Dit is nou net de enige in de trilogie die ik nog niet gezien heb, maar als je je verbaast over de openheid dan zal dat bij de andere twee films (zeker Love, m.i. de beste van de drie) niet veranderen.josh-hill schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:49:Genereer je eigen UBB code review
Sex (2024) [Afbeelding: Sex (2024)] Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Drama, Romance | Runtime: 118 min | MPAA: N/A Sex is de eerste film van een drieluik van de Noorse regisseur Dag Johan Haugerud (Sex, Dreams, Love).
In de film wordt nogal openhartig uit de doeken gedaan over een seksuele ervaring en soortgelijke zaken.
Dit is wellicht het sterke maar ook meteen het zwakke punt van deze film. Iedereen lijkt onbevangen te kunnen praten over dit soort onderwerpen, en iedereen gaat daar ook rationeel op in i.p.v. enorm emotioneel te gaan lopen doen. Ja, die emoties zijn er dan wel, maar die worden eigenlijk vooral uitgesproken en zijn verder alleen in kleine gebaren terug te zien.
Dus tja, op zich wel goede film met excellent acteerwerk, maar door het bovengenoemde punt voelt het allemaal nogal onrealistisch aan. Ik weet niet hoe mensen met elkaar praten in Noorwegen, maar ik verwacht niet dat dat zo ontzettend open is.
De film deed me eigenlijk wel denken aan het werk van Ruben Östlund, en dan met name Turist (Force Majeure) en The Square. De conflicten die besproken worden zijn vergelijkbaar, alleen bij deze andere films krijg je echt voelbare ongemakkelijke situaties, wat echt fantastische cinema oplevert. Bij Sex is dit eigenlijk compleet afwezig. De toon is compleet anders, en iedereen is ontzettend rationeel.
En dan zijn er ook nog eens wat rustmomenten in de film, waar je naar gebouwen en autoverkeer kijkt, die wellicht bedoeld zijn om het voorgaande te reflecten. Echter, ik heb geen enkele keer gehad dat ik dacht "oh, dit moet ik inderdaad even verwerken". Dus tja, dat voelde compleet misplaatst.
In de film zijn de mensen een beetje in de war vanwege wat ze hebben meegemaakt of wat een ander heeft gezegd of hoe deze heeft gereageerd. Het einde van de film is echter ook zo wazig, dat ik nu ook in de war ben, maar dan op een andere manier.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]6.5 / 10
Haugerud is een prima regisseur, maar eigenlijk een nog veel betere schrijver (iets wat hij ook in boekvorm doet). De kalme stijl, de sterke dialogen, de minimalistische maar toch warme esthetiek, allemaal in mijn straatje. Die andere Noor met zijn Sentimental Value heeft dit ook allemaal, alleen zit daar inderdaad de emotie wat hoger

/f/image/yERI49euZdesLBF2yGbrv317.png?f=fotoalbum_large)

/f/image/XcQfRlnDoEhBj6BkrxfiD3zj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bIR7sW4ZUFoWfmLevEaQjYWL.png?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/ERkQIqXSv5XdQvPhwhYPtDQG.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/WmaWeLkPZfTqHkPLsvWVczID.png?f=user_large)

:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0uip3vMrKgOlDjKUN9ZTEoWr.jpg?f=user_large)

:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gUCKoZ786GqFCPij0zZrdyAv.jpg?f=user_large)