Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
Er zitten toch non-pressurised baskets om in de portafilter te plaatsen, zowel 1 of 2 kops, bij de Bambino (Plus)?LA-384 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:58:
Vandaag krijg ik mn Sage Bambino en DF54 binnen. De Bambino heeft dus een pressurised portafilter. Ik heb begrepen dat deze vergevingsgezinder is wat betreft maling, omdat de drukopbouw door de portafilter komt, ipv de maalgraad, hoeveelheid koffie en verdeling van het maalsel. Tegelijkertijd krijg je dus minder feedback van de maling om te kunnen finetunen.
Hebben jullie tips hoe ik het met een pressurised portafilter kan aanvliegen? Gewoon trial and error, of heb je toch nog iets of wat feedback van het doorloop proces. Start ik beter wat grover, of toch het chokepoint opzoeken en dan net een tandje grover?
Enkel een weegschaal van Timemore en je hebt alles zelf onder controle.
Helaas, ik had al 1 via Amazon gekocht en m'n return window is al even voorbij. Anders was dit zeker een optie geweest. Toch bedankt!jlve schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:45:
[...]
Je kunt die van mij overnemen. Mijn vrouw vind het maar lang duren en pakt liever een nespresso opschuimer en ik drink zelf alleen espresso. Is nog geen twee weken in gebruik geweest, misschien 20 keer echt gebruikt.
@jlve misschien heb ik dan wel interesse, ik moet me wel nog even inlezen over de voordelen.
Klopt daarvoor heb je naked portafilters nodig. Je hoeft er geen van Sage/Breville aan te schaffen, kan goedkoper zolang je maar bij die 54mm houdt.LA-384 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:50:
@Noutie @RigolleM Ah ok, dat weet ik nog niet wat er precies bij zit. Het is iig de gewone non-plus versie. Is dat uitloopje van de portafilter niet vervelend? Je kunt dan volgens mij niet zien of de koffie gelijkmatig door het bakje loopt.
Ik gebruik geen naked meer, daar ik altijd 2 kopjes zet...
Geen probleem,Snaak123 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:42:
[...]
Helaas, ik had al 1 via Amazon gekocht en m'n return window is al even voorbij. Anders was dit zeker een optie geweest. Toch bedankt!
Laat het maar weten.LA-384 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:47:
@jlve misschien heb ik dan wel interesse, ik moet me wel nog even inlezen over de voordelen.
PSN ID: JLvanEs0305
Ik heb min of meer precies dezelfde weg bewandeld. Begonnen met Nespresso en toen een Saeco/Philips PicoBaristo gekocht, wat een all in one is met zetgroep. Een flinke stap vooruit en nog steeds makkelijke bakkies zetten. Maar toch, echte volle espresso's krijg je er niet uit.B-Bandit schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:20:
Vorig jaar heb ik een Saeco Xelsis Suprema gekocht. Dit was voor ons een overstap van Nespresso naar bonen. Die is erg goed bevallen. Mijn vrouw drinkt veel latte en ik veel zwart. Merk dat de latte haar goed bevalt. Espresso en zwart vind ik ok. Omdat zij haar melk niet via het apparaat doet maar via een losse handklopper is deze ultra volautomaat eigenlijk overkill. Dus ik wil hem verkopen en evt een apparaat met een betere maler aanschaffen.
Uiteraard loop ik zoals velen voor mij tegen de WAF aan. Mijn vrouw vind met 1 druk op de knop koffie zetten wel erg belangrijk terwijl ik zelf wel bereid ben te rommelen met malen, vullen, stampen en brouwen.
Opties die ik overweeg:
- ik ben hier de Eureka Mignon Libra 65 tegengekomen als een gebruiksvriendelijke maler waar de portafilter gelijk in kan. Dan heb ik nog wel een koffiezetapparaat nodig. Hoewel dit misschien nog ok te doen is, is het feit dat er 2 apparaten op het aanrecht staan ook al een probleem...
- ik zie af en toe aanbiedingen voorbij komen voor koffiezetapparaten van Ninja. Bijvoorbeeld de Ninja ES601 of ES701. Deze apparaten beschikken over een ingebouwde koffiemaler met los portafilter waarmee je de koffie zet. In hoeverre zou dit een vooruitgang zijn tov mijn Xelsis? De Xelsis is een apparaat van meer dan €1000 en de Ninja is een stuk goedkoper. Hoeft verder niks te zeggen, maar zou het zonde vinden als het geen vooruitgang is.
Budget speelt in beginsel niet echt een grote rol. Voorkeur om alles onder de €1500 te houden maar mag minder en kan evt meer als dat echt iets oplevert.
Toen de Ninja ES601 gekocht voor min of meer dezelfde prijs als toendertijd de Saeco en ik ben tevreden. Mijn vriendin vind het nog acceptabel qua bediening omdat veel dingen nog steeds automatisch gaan, maar je toch het idee hebt iets ambachtelijker bezig te zijn
En de kwaliteit van de espresso is echt een flinke stap vooruit weer.
Kan het nog beter? Ongetwijfeld.
Ben ik er nu blij mee? Ja.
Kanttekening: die assistfunctie is leuk maar wil nog wel eens gek doen, net als de hoeveelheid water die er wordt gegeven. Bij opvolgende bakkies wil die nog wel eens schommelen. Voor veel mensen in dit topic is dat onaanvaardbaar, maar voor mij is het prima.
[ Voor 5% gewijzigd door Sluuz op 04-11-2025 12:55 ]
PSN: Sluuz
Welke heb je eigenlijk? Zie de normale (grotere) en de kleinere Air.jlve schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:30:
Laat het maar weten.
Ik heb geen naked portafilter en gewoon goede koffie. Bedenk even wat je wilt. Wil je er een studie van maken, of wil je goede koffie en verder niet te moeilijk. Je kan een naked portafilter altijd nog aanschaffen mocht je deze missen.LA-384 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:50:
@Noutie @RigolleM Ah ok, dat weet ik nog niet wat er precies bij zit. Het is iig de gewone non-plus versie. Is dat uitloopje van de portafilter niet vervelend? Je kunt dan volgens mij niet zien of de koffie gelijkmatig door het bakje loopt.
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
De "normale" vanuit de Kickstarter destijdsLA-384 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:11:
[...]
Welke heb je eigenlijk? Zie de normale (grotere) en de kleinere Air.
PSN ID: JLvanEs0305
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zCVtCtEjwj62dSkj6792af3W.jpg?f=user_large)
Nou, het staat, eerste twee kopjes gezet en dat ga ik me morgenvroeg of in het weekend nog maar eens overdoen. 's avonds proeven en aanpassen tot het goed is, lijkt me niet het beste plan
Eerste kopje was denk ik te fijn gemalen (stand 12) althans voor de volautomaat, daar kwam slechts een bodempje uit en moest daarna het stoompijpje door laten lopen (geen idee waarom, is me nog nooit gebeurd). De Sage kon er meer mee, maar ook daar kwam aanzienlijk minder uit dan met een lege portafilter (getest om te zien hoeveel water er uit zou moeten komen als standaard kopgrootte).
Tweede kopje gemalen op stand 18, dat liep een stuk beter door. Uit de volautomaat smaakte het wel prima, uit de Sage was het bitter met een zuurtje tegelijk. Ook nu kwam er aanzienlijk minder water uit. De puk is ook vrij nat, iig een stuk natter dan ik van de volautomaat gewend ben. (Overigens is de maalgraad van de volautomaat ook een heel stuk grover).
[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 04-11-2025 21:25 ]
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1