Ik vraag me toch af of ik iets verkeerd doe, dat de machine (Jura E8) niet lekker werkt, of dat zoals iemand hier eerder aangaf, "alle specialty koffie tegenwoordig zuur is".
Met de meeste bonen die ik eerder heb gehad kreeg ik wel redelijk prima koffie uit het apparaat (althans, als leek, heb ik dat idee). Nu heb ik sinds kort koffie van Zwarte Roes. Branddatum een week of 6 geleden. Dezelfde koffie drink ik vaker bij iemand met een eenvoudige Melitta Solo machine. Heerlijke koffie drink ik daar

. Aromatisch, zacht.
Thuis, met de Jura, ik krijg 'm maar matig te zuipen

. Valt weinig van de smaak te herkennen zoals ik 'm uit de Melitta drink. En is vooral heel zuur. Niet een stukje "acidity", maar gewoon zuur. HOE DAN?
Ik heb eigenlijk van alles al geprobeerd:
- Maalgraag fijner zetten, van gemiddelde tot fijnste stand.
- Meer / minder water, variërend van 100ml tot 150ml. Bij de Melitta machine heb ik overigens een kop van 150ml schat ik zo (met koffiehoeveelheid op max)
- Meer / minder koffiebonen malen (c.q. sterkte aanpassen)
- Temperatuur op hoog i.p.v. normaal gezet
Maar ik krijg eigenlijk in alle gevallen een zurige koffie. Zelfs als ik over-extractie probeer te veroorzaken. Dat vind ik toch wel vreemd. Of ik 'm als espresso zet (volgens mij zet de Jura en dan meer druk op) of "gewoon" als koffie maakt eigenlijk geen verschil.
Ik wil eigenlijk niet accepteren dat het simpelweg aan de bonen zou liggen, zeker niet als ik ergens anders wel altijd een heerlijke bak koffie krijg met dezelfde bonen. Maar zou er toch iets kunnen meespelen? Bijvoorbeeld als de CO2 niet uit de verpakking kan? Ik denk ook maar hardop hoor

De kans dat er net iets mis is met de zak bonen die ik nu hebt lijkt me verwaarloosbaar klein.
Daarom toch geneigd om mezelf of de machine de schuld te geven

Maar ik zou niet weten wat ik fout doe, of welk mogelijk defect dit probleem kan veroorzaken. Het enige wat mij opvalt (en wil het niet groter maken dan het is), is dat je het water bij het koffiezetten soms hoort "gorgelen" als ie het water aanzuigt. Geen idee of dat normaal is of een issue is, en of/welk effect dat heeft. Het is niet dat er water weglekt ofzo.
Heeft iemand wel een idee wat ik nog zou kunnen proberen, of waar het aan zou liggen?