True schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:45:
[...]
Die herken ik ook, je kunt eens bellen naar Jura en vragen wat zij zeggen, dan ben ik ook wel benieuwd

ik heb 'm nu maar gewoon op die 2 icoontjes gelaten, 95% v.d, tijd zet ik er toch koffie of heet water mee dus dat past prima op het eerste scherm.
[...]
Qua smaakprofiel is het echt een combinatie van bonen, versheid v.d. bonen en afstellen van de maler. De 'koffiesterkte' in het menu is puur hoeveel bonen vermalen worden en hoeveel koffie er door het water (wat ook instelbaar is) geëxtract kan worden. Ik zou hier aanraden om koffie eerst te proberen met iets van 100ml en vanuit daar te gaan kijken wat jij lekker vindt smaken met jouw bonen.
Of het éénmalig verstellen van de maler zonder dat die in beweging is, kwaad kan weet ik niet. Ik mag hopen dat die daarvan (incidenteel misbruik) niet direct noemenswaardig minder goed van gaat malen.
Beetje laat, maar dank voor jullie input

. Mijn ervaring is inmiddels helaas nog niet bijzonder positief. Ik zou bijna denken dat het aan de Jura E8 machine zelf ligt, maar volgens mij kan dat eigenlijk niet

.
1. Op een gegeven moment begon mij op te vallen dat de koffie naar koffieresidu begon te (na)smaken. Zeg maar als je aan die rest-puck/schijf ruikt, dat was de nasmaak

Dat kan imo alleen maar als die troep ook in de leiding/uitloop zit en/of meekomt bij de bereiding(?). Iets dat ik in het begin overigens absoluut niet had. Uiteindelijk maar een reiniging gedaan, dat verbeterde de smaak wel.
2. De machine lijkt te weinig/kort door te spoelen bij in-/uitschakelen. Want als de machine na het uitschakelen weer aan gaat - en dus nog een keer spoelt - zit er nog best wat troep in het water. Lijkt me ook niet heel bevorderlijk dat als je de machine bijv. een dag niet gebruikt, er dus nog zooi in blijft zitten na het uitschakelen. Hoe langer dat blijft zitten hoe minder makkelijk je het weggespoeld krijgt de dag erna natuurlijk. Zou het kunnen dat er teveel poeder door het filter meekomt? Maalgraad staat meestal op 2/6, maar idem op 3/6.
Volgens mij is het helaas niet mogelijk om aan te passen hoeveel/-lang de Jura doorspoelt bij het aan-/uitschakelen. Maar als iemand daar een hack voor heeft hoor ik het graag
De koffiespoeling bijv. 2x handmatig uitvoeren na gebruik heeft imo als nadeel dat het water deels in de restbak komt (en dus smerig wordt), meer tijd kost, en meer slijtage veroorzaken.
3. Inmiddels andere bonen geprobeerd. Douwe Egberts (rood). Maar gadverdamme wat smerig

. Alsof er een blok hout in de (toch al wat zurige) koffie is opgelost ofzo. Gewoon muffig/houtig. Viel me ook op dat de cremalaag nogal veel bubbels had. Indicatie? Overigens roken de bonen een stuk lekkerder dan die van Illy.
4. Waar ik bij anderen vaak een lekkere koffiearoma ruik tijdens/na het malen (meestal gewoon supermarktbonen), heb ik dat bij deze machine vrijwel niet. Ik ruik vooral de geur van het koffieresidu (dat wss uit de ventilatieopening aan de voorkant komt).
Als anderen nog tips hebben/ervaring hebben voor welke maalgraad je gebruikt voor koffie, en hoeveelheid water, hoor ik het graag

. Smaken verschillen, maar input kan nooit kwaad. Van de week maar eens een lading verschillende zakken kopen en kijken of dat nog wat verschil maakt.