Dat je niks mag veranderen is pas sinds iedereen op internet een grote nostalgie boner heeft, dat was in 1999 nog niet zo heftig.Martinspire schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 12:16:
[...]
Ik denk dat wat de prequels het meeste heeft geschaad is dat die-hard fans eigenlijk niks wilden veranderen aan hun geliefde franchise en dat dus elke verandering hard werd neergesabeld en de nieuwe delen wel slecht moeten zijn.
De originele trilogie blinkt uit in zijn eenvoud en was al voornamelijk fantasy: rebellen tegen het keizerrijk, een boerenjongen die een prinses moet redden, de oude leermeester met toverkrachten. Episode 1 begint echter met een geblokkeerde handelsroute en dat onderhandelingen stuk lopen. En dat is de opmaat hoe de republiek een keizerrijk wordt. De taaie senaat scenes staan in schril contrast met de slapstick capriolen van Jar Jar Binks. Dan is er ook nog de bizarre dubbelrol van Natalie Portman als Amidala en Padme wat ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet snap.
Het rare is dat Episode 1 zoveel 'exposition' nodig heeft om de basis te leggen voor de vervolgfilms, terwijl het niet eens de eerste film is in de serie. Omdat er zoveel verteld moet worden, zit er ook meer tijd tussen de films dat moet worden opgevuld met uitleg in de opening crawl.
Waar Darth Vader de antagonist is in de originele trilogie hebben de prequels geen vaste vijand. Darth Maul is veel te weinig aanwezig in Phantom Menace, al heeft zijn zeer beperkte rol wel de meeste indruk achter gelaten, in Attack of the Clones is Count Dooku de grote bozerik (al verschijnt die volgens mij ook pas vrij laat in beeld) en in Revenge of the Sith is dat plotseling General Grievous.Maar die laatste twee halen het bij lange na niet bij Darth Maul, laat staan bij een legendarisch icoon als Darth Vader.
De prequels films voelen niet zo samenhangend aan als de originele trilogie en ook de nieuwe trilogie is wat dat betreft veel meer coherent, met The Last Jedi die meteen begint waar The Force Awakens is geëindigd en vrijwel dezelfde spelers bevat als het vorige deel.
Het helpt natuurlijk ook niet dat George Lucas eigenlijk geen goede regisseur is. Ten minste, geen 'first unit' regisseur, second unit kan hij als de beste. En misschien had iemand ook wel naar de scripts moeten kijken, want die heeft hij ook alleen gedaan voor de prequels.