Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 169 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Misschien is het vloeken in de kerk. Heb zojuist het proefpakket van brandzaak op gemaakt. Waarbij wij alleen 'india' niet echt lekker vonden. De rest wel. Maar nu heeft onze lidl 3 verschillende bonen. Waarbij de eerste nu is aangebroken. Pak van 250 gram voor 2.99 met een productie datum van 31-01-2023 lijken het 'verse' bonen. De smaak is goed. Iets milder t.o.v. brandzaak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5J5aTljAprezVvU-mPHD43ubv_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hrzn1jX5vV313LgPxQkQoqOX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Oh dat is wel netjes dan, uitgaande dat dat de branddatum is!
Is misschien wel kwestie van geluk hebben, misschien dat ze in de zomer nog steeds productiedatum 31-1 verkopen. Maar als ik eens bij de lidl ben eens kijken of ze nog wat hebben liggen.

Niet te donker gebrand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:58
BaRF schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:54:
[...]

In Finland hebben ze blijkbaar een zending ontvangen, besteld via https://www.cremashop.eu/

Pakketje is net aangekomen in depot in Duitsland dus hoop dat het niet te lang meer duurt!
Gaat dit de normale prijs (€ 449) worden? Of gaat die nog zakken als de verkoop officieel wordt? € 120 erbij lappen voor een geupgrade versie is nogal fors. Ik heb het filmpje van James H. gezien, hij had er ook over. Ik ga nog ff wachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:39

N0 0B

cxb1=N#

Ik ben op zoek naar een koffiemaler die espresso en filter kan malen. Ik heb nu een Rancilio Rocky, maar voor espresso is die gauw te grof of te fijn, ik kan die niet precies genoeg afstellen.
Ik zat te kijken naar een single dose (weinig retentie) als Niche Zero (import + BTW == e700-ish), of een G-Iota DF64, rond de e450.
Heeft iemand ervaring met de Eureka line-up voor dit scenario, gezien de filter -> espresso instelling lastig er uit ziet?

Of andere alternatieven sub-500 die zowel voor filter als espresso makkelijk in te stellen zijn?

Ik zal binnenkort eens een chique koffiewinkel bezoeken om eea te kunnen proberen, maar input wordt altijd gewaardeerd ;p

[ Voor 10% gewijzigd door N0 0B op 01-03-2023 14:20 ]

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:31

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

N0 0B schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:19:
Ik ben op zoek naar een koffiemaler die espresso en filter kan malen. Ik heb nu een Rancilio Rocky, maar voor espresso is die gauw te grof of te fijn, ik kan die niet precies genoeg afstellen.
Ik zat te kijken naar een single dose (weinig retentie) als Niche Zero (import + BTW == e700-ish), of een G-Iota DF64, rond de e450.
Heeft iemand ervaring met de Eureka line-up voor dit scenario, gezien de filter -> espresso instelling lastig er uit ziet?

Of andere alternatieven sub-500 die zowel voor filter als espresso makkelijk in te stellen zijn?

Ik zal binnenkort eens een chique koffiewinkel bezoeken om eea te kunnen proberen, maar input wordt altijd gewaardeerd ;p
Je zou de DF83 nog kunnen overwegen als de Niche Zero ook een optie is:
https://www.frekko.nl/store/df84-g-iota-pro-matte-black/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-10 10:36

Lagom mini is voor een enkele espresso per dag en voor Filter een goede keus.
Ik heb de 2de generatie gehad met daarin de eerste 48MM burr voor de Mini. Die vond ik overall beter dan de Niche, Voor Espresso redelijk vergelijkbaar maar voor Filter beter dan de Niche. Nu heb ik net de laatste generatie binnen gekregen met de nieuwe Moonshine burrs. Paar x Filter gezet maar ik kan er nog niet zo veel over zeggen maar eerste indruk is goed. Espresso ben ik nog niet aan toe gekomen met de Moonshine burr.

Eerst foto is het nieuwste type. Wat betreft looks wat kleine wijzigingen, ik weet niet zo of ze onder de motorkap nog iets hebben veranderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Q0MEiO3hsZf_eWBP0EZSykQN40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbiOQrYPCaVrxbr6fMvbsBPI.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-ajd9tshk3K40V6-aSW3ppHuEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIuRNi1o8ZeRCHRJdi72dXzU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
defusion schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:25:
Oh dat is wel netjes dan, uitgaande dat dat de branddatum is!
Is misschien wel kwestie van geluk hebben, misschien dat ze in de zomer nog steeds productiedatum 31-1 verkopen. Maar als ik eens bij de lidl ben eens kijken of ze nog wat hebben liggen.

Niet te donker gebrand?
Donkerbruine karamel kleur? Niet donker donker bruin iig

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:59

BaRF

bijna kerst

Hoera hij is binnen! Prachtig ding en voelt heel goed en degelijk aan :)

Geen ervaring met eerdere gen maar deze gen 2 voldoet in elk geval aan de verwachting!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TS_sjwzd3ZQUumDPvXLcsr9DCIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHjWQGvzj82onbEWIh89Rapn.jpg?f=fotoalbum_large

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31
Leuk filmpje wat ik net toevallig tegen kwam over Single-Origin koffie:
YouTube: Why Single-Origin Coffee Is So Expensive | So Expensive Food | Insid...

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:04
Millie-ano schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:18:
Misschien is het vloeken in de kerk. Heb zojuist het proefpakket van brandzaak op gemaakt. Waarbij wij alleen 'india' niet echt lekker vonden. De rest wel. Maar nu heeft onze lidl 3 verschillende bonen. Waarbij de eerste nu is aangebroken. Pak van 250 gram voor 2.99 met een productie datum van 31-01-2023 lijken het 'verse' bonen. De smaak is goed. Iets milder t.o.v. brandzaak

[Afbeelding]
Ook toevallig, ik heb afgelopen dagen ook zo’n pakje gekocht. :)
De kleur is wel goed, bonen zijn droog niet vettig gelukkig.
De geur is minder, beetje muffig zou ik zeggen.

De smaak is wel redelijk maar valt toch in het niet met wat ik gewend ben.
Beetje bitter wat niet persé slecht is maar ook niet uitgesproken.
Heb de Zambia branddatum 27 januari.
Voor supermarkt koffiebonen is dat best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-10 21:16

eureka specialita heb ik weg gedaan omdat wisselen gewoonweg niet gaat met die kleine verstelknop.
gebruik nu zelf een df83, daarmee gaat het wisselen echt perfect.
volgens mij gebruikt de df64 eenzelfde verstelsysteem, dus ik zou daar voor gaan denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:49
Ik zie net dat Technivorm nu ook nieuwe Moccamaster Maler heeft. Geen idee qua prestaties, maar naast je Moccamaster ziet die er best geinig uit

https://dailycoffeenews.c...rst-burr-grinder-the-km5/

[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 02-03-2023 15:33 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-10 15:54
Ik heb een Gaggia Magenta Prestige en maak hierbij gebruik van bonen van Brandzaak. De maalinstelling staat op fijn ingesteld.

Ik merk dat ik lang niet altijd mooie "koekjes" heb maar dat dit regelmatig een drab is, vooral de eersten in het bakje. Iets om me "zorgen" over te maken of lekker laten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-10 21:38
Robbie T schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:42:
Ik heb een Gaggia Magenta Prestige en maak hierbij gebruik van bonen van Brandzaak. De maalinstelling staat op fijn ingesteld.

Ik merk dat ik lang niet altijd mooie "koekjes" heb maar dat dit regelmatig een drab is, vooral de eersten in het bakje. Iets om me "zorgen" over te maken of lekker laten?
Lekker laten als de smaak goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:54
Hopjesvla79 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:32:
Ik zie net dat Technivorm nu ook nieuwe Moccamaster Maler heeft. Geen idee qua prestaties, maar naast je Moccamaster ziet die er best geinig uit

Moccamaster site zegt €279: https://www.moccamaster.n...olen-verkrijgbaar-section
Dat is een minder hoge prijs dan ik verwachtte.

Ik ben ook geïntrigeerd in dat apparaat. Ik wacht de eerste reviews wel even af. Eens zien hoe deze zich verhoudt tot een baratza encore bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom62
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-01 14:37
Wat een mooie malers passeren hier! Nog ervaringen met de EG1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:02
tom62 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:22:
Toets het eens in in de zoekbalk zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• affo
  • Registratie: April 2021
  • Niet online
Meeste klachten zijn over de prijs volgens mij :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Ongeveer een jaar een Weber EG1 gehad en geweldig in combi met de Ultra burrs voor filter.
Ik vond het zelf geen fijne workflow molen voor espresso dit met de Ultra en de Core burrs. Voor espresso heb ik de molen links laten liggen maar voor filter is het tot nu toe de beste molen wat betreft output/smaak die ik heb gehad. Dit alleen met de Ultra burrs, de core burrs zijn wat meer standaard/classic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
Ik ben vooral gefocussed op de Timemore 078s en 064s.
Dit lijkt een goed product te worden, al zijn mijn voelsprieten wat recht gaan staan, dat ze de molen willen laten reviewen door gekende influencers als James Hoffman, maar dan na de buy in van de kickstart.
Daar krijg ik dan toch een beetje argwaan van...

Maar op zich, ik hoop echt dat dit een goeie maler voor espresso is, en af en toe voor filter.

https://www.sculptor.timemore.com/

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:51
kazzzdafke schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:31:
Ik ben vooral gefocussed op de Timemore 078s en 064s.
Dit lijkt een goed product te worden, al zijn mijn voelsprieten wat recht gaan staan, dat ze de molen willen laten reviewen door gekende influencers als James Hoffman, maar dan na de buy in van de kickstart.
Daar krijg ik dan toch een beetje argwaan van...

Maar op zich, ik hoop echt dat dit een goeie maler voor espresso is, en af en toe voor filter.

https://www.sculptor.timemore.com/
Ben idd ook wel benieuwd hiernaar. Vooral het pricepoint voor de 64s voor espresso maar ook de workflow en retentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
Price is bekend, excl verzending, dat is nog niet geweten.

In kickstart:
64s: 299$
78s: 499$

Retail:
64s: 449$
75s: 649$

Launch is 15/03 17:00u op kickstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 12:39

Ravhin

no <root>...

Dat is nog best een hoop geld voor wat ze bieden. De DF64 zit op $345 en zij schommelen er een beetje tussen / zitten hoger met een filter/espresso burr. Ik ben benieuwd naar de reviews.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Ravhin schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:46:
Dat is nog best een hoop geld voor wat ze bieden. De DF64 zit op $345 en zij schommelen er een beetje tussen / zitten hoger met een filter/espresso burr. Ik ben benieuwd naar de reviews.
Als ik de specsheet lees zitten ze wel wat hoger toch? Met oa brushless motor, variabele rpm, en dat voor $299, dan heb je wel een hele goeie maler.

Ah, retail $450 Idd, dan snap ik je commentaar. Als de workflow beter is en het geluid is beter zijn er wel veel die hem willen denk ik. Maar goed, ook benieuwd naar de reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:22
edit: laatste posts lezen, ik ga dus ook voor de 064S ;)
kazzzdafke schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:57:
Price is bekend, excl verzending, dat is nog niet geweten.

In kickstart:
64s: 299$
78s: 499$

Retail:
64s: 449$
75s: 649$

Launch is 15/03 17:00u op kickstart.
Voordat je achter het net vist:

Het is op 14 maart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbAk339sZGTXGfuc0bXRDxmDtgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6fqi5eHvbgVJDcZ8sCtHxQP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 221% gewijzigd door BarôZZa op 06-03-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Yep klopt, typo!

ps: Please note: the launch special deal of 064 & 064S is limited to 1000 units and the launch special deal of 078S is limited to 500 units. First come, first reserved.

[ Voor 84% gewijzigd door kazzzdafke op 06-03-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Al die kickstarter projecten 🙈 Nou misschien pak ik deze ook wel mee.

Nieuwe filter boontjes binnen. Eerste keer daar besteld dus ik ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvPHM43dVaCqvU2Yw_FaEYlS99Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tacmXZaUxM9UekF2c6es6ckb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

BarôZZa schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:40:
edit: laatste posts lezen, ik ga dus ook voor de 064S ;)

[...]

Voordat je achter het net vist:

Het is op 14 maart.

[Afbeelding]
Wat heb je nu?
En waarom niet 78s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
ocn schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:14:
[...]

Wat heb je nu?
En waarom niet 78s?
1zpresso JX handgrinder met Cafelat Robot en V60. Kwaliteit van de espresso is prima, alleen lastiger om in te dialen en handmatig malen is een hel. Wel prima voor de V60.

Waarom niet 78s? Ik was eigenlijk aan het kijken naar de nieuwe betaalbare espresso grinders van rond de 200 euro als de Fellow Opus en Baratza Encore ESP. De 064S is alweer een stukje duurder, maar lijkt flink wat te bieden. De 078S kost meer dan het dubbele dan waar ik oorspronkelijk naar keek en vermoedelijk overkill voor 1 of 2 espresso per dag. Met verzendkosten erbij zit je boven de 500 euro. Toch wel wat om een paar boontjes te malen, dat is voor mij de prijs van een PS5/PSVR2 oid :+ .

En een kleiner formaat is beter in m'n kleine appartement.

Nu ik erover nadenk: qua apparaten is niks in m'n keuken zo duur als de koffiespullen. Een beetje uit balans al, want haal meer voldoening uit lekker eten.

[ Voor 9% gewijzigd door BarôZZa op 06-03-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Tja, espresso is een relatief dure vorm van koffie maken. Voor (vrijwel) alle andere zetmethodes kun je voor < € 100 al een heel aardig kopje produceren. Espresso begint een beetje bij de setup die je nu hebt (handmaler + lever machine).
€300-€500 is voor een espressomaler is eigenlijk nog redelijk een instapprijs. Maar met je huidige 'machine' snap ik wel dat je rond de onderkant van die range gaat zitten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
defusion schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:11:
Tja, espresso is een relatief dure vorm van koffie maken. Voor (vrijwel) alle andere zetmethodes kun je voor < € 100 al een heel aardig kopje produceren. Espresso begint een beetje bij de setup die je nu hebt (handmaler + lever machine).
€300-€500 is voor een espressomaler is eigenlijk nog redelijk een instapprijs. Maar met je huidige 'machine' snap ik wel dat je rond de onderkant van die range gaat zitten ;)
Onderschat de Robot niet. Kan je zeer lekkere shots mee zetten 👌🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:52

Saven

Administrator

Vooropgesteld: ik ben een liefhebber maar allesbehalve een kenner :P Ik ben opzoek naar een vervanger van mijn Nespresso machine (die idealiter ook in theewater kan voorzien) en vraag me een af waarom er eigenlijk geen "high end" volautomaten te vinden zijn met een stoompijpje. Jura heeft leuke apparaten maar werken allemaal met zo'n melkslangetje.

Hoe staat dat in verhouding met melk opschuimen via zo'n stoompijpje? Ik wil een cappuccino hebben zoals ik die in een koffietentje krijg :) Mijn persoonlijke ervaringen met een melkslangetje is erg matig te noemen, dat is vooral lauwwarme melk en weinig opgeschuimd. De "Aeroccino" van Nespresso die ik nu heb werkt wat dat betreft een stuk beter, maar haalt het ook niet bij wat je in een koffiezaak krijgt :P

Overigens is zo'n stoompijp naar mijn idee ook een heel stuk makkelijker te reinigen. Doekje erover, stoom er doorheen, en klaar.

Ben benieuwd of jullie hier wat over kunnen zeggen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Als je een cappucino zoals in de koffietent wil kan je het schudden met een volautomaat. NFI.

Volautomaten zetten een prima bak koffie en met name de E8 (daar ben ik bekend mee) zet een heerlijke cappucino; ze zijn echter wezenlijk verschillend met baristakoffie. Minder geconcentreerd, geen microfoam.

Als je dat wil zal je voor een halfautomaat moeten gaan (of een Robot) en jezelf moeten leren om melk op te schuimen. Lees je maar eens in via dit forum, dan begrijp je wat ik bedoel.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Ravhin schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:51:
Als je een cappucino zoals in de koffietent wil kan je het schudden met een volautomaat. NFI.

Volautomaten zetten een prima bak koffie en met name de E8 (daar ben ik bekend mee) zet een heerlijke cappucino; ze zijn echter wezenlijk verschillend met baristakoffie. Minder geconcentreerd, geen microfoam.

Als je dat wil zal je voor een halfautomaat moeten gaan (of een Robot) en jezelf moeten leren om melk op te schuimen. Lees je maar eens in via dit forum, dan begrijp je wat ik bedoel.
Thanks :)! Had idd al wat meer uitgezocht over melk opschuimen en was idd al bang voor wat jij zegt :P

Mis ik iets overduidelijks waarom Jura hun apparaten niet van een stoompijpje voorziet, maar goedkopere apparaten zoals een De'Longhi wel? Echt alleen puur voor het gebruiksgemak? Vind ik toch opmerkelijk voor een apparaat dat zich zo uitgesproken op de kwaliteit van hun machines en een koffie(specialiteit) richt.

Ik wil best wat uitgeven. Maar moet wel een bovengemiddeld lekkere cappuccino zijn verdomme :9 En een halfautomaat is me dan weer net iets teveel moeite eigenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Saven op 07-03-2023 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:41
Saven schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:04:
[...]

Thanks :)! Had idd al wat meer uitgezocht over melk opschuimen en was idd al bang voor wat jij zegt :P

Mis ik iets overduidelijks waarom Jura hun apparaten niet van een stoompijpje voorziet, maar goedkopere apparaten zoals een De'Longhi wel? Echt alleen puur voor het gebruiksgemak? Vind ik toch opmerkelijk voor een apparaat dat zich zo uitgesproken op de kwaliteit van hun machines en een koffie(specialiteit) richt.

Ik wil best wat uitgeven. Maar moet wel een bovengemiddeld lekkere cappuccino zijn verdomme :9 En een halfautomaat is me dan weer net iets teveel moeite eigenlijk.
Probeer eens ergens een cappuccino te drinken uit een Jura E8. Ja het is niet zoals je hem bij een koffietentje uit een half automaat krijgt maar het micro foam vind ik echt van een hele mooie kwaliteit. Ik gebruik volle melk. Echt mooi dik en stevig schuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:16
GoEV6 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Probeer eens ergens een cappuccino te drinken uit een Jura E8. Ja het is niet zoals je hem bij een koffietentje uit een half automaat krijgt maar het micro foam vind ik echt van een hele mooie kwaliteit. Ik gebruik volle melk. Echt mooi dik en stevig schuim.
Ik gebruik juist magere melk voor de E8. Volle melk heeft meer vet en dus meer smaak terwijl ik zoveel mogelijk de koffie wil proeven. Het gaat om de hoeveelheid eiwitten voor een mooi schuim, niet om het vetpercentage. Maar verbeter mij als dit niet klopt, dit is wat ik heb meegekregen tijdens een baristacurus (n=1).

New Jersey melk (met nog meer eiwitten) heb ik ook geprobeerd maar daar zit een ander smaakje aan waar ik nog aan moet wennen :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:46
Al weer een tijdje terug, maar na bijna 2 maanden had ik (gratis) mijn vervangende gearbox van de Baratza Sette 240wi binnen. Vervangen was een eitje, alleen had ik een stuk plastic afgebroken rond de hopper (daar was ook al 1 tandje kapoet). Dus, ik vervangen, ging soepel, alles weer dicht. Doet hij niks.

Blijkt dat stukje plastic de "de hopper zit erop en je kan veilig malen" knop op zijn plek te houden. Zucht.
Dus nog twee dagen met een sateprikker het knopje ingedrukt houden om te malen tot ik lijm had gevonden voor plastic, dat ding weer vastgelijmd, en nu doet hij het weer! 😎 En hij maalt best wat stiller dan hij deed, voor de ratel. Nog steeds niet stil, maar stiller.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

D. Ninjai schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:40:
[...]

Ik gebruik juist magere melk voor de E8. Volle melk heeft meer vet en dus meer smaak terwijl ik zoveel mogelijk de koffie wil proeven. Het gaat om de hoeveelheid eiwitten voor een mooi schuim, niet om het vetpercentage. Maar verbeter mij als dit niet klopt, dit is wat ik heb meegekregen tijdens een baristacurus (n=1).

New Jersey melk (met nog meer eiwitten) heb ik ook geprobeerd maar daar zit een ander smaakje aan waar ik nog aan moet wennen :p
Die Jersey melk gebruiken mijn ouders in hun ENA8, ik drink bij hen dan ook geen cappuccino :9 . Maar hier ook een zeer tevreden E8 cappuccino drinker met Melkan houdbare halfvolle melk waar ik ook heerlijke cappuccino mee zet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
D. Ninjai schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:40:
[...]

Bij ons in de baristaclub is de regel: koop melk, liefst volle, maar altijd BARISTA op de verpakking :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:26
kazzzdafke schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:34:
[...]

Bij ons in de baristaclub is de regel: koop melk, liefst volle, maar altijd BARISTA op de verpakking :)
Ah zodat je zeker 2 EUR per pak teveel betaalt voor de marketing :) Na wat experimenteren met mager vs. vol etc. gebruik ik tegenwoordig als enige koffiedrinker van die kleine meeneempakjes volle houdbare melk, prima schuim en kost bijna niks en geen verlies qua houdbaarheid als ze eenmaal open zijn want je maakt ze snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

dajappie schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:47:
[...]

Ah zodat je zeker 2 EUR per pak teveel betaalt voor de marketing :) Na wat experimenteren met mager vs. vol etc. gebruik ik tegenwoordig als enige koffiedrinker van die kleine meeneempakjes volle houdbare melk, prima schuim en kost bijna niks en geen verlies qua houdbaarheid als ze eenmaal open zijn want je maakt ze snel op.
Dat vind ik ook een goeie, ga ik ook een keer proberen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
kazzzdafke schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:34:
[...]

Interessant, ik lees over het algemeen dat je die juist helemaal niet hoeft te kopen. Dat zou aangeven dat er voldoende vet in zit voor een mooie microfoam, maar dat heeft volle melk al van zichzelf?
Bij non-dairy begrijp ik het wel, voor oat koop ik altijd de Oatly barista, maar daar voegen ze wel degelijk extra dingen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik zal het donderdag eens vragen aan onze barista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

GoEV6 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Jullie hebben me over denk ik :9 Zat ook nog te kijken naar een S8 of J8, maar wat het voordeel is behalve een touchscreen en meer specialiteiten werd me niet duidelijker. Dus dan zal het ongetwijfeld de moeite niet zijn :P

Zo te horen ken jij de E8 een beetje. (Of iemand anders wellicht?) Vraagje als je het niet erg vindt O-) De draaiknop voor de maalgraad, ik kan niet helemaal plaatsen waar die voor is. De sterkte stel je immers ook in via het display. Nu ben ik geen expert maar ik meen wel te weten dat de maalgraad gelijkstaat aan de sterkte. Zijn dit dan toch twee onafhankelijke instellingen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:59
Zebby schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:21:
[...]

Interessant, ik lees over het algemeen dat je die juist helemaal niet hoeft te kopen. Dat zou aangeven dat er voldoende vet in zit voor een mooie microfoam, maar dat heeft volle melk al van zichzelf?
Bij non-dairy begrijp ik het wel, voor oat koop ik altijd de Oatly barista, maar daar voegen ze wel degelijk extra dingen toe.
+1 Volle melk is de Barista editie. Bij alle andere varianten zijn er toevoegingen nodig om tot hetzelfde resultaat te komen.

Zelf vind ik het wel fijn om een beetje te wisselen omwille van de smaak. De Oatley Barista edition vind ik (ondanks de hype) samen met gewone Campina houdbare volle melk het lekkerste.
Saven schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:04:
Mis ik iets overduidelijks waarom Jura hun apparaten niet van een stoompijpje voorziet, maar goedkopere apparaten zoals een De'Longhi wel?
Je koopt een Jura E8 voor het gemak. Een Jura E8 heeft naar mijn weten ook geen boiler dus je zult ook niet snel het resultaat van een degelijk stoompijpje krijgen (weet niet zo goed hoe machines als Quickmill of de Decent dat doen, maar ze hebben doorgaans minder stoomkracht). Ik zou het ook een vreemde combi vinden, een automaat waarbij je zelf moet opschuimen.

[ Voor 29% gewijzigd door Ypuh op 07-03-2023 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
Saven schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:32:
[...]

Jullie hebben me over denk ik :9 Zat ook nog te kijken naar een S8 of J8, maar wat het voordeel is behalve een touchscreen en meer specialiteiten werd me niet duidelijker. Dus dan zal het ongetwijfeld de moeite niet zijn :P

Zo te horen ken jij de E8 een beetje. (Of iemand anders wellicht?) Vraagje als je het niet erg vindt O-) De draaiknop voor de maalgraad, ik kan niet helemaal plaatsen waar die voor is. De sterkte stel je immers ook in via het display. Nu ben ik geen expert maar ik meen wel te weten dat de maalgraad gelijkstaat aan de sterkte. Zijn dit dan toch twee onafhankelijke instellingen? :?
Al moet je fijner malen voor een espresso dan voor filter koffie, beide zijn op hun eigen manier "sterk". Deze term is een beetje breed geïnterpreteerd, dusdanig dat geliefde James Hoffman er een hele video over heeft gemaakt. Eigenlijk zou je hem willen bijstellen voor iedere andere bereiding, maar ik denk bij een volautomaat dat je hem zo zet dat de koffie lekker is ;) (fix) Zuur? Fijner. Bitter? Grover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

De sterkte is niet helemaal de sterkte, of toch wel ..
De sterkte via de display is de hoeveelheid bonen die gemaald wordt waardoor de koffie wordt uitgetrokken.
De maalgraad (fysieke draaiknop die je alleen mag verstellen met een draaiende molen(!)) zorgt voor een fijnere of minder fijne gemalen koffie waardoor het water (onder druk) beter of minder goed de smaak van koffie kan extracten (uittrekken). Je kunt dan ook 'overextractie' krijgen of juist waterige koffie omdat er amper smaak wordt afgegeven.
Dit is een redelijk toegankelijke video (althans voor ons volautomaatdrinkers en niet de elite hier die vier apparaten heeft om een bakkie te zetten :> ) die ook even kort ingaat op de mogelijkheid m.b.t. de maalgraad: YouTube: The Best Bean To Cup
edit, ik doelde eigenlijk op deze video: YouTube: How To Dial In A Bean To Cup Machine (Like A Nerd)

[ Voor 5% gewijzigd door True op 07-03-2023 14:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koets89
Zebby schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:58:
[...]

Zuur? Grover. Bitter? Fijner.
Andersom toch? Zuur is onderextractie, dus je wil dan fijner malen zodat je meer kan extracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
defusion schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:11:
M'n Robot perst betere espresso's uit dan de meeste koffiezaakjes, dus dat is voor mij al aardig endgame. Voor een pistonapparaat gaan zou meer zijn voor de melkdrankjes of omdat je een mooi fonkelend chromen apparaatje in de keuken wil hebben ;) . Niet persé voor betere espresso.

Ik heb aardig wat interesses/mannenhobby's (fotografie/VR/retrogaming/audio/horloges) en allemaal hebben ze als overeenkomst dat er sites/magazines/youtubers zijn die alle nieuwe apparaatjes de hemel inprijzen en communities met mensen die er (tien)duizenden euro's in stoppen en tegen iedereen adviseren om nog even door te sparen en voor iets duurders te gaan 8) . Heel veel marketing, gebakken lucht en gigantische bedragen voor minimale verschillen. Bij espresso zie je mensen honderden euro's uitgeven aan een weegschaal of tamper :+ .

Kan me niet voorstellen dat de Timemore 064S niet meer is dan ik nodig heb,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarôZZa schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:24:
[...]

M'n Robot perst betere espresso's uit dan de meeste koffiezaakjes, dus dat is voor mij al aardig endgame. Voor een pistonapparaat gaan zou meer zijn voor de melkdrankjes of omdat je een mooi fonkelend chromen apparaatje in de keuken wil hebben ;) . Niet persé voor betere espresso.

Ik heb aardig wat interesses/mannenhobby's (fotografie/VR/retrogaming/audio/horloges) en allemaal hebben ze als overeenkomst dat er sites/magazines/youtubers zijn die alle nieuwe apparaatjes de hemel inprijzen en communities met mensen die er (tien)duizenden euro's in stoppen en tegen iedereen adviseren om nog even door te sparen en voor iets duurders te gaan 8) . Heel veel marketing, gebakken lucht en gigantische bedragen voor minimale verschillen. Bij espresso zie je mensen honderden euro's uitgeven aan een weegschaal of tamper :+ .
Huppatee, plat slaan en door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:41
[...]

Ik heb lang zitten twijfelen over een automaat en een half-automaat. Bij een half-automaat las is over het afstelen van de maler na elke maling, bij elke nieuwe zak bonen en nieuwe soort bonen. Weet dat de maler vaak traploos instelbaar is....In deze automaat kan je de maler in volgens mij 6 standen instellen van fijn tot grof. Voor mij een verademing. Een keer instellen en eigenlijk niet of nooit meer naar kijken. En ja ik ben van gemak en snel een lekker bakkie kunnen zetten zonder 20 minuten opwarmen enz :)

[ Voor 4% gewijzigd door GoEV6 op 07-03-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:14
Hopjesvla79 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:32:

YouTube: How To Use the Moccamaster KM5 Burr Coffee Grinder
Video van zes dagen geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Heeft er trouwens iemand hier de Loveramics Dale Harris Champions Signature kopjes?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0160/1822/products/dale-harris_square_1024_00035_681a295e-2527-45fa-a593-5cbab756b8cf_1024x1024.jpg?v=1668815750

En is het wat?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
[...]

De maalgraad is om de koffiebonen fijnen of grover te malen.
De sterkte is iets anders daarmee stel je de hoeveelheid grammen koffiebonen in.
Bij een E8 is dit heel goed in te stellen maar blijft de maalgraad gewoonlijk gewoon in dezelfde stand staan tenzij je iedere keer andere koffiebonen gaat gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
Ik heb deze in de flat white 150ml variant. Super fijn, gebruik ze elke dag. Heb ook de kopjes van Loveramics. Beide zijn fijn, wisselt welke de voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-10 19:34
Ik ben momenteel aan het twijfelen om mijn maler te upgraden van een Baratza Encore naar bijvoorbeeld een DF64 of een Fellow Ode o.i.d. Het gaat om een V60 setup. Volgens het internet is dit echt een enorm verschil, maar ik heb altijd het idee dat dat wel meevalt. Wie kan hier uit ervaring iets over zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
JoepD schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:03:
Ik ben momenteel aan het twijfelen om mijn maler te upgraden van een Baratza Encore naar bijvoorbeeld een DF64 of een Fellow Ode o.i.d. Het gaat om een V60 setup. Volgens het internet is dit echt een enorm verschil, maar ik heb altijd het idee dat dat wel meevalt. Wie kan hier uit ervaring iets over zeggen?
Ik had een Encore voor filter, maar die weggegeven toen ik de DF64 kocht. Mijn hoofdreden was single dosen en ik wilde de zelfde maler voor espresso en filter kunnen gebruiken. Qua filter merk ik geen wereld van verschil. Mijn smaak is ook niet genoeg ontwikkeld om het verschil tussen de twee soorten burs te proeven. Als je niet per se wil single dosen en nu al geniet van je koffie zal ik het lekker zo laten. Maar er zullen er hier vast genoeg zijn die wel vinden dat het het geld waard is qua smaak. Het zal een persoonlijke afweging blijven.

Is er niet ergens/iemand waar je kan proeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Koets89 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:55:
[...]

Ik had een Encore voor filter, maar die weggegeven toen ik de DF64 kocht. Mijn hoofdreden was single dosen en ik wilde de zelfde maler voor espresso en filter kunnen gebruiken. Qua filter merk ik geen wereld van verschil. Mijn smaak is ook niet genoeg ontwikkeld om het verschil tussen de twee soorten burs te proeven. Als je niet per se wil single dosen en nu al geniet van je koffie zal ik het lekker zo laten. Maar er zullen er hier vast genoeg zijn die wel vinden dat het het geld waard is qua smaak. Het zal een persoonlijke afweging blijven.

Is er niet ergens/iemand waar je kan proeven?
Ik ken helaas helemaal niemand die zich hier mee bezighoudt, dus echt testen kan ik het niet. Ik geniet absoluut van de koffie die ik nu maak, maar ik vraag me de hele tijd af of het niet nog een stuk beter kan. De bekende zoektocht naar het perfecte kopje koffie. :)

Ik heb bijvoorbeeld ook al eens geprobeerd 'goed' water te gebruiken in plaats van kraanwater. Dit vond ik geen super groot verschil, wat volgens de kenners wel het geval is. Dus vandaar dat ik me afvraag of het voor mij eventueel zinvol zou kunnen zijn de maler te upgraden. Ik heb dan waarschijnlijk ook niet een geweldig ontwikkelde smaak. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
JoepD schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:04:
[...]

Ik ken helaas helemaal niemand die zich hier mee bezighoudt, dus echt testen kan ik het niet. Ik geniet absoluut van de koffie die ik nu maak, maar ik vraag me de hele tijd af of het niet nog een stuk beter kan. De bekende zoektocht naar het perfecte kopje koffie. :)

Ik heb bijvoorbeeld ook al eens geprobeerd 'goed' water te gebruiken in plaats van kraanwater. Dit vond ik geen super groot verschil, wat volgens de kenners wel het geval is. Dus vandaar dat ik me afvraag of het voor mij eventueel zinvol zou kunnen zijn de maler te upgraden. Ik heb dan waarschijnlijk ook niet een geweldig ontwikkelde smaak. :P
Ik heb dat ook eens geprobeerd en merkte echt totaal geen verschil :+ . Sowieso is het kraanwater in Nederland aardig goed te drinken vergeleken met veel andere landen, zelfs in gebieden met hard water zoals waar ik nu woon.

Maak zelf de meeste koffie op de V60 en waar je ook naar kan kijken is een hand grinder van bijvoorbeeld 1zpresso (vergelijking van iemand: https://www.reddit.com/r/...sso_jx_pro_an_unofficial/ ). Heb zelf de JX en voor V60 is het absoluut niet vervelend om te doen (espresso is een ander verhaal). Paar seconde heel smooth grinden.

En voor de V60 rabbit hole: waar wel verschil in zit zijn de verschillende filters van Hario. Van de standaard witte 02's heb je dus twee varianten: made in Holland en made in Japan. De Hollandse zijn een stuk dikker en het water loopt minder makkelijk door. De Japanse zijn een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:17
BarôZZa schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:26:
[...]

Ik heb dat ook eens geprobeerd en merkte echt totaal geen verschil :+ . Sowieso is het kraanwater in Nederland aardig goed te drinken vergeleken met veel andere landen, zelfs in gebieden met hard water zoals waar ik nu woon.

Maak zelf de meeste koffie op de V60 en waar je ook naar kan kijken is een hand grinder van bijvoorbeeld 1zpresso (vergelijking van iemand: https://www.reddit.com/r/...sso_jx_pro_an_unofficial/ ). Heb zelf de JX en voor V60 is het absoluut niet vervelend om te doen (espresso is een ander verhaal). Paar seconde heel smooth grinden.

En voor de V60 rabbit hole: waar wel verschil in zit zijn de verschillende filters van Hario. Van de standaard witte 02's heb je dus twee varianten: made in Holland en made in Japan. De Hollandse zijn een stuk dikker en het water loopt minder makkelijk door. De Japanse zijn een stuk beter.
Ik heb ondertussen naast mijn Wilfa uniform een 1zpresso J-max (omdat ik nu ook een manueel espresso machine heb) en ik maal ook filter met de 1zpresso regelmatig. Ik proef verschillen, maar kan ook gewoon aan liggen dat ik de maalgraad niet helemaal gelijk heb tussen de 2.

En inderdaad, die filters maken heel veel uit. Ik vind de nederlandse echt moeilijk om een degelijke kop koffie mee te zetten. Ik moet veel grover malen dan ik gewend ben om een redelijke zettijd te hebben en ik krijg dan toch niet dezelfde smaken eruit dan ik gewend ben. Ik zet licht tot medium geroosterde single origin koffie en maal die graag vrij fijn voor filter normen. Ik pas dus ook altijd goed op dat ik enkel de japanse koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10 15:13

TheNephilim

Wtfuzzle

Ooit wil ik thuis eens een simpele espresso machine hebben waar je handmatig zo'n ding in draait. Volgens mij kosten die al snel honderden euro's, dus nog even wachten/

Iemand ervaring met handmalers van Hario? Zo'n https://shop.brandmeesters.nl/hario-skerton-grinder-pro.html lijkt me wel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
TheNephilim schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:23:
Ooit wil ik thuis eens een simpele espresso machine hebben waar je handmatig zo'n ding in draait. Volgens mij kosten die al snel honderden euro's, dus nog even wachten/

Iemand ervaring met handmalers van Hario? Zo'n https://shop.brandmeesters.nl/hario-skerton-grinder-pro.html lijkt me wel wat.
Dat ding kan je voor een paar tientjes goedkoper vinden op oa Amazon.

Hario maakt prima spul, maar de grinders zijn niet geweldig.
Volgens mij niks mis met de koffie, alleen traag. Dus je staat minuut tot anderhalve minuut te draaien voor een kopje koffie. Wordt snel vervelend.

Voor rond de 65 euro kan je beter de Timemore C2 halen. Daarboven kom je uit bij de C3 of 1zpresso JX, maar dan ben je weer het dubbele kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
BarôZZa schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:26:
[...]

Ik heb de grinders van 1Zpresso al lange tijd op het oog, mooie dingen. Vooral de ZP6 Special, die is blijkbaar echt geweldig voor filter. Kost wel 200 dollar exclusief verzending/douane. Toch wil ik ook zeker een elektrische grinder overwegen. Niet omdat het minder werk is om te malen, dat maakt me echt niks uit. Maar ik vind het ook vaak mooie apparaten. Misschien eens proberen om die Timemore 064 voor 299 dollar te scoren op de Kickstarter launch. Dat zal wel een moeilijk verhaal worden, volgens mij gaan hier veel mensen op azen. :P

Ik heb in het verleden inderdaad altijd de Japanse filters gebruikt, maar ik ben momenteel een verpakking van de Nederlande filters (die in krimpfolie) weg aan het werken. Omdat ik ook andere koffiebonen heb kan ik nog niet precies zeggen hoeveel verschil het maakt, maar ik zal in de nabije toekomst eens het verschil testen als ik weer nieuwe filters nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10 15:13

TheNephilim

Wtfuzzle

BarôZZa schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:46:
[...]

Dat ding kan je voor een paar tientjes goedkoper vinden op oa Amazon.

Hario maakt prima spul, maar de grinders zijn niet geweldig.
Volgens mij niks mis met de koffie, alleen traag. Dus je staat minuut tot anderhalve minuut te draaien voor een kopje koffie. Wordt snel vervelend.

Voor rond de 65 euro kan je beter de Timemore C2 halen. Daarboven kom je uit bij de C3 of 1zpresso JX, maar dan ben je weer het dubbele kwijt.
Die Timemore C2 is wel een mooi dingetje, maar slechts voor 25 gram koffie. Die Hario doet 100 gram, dus 4 kopjes per keer malen.

Misschien die Timemore combineren met het espresso machientj dan, voor dat ene hele lekker kopje. Nu nog even mijn elektrische molen en Mokkamaster machine maar blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwabber
  • Laatst online: 08-08 10:23
De C2 Max gaat tot 30 gram. Perfect voor V60. Ik zou hem alleen niet gebruiken voor espresso. Je maalt je een ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-10 20:15
Ik snap niet zo goed waarom je 100 gram met een handmaler zou willen malen.
Ga je dan ruim 1,5 liter koffie zetten?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
En daarbij denk ik niet dat het veel meer tijd kost om 3-4x te vullen en malen met de timemore dan de hario. Mogelijk zelfs sneller als de burrs beter/efficiënter zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door defusion op 09-03-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-10 23:06
Op ibood komt een aanbieding voorbij namelijk een Hipresso DP2002 .

Ik kan maar weinig vinden over de machine (relatief nieuw merk). Zijn er hier die ervaring hebben met het systeem?

Edit: iemand op ibood heeft meer onderzoek gedaan en het lijkt op een product uit China met een andere naam. https://dutch.alibaba.com...l-Coffee-62494138027.html

https://electronics-nl-nl...matische-espressomachine/

[ Voor 49% gewijzigd door vanputten80 op 10-03-2023 17:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMCsbDMT4thmuwH3BYy09Nh-vaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CfWb2VISZDH9xzGJCSsdP3uv.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je twee bonen uit dezelfde regio, Rwanda, de ene van Ray & Jules (36,- kg), de ander van de Koepoort (19,- kg).
Welke denk jij dat wat is?
De een smaak fabuleus, heerlijk rijk, veel zoet, vol van smaak, prachtig crema.
De ander is muah, beter als een senseo bakje, niveau volautomaat hooguit, haast geen crema, en het matige beetje is weg voor je twee stappen van het aanrecht af bent. De smaak is vlak, een hint van zoet, wat bitters, maar geen uitgesproken patroon.

Ik zal jullie uit het lijden helpen, de mini boontjes zijn de dure R&J bonen, en ook de muah bonen..
Die mooie volle exemplaren? Koepoort..
En wat een verschil! Ok, Het Hoofdkwartier staat er wat mij betreft nog net een millimeter boven, maar het maakt elkaar niet veel, en Koepoort heeft een prachtig breed assortiment, wel opletten als er 'donker gebrand' bij staat koop ik ze zelf echt niet, anders is het een uitstekend alternatief voor prima prijzen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

vanputten80 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:56:
Op ibood komt een aanbieding voorbij namelijk een Hipresso DP2002 .

Ik kan maar weinig vinden over de machine (relatief nieuw merk). Zijn er hier die ervaring hebben met het systeem?
Ik ga alleen al steigeren als ze menen een degelijk product te verkopen via retailers en hun website voor 800€ en dat die nu voor 400€ bij iBood te vinden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
Voor de liefhebber, kickstarter van de Nanofoamer Pro is een paar dagen live en zijn nog een paar early birds beschikbaar.

https://www.kickstarter.c...subminimal/nanofoamer-pro

Ik waag de gok, aangezien de rest van hun producten tot nu toe goede reviews kreeg. Heb zelf een robot en voor af en toe een melkdrankje moet dit wel prima zijn. Gewone opschuimers hebben teveel schuim imo en zo'n Bellman Stovetop Steamer lijkt me teveel werk voor een sporadische cappuccino.

[ Voor 7% gewijzigd door BarôZZa op 10-03-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
BarôZZa schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:04:
Voor de liefhebber, kickstarter van de Nanofoamer Pro is een paar dagen live en zijn nog een paar early birds beschikbaar.

https://www.kickstarter.c...subminimal/nanofoamer-pro

Ik waag de gok, aangezien de rest van hun producten tot nu toe goede reviews kreeg. Heb zelf een robot en voor af en toe een melkdrankje moet dit wel prima zijn. Gewone opschuimers hebben teveel schuim imo en zo'n Bellman Stovetop Steamer lijkt me teveel werk voor een sporadische cappuccino.
Sterk product als ze het echt zo goed krijgen. Dan vind ik het 109 dollar ook nog wel waard. Lijkt met de twee verschillende inserts en alle programma’s echt goed over nagedacht te zijn en met hoe lyrisch iedereen over die kleine nanofoamer is zou ik hier ook voor gaan als ik geen stoompijpje zou hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wij hebben sinds dit weekend een espresso apparaat van Solis dat lijkt op de Sage Barista Express, maar wel iets ouder.

Tldr op op heet eind, want het is langer geworden dan ik dacht.

Het apparaat deed het nog wel, maar het water werd gedumpt in de lekbak. Deze hebben we gekregen omdat er een nieuwe kwam.

Eerste observatie: heel weinig schoongemaakt. Alles schoonmaken en doorspoelen hielp al heel veel. Als laatste nog alle seals bekeken en die waren nog goed, alleen 1 slang had een kleine opening en met een boortje schoongemaakt.

Nu werkte alles weer. Het apparaat was uitelkaar toen ik hem kreeg en ik kreeg alle schroefjes mee, dus het viel me mee dat alleen een goede schoonmaak beurt nodig was.

Dan de espresso: dit viel heel erg tegen. De druk ging niet omhoog en binnen 10 seconden kwam het er uit met de maler op de fijnste stand. Heel veel koffie weggegooid.

Ik had geen ervaring met espresso, maar veel lezen en YouTube kwam op hetzelfde: fijner malen. Alleen kon ik niet meer instellen. De nieuwe toestellen kun je op 2 plekken de maalgraad instellen, maar op dit toestel waren blijkbaar shims nodig.

Ik kon niet wachten en met de 3D printer en shim geprint van 0,6mm, maar dat was niet voldoende. Een paar minuten later had ik 0,4, 0,8 en 1,0 er bij. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op 1,6mm op maalstand 3 om 25 seconden te halen met 18 gram.

Nu goede koffie halen en RVS shims.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWO8AtrBSMXgD-W1_R69rj8htdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAjzqFVCOqn17O2QakCfUxxY.jpg?f=fotoalbum_large

Tldr: gratis machine gekregen die een goede schoonmaak beurt nodig had met zwaar versleten maler.

[ Voor 11% gewijzigd door kiddyl op 11-03-2023 09:53 ]

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:02
@kiddyl Zo te zien een Solis Grind & Infuse Pro 115/A. De maalgraad kun je inderdaad maar op 1 plek instellen, maar heb nog nooit gehoord dat zelfs de fijnste stand de machine niet laat vastlopen. Wel bekend issue is dat stond X te grof is en stand X-1 te fijn.

18 gram lijkt me ook wat veel voor het standaard bakje?

Loopt het water wel echt goed door? Als die machine nooit is schoongemaakt, zou ik eens goed ontkalken en chemisch backflushen. Daar zijn voor Solis tabletten en middeltjes voor. Douchezeef er een keer uit halen en in cafiza leggen kan ook geen kwaad. Lees wel dat je hebt gereinigd, maar niet hoe/wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
RoosW schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:44:
[Afbeelding]

Hier zie je twee bonen uit dezelfde regio, Rwanda, de ene van Ray & Jules (36,- kg), de ander van de Koepoort (19,- kg).
De ander is muah, beter als een senseo bakje, niveau volautomaat hooguit, haast geen crema, en het matige beetje is weg voor je twee stappen van het aanrecht af bent. De smaak is vlak, een hint van zoet, wat bitters, maar geen uitgesproken patroon.

Ik zal jullie uit het lijden helpen, de mini boontjes zijn de dure R&J bonen, en ook de muah bonen..
En wat een verschil! Ok, Het Hoofdkwartier staat er wat mij betreft nog net een millimeter boven, maar het maakt elkaar niet veel, en Koepoort heeft een prachtig breed assortiment, wel opletten als er 'donker gebrand' bij staat koop ik ze zelf echt niet, anders is het een uitstekend alternatief voor prima prijzen :)
De rechter bonen zien er inderdaad niet goed uit.
Er onregelmatig van kleur en vorm.
Het lijkt wel B kwaliteit of tweede keus.
Links prima zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

kiddyl schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:47:
Wij hebben sinds dit weekend een espresso apparaat van Solis dat lijkt op de Sage Barista Express, maar wel iets ouder.

Tldr op op heet eind, want het is langer geworden dan ik dacht.

Het apparaat deed het nog wel, maar het water werd gedumpt in de lekbak. Deze hebben we gekregen omdat er een nieuwe kwam.

Eerste observatie: heel weinig schoongemaakt. Alles schoonmaken en doorspoelen hielp al heel veel. Als laatste nog alle seals bekeken en die waren nog goed, alleen 1 slang had een kleine opening en met een boortje schoongemaakt.

Nu werkte alles weer. Het apparaat was uitelkaar toen ik hem kreeg en ik kreeg alle schroefjes mee, dus het viel me mee dat alleen een goede schoonmaak beurt nodig was.

Dan de espresso: dit viel heel erg tegen. De druk ging niet omhoog en binnen 10 seconden kwam het er uit met de maler op de fijnste stand. Heel veel koffie weggegooid.

Ik had geen ervaring met espresso, maar veel lezen en YouTube kwam op hetzelfde: fijner malen. Alleen kon ik niet meer instellen. De nieuwe toestellen kun je op 2 plekken de maalgraad instellen, maar op dit toestel waren blijkbaar shims nodig.

Ik kon niet wachten en met de 3D printer en shim geprint van 0,6mm, maar dat was niet voldoende. Een paar minuten later had ik 0,4, 0,8 en 1,0 er bij. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op 1,6mm op maalstand 3 om 25 seconden te halen met 18 gram.

Nu goede koffie halen en RVS shims.

[Afbeelding]

Tldr: gratis machine gekregen die een goede schoonmaak beurt nodig had met zwaar versleten maler.
Goed bezig! Welkom bij onze hobby :*)
Het feit dat je zulke dikke shims nodig hebt biedt weinig hoop voor de toekomst, of de kwaliteit van het maalsel. Versleten burrs hebben een ander maalbeeld en dat is zelden positief. Check even of 18 gram wel klopt (ik gok 14-16 g basket). Dan zou je nóg dikkere shims nodig hebben maar heb je wel de beste kans dat je een evenwichtig bakje kan zetten in plaats van onderextractie- zuur dus. Misschien kan je ergens nog een set burrs op de kop tikken? Geen idee of deze maler uit elkaar genomen kan worden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
cryptapix schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:21:
@kiddyl Zo te zien een Solis Grind & Infuse Pro 115/A. De maalgraad kun je inderdaad maar op 1 plek instellen, maar heb nog nooit gehoord dat zelfs de fijnste stand de machine niet laat vastlopen. Wel bekend issue is dat stond X te grof is en stand X-1 te fijn.

18 gram lijkt me ook wat veel voor het standaard bakje?

Loopt het water wel echt goed door? Als die machine nooit is schoongemaakt, zou ik eens goed ontkalken en chemisch backflushen. Daar zijn voor Solis tabletten en middeltjes voor. Douchezeef er een keer uit halen en in cafiza leggen kan ook geen kwaad. Lees wel dat je hebt gereinigd, maar niet hoe/wat.
Ik heb als eerste het douchescherm losgehaald om er achter te komen dat het binnen voor 75% dicht zat met een laag zwarte meuk. Het was helemaal verhard en met schrapen schoon kunnen krijgen. Douchescherm zelf laten weken om alle gaatjes vrij te maken.

Daarna nog 2 keer een backflush met een tabletje. De machine heb ik een keer met vloeibaar ontkalker en een keer met een tablet doorgespoeld tot het water doorzichtig was. Dat heeft bijna 4 liter water nodig gehad. Daarna nog een paar keer doorgespoeld met normaal water.
Ravhin schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:32:
[...]
Goed bezig! Welkom bij onze hobby :*)
Het feit dat je zulke dikke shims nodig hebt biedt weinig hoop voor de toekomst, of de kwaliteit van het maalsel. Versleten burrs hebben een ander maalbeeld en dat is zelden positief. Check even of 18 gram wel klopt (ik gok 14-16 g basket). Dan zou je nóg dikkere shims nodig hebben maar heb je wel de beste kans dat je een evenwichtig bakje kan zetten in plaats van onderextractie- zuur dus. Misschien kan je ergens nog een set burrs op de kop tikken? Geen idee of deze maler uit elkaar genomen kan worden :)
Tot nu toe maak ik koffie met een Nespresso en handmaler met een French press

Ik probeer nu eerst goede bonen te kopen, want met de koffie die ik heb is het niet lekker in deze machine. De standaard shim kit heeft deze spacers in het pakket zitten:

1 x 0.2 mm thick shim
2 x 0.4 mm thick shim
1 x 1.0 mm thick shim

De ervaringen die ik heb terug kunnen lezen hebben het vaak over 0,6mm of 0,8mm. Daarom zelf begonnen met een shim van 0,6mm om daarna meteen nieuwe te printen. Ik denk ook dat nieuwe burrs het beste is. Ik heb zelf nu een handmaler van Hario en die heeft wel veel scherpere, maar vooral ' hogere' tanden.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
woensdag besteld bij Coffeefriend, vandaag in huis. Vanuit Polen verzonden, dus vrij snel.

Mooie kopjes!

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:49
Paar jaar geleden heb ik een tijdje gebruik gemaakt van de aeropress. Hoewel de koffie goed te drinken is had ik destijds toch een slecht gevoel over het feit dat de aeropress is gemaakt van kunststof. Men beweert dat het type kunststof geen kwaad kan, maar naar mijn gevoel is het niet gezond.

Iemand hier die dezelfde gedachtes heeft? Ik vind het jammer dat er geen rvs variant bestaat van de aeropress.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Kunststof hoeft niet slecht te zijn, mits vrij van allerlei weekmakers e.d. Veel babyflessen zijn ook van kunststof en die zijn BPA-vrij. Nalgene is als merknaam ook bekend als een veilig kunststof. Zolang het product een foodsafe logo heeft, hoef je je niet te veel zorgen te maken. Metaal is niet inherent beter dan kunststof; eigenlijk is alleen 304 staal en aanverwanten (18/10) foodsafe. De rest lekt te veel nare componenten zoals chroom, nikkel en vanadium ;) Bovendien is een Aeropress van RVS niet te hanteren want alles is kokend heet.

Persoonlijk denk ik dat het gebruik van kunststof voor een Aeropress niet de slechtste toepassing is. Lichtgewicht, deels doorzichtig en neemt weinig warmte op. Koppel daarbij dat de meeste Aeropressi bij hun eigenaar blijven en zeer zelden worden weggegooid en je hebt een duurzame toepassing van kunststoffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
[Afbeelding]

Ok, dit was een 'First' voor mij, ik heb de laatste 2/3e van die friemelbonen weg gegooid, zelfs met veel gemier bleef het zeer matige koffie, met een gewoon onaangenaam smaak profiel. 18,- nogwat voor 500 gr bonen in de Bio Bak gemikt. De Rwanda en Guatemala van Koepoort lachen mij nu toe, fijne koffie met mooie zoete tonen (althans de Rwanda, de Guatemala moet ik nog open maken.) en ik kijk weer uit naar mijn volgende bak koffie in plaats van dat ik er meer en meer tegen op zie!

Ik houd het voorlopig maar weer bij mij bekende leveranciers zoals het Hoofdkwartier, Brandzaak en Koepoort, waarbij ik hooguit weleens scheef kijk naar iets te donkere bonen (Brandzaak), maar nog nooit de neiging opgekomen is bonen weg te tiefen.

[ Voor 6% gewijzigd door RoosW op 13-03-2023 08:57 . Reden: Toevoegen extra informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Als je nog eens een lichter gebrande boon wil proberen kan ik er twee aanraden (nu mijn standaard bestelling):
  • Guatemala La Colina van Koffiestation. Mooie zachte koffie met een mooie afdronk. Prima voor in de ochtend en niet in-yer-face :)
  • Ethiopië Sidama Keramo van Rum Baba. Via @__fred__ met deze brander in aanraking gekomen en erg lekker. Mooie volle smaak en blijft op een prettige manier lang hangen na drinken
Beide heb ik nu zo dat ze perfect gebalanceerd uit mijn Brewtus komen (97 ºC, 20g > 45g in 40 sec na aanzetten pomp). Ik vind het leuk om met nieuwe koffiesoorten te punniken maar een paar goede tried-and-true op de plank hebben staan geeft mij rust in de ochtend ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 13-03-2023 10:13 . Reden: tpyo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 11:50
banaliteit schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:14:
Paar jaar geleden heb ik een tijdje gebruik gemaakt van de aeropress. Hoewel de koffie goed te drinken is had ik destijds toch een slecht gevoel over het feit dat de aeropress is gemaakt van kunststof. Men beweert dat het type kunststof geen kwaad kan, maar naar mijn gevoel is het niet gezond.

Iemand hier die dezelfde gedachtes heeft? Ik vind het jammer dat er geen rvs variant bestaat van de aeropress.
Ik zou me er persoonlijk niet te veel zorgen om maken. Ze zijn een aantal jaar terug wel overgestapt van een polycarbonaat (waar BPA in zat) naar een copolyester (PET?) naar polypropyleen (denk aan snijplanken en vershoudbakjes).

Zelfs als (voedselveilige) plastics uiteindelijk toch niet veilig blijken te zijn denk ik niet dat het vermijden van een plastic aeropress onder aan de streep veel verschil gaat maken. Het binnenwerk van de bean-to-cup machine op je werk is van plastic, nespresso-compatible cupjes en apparaten zijn veelal plastic, het filter van je waterkoker is plastic, de binnenkant van "papieren" bekertjes is plastic en zelfs de opbruiser in je keukenkraan bevat vermoedelijk wat plastic.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Laatst online: 20:59
@Ravhin opvallend dat je 97 graden gebruikt. Ik doe nooit zoveel met temperatuur, maar laat hem meestal ergens rond de 92 graden hangen. Als het heel bitter of heel zuur is terwijl alle andere variabelen wel kloppen, dan wil ik hem wel eens 2 graden omlaag of omhoog gooien en denk dan ook wel een verschil te proeven.

Zal eens gaan experimenteren en de randen van het bereik (ca. 87 - 97 graden) op gaan zoeken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ypuh schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:38:
@Ravhin opvallend dat je 97 graden gebruikt. Ik doe nooit zoveel met temperatuur, maar laat hem meestal ergens rond de 92 graden hangen. Als het heel bitter of heel zuur is terwijl alle andere variabelen wel kloppen, dan wil ik hem wel eens 2 graden omlaag of omhoog gooien en denk dan ook wel een verschil te proeven.

Zal eens gaan experimenteren en de randen van het bereik (ca. 87 - 97 graden) op gaan zoeken :).
Zelf vind ik dat Koffiestation en Rum Baba lekker licht branden. De smaak gaat er op vooruit als ik de temperatuur dan hoger instel. Andere koffies gaan meestal rond de 93-95 graden. Voor gasten heb ik Segafredo espresso biologico, wat door mijn kinderen vrolijk "stookoliekoffie" wordt genoemd :*). Daarvoor gaat de PID op 88 graden waarbij je een opvallend goed gebalanceerde espresso krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 11:50
Ravhin schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:54:
[...]
Zelf vind ik dat Koffiestation en Rum Baba lekker licht branden. De smaak gaat er op vooruit als ik de temperatuur dan hoger instel. Andere koffies gaan meestal rond de 93-95 graden. Voor gasten heb ik Segafredo espresso biologico, wat door mijn kinderen vrolijk "stookoliekoffie" wordt genoemd :*). Daarvoor gaat de PID op 88 graden waarbij je een opvallend goed gebalanceerde espresso krijgt.
Even inhaken op de lichtere branding: Ik ben zelf begonnen met Giraffe die ook vrij licht brand (als je de filterbranding kiest). Daar kan ik dan ook prima kokend water voor gebruiken.

Doe ik dat met de "medium roast" van brandzaak, dan wordt het een heel ander (en bitterder) verhaal. Je merkt het eigenlijk meteen al bij het afwegen, je hebt en stuk meer brandzaak bonen nodig om tot hetzelfde gewicht te komen.

Zijn er naast Koffiestation, Rum Baba en Giraffe nog meer gangbare "lichtere" branders?

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ravhin schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:54:
[...]
Ik heb van beide al eens koffiebonen gehad, maar toen nog mijn Silvia (met te hoge druk en onbekende temperatuur) kon er niets mee, de grootste variatie was tussen azijn zuur en dubro citroen zuur ;)
Met mijn Bianca misschien eens tijd weer wat her en der te experimenteren.
Ik heb met donkerder gebrande bonen ook goede resultaten gehad al moest ik voor de donkerste wel tot 86c zakken om goede resultaten te krijgen, de smaak is heel anders, donkerder, meer chocolade en houtige smaak tonen, niet onaangenaam, en leuk voor de variatie met de medium gebrande bonen die ik prefereer met flink wat zoet en een ver weg vleugje zuur (appel, soms perzik), gecombineerd met weinig bitters maar wederom die choco, meer de melk ipv de puur van de donkere bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Gaan er hier nog meer mensen proberen de Timemore Sculptor aan te schaffen morgen? Ik ben aan het overwegen toch maar eens op een hypetrain te springen en blind de 064S te nemen. Mocht het mogelijk zijn, want volgens mij gaan hier zeer veel mensen op happen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

You do you :)
Ik blijf bij mijn pre-Brexit Niche Zero White :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Ik ga er ook 1 trachten te bemachtigen. Al een tijdje interesse in flat burrs (heb een Niche) en dit lijkt me een goedkope instap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-10 07:29
[Afbeelding]

...
ik heb ook al verschillende keren bij R&J besteld, maar alleen maar met promoties omdat ze dan wel nogal goedkoop kunnen zijn (of zelfs gratis), maar elke keer valt het wel wa tegen.
Dus nu stop ik er helemaal mee :)
Altijd heel veel kapotte bonen (de laatste keer echt overdreven veel zodat ik zelf nog heb moeten filteren met een zeef), uitgeholde bonen, quakers, heel veel vlies, ...
Ik weet niet of het aan de kwaliteit van groene bonen ligt, of aan hun brandmethode, maar zoiets zou echt nie mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
iemand bekend met het offline zijn van drupkoffie? Wilde er een proefpakket bestellen, maar kom al 2 dagen niet op de website. Zijn ze opgehouden met bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Vitabissj schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:02:
[...]

ik heb ook al verschillende keren bij R&J besteld, maar alleen maar met promoties omdat ze dan wel nogal goedkoop kunnen zijn (of zelfs gratis), maar elke keer valt het wel wa tegen.
Dus nu stop ik er helemaal mee :)
Altijd heel veel kapotte bonen (de laatste keer echt overdreven veel zodat ik zelf nog heb moeten filteren met een zeef), uitgeholde bonen, quakers, heel veel vlies, ...
Ik weet niet of het aan de kwaliteit van groene bonen ligt, of aan hun brandmethode, maar zoiets zou echt nie mogen.
Tja het verschil tussen de twee bonen uit dezelfde regio is erg duidelijk. Nu claimen ze iets over roosteren op zonne-energie, maar dat zou zo een enorm verschil niet mogen maken toch? En als dat het wel is, dan vind ik het eindresultaat in ieder geval onder de maat.
Ik heb echt het idee dat ze de restjes opkopen (te klein, kapot etc) en die voor veel geld proberen te slijten.
Ik ga in ieder geval de email stroom van deze lui maar eens naar de spambox doorverwijzen, mijn laatste avontuur met hun bonen was voor mij een dusdanige teleurstelling dat ik opzag tegen de volgende bak koffie, en daar heb ik geen duizenden euro's voor uitgegeven. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RoosW schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:35:
[...]

Tja het verschil tussen de twee bonen uit dezelfde regio is erg duidelijk. Nu claimen ze iets over roosteren op zonne-energie, maar dat zou zo een enorm verschil niet mogen maken toch? En als dat het wel is, dan vind ik het eindresultaat in ieder geval onder de maat.
Ja dan heb je minder smaak van dieseldampen natuurlijk :9
Dat is toch gewoon niets anders dan marketingpraat? Elke boon leggen ze in de zon te drogen en als ze stroom gebruiken vanuit een PV-installatie maakt dat natuurlijk geen barst uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Nee, niet echt. Er is een bedrijf dat roasters maakt die werken op electra i.p.v. gas:
Uiteraard heeft The Hoff daar een fillempje van: YouTube: Solar Coffee Roasting: A Weird Desert Experiment

Is wel iets structureel anders dan het drogen van de bessen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31
JoepD schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:25:
Gaan er hier nog meer mensen proberen de Timemore Sculptor aan te schaffen morgen? Ik ben aan het overwegen toch maar eens op een hypetrain te springen en blind de 064S te nemen. Mocht het mogelijk zijn, want volgens mij gaan hier zeer veel mensen op happen.
Ik zit nog te twijfelen. Ik heb nu een Specialita maar denk dat die Timemore Sculptor wat beter in mijn workflow past, want toen ik mijn Eureka aanschafte wist ik nog niet dat ik ging single-dosen maar dat doe ik nu wel terwijl de molen daar niet super geschikt voor is.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-R9DBy1R0rmiZl3qXGomGb7z5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hp1cjwzzzFqodRYzZB0N7yI7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Nog 290 Sculptor 78s over!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoepD
Ben voor de 064s gegaan uiteindelijk voor hopelijk een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Edit: ze hebben zojuist de aantallen verhoogd naar 1500 stuks. :P

[ Voor 28% gewijzigd door JoepD op 14-03-2023 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

JoepD schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:54:
Ben voor de 064s gegaan uiteindelijk voor hopelijk een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Edit: ze hebben zojuist de aantallen verhoogd naar 1500 stuks. :P
Haha, ja de 78S van 500 initieel naar 1500 binnen een kwartier al. Zou me niks verbazen als ze het later nog ophogen naar 2000 of meer.

Oveirgens dacht ik dat de launch om 17u zou zijn, blijkbaar iets met daylight saving time in US tijdzones.
Pagina: 1 ... 169 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1