Wij hebben sinds dit weekend een espresso apparaat van Solis dat lijkt op de Sage Barista Express, maar wel iets ouder.
Tldr op op heet eind, want het is langer geworden dan ik dacht.
Het apparaat deed het nog wel, maar het water werd gedumpt in de lekbak. Deze hebben we gekregen omdat er een nieuwe kwam.
Eerste observatie: heel weinig schoongemaakt. Alles schoonmaken en doorspoelen hielp al heel veel. Als laatste nog alle seals bekeken en die waren nog goed, alleen 1 slang had een kleine opening en met een boortje schoongemaakt.
Nu werkte alles weer. Het apparaat was uitelkaar toen ik hem kreeg en ik kreeg alle schroefjes mee, dus het viel me mee dat alleen een goede schoonmaak beurt nodig was.
Dan de espresso: dit viel heel erg tegen. De druk ging niet omhoog en binnen 10 seconden kwam het er uit met de maler op de fijnste stand. Heel veel koffie weggegooid.
Ik had geen ervaring met espresso, maar veel lezen en YouTube kwam op hetzelfde: fijner malen. Alleen kon ik niet meer instellen. De nieuwe toestellen kun je op 2 plekken de maalgraad instellen, maar op dit toestel waren blijkbaar shims nodig.
Ik kon niet wachten en met de 3D printer en shim geprint van 0,6mm, maar dat was niet voldoende. Een paar minuten later had ik 0,4, 0,8 en 1,0 er bij. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op 1,6mm op maalstand 3 om 25 seconden te halen met 18 gram.
Nu goede koffie halen en RVS shims.
Tldr: gratis machine gekregen die een goede schoonmaak beurt nodig had met zwaar versleten maler.
[
Voor 11% gewijzigd door
kiddyl op 11-03-2023 09:53
]