Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 177 ... 240 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-05 11:16
Ik ben een paar jaar geleden begonnen met een Sage Barista Pro, voornamelijk om te ontdekken of ik een nieuwe hobby nodig had ;-)

Na 3 maanden heb ik toen een nieuwe maler aangeschaft (Niche Zero) en na 9 maanden heb ik de machine vervangen door een ECM Synchronika. Ik heb toen iets van €300 in moeten leveren toen ik de Sage Barista Pro verkocht; dat is het mij wel waard geweest. Ten opzichte van nespresso is de koffie al veel beter en het is een goed apparaat om in te stappen in de koffiewereld.

Iedereen heeft hier helemaal gelijk, voor een iets hoger budget kan je beter een losse maler en een losse machine kopen. Maar je kan ook stapsgewijs erachter komen wat je precies wilt en op basis daarvan besluiten up te graden, wel zou ik dan aanraden een tweedekansje of iets van Breezy Returns (https://www.bol.com/nl/nl...2/?sort=price1&rating=all) aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:57

silverball

De wagen voor moderne mensen

Zijn er hier ook koffiefanaten die kamperen ?

Ik zit een beetje te puzzelen welke methode ik wil gebruiken om onderweg en op de camping in mijn buscamper een beetje behoorlijke koffie te zetten.

De eisen zijn als volgt:
  1. Klein en compact
  2. Minimaal twee kopjes eruit van minimaal espresso formaat
  3. Geen 220v AC benodigd
  4. Met supermarkt gemalen koffie ook te gebruiken in geval van een inschattingsfout
Ik heb het volgende in huis:

French press
Pro: Best wel lekkere, volle koffie. Goed te gebruiken, nooit echt mislukt. Makkelijk meer brouwen voor visite.
Con: Wat lastig (goed) schoon te maken onder een zwakke straal water. Koffie ongefilterd. Smaak niet heel spannend. losse waterkoker/ fluitketel

Oldschool percolator
Pro: Makkelijk veel koffie zetten
Con: losse waterkoker/ fluitketel, makkelijk te verprutsen (bitter!)

Ik zat te denken om, in ieder geval om eens wat te proberen, een moca pot of een melitta dripper erbij te halen. Zijn er hier ervaringsdeskundigen?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:18
silverball schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:16:

Ik zit een beetje te puzzelen welke methode ik wil gebruiken om onderweg en op de camping in mijn buscamper een beetje behoorlijke koffie te zetten.

De eisen zijn als volgt:
  1. Klein en compact
  3. Geen 220v AC benodigd
  4. Met supermarkt gemalen koffie ook te gebruiken in geval van een inschattingsfout

French press
Pro: Best wel lekkere, volle koffie. Goed te gebruiken, nooit echt mislukt. Makkelijk meer brouwen voor visite.
Con: Wat lastig (goed) schoon te maken onder een zwakke straal water. Koffie ongefilterd. Smaak niet heel spannend. losse waterkoker/ fluitketel

Oldschool percolator

Ik zat te denken om, in ieder geval om eens wat te proberen, een moca pot of een melitta dripper erbij te halen. Zijn er hier ervaringsdeskundigen?
yup, maar dit gaat waarschijnlijk pijn doen voor sommige tere koffiezieltjes hier.. >:)

Op de standplaats heb ik een caffetiere met voorgemalen koffie uit de lokale supermarkt, wat er maar ook voorhanden is. Snel en veel, lekker doorslobberen. Tijdens het daadwerkelijke trekken met de rugzak is het een minibrander (MSR Pocket Rocket) +titanium Toaks pot (750ml) + nespressosticks oid.. Meer kan vanwege gewicht niet mee. Het gebrek aan smaak maakt de locatie op dat moment meer dan goed.
En anders is er vaak nog de sloot koffie in de berghut die traditioneel in een vlakom geserveerd wordt.. ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Misschien te simpel gedacht, maar een "gewoon" koffiezetapparaat op 12/24V? Anders een V60.
Heb zelf een tijd een Aeropress Go gebruikt, maar voor meer dan één kopje wat onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:57

silverball

De wagen voor moderne mensen

Hopjesvla79 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:25:
[...]

Op de standplaats heb ik een caffetiere met voorgemalen koffie uit de lokale supermarkt, wat er maar ook voorhanden is. Snel en veel, lekker doorslobberen. Tijdens het daadwerkelijke trekken met de rugzak is het een minibrander (MSR Pocket Rocket) +titanium Toaks pot (750ml) + nespressosticks oid.. Meer kan vanwege gewicht niet mee. Het gebrek aan smaak maakt de locatie op dat moment meer dan goed.
En anders is er vaak nog de sloot koffie in de berghut die traditioneel in een vlakom geserveerd wordt.. ;)
Nice :) , zo compact hoeft het in 't voor ons nu ook weer niet te zijn.
TMDC schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:26:
[...]

Misschien te simpel gedacht, maar een "gewoon" koffiezetapparaat op 12/24V? Anders een V60.
Heb zelf een tijd een Aeropress Go gebruikt, maar voor meer dan één kopje wat onhandig.
Dat zou ook een optie kunnen zijn inderdaad. grootste nadeel is dat ik geen stroom heb in het keukentje en deze waarschijnlijk niet verticaal in een kastje gepropt kan worden.

Het is echt een hele compacte bus (met poptop) dus ik heb geen ruimte om iets te laten staan.
Maar ik ga hem in het achterhoofd houden.

Heeft een v60 echt zin t.o.v. een normale dripper? Want daar kan ik wat makkelijker filters voor scoren.

[ Voor 4% gewijzigd door silverball op 31-05-2023 10:33 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:57

[...]

Moca pot hier, op brandertje. Ik maal de (verse) bonen van te voren thuis. Ik vind het lekker, en natuurlijk het kampeer gevoel op zo'n brandertje doet ook wat..

Wellicht nog een keer een handmaler kopen, na 3 weken is de voorgemalen koffie niet echt vers meer natuurlijk (maar alsnog oneindig veel lekkerder dan supermarkt koffie) -- voor een lang weekend wat minder belangrijk

In geval van hiken gewoon oploskoffie ivm gewicht.

[ Voor 9% gewijzigd door - J.W. - op 31-05-2023 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:25:
[...]

yup, maar dit gaat waarschijnlijk pijn doen voor sommige tere koffiezieltjes hier.. >:)

haha hier soortgelijk: onderweg (lopend/sneeuwschoenwandelend/tent/campertje) meestal 'cowboy-coffee' oftewel gemalen koffie in kokend water welke we op 2 manieren zetten naargelang wat we bij ons hebben.
- water aan de kook in klein waterketeltje > koffie er dan bij gooien > even nog op het voor zodat het goed schuimt > van het vuur en wachten tot de koffieprut naar de bodem zakt > uitschenken in kopjes
- of schep gemalen koffie in kopjes > water koken > in de kopjes gooien > roeren en wachten tot de prut zinkt > drinken

of inderdaad nespresso sticks als het echt lichtgewicht moet.
In de natuur smaakt dit soort 'koffie' ook altijd goed op de een of andere manier.
En dat vergeleken met een Rocket Cellini Evoluzione / Eureka Atom specialty 75 ti combi thuis :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:27

De eisen zijn als volgt:
  1. Klein en compact
  3. Geen 220v AC benodigd

French press

Oldschool percolator

Ik kampeer niet, maar is een flair neo of classic iets? Heb je wel een tafel of ander oppervlak nodig maar volgens mij wel de beste espresso zonder stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:51

De eisen zijn als volgt:
  1. Klein en compact
  3. Geen 220v AC benodigd

French press

Oldschool percolator

En al eens aan een Clever Dripper gedacht? Gefilterde koffie en relatief weinig handelingen nodig voor veel en sterke koffie.

Zelf gebruik ik de aeropress veel (2 pers) maar vergeet dan absoluut de filters niet, zoals mij een keer is overkomen! Anders wordt het filters verknippen.. 😌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:44

Ravhin

no <root>...

De eisen zijn als volgt:
  1. Klein en compact
  3. Geen 220v AC benodigd

French press

Oldschool percolator

Ik zou voor een RVS bialetti gaan met een kleine maler. Hier kampeer ik al jaren mee, met veel plezier en goede koffie. Als je er dan ook nog deze filters bij gebruikt heb je een prima silt-vrij kopje koffie :*)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55

De eisen zijn als volgt:
  1. Klein en compact
  3. Geen 220v AC benodigd

French press

Oldschool percolator

Volgens mij is dat zo'n beetje de use case waar men de Aeropress voor heeft gemaakt niet?
Ik gebruik zelf de Clever Dripper, ook thuis. Super eenvoudig, handzaam, twee mokken gaat prima, bijna niet te verprutsen. Enige wat je nodig hebt is een standaard koffiefilter, kokend water, en koffie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 17:06

De eisen zijn als volgt:
  1. Klein en compact
  3. Geen 220v AC benodigd

French press

Oldschool percolator

Superkop 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:27

De eisen zijn als volgt:
  1. Klein en compact
  3. Geen 220v AC benodigd

French press

Oldschool percolator

Zie foto op vorige pagina: Cass Casey in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

En bij hiken gaat het met oploskoffie. Jetboil voor heet water. Scheut water in kopje voor mijn koffie en mijn vriendin zet haar thee gewoon in de jetboil.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05 07:01

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb er een, ben er blij mee. Gelukkig tweedehands op de kop kunnen tikken, want de nieuwprijs is lastig te verantwoorden voor wat het doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-05 17:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7ZP9IPjkPM7eR-sbaD2IVnRz7M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKeBPrGdpRCog7FroUuH3TAQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIMbTSoODkOmu15G3Mb8usbPsao=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymaCGyIjEwuByZf1TSnDDB8G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-zzIR7DDUltV9MoyTBmQ03L9wA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12uFh0XpRhdYntkIcr4HqeM1.jpg?f=fotoalbum_tile

Decaf bonen voor filter, van links naar rechts.
Ray & Jules - AFTERNOON EVE (DECA) ☀️ | Honduras
Ze geven aan zowel filter als espresso, de bonen of de foto bij "meer over deze koffie" lijkt een lichtere roast.
Baristasite - Guatemala DECAF swiss water
Hier valt specifiek filter roast te selecteren, ik ga ervan uit dat ze daarmee een lichtere roast bedoelen.
Gebrandopsmaak - | Filterkoffie | Peru, Brasil, Indonesië of DECAF
Specifiek voor filter, op de foto zien de bonen er light roasted uit.

Had verwacht dat zowel Gebrand op smaak als Baristasite een lichtere roast zou hanteren gezien het specifiek voor filter is.
Ben erg te spreken over de gebrand op smaakt bonen, deze valt ook goed in de smaakt bij familie/vrienden.
Ray&Jules is overduidelijk te donder gebrand, dat proef je ook. Had deze gekocht omdat hun duurzaamheid praatje mij wel aansprak.

Had vandaag geen zin om met de hand te malen, dan maar de boor erop. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DylanDD
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-12-2024
Thysiej schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:49:
Ik ben een paar jaar geleden begonnen met een Sage Barista Pro, voornamelijk om te ontdekken of ik een nieuwe hobby nodig had ;-)

Na 3 maanden heb ik toen een nieuwe maler aangeschaft (Niche Zero) en na 9 maanden heb ik de machine vervangen door een ECM Synchronika. Ik heb toen iets van €300 in moeten leveren toen ik de Sage Barista Pro verkocht; dat is het mij wel waard geweest. Ten opzichte van nespresso is de koffie al veel beter en het is een goed apparaat om in te stappen in de koffiewereld.

Iedereen heeft hier helemaal gelijk, voor een iets hoger budget kan je beter een losse maler en een losse machine kopen. Maar je kan ook stapsgewijs erachter komen wat je precies wilt en op basis daarvan besluiten up te graden, wel zou ik dan aanraden een tweedekansje of iets van Breezy Returns (https://www.bol.com/nl/nl...2/?sort=price1&rating=all) aan te schaffen.
Hartelijk dank voor zowel deze als de voorgaande reactie's van anderen. Ik ga wellicht toch voor de sage barista express (al dan niet pro). Ik ben er nog niet helemaal zeker van of het mij ligt, en, aangezien ik maar op een kleine flat woon, deze sage machine's niet al te veel plaats inemen aangezien het grinder en machine in 1 is. Mocht het mij liggen kan ik altijd upgraden welliswaar ;)

Nogmaals hartelijk dank alle _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:53
@DylanDD Tot over 2 maanden. Zou alvast Marktplaats even checken waar ze voor gaan :+

En alvast welkom in het konijnenhol. Genoeg ruimte voor iedereen.

[ Voor 28% gewijzigd door Ypuh op 31-05-2023 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 17:06
DylanDD schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:12:
[...]

Hartelijk dank voor zowel deze als de voorgaande reactie's van anderen. Ik ga wellicht toch voor de sage barista express (al dan niet pro). Ik ben er nog niet helemaal zeker van of het mij ligt, en, aangezien ik maar op een kleine flat woon, deze sage machine's niet al te veel plaats inemen aangezien het grinder en machine in 1 is. Mocht het mij liggen kan ik altijd upgraden welliswaar ;)

Nogmaals hartelijk dank alle _/-\o_
Je krijgt waar je voor betaalt en ik vind dat Sage een prima prijs-kwaliteit verhouding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:00
Ongeveer een half jaar geleden een ECM Casa V gekocht, tevreden over de machine maar de laatste tijd smaakt de koffie wat zurig, heb alles geprobeerd qua gram en doorlooptijd maar het blijft zurig smaken. Te koud water zou natuurlijk ook nog een oorzaak kunnen zijn, hoe meet ik het beste de temperatuur van het water om een goed beeld te krijgen?

Weet iemand of het mogelijk is om er een temperatuurmeter in te laten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
ramrodwillem schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:01:
Ongeveer een half jaar geleden een ECM Casa V gekocht, tevreden over de machine maar de laatste tijd smaakt de koffie wat zurig, heb alles geprobeerd qua gram en doorlooptijd maar het blijft zurig smaken. Te koud water zou natuurlijk ook nog een oorzaak kunnen zijn, hoe meet ik het beste de temperatuur van het water om een goed beeld te krijgen?

Eigenlijk de enige manier om temperatuur te meten is één van deze twee thermometers op je groep monteren:
- Coffee Sensor: https://coffee-sensor.com...u-group-head-thermometer/
- ErikS: zo snel geen linkje van

Alles wat je na het douchescherm meet is al afgekoeld, dus zijn niet echt goede oplossingen voor. Ik weet niet of je iets van een PID op je machine hebt waarmee je je boilertemperatuur kunt afregelen? Die kan (bij Rocket) vrij accuraat vertaald worden naar de watertemperatuur bij het groepshoofd.

Bij een niet-PID HX zou ik altijd voor één van bovenstaande gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 01-06-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:59
ramrodwillem schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:01:

Misschien ben je recent verkouden geweest? Doet ook van alles met je smaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Thx , wie is ErikS ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:30
Bij een ECM casa past de genoemde temperatuur meter niet. De casa heeft geen e61 kop.
Je zou naar de Profitec Go kunnen overstappen. Dat is een Casa met PID en kekke kleurtjes, een Profitec Pro 300 of naar een Classika PID overstappen. Dan heb je instelbare temperatuur en bij de Classika ook een E61 kop om die meter op te monteren.

[ Voor 0% gewijzigd door Teus.espresso op 01-06-2023 11:49 . Reden: Type ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
Nou voordat ik overstap wil ik eerst wel weten wat mijn water temperatuur is, een hobby mag geld kosten maar moet wel binnen de perken blijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 20:02
walterworld schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:55:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Decaf bonen voor filter, van links naar rechts.
Ray & Jules - AFTERNOON EVE (DECA) ☀️ | Honduras
Ze geven aan zowel filter als espresso, de bonen of de foto bij "meer over deze koffie" lijkt een lichtere roast.
Baristasite - Guatemala DECAF swiss water
Hier valt specifiek filter roast te selecteren, ik ga ervan uit dat ze daarmee een lichtere roast bedoelen.
Gebrandopsmaak - | Filterkoffie | Peru, Brasil, Indonesië of DECAF
Specifiek voor filter, op de foto zien de bonen er light roasted uit.

Had verwacht dat zowel Gebrand op smaak als Baristasite een lichtere roast zou hanteren gezien het specifiek voor filter is.
Ben erg te spreken over de gebrand op smaakt bonen, deze valt ook goed in de smaakt bij familie/vrienden.
Ray&Jules is overduidelijk te donder gebrand, dat proef je ook. Had deze gekocht omdat hun duurzaamheid praatje mij wel aansprak.

Had vandaag geen zin om met de hand te malen, dan maar de boor erop. ;)
Leuke vergelijking! Als je kan kiezen tussen Filter en Espresso is de branding voor filter inderdaad vaak wat lichter (al heb je ook branders die een "omniroast" aanhouden, waarbij de branding voor beiden geschikt zou moeten zijn).

Zelf ben ik wel fan van een lichtere branding, ook omdat je dan gewoon kokend water kan gebruiken ipv dat je het naar, zeg, 85c moet brengen om bitterheid te voorkomen.

Als deze op zijn zou je ook nog de Tumbaga Decaf van Giraffe kunnen proberen. Die branden ze eigenlijk voor espresso, maar zit qua branding ongeveer tussen jouw laatste 2 in.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
ramrodwillem schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:34:
Nou voordat ik overstap wil ik eerst wel weten wat mijn water temperatuur is, een hobby mag geld kosten maar moet wel binnen de perken blijven
Op internationale fora wordt vaak aangeraden om een piepschuim (of anders isolerend) bekertje direct tegen de groep aan te houden. Thermometer er in en water laten lopen. Heb je iig een ruwe indicatie.

Ben je zelf ook iets anders gaan doen qua koffie zetten? Ik herinner me toen ik een Gaggia Classic had dat ik hem steeds korter van te voren aanzette waardoor niet alles op temp was en toen ook zure koffie kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-05 05:34

Hoholi

The only one

Eriks : https://shop.eriks.nl/nl/starten-webshop/

Over de machine: Laat je de machine wat langer opwarmen dan de 5 minuten die in de handleiding staat ? Verder kan je ook de groephead even flushen en daarna wachten tot het lampje van de verwarming uit is vooraleer koffie te maken.

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17
Mijn Sanremo You is er!
Gisteren uitgepakt en aangesloten en.. error :(
Hij kwam niet verder dan start up checks.. Dealer geïnformeerd en die is vandaag langs geweest.
Hij heeft em geopend, de connectors goed ingedrukt, en hij werkte!
Alles weer toe, en.. werkte niet meer. Dan alles 34x checken, losmaken en opnieuw in de connector, .. Maar hij bleef steeds dezelfde error geven.
Hij heeft de machine dan maar weer mee genomen en zijn persoonlijke SRY hier tijdelijk achter gelaten.
Wat een bummer :(

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

aw... Dat is zo'n slechte start!
Hopelijk is het een kinderziekte en kan je zo koffie tappen als een baas!
...en is dat zo leuk dat je de valse start vergeet ;)

/offtopic: ik had van een dergelijk apparaat met een dergelijk prijskaartje wel een degelijke QC verwacht. Dit zou echt niet mogen gebeuren!

[ Voor 30% gewijzigd door Ravhin op 01-06-2023 16:50 ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Hoholi schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:17:
[...]

Eriks : https://shop.eriks.nl/nl/starten-webshop/

Over de machine: Laat je de machine wat langer opwarmen dan de 5 minuten die in de handleiding staat ? Verder kan je ook de groephead even flushen en daarna wachten tot het lampje van de verwarming uit is vooraleer koffie te maken.
Thx voor de link , altijd minimaal 30min opwarmen en eerst even flushen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ravhin schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:49:
aw... Dat is zo'n slechte start!
Hopelijk is het een kinderziekte en kan je zo koffie tappen als een baas!
...en is dat zo leuk dat je de valse start vergeet ;)

/offtopic: ik had van een dergelijk apparaat met een dergelijk prijskaartje wel een degelijke QC verwacht. Dit zou echt niet mogen gebeuren!
Dat had ik dus ook gehoopt. Ach ja.. er zal er altijd eens eentje tussen zitten?
Ik had er ook 1 voor een maat meegebracht (2 x SRY in de auto :) ) en die werkt gewoon perfect. Stond op dezelfde pallet bij de dealer.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Het Timemore formulier kunnen invullen welke kleur ik wil en welke powerplug. Nu hopen dat ze snel verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Zelfde hier, maar ik ben via pledgemanager.com moeten gaan.
Geen mail gekregen, maar via daar ging het wel vlotjes..

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

kazzzdafke schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:47:
[...]

Dat had ik dus ook gehoopt. Ach ja.. er zal er altijd eens eentje tussen zitten?
Ik had er ook 1 voor een maat meegebracht (2 x SRY in de auto :) ) en die werkt gewoon perfect. Stond op dezelfde pallet bij de dealer.
Wat ik verwacht van een dealer (maar wellicht verwacht ik te veel) is dat je zelf de check nog doet of-ie doet wat-ie moet doen. Autodealers doen dat ook, en de SRY is er duur genoeg voor om niet een dozenschuiverdealer te zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik verwacht dat ik een gesloten doos krijg, die ongeopend is etc.. :)
Dat was ook zo, recht van de pallet. Wat beter was geweest was dat de dealer deze tot bij mijn thuis gebracht had, samen uitgepakt en hij de eerste start up zou doen. Dat wel inderdaad.

Het lijkt allemaal wel goed te komen, en dit kan gebeuren. Leuk is het niet..

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

kazzzdafke schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:08:
Ik verwacht dat ik een gesloten doos krijg, die ongeopend is etc.. :)
Dat was ook zo, recht van de pallet. Wat beter was geweest was dat de dealer deze tot bij mijn thuis gebracht had, samen uitgepakt en hij de eerste start up zou doen. Dat wel inderdaad.

Het lijkt allemaal wel goed te komen, en dit kan gebeuren. Leuk is het niet..
Ja maar je hebt voor een goedkope dealer gekozen toch? Dan kan je dit soort service niet verwachten.

Je ervaringen geven wel de kwetsbaarheid van zoveel elektronica in een koffieapparaat bloot. Hopen dat hij na verstrekken van de garantietermijn ook goed te repareren is als er kortsluiting ontstaat.

[ Voor 15% gewijzigd door ocn op 02-06-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Een goedkope dealer?

In BE is dit ding eigenlijk nergens anders te koop :) Deze gast is officiële dealer en repair voor SR, maar ook andere merken als LM, Lelit, ...

www.fixpresso.be

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

kazzzdafke schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:23:
Een goedkope dealer?

In BE is dit ding eigenlijk nergens anders te koop :) Deze gast is officiële dealer en repair voor SR, maar ook andere merken als LM, Lelit, ...

www.fixpresso.be
Ja goedkoper dan 5500 is hij in NL of BE niet te vinden toch?

Wat is dit een mooi apparaat trouwens: https://www.fixpresso.be/...presso-mavam-single-group

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:18
ocn schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:09:
[...]

Wat is dit een mooi apparaat trouwens: https://www.fixpresso.be/...presso-mavam-single-group
oef ... gelukkig dat smaken verschillen ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
ocn schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:09:
[...]

Geef me even een site in BE waar hij te koop is, en ook fysiek te bekijken?

Interesting times...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJplpskaRcA_ogAxEfQESkIK46g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ak1grXqEyXQIExn8RjyS6r4F.jpg?f=fotoalbum_large
Een aantal jaar geleden kwam ik dergelijke inbouw machines met externe kop al op de beurs tegen. Tegenwoordig heeft dat merk (Reneka) ze al niet meer in de verkoop. Afstand tussen de boiler en de kop is wel technische uitdaging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Smaken verschillen en ik snap dat hier een markt voor is, maar tjongejonge wat heeft dit het appeal van stuk asfalt. Kan er niet enthousiast van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:58
Het is absoluut niets voor mij/mijn keuken. Ik ben bang dat hier design boven functionaliteit is gegaan en wil bovendien graag een mooie klassieke machine die als pareltje in de keuken kan shinen. Maar toch vind ik dat ding wel wat hebben. Snap ook wel dat er markt voor is. Past enorm goed in een (ultra) moderne keuken en de meeste mensen willen gewoon koffie kunnen zetten en zijn niet zo koffie-gek als wij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Als je dat wil, dan ga je toch voor zo'n inbouwmormel? Slick, sweet and completely integrated. Over de koffie zullen we het even niet hebben (ja, ik ben bevooroordeeld. Diverse keren koffie uit diverse van die dingen gehad en of alle eigenaren waren niet goed voor de machine, of die machines zijn bagger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Ravhin schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:48:
Als je dat wil, dan ga je toch voor zo'n inbouwmormel? Slick, sweet and completely integrated. Over de koffie zullen we het even niet hebben (ja, ik ben bevooroordeeld. Diverse keren koffie uit diverse van die dingen gehad en of alle eigenaren waren niet goed voor de machine, of die machines zijn bagger).
Dat ziet er toch een factor 1000 keer minder vet uit? En is toch niet zo modern ogend als zo’n kraan die uit je blad komt?
Maar goed, ieder zijn ding ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Afbeeldingslocatie: https://www.fixpresso.be/files/products/120/images/5-2.jpg

Mooie shot mirror ook.

[ Voor 14% gewijzigd door ocn op 02-06-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Boot heeft een prijsverhoging doorgevoerd, nu €42 /kilo voor de Sumatra :X ik ga maar eens op zoek naar wat anders, dit wordt me te gortig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
lex schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:41:
Boot heeft een prijsverhoging doorgevoerd, nu €42 /kilo voor de Sumatra :X ik ga maar eens op zoek naar wat anders, dit wordt me te gortig
Ik kijk er niet raar van op. Brand nu ongeveer een jaar mijn eigen bonen en koop ze in redelijke bulk in (20-30kg per keer). Verkoop regelmatig wat boontjes aan vrienden voor zo'n €12-15/kg, maar dat zijn puur de kosten. Als je stroom/uren/apparatuur/bedrijfsruimte/verzendkosten/verpakkingsmaterialen etc. mee zou moeten rekenen dan is het geen vetpot.

Dat kun je nog een beetje compenseren door groter in te kopen en grotere batches te branden, maar dat vraagt ook weer extra investering en marketing etc. Best knap als je bedenkt hoe bijvoorbeeld een Brandzaak dat doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cass Casey
So it begins...

Zojuist een weegschaal (Timemore Black Mirror Pro) besteld en twee zakken koffie erbij om geen verzendkosten te hebben. Hiermee kan ik alvast spelen met m'n Aeropress en Moka-pot.

Volgende stap is bestellen/kopen van een grinder. Ik zie in de OP en op internet dat de Niche Zero populair is. Na het kijken van enkele video's (mijn tv denkt ondertussen dat James Hoffmann mijn testscherm is) en reviews, denk ik dat ik voor de Niche Zero ga. De Duo zou ik overwegen, maar ik denk toch niet dat ik de burrs ga vervangen elke keer als ik anders wil malen, en de Zero heeft een all-round burr en schijnt meer dan prima te zijn voor espresso's.

Ik twijfel echter ook over de Timemore Sculptor 78S. Veel mensen schijnen die te verkiezen boven de Niche Zero en Duo, maar er zijn ook kritische geluiden. In één van de filmpjes werd de uitgang erg vies en de methodiek om het restant poeder eruit te krijgen, lijkt me ook niet geweldig.

Helaas zijn er nog veel meer waarover ik twijfel. De diverse modellen van Eureka, de Barratza Sette 270, enz. enz. Ik denk dat "de beste" niet bestaat. Al had James er eentje van GBP 3000. 8)7

Mochten jullie me over de streep kunnen trekken over waar ik m'n geld aan moet uitgeven, hoor ik het graag!

Overigens heb ik ook nog geen espressomachine. Dat wordt na de maler de volgende speurtocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Cass Casey schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:45:
So it begins...

Zojuist een weegschaal (Timemore Black Mirror Pro) besteld en twee zakken koffie erbij om geen verzendkosten te hebben. Hiermee kan ik alvast spelen met m'n Aeropress en Moka-pot.

Volgende stap is bestellen/kopen van een grinder. Ik zie in de OP en op internet dat de Niche Zero populair is. Na het kijken van enkele video's (mijn tv denkt ondertussen dat James Hoffmann mijn testscherm is) en reviews, denk ik dat ik voor de Niche Zero ga. De Duo zou ik overwegen, maar ik denk toch niet dat ik de burrs ga vervangen elke keer als ik anders wil malen, en de Zero heeft een all-round burr en schijnt meer dan prima te zijn voor espresso's.

Ik twijfel echter ook over de Timemore Sculptor 78S. Veel mensen schijnen die te verkiezen boven de Niche Zero en Duo, maar er zijn ook kritische geluiden. In één van de filmpjes werd de uitgang erg vies en de methodiek om het restant poeder eruit te krijgen, lijkt me ook niet geweldig.

Helaas zijn er nog veel meer waarover ik twijfel. De diverse modellen van Eureka, de Barratza Sette 270, enz. enz. Ik denk dat "de beste" niet bestaat. Al had James er eentje van GBP 3000. 8)7

Mochten jullie me over de streep kunnen trekken over waar ik m'n geld aan moet uitgeven, hoor ik het graag!

Overigens heb ik ook nog geen espressomachine. Dat wordt na de maler de volgende speurtocht.
Er zijn nog maar weinig mensen die de 78S echt hebben, eigenlijk uitsluitend influencers. Die zijn over een tijdje allemaal weer over naar de volgende gehypete maler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-05 05:34

Hoholi

The only one

Cass Casey schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:45:

Met een Niche Zero ga je “over the moon” zijn. Qua gebruiksgemak en grind quality is er weinig wat er tegenop kan. De enige reden die ik zie om een andere maler te kopen zijn flat burrs mocht je dat in je keuze mee overwegen.

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cass Casey
Hoholi schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:05:
[...]

Met een Niche Zero ga je “over the moon” zijn. Qua gebruiksgemak en grind quality is er weinig wat er tegenop kan. De enige reden die ik zie om een andere maler te kopen zijn flat burrs mocht je dat in je keuze mee overwegen.
Ik ga zo in de tuin zitten om me daarin te verdiepen. Ik heb geen idee wat het verschil precies is en of ik daar als beginner iets van ga merken. Ik heb namelijk geen beeld van wat "more clarity" (wat flat burs zouden brengen) betekent in espresso-wereld.

Vanmiddag komt ook het boek van James Hoffman op mijn deurmat vallen (en mijn weegschaal), dus heb wat te doen vandaag!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Ik weet niet wat de exacte definitie van hype is, maar een maler die volop geprezen wordt en boven (inmiddels) gevestigde malers als de Mignon XL en Niche Zero geplaatst wordt terwijl deze nog niet verkrijgbaar is, lijkt aardig in de buurt te komen.

Zal niet zeggen dat de Timemore slechte malers zijn, maar zeker als je je geld maar één keer uit kunt geven zou ik voor safe kiezen. De Timemore is niet revolutionair, ze hebben enkel bestaande techniek naar een lager prijspunt weten te krijgen wat uiteraard zeer wenselijk en te prijzen is. Als je nu besteld is het geen garantie wanneer/of je hem geleverd krijgt ook al roepen ze zelf van wel.

Als je per se een Timemore wilt zou ik een jaartje geduld hebben. Betaal je een paar tientjes meer met 90% minder risico.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 03-06-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Cass Casey schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:41:

Vanmiddag komt ook het boek van James Hoffman op mijn deurmat vallen (en mijn weegschaal), dus heb wat te doen vandaag!
Ik heb de mijne net een paar dagen. Prachtig boek tot dusver, ga je denk ik wel blij mee zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Ypuh schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:56:
Ik weet niet wat de exacte definitie van hype is, maar een maler die volop geprezen wordt en boven (inmiddels) gevestigde malers als de Mignon XL en Niche Zero geplaatst wordt terwijl deze nog niet verkrijgbaar is, lijkt aardig in de buurt te komen.

Zal niet zeggen dat de Timemore slechte malers zijn, maar zeker als je je geld maar één keer uit kunt geven zou ik voor safe kiezen. De Timemore is niet revolutionair, ze hebben enkel bestaande techniek naar een lager prijspunt weten te krijgen wat uiteraard zeer wenselijk en te prijzen is. Als je nu besteld is het geen garantie wanneer/of je hem geleverd krijgt ook al roepen ze zelf van wel.

Als je per se een Timemore wilt zou ik een jaartje geduld hebben. Betaal je een paar tientjes meer met 90% minder risico.
Nouja, wat is dan nog wel revolutionair? De niche was dan ook niet zo bijzonder als je het relativeert. Het zijn bestaande conische burrs in een bestaand jasje (senseo apparaat).

Tegen de kickstarterprijs denk ik dat je nooit echt een enorme miskoop doet aan de 64s of de 78s. Ik zie twee grote risico’s. 1: de maalschijven voldoen niet (maar dat lijkt gezien de reviews wel mee te vallen) en 2: durability/customer service. Dat laatste is wel een vraagteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Wat ik lees is dat de 78S vooral fijn is als je veel aciditeit in je koffie kan waarderen. Modern US espresso.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik zou echt eens 20 “man” van hier op het forum een blind test willen laten doen tussen een 078s, een zero, duo en eentje van +2k.

En allemaal afzonderlijk een papiertje invullen met 0-5 * voor acciditeit, smaken zoals chocolade, blauwe of rode bessen etc… en beste smaak.

Ik denk dat we een mengelmoes van antwoorden terugkrijgen.

Dus wat is jou ideale molen? Eigenlijk is dat ook testen wat jou smaakprofiel is (en meestal is dat flat of conisch). Daarnaast zijn bij een molen de te bekijken punten: consistentie maalgraad, betrouwbaarheid, prijs.

Interesting times...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

kazzzdafke schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:04:
Ik zou echt eens 20 “man” van hier op het forum een blind test willen laten doen tussen een 078s, een zero, duo en eentje van +2k.

En allemaal afzonderlijk een papiertje invullen met 0-5 * voor acciditeit, smaken zoals chocolade, blauwe of rode bessen etc… en beste smaak.

Ik denk dat we een mengelmoes van antwoorden terugkrijgen.

Dus wat is jou ideale molen? Eigenlijk is dat ook testen wat jou smaakprofiel is (en meestal is dat flat of conisch). Daarnaast zijn bij een molen de te bekijken punten: consistentie maalgraad, betrouwbaarheid, prijs.
Zegt iemand die van een volautomaat rechtstreeks naar een Sanremo You à 5500 euro is gegaan zonder grinder :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 14:25

Prx

Na een jaar of twee wikken en wegen toch de knoop doorgehakt. Maandag komt de Niche Zero binnen (totale kosten : 701,05 EUR).

Nu nog een goede plek vinden om de Silvia Pro X (zwart) te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Ypuh schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:43:
[...]

Ik kijk er niet raar van op. Brand nu ongeveer een jaar mijn eigen bonen en koop ze in redelijke bulk in (20-30kg per keer). Verkoop regelmatig wat boontjes aan vrienden voor zo'n €12-15/kg, maar dat zijn puur de kosten. Als je stroom/uren/apparatuur/bedrijfsruimte/verzendkosten/verpakkingsmaterialen etc. mee zou moeten rekenen dan is het geen vetpot.

Dat kun je nog een beetje compenseren door groter in te kopen en grotere batches te branden, maar dat vraagt ook weer extra investering en marketing etc. Best knap als je bedenkt hoe bijvoorbeeld een Brandzaak dat doet.
Oh zeker! Maar boven de 40 versus andere kleinere branders die nog steeds hoog in de 20 / 30 euro range zitten vind ik wel een groot verschil worden

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cass Casey
Na het kijken van een stel filmpjes over conisch versus vlak, krijg ik steeds meer het idee dat het "tussen de oren" zit. Beetje zoals de "bij het volle maanlicht door elfjes gesmede HiFi-kabels". De ene reviewer zegt dat flat burs meer "floral" en de conical "more chocolate", terwijl de ander exáct andersom beweert.

Kortom: ik neig nu erg naar de Niche Zero, vanwege de goede recensies en het uiterlijk en formaat. Méér (veel meer?) dan voldoende voor een beginner als ik.

Nu nog een espressoapparaat. En de nodige accessoires.

Ik had nooit dit topic moeten gaan lezen.

Edit: F*ck it. Kan er nog langer over twijfelen, maar schiet niks op. Heb de Niche Zero Black besteld.

[ Voor 8% gewijzigd door Cass Casey op 03-06-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
ocn schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:36:
[...]

Zegt iemand die van een volautomaat rechtstreeks naar een Sanremo You à 5500 euro is gegaan zonder grinder :D
Je punt?

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
Cass Casey schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:02:

Nu nog een espressoapparaat. En de nodige accessoires.

Ik had nooit dit topic moeten gaan lezen.
Is het een idee om eerst eens lekker te gaan ontdekken, leren en proeven? Je hebt goeie bonen, een goeie maler, een goed boek en een goeie zetmethode (de aeropress). Dat zijn al ontzettend veel variabelen om mee te gaan experimenteren.

Volgens mij kan je voorlopig je lol op 8)

Qua kleine uitgaven/accesoires zou ik overigens wel zo'n vlees/prikthermometer halen. Watertemperatuur is ook een variabele en ik kan je uit ervaring vertellen dat "waterkoker en dan wat koud water er bij" niet de meest consistente manier is :+

[ Voor 20% gewijzigd door citruspers op 03-06-2023 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

cryptapix schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:23:
[...]

Nouja, wat is dan nog wel revolutionair? De niche was dan ook niet zo bijzonder als je het relativeert. Het zijn bestaande conische burrs in een bestaand jasje (senseo apparaat).

Tegen de kickstarterprijs denk ik dat je nooit echt een enorme miskoop doet aan de 64s of de 78s. Ik zie twee grote risico’s. 1: de maalschijven voldoen niet (maar dat lijkt gezien de reviews wel mee te vallen) en 2: durability/customer service. Dat laatste is wel een vraagteken.
De niche was/is revolutionair in single dose grinding, workflow, traploze instelbaarheid, repeteerbaarheid in een sub-750 euro jasje. Eureka heeft prima malers, alleen blinken deze niet uit for SD en instelbaarheid. Zo kan ik nog een paar merken noemen. Ik moet nog zien dat de TimeMore dezelfde ogen gooit.

Het verschil tussen conisch en vlak is in de afgelopen 5-10 jaar meer en meer belicht, compleet met maalprofielen. Die blindtest wil ik inderdaad ook wel zien; er gaan weinig mensen echt verschil proeven tussen TM, Niche, Eureka. Wel verwacht ik verschil te proeven bij deze groep en Mahlkonig, EG-1.

De TL;DR: is dat je eigenlijk geen kat in de zak kan kopen. Het maalsel gaat echt goede koffie opleveren. Je hebt vooral keuzemogelijkheden in workflow e.d. W.m.b prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
citruspers schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:22:
[...]

Is het een idee om eerst eens lekker te gaan ontdekken, leren en proeven? Je hebt goeie bonen, een goeie maler, een goed boek en een goeie zetmethode (de aeropress). Dat zijn al ontzettend veel variabelen om mee te gaan experimenteren.

Volgens mij kan je voorlopig je lol op 8)

Qua kleine uitgaven/accesoires zou ik overigens wel zo'n vlees/prikthermometer halen. Watertemperatuur is ook een variabele en ik kan je uit ervaring vertellen dat "waterkoker en dan wat koud water er bij" niet de meest consistente manier is :+
Wat dat laatste betreft ben ik al overvloedig voorzien als bbq-fanaat. Heb snelle thermometers, smart thermometers met een app, etc. Komt goed!

En ik ga inderdaad eerst eens experimenteren met de aeropress. Áls mijn weegschaal binnen is (zou vandaag moeten zijn) en mijn Niche Zero (ergens volgende week?). Al zal de douane dat ding wel eerst gijzelen, dus die Niche reken ik op twee weken levertijd.

Edit: fuck. DHL is te druk en dus komt het pakket met weegschaal en koffie pas maandag of dinsdag. Lijkt me stug dat ze morgen bezorgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cass Casey op 03-06-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-02 19:37
De Niche heeft zich inderdaad bewezen als het gaat om workflow. Echter komt er bij mij toch een 078S naast te staan.

Light roasts met het smaakprofiel van de Niche spreken me niet enorm aan. En de Niche gebruik ik al helemaal niet meer voor filter gezien het aantal fines wat hij produceert.

Goede maler? Ja!
Is er ruimte voor verbetering? Zeker weten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Mij hoor je zeker niet beweren dat het top-of-the-bill is als je een Niche hebt. De Mazzer Super Jolly burrs die er in zitten zijn bovengemiddeld goed, maar niet meer dan dat.

Wel vraag ik mij af hoe het komt dat je zoveel last van fines hebt. Ik heb niet dezelfde ervaring. Heb je ze al eens een keer schoongemaakt en opnieuw gekalibreerd? Als je ze bekijkt, geen beschadigingen?

Mijn eigen smaak vertrouw ik niet zo (ik weet wat ik lekker vind, ik durf alleen niet te zeggen of iemand gelijk of ongelijk heeft); als ik The Hoff echter moet geloven zit je met de NZ al flink al in de 'diminishing returns' - ik hoop oprecht voor je dat de 078S je geeft wat je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Ravhin schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:52:
Mij hoor je zeker niet beweren dat het top-of-the-bill is als je een Niche hebt. De Mazzer Super Jolly burrs die er in zitten zijn bovengemiddeld goed, maar niet meer dan dat.

Wel vraag ik mij af hoe het komt dat je zoveel last van fines hebt. Ik heb niet dezelfde ervaring. Heb je ze al eens een keer schoongemaakt en opnieuw gekalibreerd? Als je ze bekijkt, geen beschadigingen?

Mijn eigen smaak vertrouw ik niet zo (ik weet wat ik lekker vind, ik durf alleen niet te zeggen of iemand gelijk of ongelijk heeft); als ik The Hoff echter moet geloven zit je met de NZ al flink al in de 'diminishing returns' - ik hoop oprecht voor je dat de 078S je geeft wat je zoekt.
Volgens mij is wel vaker gezegd dat de Niche Zero zonder speciale workflow wel wat te veel fines heeft als je voor bijv filter maalt. Heb het zelf ook ervaren met v60 die veel te lang liep bijv.

Als je dan in 2 of 3x maalt krijg je beter resultaat. Hier nog een YT van wired gourmet daar over.

En ik denk dat je de Mazzer Koni bedoeld, de Super Jolly heeft platte schijven :).

[ Voor 11% gewijzigd door Hercul3s op 03-06-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Microdosing is toch met paddo's? Ze verzinnen wat, maar lijkt me wel leuk om een keer te proberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Denk niet dat ocn het negatief bedoelt, maar je antwoorden zijn vaak een samenvatting van wat Reddit comments. Of je gelijk hebt of niet doet er niet zo toe, maar het is fijner om eigen ervaringen te delen en/of vragen te stellen dan statements te maken o.b.v. wat je leest.

Denk ergens wel dat je gelijk hebt, maar online koffie content is teveel hearsay en eindeloos herhalen van wat influencers zeggen. Soms kan ik o.b.v. één uitspraak al terugleiden naar welke video diegene gekeken heeft.

Mijn advies zou zijn koop gewoon iets, begin en modder een beetje aan. Dat is vaak veel leuker. Ben zo ook erg benieuwd naar je Sanremo You, en ook als de eerste Timemore's en Niche Duo's binnendruppelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teus.espresso
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2DgxTSjnVonf0Bep_ks25I4-4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2e1km85xZkbNqQHH9Qqv3BKu.jpg?f=fotoalbum_large
Afgelopen week eindelijk de Jura Pag molen geprobeerd. Dat is een aroma pro molen uit de nieuwere Juras maar dan standalone. De molen is bedoeld voor de nieuwe half automaat van Jura. Nadat ik de molen naar iets fijner dan af fabriek heb gemodificeerd maakte hij een behoorlijke espresso op de fijnste stand en heerlijk filter koffie op de grofste stand. Voor het geld best grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ypuh schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:51:
[...]

Denk niet dat ocn het negatief bedoelt, maar je antwoorden zijn vaak een samenvatting van wat Reddit comments. Of je gelijk hebt of niet doet er niet zo toe, maar het is fijner om eigen ervaringen te delen en/of vragen te stellen dan statements te maken o.b.v. wat je leest.

Denk ergens wel dat je gelijk hebt, maar online koffie content is teveel hearsay en eindeloos herhalen van wat influencers zeggen. Soms kan ik o.b.v. één uitspraak al terugleiden naar welke video diegene gekeken heeft.

Mijn advies zou zijn koop gewoon iets, begin en modder een beetje aan. Dat is vaak veel leuker. Ben zo ook erg benieuwd naar je Sanremo You, en ook als de eerste Timemore's en Niche Duo's binnendruppelen.
Ik snap je punt, maar dat is net hetgeen ik wil aanhalen: je moet je ergens op baseren als je nog niets hebt. En dan is YT en Reddit en andere fora zoals deze de enige optie. Maar ik ben er ondertussen ook uit dat 99% niet objectief zijn, en ook maar content moeten genereren. Maar het geeft een eerste indruk.

Daarnaast heb ik dan de stap gezet naar een 8 weken durende barista cursus. Daar leer je het van een aantal rotten in het vak, die toch wel wat bekendheid hebben, etc.. en veel van deze YT'er nuanceren of net zeggen: ah dat wist ik nog niet. En waarschijnlijk met een reden, omdat de YT uitleg mss totaal niet relevant is voor lekkere espresso, maar het clicks genereren :)

Ik heb bewust de stap naar de SR You gezet, om de verschillende mogelijkheden van de machine, nu en naar later toe. Ik ben niet iemand die iets koopt om te kijken hoe of wat om dan snel dat weer te verkopen voor iets beter/meer opties, ... maar dat brengt wel een paar mogelijke risico's mee (overkill voor mij, langs de andere kant heb ik liever overkill, dan iets wat ik erg zou missen).

De Timemore grinder is puur uit nieuwsgierigheid. Het concept sprak me aan, samen met de prijs. Toen ik aan het kijken was voor een grinder, kwam de Niche er telkens als held uit. Maar die was toen eigenlijk bijna niet beschikbaar.
Tevens, voor de prijs van deze 078s kan ik het niet laten. Dat is dan mijn eerste test met flat burrs, en ik heb hier nu een Eureka Specialita ondertussen staan, dus kan ik deze 2 zeer goed gaan vergelijken en zien of het voor mij iets uitmaakt in smaakprofiel.

Iedereen moet ergens starten. Helaas ben ik niet diegene die alles mooi in pas volgt en start met een Breville Dual Boiler en Niche omdat het internet dat zegt en blijkbaar zo hoort.. Ik steek er tijd en moeite in om alles uit te zoeken, en dan moet ik mij helaas baseren op de info dat ik vind. En dat gaat ook stap per stap. Dus ik snap de opmerking dat ik mss feedback van verschillende fora hier kwam capteren, maar dat zou nu toch voorbij moeten zijn :)

Opnieuw, ik vind dit geen terechte opmerking. Dat is net hetzelfde als iemand pas zijn motorrijbewijs heeft gehaald, zeggen dat hij geen 1000cc mag rijden maar op een 500cc moet beginnen. Ik heb die 500cc ook overgeslaan en heb daar op geen enkel moment spijt van.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

kazzzdafke schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Ik snap je punt, maar dat is net hetgeen ik wil aanhalen: je moet je ergens op baseren als je nog niets hebt. En dan is YT en Reddit en andere fora zoals deze de enige optie. Maar ik ben er ondertussen ook uit dat 99% niet objectief zijn, en ook maar content moeten genereren. Maar het geeft een eerste indruk.

Daarnaast heb ik dan de stap gezet naar een 8 weken durende barista cursus. Daar leer je het van een aantal rotten in het vak, die toch wel wat bekendheid hebben, etc.. en veel van deze YT'er nuanceren of net zeggen: ah dat wist ik nog niet. En waarschijnlijk met een reden, omdat de YT uitleg mss totaal niet relevant is voor lekkere espresso, maar het clicks genereren :)

Ik heb bewust de stap naar de SR You gezet, om de verschillende mogelijkheden van de machine, nu en naar later toe. Ik ben niet iemand die iets koopt om te kijken hoe of wat om dan snel dat weer te verkopen voor iets beter/meer opties, ... maar dat brengt wel een paar mogelijke risico's mee (overkill voor mij, langs de andere kant heb ik liever overkill, dan iets wat ik erg zou missen).

De Timemore grinder is puur uit nieuwsgierigheid. Het concept sprak me aan, samen met de prijs. Toen ik aan het kijken was voor een grinder, kwam de Niche er telkens als held uit. Maar die was toen eigenlijk bijna niet beschikbaar.
Tevens, voor de prijs van deze 078s kan ik het niet laten. Dat is dan mijn eerste test met flat burrs, en ik heb hier nu een Eureka Specialita ondertussen staan, dus kan ik deze 2 zeer goed gaan vergelijken en zien of het voor mij iets uitmaakt in smaakprofiel.

Iedereen moet ergens starten. Helaas ben ik niet diegene die alles mooi in pas volgt en start met een Breville Dual Boiler en Niche omdat het internet dat zegt en blijkbaar zo hoort.. Ik steek er tijd en moeite in om alles uit te zoeken, en dan moet ik mij helaas baseren op de info dat ik vind. En dat gaat ook stap per stap. Dus ik snap de opmerking dat ik mss feedback van verschillende fora hier kwam capteren, maar dat zou nu toch voorbij moeten zijn :)

Opnieuw, ik vind dit geen terechte opmerking. Dat is net hetzelfde als iemand pas zijn motorrijbewijs heeft gehaald, zeggen dat hij geen 1000cc mag rijden maar op een 500cc moet beginnen. Ik heb die 500cc ook overgeslaan en heb daar op geen enkel moment spijt van.
De Specialita heeft toch ook 55mm flat burrs?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:46
[...]

Het is volgens mij geen aanval hè. We vinden het juist mooi. Je bent van het “ene” naar het andere uiterste gegaan, en daar zijn we stiekem allemaal een beetje jaloers op O-)

Je moet gewoon lekker doen wat je zelf leuk vind. Je hebt er goed over nagedacht en er de middelen voor, dus helemaal goed. Geniet er van _/-\o_

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
ocn schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:03:
[...]

Yes maar kleiner dan de 64s of 78s.
Ik zei toch: Dat is mijn eerste test met flat burrs.
Hmm maar als ik het zo terug lees kon dat iets beter omschreven worden :) Ik snap je verwarring.

Ik doelde: ik kan nu deze flat burrs met elkaar vergelijken (diameter) Kijken of dat al voor mij überhaupt iets uitmaakt qua smaak. Daarna maar eens een conical ergens testen.

Interesting times...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Flat burrs vs. conisch zegt niet zoveel, die conclusie is volgens mij ook al meermaals getrokken door o.a. Lance Hedrick en James Hoffmann. Een Eureka Specialita of XL zitten qua smaakprofiel veel dichter tegen de Niche aan dan waar ze naar refereren met 'flat burrs'.

Als ze het over flat burrs hebben, dan gaat het in 90% van de gevallen over de 64-98mm unimodal/multipurpose burrs van SSP of de Lab Sweet schijven van Ditting (=Mahlkonig). Dat zijn dus eigenlijk maar 2 slijppatronen die de maatstaf vormen voor de 'flat burr' categorie en een Specialita is ondanks platte schijven niet representatief voor die groep. Waar merken als Compak en Ceado met hun 83mm burrs of Timemore met hun 75mm burrs staan in die vergelijking weet bijna niemand. De Atom 75 kent ook alweer 4 of 5 verschillende schijfopties met ieder hun eigen slijppatroon (Standard, Red Speed, Titanium, Diamond inside en Mythos).

Daarna kom je in een hele wirwar aan merken die de SSP of Ditting LS slijppatronen na proberen te maken (o.a. Kafatek, Option-O, Weber EG-1) maar de conclusie is dat het zonder ervaring/vergelijken allemaal niet zoveel zin heeft om te generaliseren tot flat vs. conisch. Word er dan ook een beetje moe van dat fora en YT comments dit soort generalisaties gaat gebruiken om verstandig over te komen, zonder machines getest te hebben.

Dat testen is vervolgens ook weer verdomd lastig en smaakgevoelig; ik heb één keer een Etzmax, Specialita en Mignon XL naast elkaar gehad en kon toen wel een klein smaakverschil ontdekken. Een uur later toen 2 van de 3 machines weer weg waren, zou ik je in een blinde test al niet meer kunnen vertellen welke overbleef. Hetzelfde met bijvoorbeeld filter baskets vergelijken. VST vond ik wel iets zoeter dan IMS, maar dat gevoel is bij de tweede kop wel verdwenen (een directe test is bijna onmogelijk doordat je de maalgraad tussentijds aan moet passen).

Lang verhaal kort; koop gewoon wat, probeer het uit en geniet ervan. Deel je ervaring als je dat leuk vindt, maar maak er geen hele studie van. @robbynaish is een leuk voorbeeld daarvan!

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 04-06-2023 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-05 21:21
ocn schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:03:
[...]

En heeft toch geluisterd naar ons... hij zat zo niet in mekaar, maar alsnog een Specialita gekocht... _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
[...]

[…] Helaas ben ik niet diegene die alles mooi in pas volgt en start met een Breville Dual Boiler en Niche omdat het internet dat zegt en blijkbaar zo hoort.. Ik steek er tijd en moeite in om alles uit te zoeken, en dan moet ik mij helaas baseren op de info dat ik vind. […]
Starten met een BDB? Dan heb je teveel op reddit r/espresso gezeten, want alleen daar wordt zoiets voorgesteld :+ Elders loopt niemand weg met Brevil/Sage/Solis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-05 21:21
cryptapix schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:22:
[...]

Starten met een BDB? Dan heb je teveel op reddit r/espresso gezeten, want alleen daar wordt zoiets voorgesteld :+ Elders loopt niemand weg met Brevil/Sage/Solis.
In elke Amerikaanse serie/film staat zo'n Breville in de keuken, dus inderdaad beetje teveel Amerikaanse BS gelezen, hier is het meer MaraX en Specialita :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
RigolleM schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:02:
[...]

En heeft toch geluisterd naar ons... hij zat zo niet in mekaar, maar alsnog een Specialita gekocht... _/-\o_
Gekocht? Wie zegt dat :)

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Ik ben vandaag bij twee koffiezaakjes in Rotterdam geweest (Man met Bril & Harvest). Vier koffies geprobeerd. Nu ben ik geen barista, maar ik vond ze alle vier aan de zure kant. Veel bosvruchten en citrus. De omschrijving op de kaartjes bevestigde dit. Ik houd hier eigenlijk niet zo van. Ben meer van de zwaardere/aardse smaken. Heb ik gewoon pech gehad of zijn de zuurdere koffies in de mode?

Overigens vond ik de espresso’s bij Harvest ook erg licht/dun. Weinig cremalaag ook. Zouden ze gewoon hun maling niet op orde hebben gehad?

Laatste vraag: als ik straks een espressomachine heb, welke bonen zou ik moeten proberen om zeg maar een “Italiaanse” espresso te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• affo
  • Registratie: April 2021
  • Niet online
@Cass Casey geen antwoord op je vraag (sorry) maar het World atlas boek van Hoffman heeft een fijn overzicht van verschillende landen en welke smaak typerend is. Misschien is dat een goed begin voor je om de dat meer aardse smaak tegen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Cass Casey schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:46:
Ik ben vandaag bij twee koffiezaakjes in Rotterdam geweest (Man met Bril & Harvest). Vier koffies geprobeerd. Nu ben ik geen barista, maar ik vond ze alle vier aan de zure kant. Veel bosvruchten en citrus. De omschrijving op de kaartjes bevestigde dit. Ik houd hier eigenlijk niet zo van. Ben meer van de zwaardere/aardse smaken. Heb ik gewoon pech gehad of zijn de zuurdere koffies in de mode?

Overigens vond ik de espresso’s bij Harvest ook erg licht/dun. Weinig cremalaag ook. Zouden ze gewoon hun maling niet op orde hebben gehad?

Laatste vraag: als ik straks een espressomachine heb, welke bonen zou ik moeten proberen om zeg maar een “Italiaanse” espresso te krijgen?
Zuurdere koffies zijn zeker in de mode. Als je een wat fruitige boon pakt en deze licht brandt, dan beweeg je al snel richting zuurdere smaken. Meeste Nederlanders komen van Douwe Egberts, Senseo en Nespresso, die zitten allemaal aan de donkere/bittere kant dus dat is de referentie. Italiaanse bonen zijn ook vaker donker gebrand.

Light roasts zijn lastiger om goed te krijgen en inderdaad dunner en met minder crema (vandaar die flat burr en flow profile tunnelvisie die je online leest). Dat is het moeilijkste, dus ook het summon waar mensen naar toe proberen te groeien. Dat staat los van wat mensen lekker vinden, getuige hoe groot bedrijven als DE en Starbucks geworden zijn.

Het leukste is gewoon zelf uitproberen en drink inderdaad ook eens bij verschillende specialty koffiebarretjes om te kijken wat hun referentie van 'lekkerste' is. Voor mij is dat momenteel een zoete romige Colombiaanse boon met een hint van sinasappel en kaneel. Of boon uit Nicaragua met mango, abrikoos en honingsachtige smaaktonen. Deze midden-Amerikaanse landen zijn doorgaans wat zachter van smaak dan bijvoorbeeld Ethiopie en Keniaanse bloemige/fruitbommen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:17

Welkom in de wondere wereld van verschillende bonen en smaken. Waar je zelfs appeltaart als smaak kan tegenkomen. Voor meer vollere smaken richting chocolade zou je bonen uit Honduras kunnen proberen en als je echt aardse smaken wil kom je denk ik uit bij indonesische bonen uit. Die vond ik soms echt als een hap aarde smaken haha.

Maar inderdaad light roasts zijn nu in. Laatst een erg zurige pruimen smaak bij bonen van Schot koffie. Dat was ook mijn smaak niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
Heb je deze al gezien? James gaat hier lekker in op tasting notes: YouTube: A Beginner's Guide To Buying Great Coffee

Kan natuurlijk ook de maling en/of zetmethode zijn. Ik heb hier ook een zakje bonen met "sinaasappel" tasting note, en die vind ik zelf niet zo zuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• period!
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:29
Laatste vraag: als ik straks een espressomachine heb, welke bonen zou ik moeten proberen om eg maar een “Italiaanse” espresso te krijgen?
Je zou bv bij brandzaak kunnen kijken naar de Guatamala of de Costa Rica.
Velen vinden ze te donker gebrand maar ik vind het zelf erg lekker.Aards, chocoladeachtig.
Doorlooptijd is ook van belang. In het algemeen komen de zuren eerst los en later de bittere tonen.
(En dat hangt weer af van de fijnheid en hoeveelheid gemalen koffie, die 3 factoren daar rommel je mee todat je denkt ja dit is 'm :D )

[ Voor 14% gewijzigd door period! op 04-06-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
En als je de temperatuur van de boiler kunt instellen kun je die nog wat opkrikken als het te zuur / niet bitter genoeg is voor je smaak.

Hier is brandzaak zo'n beetje huisleverancier. m.i. mooie branding voor een klassiekere espresso (niet te bitter, maar ook niet zuur). Maar je moet dan niet de temperatuur te hoog zetten; zo krijg je het alsnog vrij bitter.
Bij lichtere brandingen is het juist lastig om het überhaupt bitter te krijgen, daarvoor moet ik de temperatuur rond het maximale instellen om het lekker te krijgen, te laag en het is zuur.

Uiteindelijk scheelt het allemaal maar een paar graden. Heb je een apparaat met wat minder consistente temperatuur, dan zul je dus ook merken dat het ene schot goed is, het andere bitter, en weer een andere zuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cass Casey
affo schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:07:
@Cass Casey geen antwoord op je vraag (sorry) maar het World atlas boek van Hoffman heeft een fijn overzicht van verschillende landen en welke smaak typerend is. Misschien is dat een goed begin voor je om de dat meer aardse smaak tegen te komen.
Haha. Kijk eens wat ik mee had vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBNp12xLeVXXasPFnQIu5v0o42c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/emHG8aL15lCtmSfW2PTSFND9.jpg?f=user_large

Iedereen bedankt voor de reacties. Kan niet wachten om aan de slag te gaan als mijn weegschaal en maler binnen zijn. En het jeukt toch echt wel om ook zo snel mogelijk een espressomachine te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:27
Volgens mij is @RoosW groot fan van brute bonen voor de behoefte van Italiaanse espresso. Kijk ook naar de black betty/angry betty van hoofdkwartier zou ik zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:48
bermuda1980 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:54:
Volgens mij is @RoosW groot fan van brute bonen voor de behoefte van Italiaanse espresso. Kijk ook naar de black betty/angry betty van hoofdkwartier zou ik zeggen :)
Niet meer, ze zijn duur geworden, en ik heb een keer een slechte batch gehad die muffig smaakte. Ik koop nu (afhankelijk van mijn budget) bij Het Hoofdkwartier of De Koepoort (en daar voornamelijk de India Malabar Monsooned, omdat ie zo heerlijk allemansvriendelijk lekker is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Koepoort haal ik mijn groene bonen vandaan (en ook Hoofdkwartier). Vind de gebrande bonen van Koepoort vaak wel iets aan de donkere kant, terwijl ik zelf ook al van een medium branding en geen lichte branding hou.

Voor iemand die opzoek is naar een Italiaanse espresso lijkt dat me dus een prima adres, maar voor de echt lekkere/spannendere koffies kom je al snel bij wat duurdere branders uit. Dutch Barista en Giraffe zijn twee van mijn favorieten die ook medium, niet super licht branden, maar wel met meer smaak dan bijv. Brandzaak of Koepoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Weekendje weg geweest naar nijmegen. Zijn bij de branderij van Holy Beans geweest. Supper toffe locatie om daar gezellig te lunchen/drinken. Ook de koffie geprobeerd en meegenomen. koffie van Holy beans €22,- per kilo nog redelijk betaalbaar. Ze hebben 'maar' 2 vaste soorten. Colombia en Ethiopie en een variant die steeds wisselt, nu was Brazilië er nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 10:09
RoosW schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:07:
[...]

Niet meer, ze zijn duur geworden, en ik heb een keer een slechte batch gehad die muffig smaakte. Ik koop nu (afhankelijk van mijn budget) bij Het Hoofdkwartier of De Koepoort (en daar voornamelijk de India Malabar Monsooned, omdat ie zo heerlijk allemansvriendelijk lekker is).
He dat is balen, Brute Bonen was ook mijn standaard boon aan het worden. Ik heb nu veel gekregen en creatief rondgeshopt dus ze al een tijdje niet meer gehad. Wanneer was die slechte batch? En hebben ze dat een beetje netjes opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazzzdafke
Update over mijn Sanremo You:

Blijkbaar slechte soldeerskills van iemand waardoor een connectie met het moederbord niet goed zat.
SR gaat een nieuw moederbord opsturen blijkbaar en vervangen. Aangezien dit niets anders is dan connectors uit/inpluggen en 4 vijsjes vastzetten opteren ze hiervoor ipv heel de machine te vervangen.

Ik heb gezegd dat ik bij terugkomst hier een heel grondig nazicht ga doen dat er geen enkel krasje op zit door transport..

Maar als het opgelost geraakt ben ik tevreden :)

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

RoosW schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:07:
[...]

jelveen schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:03:
[...]

He dat is balen, Brute Bonen was ook mijn standaard boon aan het worden. Ik heb nu veel gekregen en creatief rondgeshopt dus ze al een tijdje niet meer gehad. Wanneer was die slechte batch? En hebben ze dat een beetje netjes opgelost?
Grappig, ik ben ook gestopt met Brute Bonen omdat ze ineens niet meer goed smaakten. Laatste keer dat ze bezorgd werden was 7 maart.

[ Voor 29% gewijzigd door ocn op 05-06-2023 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 10:09
ocn schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:46:
[...]

[...]

Grappig, ik ben ook gestopt met Brute Bonen omdat ze ineens niet meer goed smaakten. Laatste keer dat ze bezorgd werden was 7 maart.
Als mijn huidige voorraad op is ga ik ze gewoon weer een keer proberen. Kijken of ze het weer op orde hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
jelveen schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:03:
[...]

Een tijdje geleden, ik heb hem geconsumeerd via de vol-automaat, maar de onprettige smaak is blijven hangen in mijn hoofd als associatie met Brute Bonen (na jaren uitstekende bonen) dus toen de vluchtroute van de Vol-automaat wegviel (lekte) heb ik het abonnement gecanceled.
Tja, shit happens. De Koepoort levert de Malabar boon licht gebrand, maar andere bonen beduidend donkerder gebrand (helaas), zo heb ik nu naast de Malabar een Ethiopia Yirgacheffe liggen die m.i. te donker gebrand is, veel aardse noten, met donkere chocolade, weinig zoet, wat bitters en een wat kruidige nasmaak die ik niet exact kan definiëren. Met wat temperatuur gemorrel kun je de zoet wat omhoog krikken, maar niet veel. Hij zit met dat kruidige tegen de verbrand-achtige, sigaren smaak aan van veel Cuba bonen, niet naar de asbak kant, maar in de verte net wel herkenbaar. Niet onaangenaam, maar na meerde kopjes wat te overheersend, ik heb dan liever het Malabar allemans vriendje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
ocn schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:46:
[...]

[...]

Dat kan wel eens dezelfde lading geweest zijn. Waren toen geloof ik 5-3 gebrand. Kwaliteitscontrole, het kan een dingetje zijn ;)
Ik heb wel eerder gehad dat ze iets minder qua smaak waren, maar naast de slechte batch vond ik de prijs voor wat men levert langzaam aan buiten proportie groeien.

[ Voor 28% gewijzigd door RoosW op 05-06-2023 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
kazzzdafke schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:18:
Update over mijn Sanremo You:

Blijkbaar slechte soldeerskills van iemand waardoor een connectie met het moederbord niet goed zat.
SR gaat een nieuw moederbord opsturen blijkbaar en vervangen. Aangezien dit niets anders is dan connectors uit/inpluggen en 4 vijsjes vastzetten opteren ze hiervoor ipv heel de machine te vervangen.

Ik heb gezegd dat ik bij terugkomst hier een heel grondig nazicht ga doen dat er geen enkel krasje op zit door transport..

Maar als het opgelost geraakt ben ik tevreden :)
Blijft toch balen dat je met zo een loeiduur apparaat net de maandagochtend bouw treft, ik ben benieuwd naar je avonturen als je hem 100% op de rails hebt staan :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-05 18:16

ParaWM

Pro Prutser

Na een week of zes Brandzaak bonen (proefpakket en nabestelling van de 3 lekkerste) zijn we nu op 2 favoriete bonen uitkomen. Kreeg ik recentelijk voor m'n verjaardag een proefpakket "Grand Maestro". Maak net het eerste zakje open en de bonen zien er veel meer oily / glimmend uit. Als ik google een beetje mag geloven is dat eigenlijk nooit een goed teken. Ik lees dat Dark Roast vaak wel meer oily is, maar dat het eigenlijk altijd ook mass productie roasten is. En dat het niet goed is voor je grinder (heb een volautomaat Jura E8).

Eerste zakje zit er in, maar smaakt valt ook tegen. Hele pakket maar links laten liggen en huidige bonen er weer uit halen? Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IKyVabs.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aLirlD8.jpg

Sinterklaas wil bier !

Pagina: 1 ... 177 ... 240 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1