Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 171 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-10 19:34
Zijn er hier nog tweakers die naar het Amsterdam Coffee Festival gaan komend weekend? Voor mij de eerste keer, heb er zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-10 20:15
JoepD schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:42:
Zijn er hier nog tweakers die naar het Amsterdam Coffee Festival gaan komend weekend? Voor mij de eerste keer, heb er zin in.
Yes, ik ben er op de vrijdag.
Vorig jaar voor het eerst geweest en vond het leuk. Wel jammer dat de kampioenschappen dit jaar niet meer tijdens het evenement gehouden worden.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-10 20:59
JoepD schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:42:
Ga zaterdag ook voor het eerst heen. Heb niets nodig (de laatste 2 jaar veel aangeschaft) maar des te leuker om eens te kijken hoe anderen de hobby beleven. Ben wel benieuwd naar machines als de Sanremo You en La Marzocco Micra, of gadgets op het gebied van puckprep.

Heb me voorgenomen om in het slechtste geval met een zak groene bonen thuis te komen voor mijn thuisbrandertje :+.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLjcJ_uLXALZNaheVAv4x3-a_-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhXDSIIATosu1bcsDsbpKEFY.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn budget setup, Gaggia Claasic en Iberital Challenge (MC2).
Ben aan het oefenen met de juiste maalstand, smaakt te bitter naar mijn gevoel.

Naked portafilter
melkkan met spits tuutje
tamper met veer
leveler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
walterworld schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:12:
[Afbeelding]

Naked portafilter
melkkan met spits tuutje
tamper met veer
leveler
Dat is een leuke setup! Heb je de druk van de Gaggia naar 9 bar verlaagd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:39
JoepD schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 00:05:
[...]

Dat inderdaad. Welke bonen gebruik je en wat is je ratio en doorlooptijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-10 18:02
walterworld schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:12:
[Afbeelding]

Naked portafilter
melkkan met spits tuutje
tamper met veer
leveler
Probeer eens iets langer te flushen om de groepskop temperatuur iets op te jagen, dat zou mogelijk kunnen helpen. Heb je dit met verschillende bonen? En waar heb je die gekocht (de bonen dan)?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-10 16:20
Ook hier de stap maar gemaakt van volautomaat naar een Profitect met Eureka maler (met een Sage als tussenstap). Tot nu toe erg tevreden over. Wel nog flink aan het zoeken naar de beste verhoudingen (water, maalgraad en doorlooptijd) voor de bonen. Ook maar eens kijken hoe ik het geheel een beetje netjes neer kan zetten. Oogt vrij druk en rommelig nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FERmiuTYOQlvklwSMwQi0nbJq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9GAAkrj0EecWGAqruBftfrj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door raze88 op 28-03-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
JoepD schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 00:05:
[...]

Nee, heb wel de piston ring vervangen voor siliconen versie.
moest opzoeken wat je bedoelt.
YouTube: You Won't Believe the Difference: 9 Bar OPV Mod for Gaggia Classic Pro

Dit zou ik nog wel kunnen doen, ziet er makkelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Hercul3s schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:19:
[...]

Dat inderdaad. Welke bonen gebruik je en wat is je ratio en doorlooptijd?
Gebruik nu nog Lavazaa espresso supermarktbonen, 3 pakken gekregen van mijn broer.
Als ze op zijn stap ik over op de budget cafeïnevrije bonen van Fascino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
RoosW schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:45:
[...]

Probeer eens iets langer te flushen om de groepskop temperatuur iets op te jagen, dat zou mogelijk kunnen helpen. Heb je dit met verschillende bonen? En waar heb je die gekocht (de bonen dan)?
Gebruik al de methode van oom Lance.
YouTube: HOW TO HACK THE GAGGIA CLASSIC PRO: 3 Tips to Enhance Your Experience

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 14:40
walterworld schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:50:
[...]

Nee, heb wel de piston ring vervangen voor siliconen versie.
moest opzoeken wat je bedoelt.
YouTube: You Won't Believe the Difference: 9 Bar OPV Mod for Gaggia Classic Pro

Dit zou ik nog wel kunnen doen, ziet er makkelijk uit.
De piston ring vervangen is niet zo heel interessant (behalve als deze gaar is).
De 9 bar OPV mod is wel de belangrijkste, is mijn ervaring met de GCP.

Die bonen die je omschrijft kan je niet echt espresso mee maken, het komt er waarschijnlijk heel snel uit en bitter en waterig. Cafeïnevrije bonen zijn ook erg moeilijk om in te stellen – dit maakt je ervaring denk ik niet heel best.

Ik zou op zoek gaan naar een koffiebrander in de buurt (of online) en koop wat verse bonen, bijv. 2 zakjes van 250 gram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:21

Ravhin

no <root>...

Wat @Herr Flicker zegt :) Lavazza bonen zijn echte italiaanse bonen, donker en bros. Om daar lekkere koffie mee te zetten zou je eigenlijk op 88 graden je espresso's zetten en dat kan de Gaggia niet - in ieder geval niet out-of-the-box. Proefpakketten zijn een aanrader: fascino, brandzaak en koepoort hebben ze.

Die OPV mod is echt een enorme upgrade in kwaliteit. Als je die doet ga je echt verschil proeven.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
raze88 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:15:
Ook maar eens kijken hoe ik het geheel een beetje netjes neer kan zetten. Oogt vrij druk en rommelig
Vind het voor de beperkte ruimte wel meevallen, maar je kunt nog een schap maken voor de accessoires/koffie.

Als je de ruimte hebt vind ik het zelf wel prettig om op chrologische volgorde naast elkaar te zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door defusion op 28-03-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
defusion schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:37:
[...]

Vind het voor de beperkte ruimte wel meevallen, maar je kunt nog een schap maken voor de accessoires/koffie.

Als je de ruimte hebt vind ik het zelf wel prettig om op chrologische volgorde naast elkaar te zetten.
Als het goed is komt er vandaag een uitkloplade binnen welke mooi onder de molen past waardoor die losse knockbox weg kan. Melk kannen zouden eventueel op een schapje kunnen als past dat schapje niet in de rest van de keuken (wordt te druk). Koffie twijfel ik over of ik op single dose over ga. Wel makkelijk om s'-avonds nog een keer een decafe te maken i.p.v. de molen eerst leeg te moeten maken. De koffie kan dan mooi in losse potjes/buisjes. Ideeën genoeg maar eerst maar de techniek wat meer eigen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:00
Even een vraagje voor de kenners hier:

Ik ben de aankoop aan het overwegen voor een Rocket R58 v3.
Voor mij lijkt deze machine alles te hebben wat ik zoek, zoals de looks, E61 grouphead, dual boiler, pid controle, variabel flow, …

Maar is er binnen deze prijs een tegenhanger wat ik over het hoofd zie? Den bedoel ik Max 3000€?

Never ever financial advice...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
kazzzdafke schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:40:

Voor mij lijkt deze machine alles te hebben wat ik zoek, zoals de looks, E61 grouphead, dual boiler, pid controle, variabel flow, …

Maar is er binnen deze prijs een tegenhanger wat ik over het hoofd zie? Den bedoel ik Max 3000€?
De ECM Synchronika, Lelit Bianca, Profitec 700 en in iets mindere mate de La Marzocco Linea Micra. Dat zijn wel de usual suspects.

Dan heb je nog een heel lijstje met Dalla Corte Studio, Elektra Verve, Ambient Vesuvius, Crem One 2, Izzo Duetto etc. Dat zijn er teveel om op te noemen. De Rocket heeft naar mijn weten overigens geen variabele flow standaard.

Denk uit dat lijstje dat ik ook de R58 v3 zou kiezen, maar dat was niet je vraag. Rocket heeft wel de naam en looks waar ik gevoelig voor ben.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 28-03-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-10 18:02
kazzzdafke schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:40:

Lelit Bianca. Variabele flow heeft de R58 niet dacht ik, de Bianca overigens wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-10 19:31

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:48
Ziet er strak uit @ocn, heb jij hem gebacked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ik brand m'n vingers er niet aan. Niemand gelukkig want er zitten geen boilers in, maar ben al te vaak nat gegaan op dit soort projecten. Eigenlijk alle projecten nu ik er over nadenk.

Het kan ook goed gaan natuurlijk, zie Niche Zero, maar dat lijkt me de uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

vinpower schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:14:
Ziet er strak uit @ocn, heb jij hem gebacked?
Yep, ik ben wel benieuwd voor deze functionalieiten en prijs. Ze zijn heel open over hun ontwikkelproces via hun instagram account, en diverse koffievloggers zoals Lance Hedrick hebben 'm al mogen uitproberen.

Is inderdaad nog de vraag of het ze lukt om 'm in massaproductie te ontwikkelen, maar ze beweren daar met het ontwerp en de fabrikanten rekening mee te hebben gehouden.
We have partnered with established, experienced manufacturers who have decades of experience in sourcing, production, assembly, and quality control. These manufacturers have been involved in the design process to ensure we are making the right decisions on materials and construction methods to avoid any surprises that could complicate production at any stage. We are leaving no stone unturned on the engineering and DFM front to prevent possible risks and ensure a timely delivery to our backers.
Uiteindelijk blijft het een investering en die kan goed of fout uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
ocn schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:31:
Is inderdaad nog de vraag of het ze lukt om 'm in massaproductie te ontwikkelen, maar ze beweren daar met het ontwerp en de fabrikanten rekening mee te hebben gehouden.
Dat beweren alle Kickstarters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

kazzzdafke schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:37:
[...]

Check effe: YouTube: METICULOUS FIRST LOOK

Krijgt geen enkele goeie shot gepulled :D
Yep heb ik gezien, de eerste shot was hij vergeten vooraf te purgen dus dat is zijn fout, en daarna was er blijkbaar iets mis met de software, waardoor een harde reset nodig was.

Lance zegt op 37:33 ook "this didnt happen at all yesterday so im a little surprised it's doing this now just based off my playing with it yesterday"

Ziet er niet best uit, maar het lijkt om 1 software bug te gaan die we nu zien. Volgens mij hebben ze nog tijd zat om wat failsafes in te bouwen voordat de definitieve versies op de post gaan.
Maar het zou me niks verbazen als een aantal potentiële backers hierdoor toch maar even afwachten.

Op Home-Barista zeggen ze er het volgende over:
Persoon A: We're talking about software that is at least 9 months prior to release, it would be surprising if it wasn't buggy at this stage.

Persoon B: Absolutely agree. The hardware part is what we should care about the most at the moment as that is getting to the point where any major modifications would result in significant delays to the timeline, if it's even possible to implement. Hardware seems pretty solid at this point. Software can be updated at worst case scenario, even after delivery. Everything that I saw from the full interview are simple fixes with a few lines of codes and really blown out of proportion imo. Shaft position that was off on first pull, add in a pop up message to reset because it's not in the correct position when you try to initiate pulling a shot. All the other issues they had was tied to this first issue and a hard reset fixed it. They just need to add in some housekeeping functions to make sure it can only execute commands when certain prerequisites are met.
Vanaf 34:10 gaat het goed. Hij gebruikt trouwens een Weber Unifilter, de koffie loopt bij die filter nooit in 1 stroompje naar beneden, weet niet of je op basis daarvan zegt dat hij geen goede shots pulled? De shot rond 40:00 is prima, "solid shot, not perfectly dialed in", met zn Timemore Sculptor 64s die hij diezelfde dag uit het karton heeft gehaald :)

[ Voor 50% gewijzigd door ocn op 29-03-2023 00:13 . Reden: Aanvulling en volgorde veranderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
ocn schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:57:
[...]

Vanaf 34:10 gaat het goed. Hij gebruikt trouwens een Weber Unifilter, de koffie loopt bij die filter nooit in 1 stroompje naar beneden, weet niet of je op basis daarvan zegt dat hij geen goede shots pulled? De shot rond 40:00 is prima, "solid shot, not perfectly dialed in", met zn Timemore Sculptor 64s die hij diezelfde dag uit het karton heeft gehaald :)
Heb 90% van dat filmpje gezien, op het moment duurde het te lang en lukte gewoon niet.
Afgehaakt en vandaag de rest gezien, dacht ik. Natuurlijk NET NIET dat shot :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Interessant trouwens, iemand zegt op Home-Barista het volgende:
I had about 10 days of hands on time with the machine not that long ago and the onboard controls were not functional yet except for purging iirc. Used laptop/tablet for everything and I never encountered any bugs like Lance did. Personally, I'm quite optimistic that it'll be pretty solid by the time they ship. Either way, software can always be fixed!
En zegt vervolgens:
Wish I could say more, but I'm under an NDA. Also in full disclosure I'm an investor in the company and as such I cannot participate in any more discussions regarding Meticulous on HB.
Geeft me al weer iets meer vertrouwen dat er blijkbaar meer investeerders achter het product zitten dan alleen de Kickstarter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ocn schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 01:46:
Interessant trouwens, iemand zegt op Home-Barista het volgende:

[...]

En zegt vervolgens:

[...]

Geeft me al weer iets meer vertrouwen dat er blijkbaar meer investeerders achter het product zitten dan alleen de Kickstarter.
Jij weet een "wij van WC-eend adviseren WC-eend" wel goed te spinnen zeg. >:)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Dit is nu écht een liefdesbaby tussen nerds, geeks en espresso fans!
https://arstechnica.com/g...en-source-machine-for-it/
Ik heb er eigenlijk wel zin in om hier een soort van eigen Linea Micra te maken :*)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
"Software issues can be fixed". Haha. Dit vertel ik mijn klanten ook altijd zonder te liegen. De vraag is of ze genoeg geld op de plank hebben om het te realiseren.

Wil niet te sceptisch overkomen want ik juich innovatie in onze hobby toe, helemaal als ze het betaalbaar maken. Ik ben er alleen al te vaak ingetrapt bij Kickstarter en je leest wat je wil lezen. Ik geloof in de goede bedoelingen, maar ze kunnen mogelijke tegenslagen die niet in beeld zijn ook niet incalculeren, en daar lopen veel projecten op vast.

Als IT'er ook genoeg ervaring mee; je denkt alles te weten, gaat aan de slag en dan loop je tegen iets aan waar je geen rekening mee had (kon) houden en veel tijd/energie naar toe gaat. Dat los je alleen op met geld, niet met veel druk uit een community.

De Niche Zero is het wel gelukt, maar een maler is een wezenlijk simpeler product dan een digitaal aangestuurde espressomachine met een nieuwe techniek.

[ Voor 73% gewijzigd door Ypuh op 29-03-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ypuh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:37:
"Software issues can be fixed". Haha. Dit vertel ik mijn klanten ook altijd zonder te liegen. De vraag is of ze genoeg geld op de plank hebben om het te realiseren.
"We kunnen het altijd op regiebasis voor u uitwerken hoor >:) ". In mijn tak van sport (Farmaceut) werk ik liever met off-the-shelf software. Niet dat dat het iets beter maakt hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ypuh schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:57:
[...]

De ECM Synchronika, Lelit Bianca, Profitec 700 en in iets mindere mate de La Marzocco Linea Micra. Dat zijn wel de usual suspects.

Dan heb je nog een heel lijstje met Dalla Corte Studio, Elektra Verve, Ambient Vesuvius, Crem One 2, Izzo Duetto etc. Dat zijn er teveel om op te noemen. De Rocket heeft naar mijn weten overigens geen variabele flow standaard.

Denk uit dat lijstje dat ik ook de R58 v3 zou kiezen, maar dat was niet je vraag. Rocket heeft wel de naam en looks waar ik gevoelig voor ben.
Bedankt voor de feedback, en ik ben ze eens allemaal gaan bekijken.
- Door de band zijn de ECM en P700 dezelfde machines, enkel draai vs joystick. Downside tov de R58 is dat deze niet automatisch kunnen verwarmen zoals de R58.

- De Lelit lijkt me op het eerste zicht een mooie machine, maar ik lees toch veel downsides ook (build quality, issues her en der, ...)

- De R58 lijkt ook net iets meer reports te hebben van issues, en dan de slechte opvolging van Rocket uit. Belangrijk is natuurlijk als er iets aan is, dat het ook snel verholpen wordt, dus service.

- De LMLM is dan weer direct een stuk duurder, en ik vind em persoonlijk niet zo mooi. Wat wel een HEEL groot pluspunt aan deze is, is de snelle opwarmtijd.

- Van de rest blijft voor enkel nog de Ambient Vesuvius over, daar moet ik nog wat dieper op in gaan.

Maar dus het punt van snelle opwarm is wel iets. Ik kan/wil 's morgens geen 40 min wachten tot ik mijn kopje kan zetten. Dan ben ik al lang weg.
Verder wil ik ook meer controle dan enkel 5s pre infusion en dan ramp up naar 9 bar.
En de looks, liefst te verkrijgen in het zwart. Indien het de R58 toch zou worden, dit is wat ik bedoel van LEKKER (eigen poedercoat):

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/65/25/8f/65258fca37694aeac095b50bad7cab29.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
@kazzzdafke Zou de komende weken nog even gebruiken om je goed in te lezen. Enerzijds wat de hobby inhoudt, anderzijds wat betreft de machines. De vragen en aandachtspunten komen me bekend voor van mijn zoektocht, maar je vragen zijn nog niet helemaal op het juiste niveau.

Dingen als bouwkwaliteit etc. moet je met een korreltje zout nemen. Bovenstaande machines voldoen allemaal ruimschoots aan de eisen van een thuisgebruiker. Dit zijn machines gebouwd om 15 jaar mee te gaan en 365 dagen per jaar gebruikt te worden. De verschillen zitten dus in features en designs (zowel technisch als estetisch).

Daarnaast heb ik zo'n idee dat je veel info van Reddit haalt. Vind dat persoonlijk een matige bron voor espresso omdat het A) hoofdzakelijk Amerikanen zijn die machines online zonder enige voorkennis laten bezorgen, en die machines dus eerst verscheept moeten worden en vervolgens het dichtsbijzijnde servicepunt op 8 uur rijden zit, en B ) ze bijzonder veel waarde hechten aan specsheets of C) kleine problemen intens uitvergroten.

In Nederland hebben we de luxe dat we bij de bron (Italie) zitten en in ons land tientallen service/verkooppunten van gerenommeerde merken zitten. Dat neemt een groot deel van de issues al weg en er is voldoende kennis aanwezig om snel tot een goed resultaat te komen.

Je kunt ook gewoon iets kopen en spelenderwijs leren natuurlijk. Voor de één valt dat mee, voor de ander valt dat tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ypuh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:25:
... en B) ze bijzonder veel waarde hechten aan specsheets of C) kleine problemen intens uitvergroten.
Helemaal mee eens, hier op Tweakers zie je dat overigens ook regelmatig. De Decent is voor veel mensen daar ook de ultieme machine, want kijk wat hij op papier allemaal kan en hoe durft een Linea Micra voor die prijs geen flowcontrol te hebben. :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
kazzzdafke schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:30:
[...]
Maar dus het punt van snelle opwarm is wel iets. Ik kan/wil 's morgens geen 40 min wachten tot ik mijn kopje kan zetten. Dan ben ik al lang weg.
Dat mag echt geen bezwaar zijn. Gewoon op een timer zetten zoals waarschijnlijk 95% van de E61 bezitters ;)
Gebruik zelf een shelly plug daarvoor. Springt ca. 30min aan voor de wekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:33:
[...]

Helemaal mee eens, hier op Tweakers zie je dat overigens ook regelmatig. De Decent is voor veel mensen daar ook de ultieme machine, want kijk wat hij op papier allemaal kan en hoe durft een Linea Micra voor die prijs geen flowcontrol te hebben. :')
Dat is één voorbeeld inderdaad. Dat zo'n feature erop zit lijkt belangrijker dan hoe deze te gebruiken.

Diezelfde mindset wordt toegepast op of een boiler 1.5L of 1.8L is, of de opwarmtijd 30 of 25 minuten is, of de boiler geisoleerd is ja of nee, of dat deze van RVS is of koper en of de beugeltjes die de kabels bij elkaar houden van metaal of hard plastic zijn.

Als je daar een afvinklijstje van maakt dan rollen er dezelfde modellen uit, maar bovenstaande zegt weinig over de kwaliteit van de koffie, dagelijkse gebruik, onderhoudskosten of bouwkwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:38
raze88 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:15:
Ook hier de stap maar gemaakt van volautomaat naar een Profitect met Eureka maler (met een Sage als tussenstap). Tot nu toe erg tevreden over. Wel nog flink aan het zoeken naar de beste verhoudingen (water, maalgraad en doorlooptijd) voor de bonen. Ook maar eens kijken hoe ik het geheel een beetje netjes neer kan zetten. Oogt vrij druk en rommelig nu.

[Afbeelding]
mooie setup! Heb je toevallig nog getwijfeld over de Lelit MaraX voordat je de Profitec heb gekozen?

Zag toevallig dat Van Pommeren de MaraX ook in het assortiment heeft/gaat krijgen. In de winkel is dat dan wel mooi vergelijken.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Herr Flicker schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:11:
[...]

De piston ring vervangen is niet zo heel interessant (behalve als deze gaar is).
De 9 bar OPV mod is wel de belangrijkste, is mijn ervaring met de GCP.

Die bonen die je omschrijft kan je niet echt espresso mee maken, het komt er waarschijnlijk heel snel uit en bitter en waterig. Cafeïnevrije bonen zijn ook erg moeilijk om in te stellen – dit maakt je ervaring denk ik niet heel best.

Ik zou op zoek gaan naar een koffiebrander in de buurt (of online) en koop wat verse bonen, bijv. 2 zakjes van 250 gram.
Deze was gaar ja. Heb wel de adapterschijf vervangen voor een messing variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-10 13:36
Gister heb ik 2e hands een melitta caffeo solo volautomaat gekocht. Eerste 'echte' koffiemachine als vervanging van mijn Nespresso waar ik de koffiesmaak altijd al wat vond tegenvallen.

Ik heb vandaag het apparaat ontkalkt en heb tabletten besteld om de zetgroep te reinigen. Eerste bakjes merk ik dat met de maling op zijn allerfijnst ingesteld de koffie nog niet heel erg sterk smaakt (Lavazza espressobonen classica).

De vorige eigenaar heeft het apparaat +/- 2.5 jaar in gebruik gehad en nog nooit iets vervangen + alleen standaar onderhoud gedaan met ontkalking/reinigen zetgroep.

Wat voor nu op mijn lijstje staat is morgen de zetgroep geheel uit elkaar te halen. Ik heb nieuwe o-ringen en sealring besteld om te vervangen. De koffieprut in de opvangbak heeft netaan de vorm van een ronde puck maar lijkt erg losjes te zijn.

Ik kon geen duidelijk informatie vinden over of deze 'hockeypuck' zeer compact hoort te zijn/stevig of dat het bij deze machine normaal is dat die heel losjes is.

Alle ervaring/tips zijn welkom. Ik ben technisch onderlegd en heb er geen enkel probleem mee om de machine verder uit elkaar te halen als ik daarmee het resultaat van de bakjes espresso/koffie kan verbeteren :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepD
walterworld schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:01:
[...]

Deze was gaar ja. Heb wel de adapterschijf vervangen voor een messing variant.
Je hebt op D.R. tradingshop gewinkeld als ik het zo hoor. :) Tenminste daar heb ik toen al die onderdelen gehaald.

Beste upgrade is zeker de 9 bar mod. Het installeren van een PID (temperatuurcontrole) is daarna wel een aanrader. En een bottemless portafilter + aftermarket filtermandje zoals de VST is ook wel leuk om te doen als je wat serieuzer wilt klooien met de espresso.

Ook een leuk project voor de Gaggia: https://github.com/Zer0-bit/gaggiuino
Dit voegt temperatuurcontrole en drukcontrole/drukprofielen via een leuke interface op een touchscreen toe. Ik heb het zelf niet aan de praat gekregen helaas, ben er wat te onhandig voor denk ik en heb het daarna opgegeven. Mijn Classic ligt nog half uit elkaar hierdoor, hele kabelwirwar. Moet toch nog eens een poging wagen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 14:40
JoepD schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:23:
[...]

Je hebt op D.R. tradingshop gewinkeld als ik het zo hoor. :) Tenminste daar heb ik toen al die onderdelen gehaald.

Beste upgrade is zeker de 9 bar mod. Het installeren van een PID (temperatuurcontrole) is daarna wel een aanrader. En een bottemless portafilter + aftermarket filtermandje zoals de VST is ook wel leuk om te doen als je wat serieuzer wilt klooien met de espresso.

Ook een leuk project voor de Gaggia: https://github.com/Zer0-bit/gaggiuino
Dit voegt temperatuurcontrole en drukcontrole/drukprofielen via een leuke interface op een touchscreen toe. Ik heb het zelf niet aan de praat gekregen helaas, ben er wat te onhandig voor denk ik en heb het daarna opgegeven. Mijn Classic ligt nog half uit elkaar hierdoor, hele kabelwirwar. Moet toch nog eens een poging wagen. :+
Het gaggiuino project was echt een game changer voor mijn Gaggia machine inderdaad. Het installeren vergt wat aandacht en kennis maar in 4 daagjes had ik hem weer aan de praat. PID en pre-infusion deed echt veel.

Ik ga mijn GCP met Gaggiuino wel te koop zetten – ben net overgestapt naar een Lelit Bianca V3 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik snap de feedback die je geeft. Op dit moment heb ik inderdaad enkel en alleen maar de mogelijkheid om de machines vanop internet te leren kennen. Buiten natuurlijk de LM 23k espressomachine en 12k Mahlkönig van de barista opleiding.

Ik ben me daar wel bewust geworden van de zaken die ik graag wil, zoals een snelle opstarttijd. Dat is voor mij wel belangrijk, omdat ik graag mij espresso in de morgen drink als ik beneden kom. Ik heb hier idd shelly's al hangen voor de rolluiken, dus als die ook werken voor het auto aanzetten van een espressomachine, dan is dat al afgevinkt.

Verder ben ik ook wel iemand die meer kijkt naar het vernieuwende, waar de Decent dan goed in past, maar ik niet kan verantwoorden naar mezelf om die prijs daaraan te geven voor thuis te drinken. Psychologisch is 3k echt de max.
Maar dat is wel een platform dat me aanspreekt. De mogelijkheden die je hebt. Ga ik daar 10% van gebruiken? Wss niet, maar ik wil wel spelen, ontdekken en.. dan is het wel leuk dat je het hebt.

Ik krijg mijn 078S maler ergens in juni/juli hoop ik, dus tot dan heb ik de tijd om na te denken en informatie te vergaren, en stel ik deze vragen.

Als er iemand weet in BE waar je eens kan kijken/testen naar deze specifieke machines, dan zou ik dat zeker doen (een 58R, P700, ECM en Lelit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
Hopjesvla79 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:42:
[...]

mooie setup! Heb je toevallig nog getwijfeld over de Lelit MaraX voordat je de Profitec heb gekozen?

Zag toevallig dat Van Pommeren de MaraX ook in het assortiment heeft/gaat krijgen. In de winkel is dat dan wel mooi vergelijken.
Ja, beide naast elkaar gezien en vond de profitect mooier. Het zijn behoorlijk vergelijkbare machines waarbij de profitect van ECM afkomt. Ook via google zijn er wel wat vergelijkingen te vinden. Koffie beleving centrum (Casa Barista) in Velp heeft ze beide staan.

[ Voor 4% gewijzigd door raze88 op 29-03-2023 18:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
kazzzdafke schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:06:
[...]
Als er iemand weet in BE waar je eens kan kijken/testen naar deze specifieke machines, dan zou ik dat zeker doen (een 58R, P700, ECM en Lelit).
Fixpresso heeft ECM, Lelit en Profitec. Is enkel op afspraak en hij kan dan de machines klaarzetten die jij wenst te bekijken. Ik ging voor een Profitec 600/700 Pro en ik ben met een Lelit Bianca V2 naar huis gegaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
RigolleM schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:05:
[...]

Fixpresso heeft ECM, Lelit en Profitec. Is enkel op afspraak en hij kan dan de machines klaarzetten die jij wenst te bekijken. Ik ging voor een Profitec 600/700 Pro en ik ben met een Lelit Bianca V2 naar huis gegaan ;)
TOP thanks, Gent is niet bij de deur voor mij maar.. ik heb het ervoor over :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:38
raze88 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:45:
[...]

Ja, beide naast elkaar gezien en vond de profitect mooier. Het zijn behoorlijk vergelijkbare machines waarbij de profitect van ECM afkomt. Ook via google zijn er wel wat vergelijkingen te vinden. Koffie beleving centrum (Casa Barista) in Velp heeft ze beide staan.
goed om te weten, dat is zo goed als om de hoek!

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:14
Inmiddels ben ik dusdanig verwend met de espresso thuis dat ik de teleurstelling die ze “koffie” noemen op werk niet meer aan kan. Ik speelde sowieso al een tijd met de gedachte om de koffiehobby uit te breiden, en dan is zelf betere koffie op werk kunnen maken een goede drijfveer (wel thuis eerst even oefenen).
Qua gemak en draagbaarheid lijkt een aeropress the way to go; de set verdwijnt zo in de rugzak, en het maken kost relatief weinig tijd (halve minuut malen, halve minuut water toevoegen, 2 minuten laten staan, en dan pressen). Bekijk ik dit te simpel, of is dit waar we het over hebben?
Qua maler: ik zit op het pad van een handmaler op het moment, en zoek een most-bang-for-buck type. Hij hoeft geen maalsel voor espresso te verzorgen, maar voor de aeropress, en evt. een toekomstige V60. Ik lijk het in de Timemore hoek te moeten zoeken; metaal, in verschillende types, en gunstig geprijst.

Mag ik jullie wijsheid lenen om mij van advies te voorzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
kazzzdafke schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:06:
Maar dat is wel een platform dat me aanspreekt. De mogelijkheden die je hebt. Ga ik daar 10% van gebruiken? Wss niet, maar ik wil wel spelen, ontdekken en.. dan is het wel leuk dat je het hebt.
Voor mij is espresso vooral een spelletje van het beperken van variabelen. Het voelt soms alsof je vanaf een rijdende trein op een bewegend doelwit aan het schieten bent, dus iedere variabele die je vast kunt zetten is mooi meegenomen.

Nu is dat met een machine als de Decent goed mogelijk (kies één profiel en één temperatuur, en blijf er 3 maanden vanaf), maar de machine lokt juist uit om te experimenteren. Het zijn de echte expirimentele koffienerds die daar blij van worden en dat veelvuldig posten op fora als Reddit.

Voor de meeste van ons geldt dat we gewoon lekkere koffie willen en best bereidt zijn om ons daarvoor in te lezen, maar het hoeft geen scheikundig college te worden. De basis is in principe uitdagend genoeg en na verloop van tijd is het wel fijn als je niet teveel hoeft na te denken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 30-03-2023 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-10 21:38
assasinbats schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:27:
Inmiddels ben ik dusdanig verwend met de espresso thuis dat ik de teleurstelling die ze “koffie” noemen op werk niet meer aan kan. Ik speelde sowieso al een tijd met de gedachte om de koffiehobby uit te breiden, en dan is zelf betere koffie op werk kunnen maken een goede drijfveer (wel thuis eerst even oefenen).
Qua gemak en draagbaarheid lijkt een aeropress the way to go; de set verdwijnt zo in de rugzak, en het maken kost relatief weinig tijd (halve minuut malen, halve minuut water toevoegen, 2 minuten laten staan, en dan pressen). Bekijk ik dit te simpel, of is dit waar we het over hebben?
Qua maler: ik zit op het pad van een handmaler op het moment, en zoek een most-bang-for-buck type. Hij hoeft geen maalsel voor espresso te verzorgen, maar voor de aeropress, en evt. een toekomstige V60. Ik lijk het in de Timemore hoek te moeten zoeken; metaal, in verschillende types, en gunstig geprijst.

Dit klinkt als een goed plan. Timemore heeft prima handmalers en de Aeropress is vergevingsgezind dus dat moet helemaal goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 11:50

Niks meer aan doen, je zit wat mij betreft helemaal goed.
Ik doe nagenoeg hetzelfde, enkel zet ik meer filter- dan espresso-koffie met de aeropress (16g op 240ml).

Qua maler ben ik voor de Timemore C3 gegaan. Ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal, maar hij doet het prima. Alleen met lichtere brandingen en fijnere maalgraden ben je af en toe wel wat aan het knijpen om te voorkomen dat hij in je hand gaat draaien. Daar wil ik nog een keer een "vleugeltje" voor 3D printen :+

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Als je espresso wil is wellicht de Wacoco Picopresso ook nog een optie. Hij wordt als super portable gezien, makkelijk schoon te maken en een prima resultaat. Verder heb je het al goed uitgedacht :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-10 17:22

Wat voor koffie hebben ze op het werk?

Voor de rest had ik dat ook een beetje toen ik met de koffiehobby begon: bijna overal is de koffie minder. Maar daar word je ook geen leuker mens van, niemand zit te wachten op een koffiesnob. Dus nu drink ik gewoon koffie waar ik ben. Soms is dat een goeie espresso/V60, soms filter/Nespresso en soms zelfs Senseo of instant op reis. De hobby niet zo serieus gaan nemen dat je nergens meer normaal een bakkie kan doen. Ik waardeer de andere soorten zelfs meer tegenwoordig(zelfs instant kan lekker zijn), afwisseling is prima.

Als ik ergens een tijdje in een Airbnb ben, dan zou ik m'n V60 meenemen en misschien de Nanopresso die ik cadeau heb gekregen.

Als het zo'n raar oldskool poederkoffiemachine is op je werk waar je ook chocomel uit kan halen, dan snap ik het wel een beetje trouwens ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BarôZZa op 30-03-2023 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:19
BarôZZa schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Voor de rest had ik dat ook een beetje toen ik met de koffiehobby begon: bijna overal is de koffie minder. Maar daar word je ook geen leuker mens van, niemand zit te wachten op een koffiesnob.
Maar je kan toch ook gewoon vriendelijk "nee bedankt" zeggen als er koffie aangeboden wordt? Daarvoor ben je toch geen snob? Dat doe ik alleszins als ik weet de koffie echt vrij slecht gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Annun schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:06:
[...]

Maar je kan toch ook gewoon vriendelijk "nee bedankt" zeggen als er koffie aangeboden wordt? Daarvoor ben je toch geen snob? Dat doe ik alleszins als ik weet de koffie echt vrij slecht gaat zijn.
... behalve bij mijn schoonmoeder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
OK, die snap ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Annun schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:06:
[...]

Het is meer dat je jezelf in de weg zit als je alle koffie gaat vergelijken met de dure boontjes en moeite die je er zelf insteekt. Ik wil gewoon ergens een bakkie kunnen doen, zonder me druk te maken of het wel of geen goede koffie is. Zo belangrijk is het niet.

Plus slechte koffie zorgt ervoor dat je meer van je eigen koffie geniet, want dan proef je het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
Ik bedoelde het ook niet echt vanuit de insteek dat ik alle slechte koffie weiger, maar dat je niet meteen als een snob moet overkomen als je eens koffie weigert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31
BarôZZa schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:12:
[...]

Het is meer dat je jezelf in de weg zit als je alle koffie gaat vergelijken met de dure boontjes en moeite die je er zelf insteekt. Ik wil gewoon ergens een bakkie kunnen doen, zonder me druk te maken of het wel of geen goede koffie is. Zo belangrijk is het niet.

Plus slechte koffie zorgt ervoor dat je meer van je eigen koffie geniet, want dan proef je het verschil.
Ik drink de koffie wel op werk, we hebben net nieuwe machines en de koffie die daar uit komt is... redelijk. Alleen zeggen sommige mensen dan 'Gelukkig hebben we nu echt lekkere koffie op werk' en dan zeg ik wel dat het vergeleken thuis nergens naar smaakt.

Maar goed collega's weten ook dat ik thuis de tijd neem om een lekkere espresso of cappuccino te zetten en dat dat wat meer werk ik dan op het knopje drukken en voila koffie.

Ik vind het vervelender bij mijn schoonzus, die heeft gewoon een goed espresso apparaat (Sage Dual Boiler + bijbehorende koffiemolen) en besteld haar bonen bij Brandzaak maar toch smaakt de koffie daar echt voor geen meter met veel te ver opgeschuimde melk en bittere espresso. Zonde want ik weet dat het gewoon heel veel beter kan smaken.

Mijn broertje in ik hebben twee jaar geleden al een Moccamaster en koffiemolen cadeau gegeven aan onze ouders, zodat we in ieder geval als we daar op visite zijn goede koffie drinken. Daarvoor hadden ze gewoon een 13-in-een-dozijn filter koffie apparaat met gemalen filterkoffie uit de supermarkt (en daarvoor senseo). Nu halen ze in ieder geval koffiebonen die ze zelf malen, het scheelt dat ze zelf ook merken dat het heel veel lekkerder is. Ze bestellen zelfs verschillende bonen online om te proberen welke ze het lekkerste vinden :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
Annun schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:20:
Ik bedoelde het ook niet echt vanuit de insteek dat ik alle slechte koffie weiger, maar dat je niet meteen als een snob moet overkomen als je eens koffie weigert.
Misschien moet ik wat duidelijker zijn: ik vind mezelf een koffiesnob als ik in m'n hoofd bezig ben met of koffie bij een ander wel of niet slecht is. Ook al komt het niet zo over op een ander. En dat vond ik niet echt leuker.
Ozzie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:23:
[...]

Ik drink de koffie wel op werk, we hebben net nieuwe machines en de koffie die daar uit komt is... redelijk. Alleen zeggen sommige mensen dan 'Gelukkig hebben we nu echt lekkere koffie op werk' en dan zeg ik wel dat het vergeleken thuis nergens naar smaakt.
Voor de doorsnee kantoorganger is een Jura volautomaat echt fantastisch inderdaad :+ .
Mijn broertje in ik hebben twee jaar geleden al een Moccamaster en koffiemolen cadeau gegeven aan onze ouders, zodat we in ieder geval als we daar op visite zijn goede koffie drinken. Daarvoor hadden ze gewoon een 13-in-een-dozijn filter koffie apparaat met gemalen filterkoffie uit de supermarkt (en daarvoor senseo). Nu halen ze in ieder geval koffiebonen die ze zelf malen, het scheelt dat ze zelf ook merken dat het heel veel lekkerder is. Ze bestellen zelfs verschillende bonen online om te proberen welke ze het lekkerste vinden :)
Mooi cadeau, maar ik moet zeggen dat ik juist wel blij ben als mensen een oldskool filterkoffieautomaat hebben en voorgemalen huismerk/Douwe Egberts erin staan te scheppen. Ik vind het wel wat huiselijks/nostalgisch hebben en lekker op z'n tijd in plaats van alle fruitige noten van de lokaal gebrande single estate boontjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Bloodhoundje schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:16:
verhaal .. 2e hands Melitta Solo en 'losse' pucks
Ik heb ook een tweedekansje. Van een jaar oud. Ik ervaar soms hetzelfde, maar nog niet echt tijd/zin gehad mij erin te verdiepen.

Ik vermoed dat het bij mij te maken heeft met te weinig bonen in de maler dat deze niet altijd even lekker voldoende bonen geeft. Dat los ik nu 'handmatig' op, door van te voren even de bonen met de hand aan te duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Millie-ano schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:49:
[...]

Ik heb ook een tweedekansje. Van een jaar oud. Ik ervaar soms hetzelfde, maar nog niet echt tijd/zin gehad mij erin te verdiepen.

Ik vermoed dat het bij mij te maken heeft met te weinig bonen in de maler dat deze niet altijd even lekker voldoende bonen geeft. Dat los ik nu 'handmatig' op, door van te voren even de bonen met de hand aan te duwen.
Dit ga ik van het weekend even een poging geven om te zien of het verschil maakt. Ik ga dit weekend ook de zetgroep uit elkaar halen, nieuwe seal ringen etc zijn vandaag binnengekomen :) . Heb ook vermoeden dat de motor misschien niet hard genoeg kan aandrukken door vuil tussen iets. Dus volgende stap is machine verder uit elkaar halen :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:41
Iemand toevallig ervaring met de Fellow Prismo als toevoeging voor de Aeropress? Is dat een nuttige toevoeging?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Aziraphale schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:24:
Iemand toevallig ervaring met de Fellow Prismo als toevoeging voor de Aeropress? Is dat een nuttige toevoeging?
YouTube: Review: Fellow Prismo Vs Cafflano Kompresso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Die had ik al gevonden, maar dat is de mening van onze James. Ik ben vooral benieuwd naar eventuele meningen hier. :)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Nee, ik heb 'm niet. Wel eens voor gekeken, maar (nog) niet tot koop overgegaan.
Eerlijkheidshalve gebruik ik toch voor 99% mijn espressomachine, en komt de aeropress de kast niet uit. Voornaamste uitzondering is op vakantie.
(sidenote; heb nu sinds een paar weken ook een hario switch in huis, die ik af en toe gebruik. Leuk voor erbij, maar vermoed dat die uiteindelijk hetzelfde lot zal ondergaan)

Maar denk dat het vooral afhankelijk is of je de smaak/textuur kunt waarderen. Door het gebrek aan een (voldoende fijne/papieren) filter behoud je wat meer de oliën in de koffie en zul je wat meer body houden.

Als espressoliefhebber kan ik dat waarschijnlijk wel waarderen. Maar het is natuurlijk geen espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik kan een cremalaagje zeker waarderen, dat levert mijn E8 ook en ik hou daar wel van. Espresso drink ik vrijwel niet, simpelweg omdat ik de hoeveelheid te klein vind en ik het niet significant beter vind smaken dan de koffie die mijn E8 levert. Met een echte espressomachine zal dat vast anders zijn, maar dat is dan weer een extra hobby die ik niet echt ambieer. :)

De Aeropress gebruik ik wel regelmatig omdat ik het wel een leuke manier van koffiezetten vind en het smaakt toch ook anders dan de koffie uit de Jura. Ik heb hem ook voor de vakantie gehaald, maar de WAF vindt het teveel gedoe en haalt liever een pak snelfiltermaling voor het appartement in het vakantiehuisje... -O-

Maar goed, ik ga ook nog eens kijken en dubben over de Prismo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbitter
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-10 21:37
Aziraphale schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:24:
Persoonlijk vind ik het een fijne toevoeging, met name omdat de Aeropress niet lekt tot je de plunger naar beneden duwt. Moet eerlijk zeggen dat ik me niet goed kan herinneren hoe anders de smaak is, omdat ik de Aeropress nooit meer zonder Prismo gebruikt heb.

defusion schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:50:

...
Maar denk dat het vooral afhankelijk is of je de smaak/textuur kunt waarderen. Door het gebrek aan een (voldoende fijne/papieren) filter behoud je wat meer de oliën in de koffie en zul je wat meer body houden.

Als espressoliefhebber kan ik dat waarschijnlijk wel waarderen. Maar het is natuurlijk geen espresso.
Je kunt de prismo ook in combinatie met een papieren filter gebruiken. Ik vind de smaak dan beter (dat zal persoonlijk zijn). Dit komt overigens ook van een espresso-liefhebber. De smaak zonder papieren filter doet iets meer aan de French Press denken dan aan espresso.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Millie-ano schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:49:
[...]

Ik heb mijn machine op de pijnbank liggen vandaag. zetgroep gereviseerd, geen verschil in consistentie van de puck. Morgen ontvang ik een nieuw drukventiel om te vervangen en hopelijk gelijktijdig een nieuwe set maalschijven. De huidige schijven zijn na 2.5jaar oud denk ik versleten. De koffie is op de fijnste stand nog steeds best grof (ver weg van poeder, meer consistentie van een grove pepermolen). Ik vermoed dat dit mijn probleem is. Dus ben benieuwd als ik de nieuwe maalschijven erin heb zitten en alles in elkaar zit of er dan wel droge pucks uitkomen en mooie volle bakjes :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik vraag mij af of maalschijven na twee jaar al versleten zijn. Mijn idee zou eerder zijn dat de twee delen niet dicht genoeg bij elkaar komen. Je kan kijken of shims je kunnen helpen; soms geeft een shim van 0,2mm al een enorme verbetering.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Spaarpot van de kinderen leeggehaald voor de nieuwe SG-1 grinder van Weber. Prachtig!

https://weberworkshops.com/products/the-sg-1

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:05
Zo, hier is de kogel inmiddels door de kerk om de senseo te gaan vervangen voor een Jura J8. Na mijn eigen research vorig weekend mijn wederhelft meegenomen naar de mediamarkt om het apparaat te bekijken, en nadat ze het verkooppraatje daar had aangehoord is zij ook om.
Ik vroeg me af of hier mensen zijn die ervaring hebben met garantie afhandeling in NL als je de machine in Duitsland koopt. Het scheelt zo 300 (of 400 bij een aanbieding), en dat vind ik toch wel een (te) groot verschil met de NL prijs.
Wachten op een tweedekans/retourproduct bij een webshop is natuurlijk ook mogelijk, en dan is het verschil al weer minder, maar je weet nooit hoe lang het duurt voordat dat weer eens voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Gisteren de Timemore 78s besteld in de kickstarter. Tijdelijk 499$, https://www.kickstarter.c...ic-coffee-grinder/rewards

Was al tijd aan het nadenken over de Niche maar de prijs deed me wachten, deze is net iets goedkoper en volgens reviewers een zeer goed product.

Heb een commandante en achteraf gezien: het is niet helemaal geschikt voor espresso en voor meerdere mensen koffie maken. Had het gedaan vanwege een beetje zelf bescherming, zodat ik niet direct thuis weer op 12 koppen koffie per dag zit. Maar denk dat dat wel goed komt nu na een paar jaar afkicken van cafeïne.

[ Voor 37% gewijzigd door init6 op 01-04-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 08:01
MrJ schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:43:
Spaarpot van de kinderen leeggehaald voor de nieuwe SG-1 grinder van Weber. Prachtig!

https://weberworkshops.com/products/the-sg-1
Damn, uitverkocht....... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Bucephalus schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:09:
Zo, hier is de kogel inmiddels door de kerk om de senseo te gaan vervangen voor een Jura J8. Na mijn eigen research vorig weekend mijn wederhelft meegenomen naar de mediamarkt om het apparaat te bekijken, en nadat ze het verkooppraatje daar had aangehoord is zij ook om.
Ik vroeg me af of hier mensen zijn die ervaring hebben met garantie afhandeling in NL als je de machine in Duitsland koopt. Het scheelt zo 300 (of 400 bij een aanbieding), en dat vind ik toch wel een (te) groot verschil met de NL prijs.
Wachten op een tweedekans/retourproduct bij een webshop is natuurlijk ook mogelijk, en dan is het verschil al weer minder, maar je weet nooit hoe lang het duurt voordat dat weer eens voorbij komt.
Jura is geroemd om haar kwaliteit en lange levensduur. Ik had destijds (toen ik er eentje ging aanschaffen) in dit topic één iemand gevonden die in NL de garantie moest aanspreken met een DE gekochte machine. Dat ging gewoon zoals je zou verwachten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 22:31

Hoholi

The only one

bszz schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:59:
[...]

Damn, uitverkocht....... :(
Ik heb net de laatste kunnen scoren ;)

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:16

headout

Oi oi!

Bucephalus schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:09:
Gooi Jura, garantie en Duitsland door de search en je hebt je antwoord. Is al vele malen gevraagd.
Spoiler: geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:05
Thnx @True & @headout voor de bevestiging. Ik wist dat het theoretisch geen probleem moet zijn, maar was vooral opzoek naar een praktische ervaring of ze er moeilijk over doen.

Ik weet genoeg. Dat wordt binnenkort een ritje naar Duitsland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Ravhin schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:52:
Ik vraag mij af of maalschijven na twee jaar al versleten zijn. Mijn idee zou eerder zijn dat de twee delen niet dicht genoeg bij elkaar komen. Je kan kijken of shims je kunnen helpen; soms geeft een shim van 0,2mm al een enorme verbetering.
Ik gooi de oude nog niet weg, maar kan wel zien dat er op meerdere plekjes hapjes uit het staal zijn en dat de randen op sommige plekken niet scherp zijn maar afgerond/bot. Vraag me af of de vorige eigenaar misschien de maalstand heeft veranderd terwijl de machine niet aan het malen was :/ .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 21:05
Later deze maand komt Jura met een nieuw model.
Het is een moderne versie van een machine van tig jaar geleden.
Het is een half automaat met een vreemde werking. Bovenop zit een knop en daarmee draai je een deel van de machine naar verschillende standen.
Stand 1; zetgedeelte staat open en je kan gemalen koffie in de machine doen.
Stand 2; Nu ook knop naar beneden drukken om zetgedeelt af te sluiten.
Kies nu klein kopje of groot kopje koffie.
Zodra de koffie klaar is, draaiknop weer naar boven en
stand 3; deponeer residu in afval bakje.

Als accessoire komt er ook een stand alone molen.
Prijs in de rest van Europa is op dit moment €349.
Ik ben blij dat ze hem pas later naar NL halen want niemand gelooft dit op 1 april.
Gelukkig kunnen jullie zelf zoeken; Jura Ono en Jura Pag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Kan iemand mij de aantrekkingskracht van een dure Jura machine uitleggen?

In een kantooromgeving snap ik het, als je zo efficiënt mogelijk zoveel mogelijk bakjes redelijk drinkbare koffie moet serveren.

Een goedkope Jura machine kan ik ook nog begrijpen, alhoewel ik me afvraag of het werkelijk werk bespaart tov handmatig voor de paar bakjes die je zet. Ik knal liever de portafilter leeg in een knockbox dan dat ik elke dag dat prutlaadje en lekbakje moet legen en terugwiebelen zodat de sensoren ophouden met zeuren.

Maar waarom zou je 2K+ besteden aan een machine waar nooit echt lekkere koffie uit komt en die ook niet echt mooi zijn? Vrij plastic fantastic zover ik heb gezien. Enige dat ik me voor kan stellen is de belofte dat je alle soorten koffie automatisch zou kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 13:12
Ik ben even nieuwsgierig wat jullie van deze 2 kickstarters vinden:

Meticulous espresso
https://www.kickstarter.c...t=project&term=meticulous

timemore coffee grinder
https://www.kickstarter.c...f=discovery&term=timemore

Puur specs zijn best wel gaaf, nadeel is dat het heel lang kan duren voordat je het in huis hebt plus shipping en vat er nog bij. Verder meeste mensen die nu reviews geven hebben zo een ding opgestuurd gekregen, dus hoe zuiver is dat nu helemaal denk ik dan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
taurus0205 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:58:

Meticulous espresso

timemore coffee grinder

Puur specs zijn best wel gaaf, nadeel is dat het heel lang kan duren voordat je het in huis hebt plus shipping en vat er nog bij. Verder meeste mensen die nu reviews geven hebben zo een ding opgestuurd gekregen, dus hoe zuiver is dat nu helemaal denk ik dan altijd.
Heb de Timemore besteld nadat ik een bericht van Hoffman zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 21:05
Grappig, ik post over een absolute instapper van Jura wat ook nog een buitenbeentje is qua werkwijze en de eerste reactie gaat over het andere eind van het gamma.
Om jouw vraag naar auto's te vertalen; waarom heeft Mercedes een S-klasse? Andere modellen zijn toch ook goed? Of waarom een Samsung S23? En zo verder.
Fabrikanten hebben vlaggenschip modellen om velerlei redenen. Jura is daarin niet anders. Die modellen kunnen vaak dingen die andere machines (nog) niet kunnen. Of ze werken fijner, stiller, sneller in meer gevarieerde omstandigheden. Dan is er nog het marketing component en vervolgens heb je de huidige situatie.
En niemand koopt een Jura om goedkoper uit te zijn. Gemak is meest voorkomende reden.

[ Voor 6% gewijzigd door Teus.espresso op 01-04-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Teus.espresso schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:04:
Grappig, ik post over een absolute instapper van Jura wat ook nog een buitenbeentje is qua werkwijze en de eerste reactie gaat over het andere eind van het gamma.
Om jouw vraag naar auto's te vertalen; waarom heeft Mercedes een S-klasse? Andere modellen zijn toch ook goed? Of waarom een Samsung S23? En zo verder.
Fabrikanten hebben vlaggenschip modellen om velerlei redenen. Jura is daarin niet anders. Die modellen kunnen vaak dingen die andere machines (nog) niet kunnen. Of ze werken fijner, stiller, sneller in meer gevarieerde omstandigheden. Dan is er nog het marketing component en vervolgens heb je de huidige situatie.
En niemand koopt een Jura om goedkoper uit te zijn. Gemak is meest voorkomende reden.
Het ging niet specifiek over jouw post.

Ik vraag wat er specifiek beter is aan een duurdere Jura. Niet om een generiek antwoord. Fijner? Sneller? Meer gevarieerdere omstandigheden? Wat dan?

Op mij komt het vooral over alsof je bijvoorbeeld een kleurentouchscreen krijgt, maar de koffie hetzelfde is. Maar misschien zit ik er geheel naast en daarom vraag ik het.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh

Meticulous espresso

timemore coffee grinder

Die Timemore zal wel vliegen. Die ander verwacht ik dat gaat falen. Mijn advies is; wacht gewoon tot de reguliere verkoop als die zich aandiend. Dan zijn de kinderziektes eruit en dan zijn wel weer aanbiedingen/kortingen. Als het écht een succes blijkt, is het die kleine meerprijs wel waard en heb je goedkope verzekering.

Marketing is wel on-point bij die Meticulous. Het fomo-gehalte met gelikte, weinigzeggende filmpjes, YT'ers die voor het karretje gespannen worden en omhoogkruipende prijzen is goed doordacht.

Plaatjes van Amsterdam Coffee Festival:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xGlu8pQNM9JJfid1Ly_JTMOwQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPJqJIR0FDHWF05ademleix1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/160vx9jXq_HJJvqSLzEDW3L9spI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/my951iQHeBRfRDuUxAfLIVvo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIYu5qHk3HUG7tSdI2TuD8bJhkM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOhKXrFZ47y1O9PpRv845Tv2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dysBruXyA8xmH3GkSW34aVfEZSg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0xKZeKmREiYuvpzxcZH8qoc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_P8ieWZDXzQ4Na6fCaICejfqqqo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37W9pBDb3h69WOaEDYA03sSq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvw6vBedh0aPSudLw3u2GLFmMII=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNEyy5nr2z0zAx4TpT6ct3zS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulykins1n_FF5hMA8NVFwTwLGJ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9ny7P3Q29gJOoOeV26hSKID.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTfA0dNbYb8WMgp83pyd3WOXwnw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iqy4vSaYXISoMYLIE65HVrPf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQvpJ54SxgneJp6EtlR6TSw7-eo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZ2KeQR0lrRxtDfm6QIjotQh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mr-g00CU5M_1kuJNeIhiVNNMhDQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrIx90w72ziepSvvPD0y7bp1.jpg?f=fotoalbum_tile

(Vanaf nu @robbynaish maar goed in de gaten houden tot ie z'n Faema zat is :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Nieuw: Niche Duo 83mm flat burrs (twee burr sets; pour over en espresso) https://www.nichecoffee.co.uk/products/niche-duo

800 GBP. Zal uitkomen op zo'n 1175 euro inclusief invoerbelasting en btw. }:O

Ik hou het bij de Timemore Sculptor 78S voor 464 euro inclusief btw en verzendkosten :)

[ Voor 81% gewijzigd door ocn op 01-04-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-10 07:31
BarôZZa schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:23:
[...]

Het ging niet specifiek over jouw post.

Ik vraag wat er specifiek beter is aan een duurdere Jura. Niet om een generiek antwoord. Fijner? Sneller? Meer gevarieerdere omstandigheden? Wat dan?

Op mij komt het vooral over alsof je bijvoorbeeld een kleurentouchscreen krijgt, maar de koffie hetzelfde is. Maar misschien zit ik er geheel naast en daarom vraag ik het.
Er zijn denk ik vrij veel mensen die graag gewoon een duur apparaat kopen in de veronderstelling dat de koffie dan goed is. Met een wat minder verfijnde smaak of gebrek aan kennis kun je dan ook prima denken dat je koffie echt goed is.

Het is een beetje als een prijzig merk t-shirt van matige kwaliteit. Vanuit marketingtechnisch perspectief snap ik het bestaan wel, maar vanuit functioneel oogpunt wat minder. Voor kantoorsettings valt er allicht wat voor te zeggen, maar ook dan zijn er betere alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Meticulous espresso

timemore coffee grinder

Beide gebacked, tevens de NanoFoamer PRO https://www.kickstarter.c...subminimal/nanofoamer-pro
Die gaat retail 159 euro kosten hoorde ik van The God Shot (BE) op ACF. Zij sturen tevens de Kickstarter rewards op, en gaan exact dezelfde vanaf september dus ook retail verkopen.

[ Voor 9% gewijzigd door ocn op 01-04-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:48
Die synesso ziet er nice uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ocn schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:45:
Nieuw: Niche Duo 83mm flat burrs (twee burr sets; pour over en espresso) https://www.nichecoffee.co.uk/products/niche-duo

800 GBP. Zal uitkomen op zo'n 1175 euro inclusief invoerbelasting en btw. }:O

Ik hou het bij de Timemore Sculptor 78S voor 464 euro inclusief btw en verzendkosten :)
Scheelt best snel een hoop geld hè als je maar 1x BTW hoeft de betalen ;) denk dat ze de hete adem wel aan het voelen zijn van de concurrentie. Maar goed, met hun houding t.o.v. internationale klanten verdienen ze het ook wel om de markt uitgedrukt te worden. Doen ze namelijk gewoon zelf

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2023 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:14
Koets89 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:15:
[...]

Dit klinkt als een goed plan. Timemore heeft prima handmalers en de Aeropress is vergevingsgezind dus dat moet helemaal goed komen.
citruspers schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:26:
[...]

Niks meer aan doen, je zit wat mij betreft helemaal goed.
Ik doe nagenoeg hetzelfde, enkel zet ik meer filter- dan espresso-koffie met de aeropress (16g op 240ml).

Qua maler ben ik voor de Timemore C3 gegaan. Ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal, maar hij doet het prima. Alleen met lichtere brandingen en fijnere maalgraden ben je af en toe wel wat aan het knijpen om te voorkomen dat hij in je hand gaat draaien. Daar wil ik nog een keer een "vleugeltje" voor 3D printen :+
Het internet is een mooie plek als deze bevestigt wat je wilt horen.
Ravhin schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:39:
[...]
Als je espresso wil is wellicht de Wacoco Picopresso ook nog een optie. Hij wordt als super portable gezien, makkelijk schoon te maken en een prima resultaat. Verder heb je het al goed uitgedacht :*)
Die heb ik voorbij zien komen! (Sterker nog, mijn vriendin suggereerde deze zelfs). Ik zie er juist de charme in om eens iets anders dan espresso te drinken (thuis werk ik met een Eureka Specialita en een Rocket Giotto (welke ook het aanrecht van @RoosW gesierd heeft)). Het heeft als bijkomend voordeel dat de maler geen espressomaling hoeft te produceren, waardoor ik er minder geld aan kwijt ben, en minder lang aan t malen met een handmaler.
BarôZZa schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Wat voor koffie hebben ze op het werk?

Voor de rest had ik dat ook een beetje toen ik met de koffiehobby begon: bijna overal is de koffie minder. Maar daar word je ook geen leuker mens van, niemand zit te wachten op een koffiesnob. Dus nu drink ik gewoon koffie waar ik ben. Soms is dat een goeie espresso/V60, soms filter/Nespresso en soms zelfs Senseo of instant op reis. De hobby niet zo serieus gaan nemen dat je nergens meer normaal een bakkie kan doen. Ik waardeer de andere soorten zelfs meer tegenwoordig(zelfs instant kan lekker zijn), afwisseling is prima.
Ik drink de koffie over het algemeen zoals ie komt. Dan is ie inderdaad matig tot slecht, maar dat blijft beperkt tot één à twee rondjes. Echter, nu ik word geacht om vaker op kantoor te verschijnen, en dus vaker blootgesteld word aan deze teleurstelling, wil ik mijzelf een stukje zelfgemaakt geluk niet ontzeggen. Een alternatief is thuis een thermos koffie te zetten, en die dan mee naar werk te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Als je iets portable wilt is het handig als de maler in de Aeropress past. Zie https://www.brewcoffeehome.com/1zpresso-q2-review/ ze hebben in de review ook alternatieven (o.a. Timemore).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 13:12
Ypuh schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:39:
[...]

Die Timemore zal wel vliegen. Die ander verwacht ik dat gaat falen. Mijn advies is; wacht gewoon tot de reguliere verkoop als die zich aandiend. Dan zijn de kinderziektes eruit en dan zijn wel weer aanbiedingen/kortingen. Als het écht een succes blijkt, is het die kleine meerprijs wel waard en heb je goedkope verzekering.

Marketing is wel on-point bij die Meticulous. Het fomo-gehalte met gelikte, weinigzeggende filmpjes, YT'ers die voor het karretje gespannen worden en omhoogkruipende prijzen is goed doordacht.

Plaatjes van Amsterdam Coffee Festival:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Mooie machines :)

Dat met die kinderziektes geloof ik wel, daarom ben ik ook van df64 afgebleven, dat ding blijft zichzelf maar verbeteren. Wel slim dan weer dat je niet een gehele e61 group hoeft op te warmen nog warm hoeft te houden en je geen hele boiler met water hoeft op te warmen.

De ceado E37SD spreekt me ook wel aan.

Die melkschuimer: https://www.kickstarter.c...subminimal/nanofoamer-pro is wel leuk. We drinken nu pou over koffie, maar mijn vrouw mist de melk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Teus.espresso schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:21:
Later deze maand komt Jura met een nieuw model.
Het is een moderne versie van een machine van tig jaar geleden.
Het is een half automaat met een vreemde werking. Bovenop zit een knop en daarmee draai je een deel van de machine naar verschillende standen.
Stand 1; zetgedeelte staat open en je kan gemalen koffie in de machine doen.
Stand 2; Nu ook knop naar beneden drukken om zetgedeelt af te sluiten.
Kies nu klein kopje of groot kopje koffie.
Zodra de koffie klaar is, draaiknop weer naar boven en
stand 3; deponeer residu in afval bakje.

Als accessoire komt er ook een stand alone molen.
Prijs in de rest van Europa is op dit moment €349.
Ik ben blij dat ze hem pas later naar NL halen want niemand gelooft dit op 1 april.
Gelukkig kunnen jullie zelf zoeken; Jura Ono en Jura Pag
Ik moet zeggen dat ik het wel een hele leuke combinatie vind. Als deze de koffiekwaliteit biedt die ik van mij E8 gewend ben, dan lijkt het me zeker een aanwinst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:26
Ja ja je weet het nooit bij mij :)
En wat vond je ervan op de beurs?

Wel voor de liefhebbers nog een nieuwe EK43S staan, of eventueel een kort gebruikte ook in het zwart met SSP burrs naar keuze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRqoYUKZhhFsdyFF-kgL3-KXsDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovwQLe8kAMkDC5Xt8Lr2QWrC.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf ook de Meticulous in bestelling staan en hoop de Xbloom snel te hebben vanuit Kickstarter.

[ Voor 6% gewijzigd door robbynaish op 01-04-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:08
@robbynaish dat is een leuk malertje om over te hebben :p Hij lijkt zo op de foto nog best klein en hanteerbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:39
init6 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:01:
[...]

Heb de Timemore besteld nadat ik een bericht van Hoffman zag.
Welk bericht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
robbynaish schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:26:
[...]

Ja ja je weet het nooit bij mij :)
En wat vond je ervan op de beurs?
Wel geinig een keer geweest te zijn. Het was wel druk (zaterdag), maar gezien het uitverkocht was kon je dat verwachten. Het was nog niet vervelend druk.

Het is een combinatie van zakelijk/netwerken en consumenten. Je kon ook wel merken dat merken als Sanremo of Victoria Arduino en de importeurs nog onwennig zijn als het op thuisbarista's aankomt. Ze zijn niet gewend om direct contact te hebben met die groep en de machines zijn ook nog relatief nieuw in hun assortiment. Als je de consumentenmachines een keer naast de flagship 3-groepen ziet valt ook pas op hoe uitgekleed die 1-groep machines zijn (maar wel snel dichterbij komen).

Desondanks meer kunnen zien/geprobeerd dan vooraf gedacht. Er werd volgens mij niet echt iets verkocht, maar bij interessante machines wel een praatje kunnen maken en dan mocht je er wel even mee spelen. 3 uren en 6 espresso's later hadden we het meeste wel gezien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-10 21:07
BarôZZa schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:41:
Kan iemand mij de aantrekkingskracht van een dure Jura machine uitleggen?

In een kantooromgeving snap ik het, als je zo efficiënt mogelijk zoveel mogelijk bakjes redelijk drinkbare koffie moet serveren.

Een goedkope Jura machine kan ik ook nog begrijpen, alhoewel ik me afvraag of het werkelijk werk bespaart tov handmatig voor de paar bakjes die je zet. Ik knal liever de portafilter leeg in een knockbox dan dat ik elke dag dat prutlaadje en lekbakje moet legen en terugwiebelen zodat de sensoren ophouden met zeuren.

Maar waarom zou je 2K+ besteden aan een machine waar nooit echt lekkere koffie uit komt en die ook niet echt mooi zijn? Vrij plastic fantastic zover ik heb gezien. Enige dat ik me voor kan stellen is de belofte dat je alle soorten koffie automatisch zou kunnen maken.
Beetje kort door de bocht denk ik, en het komt enigszins snobistisch over (no offence). Zoals je het neerzet zou iedereen die geen halfautomaat wil maar een machine van < €300 moeten kopen, want de koffie uit een automaat is 'toch niet te zuipen'.

Een jura biedt naar mijn mening genoeg om het gat tussen een halfautomaat en een budget volautomaat te vullen.
Niet iedereen heeft behoefte aan een nieuwe hobby, bezig zijn met bonen wegen, shots timen en betere onderdelen voor een apparaat zoeken om marginaal betere koffie te krijgen.

Ik ben begonnen met een machientje van €300, dat was inderdaad zeer matig. Toen ik op zoek was naar betere koffie ben ik beland bij een gaggia classic, maar ik merkte meer en meer dat dit het voor mij niet was. Ja, de koffie was met vlagen bijzonder goed. Maar de tijd die het kostte om de koffie op niveau te houden was het voor mij (en voornamelijk mijn vriendin) niet waard.
Zodoende dus een jura gekocht (ok, geen machine van 2K+), maar het was een flinke stap vooruit t.o.v. van een goedkope volautomaat: duidelijk betere koffie en een mooiere, degelijkere en stillere machine.
Zoals @Teus.espresso ook zegt: gemak is voor veel mensen ook wat waard.

Ik lees nog steeds met plezier mee in dit forum ondanks dat ik geen 'echte' koffiemachine heb, maar met vlagen stoor ik me aan de snobistische toon als het gaat om dure machines en dure bonen. [/rant]

Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
vinpower schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:28:
[...]

Die synesso ziet er nice uit!
Dacht ik ook, enkel zag ik iets van tussen de 7k en 10k voor prijs 😂

Pagina: 1 ... 171 ... 248 Laatste