AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
| Late Shift (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.7 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 92 min | MPAA: N/A Soms geeft een film je niks nieuws maar wel een dieper begrip. Van iets wat je al wist, maar waar je niet vaak genoeg bij stilstaat. De Zwitserse film Heldin (minder interessant getiteld Late Shift in internationele distributie) is er zo eentje. De film volgt Floria (Leonie Benesch), een zuster die de laatste dagdienst moet draaien op een volle ziekenhuisafdeling. Het format van Heldin is simpel; de camera volgt Floria tijdens haar ronde langs een serie patienten en houdt vooral de focus op haar. De patienten zijn niet het onderwerp, maar slechts figuranten die moeten duidelijk maken hoe zwaar Floria (en haar miljoenen collega's wereldwijd) het hebben in een essentieel maar ondergewaardeerd beroep. Benesch is spectaculair in haar professionele, stoicijnse en toch diep menselijke houding. Een paar weken geleden zag ik I Swear, ook een film over een 'gewoon' mens dat alledaagse heldhaftigheid laat zien. Maar waar ik bij I Swear soms het gevoel had te kijken naar een karikatuur, zie je hier een persoon van vlees en bloed. Iemand die onder exceptioneel zware omstandigheden afwisselend de rug recht houdt, meebuigt en ja, ook barsten vertoont. Ik kan niet het oordeel van mijn waarde collega reviewer hierboven onderschrijven dat dit de beste film van het jaar is, maar zeker hoog in mijn top 10. Aanrader. | |
These are my principles. If you don't like them, I have others.
| Untitled Peaky Blinders Film (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Crime, Drama, History | Runtime: N/A | MPAA: N/A Net gezien. Tegenvaller. Hoe proppen we 10 afleveringen van de serie in bijna 2 uur. Geen spanning en veel sentimenteel geneuzel. Jammer. | |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.7 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 92 min | MPAA: N/A That escalated... quickly. Late Shift is een realistischere en Zwitserse variant op The Pitt, zonder Dr. Robinavitch en Dr. Langdon. Die zijn in deze film ook niet nodig, want Leonie Benesch rent door de gangen alsof ze het al jaren doet. De grote vijand is een beetje zoals in Jaws: omdat je 'm niet direct ziet, maar wel de aanleiding ernaartoe meekrijgt, geeft het een opbouw die in veel films van tegenwoordig grotendeels ontbreekt. Het overbrengen van die constante spanning is goed gedaan en dat ze dit doen met iemand die duidelijk competent is (zie hoe ze een naald aanlegt) maakt het nog beter (en treuriger). Moraal van het verhaal? Bestel je pepermuntthee via Thuisbezorgd. | |
Dat zit wel Schnorr.
[ Voor 6% gewijzigd door Elvhenk op 21-03-2026 09:09 ]
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.7 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 92 min | MPAA: N/A Ondertussen ook gekeken dus bij deze mijn review. Plot van het film is ondertussen wel duidelijk denk ik. Deze film volgt een verpleegster genaamd Floria tijdens een avonddienst. De film laat precies zien hoe stressvol dit werk kan zijn zoals het er waarschijnlijk in het echt ook aan toe kan gaan, zonder over-de-top Hollywood drama. De achterliggende boodschap hier is: "We komen steeds meer verpleegsters te kort". Waar de film 'Das Lehrerzimmer' nog iets van een plot had lijkt deze film dat niet echt te hebben. De hele film is de dienst van Floria. Ondanks dat wel enorm genoten van de film. Erg goede productie met fantastische acteerprestaties van Leonie Benesch. | |
Ik hoor zelf het verschil niet zo goed, kan het beide niet heel goed verstaan. Heb dus gekeken met ondertiteling. Maar de versie die ik keek zegt dat de audiotrack als taal de-CH heeft. Dat is Zwitsers Duits als ik Google moet geloven.Elvhenk schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:41:
Was de audio van Heldin in Zwitsers Duits? Ik bekeek de trailer en die was voor mij in Hochdeutsch, zoals IMDb het mij hier in Duitsland altijd graag voorschotelt.
[ Voor 11% gewijzigd door WernerL op 21-03-2026 10:45 ]
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
Helaas hoor ik de verschillen in Engelse accenten (en best wel veel daarvan eigenlijkElvhenk schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:41:
Was de audio van Heldin in Zwitsers Duits? Ik bekeek de trailer en die was voor mij in Hochdeutsch, zoals IMDb het mij hier in Duitsland altijd graag voorschotelt.
Kijkers zoals ondergetekende Tatorten er daarom gewoon een Engelse ondertiteling bij
Belachelijk om dat als Nederlander te doen, gezien de gedeelde achtergrond van de taal? Jazeker. Shit happens.
Ook in deze film!
Dat zit wel Schnorr.
Zo zie je maar, ook normale Duitsers verstaan de Zwitsers niet.
Dit is de trailer in Originalfassung:Dus wel duidelijk Zwitsers-Duits te horen, maar zo te merken heeft Benesch verstandig genoeg zich niet gewaagd aan een Zwiters-Duits accent.Elvhenk schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:41:
Ik heb ook ooit gehoord dat Arnold Schwarzenegger zichzelf niet mocht nasynchroniseren toen hij dat aanbood, omdat zijn Oostenrijkse accent te lastig gevonden werd. En mensen waren al gewend aan de vaste stemacteur.
Folkhorrorfilm Des Teufels Bad die zich afspeelt in het verleden, diep in het Oostenrijkse platteland heeft het meest onmogelijke Duitse dialect dat ik ooit heb gehoord. Werkelijk geen woord van verstaan.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
Ja, boeiend, he, dat het allemaal toch een soort Duits is. Als ze in deze omgeving plat praten, is het een soort Limburgs. Ik had vroeger wel eens Oostenrijkse klanten aan de telefoon: oogjes dicht en heel goed luisteren. En dan deden ze nog hun best.wmterhaar schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:30:
[...]
Dit is de trailer in Originalfassung:
[YouTube: HELDIN - Officiële NL trailer]
Dus wel duidelijk Zwitsers-Duits te horen, maar zo te merken heeft Benesch verstandig genoeg zich niet gewaagd aan een Zwiters-Duits accent.
Ik heb ook ooit gehoord dat Arnold Schwarzenegger zichzelf niet mocht nasynchroniseren toen hij dat aanbood, omdat zijn Oostenrijkse accent te lastig gevonden werd. En mensen waren al gewend aan de vaste stemacteur.
Folkhorrorfilm Des Teufels Bad die zich afspeelt in het verleden, diep in het Oostenrijkse platteland heeft het meest onmogelijke Duitse dialect dat ik ooit heb gehoord. Werkelijk geen woord van verstaan.
[YouTube: Des Teufels Bad - Trailer]
Die bovenste trailer is niet hetzelfde als die ik zag op IMDb. Daar zat sowieso geen Frans in. Benesch spreekt inderdaad heel keurig Duits.
Ik heb hem ook met Engelse ondertiteling gekeken.Stukfruit schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:59:
[...]
Helaas hoor ik de verschillen in Engelse accenten (en best wel veel daarvan eigenlijk) beter dan die van het Duits, maar het leek inderdaad Zwitsers Duits en wat Frans zoals hierboven geschreven.
Kijkers zoals ondergetekende Tatorten er daarom gewoon een Engelse ondertiteling bij
Belachelijk om dat als Nederlander te doen, gezien de gedeelde achtergrond van de taal? Jazeker. Shit happens.
Ook in deze film!
Maar goed, ik denk zelfs in het Engels dus dat komt vrij natuurlijk
De keren dat ik een engelstalige film met NL ondertitels kijk erger ik me zonder uitzondering wild. Je mag op zijn best hopen dat het letterlijk correct vertaald is maar vergeet het idioom maar, daar zitten vrijwel altijd hopeloze fouten in. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de ondertitelaars dat beter doen met Duits. Maar goed, dat geldt in principe net zo goed voor Engelse ondertitelaars die Duits interpreteren.
[ Voor 23% gewijzigd door Dr. Strangelove op 21-03-2026 17:01 ]
Het chaotische is juist ook de charme van de film. Daarbij vond ik de acteurs helemaal niet houterig.Flabergasted schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:16:Genereer je eigen UBB code review
Good Luck, Have Fun, Don't Die (2025) [Afbeelding: Good Luck, Have Fun, Don't Die (2025)] Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 134 min | MPAA: R Gooi een mix van de series; Black Mirror, Electric Dreams en "Love,Death,Robots" bij elkaar, een snufje plot van The Terminator toevoegen en je komt een heel eind qua verhaal met deze film.
Jammer dat het een chaotisch geheel is geworden met tenenkrommende dialogen en houterige acteer prestaties.
De film doet erg zijn best om een cult klassieker te worden, maar faalt daarin helaas jammerlijk.spoiler:Al is de referentie naar Toy Story dan nog wel een glimlachje waard.De eind scenes met het kind en zijn pathetische teksten, zijn al helemaal amateur toneel.
Bespaar je de tijd en kijk liever nog eens een aflevering van Black Mirror.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]4 / 10
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
| Burn After Reading (2008) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Comedy, Crime, Drama | Runtime: 96 min | MPAA: R Plot klonk wel geestig, prima recensiescores en een cast met o.a. George Clooney en Brad Pitt dus let’s go! Maar 1,5u later snap ik niet waar ik nou naar heb gekeken. De verhaallijn(en) gingen alle kanten op. De schreeuwerige rol van John Malkovich werkte ook op m’n zenuwen Voorzichtig lachje gehad om Brad Pitt, maar verder was dit niet mijn ding. | |
| Predator: Badlands (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.3 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 107 min | MPAA: PG-13 Afgelopen week heb ik Predator: Badlands gekeken en eerlijk gezegd weet ik na afloop nog steeds niet wat ik ervan moet vinden. Het leek me al een lange tijd een leuke film, gewoon weer eens een nieuwe Predator-film. Maar ik weet gewoon niet zo goed wat ik ervan moet denken; hij is zeker niet slecht, maar het is gewoon zo anders dan we gewend zijn van Predator. De film laat de kant zien vanuit de Predators zelf en dat vond ik op zich nog best wel leuk gedaan, hierdoor had je een unieke film. Het is weer eens wat anders dan je normaal gewend bent van deze reeks, maar tegelijk voelde het daardoor ook allemaal wat apart en vaag aan. Het had voor mij gewoon niet dat echte Predator-gevoel waar je op hoopt als je zo'n film aanzet. Ik bleef er na de aftiteling dan ook een beetje dubbel in staan. Het was leuk om eens een andere kant van die wereld te zien, maar echt overtuigen deed het me niet. Het is zo’n film waar ik niet echt een mening over kan geven, behalve dat ik er gewoon meer van had verwacht. ![]() | |
[ Voor 3% gewijzigd door G_Dragon op 22-03-2026 09:19 ]
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
| Project Hail Mary (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 156 min | MPAA: PG-13 Niet een hele lange review in verband met spoilers. Ik had het boek nog niet gelezen. De film kun je vergelijken met The Martian met een Interstellar twist. Interstellar vind ik nog steeds de beste scifi film ooit gemaakt qua verhaal, sfeer, SFX en vooral muziek. The Martian is vooral leuk omdat het redelijk realistisch is en een techneut in een Robinson setting toont. Deze film lijkt op beiden. Het verhaal vind ik wat ver gezocht. The alien Rocky is geweldig, Ryan Goslin ook, perfect gecast. De 2.5 uur zijn zo om, nooit een saai moment. Van mij een 8. Prima vermaakt en dit is gewoon een solide scifi film. | |
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
| Hoppers (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Animation, Adventure, Comedy | Runtime: 105 min | MPAA: PG Deze film heet blijkbaar Jumpers hier in Nederland. Het gaat vooral over bevers. Zie het een beetje als Pixars versie van Avatar, maar met een slechterik die burgemeester is en belang heeft om de natuur om zeep te helpen, en dieren in plaats van Na’vi. Ik heb me prima vermaakt, het is grappig en goed gemaakt en zit vol types. Het is geen top Pixar, dus een zeven is op z’n plaats. | |
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
| Rebel Without a Cause (1955) | ![]() |
| Tweakers: 10 | IMDb: 7.6 | Genre: Drama | Runtime: 111 min | MPAA: PG-13 We hebben er weer één: een film uit de tijd van de Hays Code met subtekst. Nou ja, eigenlijk wel dé film met subtekst. Ik kende de reputatie van de film en ik had ook al Johnny Guitar van Nicholas Ray gezien, maar nog was ik onder de indruk van alle dubbele lagen. Het is ook gewoon leuk alles dubbelzinnig op te vatten wat dubbelzinnig op te vatten valt, ook als het misschien iets te ver gaat. Laat ik dat eens doen. Wel spoilers voor een film uit 1955. Onder de openingstitel zien we Jim Stark (James Dean) stomdronken op straat liggen met een opwindkuikentje. Hij wordt naar het politiebureau gebracht, want hij heeft ook met iemand gevochten. Daar ontmoeten we de sympathieke agent Ray (Edward Platt). Die weet Jim er van te overtuigen het er maar eens allemaal uit te gooien. De man met wie Jim gevochten heeft, heeft hem 'chicken' genoemd. Dat wordt vertaald als lafaard en dat zit er ook in - niet durven laten zien wie je bent - maar er wordt duidelijk ook iets anders mee bedoeld. Jim wil zichzelf zijn en vooral nooit zo worden als zijn vader Frank. In dé sleutelmonoloog van de film vertelt Jim dit: En agent Ray weet het: een begrijpend knikje en Jim mag hem altijd bellen, dag en nacht. Jims ouders komen hem ophalen en het blijkt dat ze telkens verhuizen in nog een verhelderende conversatie: Naar mijn idee is ma Carol (Ann Doran) hier een soort stand in voor de hele samenleving. Verder in het politiebureau: John 'Plato' Crawford (Sal Mineo), een andere onhandelbare jongen, een jongere versie van Jim. Ray vraagt waarom hij Plato genoemd wordt en de meegekomen huishoudster (Marietta Canty) zegt: "Nou, dat is een *Griekse* filosoof...", waarop Plato zijn hoofd afdraait en Ray het afkapt, zo van ik begrijp het. De hele jarenvijftigsamenleving is natuurlijk ook een schaduwspel van wat er werkelijk aan de hand is. De andere rebelse tiener is Judy (Natalie Wood), die daddy issues heeft. Later zien we haar haar vader zelfs op de mond kussen. Zij is de officiële love interest van Jim, Plato de echte. Jim moet de volgende dag naar zijn nieuwe high school (Dean was 24 en draagt ook nog pakken, dus hij ziet er echt veel te oud uit voor een middelbare scholier, maar soit.) Buiten ziet hij Judy en hij vraagt om ze met hem meegaat. Maar ze gaat liever met Buzz Gunderson (Corey Allen) en zijn gang van stoere mannen, waaronder een piepjonge Dennis Hopper, mee. Er zijn meteen bad vibes tussen de bende van Buzz en Jim. Jim komt aan bij school en loopt over het schoollogo in de grond. Dat mag niet. Klein dingetje, maar weer: Jim is anders en weet de regels niet. Pluto zit ook op de school en loert naar Jim met een spiegeltje in de deur van zijn kastje, waar ook een foto van een knappe acteur op zit. Er blijkt deze dag een uitstapje naar het planetarium gepland te zijn. Jim gaat niet mee met de bus, maar met zijn eigen auto. Weer: Jim rolt anders. Griffith Observatory, dat planetarium van Los Angeles zit echt in tientallen films, maar Rebel without a Cause is de enige die ik me voor de geest kan halen waar het daadwerkelijk als planetarium gebruikt wordt. Bij de sterrenbeelden krijgen we eerst Cancer (Kreeft) en de camera zoemt in op de pestkoppen van Buzz' bende. Bij de Stier gaan we naar Jim. Die begint keihard te loeien: hij is geen laf kuikentje, maar een viriele stier! Na afloop heeft Jim eerst een gesprekje met Plato. Die wijst op een leegstaande villa op loopafstand van het planetarium. Kunnen ze wel een keer samen heen gaan. Buzz, Judy en de rest van de gang wachten ook Jim op. Ze steken de banden van zijn auto lek en noemen hem weer 'chicken'. Uiteindelijk daagt Buzz in de meest freudiaanse scene van de film Jim uit voor een messengevecht. Lange, harde lemmeten klappen uit stiletto's. Regels: niet helemaal er in steken, alleen met de punt krassen. Jim wint. Het respect - of is het meer dan respect? - van Buzz is gewonnen en hij nodigt Jim uit voor de chickie run op de klif in de nacht. Jim gaat eerst naar huis, waar hij zijn vader op zijn knieën in het meest lullige bloemetjesschort denkbaar aantreft. Een waarlijk gebroken man. Er volgt weer een heftige discussie tussen Jim en zijn vader: Jim drinkt ook een aantal keren heel gulzig melk uit een glazen fles. Op naar de beroemde chickierunscene. Je kent hem ongetwijfeld. Merk ook op dat Jim zijn saaie bruine pak heeft ingewisseld voor de beroemde rode jas. Die heeft hij ook aan in het begin. Zijn camouflage is uit en hij toont zichzelf. Vooraf nog wel even dit gesprekje: Bloeit hier iets op? Maar goed, dat is van korte duur. Buzz nam te veel risico en gaat over de rand van de klif. Jim springt op tijd. Hij leeft nog, maar is wel de chicken. Voorteken! Iedereen op de vlucht. De bende laat Judy achter, dus die gaat met Jim en Plato mee. De oplossing van de ouders van Jim is om maar weer te verhuizen, waarop Jim heel boos wordt. Jim besluit naar agent Ray te gaan, maar die is niet op het politiebureau, dus uiteindelijk doet hij niets. Voor dat hij vertrekt (geloof ik, ik ben de exacte plek van deze scene even kwijt wegens te lang doen over dit stuk, maar hij is erg belangrijk) doet Plato Jim nog openlijk een aanzoek in een scene waarvan ik nog steeds niet kan geloven dat hij door de censuur is heen gekomen: Jim is hier toch weer een lafaard en wijst het af. Nadat hij onverrichter zaken terug komt van de politie, wacht Judy hem op. Ze besluiten naar de leegstaande villa te vluchten, want Jim wil zeker niet meer naar huis. De bende van Buzz heeft Jim het politiebureau binnen zien gaan en denkt dat hij verraad heeft gepleegd. Ze willen verhaal halen. Ze onderscheppen Plato, die het adres van Jim heeft. Ze gaan er heen en binden een levende kip aan de deur. Jim is al weg, dus pa Stark vindt hem. Hij is natuurlijk ook de grootste chicken. Plato vermoedt dat Jim en Judy naar de villa zijn gegaan. Hij gaat ze achterna, maar niet nadat hij thuis een pistool heeft opgehaald. In de villa is er een moment van rust. Jim, Judy en Plato verbeelden zich een toekomst samen. Ze zullen vooral nooit kinderen nemen. Plato valt uiteindelijk in slaap met zijn hoofd op Jims schoot. Jim en Judy laten Plato slapen en gaan de villa verkennen en zoenen uiteindelijk. Dan komt de bende er aan. Ze maken Plato wakker. Hij schiet een bendelid neer en vlucht naar het planetarium. Jim en Judy gaan achter hem aan, net als de andere bendeleden. Plato vlucht het planetarium binnen. Inmiddels is daar de politie, inclusief agent Ray, ook gearriveerd. Jims ongeruste ouders zijn ook mee. Jim gaat Plato achterna het planetarium in. Hij probeert Plato te overtuigen zijn pistool aan hem te geven, maar dat wil Plato niet. In ruil voor het rode jasje mag Jim het wel even vasthouden. Als Plato even is afgeleid door de glorie van het jasje, haalt Jim snel het patroon uit het pistool alvorens het terug te geven. Jim weet Plato ook te overtuigen naar buiten te gaan, 'to come out'. Geen idee of dat in de jaren vijftig al zo gebruikt werd, maar zoals gezegd: ik ga voor maximale dubbelzinnigheid. Plato wil dat wel, maar dan moeten wel de schijnwerpers lager, 'the lights are too bright'. Agent Ray regelt dat natuurlijk. Plato komt naar buiten, maar als de politie het pistool ziet, wordt hij natuurlijk alsnog neergeschoten. Dit is het moment dat Jim breekt. Toch maar een chicken, toch als zijn vader. Hij rent naar Judy, geeft haar een zoen en zegt: Pa en ma Stark kijken elkaar gelukzalig aan. Einde. Ik moet zeggen: dat neppe happy end kwam wel bij me binnen. De hele film zat ik te kijken van: "Oh god, nee, zo dik kunnen ze het er niet op leggen" en "Dit is camp van de hoogste orde." Het is melodrama van de hoogste orde, inclusief het bijbehorende grote acteren, James Dean voorop. Het bekendst is misschien wel de "You're tearing me apart!" scene, later nog gekopieerd door Tommy Wiseau. (Ik merk nu dat pa hier zegt dat hij vroeger ook helemaal los ging, wat ook weer dubbelzinnig opgevat kan worden.) Maar uiteindelijk is het toch een heel duistere film over hoe het was om als homo- of biseksuele man op te groeien in de jaren vijftig. En dat het ondanks de enorme censuur - het tonen van tweepersoonsbedden was zelfs verboden - toch gelukt is die film te maken en dat die iconisch geworden, mag een triomf heten. (Gezien in Lab111) | |
| Shelter (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.4 | Genre: Action, Thriller | Runtime: 107 min | MPAA: R Jason Statham speelt Jason Bourne. Deze film is echt gewoonweg een kopie van de Bourne films. Weinig origineel. | |
| Serpico (1973) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.7 | Genre: Biography, Crime, Drama | Runtime: 130 min | MPAA: R Een film gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Frank Serpico was een politieagent in New York, die enorme corruptie binnen het korps aan de kaak stelde. Gemaakt door meesterregisseur Sidney Lumet en Al Pacino in zijn gouden periode, hetzelfde duo dat twee jaar later de absolute kraker en één van mijn favoriete films Dog Day Afternoon afleverden. Dus dan moet dit ook wel een topfilm zijn, toch? Dat valt een beetje tegen. Niet dat het een slechte film is. Het eerste deel is zelfs echt goed. We leren Serpico kennen als een atypische agent, een beetje een hippie met een brede culturele interesse - hij gaat zelfs op ballet - en een groot charisma. Hier kan Al Pacino helemaal zijn ei kwijt. Maar in het tweede deel wordt het voorspelbaar. Serpico blijft maar tegen corruptie aanlopen en wil dat er wat aan gedaan wordt. De korpsleiding komt echter zelf voort uit het systeem en stopt alles in de doofpot. De burgemeester kan zich op dit moment geen ruzie met de politie veroorloven. Serpico raakt steeds verder geïsoleerd en raakt ook verbitterd, wat hij afreageert op zijn vriendin. Oké, dat is hoe dat soort dingen gaat, maar het is toch allemaal net te veel de bekende weg, zeker omdat het patroon "Serpico wil overplaatsing naar ander district dat niet corrupt zou zijn, maar het blijkt net zo of nog veel corrupter dan het vorige" net iets te vaak herhaald wordt. (Gezien in FilmHallen) | |
| The Amityville Horror (2005) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.9 | Genre: Horror | Runtime: 90 min | MPAA: R Een gezin betrekt een spookhuis en krijgt al snel te maken met boze geesten die het vooral op dochterlief en vader hebben gemunt. Gebaseerd op een zogenaamd waargebeurd verhaal dat in de jaren '70 heeft plaatsgevonden en een remake van de gelijknamige film uit 1979. Wat meteen opvalt is de flashy, hoofdpijn-opwekkende cinematografie a la Man of Fire en Domino, en dat de film stevig afwijkt van het originele verhaal. Alles gebeurt in een sneltreinvaart en regisseur Douglas trekt zo'n beetje elk horrorcliché uit de kast om zijn film spannend te maken, maar faalt hierin hopeloos. Het acteerwerk van Ryan Reynolds, Melissa George en de zeer korte rol van Philip Baker Hall was nog best aardig, maar de muziek van componist Steve Jablonsky was te nadrukkelijk aanwezig. Dat deze film door Michael Bay is geproduceerd mag dan ook geen verrassing zijn, aangezien het alle trademarks van een Bay-film heeft. Een gemiste kans om op het einde het spookhuis niet te laten exploderen, gevolgd door helikopters die voor een ondergaande, oranje zon vliegen. Het origineel is ook geen hoogvlieger, maar nog altijd beter dan deze schreeuwerige remake. | |
| Deep Rising (1998) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.1 | Genre: Action, Adventure, Horror | Runtime: 106 min | MPAA: R Een groep huurlingen en de crew van de boot die hen vervoert gaan aan boord van een gigantisch cruiseschip om de boel leeg te roven, maar er wacht ze een onaangename verrassing wanneer blijkt dat de boot grotendeels verlaten is en er geen spoor is van alle passagiers. Al snel blijkt er iets niet pluis te zijn en moeten ze - samen met een handjevol overlevenden - vechten voor hun leven tegen uit de kluiten gewassen zeewormen. Deep Rising is een vermakelijke, campy actiehorror die te vergelijken is met films zoals Aliens en Predator. Het acteerwerk van o.a. Treat Wiliams, Famke Janssen, Anthony Heald, Wes Studi, Jason Flemyng en Djimon Hounsou is prima en de acteurs weten in wat voor soort film ze zitten. Kevin J. O'Connor was wel een beetje irritant aanwezig en is een acteur die vaker voor dit soort comic relief-relief rollen wordt gecast. De special effects van Rob Bottin (The Thing, Total Recall) mogen er zijn, al wordt zijn werk wel wat overschaduwd door verouderde cgi. Jerry Goldsmith verzorgde de spannende soundtrack, al zou ik dit niet tot zijn beste werk rekenen. Deep Rising is niets grensverleggends, maar wel goed voor 100 minuten vermaak. | |
Deep Rising, die heb ik nog gezien in de lokale All Night Horror marathon. Heerlijke campy creature featureP-Rock schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:16:Genereer je eigen UBB code review
The Amityville Horror (2005) [Afbeelding: The Amityville Horror (2005)] Tweakers: N/A | IMDb: 5.9 | Genre: Horror | Runtime: 90 min | MPAA: R Een gezin betrekt een spookhuis en krijgt al snel te maken met boze geesten die het vooral op dochterlief en vader hebben gemunt. Gebaseerd op een zogenaamd waargebeurd verhaal dat in de jaren '70 heeft plaatsgevonden en een remake van de gelijknamige film uit 1979. Wat meteen opvalt is de flashy, hoofdpijn-opwekkende cinematografie a la Man of Fire en Domino, en dat de film stevig afwijkt van het originele verhaal. Alles gebeurt in een sneltreinvaart en regisseur Douglas trekt zo'n beetje elk horrorcliché uit de kast om zijn film spannend te maken, maar faalt hierin hopeloos. Het acteerwerk van Ryan Reynolds, Melissa George en de zeer korte rol van Philip Baker Hall was nog best aardig, maar de muziek van componist Steve Jablonsky was te nadrukkelijk aanwezig. Dat deze film door Michael Bay is geproduceerd mag dan ook geen verrassing zijn, aangezien het alle trademarks van een Bay-film heeft. Een gemiste kans om op het einde het spookhuis niet te laten exploderen, gevolgd door helikopters die voor een ondergaande, oranje zon vliegen. Het origineel is ook geen hoogvlieger, maar nog altijd beter dan deze schreeuwerige remake.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]5 / 10 Genereer je eigen UBB code review
Deep Rising (1998) [Afbeelding: Deep Rising (1998)] Tweakers: N/A | IMDb: 6.1 | Genre: Action, Adventure, Horror | Runtime: 106 min | MPAA: R Een groep huurlingen en de crew van de boot die hen vervoert gaan aan boord van een gigantisch cruiseschip om de boel leeg te roven, maar er wacht ze een onaangename verrassing wanneer blijkt dat de boot grotendeels verlaten is en er geen spoor is van alle passagiers. Al snel blijkt er iets niet pluis te zijn en moeten ze - samen met een handjevol overlevenden - vechten voor hun leven tegen uit de kluiten gewassen zeewormen. Deep Rising is een vermakelijke, campy actiehorror die te vergelijken is met films zoals Aliens en Predator. Het acteerwerk van o.a. Treat Wiliams, Famke Janssen, Anthony Heald, Wes Studi, Jason Flemyng en Djimon Hounsou is prima en de acteurs weten in wat voor soort film ze zitten. Kevin J. O'Connor was wel een beetje irritant aanwezig en is een acteur die vaker voor dit soort comic relief-relief rollen wordt gecast. De special effects van Rob Bottin (The Thing, Total Recall) mogen er zijn, al wordt zijn werk wel wat overschaduwd door verouderde cgi. Jerry Goldsmith verzorgde de spannende soundtrack, al zou ik dit niet tot zijn beste werk rekenen. Deep Rising is niets grensverleggends, maar wel goed voor 100 minuten vermaak.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7.5 / 10
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
| Met Oprechte Deelneming (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 86 min | MPAA: N/A Ze hebben een blik bekende Nederlandse acteurs voor deze film open getrokken. Ik verwachtte dan ook een tenenkrommende film, maar het was eigenlijk best een menselijke film met herkenbare situaties. De film is wat mij betreft bijna net zo goed als, en vergelijkbaar met, Drie Dagen Vis. Kudos aan Tara Hetharia voor haar overtuigende hoofdrol in dit kleine televisiedrama. | |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 156 min | MPAA: PG-13 Gisteravond in de IMAX Leidsche rijn gezien en ik heb er erg van genoten! De eerste 1,5 uur van de film is echt helemaal briljant. Het is echt geweldig hoe die film je betrokken maakt bij de samenwerking om de wereld te redden en hoe ze stukje bij beetje het antwoord vinden en samen uitvoegelen hoe ze samen moeten werken. Ik was met een vriend en had hem de opdracht gegeven geen trailer te bekijken, want die spoilt wat mij betreft veel teveel (dingen die ik heel leuk vond om in het boek tegen te komen) Het laatste deel (vanaf/na het 'vissen') vond ik wel wat minder sterk en het einde was ook een beetje langdradig. Maar al met al toch echt een dikke goed. En leuk om eens de Utrechtse Imax te zien. Die krijgt van mij een 7 | |
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
| Ready or Not 2: Here I Come (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Comedy, Horror, Thriller | Runtime: 108 min | MPAA: R Had deel 1 al een tamelijk idioot plot, deel 2 doet daar nog een paar schepjes bovenop. Maar goed: Samara Weaving, Kathryn Newton en Sarah Michelle Gellar. Sign me on right now. Samara is de laatste jaren echt lekker bezig in het horror / thriller genre. Kathryn is geloofwaardig genoeg als haar jongere zusje, en heeft ook vaker met dit bijltje gehakt. (The Society, Abigail) Elija Wood speelt letterlijk advocaat van de duivel. Grootste verrassing voor mij was de acteur die Titus speelt. Ik ken hem als Dr, Jack Abbott in The Pitt, hier speelt hij de erfgenaam van een rijke stinkerd die zich ontpopt tot psychopaat. Totaal ander karakter, maar ook dit doet hij met verve. De film zelf is zo voorspelbaar als een horor maar kan worden, al neemt deze zichzelf ook weer niet te serieus. Ik denk dat de cast ook wel lol gehad heeft met sommige scenes. Bijvoorbeeld het schaduw gevecht tussen Grace en Francesca. Beiden pepperspray in de ogen, dus ze zien voor geen meter waar de ander is. En dan in het wilde weg om zich heen slaan | |
Ik ga niet eens de moeite schrijven om zelf een review te plaatsen. Ben het volledig met je eens. Zonde van mijn tijdMotorBeast schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 00:22:Genereer je eigen UBB code review
Untitled Peaky Blinders Film (2026) [Afbeelding: Untitled Peaky Blinders Film (2026)] Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Crime, Drama, History | Runtime: N/A | MPAA: N/A Net gezien. Tegenvaller. Hoe proppen we 10 afleveringen van de serie in bijna 2 uur. Geen spanning en veel sentimenteel geneuzel. Jammer.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]5 / 10
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
| Whistle (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.6 | Genre: Horror | Runtime: 100 min | MPAA: R Best snel weer afgezet. Niet de meest slechte film, maar het begon zo snel alweer in voorspelbaarheid en ook de CGI leek flink gedateerd waardoor ik eigenlijk al niet verder wilde kijken. | |
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Wat deed je denken dat het wat kon zijn?ByteMe_ schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:52:Genereer je eigen UBB code review
Whistle (2025) [Afbeelding: Whistle (2025)] Tweakers: N/A | IMDb: 5.6 | Genre: Horror | Runtime: 100 min | MPAA: R
Best snel weer afgezet. Niet de meest slechte film, maar het begon zo snel alweer in voorspelbaarheid en ook de CGI leek flink gedateerd waardoor ik eigenlijk al niet verder wilde kijken.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]4 / 10
Als ik zo het vorige (alleenstaande) werk van de regisseur zie, in combinatie met de synopsis, dan denk ik dat het een beter idee is om aflevering 3 uit seizoen 3 van The Capture op te zetten.
Uiteraard bij aflevering 1 beginnen als je nog niet bij 3 bent
Dat zit wel Schnorr.
| Mission: Impossible - The Final Reckoning (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 169 min | MPAA: PG-13 Tom, gaat het wel goed met je? Want ik maak me wat zorgen over je. Volgens mij neem je het allemaal wat te serieus, kerel. Lighten up, dude. Dik 2 jaar terug was ik nog best aardig voor Dead Reckoning, het eerste deel van de afsluitende Mission: Impossible tweeluik (except, not). Ik vond de film vrij zwaar op de hand maar de actiescenes maakten veel goed. In Final Reckoning moet Ethan Hunt verder zoeken naar de source code van The Entity, de AI die de wereld wil vernietigen. Daarvoor moet hij afreizen naar een gezonken duikboot in de Bering Straat. Tegelijk moet hij ervoor zorgen dat de AI gevangen genomen wordt en daarvoor de source code aan Gabriel (Esai Morales) geven, die door de AI terzijde is geworpen en nu voor eigen team speelt. Als dit ingewikkeld en onlogisch klinkt, same back at ya. Final Reckoning doet zijn uiterste best om de stakes zo hoog mogelijk te maken. Niets anders dan global annihilation is waar Ethan en zijn team tegen vechten. De actiescenes proberen dit te matchen en misschien dat dat op een IMAX scherm dan beter overkomt maar het creeerde hier op de bank vooral een gevoel van depressie en verveling. De betere MI films scoren op de menselijke component, het verhaal is eigenlijk niet relevant, maar het lijkt erop dat Cruise en McQuarry dat uit het oog verloren zijn. Als we de stakes maar steeds verder opvoeren houden we het publiek happy ofzo. Nee. We willen humor en pathos zien en die zijn in de laatste twee films steeds verder naar de achtergrond verdwenen, en vervangen door eindeloze trage en onlogische expositiescenes. De plot holes in deze film zijn tenenkrommend. ‘The AI is fueling the missiles.’ Ok. Waarmee? Misschien downstream van de missiles dan een slang doorknippen? Of een tank lekprikken? Of een afsluiter dichtdraaien en de aansturingskabel van de motor doorknippen? Of legio andere fysieke belemmeringen toepassen die het scenario van deze film onmogelijk maken? Het is slechts 1 voorbeeld van de totale waanzinnigheid waar we gevraagd worden voor te tekenen door Cruise en McQuarry. Uitzoomend, deze film zou dan een afsluiting moeten zijn van de serie (except, not). Dit wordt als excuus gebruikt om een paar keer in het collectieve geheugen te graven en daar wat wat memorabele scenes uit te plukken. Pluspunten voor het gebruik van het karakter William Donloe. Dit werkte goed. Minpunten voor alle andere shit die met name als Mr. Expositions diende, inclusief de idiote rabbit’s foot uit deel 3. Ook minpunten voor het artsy fartsy editing werk waarin met tijdlijnen gesprongen werd; wellicht dat dit werkt in een meer karaktergedreven film maar hier is het gewoon verwarrend. Dus laten we de balans opmaken. Final Reckoning is zeker mijn slechtste film van 2025. Is het ook de slechtste MI? Nee, die eer blijft bij deel 3, die uitblonk in sadisme en stupiditeit. Dus MI sluit af in mineur. Except, not. Het einde van Final Reckoning is nog net geen cliffhanger. En waddayaknow, vorig maand werd duidelijk dat Tom in gesprek is met Chloe Zhao voor een nieuw deeltje. Dat moet dan wel een stuk goedkoper dan de voorgaande twee. Lijkt me prima. | |
Grimdark deel 3 is inderdaad verreweg het dieptepunt. Vergeet ook die irritante shaky cam die veel 2000-2010 actiefilms onkijkbaar maakt niet. Ik zet Rogue Nation nog tussen 3 en deze in, want de grote actiefinale is daar die lelijke cgi onderwater gedoe. Ik heb zelfs een lijstje gemaakt.Dr. Strangelove schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:02:
Dus laten we de balans opmaken. Final Reckoning is zeker mijn slechtste film van 2025. Is het ook de slechtste MI? Nee, die eer blijft bij deel 3, die uitblonk in sadisme en stupiditeit.
Ik snap niet dat Brad Bird niet is gebleven na het geweldige Ghost Protocol en vervangen is door McQuarrie met zijn irritante expositiedumps.
Aan het idiote plot erger ik me dan stukken minder. Naar mijn idee is dat vaak zelfs nudge nudge wink wink humor, bijvoorbeeld door de macguffin the rabbit's foot te noemen. En de vliegtuigfinale was wel echt vet in IMAX, hoor.
[ Voor 24% gewijzigd door wmterhaar op 23-03-2026 10:55 ]
Dergelijke conspiracy theorien staan we niet toe.
[ Voor 95% gewijzigd door tweakduke op 24-03-2026 08:17 ]
Kijk een David Attenborough docu of lees een echt boek over evolutie voordat je je hiermee inlaat alsjeblieft.
[ Voor 15% gewijzigd door Dr. Strangelove op 23-03-2026 15:04 ]
Ik let niet altijd op regisseurs, maar bij enkelen heb ik wel sneller "moet ik zeker kijken". Zoals Guy Ritchie / TarantinoStukfruit schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:01:
[...]
Wat deed je denken dat het wat kon zijn?
Als ik zo het vorige (alleenstaande) werk van de regisseur zie, in combinatie met de synopsis, dan denk ik dat het een beter idee is om aflevering 3 uit seizoen 3 van The Capture op te zetten.
Uiteraard bij aflevering 1 beginnen als je nog niet bij 3 bent
14 mei weer een nieuwe Guy RitchieByteMe_ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:28:
[...]
Ik let niet altijd op regisseurs, maar bij enkelen heb ik wel sneller "moet ik zeker kijken". Zoals Guy Ritchie / Tarantino
In the Grey
[ Voor 11% gewijzigd door Exocet op 23-03-2026 15:37 ]
Dat zit wel Schnorr.
De prequel van die 50 tinten?Stukfruit schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:50:
In the grey vanwege de terugtrekkende haarlijnen?
Nu een 2.5 op IMDB. Vind ik nog hoog. Wat een bizar slechte film. En ik heb wat slechte films gezien.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Had ie niet een of meer razzies gewonnen?Cass Casey schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:12:
Zat me opeens af te vragen of er naast @Stukfruit , @Destiny en ik nog meer mensen de pech hebben gehad het War of the World gedrocht van vorig jaar te hebben ondergaan.
Nu een 2.5 op IMDB. Vind ik nog hoog. Wat een bizar slechte films. En ik heb wat slechte films gezien.
Dat zit wel Schnorr.

Ik ben blij dat ik een stuk van die ellende meuk over kan slaan door de reviews hier
Een bewerking van HG Wells' klassieke sciencefictionroman War of the Worlds uit 1898 , met Ice Cube in de hoofdrol, over de surveillance-industrie, heeft alle prijzen gewonnen bij de 46e jaarlijkse Golden Raspberries, oftewel de Razzie Awards.
De Razzies zijn een parodie op de Academy Awards en vieren elk jaar de meest gênante prestaties van Hollywood, voorafgaand aan de officiële ceremonie in het Oscarweekend.
War of the Worlds won in totaal vijf Razzies: slechtste remake, slechtste acteur, slechtste scenario, slechtste regisseur en slechtste film. Critici kraakten de film af; hij behaalde abominabel lage scores op Rotten Tomatoes.
In een persbericht over de selectie beschreven leden van de Golden Raspberry Foundation, een stemgerechtigd orgaan bestaande uit meer dan 1200 filmliefhebbers, journalisten en professionals uit de filmindustrie uit de VS en de rest van de wereld, de direct-to-video remake van War of Worlds als een "cultklassieker om met afschuw te bekijken" en "een bijna-winnaar van onze trofee van $4,97".
De Razzie-juryleden hebben Ice Cube de prijs voor slechtste acteur toegekend voor zijn rol als surveillance-expert van het ministerie van Binnenlandse Veiligheid in deze film.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
*knip*Dr. Strangelove schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:03:
FFS. Deze is nog ergere bullshit dan die film over gender die een paar weken geleden langskwam.
Kijk een David Attenborough docu of lees een echt boek over evolutie voordat je je hiermee inlaat alsjeblieft.
[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 24-03-2026 08:21 ]
Blijft wel jammer. Ik had echt gehoopt op ijskubus die de aliens te lijf zou gaan met zijn freeze ray.ByteMe_ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:52:
[...]
[Afbeelding]
Ik ben blij dat ik een stuk van die ellende meuk over kan slaan door de reviews hierMaar soms moet ik ook geloven aan kwalitatief minder uitstekende films.
Dan wil je een keer onbehorkte actie en dan ontnemen de makers het je alsnog
Dat zit wel Schnorr.
| Sundown (2021) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.5 | Genre: Drama, Mystery | Runtime: 82 min | MPAA: R Dit is zo'n film waarbij je je afvraagt: "Waarom kijk ik hiernaar? Wat is het nut?" en dan blijkt het best slim in elkaar te zitten. Ik denk alleen niet dat je deze film echt nog een keer opnieuw kunt kijken. Het is niet alsof je iets hebt gemist. Niet Michel Franco's beste film, maar zeker ook niet slecht! | |
Volgens mij ook de eerste keer Guy ritchie icm gylenhal. Dat geeft wel vertrouwen.Exocet schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:35:
[...]
14 mei weer een nieuwe Guy Ritchie
In the Grey
[Afbeelding]
Festina lente
Gisteren gezien en was echt een leuke film. Beetje a la interstellar maar wel weer heel anders. Jammer vooral was toch wel de lange zit die niet echt nodig was om het hele verhaal te vertellen. Ryan Goslin doet het wel echt goed, humor maar je kan wel meeleven.JvS schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:26:Genereer je eigen UBB code review
Project Hail Mary (2026) [Afbeelding: Project Hail Mary (2026)] Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 156 min | MPAA: PG-13 Gisteravond in de IMAX Leidsche rijn gezien en ik heb er erg van genoten! De eerste 1,5 uur van de film is echt helemaal briljant. Het is echt geweldig hoe die film je betrokken maakt bij de samenwerking om de wereld te redden en hoe ze stukje bij beetje het antwoord vinden en samen uitvoegelen hoe ze samen moeten werken. Ik was met een vriend en had hem de opdracht gegeven geen trailer te bekijken, want die spoilt wat mij betreft veel teveel (dingen die ik heel leuk vond om in het boek tegen te komen)
Het laatste deel (vanaf/na het 'vissen') vond ik wel wat minder sterk en het einde was ook een beetje langdradig. Maar al met al toch echt een dikke goed. En leuk om eens de Utrechtse Imax te zien. Die krijgt van mij een 7. Ik blijf een Dolby Vision of Kinepolis zaal 12 man
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
EN weer met Henry Cavill.Honesty schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 05:30:
[...]
Volgens mij ook de eerste keer Guy ritchie icm gylenhal. Dat geeft wel vertrouwen.
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 156 min | MPAA: PG-13 Gisteravond met wat vrienden naar deze film geweest. We vonden het vooral een erg grappige film maar helaas liet het science fiction gedeelte veel te wensen over. Niemand van ons heeft het boek gelezen (dus wellicht missen we wat), maar het is vooral een verhaal over de relatie tussen officer K en een stenen alien. Zaken zoals overleven, mentale impact en het daadwerkelijke "sun is dying" verhaal etc. doet er hier niet veel toe. Vooral een feelgood movie. We verwachtten eigenlijk een film meer richting "Arrival", iets wat deze film dus totaal niet is. Had ook prima een half uurtje korter gekund. | |
Trailer zag er tof uit!, altijd wel benieuwd naar zijn films. En Eiza González, ja die mag er zijn (damn al 36 jaar?)Exocet schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:35:
[...]
14 mei weer een nieuwe Guy Ritchie
In the Grey
[Afbeelding]
Afgezien van wat flashbacks draait het boek ook vooral om het sci-fi stuk. Er is vrijwel geen aandacht voor de rest (vergelijkbaar met The Martian van dezelfde schrijver, ook daar is de focus vooral op de missie). Het is dan ook geen rampenfilm maar eerder een zo realistisch mogelijke sci-fi (Andy Weir werkt veel samen met experts van universiteiten, ruimtevaartorganisaties e.d. om de wetenschappelijke werkelijkheid zoveel mogelijk te benaderen)jellybrah schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:20:Genereer je eigen UBB code review
Project Hail Mary (2026) [Afbeelding: Project Hail Mary (2026)] Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 156 min | MPAA: PG-13 Gisteravond met wat vrienden naar deze film geweest. We vonden het vooral een erg grappige film maar helaas liet het science fiction gedeelte veel te wensen over. Niemand van ons heeft het boek gelezen (dus wellicht missen we wat), maar het is vooral een verhaal over de relatie tussen officer K en een stenen alien. Zaken zoals overleven, mentale impact en het daadwerkelijke "sun is dying" verhaal etc. doet er hier niet veel toe. Vooral een feelgood movie. We verwachtten eigenlijk een film meer richting "Arrival", iets wat deze film dus totaal niet is. Had ook prima een half uurtje korter gekund.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6 / 10
[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 24-03-2026 09:32 ]
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 156 min | MPAA: PG-13 Over deze film is al heel erg veel over geschreven, online en offline (kranten) voornamelijk allemaal lyrisch over de film. En ik hou erg van dit soort SF films, maar ik heb het boek gelezen voordat ik naar de film ging wat niet altijd een goed idee is. Gelukkig is de film redelijk trouw gebleven aan het boek, alhoewel ik twijfel of ik alles wel gesnapt had zonder het boek gelezen te hebben. Waar ik me wel extreem aan stoorde is de nonchalante, stoïcijnse houding van Ryan Gosling. En de stroom van flauwe grapjes. Nou heeft Ryan Gosling wel de neiging in deze rol te vervallen (mijn mening), maar het is voor het eerst dat het me stoorde. Ik betrapte mezelf erop dat ik tegen het eind van de film op mn horloge zat te kijken wanneer ie afgelopen zou zijn. Dat zegt wel genoeg: leuke film, maar had echt beter gekund | |
| F1: The Movie (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.6 | Genre: Action, Drama, Sport | Runtime: 155 min | MPAA: PG-13 Sinds deze week Apple TV en deze zag ik erop staan. Als Die-Hard F1 fan (sinds de begin jaren van Schumacher) was ik enorm terughoudend en wat ik ervan zag maakte me verre van enthousiast. Maar gisteren toch maar op gezet. Het is een vrij simpel verhaal, een oud coureur met enorme potentie heeft het verkloot en sijpelt weg in z'n eigen ellende en races in andere klasses. Tot een oud teamgenoot langs komt met het verzoek zijn team te redden. Ze hebben een jong talent maar hebben ervaring nodig om de auto te ontwikkelen. De effecten zijn goed gedaan en het gebruik van reguliere F1 beelden met de auto erin geplakt zien er goed uit. Ik was ook wel gecharmeerd van Kerry Condon, leuke vrouw om te zien, leuk accent en ze speelt haar rol ook goed. Voor mij zeker een pluspunt in de film Al met al is het een vermakelijke film, zoals gezegd visueel op orde, verhaal is niet bijzonder maar goed uitgevoerd en het is leuk om je F1 helden in de races terug te zien, hoe klein de rolletjes ook zijn. De film is denk ik bedoeld om ook de Amerikanen gek van F1 te maken, het is een visueel spektakel en veel spannender gemaakt dan de meeste races daadwerkelijk zijn. Dit verhaal had namelijk in elke raceklasse ter wereld uitgevoerd kunnen worden. Voor mij een 7, een vermakelijke film, voor de F1 liefhebber is het allemaal net ff te makkelijk, maar voor de gemiddelde kijker een spectaculaire film met mooie effecten. | |
If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington
Ben ook benieuwd, hij is een beetje hit or mis.jellybrah schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:24:
[...]
Trailer zag er tof uit!, altijd wel benieuwd naar zijn films. En Eiza González, ja die mag er zijn (damn al 36 jaar?)
Zijn engelse gangster films zijn briljant !
maar The Ministry of Ungentlemanly Warfare Vond ik maar matig
en iets als Operation Fortune: Ruse de Guerre of Cash Truck zelfs gewoon slecht
Overigens is de nieuwe "young sherlock holmes" serie op prime ook van zijn hand, en die is dan weer heerlijk. (Al houden alle verbanden met sherlock, buiten de naam op)
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ik moet zeggen dat ik enorm genoten heb van Ministry, lekker onzin oorlogsfilmheuveltje schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:36:
[...]
Ben ook benieuwd, hij is een beetje hit or mis.
Zijn engelse gangster films zijn briljant !
maar The Ministry of Ungentlemanly Warfare Vond ik maar matig
en iets als Operation Fortune: Ruse de Guerre of Cash Truck zelfs gewoon slecht
Overigens is de nieuwe "young sherlock holmes" serie op prime ook van zijn hand, en die is dan weer heerlijk. (Al houden alle verbanden met sherlock, buiten de naam op)
If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington
| The Conformist (1970) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.9 | Genre: Drama | Runtime: 113 min | MPAA: R Werkelijk fantastisch uitziende film over een man die zijn ziel verkoopt aan het fascisme, op zoek naar 'normaal leven'. Gefilmd door drievoudig Oscar-winnaar Vittorio Storaro en production design van Ferdinando Scarfiotti, van wie ik toevallig net ook Paul Schraders Cat People heb gezien, ook een film met geweldig design. Zeker waard om in de gerestaureerde versie in de bioscoop te gaan zien. Ik knal de trailer er maar even in:Zo worden ze niet meer gemaakt. Zeker niet in 108 minuten. Niet dat het een perfecte film is. Het plot zich op zich prima in elkaar: Marcello Clerici (Jean-Louis Trintignant) heeft een ongelukkig jeugd. Hij heeft van die rare, afwezige oud-geld-dat-nu-op-is ouders (misschien nog wel een grotere bron van een ongelukkige jeugd die tot kunst leidt dan een streng gelovige opvoeding). Zijn vader zit inmiddels in een inrichting omdat syfilis zijn hersenen heeft aangetast, terwijl zijn moeder aan de morfine verslaafd is. Marcello is dan ook nog bijna seksueel misbruikt door de chauffeur van de familie. Nu wil Marcello vooral normaal zijn. Hij heeft zich verloofd met het mooie, maar niet al te snuggere burgermeisje (Stefania Sandrelli), om met haar te gaan trouwen en een vooral saai gezinsleven te beginnen. Hij gaat zelfs biechten voor de bruiloft, hoewel niets met het geloof op heeft. Hij is ook fascist geworden, alleen om carrière te maken. Maar daar moet hij wel wat voor doen: als hij toch op huwelijksreis gaat naar Parijs, dan kan hij daar contact leggen met zijn gevluchte voormalige professor Quadri (Enzo Tarascio), die een verzetsbeweging is begonnen, en inlichtingen doorspelen naar Rome. Hij krijgt hierbij assistentie van de geharde fascistische geheim agent Manganiello (Gastone Moschin). Alleen wordt tijdens de reis naar Parijs bij een tussenstop de opdracht veranderd: geen inlichtingen verzamelen, maar Quadri vermoorden. Lastig voor de laffe Marcello. Hij begint dan om het nog gecompliceerder te maken ook nog een affaire met Quadri's vrouw Anna (Dominique Sanda), die ondertussen ook wel interesse heeft in Giulia. Moderne tijden. De brute fascist Magnaniello ziet het allemaal zuchtend aan; zo moeilijk is het toch niet iemand te vermoorden? Het probleem is dat regisseur Bernardo Bertolucci wat een een psychologisch portret van een man met bagage op zoek naar normaliteit in een tijd van maximale waanzin is vaak meer naar het filosofische wil trekken. De karakters worden dan meer schaakstukken dan invoelbare mensen. De teksten die ze uitspreken zijn vaak ook van die wat stijve, halve filosofische verhandelingen. Het is dan, zoals gebruikelijk voor Italiaanse films uit die tijd, ook nog allemaal overgedubd met alle nadruk op verstaanbaarheid en geen enkel respect voor de akoestiek van de omgeving waar de karakters zich bevinden. Dat versterkt het kunstmatige gevoel nog. Het allerzwakste punt is de verhouding tussen Marcello en Anna. Die is er gewoon plotseling. Geen moment wordt duidelijk wat Anna ziet in die rare fascistische snuiter. Op zich is die meer filosofische insteek ook wel interessant - vandaar nog steeds een hoge waardering - maar als de karakters en dialogen allemaal wat realistischer waren neergezet, had dit met gemak een meesterwerk kunnen zijn. (Gezien in FilmHallen) | |
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
| GOAT (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.9 | Genre: Animation, Action, Adventure | Runtime: 100 min | MPAA: PG Vanavond hebben we samen deze nieuwe film gekeken zonder dat we vooraf ook maar één trailer hadden gezien. We gingen er dus helemaal blanco in en dat pakte eigenlijk heel goed uit. Sony laat hier weer zien dat ze vaak precies weten hoe ze een goede film moeten maken; het verhaal is sterk en als bonus spatten de beelden echt van je scherm af. Het verhaal gaat over een jonge geit genaamd Will die ervan droomt om de beste te worden in 'roarball', een soort ruige sport in een wereld vol pratende dieren. Hij krijgt de kans om bij de profs te gaan spelen, maar zijn teamgenoten zitten daar niet echt op te wachten omdat hij zo klein is. Je wordt direct in die wereld getrokken en de spanning wordt goed opgebouwd, terwijl er ook genoeg humor in zit om het op de juiste momenten even te breken. Het was gewoon weer een geslaagde filmavond samen. Zonder verwachtingen ergens aan beginnen en dan zo positief verrast worden door een goed en sterk verhaal is altijd lekker. Wat mij betreft echt een aanrader. ![]() | |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 156 min | MPAA: PG-13 Wat een leuke film. Dat is denk ik het belangrijkste wat ik over deze film te zeggen heb. Ik ging er vrij blanco in, en dat werkt voor deze film heel goed. Het tempo is hoog, de grapjes leuk en Ryan Gosling speelt de rol van lieve, slimme wetenschapper alleen in de ruimte wat mij betreft perfect. Dat halverwege de film een knipoog wordt gemaakt naar Close Encounters of the Third Kind is niet voor niets. Weer eens een keer terug naar hoopvolle, feelgood science fiction, mag wel een keer! Speelduur is lang maar de tijd vliegt. Ik zou zeggen: lees niet teveel over de film en ga lekker kijken! | |
| Twisters (2024) | ![]() |
| Tweakers: 5.5 | IMDb: 6.5 | Genre: Action, Adventure, Thriller | Runtime: 122 min | MPAA: PG-13 Plot: Kate Cooper, een voormalige stormjager die ooit een verwoestende tornado in levenden lijve meemaakte, bestudeert hedendaags veilig achter een scherm stormpatronen in New York City. Via haar vriend keert ze voor een baanbrekend nieuw volgsysteem echter terug naar de open vlaktes in Oklahoma. Daar aangekomen kruist ze het pad met Tyler Owens, de socialmedia-ster die het geweldig vindt om zijn stormachtige avonturen te posten. Naarmate het stormseizoen heviger wordt, ontketenen er zich angstaanjagende verschijnselen die nog nooit eerder zijn voorgekomen. Oordeel: Matig matig matig, onlogische en ongeloofwaardige acties, vrijwel elk karakter is een karikatuur op een irritante manier. Doorspekt met een 13 in een dozijn flinterdun romantisch verhaal. De "plotwendingen" zie je van ver aankomen omdat de zaken die daarvoor benodigd zijn elke keer wel heel erg duidelijk naar voren worden gebracht. Ondanks het grafische geweld kon ik mijn aandacht er moeilijk bij houden. Nee, dit is het niet. Een 5 voor de moeite. Dit vergeten we snel weer. | |
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
| The Midnight Sky (2020) | ![]() |
| Tweakers: 4.7 | IMDb: 5.7 | Genre: Adventure, Drama, Sci-Fi | Runtime: 118 min | MPAA: PG-13 Eerder al even aangegeven dat ik zou reviewen als ik mezelf er toe kon zetten dit uit te kijken. Veelbelovend.....Clooney...okay prima......scifi...check.......ik ben aan boord. De Scifi (lees : space) scenes zijn gaaf, SFX prima in orde en mooi. Maar ik ben niet zo van spoiler: en ook als je doodziek bent ga je zo'n reis in de vrieskoude niet overleven..laat staanhet zien van kindjes die er niet zijn spoiler: ik heb de andere reviews ook even gelezen, varierend van een 1 tot een 8 en dat is absoluut begrijpelijk want het is gewoon wat je wel of niet leuk vind maar ondanks dat ik genoegg scifi en horror en andere onzin kijk, trek ik het gewoon bovenstaande voorbeelden gewoon slecht, dit ws fysiek gewoon niet mogelijk.die onderdompeling in ijskoud oceaanwater.......en dan ook nog eens verder moeten hobbelen de trage pace is prima daar stoor ik me total niet aan, ook nog wel een welkome afwisseling op alle go-go-go-goooo actiefilms. Ik kijk bijv Moon minimaal 2 x per jaar Mij iets teveel onrealistische ongein.....mager 6je. | |
[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 25-03-2026 14:14 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 156 min | MPAA: PG-13 Gisteravond Project Hail Mary in de Kinepolis bioscoop op IMAX scherm gezien. Eerste film die ik op het nieuwe IMAX scherm (sinds november 2025) in deze Kinepolis bioscoop heb gekeken en ik moet zeggen, het was prachtig groot helder en scherp beeld! De IMAX toeslag die je bovenop je reguliere toegang betaalt was mij betreft voor deze film wel waard. Ook al heb ik het boek niet gelezen had ik geen moeite om de film te volgen, hoewel ik vast wel wat details gemist zal hebben die in het boek wel uitgelegd zijn. Prachtige beelden, vooral van de planeet bij Tau Ceti tijdens het 'vissen'. Heb me tijdens de 2½ uur die de film duurde in ieder geval niet verveeld. Had wel in het begin van de film dat ik dacht: hoe kan Grace (Gosling) nou niet weten waarom hij op de Hail Mary zit, maar dat wordt uiteindelijk via flashbacks verklaard. Ik las dat Andy Weir de reden hiervoor die in de film gekozen is zelfs beter vindt dan hoe hij het in zijn boek geschreven had. Wanneer de film t.z.t. via streaming beschikbaar komt zal ik de film nog wel eens thuis gaan kijken. Voor mij dus een verdiende 8. | |
Sterker nog: pak het originele boek en ga lekker lezen !Jovatov schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:50:
[table bgcolor=transparent width=100% cellpadding=6][tr][td fontsize=14]Project Hail Mary (2026)[/td][td align=right valign=top rowspan=2 fontsize=9][Afbeelding: Project Hail Mary (2026)][/td][/tr][tr][td valign=top]Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 156 min | MPAA: PG-13
Ik zou zeggen: lees niet teveel over de film en ga lekker kijken!
Of pak het luisterboek (althans, iig de Engelse versie), aanrader.Verbatz schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:05:
[...]
Sterker nog: pak het originele boek en ga lekker lezen !
| Dead Man's Wire (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.7 | Genre: Biography, Crime, Drama | Runtime: 105 min | MPAA: R Vorige week kwamen Network en Dog Day Afternoon langs in dit topic. Beiden klassiekers, die vertellen over boze mensen die onverwacht tot media flavour-of-the-day worden gebombardeerd. Dead Man's Wire is een moderne interpretatie van de thema's die in deze films zo succesvol werden behandeld. Het is ook een homage aan de periode waarin die films zich afspeelden. But is it any good? Tony Kiritsis (Bill Skarsgard) voelt zich belazerd door Meridian Mortgage. Hij heeft een meeting staan met M.L. Hall (Al Pacino), de baas van Meridian, maar die is op vacantie dus hij moet het doen met zoon Richard (Dacre Montgomery). Tony komt niet om te praten; hij wil zijn geld terug en een excuus van vader Hall. Als bargaining chip maakt hij een shotgun met een tripwire vast aan Richard's nek en neemt hem in gijzeling. Dead Man's Wire is, net als Dog Day Afternoon, gebaseerd op een waargebeurd verhaal. De film recreeërt de periode van die film, en met Al Pacino in beiden slaagt regisseur Gus van Sant daar al meteen erg goed door een perfecte 70s sfeer en connectie met die periode te maken; een tijd waarin de boosheid die onze huidige samenleving lijkt te definiëren net zo goed aanwezig was en tot geweldadige excessen leidde. Van Sant's film slaagt echter vooral voor mij vanwege de karakterisering van Tony, fantastisch gespeeld door Skarsgard. Van Sant en Skarsgard maken hem erg complex; het zou te makkelijk zijn hem neer te zetten als een slachtoffer van het capitalisme. Dat verhaal kennen we inmiddels wel. En Network en vele andere films daarna hebben ons ook al laten zien wat de media met het celebrity potentieel van dergelijke individuen kunnen doen. Wat Dead Man's Wire toevoegt aan het genre, en dat gebeurt vooral aan het einde van de film, is het inzicht hoe deze krachten allemaal parasiteren op elkaar. Tony ziet zichzelf als slachtoffer, maar draagt ook een minderwaardigheidscomplex, narcisme en wat aangeboren racisme met zich mee. De karakters om hem heen hebben ook allemaal iets onder de oppervlakte dat langzaamaan naar boven komt en je een 'aha-erlebnis' geeft omdat je het kan plaatsen in onze huidige wereld. Zoals de police detective die bevriend is met Tony, maar ook zijn werk op bepaalde ijskoude manier wil doen; de broer van Tony die door de media en de politie gebruikt wordt, en de DJ Fred Temple (Colman Domingo) die als een soort narrator optreedt en de bewondering van Tony moet tolereren. Pacino speelt als de harde, van zijn eigen gelijk overtuigde vader met slechts een paar scenes ook weer eens de pannen van het dak op 85-jarige leeftijd. You go, Al. Een van mijn favoriete acteurs, ik hoop dat je ons nog meer van dit soort pareltjes geeft. Erg sterke, goed geacteerde, mooi uitziende film met een hoop dingen om over na te denken en een cracking 70s soundtrack als bonus. Mijn eerste van 2026 en eentje die meteen lekker hoog scoort. | |
| Good Luck, Have Fun, Don't Die (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 134 min | MPAA: R Plot: Een "man uit de toekomst" arriveert bij een restaurant in Los Angeles. Daar moet hij precies de juiste combinatie van ontevreden gasten verzamelen om zich bij hem aan te sluiten op een eendaagse missie om de wereld te redden. De wereld wordt namelijk bedreigd van een kwaadaardige kunstmatige intelligentie. Oordeel: Dit was een positieve verrassing. een soort fever dream met charisma, een vleugje black mirror, en prima humor en passende karakters. Chaotisch maar nooit "te". Er wordt je een spiegel voorgehouden op een manier die nooit te opdringerig is en welke prima in het verhaal past. Vanaf de eerste ontmoeting met het hoofdpersonage is het 'aan'. Prima passende humor en ook grafisch in orde. Een 7. | |
| Send Help (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.2 | Genre: Adventure, Horror, Thriller | Runtime: 113 min | MPAA: R Een soort combinatie van The Blue Lagoon en Lord of the Flies geregisseerd door Sam Raimi. Sam Raimi is bij mij over het algemeen een no brainer, die films zijn toch wel goed. Deze is mwah. Het is wat rommelig, schiet wat heen en weer qua verhaal en de karakters zijn binnen de context niet altijd even realistisch. De ranzige scenes spoiler: waren wel erg vermakelijk bloed, kots | |
This too shall pass
| The Smashing Machine (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.4 | Genre: Action, Biography, Drama | Runtime: 123 min | MPAA: R Ik ben geen grote fan van de Safdie-broers. Ik heb Good Time op blu-ray, maar die film was het voor mij niet echt. Uncut Gems vond ik daarentegen echt fantastisch. Nu hebben ze allebei een soloproject over sport gemaakt. In het geval van Benny gaat het om The Smashing Machine, een biopic over een MMA-vechter. Ik ben zelf niet zo van vechtsporten, maar hoewel ik showworstelen niet kan uitstaan, vond ik The Wrestler echt goed. De trailer van The Smashing Machine zag er ook interessant uit, als ook The Rock in een serieuze rol. Blijkbaar is deze film min of meer een remake van een documentaire over de MMA-vechter, maar ik ken hem niet en ik heb die documentaire niet gezien, dus daar laat ik het bij. Zoals de meeste biopics, zit deze film vol clichés en gaat hij niet erg diep. Toch vond ik de aanpak wel goed. Er werd afstand bewaard en er werd niet eindeloos bij zaken stilgestaan. Neem bijvoorbeeld de episode in zijn leven waarin hij in een afkickkliniek zat. Het werd gereduceerd tot het moment dat hij naar binnen en naar buiten liep. Het was ook duidelijk dat zijn vriendin de situatie mentaal niet kon handlen, en hoewel dat tot een soort climax leidde, werd wat er daarna gebeurde teruggebracht tot wat tekst op het scherm. Ik denk dat de meeste schrijvers/regisseurs alle drama eruit zouden hebben willen persen, want daar kun je natuurlijk een heel verhaal van maken. Maar ik vind dit prima en zou het nog meer cliché hebben gemaakt. Ik vond dat The Rock een erg zachtaardige man speelde en ik vroeg me af hoe realistisch dat was. Maar aan het einde van de film werd de echte Mark Kerr getoond, en ja, ik denk dat het inderdaad realistisch was. The Rock die huilde was echter niet realistisch. Misschien ligt het aan mij, maar hij overtuigde me totaal niet. Overall toch best een aardige film (zeker voor 1 euro). | |
| War Machine (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 8.8 | Genre: Action, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 106 min | MPAA: R Dit is de landmacht versie van Battleship 2012, net zo slecht en is ook gewoon een rekruteringsfilm voor het Amerikaanse leger. verhaal is flinterdun met te veel heroïsche gevechten en overdadige drama. en de hoofdpersonage zorgt voor de redding van de wereld. Het enigste leuke is Dennis Quaid te vergeefs probeerde een serieuze / boze blik te houden. terwijl het eerder lijkt, dat hij zijn lach probeert in te houden, wetend wat voor zak geld hij hier aan verdiend | |
| Rietland (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama | Runtime: 105 min | MPAA: N/A Rietland. Hier vlak bij mij in de buurt gefilmd. 20 Minuten hier vandaan. Wat een geweldige film. Een heerlijk rustige film met Magnifieke beelden. Heel veel riet ja. Maar daar gaat het niet over. Het gaat over een hard werkende oude arbeider die zijn werk doet zoals hij dat al 40 jaar doet. En dan ineens vind hij het lijk van een verkracht meisje. Jeetje .... wat doe je dan. Ook de relatie met zijn dochter en zijn kleindochter is ietwat problematisch omdat hij een stugge kant heeft. Maar hij ontdooit toch een beetje. Ja ja. Zoals altijd maar hier net iets minder dan gebruikelijk bij dit soort films. De stugge man kan prachtige spook verhalen vertellen. Die scene vond ik echt geweldig. Ook omdat ik weet dat de hoofdrolspeler Johan gewoon een echte riet arbeider is die ze gevraagd hebben of hij die rol wilde spelen. En dat heeft hij gedaan. Het levert een werkelijk prachtige film op. Heeft dikke prijzen gekregen op Cannes. Niet voor iedereen. Voor mij een geweldige film. | |
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
| 28 Years Later (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Horror, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 115 min | MPAA: R Plot: Een vervolg op 28 Days Late uit 2002. Al 28 jaar is men bezig met de vreselijke plaag van gewelddadige bloeddorstige geïnfecteerde mensen. Er zijn nog slechts enkele niet-geïnfecteerde gemeenschappen over, waarvan een zoon naarstig op zoek is naar een dokter om zijn stervende moeder te redden. Oordeel: Niet helemaal wat ik ervan had verwacht. Wat voor mij vooral ontbrak was spanning. Het verhaal wordt door de hoofdrol spelers prima in beeld gebracht maar de geïnfecteerden zijn minder goed uitgewerkt, er is op sommige momenten in mijn ogen een duidelijke choreografie te zien. De "haperende" camera shots bij een "take down" verergeren de ervaring in plaats van dat ze echt wat positiefs brengen. Dan de "alfa"; totaal ongeloofwaardig sterk en blijkbaar ook ongeloofwaardig onstopbaar. Is dan alles slecht? Nee, onder de actie gaat een verhaal schuil over opgroeien, loslaten tegen wil en dank en verlies. Een blik in de menselijkheid in een wereld waar deze grotendeels al lang vergaan is. Voor mij had de film te veel nadelen en zwakke punten om echt hoog te scoren. Een 6.5 vind ik redelijk. | |
| Grace (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.4 | Genre: Drama | Runtime: 133 min | MPAA: R Voor Sorrentino begrippen verrassend ingetogen film, die zelfs overeenkomsten heeft met Wilde Aardbeien. Maar goed, Sorrentino blijft natuurlijk een katholieke Napolitaan, dus het is nog altijd 100x zo barok als de strenge protestant Bergman. En dat is maar goed ook, want waar ik bij Il Conformista schreef dat films die er zo goed uit zien niet meer gemaakt worden, moet ik dat nu een beetje terugnemen, want Sorrentino, zijn cinematograaf Daria d'Antonio en de stad Rome bestaan nog. Deze keer wel geen vrouwelijk schoon. Zou Sorrentino zich de kritiek dat zijn films wel erg malegazerig zijn toch aangetrokken te hebben? Dat zou jammer zijn, zeg ik als medemalegazende geezer. Het goede nieuws is dat Toni Servillo terug is. De Sorrentino's met Servillo zijn altijd beter. Voor deze film won hij ook meteen de prijs voor beste acteur in Venetië. Servillo speelt Mariano de Santis, legendarisch jurist, schrijver van hét handboek over strafrecht, de onneembare berg die elke Italiaanse rechtenstudent moet nemen, en nu president van Italië, bezig aan de laatste maanden van zijn termijn. Hij twijfelt nog of hij de euthanasiewet zal ondertekenen - doet hij niet, is hij een folteraar, doet hij het wel, dan is hij moordenaar - en er liggen nog twee gratieverzoeken. De Santis, bijgenaamd Gewapend Beton wegens zijn soliditeit, komt lastig tot een besluit. Verder denkt hij vooral terug aan zijn geliefde Aurora, die een aantal jaar geleden gestorven is, terwijl hij stiekem op het dak van het presidentieel paleis een sigaretje rookt. Wat hem vooral dwars zit: ze heeft bekend één keer ontrouw te zijn geweest met een vriend, 40 jaar terug, en hij weet nog steeds niet wie. De relatie met zijn kinderen is ook stroef, ondanks dat zijn dochter Dorotea (Anna Ferzetti) zijn rechterhand is. Eigenlijk is zijn lijfwacht, kolonel Massimo Laboro (Orlando Cinque), zijn grootste vertrouweling. Nog een nieuw woord geleerd: kurassier, de officiële titel van de presidentiële lijfwachten. Verder zijn er de gebruikelijke presidentiële dingetjes, zoals staatsbezoeken, oorkondes uitreiken en culturele evenementen bezoeken, die Sorrentino gebruikt voor grappen en/of visueel vuurwerk. Het staatsbezoek van de Portugese president is geweldig, maar dat geldt ook voor elke scene met oudste vriendin en leidend kunstcritica Coco Valori (Milvia Marigliano). De recensie met de meeste likes op Letterboxd is simpelweg: "Quando lo spin-off su Coco Valori?" Hoewel ik geen kenner ben van de Italiaanse politiek, dacht in De Santis veel van de geliefde oud-president De Napolitano te herkennen. Ook zeer hoog aangeschreven en net als De Santis heeft hij het land een aantal keer gered van een crisis veroorzaakt door 'een idioot', te weten Berlusconi. Extra grappig omdat Servillo ook Berlusconi heeft gespeeld in Sorrentino's Loro. Bij nazoeken bleek dan ook nog dat één van die crises rond een euthanasiezaak was. Maar De Napolitano was geen weduwnaar en ook geen jurist. Dat komt meer overeen met de huidige president Matarella, die ook nog zijn oudste dochter als first lady laat optreden. Ook Matarella is hoog aangeschreven en heeft een aantal keer het land bijeengehouden, dus ik denk dat De Santis een soort hybride van beide presidenten is. La Grazia is een film over grote vragen als liefde, dood, ethiek en nalatenschap. Deze worden nogal direct benaderd. Er wordt veel rechtstreeks gefilosofeerd en nagedacht over deze zaken in deze film. Dat zou heel plat kunnen worden, als er ook Hollywood-stijl directe antwoorden zouden volgen. Sorrentino, die ook het script schreef, vermijdt dat gelukkig. Net als De Santis pakt Sorrentino elke van die vraagstukken op, bekijkt ze van alle kanten, legt ze neer en gaat even iets anders doen, terwijl hij het originele probleem blijft doorsudderen. Sowieso is Sorrentino natuurlijk graag de regisseur die elk mogelijk zijpaadje dat hij ziet graag inslaat. Maar uiteindelijk worden er wel standpunten ingenomen, want goed en kwaad bestaan, zeker in de politiek. Zeker één van Sorrentino's betere films en mijn favoriete film van 2026 tot nog toe. (Gezien in The Pulse) | |
| The Teachers' Lounge (2023) | ![]() |
| Tweakers: 9 | IMDb: 7.4 | Genre: Drama | Runtime: 98 min | MPAA: PG-13 Soms overkomt je iets naars, en kijk je later terug op je reactie en denkt 'dat was niet handig van me'. Dit is wat je Carla Nowak (Leonie Benesch) regelmatig hoort denken in Das Lehrerzimmer. Carla is docent aan een school die geteisterd wordt door petty theft. Onduidelijk is wie de dader is, en Carla's collega's houden er nogal Stasi-achtige praktijken op na om dit te achterhalen, zonder succes. Maar als Carla zelf slachtoffer wordt reageert ze niet slim op de diefstal. Das Lehrerzimmer is een drama, of bijna een thriller, over een eerlijk mens dat haarzelf onbedoeld steeds verder de nesten in werkt. Op haar eerste fout na doet ze niets echt verkeerd, maar het lukt haar niet het karretje dat ze zelf van de heuvel geduwd heeft te stoppen. Het is een frustrerende maar ook meeslepende zit om te zien hoe Carla, die veel sympathie opwekt, aan alle kanten alleen komt te staan in haar pogingen de situatie onder controle te krijgen en de collateral damage bij haar leerlingen te stoppen. Ik vond sommige momenten in de film erg herkenbaar. Soms ben je niet bij machte iets te veranderen aan een situatie die uit de hand loopt terwijl je de beste intenties hebt dat wel te doen. Benesch, die ik eerder deze week fantastisch vond in Heldin, is hier zo mogelijk nog beter. Serieus goede actrice; ik denk dat deze rol nog wat meer veelzijdigheid vraagt dan Heldin, wat al een sterke performance was. Toch sprak deze film me uiteindelijk wat minder aan en dat ligt denk ik aan het einde, dat wel heel erg open is. Niet open voor interpretatie, maar gewoon, open. Niettemin, erg sterke film. Met dank aan @josh-hill voor deze tip. | |
Seizoen 1-3 van Babylon Berlin, maar dat is een bijrol. Net als in September 5.josh-hill schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:46:
@Dr. Strangelove Leuk om te lezen dat je deze twee films ook interessant en/of goed vond. Ik heb geen idee of Leonie Benesch nog in andere rollen schittert
[ Voor 7% gewijzigd door wmterhaar op 28-03-2026 00:08 ]
@josh-hill wij hebben verschillende smaken in film maar heel leuk toch te ontdekken dat er ook overlap is
Verdomd, ik zat me al af te vragen waar ze me bekend van voor kwamwmterhaar schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 00:07:
[...]
Seizoen 1-3 van Babylon Berlin, maar dat is een bijrol. [..]
| The Fast and the Furious (2001) | ![]() |
| Tweakers: 8.1 | IMDb: 6.8 | Genre: Action, Crime, Thriller | Runtime: 106 min | MPAA: PG-13 Afgelopen week had ik spontaan weer eens zin om aan de The Fast and the Furious reeks te beginnen. Ik wilde dit al een hele tijd doen, maar telkens kwam er wel wat tussen. Het blijft gewoon een heerlijke klassieker die ik destijds in 2001 nog in de bioscoop heb gezien. Hier begon het mooie verhaal van Dom, Brian en al die andere nu bekende personages. Een familie die van straatracers naar overvallers gaat en vervolgens steeds hoger op de ranglijst klimt tot de meest gezochte criminelen. spoiler: Het was weer genieten om dit eerste deel te zien. Het blijft een sterke start van een enorme reeks en het is gaaf om te zien hoe klein het allemaal begon op de straten van LA. Op naar het volgende deel!Het verhaal gaat zoals we allemaal kennen over een undercoveragent die moet zien te achterhalen wie de overvallen op de vrachtauto's pleegt. Dit moet Brian O'Conner gaan doen. Hij leert Dom kennen en wint al vrij snel zijn vertrouwen omdat hij, in tegenstelling tot zijn huidige crew, wel terugkomt voor Dom wanneer de politie dichtbij is. Door deze actie groeien de twee vrij snel naar elkaar toe en ontdekt Brian na een tijdje wie er echt achter de overvallen zitten. Nadat Dom ontdekt dat Brian een undercoveragent is, flipt hij hem helemaal de pan uit. Dit zorgt uiteindelijk voor een roekeloze straatrace in de auto waar Dom eigenlijk zo bang voor is richting het eind van de film. Na het ontwijken van een trein en vol in de adrenaline let Dom even niet goed uit en rijdt hij vol tegen een vrachtauto op, waardoor hij met zijn auto crasht. Brian besluit om Dom te laten gaan door zijn eigen auto af te staan. Deze actie komt Brian wel duur te staan, want hij verliest hierdoor zijn baan als agent. ![]() | |
Dankjewel! 👍👍
Your Friendly Neighborhood Moderator
| The Cleansing Hour (2019) | ![]() |
| Tweakers: 4.6 | IMDb: 6.0 | Genre: Drama, Fantasy, Horror | Runtime: 94 min | MPAA: Not Rated Blijkbaar is deze film hier al eens beoordeeld, aan de 4,6 te zien. Naar mijn mening is het nog een best aardige possession film, op een klein budget gemaakt gok ik. Vooral de actrice die Lane speelt deed het erg goed, de rest heeft toch wat makkelijkere rollen. Het duurt even voor je erin komt en op 2/3de zit er een dipje in de film alsof ze even niet meer wisten hoe de tijd vol te maken. Om dan tot een best bizar einde te komen. Geen topper, maar ik vind het nog wel een voldoende waard. | |
| The Woman in the Yard (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 5.0 | Genre: Drama, Horror, Thriller | Runtime: 88 min | MPAA: PG-13 Surrealistische psychologische horror als traumaverwerkingsdrama van de rustigere soort. Het is niet bepaald The Innocents of zelfs maar Black Swan. Daarvoor is het plot te clichématig en valt Collet-Serra te vaak terug op klassieke horrortrucjes. Het had van mij nog wel een aantal slagen raarder en verwarrender mogen zijn, voor dat echt mindfuck-gevoel. Een scriptdokter had dit een stuk beter kunnen maken door simpelweg een kwart van de pagina's weg te gooien en de rest een beetje door elkaar te husselen, zodat alles nog meer in het midden blijft en je nog meer die droomlogica krijgt. Nu is het eigenlijk een beetje een film die met één been (haha) in arthouse surrealisme (waar ik meer van houd en wat de poster ook suggereert) en met het andere in popcorn exploitatiehorror staat. Maar het ziet er allemaal wel mooi uit - sfeer is het sterke punt van de film - en het acteerwerk, vooral van de kinderen, is meer dan solide. (Gezien op SkyShowtime) | |
| I Swear (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 8.4 | Genre: Biography, Drama, History | Runtime: 120 min | MPAA: R Een kind opgroeiend in de jaren 80 krijgt op een gegeven moment tic's en dit blijkt tourette syndroom te zijn. In die jaren kende ze dit syndroom nog helemaal niet en je ziet hoe moeilijk hij door het leven gaat met alle problemen van dien. (Ouders, school, werk, politie etc) Indrukwekkende film om te zien, gebaseerd op iemand zijn echte leven. | |
| El Conde (2023) | ![]() |
| Tweakers: 7.5 | IMDb: 6.4 | Genre: Comedy, Fantasy, History | Runtime: 110 min | MPAA: R Augusto Pinochet (Jaime Vadell) is een vampier. Hij kwam ter wereld in 1766 in Frankrijk als Claude Pinoche (Clemente Rodríguez), dus de tijd van de Franse Revolutie. Dat levert het onvergetelijke beeld op van een vampier die het bloed van de mes van de guillotine likt waarmee Marie-Antoinette zojuist onthoofd is om haar koninklijke bloed te proeven. Aan deze ervaring ontleedt Pinoche/Pinochet een missie overal ter wereld revoluties en progressieve krachten te bestrijden. Dat vond zijn culminatie in het dictatorschap van Chili. Maar nu hij meer dan 250 jaar oud is, wil Pinochet eigenlijk dood; hij heeft het allemaal wel gezien. Hij heeft zijn officiële dood al in scene gezet, maar op de onderduiklocatie - zo te zien een verlaten mijnstadje ergens richting de Antarctische kant van Chili - waar hij met zijn menselijke vrouw Lucia (Gloria Münchmeyer) en zijn vampierhulpje Fyodor (Alfredo Castro) nu verblijft, wil hij ondanks een hongerstaking maar niet sterven. Dat vinden zijn vijf nepobaby's van kinderen ook jammer, vanwege de erfenis van alle gestolen miljoenen. Eén van hen huurt zelfs een exorcist, in de vorm van de knappe androgyne non Carmen (Paula Luchsinger), om pa het laatste zetje te geven. Ze komt naar het eiland met als dekmantel dat ze een accountant is die gaat helpen de wirwar van geheime bankrekeningen te ontcijferen. Er zijn dus vampiers, maar El Conde is absoluut geen horrorfilm, maar zo een typische Zuid-Amerikaanse surrealistische satire. Dus ook niet haha-humor, maar meer 'raarrr'-humor met wat grand guignol-uithalen. Het is allemaal erg onderkoeld, afstandelijk en ook vrij statisch. Zelfs voor mij had het wel af en toe wat swingender gemogen en ik ben uitgesproken fan van deze stijl. Er zijn ook wel erg veel weetjes over de financiële wanpraktijken van de Pinochets in het script gepropt. Het ziet er wel mooi uit; de film haalde zelfs een Oscar-nominatie voor de zwart-wit cinematografie binnen. Naast de onvermijdelijke invloed van Murnaus Nosferatu is de stijl ook een soort van genetflixiseerde Béla Tarr. (Gezien op Netflix) | |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 156 min | MPAA: PG-13 Wat een pracht van een film. Voor mij als scifi nerd is deze film perfectie, alle elementen hoe je een perfecte film maakt zitten hier in. meer hoef ik er niet over te zeggen, en ik durf dan ook een 10 te geven. | |
[ Voor 5% gewijzigd door absrnd op 29-03-2026 23:15 ]
| They Will Kill You (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Comedy, Horror | Runtime: N/A | MPAA: R What the fuck did I just watch? Qua bloedvergieten en ledematen doet They Will Kill You niet veel onder voor Terrifier, maar de toon en sfeer zijn totaal anders. Waar dat een all-out slasher horror is, zie ik dit meer als R-Rated actie comedy. De enige vergelijking die ik kan bedenken, is Overlord. Net zo over the top, maar het einde van die film is nog geloofwaardiger dan deze. En dat zegt veel Edit: Ik vind dit echt wel een mooi voorbeeld van smaken verschillen. Het regent hier hoge cijfers voor Project Hail Mary, maar ik heb aan de trailer al genoeg om te weten dat het totaal niet mijn ding is Zodra ik Gosling verschillende posities aan zie nemen en die alien hetzelfde zie doen, is het voor mij al klaar. Ik heb bijvoorbeeld gister ook 2 vrienden de nieuwe Scary Movie aangeraden omdat ik weet dat zij er compleet van in een deuk zullen liggen. En ik ga zelf niet mee omdat ik me dood ga ergeren aan die flauwe onderbroek humor. Mijn voorkeur voor horror delen zij dan weer niet. | |
[ Voor 11% gewijzigd door AcidBurn op 30-03-2026 21:32 ]
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 156 min | MPAA: PG-13 Ik heb t boek gelezen en het audioboek meerdere keren "geleesluisterd" en IMO is de adeptatie zeer geslaagd. Natuurlijk missen er wat scenes spoiler: en miste ik het tijdelement, maar dat hou je in een verfilming. Hopelijk komt er nog een externded versie. Ik was al lang niet meer naar een IMAX voorstelling geweest en ik heb genoten. Een verademing tussen alle AI slop, 13-in-een-dozijn, remakes. Antarctica, me-burgers | |
This is the Way.
| Witness for the Prosecution (1957) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 8.4 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 116 min | MPAA: Approved Witness for the Prosecution is een film uit 1957 (dat is 69 jaar geleden; ik verschiet er soms van hoe lang er al films gemaakt worden). Dit is de eerste film waarin ik Marlene Dietrich heb zien spelen. Ik denk dat iedereen die naam wel kent, maar zeker niet iedereen zal een film van haar gezien hebben. Zoals gezegd was dit ook mijn eerste keer, en dat viel zeker niet tegen. We zien eigenlijk een rechtbankdrama zoals 12 Angry Men (ook uit 1957), maar dan met iets meer actie buiten de muren van de rechtbank. We volgen Leonard Vole (Tyrone Power), die ervan beschuldigd wordt een vrouw vermoord te hebben voor haar geld. Sir Wilfrid (Charles Laughton) zal hem verdedigen (zeer tegen de zin van zijn verpleegkundige, want hij moet het rustig aan doen; hij is herstellende van een operatie). De vrouw van Leonard Vole is Christine (Marlene Dietrich). Zij zal uiteindelijk de spilfiguur worden van de hele film. We krijgen een paar flashbacks te zien en volgen het rechtbankdrama verder, maar je bent niet voorbereid op de ontwikkelingen in de laatste tien minuten van de film. Daar zitten meer omkeringen in dan in een standaard volksdans! Wat een leuke ontdekking was dat. Heeft dat te maken met de regisseur van dienst, Billy Wilder, met de hoofdrolspelers of met de schrijvers? Hoe dan ook: dit was echt goed gemaakt. Een dikke 8. | |
Ah, klinkt als als 2 uurtjes popcorn happen voor mij, ik vond Overlord best te pruimen.AcidBurn schreef op maandag 30 maart 2026 @ 00:10:
[table bgcolor=transparent width=100% cellpadding=6][tr][td fontsize=14]They Will Kill You (2026)[/td][td align=right valign=top rowspan=2 fontsize=9][Afbeelding: They Will Kill You (2026)][/td][/tr][tr][td valign=top]Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Comedy, Horror | Runtime: N/A | MPAA: R
[justify]What the fuck did I just watch? Qua bloedvergieten en ledematen doet They Will Kill You niet veel onder voor Terrifier, maar de toon en sfeer zijn totaal anders. Waar dat een all-out slasher horror is, zie ik dit meer als R-Rated actie comedy. De enige vergelijking die ik kan bedenken, is Overlord. Net zo over the top, maar het einde van die film is nog geloofwaardiger dan deze. En dat zegt veelHet plot is zo mager dat het niet eens uitmaakt voor de film. Het is puur een kapstok voor alle hak en schietwerk. Acteer prestaties, wat zijn dat? De cast lijkt er vooral veel lol in te hebben en ze doen masaal aan overacting. Ik hou het op een zesje, omdat ik het wel grappig vond. Maar eigenlijk sloeg het helemaal nergens op, om over het laatste kwartier maar te zwijgen. Dit einde was nog idioter dan Ready or Not en Overlord.
Bednakt voor de review, ik weet en beetje waar ik aan begin zo, gevalletje voordeel van de twijfel maar ff, leuk voor de zondagavondnacht....maandag toch lekker 2de Paasdag.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
| Project Legion (2022) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 2.0 | Genre: Horror, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 90 min | MPAA: R Ik was in een SF-horror tour deze film tegen gekomen. Nou, niet best. Na een half uur maar eens op IMDB gekeken wat voor cijfer hij had gekregen, een 2.0. Nou dat is nog hoog. Ik kan echt niets goeds zeggen over deze film, vermijd hem ten alle kosten. het is je tijd niet waard. Sterker nog, als je je verveelt, ga naar buiten en kijk hoe gras groeit, dat is een betere tijdbesteding. Acteerwerk is slecht, verhaal is slecht, effecten zijn slecht, kostuums zijn slecht. | |
| Osiris (2025) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 4.7 | Genre: Action, Horror, Sci-Fi | Runtime: 108 min | MPAA: N/A Ik hou van SF horror films, dus net als Project Legion deze op Amazon tegen gekomen in mijn zoektocht naar meer. Deze scoort op IMDB ook niet best, het is ook geen hele beste film, maar en opzichte van de ander genoemde film best vermakelijk. Plot is erg simpel, een special ops team in het midden oosten worden ontvoert door buitenaardse wezens en worden wakker in het ruimteschip. Uiteraard zijn de wezens kwaadaardig en uit op niets goeds. Gek genoeg worden ze wakker compleet met uitrusting, extra munitie etc. (wordt nog wat over gezegd door 1 van de soldaten) is wel handig voor de film, anders zou het snel klaar zijn. Later wordt dit een beetje simpel uitgelegd. Ze komen iemand tegen die in het schip "leeft" en samen proberen ze te winnen van de aliens. Aan het eind nog een plottwist die je wel kan raden. Al met al geen bijzondere film, maar ik vond hem prima te kijken. | |
[ Voor 37% gewijzigd door Mad-Matt op 31-03-2026 14:53 ]
Event Horizon moet je niet voorstellen vermoed ik?Mad-Matt schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:48:Genereer je eigen UBB code review
Project Legion (2022) [Afbeelding: Project Legion (2022)] Tweakers: N/A | IMDb: 2.0 | Genre: Horror, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 90 min | MPAA: R Ik was in een SF-horror tour deze film tegen gekomen. Nou, niet best.
Na een half uur maar eens op IMDB gekeken wat voor cijfer hij had gekregen, een 2.0. Nou dat is nog hoog.
Ik kan echt niets goeds zeggen over deze film, vermijd hem ten alle kosten. het is je tijd niet waard.
Sterker nog, als je je verveelt, ga naar buiten en kijk hoe gras groeit, dat is een betere tijdbesteding.
Acteerwerk is slecht, verhaal is slecht, effecten zijn slecht, kostuums zijn slecht.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]0 / 10 Genereer je eigen UBB code review
Osiris (2025) [Afbeelding: Osiris (2025)] Tweakers: N/A | IMDb: 4.7 | Genre: Action, Horror, Sci-Fi | Runtime: 108 min | MPAA: N/A Ik hou van SF horror films, dus net als Project Legion deze op Amazon tegen gekomen in mijn zoektocht naar meer.
Deze scoort op IMDB ook niet best, het is ook geen hele beste film, maar en opzichte van de ander genoemde film best vermakelijk.
Plot is erg simpel, een special ops team in het midden oosten worden ontvoert door buitenaardse wezens en worden wakker in het ruimteschip.
Uiteraard zijn de wezens kwaadaardig en uit op niets goeds.
Gek genoeg worden ze wakker compleet met uitrusting, extra munitie etc. (wordt nog wat over gezegd door 1 van de soldaten) is wel handig voor de film, anders zou het snel klaar zijn. Later wordt dit een beetje simpel uitgelegd. Ze komen iemand tegen die in het schip "leeft" en samen proberen ze te winnen van de aliens.
Aan het eind nog een plottwist die je wel kan raden.
Al met al geen bijzondere film, maar ik vond hem prima te kijken.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6 / 10
Event Horizon is alweer een decennium geleden dat ik die gezien heb, maar die vond ik best ok.Derbiss schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:00:
[...]
Event Horizon moet je niet voorstellen vermoed ik?
| Scream 7 (2026) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Horror, Mystery | Runtime: 114 min | MPAA: R Ik ben blij dat er is gekozen voor een nieuwe richting waarbij niet elke scene voorspelbaar is, de hoofdrolspelers niet voorspelbaar zijn. O, wacht... Toch nog 1 punt extra voor de plottwist van deze film spoiler: Niet dat dat de film redt van het resultaat van een volledig uitgemolken concept, maar goed. 2 ghostfaces voor de prijs van 1! | |
Dat zit wel Schnorr.
| Deliverance (1972) | ![]() |
| Tweakers: N/A | IMDb: 7.6 | Genre: Adventure, Drama, Thriller | Runtime: 109 min | MPAA: R Vier mannen uit Atlanta gaan op kanotocht. Laatste kans voor de rivier wordt verzwolgen door een stuwmeer in aanleg. Nou ja, eigenlijk worden drie kantoortypes op sleeptouw genomen door Lewis (een snorloze(!) Burt Reynolds), outdoorenthousiast met preppertrekjes en (te) veel bravoure. Wat we tegenwoordig een manosphere-type zouden noemen. Ed (Jon Voight), Bobby (Ned Beatty) en Drew (Ronny Cox) hebben zo hun twijfels of het wel een goed idee is. En die blijken terecht, want het wordt een ware helletocht, met zowel de rivier als enge rednecks die het op de mannen gemunt hebben. Dit is zo een heel bekende film die om de één of andere reden nooit ergens te zien is - het is een Warner Bros. film, dus HBO Max zou de logische plek zijn - dus toen hij opdook in het Seventies programma van FilmHallen meteen heengegaan. De versie die vertoond leek ook vrij liefdeloos van een oude 35mm kopie naar dvd overgezet te zijn; dit was duidelijk niet een 4K restauratie. Van wat ik er van wist - vooral het banjo-en-gitaarduel - had ik mijn hoofd dat het een horrorfilm rond de enge rednecks zou zijn, een beetje in lijn met The Texas Chainsaw Massacre. Enge rednecks spelen inderdaad een belangrijke rol op sleutelmomenten, maar ze zijn in Georgia realistischer eng dan die uit Texas en de rivier zelf is dus ook een grote tegenstander, waardoor het veel meer richting een survival thriller gaat. Die rivier zorgt ook voor mooie plaatjes, geschoten door topcinematograaf Vilmos Zsigmond. De dialoog die James Dickey schreef op basis van zijn eigen boek is van het type dat vaak zo onopvallend en banaal natuurlijk is, dat je niet merkt hoe goed hij stiekem is. De cast weet er ook wel raad mee, hoewel ik Voight en Drew bij vlagen net iets te hysterisch vond. Reynolds is duidelijk in zijn element als machoman, maar zoals bijna altijd is het Ned Beatty, in wat één van zijn grootste rollen moet zijn, die de show steelt. Hoewel: de casting director moet toch ook worden geroemd voor het vinden van al die karakterkoppen, met of zonder tanden, voor de rednecks. (Gezien in FilmHallen) | |
Wat er gebeurt als je door de Warp vliegt maar je bent je Gellar Fields vergetenMad-Matt schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:16:
[...]
Event Horizon is alweer een decennium geleden dat ik die gezien heb, maar die vond ik best ok.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Die heb ik niet zo lang geleden ook gezien.wmterhaar schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:09:Genereer je eigen UBB code review
Deliverance (1972) [Afbeelding: Deliverance (1972)] Tweakers: N/A | IMDb: 7.6 | Genre: Adventure, Drama, Thriller | Runtime: 109 min | MPAA: R Vier mannen uit Atlanta gaan op kanotocht. Laatste kans voor de rivier wordt verzwolgen door een stuwmeer in aanleg. Nou ja, eigenlijk worden drie kantoortypes op sleeptouw genomen door Lewis (een snorloze(!) Burt Reynolds), outdoorenthousiast met preppertrekjes en (te) veel bravoure. Wat we tegenwoordig een manosphere-type zouden noemen. Ed (Jon Voight), Bobby (Ned Beatty) en Drew (Ronny Cox) hebben zo hun twijfels of het wel een goed idee is. En die blijken terecht, want het wordt een ware helletocht, met zowel de rivier als enge rednecks die het op de mannen gemunt hebben.
Dit is zo een heel bekende film die om de één of andere reden nooit ergens te zien is - het is een Warner Bros. film, dus HBO Max zou de logische plek zijn - dus toen hij opdook in het Seventies programma van FilmHallen meteen heengegaan. De versie die vertoond leek ook vrij liefdeloos van een oude 35mm kopie naar dvd overgezet te zijn; dit was duidelijk niet een 4K restauratie.
Van wat ik er van wist - vooral het banjo-en-gitaarduel - had ik mijn hoofd dat het een horrorfilm rond de enge rednecks zou zijn, een beetje in lijn met The Texas Chainsaw Massacre. Enge rednecks spelen inderdaad een belangrijke rol op sleutelmomenten, maar ze zijn in Georgia realistischer eng dan die uit Texas en de rivier zelf is dus ook een grote tegenstander, waardoor het veel meer richting een survival thriller gaat.
Die rivier zorgt ook voor mooie plaatjes, geschoten door topcinematograaf Vilmos Zsigmond.
De dialoog die James Dickey schreef op basis van zijn eigen boek is van het type dat vaak zo onopvallend en banaal natuurlijk is, dat je niet merkt hoe goed hij stiekem is. De cast weet er ook wel raad mee, hoewel ik Voight en Drew bij vlagen net iets te hysterisch vond. Reynolds is duidelijk in zijn element als machoman, maar zoals bijna altijd is het Ned Beatty, in wat één van zijn grootste rollen moet zijn, die de show steelt. Hoewel: de casting director moet toch ook worden geroemd voor het vinden van al die karakterkoppen, met of zonder tanden, voor de rednecks.
(Gezien in FilmHallen)[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
"Scream like a pig"...toch?X-DraGoN schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:36:
[...]
Die heb ik niet zo lang geleden ook gezien.spoiler:dat is toch diegene waar ze die ene man zijn broek af forceren en hem... Ja, je weet wel?
Ik had het idee dat reynolds voor de film gecast was. Ben pas halverwege en vind ik het tot nu toe ook erl rrn leuke film, zal een review schrijven als ik klaar ben.ArnieNFW schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:38:Genereer je eigen UBB code review
Project Hail Mary (2026) [Afbeelding: Project Hail Mary (2026)] Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Drama, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 156 min | MPAA: PG-13 Over deze film is al heel erg veel over geschreven, online en offline (kranten) voornamelijk allemaal lyrisch over de film. En ik hou erg van dit soort SF films, maar ik heb het boek gelezen voordat ik naar de film ging wat niet altijd een goed idee is. Gelukkig is de film redelijk trouw gebleven aan het boek, alhoewel ik twijfel of ik alles wel gesnapt had zonder het boek gelezen te hebben.
Waar ik me wel extreem aan stoorde is de nonchalante, stoïcijnse houding van Ryan Gosling. En de stroom van flauwe grapjes. Nou heeft Ryan Gosling wel de neiging in deze rol te vervallen (mijn mening), maar het is voor het eerst dat het me stoorde. Ik betrapte mezelf erop dat ik tegen het eind van de film op mn horloge zat te kijken wanneer ie afgelopen zou zijn. Dat zegt wel genoeg: leuke film, maar had echt beter gekund[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7 / 10
Festina lente
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.

:strip_exif()/f/image/9pVqDezcuCDPpKWPXdUlwFeo.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/8DUwcJ89EXmg7zUSA6ewLKjB.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/FgHRnzQMOXqdtd0631L1cQfY.jpg?f=fotoalbum_large)