Helemaal eens. De 98MM is ook zo populair geworden door de EK43 waar andere merken/bouwers op voortborduren, daardoor veel verschillende type 98MM burrs. De nieuwe trend lijkt 65-80MM. Nu steeds meer aanbod in die range.Ypuh schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:58:
Groter is niet per se beter. Ergens rond de 75mm zal het punt wel bereikt zijn dat een maalschijf voldoende oppervlakte heeft. Daarna is het slijppatroon de doorslaggevende voor verschillende smaken. Een platte schijf kan ook eenzelfde maalsel produceren als een conische maler.
Een EG-1 is wat dat betreft wel een topmaler met 3 verschillende burrsets. Monolith heeft ook zoiets met hun Shuriken burrsets en SSP doet dat eigenlijk ook, maar dan als 3rd party voor 64mm/98mm malers.
98mm schijven en lichte branding zijn op één of andere manier uitgegroeid tot het summon binnen deze hobby, maar ik denk dat zelfs onder de espresso liefhebbers het maar een kleine minderheid is die dit als favoriet heeft. Denk je bij espresso aan een romige zoete espresso met een crema-laag, dan geven 98mm SSP unimodale schijven je (bij wijze van extreme) het tegenovergestelde. Van wat ik gelezen heb blinken deze malers vooral uit bij filterkoffie.
Wat ik laatst al zei: Groot plat is voor veel espresso liefhebbers niet altijd beter.
Staar je dus niet blind op groot plat. Met mijn kleinste conical met 47MM burrs zet ik ook heerlijke espresso’s.