EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
en hoe smaakt het?robbynaish schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:23:
Op de foto’s van Ypuh deze brander gespot. Dit weekend maar eens testen 👌🏼
[Afbeelding]
Ik ben een sucker voor goeie branding, dus ook maar wat besteld daar
Ik heb dezelfde maler in mijn klapkar zittenwalterworld schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:53:
[Afbeelding]
Nieuw setje via marktplaats gekocht.![]()
Gebruikt de receptuur van oom James middels Cofi App.
Volgens James kan je het beste voor V60 een lichtere roast gebruiken. Welke bonen gebruiken jullie voor V60?
Ontopic: De Kenya thiriku of de Ethiopië Gedeb zijn aanraders als filterkoffie. De eerste zoet en de tweede heel floraal.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Nog niet aan toe gekomen. Net mijn machine na weken van zolder gehaald ivm verbouwing. Eerst nog een andere boon in de molen!Denniz0229 schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:51:
[...]
en hoe smaakt het?
Ik ben een sucker voor goeie branding, dus ook maar wat besteld daar
Anoniem: 289532
/f/image/uIhOT87YgIDWbh4lcSJ6Y3lc.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DaPebaqPo5ZVorfIbFTqGCex.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb al een tijdje een smartplug van HomeWizard op m’n Linea Micra hangen. Moet zeggen dat het mij best meevalt hoeveel stroom hij trekt. Was vooral bang voor de stand-by stand maar in stand-by gebruikt hij maar 1W. Ook als hij eenmaal warm is knijpt hij vrij snel het stroomverbruik.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 10-04-2023 18:04 ]
Mijn Linea Mini staat tussen 8 en 16u gewoon vol aan en neemt dan ongeveer 1.5 kWh. Niet het meest economisch, maar zoek een beetje de balans tussen een paar kWh besparen en de mogelijke slijtage van 4-5 opwarm cycli.
De rode keramieken 01 V60 is heel leuk. Wil ook ook nog eens hebben, maar heb teveel dripper spullen.walterworld schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:53:
[Afbeelding]
Volgens James kan je het beste voor V60 een lichtere roast gebruiken. Welke bonen gebruiken jullie voor V60?
Ben zelf wel fan van natural processed(ipv washed) boontjes, vaak uit Afrika. Zoete, fruitige smaken. Bij het koffiezaakje hier verkopen ze veel van Giraffe Coffee, maar kan bij jou weer anders zijn.
Hee leuk, weer een filter gebruiker in de chat tussen al het espresso-geweldwalterworld schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:53:
[Afbeelding]
Lichtere roasts werken inderdaad het beste voor filter, waar een donkere roast gewoon naar koffie smaakt proef je in de lichtere veel complexere/fruitige smaken terug. Alleen het is soms lastig dat bedrijven dat niet heel duidelijk communiceren hoe donker ze geroosterd hebben, ze kiezen vaak het niveau dat zij het beste vinden passen bij de boon. Zo zie ik wel eens op een website staan dat het een 'filter' of 'expresso' roast heeft, of dat alles medium is, en de één z'n medium is de ander z'n light, of dat het er helemaal niet bij staat.
Dus dat kan een lastige manier zijn om voor aankoop te filteren welke koffie je wil hebben.
Als je net begint is naast bepalen welke koffie je graag drinkt het eerst ook nog best wel tricky om een consistente techniek te gebruiken en het duurt ook eventjes voordat je de variabelen (koffie/water ratio, maalgraad/doorlooptijd, temperatuur) zo in de vingers hebt dat je die kan gebruiken om het kopje koffie naar de boon en naar jouw smaak af te stellen.
Na 2 jaar met m'n trouwe V60 en TImemore handmaler heb ik misschien 18 verschillende koffie's geproefd en weet ik er nog steeds echt precies net niks van, scratching the surface, topje van de ijsberg. Veel van de Ethiopische koffies waren wel lekker! Maar wat ik zou aanraden is om in het begin ook naar het proces te kijken, zoals hierboven ook genoemd is zijn gewassen bonen meer fris, delicaat en helder van smaak, terwijl een 'natural' proces meer gefermenteerde en zoete fruitige smaken toevoegt. En dan heb je ook nog andere processen die het nog bonter weten te maken, de lekkerste die ik ooit heb gemaakt thuis was 'anaerobic' zonder zuurstof gefermenteerd.
Maar voor mij is de helft van het plezier dat ik steeds weer andere koffie drink, dat ik telkens nieuwe landen, branders, processen probeer om er steeds beter achter te komen wat ik lekker vind. In dit tempo gaat het nog wel even duren voordat ik een random zak koffie kan zien en me op basis van het etiket kan voorstellen hoe die smaakt.
Maar het gaat natuurlijk om de reis en ondertussen drink je steeds lekkerdere koffie! Wat voor mij de koffie nog beter maakte was een paar dubbelwandige mokken omdat zo'n grote mok filterkoffie van 250ml lekker lang warm moet blijven want het duurt even voordat je die op hebt. Als ik dan iets moest aanraden om als koffie te kopen zou ik aanraden om een zak 'washed' en een zak 'natural' zodat je die twee met elkaar kan vergelijken. Ik voel me niet geroepen om specifieke aanraders te roepen maar ik ga zelf komende week het filter-proefpakket van giraffecoffee bestellen, daar ben ik wel benieuwd naar. Nou veel plezier hè!
Is gewoon plastic hoor.BarôZZa schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:31:
[...]
De rode keramieken 01 V60 is heel leuk. Wil ook ook nog eens hebben, maar heb teveel dripper spullen.
Ben zelf wel fan van natural processed(ipv washed) boontjes, vaak uit Afrika. Zoete, fruitige smaken. Bij het koffiezaakje hier verkopen ze veel van Giraffe Coffee, maar kan bij jou weer anders zijn.
Ik ga eens kijken op de site van giraffe.
Dank, koffiestation site ligt eruit.Ravhin schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:21:
[...]
Ik heb dezelfde maler in mijn klapkar zittennot good, not terrible
malen voor een pruttelpotje is best wel een klus.
Ontopic: De Kenya thiriku of de Ethiopië Gedeb zijn aanraders als filterkoffie. De eerste zoet en de tweede heel floraal.
Welke filters gebruiken jullie? Wil ongebleekt, die van Hario zelf zijn gebleekt.
Heb vandaag AH huismerk N04 meegepakt.
Dank voor je uitgebreide berichtSebastiaannn schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:14:
[...]
Hee leuk, weer een filter gebruiker in de chat tussen al het espresso-geweld.
Lichtere roasts werken inderdaad het beste voor filter, waar een donkere roast gewoon naar koffie smaakt proef je in de lichtere veel complexere/fruitige smaken terug. Alleen het is soms lastig dat bedrijven dat niet heel duidelijk communiceren hoe donker ze geroosterd hebben, ze kiezen vaak het niveau dat zij het beste vinden passen bij de boon. Zo zie ik wel eens op een website staan dat het een 'filter' of 'expresso' roast heeft, of dat alles medium is, en de één z'n medium is de ander z'n light, of dat het er helemaal niet bij staat.
Dus dat kan een lastige manier zijn om voor aankoop te filteren welke koffie je wil hebben.
Als je net begint is naast bepalen welke koffie je graag drinkt het eerst ook nog best wel tricky om een consistente techniek te gebruiken en het duurt ook eventjes voordat je de variabelen (koffie/water ratio, maalgraad/doorlooptijd, temperatuur) zo in de vingers hebt dat je die kan gebruiken om het kopje koffie naar de boon en naar jouw smaak af te stellen.
Na 2 jaar met m'n trouwe V60 en TImemore handmaler heb ik misschien 18 verschillende koffie's geproefd en weet ik er nog steeds echt precies net niks van, scratching the surface, topje van de ijsberg. Veel van de Ethiopische koffies waren wel lekker! Maar wat ik zou aanraden is om in het begin ook naar het proces te kijken, zoals hierboven ook genoemd is zijn gewassen bonen meer fris, delicaat en helder van smaak, terwijl een 'natural' proces meer gefermenteerde en zoete fruitige smaken toevoegt. En dan heb je ook nog andere processen die het nog bonter weten te maken, de lekkerste die ik ooit heb gemaakt thuis was 'anaerobic' zonder zuurstof gefermenteerd.
Maar voor mij is de helft van het plezier dat ik steeds weer andere koffie drink, dat ik telkens nieuwe landen, branders, processen probeer om er steeds beter achter te komen wat ik lekker vind. In dit tempo gaat het nog wel even duren voordat ik een random zak koffie kan zien en me op basis van het etiket kan voorstellen hoe die smaakt.
Maar het gaat natuurlijk om de reis en ondertussen drink je steeds lekkerdere koffie! Wat voor mij de koffie nog beter maakte was een paar dubbelwandige mokken omdat zo'n grote mok filterkoffie van 250ml lekker lang warm moet blijven want het duurt even voordat je die op hebt. Als ik dan iets moest aanraden om als koffie te kopen zou ik aanraden om een zak 'washed' en een zak 'natural' zodat je die twee met elkaar kan vergelijken. Ik voel me niet geroepen om specifieke aanraders te roepen maar ik ga zelf komende week het filter-proefpakket van giraffecoffee bestellen, daar ben ik wel benieuwd naar. Nou veel plezier hè!
Ik ga rondneuzen op de site van de Branders uit de startpost om te kijken voor goeie decaf filterbonen en bij voorkeur wat ik hier vaker zie voorbij komen Single origin Afrikaanse bonen.
Hier ook een echte filter liefhebberwalterworld schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:16:
[...]
Dank, koffiestation site ligt eruit.
Welke filters gebruiken jullie? Wil ongebleekt, die van Hario zelf zijn gebleekt.
Heb vandaag AH huismerk N04 meegepakt.
Abaca filters by Cafec (rood), T90 of de T92.
Maar ook de 40 stuks Hario
Na wat minder succesvolle pogingen om lekkere koffie op vakantie te drinken wil ik deze combi eens proberen.
De eis is 1x cappuccino in de ochtend en 1x in de middag. Als ik het zo lees geeft de flair wel goeie espresso en is het goed te doen als je maar 1 shot zet.
"bleaching methods such as chlorine chemicals which have detrimental effects on the environment (1) (chlorine bleaching is the second biggest polluter (2) in the paper industry after the actual pulp manufacturing process)"
Wit of bruin maakt mij niet zoveel uit. Bovenstaande site geeft aan
"If you prefer the white coffee filter instead of the brown, make sure to look for filters that are marked with “TCF” on the packaging, which means that the paper has been bleached 100% without chlorine."
Zowel de standaard filters van Hario en de Cafec filters dragen niet dit logo. Op Reddit zegt er iemand dit Hario bleach vs. unbleached paper filters - my test and observations Denk dat ik de ongebleekte versie ga kopen van Hario. Keuzes keuzes...
Zou leuk zijn als James hier een video over maakt.
Sorry daarin ga ik nog voor de smaak en let ik minder op milieu zaken. Maar wie weet komt hier in de toekomst een goed alternatief voor zo wel goed voor mileu als smaak. Voor milieu zijn mogelijk dan herbruikbare filters beter.walterworld schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:06:
Ben op onderzoek naar ongebleekte filter Zo lees ik op deze site (Beanground)
"bleaching methods such as chlorine chemicals which have detrimental effects on the environment (1) (chlorine bleaching is the second biggest polluter (2) in the paper industry after the actual pulp manufacturing process)"
"If you prefer the white coffee filter instead of the brown, make sure to look for filters that are marked with “TCF” on the packaging, which means that the paper has been bleached 100% without chlorine."
Zowel de standaard filters van Hario en de Cafec filters dragen niet dit logo. Op Reddit zegt er iemand dit Hario bleach vs. unbleached paper filters - my test and observations Denk dat ik de ongebleekte versie ga kopen van Hario. Keuzes keuzes...
Ik moet er op letten dat ik niet doordraai op dat soort zaken. Het zelfde met de koffieboon, waar komt het vandaan, krijgt de boer een leefbaar loon, is het biologisch?robbynaish schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:58:
[...]
Sorry daarin ga ik nog voor de smaak en let ik minder op milieu zaken. Maar wie weet komt hier in de toekomst een goed alternatief voor zo wel goed voor mileu als smaak. Voor milieu zijn mogelijk dan herbruikbare filters beter.
Kan nog eens kijken naar herbruikbare filters, wel meer werk dat schoonmaken telkens. Ga dus zoeken naar een gouden middenweg.
Maar in the grand scheme of things tellen dit soort besparingen wel opAnnun schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:39:
Ik koop ook gewoon gebleekte. Ik proefdr het verschil ook hoor. Zelf probeer ik ook wel op het milieu te letten, maar in the grand scheme of things gebruik ik niet zó veel filters op een jaar.
Ik gebruik 1 of 2 filters per dag, er zitten er 100 in een pakje, dus laten we zeggen 5 pakjes filters per jaar. Daar bespaar je echt geen drol mee. Geloof dat je dan ook geen speciaalboontjes moet halen, want dat zal ook minder efficiënt zijn dan in grotere batches branden en vervoeren (al is het mogelijk wel weer beter voor bepaalde boeren).Anoniem: 289532 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:05:
[...]
Maar in the grand scheme of things tellen dit soort besparingen wel op
Maarja, als je echt wil bezuinigen, dan moet je natuurlijk gewoon kleiner wonen oid, maar daar hebben veel mensen geen zin in, dus dan maar het geweten afkopen met bewust koffiefilters kopen
Dat gaat voor vele dingen op ja, maar er zijn nog zoveel zaken waar we ofwel eerst gewoon minder papier kunnen gebruiken, of gebleekt papier enkel voor de looks gedaan wordt. Ik denk dat ik meer bereik door bewuster met auto gebruik en zo om te springen dan door mijn koffie ervaring slechter te maken door 1 ongebleekte in plaats van gebleekte filter per dag te gebuiken.Anoniem: 289532 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:05:
[...]
Maar in the grand scheme of things tellen dit soort besparingen wel op
Een aantal opties die ik voorbij heb zien komen die voldoen aan mijn criteria.
- Baristasite - Guatemala DECAF swiss water
- Hier valt specifiek filter roast te selecteren, ik ga ervan uit dat ze daarmee een lichtere roast bedoelen.
- Gebrandopsmaak - | Filterkoffie | Peru, Brasil, Indonesië of DECAF
- Specifiek voor filter, op de foto zien de bonen er light roasted uit.
- Ray & Jules - AFTERNOON EVE (DECA) ☀️ | Honduras
Ze geven aan zowel filter als espresso, de bonen of de foto bij "meer over deze koffie" lijkt een lichtere roast.
Als het wat betreft smaak beleving en prijs nagenoeg het zelfde is, pak ik liever ongebleekte filters. Het is niet zo dat je nu extra moeite moet doen om milieu vriendelijker bezig te zijn.Annun schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:16:
[...]
Dat gaat voor vele dingen op ja, maar er zijn nog zoveel zaken waar we ofwel eerst gewoon minder papier kunnen gebruiken, of gebleekt papier enkel voor de looks gedaan wordt. Ik denk dat ik meer bereik door bewuster met auto gebruik en zo om te springen dan door mijn koffie ervaring slechter te maken door 1 ongebleekte in plaats van gebleekte filter per dag te gebuiken.
Maar dat is wat ik dus bedoel: voor mij is het qua smaak beleving zeker niet hetzelfde. Ik heb een sterke voorkeur voor de gebleekte. Het verschil is er zeker hoor.walterworld schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:47:
[...]
Als het wat betreft smaak beleving en prijs nagenoeg het zelfde is, pak ik liever ongebleekte filters. Het is niet zo dat je nu extra moeite moet doen om milieu vriendelijker bezig te zijn.
Warmhoudplaatje te klein?Joosie200 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:01:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nieuwe Loveramics eggs zijn een mooi verjaardagscadeau. Het warmhoudplaatje is alleen te klein voor ze allevier tegelijk. Ach ja: dan maar twee per keer. Dan past er nog een paar espresso glaasjes tussen. En oh een normcore distribution tool erbij.
Ik zie veel te grote kopjes
Waarschijnlijk zal ik in de toekomst ook een setje gebleekte filters meepakken om zelf een oordeel te kunnen veilen. We gaan het meemaken.Annun schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:07:
[...]
Maar dat is wat ik dus bedoel: voor mij is het qua smaak beleving zeker niet hetzelfde. Ik heb een sterke voorkeur voor de gebleekte. Het verschil is er zeker hoor.
Met deze heb ik ervaring, inderdaad licht gebrand en prima! Alleen de website is altijd zo waardeloos over welke koffie het nou gaat de tekst.walterworld schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:44:
• Gebrandopsmaak - | Filterkoffie | Peru, Brasil, Indonesië of DECAF
Specifiek voor filter, op de foto zien de bonen er light roasted uit.
[/list]
[ Voor 9% gewijzigd door vinpower op 11-04-2023 16:25 ]
Welk water gebruiken jullie voor jullie espresso half automaat?
Als binnenkort mijn SR You binnenkomt, ga ik natuurlijk niet ongefilterd leidingwater gebruiken.
Wat ik wel wil, is water wat goed is voor mijn machine, maar.. ook vrij makkelijk te krijgen en te gebruiken.
Ik zal em ook niet rechtstreeks op de watergroep aansluiten. dus gebruiken met het reservoir.
Ik heb al gehoord en gelezen dat die Brita's het niet zijn
Third Wave Espresso Profile dan met gedestilleerd water uit de winkel?
Of is er water dat ik uit de winkel kan kopen, redelijk bij prijs is, en wat ik rechtstreeks in mijn SR mag gieten?
Interesting times...
ik gebruik een brita filter en die doet het tot nu toe prima. die zit gewoon tussen de waterleiding en de You in.kazzzdafke schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:07:
Even een vraagje hier voor de liefhebbers:
Als binnenkort mijn SR You binnenkomt, ga ik natuurlijk niet ongefilterd leidingwater gebruiken.
Wat ik wel wil, is water wat goed is voor mijn machine, maar.. ook vrij makkelijk te krijgen en te gebruiken.
Ik zal em ook niet rechtstreeks op de watergroep aansluiten. dus gebruiken met het reservoir.
Of is er water dat ik uit de winkel kan kopen, redelijk bij prijs is, en wat ik rechtstreeks in mijn SR mag gieten?
ben wel benieuwd waarom die het niet zou zijn?
zou er wel meteen een drukregelaar bij kopen, afhankelijk van waar je woont kan de standaard leidingdruk te hoog zijn voor de Sanremo You.
Ik zou me niet zo druk maken om wat goed is voor je machine. Alleen indien voor smaak zou ik overstappen op het zelf maken van goed water. Zelf gebruik ik Lotus of Third Wave in combi met Hornbach water.kazzzdafke schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:07:
Was vorige week bij Kassa.ocn schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:40:
Waterontharder installeren?
Wat zijn waterontharders en wat heb je eraan?
https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/595069
Heb ik nodig door het bezoekKoekstra schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:17:
[...]
Warmhoudplaatje te klein?
Ik zie veel te grote kopjes
Vrienden tot familie geven de voorkeur aan een opgeklopte melk met beetje espresso bij mij. Koffie is wel goed maar te sterk. Ik bood nog aan de V60 setup te gebruiken. Mocht niet want wij komen voor koffie uit de Lelit. Nou prima, dan kun je het krijgen. Americano wezen ze ook af.
Dan houden de opties op. En ik vind het zelf fijner inschenken in een grote kop dus klein first world problem.
Ik sluit em niet aan op de waterleidingDenniz0229 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:20:
[...]
ik gebruik een brita filter en die doet het tot nu toe prima. die zit gewoon tussen de waterleiding en de You in.
ben wel benieuwd waarom die het niet zou zijn?
zou er wel meteen een drukregelaar bij kopen, afhankelijk van waar je woont kan de standaard leidingdruk te hoog zijn voor de Sanremo You.
Interesting times...
Niet enkel kalk is schadelijk, maar teveel mineralen ook. En dat zit in kraantjeswater. Deze hopen op in de leidingen.ocn schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:40:
Waterontharder installeren?
Met mijn Delonghi zat ik daar niet echt mee in, maar met een SR You is dat al iets anders.
Interesting times...
Heb hier serieus over zitten twijfelen maar ik zag dat ik een aparte machine kon kopen en die wilde ik wel eens proberen. Heb dus nu de Saeco Xelsis sm7685/00 thuis staan.Millert schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:03:
@KaiseRRuby Ik zie dat er een Breezy retourkansje staat van de Nivona op Bol. Zo heb ik de mijne ook gekocht. Scheelt een aardige duit.
https://www.bol.com/nl/nl...99/4288780557/?rating=all
wellicht mis ik de impliciete /s hier, maar James heeft hier zeker drie video’s over gemaakt.walterworld schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:06:
Ben op onderzoek naar ongebleekte filter Zo lees ik op deze site (Beanground)
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Voor €200 heb je een omgekeerde osmose unit die voor jou demiwater maakt. Die heb je er na 201 liter water uit. En dan gebruik maken van third wave zakjes idd. Die zijn er ook speciaal voor espressomachines. Voor optimale beleving zou ik dat wel doen, weer een variabele die je koffiesmaak kan beïnvloeden geëlimineerdkazzzdafke schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:07:
Als je het net voor je koffiezetapparaat installeert, zou het kokend water deze bacterien dan niet doden?walterworld schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:48:
[...]
Was vorige week bij Kassa.
Wat zijn waterontharders en wat heb je eraan?
https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/595069
Gebruiken ze ook om regenwater drinkbaar te maken. Let wel op dat je regelmatig de filters e.d. moet wisselen.Ravhin schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:52:
[...]
Voor €200 heb je een omgekeerde osmose unit die voor jou demiwater maakt. Die heb je er na 201 liter water uit. En dan gebruik maken van third wave zakjes idd. Die zijn er ook speciaal voor espressomachines. Voor optimale beleving zou ik dat wel doen, weer een variabele die je koffiesmaak kan beïnvloeden geëlimineerd
Ok thanks.. heb je een voorbeeld van goede unit waar ik naar moet kijken?Ravhin schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:52:
[...]
Voor €200 heb je een omgekeerde osmose unit die voor jou demiwater maakt. Die heb je er na 201 liter water uit. En dan gebruik maken van third wave zakjes idd. Die zijn er ook speciaal voor espressomachines. Voor optimale beleving zou ik dat wel doen, weer een variabele die je koffiesmaak kan beïnvloeden geëlimineerd
Interesting times...
Deze heeft goede reviews op Amazon. In de US of A wordt dit veel gebruikt (daar is water uit de kraan lang niet altijd drinkbaar). Uit deze units komt alleen het water (H2O) en dit kan (moet) je remineraliseren met b.v. Thrid Wave zakjes voor consumptie. De membranen gaan zo'n 12 maanden mee, en kosten zo'n EUR 40 als navulling.kazzzdafke schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:59:
[...]
Ok thanks.. heb je een voorbeeld van goede unit waar ik naar moet kijken?
https://www.delhaize.be/n...er/p/S2005061600191520000
En daar dan Third wave bij doe, heb ik hetzelfde effect.
1 euro voor 5L.. dat valt nog mee denk ik dan.
Interesting times...
Ik bedoel bleached vs unbleached.Ravhin schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:46:
[...]
wellicht mis ik de impliciete /s hier, maar James heeft hier zeker drie video’s over gemaakt.
Meer zoiets maar dan door James.
Iemand tips voor:
1. Fijne koffiebonen
2. Vuistregels voor de maling van de bonen
Gaat om een volautomaat trouwens met keramische maler.
Hier nog even verduidelijking van JH over de mineralen in water en het schadelijk zijn voor je apparaat (net ervoor zegt hij dus dat Brita dus eigenlijk nutteloos iskazzzdafke schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:25:
[...]
Niet enkel kalk is schadelijk, maar teveel mineralen ook. En dat zit in kraantjeswater. Deze hopen op in de leidingen.
Met mijn Delonghi zat ik daar niet echt mee in, maar met een SR You is dat al iets anders.
YouTube: The Best Water for Coffee - An Introduction
Interesting times...
Met een volautomaat zou ik niet zo fijn mogelijk malen, dat vinden ze niet zo leuk. Maar proberen kan geen kwaad. Onze Jura heb ik rond de een na grofste stand staan, dan loopt ie het soepelst door en niet als nectar. James Hoffman heeft hier een filmpje over waarin ie dat ook adviseert.KaiseRRuby schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:35:
Waar ik nog slecht achter kan komen is of er een algemene vuistregel is voor het instellen van je maler voor verschillende bonen. Ik dacht nog een zak van Brandzaak te hebben maar die is op, dus ik moest wat, heb nu zak koffiebonen van de Aldi. Valt me nog helemaal niet tegen. Maar de maling moet daar een stuk fijner merk ik, anders had ik veel prut in de koffie.
Iemand tips voor:
1. Fijne koffiebonen
2. Vuistregels voor de maling van de bonen
Gaat om een volautomaat trouwens met keramische maler.
Hij zegt er letterlijk dat Brita je ongeveer in “ball park” krijgt als je niet al te hard water hebt (en dat hebben we in NL niet). Kortom: Brita is in NL gewoon prima om kalk te voorkomen. Het doet verder weinig anders, waardoor de PH waarde van je kraanwater niet verandert en je dus niet zo bang hoeft te zijn voor corrosie.kazzzdafke schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:48:
[...]
Hier nog even verduidelijking van JH over de mineralen in water en het schadelijk zijn voor je apparaat (net ervoor zegt hij dus dat Brita dus eigenlijk nutteloos is:
YouTube: The Best Water for Coffee - An Introduction
Ja je kunt prima in de rabit hole van third wave water duiken hoor, maar dat is in NL echt niet nodig voor je machine. Je kunt er hooguit de perfecte balans van mineralen mee creëren die je helpen de beste smaak uit je koffie te halen.
Inderdaad ik zou me niet zo druk maken om je machine. Als je die 1 of in de 2 jaar een keer onderhoud is er niets aan de hand.cryptapix schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:18:
[...]
Hij zegt er letterlijk dat Brita je ongeveer in “ball park” krijgt als je niet al te hard water hebt (en dat hebben we in NL niet). Kortom: Brita is in NL gewoon prima om kalk te voorkomen. Het doet verder weinig anders, waardoor de PH waarde van je kraanwater niet verandert en je dus niet zo bang hoeft te zijn voor corrosie.
Ja je kunt prima in de rabit hole van third wave water duiken hoor, maar dat is in NL echt niet nodig voor je machine. Je kunt er hooguit de perfecte balans van mineralen mee creëren die je helpen de beste smaak uit je koffie te halen.
Een Brita kan kan helpen, maar is vooral bedoelt voor mineralen (waar kalk ook onder valt) en schadelijke stoffen naar een drinkbaar niveau te krijgen. Het is niet per se een wateronderharder, daar adverteren ze ook niet mee, maar met een hardheid van 6-7 Dh kan het voldoende zijn.
Ik gebruik alleen Oscar90 bilt zakjes en vervang die eens per 3-4 maanden. Het enige wat dat doet is waterontharden, maar dat is in NL vaak voldoende. Er komt hier echt geen schadelijk water uit je leiding (ga er vanuit dat het wettelijk geregeld is). Verder hoort (ont)kalk(en) er gewoon bij, zo lang je een machine maar niet verwaarloost.
Paar dagen geleden bij een winkel wezen kijken. Collega had me de Quick Mill 820 aangeraden. Mooi apparaat, maar daar past alleen een espressokopje (misschien een lungo-kopje?) onder, en ik geef toch de voorkeur aan een mok. Jammer. Daarnaast is het wat complexer (alles is relatief natuurlijk) om koffie te zetten met dat apparaat, en dat betekent dus dat als er gasten zijn en ik niet thuis ben, de gasten gewoon geen koffie gaan krijgen.
Goed, Jura E4 was de 2e optie daar. Sprak mij wel aan. Afgeschoten door m'n vrouw omdat die alleen in hoogglans te krijgen is.
Lijkt erop dat het een E8 gaat worden dan. Die is namelijk wel in de juiste tint te krijgen. De E6 ook wel, maar als ik ga voor een volautomaat, dan moet ie ook met 1 knopje koffie kunnen zetten. En ik begreep dat je bij de E6 tijdens het zetproces van bijv. cappucino alsnog halverwege een schuifje moet omzetten om te switchen van melk naar koffie (of andersom). Ik moet het alleen nog even voor mezelf verantwoorden. En ja, ik weet dat ie in Duitsland goedkoper is. Heb er wel zin in in ieder geval.
Zekers en in de populaire maat 64MM.taurus0205 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:03:
https://zerno.co
nog weer een heel mooie molen
Ik heb deze in bestelling staan maar levering zal nog wel even duren.
Ik heb eens even gekeken, hier is de waterhardheid 11.76 °D, gelezen op de site van de watermaatschappij.Ypuh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:21:
Je waterbedrijf doet al 90% van de filtering voor je. De overige mineralen en schadelijke stoffen hoef je je dus al niet druk om te maken (download eens het waterraport voor jouw specifieke postcode). Dan resteert vooral nog het kalk naar het gewenste niveau van 3-4 Dh te krijgen.
Dat is niet zacht, ook niet hard. Tussenin. Dus dan is eigenlijk kraanwater, met een brita of "variant-kan" voldoende?
Interesting times...
Als je nou exact dezelfde burr set in de Sculptor 64S monteert, is er dan nog verschil in smaak? Of vooral in materiaalgebruik, quality control en prijs? En dat Sculptor variabele rpm heeft en brushless motor.robbynaish schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:12:
[...]
Zekers en in de populaire maat 64MM.
De burr doet het meest. Alignment zie je ook altijd terug in discussies maar recent zelf getest en dit moet wel echt slecht zijn om “grote” verschillen waar te nemen.ocn schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:42:
[...]
Als je nou exact dezelfde burr set in de Sculptor 64S monteert, is er dan nog verschil in smaak? Of vooral in materiaalgebruik, quality control en prijs? En dat Sculptor variabele rpm heeft en brushless motor.
Veel facturen bepalen de molen output net zoals het koffiezet proces.
Ik heb 2 a 3 maanden drie 98MM molens naast elkaar gehad. 2 identieke (verticaal) maar met verschillende burr carrier waarvan de een beter zou moeten zijn (alignment meting gaf dit ook aan). Met dezelfde burr kon ik geen verschil waarnemen.
De 3de 98MM (horizontaal) die gaf wel met dezelfde burr en RPM een andere smaak output, dus ja een andere molen kan verschil maken of het verschil zit hem in de verticale/horizontale plaatsing van de burrs. Ik denk vooral het laatste.
Maar wat Ravhin aangeeft ook de prebreaker etc. speelt een rol. Workflow is ook belangrijk, retention etc. Goede boon 🫘
SSP LU verticaal
Met de Sculptor en een goede burr zit je goed hoor 👍🏼
12 Dh is redelijk hard voor Nederlandse begrippen. Ter referentie is die bij mij 7.5 Dh en heb hier ook wel Tweakers gelezen onder de 6 Dh. Hoe de schaal zich helemaal verhoudt heb ik geen idee van, maar in Zwitserland of de Eifel las ik wel eens 25 Dh.kazzzdafke schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:36:
[...]
Ik heb eens even gekeken, hier is de waterhardheid 11.76 °D, gelezen op de site van de watermaatschappij.
Dat is niet zacht, ook niet hard. Tussenin. Dus dan is eigenlijk kraanwater, met een brita of "variant-kan" voldoende?
Zou me er dus wel even in verdiepen en waarschijnlijk niet voor een Brita kan kiezen. Die heb ik weggedaan omdat ik het weinig nut vond hebben en voor alleen ontkalken (waar het dus niet specifiek voor bedoelt is) een vrij dure oplossing. Bilt zakjes of zo'n softener als @ocn lijken me geschikter.
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 13-04-2023 21:05 ]
Hi Ha Hopjesvla
Ja hier ook rond de 7.5Ypuh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:01:
[...]
12 Dh is redelijk hard voor Nederlandse begrippen. Ter referentie is die bij mij 7.5 Dh en heb hier ook wel Tweakers gelezen onder de 6 Dh. Hoe de schaal zich helemaal verhoudt heb ik geen idee van, maar in Zwitserland of de Eifel las ik wel eens 25 Dh.
Zou me er dus wel even in verdiepen en waarschijnlijk niet voor een Brita kan kiezen. Die heb ik weggedaan omdat ik het weinig nut vond hebben en voor alleen ontkalken (waar het dus niet specifiek voor bedoelt is) een vrij dure oplossing. Bilt zakjes of zo'n softener als @ocn lijken me geschikter.
:strip_exif()/f/image/cGv0lL4GuONz6LEa7mFvo9gA.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/OiMiYokhszyE6z0JIupWUZDj.png?f=user_large)
Interesting times...
Heb het één keer nagemeten en kwam op dezelfde waardes uit, dus doe de voorzichte aanname dat wat het waterbedrijf rapporteert ook altijd uit de kraan komt.
/f/image/DSM99UQmV7tyYMUy0hTOT76C.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 13-04-2023 21:56 ]
wat is eigenlijk het verschil met kleine burrs als de 64mm en grotere als de 83mm, los van het diameter verschil uiteraard. De duurdere machines gebruiken vooral de grotere burrs, why?robbynaish schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:12:
[...]
Zekers en in de populaire maat 64MM.
bij Z1 zijn ook bezig burrs te maken zonder schroeven erin, zogenaamde blind burrs, die vragen dan wel weer meer kracht van je machine omdat er meer oppervlak is dat in aanraking is met je bonen.Ravhin schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:02:
vergeet de prebreaker niet @ocn die gaat vast een wereld van verschil opleveren![]()
/s
Ik denk dat jullie goede argumenten hebben waarom nederlands water bruikbaar is voor onze espressomachines. Wij hebben zo'n beetje het beste water ter wereld wat uit de kraan komt. Als je niet een die-hard espresso- en filter connaisseur bent is ons water prima te doen (mits op of onder de DH 5,5).kazzzdafke schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:07:
Vraag van @kazzzdafke was of er - naast kraantjeswater - ook andere opties zijn. Tot nu toe is er een optie gedaan voor een RO en flessen demiwater bij de Hornbach.
je zegt dat een machine die horizontaal ligt betere resultaat geeft dat eentje die verticaal staat? Met de sculptore bedoel je de Timemore die nu op KS staat? Heb je nog een voorkeur voor de 64mm of de 78mm? Zo ja welke en waarom?robbynaish schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:41:
[...]
De burr doet het meest. Alignment zie je ook altijd terug in discussies maar recent zelf getest en dit moet wel echt slecht zijn om “grote” verschillen waar te nemen.
Veel facturen bepalen de molen output net zoals het koffiezet proces.
Ik heb 2 a 3 maanden drie 98MM molens naast elkaar gehad. 2 identieke (verticaal) maar met verschillende burr carrier waarvan de een beter zou moeten zijn (alignment meting gaf dit ook aan). Met dezelfde burr kon ik geen verschil waarnemen.
De 3de 98MM (horizontaal) die gaf wel met dezelfde burr en RPM een andere smaak output, dus ja een andere molen kan verschil maken of het verschil zit hem in de verticale/horizontale plaatsing van de burrs. Ik denk vooral het laatste.
Maar wat Ravhin aangeeft ook de prebreaker etc. speelt een rol. Workflow is ook belangrijk, retention etc. Goede boon 🫘
SSP LU verticaal![]()
Met de Sculptor en een goede burr zit je goed hoor 👍🏼
Dus jij bent van mening dat een filter tussen je water en je espressomachine niet nodig is?Ravhin schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:23:
[...]
Ik denk dat jullie goede argumenten hebben waarom nederlands water bruikbaar is voor onze espressomachines. Wij hebben zo'n beetje het beste water ter wereld wat uit de kraan komt. Als je niet een die-hard espresso- en filter connaisseur bent is ons water prima te doen (mits op of onder de DH 5,5).
Een van de argumenten is temperatuur. Grotere burrs hebben meer metaaloppervlak en kunnen meer warmte absorberen. Het toerental van je motor kan wat naar beneden want grotere diameter is grotere snelheid aan de buitenkant van je burrset. Uiteindelijk gaat het om twee dingen: Temperatuurbelasting op de bonen en het maalprofiel (particle size distribution). Het eerste wordt vooral door de kracht van de motor en de grootte van de maalschijven bepaald. Het tweede door bouw van de maler en precisie van de burrset.taurus0205 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:21:
[...]
wat is eigenlijk het verschil met kleine burrs als de 64mm en grotere als de 83mm, los van het diameter verschil uiteraard. De duurdere machines gebruiken vooral de grotere burrs, why?
In het kader van smaak: nee. In de gebieden van Nederland waar ik ben geweest (FL, OV, NH) was kraanwater prima geschikt om koffie mee te zetten zonder gekke bijsmaken. In het kader van kalk: ik gebruik een ontharder. Ik haal alleen de metaalionen er uit (deze bepalen de oplosbaarheid van de zouten) en vervang deze voor natrium d.m.v. een softener. Qua smaak scheelt dat niet veel; de metaalionen die ik vervang hebben uiteraard een (subtiel) effect op de smaak.taurus0205 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:27:
[...]
Dus jij bent van mening dat een filter tussen je water en je espressomachine niet nodig is?
Nee juist verticaal maar dat zal mogelijk ook niet opgaan met elke burr en dan ook nog je eigen voorkeur in burr type, shot style, boon etc.taurus0205 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:25:
[...]
je zegt dat een machine die horizontaal ligt betere resultaat geeft dat eentje die verticaal staat? Met de sculptore bedoel je de Timemore die nu op KS staat? Heb je nog een voorkeur voor de 64mm of de 78mm? Zo ja welke en waarom?
De EK (verticaal) met SSP LU vond ik beter dan de SSP LU in de P100 (horizontaal).
Maar is allemaal persoonlijk.
Die afkortingen zeggen mij helaas niet zoveel (EK en LU). Laatste tijd zie ik steeds meer molen die horizontaal zijn, heb geen van hen kunnen testen zoals jullie, maar het ziet er wel fraai uit en het oog wil ook wat ;-)robbynaish schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:55:
[...]
Nee juist verticaal maar dat zal mogelijk ook niet opgaan met elke burr en dan ook nog je eigen voorkeur in burr type, shot style, boon etc.
De EK (verticaal) met SSP LU vond ik beter dan de SSP LU in de P100 (horizontaal).
Maar is allemaal persoonlijk.
De EK staat voor de Mahlkonig EK43taurus0205 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:01:
[...]
Die afkortingen zeggen mij helaas niet zoveel (EK en LU). Laatste tijd zie ik steeds meer molen die horizontaal zijn, heb geen van hen kunnen testen zoals jullie, maar het ziet er wel fraai uit en het oog wil ook wat ;-)
LU voor Low Uniformity
En waarmee ontkalk je je Silvia? Ik maak gebruik van de Brita kan, nadat de boiler toch wel erg veel kalk liet zien. Ik ben altijd wat huiverig voor ontkalken; losschietende stukjes kalk die ergens in het systeem gaan ophopen en daar voor problemen gaan zorgen.Hopjesvla79 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:19:
ik zit hier idd op gemiddeld 6°D. Mijn Silvia krijgt al 20 jaar ongefilterd kraanwater rechtstreeks in de tank. +- 1x/jaar gooi ik er wat ontkalker in en dat is het dan wel..
een fles ontkalker die ik volgens mij de laatste keer bij de Kaldi gekocht heb. 1:4 verdunnen. Volgens mij gewoon citroenzuur . Voor mij werkt het ieg. Nu is de Silvia natuurlijk wel zeer eenvoudig gebouwd, maar het enige wat in die 20 jaar stuk is gegaan is de solenoid, maar dat is gewoon slijtage imho en heeft niets met kalk/onderhoud te maken. Er zal vast inmiddels in de boiler het een en ander aan gruis/ketelsteen zitten wat je niet meteen weg krijgt, maar tot op heden heb ik er geen last van.headout schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:33:
[...]
En waarmee ontkalk je je Silvia? Ik maak gebruik van de Brita kan, nadat de boiler toch wel erg veel kalk liet zien. Ik ben altijd wat huiverig voor ontkalken; losschietende stukjes kalk die ergens in het systeem gaan ophopen en daar voor problemen gaan zorgen.
Hi Ha Hopjesvla
Volgens mijn druppeltest brengt de brita de hardheid van mijn water terug tot bijna 0 (vanaf 7.4). Heb jij andere ervaringen?Ypuh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:21:
[…]
Een Brita kan kan helpen, maar is vooral bedoelt voor mineralen (waar kalk ook onder valt) en schadelijke stoffen naar een drinkbaar niveau te krijgen. Het is niet per se een wateronderharder, daar adverteren ze ook niet mee, maar met een hardheid van 6-7 Dh kan het voldoende zijn.
[…]
Brita kost 5e per filter per maand (origineel, namaak nog goedkoper). Bilt kost 15-20e, dus dat is toch net zo duur als je daar 3-4 maanden mee doet?Ypuh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:01:
[...]
Probleem is meer dat je een dual boiler waarschijnlijk niet jaarlijks wil ontkalken. Is best veel werk. Nog los van het risico dat kalkdeeltjes losschieten en de boel verstoppen (of erger).Hopjesvla79 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:19:
ik zit hier idd op gemiddeld 6°D. Mijn Silvia krijgt al 20 jaar ongefilterd kraanwater rechtstreeks in de tank. +- 1x/jaar gooi ik er wat ontkalker in en dat is het dan wel..
Nu hebben wij een jura e6 en mijn moeder heeft 2 koppen water in het deel gedaan waar je eigenlijk de gemalen koffie/reinigingstablet in doet in plaats van het waterreservoir....
Het water heb ik terug gevonden in de uitlekbak.
Vraag: gaat dit problemen geven tav de werking van het apparaat?
Apparaat is nog niet weer gebruikt.
Ik heb nu een E8 en maal op de 1 na fijnste stand. Maar zal morgen eens wat grover malen na dat filmpje van Hoffman bekeken te hebben.D. Ninjai schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:17:
[...]
Met een volautomaat zou ik niet zo fijn mogelijk malen, dat vinden ze niet zo leuk. Maar proberen kan geen kwaad. Onze Jura heb ik rond de een na grofste stand staan, dan loopt ie het soepelst door en niet als nectar. James Hoffman heeft hier een filmpje over waarin ie dat ook adviseert.
Heeft iemand trouwens settings voor een espresso voor een Jura E8 volgens de Hoffman methode?
Scheelt mij weer werk met wegen van de maling etc.
Stop chasing the dream, you're already living it
Mooi apparaat en een redelijke prijs maar na het nodige leeswerk kwam ik toch wel erg veel verhalen tegen over apparaten die snel stuk gaan en meerdere keren opgestuurd zijn voor reparatie. Dat schrikte mij af, maar ondertussen had ik wel besloten dat ik een volautomaat wilde hebben. Half automaat met molen is ongetwijfeld veel beter maar ik ken mezelf, dat doe ik een maandje en dan staat het er. Ik moet soms op de meest idiote en wisselende tijden opstaan (04:00h in de ochtend is geen uitzondering) en dan moet ik gewoon een lekkere bak koffie kunnen zetten zonder gedoe. Na het nodige leeswerk en vergelijkingen ben ik gegaan voor een Siemens EQ6 plus S100. Vrij veel goede recensies gelezen waarbij ik naast (uiteraard) klachten ook verhalen tegen kwam van mensen die hem al jaren gebruiken zonder grote problemen. Dat en het feit dat vrijwel elk onderdeeltje los te koop is mocht er iets stuk gaan wekt mijn vertrouwen. En dat hij relatief stil is is gezien mijn soms zeer vroege escapades ook wel erg fijn voor mijn buren in mijn gehorige appartement. Wat me wel opvalt in de eq6 lijn van Siemens is het enorme prijsverschil tussen de modellen met minimale verschillen. Ik heb voor mijn S100 €588,- betaald maar het kan al snel oplopen naar het dubbele voor wat metalen details en via software wat meer koffievarianten. Soms zelfs dat niet eens en is alleen maar de kleur iets anders zoals bij deze voor €919,- Het geeft me in ieder geval wel het gevoel dat ik voor de prijs die ik betaald heb een goede deal heb aangezien ze dus de vrijwel zelfde machine durven aan te bieden voor veel meer.
Nu heb ik een aantal dagen de Siemens in huis en ik moet zeggen dat ik enthousiast ben. Ik heb wel de maalstand op de één na fijnste stand gezet (stond in het midden) wat de zuurgraad van de bonen die ik even snel in de supermarkt had gekocht naar beneden bracht. Het resultaat is vele malen lekkerder dan de Dolce Gusto Cappucino of Senseo koffie. Ook verslaat hij met gemak de ronduit smerige koffie en cappuccino die uit de volautomaten van mijn werk komen. Zijn er toevallig NS collega's van mij die op dit forum zitten? Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat nou de oorzaak is dat er uit onze machines niet iets fatsoenlijks komt. Ik bedoel, vers gemalen bonen, verse melk en een professionele volautomaat, daar moet toch iets beters uit kunnen komen dan wat we krijgen?

Ik ben dus zeer tevreden met mijn EQ6 S100 maar ben ook erg benieuwd naar wat er meer mogelijk is met kwalitatief betere en versere bonen . Overal lees ik dat vers een enorm verschil maakt. Ik heb dus nu een zakje koffie bij Brandzaak besteld die ik vermoedelijk maandag binnen krijg, Ik heb gekozen voor de Costa Rica Coope Tarrazu omdat word aangegeven dat deze boon geschikt is voor alle koffiestijlen die ik wil testen op mijn machine. Daarnaast zou de zuurgraad laag zijn wat beter past bij een volautomaat die misschien net iets te grof maalt en ik ben niet zo'n fan van zuur in mijn koffie. Misschien dat dat mijn onontwikkelde smaak is
Misschien hebben jullie nog tips voor koffie die ik echt moet proberen. In ieder geval zoek ik iets wat ik veilig aan vrienden kan schenken, een allemansvriend, die geschikt is zowel voor espresso als latte macchiato en alles er tussenin maar die de ongeoefende gast wel positief verrast door de lekkere smaak. Daarnaast wil ik ook zelf andere en wat gewaagdere smaken gaan ontdekken. Tips zijn welkom:)
AMD Ryzen 9 5950X | MSI RTX 3080 Gaming X Trio 10G | 64GB G.Skill Trident Z RGB DDR4 @3600CL16 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 860 Evo 1TB | MSI MEG X570 Unify | Fractal ION+ 860W Platinum | be quiet! Pure Base 500DX | be quiet! Dark Rock Pro 4
Gister proefpakketje bij Brandzaak besteld die ik straks krijg bezorgd, dus de komende tijd lekker proeven en kijken welke smaak mij past. (onder het mom van "een goede machine verdient goede bonen") Smaak blijft persoonlijk, dus wat ik lekker vind hoeft mijn visite niet per se heel lekker te vinden, maar ze doen het er maar mee, haha...
Ik moet ook regelmatig rond 04:30 - 05:00 uur opstaan, dus voor mij was gemak zonder veel gedoe vroeg in de ochtend ook wel een criterium.
Maalgraad heb ik bij die van mij nu op 1 stand fijner dan het midden staan, maar is geen Siemens. Dus hoe dat je dat kan vergelijken tussen merken, geen idee. Mijn machine geeft wel aan per soort koffie of standje intens of mild aangeraden word.
[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 04-11-2024 16:04 ]
AMD Ryzen 9 5950X | MSI RTX 3080 Gaming X Trio 10G | 64GB G.Skill Trident Z RGB DDR4 @3600CL16 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 860 Evo 1TB | MSI MEG X570 Unify | Fractal ION+ 860W Platinum | be quiet! Pure Base 500DX | be quiet! Dark Rock Pro 4
De extra features zijn een grappige gimmick, maar niet de hoofdreden voor deze keuze. Ook redelijk fool-proof omdat je de maler ook kan bijstellen als deze niet draait. Proefpakket zojuist binnen gekregen, zal over een +- een weekje de eerste van opengaan. Kunnen de bonen nog even bijkomen van het branden....
Even serieus, dat is een prachtige machine en ik heb ook veel goeds gelezen over Jura in mijn eigen onderzoek naar een volautomaat. Ik zelf had me een budget gegeven van zo'n €800,- en toen bleek dat de veel goedkopere S100 van de Siemens EQ6 reeks eigenlijk alles kon wat ik zocht ben ik daar op uit gekomen. Veel plezier en ik zal dit forum in de gaten houden mocht je wat ervaringen mbt het proefpakket plaatsen.
Brandzaak, Simon Levelt... veel zaken hebben dit in het assortiment. Ga niet voor de donkerste branding want dan kan je het net zo goed bij de Jumbo kopen
Heb hier ook een Siemens volautomaat gehad voordat ik een Jura E8 heb gekocht.
Het maakt echt een groot verschil of je supermarkt koffiebonen erin doet of vers gebrande koffiebonen.
De prijs maakt ook uit, het kost ook meer.
Ik drink nu al een tijd vers gebrande koffiebonen van Fascino.
Costa Rica Tarrazu is een lekkere koffie.
Recent heb ik bij Brandzaak Onyx en Latin blend gehad.
Ook lekkere koffie.
Onyx is wel vrij sterk.
Van Fascino is dus Costa Rica lekker maar ook Emporio is prima voor cappuccino’s.
We drinken voornamelijk lungo’s en cappuccino’s/flat white.
Je zou bij Fascino ook een Espresso proefpakket kunnen proberen.
De sterkte daarvan is oplopend van mild naar sterker.
Als je van verrassingen houdt is Overstock koffie interessant.
Paar euro per kilo goedkoper maar voor de rest ook vers gebrand.
Je weet dan alleen niet wat je krijgt het is echter altijd prima.
Zo kun je eens wat anders proeven.
Ik bestel meestal 3 kilo.
Eentje eigen keuze bv Emporio de andere twee Overstock.
Heb daarvan nu Costa Rica Tarrazu en Italiano.
Die ken ik al van eerdere bestellingen.
@HoppyF
Ik heb nu dus de Costa Rica Tarrazu van Brandzaak in bestelling staan ik krijg alleen maar hogere verwachtingen na jouw verhaal
Misschien is zo'n proefpakket toch iets wat ik moet gaan proberen. Zo'n Overstock zak is ook wel een heel leuk idee, haalt in ieder geval de keuzestress weg en een verrassing is ook leuk. Ja, ga ik zeker doen. Bedankt voor je suggesties.
Dat probleem heb je toch niet bij een proefpakket? .. uit die zakken van brandzaak haal ik ongeveer 20-35 koppen. Afhankelijk van de keuze dubbele espresso/normale koffie etc. Maar dat vind ik relatief snel. + De zakken van brandzaak hebben zo'n drukstrip.FullThrottle schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:26:
Ik heb dat proefpakket van brandzaak ook overwogen maar voor mij is het lastig om in te schatten hoe snel ik door de zakken bonen ga en ik was bang dat voordat ik bij de laatste zakken aan kom het allerbeste er alweer vanaf is, en dat is nou net wat ik wil ontdekken binnen de mogelijkheden van mijn volautomaat. Voor welke machine heb jij overigens gekozen <knip>? Ik ben wel heel benieuwd naar je ervaringen wanneer je je proefpakket gaat uitproberen, veel ontdekplezier.
En ik geloof ik niet dat ik zo'n purist ben dat ik bij kopje 30 denk... Nou het beste is er wel af.
Honduras en Brazilië van brandzaak zijn nu onze favorieten.
[ Voor 1% gewijzigd door Ardana op 04-11-2024 16:05 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
25,25€FullThrottle schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:33:
@True Ik heb van die klemmen die werken als wasknijper besteld. Zien er ook nog leuk uit.

30 stuks 2€ de koffiebonen staan bij mij toch in de bijkeuken en niet in het zicht.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Échte connoisseurs??. Ik lees veel mee, maar neem veel met een korrel zout.FullThrottle schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:21:
Misschien dat ik me ook een beetje gek laat maken door de echte connoisseurs die beweren dat zodra er lucht bij komt de bonen snel achteruit gaan.
ik had laatste onvervalste plofkip gemaakt en zolang je de mensen verteld dat het een lekker scharrelkip is, die ik bij de boer vandaan had. Proeven ze toch ineens wel het verschil. Het is maar net de beleving die je zelf wil geloven.
Maar eerlijkheidshalve heb ik geen recht van spreken daar ik geen €€€€ apparaat heb of zelf mijn bonen maal voor piston machine. Dus wellicht/waarschijnlijk bagatelliseer ik het voor mezelf.
Ga eens naar een goed barista café en bestel koffie gemaakt met verschillende bonen, en kom dan nog eens terug en deel je ervaringen in dit topicMillie-ano schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:50:
[...]
Échte connoisseurs??. Ik lees veel mee, maar neem veel met een korrel zout.
ik had laatste onvervalste plofkip gemaakt en zolang je de mensen verteld dat het een lekker scharrelkip is, die ik bij de boer vandaan had. Proeven ze toch ineens wel het verschil. Het is maar net de beleving die je zelf wil geloven.
Maar eerlijkheidshalve heb ik geen recht van spreken daar ik geen €€€€ apparaat heb of zelf mijn bonen maal voor piston machine. Dus wellicht/waarschijnlijk bagatelliseer ik het voor mezelf.
Hier gisteren ook even naar Duitsland getuft (2 uur heen en 2 uur terug) voor een Jura E8, na weken dit topic doorstruinen. Zakje Perla van de Appie is er al bijna door na een avond vol testen en vandaag hok vol met mensen. Proefpakketje 6 soorten van Brandzaak net binnen en komende weken maar eens meer testen met de verschillende bonen, maalgraad en sterktes etc. Mijn Nespresso Lattisima DeLonghi mag even de kast in. Ding heeft get trouwens 11 jaar vol gehouden !
Loop trouwens vandaag wel je etteren met de WiFi Connect van de E8. Heeft vrij lang geduurd voordat ik erachter kwam dat die alleen 2.4Ghz op kanalen 1-11 ondersteund, en mijn Deco M4 mesh setje lekker op kanaal 12 stond. Maar nu nog lijkt hij na elke keer uit/aan niet automatisch te verbinden met het netwerk.... Ook moet ik steeds "verbinden" met de telefoon daarnaast. Kom er vast wel uit, maar meld dit even voor en eventuele snelle oplossing van een lezer
Sinterklaas wil bier !
Gefeliciteerd met deze aanschaf!ParaWM schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:54:
Hah, vandaag lijkt wel een goede dag voor mensen met een nieuwe volautomaat en een (proef) pakket/zakje van de Brandzaak
Hier gisteren ook even naar Duitsland getuft (2 uur heen en 2 uur terug) voor een Jura E8, na weken dit topic doorstruinen. Zakje Perla van de Appie is er al bijna door na een avond vol testen en vandaag hok vol met mensen. Proefpakketje 6 soorten van Brandzaak net binnen en komende weken maar eens meer testen met de verschillende bonen, maalgraad en sterktes etc. Mijn Nespresso Lattisima DeLonghi mag even de kast in. Ding heeft get trouwens 11 jaar vol gehouden !
Loop trouwens vandaag wel je etteren met de WiFi Connect van de E8. Heeft vrij lang geduurd voordat ik erachter kwam dat die alleen 2.4Ghz op kanalen 1-11 ondersteund, en mijn Deco M4 mesh setje lekker op kanaal 12 stond. Maar nu nog lijkt hij na elke keer uit/aan niet automatisch te verbinden met het netwerk.... Ook moet ik steeds "verbinden" met de telefoon daarnaast. Kom er vast wel uit, maar meld dit even voor en eventuele snelle oplossing van een lezer
(wat heb je voor de E8 betaald als ik vragen mag? Welke kleur?)
Perla van AH is best te drinken ook wel eens gehad hier.
Zijn ook meerdere soorten van.
Maalgraad staat op bij E8 aan de fijne kant. Dus gezien vanaf het midden een stukje naar links.
Te fijn malen is ook niet goed.
Voor de rest laat ik de maler zo staan.
Heb hier ook de WiFi dongle maar werkt prima.
Nooit problemen gehad met de verbinding.
Heb hier ook een dual band mesh netwerk.
(KPN box 12 plus zwarte WiFi versterker)
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1