Dat laat ik volledig aan jou over, maar als ik een zaterdag kwijt ben en daardoor 300€ kan besparen wil ik dat zeker wel overwegen.
GerjanT schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:27:
[...]
[...]
Potverdikkie mensen! Dat had ik nog niet gevonden in de handleiding en de vele filmpjes die ik gezien heb.
Overigens geeft het apparaat wel aan dat de bonen gevuld moeten worden, dat zou voor mij voldoende wezen.
Hoe kijken jullie aan tegen het onderhoud?
Ik heb bij Jura Nederland de vraag gesteld hoe het gaat met de garantie/serviceverlening buiten de garantie als ik het apparaat uit Duitsland haal. Daarnaast heb ik de vraag gesteld dat bij een eventueel defect het echt zo is dat de bijdrage maximaal € 289,-- is voor reparatie en schoonmaken.
Garantie is Europees regelt, je krijgt een garantiekaart mee die je zelf kunt invullen en opsturen naar Jura NL dus niet een probleem. Of ze vullen 'm voor je in en dan gaat die naar Jura DE eigenlijk ook geen probleem, je zult in eerste instantie toch bij de winkel moeten melden.
Onderhoud is simpel, 1x per week doe ik de vaatwasbestendige delen in de vaatwasser, haal ik doek over de rest en klaar. Bij melkproducten vraagt die om melkreiniging (1x per dag) dit kost je 30 seconden om te beginnen en na 4 minuten nog 30 seconden om dit op te ruimen. Elke xxx-kopjes (??) vraagt die om een reinigingstablet en die gooi je er dan in, na 20 minuten ben je klaar. Ook hier 30 seconden om te beginnen en 30 seconden om op te ruimen (2x een 500ml bak onder beide uitlopen). Verder maak ik gebruik van de waterfilters voor ontkalking kost je geen tijd en moeite.
Je bent al met al wel een paar euro per maand kwijt aan de onderhoudsproducten, goed om even scherp te hebben van te voren, maar het zijn de kosten niet als je een degelijk apparaat lang wilt laten meegaan.
p.s. de E8 zou misschien een bonenmelding moeten geven, maar in de praktijk ga je die niet zien. Je hoort de maler wel als die de helft aan bonen probeert te malen. Je kunt ook iets van 200gr bonen kwijt in het reservoir.