Zoals reeds in topic verteld heb ik een Sanremo You gekocht, inmiddels zo'n 1,5 maand geleden.
deze is netjes een paar dagen na mijn post binnen gekomen. zo blij als een kind ben ik natuurlijk direct begonnen met uitpakken.
Vervolgens meteen een tripje naar de plaatselijke warmteservice voor een paar koppelingen.
want zo'n machine ga je natuurlijk niet elke dag staan bijvullen met water.
dus ook meteen een waterfilter geïnstalleerd, zodat we nooit hoeven te ontkalken.
(drip tray wordt wel met het handje geleegd, helaas is het riool iets te ver om aan te sluiten)
daarna netjes op zijn plek geschoven. (let a.u.b. niet op de bende, ik heb daarna alles netjes schoongemaakt)
Toen direct aangezet, ondanks dat ik netjes bij de tank het schuifje naar ''vast water'' heb omgezet was er ook nog een instelling in het menu welke aangepast moest worden naar vast water. Daarna even een litertje water doorgespoeld en toen kon het echte werk beginnen. eerst maar mijn vaste koffie geprobeerd (south america blend van Giraffe) en tot mijn verbazing was het eerste bakkie meteen goed te drinken.
een paar uur en vele bakkies later heb ik stijf van de cafeïne maar besloten de volgende dag verder te gaan

de volgende dag lekker op mijn gemak alle instellingen lopen testen en proberen en man wat is dat leuk, je kan zo ongelofelijk veel aanpassen en doen dat je eigenlijk nooit klaar bent.
nog even een kleine mini review/opsomming van de plussen en minnen;
plus punten;
-het is een beest van een apparaat, design vind ik zelf erg mooi en doordat de achterkant vrij open is kan ik daar mooi de waterleiding en de stroom wegwerken waardoor deze niet te zien zijn.
-de opwarmtijd, ik heb het voor grap even getimed, binnen 8 minuten is zowel de koffie als stoomboiler klaar voor gebruikt. het portafilter is dan nog niet volledig warm, dit kost zo'n 5 minuten extra.
-de stoomboiler, wat een stoomkanon zit er op, ik heb binnen zo'n 20 seconden genoeg melk geschuimd en warm voor 2 bakken cappuccino. in de eerste instantie ging het zelfs nog sneller, maar daar kan ik niet aan wennen. dus de stoomboiler maar een tikje lager gezet.
-touchscreen, volgens de reviews was het geen fantastisch scherm, dus ik was een beetje huiverig hoe goed het zou werken in de praktijk. dit valt alles mee, het is inderdaad geen modern telefoonscherm wat er in zit. maar alles werkt super soepel en meteen bij de eerste aanraking. ook door menu's navigeren gaat perfect.
-koffie, natuurlijk het belangrijkste van een koffiemachine. je hebt zo veel mogelijkheden om alles aan te passen met flow profilling dat ik daar het eerste jaar nog wel zoet mee ben. je kan ook zo'n 20 profielen bewaren. Dit is vooral erg fijn, zodat mijn vriendin ook met 1 druk op de knop een perfect bakkie kan maken zonder de lever precies te moeten bewegen.
-de pomp, het is een volumetrische pomp. ik kan dus precies instellen hoeveel milliliter op welk moment moet worden gepompt. dit is toch wel het beste pluspunt van de machine, hierdoor kan ik voor elke koffie een perfect profiel maken, wat vervolgens keer op keer perfect nagemaakt kan worden. de machine is ook super accuraat. ik kan nu tot 1 gram nauwkeurig koffie zetten zonder de machine te hoeven stoppen bij het juiste gewicht. afhankelijk van de leeftijd van de bonen zit er een paar seconden verschil in de doorlooptijd, maar door het exacte gewicht smaakt de koffie nagenoeg hetzelfde (als in, ik proef geen verschil tussen een 110ml dubbele espresso in 32 seconden of in 36 seconden)
-de lever, gelukkig kan je zelf instellen of deze van rechts naar links werkt, of andersom. ik vind het heerlijk om lekker mee te spelen, een seconde meer of minder pre-infusie, druk langzaam oplopen of in een keer richting de 9 bar, helemaal leuk. hier ga ik me voorlopig niet mee vervelen.
dan helaas, ook bij een machine van 5k+ zitten 2 minpuntjes;
-drip tray, deze is wat moeilijk te plaatsen en verwijderen, na een aantal keer heb je natuurlijk wel door het moet. ook als je hem volledig inschuift kan er wat water langs de gebogen voorkant druppen bij het naspoelen. dit zijn beide geen redenen om de machine te ontwijken, maar toch zou je eigenlijk beter verwachten voor dit geld.
-de ventilator, tja... er zit dus een ventilator in die na ongeveer een halfuurtje aanslaat. en dan denk je voor dat geld hebben ze er een hele stille ingezet, nou niet dus. de gene die dit heeft verzonnen zouden ze op staande voet moeten ontslaan bij Sanremo, dit is echt een aanfluiting voor een machine van dit geld. het is gelukkig niet het niveau straaljager, maar wel het niveau je kan het horen als er verder geen geluid in huis is. nu drinken wij doordeweeks gelukkig maar op 2 momenten koffie, dus gaat de machine gewoon uit tussendoor. maar in de toekomst als ik tijd heb ga ik zeker kijken of de fan te vervangen is.
al met al wel zeer tevreden over de machine. er zit alles op waar je als koffieliefhebber over durft te dromen.
mocht iemand nog iets specifieks willen weten dan sta ik open voor vragen