Ja hoor, minder regelmatig dan anders, maar ik ben er nog steeds

In de gespeelde potjes stond ik top lane en ging ik meestal als eerst voor Black Cleaver. Omdat ik voornamelijk vs AD champs speelde, ging ik daarna voor Titanic Hydra. Afhankelijk van de game en tegenstander kies ik als derde item voor Dead Men's Plate (voor meer armour) of Spirit Visage (voor meer MR). Oh, en tussendoor natuurlijk boots...

Black Cleaver blijft het beste item op Olaf, hoewel Trinity sinds de sheen rework ook een goed item is. Titanic Hydra.. Zou ik niet als tweede item kopen. Over het algemeen is mijn tweede item een (off-)tankitem met resistances in plaats van enkel health, en dan niet altijd voor lane maar meer gericht op teamfights. black Cleaver is bijna altijd het eerste item. Heeft het andere team een fed ADC? Dan is mijn tweede item meestal deadmans of zelf Randuins. Is de enemy midlaner uit de bocht aan het vliegen? Spectre's Cowl, naar Visage of Banshee's afhankelijk van de rol in het team. Titanic is dan als derde item beter gezien je niet alleen meer health hebt die naar damage scalet, maar je ook tegen ofwel magic ofwel physical damage enorm veel sterker bent. Hydra sla ik vaak zelfs over, omdat ik eerder meer durability nodig heb dan meer damage tenzij we een echte tankjungler hebben.
Boots zijn sowieso cruciaal op Olaf. Als ik er mee weg kan komen ga ik voor swifties, en de ideale first back is imo als je phage+boots 1 kan halen.
Ook een optie als je team echt een carrytoplaner nodig heeft en zowel support als jungler tanky zijn is om 3 offensive items op Olaf te bouwen, waarvan minimaal 2 met lifesteal. Met een uiteindelijke build als, bijvoorbeeld, Black Cleaver/Ravenous Hydra/Bloodthirster/Sterak's Gage/Randuins/Merctreads. Gezien je dan zo squishy bent ben je wel van twee dingen afhankelijk: de initiation van de rest van je team, want je bent te squishy om iets te bruteforcen, en de mogelijkheid om te flanken. Als een Olaf met deze build bij de backline weet te komen sloopt hij alles, gezien de healing/lifesteal amp op zijn W. Ondanks die lifesteal blijft hij wel erg gevoelig voor burst, dus deze build is erg situationeel.
Dit hierboven gaat overigens allemaal over toplane. Vanuit de jungle bouw ik nooit meer damage dan een black cleaver, en zelfs dat niet altijd; gezien je bijna altijd minder gold income hebt is het efficiënter om full tank te gaan. Hoewel Olaf geen harde CC heeft is hij ook als full tank nog te gevaarlijk om zomaar te negeren, en de enige optie om hem te stoppen is hem dood te maken; als je solo 4 ulti's weet te happen en overeind te blijven betekent dat 4 ulti's waar de rest van je team zich geen zorgen meer over hoeft te maken. En zeker op lager MMR zijn Dyrus-ults (fuck, Olaf wordt rood, paniek, THROW EVERYTHING AT HIM -> unstoppable force en glacial prison op de niet te CC'en viking) echt een ding.
Xanthian schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:49:
Ik ben geen Olaf expert maar van tijd tot tijd speel ik hem nog wel eens.
Zelf gebruik ik twee builds
Masteries of 12/0/18 met Grasp of the Undying als Keystone. Of 18/0/12 met fervor of battle.
Je stackt de fervor wel erg snel met 2 stacks per ability en per AA.
Grappig, beide keystones gebruik ik nooit in lane. Ik ga standaard voor Thunderlord's Decree, als je een axe weet te landen kom je meestal wel aan de 3 hits, en die mastery voelt domweg overtuned aan zeker na de AD buff. Als ik een makkelijke lane-matchup heb? Stormraider's Surge. De engste Olaf is er eentje die de frontline als springplank gebruikt om met ghost, glory/ghostblade en stormraiders met 1400 movespeed op de ADC af te sprinten. Olaf is met de huidige items in veel matchups sterk genoeg om met die keystone alsnog lane te winnen.
Naar mijn idee heb je twee keuzes qua builds.
Of je maxed je Q en koopt black cleaver of je maxed E en je koopt Trinity Force. Q is ook goed tegen ranged champions zoals Teemo, Vlad of Quinn (Al hoewel je de lane niet gaat winnen van Quinn.)
Persoonlijk laat ik de Titanic Hydra links liggen, liever koop ik meteen Dead Man's plate.
Triforce is wat mij betreft een item dat je koopt als je voor ligt, om de trades nog wat pijnlijker te maken, maar dat impliceert voor mij niet direct een E max. Ik max bijna altijd Q, tenzij ik tegenover Nasus, Alistar of oude Poppy sta. Nasus omdat het erg makkelijk is tegen hem E op cooldown te gebruiken early om hem van de minionwave af te duwen zonder aggro te pakken, en dan is het E tot lvl 3, daarna Q -> E -> W max. Q geeft gewoonweg meer sustained damage in een all-in, en daar is Olaf meer op gebouwd dan op traden. Kom op man, je bent een viking, go deep or go home.
Onthou overigens goed dat als je de ult activeerd je hoop tankiness verliest qua resistances. Daarintegen krijg je wel weer een berg AD en CC immunity, maar je bent wel meer squishy.
Dit is het meest merkbaar voordat je je eerste resistance item hebt gebouwd; daarna is het doorgaans gewoon zaak om op R te duwen zodra je door de eerste CC geraakt gaat worden.
Overigens, voor een Olaf streamer waarvan ik wel wat geleerd heb en die altijd bereid is antwoord te geven op vragen:
Dralas 
Streamt de meeste dagen vanaf 6 of 8 uur CST; 1:00 en 3:00 's nachts hier. Maar er is natuurlijk genoeg Olaf gameplay op z'n channel te vinden

NA Diamond 2, dus hij behaalt toch betere resultaten met Olaf dan de meesten hier full stop

Overigens, gefeliciteerd Koekie.
Dit inderdaad. Mooi rood naampje Koekie