Zo op de foto vind ik het nog meevallen. Wel zonde om weg te gooien natuurlijk. Wellicht na 5 bakjes dat je oordeel anders isParaWM schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:06:
Na een week of zes Brandzaak bonen (proefpakket en nabestelling van de 3 lekkerste) zijn we nu op 2 favoriete bonen uitkomen. Kreeg ik recentelijk voor m'n verjaardag een proefpakket "Grand Maestro". Maak net het eerste zakje open en de bonen zien er veel meer oily / glimmend uit. Als ik google een beetje mag geloven is dat eigenlijk nooit een goed teken. Ik lees dat Dark Roast vaak wel meer oily is, maar dat het eigenlijk altijd ook mass productie roasten is. En dat het niet goed is voor je grinder (heb een volautomaat Jura E8).
Eerste zakje zit er in, maar smaakt valt ook tegen. Hele pakket maar links laten liggen en huidige bonen er weer uit halen? Wat denken jullie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Valt de smaak ook tegen na wat tweaken met de maalgraad, sterkte en waterhoeveelheid van de E8?ParaWM schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:06:
Na een week of zes Brandzaak bonen (proefpakket en nabestelling van de 3 lekkerste) zijn we nu op 2 favoriete bonen uitkomen. Kreeg ik recentelijk voor m'n verjaardag een proefpakket "Grand Maestro". Maak net het eerste zakje open en de bonen zien er veel meer oily / glimmend uit. Als ik google een beetje mag geloven is dat eigenlijk nooit een goed teken. Ik lees dat Dark Roast vaak wel meer oily is, maar dat het eigenlijk altijd ook mass productie roasten is. En dat het niet goed is voor je grinder (heb een volautomaat Jura E8).
Eerste zakje zit er in, maar smaakt valt ook tegen. Hele pakket maar links laten liggen en huidige bonen er weer uit halen? Wat denken jullie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wanneer je bonen langer roostert beginnen ze inderdaad te glimmen omdat de olie naar de oppervlakte gaat ("second crack"). Qua smaak ga je dan (verder) naar het bittere toe. James Hoffmann heeft toevallig net een flimpje over het brandproces geupload mocht je meer willen weten: YouTube: Coffee Roasting ExplainedParaWM schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:06:
Ik weet niet hoe je de smaak precies tegen vind vallen, maar je zou de watertemperatuur op de Jura iets kunnen verlagen (aangenomen dat je die in kan stellen natuurlijk). Zeker als je donkere roast te bitter is kan dat helpen.
Die Gran Maestro zijn toch ook helemaal geen verse bonen? Dan sowieso lastig vergelijken. Alhoewel die 14 april van Brandzaak toch ook wel even geleden is natuurlijk.ParaWM schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:06:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder zou ik het gewoon opmaken, probeer wat te spelen met de koffie. Meer water, minder koffie malen, dat soort dingen. Is meestal best nog wel wat van te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door evleerdam op 05-06-2023 20:41 ]
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Bedankt voor alle tips! Ik zie niemand trippen op het feit dat oily bonen slecht voor je grinder zouden zijn tot nu toe, dat is/was eigenlijk mijn grootste zorg.
Ik zal nog even spelen met sterkte en watertemp om te kijken hoe het veranderd. Maalgraad had ik al een goede stand voor gevonden. Het lijken me inderdaad sowieso geen verse bonen, dus dat is wel anders dan Brandzaak (dat zakje van 14 April is al even geleden opgemaakt
). Zijn 8 proefzakjes van 250gram. Houd een mens bezig
Ik zal nog even spelen met sterkte en watertemp om te kijken hoe het veranderd. Maalgraad had ik al een goede stand voor gevonden. Het lijken me inderdaad sowieso geen verse bonen, dus dat is wel anders dan Brandzaak (dat zakje van 14 April is al even geleden opgemaakt
Sinterklaas wil bier !
Gran Maestro is het huismerk van koffievoordeel. Indertijd gebruikte ik de limited edition nog wel eens icm pressurised espresso halfautomaat (Delonghi nogwattes) Die limited edition kan ik niet meer vinden (dan klopte de naam tenminste), van de rest was ik toen al niet heel erg onder de indruk. Is inderdaad niet vers, met wat geluk een paar maanden oud?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Zo heel donker zijn ze nou ook weer niet. Voor de rest kan een keertje 1kg oily bonen in je maler geen kwaad. Je maalt het wel weer weg met de volgende. Het is meer dat die olierester bij veelvuldig gebruik en niet schoonmaken ophopen in je hopper/maalschijven en dat trekt vuil aan en bederft uiteindelijk. Dan moet je de boel behoorlijk negeren (wat veel mensen ook doen).
So true.Ypuh schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:48:
Dan moet je de boel behoorlijk negeren (wat veel mensen ook doen).
Bedankt voor de reminder. Moet de maler ook echt weer eens open halen.
Inmiddels ruim een jaar eigenaar van een Linea Mini en nog elke dag enorm veel plezier van. Er staat een Mahlkonig E65S GbW naast.
Wat ik an sich wel grappig vindt in het hele espresso-avontuur (wellicht herinneren sommige mensen mijn achtbaan nog van toen ik er mee begon
) is dat ik van enorm veel dingetjes naar steeds minder ben gegaan.
Het begon in feite met halfautomaat + maler + single-dosing + stamper + weegschaal + WDT + RDT + Fellow Atmos containers + naked portafilter.
En dan gaat je workflow van (stappen tussen de haakjes hoeven niet elke keer natuurlijk):
(0. kg koffie verdelen over Atmos Containers en vacuum zuigen)
(1. buisjes vullen met voorgewogen 18g koffiebonen)
2. RDT over de bonen
3. bonen malen
4. WDT
5. stampen
6. koffie zetten
Inmiddels liggen de RDT en WDT tools al meer dan een half jaar in de kast, en sinds kort gebruik ik ook de Atmos Containers niet meer. Ik heb een gewone portafilter want dat channeling geloof ik allemaal wel (de koffie smaakt lekker).
De huidige workflow is dan simpelweg:
(0. kg koffie in de hopper)
1. bonen malen
2. stampen
3. koffie zetten
Nu helpt het wel enorm dat de E65S een grote hopper en GbW heeft. Het kost wat, maar ik ben er blij mee.
En ik merk eerlijk echt geen verschil tussen wel of geen RDT+WDT en/of kleine porties koffiebonen (wellicht ga ik er te snel doorheen).
Ik geloof zo wel dat deze setup minimaal 10 jaar mee gaat.
Wat ik an sich wel grappig vindt in het hele espresso-avontuur (wellicht herinneren sommige mensen mijn achtbaan nog van toen ik er mee begon
Het begon in feite met halfautomaat + maler + single-dosing + stamper + weegschaal + WDT + RDT + Fellow Atmos containers + naked portafilter.
En dan gaat je workflow van (stappen tussen de haakjes hoeven niet elke keer natuurlijk):
2. RDT over de bonen
3. bonen malen
4. WDT
5. stampen
6. koffie zetten
Inmiddels liggen de RDT en WDT tools al meer dan een half jaar in de kast, en sinds kort gebruik ik ook de Atmos Containers niet meer. Ik heb een gewone portafilter want dat channeling geloof ik allemaal wel (de koffie smaakt lekker).
1. bonen malen
2. stampen
3. koffie zetten
Nu helpt het wel enorm dat de E65S een grote hopper en GbW heeft. Het kost wat, maar ik ben er blij mee.
En ik merk eerlijk echt geen verschil tussen wel of geen RDT+WDT en/of kleine porties koffiebonen (wellicht ga ik er te snel doorheen).
RDT is sowieso een beetje suf haha. Gelukkig heb je dat ook doorRvdH schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:48:
Inmiddels ruim een jaar eigenaar van een Linea Mini en nog elke dag enorm veel plezier van. Er staat een Mahlkonig E65S GbW naast.
Wat ik an sich wel grappig vindt in het hele espresso-avontuur (wellicht herinneren sommige mensen mijn achtbaan nog van toen ik er mee begon) is dat ik van enorm veel dingetjes naar steeds minder ben gegaan.
2. RDT over de bonen
3. bonen malen
4. WDT
5. stampen
6. koffie zetten
1. bonen malen
2. stampen
3. koffie zetten
zo doe ik het idd ook al bijna 20 jaar. Gelukkig dat toen ik begon er ook weer niet heel veel opties waren itt de hype nu, maar het werkt iets een heel stuk relaxterRvdH schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:48:
Wat ik an sich wel grappig vindt in het hele espresso-avontuur (wellicht herinneren sommige mensen mijn achtbaan nog van toen ik er mee begon) is dat ik van enorm veel dingetjes naar steeds minder ben gegaan.
2. RDT over de bonen
3. bonen malen
4. WDT
5. stampen
6. koffie zetten
1. bonen malen
2. stampen
3. koffie zetten
Hi Ha Hopjesvla
DutchBarista ook goede ervaringen mee, hun pacamara natural was super.Ypuh schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:14:
Koepoort haal ik mijn groene bonen vandaan (en ook Hoofdkwartier). Vind de gebrande bonen van Koepoort vaak wel iets aan de donkere kant, terwijl ik zelf ook al van een medium branding en geen lichte branding hou.
Voor iemand die opzoek is naar een Italiaanse espresso lijkt dat me dus een prima adres, maar voor de echt lekkere/spannendere koffies kom je al snel bij wat duurdere branders uit. Dutch Barista en Giraffe zijn twee van mijn favorieten die ook medium, niet super licht branden, maar wel met meer smaak dan bijv. Brandzaak of Koepoort.
Giraffe had ik eens getest nadat die hier langs kwam. Was niet echt grote fan van wat ik had gekocht, helemaal niet zo licht als verwacht. Net weer Blommers gekocht (ethiopia) en voor de kiloprijs echt top vind ik. Sprout en Manhattan zijn nog wel mijn absolute favorieten, maar die prijzen kan ik niet consistent neertellen.
Maat van me had laatst een filter mee van Letty Bermudez Geisha van Manhattan, echt super. Espresso's daar ook goed, maar het is misleidend met de prijzen zonder btw op de site.
Zijn er Tweakers die een Profitec Go hebben? In de OP zag ik niemand. Maar ik ben erg benieuwd hoe het apparaat bevalt, of je iets mist, of je hem weer zou kopen of toch voor een andere machine zou kiezen.
Eind deze week komt mijn Niche binnen en nu jeukt het toch om een espressomachine te kopen direct.
Eind deze week komt mijn Niche binnen en nu jeukt het toch om een espressomachine te kopen direct.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Ik heb deze nu geruime tijd en erg tevreden mee, heel consistent en prettig met PID en snelle opwarmtijd. Als je over het algemeen alleen espresso’s drinkt zeker aan te raden. Ik ben aan het overwegen om deze toch te verkopen en een Profitec Pro 300 aan te schaffen omdat deze een dual boiler heeft en mijn vriendin regelmatig cappuccino drinkt: een espresso + cappuccino zetten op een single boiler is toch net onhandig.Cass Casey schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:50:
Zijn er Tweakers die een Profitec Go hebben? In de OP zag ik niemand. Maar ik ben erg benieuwd hoe het apparaat bevalt, of je iets mist, of je hem weer zou kopen of toch voor een andere machine zou kiezen.
De Atmos containers zijn handig omdat ik mijn eigen bonen brand. Het vacuum gebeuren interesseert me niet zoveel, maar het zijn mooie koffiebewaarblikken en heb ze nu toch al. Ze zijn ideaal voor de bonen die overblijven uit een zak en niet in de hopper passen, en ook als ik geen zin heb om nieuwe zakken te gebruiken en sealen (lege koffiezakken kosten €0.75 per stuk).
WDT'en doe ik wel omdat het ook niet zoveel tijd kost, maar voor de rest ook geen gedoe met single dosen en voor/na wegen dankzij een GBW maler. Qua workflow loopt alles super smooth, maar dat vraagt natuurlijk wel enige investering en een maler die dusdanig mooi maalsel produceert dat het geen extra liefde nodig heeft.
WDT'en doe ik wel omdat het ook niet zoveel tijd kost, maar voor de rest ook geen gedoe met single dosen en voor/na wegen dankzij een GBW maler. Qua workflow loopt alles super smooth, maar dat vraagt natuurlijk wel enige investering en een maler die dusdanig mooi maalsel produceert dat het geen extra liefde nodig heeft.
Klinkt goed. Ik drink nu eigenlijk nooit cappuccino, maar wil dat wel zo nu en dan gaan doen als ik zo'n machine heb. In de regel drink ik alleen espresso en "lungo". Bovendien ben ik de enige koffiedrinker thuis, dus een kleine boiler is voor mij geen issue.Slabbysl schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:00:
[...]
Ik heb deze nu geruime tijd en erg tevreden mee, heel consistent en prettig met PID en snelle opwarmtijd. Als je over het algemeen alleen espresso’s drinkt zeker aan te raden. Ik ben aan het overwegen om deze toch te verkopen en een Profitec Pro 300 aan te schaffen omdat deze een dual boiler heeft en mijn vriendin regelmatig cappuccino drinkt: een espresso + cappuccino zetten op een single boiler is toch net onhandig.
Misschien toch maar 600-1000 euro besparen en voor deze machine gaan dan.
Ik heb hem ook, het is mijn eerste semi-automaat. Ik drink alleen espresso, dus voor mij een prima machine. Opwarmen van de Got is inderdaad best snel, maar als je ook het portafilter goed wil meeverwarmen kun je toch beter tussendoor nog even wat anders gaan doen. Ik ben wel tevreden met de Go, doet voor mij wat ie moet doen, en de grootste variatie in kopjes komt nog door mij en niet door het apparaat.Cass Casey schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:50:

Als je maar één cappuccino gaat zetten (als in, niet nog een espresso er naast, of nog een cappuccino), kun je nog steeds wel prima vooruit met de Go hoor. Alleen als je na het stomen nog weer een nieuwe shot wil doen, dan zit je met afkoeltijd te kijken.Cass Casey schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:38:
[...]
Klinkt goed. Ik drink nu eigenlijk nooit cappuccino, maar wil dat wel zo nu en dan gaan doen als ik zo'n machine heb. In de regel drink ik alleen espresso en "lungo". Bovendien ben ik de enige koffiedrinker thuis, dus een kleine boiler is voor mij geen issue.
Misschien toch maar 600-1000 euro besparen en voor deze machine gaan dan.
[ Voor 31% gewijzigd door Gurby op 07-06-2023 10:28 ]
Deze staat ook op mijn wish-list. Nu een Quickmill 820 met OPV-upgrade. Die blijft ook na tien jaar nog te goed en dan heb ik moeite met afdankenCass Casey schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:50:
De Go is zolang je niet teveel melk opschuimt een heel fijn apparaat denk ik.
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
De Go is een degelijk ding. Alleen de lekbak vind ik nogal lomp, onhandig en et scherpe randjes. Het schijnt dat de Go softwarematig is geüpdatet naar versie 1.06. Hierdoor is de opwarmtijd nog iets verkort. Vraag de handelaar hier naar.Cass Casey schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:50:
Thanks. Zal het navragen. Ben ik mogelijk te laat mee, want heb ‘m gisteravond besteld. Komt morgen binnen als het goed is.fasicbit schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:33:
[...]
De Go is een degelijk ding. Alleen de lekbak vind ik nogal lomp, onhandig en et scherpe randjes. Het schijnt dat de Go softwarematig is geüpdatet naar versie 1.06. Hierdoor is de opwarmtijd nog iets verkort. Vraag de handelaar hier naar.
Zodra je de Go opstart (groene knop) zie je in het display de softwareversie, ik heb 1.01.Cass Casey schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:02:
[...]
Thanks. Zal het navragen. Ben ik mogelijk te laat mee, want heb ‘m gisteravond besteld. Komt morgen binnen als het goed is.
Ik had mijn Jura melkschuimreiniger pilletjes op en besloten om Globaclean te kopen. Dit is vele malen voordeliger.
Alleen hoe dossier je nu een beetje handig? Ik knijp in de fles zodat we ongeveer 8-10ml in zit. Maar wanneer ik de fles kantel om de vloeistof in het bakje van de Jura te gieten gaat er altijd meer vloeistof in het bakje. Met als gevolg dat je overdoseerd. Man dit kwaad? Ik heb een paar YouTube filmpjes bekeken, maar daar zie ik dit probleem niet.
Alleen hoe dossier je nu een beetje handig? Ik knijp in de fles zodat we ongeveer 8-10ml in zit. Maar wanneer ik de fles kantel om de vloeistof in het bakje van de Jura te gieten gaat er altijd meer vloeistof in het bakje. Met als gevolg dat je overdoseerd. Man dit kwaad? Ik heb een paar YouTube filmpjes bekeken, maar daar zie ik dit probleem niet.
Je zult daar vast over nagedacht hebben, wat is het prijsverschil per dagschoonmaak tussen Jura en Globaclean?Binnetie schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:56:
Ik had mijn Jura melkschuimreiniger pilletjes op en besloten om Globaclean te kopen. Dit is vele malen voordeliger.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
De fles kostte iets van 13 euro voor 1 liter. Je bent 7,5ml nodig per schoonmaakbeurt. Die van Jura kost 25 euro voor 60 reinigingsbeurten.True schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:27:
[...]
Je zult daar vast over nagedacht hebben, wat is het prijsverschil per dagschoonmaak tussen Jura en Globaclean?
Ik koop altijd de grotere (dubbele hoeveelheid) verpakking en zoek dan online de meest voordelige uit en bestel er dan een paar. De kosten vallen dan erg mee en je gebruikt dan een origineel schoonmaakproduct van Jura. Ik heb even wat reviews van Globaclean gelezen op Amazon en daar wordt het probleem met dosering ook vaker genoemd. Maar erger nog, overmatig schuim en een bijsmaak bij de eerste cappuccino’s na een schoonmaakbeurt. Dat heb ik bij de originele tabletjes van Jura nog nooit gehad.Binnetie schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:30:
[...]
De fles kostte iets van 13 euro voor 1 liter. Je bent 7,5ml nodig per schoonmaakbeurt. Die van Jura kost 25 euro voor 60 reinigingsbeurten.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Gisteren bij de kringloop een leuke vondst gedaan voor 1.50.
Een verzilverd Vietnamese Phin Filter.
:strip_exif()/f/image/HS2yTlDPj7ESJa0ho85gVeRy.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zat wat zwarte aanslag op, maar de binnenkant zag er perfect uit. Voor 1.50 is het in ieder geval een leuke toevoeging aan de collectie. Heb een uitgestansde metalen versie al thuis liggen, maar de afwerking daarvan is echt laag.
Op de terugweg nog langs mijn ouders gegaan, in de hoop dat zij nog wel zilverpoets hebben liggen. Maar dit kon zo snel niet gevonden worden. Dan maar met wat baking soda en aluminiumfolie met warm water.
Nog geen 5 minuten later en het zwarte verweerde wat er niet af te poetsen was, verdween als sneeuw voor de zon. Zie foto.
:strip_exif()/f/image/HS2yTlDPj7ESJa0ho85gVeRy.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zat wat zwarte aanslag op, maar de binnenkant zag er perfect uit. Voor 1.50 is het in ieder geval een leuke toevoeging aan de collectie. Heb een uitgestansde metalen versie al thuis liggen, maar de afwerking daarvan is echt laag.
Op de terugweg nog langs mijn ouders gegaan, in de hoop dat zij nog wel zilverpoets hebben liggen. Maar dit kon zo snel niet gevonden worden. Dan maar met wat baking soda en aluminiumfolie met warm water.
Nog geen 5 minuten later en het zwarte verweerde wat er niet af te poetsen was, verdween als sneeuw voor de zon. Zie foto.
Gaaf hoor, nu nog wat actiefoto's!Patrock schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:10:
Gisteren bij de kringloop een leuke vondst gedaan voor 1.50.
[Afbeelding]
Heb je een voorbeeldje? Ik kwam niet goedkoper uit dan 23 euro als ik 10 potjes van 180 gram kocht. Dan zit je op 230 euro voor 600 reinigingsbeurten. Dat is best een investering.PatrickC schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:56:
[...]
Ik koop altijd de grotere (dubbele hoeveelheid) verpakking en zoek dan online de meest voordelige uit en bestel er dan een paar. De kosten vallen dan erg mee en je gebruikt dan een origineel schoonmaakproduct van Jura. Ik heb even wat reviews van Globaclean gelezen op Amazon en daar wordt het probleem met dosering ook vaker genoemd. Maar erger nog, overmatig schuim en een bijsmaak bij de eerste cappuccino’s na een schoonmaakbeurt. Dat heb ik bij de originele tabletjes van Jura nog nooit gehad.
Overmatig schuim heb ik nog niet meegemaakt. Ik doe het nu in een mini maatbeker van 10ML. Dat gaat goed maar het mooiste zou zijn als ik gedoseerd de fles waar de reiniger in zit kan gebruiken.
Heb zelf eens goed geproeft maar ik heb geen last van bijsmaak. Mijn vriendin geeft ook niks aan.
Dat is vergelijkbaar met wat ik de laatste keer betaald heb. 600 reinigingsbeurten, dat is genoeg voor meer dan 2 jaar, zo’n €0,30 per dag. Het is echt niet nodig elke dag deze mini tabletjes te gebruiken. Je kunt de cappucionatore ook demonteren en even met wat heet water schoonmaken.Binnetie schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:58:
[...]
Heb je een voorbeeldje? Ik kwam niet goedkoper uit dan 23 euro als ik 10 potjes van 180 gram kocht. Dan zit je op 230 euro voor 600 reinigingsbeurten. Dat is best een investering.
Overmatig schuim heb ik nog niet meegemaakt. Ik doe het nu in een mini maatbeker van 10ML. Dat gaat goed maar het mooiste zou zijn als ik gedoseerd de fles waar de reiniger in zit kan gebruiken.
Heb zelf eens goed geproeft maar ik heb geen last van bijsmaak. Mijn vriendin geeft ook niks aan.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
600 schoonmaakbeurten is 5 flessen a 13 euro. Dus 65 euro om 230. Dat is best fors.PatrickC schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:06:
[...]
Dat is vergelijkbaar met wat ik de laatste keer betaald heb. 600 reinigingsbeurten, dat is genoeg voor meer dan 2 jaar, zo’n €0,30 per dag. Het is echt niet nodig elke dag deze mini tabletjes te gebruiken. Je kunt de cappucionatore ook demonteren en even met wat heet water schoonmaken.
Ik doe het ongeveer 2x per week reinigen met tabletten. De andere keren spoel ik het met heet water door.
Zijn er hier al eigenaren van de Niche Duo, die hun ervaringen willen delen, of is dit (in de EU) een ondergeschoven kindje?.
Ik gebruik Globaclean ook voor mijn E8.Binnetie schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:56:
De dosering doe ik met een injectie spuitje (zonder naald!)
Met het spuitje zuig je zo de vloeistof op uit de fles.
Daarna andersom de vloeistof uit het spuitje in de melkreiningsbak van de Jura laten lopen.
Zo’n spuitje doseert nauwkeurig genoeg.
Ik heb geen last van nasmaak o.i.d.
De vloeistof maakt prima schoon en zo’n fles van 1 liter gaat lang mee.
Iedere dag hiermee reinigen hoeft niet eens. Doe dit om de paar dagen.
Hangt ook een beetje af of we cappuccino’s of zo drinken.
Dat is niet iedere dag zo.
Je hoeft natuurlijk je melksysteem niet te reinigen als geen melk gebruikt, maar ik hoop toch dat iedereen z'n melksysteem dagelijks reinigt indien er melk gebruikt isHoppyF schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:42:
Iedere dag hiermee reinigen hoeft niet eens. Doe dit om de paar dagen.
Hangt ook een beetje af of we cappuccino’s of zo drinken.

Wat is bezuinigen? De alternatieven voor de Jura korrels zijn prima en vloeibare reinigers zijn over het algemeen effectiever. Ik heb zelf een tijdje de vloeibare reiniger van Solute gebruikt en de enige reden dat ik nu de korrels weer heb ik dat ik die nog net wat makkelijker in het gebruik vind. (Ja, ik ben een luie schoonmaker). Overigens is twee keer per week melkreiniging met een middel voldoende ivm resistentie van de bacteriën. Wel, uiteraard, dagelijks reinigen met water.True schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:16:
[...]
Je hoeft natuurlijk je melksysteem niet te reinigen als geen melk gebruikt, maar ik hoop toch dat iedereen z'n melksysteem dagelijks reinigt indien er melk gebruikt is. Maar juist in zo'n geval snap ik de keuze voor een alternatief schoonmaakmiddel niet. Met 120 dagen melkproducten in het jaar betaal je 50€ voor de Jura middelen en 20€ voor een alternatief, ik kan er met mijn hoofd niet bij dat men in het algemeen wel kiest voor een hoog segment c.q. duur product, maar bezuinigd op goed onderhoud.
Reinigingstabletten heb ik ook van Solute en ontkalker gebruikte in ook altijd in vloeibare vorm, maar vanwege het gemak heb ik nu weer een keer de tabletten van Jura in grootverpakking.
De Jura is absoluut hoog segment en duur, maar de middelen die Jura verkoopt zijn vooral het laatste en niet noodzakelijk beter dan goedkopere alternatieven.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Je zal ook versteld staan van de mensen met een hoog segment machine die er vervolgens matige kwaliteit bonen in doen - want die andere zijn toch wel aan de prijs.True schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:16:
ik kan er met mijn hoofd niet bij dat men in het algemeen wel kiest voor een hoog segment c.q. duur product, maar bezuinigd op goed onderhoud.
Goed onderhoud betekent natuurlijk niet dat je alleen de geadviseerde producten van de fabrikant kan gebruiken. Dat advies is ook weer op de achtergrond een overeenkomst tussen bedrijven (en ook dat ze een bepaald product getest en geverifieerd hebben). Er zullen genoeg kwaliteitsproducten op jouw lokale markt beschikbaar zijn die niet door de fabrikant zijn getest en dus ontbreken in een lijst met geadviseerde producten.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik maak het melksysteem uiteraard wel schoon als er melkspecialiteiten gebruikt zijn.True schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:16:
[...]
Je hoeft natuurlijk je melksysteem niet te reinigen als geen melk gebruikt, maar ik hoop toch dat iedereen z'n melksysteem dagelijks reinigt indien er melk gebruikt is. Maar juist in zo'n geval snap ik de keuze voor een alternatief schoonmaakmiddel niet. Met 120 dagen melkproducten in het jaar betaal je 50€ voor de Jura middelen en 20€ voor een alternatief, ik kan er met mijn hoofd niet bij dat men in het algemeen wel kiest voor een hoog segment c.q. duur product, maar bezuinigd op goed onderhoud.
Schoonmaken dmv doorspoelen met warm water onder de kraan bijvoorbeeld.
Dus niet persé altijd met de reiningingscyclus met vloeistof of tabletten.
Verder betekent een duurder reiningingsmiddel NIET altijd dat deze ook beter werkt!
Fabrikanten willen je dat graag laten geloven maar bewezen is dit niet.
Een dure Jura kun je ook goed onderhouden met goedkopere middelen.
Ik gebruik wèl vers gebrande koffiebonen maar dat is uiteraard omdat ik ook lekkere koffie wil drinken.
Goedkoper koffiebonen in een duur apparaat maakt de kwaliteit van de koffie niet echt beter.
Het verwarmingselement van mijn Vibiemme Domobar is kapot. Met enige moeite is het me gelukt om deze uit de boiler te schroeven. Nu ik een nieuw verwarmingselement ga bestellen zit ik te twijfelen of het slim is om een aantal zaken te vervangen. Ik kan dan bijvoorbeeld kiezen tussen deze set voor alleen een aantal ringen, douchezeef en pistonring. Of iets het wat rigoreuzer aanpassen met deze set https://www.drtradingshop...oep-compleet/#description.
Uiteraard weet ik de staat van de veren, sproeier etc pas nadat ik alles verwijderd heb, maar misschien is het na een x aantal jaar sowieso een idee om een aantal zaken te vervangen?
Uiteraard weet ik de staat van de veren, sproeier etc pas nadat ik alles verwijderd heb, maar misschien is het na een x aantal jaar sowieso een idee om een aantal zaken te vervangen?
De kosten zijn niet dramatisch (zelfs in de aanbieding) dus ik zou zeggen doen, desnoods vervang je enkel wt nodig lijkt heb je de rest in reserve, maar na een aantal jaren kan een groepskop van binnen best een zooitje zijnpeligro2k schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:45:
Het verwarmingselement van mijn Vibiemme Domobar is kapot. Met enige moeite is het me gelukt om deze uit de boiler te schroeven. Nu ik een nieuw verwarmingselement ga bestellen zit ik te twijfelen of het slim is om een aantal zaken te vervangen. Ik kan dan bijvoorbeeld kiezen tussen deze set voor alleen een aantal ringen, douchezeef en pistonring. Of iets het wat rigoreuzer aanpassen met deze set https://www.drtradingshop...oep-compleet/#description.
Voor de mensen die op zoek zijn naar een nieuwe machine of maler misschien een tip: espressissimo.de bestaat 20 jaar en ze hebben 20 dag aanbiedingen. Ben een beetje laat met melden
want is al begonnen op 1 juni, maar de meeste aanbiedingen waren tot nog toe niet zo heel spannend volgens mij.
Ze hebben voor zover ik weet altijd al wel scherpe prijzen dus ik ga ervan uit dat onderstaand ook goede aanbiedingen zijn (maar heb dit niet gecontroleerd, combinatie van enige luiheid en niet zoveel tijd op dit moment, dus check het zeker zelf nog even!);

Ze hebben voor zover ik weet altijd al wel scherpe prijzen dus ik ga ervan uit dat onderstaand ook goede aanbiedingen zijn (maar heb dit niet gecontroleerd, combinatie van enige luiheid en niet zoveel tijd op dit moment, dus check het zeker zelf nog even!);
- vandaag: Bezzera MAGICA S MN voor 1119 euro
- op 16 juni: Eureka MIGNON SPECIALITA Espressomühle - Schwarz matt 15BL - 2 Timer voor 329 euro
- op 19 juni: Mahlkönig X54 home voor 419 euro
- op 20 juni: een Rocket Appartamento voor 1999 euro
@bebopper Oeh nice, zitten een paar heel goede deals tussen. De Specialita voor €329 is echt een koopje.
Ik heb 3x een revisie gedaan bij 3 verschillende machines. Begonnen met zo min mogelijk vervangen en bij de laatste alles vervangen. Het zijn de kosten niet en sommige onderdelen zijn wat lastig te doen, zoals de rubbers in de ventielen. Alles doen is makkelijker en werkt ook fijner. Weet je ook zeker dat alles weer goed is.peligro2k schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:45:
Vandaag de boel maar even voorzichtig los gemaakt. De veren zien er prima uit, de rest nogal zwart. Douche was dramatisch 🫢Hercul3s schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:11:
[...]
Ik heb 3x een revisie gedaan bij 3 verschillende machines. Begonnen met zo min mogelijk vervangen en bij de laatste alles vervangen. Het zijn de kosten niet en sommige onderdelen zijn wat lastig te doen, zoals de rubbers in de ventielen. Alles doen is makkelijker en werkt ook fijner. Weet je ook zeker dat alles weer goed is.
:strip_exif()/f/image/wkfFhOfc0FjEDdUpRf3mLJQL.jpg?f=fotoalbum_large)
Een jaar geleden overgestapt van een Delonghi volautomaat naar een Gaggia Classic.
Ondertussen de meest besproken tweakers, reddit en youtube tips wel gedaan: 9 bar, WDT, VST basket, VST douchescreen, naked portafilter en temp surfing. Vooral 9 bar en VST basket waren een wereld van verschil, de rest heeft het proces consistenter gemaakt. Voor de volgende stap zijn de onderdelen onderweg voor de Gagguino en dan zit ik wel aan de limieten van deze machine.
De Gaggia Classic heb ik samen met een Ascaso I-steel 250W maler gekocht. Alleen het knaagt toch om een andere maler te kopen maar ik heb geen andere malers in mijn omgeving die ik kan vergelijken. Ik kan oneindig specs en YT video's opzoeken maar dat zegt nog niet alles. Dus de vraag is: wie heeft een Ascaso I-steel 250W (gehad) en vind bv een Eureka MIGNON SPECIALITA of een Timemore een serieuze vooruitgang?
Ondertussen de meest besproken tweakers, reddit en youtube tips wel gedaan: 9 bar, WDT, VST basket, VST douchescreen, naked portafilter en temp surfing. Vooral 9 bar en VST basket waren een wereld van verschil, de rest heeft het proces consistenter gemaakt. Voor de volgende stap zijn de onderdelen onderweg voor de Gagguino en dan zit ik wel aan de limieten van deze machine.
De Gaggia Classic heb ik samen met een Ascaso I-steel 250W maler gekocht. Alleen het knaagt toch om een andere maler te kopen maar ik heb geen andere malers in mijn omgeving die ik kan vergelijken. Ik kan oneindig specs en YT video's opzoeken maar dat zegt nog niet alles. Dus de vraag is: wie heeft een Ascaso I-steel 250W (gehad) en vind bv een Eureka MIGNON SPECIALITA of een Timemore een serieuze vooruitgang?
Niemand heeft een Timemore. Is allemaal hype.KvNwPPr schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:40:
Een jaar geleden overgestapt van een Delonghi volautomaat naar een Gaggia Classic.
De Timemore is zonder zekerheid de beste maler die nog niet uitgebracht is.
Gezien de leeftijd zou ik alsnog alles vervangen.peligro2k schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:24:
[...]
Vandaag de boel maar even voorzichtig los gemaakt. De veren zien er prima uit, de rest nogal zwart. Douche was dramatisch 🫢
[Afbeelding]
Wel vrij zwart idd haha. Sowieso goed dat onderhoud. Evt kun je nog een IMS douche en siliconen groep ring doen
Ha koffiedrinkers,
Ik ben in bezit van een Jura Z7 uit (2012?). De laatste tijd merk ik toch dat de machine wel een onderhoudsbeurt kan gebruiken. O.a. de pucks zijn wat nattig, ondanks herhaalde aanpassingen aan maalgraad en wisselende bonen.
Nu ben ik van plan om dit zelf maar eens te doen. (Mocht ie dan kapot gaan, mooi excuus om een nieuwe te kopen
).
Ook lijkt het me handig om de maalschijven te vernieuwen.
Iemand tips? Wat wordt er meestal vervangen bij een onderhoudsbeurt?
Ik ben in bezit van een Jura Z7 uit (2012?). De laatste tijd merk ik toch dat de machine wel een onderhoudsbeurt kan gebruiken. O.a. de pucks zijn wat nattig, ondanks herhaalde aanpassingen aan maalgraad en wisselende bonen.
Nu ben ik van plan om dit zelf maar eens te doen. (Mocht ie dan kapot gaan, mooi excuus om een nieuwe te kopen
Ook lijkt het me handig om de maalschijven te vernieuwen.
Iemand tips? Wat wordt er meestal vervangen bij een onderhoudsbeurt?
[ Voor 11% gewijzigd door Clavis op 14-06-2023 08:50 ]
dan heb je V2 nog niet in actie gezien.Ypuh schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 06:33:
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
De Gaggia Classic heb ik samen met een Ascaso I-steel 250W maler gekocht. Alleen het knaagt toch om een andere maler te kopen maar ik heb geen andere malers in mijn omgeving die ik kan vergelijken. Ik kan oneindig specs en YT video's opzoeken maar dat zegt nog niet alles. Dus de vraag is: wie heeft een Ascaso I-steel 250W (gehad) en vind bv een Eureka MIGNON SPECIALITA of een Timemore een serieuze vooruitgang?Ypuh schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 06:33:
Ik laat de Timemore even buiten beschouwing. Ben al gebrainwashed
Ben benieuwd hoe het jou vergaat. Ik had precies hetzelfde, element vervangen, 3 a 4 dagen later weer kapot. Dus niet direct (door een onvolledig gevulde boiler ofzo). Daarvoor was het 5 jaar goed gegaan, dus ik denk niet dat wij nou iets raars doen 😁peligro2k schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:45:
Helaas nog niet echt een sluitende verklaring voor kunnen vinden, dus ik denk dat ik er maar weer een nieuwe in schroef...
De voorganger van de V3
Interesting times...
nee, voorganger van de V4. De V3 is nog steeds vaporware 🤡kazzzdafke schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:19:
De voorganger van de V3
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Puur ter info (en mezelf herhalend), mocht je voor de Specialta willen gaan dan is er morgen een dagaanbieding met een goede prijs voor deze maler (no pressureKvNwPPr schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:59:
[...]
Ik laat de Timemore even buiten beschouwing. Ben al gebrainwashed. Van Ascaco naar Mignon een serieuze vooruitgang?
https://www.espressissimo...-timer---5-jahre-garantie
Staat nu nog 365, maar morgen (16/06) zou dat 329 moeten zijn.
Kan je helaas geen informatie geven mbt de oversztap van Ascaco naar Mignon. Ben zelf een tevreden gebruiker van een G-IOTA DF64.
Ik ben van een Ascaso i1 naar een Specialita gegaan. De maler is stiller (hogere WAF) en ik vind 'm gemakkelijker in te stellen. Ook een groot voordeel is dat je na het schoonmaken de bovenste schijf weer terug kunt schroeven en niet opnieuw hoeft in te stellen.KvNwPPr schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:59:
[...]
Ik laat de Timemore even buiten beschouwing. Ben al gebrainwashed. Van Ascaco naar Mignon een serieuze vooruitgang?
Ik heb de Mignon destijds vooral gekocht voor de singe-dose mod. De timer gebruik ik dus nooit.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Check. Koopje, een no-brainer als je nu zou instappen in de koffiewereld en behoefte hebt aan een losse maler.bebopper schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:44:
[...]
Ik twijfelde al een tijdje om mijn Quamar m80e te vervangen. Nu kan ik er niet omheen. Besteld! Bedankt voor de tip. Hij is iets duurder geworden nu, 334, nog steeds een nobrainer.bebopper schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:44:
[...]
Puur ter info (en mezelf herhalend), mocht je voor de Specialta willen gaan dan is er morgen een dagaanbieding met een goede prijs voor deze maler (no pressure).
https://www.espressissimo...-timer---5-jahre-garantie
Kan je helaas geen informatie geven mbt de oversztap van Ascaco naar Mignon. Ben zelf een tevreden gebruiker van een G-IOTA DF64.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Dat verschil wordt veroorzaakt door het verschil tussen de Duitse (19%) en Nederlandse (21%) btw.woutur schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:35:
[...]
Ik twijfelde al een tijdje om mijn Quamar m80e te vervangen. Nu kan ik er niet omheen. Besteld! Bedankt voor de tip. Hij is iets duurder geworden nu, 334, nog steeds een nobrainer.
Ben even benieuwd naar de reden van de vervanging. Ik zelf ben nl erg blij met deze Quamar.woutur schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:35:
[...]
Ik twijfelde al een tijdje om mijn Quamar m80e te vervangen. Nu kan ik er niet omheen. Besteld! Bedankt voor de tip. Hij is iets duurder geworden nu, 334, nog steeds een nobrainer.
Qua workflow vind ik het een fijn ding. Qua maalconsistentie heb ik een model te pakken dat minder goed presteert. Er valt meer uit mijn koffie te halen. Daarnaast is de Specialita kleiner en wellicht iets stiller. En och, ik heb em alweer 8 jaar ofzoadjep07 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 07:45:
[...]
Ben even benieuwd naar de reden van de vervanging. Ik zelf ben nl erg blij met deze Quamar.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Iemand ervaring met de Select-keuzeschakelaar op de Moccamaster om een halve pot te zetten? Ik ben op zoek naar een goed filterapparaat voor 2 koppen koffie per keer. Die keuzeschakelaar zit alleen op het nieuwste model, terwijl marktplaats vol staat met oudere modellen. Ik twijfel of ik dat het prijsverschil waard vind.
En als er nog suggesties zijn voor een kleiner (en goedkoper) apparaat, graag! Het formaat van de Moccamaster staat me een beetje tegen.
En als er nog suggesties zijn voor een kleiner (en goedkoper) apparaat, graag! Het formaat van de Moccamaster staat me een beetje tegen.
is een Moccamaster Cup One niet anders een optie?VantageR schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:49:
Iemand ervaring met de Select-keuzeschakelaar op de Moccamaster om een halve pot te zetten? Ik ben op zoek naar een goed filterapparaat voor 2 koppen koffie per keer. Die keuzeschakelaar zit alleen op het nieuwste model, terwijl marktplaats vol staat met oudere modellen. Ik twijfel of ik dat het prijsverschil waard vind.
https://www.moccamaster.nl/koffiemachines/cup-one
Hi Ha Hopjesvla
@Hopjesvla79: De Cup One is me dan net weer iets te klein, dan moet ik 2x koffie zetten. Misschien een suggestie als iemand van Moccamaster meeleest: de Cup Two
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Lelit Elizabeth?
De dubbele boiler, PID en preinfusie spreken mij wel aan, en ook de formfactor komt wel goed uit. Design is niet helemaal mijn smaak, maar soit.
Alternatieven zouden zijn de Profitec 300 (geen preinfusie) of de Lelit Mara X (HX maar schijnbaar geen cooling flush nodig, wel minder instellingen dan de Elizabeth).
Wat denken jullie? Is de Elizabeth bijvoorbeeld on par qua kwaliteit/betrouwbaarheid met een Profitec 300?
Zie ik nog alternatieven over het hoofd?
De dubbele boiler, PID en preinfusie spreken mij wel aan, en ook de formfactor komt wel goed uit. Design is niet helemaal mijn smaak, maar soit.
Alternatieven zouden zijn de Profitec 300 (geen preinfusie) of de Lelit Mara X (HX maar schijnbaar geen cooling flush nodig, wel minder instellingen dan de Elizabeth).
Wat denken jullie? Is de Elizabeth bijvoorbeeld on par qua kwaliteit/betrouwbaarheid met een Profitec 300?
Anoniem: 289532
Preinfusion met membraampompen zou ik niet doen, dan breekt je puck, twee keer 9 bar erop doet meer kwaad dan goed. Dus tenzij je leidingdruk hebt zou ik preinfusion gewoon niet doen
Als ik het goed begrijp dan gebruikt de Elizabeth de stoomdruk voor de preinfusie, dat lijkt me een stuk minder heftig?Anoniem: 289532 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:39:
Preinfusion met membraampompen zou ik niet doen, dan breekt je puck, twee keer 9 bar erop doet meer kwaad dan goed. Dus tenzij je leidingdruk hebt zou ik preinfusion gewoon niet doen
Ik heb mijn Vibiemme Domobar helemaal uit elkaar gehaald voor een revisie. Hoe zouden jullie de binnenkant van de groep etc goed schoonmaken? Met Puly Caff en een messing borsteltje?
Vaak werkt weken in de cafizza (o.i.d.) prima. Een scotchbrite (zo'n groen hard veilig doekje) doet wonderen en is niet te abrasief. Als je veel kalkaanslag hebt is het aan te raden om gebruik te maken van Calcinet o.i.d. - dit is gemaakt van Sulfaminezuur wat food-grade is maar met heet water wel veilig en zonder schade je kalk kan verwijderen.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ik heb dezelfde, en voor mij en mijn Strega is hij prima..alleen het geluidsniveau is verschrikkelijk inderdaad.woutur schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:10:
[...]
Qua workflow vind ik het een fijn ding. Qua maalconsistentie heb ik een model te pakken dat minder goed presteert. Er valt meer uit mijn koffie te halen. Daarnaast is de Specialita kleiner en wellicht iets stiller. En och, ik heb em alweer 8 jaar ofzo
ik heb er 7 maanden een in gebruik gehad.DRAFTER86 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:15:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Lelit Elizabeth?
prima machine om mee te starten, dual boiler erg handig in mijn mening, dan kan je gewoon stomen terwijl de machine bezig is, daardoor kan je sneller werken.
let wel dat het na 2 a 3 keer zetten wel allemaal weer even moet opwarmen, de boilers zijn niet zo groot.
dus als je 8 bakken achter elkaar wil zetten dan kost het je wel even tijd. maar als je gewoon voor max 4 personen wil zetten dan is het geen enkel probleem.
alternatieven heb ik niet gehad in hetzelfde segment, maar de elizabeth heeft eigenlijk alles wat je wilt als beginner. ik zou wel de overdruk klep even afstellen, bij mij stond deze standaard op 10,2 wat aan de hoge kant is.
de PID zelf werkt fantastisch en je kan er eindeloos mee spelen om het precies zo te krijgen hoe je wilt.
de pre-infusie werkt ook top, en geeft geen 2x 9 bar, pre-infusie is met 2 a 3 bar en komt inderdaad vanaf de stoomboiler. je kan de pre infusie zelfs nog instellen met of zonder bloom.
op youtube staan een aantal goede video's over de machine waarin ze precies omschrijven hoe alles werkt en is in te stellen, die zou ik zeker even kijken.
Thanks! Ik begrijp dat je hem inmiddels niet meer in gebruikt hebt? Waarom niet en wat dan wel? 😁Denniz0229 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:33:
[...]
ik heb er 7 maanden een in gebruik gehad.
prima machine om mee te starten, dual boiler erg handig in mijn mening, dan kan je gewoon stomen terwijl de machine bezig is, daardoor kan je sneller werken.
let wel dat het na 2 a 3 keer zetten wel allemaal weer even moet opwarmen, de boilers zijn niet zo groot.
dus als je 8 bakken achter elkaar wil zetten dan kost het je wel even tijd. maar als je gewoon voor max 4 personen wil zetten dan is het geen enkel probleem.
alternatieven heb ik niet gehad in hetzelfde segment, maar de elizabeth heeft eigenlijk alles wat je wilt als beginner. ik zou wel de overdruk klep even afstellen, bij mij stond deze standaard op 10,2 wat aan de hoge kant is.
de PID zelf werkt fantastisch en je kan er eindeloos mee spelen om het precies zo te krijgen hoe je wilt.
de pre-infusie werkt ook top, en geeft geen 2x 9 bar, pre-infusie is met 2 a 3 bar en komt inderdaad vanaf de stoomboiler. je kan de pre infusie zelfs nog instellen met of zonder bloom.
op youtube staan een aantal goede video's over de machine waarin ze precies omschrijven hoe alles werkt en is in te stellen, die zou ik zeker even kijken.
ik heb een sanremo you gekocht, verder beviel de lelith prima hoor, maar de You heeft nog iets meer opties.DRAFTER86 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:43:
[...]
Thanks! Ik begrijp dat je hem inmiddels niet meer in gebruikt hebt? Waarom niet en wat dan wel? 😁
Als het goed is, gaan ze die van mij binnen een uurtje terug komen leveren
Interesting times...
Zijn er nog mensen die een tip hebben voor een goede handmaler voor naast mijn Mignon Specialita? Ik ben op zoek naar een handmaler die primair geschikt is voor French press / mokkapot, maar ook goed gebruikt kan worden voor espresso ( om te singledosen, als ik ergens een klein zakje probeer ). De Specialita wil ik niet steeds opnieuw instellen.
Ik heb dit topic aardig doorlopen en kom een aantal mooie malers tegen, vooral die van 1ZPresso springen in het oog. Zo lijkt voor nu de 1ZPresso K-Max het meest voor de hand te liggen. De Comandante C40 is natuurlijk ook een mooi apparaat, maar ik ben bang dat ik daar met espresso's spijt van ga krijgen i.v.m. de wat grove steps. De JX van 1Zpresso heb ik ook naar gekeken (en de J-Max), omdat erg populair blijkt te zijn, maar volgens mij maalt die kwalitatief een stukje minder dan de K-Max, terwijl de prijs niet zo veel scheelt. Zijn er mensen die nog andere aanraders hebben voor een maler rond de 200 euro?
Ik heb dit topic aardig doorlopen en kom een aantal mooie malers tegen, vooral die van 1ZPresso springen in het oog. Zo lijkt voor nu de 1ZPresso K-Max het meest voor de hand te liggen. De Comandante C40 is natuurlijk ook een mooi apparaat, maar ik ben bang dat ik daar met espresso's spijt van ga krijgen i.v.m. de wat grove steps. De JX van 1Zpresso heb ik ook naar gekeken (en de J-Max), omdat erg populair blijkt te zijn, maar volgens mij maalt die kwalitatief een stukje minder dan de K-Max, terwijl de prijs niet zo veel scheelt. Zijn er mensen die nog andere aanraders hebben voor een maler rond de 200 euro?
Ik heb geen K-max geprobeerd maar mijn jx pro doet het prima. Als je geen espresso doet ermee is een gewone JX ook acceptabel, die is minder precies af te stellen.
Ik heb een JMax gekocht voor bij mijn Flair. Die werkt erg fijn, de stappen zijn lekker klein en je kan er goed mee 'in dialen'. Ik kocht wel een handmaler alleen voor espresso, dus als je ook french press / mokka wil kan de K-Max beter zijn omdat die minder 'fines' produceert.larszzie schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:17:
Zijn er nog mensen die een tip hebben voor een goede handmaler voor naast mijn Mignon Specialita? Ik ben op zoek naar een handmaler die primair geschikt is voor French press / mokkapot, maar ook goed gebruikt kan worden voor espresso ( om te singledosen, als ik ergens een klein zakje probeer ). De Specialita wil ik niet steeds opnieuw instellen.
Heb jij wel eens je flair geprobeerd met voorgemalen koffie? Een handmaler van 200 euro is een beste investering en ik wil het graag eerst proberen met (goede) gemalen koffie (van een goede koffiebrander).Hercul3s schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:54:
[...]
Ik heb een JMax gekocht voor bij mijn Flair. Die werkt erg fijn, de stappen zijn lekker klein en je kan er goed mee 'in dialen'. Ik kocht wel een handmaler alleen voor espresso, dus als je ook french press / mokka wil kan de K-Max beter zijn omdat die minder 'fines' produceert.
Gewoon naar een lokale brander gaan en vertellen wat je wilt, koffie gemalen voor espresso om te proberen in mijn Flair (tenminste, ga er even vanuit dat je een Flair hebt). Neem een kleine verpakking (250gr), ze zullen ter plekke verse bonen voor je malen en hoppakee, je kunt aan de slag.TheJVH schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:32:
[...]
Heb jij wel eens je flair geprobeerd met voorgemalen koffie? Een handmaler van 200 euro is een beste investering en ik wil het graag eerst proberen met (goede) gemalen koffie (van een goede koffiebrander).
[ Voor 4% gewijzigd door bebopper op 22-06-2023 15:47 ]
En dan heb je 10 minuten om je gemalen koffie te gebruikenbebopper schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:47:
[...]
Gewoon naar een lokale brander gaan en vertellen wat je wilt, koffie gemalen voor espresso om te proberen in mijn Flair (tenminste, ga er even vanuit dat je een Flair hebt). Neem een kleine verpakking (250gr), ze zullen ter plekke verse bonen voor je malen en hoppakee, je kunt aan de slag.
Klopt, dat was mijn plan inderdaad. Ik wil graag een maler halen, maar ik wil eerst kijken of het hele proces bevalt (op vakantie vooral) voordat ik er ook een maler a 200 ballen bij haalbebopper schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:47:
[...]
Gewoon naar een lokale brander gaan en vertellen wat je wilt, koffie gemalen voor espresso om te proberen in mijn Flair (tenminste, ga er even vanuit dat je een Flair hebt). Neem een kleine verpakking (250gr), ze zullen ter plekke verse bonen voor je malen en hoppakee, je kunt aan de slag.
Heb je de post gelezen waar ik op reageerde? Hij heeft geen maler...cryptapix schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:53:
[...]
En dan heb je 10 minuten om je gemalen koffie te gebruikenGewoon zelf malen. Gemalen koffie is niets. Niet vanwege houdbaarheid en niet omdat je de maalgraad niet kan bijstellen als blijkt dat het toch net te fijn of grof is (en die kans is behoorlijk).
Om iets te proberen voordat je wilt investeren in een maler is er helemaal niets mis mee om (een kleine hoeveelheid) gemalen kopen. Als je bij een goede lokale brander langsgaat en uitlegt waarvoor zouden deze je goed moeten kunnen helpen.
Is het ideaal? Nee.
Is het bij te stellen? Nee.
Is het goed genoeg om iets te proberen als je (nog) geen maler hebt? Ja.
Over maling gesproken.
Wat voor maling adviseren jullie voor een Jura (E8) voor decaf koffie: https://www.fascino-coffe...ts/peru-swiss-water-decaf ik wil de gemalen koffie namelijk in het aparte bakje hiervoor doen zodat ik eventueel 's avonds nog een bakje kan drinken zonder de bonen er uit te hoeven te halen
Wat voor maling adviseren jullie voor een Jura (E8) voor decaf koffie: https://www.fascino-coffe...ts/peru-swiss-water-decaf ik wil de gemalen koffie namelijk in het aparte bakje hiervoor doen zodat ik eventueel 's avonds nog een bakje kan drinken zonder de bonen er uit te hoeven te halen
Nee, niet geprobeerdTheJVH schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:32:
[...]
Heb jij wel eens je flair geprobeerd met voorgemalen koffie? Een handmaler van 200 euro is een beste investering en ik wil het graag eerst proberen met (goede) gemalen koffie (van een goede koffiebrander).
Op zich is de flair niet super kieskeurig en je kan altijd minder druk zetten voor een goede doorlooptijd.
Die consistency van de J-Max (en de JX Pro van @cedrix5 ) voor french press en mokka was inderdaad een beetje waarom ik naar de K-Max aan het kijken ben. Ik hoop dat die met de instelbaarheid in de espresso-range niet tegen gaat vallenHercul3s schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:54:
[...]
Ik heb een JMax gekocht voor bij mijn Flair. Die werkt erg fijn, de stappen zijn lekker klein en je kan er goed mee 'in dialen'. Ik kocht wel een handmaler alleen voor espresso, dus als je ook french press / mokka wil kan de K-Max beter zijn omdat die minder 'fines' produceert.
.
[ Voor 99% gewijzigd door ParaWM op 22-06-2023 21:06 ]
Sinterklaas wil bier !
Met de BTW dagen bij Mediamarkt Duitsland nu de Jura E8 voor 798,- ! Ben er in April al heen gereden voor 899,-. Als je het overweegt is nu het moment 
https://www.idealo.de/pre...00651336_-e8-eb-jura.html
Sinterklaas wil bier !
Ja natuurlijk heb ik die gelezen. Daarom zeg ik ook dat het een slecht idee is om gemalen koffie te kopen. Wat wil je proberen?bebopper schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:26:
[...]
Heb je de post gelezen waar ik op reageerde? Hij heeft geen maler...
Om iets te proberen voordat je wilt investeren in een maler is er helemaal niets mis mee om (een kleine hoeveelheid) gemalen kopen. Als je bij een goede lokale brander langsgaat en uitlegt waarvoor zouden deze je goed moeten kunnen helpen.
Is het ideaal? Nee.
Is het bij te stellen? Nee.
Is het goed genoeg om iets te proberen als je (nog) geen maler hebt? Ja.
Of de espresso lekker is? Dat is wel een erg lucky shot dan.
Of het je lukt om met een flair espresso te zetten? Ook een lucky shot.
Of het iets voor je is? Same.
Dit is net zoiets als mensen die goedkope bonen bij de Lidl kopen om te oefenen. Zinloos.
Koop gewoon een goede 2e hands maler om het te proberen; daar leg je ook weinig op toe als je die weer verkoopt.
Sorry, ben gewoon niet zo’n fan van halve oplossingen
Bedankt! Zat al even te wachten op een promo. Zaterdag dan maar is langsrijdenParaWM schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:06:
Met de BTW dagen bij Mediamarkt Duitsland nu de Jura E8 voor 798,- ! Ben er in April al heen gereden voor 899,-. Als je het overweegt is nu het moment
Als je bij een goede lokale brander espresso maling haalt gaat het volgens mij reuze meevallen met al die lucky shots. Prima geschikt om te proberen voordat je meer geld uitgeeft.cryptapix schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:09:
[...]
Ja natuurlijk heb ik die gelezen. Daarom zeg ik ook dat het een slecht idee is om gemalen koffie te kopen. Wat wil je proberen?
Of de espresso lekker is? Dat is wel een erg lucky shot dan.
Of het je lukt om met een flair espresso te zetten? Ook een lucky shot.
Of het iets voor je is? Same.
Dit is net zoiets als mensen die goedkope bonen bij de Lidl kopen om te oefenen. Zinloos.
Koop gewoon een goede 2e hands maler om het te proberen; daar leg je ook weinig op toe als je die weer verkoopt.
Sorry, ben gewoon niet zo’n fan van halve oplossingen
Als het bevalt kun je daarna een maler kopen om te gaan verbeteren, proberen, optimaliseren en perfectioneren.
Daarin verschillen we blijkbaar van mening. Prima, dat kan. Gelukkig zijn het allemaal meningen en kan @TheJVH daar zijn eigen conclusies aan verbinden.
Weet iemand hoe het zit met click en collect bij de mediamarkt?gvrsnor schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:31:
[...]
Bedankt! Zat al even te wachten op een promo. Zaterdag dan maar is langsrijden
Hoelang houden ze iets apart. Wil graag een e8 bestellen en helemaal nu hij net geen 800€ kost maar kan hem pas volgende week vrijdag ophalen
Gaat dit problemen geven? Iemand ervaring?
Vraag; omdat wij regelmatig uit onze Jura E4 een kopje koffie zonder cafeïne willen nuttigen overweeg ik om een Jura P.A.G. koffiemolen erbij te nemen voor de decaf bonen. Zijn er mensen met goede/slechte ervaringen hiermee? Ik overweeg deze binnenkort uit Duitsland te halen op de terugreis van onze vakantie wegens de prijs.
Mijn redenatie is dat zij vermoedelijk hier de 'zelfde' maalschijven in zullen hanteren als onze E4, en dus kwalitatief een vergelijkbaar resultaat zou moeten krijgen. Of ga ik met mijn denkwijze hier de mist in?
Mijn redenatie is dat zij vermoedelijk hier de 'zelfde' maalschijven in zullen hanteren als onze E4, en dus kwalitatief een vergelijkbaar resultaat zou moeten krijgen. Of ga ik met mijn denkwijze hier de mist in?
Goede vraag. In NL is de ophaaltijd volgens mij best lang, maar voor mijn Jura gekocht in DE stond er in de afhaalemail (slechts) 6 dagen: "Ihre Ware liegt ab sofort 6 Wochentage für Sie zur Abholung bereit!". Nou was dat eind 2021 toen er ook nog corona rondging, maar anders eerst even bellen/mailen?NewienM schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:17:
[...]
Weet iemand hoe het zit met click en collect bij de mediamarkt?
Hoelang houden ze iets apart. Wil graag een e8 bestellen en helemaal nu hij net geen 800€ kost maar kan hem pas volgende week vrijdag ophalen
en heb je al knap bakkie kunnen zetten?kazzzdafke schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:54:
Als het goed is, gaan ze die van mij binnen een uurtje terug komen leveren
heb je inmiddels al een maler gekocht?
Ik heb mijn E8 gisteren gereserveerd en krijg net volgende mail:NewienM schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:17:
[...]
When you placed your order, you decided to collect it from the store. The following items are available for collection for 6 days from today.
Je kan bij het reserveren ook wel al meteen betalen. Dan zullen ze het nog wel even langer bijhouden vermoed ik.
Ik ga morgen een Jura Z10 ophalen bij de MediaMarkt in Dorsten, DE. In de e-mail kreeg ik de bevestiging dat 'ie 6 zes dagen voor me apart gehouden wordt. Ik ben écht waanzinnig benieuwd naar de smaak van de koffie en het gemak van het maken van een cappuccino. Na 10 jaar heeft onze Magnifica S van DeLonghi het begeven en vond ik het tijd mezelf te trakteren op een echt fraaie automaatNewienM schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:17:
[...]
Knap nog niet, goed wel.. met de boon die ik nu heb. Dat is het moeilijkste, de juiste boon voor mijn smaak vinden.Denniz0229 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:38:
[...]
en heb je al knap bakkie kunnen zetten?
heb je inmiddels al een maler gekocht?
Eigenlijk zou je heel veel boontjes moeten kunnen "cuppen". En als je die smaak kent van de boon, kan je met een machine als de SRY beginnen spelen met meer/minder fruit/aciditeit/...
Misschien dat iemand uit ondervinding weet welke boon ongeveer een karakter heeft van: niet teveel aciditeit, niet TE fruitig, body, chocolade, karamel, ..
En dan een boon die wel heel fruitig is ?
Maler heb ik toch al even gekocht? Het is gewoon wachten erop.
In tussentijd heb ik de Specialita hier staan.
[ Voor 13% gewijzigd door kazzzdafke op 23-06-2023 11:17 ]
Interesting times...
De PAG molen heb ik in gebruik.
Het is eenzelfde molen als in veel modellen zit met ook dezelfde verstel mogelijkheid.
Bij de molen wordt een shot-glas geleverd met iets van schaalverdeling hoeveel volume je gemalen hebt.
Al met al een aanrader als losse molen naast de Jura.
Het is eenzelfde molen als in veel modellen zit met ook dezelfde verstel mogelijkheid.
Bij de molen wordt een shot-glas geleverd met iets van schaalverdeling hoeveel volume je gemalen hebt.
Al met al een aanrader als losse molen naast de Jura.
Ja je had een timemore besteld, maar daar had je nu niks aan. Dus bedoelde inderdaad wat je tijdelijk gebruikt. Maar specialita is een prima maler om te oefenen.kazzzdafke schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:15:
[...]
Knap nog niet, goed wel.. met de boon die ik nu heb. Dat is het moeilijkste, de juiste boon voor mijn smaak vinden.
Eigenlijk zou je heel veel boontjes moeten kunnen "cuppen". En als je die smaak kent van de boon, kan je met een machine als de SRY beginnen spelen met meer/minder fruit/aciditeit/...
Misschien dat iemand uit ondervinding weet welke boon ongeveer een karakter heeft van: niet teveel aciditeit, niet TE fruitig, body, chocolade, karamel, ..
En dan een boon die wel heel fruitig is ?
Maler heb ik toch al even gekocht? Het is gewoon wachten erop.
In tussentijd heb ik de Specialita hier staan.
Waar de grens tussen fruitig en TE fruitig is, is natuurlijk lastig te bepalen vanaf mijn scherm.
Ik gebruik zelf altijd de latin america blend van giraffe voor de cappuccino, die bevalt heel goed, maar is zeker geen fruitbom. Wel de chocolade en karamel.
Voor espresso wissel ik meestal af tussen giraffe, ripsnorter of lokaal (koffie van hoorn).
Giraffe is zeker wel favoriet hier thuis. Ook regelmatig nieuwe bonen om te proberen wat ik zelf erg leuk vind. Het hele jaar door hetzelfde bakkie gaat mij snel vervelen.
Zou vooral gewoon op verschillende plekken koffie bestellen en proberen wat jij lekker vind. Budget is neem ik aan het probleem niet, dus dan heb je voorlopig keuze genoeg om te testen.
Welke boon gebruik je nu?
M'n schoonouders hebben letterlijk vorige weekend een E8 bij de MM in Duitsland gekocht, iemand een idee of ze het verschil bij zulke acties terugbetalen als je nog in de omruilperiode zit?ParaWM schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:06:
Hoe is het onderhoudt bij deze machines? Vergt het veel tijd en is de waterbak snel van tijd vol?ParaWM schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:06:
Ik drink graag cappuccino, aanrader om voor een jura 8 te gaan?
Zit ook nog met een schuin oog te kijken naar een Melitta Barista F840 (iets goedkoper..) #twijfelaar
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1