Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 174 ... 177 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-06 17:41

ParaWM

Pro Prutser

HoppyF schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 22:54:
[...]

Gefeliciteerd met deze aanschaf!
(wat heb je voor de E8 betaald als ik vragen mag? Welke kleur?)
Bedankt :) Ik heb 899 betaald voor Moonlight Silver; https://www.idealo.de/pre...00651336_-e8-eb-jura.html

Heb hem ook op maalstandje 2 staan nu.

Dat van kanaal 1-11 (van de 14) kwam ik op de site van Jura tegen. in de FAQ. De meesten zullen dit niet eens merken omdat de kans vrij groot is dat je router/mesh kit automatisch/toevallig tussen 1-11 al staat. Morgen maar eens kijken of hij nog connected is. En, nieuwe bonen testen :+

Sinterklaas wil bier !

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:46
ParaWM schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:01:
[...]

Bedankt :) Ik heb 899 betaald voor Moonlight Silver; https://www.idealo.de/pre...00651336_-e8-eb-jura.html

Heb hem ook op maalstandje 2 staan nu.

Dat van kanaal 1-11 (van de 14) kwam ik op de site van Jura tegen. in de FAQ. De meesten zullen dit niet eens merken omdat de kans vrij groot is dat je router/mesh kit automatisch/toevallig tussen 1-11 al staat. Morgen maar eens kijken of hij nog connected is. En, nieuwe bonen testen :+
Ok, lijkt mij een nette prijs nu.
Ik weet dat ook de Jura’s duurder zijn geworden.

Kan zijn dat mijn mesh netwerk dit goed heeft opgepakt.
Ik merk voor de rest geen problemen, de verbinding blijft stabiel.

Uit een kilo bonen haal ik ongeveer 90 kopjes.
Dit aantal is vrij stabiel maar wel afhankelijk wat je ermee zet, espresso’s, lungo’s enz.
Instelling van de sterkte betekent ook meer grammen koffie per bakje.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

HoppyF schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:14:
Instelling van de sterkte betekent ook meer grammen koffie per bakje.
Sterkte bij een Jura is subjectief. Je stelt de maalgraad in en hebt de mogelijkheid meer of minder bonen te malen voor de extractie.

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

• FullThrottle
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-06 11:21

FullThrottle

Tonight's forecast,... dark!

Even een vraagje. Bij de EQ6 kan ik per drank aangeven of ik een klein, middel of een grote bak koffie wil. Nu kan ik in het het menu de waarde aanpassen van welke hoeveelheid word verstaan onder klein, middel en groot en dat per dan per koffievariant.

Mijn vraag is nu of dit betekend dat wanneer ik de waarde voor bijvoorbeeld een grote cappuccino aanpas van 260 naar 300 ml er alleen meer water of melk word toegevoegd of dat het hele recept word aangepast zodat de verhouding water/ koffie/ melk gelijk blijft?

Ik vraag me dit af omdat ik er vanuit ging dat wanneer ik een grote espresso op zeer sterk instel de machine de sterkst mogelijke espresso maakt die het kan met dus de maximale hoeveelheid bonen. Maar als ik dus nog de mogelijkheid heb om de hoeveelheid grote espresso aan te passen van 50ml naar 60ml dan moet er dus nog meer koffie gemaald worden om de verhouding hetzelfde te laten zijn wat dus weer betekend dat de fabrieksinstelling niet de maximale sterkte is die mogelijk is.

LOL waar je je wel niet druk om kan maken op dit uur :*)

[Voor 34% gewijzigd door FullThrottle op 16-04-2023 01:23]

AMD Ryzen 9 5950X | MSI RTX 3080 Gaming X Trio 10G | 64GB G.Skill Trident Z RGB DDR4 @3600CL16 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 860 Evo 1TB | MSI MEG X570 Unify | Fractal ION+ 860W Platinum | be quiet! Pure Base 500DX | be quiet! Dark Rock Pro 4

Acties:
  • +1Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

FullThrottle schreef op zondag 16 april 2023 @ 00:18:
Even een vraagje. Bij de EQ6 kan ik per drank aangeven of ik een klein, middel of een grote bak koffie wil. Nu kan ik in het het menu de waarde aanpassen van welke hoeveelheid word verstaan onder klein, middel en groot en dat per dan per koffievariant.

Mijn vraag is nu of dit betekend dat wanneer ik de waarde voor bijvoorbeeld een grote cappuccino aanpas van 260 naar 300 ml er alleen meer water of melk word toegevoegd of dat het hele recept word aangepast zodat de verhouding water/ koffie/ melk gelijk blijft?

Ik vraag me dit af omdat ik er vanuit ging dat wanneer ik een grote espresso op zeer sterk instel de machine de sterkst mogelijke espresso maakt die het kan met dus de maximale hoeveelheid bonen. Maar als ik dus nog de mogelijkheid heb om de hoeveelheid grote espresso aan te passen van 50ml naar 60ml dan moet er dus nog meer koffie gemaald worden om de verhouding hetzelfde te laten zijn wat dus weer betekend dat de fabrieksinstelling niet de maximale sterkte is die mogelijk is.

LOL waar je je wel niet druk om kan maken op dit uur :*)
Ben niet bekend met de machine maar denk dat die gewoon meer water door de koffie trekt. Je krijgt dus een slappere espresso.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HoppyF
True schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:58:
[...]

Ben niet bekend met de machine maar denk dat die gewoon meer water door de koffie trekt. Je krijgt dus een slappere espresso.
Inderdaad.
Meer volume betekent niet meer grammen koffie.
De maximale sterkte geeft een aantal grammen koffie aan en of je daar nu 20ml doorheen drukt of 200ml maakt geen verschil meer in het aantal grammen.

Wil je een relatief vol bakje espresso zul je (bij een Jura) een doppio moeten kiezen.
Je krijgt dan gewoon twee espresso’s in één kopje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19
Vakantie koffie poging 2. Na het avontuur met de Sylvia dit keer een Flair Classic met drukmeter gekocht om mee te nemen. Eerste shots zijn best goed, voor het eerst eens shots zonder output te wegen (achteraf gewogen, 14 in, 37 uit), zonder timer maar helemaal ‘los’. Ook wel weer eens leuk :+

Smaak is goed, nog wat finetunen met de grind maar de eerste shots waren lekker. Had wat onder extractie verwacht door de relatief lagere temp maar het resultaat was goed te drinken. Best ‘rond’, geen scherpe randjes en goed in balans.

Nu melk nog met de nanofoamer en we zijn klaar voor vakantie :9 .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:06
RoosW schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:24:

)Oh ja en mijn nieuwe weegschaaltje, de Acaia Pearl was leeg (de batterij dan) en de MHW-3BOMBER was opgeladen dus maar even in gebruik tot de Acaia weer vol was, maar et mini ding bevalt erg goed, dus de grote Acaia maar weer even in de kast terug gezet na het opladen.
Ik heb toevallig voor ik dit bericht van Roos las ook de mhw-3bomber mini cube weegschaal gekocht en na een weekje gebruik ben ik zeer onder de indruk. Snel, mooi en nauwkeurig. Voor 26 euro heb ik het idee een hele mooi koop te hebben gesloten. Ook eindelijk van de batterij verslindende oude weegschaal af :)

In ander nieuws de Ripsnorter die al bij twee Tweakers is langsgekomen ook gekocht (bij Puck in Nijmegen). De Ethiopië is érg lekker uit de clever!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:39
Hercul3s schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:36:
Vakantie koffie poging 2. Na het avontuur met de Sylvia dit keer een Flair Classic met drukmeter gekocht om mee te nemen. Eerste shots zijn best goed, voor het eerst eens shots zonder output te wegen (achteraf gewogen, 14 in, 37 uit), zonder timer maar helemaal ‘los’. Ook wel weer eens leuk :+

Smaak is goed, nog wat finetunen met de grind maar de eerste shots waren lekker. Had wat onder extractie verwacht door de relatief lagere temp maar het resultaat was goed te drinken. Best ‘rond’, geen scherpe randjes en goed in balans.

[Afbeelding]
Voor mijn gevoel zijn hefboomapparaten een stuk vergevingsgezinder dan vibratiepompmachines. Het is bijna altijd raak.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:39
@Hercul3s ah daar is ie gebleven, zag hem onlangs te koop staan op koffiepraat. Veel plezier ermee!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:17
Millie-ano schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:50:
Maar eerlijkheidshalve heb ik geen recht van spreken daar ik geen €€€€ apparaat heb of zelf mijn bonen maal voor piston machine. Dus wellicht/waarschijnlijk bagatelliseer ik het voor mezelf.
Je zit redelijk in de goede richting.

Ik brand sinds een tijdje mijn eigen bonen en 'te vers' is een groter issue als ik een keer vergeten ben op tijd te branden dan 'te oud'. In gesloten zakken is 2 maanden geen probleem en invriezen ook zeker niet nodig (of aan te bevelen).

Lucht versnelt het verouderingsproces, dus als je voor iedere kop de kilozak open maakt en niet goed afsluit, ga je het na een paar dagen wel proeven. Gebruik je een vacuum container of haal je iedere keer de lucht eruit en dan een klem erop, dan valt het allemaal wel mee. Zelf vul ik meestal de hopper bij voor 1-2 dagen met 100g en laat de rest in een vacuum canister van Fellow.

Bij espresso merk je iedere veranding overigens wel in je doorloop en ook smaak, maar 1-2 dagen in de hopper doet weinig.

[Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 16-04-2023 21:10]

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 19:04
bermuda1980 schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:31:
[...]

Ik heb toevallig voor ik dit bericht van Roos las ook de mhw-3bomber mini cube weegschaal gekocht en na een weekje gebruik ben ik zeer onder de indruk. Snel, mooi en nauwkeurig. Voor 26 euro heb ik het idee een hele mooi koop te hebben gesloten. Ook eindelijk van de batterij verslindende oude weegschaal af :)

In ander nieuws de Ripsnorter die al bij twee Tweakers is langsgekomen ook gekocht (bij Puck in Nijmegen). De Ethiopië is érg lekker uit de clever!
Ik vind het ook een heel fijn ding, lekker compact, snel, weinig schommelingen waargenomen, en ook nog eens heel betaalbaar. Bijkomend voordeel ook mijn grootste mok past nu met weegschaal onder de groepskop! d:)b
Hoe hij zich op de langere duur verhoud tot mijn Acaia is weer een volgend hoofdstuk, maar mijn eerste indrukken na een ruime week gebruik zijn erg positief, en dat hoor ik bij jou dus ook :D

• ocn
Ypuh schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:07:
[...]

Je zit redelijk in de goede richting.

Ik brand sinds een tijdje mijn eigen bonen en 'te vers' is een groter issue als ik een keer vergeten ben op tijd te branden dan 'te oud'. In gesloten zakken is 2 maanden geen probleem en invriezen ook zeker niet nodig (of aan te bevelen).

Lucht versnelt het verouderingsproces, dus als je voor iedere kop de kilozak open maakt en niet goed afsluit, ga je het na een paar dagen wel proeven. Gebruik je een vacuum container of haal je iedere keer de lucht eruit en dan een klem erop, dan valt het allemaal wel mee. Zelf vul ik meestal de hopper bij voor 1-2 dagen met 100g en laat de rest in een vacuum canister van Fellow.

Bij espresso merk je iedere veranding overigens wel in je doorloop en ook smaak, maar 1-2 dagen in de hopper doet weinig.
Ik singledose, dus bij mij zitten de bonen in een luchtdichte bewaardoos (geen vacuum), die gaat wel een paar keer per dag open. Heeft een vacuum bewaardoos objectief toegevoegde waarde, of is dat verwaarloosbaar?

Voor 17 euro vind je Fellow Atmos alternatieven op Ali https://a.aliexpress.com/_ExDE1EF ze adverteren met 60% minder zuurstof in de bus als je op het knopje drukt, is dat echt zo? 8)7

[Voor 7% gewijzigd door ocn op 17-04-2023 10:07]

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 19:04
ocn schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:59:
[...]

Ik singledose, dus bij mij zitten de bonen in een luchtdichte bewaardoos (geen vacuum), die gaat wel een paar keer per dag open. Heeft een vacuum bewaardoos objectief toegevoegde waarde, of is dat verwaarloosbaar?

Voor 17 euro vind je Fellow Atmos alternatieven op Ali https://a.aliexpress.com/_ExDE1EF ze adverteren met 60% minder zuurstof in de bus als je op het knopje drukt, is dat echt zo? 8)7
Het 'vacuum' is verwaarloosbaar, de enige echt handige momenten voor het vacuum gebruik bij koffie bonen is: als je koffie bonen in kleine porties invriest, als je die vacuum zuigt voor het invriezen, voorkom je vocht afgifte bij het ontdooien.
Ik heb zelf twee Fellow Atmos trommels, maar gewoon omdat ik ze mooi en prettig in gebruik vind. Ik gebruik de vacuum pomp optie wel, maar vooral omdat het de pot goed afsluit. De kwaliteit van de Fellow bussen is uitstekend, hoewel ik van een reeks van een jaar of twee geleden heb gehoord die problemen met het vacuum mechanisme hadden. Mijn beide bussen hebben dat dus helemaal niet, echte aanraders als je het geld ervoor wilt uitgeven.

• Ypuh
ocn schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:59:
[...]

Ligt een beetje aan de hoeveelheden. Als je voor iedere single dosering het blik open maakt en daar gaat een hele kilo in, dan heeft dat in mijn beleving hetzelfde effect als 1kg in de hopper. De eerste 3-4 dagen zullen wel gaan, daarna begin je het te proefen (koffie loopt ineens sneller door bij dezelfde maalgraad).

Heb je 250 of misschien 500g zakjes en drink je 4-5 bakjes per dag, dan denk ik dat het allemaal meevalt. De verhalen die je leest over fijnproevers die iedere dag in versheid kunnen onderscheiden lijken me een beetje overdreven, maar die drop-off proef je wel.

Los daarvan kan ik Fellow Atmos canisters wel aanraden. Heb er 2 en (achteraf) niet eens zozeer vanwege het vacuumgebeuren, maar vooral omdat ze mooi gemaakt zijn. Ik heb een grote en een medium en gebruik ze voor kleine batches die ik overhou tijdens het branden, of met zakken van 500-600 gram om in 4-5x de hopper bij te vullen. In de praktijk zit het dus nooit langer dan een week in de vacuumcontainers en met verse bonen die nog vol aan het ontgassen zijn, breekt de vacuum ook iedere 1-2 dagen (bij bonen die al ontgast zijn 3-5 dagen).

Bewaren doe je het beste in de standaard koffiezak zonder vacuum of invriezen. De aftakeling begint zodra de zak voor de eerste maal open gaat en na ontdooien gaat die achteruitgang in mijn beleving sneller dan wanneer je ze gewoon buiten de vriezer laat. Invriezen werkt dus prima voor kleinere hoeveelheden die je maanden niet gebruikt, maar niet voor kilozakken die binnen 2-3 maanden op zijn.

TLDR: Ik denk dat vacuum wel helpt, maar in zeer beperkte mate. Kan voor thuisgebruik net genoeg zijn, zeker als je wat langer met een zak doet.

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-06 17:14
Hercul3s schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:36:

[Afbeelding]
Wat heb je gedaan qua warmte management? 2 keren kokend water er door eerst?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-06 12:54

bebopper

I'm an absolute beginner...

walterworld schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:48:
[...]

Was vorige week bij Kassa.

Wat zijn waterontharders en wat heb je eraan?
https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/595069
Lees ook even vanaf hier bij welke informatie uit die uitzending je wat extra korrels zout tot je kunt nemen (zit wat bangmakerij over bacterie groei tussen, onzin bij normaal gebruik van een waterontharder).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19
Annun schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:09:
[...]
Wat heb je gedaan qua warmte management? 2 keren kokend water er door eerst?
Yes, de kop in een kopje met heet water. Dan vlak voor het zetten nog een keer en dan vullen met kokend water. De temp strip geeft dan 70 a 80 aan. Ik vermoed dat hij intern warmer is want mijn redelijke lichte roast komt er goed uit.

Warmte management is wel een ding, ik snap de 58 met verwarmings element wel.

Verder fijne shots en je kan tijdens het zetten wat bijsturen.

Binnenkort aan de gang met de nanofoamer.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:55
Ik heb een vraagje over mijn Vibiemme Domobar (single boiler) machine. Het verwarmingselement hiervan was kapot (weerstand over de polen oneindig), dus deze heb ik vervangen. Leuk klusje, en ging weer een paar dagen goed. Maar helaas: nu weer kapot...
Dus nu zit ik me af te vragen:
- wat is er aan de hand? Meest waarschijnlijke is naar ik begrijp droogkoken?
- hoe werk het vullen van de boiler eigenlijk? Nu ik er over nadenk heb ik de pomp eigenlijk nooit horen draaien als de machine niks stond te doen, hoe komt er dan water in de boiler? Of verdampt dat gewoon zo langzaam dat het geen issue is?
- als ik het goed begrijp heeft de boiler een thermostaat en een water level sensor, zou die laatste niet moeten zorgen dat het element niet aan gaat als er geen water in zit?
- het klopt toch dat het water voor espresso niet uit de boiler komt maar door een warmtewisselaar door de boiler gaat?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Teus.shira
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:21
In een single boiler machine zoals de Vibiemme zit geen sensor om het waterpeil in de boiler te regelen. Wat bij een dergelijke machine belangrijk is dat je hem regelmatig (minimaal 1x per week) en na het gebruik van stoom ontlucht.
Dit doe je door de stoom kraan open te draaien en vervolgens de pomp knop in te drukken. Als je een espresso kopje of iets meer hebt afgetapt kan je de pomp schakelaar uit en de kraan weer dicht zetten.
Nu is de lucht bovenin de boiler door de stoompijp weg gepompt.
Zo blijft het verwarmingselement goed onder water staan. Het is wel opvallend dat het tweede element nu al stuk is gegaan. Heb je niet toevallig ook dat de lekbak helemaal vol was gelopen met water? Dus dat de boiler deels leeg is gelopen. Of dat de bypass niet goed afsluit en dat water uit de boiler terug ging in de waterbak?

[Voor 25% gewijzigd door Teus.shira op 18-04-2023 20:38]

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:55
Teus.shira schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:34:
In een single boiler machine zoals de Vibiemme zit geen sensor om het waterpeil in de boiler te regelen. Wat bij een dergelijke machine belangrijk is dat je hem regelmatig (minimaal 1x per week) en na het gebruik van stoom ontlucht.
Dit doe je door de stoom kraan open te draaien en vervolgens de pomp knop in te drukken. Als je een espresso kopje of iets meer hebt afgetapt kan je de pomp schakelaar uit en de kraan weer dicht zetten.
Nu is de lucht bovenin de boiler door de stoompijp weg gepompt.
Zo blijft het verwarmingselement goed onder water staan. Het is wel opvallend dat het tweede element nu al stuk is gegaan. Heb je niet toevallig ook dat de lekbak helemaal vol was gelopen met water? Dus dat de boiler deels leeg is gelopen. Of dat de bypass niet goed afsluit en dat water uit de boiler terug ging in de waterbak?
Thanks! Maar hoe komt het water in de boiler dan? Het klopt toch dat het espresso water niet uit de boiler komt?
We hadden altijd wel de lekbak vrij snel vol vond ik, maar dat viel nu wel mee. Zal hem vanmiddag eens open schroeven...

• Teus.shira
YouTube: Espresso Machine Boilers: See Inside 4 Types
hier wordt het verschil tussen boiler types uitgelegd. Jouw machine is vanaf ongeveer 10 minuten.
Het lijkt erop dat jij denkt dat jouw single boiler machine in elkaar zit als een HX machine.
Kijk ook het gedeelte vanaf 5 minuten om het verschil tussen de types duidelijk te krijgen.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:30
Wie kent trouwens Los Lajones koffie uit Panama?

Acties:
  • +17Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:23
Na een lange reis van Senseo -> Nespresso -> Jura vol automaat -> Nespresso -> naar een Profitec Pro 700 + Eureka Mignon Specialita.

Eigenlijk weet je gewoon niet hoe smerig die cupjes zijn tot het moment dat je met vers gebrande bonen aan de slag gaat. En toch verwisselde ik Jura weer voor Nespresso omdat ik de koffie uit de Jura totaal niet consistent vond. Er bleef ook veel koffie prut achter in de machine en dat maakte het schoonmaken een hels karwei. Al met al geen goede ervaring dus. Overigens had ik wel een paar weken nodig om weer te wennen aan de Nespresso cupjes, niet te harden.

Enter Profitec. Wat een apparaat! De leercurve was aardig steil. 2kg koffiebonen verder en ik heb het redelijk onder de knie. PID/Pressure valve maakt het allemaal wat ingewikkeld. Toch proef ik een wezenlijk verschil wanneer ik de koffie eerst 5-8 sec 'pre-infuse' om vervolgens de valve helemaal open te zetten. De espresso is wat zoeter, sterker van smaak en tegelijkertijd minder bitter. Misschien zit het tusen mijn oren.

Overgiens verklaart iedereen in mijn omgeving mij compleet voor gek. Dat zijn simpelweg geen levensgenieters ;)

[Voor 11% gewijzigd door DiscoNootje op 19-04-2023 13:30]

• Wixxy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:34
De zon schijnt, tijd voor coldbrew. Heb Catimor Natural gebruikt van Van Pom. Blijft een mooi systeem die Toddy, morgen op de bijbehorende karaf zetten en de stop eruit trekken, loopt het zo door. Daarna kun je het aanlengen met koud/warm water, of beetje tonic oid. Heerlijk!

Intel Core i5 12600K | Noctua NH-D15S Chromax | MSI MAG X690 Tomahawk | 32 GB Crucial Ballistix DDR4-3200CL16 | Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G | Samsung 970 EVO Plus 500GB + 1TB | Delta GPS-850HBA A22 | Be Quiet Silent Base 801

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-06 13:55
DiscoNootje schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:59:

Overgiens verklaart iedereen in mijn omgeving mij compleet voor gek.
Wen er maar aan, want dat wordt alleen maar meer naarmate je je arsenaal aan niche accessoires verder uitbreidt ;)

Mooi apparaat, gefeliciteerd!

• cryptapix
Na een lange reis van Senseo -> Nespresso -> Jura vol automaat -> Nespresso -> naar een Profitec Pro 700 + Eureka Mignon Specialita.

[…]
Overgiens verklaart iedereen in mijn omgeving mij compleet voor gek. Dat zijn simpelweg geen levensgenieters ;)
Welkom bij de club van levensgenieters :+ Mooie machine en molen en een heel herkenbaar verhaal.

• HoppyF
cryptapix schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:30:
[...]

Welkom bij de club van levensgenieters :+ Mooie machine en molen en een heel herkenbaar verhaal.
Mooie machine wel maar daar is de prijs ook wel naar.
Je bent dik €2500 kwijt voor een machine als dit plus maler.

Niet te vergelijken dus met een Senseo of Nespresso.
Een Jura kost de helft en doet het uitstekend.
Nooit last gehad met schoonmaken. Is juist simpel.
Ieder apparaat moet je wat schoonmaken, de één iets meer dan de ander.

• cryptapix
HoppyF schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:34:
[...]

Mooie machine wel maar daar is de prijs ook wel naar.
Je bent dik €2500 kwijt voor een machine als dit plus maler.

Niet te vergelijken dus met een Senseo of Nespresso.
Een Jura kost de helft en doet het uitstekend.
Nooit last gehad met schoonmaken. Is juist simpel.
Ieder apparaat moet je wat schoonmaken, de één iets meer dan de ander.
Oh ik doelde niet zozeer op de ervaring met Jura. Die heb ik namelijk niet. Ik vind een halfautomaat veel leuker. Ging mij meer om slechte koffie (Senseo, en in mindere mate Nespresso) en de omgeving die je voor gek verklaart.

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:14
Mooie setup. Heb de machine ook een tijd gehad en is een zeer fijne, en ook mooie machine om te zien. De Flow control van Profitec was ik niet zo’n fan van maar mogelijk hebben ze die in de loop der jaren doorontwikkeld.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 14:21

BaRF

bijna kerst

Wixxy schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:18:
De zon schijnt, tijd voor coldbrew. Heb Catimor Natural gebruikt van Van Pom. Blijft een mooi systeem die Toddy, morgen op de bijbehorende karaf zetten en de stop eruit trekken, loopt het zo door. Daarna kun je het aanlengen met koud/warm water, of beetje tonic oid. Heerlijk!

[Afbeelding][Afbeelding]
Is zo'n ding de moeite (en het geld) waard? Ik heb een glazen fles waar ik het in maak en na een uur of 16 gooi ik het door een v60 filter, heerlijk :) Wat voor ratio gebruik je?

Ik kan de Strato Berry (Oeganda) van Giraffe Coffee aanraden voor coldbrew trouwens, mocht deze weer op voorraad komen.

Gloednieuwe SSX-303 te koop

• Wixxy
BaRF schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:52:
[...]

Is zo'n ding de moeite (en het geld) waard? Ik heb een glazen fles waar ik het in maak en na een uur of 16 gooi ik het door een v60 filter, heerlijk :) Wat voor ratio gebruik je?

Ik kan de Strato Berry (Oeganda) van Giraffe Coffee aanraden voor coldbrew trouwens, mocht deze weer op voorraad komen.
De set is voor 50 euro te koop bij bijv. CremaShop, dat vind ik geen gekke prijs en de workflow is erg gemakkelijk.

Ik maak het 'extract' met ongeveer 350 gram gemalen koffie (french press maling) en daar 2L water bij, dat een dag laten staan. Dit kun je dan aanlengen met water, hiervoor hou ik 1/3 extract 2/3 water (of andere vloeistof).

Zal die bonen eens bekijken, probeer in de zomermaanden toch wel maandelijks een batch te maken :) Wat voor ratio's hou jij aan?

Intel Core i5 12600K | Noctua NH-D15S Chromax | MSI MAG X690 Tomahawk | 32 GB Crucial Ballistix DDR4-3200CL16 | Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G | Samsung 970 EVO Plus 500GB + 1TB | Delta GPS-850HBA A22 | Be Quiet Silent Base 801

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-06 18:39
BaRF schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:52:
[...]

Er staat een leuke Hario cold brew pitcher op Specialtycoffee.nl afgeprijsd voor 24 euro. Heb zelf de plastic variant en die werkt prima.

Moet zeggen dat ik voor ijskoffie wel liever kies voor de Japanse manier (V60 over ijs) of gewoon een glas melk met ijsklontjes en daar een espresso bovenop.

• Wixxy
Cold brew en ijskoffie zijn wel twee verschillende dingen tho. Cold brew is koud gebrouwen ipv warm.

• BarôZZa
Wixxy schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:44:
Cold brew en ijskoffie zijn wel twee verschillende dingen tho. Cold brew is koud gebrouwen ipv warm.
Dat weet ik, maar het punt is dat je waarschijnlijk trek hebt in koude koffie. En dan is V60 verreweg superieur qua smaak. Voor coldbrew zou ik niet eens goede bonen gebruiken. Daar kan je gewoon dark roast in mikken.

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 15:35

Ravhin

no <root>...

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik proef toch wel het verschil tussen een light roast met florale tonen ten opzichte van een cold brew met stookoliebonen >:)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 08:52

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Oei, weer een "erg mooi, maar (te) duur product van Weber": https://weberworkshops.com/products/moonraker

Godfather Bodybuilding topic reeks

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:43

Hoholi

The only one

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • +2Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 08:23
MrJ schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:24:
Oei, weer een "erg mooi, maar (te) duur product van Weber": https://weberworkshops.com/products/moonraker
255 euro (of zelfs 440 euro voor de ultra) om je koffie door elkaar te roeren 8)7.

Of mis ik iets?

• cryptapix
La1974 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:56:
[...]

255 euro (of zelfs 440 euro voor de ultra) om je koffie door elkaar te roeren 8)7.

Of mis ik iets?
Je mist niets. Weber maakt mooi spul, maar is belachelijk overpriced. Ze hebben ook een plankje met 12 glazen buisjes voor koffiebonen voor EUR 300 en een filterbakje voor EUR 160.

[Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 21-04-2023 12:03]

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 08:23
cryptapix schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:01:
[...]

Je mist niets. Weber maakt mooi spul, maar is belachelijk overpriced. Ze hebben ook een plankje met 12 glazen buisjes voor koffiebonen voor EUR 300 en een filterbakje voor EUR 160.
Wauw, geweldig dat je met zulke mooie spullen (die je eigenlijk niet nodig hebt) je geld kan verdienen!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

En die is volgens mij ook goed gejat: Er staat een model op Thingiverse die je lekker zelf kan printen: https://www.thingiverse.com/thing:4720148
...eens kijken of ik die binnenkort even kan uitprinten en proberen :*)

[Voor 7% gewijzigd door Ravhin op 21-04-2023 13:18. Reden: verduidelijking]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wixxy
BarôZZa schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:42:
[...]

Dat weet ik, maar het punt is dat je waarschijnlijk trek hebt in koude koffie. En dan is V60 verreweg superieur qua smaak. Voor coldbrew zou ik niet eens goede bonen gebruiken. Daar kan je gewoon dark roast in mikken.
Dat mag jouw mening zijn :) ik denk hier anders over, maar smaak is subjectief en niet absoluut, dus dat is prima.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ravhin schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:00:
[...]
En die is volgens mij ook goed gejat: Er staat een model op Thingiverse die je lekker zelf kan printen: https://www.thingiverse.com/thing:4720148
...eens kijken of ik die binnenkort even kan uitprinten en proberen :*)
Voilà:

Ik heb kopspelden gebruikt en deze op 25mm omgebogen. Ik houd nu zo’n 3mm speling met de bodem van de IMS basket. De lijm laat ik overnacht drogen en morgen ga ik hem uittesten ten opzichte van mijn vertrouwde 9-prong WDT.

Update: _O-
Toegegeven: hij laat geen koffie over de rand knoeien en als je hem weghaalt is de koffie netjes verdeeld. Dus ja: dit type WDT doet het. Alleen komt je koffie wel tussen de tandwielen terecht, voel je hem knarsen en ben je drie minuten bezig om hem uit te zuigen. Wellicht is dit alleen bij mij het geval omdat ik 20 gram koffie in een 24mm basket doe. Als ik echte een keer échte italiaanse espresso zet (lekker donker gebrand) is daar het maalsel veel minder compact waardoor ik daar over twijfel.

TL;DR: ik blijf bij mijn 9-prong. Als iemand deze wil hebben dan stuur ik hem op voor de verzendkosten. Het is een goed werkend ontwerp en het is zonde om weg te gooien omdat het niet bij mij past. Ja, ik zal de naalden in een stuk piepschuim drukken o.i.d. :Y)

[Voor 22% gewijzigd door Ravhin op 23-04-2023 10:19. Reden: aanvulling gebruik]

• robbynaish
Leuk gedaan Ravhin 👌🏼

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 14:21

BaRF

bijna kerst

Wixxy schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:39:
[...]

De set is voor 50 euro te koop bij bijv. CremaShop, dat vind ik geen gekke prijs en de workflow is erg gemakkelijk.

Ik maak het 'extract' met ongeveer 350 gram gemalen koffie (french press maling) en daar 2L water bij, dat een dag laten staan. Dit kun je dan aanlengen met water, hiervoor hou ik 1/3 extract 2/3 water (of andere vloeistof).

Zal die bonen eens bekijken, probeer in de zomermaanden toch wel maandelijks een batch te maken :) Wat voor ratio's hou jij aan?
Ik maak kleinere hoeveelheden, 63g redelijk grof gemalen, in 500ml water, na 14 tot 18 uur door een filter en vervolgens dit concentraat combineren met melk en ijsklontjes :)

Ik maak in de zomer trouwens ook graag een Shakerato volgens het recept van JH:

40g espresso
10g 1:1 siroop
2 druppels zoutoplossing
Ijs

en dan keihard schudden in een cocktail shaker :P

Gloednieuwe SSX-303 te koop

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 15:10

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Eigenlijk weet je gewoon niet hoe smerig die cupjes zijn tot het moment dat je met vers gebrande bonen aan de slag gaat. En toch verwisselde ik Jura weer voor Nespresso omdat ik de koffie uit de Jura totaal niet consistent vond. Er bleef ook veel koffie prut achter in de machine en dat maakte het schoonmaken een hels karwei. Al met al geen goede ervaring dus. Overigens had ik wel een paar weken nodig om weer te wennen aan de Nespresso cupjes, niet te harden.

Enter Profitec. Wat een apparaat! De leercurve was aardig steil. 2kg koffiebonen verder en ik heb het redelijk onder de knie. PID/Pressure valve maakt het allemaal wat ingewikkeld. Toch proef ik een wezenlijk verschil wanneer ik de koffie eerst 5-8 sec 'pre-infuse' om vervolgens de valve helemaal open te zetten. De espresso is wat zoeter, sterker van smaak en tegelijkertijd minder bitter. Misschien zit het tusen mijn oren.

[Afbeelding]
Wat was de afweging voor jou (of iemand anders in general) voor de 700 t.o.v. de veel goedkopere PROFITEC PRO 500 PID bijv.?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarôZZa
Voor de mensen met ING punten die nog goedkope koffiespulletjes zoeken, er staan een berg producten van Sage voor scherpe prijzen op voorraad in de store:
https://www.ing.nl/punten/search/sage

Allemaal flink (~30%) onder de goedkoopste internetprijzen. Volgens de bekende reviewers is het meestal prima spul.

• dvanspijker
  • Registratie: Maart 2011
Daarop inhakend, iemand ervaring met de bonen die je met die rentepunten kan bestellen? Kan ik die punten misschien eindelijk ergens voor gebruiken.

• DiscoNootje
N1ckk schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:21:
[...]

Wat was de afweging voor jou (of iemand anders in general) voor de 700 t.o.v. de veel goedkopere PROFITEC PRO 500 PID bijv.?
Rotatiepomp en de prijs. Een rotatiepomp is consistenter in het zetten van espresso. Het is al moeilijk zat met alle variabelen van temperatuur, type boon, maalgraad, druk, soort water, tamp methode, de stand van de maan, etc. Als ik daarbij het e.e.a. kan versimpelen meld ik mij daarvoor aan. Ook heb ik mooie deal kunnen sluiten; de pressure valve kreeg ik er 'gratis' bij en die wilde ik per se hebben. Dat maakte het verschil met de 500 prijstechnisch al iets kleiner.

Daarnaast heeft de 700 een dubbele boiler versus een warmte wisselaar in de 500. Maar eerlijk gezegd was dat voor mij geen argument. Maar het kan geen kwaad natuurlijk.

[Voor 5% gewijzigd door DiscoNootje op 24-04-2023 13:44]

• N1ckk

N1ckk

DiscoNootje schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:43:
[...]

Rotatiepomp en de prijs. Een rotatiepomp is consistenter in het zetten van espresso. Het is al moeilijk zat met alle variabelen van temperatuur, type boon, maalgraad, druk, soort water, tamp methode, de stand van de maan, etc. Als ik daarbij het e.e.a. kan versimpelen meld ik mij daarvoor aan. Ook heb ik mooie deal kunnen sluiten; de pressure valve kreeg ik er 'gratis' bij en die wilde ik per se hebben. Dat maakte het verschil met de 500 prijstechnisch al iets kleiner.

Daarnaast heeft de 700 een dubbele boiler versus een warmte wisselaar in de 500. Maar eerlijk gezegd was dat voor mij geen argument. Maar het kan geen kwaad natuurlijk.
Ah duidelijk! En de rotatiepomp zit er standaard in / doet gewoon automatisch zijn werk? (Sorry, new to this). + Die pressure valve, hoe heet die aftermarket? Ik zag dat je hem kan "modden".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DiscoNootje
N1ckk schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:53:
[...]

Ah duidelijk! En de rotatiepomp zit er standaard in / doet gewoon automatisch zijn werk? (Sorry, new to this). + Die pressure valve, hoe heet die aftermarket? Ik zag dat je hem kan "modden".
Voor de eindgebruiker is het koffiezet proces hetzelfde. De rotatiepomp is simpelweg stiller, levert meer consistente druk (en dus consistentere koffie) en schijnt een langere levensduur te hebben. Daarentegen is een vibratiepomp goedkoper en ook makkelijker te vervangen.

De module heet PROFITEC FLOW RATE REGULATOR E61 en kun je voor zo'n 200 euro aanschaffen. Vaak bouwen ze 'm gratis voor je in bij het bestellen van een hele machine.

• N1ckk

N1ckk

@DiscoNootje Ik ga denk ik ook maar zo'n 700 V2 overwegen. Wat was jouw beredenering voor die koffiemaler? Bijv. t.o.v. Fellow Ode Brew Grinder?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DiscoNootje
N1ckk schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:03:
@DiscoNootje Ik ga denk ik ook maar zo'n 700 V2 overwegen. Wat was jouw beredenering voor die koffiemaler? Bijv. t.o.v. Fellow Ode Brew Grinder?
Je zult er geen spijt van hebben! Overigens heb ik ook flink gekeken naar de Lelit Bianca V3. De flow control zit er standaard bij en qua looks ook zeker geen lelijk apparaat. De bouwkwaliteit (aan de buitenkant) van de Profitec was voor mij genoeg reden om voor de laatste te kiezen.

Ik heb weinig verstand van malers. De Specialita kwam overal naar boven als geschikte entry-level maler en ik ben zeer tevreden. Echter zijn er vast betere prijs/kwaliteit malers te vinden. Wellicht kunnen mede-tweakers je hier beter in adviseren!

[Voor 18% gewijzigd door DiscoNootje op 24-04-2023 14:11]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@N1ckk sowieso is de fellow ode niet bedoeld/geschikt voor espresso.
Verder is de specialita nog steeds een goede keuze, die bij de meeste zaken die espresomachines verkopen ook daadwerkelijk verkrijgbaar is.
Maar er zijn inmiddels wel wat concurrenten die ik zou overwegen. Zoals de timemore sculptor malers waarvan momenteel een kickstarter loopt, of de de DF64 die wel verkrijgbaar is, maar wellicht niet bij dezelfde zaak waar je je machine koopt.

Niche zero vind ik persoonlijk wat prijzig, en hoog blokker-gehalte qua uiterlijk. Maar ook te overwegen.
Evenals een Mignon XL, als je bij een gerenomeerd, goed verkrijgbaar, merk wilt blijven en een stapje omhoog wilt tov de specialita.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• robbynaish
Goede adviezen van Disco en Defusion 👍🏼
Zo’n instapper van Eureka is prima en zal je heerlijke espresso geven maar het kan natuurlijk altijd beter. Keuzes, keuzes!

Zelf blij met mijn nieuwe 3D printed SD hopper 😀 en die was gratis

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cryptapix
DiscoNootje schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:06:
[...]
Ik heb weinig verstand van malers. De Specialita kwam overal naar boven als geschikte entry-level maler en ik ben zeer tevreden. Echter zijn er vast betere prijs/kwaliteit malers te vinden. Wellicht kunnen mede-tweakers je hier beter in adviseren!
Wellicht gaat de timemore sculptor (78s) een hele goede concurrent vormen, maar voor het overige komt er volgens mij eigenlijk niet zoveel in de buurt van de specialita als het gaat om bang-for-buck c.q. prijs/kwaliteitverhouding. Wellicht dat een andere Eureka maler zonder lcd scherm nog in de buurt komt of een Baratza Sette 270 (maar dan moet je wel tegen de herrie kunnen).

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:36
Ik heb hier al even meegelezen en ook op internet gekeken. Ik ben op zoek naar een koffiemachine die een aansluiting heeft voor water. Ik kom dan meestal uit bij bedrijven die deze machines leveren. Ik ken de meeste merken niet (staan hier ook niet in het topic)

Maar zijn er Tweakers die ervaring hebben met dergelijke machines?

• Teus.shira
Een aantal machines die hier in het forum genoemd worden kunnen ook op de waterleiding worden aangesloten. Het werkt niet 100% zo maar bijna alle machines met rotatie pomp hebben een uitvoering met direct water aansuiting.

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-06 09:52
Inevitable schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:41:
Ik heb hier al even meegelezen en ook op internet gekeken. Ik ben op zoek naar een koffiemachine die een aansluiting heeft voor water. Ik kom dan meestal uit bij bedrijven die deze machines leveren. Ik ken de meeste merken niet (staan hier ook niet in het topic)

Persoonlijk geen ervaring mee, maar ik weet dat er voor de Decent DE1 een 'refill kit' beschikbaar is die het mogelijk maakt het apparaat op een watervoorziening aan te sluiten (€223). Dan heb je het natuurlijk wel specifiek over een halfautomaat waarbij je dus zelf bonen moet malen, je portafilter voorbereiden etc.

Er zijn ook wel volautomaten die aan te sluiten zijn, maar welke dat specifiek zijn weet ik eerlijk gezegd ook niet. Merk dat het met de zoekmachine al vrij lastig wordt omdat je inderdaad snel op zakelijke machines uitkomt, ook als je 'thuisgebruik' zoekt.

[Voor 20% gewijzigd door danoontjeh op 24-04-2023 16:56]

• ocn

Geen ervaring mee, maar zoiets: https://www.veldkampkeuke...t-vaste-wateraansluiting/ ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ypuh
De Eureka Mignon Turbo doet het in mijn beleving nog net ietsjes beter qua bang-for-buck. Eigenlijk gewoon een Specialita met grotere schijven en sterkere motor. Hoe/waarom Eureka het voor elkaar heeft weten te krijgen om nog een model tussen de Specialita (€399) en XL (€699) is mij een raadsel, maar de Turbo (€569) laat weinig meer te wensen over. De Oro (€599) mag je op gelijke hoogte plaatsen voor de single-dosers onder ons.

Eigenlijk zijn alle modellen van Eureka top; voor de prijsbewuste kopers heb je nog de Silencio (50mm, timer, zonder LCD voor €330) en aan de bovenkant de Atom 75 met Mythos schijven (€999). Dat is relatief gezien ook een koopje.

De enige serieuze tegenhangers die op prijs concurreren kunnen zijn de Niche Zero (ca. €750) en G-Iota DF64 (€439). Daarnaast zijn nog veel meer goede merken als Ceado, Anfim, Mahlkonig, Mazzer en Compak maar die zijn vrijwel allemaal duurder en/of minder geoptimaliseerd voor thuisgebruik.

Er is dus wel meer keuze dan de Specialita.

• cryptapix

Tal van machines voor de thuisgebruiker kunnen op vaste wateraansluiting, zoals @Teus.shira zegt. Mijn Lelit Bianca kan het bijv. ook.
Ypuh schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:39:
De Eureka Mignon Turbo doet het in mijn beleving nog net ietsjes beter qua bang-for-buck. Eigenlijk gewoon een Specialita met grotere schijven en sterkere motor. Hoe/waarom Eureka het voor elkaar heeft weten te krijgen om nog een model tussen de Specialita (€399) en XL (€699) is mij een raadsel, maar de Turbo (€569) laat weinig meer te wensen over. De Oro (€599) mag je op gelijke hoogte plaatsen voor de single-dosers onder ons.

Eigenlijk zijn alle modellen van Eureka top; voor de prijsbewuste kopers heb je nog de Silencio (50mm, timer, zonder LCD voor €330) en aan de bovenkant de Atom 75 met Mythos schijven (€999). Dat is relatief gezien ook een koopje.

De enige serieuze tegenhangers die op prijs concurreren kunnen zijn de Niche Zero (ca. €750) en G-Iota DF64 (€439). Daarnaast zijn nog veel meer goede merken als Ceado, Anfim, Mahlkonig, Mazzer en Compak maar die zijn vrijwel allemaal duurder en/of minder geoptimaliseerd voor thuisgebruik.

Er is dus wel meer keuze dan de Specialita.
Ik vind een niche niet echt verdedigbaar als meer bang-for-buck met 750 euro tov de 400 voor de specialita met >185% duurder. Ook bij de turbo heb ik enige bedenkingen, het is toch 42% duurder dan de specialita. DF64 is wellicht wel een optie, al vind ik persoonlijk de workflow van dat ding niet heel prettig. Zelf ben ik van de Specialita naar de XL gegaan. Was het me dat waard? Ja. Een betere bang-for-buck verhouding? Nee, dat niet. Ik denk sowieso dat het boven de EUR 400 van de specialita erg lastig is om de meerprijs te verdedigen met “meer bang-for-buck”.

[Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 24-04-2023 19:24]

• Ypuh
Hmm, ik zie de Specialita een beetje als de ondergrens. Het is een goede maler, maar niet zo fantastisch als de meeste reviews doen geloven. Vond hem persoonlijk niet erg consistent, het stelwieltje te klein, filterdrager houder te gammel en net iets aan de trage kant. Dat beeld werd wel sterk beinvloed door de slechte batch maalschijven, daarna snel overgestapt naar de XL.

De XL heeft alle goede punten van de Specialita (compact, weinig retentie, mooie vormgeving, stil, stevig etc.) en verbetert de zwakke punten met een grotere draaiknop, bijna 2x zo grote schijven in dezelfde maalkamer waardoor er nog minder ruimte voor retentie is, een sterkere motor en bijna halvering van de maal-tijd.

De Turbo heeft dat allemaal ook, maar niet de Diamond Inside gecoate schijven en 'slechts' een meerprijs van €170. Ik kan de Specialita nog steeds van harte aanraden, maar als je toch al €1.500 uitgeeft aan een luxe hobby, dan stelt die laatste €200-300 ook weinig meer voor :+.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DiscoNootje
Ypuh schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:02:
Hmm, ik zie de Specialita een beetje als de ondergrens. Het is een goede maler, maar niet zo fantastisch als de meeste reviews doen geloven. Vond hem persoonlijk niet erg consistent, het stelwieltje te klein, filterdrager houder te gammel en net iets aan de trage kant. Dat beeld werd wel sterk beinvloed door de slechte batch maalschijven, daarna snel overgestapt naar de XL.
De maler is ook maar een deel van het verhaal. Persoonlijk bestraal ik mijn espresso altijd met negatief geladen ionen middels de Acaia Ion Beam ;)

• ocn

De XL heeft alle goede punten van de Specialita (compact, weinig retentie, mooie vormgeving, stil, stevig etc.) en verbetert de zwakke punten met een grotere draaiknop, bijna 2x zo grote schijven in dezelfde maalkamer waardoor er nog minder ruimte voor retentie is, een sterkere motor en bijna halvering van de maal-tijd.

De Turbo heeft dat allemaal ook, maar niet de Diamond Inside gecoate schijven en 'slechts' een meerprijs van €170. Ik kan de Specialita nog steeds van harte aanraden, maar als je toch al €1.500 uitgeeft aan een luxe hobby, dan stelt die laatste €200-300 ook weinig meer voor :+.
De Eureka Oro Mignon Single Dose heeft exact dezelfde diamond inside schijven als de XL voor zo'n 100 euro minder. De SD is de echte bang for buck grinder van Eureka.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

DiscoNootje schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:31:
[...]

De maler is ook maar een deel van het verhaal. Persoonlijk bestraal ik mijn espresso altijd met negatief geladen ionen middels de Acaia Ion Beam ;)
:> Ik snap je sceptische opstelling in dezes, doet mij denken aan het topic "Zilveren Kabels, Gesmeed door Elfen in het Maanlicht" maarrrrrr... een static discharger is wel degelijk een industrieel toegepaste oplossing voor statische ontlading. Dit is zelfs een goede (gok ik) omdat-ie niet met puntontlading werkt (piezo systeem) maar met een ventilator zodat je een baan van ontlading krijgt.

Of dit ook een oplossing is voor statische fines en dit geen effect heeft op de smaak van je maalsel? Geen idee. Mijn maler heeft er geen last van, anders had ik het een keer uitgeprobeerd :)

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
DiscoNootje schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:31:
[...]

Wat is dit nu weer voor kolder, het wordt steeds gekker hier, inderdaad Zilveren Kabels, Gesmeed door Elfen in het Maanlicht, komt wel erg dichtbij zo. Er was toch ook iemand die een dure nieuwe voeding in zn espressomachine had laten zetten, smaakte nu een stuk beter.... |:(

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-06 16:48
ramrodwillem schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:36:
[...]

Wat is dit nu weer voor kolder, het wordt steeds gekker hier, inderdaad Zilveren Kabels, Gesmeed door Elfen in het Maanlicht, komt wel erg dichtbij zo. Er was toch ook iemand die een dure nieuwe voeding in zn espressomachine had laten zetten, smaakte nu een stuk beter.... |:(
Visite lachte mij nu al uit als ze zien hoe lang ik bezig ben met een bakkie koffie maken :)
En dan doe ik niks speciaals, maar wel single dose en mijn shots timen en wegen.

De koffie thuis smaakt al zoveel beter dan op een willekeurige andere plek dat ik het zo wel prima vind. Het ene lukt wat beter dan de andere, maar daar kan ik prima mee leven.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ozzie

Ik heb de Specialita en ben het helemaal met je eens. Helaas heb ik zulke commentaren eigenlijk nergens gelezen voordat ik hem aanschafte. Vooral het stelwieltje is echt niet heel praktisch. Alleen bestond de XL toen nog niet volgens mij, en die is natuurlijk ook weer een stuk duurder. Ik vind 200-300 euro extra best een groot verschil op 1500 euro. Maar misschien verkoop ik de specialita over een tijdje om een mooie single dose malen te kopen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stellar
  • Laatst online: 22:51
Ozzie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:58:
[...]

Ik heb de Specialita en ben het helemaal met je eens. Helaas heb ik zulke commentaren eigenlijk nergens gelezen voordat ik hem aanschafte. Vooral het stelwieltje is echt niet heel praktisch. Alleen bestond de XL toen nog niet volgens mij, en die is natuurlijk ook weer een stuk duurder. Ik vind 200-300 euro extra best een groot verschil op 1500 euro. Maar misschien verkoop ik de specialita over een tijdje om een mooie single dose malen te kopen.
Je kunt een grotere draaiknop bestellen, misschien lost dat je probleem op?
https://www.etsy.com/listing/1084360977/large-knob-dial-for-eureka-mignon

• Ozzie
Stellar schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:22:
[...]

Je kunt een grotere draaiknop bestellen, misschien lost dat je probleem op?
https://www.etsy.com/listing/1084360977/large-knob-dial-for-eureka-mignon
Ja, maar 30+ euro voor een plastic knopje vind ik echt te veel. Maar er is er vast een die iemand voor me kan 3d printen, alleen moet ik dat nog ff vragen aan een vriend met een 3d printer :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-06 16:03
Ozzie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:43:
[...]

Ja, maar 30+ euro voor een plastic knopje vind ik echt te veel. Maar er is er vast een die iemand voor me kan 3d printen, alleen moet ik dat nog ff vragen aan een vriend met een 3d printer :)
Ik had een paar dagen geleden iets handig gezien voor Eureka grinders:
https://www.printables.co...ng-dial-for-eureka-mignon

• Hopjesvla79
  • Laatst online: 19:17
blijkbaar ben ik een van de weinigen die geen enkel probleem heeft met dat stelwieltje op de Eureka... :?

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-06 16:03
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:24:
blijkbaar ben ik een van de weinigen die geen enkel probleem heeft met dat stelwieltje op de Eureka... :?
Ik ook niet ze, maar ik gebruik hem ook enkel voor espresso.
Maar als je ook filter en zo doet, is het misschien iets lastiger?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:22
Ozzie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:50:
[...]
Visite lachte mij nu al uit als ze zien hoe lang ik bezig ben met een bakkie koffie maken :)
Als de visite klaagt dat het te lang duurt, dan krijgen ze DE rood filterkoffie de volgende keer, en ze moeten héél lang aandringen voor ze terug een espresso krijgen 8)
De koffie thuis smaakt al zoveel beter dan op een willekeurige andere plek dat ik het zo wel prima vind. Het ene lukt wat beter dan de andere, maar daar kan ik prima mee leven.
Naar willekeurige plekken gaan we niet meer om koffie te drinken, vooraleer ik vertrek naar een nieuwe stad, controleer ik thuis waar de barista zaken zitten. De keren dat we willekeurig iets drinken, drink ik geen koffie...

• N1ckk

N1ckk

Ozzie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:50:
[...]

En dan doe ik niks speciaals, maar wel single dose en mijn shots timen en wegen.

Weet niet welke je hebt, maar misschien neem ik hem wel graag van je over :+

Zo ik het lees heb je met de Eureka Specialita de beste bang for buck en enigszins goed uitziend apparaat. Wat is eigenlijk het verschil met de perfetto? Lijkt praktisch dezelfde prijs

[Voor 5% gewijzigd door N1ckk op 25-04-2023 18:16]

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als ik het goed begrijp draai je sneller van fijn naar grof en andersom. Oftewel grovere verstelling.
Niet ideaal voor espresso, waar de specialita soms al pielen is door het kleine wieltje. Met de perfetto lijkt me dat probleem nog groter.

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:01
RigolleM schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:59:

[...]

Naar willekeurige plekken gaan we niet meer om koffie te drinken, vooraleer ik vertrek naar een nieuwe stad, controleer ik thuis waar de barista zaken zitten. De keren dat we willekeurig iets drinken, drink ik geen koffie...
Ben ik blij dat mijn smaakpapillen een “gewone” koffie aankunnen. Ik zou het anders heel erg moeilijk hebben.
Is het soms ook niet wat ego?

BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:22
kazzzdafke schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:47:
[...]

Ben ik blij dat mijn smaakpapillen een “gewone” koffie aankunnen. Ik zou het anders heel erg moeilijk hebben.
Is het soms ook niet wat ego?
Mijn smaakpapillen kunnen dit ook aan, want niemand in mijn kennisenkring zet goede koffie, en uit beleefdheid drink dan wel hun koffie. Maar als ik uit eigen wil koffie ga drinken en ik moet er € 3,50 / kop voor betalen, dan liever goede koffie. Soms kan je ook enorm verrast worden, onlangs in Maastricht stond er een La Marzocco in de zaak met koffiebonen van Boon & Co, dan ga ik er wel voor zitten 8)

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 14:15

Saven

Administrator

HoppyF schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:46:
[...]

De reset herken ik niet, nog nooit gezien op mijn E8.
Heb je al eens andere koffiebonen geprobeerd of alleen maar Illy?
True schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:45:
[...]

Die herken ik ook, je kunt eens bellen naar Jura en vragen wat zij zeggen, dan ben ik ook wel benieuwd ;) ik heb 'm nu maar gewoon op die 2 icoontjes gelaten, 95% v.d, tijd zet ik er toch koffie of heet water mee dus dat past prima op het eerste scherm.

[...]

Qua smaakprofiel is het echt een combinatie van bonen, versheid v.d. bonen en afstellen van de maler. De 'koffiesterkte' in het menu is puur hoeveel bonen vermalen worden en hoeveel koffie er door het water (wat ook instelbaar is) geëxtract kan worden. Ik zou hier aanraden om koffie eerst te proberen met iets van 100ml en vanuit daar te gaan kijken wat jij lekker vindt smaken met jouw bonen.
Of het éénmalig verstellen van de maler zonder dat die in beweging is, kwaad kan weet ik niet. Ik mag hopen dat die daarvan (incidenteel misbruik) niet direct noemenswaardig minder goed van gaat malen.
Beetje laat, maar dank voor jullie input :). Mijn ervaring is inmiddels helaas nog niet bijzonder positief. Ik zou bijna denken dat het aan de Jura E8 machine zelf ligt, maar volgens mij kan dat eigenlijk niet :+.

1. Op een gegeven moment begon mij op te vallen dat de koffie naar koffieresidu begon te (na)smaken. Zeg maar als je aan die rest-puck/schijf ruikt, dat was de nasmaak :r Dat kan imo alleen maar als die troep ook in de leiding/uitloop zit en/of meekomt bij de bereiding(?). Iets dat ik in het begin overigens absoluut niet had. Uiteindelijk maar een reiniging gedaan, dat verbeterde de smaak wel.

2. De machine lijkt te weinig/kort door te spoelen bij in-/uitschakelen. Want als de machine na het uitschakelen weer aan gaat - en dus nog een keer spoelt - zit er nog best wat troep in het water. Lijkt me ook niet heel bevorderlijk dat als je de machine bijv. een dag niet gebruikt, er dus nog zooi in blijft zitten na het uitschakelen. Hoe langer dat blijft zitten hoe minder makkelijk je het weggespoeld krijgt de dag erna natuurlijk. Zou het kunnen dat er teveel poeder door het filter meekomt? Maalgraad staat meestal op 2/6, maar idem op 3/6.

Volgens mij is het helaas niet mogelijk om aan te passen hoeveel/-lang de Jura doorspoelt bij het aan-/uitschakelen. Maar als iemand daar een hack voor heeft hoor ik het graag :P

De koffiespoeling bijv. 2x handmatig uitvoeren na gebruik heeft imo als nadeel dat het water deels in de restbak komt (en dus smerig wordt), meer tijd kost, en meer slijtage veroorzaken.

3. Inmiddels andere bonen geprobeerd. Douwe Egberts (rood). Maar gadverdamme wat smerig :r. Alsof er een blok hout in de (toch al wat zurige) koffie is opgelost ofzo. Gewoon muffig/houtig. Viel me ook op dat de cremalaag nogal veel bubbels had. Indicatie? Overigens roken de bonen een stuk lekkerder dan die van Illy.

4. Waar ik bij anderen vaak een lekkere koffiearoma ruik tijdens/na het malen (meestal gewoon supermarktbonen), heb ik dat bij deze machine vrijwel niet. Ik ruik vooral de geur van het koffieresidu (dat wss uit de ventilatieopening aan de voorkant komt).

Als anderen nog tips hebben/ervaring hebben voor welke maalgraad je gebruikt voor koffie, en hoeveelheid water, hoor ik het graag :). Smaken verschillen, maar input kan nooit kwaad. Van de week maar eens een lading verschillende zakken kopen en kijken of dat nog wat verschil maakt.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Saven schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:05:
1. Op een gegeven moment begon mij op te vallen dat de koffie naar koffieresidu begon te (na)smaken. Zeg maar als je aan die rest-puck/schijf ruikt, dat was de nasmaak :r Dat kan imo alleen maar als die troep ook in de leiding/uitloop zit en/of meekomt bij de bereiding(?). Iets dat ik in het begin overigens absoluut niet had. Uiteindelijk maar een reiniging gedaan, dat verbeterde de smaak wel.

2. De machine lijkt te weinig/kort door te spoelen bij in-/uitschakelen. Want als de machine na het uitschakelen weer aan gaat - en dus nog een keer spoelt - zit er nog best wat troep in het water. Lijkt me ook niet heel bevorderlijk dat als je de machine bijv. een dag niet gebruikt, er dus nog zooi in blijft zitten na het uitschakelen. Hoe langer dat blijft zitten hoe minder makkelijk je het weggespoeld krijgt de dag erna natuurlijk. Zou het kunnen dat er teveel poeder door het filter meekomt? Maalgraad staat meestal op 2/6, maar idem op 3/6.
Ik zou echt even contact opnemen met de support. Dit herken ik totaal niet. Bij het spoelen bij uitschakelen spoelt die eigenlijk alleen de eerste 'puls' vies water. Bij inschakelen dus ook gewoon zo goed als helder water.
En ik zet de machine 's ochtends om 9u aan en na 3 of 4 bakken koffie rond 13u weer uit tussen de koppen door spoel ik niet (tip van hier de uitschakeling wat te vertragen zo dat er minder (onnodig) gespoeld wordt bij in- en uitschakelen zodat het filter wat meer gespaard wordt). p.s. met mijn 3 à 4 bakken per dag doe ik nu gemiddeld 2,5 mnd per filter.

• pietbuks
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-06 15:51
Saven schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:40:
Heb nu een aantal weken een Jura E8 :) Mede dankzij jullie input! Ik vroeg me af of mede-gebruikers het volgende (2 punten) herkennen:

1. Inmiddels twee keer meegemaakt dat instellingen van het display een soort van worden gereset. De eerste keer viel me dat pas op nadat ik het apparaat aanzette. In het tweede geval, echt zojuist, na het zetten van een kopje koffie. Zonder dat ik wat anders heb gedaan... Ik heb het display normaal ingesteld om 4 producten (per "pagina") weer te geven, met een titel/beschrijving daaronder. Bij deze reset verandert dit naar 2 producten. Heel gek. Overigens is dit niet de factory default, want toen ik het apparaat in gebruik nam, waren het 4 producten (maar dan zonder titel eronder). 8)7

Vooralsnog lijkt het alleen deze instelling te betreffen en blijven koffie-instellingen wel bewaard. Is niet een groot probleem, maar ik zou graag weten waardoor dit komt. |:( Software issue?

2. Wat betreft smaak van de koffie twijfel ik een beetje en vraag me af hoe ik dit kan verbeteren. Gebruik koffiebonen van Illy (wellicht vloeken in de kerk hier, sorry!) maar het valt mij op dat de crema bijna een beetje chloor-achtig smaakt. Koffie zelf smaakt wel oké, hoewel misschien nog wat zurig en bitter. Maar niet per se een wereld van verschil ten opzichte van koffie die ik met Nespresso zette. Overigens weet ik ook niet zo goed hoeveel bitter/zuur ik mag verwachten, maar ik lees wel eens dat een goede koffie eigenlijk vrij weinig van beiden heeft. Kan het niet echt vergelijken nog met een willekeurige koffie uit een koffiezaakje.

De maalgraad staat overigens op 2. Ik heb ge-experimenteerd met de hoogste stand en stand 1. Maar ook daar niet echt grote verschillen in gemerkt om eerlijk te zijn, terwijl ik best wel een fijnproever ben normaal gesproken :+ De koffiesterkte staat op 4/5 (of 8/10, afhankelijk van hoe je 't bekijkt). Volgens mij heb ik 130 of 135ml water ingesteld, iig één tikje hoger dan de standaard instelling.

Ik drink vanwege de zurige smaak eigenlijk (nog steeds, niet eerder een espresso-drinker geweest) geen espresso nu. Ook merk ik geen verschil in dikte van cremalaag bij een espresso of gewone koffie, terwijl ik meen gehoord te hebben dat hier verschil in zou zitten.

Eerstvolgende stap zou natuurlijk het gebruiken van andere bonen zijn. Maar op zich staan bonen van Illy niet heel laag aangeschreven ofzo B)

Bij het uitpakken van het apparaat heb ik de maalgraad (nog voor gebruik) veranderd :') Niet zo slim. Tussendoor tijdens het malen ook nog wel eens van maalgraad gewisseld. Maar ik kon niet echt merken of dit traploos was, of dat het écht per "puntje" ging. Technisch gezien lijkt me het eerste niet echt kwaad te kunnen, maar toch twijfel ik nu een beetje _O- Of liggen mijn verwachtingen gewoon verkeerd?
Over punt 1. Heb ook sinds een maand een E8. En dit is mij ook opgevallen.

Ik verwacht dat het komt door de "kunstmatige intelligentie" :P

Van: https://www.espressissimo.nl/jura-e8
"Het succesvolste volautomaatmodel in de geschiedenis van JURA biedt met bediening via touchscreen en kunstmatige intelligentie nieuwe aantrekkelijke mogelijkheden. Een algoritme analyseert doorlopend de persoonlijke voorkeuren en past het startscherm automatisch aan de twee of drie favoriete specialiteiten aan."

Is uit te schakelen via het menu, maar nog niet uitgeprobeerd.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pietbuks schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:35:
[...]

Over punt 1. Heb ook sinds een maand een E8. En dit is mij ook opgevallen.

Ik verwacht dat het komt door de "kunstmatige intelligentie" :P

Van: https://www.espressissimo.nl/jura-e8
"Het succesvolste volautomaatmodel in de geschiedenis van JURA biedt met bediening via touchscreen en kunstmatige intelligentie nieuwe aantrekkelijke mogelijkheden. Een algoritme analyseert doorlopend de persoonlijke voorkeuren en past het startscherm automatisch aan de twee of drie favoriete specialiteiten aan."

Is uit te schakelen via het menu, maar nog niet uitgeprobeerd.
Touchscreen 8)7 is dat een nieuwe E8? Op de afbeeldingen zie ik gewoon de drukknoppen naast het schermpje (welke overigens prima werken).

• pietbuks
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-06 15:51
True schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:00:
[...]

Touchscreen 8)7 is dat een nieuwe E8? Op de afbeeldingen zie ik gewoon de drukknoppen naast het schermpje (welke overigens prima werken).
Er lijkt ooit een E8 Platina Touch editie te zijn geweest.

Heb die ieg niet :) Knoppen werken idd prima!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-06 13:00
dvanspijker schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:52:
Daarop inhakend, iemand ervaring met de bonen die je met die rentepunten kan bestellen? Kan ik die punten misschien eindelijk ergens voor gebruiken.
Bedrag wat je met je rentepunten alsnog betaald voor die bonen is duurder dan de aanbieding die het bedrijf zelf heeft ;)

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06:36
Ik heb net door zo'n honderd advertenties op bol zitten scrollen, maar vind maar niet wat ik zoek:
- een percolator (een echte, dus water dat op het koffiemengsel drupt en niet van onderop er doorheen wordt geperst)
- voor 2 tot 4 kopjes koffie
- elektrisch verwarmd, dus met een stekker.
- strak design

Ik vind wel percolators voor 60 tot 100 koppen koffie, maar ik drink maar 2 kopjes op een dag.

Wanneer ik zoek op percolator krijg ik bijna alleen maar mokkamakers/espresso apparaten. De term wordt consequent verkeerd gebruikt. Wie kan me helpen?

• cryptapix
Highland schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:08:
Ik heb net door zo'n honderd advertenties op bol zitten scrollen, maar vind maar niet wat ik zoek:
- een percolator (een echte, dus water dat op het koffiemengsel drupt en niet van onderop er doorheen wordt geperst)
- strak design

Ik vind wel percolators voor 60 tot 100 koppen koffie, maar ik drink maar 2 kopjes op een dag.

Wanneer ik zoek op percolator krijg ik bijna alleen maar mokkamakers/espresso apparaten. De term wordt consequent verkeerd gebruikt. Wie kan me helpen?
Heb je een foto van zo’n ding? Want een percolator voor 60-100 kopjes heb ik nog nooit gezien en bij alle percolators die ik ken wordt het water van onder door de koffie geperst. Bij water dat van bovenaf drupt denk ik aan een Moccamaster.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:28
cryptapix schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:10:
[...]

Heb je een foto van zo’n ding? Want een percolator voor 60-100 kopjes heb ik nog nooit gezien en bij alle percolators die ik ken wordt het water van onder door de koffie geperst. Bij water dat van bovenaf drupt denk ik aan een Moccamaster.
Die percolator voor veel koffie heb je vast wel eens gezien. In iedere sportkantine, wijkcentrum enzovoort. Zo'n grote ketel met onderaan een kraantje voor de koffie.

Wat jij 'kent' als percolator is geen percolator en die algemeen bekende spraakverwarring is de reden dat @Highland niet kan vinden wat 'ie zoekt.

Overigens denk ik niet dat die dingen bestaan in een kleine vorm. Het is niet alleen water dat door het filter druppelt. Daarna blijft slappe en steeds iets sterker wordende koffie erdoorheen druppelen. Bij die grote kannen is dat geen punt. Bij een kleintje heeft het heel snel gevolgen voor de smaak van je koffie.

Punctuality is the politeness of kings

• cryptapix
@dreamscape cool, weer wat geleerd! Maar waarom zou je zo’n kantineding in het klein willen tov een moccamaster?

• Highland
cryptapix schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:24:
@dreamscape cool, weer wat geleerd! Maar waarom zou je zo’n kantineding in het klein willen tov een moccamaster?
Koffie via een percolator heeft veel minder cafestol. Ik gebruik nu een cafetiere, daarmee krijg je maximaal cafestol in je Koffie.
Wanneer een kleine percolator niet bestaat, wat is dan een goed alternatief?

• Hopjesvla79
  • Laatst online: 19:17
Highland schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:09:
[...]

Koffie via een percolator heeft veel minder cafestol. Ik gebruik nu een cafetiere, daarmee krijg je maximaal cafestol in je Koffie.
Wanneer een kleine percolator niet bestaat, wat is dan een goed alternatief?
filterkoffie heeft dan nog minder cafestol, dus dan zou dat nog de beste optie zijn.

https://mobiel.voedingsce...artaanval%20of%20beroerte.

Dit is trouwens nog een interessant artikel waarbij de conclusie is dat trouwens niet alleen het filter meespeelt :

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28873752/
en
https://www.researchgate....ntent_filter_coffee_brews

[Voor 24% gewijzigd door Hopjesvla79 op 28-04-2023 23:18]

• bszz
  • Laatst online: 02-06 16:08
Highland schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:08:
- strak design

Een paar jaar geleden bestonden ze zeker (google maar op Gastronoma percolator) en ik had ook een leverancier die ze verkocht. Ik zal straks even kijken want kan ze daar niet meer vinden. Overigens betwijfel ik of ze echt zo weinig cafestol/kawheol bevatten. Daarvoor filteren ze volgens mij niet fijn genoeg.

• Ozzie
cryptapix schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:10:
[...]

Wat jij een percolator noemt is eigenlijk geen percolator, maar een mokkapot. Maar op een of andere manier is dat in het Nederlands percolator geworden.

Dit is hoe een percolator werkt:

En dit is een mokkapot:

Maar een kleine percolator heb ik ook nog nooit gezien eigenlijk. Ik ken inderdaad ook alleen van die horeca percolators waar je meteen een paar liter koffie uit kan tappen.

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:01
Hier gisteren de knoop doorgehakt en de Sanremo You besteld, in Nero (dus zwart).
Nu begint het wachten van 4 tot 6 weken.

Uiteindelijk uit de rabbithole kunnen kruipen, vergelijken, afwegen, … met de info die ik hier en elders heb kunnen vinden.

Hopelijk ergens juli/juli de Timemore 078s. En dan kunnen we echt beginnen ;)

Nu toch nog eens echt naar het water beginnen kijken, en inlezen.

BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ocn
kazzzdafke schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:57:
[...]

Nu toch nog eens echt naar het water beginnen kijken, en inlezen.
Ik denk dat je teveel Amerikaans georiënteerde content aan het lezen bent. De smaak van water in Nederland is gewoon goed, dat merk je als je in sommige andere landen water uit de kraan drinkt en het naar chloor of iets dergelijks smaakt. Vandaar dat water in de VS zo'n grote factor is in smaak bij koffie, maar het in Nederland geen ding is. Ik heb op het Amsterdam Coffee Festival een proeverij van die Lotus drops gedaan, en ik merkte echt geen verschil. De twee vrienden waar ik mee was ook niet.

Het enige waar je met zo'n dure machine rekening mee wil houden is kalkopbouw. Doe het dan goed en sluit hem op de kraan aan met een waterontharder ervoor.

[Voor 10% gewijzigd door ocn op 30-04-2023 14:56]

• Highland
bszz schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:03:
[...]
Een paar jaar geleden bestonden ze zeker (google maar op Gastronoma percolator) en ik had ook een leverancier die ze verkocht. Ik zal straks even kijken want kan ze daar niet meer vinden. Overigens betwijfel ik of ze echt zo weinig cafestol/kawheol bevatten. Daarvoor filteren ze volgens mij niet fijn genoeg.
Dank voor de info. Ik snap die twijfel over de hoeveelheid cafestol wel, ik ga ook maar af op bekende internet info (Voedingscentrum). Een bronvermelding of info over de onderzoeksmethode geven ze niet.

Ik denk dat ik mijn zoektocht maar ga verleggen naar filterkoffie.

• bszz
  • Laatst online: 02-06 16:08
Highland schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:01:
[...]

Dank voor de info. Ik snap die twijfel over de hoeveelheid cafestol wel, ik ga ook maar af op bekende internet info (Voedingscentrum). Een bronvermelding of info over de onderzoeksmethode geven ze niet.

Ik denk dat ik mijn zoektocht maar ga verleggen naar filterkoffie.
Voedingscentrum kun je op zich wel serieus nemen. In het advies richtlijnen goede voeding 2015[ (blz 48/49) wordt expliciet een verband tussen hoog cholesterol en ongefilterde koffie genoemd. Per zetmethode is er nog wel verschil in de hoeveelheid cafestol/kawheol maar in essentie gaat het om het wel of niet gebruik van een (fijn genoeg) filter.

[Voor 5% gewijzigd door bszz op 30-04-2023 15:49]

Pagina: 1 ... 174 ... 177 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee