Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 170 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:04
Bon, waarom zie ik staan:

TIMEMORE 078s - Launch Day Special*1
By claiming this reward, you will get the TIMEMORE Electric Coffee Grinder 078s x 1 with guaranteed delivery by the TIMEMORE team at $499 USD, getting $150 USD OFF from the $649 USD MSRP.

*The color and voltage selection, together with the shipping address, will be collected through the survey after the project is completed.

MAAR.. Pledge S$ 671 or more, dus moet ik uiteindelijk 671$ betalen?

Never ever financial advice...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-10 19:34
kazzzdafke schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:10:
Bon, waarom zie ik staan:

TIMEMORE 078s - Launch Day Special*1
By claiming this reward, you will get the TIMEMORE Electric Coffee Grinder 078s x 1 with guaranteed delivery by the TIMEMORE team at $499 USD, getting $150 USD OFF from the $649 USD MSRP.

*The color and voltage selection, together with the shipping address, will be collected through the survey after the project is completed.

MAAR.. Pledge S$ 671 or more, dus moet ik uiteindelijk 671$ betalen?
S$ betekent Singaporese dollar. Het bedrag klopt. Ik moest ook even goed kijken eerlijk gezegd haha. :+

[ Voor 4% gewijzigd door JoepD op 14-03-2023 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
Idd, had em intussen door :)
078s gebacked :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:31

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Sculptor 78S initial feedback

As for the the Timemore Sculptor 078s. It has a higher price tag. However, it is has a more luxurious overall build quality.
🔹️The ground catcher cup is thicker and the magnets are smoother with higher quality and better tolerance.
🔹️The motor is more powerful at 400w, compared to the 150w of the Sculptor 064s. It had zero issues grinding for light roasted coffee beans in Turkish coffee settings and at the lowest RPM.
🔹️The burrs on the 078s are extremely sharp and well made. The filter coffee from them in our opinion, filter coffee from them was even more interesting and enjoyable than the one from 078. The coffee was clean, extremely crisp and sweet, with syrupy body at the same time.
🔹️Espresso shots from the 078s need more time to test. They are mostly delicious, however, due to the need for seasoning the burrs, extractios were not clean and they were slightly improving after each few shots. The burrs are too sharp and they need around 2kg to 5kg of coffee to have their full potential in espresso.
🔸️Similar to the 064s, we wish that the grind dial indicator could be more accurate and espresso focused rather than a versatile one.
🔸️Similar to the 064s, the hopper is not as practical as we wished for. However, those can be easily upgraded in the future.
.
Overall, we personally loved the 078s. If you have the budget and want something extremely efficient, powerful, and versatile, you can never go wrong with the 078s. Additionally, after trying all of SSP burrs, we felt that the burrs on the 078s could leave you satisfied enough without th need to wish for trying different burrs 💯

Sculptor 64S initial feedback

🔹️It is uses 64mm flat burrs that are special to Timemore. Additionally, it can fit all SSP 64mm burrs.
🔹️The adjustable RPM works great.
🔹️It has a minimalistic design. However, it is stable and sturdy due to its full metall body.
🔹️The motor is strong and capable of grinding for the lightest roasts for Turkish coffee. We have tried grinding 20g of light roasted coffee in Turkish coffee settings, and it had zero issue with chewing through them. However, when we sat the RPM at its lowest setting, the grinder stopped after grinding 10g as a safety off. Nonetheless, we are confident saying that it is more than sufficient for all home users as we were grinding (Light roast, Turkish coffee setting, lowest RPM), and still it went through the first 10g of them.
🔹️Tastewise:
The stock 64mm burrs are capable of grinding for both espresso and filter. Espresso shots were very good. Most of them were with good body, enjoyable clarity, and overall, balanced.
For filter they made decent brews. We won't say they were clear and crisp, but they were definitely enjoyable to drink.
.
🔸️The hopper has a strange internal design and we felt that it has the potential of improvements. It can fit 45g to 50g of medium roasted coffee, but you need to take your time while filling it as some coffee beans might slip away.
🔸️Some coffee beans might get stuck in the hopper, especially if you are doing more than one splash of water with RDT method.
🔸️The on/off switch is a bit too far to reach, especially if you place the grinder in a tight place.
🔸️The grind adjustments dial is step-less. However, the indicator is a bit far from the markings and you do need to focus while dialing in for espresso. It is designed to be a versatile one for all brewing methods, but we felt that it can be at least more specific in the 064s version.
.
.
Overall, considering the specail price tag of the Kickstarter campaign, the adjustable RPM, the versatility, and the ability to change the burrs, we are confident in saying that the Timemore Sculptor 064s is a wonderful option and that so many people will be pleased with it 💯👌
Via: https://www.instagram.com/p/CpxUV07qEu2/

[ Voor 39% gewijzigd door ocn op 14-03-2023 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-10 20:15
Hier ook voor de 078s gegaan!
Kan mooi naast de Niche.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:22
Dacht dat ze pas later live zouden gaan, maar pledge gedaan voor de 064s.

279 euro, not bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

BarôZZa schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:55:
Dacht dat ze pas later live zouden gaan, maar pledge gedaan voor de 064s.

279 euro, not bad.
"On Sunday, most of the U.S. will advance their clocks one hour for daylight saving time"

Beetje suf ja, ik was ook verrast toen ik om 15:45 een mailnotificatie kreeg dat de kickstarter was begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

ocn schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:08:
[...]

Haha, ja de 78S van 500 initieel naar 1500 binnen een kwartier al. Zou me niks verbazen als ze het later nog ophogen naar 2000 of meer.

Oveirgens dacht ik dat de launch om 17u zou zijn, blijkbaar iets met daylight saving time in US tijdzones.
En ja hoor, inmiddels opgehoogd naar 2000 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Nu maar hopen dat het niet maanden langer gaat duren voordat ze worden verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-10 14:51
064s besteld.

Vraag me af hoever ze de aantallen uitbreiden. Van 500 naar 1000 naar 1500 naar 2000 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Simpel toch, budget :)

Als je x $ winst maakt op 1, kan je upscalen vanaf xxx verkochte toestellen.
Dat ze van 500 naar 1500 gaan, wil zeggen dat ze wss kunnen upscalen, en naar 2000 nog eens...

[ Voor 80% gewijzigd door kazzzdafke op 14-03-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:02
Heeft iemand een idee wat er aan invoerrechten bijkomt? Ik kan het niet vinden, maar lees tussen 2 en 12%. Er komt ook nog btw bovenop natuurlijk, dus die EUR 466 voor de 78s loopt al snel uit naar EUR 575 - 620. En dan nog wat inklaringskosten.

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 14-03-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:59
http://invoercalculator.nl/

Even koers aanpassen naar 2023. Reken grofweg op ~30%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Ypuh dan moet ik nog steeds zelf invoerrechten intypen en mijn vraag is juist hoe hoog die zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
cryptapix schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:29:
@Ypuh dan moet ik nog steeds zelf invoerrechten intypen en mijn vraag is juist hoe hoog die zijn :+
Je betaald:
- 21% btw
- 4.5% invoerrechten
- Een vast bedrag invoerkosten, meestal €10-18 afhankelijk van dienstverlener (UPS, DHL etc.)
- Meestal ook nog wel 1.5-2% omwisselkoers

Over het totaal bedrag, dus prijs + verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Ypuh schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:32:
[...]

Je betaald:
- 21% btw
- 4.5% invoerrechten
- Een vast bedrag invoerkosten, meestal €10-18 afhankelijk van dienstverlener (UPS, DHL etc.)
- Meestal ook nog wel 1.5-2% omwisselkoers

Over het totaal bedrag, dus prijs + verzendkosten.
Ah wist niet dat die vooraf ingevulde 4,5% voor koffiemolens klopt. De hoogte is namelijk volledig afhankelijk van wat voor item je invoert. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
cryptapix schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:38:
Heeft iemand een idee wat er aan invoerrechten bijkomt? Ik kan het niet vinden, maar lees tussen 2 en 12%. Er komt ook nog btw bovenop natuurlijk, dus die EUR 466 voor de 78s loopt al snel uit naar EUR 575 - 620. En dan nog wat inklaringskosten.
0 toch? Las dat het vanuit Europa verstuurd zou worden en dat alles inclusief was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:47

MJV

BarôZZa schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:44:
[...]

0 toch? Las dat het vanuit Europa verstuurd zou worden en dat alles inclusief was.
Waar heb je dat gelezen? Kan er nergens wat over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@BarôZZa ik lees het nu ook, tempting…
@MJV op kickstarter in de comments. Even alles openklappen en dan zoeken op “duty”, dan zie je 2 of 3 reacties van Timemore zelf dat alles included is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
MJV schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 06:24:
[...]

Waar heb je dat gelezen? Kan er nergens wat over vinden.
Facebook pagina. Daar hebben ze die vraag heel vaak beantwoord. Free shipping en tax included

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Klopt, voor de meeste landen is shipping en tax included, zeker voor EU.

Ik vind ze wel iets te agressief met hun marketing, op facebook volgende post:

"Our product recommended by +2000 backers."

Ik recommend nog helemaal niets, ik heb enkel gebacked, dat wil niet zeggen dat ik het product aan iemand anders al aanraad, aangezien ik nog niets heb kunnen testen.

[ Voor 67% gewijzigd door kazzzdafke op 15-03-2023 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

cryptapix schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:38:
Er komt helemaal niks bij. De prijs is inclusief verzendkosten en tax.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMJEKudz3-wFatrW6pYPB_cUUH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgqIJRNNY5b0qV4EW68oPGtC.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zullen verzenden vanuit een EU warehouse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-10 16:20
ocn schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:28:
[...]

Er komt helemaal niks bij. De prijs is inclusief verzendkosten en tax.
[Afbeelding]

Ze zullen verzenden vanuit een EU warehouse.
Eerste verzendingen zijn vanaf juni begrijp ik? Ik twijfel of ik hem "bestel" gezien ik opzoek ben naar een betere maler dan de interne sage maler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
raze88 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:49:
[...]

Eerste verzendingen zijn vanaf juni begrijp ik? Ik twijfel of ik hem "bestel" gezien ik opzoek ben naar een betere maler dan de interne sage maler.
Waarom bestel tussen quotes? Op kickstarter geeft Timemore zelf aan dat levering gegarandeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 12:39

Ravhin

no <root>...

cryptapix schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:16:
[...]

Waarom bestel tussen quotes? Op kickstarter geeft Timemore zelf aan dat levering gegarandeerd is.
Kickstarter is leuk, geeft een mooi platform voor start-ups en maakt het voor entrepreneurs met een kleine beurs mogelijk om iets te starten met crowdfunding.

Keerzijde van de medaille is dat je iets backed wat uiteindelijk niet op de markt komt. Electronica op de markt krijgen is complex (logistiek, spare parts, design/BOM freeze &c). Je loopt dus als backer altijd een risico.

Neemt in dit geval niet weg dat TimeMore wel een bekende fabrikant is waarvan je kan verwachten dat ze dit soort kinderziektes van een start-up inmiddels wel voorbij zijn.

TL;DR: ik kan mij vinden in de aanhalingstekens >:)

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 15-03-2023 15:49 . Reden: tpyo's ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
Ravhin schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:49:
[...]
Kickstarter is leuk, geeft een mooi platform voor start-ups en maakt het voor entrepreneurs met een kleine beurs mogelijk om iets te starten met crowdfunding.

Keerzijde van de medaille is dat je iets backed wat uiteindelijk niet op de markt komt. Electronica op de markt krijgen is complex (logistiek, spare parts, design/BOM freeze &c). Je loopt dus als backer altijd een risico.

Neemt in dit geval niet weg dat TimeMore wel een bekende fabrikant is waarvan je kan verwachten dat ze dit soort kinderziektes van een start-up inmiddels wel voorbij zijn.

TL;DR: ik kan mij vinden in de aanhalingstekens >:)
TimeMore garandeert levering. Dit staat ook in de Kickstarter :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepD
raze88 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:49:
[...]

Het blijft natuurlijk een gok, we zijn hier een product aan het pre-orderen dat nog amper of niet gereviewed is, al dan niet met bias.

Maar ik heb vertrouwen in Timemore als bedrijf. Een betere 64mm flat burr grinder ga je niet vinden voor die prijs, als je er uberhaupt al een kan vinden. Hij is te upgraden met andere 64mm burrs (SSP) mocht je dat in de toekomst willen. Maar ik vertrouw erop dat de standaard burrs al heel goed zijn.

Zelfde geldt voor de 78mm. Hier zijn nog geen SSP burrs voor te krijgen, maar ik durf mijn geld erop te zetten dat SSP ze wel gaat ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

ocn schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:50:
[...]

En ja hoor, inmiddels opgehoogd naar 2000 :+
En een dag na de launch day special alweer opgehoogd naar 2500 :+
Lijkt er meer op dat het gewoon de normale prijs is. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@JoepD eens hoor, maar ging het met de niche niet ook zo? Of waren daar wel betrouwbare reviews van? Ik heb dat destijds niet gevolgd namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
cryptapix schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 23:06:
@JoepD eens hoor, maar ging het met de niche niet ook zo? Of waren daar wel betrouwbare reviews van? Ik heb dat destijds niet gevolgd namelijk.
Er waren wel wat reviews maar nog niet veel. Volgens mij kwam de hype toen hij al een jaar op de markt was en er steeds meer positieve reviews kwamen, o.a. van James Hoffman.

Op zich heeft Timemore ervaring met productie en grinders, alleen niet elektrische. Als je kijkt naar de specs, het design en de info van de particle size distribution voelt het wel alsof ze goed hebben gekeken wat er nu gevraagd wordt van een grinder en daarop hebben ingezet. Gevoelsmatig is er veel animo voor een 64mm espresso focused single dose grinder met een leuk design en fijne workflow. De DF64 maar dan net wat beter zegmaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 23:21
Tsja, Kickstarter is natuurlijk begonnen als crowdfunding platform maar tegenwoordig krijg ik de indruk dat het vooral als marketingtool wordt gebruikt om een hype te creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Het is voor het bedrijf natuurlijk enorm waardevol om te weten hoeveel pledges je hebt en je productie daarop aan te passen. En ze hebben nu de 1.7 miljoen die ze niet voor hoeven te schieten.

Zonder kickstarter hadden ze waarschijnlijk een veel kleinere batch kunnen maken, dus hogere prijzen.

De kickstarter is hier een beetje de perfect storm. Voor een hogere prijs had ik hem niet eens overwogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Ik ben toch wel een beetje in dubio. Heb een twee maanden geleden een XL gekocht en kan niet goed inschatten of ik die Sculptor evt. zonder verlies kan doorverkopen mocht ik liever mijn XL houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
cryptapix schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:18:
Ik ben toch wel een beetje in dubio. Heb een twee maanden geleden een XL gekocht en kan niet goed inschatten of ik die Sculptor evt. zonder verlies kan doorverkopen mocht ik liever mijn XL houden.
Wat is een XL?

Maar kan me niet voorstellen dat je een sculptor niet voor de Kickstarter prijs kan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 15:20

bebopper

I'm an absolute beginner...

cryptapix schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:18:
Zit ook in dubio, heb een G-iota waar ik heel tevreden mee ben, prima workflow voor heb etc. etc. etc.

En toch kijken naar een nieuwe grinder :P

Ik heb em niet nodig, maar jah, wanneer is dat ooit een reden geweest om zoiets niet te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
BarôZZa schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:48:
[...]

Wat is een XL?

Maar kan me niet voorstellen dat je een sculptor niet voor de Kickstarter prijs kan verkopen.
Eureka ORO Mignon XL.
Als de prijs uiteindelijk hoger ligt niet, maar het zou mij niet verbazen als de kickstarterprijs blijvend is.
bebopper schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:13:
[...]

Zit ook in dubio, heb een G-iota waar ik heel tevreden mee ben, prima workflow voor heb etc. etc. etc.

En toch kijken naar een nieuwe grinder :P

Ik heb em niet nodig, maar jah, wanneer is dat ooit een reden geweest om zoiets niet te kopen?
Ik zat lang in dubio en besloot uiteindelijk twee maanden geleden mijn Specialita te vervangen voor de XL. Eigenlijk schandalig om dan nu al een Sculptor te kopen. Al probeer ik het goed te praten met “die komt pas in juni, dan heb je de XL al een half jaar” })

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
De 3 of 4x dat ik iets op Kickstarter 'gekocht' heb, zijn allen op een teleurstelling uitgelopen in de range van kinderziektes tot niet geleverd. Géén van die producten had ik achteraf gekocht als ze voor die prijzen in de winkel lagen. Heeft me €1.000 aan leergeld gekost, maar ik betaal later wel een paar euro meer als het een succes blijkt zoals de Niche. Kickstarter is een beetje net als Tinder, alles is leuk tot je voor het eerst afspreekt.

Nu wil ik een merk als Timemore nog wel het voordeel van de twijfel geven. Die hebben al een flinke trackrecord met 'ok' producten, maar eenmaal het product op de markt komt weet je ook dat de ene sale na de ander je om de oren vliegt en kun je afvragen hoeveel voordeel je echt krijgt als beta tester.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ypuh schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:56:
Nu wil ik een merk als Timemore nog wel het voordeel van de twijfel geven. Die hebben al een flinke trackrecord met 'ok' producten, maar eenmaal het product op de markt komt weet je ook dat de ene sale na de ander je om de oren vliegt en kun je afvragen hoeveel voordeel je echt krijgt als beta tester.
Als het merk sowieso wel 'ok' producten levert en ook wel een trackrecord heeft, is het meedoen met een kickstart eigenlijk alleen een vorm van FOMO óf een verkapte investering waarvoor het merk zelf geen investeerders kon vinden omdat het eigenlijk niet een degelijk genoeg product is voor de markt.

Kickstarters zijn in m.i. enkel en alleen valide voor een zeer niche product wat anders absoluut geen doorgang zal vinden én daadwerkelijk met een kleine oplage begint en groeit naar gelang van de vraag.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ja eens. Al is het aller duurste voor een klein bedrijf om een nieuwe productielijn op te starten. Als je begint met 2.000 orders dan heb je geen externe financiers nodig en de voorwaarden van Kickstarter zijn ook gunstig. Als koper zie ik ook geen nadeel in dat je met een iets betrouwbaardere partij zaken doet, maar het is idd gewoon (mis)bruik maken van het platform. Weber Workshop deed het ook met de Key: https://www.indiegogo.com...nder-by-weber-workshops#/

Dat is voor alle partijen toch wel een redelijk succes geworden, al leek het vooral een marketing stunt. Met name die Amerikanen gaan helemaal prat op 'X spots left' en hebben de creditcard al getrokken nog voordat ze hun saldo gecheckt hebben. Dat impulsieve is alleen ook waardoor die Amerikanen altijd zo rijk geworden zijn, want enkele maanden later stonden die machines weer met winst aangeboden op allerlei platformen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Volgens mij is het juist een prima manier voor bedrijven om een idee te pitchen bij hun community en meteen klanten aan zich te binden. Waarom zou je investeerders gaan zoeken die een percentage willen afsnoepen als je rechtstreeks met je klanten kan werken? Juist ouderwetsch.

Ik heb er nooit problemen mee gehad eigenlijk. Hooguit dat je een tijd moet wachten. Al is dat meestal ook wel leuk, valt er na een aantal maanden ineens een cadeautje op je mat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-10 21:16
BarôZZa schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:26:
Volgens mij is het juist een prima manier voor bedrijven om een idee te pitchen bij hun community en meteen klanten aan zich te binden. Waarom zou je investeerders gaan zoeken die een percentage willen afsnoepen als je rechtstreeks met je klanten kan werken? Juist ouderwetsch.

Ik heb er nooit problemen mee gehad eigenlijk. Hooguit dat je een tijd moet wachten. Al is dat meestal ook wel leuk, valt er na een aantal maanden ineens een cadeautje op je mat.
ja leuk idee, maar kickstarter wil ook gewoon een percentage natuurlijk.

ik ben het dan ook met True en Ypuh eens, maar ik snap ook dat als je op zoek bent naar een grinder dat dit een goede deal kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Excuses, ik kom hier net binnenvallen omdat ik een volautomaat zoek onder / rond de 1000 euro.

Ik ben uren aan het googlen en ga van Philips Latte Go naar Siemens EQ9 naar Jura Ena 8 en dan weer terug..

Mijn eisen zijn eigenlijk vrij eenvoudig - ik wil gewoon een apparaat dat een kop koffie kan zetten, cappucino kan maken, en - even heel eerlijk - er goed uit ziet.
En dat laatste is voor mij best belangrijk.

Ik ben geen koffie fetishist, ik hou van gemak en van een mooi uiterlijk en ik vind het niet erg om daarvoor te betalen.

Dus als jullie suggesties hebben voor een kwalitatieve volautomaat die er goed uit ziet en een acceptabele cappucino maakt dan hoor ik het graag :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 21:05
Als je "volautomaat €1000" invult in de zoekfunctie bovenaan de pagina krijg je drie pagina's resultaten van mensen met dezelfde vraag in dit forum.
Begin daarmee en als er dan nog specifieke vragen zijn, helpen we graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:41
LDenninger schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 00:11:
Excuses, ik kom hier net binnenvallen omdat ik een volautomaat zoek onder / rond de 1000 euro.

Ik ben uren aan het googlen en ga van Philips Latte Go naar Siemens EQ9 naar Jura Ena 8 en dan weer terug..

Mijn eisen zijn eigenlijk vrij eenvoudig - ik wil gewoon een apparaat dat een kop koffie kan zetten, cappucino kan maken, en - even heel eerlijk - er goed uit ziet.

Ik ben geen koffie fetishist, ik hou van gemak en van een mooi uiterlijk en ik vind het niet erg om daarvoor te betalen.

Dus als jullie suggesties hebben voor een kwalitatieve volautomaat die er goed uit ziet en een acceptabele cappucino maakt dan hoor ik het graag :-)
Jura E8 :) . Nieuw net te duur maar genoeg te vinden op MP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
LDenninger schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 00:11:

Wellicht is dit ook wat :
https://www.coolblue.nl/p...700-classic-tp705r01.html

Doet ook 2 melkspecialiteiten tegelijk, dat is toch wel heel erg fijn!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
GoEV6 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:46:
[...]

Jura E8 :) . Nieuw net te duur maar genoeg te vinden op MP
Zeker niet: https://www.mediamarkt.de.../_jura-e8-eb-2672701.html
das de eerste hit als ik intype: Jura E8 Duitsland. Zal zeker nog niet de goedkoopste zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@LDenninger
De Duitse pricewatch: https://www.idealo.de/pre...-eb-piano-black-jura.html met een beetje geluk en geduld pak je 'm binnen een maand mee met nog iets meer korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Laatst online: 20:35
True schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:42:
@LDenninger
De Duitse pricewatch: https://www.idealo.de/pre...-eb-piano-black-jura.html met een beetje geluk en geduld pak je 'm binnen een maand mee met nog iets meer korting.
Waarom meer korting denk je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

GerjanT schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:43:
[...]

Waarom meer korting denk je?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MTxOcpn.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
Ik denk nu komt de glazen bol met nieuwe producten en een EOL-run >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Ypuh schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:56:
De 3 of 4x dat ik iets op Kickstarter 'gekocht' heb, zijn allen op een teleurstelling uitgelopen in de range van kinderziektes tot niet geleverd. Géén van die producten had ik achteraf gekocht als ze voor die prijzen in de winkel lagen. Heeft me €1.000 aan leergeld gekost, maar ik betaal later wel een paar euro meer als het een succes blijkt zoals de Niche. Kickstarter is een beetje net als Tinder, alles is leuk tot je voor het eerst afspreekt.

Zeker waar! Ik ben deze keer per uitzondering eens op de hype meegegaan. Absoluut tegen beter weten in. Hopen dat de prijs daadwerkelijk een goede deal was en dat het product van prima kwaliteit is. Ik heb wel wat vertrouwen in Timemore, maar dat zegt natuurlijk niks. We gaan het meemaken over een paar maanden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

JoepD schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:51:
[...]

Zeker waar! Ik ben deze keer per uitzondering eens op de hype meegegaan. Absoluut tegen beter weten in. Hopen dat de prijs daadwerkelijk een goede deal was en dat het product van prima kwaliteit is. Ik heb wel wat vertrouwen in Timemore, maar dat zegt natuurlijk niks. We gaan het meemaken over een paar maanden. :)
Timemore Sculptor 78S YouTube: Timemore Sculptor 078s Espresso! ☕️🤍📸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:32

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Tijd voor nieuwe koffie te bestellen! Ik was twee maanden geleden heel erg fan van de hunduras el pozo negro washed.

Nu hebben ze deze bij Hoofdkwartier niet meer en ben ik op zoek naar een vergelijkbare boon. Vooral bedoelt voor cappuccino’s in mijn Lelit mara x V2.

Ik zag hem ook bij Koepoort gezien, zal deze vergelijkbaar zijn? https://koffiebranderijde...ras-arabica-vers-gebrand/

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-10 12:18
Ik ben van plan om een volautomatische koffieapparaat te kopen. Ik zie Jura heel vaak aangeraden worden. Nu zie ik verschillende modellen zoals S8, E8, Z10. Maar wat zijn nou de verschillen die echt uitmaken behalve de prijs? Als ik hier in pricewatch en op coolblue deze modelelen vergelijk zie ik geen noemenswaardige verschillen. De Z10 is wat beter gebouwd en de S8 Heeft betere bonendetectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
Midan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:30:
Ik ben van plan om een volautomatische koffieapparaat te kopen. Ik zie Jura heel vaak aangeraden worden. Nu zie ik verschillende modellen zoals S8, E8, Z10. Maar wat zijn nou de verschillen die echt uitmaken behalve de prijs? Als ik hier in pricewatch en op coolblue deze modelelen vergelijk zie ik geen noemenswaardige verschillen. De Z10 is wat beter gebouwd en de S8 Heeft betere bonendetectie?
Ik ben op dit moment aan het kijken naar een nieuwe koffieautomaat. Ik kijk daarbij naar Delonghi en Jura in het bijzonder.

Mijn analyse tot nu toe, om antwoord te geven op je vraag, is dat het grote verschil tussen de S8 en E8 is de aanwezigheid van een touchscreen en dat de productnamen in beeld staan bij de S8. Verder lijkt deze technisch identiek aan elkaar.

De Z10 is een nieuwe generatie met naast de mogelijkheid van warme dranken ook koude dranken te bereiden. Daarnaast is de molen automatisch instelbaar qua maalgraad ipv de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:50
De E8 heeft alleen bonendetectie als er echt niets meer in zit, dus dat stelt niks voor. Verder is de S8 wat hipper met touchscreen en wat meer varianten en de Z10 is een compleet ander verhaal met de coldbrew etc. Over het algemeen wordt de E8 gezien als het meeste waar voor je geld, is mijn indruk. Ik vind het zelf in ieder geval een heerlijke machine en zou de meerprijs voor de S8 of Z10 er niet voor over hebben gehad.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

GerjanT schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:49:
Mijn analyse tot nu toe, om antwoord te geven op je vraag, is dat het grote verschil tussen de S8 en E8 is de aanwezigheid van een touchscreen en dat de productnamen in beeld staan bij de S8. Verder lijkt deze technisch identiek aan elkaar.
M.i. als ik de prijs van mijn E8 wil rechtvaardigen moet dat ding ook wel een jaar of 8 mee gaan. Zo'n touchscreen vind ik eigenlijk onnodig én is iets wat nogal eens stuk zou kunnen gaan.

Productnamen heeft de E8 ook wel :)
p.s. ik val in de herhaling, maar mocht iemand een E8 overwegen adviseer ik een tripje naar een Duitse MM, Saturn of vergelijkbare winkel: https://www.idealo.de/pre...-eb-piano-black-jura.html frequent in de aanbieding bij ophalen. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eabblmGl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y6z4fjal.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door True op 22-03-2023 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:52

Saven

Administrator

Midan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:30:
Ik heb sinds kort een Jura E8 Dark Inox. Erg blij met de machine! :) Heb ook lang getwijfeld over welke ik nou zou nemen. De E8 was (iig voor mij) de meest logische keuze.
  • Liever geen touchscreen dan een gedateerd en traag touchscreen
  • Siroop is leuk qua idee (J8) maar gebruik ik toch niet
  • Koffie, espresso en cappuccino zijn eigenlijk de enige die ik nodig heb
  • Bonensensor is onzin, kan zelf ook wel zien of er nog wat in zit
  • Nieuwere generatie maler
  • 2500+ euro voor een Z10 is wat mij betreft belachelijk, daar ben ik geen liefhebber genoeg voor :P
Dark Inox is op de internetafbeeldingen wat groener dan in het echt. In het echt herken ik dat niet terug en zou ik het simpelweg antraciet noemen. De Moonlight Silver is wat mij betreft te zilver/licht.
GerjanT schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:49:
[...]

Ik ben op dit moment aan het kijken naar een nieuwe koffieautomaat. Ik kijk daarbij naar Delonghi en Jura in het bijzonder.

De Z10 is een nieuwe generatie met naast de mogelijkheid van warme dranken ook koude dranken te bereiden. Daarnaast is de molen automatisch instelbaar qua maalgraad ipv de hand.
De E8 kun je ook instellen zodat productnamen zichtbaar zijn, was het eerste (nja, tweede..) wat ik heb gedaan :P

Overigens, tip van mij, ik was wat ongeduldig en onbekend :') Je mag de maalgraad (fysieke draaiknop) alleen aanpassen tijdens het malen. Ik deed dat al meteen nadat ik 'm uit de doos haalde, voor gebruik. Zal die niet kapot van gaan, hij doet t gelukkig prima :+ Maar schijnt niet zo goed te zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Saven op 22-03-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat maakt een Jura E8 beter dan een Gaggia Cadorna Plus/Prestige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:57:
Eerlijk gezegd, geen idee. Maar volgens mij lijkt de Gaggia Cadorna Plus geen goede vergelijking omdat deze een stoompijpje heeft en niet automagisch koffieproducten met melk kan zetten.

De E8 wordt geroemd vanwege de degelijkheid, levensduur en uitstekende maler (nieuwe versie). Dat tezamen met de ervaring die ik heb met koffie bij mijn ouders (ENA8) heeft mij doen besluiten ook voor een E8 te gaan. NB voor 800€ gekocht in DE, de 1150€ in NL is mij te gortig.
edit: Wat @Saven hieronder ook zegt, het gemak van het schoonmaken incl. het melkdeel was ook echt een absoluut pluspunt voor mij destijds.

[ Voor 9% gewijzigd door True op 22-03-2023 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:52

Saven

Administrator

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:57:
Ik ben geen expert, maar keramische maalschijven van de Gaggia zijn wel een pluspunt. Zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat een onzinargument vinden en menen dat metalen maalschijven net zo prima zijn. Maar ja, Jura biedt keramische maalschijven alleen aan in machines van >2000 euro (iirc). Een goedkopere machine die dat wel biedt zal ongetwijfeld hebben bespaard op andere onderdelen.

Verder is bijv. het melksysteen en reiniging van de Jura wel superieur. Idem voor bouwkwaliteit en (wat mij betreft) design. Denk dat er online genoeg vergelijkingen tussen de twee te vinden zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Saven op 22-03-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saven schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:03:
[...]

Ik ben geen expert, maar keramische maalschijven van de Gaggia zijn wel een pluspunt. Zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat een onzinargument vinden en menen dat metalen maalschijven net zo prima zijn. Maar ja, Jura biedt keramische maalschijven alleen aan in machines van >2000 euro (iirc). Een goedkopere machine die dat wel biedt zal ongetwijfeld hebben bespaard op andere onderdelen.

Verder is bijv. het melksysteen en reiniging van de Jura wel superieur. Idem voor bouwkwaliteit en (wat mij betreft) design. Denk dat er online genoeg vergelijkingen tussen de twee te vinden zijn.
Ja, die had ik zeker gezien, maar WLL is een winkel en Wildboardcoffee ken ik niet, dus ik ben meer opzoek naar mensen die daadwerkelijk verstand hebben van koffie ipv dozenschuivers. Overigens quote ik WLL hier "The Gaggia Cadorna Prestige is an easy choice."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:06:
[...]

Ja, die had ik zeker gezien, maar WLL is een winkel en Wildboardcoffee ken ik niet, dus ik ben meer opzoek naar mensen die daadwerkelijk verstand hebben van koffie ipv dozenschuivers. Overigens quote ik WLL hier "The Gaggia Cadorna Prestige is an easy choice."
Tja als je 1250$ met 2500$ gaat vergelijken zou ik ook voor de goedkopere (maar nog steeds extreem dure) Gaggia gaan.
Overigens hebben ze voor beide een referal link naar Amazon, het lijkt dus niet alsof ze die zelf verkopen dus het zal nog wel enige objectiviteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Dank voor alle antwoorden. Zoals ik lees is de E8 ook beste keus voor mij. Helaas is meest dichtstbijzijnde mediamarkt voor mij meer dan 2 uur rijden. Niet echt een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Gaggia en Saeco zijn aan elkaar verbonden. Voor reviews kan je dus ook kijken naar vergelijkbare Saeco's.
Waarschijnlijk zijn die reviews gemakkelijker te vinden omdat er meer van verkocht worden dan de Gaggia's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerjanT
True schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:49:
[...]

Productnamen heeft de E8 ook wel :)
p.s. ik val in de herhaling, maar mocht iemand een E8 overwegen adviseer ik een tripje naar een Duitse MM, Saturn of vergelijkbare winkel: https://www.idealo.de/pre...-eb-piano-black-jura.html frequent in de aanbieding bij ophalen. :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Saven schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:50:

[...]

De E8 kun je ook instellen zodat productnamen zichtbaar zijn, was het eerste (nja, tweede..) wat ik heb gedaan :P
Potverdikkie mensen! Dat had ik nog niet gevonden in de handleiding en de vele filmpjes die ik gezien heb.

Overigens geeft het apparaat wel aan dat de bonen gevuld moeten worden, dat zou voor mij voldoende wezen.

Hoe kijken jullie aan tegen het onderhoud?

Ik heb bij Jura Nederland de vraag gesteld hoe het gaat met de garantie/serviceverlening buiten de garantie als ik het apparaat uit Duitsland haal. Daarnaast heb ik de vraag gesteld dat bij een eventueel defect het echt zo is dat de bijdrage maximaal € 289,-- is voor reparatie en schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Midan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:16:
Dank voor alle antwoorden. Zoals ik lees is de E8 ook beste keus voor mij. Helaas is meest dichtstbijzijnde mediamarkt voor mij meer dan 2 uur rijden. Niet echt een optie.
Dat laat ik volledig aan jou over, maar als ik een zaterdag kwijt ben en daardoor 300€ kan besparen wil ik dat zeker wel overwegen.
GerjanT schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:27:
[...]

[...]

Potverdikkie mensen! Dat had ik nog niet gevonden in de handleiding en de vele filmpjes die ik gezien heb.

Overigens geeft het apparaat wel aan dat de bonen gevuld moeten worden, dat zou voor mij voldoende wezen.

Ik heb bij Jura Nederland de vraag gesteld hoe het gaat met de garantie/serviceverlening buiten de garantie als ik het apparaat uit Duitsland haal. Daarnaast heb ik de vraag gesteld dat bij een eventueel defect het echt zo is dat de bijdrage maximaal € 289,-- is voor reparatie en schoonmaken.
Garantie is Europees regelt, je krijgt een garantiekaart mee die je zelf kunt invullen en opsturen naar Jura NL dus niet een probleem. Of ze vullen 'm voor je in en dan gaat die naar Jura DE eigenlijk ook geen probleem, je zult in eerste instantie toch bij de winkel moeten melden.

Onderhoud is simpel, 1x per week doe ik de vaatwasbestendige delen in de vaatwasser, haal ik doek over de rest en klaar. Bij melkproducten vraagt die om melkreiniging (1x per dag) dit kost je 30 seconden om te beginnen en na 4 minuten nog 30 seconden om dit op te ruimen. Elke xxx-kopjes (??) vraagt die om een reinigingstablet en die gooi je er dan in, na 20 minuten ben je klaar. Ook hier 30 seconden om te beginnen en 30 seconden om op te ruimen (2x een 500ml bak onder beide uitlopen). Verder maak ik gebruik van de waterfilters voor ontkalking kost je geen tijd en moeite.
Je bent al met al wel een paar euro per maand kwijt aan de onderhoudsproducten, goed om even scherp te hebben van te voren, maar het zijn de kosten niet als je een degelijk apparaat lang wilt laten meegaan.

p.s. de E8 zou misschien een bonenmelding moeten geven, maar in de praktijk ga je die niet zien. Je hoort de maler wel als die de helft aan bonen probeert te malen. Je kunt ook iets van 200gr bonen kwijt in het reservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:30

jOzh

Sweet dude!

Kan bij Jura nog steeds de zetgroep niet verwijderd en schoongemaakt worden? Dat was voor mij 8 jaar geleden de reden om verder te kijken. Ik heb nu al 8 jaar de Nivona 767 en die werkt nog steeds, maar met nu af en toe een foutmelding op het scherm waardoor ik denk dat het einde nabij is…

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jOzh schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:22:
Kan bij Jura nog steeds de zetgroep niet verwijderd en schoongemaakt worden? Dat was voor mij 8 jaar geleden de reden om verder te kijken. Ik heb nu al 8 jaar de Nivona 767 en die werkt nog steeds, maar met nu af en toe een foutmelding op het scherm waardoor ik denk dat het einde nabij is…
Of het kan? Vast wel. Met een een schroevendraaier, misschien torx, of anti tamper torx, maar vast wel.
Of het bij standaard geadviseerd onderhoud hoort? Neen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:50
True schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:27:
[...]

Of het kan? Vast wel. Met een een schroevendraaier, misschien torx, of anti tamper torx, maar vast wel.
Of het bij standaard geadviseerd onderhoud hoort? Neen.
Met het juiste gereedschap en wat tijd kan het zeker, maar het heeft geen meerwaarde.

@Saven Ik meende juist dat metalen schijven beter waren dan keramische. Dat is in ieder geval wat ik uit de video's van James Hoffman haal...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 10-10 12:39

Ravhin

no <root>...

TL;DR: hangt af van je toepassing. Metaal is preciezer met een betere particle size distribution (psd), keramisch slijt minder snel en genereert minder warmte.

Keramische schijven zijn over het algemeen duurzamer en gaan langer mee dan metalen schijven omdat ze minder gevoelig zijn voor slijtage en corrosie. Ze genereren ook minder warmte tijdens het malen, waardoor de smaak en het aroma van de koffie beter behouden blijven. Keramische schijven kunnen echter duurder zijn dan metalen schijven en zijn brozer, dus ze kunnen meer vatbaar zijn voor barsten of afbrokkelen als ze vallen.

Metalen schijven daarentegen zijn over het algemeen goedkoper en kunnen een breder scala aan koffiebonen aan, inclusief vette of gearomatiseerde bonen, zonder verstopping of vastlopen. Ze kunnen ook een consistentere maalgraad produceren dan keramische schijven, wat belangrijk kan zijn bij het zetten van espresso. Metalen schijven kunnen tijdens het malen echter meer warmte genereren, wat de smaak van de koffie kan beïnvloeden en er mogelijk voor kan zorgen dat deze na verloop van tijd verbrand of bitter gaat smaken.

Uiteindelijk hangt de beste molen voor jou af van je brouwvoorkeuren, budget en andere specifieke behoeften. Als je prioriteit geeft aan duurzaamheid en een grinder wilt die jaren meegaat, dan is een grinder met keramische schijven wellicht de juiste keuze. Als je de voorkeur geeft aan een meer betaalbare optie die een breder scala aan bonen aankan, is een molen met metalen schijven misschien een betere keuze.

Wat je ziet is dat zo'n beetje alle high-end grinders een metalen burr-set hebben. Dit omdat men de psd zeer strak wil regelen. Bij een volautomaat luistert het niet zo nauw, omdat er geen espresso gezet wordt. De verhouding water:koffie is anders en de druk waarschijnlijk ook (weet ik niet zeker). Lekkere koffie? Zeker. Robuust en consistent? Absoluut. Gaat een Italiaan dit 's ochtends in zijn favoriete caffè bar accepteren als espresso? Hell no.

[ Voor 14% gewijzigd door Ravhin op 22-03-2023 16:41 . Reden: verduidelijking ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
True schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:50:
[...]

Dat laat ik volledig aan jou over, maar als ik een zaterdag kwijt ben en daardoor 300€ kan besparen wil ik dat zeker wel overwegen.
Nou ja, met de huidige brandstofprijzen zal het verschil wellicht iets minder zijn :P

Edit: ik zie dat je het hier ook gewoon kan laten bezorgen naar Nederland voor 24 euro. Alleen met een btw nummer

https://www.kaffeevollaut...lack-15355.html?refID=101

[ Voor 22% gewijzigd door Midan op 22-03-2023 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
GerjanT schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:27:
[...]

[...]

Ik heb een E8.
Hij geeft wel aan als de bonen op zijn alleen rijkelijk laat.
De melding moet eigenlijk net wat eerder komen zodat je niet zonder bonen komt te zitten.
Het groot probleem in de praktijk want je kunt zelf ook wel even kijken of er nog bonen inzetten.

Onderhoud is verder niet nodig.
Staat ook in de handleiding.
Gewoon zelf de reinigingsprogramma’s uitvoeren.

Je krijgt in Nederland bij Jura garantie als het apparaat in Duitsland bij een officiële Jura dealer is gekocht.
Scheelt dus wel wat geld.
Als je geen zin hebt om in Duitsland te kopen zou je ook een tweedekans/retourgoed kunnen kopen.
Scheelt ook veel geld in de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
Nee.
Ook niet nodig, de zetgroep wordt automatisch gereinigd.
Je moet wel zelf de lekbak en koffie prut bak legen en schoonmaken natuurlijk en de reinigingsprogramma’s uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Midan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:52:
[...]

Nou ja, met de huidige brandstofprijzen zal het verschil wellicht iets minder zijn :P

Edit: ik zie dat je het hier ook gewoon kan laten bezorgen naar Nederland voor 24 euro. Alleen met een btw nummer

https://www.kaffeevollaut...lack-15355.html?refID=101
Gaggia Cadorna Plus/Prestige misschien overwegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:06:
[...]

Ok, ik neem aan dat je Wholelattelove bedoelt...Ik heb de review even snel doorgelezen:

-WLL vindt het een groot pluspunt dat de Gaggia een Americano heeft en de Jura niet. Nou heeft Jura een Café Barista wat in feite hetzelfde idee is.
-De Jura zou geen cortado hebben: Dat heeft de Jura wel
-De E8 zou volgens WLL maar 6 maalgraden kennen maar dat zijn er toch echt 10
-Bij dubbele koffies zou de Gaggia er twee na elkaar zetten (is betere smaak) en de Jura niet maar dat is ook al niet juist
-De prijsvergelijking raakt kant noch wal als je in Nederland woont

Op basis van deze review is er geen zinnig oordeel te geven (eigenlijk vrij waardeloos)(. Ik zou zelf nog wel een aantal punten kunnen verzinnen die niet in de review zijn meegenomen maar die ik zelf wel van belang zou vinden voor een fatsoenlijke afweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:16
Dat was eerst ook mijn argument om destijds voor een Siemens ipv een Jura te gaan maar inmiddels heb ik een E8 en het apparaat houdt zichzelf bijzonder goed schoon. Ben onder de indruk hoe doordacht het is, op alle vlakken eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
D. Ninjai schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:05:
[...]

Dat was eerst ook mijn argument om destijds voor een Siemens ipv een Jura te gaan maar inmiddels heb ik een E8 en het apparaat houdt zichzelf bijzonder goed schoon. Ben onder de indruk hoe doordacht het is, op alle vlakken eigenlijk.
Hoe lang heb je de E8? Is het echt tabletje erin en schoon?

Ontkalk je of gebruik je het waterfilter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

bszz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:05:
-De E8 zou volgens WLL maar 6 maalgraden kennen maar dat zijn er toch echt 10
Volgens mij heeft de E8 er 5. Of misschien inderdaad 6, ik kijk morgenochtend even. Dit is de draaiknop bereikbaar achterop/boven (niet aan draaien zonder dat de maler zelf draait!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
True schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:45:
[...]

Volgens mij heeft de E8 er 5. Of misschien inderdaad 6, ik kijk morgenochtend even. Dit is de draaiknop bereikbaar achterop/boven (niet aan draaien zonder dat de maler zelf draait!).
O sorry, je hebt gelijk, ik was iets te snel en had "grind settings" (foutief) geïnterpreteerd als "sterkte" (heoveelheid koffie die gemalen wordt. Dat is dan een theoretisch untje voor de Gaggia maar ik denk dat vrijwel niemand die paar maalstanden mist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

bszz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:56:
[...]

O sorry, je hebt gelijk, ik was iets te snel en had "grind settings" (foutief) geïnterpreteerd als "sterkte" (heoveelheid koffie die gemalen wordt. Dat is dan een theoretisch untje voor de Gaggia maar ik denk dat vrijwel niemand die paar maalstanden mist.
Ik durf wel te zeggen dat de gemiddelde Jura eigenaar die knop na de eerste week niet meer aanraakt. De mensen die echt waarde hechten aan de maalgraad zijn degenen die hier in dit topic praten over burs en andere moeilijke dingen waar ik hoofdpijn van krijg :>
De halfautomaatfanaten.

[ Voor 16% gewijzigd door True op 22-03-2023 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:16
GerjanT schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:36:
[...]

Hoe lang heb je de E8? Is het echt tabletje erin en schoon?

Ontkalk je of gebruik je het waterfilter?
Heb hem nu drie maanden en wat HoppyF al zei, zolang je keurig alle reiningsprogramma’s volgt houdt ie zichzelf goed schoon. Dus inderdaad tabletje erin (heb ik tot nu toe 2x moeten doen) zodra ie erom vraagt en verder spoel ik elke avond de lekbak en het bakje waar de koekjes in vallen om. Dat is een vrij hoge bak dus als het koekje erin valt veroorzaakt ie daarbuiten geen rotzooi.

Verder gebruik ik inderdaad een waterfilter dus ontkalken hoeft niet, maar het zijn wel prijzige jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

HoppyF schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:01:
[...]

Nee.
Ook niet nodig, de zetgroep wordt automatisch gereinigd.
Je moet wel zelf de lekbak en koffie prut bak legen en schoonmaken natuurlijk en de reinigingsprogramma’s uitvoeren.
Hmm, als ik de zetgroep van de Nivona er uithaal dan zie ik toch altijd wel koffieresten op verschillende plekken waarbij een tabletje weinig uithaalt. Misschien is de zetgroep bij de huidige Jura's zodanig ontworpen dat er echt geen koffie komt op plekken waar dat niet de bedoeling is maar ik kan me een forumdraadje herinneren waarbij een reparateur foto's toonde van de binnenkant van een Jura en daar werd je niet vrolijk van...

/Edit; forumtopic gevonden: https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=1561
Oud en misschien niet meer represantatief maar de reden waarom ik destijds van Jura afgezien heb.

[ Voor 11% gewijzigd door jOzh op 23-03-2023 09:06 ]

Grab shell dude!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
Dat is een topic uit 2010. Inmiddels is vooral het reiniging programma (en de reiniging tabletten) een heel stuk beter geworden.
Inmiddels tref ik meestal dit aan;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4k2dxsqLGbO-t8cwfblzO9KPeLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKKRmpJttpBdW8dMqSSQKA0g.jpg?f=fotoalbum_large
En ja af en toe ziet het er erger uit. Maar dan hebben we het over machines met achterstallig onderhoud of de verkeerde reiniging middelen. Bij normaal onderhoud blijft de binnenkant van de machine best schoon.
Vorige week had ik een Jura Ena 7 onder handen die nog nooit onderhoud heeft gehad sinds de aanschaf in 2010 en die zag er ook nog ok uit. Alles staat en valt dus met op tijd reinigen en de juiste tabletten daarvoor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Een hele andere vraag;
Is er hier iemand die een glazen Hario V60 02 dripper glas heeft?
Ik zit er over na te denken om die als bonen reservoir te gaan gebruiken.
Graag zou ik de diameter weten van het gat in de plastic houder voor het glas zodat ik weet of ik dat glas in een ECM 64 kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh

jOzh

Sweet dude!

Teus.espresso schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:28:
Dat is een topic uit 2010. Inmiddels is vooral het reiniging programma (en de reiniging tabletten) een heel stuk beter geworden.
Inmiddels tref ik meestal dit aan;[Afbeelding]
En ja af en toe ziet het er erger uit. Maar dan hebben we het over machines met achterstallig onderhoud of de verkeerde reiniging middelen. Bij normaal onderhoud blijft de binnenkant van de machine best schoon.
Vorige week had ik een Jura Ena 7 onder handen die nog nooit onderhoud heeft gehad sinds de aanschaf in 2010 en die zag er ook nog ok uit. Alles staat en valt dus met op tijd reinigen en de juiste tabletten daarvoor gebruiken.
Goed te horen! Dan kan Jura dus toch op mijn shortlist mocht m'n Nivona de geest geven :)

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Teus.espresso schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:34:
Een hele andere vraag;
Is er hier iemand die een glazen Hario V60 02 dripper glas heeft?
Ik zit er over na te denken om die als bonen reservoir te gaan gebruiken.
Graag zou ik de diameter weten van het gat in de plastic houder voor het glas zodat ik weet of ik dat glas in een ECM 64 kan zetten.
Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HiqcElT6yAw2n2k4KjyAVP_Tg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbX1H0aucABto0s66fRWieWW.jpg?f=fotoalbum_large

Diameter daar is 8.7cm maar dat maakt natuurlijk niet uit, als het maar rond is.

Heb vandaag een walnoten + glazen 01 dripper besteld voor een prikkie :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Dank,
en hoe groot is de buitendiameter van de onderkant? (het deel waar de koffie uit druipt). Dat lijkt iets van 2 centimeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
3.2cm

Krijg vandaag of morgen dus ook nog deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NE1AFYi2kvyGOhmTlG9JN3TaH-E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C8H0EhjIHnWF5aEPY02oEaUt.jpg?f=user_large

Kan ook daar de diameter voor je opmeten. Is trouwens een tientje voor de dripper + houten ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Cool, graag ook die opmeten.
En heb je een link waar je die / ze besteld hebt?

Dankzij 3d printers gaat er een wereld van mix&match open.
Het leek mij grappig om een wat kleiner bonen reservoir op mijn molen te zetten.
De beperking die er nu is, is dat het enigszins moet passen en vervolgens kan je een een verloop adapter laten maken en presto een unieke, persoonlijke combinatie. (nu nog iemand vinden die een verloop op maat wil maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 15:20

bebopper

I'm an absolute beginner...

BarôZZa schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:55:
Is trouwens een tientje voor de dripper + houten ring.
Teus.espresso schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:09:
En heb je een link waar je die / ze besteld hebt?
Ja, dat zou ik ook heel graag weten, dat is wel een heel mooi prijsje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 11:50
Teus.espresso schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:09:
(nu nog iemand vinden die een verloop op maat wil maken).
Klinkt niet al te moeilijk. Heb even snel iets getekend, Klopt dat een beetje?

Je hebt dus een ring die in de maler gaat, en een ring waar de dripper in gaat, en dan een tussenstukje om dat te overbruggen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0WClfNc.png

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Klopt, zoiets moet het gaan worden.
Ik zie overigens helemaal voor me hoe nu een aantal Tweakers in huis aan het rondkijken zijn of "dat leuke kommetje van oma" of zoiets ook als bonen reservoir kan worden gebruikt.
Overigens heb ik net de Timemore Crystal Eye Dripper besteld. Die vind ik nog een fractie mooier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
@Teus.espresso de dripper is binnen. De glazen cone raakt dus het houten deel niet, maar zit in een siliconen deel. Het gat aan de onderkant is zo'n 3 cm breed. Grote gat van het hout is zo'n 5.5cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03:30
Nou na een tripje Dominicaanse Republiek heb ik lokale koffiebonen mee genomen. Een mokka pot en een Brits kan aangeschaft. Het water hier is harder dan een stelcon plaat :') M'n Nespresso moet ik zowat wekelijks ontharden om geen bittere koffie te krijgen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Norbertus
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Om terug te komen op de Timemore Sculptor kickstarter: Kyle Rowsell heeft een review geplaatst. Ik laat mijn bestelling van de 064S staan :)

YouTube: TIMEMORE SCULPTOR 064S 078S - The Flat Burr King?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
Norbertus schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:54:
Om terug te komen op de Timemore Sculptor kickstarter: Kyle Rowsell heeft een review geplaatst. Ik laat mijn bestelling van de 064S staan :)

En ik zeker die van de 078s!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Norbertus schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:54:

Toch mijn pledge aangepast van 064s naar 078s na de review.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbertus
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Hercul3s schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:43:
[...]

Toch mijn pledge aangepast van 064s naar 078s na de review.. :)
Wat gaf voor jou de doorslag om te upgraden? Voor mij geen verrassing dat de 078s er beter uit komt, maar de 064s ruim voldoende voor mijn wensen. Lijkt mij de 200 usd upgrade niet waard. Maar is voor iedereen anders natuurlijk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hercul3s
Norbertus schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:48:
[...]

Wat gaf voor jou de doorslag om te upgraden? Voor mij geen verrassing dat de 078s er beter uit komt, maar de 064s ruim voldoende voor mijn wensen. Lijkt mij de 200 usd upgrade niet waard. Maar is voor iedereen anders natuurlijk :)
Ik drink vooral lichte roast, in de review heeft de 064s wat moeite met lichte roast op fijne maalgraad en lage rpm, de 078s niet. En dat de 078s er beter uitkomt qua filter ‘smaak’ (is natuurlijk subjectief, maar goed) deed mij neigen naar de 078s. Zat ook al een tijdje aan een flat burr grinder te denken en zelfs richting een P64. In verhouding valt de prijs van de 078s (€468) dan best mee gezien de P64 zo’n €1500 is.

Ik denk wel dat de 064s prima is voor het meeste gebruik en zeker ook een goede maler is/zal zijn.
Pagina: 1 ... 170 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1