hoop oudere films slaapverwekkend. Inclusief 2001.
Maar als ik aan oude films denk... ik heb Citizen Kane en Casablanca beiden gezien voor ik 21 was.
Die eerste vind ik indrukwekkend, maar ik heb niet de neiging hem nog eens terug te kijken, die tweede kijken we (mijn betere helft en ik) eens in de zoveel tijd opnieuw, omdat ie fantastisch blijft.
En elke keer weer verbazen we ons opnieuw over de absurde hoeveelheid memorable quotes in Casablanca, die overigen soveral en nergens opduiken, vaan zonder dat iemand de referentie snapt.
Absoluut. Net zoals dat voor boeken geldt, en sommige muziek, overigens.Sommige films heb je - denk ik - wat levenservaring voor nodig om te kunnen waarderen.
Casablanca blijft een aanrader. Voelt nog zo fris. Wat mij betreft ook het beste einde van een film.Sjah schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:57:
Ok, Casablanca ga ik dan maar kijken. En nog een is Metropolis om doorheen te komen?
Metropolis is op zich visueel nog steeds heel indrukwekkend en het verhaal is nog steeds relevant, maar 2,5 uur stille film is wel iets waar je echt voor moet gaan zitten. Stille film is sowieso altijd even schakelen vanwege het acteren waarin alles groot moet worden uitgebeeld. En altijd een beetje puzzelen dat je wel een goede versie met een goede soundtrack hebt.
| The Odyssey (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 1.8 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 86 min | MPAA: TV-14 Blijkbaar bestaan er 2 varianten van The Odyssey 2026. Die ene goede met Matt Damon en dan.. deze. Ik had dat nog niet door, maar het hoefde niet lang te duren, als eerste zie je een bulk versie van Odyssey (wie speelt Matt dan, dat was toch door hem gespeeld?). Nadat de tenenkrommende CGI of wat het was kwam, zat ik serieus af te vragen wat er mis was met de mensen die de film zo'n hoge score gaven, is iedereen stuk? Toch maar even gezocht en helaas: het is een d-versie. Het enige goede aan de film was de popcorn. Maar toen die op was ging het uit. Hint: dat is best snel bij mij. Dus mocht je deze versie ooit tegenkomen: - Luister 1.5 uur Britney Spears op repeat - Kijk Babyshark op Youtube met maximaal volume - Ga in de tuin naar je schuur staren - Als je geen tuin hebt, staar naar het plafond - Bel je schoonmoeder voor 1.5 uur - Koop een WinRar licentie - Repareer je auto (ook al is er niks stuk) Doe gewoon alles om dit gedrocht te ontwijken. Alles is beter dan dit te kijken. | |
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Haha the Asylum, die maken volgensmij alleen dat soort drek.
Vliegende nazi-haaien in de ruimte 1,2, en 3
Zombie-weetikveel-met machinegeweren 1,2,en 3
Wel bijzonder hoe die kunnen bestaan.
Vliegende nazi-haaien in de ruimte 1,2, en 3
"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"
Vliegende Nazi zombie haaien zijn Hochkultürmr thee schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 19:04:
Haha the Asylum, die maken volgensmij alleen dat soort drek.
Vliegende nazi-haaien in de ruimte 1,2, en 3![]()
![]()
Maar The Asylum is inderdaad crap
Aanraders van het film festival van Venetië:
Possible Love
NAZA
Wild Horse Nine
Back to Buenos Aires
Woman Unknown
DAU
Primetime
Oasis: Don't Look Back in Anger (vooral voor Oasis fans)
Al-Baraneya (zal pas na IFFR uitkomen)
Bovenstaande is zeker aangekocht. Wat onduidelijker, en anders hopelijk ooit op een of andere streamer:
The Color of the Sun
Les Indes
I Plant My Hand in the Garden
Salón de Belleza
Jupiter
No Paradise If You Are Killed by a Woman
A Day in the Life of Jo: Chapter Phaedra
Una storia
What Belongs to Others
Until the Day Ends
Eklipse
Goede editie.
Possible Love
NAZA
Wild Horse Nine
Back to Buenos Aires
Woman Unknown
DAU
Primetime
Bovenstaande is zeker aangekocht. Wat onduidelijker, en anders hopelijk ooit op een of andere streamer:
The Color of the Sun
Les Indes
Salón de Belleza
Jupiter
Una storia
What Belongs to Others
Until the Day Ends
Eklipse
Goede editie.
Zijn er tweakers die wel eens een voorstelling van de "Keuze van Koolhoven" bezoeken? Daarbij vertelt regisseur Martin Koolhoven zo'n anderhalf uur over een bepaald thema met voorbeelden uit diverse films uit de geschiedenis en aansluitend wordt een film uitgezonden in dat thema. Het is een beetje een vervolg op de Kijk van Koolhoven, een tv-programma dat een aantal jaren terug is uitgezonden.
Afgelopen vrijdag zijn wij naar zo'n avond geweest. Het onderwerp was AI en de film was Her. Dat is toevallig één van mijn favorieten en we hebben ons prima vermaakt. Het enthousiasme van Koolhoven was ook live erg aanstekelijk en het was fijn Her weer eens te zien waarbij mij wederom de briljante vormgeving van de film weer opviel. Het is zelden dat er in een film die in een nabije toekomst speelt zo'n aandacht is gegeven aan hoe mensen zich kleden en hoe hun interieur er uit ziet.
Afgelopen vrijdag zijn wij naar zo'n avond geweest. Het onderwerp was AI en de film was Her. Dat is toevallig één van mijn favorieten en we hebben ons prima vermaakt. Het enthousiasme van Koolhoven was ook live erg aanstekelijk en het was fijn Her weer eens te zien waarbij mij wederom de briljante vormgeving van de film weer opviel. Het is zelden dat er in een film die in een nabije toekomst speelt zo'n aandacht is gegeven aan hoe mensen zich kleden en hoe hun interieur er uit ziet.
Dank je wel voor de tip! Deze is me ontgaan. Ik heb net de trailer op YouTube bekeken. Ergens denk ik dat ik het toen wel had gezien, het is echter niet blijven "hangen". Ik was waarschijnlijk niet klaar (lees: niet genoeg levenservaring?) om het te waarderen. Ik zet het direct op mijn lijst.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:56:
Graag gedaan
In ieder geval die Oasis film draait zelfs nu al in de bioscoop in NL.autje schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:02:
Aanraders van het film festival van Venetië:
Possible Love
NAZA
Wild Horse Nine
Back to Buenos Aires
Woman Unknown
DAU
Primetime
The Color of the Sun
Les Indes
Salón de Belleza
Jupiter
Una storia
What Belongs to Others
Until the Day Ends
Eklipse
Goede editie.
Een collega van mij heeft het vaak over Koolhoven en is volgens mij wel eens naar zoiets geweest.D-e-n schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:22:
Zijn er tweakers die wel eens een voorstelling van de "Keuze van Koolhoven" bezoeken? Daarbij vertelt regisseur Martin Koolhoven zo'n anderhalf uur over een bepaald thema met voorbeelden uit diverse films uit de geschiedenis en aansluitend wordt een film uitgezonden in dat thema. Het is een beetje een vervolg op de Kijk van Koolhoven, een tv-programma dat een aantal jaren terug is uitgezonden.
Ook bedankt voor de tip! Deze ken ik ook niet en het is zelfs beschikbaar op YouTube. Zet het ook mijn lijst. Maar ik heb een fragment bekeken en het doet me direct denken aan een andere klassieker: Dad's Army. De stiekeme insteek over het Britse Imperialisme is een erg interessante punt. Ik zal er op letten.wmterhaar schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:51:
[...]
Mooie recensie! Toch wel mijn favoriete Kubrick-film, echt een meesterwerk en "Your men died wonderfully!" is één van de beste filmquotes die ik ken. Ook wel een grote inspiratie voor het beste en laatste seizoen van Blackadder.
Ook een favoriet en een beetje op dezelfde lijn is The Life and Death of Colonel Blimp van Powell & Pressburger. Dat was bedoeld als een propagandafilm om het Engelse leger duidelijk te maken dat van die Eerste Wereldoorlog "jolly nice battle!" toestanden tegen de nazi's echt niet meer konden, maar stiekem hebben Powell & Pressburger er een heel aanklacht van het Britse Imperialisme van gemaakt. De hoofdpersoon is tegelijk de personificatie daarvan, maar toch iemand met voor wie je sympathie krijgt. En die film is zoals veel van P&P in glorieuze Technicolor.
En ook je opmerking over Blackadder is treffend. Toen ik de recensie over Paths of Glory schreef, moest ik ook aan die serie denken en met name ook het laatste seizoen. Het zo absurde van de Eerste Wereldoorlog dat het komisch wordt. Een van de voorbeelden: heroverd gebied. En ook de aflevering Flanders Pigeon Murderer is hilarisch.
Maar de klapper is toch wel de laatste aflevering en met name de laatste scenes. Je voelt iets aankomen. Een punchline. Nog 1 hilarische scene met Baldrick en Blackadder: "a cunning plan as cunning as a fox who's just been appointed Professor of Cunning at Oxford University?" Nee het werd een sloopkogel. Een sloopkogel die de lach en joligheid in me wegsloeg, vermorzelde, verpletterde. Hun gedachtes, hun levens, hun grappen, hun bekommeringen, hun liefdes, hun menselijkheid, hun waardigheid werden gedempt in een alles verzwelgende zwarte gat van geweld en zinloosheid genaamd oorlog. Zelfs met Captain Darling kon je meeleven.
Als je met die gedachte aan de Meense Poort in Ieper staat, en daar de namen ziet staan van die mannen en jongens... dan is het lastig om niet met hun mee te voelen. Laat staan een traan te laten. Zoveel levens zo abrupt beindigt in naam van wat? Om Captain Darling's laatste aantekening in zijn dagboek te quoten: "Bugger.."
[ Voor 0% gewijzigd door TekkenLord op 13-09-2026 13:40 . Reden: spelfouten en zinnen corrigeren ]
Sheep Detective
als je denkt life sucks, ga dan lekker deze film kijken, de film gaat over een schapenherder die vermoord is. De schapen gaan deze “who done it “ oplossen
Schapen : altijd blij 😍
als je denkt life sucks, ga dan lekker deze film kijken, de film gaat over een schapenherder die vermoord is. De schapen gaan deze “who done it “ oplossen
Schapen : altijd blij 😍
Ik zou het doen!
Let op:
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.

:strip_exif()/f/image/oOQ2DUWCqLrinyUYBH6BL1ul.jpg?f=fotoalbum_large)