Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 256 257 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:53
vickypollard schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:44:
Over Koepoort gesproken trouwens: die verkopen best goedkoop groene bonen. Scheelt zo een tientje per kilo.

Iemand die zelf brandt hier? Ik belandde laatst op de roasting subreddit en zag dat je in Amerika al zeer betaalbaar kunt beginnen met bepaalde popcornmakers die behoorlijk geschikt zijn voor branden (zijn twee modellen of zo waar dit bij werkt). Lijkt me best interessant, maar of het een rabbit hole is waarin ik wil verdwijnen... weet ik nog niet.
Ik brand al een paar jaar met een Gene Café en koop mijn bonen bij Koepoort. Erg leuk om te doen en niet vreselijk ingewikkeld. Uiteraard is de rabbit hole van de Allio Bullet etc, maar daar word ik door mijn vrouw voorlopig nog bij vandaan gehouden.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:38
@Ypuh brandt ook zelf

Lijkt me heel leuk, maar voor mij een onmogelijke uitbreiding van mijn 'arsenaal' aan hobby's :D

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Teus.espresso schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:06:
De ene Simon Levelt vestiging is de andere niet. Bszz geeft al jaren lang gewaardeerde adviezen. Ook hier promoot hij zijn eigen producten niet maar geeft algemene informatie. Ik denk zelfs dat je tot nu toe een externe bron zou moeten raadplegen om erachter te komen dat zijn winkel in Zeist is.
Die vestigingen branden toch niet hun eigen koffie? Dat wordt landelijk gedaan. Dus of je je bonen in Zeist of Groningen koopt maakt dan toch niet uit. Wel zo zuiver om eerlijk te (be)oordelen, net als dat andere leveranciers hier beoordeelt worden.

Ik heb ook wel vaker een zakje Simon Levelt cadeau gekregen en vond er weinig aan. Zeker voor de prijs die je betaalt

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:54

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

coinman63 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:41:
Heel simpel, omdat promotie van je eigen handel niet is toegestaan. (bszz is eigenaar van een koffiewinkel, die uitsluitend biologische koffie verkoopt - het gaat om Simon Levelt)
Het delen van leveranciers heb ik geen moeite mee, maar zodra er handel wordt bedreven en geuit wordt via dit topic wel :)

Dus hiermee ook het verzoek om daar mee te stoppen. Het valt gewoon niet binnen de policy :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:38
Ozzie schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:26:
[...]

Wel jammer eigenlijk want je zou verwachten dat bij zo'n keten ze overal dezelfde kwaliteitseisen hanteren. Het is jammer als de ene winkel een slechte naam krijgt doordat een andere winkel mindere kwaliteit levert. Al levert de naamsbekendheid misschien ook juist weer klandizie op.

Ik ben overigens zelf nog nooit bij een Simon Levelt geweest, dus ik kan er niets over zeggen. Ze hebben, voor mij, het nadeel dat ze vaak midden in het centrum van een stad zitten. Dus dan moet ik er met de auto heen rijden en betaald parkeren. Al zit die in Zeist wel maar ~15 min van mijn werk vandaan, dus misschien moet ik een keer omrijden om daar verse boontjes te halen :)
Ik hou het even kort maar SL heeft vele soorten bonen van licht tot donkergebrand. Niet iedereen wil een fruitige ethiopier, er zijn ook mensen die graag een zware donkergebrande zuid italiaanse stijl espresso willen, en ja ook die verkopen we. De kwaliteitseisen zijn bij elke winkel echt hetzelfde.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
bszz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Ik hou het even kort maar SL heeft vele soorten bonen van licht tot donkergebrand. Niet iedereen wil een fruitige ethiopier, er zijn ook mensen die graag een zware donkergebrande zuid italiaanse stijl espresso willen, en ja ook die verkopen we. De kwaliteitseisen zijn bij elke winkel echt hetzelfde.
Ik heb de eerste jaren van mijn espresso avontuur apparatuur en koffie bij Simon Levelt Dordrecht gekocht. De eigenaar was een liefhebber en de koffie (bonen en gemalen) was altijd goed. Kom er nog steeds met plezier.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:04

4x2

lộn xộn quá

Even een post hier of iemand anders nog een geniale oplossing kan bedenken die ik zelf niet bedacht heb:

Ik maak op dit moment m'n koffie met een Nespresso apparaat, DE koffiecupjes, meestal lungo formaat, kopje of 4 in de ochtend als ik thuis werk, minder in het weekend of als ik wel naar kantoor ga, bevalt opzich goed. Alleen de cups gaan dus vrij hard op.

Nu heb ik hiervoor een philips bonenmaler / filterkoffie combinatie gehad: smaakt opzich prima, maar ff snel een kopje zetten werkt niet en ik vind eigenlijk de cremalaag wel lekker.
Daarbij nog een goedkoop DeLonghi handmatig espressoapparaat gehad: leuk, maar heb er lang niet altijd (meestal niet) zin in om het netjes uit te wegen, aan te drukken en te zetten. En ook regelmatig wat verprutst waardoor ik of bruin slootwater had gemaakt of m'n hartslag 24u later pas weer normaal werd :+

Volgende poging was een DeLonghi ecam volautomaat (de goeiekoopste :+) die eigenlijk prima leek, lekkere koffie, niet teveel moeite, 1x per week ff de zetgroep dr uit en schoonspoelen, bonen van Fascino dr in (die zitten vlakbij) en lekkere koffie. 1kg Bonen deed ik ongeveer een maand mee, soms wat korter, soms wat langer.
Nadeel: iedere keer als ik meer dan een paar dagen geen koffie had gezet, ondanks het schoonmaken van tevoren, smaakte de eerste paar kopjes voor geen meter meer, dat werd steeds erger, toen de zetgroep een keer vervangen en het ging weer een tijdje goed. Toen het hele apparaat nog een keer uit elkaar geschroefd, alle ellende dr uit zitten peuteren (en dat was veel) en weer in elkaar gezet: probleem weer een maand of 2 opgelost.
Naja, dat was ik dus spuugzat na 1,5-2 jaar ofzo, ik kan het prima zelf, maar ik wil @#$ gewoon koffie kunnen drinken. Dus toen het Nespressoapparaat maar gekocht na het een keer door excel te halen ivm de kosten van de koffiecups.

Maar eigenlijk was die koffie van verse bonen toch echt wel beter, dus ik zit weer te koekeloeren.
Kwam toevallig de Nivona Cube tegen, dit lijkt me ideaal voor mijn 'probleem' omdat er volgens mij niks intern weggestopt zit waar de koffiedrab kan blijven hangen, de click cup is zo te zien los te krijgen en het ding werkt redelijk automatisch (de click cup omhangen en een hendeltje omlaag duwen is nog net acceptabel :P)
Cappucino en andere melkproducten hoef ik niet te hebben, vind het wel lekker, maar voor die 1 a 2 kopjes per maand heb ik geen zin om een melksysteem te onderhouden en bestel ik er wel gewoon 1.

Klinkt de gedachtegang enigszins correct of zijn er nog andere alternatieven die ik over het hoofd heb gezien?

leeg

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:38
4x2 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:09:
Even een post hier of iemand anders nog een geniale oplossing kan bedenken die ik zelf niet bedacht heb:

Ik maak op dit moment m'n koffie met een Nespresso apparaat, DE koffiecupjes, meestal lungo formaat, kopje of 4 in de ochtend als ik thuis werk, minder in het weekend of als ik wel naar kantoor ga, bevalt opzich goed. Alleen de cups gaan dus vrij hard op.

Nu heb ik hiervoor een philips bonenmaler / filterkoffie combinatie gehad: smaakt opzich prima, maar ff snel een kopje zetten werkt niet en ik vind eigenlijk de cremalaag wel lekker.
Daarbij nog een goedkoop DeLonghi handmatig espressoapparaat gehad: leuk, maar heb er lang niet altijd (meestal niet) zin in om het netjes uit te wegen, aan te drukken en te zetten. En ook regelmatig wat verprutst waardoor ik of bruin slootwater had gemaakt of m'n hartslag 24u later pas weer normaal werd :+

Volgende poging was een DeLonghi ecam volautomaat (de goeiekoopste :+) die eigenlijk prima leek, lekkere koffie, niet teveel moeite, 1x per week ff de zetgroep dr uit en schoonspoelen, bonen van Fascino dr in (die zitten vlakbij) en lekkere koffie. 1kg Bonen deed ik ongeveer een maand mee, soms wat korter, soms wat langer.
Nadeel: iedere keer als ik meer dan een paar dagen geen koffie had gezet, ondanks het schoonmaken van tevoren, smaakte de eerste paar kopjes voor geen meter meer, dat werd steeds erger, toen de zetgroep een keer vervangen en het ging weer een tijdje goed. Toen het hele apparaat nog een keer uit elkaar geschroefd, alle ellende dr uit zitten peuteren (en dat was veel) en weer in elkaar gezet: probleem weer een maand of 2 opgelost.
Naja, dat was ik dus spuugzat na 1,5-2 jaar ofzo, ik kan het prima zelf, maar ik wil @#$ gewoon koffie kunnen drinken. Dus toen het Nespressoapparaat maar gekocht na het een keer door excel te halen ivm de kosten van de koffiecups.

Maar eigenlijk was die koffie van verse bonen toch echt wel beter, dus ik zit weer te koekeloeren.
Kwam toevallig de Nivona Cube tegen, dit lijkt me ideaal voor mijn 'probleem' omdat er volgens mij niks intern weggestopt zit waar de koffiedrab kan blijven hangen, de click cup is zo te zien los te krijgen en het ding werkt redelijk automatisch (de click cup omhangen en een hendeltje omlaag duwen is nog net acceptabel :P)
Cappucino en andere melkproducten hoef ik niet te hebben, vind het wel lekker, maar voor die 1 a 2 kopjes per maand heb ik geen zin om een melksysteem te onderhouden en bestel ik er wel gewoon 1.

Klinkt de gedachtegang enigszins correct of zijn er nog andere alternatieven die ik over het hoofd heb gezien?
Een half-automaat overwegen zoals een Ninja luxe café of accepteren dat Nespresso het beste aansluit bij jouw specifieke levensstijl :?
Pagina: 1 ... 256 257 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1