Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 166 ... 170 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Barfi
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:11
True schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:15:
[...]

Het hoort niet met een volautomaat, althans ik heb hier geen last van. Als je even doet over het drinken van je koffie helpt het mij om eerst even een kop heet water te zetten met je automaat. Laat je die voor twee minuten staan terwijl iets anders doet en daarna er koffie in zetten.
Ik heb mijn kopje verwarmd onder een hete kraan, maar tevergeefs is de koffie nog steeds lauw.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Barfi schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:16:
[...]

Ik heb mijn kopje verwarmd onder een hete kraan, maar tevergeefs is de koffie nog steeds lauw.
Toevallig een winkel bij je in de buurt waar je een kopje kunt proeven om te vergelijken?

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hmtsjmftsch schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:29:
[...]

Probeer ergens tussen de 60-75gr per liter te zitten. Maalgraad gebruiken om balans te krijgen. Als te zuur > fijner malen, te bitter > minder fijn. Verhouding water/ koffie om je sterkte te bepalen. Je kan ook nog met temperatuur wat doen, maar dat is voor nu niet de prioriteit, lijkt me.
Daarnaast zou ik "te bitter" een keer bewust opzoeken. Filterkoffie kan je best fijn malen voordat het écht te fijn is. Je hebt aan de ene kant "erg licht en waterig" en aan de andere kant "bitter en modderig". Pas bij de tweede haal je meer uit de koffie dan lekker is.

• Barfi
True schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:23:
[...]

Toevallig een winkel bij je in de buurt waar je een kopje kunt proeven om te vergelijken?
Ik zal proberen om er eentje in de buurt te vinden. Bedankt voor de tip!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:56
Barfi schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:52:
Ik heb gisteren een Siemens EQ.6 s100 plus aangeschaft. Temperatuur van de koffie staat maximum, maar het uiteindelijke product is nauwelijks heet. Het is meer lauw dan dat die heet is. Heb het met en zonder melk geprobeerd, maar telkens is de koffie lauw. Je moet het meteen opdrinken of anders wordt het koud. Hoort dit bij een volautomaat? Of heb ik een defecte apparaat?
Lastig om te zeggen:

-Koffie uit een volautomaat passeert onderweg naar je kopje een (over het algemeen) koude zetgroep, slangetjes en uitloop. Hierdoor koelt de koffie meer af dan bij een halfautomaat.
-Bij kleine volumes koffie (espresso, ristretto) is het effect van afkoeling nog groter
-Wat voor servies gebruik je: Een voorverwarmd porseleinen kopje helpt
-Melkschuim zal zo rond de 60 graden zijn: Dat zou kouder moeten zijn dan je koffie en brengt de temperatuur van je koffie nog wat naar beneden. Bij een volautomaat kan je meestal een wat groter volume koffie nemen voor je melkdranken dan bij een halfautomaat. Dat zou een iets warmere koffie moeten opleveren.
JnB007 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:48:
Beste Tweakers, ik ben op zoek naar jullie advies. Ik maak filterkoffie met een Moccamaster KBG Select en maal de bonen met een Baratza Encore. Volgens mij allebei prima spul voor filterkoffie, maar ik heb hier in de afgelopen 1,5 jaar nou nog nooit een echt lekker kopje koffie mee kunnen zetten (naar mijn idee in ieder geval, het is lastig te zeggen wat "lekker" nou inhoudt). De koffie ruikt meestal niet echt naar koffie in mijn beleving, meer muf of weinig geur. Daarnaast ben ik nou ook nooit zo te spreken over de smaak. Ik maak hem ong. 1x per maand schoon met ontkalker van Durgol (aangeraden voor deze machine) en de maler met een borsteltje en van die grindz/gele tabletjes. Ook spoel ik de pot altijd even af voor het koffiezetten, en vul ik het water met een losse karaf. Heb verschillende bonen geprobeerd, zowel supermarktbonen en wat verschillende verse bonen, maar overal eigenlijk hetzelfde resultaat.
Wat zouden jullie aanraden om anders te doen? Anders schoonmaken bv., of andere bonen proberen (mijn budget is ong. 17-20/kilo. Of gewoon een hele andere tip om is te proberen voor filterkoffie?
Er is al een hoop gezegd maar ben nog even benieuwd wat voor filter je gebruikt. Als je "muf" zegt zie ik gelijk van die bruine ongebleekte filters voor me. Die smaken naar karton en zeker bij wat lichter gebrande koffies kun je dat proeven.

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-03 20:06
Beste mensen, ik ben op zoek naar alternatieven voor de belachelijk dure merkreinigers voor mijn Sage Barista Express. Citroenzuurpoeder heb ik al jaren in huis voor ontkalking, dat moet goedkomen.

Maar dan het reinigingsmiddel voor het backflushen. In dit topic zie ik veel Cafiza of Puly Caff langskomen. Dat liet ik terloops eens vallen bij een winkelier, die zwaar in de stress schoot. "Jouw machine bevat aluminium, en dat lost helemaal op in Cafiza!"

Hoe zit dat nu?

En voor ontkalken word ik nu ook onzeker. Dat moet toch altijd met een zuur, dan is oplossen van de aluminiumoxidelaag toch onvermijdelijk? Of zijn de betere machines van binnen helemaal van koper, i.p.v. aluminium?

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:57
glaswerk schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:24:
Beste mensen, ik ben op zoek naar alternatieven voor de belachelijk dure merkreinigers voor mijn Sage Barista Express. Citroenzuurpoeder heb ik al jaren in huis voor ontkalking, dat moet goedkomen.

Maar dan het reinigingsmiddel voor het backflushen. In dit topic zie ik veel Cafiza of Puly Caff langskomen. Dat liet ik terloops eens vallen bij een winkelier, die zwaar in de stress schoot. "Jouw machine bevat aluminium, en dat lost helemaal op in Cafiza!"

Hoe zit dat nu?

En voor ontkalken word ik nu ook onzeker. Dat moet toch altijd met een zuur, dan is oplossen van de aluminiumoxidelaag toch onvermijdelijk? Of zijn de betere machines van binnen helemaal van koper, i.p.v. aluminium?
Ik ben toevallig nu mijn Bialetti mokapot helemaal aan het schoonmaken met Cafiza, staat lekker 15 minuten te weken met heet water. Nou is dat natuurlijk geen espresso apparaat, maar wel helemaal van aluminium. Tot nu toe is die nog niet opgelost. Maar als ik straks het water van het fornuis hoor druppelen zal ik even een update plaatsen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ben geen expert chemicus, maar kom wel dit tegen:
https://www.reddit.com/r/...i8jihq/cafiza_is_no_joke/

"It's going to destroy my stuff if I'm not careful."

Only if it's aluminum. There's a warning on the bottle about it, and if you look up the chemistry you'll find that it will strip the oxide layer. Realistically though, the concentration isn't high enough to do any damage beyond discoloring aluminum to that gross brown."

Dat klinkt wel redelijk aannemelijk. Ik zou het dus niet op interne onderdelen gebruiken.

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:19
Barfi schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:46:
[...]

Ik zal proberen om er eentje in de buurt te vinden. Bedankt voor de tip!
Heb je een thermometer? Anders kan je de temp even bepalen en vergelijken. Moet toch wel minimaal 65 graden aantikken (volgens mij zijn er wel "richtlijnen" welk brouwsel welke temperatuur moet hebben).

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:49
Had een aluminium ring voor op het filter. Na 1 badje caffiza zag deze er heel anders uit.

• Barfi
floriz87 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:32:
[...]

Heb je een thermometer? Anders kan je de temp even bepalen en vergelijken. Moet toch wel minimaal 65 graden aantikken (volgens mij zijn er wel "richtlijnen" welk brouwsel welke temperatuur moet hebben).
Dat heb ik helaas niet en heb het ook niet kunnen meten. Ik retourneer deze en ga gerust op zoek naar een goede half automaat.

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-03 14:03
Begin volgende maand komen de Gaggia Claasic en Iberital Challenge (MC2) grinder deze kant op. Heb een aantal accessoires gekocht.

Vandaag is het volgende binnengekomen.
Tampermat, ben benieuwd hoe de kwaliteit zich verhoud na verloop van tijd.
€10,65 inclusief verzending met tracking. Wat zijn die dingen op de Nederlandse markt duur zeg (en waarschijnlijk ook afkomstig uit China)
https://www.aliexpress.com/item/1005003246403273.html

Via marktplaat een koffie bewaarblik.

[Voor 4% gewijzigd door walterworld op 28-01-2023 23:16]

• mbitter
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-03 13:16
Na vier jaar spelen met mijn Expobar Brewtus III-R, was het tijd voor iets nieuws. De opwarmtijd van de E61-zetgroep zorgde er toch vaak voor dat ik voor een alternatieve zetmethode (meestal de Aeropress, V60 of Chemex) koos, en espresso met name gemaakt werd in het weekend. Maar na lang wikken wegen heb ik dan toch een upgrade binnen: een Decent DE1XL. Erg leuk om mee te spelen, en - naast alle variabelen die in te stellen zijn - toch heel eenvoudig in gebruik. De aankomende maanden ben ik iig nog wel zoet met het proberen van verschillende recepten, en het verfijnen van m'n smaak. Mijn hoop dat een refill-kit niet nodig zou zijn is wel ingehaald door de realiteit; ik vind bijvullen echt heel irritant - dus de volgende lading accessoires is alweer onderweg.

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:01
mbitter schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:15:
Na vier jaar spelen met mijn Expobar Brewtus III-R, was het tijd voor iets nieuws. De opwarmtijd van de E61-zetgroep zorgde er toch vaak voor dat ik voor een alternatieve zetmethode (meestal de Aeropress, V60 of Chemex) koos, en espresso met name gemaakt werd in het weekend. Maar na lang wikken wegen heb ik dan toch een upgrade binnen: een Decent DE1XL. Erg leuk om mee te spelen, en - naast alle variabelen die in te stellen zijn - toch heel eenvoudig in gebruik. De aankomende maanden ben ik iig nog wel zoet met het proberen van verschillende recepten, en het verfijnen van m'n smaak. Mijn hoop dat een refill-kit niet nodig zou zijn is wel ingehaald door de realiteit; ik vind bijvullen echt heel irritant - dus de volgende lading accessoires is alweer onderweg.

[Afbeelding]
Mooi ding! Geniet ervan, welke accessoires heb je besteld voor het bijvullen?

• mbitter
vinpower schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:49:
[...]

Mooi ding! Geniet ervan, welke accessoires heb je besteld voor het bijvullen?
Thanks! Voor bijvullen is er naast DIY eigenlijk alleen de officiële plumbing kit om hem aan de waterleiding te koppelen, dat is hem dus geworden. Verdere accessoires: de drain-kit*, een pour-over basket, een 15g basket, een puck simulator om zelf wat te kunnen prutsen met het maken van recepten, een tea portafilter en de magnetische dosing ring**. En aangezien ik nu toch een zending uit Hong Kong laat komen, ook meteen de vervangende siliconen groep-ring en de nieuwe versie van het water intake-filter meebesteld. Die gaan er op den duur in (heeft geen spoed), maar vind het zonde om voor zoiets een transporteur de weg op te sturen. Al met al toch weer een beste lading accessoires, maar ga er denk ik wel veel mooie koffie mee maken.

*: De drip-tray is vrij ondiep, en net als de watertank van keramiek (en dus kwetsbaar), hierdoor hoef ik hem minder vaak op te pakken, en blijft ie hopelijk heel.
**: Die zorgt er als het goed is voor dat i.t.t. m'n huidige dosing ring er geen ruimte aan de rand van m'n puck overblijft na het WDT'en (roeren met acupunctuur-naalden). Alles voor consistentie!

• vinpower
@mbitter ga je echt op je aan en afvoer aansluiten door je blad heen of met een fles oplossing?

• mbitter
vinpower schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:54:
@mbitter ga je echt op je aan en afvoer aansluiten door je blad heen of met een fles oplossing?
De aanvoer gaat via een gat in de achterwand, die zat er al vanwege m'n vorige machine. Komt dus direct aan de leiding (als ik in staat ben de juiste formaten koppelstukken te vinden). De afvoer gaat gewoon achterlangs de gootsteen in (het gat in de achterwand zit hoger dan de afvoer van de lekbak dus is niet bruikbaar). Gootsteen zit zo'n 30-40cm links ten opzichte van de machine, dus komt prima uit.

[Voor 8% gewijzigd door mbitter op 29-01-2023 20:13]

• JnB007
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-03 08:49
bszz schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:58:
[...]

Lastig om te zeggen:

-Koffie uit een volautomaat passeert onderweg naar je kopje een (over het algemeen) koude zetgroep, slangetjes en uitloop. Hierdoor koelt de koffie meer af dan bij een halfautomaat.
-Bij kleine volumes koffie (espresso, ristretto) is het effect van afkoeling nog groter
-Wat voor servies gebruik je: Een voorverwarmd porseleinen kopje helpt
-Melkschuim zal zo rond de 60 graden zijn: Dat zou kouder moeten zijn dan je koffie en brengt de temperatuur van je koffie nog wat naar beneden. Bij een volautomaat kan je meestal een wat groter volume koffie nemen voor je melkdranken dan bij een halfautomaat. Dat zou een iets warmere koffie moeten opleveren.

[...]

Er is al een hoop gezegd maar ben nog even benieuwd wat voor filter je gebruikt. Als je "muf" zegt zie ik gelijk van die bruine ongebleekte filters voor me. Die smaken naar karton en zeker bij wat lichter gebrande koffies kun je dat proeven.
Idd van die bruine filters. Ik dacht dat ongebleekt goed genoeg is, ook spoel ik ze even om voor gebruik. Zou je dan van die witte aanraden? Er is trouwens al een hoop verbeterd met de vorige tips :)

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-03 08:21
Ik kom mezelf hier ook eens melden. Sinds een week of 6 heb ik een Lelit Bianca V3 in huis, mat-zwarte uitvoering, samen met de Niche Zero koffiemolen. Het was even een leerproces, maar ik krijg er leuke en vooral hele lekkere resultaten mee :) Over de latte art... dit doe ik dus pas een maandje, haha.

Mijn favoriete boon is tot nu toe de Kachalu decaf van Boot koffie. Sowieso drink ik meer decaf dan reguliere koffie, omdat ik in de ochtend vaak niet toe kom aan koffie zetten en in de avond graag juist wel iets drink na het sporten. Cafeïne heb ik niet nodig om te functioneren en ik ben sowieso niet van de kopjes zwarte dood, dus dan drink ik liever geen koffie :+

Dan ook direct maar een klein vraagje: ik heb nu een blend in gebruik met smaken die je vaker tegen komt, namelijk chocolade, toffee/(riet)suiker en citrus. Die citrusachtige smaak is vaak wel prettig in de smaakcombinatie, maar het liefst zou ik een smaak hebben die meer neigt richting bessen. Weet iemand een boon die de genoemde smaken combineert met kers, framboos, druif of iets in die hoek? Zeg maar zoiets als dit:
https://springbokcoffee.c...mala-finca-nueva-granada/

[Voor 7% gewijzigd door Krylinck op 30-01-2023 13:45]

Strava

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:22
Krylinck schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:06:
Ik kom mezelf hier ook eens melden. Sinds een week of 6 heb ik een Lelit Bianca V3 in huis, mat-zwarte uitvoering, samen met de Niche Zero koffiemolen. Het was even een leerproces, maar ik krijg er leuke en vooral hele lekkere resultaten mee :) Over de latte art... dit doe ik dus pas een maandje, haha.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn favoriete boon is tot nu toe de Kachalu decaf van Boot koffie. Sowieso drink ik meer decaf dan reguliere koffie, omdat ik in de ochtend vaak niet toe kom aan koffie zetten en in de avond graag juist wel iets drink na het sporten. Cafeïne heb ik niet nodig om te functioneren en ik ben sowieso niet van de kopjes zwarte dood, dus dan drink ik liever geen koffie :+

Dan ook direct maar een klein vraagje: ik heb nu een blend in gebruik met smaken die je vaker tegen komt, namelijk chocolade, toffee/(riet)suiker en citrus. Die citrusachtige smaak is vaak wel prettig in de smaakcombinatie, maar het liefst zou ik een smaak hebben die meer neigt richting bessen. Weet iemand een boon die de genoemde smaken combineert met kers, framboos, druif of iets in die hoek? Zeg maar zoiets als dit:
Ik zou een light roast proberen van een andere brander. Boot brandt over het algemeen vrij donker waardoor de fruitige tonen minder aanwezig zijn. Iets als Shokunin heeft goeie light roast met vaak fruitige tonen.

• Ravhin
  • Laatst online: 24-03 18:37

Ravhin

no <root>...

Als je voor een Kenia koffie gaat, heb je meer kans op bessen (zoek naar termen als “sappig, fruitig en zoet”). Opties qua roasters: koffiestation, Rum Baba.

[Voor 19% gewijzigd door Ravhin op 30-01-2023 15:14]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-03 17:55

Hoholi

The only one

Heb wel mijn bedenking bij zurig/fruitig/bessen in kombinatie met melkdrankjes.

Religion is Opium for the Masses

• bszz
  • Laatst online: 22:56
JnB007 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:21:
[...]

Idd van die bruine filters. Ik dacht dat ongebleekt goed genoeg is, ook spoel ik ze even om voor gebruik. Zou je dan van die witte aanraden? Er is trouwens al een hoop verbeterd met de vorige tips :)
Chloorvrij gebleekt. Je zou voor de grap eens thee kunnen zetten van een bruin filter en van een chloorvrij gebleekt filter. Kun je proeven wat beiden aan smaak toevoegen ;)

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

bszz schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:06:
[...]

Chloorvrij gebleekt. Je zou voor de grap eens thee kunnen zetten van een bruin filter en van een chloorvrij gebleekt filter. Kun je proeven wat beiden aan smaak toevoegen ;)
...of gewoon gekookt water. [quote]...het aroma komt je tegemoet...[/quote]

Nevermind - dat was precies wat je bedoelde...

[Voor 7% gewijzigd door Ravhin op 30-01-2023 16:30]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ravhin schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:45:
[...]
...of gewoon gekookt water. [quote]...het aroma komt je tegemoet...[/quote]

Nevermind - dat was precies wat je bedoelde...
"Zodra je Supra open doet?"

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:15
Krylinck schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi hoor, en goed bezig met die Latte Art. Ook leuk om zo'n zwarte Lelit in het wild te spotten.

Ik doe het al wat langer, maar krijg het zeker niet zo mooi! (denk vanwege aantal redenen: 1) serveer bijna nooit Cappuccino, 2) heb er het geduld niet voor met gieten, 3) niet de juiste kopjes)

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Roenie schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:36:
[...]
"Zodra je Supra open doet?"
>:)

• Teus.shira
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-03 17:34
Macap heeft sinds kort een nieuwe molens de Leo 55 en de Leo 55 Essential.
Het is een molen vergelijkbaar met de Eureka molens.
Compact, 250 gram bonen reservoir en een maal timer.
De gewone 55 heeft een 390Watt motor, getimede push to grind en sproeit vervelend hard.
De Essential heeft een 310Watt motor en werkt als een droom. Enige eigenaardige is dat start en stop van malen via het display gaat. Na weken de gewone gebruikt te hebben, werkt de Essential zoveel fijner. Minder morsen, geen klontjes, genieten van koffie.

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-03 15:24
Teus.shira schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:52:
Macap heeft sinds kort een nieuwe molens de Leo 55 en de Leo 55 Essential.
Het is een molen vergelijkbaar met de Eureka molens.
Compact, 250 gram bonen reservoir en een maal timer.
De gewone 55 heeft een 390Watt motor, getimede push to grind en sproeit vervelend hard.
De Essential heeft een 310Watt motor en werkt als een droom. Enige eigenaardige is dat start en stop van malen via het display gaat. Na weken de gewone gebruikt te hebben, werkt de Essential zoveel fijner. Minder morsen, geen klontjes, genieten van koffie.
[Afbeelding]
Interessante molen! Via welke retailer zijn / komen deze malers beschikbaar in NL?

• Teus.shira
Daar geef ik liever geen antwoord op.
Ik ben al eens door Tweakers op mijn vingers getikt.
Alles dat ik hier post is door persoonlijke interesse maar ik werk voor een winkel waar espresso machines worden verkocht. Dat maakt mijn rol grijs gebied.
Ik zou zeggen, gebruik een zoekmachine om de molens en verkoop punten te vinden.
Ik had de gewone Leo55 op mijn shortlist gezet voor de aankoop van een privé molen. Na gebruik hier ben ik daar van afgestapt. Sinds zaterdag gebruik ik de 55 Essential en die bevalt goed.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:15
Teus.shira schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:05:
Alles dat ik hier post is door persoonlijke interesse maar ik werk voor een winkel waar espresso machines worden verkocht. Dat maakt mijn rol grijs gebied.
Ik zou zeggen, gebruik een zoekmachine om de molens en verkoop punten te vinden.
Ik had de gewone Leo55 op mijn shortlist gezet voor de aankoop van een privé molen. Na gebruik hier ben ik daar van afgestapt. Sinds zaterdag gebruik ik de 55 Essential en die bevalt goed.
Ben wel benieuwd, hij lijkt op de populaire Eureka Mignon Specialita, qua formfactor en bediening....een populaire maler die je vast wel eens in de hand gehad hebt. Toch prefereer je deze 55 Essential en ben vooral benieuwd wat er anders/beter aan is :).
Ik ken de malers die je noemt geheel niet, maar de Eureka line-up best goed.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-03 15:24
Teus.shira schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:05:
Ik snap het, ik heb denk ik de betreffende website gevonden. Alleen nog niet de Essential.
Mijn interesse is gewekt in ieder geval :)

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-03 15:29
Barfi schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:04:
[...]

Dat heb ik helaas niet en heb het ook niet kunnen meten. Ik retourneer deze en ga gerust op zoek naar een goede half automaat.
Ik weet niet of je al een besluit hebt genomen maar ik heb hetzelfde apparaat staan. Zal er straks eens een thermometer bij pakken.
Als ik mij niet vergis staat de temperatuur hier in ieder geval al niet eens op maximum.

De klacht over lauw melkschuim is wel iets wat ik veel tegen kwam toen ik deze machine ging kopen. Vind ik zelf wel meevallen als je je kopje voorverwarmt.

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:40
Even een vraag voor iedereen hier uit ervaring en niet uit verkoopspraatje:

Zijn er betaalbare molens (lees Max 1000€) die:
- consistent espresso kunnen malen (dus fijn en fijne afstelling)
- filterkoffie en dus ook groffer kunnen malen
- waarbij niet heel de keuken vol ligt onder de gemalen koffie
- aan de hand van drukken van de portafilter begint te malen
- dubbel/single dose

Misschien, en daar denk ik over, toch maar een hele goeie aparte espresso molen kopen en een goedkopere filterkoffie molen?

BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Volgens mij kun je met de meeste espressomalers prima voor filter malen hoor.
Het is vooral het consistent wisselen tussen die 2 wat voor problemen kan zorgen.

Vooral puntje 'niet de hele keuken onder de gemalen koffie' is denk ik lastig te vinden, gezien de espressomalers die ik ken (vrijwel) allemaal een open ontwerp hebben. Dus beetje rommel ontkom je haast niet aan.
Dedicated filtermalers hebben vaak een gesloten ontwerp (malen in een ingebouwd bakje), dan heb je dat natuurlijk minder.

Persoonlijk zou ik kiezen voor aparte malers, met € 1000 kom je echt wel een heel eind.
Eureka mignon xl + fellow ode bijvoorbeeld.

• Hercul3s
kazzzdafke schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:16:

- dubbel/single dose

Misschien, en daar denk ik over, toch maar een hele goeie aparte espresso molen kopen en een goedkopere filterkoffie molen?
Niche?

Oh wacht, dan heb je de laatste 2 punten niet. Ik heb een Niche en wissel wel af en toe van zowel boon als espresso/filter maling op een dag. Dat gaat daarmee vrij goed.

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:33
Hercul3s schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:25:
[...]

Niche?

Oh wacht, dan heb je de laatste 2 punten niet. Ik heb een Niche en wissel wel af en toe van zowel boon als espresso/filter maling op een dag. Dat gaat daarmee vrij goed.
Bij de niche zijn die laatste twee ook overbodig. Tenminste de handeling is anders maar je kan single of double malen, je moet alleen zelf de inhoud erin gooien.
Qua (geen) rotzooi is de Niche echt fantastisch. Als ook het wisselen van boon of maling per keer.

Alhoewel ik vrij skeptisch was over de Niche, wil ik eigenlijk niet meer terug.

• kazzzdafke
Ok ik dacht dus eigenlijk voor de Niche Zero te gaan, maar ik zie her en der dusdanig feedback komen dat deze zijn tijd een beetje gehad heeft, en er "betere" en "goedkopere" alternatieven ondertussen zijn.

Toen deze zero uit kwam, was er eigenlijk prijs/kwaliteit geen tegenpool. Maar dat zou nu anders zijn.. En ja ik weet dat jullie nu namen willen, maar zit nog even vast en kan het niet opzoeken :D

Maar effectief hoor ik altijd die lof over de Niche workflow, dat deze zo goed is.

Dus toch maar voor die Zero gaan of.. zijn er effectief ondertussen alternatieven?

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
kazzzdafke schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:05:
Ok ik dacht dus eigenlijk voor de Niche Zero te gaan, maar ik zie her en der dusdanig feedback komen dat deze zijn tijd een beetje gehad heeft, en er "betere" en "goedkopere" alternatieven ondertussen zijn.

Toen deze zero uit kwam, was er eigenlijk prijs/kwaliteit geen tegenpool. Maar dat zou nu anders zijn.. En ja ik weet dat jullie nu namen willen, maar zit nog even vast en kan het niet opzoeken :D

Maar effectief hoor ik altijd die lof over de Niche workflow, dat deze zo goed is.

Dus toch maar voor die Zero gaan of.. zijn er effectief ondertussen alternatieven?
Tja, bevalt de smaak van conische malers je? Anders een DF83?

• kazzzdafke
Mja waardoor ben ik beetje terughoudend voor de Niche: YouTube: NICHE ZERO: ONE YEAR IN REVIEW

Ah bv, deze kwam ik dus tegen: Timemore Sculptor 078

[Voor 16% gewijzigd door kazzzdafke op 01-02-2023 17:27]

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-03 10:55
kazzzdafke schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:19:
Mja waardoor ben ik beetje terughoudend voor de Niche: YouTube: NICHE ZERO: ONE YEAR IN REVIEW

Tis een redelijk genuanceerd (maar ZEER persoonlijk) verhaal over de Niche van Lance Hedrick.

Voor mij zegt het hele filmpje me helemaal niets haha. Ik ben redelijk onervaren en de Niche is mijn eerste malen en voldoet goed. Ik ben nog lang niet op niveau dat ik verschil ga merken tussen conische en platte schijven. Je kunt dus best voor jezelf bepalen of de Niche iets voor je is. Qua workflow bevalt ie me uitstekend.

• Barfi
Pieroman schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 07:31:
[...]

Ik weet niet of je al een besluit hebt genomen maar ik heb hetzelfde apparaat staan. Zal er straks eens een thermometer bij pakken.
Als ik mij niet vergis staat de temperatuur hier in ieder geval al niet eens op maximum.

De klacht over lauw melkschuim is wel iets wat ik veel tegen kwam toen ik deze machine ging kopen. Vind ik zelf wel meevallen als je je kopje voorverwarmt.
Het stond eerst op "maximum" en daarna heb ik het verlaagd naar "hoog". Op internet las ik dat de koffie heter zou zijn op "hoog" i.p.v. "maximum". Maar helaas was de koffie nog steeds lauw en de cappuccino vrijwel koud. Ik heb het afgelopen zondag teruggebracht.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

kazzzdafke schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:16:

- dubbel/single dose

ook hier: wat wil je? Handmalers zijn in het hogere segment het meest consistent zoals een commandante. Wil je niet met het handje en wil je makkelijk wisselen dan is een Niche Zero een logische keuze. Ik kan mij niet vinden in de video die je deelt; bevooroordeeld want ik heb er een ;)
Er zit een groot verschil qua smaak tussen platte en conische malers. Wellicht niet als je net begint maar als je je techniek ontwikkelt ga je het wel proeven. Vuistregel is dat platte schijven meer wordt gewaardeerd door filter drinkers en conisch wordt meer voor espresso gebruikt. Dus de optie om twee malers aan te schaffen is ook mogelijk. De Niche heeft nu zelfs een drop-in kit voor platte schijven :X

Ga langs een winkel, proef en laat je voorlichten. Niche kan je niet retail kopen maar je kan wel het verschil gaan proeven tussen plat en conisch. Behalve de keuken schoonhouden is een fijne workflow ook belangrijk. Als je moet lopen pielen om de maker iedere keer opnieuw in te stellen wordt je ook niet vrolijk.

• kazzzdafke
Morgen maar eens op de baristacursus vragen aan de barista’s daar. Maar die zei al: Niche.
Ik wou even wat ervaringen hier mee nemen, waarvoor dank.

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-03 15:29
Barfi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:38:
[...]

Het stond eerst op "maximum" en daarna heb ik het verlaagd naar "hoog". Op internet las ik dat de koffie heter zou zijn op "hoog" i.p.v. "maximum". Maar helaas was de koffie nog steeds lauw en de cappuccino vrijwel koud. Ik heb het afgelopen zondag teruggebracht.
Heel apart en klinkt alsof er wat met het apparaat aan de hand is.
Heb vandaag bij het zetten een thermometer in het kopje gehangen en de koffie komt op temperatuurstand 'normaal' tussen de 65 en 70 graden eruit. Misschien niet bloedheet maar alleszins niet lauw.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:28
Iemand hier ervaring met de Eureka Mignon Libra?

Wil af van alles met de weegschaal doen. Maar de Libra heeft kleine schijven dan mijn Mazzer Super Jolly. Ben benieuwd of dit in smaak scheelt.

ehhhh..HOI

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:13
krizzziz schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:14:
Iemand hier ervaring met de Eureka Mignon Libra?

Wil af van alles met de weegschaal doen. Maar de Libra heeft kleine schijven dan mijn Mazzer Super Jolly. Ben benieuwd of dit in smaak scheelt.
De Libra is feitelijk een Specialita maar dan met weegfunctie (tegen een, in mijn ogen te, forse meerprijs). Ik ben onlangs van een Specialita (55mm) naar een XL (65mm) gegaan. De XL is een stuk sneller (8 ipv 12 seconden voor 18 gram) en geeft mooier maalsel. Qua smaak durf ik (nog) niet echt uitspraken te doen. Als er al smaakverschil is, is me dat ik ieder geval nog niet opgevallen.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:28
cryptapix schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:25:
[...]

De Libra is feitelijk een Specialita maar dan met weegfunctie (tegen een, in mijn ogen te, forse meerprijs). Ik ben onlangs van een Specialita (55mm) naar een XL (65mm) gegaan. De XL is een stuk sneller (8 ipv 12 seconden voor 18 gram) en geeft mooier maalsel. Qua smaak durf ik (nog) niet echt uitspraken te doen. Als er al smaakverschil is, is me dat ik ieder geval nog niet opgevallen.
Dank voor je input, qua stap in meerprijs is deze misschien fors. Maar de Libra is volgens mij de best geprijsde GBW maler op de markt. Vandaar ben ik geïnteresseerd.

ehhhh..HOI

• cryptapix
krizzziz schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:21:
[...]

Dank voor je input, qua stap in meerprijs is deze misschien fors. Maar de Libra is volgens mij de best geprijsde GBW maler op de markt. Vandaar ben ik geïnteresseerd.
Dat is waarschijnlijk wel zo. De Specialita is ook een goed geprijsde molen. Het is wel jammer dat de Libra er (nog?) niet met 65mm schijven is. GBW is leuk, maar je moet nog altijd je shot wegen dus helemaal af van je weegschaal kun je niet. Als je je shot niet meer zou gaan wegen, kun je m.i. net zo goed vertrouwen op een timer op de molen. Mijn XL geeft een behoorlijk constante output in dezelfde tijd (afwijking is in de regel max 0,1-0,2 gram).

• RoosW
cryptapix schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 06:32:
[...]

Dat is waarschijnlijk wel zo. De Specialita is ook een goed geprijsde molen. Het is wel jammer dat de Libra er (nog?) niet met 65mm schijven is. GBW is leuk, maar je moet nog altijd je shot wegen dus helemaal af van je weegschaal kun je niet. Als je je shot niet meer zou gaan wegen, kun je m.i. net zo goed vertrouwen op een timer op de molen. Mijn XL geeft een behoorlijk constante output in dezelfde tijd (afwijking is in de regel max 0,1-0,2 gram).
HUH?? Wut?
Grind By Weight heeft een ingebouwde weegschaal en weegt zelf af, daarna zelf weer gaan wegen met een weegschaal is het paard achter de wagen spannen.. :F
Het idee is juist dat je nauwkeuriger werkt, ook bij bonenwissel, als met een timer, ook de maat van de bonen maakt dan niets meer uit voor de behaalde hoeveelheid.
Waar je het idee vandaan haalt om na een GBW maling wederom te gaan wegen, en waarom iemand dat idee een +1 geeft gaat mij boven mijn pet.

Dat de Libra veel te kleine schijven heeft, dat ben ik dan weer wel helemaal met je eens.

[Voor 4% gewijzigd door RoosW op 02-02-2023 08:20]

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:28
RoosW schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:19:
[...]

HUH?? Wut?
Grind By Weight heeft een ingebouwde weegschaal en weegt zelf af, daarna zelf weer gaan wegen met een weegschaal is het paard achter de wagen spannen.. :F
Het idee is juist dat je nauwkeuriger werkt, ook bij bonenwissel, als met een timer, ook de maat van de bonen maakt dan niets meer uit voor de behaalde hoeveelheid.
Waar je het idee vandaan haalt om na een GBW maling wederom te gaan wegen, en waarom iemand dat idee een +1 geeft gaat mij boven mijn pet.

Dat de Libra veel te kleine schijven heeft, dat ben ik dan weer wel helemaal met je eens.
Denk dat hij bedoelt dat je je output moet wegen. dus hoeveel espresso je krijgt

• RoosW
Koets89 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:31:
[...]

Denk dat hij bedoelt dat je je output moet wegen. dus hoeveel espresso je krijgt
Ah, sort off, misschien, om de goede maalgraad te vinden yep, daarna tot wisseling bonen niet meer dus.

• vinpower
RoosW schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:19:
[...]

HUH?? Wut?

Ik denk dat je wa te gehaast hebt gelezen. Hij spreekt over het wegen van je shot. Dat kan je nog steeds nodig hebben ookal gebruik je een GBW grinder.

• Hoholi

Hoholi

The only one

RoosW schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:37:
[...]

Ah, sort off, misschien, om de goede maalgraad te vinden yep, daarna tot wisseling bonen niet meer dus.
Moet je wel een timer hebben op je espresso machine, anders kan je alsnog elk shot gaan wegen ;)

• Hercul3s
kazzzdafke schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:19:

Disclaimer, ik heb een Niche.

Dat gezegd hebbende denk ik dat er wel een reden is dat hij zo populair is. Fijne workflow en goede resultaten voor het geld. Mocht hij niet bevallen kun je hem ook vrij goed doorverkopen :D.

James Hoffmann heeft ook een '1 year later' review en een DF64 vs Niche. Misschien ook leuk om te kijken.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nou, de WAF van mijn 1Zpresso J-Max is inmiddels tot onder het nulpunt gedaald :X

Ze vindt het hele single-dosen al niks, en de molen is eigenlijk iets te groot voor haar, dus relatief moeilijk malen, en dan knikkert ze ook nog eens af en toe de magnetische houder eronderuit O-)

Dus ik vrees dat ik toch maar een elektrische molen moet kopen. Denk dat ik voor een Mignon XL ga. Dan kan de J-Max m'n Timemore Slim Plus vervangen molen voor de Aeropress :)

• cryptapix
RoosW schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:37:
[...]

Met die redenatie kun je ook stoppen met je shot wegen als je een molen hebt met timer die een constante output heeft (zoals de XL met 0,1-0,2 marge) als die eenmaal is afgesteld. Al is timen natuurlijk altijd iets onbetrouwbaarder dan gbw. En zul je wellicht op een kilo bonen nog 1-2x extra moeten wegen omdat je de maalgraad aanpast naarmate de bonen verouderen.

[Voor 14% gewijzigd door cryptapix op 02-02-2023 16:32]

• RoosW
cryptapix schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:29:
[...]

Met die redenatie kun je ook stoppen met je shot wegen als je een molen hebt met timer die een constante output heeft (zoals de XL met 0,1-0,2 marge) als die eenmaal is afgesteld. Al is timen natuurlijk altijd iets onbetrouwbaarder dan gbw. En zul je wellicht op een kilo bonen nog 1-2x extra moeten wegen omdat je de maalgraad aanpast naarmate de bonen verouderen.
Ik ga echt niet elke kopje wegen bij het zetten, nadat ik een 'redelijk in de buurt' gemiddelde heb, weeg ik niet meer, ik let wel op de start van de doorloop, soms als ik haastig was, start ie al na 7 seconden dan gooi ik de druk fors naar beneden om mijn shot te redden (anders te veel en over extractie). Zodra hij boven de 10 seconden voor de eerste druppel zit laat ik hem op volle druk staan dan is de uitloop ergens tussen de 1:2 1:2,5 goed genoeg, en single dosen help dan om de zaak makkelijk en constant te houden.

• cryptapix
RoosW schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:37:
[...]

Ik ga echt niet elke kopje wegen bij het zetten, nadat ik een 'redelijk in de buurt' gemiddelde heb, weeg ik niet meer, ik let wel op de start van de doorloop, soms als ik haastig was, start ie al na 7 seconden dan gooi ik de druk fors naar beneden om mijn shot te redden (anders te veel en over extractie). Zodra hij boven de 10 seconden voor de eerste druppel zit laat ik hem op volle druk staan dan is de uitloop ergens tussen de 1:2 1:2,5 goed genoeg, en single dosen help dan om de zaak makkelijk en constant te houden.
Hoe weet je dan wanneer je op 1:2-1:2,5 zit? Gevoel? Ik meet dat dus, bij elk shot. Als je dat niet meet, maakt het vrij weinig uit of je GbW hebt of GoD met een timer en consistente output. Mijn XL geeft in 8,2 seconden met mijn hudige boon altijd tussen 17,9 en 18,1 gram koffie. Single dosing doet het niet veel beter omdat je dan ook niet altijd exact hetzelfde aantal gram hebt.

• vinpower
Recent koffie besteld bij Koepoort. De Inda Monsooned Malarbar was heerlijk en ook mooi gebrand. Nu is de Indonesië Sulawesi Enrekang aan de beurt. Maar hij is wel heel erg donker gebrand en ook al veel olie aan de bonen. Me hele Niche kleeft! Ik twijfel tussen doordrinken of weggooien.. Het is dus beetje hit or miss bij Koepoort voor die prijzen.

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-03 13:09
eamelink schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:15:
[Afbeelding]

Nou, de WAF van mijn 1Zpresso J-Max is inmiddels tot onder het nulpunt gedaald :X

Ze vindt het hele single-dosen al niks, en de molen is eigenlijk iets te groot voor haar, dus relatief moeilijk malen, en dan knikkert ze ook nog eens af en toe de magnetische houder eronderuit O-)

Dus ik vrees dat ik toch maar een elektrische molen moet kopen. Denk dat ik voor een Mignon XL ga. Dan kan de J-Max m'n Timemore Slim Plus vervangen molen voor de Aeropress :)
Ik heb hem dus ook onlangs gekocht en ik zelf ben er zeer tevreden van, maar de WAF zal inderdaad wel niet zo hoog zijn. Ik heb hem dan ook wel als extra molen en heb nog een elektrische molen. Deze is echter voor pour over, de handmolen heb ik gekocht voor te gebruiken met handmatige espresso maker. Dat is sowieso niet iets wat mijn vrouw wilt doen, dus die heeft genoeg aan de elektrische maler.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Annun schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:26:
[...]

Ik heb hgem dus ook onlangs gekocht en ik zelf ben er zeer tevreden van, maar de WAF zal inderdaad wel niet zo hoog zijn. Ik heb dan ook wel als extra molen en heb nog een elektrische molen. Deze is echter voor pour over, de handmolen heb ik gekocht voor te gebruiken met handmatige espresso maker. Dat is sowieso niet iets wat mijn vrouw wilt doen, dus die heeft genoeg aan de elektrische maler.
Jullie hebben geluk - de missess hier thuis haalt alleen het theewater uit de stoomboiler - de koffie functionaliteit is exclusief aan mij toegewezen :o

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-03 13:09
Ravhin schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:00:
[...]

Jullie hebben geluk - de missess hier thuis haalt alleen het theewater uit de stoomboiler - de koffie functionaliteit is exclusief aan mij toegewezen :o
Als ik thuis ben zal het ook zo goed als altijd wel mijn taak zijn om de koffie te maken hoor. Maar als ze alleen thuis is kan ze het wel zelf nog.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:38
vinpower schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:46:
Recent koffie besteld bij Koepoort. De Inda Monsooned Malarbar was heerlijk en ook mooi gebrand. Nu is de Indonesië Sulawesi Enrekang aan de beurt. Maar hij is wel heel erg donker gebrand en ook al veel olie aan de bonen. Me hele Niche kleeft! Ik twijfel tussen doordrinken of weggooien.. Het is dus beetje hit or miss bij Koepoort voor die prijzen.
Ik koop al mijn groene bonen bij Koepoort. Daarvoor zijn ze misschien wel het beste adres in Nederland (door hun samenwerking met ThisSideUp).

Voor gebrande bonen vind ik ze minder goed en deel ik je ervaring (hit or miss). Goedkoop, maar ik kan zo 10 betere branders opnoemen. Die zijn vaak dan ook duurder, maar bijvoorbeeld Brandzaak is wel iets beter en in dezelfde prijsklasse.

• RoosW
Ypuh schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:07:
[...]

Ik koop al mijn groene bonen bij Koepoort. Daarvoor zijn ze misschien wel het beste adres in Nederland (door hun samenwerking met ThisSideUp).

Voor gebrande bonen vind ik ze minder goed en deel ik je ervaring (hit or miss). Goedkoop, maar ik kan zo 10 betere branders opnoemen. Die zijn vaak dan ook duurder, maar bijvoorbeeld Brandzaak is wel iets beter en in dezelfde prijsklasse.
Grappig ik had juist bij Brandzaak (een probeerpakket) bonen die allen erg donker gebrand waren en dus allemaal exact hetzelfde -choco + hout & bitter- smaakprofiel gaven, dat was voor mij eens maar nooit meer. Bij Koepoort zetten ze vaak bij de omschrijving of iets donker gebrand is, goed op letten en vermijden. De Malabar van ze was uitstekend! Ik heb deze van hen nu in de potten staan:
- Papua Nieuw Guinea Elimbari
- Tanzaniaanse Masista Tumaini Farmers Group
Van alle twee de bonen een Kilo, bevallen goed, al moest ik de temperatuur van de machine van 92c naar 94c brengen voor het mooiste smaak profiel, en de uitstroomtijd beperken van 30 naar 23 secondes. De Malabar was vergevingsgezinder, maar na de aanpassingen een waarlijk uitstekende bak al ogen ze donkerder dan de Malabar, maar geen olie, of andere te donker gebrande tekenen, beiden zijn een tikje donkerder, niet heel veel.

• Crack_david
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-03 11:43
Heeft iemand van jullie ervaring met het modden an een DF64? Ik heb hem al een tijdje en ben overwegend tevreden maar heb toch wel wat irritatie puntjes. Ik vroeg me af of iemand een mening heeft over wat must have mods zijn

• RoosW
Crack_david schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:58:
Heeft iemand van jullie ervaring met het modden an een DF64? Ik heb hem al een tijdje en ben overwegend tevreden maar heb toch wel wat irritatie puntjes. Ik vroeg me af of iemand een mening heeft over wat must have mods zijn
Da's best een moelijke vraag, welke versie heb je? De eerste, een settings ring om duidelijk te kunnen zien waar je hem hebt staan, maakt het verzetten van bv espresso naar filter en terug een fluitje van een cent. De mod om de dosing-cup schuin vlak voor de uitstroom tuut te zetten is een topper, het vervangen van de klompenbreker naar een wat minder robuust exemplaar maakt de balg haast overbodig (haast)..
Als ik mijn exemplaar gehouden had, zou ik om het even hoe, de aan/uit knop naar de zijkant gemigreerd hebben, de idioot die hem achter de dosing cup geplaatst heeft moeten ze 5 jaar werkkamp geven! Oh, en je kunt ook een schuine 'helling' printen om hem nog een graad of 10 schuiner te zetten, wederom om de retentie nog kleiner te maken.

Tot zo ver mijn kennis..

Overigens de enige reden dat ik hem weggedaan heb was het geluid bij het malen, de frequentie die hij genereert jaagt mijn tinnitus in overdrive, daar heb ik dan na het malen nog 15 minuten 'plezier' van. Ik heb nu een Niche, en de lagere toerentallen daarvan geven een heel ander geluid.
Maar goed, bijvoorbeeld een DF83.... Ik zou er wel eens een in werking willen horen, al was het maar om ernaast te hebben ;)

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:17
Als ik opzoek ga naar een andere maler (huidige een Sage) en opzoek ga naar een goede 2e hands tot €500 welke merken komen dan in aanmerking, vereiste is wel een hopper, instelbare tijd. Mocht je op MP of zo een kans hebber zien hoor ik het graag.

• Teus.shira
Die vraag is meerdere keren gesteld, gebruik bovenaan deze pagina de zoekfunctie alsjebllieft.

• RoosW
ramrodwillem schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:21:
Als ik opzoek ga naar een andere maler (huidige een Sage) en opzoek ga naar een goede 2e hands tot €500 welke merken komen dan in aanmerking, vereiste is wel een hopper, instelbare tijd. Mocht je op MP of zo een kans hebber zien hoor ik het graag.
https://www.marktplaats.n...85efba2399c547d263a27d4cb
Bijvoorbeeld, of Macap, Compak, Mazzer, Eureka en Mahlkonig etc om wat merken te noemen, blijf weg bij Solis, Sage, delonghi en meer van dit soort merken. De zoekfunctie geeft vast nog meer goede adviezen.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:17
RoosW schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:44:
[...]

https://www.marktplaats.n...85efba2399c547d263a27d4cb
Bijvoorbeeld, of Macap, Compak, Mazzer, Eureka en Mahlkonig etc om wat merken te noemen, blijf weg bij Solis, Sage, delonghi en meer van dit soort merken. De zoekfunctie geeft vast nog meer goede adviezen.
Thx , had op jou link al een bod gedaan :*)

Als ik voor een 2e hands ga kijken, hoe merk ik of controleer ik of de maalschijven goed zijn?

[Voor 8% gewijzigd door ramrodwillem op 04-02-2023 11:06]

• vinpower
ramrodwillem schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:49:
[...]

Als ik voor een 2e hands ga kijken, hoe merk ik of controleer ik of de maalschijven goed zijn?
Vragen of ze de Maler even willen openmaken om de schijven te controleren. Je ziet het best wel snel als ze niet meer goed zijn. Ook als leek, maar schijven zullen niet snel verkeerd zijn tenzij echt oude Maler is.

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23-03 17:14

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Volgend weekend de Profitec hier ontkalken en wat ringetjes ed vervangen (e61 revisie setje).

Kan dit in 1x?

Dus ontkalker in de boel/langs de groep
Uitzetten/afkoelen
Uit elkaar, ringetjes ed vervangen
In elkaar, aanzetten
Ontkalker uitspoelen

Of liever over 2 dagen?

Godfather Bodybuilding topic reeks

• Wixxy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:39
Kan wel hoor

Intel Core i5 12600K | Noctua NH-D15S Chromax | MSI MAG X690 Tomahawk | 32 GB Crucial Ballistix DDR4-3200CL16 | Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G | Samsung 970 EVO Plus 500GB + 1TB | Delta GPS-850HBA A22 | Be Quiet Silent Base 801

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03 19:14
MrJ schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:07:
Volgend weekend de Profitec hier ontkalken en wat ringetjes ed vervangen (e61 revisie setje).

Kan dit in 1x?

Dus ontkalker in de boel/langs de groep
Uitzetten/afkoelen
Uit elkaar, ringetjes ed vervangen
In elkaar, aanzetten
Ontkalker uitspoelen

Of liever over 2 dagen?
Zelf in 1 dag gedaan.
Zou een kit zoeken met e61 ventielen in geheel (dus incl. nieuw messing, niet enkel kleine groene pakkingen).
De seals uit de ventielen halen is een uitdaging, denk dat je ze moet verhitten zodat de loctite los komt. Als je teveel kracht zet breken ze en moet je alsnog nieuwe ventielen kopen.

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:24
Leuk om te beginnen met het lezen in dit topic.
Ik ben een paar jaar geleden over gestapt van een Dolce Gusto op een Philips EP2220.

Bonen geprobeerd van de supermarkt (La Place) en van een lokale koffiebrander, maar kon amper verschil merken. Zodoende nooit heel blij met de Philips geweest omdat de koffie nét wat beter smaakte dan de automaatkoffie op werk. Nadat ik de Philips inmiddels voor de 4e keer retour moest sturen voor een defecte sensor, heb ik maar besloten om een ander apparaat te bestellen.

Nu gekozen voor de Sage Barista Express (Ook wel bekend als Breville Barista Express of Solis Barista Express). Bij dezelfde lokale koffiebrander weer een zakje gehaald en ik wist echt niet wat ik meemaakte, wat een verschil _/-\o_ (Is natuurlijk niet vergelijkbaar met de ECM's, Profitecs e.d. die ik hier langs zie komen, maar je moet ergens beginnen ;) )

Afgelopen dagen dus flink aan het prutsen geweest met de single / double baskets, vind de single maar lastig, krijg er heel snel een te hoge druk mee, dus die sla ik maar over en zet ik alleen met de double maar kopjes koffie. Ik ben meer een lungo drinker maar in de basis doe ik nu 16 gram in, 32 gram uit en trek ik hem door tot 64 gram als ik wat meer wil. Instellen van het apparaat en programma ging lekker vlot.

Dankzij dit topic Brandzaak gevonden, daar net de Specialty Blends Collection en Roasters Pick besteld, kijken wat daarin m'n voorkeur gaat zijn!

[Voor 6% gewijzigd door Valandin op 05-02-2023 01:01]

• Hoholi

Hoholi

The only one

Valandin schreef op zondag 5 februari 2023 @ 00:55:

in de basis doe ik nu 16 gram in, 32 gram uit en trek ik hem door tot 64 gram als ik wat meer wil. I

Dankzij dit topic Brandzaak gevonden, daar net de Specialty Blends Collection en Roasters Pick besteld, kijken wat daarin m'n voorkeur gaat zijn!
16 gram koffie laten doorlopen tot 64 gram en met zwarte brandzaak bonen gaat helemaal goed komen :X

Effe serieus nu, Dit soort extractie doe je niet met donkere bonen. Hou een verhouding aan van 1/2 en leng aan met heet water. Smakelijk :)

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-03 17:18

Kraz

Saving the world

Afgelopen dagen dus flink aan het prutsen geweest met de single / double baskets, vind de single maar lastig, krijg er heel snel een te hoge druk mee, dus die sla ik maar over en zet ik alleen met de double maar kopjes koffie. Ik ben meer een lungo drinker maar in de basis doe ik nu 16 gram in, 32 gram uit en trek ik hem door tot 64 gram als ik wat meer wil. Instellen van het apparaat en programma ging lekker vlot.
Zoals hierboven ook al genoemd wordt,kun je beter met heet water aanlengen dan langer door laten lopen.
Als je espresso zet, heb je in de laatste seconden (in totaal 25-30) alleen maar bitter. Voor het totaalplaatje heb je die smaken nodig, maar als je 10 seconden alleen maar bitter toevoegd aan je koffie is de smaak volledig weg.

Zoek op youtube eens naar de videos van James Hoffman. Die man weet wat ie doet mbt koffie. ;)

[Voor 5% gewijzigd door Kraz op 05-02-2023 10:16]

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Nu gekozen voor de Sage Barista Express (Ook wel bekend als Breville Barista Express of Solis Barista Express). Bij dezelfde lokale koffiebrander weer een zakje gehaald en ik wist echt niet wat ik meemaakte, wat een verschil _/-\o_ (Is natuurlijk niet vergelijkbaar met de ECM's, Profitecs e.d. die ik hier langs zie komen, maar je moet ergens beginnen ;) )
Welkom! Een prima apparaat om koffie mee te zetten. Sommigen onder ons blijven er bij (en zweren er bij!) en anderen gaan dieper het konijnenhol in (@RoosW ;) )
Ik denk dat je gelukkiger gaat worden van een Americano. Kokend water in een kop, en daar 32 gram espresso bovenop. Experimenteer met het weghalen van de crema - proef je verschil? Bevalt het je? Ik ken overigens niet veel mensen die de single basket gebruiken, of überhaupt switchen tussen single en double. De instellingen voor de single zijn dusdanig anders dat je eigenlijk iedere keer je machine opnieuw in staat te stellen.
Brandzaak! Fijne winkel. Ik heb er twee-drie jaar met veel plezier mijn koffie vandaan gehaald. Mijn favorieten waren de Costa Rica en de Brazil - die laatste is een echte allemansvriend. Enjoy your new hobby :)

[Voor 6% gewijzigd door Ravhin op 05-02-2023 12:00. Reden: Verduidelijking]

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:24
Hoholi schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:24:
[...]

16 gram koffie laten doorlopen tot 64 gram en met zwarte brandzaak bonen gaat helemaal goed komen :X

Effe serieus nu, Dit soort extractie doe je niet met donkere bonen. Hou een verhouding aan van 1/2 en leng aan met heet water. Smakelijk :)
Dat is dan gelijk de waarde van posten in dit topic :*)
Ga ik straks even proberen.
Kraz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:13:
[...]

Zoals hierboven ook al genoemd wordt,kun je beter met heet water aanlengen dan langer door laten lopen.
Als je espresso zet, heb je in de laatste seconden (in totaal 25-30) alleen maar bitter. Voor het totaalplaatje heb je die smaken nodig, maar als je 10 seconden alleen maar bitter toevoegd aan je koffie is de smaak volledig weg.

Zoek op youtube eens naar de videos van James Hoffman. Die man weet wat ie doet mbt koffie. ;)
Klinkt inderdaad heel logisch!

*Edit*

Haha, verschil in smaak is direct te merken ja. Aangelengd met water is een stuk zachter en gebalanceerder van smaak. Die houdt ik d'r in!

[Voor 45% gewijzigd door Valandin op 05-02-2023 12:53]

• RoosW
Ravhin schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:57:
[...]
Welkom! Een prima apparaat om koffie mee te zetten. Sommigen onder ons blijven er bij (en zweren er bij!) en anderen gaan dieper het konijnenhol in (@RoosW ;) )
Wie Ik? Nee joh.. Never 8) Ik heb een middenmoot maler en een redelijke machine, het is niet alsof ik mijn oog heb laten vallen op een Monolith en een You, hoewel :D :9~

• vinpower
@Valandin je kan ook wat grover malen en met 16gram 69gram output maken in 30-35 seconden. Mijn ochtend bakkie is 18gram met 67gram output. Heerlijk!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

RoosW schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:18:
[...]

Wie Ik? Nee joh.. Never 8) Ik heb een middenmoot maler en een redelijke machine, het is niet alsof ik mijn oog heb laten vallen op een Monolith en een You, hoewel :D :9~
Droom en droom 2 O-) hoewel ik voor beide nog een alternatief heb in dezelfde prijsklasse.

• Hoholi

Hoholi

The only one

Bwa, toch liever deze dan :

https://slayerespresso.com/product/single-group/

Als alternatief een KvdW, maar de externe rotatie pomp vind ik iets minder praktisch.

• Ypuh
Droommachines?

De Slayer staat heel hoog, maar zal uit principe altijd voor een Europees product kiezen (die Amerikanen verdienen al genoeg). Mijn keuze zou vallen op een LM EP1 Strada. Iets minder mooi, maar misschien nog wel beter dan een Slayer.

Qua maler sowieso geen single doser, maar als het om uiterlijk ging toch ook de EG-1. Runner's up zijn een LMLM en Etzmax. Een Sanremo YOU staat ook hoog op de lijst maar heeft zich nog niet helemaal bewezen.

• Hercul3s
ramrodwillem schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:49:
[...]

Verder zijn schijven ook niet zo duur om te vervangen (tenzij je meteen naar SSP gaat).

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:08
vinpower schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:46:
Balen is dat altijd. Ik heb nu een zak bonen uit Guatamala van Rum Baba waarvan ik twijfel of het niet te donker is. Medium roast kan ik het niet noemen, het is net over het randje gegaan. De koekjes zijn net zo bruin als pure chocolade alleen smaakt het daar niet echt naar :+
Zit ook nog in dubio wat ik ermee ga doen, heb er helaas een kilo van. Vorige keer had ik hun Braziliaan en die beviel goed.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-02 12:02
Dag allen,

Misschien had ik hiervoor een apart topic moeten openen, maar hier lijkt de meeste kennis al aanwezig. Wij zijn op zoek naar een nieuw filterkoffieapparaat, dat wordt het meest gedronken. Ik ben over het algemeen de enige die koffie drinkt, met uitzondering van visite.

Nu is de Moccamaster een van de aanwezen apparaten hiervoor, alleen lees ik toch regelmatig dat de smaak daar het beste tot zijn recht komt bij 6 kopjes (halve pot) of 10 kopjes (hele pot), dat is niet wat ik zoek. De Moccamaster cup-one zou dat oplossen, maar dan heb ik alsnog een groot apparaat nodig voor visite of als ik 2 bakjes zet. (of kunnen Moccamaster-gebruikers bevestigen dat de KBG ook prima smaakt voor 1 of 2 bakjes, als je de knop voor een halve pot gebruikt?)

Nu las ik ook over de Melitta Epour en de Beem Pour Over, die hiervoor beter geschikt zijn. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Ik kan nergens een goede vergelijking vinden met de Moccamaster.

De Melitta Epos is er ook als versie van de Epour met maler in hetzelfde apparaat, maar wat ik hier vaak teruglees is dat de maler toch wat gevoeliger is (logisch) voor slijtage.

Wij drinken zoals gezegd vaak filterkoffie, maar ik wil wel gaan experimenteren met het zelf malen van andere soorten. Er worden hier geen cappuccino's of andere varianten gedronken, dus ik denk dat ik beter weg kan blijven uit de hoek van Nespresso e.d..

Excuus voor de beginnersvraag en dank voor de vele info die al in dit topic staat :)

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 12:16

bebopper

I'm an absolute beginner...

SimonBR39 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:07:
Dag allen,

Misschien had ik hiervoor een apart topic moeten openen, maar hier lijkt de meeste kennis al aanwezig. Wij zijn op zoek naar een nieuw filterkoffieapparaat, dat wordt het meest gedronken. Ik ben over het algemeen de enige die koffie drinkt, met uitzondering van visite.

Nu is de Moccamaster een van de aanwezen apparaten hiervoor, alleen lees ik toch regelmatig dat de smaak daar het beste tot zijn recht komt bij 6 kopjes (halve pot) of 10 kopjes (hele pot), dat is niet wat ik zoek. De Moccamaster cup-one zou dat oplossen, maar dan heb ik alsnog een groot apparaat nodig voor visite of als ik 2 bakjes zet. (of kunnen Moccamaster-gebruikers bevestigen dat de KBG ook prima smaakt voor 1 of 2 bakjes, als je de knop voor een halve pot gebruikt?)

Nu las ik ook over de Melitta Epour en de Beem Pour Over, die hiervoor beter geschikt zijn. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Ik kan nergens een goede vergelijking vinden met de Moccamaster.

De Melitta Epos is er ook als versie van de Epour met maler in hetzelfde apparaat, maar wat ik hier vaak teruglees is dat de maler toch wat gevoeliger is (logisch) voor slijtage.

Wij drinken zoals gezegd vaak filterkoffie, maar ik wil wel gaan experimenteren met het zelf malen van andere soorten. Er worden hier geen cappuccino's of andere varianten gedronken, dus ik denk dat ik beter weg kan blijven uit de hoek van Nespresso e.d..

Excuus voor de beginnersvraag en dank voor de vele info die al in dit topic staat :)
Heb hier zelf een Moccamaster, zet altijd minimaal 2 kopjes wat bij mij dan in 1 mok gaat (maar dat is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je kopjes/mokken). Meestal zijn het er echter als ik alleen ben toch al wel 3 of 4 zodat ik ook een refill heb.

Met 2 kopjes vind ik het prima werken & smaken, proef zelf daarbij geen verschil of het er 2 of 4 zijn (maar dat zijn mijn smaakpapillen (n=1), misschien dat anderen daar wel een verschil opmerken).

• vinpower
@SimonBR39 moet het perse een "all-in" aparaat zijn? Je kan anders ook kijken naar bijvoorbeeld de Chemex https://www.chemexcoffeem...c-series-coffeemaker.html of de V60. Hiermee schenk je zelf de koffie op en kan je eenvoudig voor jezelf wat zetten tot 4-8 koppen voor de visite. Dan moet je wel zelf voor gemalen koffie zorgen (Maler kopen) en kokend water zien te regelen. Dat laatste kan van de standaard waterkoker tot dure waterkokers met een specifieke schenksnelheid en temperatuur instellingen. Misschien verbreed dit je horizon :)

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Dag allen,

De Sage Precision Brewer is ook een optie. Hij is er zowel met een thermos- als glazen karaf en je kan de jiehiebes aan dingen instellen. Er zijn zelfs adapters verkrijgbaar voor o.a. V60 :)
Ik heb deze mijn ouders aangesmeerd omdat de Mocca Master niet meer aan hun wensen voldeed. Het warmhoudplaatje werd en bleef te warm, en volgens Technivorm voldeed hij binnen de specificaties. Dus zijn ze na 30+ jaar een Moccamaster te gebruiken overgegaan naar de Sage en zijn erg tevreden.

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:13
Ravhin schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:47:
[...]
Droom en droom 2 O-) hoewel ik voor beide nog een alternatief heb in dezelfde prijsklasse.
Wat is je alternatief voor de Weber?

En ben je niet bang dat je daarna wil upgraden naar een 100mm flat burr?

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
bebopper schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:27:
[...]

Heb hier zelf een Moccamaster, zet altijd minimaal 2 kopjes wat bij mij dan in 1 mok gaat (maar dat is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je kopjes/mokken). Meestal zijn het er echter als ik alleen ben toch al wel 3 of 4 zodat ik ook een refill heb.

Met 2 kopjes vind ik het prima werken & smaken, proef zelf daarbij geen verschil of het er 2 of 4 zijn (maar dat zijn mijn smaakpapillen (n=1), misschien dat anderen daar wel een verschil opmerken).
@SimonBR39 Ik zet niet per kop maar per ml en dat is meestal 500ml en 30g verse koffie, en de smaak is zeer goed. Als ik eens bezoek heb die mijn espresso's niet kunnen waarderen zet ik er ook volle kannen mee, en de smaak is zo goed als hetzelfde. Ik heb de Moccamaster KGBT en dat is enkel aan/uit, maar ik heb er wel een Shower Head Insert bijgekocht om het water wat te verdelen... werkt prima (als hij waterpas staat) ;)

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

ocn schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:15:
[...]

Wat is je alternatief voor de Weber?

En ben je niet bang dat je daarna wil upgraden naar een 100mm flat burr?
:D De dag moet komen dat ik die Weber koop - ik ben veels te blij met de Niche. Mijn smaakpalet gaat waarschijnlijk net-aan het verschillen tussen Niche en Weber EG-1 proeven. Alternatief is de Monolith Max; de Mahlkonig is mij echt te groot. Ik denk niet dat er betere conische malers zijn dan de Niche die nu heb O-)

• Ypuh
Groter is niet per se beter. Ergens rond de 75mm zal het punt wel bereikt zijn dat een maalschijf voldoende oppervlakte heeft. Daarna is het slijppatroon de doorslaggevende voor verschillende smaken. Een platte schijf kan ook eenzelfde maalsel produceren als een conische maler.

Een EG-1 is wat dat betreft wel een topmaler met 3 verschillende burrsets. Monolith heeft ook zoiets met hun Shuriken burrsets en SSP doet dat eigenlijk ook, maar dan als 3rd party voor 64mm/98mm malers.

98mm schijven en lichte branding zijn op één of andere manier uitgegroeid tot het summon binnen deze hobby, maar ik denk dat zelfs onder de espresso liefhebbers het maar een kleine minderheid is die dit als favoriet heeft. Denk je bij espresso aan een romige zoete espresso met een crema-laag, dan geven 98mm SSP unimodale schijven je (bij wijze van extreme) het tegenovergestelde. Van wat ik gelezen heb blinken deze malers vooral uit bij filterkoffie.

[Voor 31% gewijzigd door Ypuh op 06-02-2023 15:02]

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-02 12:02
Dank voor de reacties! Dan durf ik de Moccamaster wel aan, gaan we dat doen. Met de hand opschenken doe ik altijd wel op vakantie (waar de Chemex dan wel een aanrader gaat zijn), maar ik ga dat mijn eega niet aandoen voor thuis;), hoewel we hier altijd al wel kokend water hebben uit de fluitketel.

Over een molen staat al genoeg genoemd hier, daar kom ik wel uit.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
D. Ninjai schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:51:
[...]

Balen is dat altijd. Ik heb nu een zak bonen uit Guatamala van Rum Baba waarvan ik twijfel of het niet te donker is. Medium roast kan ik het niet noemen, het is net over het randje gegaan. De koekjes zijn net zo bruin als pure chocolade alleen smaakt het daar niet echt naar :+
Zit ook nog in dubio wat ik ermee ga doen, heb er helaas een kilo van. Vorige keer had ik hun Braziliaan en die beviel goed.
Bellen of mailen?

Het is een goede brander. Ik had daar bij een lichte roast in ieder geval een branding verwacht die voor filterkoffie de karakteristieke smaken er uit krijgt. Of dat dan qua kleur of geur donker of licht is maakt mij niet uit.

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14
Ik heb een moccamaster en een epour. De epour smaakt beter en zeker bij een halve pot. Ik heb wel een oude moccamaster zonder select filter dus dat kan nog verschil maken.

Met de hand opgieten is beter net als een v60 of clever dripper maar het gemak is ook belangrijk.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-03 16:31

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik heb sinds kort een Moccamaster KBG Select, voor als ik zin heb in een groter bakkie koffie.
Denk dat ik hem een 2/3 keer in de week gebruik, alleen voor mezelf, en dan vul ik hem met 30g koffie en water tot de "4" streep - en dan gaat die Select switch op de halve pot. Dat zijn voor mij 2 koppen koffie en het bevalt supergoed!
Pagina: 1 ... 166 ... 170 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee