Leuk dan misschien volgend jaar ook maar eens die kant op.Ypuh schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:10:
[...]
Wel geinig een keer geweest te zijn. Het was wel druk (zaterdag), maar gezien het uitverkocht was kon je dat verwachten. Het was nog niet vervelend druk.
Het is een combinatie van zakelijk/netwerken en consumenten. Je kon ook wel merken dat merken als Sanremo of Victoria Arduino en de importeurs nog onwennig zijn als het op thuisbarista's aankomt. Ze zijn niet gewend om direct contact te hebben met die groep en de machines zijn ook nog relatief nieuw in hun assortiment. Als je de consumentenmachines een keer naast de flagship 3-groepen ziet valt ook pas op hoe uitgekleed die 1-groep machines zijn (maar wel snel dichterbij komen).
Desondanks meer kunnen zien/geprobeerd dan vooraf gedacht. Er werd volgens mij niet echt iets verkocht, maar bij interessante machines wel een praatje kunnen maken en dan mocht je er wel even mee spelen. 3 uren en 6 espresso's later hadden we het meeste wel gezien.
Ik heb sinds 2 maanden een Melitta Barista T Smart F83/1-101, maar ik vind het lekbakje snel vol gaan. Meerdere mensen last van?
Ja valt best mee. De EG1 neemt meer ruimte in!cryptapix schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:37:
@robbynaish dat is een leuk malertje om over te hebbenHij lijkt zo op de foto nog best klein en hanteerbaar
Qua prijs vind ik het zelfs uniek, zeker voor Jura!Teus.espresso schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:21:
Later deze maand komt Jura met een nieuw model.
...
Als accessoire komt er ook een stand alone molen.
Prijs in de rest van Europa is op dit moment €349.
Ik ben blij dat ze hem pas later naar NL halen want niemand gelooft dit op 1 april.
Gelukkig kunnen jullie zelf zoeken; Jura Ono en Jura Pag
Op zich niet zo gek. Zit er serieus aan te denken (lijkt me sterk dat dit een 1 april grap is)
We gebruiken al jaren Jura machines, maar eigenlijk alleen voor een simpele, automatische, redelijke goede bak espresso/koffie. Al die fratsen erbij hoeft voor ons niet.
Dan lijkt me dit een uitkomst.
Oh, maar wacht ff, nog steeds geen standaard uitneembare zetgroep zo te zien.
En het residubakje kent slechts ruimte voor maar 6 kopjes... Ook jammer.
[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 03-04-2023 22:57 ]
Mijn punt ging niet over alle Jura's. Ik snap dat er mensen zijn een volautomaat willen hebben. En dat sommige mensen misschien zelfs wat melkdrankjes ermee willen maken. En dan zit je rond de 1000 euro voor een Jira machine. Dat begrijp ik volkomen.Basfr schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:28:
[...]
Beetje kort door de bocht denk ik, en het komt enigszins snobistisch over (no offence). Zoals je het neerzet zou iedereen die geen halfautomaat wil maar een machine van < €300 moeten kopen, want de koffie uit een automaat is 'toch niet te zuipen'.
Een jura biedt naar mijn mening genoeg om het gat tussen een halfautomaat en een budget volautomaat te vullen.
Niet iedereen heeft behoefte aan een nieuwe hobby, bezig zijn met bonen wegen, shots timen en betere onderdelen voor een apparaat zoeken om marginaal betere koffie te krijgen.
Ik ben begonnen met een machientje van €300, dat was inderdaad zeer matig. Toen ik op zoek was naar betere koffie ben ik beland bij een gaggia classic, maar ik merkte meer en meer dat dit het voor mij niet was. Ja, de koffie was met vlagen bijzonder goed. Maar de tijd die het kostte om de koffie op niveau te houden was het voor mij (en voornamelijk mijn vriendin) niet waard.
Zodoende dus een jura gekocht (ok, geen machine van 2K+), maar het was een flinke stap vooruit t.o.v. van een goedkope volautomaat: duidelijk betere koffie en een mooiere, degelijkere en stillere machine.
Zoals @Teus.espresso ook zegt: gemak is voor veel mensen ook wat waard.
Ik lees nog steeds met plezier mee in dit forum ondanks dat ik geen 'echte' koffiemachine heb, maar met vlagen stoor ik me aan de snobistische toon als het gaat om dure machines en dure bonen. [/rant]
Just my 2 cents.
Mijn vraag ging over de modellen erboven. Die tot ruim 3 keer zoveel kosten en waar ik helemaal van in de war raak als ik de omschrijvingen lees.
Bijvoorbeeld de J8:
De Sweet Foam-functie aromatiseert het melkschuim met elke siroop in de gewenste smaakrichting, zoetheid en intensiteit. Zo lukt zelfs een Sweet Latte met één druk op de knop. De molen P.A.G.2+ met een actieve maalgraadbewaking en de zetgroep van de achtste generatie met 3D-bereidingsproces zorgen te allen tijde voor een optimaal resultaat en een maximale smaak.
Voor een nog comfortabelere bediening herkent het Coffee Eye de plaatsing van het kopje en past het de selectie op het display automatisch aan de beschikbare specialiteiten aan.
Sweet foam? 3D-bereidingsproces? Coffee eye? Why?
De molen P.A.G.2+ is een klasse op zich. Dat blijkt alleen al uit het Sound Design dat is ontleend aan de Formule 1.

Of de GIGA 10:
Met het nieuwe panoramische scherm van de GIGA 10 verliest u nooit het overzicht.
...
De beide bonenreservoirs in het turbinedesign doen denken aan de krachtige motor van een sportwagen en laten daarmee luxe en topprestatie zien.

De koffie smaakt toch gewoon hetzelfde als die van de goedkoopste Jura? Tenzij je de cartridge vult met siroop voor sweet foam. Bouwkwaliteit nog steeds plastic, dus niet echt luxe. Dat ding kost 3300 euro.
Waarom zou je zo'n apparaat kopen ipv het goedkopere model? Bij de luxe pistons is het ook gekkenwerk, maar daar zie je het er tenminste nog meteen aan af én heb je café-kwaliteit.
Ik ben overigens juist helemaal niet van de dure machines. Ik ben dol gelukkig met m'n Cafelat Robot van een paar honderd euro
@BarôZZa Je hebt groot gelijk hoor, wat betreft die marketing BS die grote (dure) fabrikanten uitkramen.
Het lijkt wel, hoe wolliger de taal, des te meer men (= de consument) 'denkt' dit moet toch wel een heel cool product zijn.
En... als het duur is, dan moet het wel goed zijn. Toch?

Het lijkt wel, hoe wolliger de taal, des te meer men (= de consument) 'denkt' dit moet toch wel een heel cool product zijn.
En... als het duur is, dan moet het wel goed zijn. Toch?

Als koffie kwaliteit in het kopje het enige criterium is, heb je een punt. Keramische maalschijven en een 3D- bereiding voegen wel wat toe aan de smaak maar het maakt de duurdere Jura's niet zoveel beter dat de hogere prijs uit te leggen valt.
Datzelfde geldt ook voor jouw Robot versus een La Marzocco (ter voorbeeld, vul hier iedere high end machine in). De kwaliteit van de koffie is niet zoveel beter als dat het prijsverschil kan verklaren.
Waarom kiezen mensen dan toch voor een duurdere machine terwijl de return on investment op enkel de koffie kwaliteit klein is? Om andere redenen dus. Niet alleen de kwaliteit van het kopje koffie maar extra gemak of extra mogelijkheden. En die extra eisen kunnen strikt persoonlijk en dus voor andere mensen niet te volgen zijn.
Dat principe gaat echter voor ongeveer alles op in het leven. Waarom een EG1 in plaats van een Anfim Casa? Waarom een Samsung in plaats van een Samsung A52? De een vind vind een PS4 goed genoeg de ander moet een PS5.
Het marketing gewauwel van Jura is inderdaad regelmatig tenenkrommend.
Datzelfde geldt ook voor jouw Robot versus een La Marzocco (ter voorbeeld, vul hier iedere high end machine in). De kwaliteit van de koffie is niet zoveel beter als dat het prijsverschil kan verklaren.
Waarom kiezen mensen dan toch voor een duurdere machine terwijl de return on investment op enkel de koffie kwaliteit klein is? Om andere redenen dus. Niet alleen de kwaliteit van het kopje koffie maar extra gemak of extra mogelijkheden. En die extra eisen kunnen strikt persoonlijk en dus voor andere mensen niet te volgen zijn.
Dat principe gaat echter voor ongeveer alles op in het leven. Waarom een EG1 in plaats van een Anfim Casa? Waarom een Samsung in plaats van een Samsung A52? De een vind vind een PS4 goed genoeg de ander moet een PS5.
@BarôZZa Die beschrijvingen slaan natuurlijk nergens op, maar om nu te beweren dat er geen verschil qua smaak is tussen de goedkoopste Jura en deze ‘luxe’ en dure machines… dat betwijfel ik. Maar of dat verschil het verschil in prijs rechtvaardigt… dat is een individuele afweging.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Het grootste probleem (nou ja first world problem) van de meeste van dit type melkopschuimers is dat het apparaat en de kan aan elkaar vastzitten. Dat is vaak wat lastiger schoon te maken (voor de luie mens) aangezien je het verwarmingselement niet kan onderdompelen in water. Dat is ook zo voor de Bialetti Milk Frother's, Melitta Cremio's, en anderen.taurus0205 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:25:
Die melkschuimer: https://www.kickstarter.c...subminimal/nanofoamer-pro is wel leuk. We drinken nu pou over koffie, maar mijn vrouw mist de melk
Melkopschuimers waar de kan los kan (
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ben er vandaag langsgegaan.. en de ECM en Bianca blijven over.RigolleM schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:05:
[...]
Fixpresso heeft ECM, Lelit en Profitec. Is enkel op afspraak en hij kan dan de machines klaarzetten die jij wenst te bekijken. Ik ging voor een Profitec 600/700 Pro en ik ben met een Lelit Bianca V2 naar huis gegaan
Hij wist me wel iets interessant te vertellen over de Bianca: die group head zou niet volledig uit messing zijn, maar intern uit RVS. Deze zal dus na een tijd vervangen moeten worden door corrosie. Iemand hier al ervaring mee?
Ik ben er nog niet uit, de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid van een ECM zijn gekend.
Echter is deze niet in het zwart te verkrijgen, en heb je elektronisch met de Bianca iets meer controle voor telkens hetzelfde shot te bekomen. En de prijs, maar die ligt voor de zwarte Bianca dan weer meer in lijn van de ECM sync.
Nog wat piekeren
Interesting times...
+ Gemak : Minder schoonmaak werk (alleen tabletje ingooien en filter vervangen) en lekbakje schoonmaken eens per twee weken. Geen losse groepen die afgespoelt moeten wordenBarôZZa schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:41:
Kan iemand mij de aantrekkingskracht van een dure Jura machine uitleggen?
In een kantooromgeving snap ik het, als je zo efficiënt mogelijk zoveel mogelijk bakjes redelijk drinkbare koffie moet serveren.
Een goedkope Jura machine kan ik ook nog begrijpen, alhoewel ik me afvraag of het werkelijk werk bespaart tov handmatig voor de paar bakjes die je zet. Ik knal liever de portafilter leeg in een knockbox dan dat ik elke dag dat prutlaadje en lekbakje moet legen en terugwiebelen zodat de sensoren ophouden met zeuren.
Maar waarom zou je 2K+ besteden aan een machine waar nooit echt lekkere koffie uit komt en die ook niet echt mooi zijn? Vrij plastic fantastic zover ik heb gezien. Enige dat ik me voor kan stellen is de belofte dat je alle soorten koffie automatisch zou kunnen maken.
+ Snelheid : Ik werk thuis en zit vaak van back-to-back in metings, ff snel een bak maken is dan erg fijn!
+ Handig met verjaardagen : Mensen kunnen zelf een bak zetten en je zit niet met een koffiemaler te prutsen
+ Duurzaamheid, zo'n apparaat gaat mits goed onderhouden al gauw 10 jaar mee, ook lange garantie periode
+ Consistent : een kop koffie smaakt altijd hetzelfde, of ik hem zet of mijn partner
Op het gebied van uiterlijk en koffiesmaak deel ik niet je mening. Ik vind mijn koffie thuis 9/10 keer lekkerder dan die van een koffietentje. Kan ook te maken hebben met de dure koffiebonen die ik er thuis ingooi.
Ik had zelf ooit een klassieke espresso machine, ik vond het heerlijk als ik er tijd voor had maar werd altijd mega gefrustreerd op verjaardagen als iedereen een kop koffie wou
Nu lijkt het net of er geen verschil is met de bulkmerken... Ik ben van mening dat die er wel is als je kijkt naar innovatie (3D zetgeroep, molen, reiniging zetgroep, etc. ) materiaalgebruik bij de duurdere machines (Aluminium, touchscreen) en service. Dat heeft allemaal een prijs.Teus.espresso schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:27:
Als koffie kwaliteit in het kopje het enige criterium is, heb je een punt. Keramische maalschijven en een 3D- bereiding voegen wel wat toe aan de smaak maar het maakt de duurdere Jura's niet zoveel beter dat de hogere prijs uit te leggen valt.
Nu mijn Nespresso het langzaamaan aan het begeven is vind ik het wel tijd worden om eens de overstap te maken naar goede koffie. Voordat ik aan een Half-automaat of Vol-automaat begin wil ik graag eerst "simpel" beginnen. Maar wat is nu een goede basis om in te stappen voor mijn Espresso's en Lungo's? D
it topic gaat vele jaren terug en bij het doorlezen kwam ik de Aeropress al tegen en de welbekende French press.
Maar wat heeft bij jullie (persoonlijk) de voorkeur en waarom?
- Gaat een handmatige maler boven een automatische maler?
- Aeropress, French press of nog anders?
- Go-to en no-go merken?
it topic gaat vele jaren terug en bij het doorlezen kwam ik de Aeropress al tegen en de welbekende French press.
- Go-to en no-go merken?
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro Watch S7 AirPods Pro
Als je zacht water gebruikt kan RVS prima. Met name chloor en chloorionen zijn in hogere concentratie in staat tot pitcorrosie. Machtig interressante literatuur hierover vind je hierrrrr.kazzzdafke schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:47:
[...]
Ben er vandaag langsgegaan.. en de ECM en Bianca blijven over.
Hij wist me wel iets interessant te vertellen over de Bianca: die group head zou niet volledig uit messing zijn, maar intern uit RVS. Deze zal dus na een tijd vervangen moeten worden door corrosie. Iemand hier al ervaring mee?
Ik ben er nog niet uit, de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid van een ECM zijn gekend.
Echter is deze niet in het zwart te verkrijgen, en heb je elektronisch met de Bianca iets meer controle voor telkens hetzelfde shot te bekomen. En de prijs, maar die ligt voor de zwarte Bianca dan weer meer in lijn van de ECM sync.
Nog wat piekeren
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Een collega kwam bij de kringloop of op een rommelmarkt een Illy blikjesdispenser tegen. Met daarin nog twee ongeopende blikken gemalen Illy espresso, houdbaar tot januari 2001:
:fill(white):strip_exif()/f/image/cDm90WhPPvLBo6ywhA9nC56F.png?f=user_large)
Op het blik staat dat de boel onder druk is verpakt en daarom tot wel 24 maanden lekker blijft. Productiedatum zal dus ergens begin 1999 zijn.
We hebben het even getest. 24 maanden of 24 jaar, dat maakt blijkbaar niet echt uit...
Het spul liep wat snel door, maar het zag er alleszins redelijk uit en rook ook zo. Even geproefd en het smaakt als een middelmatige espresso. Het soort espresso dat je in menig horecatentje kunt krijgen. Slechter dan een goede koffiezaak, maar beter dan bij een Chinees restaurant, de plaatselijke sportclub of de Kiosk op het station.
Je kunt zeggen wat je wilt over Illy, maar conserveren, dat kunnen ze. De middelmatige te donker gebrande Illy-smaak zit ook na 24 jaar nog steeds in zo'n blikje.
:fill(white):strip_exif()/f/image/cDm90WhPPvLBo6ywhA9nC56F.png?f=user_large)
Op het blik staat dat de boel onder druk is verpakt en daarom tot wel 24 maanden lekker blijft. Productiedatum zal dus ergens begin 1999 zijn.
We hebben het even getest. 24 maanden of 24 jaar, dat maakt blijkbaar niet echt uit...
Het spul liep wat snel door, maar het zag er alleszins redelijk uit en rook ook zo. Even geproefd en het smaakt als een middelmatige espresso. Het soort espresso dat je in menig horecatentje kunt krijgen. Slechter dan een goede koffiezaak, maar beter dan bij een Chinees restaurant, de plaatselijke sportclub of de Kiosk op het station.
Je kunt zeggen wat je wilt over Illy, maar conserveren, dat kunnen ze. De middelmatige te donker gebrande Illy-smaak zit ook na 24 jaar nog steeds in zo'n blikje.
Punctuality is the politeness of kings
Het is dan ook de enige supermarkt boon die ik gebruik als ik onverwachts door mijn voorraad goede bonen heen ben (Koepoort heeft wel eens 14 dagen over een levering gedaan, daar had ik niet op gerekend, ergo bonen op..) de gemalen versie zou ik met geen tang aanraken, Illy gebruikt overigens prachtig grote en hele bonen, dat vind ik bij bv Koepoort wel een dingetje, mini boontjes en best wat gebroken exemplaren, maar goed daar is de prijs dus ook naar.dreamscape schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:03:
Een collega kwam bij de kringloop of op een rommelmarkt een Illy blikjesdispenser tegen. Met daarin nog twee ongeopende blikken gemalen Illy espresso, houdbaar tot januari 2001:
[Afbeelding]
We hebben het even getest. 24 maanden of 24 jaar, dat maakt blijkbaar niet echt uit...![]()
bv Het Hoofdkwartier heeft dan wel weer uitmuntende bonen, maar de prijs ligt dan wel weer een tikje hoger.
Alle waar naar wat je ervoor betaald duidelijk
Tsja, het is soms gewoon hit or miss. De malabar van de Koepoort smaakte me prima, terwijl de koffie van de maand maart van Hoofdkwartier me niet kan bekoren.RoosW schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:10:
[...]
Het is dan ook de enige supermarkt boon die ik gebruik als ik onverwachts door mijn voorraad goede bonen heen ben (Koepoort heeft wel eens 14 dagen over een levering gedaan, daar had ik niet op gerekend, ergo bonen op..) de gemalen versie zou ik met geen tang aanraken, Illy gebruikt overigens prachtig grote en hele bonen, dat vind ik bij bv Koepoort wel een dingetje, mini boontjes en best wat gebroken exemplaren, maar goed daar is de prijs dus ook naar.
bv Het Hoofdkwartier heeft dan wel weer uitmuntende bonen, maar de prijs ligt dan wel weer een tikje hoger.
Alle waar naar wat je ervoor betaald duidelijk
Lang, lang geleden toen barista nog geen hip vak wasdreamscape schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:03:
[Afbeelding]
We hebben het even getest. 24 maanden of 24 jaar, dat maakt blijkbaar niet echt uit...![]()
Mooie dispenser trouwens!
[ Voor 1% gewijzigd door Ravhin op 04-04-2023 10:29 . Reden: tpyo's ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Het concept is wel mooi eigenlijk. Lijkt mij een mooie aanvulling naast de Gaggia classic thuis, vooral voor de wederhelft die het gebruik van de Gaggia te veel gedoe vindt. Enkel als ik het klaar maak wilt ze ook wel een kopje en geeft ze toe dat de koffie veel beter isTeus.espresso schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:21:
Later deze maand komt Jura met een nieuw model.
Het is een moderne versie van een machine van tig jaar geleden.
Het is een half automaat met een vreemde werking. Bovenop zit een knop en daarmee draai je een deel van de machine naar verschillende standen.
Stand 1; zetgedeelte staat open en je kan gemalen koffie in de machine doen.
Stand 2; Nu ook knop naar beneden drukken om zetgedeelt af te sluiten.
Kies nu klein kopje of groot kopje koffie.
Zodra de koffie klaar is, draaiknop weer naar boven en
stand 3; deponeer residu in afval bakje.
Als accessoire komt er ook een stand alone molen.
Prijs in de rest van Europa is op dit moment €349.
Ik ben blij dat ze hem pas later naar NL halen want niemand gelooft dit op 1 april.
Gelukkig kunnen jullie zelf zoeken; Jura Ono en Jura Pag
Zij valt namelijk altijd terug op de Nespresso. Hopelijk kan je met die Jura een mooie middenweg tussen gemak en lekker koffie vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door Panini op 04-04-2023 11:00 ]
Ik ben een voorstander van French Press. Simpel, geen gedoe en een mooie kop koffie. Voor French kan je voor een handmaler gaan als je een beperkt budget hebt; als je voor een automatische maler gaat zoek er dan een uit die op de toekomst is voorbereid. Wil je bij filter blijven dan is een Wilfa Uniform een goede optie; anders wellicht meer een Eureka Mignon o.i.d. Qua merken koffie: ik zou lekker bij de supermarkt wegblijven en kijken bij bv Brandzaak, Koffiestation, Hoofdkwartier en Koepoort. Even zoeken en je vind de linkjes naar de proefverpakkingen ook in dit topic.Gekkenhuis schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:33:
Nu mijn Nespresso het langzaamaan aan het begeven is vind ik het wel tijd worden om eens de overstap te maken naar goede koffie. Voordat ik aan een Half-automaat of Vol-automaat begin wil ik graag eerst "simpel" beginnen. Maar wat is nu een goede basis om in te stappen voor mijn Espresso's en Lungo's? D
- Go-to en no-go merken?
Toch even wat opmerkingen over mijn post en de info die ik gisteren via Fixpresso gekregen heb.kazzzdafke schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:47:
[...]
Ben er vandaag langsgegaan.. en de ECM en Bianca blijven over.
Nog wat piekeren
Dus:
- ECM volledig uit messing, oerdegelijk
- Bianca v3, buitenkant messing, binnenkant RVS, sneller corrosie en dus sneller vervangen (250€)
Nu ben ik dit aan het opzoeken en kom ik eigenlijk overal deze uitleg tegen:
The ECM Synchronika group head is made of solid chrome-plated brass. The use of brass as the material for the group head offers excellent thermal conductivity, which helps to maintain temperature stability during espresso extraction. The chrome plating on the surface of the brass also provides an attractive and durable finish that is easy to clean and maintain.
The Lelit Bianca V3 group head is made of brass on the outside and stainless steel on the inside. The brass exterior provides good thermal conductivity and a classic, elegant look to the machine, while the stainless steel interior offers durability and resistance to corrosion. This combination of materials provides a good balance of aesthetics, functionality, and longevity for the Bianca V3 group head.
Hieruit moet ik concluderen dat de Bianca eigenlijk BETER is voor corrosie dan de ECM?
Interesting times...
Ik moet de eerste machine nog tegenkomen waarbij de e61 kop last heeft van corrosie. Dat zou voor mij geen reden zijn om een machine te kiezen.
Ter info; ik heb ettelijke duizenden E61 machines nagezien.
Deuken aan de buitenkant, een stuk uit het messing gebroken en beschadigde klep zitting komt wel af en toe voor. Daar helpt staal niks.
Ter info; ik heb ettelijke duizenden E61 machines nagezien.
Deuken aan de buitenkant, een stuk uit het messing gebroken en beschadigde klep zitting komt wel af en toe voor. Daar helpt staal niks.
mijn vrouw drinkt graag chocolademelk in de winterQwerty-273 schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:39:
[...]
Het grootste probleem (nou ja first world problem) van de meeste van dit type melkopschuimers is dat het apparaat en de kan aan elkaar vastzitten. Dat is vaak wat lastiger schoon te maken (voor de luie mens) aangezien je het verwarmingselement niet kan onderdompelen in water. Dat is ook zo voor de Bialetti Milk Frother's, Melitta Cremio's, en anderen.
Melkopschuimers waar de kan los kan () van het apparaat zijn dan gelijk een stuk forser aan de prijs, zoals de Sage BMF600, SMEG MFF11, Severin SM 3585 / 3587. En als je daar toch naar kijkt, dan is een goede temperatuurregeling (van koud tot warm/heet via een simpele draaiknop) eigenlijk ook wel een dikke plus net zoals het net iets grotere volume kwa vloeistofinhoud. Kan je daarnaast ook gebruiken om een warme (of koude) chocolademelk of matcha latte mee te maken (voor de mensen die geen koffie willen).
ik vind het dus wel lastig de knoop door te hakken voor welke maler ik nu ga. Er komt de laatste tijd zoveel nieuw spul op de markt en het ene lijkt nog weer dan het vorige 
Persoonlijk lijkt het me veiliger om voor een merk te gaan dat al langer op de markt is, waardoor je als het ware niet een nieuw product aan het testen bent. Kijk maar naar de df64 waarom elke zoveel maanden waar een betere versie van op de markt komt.
Ook zou ik liever eenmalig wat dieper in de buidel tasten om zo direct klaar te zijn: "cry once, buy once" zeg maar. Met een goede workflow, weinig herrie enz heb je er meer plezier van en als ja je eerste wat goedkope aanschaf nog meerdere keren gaat upgraden ben je uiteindelijk toch veel duurder uit, plus waarschijnlijk ook meer irritaties verder
Dus ja dan zit ik aan een ceado E75S te denken, deze dan wel naar singel dose aanpassen. Ze hebben ook een speciale single dose variant maar die is duurder.
Persoonlijk lijkt het me veiliger om voor een merk te gaan dat al langer op de markt is, waardoor je als het ware niet een nieuw product aan het testen bent. Kijk maar naar de df64 waarom elke zoveel maanden waar een betere versie van op de markt komt.
Ook zou ik liever eenmalig wat dieper in de buidel tasten om zo direct klaar te zijn: "cry once, buy once" zeg maar. Met een goede workflow, weinig herrie enz heb je er meer plezier van en als ja je eerste wat goedkope aanschaf nog meerdere keren gaat upgraden ben je uiteindelijk toch veel duurder uit, plus waarschijnlijk ook meer irritaties verder
Dus ja dan zit ik aan een ceado E75S te denken, deze dan wel naar singel dose aanpassen. Ze hebben ook een speciale single dose variant maar die is duurder.
[ Voor 6% gewijzigd door taurus0205 op 04-04-2023 19:20 ]
Die ceado E75S ziet er niet verkeerd uit; erg groot voor thuisgebruik.
En een update, ik heb een mail van Lelit gekregen:
Thank you for contacting us and for your interest in LELIT.
The grouphead L58E is made of chrome-plated brass.
Our R&D dept has decided to opt for this material for different reasons, including commercial ones and aspects bound to LELIT profile and its definition.
Dezelfde materialen als de ECM dus..
De knoop doorhakken wordt zo niet gemakkelijker. Dus gooi ik een paar vragen hier:
- profielen opslaan en gebruiken, doen jullie dat veel? Het lijkt me handig en heel consistent als je dezelfde boon gebruikt. Das een punt wat de Bianca voor staat op de ECM.
- Prijs: Bianca v3 in het zwart: 2800€ (zit standaard flow control bij + redelijk wat accessoires
- ECM: sneller naar 3400€ met flow, en volledig in chrome dus pak nog wat voor poedercoating extra
Het blijft echt een moeilijk keuze
Our R&D dept has decided to opt for this material for different reasons, including commercial ones and aspects bound to LELIT profile and its definition.
De knoop doorhakken wordt zo niet gemakkelijker. Dus gooi ik een paar vragen hier:
- profielen opslaan en gebruiken, doen jullie dat veel? Het lijkt me handig en heel consistent als je dezelfde boon gebruikt. Das een punt wat de Bianca voor staat op de ECM.
- Prijs: Bianca v3 in het zwart: 2800€ (zit standaard flow control bij + redelijk wat accessoires
- ECM: sneller naar 3400€ met flow, en volledig in chrome dus pak nog wat voor poedercoating extra
Interesting times...
als je het hebt over ECM synchronika daar kan je diverse zij panelen voor kopen, oa in hout en dan de knoppen in matchend hout. ecm heeft betere bouwkwaliteit, dit is vooral terug te vinden het soort schroeven en de dikte van het plaatmateriaal. Bij de bianca worden de schroeven in rvs gedraaid, terwijl bij ecm in staal.kazzzdafke schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:38:
En een update, ik heb een mail van Lelit gekregen:
Ik wil je daarin volgen, maar bouwkwaliteit.. Dat ding staat stil, en zal eigenlijk nooit verschoven worden. Dus jah, is dit zo belangrijk voor de meerprijs te garanderen?
Interesting times...
Profielen? Dat heeft de Bianca van toch niet? Die van mij in elk geval niet voor zover ik weet. Ik mis het ook niet, ik merk al verschil tussen het begin en het einde van een zak koffie dus kleine aanpassingen in het proces doe je toch wel. Verder gaat elke batch koffie ook weer een beetje anders zijn, zelfs van dezelfde brander. Dat gezegd hebbende; het kan natuurlijk typisch zoiets zijn dat je pas waardeert als je t hebt ervaren :-)- profielen opslaan en gebruiken, doen jullie dat veel? Het lijkt me handig en heel consistent als je dezelfde boon gebruikt. Das een punt wat de Bianca voor staat op de ECM.
2800,- ? Is de zwarte extra duur? Bij hoofdkwartier is ie 2250,- maar goed dat is de normale versie. Wellicht leveren ze de zwarte ook..
Beiden hebben dat niet, wel flow control (Bianca) maar handmatig.
Specs en euro's zijn natuurlijk één aspect, uiteindelijk moet je er ook nog tegen aankijken. Machines een keer in het echt bekijken en uiteindelijk kiezen welke je het meeste aanspreekt?kazzzdafke schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:38:
Bedoel je low flow/pre-infusion? Dat gebruik ik precies nooit, doe alles met de paddle. Lees verder ook weinig van mensen die iets met die settings doen.kazzzdafke schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:38:
Ik heb op dit moment een (waarschijnlijk) ex-Gaggia classic serie 2015-2019... Die versie ja.. :-)
Hij was bij opwarmen al vrij stevig water door de groep aan het lekken... en afgelopen week besloot hij - na een rondje ontkalken - om de aardlek schakelaar er maar uit te rammen.
Er is niets vochtig in de machine... dus vermoed dat het in de boiler zal zitten...
Hij is ruim 6 jaar oud... en Gaggia UK (De verkoper/distributeur/reparateur waar ik hem toen ik daar woonde gekocht heb) heeft wel aangeboden via Zoom mee te kijken of er iets aan te doen is, wat natuurlijk absoluut top is... maar ik heb weinig hoop ;-)
Bonen haal ik meestal bij een micro-branderij in Wognum ('Westfriese koffie') die ik maal met een Baratza Sette 270
Ik heb de indruk dat ik met de redenen van toen nog steeds uitkom op een Classic Pro / Pro Evo...
Voornaamste wat me niet bevalt aan die 2015 classic is kleddernatte pucks...
Welke andere machines zijn het overwegen waard? Ik kruip liever niet teveel over de €500, maar wel iets rek indien voldoende meerwaarde.
Hij was bij opwarmen al vrij stevig water door de groep aan het lekken... en afgelopen week besloot hij - na een rondje ontkalken - om de aardlek schakelaar er maar uit te rammen.
Er is niets vochtig in de machine... dus vermoed dat het in de boiler zal zitten...
Hij is ruim 6 jaar oud... en Gaggia UK (De verkoper/distributeur/reparateur waar ik hem toen ik daar woonde gekocht heb) heeft wel aangeboden via Zoom mee te kijken of er iets aan te doen is, wat natuurlijk absoluut top is... maar ik heb weinig hoop ;-)
Bonen haal ik meestal bij een micro-branderij in Wognum ('Westfriese koffie') die ik maal met een Baratza Sette 270
Ik heb de indruk dat ik met de redenen van toen nog steeds uitkom op een Classic Pro / Pro Evo...
Welke andere machines zijn het overwegen waard? Ik kruip liever niet teveel over de €500, maar wel iets rek indien voldoende meerwaarde.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Je kan al deze parameters op voorhand opslaan, zoals pre inf x seconden, dan naar x bar en opnieuw cut off… en dat profiel opslaan om telkens te herhalen. Dat lijkt me zeer makkelijk eens je die juiste combinatie gevonden hebt ipv dat telkens manueel te herhalen. Of mis ik iets..Bulder schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:38:
[...]
Bedoel je low flow/pre-infusion? Dat gebruik ik precies nooit, doe alles met de paddle. Lees verder ook weinig van mensen die iets met die settings doen.
Interesting times...
Wil nog steeds de Eureka Libra GBW aanschaffen maar er zijn zo weinig ervaringen te vinden. Iemand hier recentelijk deze aangeschaft?
ehhhh..HOI
Gaggia blijft een prima machine voor zijn geld. Afhankelijk van hoe knutselfritzig je bent is de boiler prima te repareren. Een reparatiebedrijf heeft voor de helft van een nieuwe machine wss je boiler wel vervangen.Ronald schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:56:
Ik heb op dit moment een (waarschijnlijk) ex-Gaggia classic serie 2015-2019... Die versie ja.. :-)
Wil je toch een nieuwe? James heeft een mooie vergelijking gemaakt van machines rond de EUR 500
[ Voor 6% gewijzigd door Ravhin op 05-04-2023 07:33 . Reden: verduidelijking ]
Voor mij vallen die functies een beetje tussen wal en schip. Als je écht diep in de flow recipes zit heb je veel meer controle met de paddle, en zo niet dan vraag je je altijd af of je wel de meest optimale instellingen gebruikt. De settings aanpassen in de LCC is ook niet heel gebruiksvriendelijk, misschien speelt dat ook een rol.kazzzdafke schreef op woensdag 5 april 2023 @ 06:23:
[...]
Je kan al deze parameters op voorhand opslaan, zoals pre inf x seconden, dan naar x bar en opnieuw cut off… en dat profiel opslaan om telkens te herhalen. Dat lijkt me zeer makkelijk eens je die juiste combinatie gevonden hebt ipv dat telkens manueel te herhalen. Of mis ik iets..
Misschien is het voor jou anders, maar ikzelf en iedereen die ik ken met een V3 doet er verder niks mee.
Waar is de Gaggia Classic 9 bar spring mod te koop? Krijg hem niet gevonden op websites die naar NL verzenden.
Als je met profielen wilt werken en exact elke x dezelfde koffie wilt drinken.. kan je volgens mij beter de decent kopen of de nieuwe Mitculous coffee of een andere soortgelijke machine die een hele computer on board hebben die alles opslaan. De Crem one is er nog zo 1 ;-)kazzzdafke schreef op woensdag 5 april 2023 @ 06:23:
[...]
Je kan al deze parameters op voorhand opslaan, zoals pre inf x seconden, dan naar x bar en opnieuw cut off… en dat profiel opslaan om telkens te herhalen. Dat lijkt me zeer makkelijk eens je die juiste combinatie gevonden hebt ipv dat telkens manueel te herhalen. Of mis ik iets..
Bij de andere machines, blijft het toch handwerk werk elke keer opnieuw.
@kazzzdafke Dit soort vergelijkingen doelde ik dus een beetje op in mijn vorige post. Een machine helemaal deduceren tot een materiaalsoort waarvan de één 15 jaar en de andere 20 jaar meegaat en daar dan een gevoel/voorkeur bij opbouwen.
Ben zelf ook iemand die alles wil weten van zijn nieuwe aankoop en heb keuzes op minder gebaseerd. Zo heb ik ook een mening over verticale vs. horizontale koppelingen in automatische chronograaf uurwerken, terwijl in realiteit ik gewoon mijn telefoon pak als ik de tijd wil weten.
Alle machines die je noemt zijn goed, daarom valt er ook zoveel over te lezen, maar bij 95% van de auteurs kun je al stellen dat ze maar ervaring met één van die machines hebben. Weinigen hebben ze naast elkaar getest of geupgrade van een Bianca naar Synchronika omdat het praktisch dezelfde machines zijn. De ECM is iets groter en zwaarder gebouwd wat leuk is maar niet per se nodig, maar wel de reden waarom ik voor de ECM zou kiezen. Daarnaast heeft de Synchronika een iets grotere stoomboiler wat in theorie ook iets meer stoomkracht oplevert. Ook niet nodig, maar wel leuk.
Wil je wezenlijk andere functionaliteiten zoals @taurus0205 benoemd, dan moet je idd naar andere machines kijken. DC Studio, Decent, R91, Sanremo You, Faemina, E1 Prima etc. maar dat gaat met €3.000 niet lukken en zou ik nu ook niet aan beginnen.
Eenmaal je met deze machines aan de slag gaat zul je snel tot de conclusie komen dat het niet aan de machine ligt.
Ben zelf ook iemand die alles wil weten van zijn nieuwe aankoop en heb keuzes op minder gebaseerd. Zo heb ik ook een mening over verticale vs. horizontale koppelingen in automatische chronograaf uurwerken, terwijl in realiteit ik gewoon mijn telefoon pak als ik de tijd wil weten.
Alle machines die je noemt zijn goed, daarom valt er ook zoveel over te lezen, maar bij 95% van de auteurs kun je al stellen dat ze maar ervaring met één van die machines hebben. Weinigen hebben ze naast elkaar getest of geupgrade van een Bianca naar Synchronika omdat het praktisch dezelfde machines zijn. De ECM is iets groter en zwaarder gebouwd wat leuk is maar niet per se nodig, maar wel de reden waarom ik voor de ECM zou kiezen. Daarnaast heeft de Synchronika een iets grotere stoomboiler wat in theorie ook iets meer stoomkracht oplevert. Ook niet nodig, maar wel leuk.
Wil je wezenlijk andere functionaliteiten zoals @taurus0205 benoemd, dan moet je idd naar andere machines kijken. DC Studio, Decent, R91, Sanremo You, Faemina, E1 Prima etc. maar dat gaat met €3.000 niet lukken en zou ik nu ook niet aan beginnen.
Eenmaal je met deze machines aan de slag gaat zul je snel tot de conclusie komen dat het niet aan de machine ligt.
[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 05-04-2023 11:20 ]
Ik heb hem "gewoon" bij https://www.shadesofcoffee.co.uk gehaald. Best prijzig grapje voor een veertje, maar soit.walterworld schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:54:
Waar is de Gaggia Classic 9 bar spring mod te koop? Krijg hem niet gevonden op websites die naar NL verzenden.
Is er ook nog ruimte hierover te babbelen?taurus0205 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:01:
ik vind het dus wel lastig de knoop door te hakken voor welke maler ik nu ga. Er komt de laatste tijd zoveel nieuw spul op de markt en het ene lijkt nog weer beter dan het vorige
Persoonlijk lijkt het me veiliger om voor een merk te gaan dat al langer op de markt is, waardoor je als het ware niet een nieuw product aan het testen bent. Kijk maar naar de df64 waarvan elke zoveel maanden weer een betere versie van op de markt komt.
Ik heb de E37SD even gebruikt maar zou deze links laten liggen!taurus0205 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:12:
[...]
Is er ook nog ruimte hierover te babbelen?
Te duur voor wat je krijgt.
prijs is nogal subject, heb je meer argumenten?robbynaish schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:56:
[...]
Ik heb de E37SD even gebruikt maar zou deze links laten liggen!
Te duur voor wat je krijgt.
heb je hem dan gekocht en daarna weer doorverkocht of hoe moet ik dat zien?
Ik denk dat als we alle reguliere volgers van dit draadje op een rijtje zetten, @robbynaish zo'n beetje de meeste equipment uitgeprobeerd heefttaurus0205 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:23:
[...]
prijs is nogal subject, heb je meer argumenten?
heb je hem dan gekocht en daarna weer doorverkocht of hoe moet ik dat zien?
Andere vraag: waarom de keuze voor platte maalschijven?
alright fair enough. We drinken inderdaad max max 4 kopjes per dag, maar wil een lekker werkende machine.Ravhin schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:40:
[...]
Ik denk dat als we alle reguliere volgers van dit draadje op een rijtje zetten, @robbynaish zo'n beetje de meeste equipment uitgeprobeerd heeftGelukkig is zijn hoarding gen niet zwaar geactiveerd als ik de berichten moet geloven. Als hij zegt dat het duur is voor wat je krijgt geloof ik hem wel. Het ziet er meer uit als een horecamaler dan een thuismaler waardoor je iets krijg wat voor kilo's per dag gemaakt is ipv de 4 espressi. Soms is dat niet erg (MahlKonig) en soms voegt het weinig toe.
Andere vraag: waarom de keuze voor platte maalschijven?
De niche bijvoorbeeld vind ik werkelijk ontzettend lelijk en het oog wil ook wat. Ik ben ook in afwachting van wat Lance Hendrik te zeggen heeft om de timemore.
Op basis van alles wat ik gelezen heb en gezien in videos spreekt mij flat burrs het meeste aan. Het duurste product is heus niet altijd het beste, maar vaak wel. Natuurlijk moet je een goede middenweg vinden. Vooralsnog ben ik dik een jaar verder en heb ik de aanschaf van een molen nog steeds niet gedaan omdat er steeds weer nieuwe items op de markt komen.
Welke malers raden jullie dan aan om eens naar te kijken? De lagom bijvoorbeeld loopt ook over de 2k heen met shipping en vat.
[ Voor 4% gewijzigd door taurus0205 op 05-04-2023 13:04 ]
Dank voor je bericht, kom ik op €17.36 uit.eamelink schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:04:
[...]
Ik heb hem "gewoon" bij https://www.shadesofcoffee.co.uk gehaald. Best prijzig grapje voor een veertje, maar soit.
Zou Shadescoffee betere kwaliteit zijn dan de deze op Ebay? kom ik op €10,93 uit.
Heb nu een aantal weken een Jura E8
Mede dankzij jullie input! Ik vroeg me af of mede-gebruikers het volgende (2 punten) herkennen:
1. Inmiddels twee keer meegemaakt dat instellingen van het display een soort van worden gereset. De eerste keer viel me dat pas op nadat ik het apparaat aanzette. In het tweede geval, echt zojuist, na het zetten van een kopje koffie. Zonder dat ik wat anders heb gedaan... Ik heb het display normaal ingesteld om 4 producten (per "pagina") weer te geven, met een titel/beschrijving daaronder. Bij deze reset verandert dit naar 2 producten. Heel gek. Overigens is dit niet de factory default, want toen ik het apparaat in gebruik nam, waren het 4 producten (maar dan zonder titel eronder).
Vooralsnog lijkt het alleen deze instelling te betreffen en blijven koffie-instellingen wel bewaard. Is niet een groot probleem, maar ik zou graag weten waardoor dit komt.
Software issue?
2. Wat betreft smaak van de koffie twijfel ik een beetje en vraag me af hoe ik dit kan verbeteren. Gebruik koffiebonen van Illy (wellicht vloeken in de kerk hier, sorry!) maar het valt mij op dat de crema bijna een beetje chloor-achtig smaakt. Koffie zelf smaakt wel oké, hoewel misschien nog wat zurig en bitter. Maar niet per se een wereld van verschil ten opzichte van koffie die ik met Nespresso zette. Overigens weet ik ook niet zo goed hoeveel bitter/zuur ik mag verwachten, maar ik lees wel eens dat een goede koffie eigenlijk vrij weinig van beiden heeft. Kan het niet echt vergelijken nog met een willekeurige koffie uit een koffiezaakje.
De maalgraad staat overigens op 2. Ik heb ge-experimenteerd met de hoogste stand en stand 1. Maar ook daar niet echt grote verschillen in gemerkt om eerlijk te zijn, terwijl ik best wel een fijnproever ben normaal gesproken
De koffiesterkte staat op 4/5 (of 8/10, afhankelijk van hoe je 't bekijkt). Volgens mij heb ik 130 of 135ml water ingesteld, iig één tikje hoger dan de standaard instelling.
Ik drink vanwege de zurige smaak eigenlijk (nog steeds, niet eerder een espresso-drinker geweest) geen espresso nu. Ook merk ik geen verschil in dikte van cremalaag bij een espresso of gewone koffie, terwijl ik meen gehoord te hebben dat hier verschil in zou zitten.
Eerstvolgende stap zou natuurlijk het gebruiken van andere bonen zijn. Maar op zich staan bonen van Illy niet heel laag aangeschreven ofzo
Bij het uitpakken van het apparaat heb ik de maalgraad (nog voor gebruik) veranderd
Niet zo slim. Tussendoor tijdens het malen ook nog wel eens van maalgraad gewisseld. Maar ik kon niet echt merken of dit traploos was, of dat het écht per "puntje" ging. Technisch gezien lijkt me het eerste niet echt kwaad te kunnen, maar toch twijfel ik nu een beetje
Of liggen mijn verwachtingen gewoon verkeerd?
1. Inmiddels twee keer meegemaakt dat instellingen van het display een soort van worden gereset. De eerste keer viel me dat pas op nadat ik het apparaat aanzette. In het tweede geval, echt zojuist, na het zetten van een kopje koffie. Zonder dat ik wat anders heb gedaan... Ik heb het display normaal ingesteld om 4 producten (per "pagina") weer te geven, met een titel/beschrijving daaronder. Bij deze reset verandert dit naar 2 producten. Heel gek. Overigens is dit niet de factory default, want toen ik het apparaat in gebruik nam, waren het 4 producten (maar dan zonder titel eronder).

Vooralsnog lijkt het alleen deze instelling te betreffen en blijven koffie-instellingen wel bewaard. Is niet een groot probleem, maar ik zou graag weten waardoor dit komt.

2. Wat betreft smaak van de koffie twijfel ik een beetje en vraag me af hoe ik dit kan verbeteren. Gebruik koffiebonen van Illy (wellicht vloeken in de kerk hier, sorry!) maar het valt mij op dat de crema bijna een beetje chloor-achtig smaakt. Koffie zelf smaakt wel oké, hoewel misschien nog wat zurig en bitter. Maar niet per se een wereld van verschil ten opzichte van koffie die ik met Nespresso zette. Overigens weet ik ook niet zo goed hoeveel bitter/zuur ik mag verwachten, maar ik lees wel eens dat een goede koffie eigenlijk vrij weinig van beiden heeft. Kan het niet echt vergelijken nog met een willekeurige koffie uit een koffiezaakje.
De maalgraad staat overigens op 2. Ik heb ge-experimenteerd met de hoogste stand en stand 1. Maar ook daar niet echt grote verschillen in gemerkt om eerlijk te zijn, terwijl ik best wel een fijnproever ben normaal gesproken
Ik drink vanwege de zurige smaak eigenlijk (nog steeds, niet eerder een espresso-drinker geweest) geen espresso nu. Ook merk ik geen verschil in dikte van cremalaag bij een espresso of gewone koffie, terwijl ik meen gehoord te hebben dat hier verschil in zou zitten.
Eerstvolgende stap zou natuurlijk het gebruiken van andere bonen zijn. Maar op zich staan bonen van Illy niet heel laag aangeschreven ofzo
Bij het uitpakken van het apparaat heb ik de maalgraad (nog voor gebruik) veranderd

[ Voor 3% gewijzigd door Saven op 05-04-2023 13:42 ]
Die herken ik ook, je kunt eens bellen naar Jura en vragen wat zij zeggen, dan ben ik ook wel benieuwdSaven schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:40:
Heb nu een aantal weken een Jura E8Mede dankzij jullie input! Ik vroeg me af of mede-gebruikers het volgende (2 punten) herkennen:
1. Inmiddels twee keer meegemaakt dat instellingen van het display een soort van worden gereset. De eerste keer viel me dat pas op nadat ik het apparaat aanzette. In het tweede geval, echt zojuist, na het zetten van een kopje koffie. Zonder dat ik wat anders heb gedaan... Ik heb het display normaal ingesteld om 4 producten (per "pagina") weer te geven, met een titel/beschrijving daaronder. Bij deze reset verandert dit naar 2 producten. Heel gek.
Vooralsnog lijkt het alleen deze instelling te betreffen en blijven koffie-instellingen wel bewaard. Is niet een groot probleem, maar ik zou graag weten waardoor dit komt.Software issue?
Qua smaakprofiel is het echt een combinatie van bonen, versheid v.d. bonen en afstellen van de maler. De 'koffiesterkte' in het menu is puur hoeveel bonen vermalen worden en hoeveel koffie er door het water (wat ook instelbaar is) geëxtract kan worden. Ik zou hier aanraden om koffie eerst te proberen met iets van 100ml en vanuit daar te gaan kijken wat jij lekker vindt smaken met jouw bonen.2. Wat betreft smaak van de koffie twijfel ik een beetje en vraag me af hoe ik dit kan verbeteren. Gebruik koffiebonen van Illy (wellicht vloeken in de kerk hier, sorry!) maar het valt mij op dat de crema bijna een beetje chloor-achtig smaakt. Koffie zelf smaakt wel oké, hoewel misschien nog wat zurig en bitter. Maar niet per se een wereld van verschil ten opzichte van koffie die ik met Nespresso zette. Overigens weet ik ook niet zo goed hoeveel bitter/zuur ik mag verwachten, maar ik lees wel eens dat een goede koffie eigenlijk vrij weinig van beiden heeft.
De maalgraad staat overigens op 2. Ik heb ge-experimenteerd met de hoogste stand en stand 1. Maar ook daar niet echt grote verschillen in gemerkt om eerlijk te zijn, terwijl ik best wel een fijnproever ben normaal gesprokenDe koffiesterkte staat op 4/5 (of 8/10, afhankelijk van hoe je 't bekijkt). Volgens mij heb ik 130 of 135ml water ingesteld, iig één tikje hoger dan de standaard instelling.
Bij het uitpakken van het apparaat heb ik de maalgraad (nog voor gebruik) veranderdNiet zo slim. Tussendoor tijdens het malen ook nog wel eens van maalgraad gewisseld. Maar ik kon niet echt merken of dit traploos was, of dat het écht per "puntje" ging. Technisch gezien lijkt me het eerste niet echt kwaad te kunnen, maar toch twijfel ik nu een beetje
Of het éénmalig verstellen van de maler zonder dat die in beweging is, kwaad kan weet ik niet. Ik mag hopen dat die daarvan (incidenteel misbruik) niet direct noemenswaardig minder goed van gaat malen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
De reset herken ik niet, nog nooit gezien op mijn E8.Saven schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:40:
Heb nu een aantal weken een Jura E8Mede dankzij jullie input! Ik vroeg me af of mede-gebruikers het volgende (2 punten) herkennen:
1. Inmiddels twee keer meegemaakt dat instellingen van het display een soort van worden gereset. De eerste keer viel me dat pas op nadat ik het apparaat aanzette. In het tweede geval, echt zojuist, na het zetten van een kopje koffie. Zonder dat ik wat anders heb gedaan... Ik heb het display normaal ingesteld om 4 producten (per "pagina") weer te geven, met een titel/beschrijving daaronder. Bij deze reset verandert dit naar 2 producten. Heel gek. Overigens is dit niet de factory default, want toen ik het apparaat in gebruik nam, waren het 4 producten (maar dan zonder titel eronder).![]()
Vooralsnog lijkt het alleen deze instelling te betreffen en blijven koffie-instellingen wel bewaard. Is niet een groot probleem, maar ik zou graag weten waardoor dit komt.Software issue?
De maalgraad staat overigens op 2. Ik heb ge-experimenteerd met de hoogste stand en stand 1. Maar ook daar niet echt grote verschillen in gemerkt om eerlijk te zijn, terwijl ik best wel een fijnproever ben normaal gesprokenDe koffiesterkte staat op 4/5 (of 8/10, afhankelijk van hoe je 't bekijkt). Volgens mij heb ik 130 of 135ml water ingesteld, iig één tikje hoger dan de standaard instelling.
Bij het uitpakken van het apparaat heb ik de maalgraad (nog voor gebruik) veranderdNiet zo slim. Tussendoor tijdens het malen ook nog wel eens van maalgraad gewisseld. Maar ik kon niet echt merken of dit traploos was, of dat het écht per "puntje" ging. Technisch gezien lijkt me het eerste niet echt kwaad te kunnen, maar toch twijfel ik nu een beetje
Heb je al eens andere koffiebonen geprobeerd of alleen maar Illy?
De maalgraad alleen tijdens een draaiende molen verstellen omdat er dan koffiebonen inzitten.
Is de maker helemaal leeg dan maakt het niet uit.
Ik verstel de maalgraad niet meer omdat de koffie gewoon goed is.
Drink hier meestal lungo’s en soms een cappuccino of flat white.
Gebruik hier wel vers gebrande koffiebonen.
Meestal van Fascino, soms ook wat anders.
Zit nu Brandzaak in Onyx. Lekkere koffie wel goede crema ook.
De Niche Duotaurus0205 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:58:
[...]Welke malers raden jullie dan aan om eens naar te kijken? De lagom bijvoorbeeld loopt ook over de 2k heen met shipping en vat.
Hi thnx voor de merken, zoals ik al zei vind ik de Niche echt heel lelijk. Waarom zou ik niet gewoon de timemore 078s doen dan? De EG-1 zit wel boven mijn prijs taxRavhin schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:01:
[...]
De Niche Duo, Eureka Mignon Single Dose, G-Iota. Ik ken je smaakprofiel niet en ik heb geen idee of je het verschil gaat proeven tussen de EG-1, de DF64 of Eureka. Dat laat ik jou over
de DF64 vind ik ook niet heel fraai uitzien, plus ze komen elke paar maanden met een betere versie uit...Voel er niks voor om te beta testen en te blijven upgraden.
Zelf hou ik van sterke koffie, mijn vrouw liever wat milder.
[ Voor 3% gewijzigd door taurus0205 op 05-04-2023 16:08 ]
Tsja, waarom niet eigenlijk? (beantwoord je eigen vraag zou ik zeggen)taurus0205 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:08:
[...]
Waarom zou ik niet gewoon de timemore 078s doen dan?
Een keer moet je een knoop doorhakken en ergens voor gaan.
En als ik nog geen maler had, zou ik ook voor die Timemore 78S gaan, mooie specs, mooie prijs, lijkt een betrouwbare leverancier (voor een kickstarter product).
Er komt altijd wel weer wat mooiers / beters / anders / etc. dan kun je eeuwig blijven wachten.
Is toch gewoon een mignon specialita met een goed werkende weegcel?! Over de specialita zijn genoeg (veelal positieve) reviews te vinden.krizzziz schreef op woensdag 5 april 2023 @ 06:55:
Wil nog steeds de Eureka Libra GBW aanschaffen maar er zijn zo weinig ervaringen te vinden. Iemand hier recentelijk deze aangeschaft?
haha je hebt gelijk hoor.Soms is het ook gewoon even fijn om te klankborden met anderen. Voor ik zulke dingen aanschaf maak ik er altijd een "project" en doe ik gewoon een onderzoek zeg maarbebopper schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:15:
[...]
Tsja, waarom niet eigenlijk? (beantwoord je eigen vraag zou ik zeggen)
Een keer moet je een knoop doorhakken en ergens voor gaan.
En als ik nog geen maler had, zou ik ook voor die Timemore 78S gaan, mooie specs, mooie prijs, lijkt een betrouwbare leverancier (voor een kickstarter product).
Er komt altijd wel weer wat mooiers / beters / anders / etc. dan kun je eeuwig blijven wachten.
Ik heb hem op de socials bij Youtuber Sprometheus voorbij zien komen dus ik verwacht dat er wel een review van. Overweeg zelf ook te upgraden (nu gewone specialita) maar is wel een aardige smak geld voor puur het GBW stukje.krizzziz schreef op woensdag 5 april 2023 @ 06:55:
Wat gebruik je nu dan om te malen? En met welke machine(s) zet je koffie? Drink je wekelijks andere bonen of heb je 1 vaste melange?taurus0205 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:08:
[...]
Hi thnx voor de merken, zoals ik al zei vind ik de Niche echt heel lelijk. Waarom zou ik niet gewoon de timemore 078s doen dan? De EG-1 zit wel boven mijn prijs tax
de DF64 vind ik ook niet heel fraai uitzien, plus ze komen elke paar maanden met een betere versie uit...Voel er niks voor om te beta testen en te blijven upgraden.
Zelf hou ik van sterke koffie, mijn vrouw liever wat milder.
Je zult toch ook wat moeten uitproberen om te zien wat belangrijk is voor jou/jullie. (Grind by weight of juist time, of single dose?)
Die Eureka Mignon's kan je snel en vaak met weinig verlies zo door verkopen. Mocht je toch iets beters vinden later.
Thanks voor de hulp al.. ondertussen toch weer wat verder aan het kijken bij de iets duurdere varianten ook met meer functies.. gewoon afwegingen maken. Heb tijd..Ypuh schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:03:
@kazzzdafke Dit soort vergelijkingen doelde ik dus een beetje op in mijn vorige post. Een machine helemaal deduceren tot een materiaalsoort waarvan de één 15 jaar en de andere 20 jaar meegaat en daar dan een gevoel/voorkeur bij opbouwen.
Ben zelf ook iemand die alles wil weten van zijn nieuwe aankoop en heb keuzes op minder gebaseerd.
Gisteren ook in onze barista cafe nog eens binnen gestapt, en die raadde me de ascaso baby t plus aan.
Dus weer eentje op de lijst, maar daar vind je dus bijzonder weinig van..
Het is een zoektocht..
EDIT: Ascasa is weer van de lijst af.. Niet zo betrouwbaar, en redelijk wat build issues.
Maar de Sanremo You en Elektra Verve zijn weer ten tonele gekomen. De Verve gaat afvallen, want pre infusion is enkel met aangesloten waterkraan. Dat is echt jammer!
EDIT2: blijkbaar heeft dus de Bianca V3 een volledige RVS group, en de ECM een Chrome plated Brass..
ECM:
Thank you for your inquiry and interest in our products.
1Please be informed that the brew group has a certified NSF chrome plating.
[ Voor 18% gewijzigd door kazzzdafke op 06-04-2023 16:58 ]
Interesting times...
Bij Etzmax betaal je €1.250 voor het 'time' model en €1.950 voor het GBW-model.MJV schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:09:
[...]
Ik heb hem op de socials bij Youtuber Sprometheus voorbij zien komen dus ik verwacht dat er wel een review van. Overweeg zelf ook te upgraden (nu gewone specialita) maar is wel een aardige smak geld voor puur het GBW stukje.
Heb het verschil nooit uitgerekend, maar gewoon oogjes dicht en CC-gegevens invullen en nu iedere dag plezier van. Het is wel een functie die iets toevoegd en een merkbare verbetering is in je workflow. Met dat je je filterdrager erin stopt en op het knopje druk, heb je je handen vrij om de volgende stap voor te bereiden.
Zal niet zeggen dat je niet zonder kan en de Etzmax is ook een topmaler zonder GBW, maar je ziet zelden iemand hem zonder GBW-functie kopen.
En dit?kazzzdafke schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:56:
[...]
Thanks voor de hulp al.. ondertussen toch weer wat verder aan het kijken bij de iets duurdere varianten ook met meer functies.. gewoon afwegingen maken. Heb tijd..
Gisteren ook in onze barista cafe nog eens binnen gestapt, en die raadde me de ascaso baby t plus aan.
Het is een zoektocht..
EDIT: Ascasa is weer van de lijst af.. Niet zo betrouwbaar, en redelijk wat build issues.
Maar de Sanremo You en Elektra Verve zijn weer ten tonele gekomen. De Verve gaat afvallen, want pre infusion is enkel met aangesloten waterkraan. Dat is echt jammer!
EDIT2: blijkbaar heeft dus de Bianca V3 een volledige RVS group, en de ECM een Chrome plated Brass..
ECM:
:strip_exif()/f/image/5YTcuP4c0kXa5xei59wgWwh8.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu maken we pour over coffee, met een setje van Kaldi. Idee is om eerst een molen te kopen en daar verder mee te experimenteren. Later een espressomachine, zo worden de kosten wat verspreid.rvrrr schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:20:
[...]
Wat gebruik je nu dan om te malen? En met welke machine(s) zet je koffie? Drink je wekelijks andere bonen of heb je 1 vaste melange?
Je zult toch ook wat moeten uitproberen om te zien wat belangrijk is voor jou/jullie. (Grind by weight of juist time, of single dose?)
Die Eureka Mignon's kan je snel en vaak met weinig verlies zo door verkopen. Mocht je toch iets beters vinden later.
Single dose lijkt me praktischer, dan kan je gewoon diverse bonen kopen en sneller erachter komen wat passend is. Met 4 kopjes per dag lijkt het me zonde van de bonen om die in zo een houder boven je molen te bewaren. We zijn wel fijnproevers.
Jup, de ECm synchronika, profitec 700 staan al langer op het vizier en spreken aan. Duitse degelijkheid.
De bianca spreekt me minder aan al is het wel een compleet package.deze is recent onder de vleugels van Sage gekomen meen ik, twijfelachtig of dit impact heeft op de kwaliteit.
Een espresso machine is nu niet iets waar ik perse mee bezig ben, eerst een goede maler.
Ik ben op zich zelf ook handig genoeg om te knutselen... Als het slechts het vervangen van boiler zou zijn - die lijkt €55 te kosten.Ravhin schreef op woensdag 5 april 2023 @ 07:32:
[...]
Gaggia blijft een prima machine voor zijn geld. Afhankelijk van hoe knutselfritzig je bent is de boiler prima te repareren. Een reparatiebedrijf heeft voor de helft van een nieuwe machine wss je boiler wel vervangen.
Wil je toch een nieuwe? James heeft een mooie vergelijking gemaakt van machines rond de EUR 500
Even kijken wat het bedrijf van Raj Beadle als conclusie geeft als ze mee gaan kijken. James de grootste koffienerd van Youtube heeft voor hem gewerkt in het verleden ;-)
Anders is een nieuwe Classic Pro (Nu voor €329 via Bol van SST) denk ik de optie (en dan eventueel los met Gaggiuino). Out of de box is een Sylvia beter, (Maar toch duidelijk meer €) maar gemod zal er toch bar weinig over blijven van dat verschil.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
hoe duurder de spullen hoe minder reviews je ervan zult vinden ;-)kazzzdafke schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:56:
[...]
Thanks voor de hulp al.. ondertussen toch weer wat verder aan het kijken bij de iets duurdere varianten ook met meer functies.. gewoon afwegingen maken. Heb tijd..
Het is een zoektocht..
ECM:
Kan je niet gewoon wat machines uitproberen, via een workshops of gewoon op basis van interesse als je dat aangeeft in een winkel, dat kan mogelijk de doorslag geven. Dan kan je zelf een mening vormen over de workflow.
[ Voor 9% gewijzigd door taurus0205 op 07-04-2023 09:39 ]
vergeet de profitec go niet! Die zit ook in die prijsklasse en is toch wel een goede concurrent op de gaggia denk ik zo ;-)Ronald schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:41:
[...]
Ik ben op zich zelf ook handig genoeg om te knutselen... Als het slechts het vervangen van boiler zou zijn - die lijkt €55 te kosten.
Even kijken wat het bedrijf van Raj Beadle als conclusie geeft als ze mee gaan kijken. James de grootste koffienerd van Youtube heeft voor hem gewerkt in het verleden ;-)
Anders is een nieuwe Classic Pro (Nu voor €329 via Bol van SST) denk ik de optie (en dan eventueel los met Gaggiuino). Out of de box is een Sylvia beter, (Maar toch duidelijk meer €) maar gemod zal er toch bar weinig over blijven van dat verschil.
De eerste hit geeft me €859?taurus0205 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:41:
[...]
vergeet de profitec go niet! Die zit ook in die prijsklasse en is toch wel een goede concurrent op de gaggia denk ik zo ;-)
Dat zou toch wel een klasse hoger moeten zijn hoop ik
Zo te zien af fabriek met pid, dus dat klopt dan ook wel
Dan heb ik het prijskaartje niet goed onthouden, excuusRonald schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:06:
[...]
De eerste hit geeft me €859?
Dat zou toch wel een klasse hoger moeten zijn hoop ik
Zo te zien af fabriek met pid, dus dat klopt dan ook wel
Hier ook een e8 sinds 2 weken, inmiddels ook 2 keer gebeurt.Saven schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:40:
1. Inmiddels twee keer meegemaakt dat instellingen van het display een soort van worden gereset. De eerste keer viel me dat pas op nadat ik het apparaat aanzette. In het tweede geval, echt zojuist, na het zetten van een kopje koffie. Zonder dat ik wat anders heb gedaan... Ik heb het display normaal ingesteld om 4 producten (per "pagina") weer te geven, met een titel/beschrijving daaronder. Bij deze reset verandert dit naar 2 producten. Heel gek. Overigens is dit niet de factory default, want toen ik het apparaat in gebruik nam, waren het 4 producten (maar dan zonder titel eronder).![]()
Dat gebeurt volgens mij als je 'Intelligente modus' aan hebt staan. Dan sorteert hij op meest gebruikte.FulmeN schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:11:
[...]
Hier ook een e8 sinds 2 weken, inmiddels ook 2 keer gebeurt.
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
Ok, tenzij er nog iets wereldschokkends gebeurd tussen nu en juli, ga ik voor de Sanremo You gaan.
In mijn hoofd is de beslissing gevallen.
Iets hoger budget dan eerst gepland, maar ik denk dat ik, als ik zou willen, elke kant op kan met dit masjientje..
Iets hoger budget dan eerst gepland, maar ik denk dat ik, als ik zou willen, elke kant op kan met dit masjientje..
Interesting times...
Flinke upgrade vanaf je DeLonghi volautomaat! Denk dat de Sanremo You een van de beste consumentenmachines op de markt is op dit moment, daar kan je inderdaad alle kanten mee op! Ik ben jaloerskazzzdafke schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:39:
Ok, tenzij er nog iets wereldschokkends gebeurd tussen nu en juli, ga ik voor de Sanremo You gaan.
van een machine rond de 2k, naar eentje van 9kkazzzdafke schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:39:

Zag het laatst een rode La Marzocco Linea Micra staan in de winkel en ik snap wel dat mensen daar een paar duizend euro aan uitgeven. In het echt stukken mooier dan op de plaatjes(of welke thuiskoffiemachine die ik ben tegengekomen) en zag eruit alsof het gebouwd was als een tank en een atoomoorlog zou overleven.
Iets in mij zei dat het vergeleken met bijvoorbeeld mechanische horloges nog wel erg betaalbaar was voor een mannenhobby
.
En toen rekende ik m'n dripper van een tientje af.
Iets in mij zei dat het vergeleken met bijvoorbeeld mechanische horloges nog wel erg betaalbaar was voor een mannenhobby
En toen rekende ik m'n dripper van een tientje af.
De Sanremo You heeft een catalogusprijs van 5900 euro. In Polen kan je hem op dit moment voor 4900 krijgen, in België moet hij 5500 kosten, in Duitsland 5900. In Nederland hanteren een paar webwinkels woekerprijzen.taurus0205 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:44:
[...]
van een machine rond de 2k, naar eentje van 9k
Als ik dit soort bedragen te besteden had aan een espressoapparaat was ik gegaan voor een ACS Vostok. Basismodel kost 3500 euro inclusief verzendkosten (https://coffeetime.freeflarum.com/d/1228-acs-vostok/43).
Maar omdat ik die bedragen niet te besteden heb, ben ik gegaan voor de Meticulous Espresso, die uiteindelijk voor mijn wensen de beste bang for buck biedt, tis alleen wel een Kickstarter met bijbehorende risico's (Ypuh kom er maar in
[ Voor 47% gewijzigd door ocn op 07-04-2023 15:59 ]
Top, nog steeds een stevige prijs, maar iedereen mag lekker zelf weten hoe ie zn geld spendeertocn schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:41:
[...]
De Sanremo You heeft een catalogusprijs van 5900 euro. In Polen kan je hem op dit moment voor 4900 krijgen, in België moet hij 5500 kosten, in Duitsland 5900. In Nederland hanteren een paar webwinkels woekerprijzen.
Ziet er verder goed uit hoor, qua specs
Leuk ik heb ook de Meticulous in bestelling staan en hoop de Xbloom snel te ontvangen vanuit Kickstarter.ocn schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:41:
[...]
De Sanremo You heeft een catalogusprijs van 5900 euro. In Polen kan je hem op dit moment voor 4900 krijgen, in België moet hij 5500 kosten, in Duitsland 5900. In Nederland hanteren een paar webwinkels woekerprijzen.
Als ik dit soort bedragen te besteden had aan een espressoapparaat was ik gegaan voor een ACS Vostok. Basismodel kost 3500 euro inclusief verzendkosten (https://coffeetime.freeflarum.com/d/1228-acs-vostok/43).
[YouTube: ULTIMATE LEVER MACHINE? ACS Vostok First Look!]
Maar omdat ik die bedragen niet te besteden heb, ben ik gegaan voor de Meticulous Espresso, die uiteindelijk voor mijn wensen de beste bang for buck biedt, tis alleen wel een Kickstarter met bijbehorende risico's (Ypuh kom er maar in).
De ACS is leuk maar ook erg groot en design moet je aanspreken.
Ik heb de ACS Leva gehad en die gaan ze binnenkort updaten met extra functies vanuit de Vostok. Voor thuis en de looks zou ik die dan kiezen.
Mijn setup destijds. Ook erg mooie machine met wat kleine kinderziektes.
:strip_exif()/f/image/M4bRFHJjiuZOo2pGU0vbhOrz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door robbynaish op 07-04-2023 16:31 ]
:strip_exif()/f/image/J6Qy0Hu4jN9JIxCSHqKrIKLJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben nu de trotse bezitter van een Puqpress (mini), voor jullie vragen of ik een café heb, neen, gelukkig niet, beginnende Parkinson, artrose en reumatische handen maken tampen een dagelijkse kwelling, bij deze opgelost.
Ik was al geruime tijd aan het jagen op een gebruikt exemplaar, maar MP heeft ze zelden en de prijzen die gevraagd worden voor jaren oude apparaten zijn best bizar. Mijn laatste poging vroeg de aanbieder 350, bieden vanaf 325, dus bood ik direct 350 aan en vroeg hoe de betaling gewenst was, wanneer ik hem op kon halen en of ik hem wel even werkend kon zien, werd mij medegedeeld dat er ondertussen 385 geboden was (niets op de MP site, daar staat ie nog steeds zonder biedingen) dus dat ik daar overheen moest.
Via een Belgische leverancier kon ik een nieuwe kopen voor 465,- (incl verzenden) en om dan 400 neer te gaan tellen voor een apparaat van 7 jaar oud..
Maar goed, ander nieuws: Ondertussen ook weer Loveramics schaaltjes (zie op de weegschaal, ja die Hoffman ook gebruikt) binnen, aangezien ik de vorige uit mijn trillende handen had laten donderen, ze bevielen me zo goed dat ik bij van Pommeren maar nieuwe heb besteld (kreeg donderdag email dat ze weer op voorraad waren).
Oh ja en mijn nieuwe weegschaaltje, de Acaia Pearl was leeg (de batterij dan) en de MHW-3BOMBER was opgeladen dus maar even in gebruik tot de Acaia weer vol was, maar et mini ding bevalt erg goed, dus de grote Acaia maar weer even in de kast terug gezet na het opladen.
Fijn weekend allen
Het is inderdaad een pak minder maar toch nog altijd heel veel geld, dat besef ik.taurus0205 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:44:
[...]
van een machine rond de 2k, naar eentje van 9k
Maar dat is het nadeel als je redelijk wat opzoekwerk verricht, en je je potentiële machine volledig wil kennen op voorhand.
Daarbij kom je dan in de rabbit holes van het internet terecht, en... kom je uiteindelijk uit bij iets wat je initieel helemaal not done vond, maar na opzoeken etc... heeft het toch ineens zin om wel dat bedrag te spenderen
Interesting times...
Voor een allereerste halfautomaat in deze prijsklasse zou ik real life testen.kazzzdafke schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:52:
[...]
Het is inderdaad een pak minder maar toch nog altijd heel veel geld, dat besef ik.
Maar dat is het nadeel als je redelijk wat opzoekwerk verricht, en je je potentiële machine volledig wil kennen op voorhand.
Daarbij kom je dan in de rabbit holes van het internet terecht, en... kom je uiteindelijk uit bij iets wat je initieel helemaal not done vond, maar na opzoeken etc... heeft het toch ineens zin om wel dat bedrag te spenderen
Misschien vind je pressure profiling met zo'n paddle wel helemaal niks.
Misschien vind je een lever wel veel fijner werken. Voor een paar honderd euro minder vind je al een Rocket Epica https://www.marktplaats.n...pica-gold-espressomachine
Je koopt een motor toch ook niet zonder een proefrit?
[ Voor 14% gewijzigd door ocn op 08-04-2023 12:28 ]
Voor de gein even gevraagd wat hij er voor wil hebben, maar hij word dinsdag opgehaald.RoosW schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:24:
Ik was al geruime tijd aan het jagen op een gebruikt exemplaar, maar MP heeft ze zelden en de prijzen die gevraagd worden voor jaren oude apparaten zijn best bizar. Mijn laatste poging vroeg de aanbieder 350, bieden vanaf 325, dus bood ik direct 350 aan en vroeg hoe de betaling gewenst was, wanneer ik hem op kon halen en of ik hem wel even werkend kon zien, werd mij medegedeeld dat er ondertussen 385 geboden was (niets op de MP site, daar staat ie nog steeds zonder biedingen) dus dat ik daar overheen moest.
Via een Belgische leverancier kon ik een nieuwe kopen voor 465,- (incl verzenden) en om dan 400 neer te gaan tellen voor een apparaat van 7 jaar oud..
Zou mijn Puqpress voor geen goud meer willen missen. Heb deze nu 1 jaar in mijn bezit en scheelt heel wat prep work. Heb wel geleerd om voor het tampen een filter papiertje op de puq te leggen en pas daarna te tampen. Zorgt ervoor dat je Puqpress en je espresso mc proper blijven. Vooral voor de Puqpress moet je opletten dat er zich niet teveel koffie verzamelt boven de tamper want hierdoor zou de stem kunnen afbreken. Dus zeker elke week de reinigings mode activeren en met een zachte borstel goed schoonmaken boven de tamp.RoosW schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:24:
[Afbeelding]
Ik ben nu de trotse bezitter van een Puqpress (mini), voor jullie vragen of ik een café heb, neen, gelukkig niet, beginnende Parkinson, artrose en reumatische handen maken tampen een dagelijkse kwelling, bij deze opgelost.
Religion is Opium for the Masses
Helaas heb ik em bij Fixpresso aan het werk gezien.. en daar is het zaadje gepland geweestocn schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:08:
[...]
Voor een allereerste halfautomaat in deze prijsklasse zou ik real life testen.
Misschien vind je pressure profiling met zo'n paddle wel helemaal niks.
Misschien vind je een lever wel veel fijner werken. Voor een paar honderd euro minder vind je al een Rocket Epica https://www.marktplaats.n...pica-gold-espressomachine
Je koopt een motor toch ook niet zonder een proefrit?
Interesting times...
klinkt heel bekend in de oren. Lekker genieten nu dan!kazzzdafke schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:52:
[...]
Het is inderdaad een pak minder maar toch nog altijd heel veel geld, dat besef ik.
Uitgezet, we wachten afNRJ020 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:16:
[...]
Dat gebeurt volgens mij als je 'Intelligente modus' aan hebt staan. Dan sorteert hij op meest gebruikte.
Is er iemand die deze besteld heeft toevallig?
https://www.odysseyespresso.com
the argos
verder wat zijn jullie ervaringen met:
https://clivecoffee.com/p...so-machine-by-la-spaziale
the argos
[ Voor 39% gewijzigd door taurus0205 op 08-04-2023 15:26 ]
Leuk apparaatje op papier, het duurt alleen wel erg lang voordat de eerste kopers hem in handen hebben, al bijna 2 jaar. Ze zijn nu bezig met assemblage, is afwachten of de massaproductie machines dezelfde kwaliteit hebben als het laatste prototype.taurus0205 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:13:
Is er iemand die deze besteld heeft toevallig?
the argos
Over een paar maandjes zullen er wel wat reviews verschijnen. Wat dat betreft zijn ze minder open dan Meticulous; er zijn zover ik weet nog geen andere filmpjes dan filmpjes van Odyssey zelf.
In Europa is deze alleen te koop als La Spaziale S1 Mini Vivaldi II.taurus0205 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:13:
Geen ervaring mee verder. Let op dat hij alleen 53mm portafilters ondersteunt, dat is geen gangbare maat. Is kleiner dan de Sage 54mm en veel kleiner dan de reguliere E61 58mm. Dus je zal allemaal maatwerk accesoires bij elkaar moeten verzamelen waar je niks meer aan hebt als je overstapt naar een ander merk.
ja dat had ik gezien, goed punt van je. Zag de machine ook al nergens in NL verkrijgbaar. Was even aan het kijken naar opties van espresso machines die geen e61 grouphead hebben, de opties daarin zijn klein.ocn schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:33:
[...]
In Europa is deze alleen te koop als La Spaziale S1 Mini Vivaldi II.
Geen ervaring mee verder. Let op dat hij alleen 53mm portafilters ondersteunt, dat is geen gangbare maat. Is kleiner dan de Sage 54mm en veel kleiner dan de reguliere E61 58mm. Dus je zal allemaal maatwerk accesoires bij elkaar moeten verzamelen waar je niks meer aan hebt als je overstapt naar een ander merk.
@kazzzdafke De Sanremo You is een hele gave machine en wint het wat mij betreft van een Decent. Sanremo is een gerenommeerd met dito bouwkwaliteit en dealernetwerk. Qua prijs ook eentje die je vrij risicoloos aan kunt schaffen; mocht hij niet bevallen dan kun je hem weer snel kwijt voor een leuke prijs. Van wat ik las hadden ze op het Amsterdam Coffee Festival een beursaanbieding voor de You (heb zelf ook een demo gehad daar, maar verder niet naar gevraagd). Mijn ervaring is dat 15% altijd wel reeel is.
Kortom, het is een investering, maar op een ECM Synchronika verlies je meer als je besluit deze weg te doen. Zo lang je hem niet weg doet heb je er 4-5x per dag plezier van, dus een win-win.
.
Kortom, het is een investering, maar op een ECM Synchronika verlies je meer als je besluit deze weg te doen. Zo lang je hem niet weg doet heb je er 4-5x per dag plezier van, dus een win-win.
Heb 'maar' 3 hobbies. Espresso, wielrennen en horloges. Laten we het er op houden dat ik niet groot woonBarôZZa schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:22:
Iets in mij zei dat het vergeleken met bijvoorbeeld mechanische horloges nog wel erg betaalbaar was voor een mannenhobby.
[ Voor 53% gewijzigd door Ypuh op 08-04-2023 20:43 ]
Heb besloten een nieuw koffiezetapparaat te halen. Is de Jura e8 nog steeds de beste keus in de volautomaten, of zijn er andere modellen op de markt?
[ Voor 6% gewijzigd door KaiseRRuby op 09-04-2023 11:16 ]
Anoniem: 289532
Als je alle Jura verkopers in dit topic leest ga je dat wel bijna gelovenKaiseRRuby schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:16:
Heb besloten een nieuw koffiezetapparaat te halen. Is de Jura e8 nog steeds de beste keus in de volautomaten, of zijn er andere modellen op de markt?
FTFY: kopersAnoniem: 289532 schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:01:
[...]
Als je alle Jura kopers in dit topic leest ga je dat wel bijna geloven
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Heb jij nog goede alternatieven?Anoniem: 289532 schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:01:
[...]
Als je alle Jura verkopers in dit topic leest ga je dat wel bijna geloven
Tja het ligt eraan wat je ermee wil maken en wat je uit wil geven. Wij drinken alleen espresso's en voor bezoek maken we soms een americano. Hebben een aparte opschuimer als iemand een cappuccino wil.KaiseRRuby schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:16:
Tijd geleden hebben we onze oude volautomaat vervangen door een relatief goedkope Melitta Purista (~300 euro) en het apparaat bevalt ons boven verwachting goed. Een Jura van 1800 euro gaat echt niet beter smaken en dan kun je je geld beter uitgeven aan kwaliteitsbonen. Deze Melitta kun je ook helemaal zelf reinigen; de zetgroep haal je er makkelijk uit.
Nadelen zij er ook: kleine bonen en waterreservoirs. Ook geen fancy dingen zoals display oid, maar dat kan ons weinig schelen. Hij zet gewoon makkelijk lekkere espressootjes!
[ Voor 9% gewijzigd door JPS op 09-04-2023 19:00 ]
Vorig jaar de keuze gemaakt voor de Nivona 790 en we zijn er hier thuis erg tevreden over. Destijds zowel de E8 als de 790 in overweging genomen, keuze is uiteindelijk gevallen op de 790 omwille van het design (persoonlijk) en de uitneembare zetgroep. Gebruiken hem voor koffie, americano, latte macchiato en cappuccino’s. Melksysteem is super gemakkelijk in gebruik en eenvoudig te reinigen.
[ Voor 14% gewijzigd door Millert op 09-04-2023 19:21 ]
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
Denk dat deze ongeveer overeen komt met de Philips LatteGo 2200 series die ik momenteel heb. Ik heb deze lijst een beetje gevolgd om te zien wat mij zou bevallen:JPS schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:56:
[...]
Tja het ligt eraan wat je ermee wil maken en wat je uit wil geven. Wij drinken alleen espresso's en voor bezoek maken we soms een americano. Hebben een aparte opschuimer als iemand een cappuccino wil.
Tijd geleden hebben we onze oude volautomaat vervangen door een relatief goedkope Melitta Purista (~300 euro) en het apparaat bevalt ons boven verwachting goed. Een Jura van 1800 euro gaat echt niet beter smaken en dan kun je je geld beter uitgeven aan kwaliteitsbonen. Deze Melitta kun je ook helemaal zelf reinigen; de zetgroep haal je er makkelijk uit.
Nadelen zij er ook: kleine bonen en waterreservoirs. Ook geen fancy dingen zoals display oid, maar dat kan ons weinig schelen. Hij zet gewoon makkelijk lekkere espressootjes!
https://baristaworden.nl/volautomatische-koffiemachine/
DIe LatteGo zet echt prima koffie maar maakt zo'n verschrikkelijk kabaal, niet normaal. We kunnen elkaar in de woonkamer niet eens verstaan als je een cappucino zet. Dus dat moet even wat anders.
Zat daarom te kijken naar de Siemens EQ.6 plus s500. Die schijnt heel stil te zijn. Sta ook open voor een Jura e8 hoor, zag een prima ding op Marktplaats en ik dacht: waarom niet. Dan ben je ook meteen klaar.
Gaat me nu vooral om het geluid, want dat had ik niet verwacht. Maakt die E8 veel herrie?
Ja, dit ook een mooie. Alleen nergens tweedehands te koop nog. Hoe is het geluid van deze?Millert schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:20:
[...]
Vorig jaar de keuze gemaakt voor de Nivona 790 en we zijn er hier thuis erg tevreden over. Destijds zowel de E8 als de 790 in overweging genomen, keuze is uiteindelijk gevallen op de 790 omwille van het design (persoonlijk) en de uitneembare zetgroep. Gebruiken hem voor koffie, americano, latte macchiato en cappuccino’s. Melksysteem is super gemakkelijk in gebruik en eenvoudig te reinigen.
@KaiseRRuby Hiervoor een Philips Ep3551 gehad en de Nivona is aanzienlijk stiller bij het malen en bereiden van koffie, bij de melkbereiding is het verschil erg groot. Een vriend van me heeft een Philips Lattego en was naast de smaak van de cappuccino onder de indruk van het (gebrek aan) geluid.
Bij Coffeeness (site en YouTube) hebben ze het geluidsniveau van verschillende apparaten gemeten en vergeleken.
YouTube: Nivona 799 Kaffeevollautomat im Test
Bij Coffeeness (site en YouTube) hebben ze het geluidsniveau van verschillende apparaten gemeten en vergeleken.
[ Voor 31% gewijzigd door Millert op 09-04-2023 19:34 ]
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
Ik drink mijn koffie bijna altijd met melk inderdaad, het gewone koffiezetten is prima te doen maar dat melk bereiden is niet normaal luid.Millert schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:32:
@KaiseRRuby Hiervoor een Philips Ep3551 gehad en de Nivona is aanzienlijk stiller bij het malen en bereiden van koffie, bij de melkbereiding is het verschil erg groot. Een vriend van me heeft een Philips Lattego en was naast de smaak van de cappuccino onder de indruk van het (gebrek aan) geluid.
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1