Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 165 ... 240 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-05 16:02

Ravhin

no <root>...

Lees het topic even door. Wat jij wil en wat je voortstelt om dat te bereiken kan bijna niet verder uit elkaar liggen :)
Als je je een beetje hebt ingelezen wil ik er wel serieus op ingaan ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8slayer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-02 01:20
Nietdatikweet schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:56:
Tering, dit hele gebeuren is gewoon een wetenschap opzich. Ben niet echt een koffie drinker, maar sinds ik af een toe een latte of cappuccino bestel bij bagels & beans wil ik het toch thuis even proberen.

Iemand advies over hoe ik dit het goodkoopst doe?
Wil de koffiebonen bij bagels gaan halen en dan thuis zelf maken. Geen zin in duur spul, maar af een toe een koffie zou fijn zijn. Beetje gegoogled en dacht dat ik het volgende zou doen.

Ik haal de bonen en een koffie maler (iemand tips voor een goede koffie maler. Haal een koffiepot en een elektrische melkopschuimer en een koffiekan. Wil allleen latte en cappuccinos maken. Is er iets wat ik nog moet weten of mis?
Als ik het zo lees kun je misschien het beste een nespresso (of iets dergelijks) kopen en een melkopschuimer. Bonen kopen, die malen en dan door een normale "koffiezetmachine" halen levert niet zoveel op.

Play every day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:56
gr8slayer schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:20:
[...]

Als ik het zo lees kun je misschien het beste een nespresso (of iets dergelijks) kopen en een melkopschuimer. Bonen kopen, die malen en dan door een normale "koffiezetmachine" halen levert niet zoveel op.
Ik moest gewoon nespresso googlen, kan je nagaan. Zover ik weet ben je dan beetje afhankelijk van die cups. Ben daar niet echt voorstander van. Heb liever koffiebonen of gemalen die ik wil gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-05 14:11
Tering, dit hele gebeuren is gewoon een wetenschap opzich. Ben niet echt een koffie drinker, maar sinds ik af een toe een latte of cappuccino bestel bij bagels & beans wil ik het toch thuis even proberen.

Wil de koffiebonen bij bagels gaan halen en dan thuis zelf maken. Geen zin in duur spul, maar af een toe een koffie zou fijn zijn. Beetje gegoogled en dacht dat ik het volgende zou doen.

Ik haal de bonen en een koffie maler (iemand tips voor een goede koffie maler. Haal een koffiepot en een elektrische melkopschuimer en een koffiekan. Wil allleen latte en cappuccinos maken. Is er iets wat ik nog moet weten of mis?
Wat versta je onder een koffiepot en een koffiekan?
Ik zou een mokapot nemen als je alleen latte's en cappucino's wil maken. Dan heb je net wat sterkere koffie als basis en een kleine hoeveelheid. Of een Aeropress en daar een recept voor kiezen die 'espresso-like' koffie maakt. Qua maler lekker voor een Wilva Svart, Baratza Encore of een fatsoenlijke handmaler halen dan. Kost je geen vermogen en maakt wel verschil. Geen idee wat voor bonen ze bij b&b hebben, maar hoe donker gebrand ze ook zijn, zelf malen scheelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-05 08:23
Begin volgende maand komen de Gaggia Claasic en Iberital Challenge (MC2) grinder deze kant op. Heb een aantal accessoires gekocht.

Vandaag binnen gekregen, WDT tool van Ali. 13 januari besteld vandaag in huis. Betaald €12,61 inclusief verzending met tracking.
Zijn goedkopere te vinden op Ali maar moet zeggen dat de afwerking er goed uitziet. Het magneetje maakt het makkelijk dat de wdt op de base blijft staan.Komt met setje extra naalden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VW_4dwk5b-6nnNvAkxlHGpyISc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKbfASppdOQsI8z9PM63wgPQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xglagDe5_QdCkjXqyqX2rnGlKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YL9rBmlcDvBAdeNfknVOtE7i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AA1f3js1b3c_4OBWMZFo0JIVqRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idsc6Xkd7MDMwcqQc3yO2Ox1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFUhg1qummCEcOJfeHlCAYlDDyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPPeshtq7KdyziiiFGgVh1jL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bql8jC2XRyDEIVVZQpvvNcV-R_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mc5EtShKAshqZxJGkCiJFgsb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door walterworld op 19-01-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
Koets89 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:45:
[...]

Wat versta je onder een koffiepot en een koffiekan?
Ik zou een mokapot nemen als je alleen latte's en cappucino's wil maken. Dan heb je net wat sterkere koffie als basis en een kleine hoeveelheid. Of een Aeropress en daar een recept voor kiezen die 'espresso-like' koffie maakt. Qua maler lekker voor een Wilva Svart, Baratza Encore of een fatsoenlijke handmaler halen dan. Kost je geen vermogen en maakt wel verschil. Geen idee wat voor bonen ze bij b&b hebben, maar hoe donker gebrand ze ook zijn, zelf malen scheelt.
Bedoelde een koffie kan waar de koffie in komt als ik de gemalen bonen heb gefilterd. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:05
Nietdatikweet schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Bedoelde een koffie kan waar de koffie in komt als ik de gemalen bonen heb gefilterd. Bedankt voor de tip.
Dat noemen we filterkoffie ;) Met verse zelfgemalen bonen kan dat een mooie bak koffie opleveren. Als apparaat kun je dan kijken naar de good old Moccamaster. Google die maar eens, je herkent hem vast van je grootouders.

Maar nu komt het: filterkoffie als basis voor een cappuccino of latte gaat niet echt werken. Dat wordt meer koffie met melk. Voor cappuccino en latte gebruik je normaal gesproken espresso als basis. Dat zet je niet met een filter. Nespresso komt enigszins in de buurt, al heb je dan dus niet echt verse bonen.

Kortom: ‘Wat jij wil en wat je voortstelt om dat te bereiken kan bijna niet verder uit elkaar liggen’ - @Ravhin 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
cryptapix schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:24:
[...]

Dat noemen we filterkoffie ;) Met verse zelfgemalen bonen kan dat een mooie bak koffie opleveren. Als apparaat kun je dan kijken naar de good old Moccamaster. Google die maar eens, je herkent hem vast van je grootouders.

Maar nu komt het: filterkoffie als basis voor een cappuccino of latte gaat niet echt werken. Dat wordt meer koffie met melk. Voor cappuccino en latte gebruik je normaal gesproken espresso als basis. Dat zet je niet met een filter. Nespresso komt enigszins in de buurt, al heb je dan dus niet echt verse bonen.

Kortom: ‘Wat jij wil en wat je voortstelt om dat te bereiken kan bijna niet verder uit elkaar liggen’ - @Ravhin 2023.
Ha ja ben een groentje hierin. De Moccamaster komt me wel bekend voor ja maar prijs ligt tussen de 200 em 300 euro. Kan ik net zo goed een machine halen die wel cappucino's en latte's kan maken, of zijn die een stuk duurder? any suggestions?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:24
Nietdatikweet schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:55:
[...]

Ha ja ben een grientje hierin. De Moccamaster komt me wel bekend voor ja maar prijs ligt tussen de 200 em 300 euro. Kan ik net zo goed een machine halen die wel cappucino's en latte's kan maken, of zijn die een stuk duurder? Zkna any suggestions?
Als het makkelijk en kwalitatief goed moet zijn dan kom je voor je cappuccino en latte als snel uit bij een volautomaat en dan ben je voor de onvolprezen Jura E8 rond de 1000€ verder. Ik zou kijken naar een handmaler met een Aeropress of Bialetti en daar eens mee gaan spelen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:55
Beste nietdatikweet; In plaats van een heen en weer hier van alle mogelijkheden heb ik een suggestie;
Zoek een winkel waar ze machines verkopen en kijk daar naar de verschillende mogelijkheden. Daar hebben ze ook kennis van zaken. Je hoeft niet meteen een besluit te nemen maar kan daar wel uitzoeken wat je ongeveer wilt. Vanaf daar kunnen we je graag verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 09:07
Na lang wikken en wegen ook besloten een goede machine aan te schaffen. Zit stiekem al een hele tijd te lurken in dit topic en zie echt een hoop mooie machines voorbij komen. Vroeger altijd met een Moka Express koffie gezet en tegenwoordig vaak met een french press ook. Daar komt best ok koffie uit, maar ik wil het liefst naar echt lekkere koffie thuis. Cappuccino zal maar erg zelden gemaakt gaan worden.

Tijdje overwogen om een Quickmill 3035 te halen, deze zijn nog wel voor 500-600 euro op Marktplaats te vinden. Maar na wat meer onderzoek lees ik dat de maalgraad van de interne maler toch 'meh' is, en je uiteindelijk toch liever een losse maler wilt. Delen meer mensen hier die mening?

Ik zou het liefst 300-500 euro uitgeven voor de machine zelf en max 200 euro voor de losse maler. Nu vind ik verschillende opties als de Gaggia New Classic, Rancilio Silvia en Sage Bambino Plus voor die prijs. Waarbij de Gaggia toch wel de beste prijs/kwaliteit lijkt te hebben voor 330 euro nieuw. Waarbij de Silvia wel koperen leidingen heeft vs RVS bij de Gaggia + een bronzen boiler in plaats van aliniminium. De bouwkwaliteit is dus beter, maar dan spreek je al snel over 600 euro voor de aanschaf.

Uiteindelijk zou een PID ook leuk zijn, maar voor die prijs wordt dat lastig denk ik. Dus dat zou misschien betekenen dat ik dit zelfstandig op één van de apparaten plaats. De Ascaso Dream en Lelit pl41 (PID ingebouwd) zijn ook nog voor leuke prijzen tweedehands te vinden, maar ga toch liever voor een nieuwe machine.

Zijn er nog meer aanraders voor die prijs?

Malers zie ik de Eureka Mignon (Specialita) en Niche Zero veel voorbij komen in het topic hier. Maar deze zijn voor nu toch wel wat boven budget. Voor deze prijs ben ik toch 2e hands gaan kijken ook en onlangs een Cunill Tranquilo voor erg weinig gevonden wat een goede deal lijkt. Iemand nog tips voor dit budget op de (tweedehands) markt?

Daarnaast ook de Graef CM800 aan het overwegen als maler. Maar ik lees nogal wat wisselende verhalen daarover in dit topic.

[ Voor 15% gewijzigd door Panini op 20-01-2023 11:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Graeff zou ik niet doen. Koop gerust een zesdehands horeca maler type "Tank" en ga daar mee experimenteren. Er zijn er een heleboel, meestal met een conische maalschijf. Ga kijken voor je koopt en check de burrs of deze niet te rond en glad zijn (of nog erger: chipped). Kijk voor Mazzer, Macap, La Spaziale, Nuova Simonelli, Ascaso, Fiorenzato, Ceado, Cunhill, Anfim & Compak. Goedkoop (in ieder geval goedkoper dan een nieuwe prosumer maler)en je kan kijken wat je bevalt (of niet) om van daaruit het wedstrijdje naar de diminishing returns te starten.

Voor wat betreft halfautomaat is de Gaggia voor mij de Go-To als starter :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 15:50
Panini schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:08:
Na lang wikken en wegen ook besloten een goede machine aan te schaffen. Zit stiekem al een hele tijd te lurken in dit topic en zie echt een hoop mooie machines voorbij komen. Vroeger altijd met een Moka Express koffie gezet en tegenwoordig vaak met een french press ook. Daar komt best ok koffie uit, maar ik wil het liefst naar echt lekkere koffie thuis. Cappuccino zal maar erg zelden gemaakt gaan worden.

Tijdje overwogen om een Quickmill 3035 te halen, deze zijn nog wel voor 500-600 euro op Marktplaats te vinden. Maar na wat meer onderzoek lees ik dat de maalgraad van de interne maler toch 'meh' is, en je uiteindelijk toch liever een losse maler wilt. Delen meer mensen hier die mening?

Ik zou het liefst 300-500 euro uitgeven voor de machine zelf en max 200 euro voor de losse maler. Nu vind ik verschillende opties als de Gaggia New Classic, Rancilio Silvia en Sage Bambino Plus voor die prijs. Waarbij de Gaggia toch wel de beste prijs/kwaliteit lijkt te hebben voor 330 euro nieuw. Waarbij de Silvia wel koperen leidingen heeft vs RVS bij de Gaggia + een bronzen boiler in plaats van aliniminium. De bouwkwaliteit is dus beter, maar dan spreek je al snel over 600 euro voor de aanschaf.

Uiteindelijk zou een PID ook leuk zijn, maar voor die prijs wordt dat lastig denk ik. Dus dat zou misschien betekenen dat ik dit zelfstandig op één van de apparaten plaats. De Ascaso Dream en Lelit pl41 (PID ingebouwd) zijn ook nog voor leuke prijzen tweedehands te vinden, maar ga toch liever voor een nieuwe machine.

Zijn er nog meer aanraders voor die prijs?

Malers zie ik de Eureka Mignon (Specialita) en Niche Zero veel voorbij komen in het topic hier. Maar deze zijn voor nu toch wel wat boven budget. Voor deze prijs ben ik toch 2e hands gaan kijken ook en onlangs een Cunill Tranquilo voor erg weinig gevonden wat een goede deal lijkt. Iemand nog tips voor dit budget op de (tweedehands) markt?

Daarnaast ook de Graef CM800 aan het overwegen als maler. Maar ik lees nogal wat wisselende verhalen daarover in dit topic.
toon volledige bericht
Wegblijven bij Graef, wat bereft de machine, op MP: https://www.marktplaats.n...but-goody-rancilio-silvia
En wat betreft de molen: https://www.marktplaats.n...984-macap-m2m-koffiemolen
En als het zelf aanpassen niet lukt van de Silvia (PID etc) https://www.ranciliosilvia.info/tuning/

Gebruik vooral vers gebrande bonen, er zijn zat goede leveranciers hier in Nederland, als je dit soort machines met voorgemalen koffie of oude supermarkt bonen gebruikt gooi je je geld weg, dan kun je net zo goed een goedkope volautomaat aanschaffen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:24

headout

Oi oi!

Ik sluit me aan bij de voorgaande postings. 2e hands een horeca maler aanschaffen: het verdient niet de schoonheidsprijs qua looks, maar echt een meer dan prima instapmaler. Ik ben zelf ook ooit begonnen met een Fiorenzato T80. Een paar nieuwe maalschijven erin bij twijfel; dat zijn echt niet de kosten. Koop daarna een instap machine, bijv een Silvia. Al dan niet via MP. Of ga langs bij Peter de Goede (ranciliosilvia.info) en koop daar voor iets meer een goed onderhouden en gerevesioneerde, met PID geïnstalleerde, Silvia.

En verse bonen; met branddatum niet ouder dan max een week of 6. Sla de supermarkt bonen inderdaad over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Eureka Mignon Manuale/Silenzio met een single dose hoppertje kun je ook een heel eind mee komen. Zit je wel aan 250 euro voor de maler + 75 voor de hopper met bellows. Kun je echter wel een hele tijd leuk mee vooruit. Dat i.c.m. een Silvia heb je een leuke set te pakken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 00:17
Anoniem: 289532 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:19:
Eureka Mignon Manuale/Silenzio met een single dose hoppertje kun je ook een heel eind mee komen. Zit je wel aan 250 euro voor de maler + 75 voor de hopper met bellows. Kun je echter wel een hele tijd leuk mee vooruit. Dat i.c.m. een Silvia heb je een leuke set te pakken.
Die hopper is echt geen must. Het lijkt tegenwoordig of single dose heilig is en dat je met een "gewone" molen echt geen fatsoenlijke koffie kunt zetten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-05 16:11
ik ben zelf ook begonnen met die Graef CM800 en heb nu de Specialita.
Die Graef zou ik echt niet pakken voor espresso, je kan maar met 2-3 maalgraden spelen voor je te fijn of grof maalt, dus die is daar echt nie goed voor.
Ik gebruik die nog wel voor French Press gewoon uit gemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
Ravhin schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:48:
Graeff zou ik niet doen. Koop gerust een zesdehands horeca maler type "Tank" en ga daar mee experimenteren. Er zijn er een heleboel, meestal met een conische maalschijf. Ga kijken voor je koopt en check de burrs of deze niet te rond en glad zijn (of nog erger: chipped). Kijk voor Mazzer, Macap, La Spaziale, Nuova Simonelli, Ascaso, Fiorenzato, Ceado, Cunhill, Anfim & Compak. Goedkoop (in ieder geval goedkoper dan een nieuwe prosumer maler)en je kan kijken wat je bevalt (of niet) om van daaruit het wedstrijdje naar de diminishing returns te starten.

Voor wat betreft halfautomaat is de Gaggia voor mij de Go-To als starter :)
Kijk, dit is een erg mooi lijstje. Hartstikke bedankt daarvoor!
Ben direct gaan speuren en heb ondertussen wat zoekopdrachten naar al die merken gedaan en wat potentiële koffiemalers gevonden. :)

Bedankt voor de tips allemaal. Ben er wel over uit dat het een 2ehands horeca maler gaat worden dus en dat ik de Graeff volledig links ga laten liggen.

Keuze voor de Gaggia of Rancilio ga in nog even over dubben.

Verse bonen worden nu ook al gebruikt, maar daar zal vast meer variatie in gaan komen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bszz schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Die hopper is echt geen must. Het lijkt tegenwoordig of single dose heilig is en dat je met een "gewone" molen echt geen fatsoenlijke koffie kunt zetten....
De Manuale/Silenzio hebben geen timer oid. Dan is single dosen wel bijzonder handig. En om de koffie uit die maler te krijgen is die bellows zeker nodig bij dit model. Die heeft namelijk vrij veel retentie anders.

Wat stel je dan voor? Beetje op de gok malen? Ene keer 20gr andere keer 14?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:55
Anoniem: 289532 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:20:
[...]
Op het oog het bakje vol malen geeft een beetje variatie. Niet van 14 tot 20 gram maar eerder van 19 tot 20 gram. Of bij een beginneling 18 tot 20 gram. Is dat ideaal? Nee, maar ook niet zo'n drama dat de koffie niet te drinken is.
Consistentie is een basis gegeven om keer op keer de perfecte espresso te zetten. Om keer op keer een hele goede espresso te zetten is er minder poeha nodig. Dus de Eureka is een optie (ik vind ze maar matig werken) maar de bellow hoeft nog niet meteen. Is een mogelijke upgrade voor later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 00:17
Anoniem: 289532 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:20:
[...]

De Manuale/Silenzio hebben geen timer oid. Dan is single dosen wel bijzonder handig. En om de koffie uit die maler te krijgen is die bellows zeker nodig bij dit model. Die heeft namelijk vrij veel retentie anders.

Ik weet de retentie van de Manuele niet maar heeft op zich minder ruimte voor retentie dan de Specialita. In de praktijk 1-2 gram? Verder is het prima te leren op het oog redelijk consistent te malen. Voor verreweg de meesten is dat echt voldoende om veel plezier aan te beleven. De maalkwaliteit met 50mm vlakke schijven is lig prima en de motor is zwaar genoeg. Kortom: een prima en degelijke maler, ook zonder single dosing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:13
bszz schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Denk dat single-dosers vooral wat luider zijn op fora, Youtube etc. In de praktijk ken ik buiten Tweakers of andere koffie-fora niemand die zich daarvoor interesseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ypuh schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:59:
Denk dat single-dosers vooral wat luider zijn op fora, Youtube etc. In de praktijk ken ik buiten Tweakers of andere koffie-fora niemand die zich daarvoor interesseert.
We discordians must stick apart O-) })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crack_david
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-05 15:04

Als je niet te grote hoeveelheden in 1x koopt kun je ook vragen of ze het voor je malen, dat scheelt weer het kopen van een maler, goede malers zijn duur. Begin gewoon klein, je kant heerlijke koffie maken uit een perculator. Het belangrijkste voor lekkere koffie is, heel voorspelbaar, lekkere koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
Paar dagen later deze tegengekomen De'Longhi EC685.M Dedica Zilver

https://www.coolblue.nl/p...tm_campaign=product-share

Af en toe in kleine hoeveelheden zolas jij zegt dab heb ik een redelijke goede koffie, niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:05
Crack_david schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:28:
[...]

Als je niet te grote hoeveelheden in 1x koopt kun je ook vragen of ze het voor je malen, dat scheelt weer het kopen van een maler, goede malers zijn duur. Begin gewoon klein, je kant heerlijke koffie maken uit een perculator. Het belangrijkste voor lekkere koffie is, heel voorspelbaar, lekkere koffie.
Het belangrijkste voor lekkere koffie is verse hele bonen. Gemalen koffie is in enkele minuten oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01 10:59
Ik heb een Siemens eq6 plus s700. Best tevreden van maar nu was ik eens bezig aan een wat grotere schoonmaak beurt dan door Siemens wordt voorgesteld en daarbij kom ik uit op de in een uitvoer van de maler. Aan de invoer lijken er wat randjes waar wel eens wat blijft hangen (zie foto), maken jullie dat ooit extra zuiver?
Aan de uitvoer zag ik dat er wat aangekoekte gemalen koffie in zat. Ik heb dat zo goed mogelijk opgeruimd maar zijn er betere methodes voor?
Ik neem even aan dat heet water door de maler de sturen geen optie is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3EirGQDUsV3Sp2v-OzYytqGPpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84f2tjwOPci5NoJn4Sr7xDRB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18LrfxRQHLWocipFxoHRAWhlj1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVaKBvdwj8CEN0mNiq7edbJ4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:42
Donderdag kwamen de nieuwe SSP schijven binnen voor de DF83
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgLDGRp1lWXuL5puCtZEsMWe5-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvWI2nPL0UlUzcWnBy7BVA7L.jpg?f=fotoalbum_large
83mm high uniformity red speed espresso

vanochtend even ingebouwd en direct even een grote schoonmaakbeurt voor de maler.
na het schoonmaken de burrs er in en even kijken hoe deze zijn uitgelijnd, maar tot mijn verbazing waren ze direct perfect uitgelijnd en hoefde ik niks aan te passen.

toen een klein uurtje bezig geweest om weer tot een perfecte espresso te komen met mijn dagelijkse boon.
nu ben ik zeker geen kenner die super veel ervaring heeft met allerlei burrs, maar heb wel het idee dat ik de smaken iets duidelijker kan herkennen met deze burrs, waar het bij de standaard burrs iets meer ''geblend'' leek.
ook malen ze zeer consistent qua maalgraad, als ik het over een papiertje uitstrooi zit er weinig verschil tussen de grootste en kleine delen, waarbij de originele burrs nog wel wat ''fines'' hadden.

en omdat ik toch al lekker geld aan het uitgeven was heb ik ook een nieuwe espresso machine besteld;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0b_khNDpET9dtDS-JEQ-lyUGM2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IQeJzOM9NOU504gpDUSBAHzS.png?f=fotoalbum_large
een Sanremo You

die hopelijk in de loop van de week geleverd wordt.
ben zeer benieuwd of het flow profilling wat voor me is, grootste reden om voor deze te kiezen is dat je ook gewoon met 1 druk een profiel kan gebruiken, zodat mijn vriendin ook een knap bakkie kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52
Denniz0229 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:52:
Donderdag kwamen de nieuwe SSP schijven binnen voor de DF83
[Afbeelding]
83mm high uniformity red speed espresso

vanochtend even ingebouwd en direct even een grote schoonmaakbeurt voor de maler.
na het schoonmaken de burrs er in en even kijken hoe deze zijn uitgelijnd, maar tot mijn verbazing waren ze direct perfect uitgelijnd en hoefde ik niks aan te passen.

toen een klein uurtje bezig geweest om weer tot een perfecte espresso te komen met mijn dagelijkse boon.
nu ben ik zeker geen kenner die super veel ervaring heeft met allerlei burrs, maar heb wel het idee dat ik de smaken iets duidelijker kan herkennen met deze burrs, waar het bij de standaard burrs iets meer ''geblend'' leek.
ook malen ze zeer consistent qua maalgraad, als ik het over een papiertje uitstrooi zit er weinig verschil tussen de grootste en kleine delen, waarbij de originele burrs nog wel wat ''fines'' hadden.

en omdat ik toch al lekker geld aan het uitgeven was heb ik ook een nieuwe espresso machine besteld;
[Afbeelding]
een Sanremo You

ben zeer benieuwd of het flow profilling wat voor me is, grootste reden om voor deze te kiezen is dat je ook gewoon met 1 druk een profiel kan gebruiken, zodat mijn vriendin ook een knap bakkie kan zetten.
toon volledige bericht
Erg mooi dat apparaat! Wanneer komt de Tweakoffiebijeenkomst bij jou :P
Ik ben zelf wel erg nieuwsgierig naar de DF83. 83mm platte schijven spreken mij hierin wel aan. Aan de andere kant ben ik nog wel tevreden met de niche zero ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 15:17
monsees schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:13:
[...]

Ik ben zelf wel erg nieuwsgierig naar de DF83. 83mm platte schijven spreken mij hierin wel aan. Aan de andere kant ben ik nog wel tevreden met de niche zero ^^.
Indien je het wilt houden op een maler dan zou ik lekker de Niche houden.
Groot plat is voor veel espresso liefhebbers niet altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

robbynaish schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:43:
[...]

Indien je het wilt houden op een maler dan zou ik lekker de Niche houden.
Groot plat is voor veel espresso liefhebbers niet altijd beter.
Het is sowieso een kwestie van smaak en dus subjectief. Dat moet iedereen voor zichzelf beslissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Denniz0229 Gaaf, zowel de SSP burrs als de YOU. Toevallig heeft iemand van wie ik mijn vorige machine kocht ook net een Sanremo besteld. Zijn ervaringen zijn gedeeld op Koffiepraat. Een aardig persoon die waar nodig vast geinteresseerd zal zijn om wat eerste ervaringen te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-05 13:30

MicroWhale

The problem is choice

Ravhin schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:59:
@RoyK Er zijn diverse goede koffiezetmachines voor filterkoffie:
- Sage Precision Brewer met diverse zetmethoden (je kan hem ook zelf programmeren!)
- Mocca Master: fire and forget. Heeft wel een stijl die je moet kunnen waarderen.

Qua maler hoef je niet diep in de buidel te tasten denk ik; de Eureka Mignon Filtro Pro.
Maar deze geeft de beste bang-for-buck met platte maalschijven: de Wilfa Uniform.

Uiteraard zijn er allerlei filmpjes van The Hoff over filterkoffie, malers en zetmethoden. Als je het konijnenhol in wil klik je op dit linkje :)
Ik werk er niet of zo, maar de Sage Precision is nu in de aanbieding bij MM. Het is weer BTW-feest daar en deze valt daar blijkbaar onder. 40-50€ korting is niet niks.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 18:11
Voor de mensen die af en toe hun caffeine intake willen matigen. Ik heb nu een paar weken een zakje decaf in de vriezer liggen voor die momenten, vanuit daar single dose ik en dat gaat eigenlijk heel goed. Maalgraad blijft gelijk, extractie ziet er goed uit en blijft mooier dan als ik ze buiten de vriezer bewaar.

Je zou haast een mini vriezer willen waar je je koffie in bewaard zodat ze optimaal blijven :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:48
Welke decaf heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
@Plint,

Ik heb deze van Shokunin:

https://shokunin.coffee/product/primavera-decaf/

Ze hebben nog 2 andere decafs dus er is wat keuze. Qua smaak is hij goed, Shokunin heeft wat zachtere koffie's (dan bijv. Friedhats) maar zeker goed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Hercul3s schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:43:
@Plint,

Ik heb deze van Shokunin:

https://shokunin.coffee/product/primavera-decaf/

Ze hebben nog 2 andere decafs dus er is wat keuze. Qua smaak is hij goed, Shokunin heeft wat zachtere koffie's (dan bijv. Friedhats) maar zeker goed.
Oi! Ze maken gebruik van dichloormethaan voor het extraheren van de cafeine uit de boontjes - ik zelf zou daar niet graag van drinken. DCM is niet goed voor je lijf (en ja, ik weet dat alles er uit is als je het koopt, zelfs trace amounts wil ik niet in mijn systeem) en ik ken geen Food-safe applicatie moet ik eerlijk zeggen.

Enige verduidelijking is op zijn plaats denk ik.
Cafeine extractie vindt op verschillende manier plaats:
  • Oplosmiddelen: Hier werd vroeger zelfs benzeen voor gebruikt; tegenwoordig zijn DCM en ethylacetaat in gebruik. De laatste heeft een grote voorkeur daar de afbraakproducten hiervan azijn en alcohol zijn en dus veilig voor de mens. DCM is een zwarte-lijst stof die in de pharma niet meer gebruikt mag worden.
  • Superkritisch CO2: Een prachtig proces waarbij kooldioxide als oplosmiddel wordt gebruikt. Na extractie verdwijnt het oplosmiddel volledig (want oorspronkelijk een gas) en zijn je boontjes veilig voor consumptie.
  • Swiss Water Proces: Een proces waarbij water wordt gebruikt om de cafeine te verwijderen. Het water is voorbehandeld met koffie-eigen verbindingen minus de cafeine wat dan door osmose het water in en de boon uit gaat. Dit geeft een zeer natuurlijke smaak.
.
Er zijn meer methoden maar deze zijn de meest gangbare (voorzover ik weet ;) ). Swiss Water en CO2 kom je veel tegen in de specialty. Oplosmiddelen worden vooral door grote branderijen gebruikt ;) .

[ Voor 43% gewijzigd door Ravhin op 23-01-2023 13:53 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Als ik zoek naar swiss water zie ik bij Fascino
Peru Swiss Water Decaf
Bij de rest staat er geen swiss water in titel bij Fascino.
https://www.fascino-coffe.../cafeinevrije-koffiebonen

Moto is helemaal mooi. [url=https://motocoffee.nl/product/decaf/]Het Mountain Water decaf-proces[.../url]
Bij Spout zeggen ze Process Sugar Cane Decaf

Heb bij een aantal branderijen uit de startpost met brand datum gegeken.
-Koffiestation Swiss Water Guatemala Primavera – Decaf koffie
-Fascino Swiss Water Peru Decaf
- Locals koffie Peru Swiss Water Decaf
-Moto Swiss water Decaf, Mexico Chiapas

[ Voor 4% gewijzigd door walterworld op 23-01-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-05 11:14

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Gisteren de hendel van mijn HG-1 grinder afgebroken. :{

Support maar een berichtje gestuurd, zie dat de nieuwe verbeterde hendel echter sold out is, dus kijken of t uberhaupt opgelost kan worden. Maar support lijkt tm de 29ste op vakantie ivm chinese newyear?

Zie t niet echt zitten een nieuwe HG-2 / HG-1 prime te kopen.

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Denniz0229 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:52:

[Afbeelding]
een Sanremo You

Kost dat ding nou echt 9k? :/

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Is dat het enige wat je uit zijn bericht haalt?

Waarom altijd die (negatieve) focus op wat iets kost? Een vervelende eigenschap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:42
monsees schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:13:
[...]

haha, zal eerst nog wel een tijdje oefenen zijn voordat ik er een knap bakkie uit krijg. zijn nu nog meer variabelen om mee te spelen.
maar mocht je in de buurt zijn ben je altijd welkom voor een bakkie. (zie username voor locatie)
Ypuh schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:48:
@Denniz0229 Gaaf, zowel de SSP burrs als de YOU. Toevallig heeft iemand van wie ik mijn vorige machine kocht ook net een Sanremo besteld. Zijn ervaringen zijn gedeeld op Koffiepraat. Een aardig persoon die waar nodig vast geinteresseerd zal zijn om wat eerste ervaringen te delen.
Thanks, ik wist niet dat er een nederlands koffieforum is. had wel al even gezocht op home-barista.com.
maar de ervaringen met de You zijn nog een beetje schaars. dus altijd fijn als er meer mensen zijn met ervaringen.
DennusB schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:53:
[...]

Kost dat ding nou echt 9k? :/
Gelukkig niet, ik heb er 5800 voor betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ypuh schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Is dat het enige wat je uit zijn bericht haalt?

Waarom altijd die (negatieve) focus op wat iets kost? Een vervelende eigenschap.
Het is niet negatief, ik was gewoon verbaasd over de prijs. Glas halfvol vs glas halfleeg? ;)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
DennusB schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:49:
[...]
Het is niet negatief, ik was gewoon verbaasd over de prijs. Glas halfvol vs glas halfleeg? ;)
Het helpt ook niet dat de eerste hit op google die prijs noemt terwijl hij 'eigenlijk' wat goedkoper is. Ik moet zeggen dat ik ook even versteld stond van de 'verkeerde' prijs. Verder was ik ook niet op de hoogte van het bestaan van deze machine dus heel benieuwd naar verdere ervaringen! Ook met de DF83 en SSP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:59
Is dit niet zo een beetje de concurrent van de Decent?
Ik ben wel benieuwd naar een vergelijking tussen de 2..

Interesting times...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:43
Afgelopen zaterdag ben ik uit eten geweest in een vrij exclusief restaurant. Als afsluiter werd er ter plekke een koffie bereidt middels een V60. De boon die was geselecteerd door het restaurant was:
José Giraldo | Naturak geisha | Colombia

Nou maak ik zelf mijn koffie met een Rocket, bonen komen regelmatig van Giraffe Coffee Roasters, dus in de basis al niet te vergelijken.

Maar ik was echt onder de indruk van de koffie die mij werd gepresenteerd. Met recht de lekkerste koffie die ik ooit heb gedronken

Wilde dit leuke feitje gewoon even delen met jullie:)
Iemand toevallig ook bekend met de boon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
mexxer schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:28:
Afgelopen zaterdag ben ik uit eten geweest in een vrij exclusief restaurant. Als afsluiter werd er ter plekke een koffie bereidt middels een V60. De boon die was geselecteerd door het restaurant was:
José Giraldo | Naturak geisha | Colombia

Nou maak ik zelf mijn koffie met een Rocket, bonen komen regelmatig van Giraffe Coffee Roasters, dus in de basis al niet te vergelijken.

Maar ik was echt onder de indruk van de koffie die mij werd gepresenteerd. Met recht de lekkerste koffie die ik ooit heb gedronken

Wilde dit leuke feitje gewoon even delen met jullie:)
Iemand toevallig ook bekend met de boon?
Leuk zo aan tafel (mogelijk bonen van Manhattan uit Rotterdam). Geen goedkope boon. Af en toe koop ik een Geisha maar dat is dan meestal maar 125 gram of minder. Het zal dan wel een heel duur restaurant zijn geweest :*)

Bestel wel eens bij de Picky Chemist, en soms heeft Friedhats een actie.

[ Voor 6% gewijzigd door robbynaish op 23-01-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:43
Het was idd een prijzig restaurant. Manhattan vermoedde ik ook na wat te hebben gegoogled.
Mede het vermoeden omdat t restaurant ook in Rotterdam zit.

Dank voor de tips van picky chemist en frieshats ( die laatste heb ik hier wel vaker langs zien komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 15:05
Beste Tweakers,

Ik ben al iets van 7 jaar bezitter van de De'Longhi Magnifica S ECAM 22.110.B. Opzich werkt het apparaat nog zeker nabehoren maar de laatste tijd valt me de koffie toch wat tegen, ik drink doorgaans lungo's.
Als ik bijvoorbeeld een koffietje in een cafe heb gehad, dan smaakt deze me toch vaak een stuk beter. Laatst bij Loetje een heerlijke koffie gehad. Volgens mij kwamen de bonen uit Italie, prijs lag wel iets hoger dan 20 euro/kg.

Thuis heb ik afgelopen jaren verschillende koffiebonen gebruikt. Recent deze bonen: Lavazza Rosa, Lidl bonen, HEMA bonen, Starbucks Espressobonen en Jumbo Cornelissen Coffeeroaster.
De prijs varieert natuurlijk per kg maar de duurste zal iets rond de 15 tot 20 euro zitten.

Nu zag ik bij de Lidl een piston machine te koop waardoor ik op het idee kwam om mogelijk over te stappen. https://www.lidl.nl/p/silvercrest-espressomachine/p100344944

Om mijn koffie ervaring te verbeteren kan ik dan het beste overstappen naar een piston machine? Of eerst duurdere bonen proberen van een 'echt' Italiaans merk bijvoorbeeld.
Ik ben bereid er tijd en geld in te stoppen. Ik vind het niet erg om wat langer bezig te zijn met koffie te zetten, als ik bijv. overstap van een volautomaat naar semi automaat.

Wellicht een open vraag maar ik ben benieuwd wat jullie zouden adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:06
no11 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:35:
Beste Tweakers,

Ik ben al iets van 7 jaar bezitter van de De'Longhi Magnifica S ECAM 22.110.B. Opzich werkt het apparaat nog zeker nabehoren maar de laatste tijd valt me de koffie toch wat tegen, ik drink doorgaans lungo's.
Als ik bijvoorbeeld een koffietje in een cafe heb gehad, dan smaakt deze me toch vaak een stuk beter. Laatst bij Loetje een heerlijke koffie gehad. Volgens mij kwamen de bonen uit Italie, prijs lag wel iets hoger dan 20 euro/kg.

Thuis heb ik afgelopen jaren verschillende koffiebonen gebruikt. Recent deze bonen: Lavazza Rosa, Lidl bonen, HEMA bonen, Starbucks Espressobonen en Jumbo Cornelissen Coffeeroaster.
De prijs varieert natuurlijk per kg maar de duurste zal iets rond de 15 tot 20 euro zitten.

Nu zag ik bij de Lidl een piston machine te koop waardoor ik op het idee kwam om mogelijk over te stappen. https://www.lidl.nl/p/silvercrest-espressomachine/p100344944

Om mijn koffie ervaring te verbeteren kan ik dan het beste overstappen naar een piston machine? Of eerst duurdere bonen proberen van een 'echt' Italiaans merk bijvoorbeeld.
Ik ben bereid er tijd en geld in te stoppen. Ik vind het niet erg om wat langer bezig te zijn met koffie te zetten, als ik bijv. overstap van een volautomaat naar semi automaat.

toon volledige bericht
De ene koffie is de andere niet. Slechte bonen (oud bijv) krijg je niet beter door het apparaat.
Maar je machine heeft natuurlijk ook impact op de kwaliteit, vooral het afstellen, onderhoud en het schoonmaken er van. Doe je dit? Ook de maler (maalschijven) kan op zijn na 7 jaar.

Van een volautomaat naar een semi automaat komt meer handelingen bij kijken om de koffie eruit te krijgen. Dus dat moet je ook voor open staan. Ik heb zelf een Rancilio Silvia Pro X met een maler. Daarmee zet ik de espresso en de melkdranken. Maar een long black of een americano is een aangelengde espresso. Een lungo is dan weer anders. Weet wat je wilt drinken en wat je dan het beste kan doen.
Ik zou eerst richten op je bestaande machine.

De gemelde espresso apparaat bij Lidl komt zonder een bonen maler. Waarschijnlijk verwachten ze dat je koffiepakken gebruikt waarvan de bonen al gemaald zijn. :)

[ Voor 4% gewijzigd door mgizmo op 24-01-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 13:29
Beste Tweakers,

toon volledige bericht
Is je apparaat goed schoon? Werkt de maler na al die jaren nog goed?

Goede koffie is platgeslagen natuurlijk primair kwaliteit verse bonen (~1-2 weken oud topvorm), de juiste maling voor de toepassing, en dan de juiste toepassingstechniek met de juiste apparatuur.
Ga je naar de absolute top barista experience kunnen die lijnen extreem overlap hebben, maar als amateur vind ik dat de volgorde.

Mijn advies zou zijn om laagdrempelig te beginnen. Ik ben met mijn vader ook begonnen nu met een proefpakket en een goedkoop "blade" maler in zijn standaard filter koffie machine. Dat was al een hele verbetering. Italiaanse bonen is een beetje marketing, want de bonen komen niet uit Italië maar uit de warme landen. Je bestelt ze dan bij een brander, waarbij ~20 euro / kg een mooie prijs is, en toppers zo naar 40-50 euro kunnen gaan.

Ik ben zelf wel gelijk overgestapt naar een piston machine, maar dan sla je wel even wat stappen over op de leercurve, en dat is in het begin best pijnlijk. Je maakt dan niet echt matige koffie, maar gewoon smerige koffie.
Mocht je over willen naar piston, koop dan wel een goede, want met zo'n Lidl machine ga je er ook niet komen denk ik. De Gaggia Classic Pro wordt geroemd als prijs/kwaliteit topper bijvoorbeeld. Koffie maken is dan wel echt een proces. Dat moet je leuk vinden.

Voor werk kom ik vaak bij een VDValk. Daar maken ze normale koffie ook via een half automaat, maar personeel is duidelijk geen barista. Smaakt altijd anders, en nooit dat ik denk "wow".
Volautomaat is veel makkelijker en consistenter, maar haalt niet dezelfde top als een ervaren halfautomaat, en toch zie ik die nu liever in een restaurant staan :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Beste Tweakers,

toon volledige bericht
Bij machines van goedkope supermarkten moet ik altijd aan dit geinige filmpje denken. Lijkt hartstikke leuk maar je krijgt er met geen mogelijkheid lekkere koffie uit. Voor espresso moet je zeer fijn malen en dit apparaat loopt vast zodra je fijn gaat malen. Praktisch onbruikbaar en zonde van het geld.

Zou het advies die de rest geeft goed volgen voor de eerste stappen in deze wereld.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
The £299 Aldi Espresso Machine - How Bad Could It Be?

[ Voor 3% gewijzigd door D. Ninjai op 24-01-2023 11:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• robbynaish
Vandaag nieuwe speeltjes binnen gekregen van Sworks. Extreem dunne Puck screens in 49,7 en 58,5MM.
De espresso smaakt nu veel beter 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJ7j8VnUFUDuQcQLJz_pst669R8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zns46uQ2teEwst3KS8GOBqLY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 15:50
robbynaish schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:33:
Vandaag nieuwe speeltjes binnen gekregen van Sworks. Extreem dunne Puck screens in 49,7 en 58,5MM.

[Afbeelding]
Vielen de verzend en import kosten een beetje mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-05 05:34

Hoholi

The only one

24 $ bovenop de aankoopprijs (+/- 30 $) en dan 21 % btw + douanebehandelingskosten = waarschijnlijk een totaalprijs van 60 € aan huis geleverd.

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
Hoholi schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:58:
24 $ bovenop de aankoopprijs (+/- 30 $) en dan 21 % btw + douanebehandelingskosten = waarschijnlijk een totaalprijs van 60 € aan huis geleverd.
Ja helaas is Sworks niet goedkoop met verzenden. Rond de 70 a 75 euro totaal.
Maken wel echt top spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-05 11:14

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Hier nog tweakers met ervaringen met puck screens en/of paper filters op/onder de puck? :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Panini
Uiteindelijk is het de Gaggia geworden i.p.v. de Rancilio Silvia waardoor ik in combinatie met een maler wat lager uit ga komen qua prijs. Heeft al een mooi plekje op het aanrecht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Av38YjQBgRin95yrmhEYQckHNf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRSUbu7jsSCflGcULibpiDNo.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog een mooie maler uitzoeken. Net geprobeerd met een Bosch koffiemolen de eerste bakjes te zetten. Kan beter nog :+

Tamper die erbij komt is echt een plastic onding. Eerste wat ik zojuist gedaan heb is een tamper met veer en een normale met mooi houten handvat besteld.

[ Voor 8% gewijzigd door Panini op 24-01-2023 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Gefeliciteerd! Een mooie machine om mee te starten ;)
...en die Bosch blade grinder mag je mooi houden om je peper|nootmuskaat|piment|foelie fijn te krijgen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:05
Voor mijn verjaardag (vandaag :d) een 'barista workshop' gekregen om nog meer te leren over koffie zetten en melkproducten maken... Leuk en creatief idee van vrouwlief.
Nu een leuke workshop zoeken, bij voorkeur in het zuiden/brabant, iemand een leuke tip?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:24

headout

Oi oi!

Nijmegen zuidelijk genoeg?
https://www.cupofblackbird.nl/barista-workshops/
Kun je ook direct de koffiebranderij van Blommers bekijken; die zit op dezelfde locatie/pand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-02 19:37
RoelsRules schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:48:
Voor mijn verjaardag (vandaag :d) een 'barista workshop' gekregen om nog meer te leren over koffie zetten en melkproducten maken... Leuk en creatief idee van vrouwlief.
Nu een leuke workshop zoeken, bij voorkeur in het zuiden/brabant, iemand een leuke tip?
Koffie bij Teun in Breda organiseert regelmatig workshops. Erg leuk!

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoholi

Hoholi

The only one

MrJ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:53:
Hier nog tweakers met ervaringen met puck screens en/of paper filters op/onder de puck? :)
Ik gebruik papieren filters boven op de puck. Aan de smaak veranderd dit niets maar de machine blijft wel schoon.

Ook eens onder de puck geprobeerd, maar je hebt wel minder crema op je espresso. Minder lekker, dus maar afgeschaft.

Bestel ze op Ali :

https://nl.aliexpress.com...S81I&gatewayAdapt=glo2nld

Er zijn ook apparaatjes die ze kunnen uitsnijden, maar hoor er niet veel goeds over en je moet dan alsnog filterpapier kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Alouwerse schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:56:
[...]

En hebben erg lekkere koffie (de keren dat ik er geweest ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Hoholi schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:42:
[...]

Ik gebruik papieren filters boven op de puck. Aan de smaak veranderd dit niets maar de machine blijft wel schoon.

Ook eens onder de puck geprobeerd, maar je hebt wel minder crema op je espresso. Minder lekker, dus maar afgeschaft.

Bestel ze op Ali :

Er zijn ook apparaatjes die ze kunnen uitsnijden, maar hoor er niet veel goeds over en je moet dan alsnog filterpapier kopen.
Ja je kan ze zelf maken maar tegenwoordig voor de 58MM groep ook goed te verkrijgen. Zou een papierfilter prefereren boven de dikke puck. Op de kleine 49MM gebruik ik het puur om de boel schoon te houden (workflow). Op de 58MM tricky machines tegen channeling, of bij speciale profiles voor light roast.
Papierfilter onderin schijnt wel een betere extractie te geven maar of je dat proeft …..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGYVtz3hnl0X7r1JmXoxsfNstiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqIStvDw4L0UI1Esp2tk2LZM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 16:20

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

robbynaish schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:33:

[Afbeelding]
Wat is het voordeel t.o.v. de goedkopere 1,7mm mesh puckscreens?

Deze winkel zegt het volgende in comments in antwoord op de vraag " What would the use case be for the 50 and the 200 micron?":

" In practical use there is marginal difference.  The filtration of the 50 micron obviously prevents even smaller particles from migrating upwards into the group and primary shower screen, and it also creates slightly more resistance to flow (and hence additional puck compression) when in use.  Downside of it, are that it is considerably thicker (1.7mm as opposed to 0.2mm) and it has greater mass - and hence thermal mass.  It'll take a little pre-heating and it remains quite hot after the shot - so you need asbestos fingers to remove them immediately afterwards. Personal preference really - though I tend to use the 50 micron / 1.7mm thick mesh one most of the time."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
RoelsRules schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:48:
Gefeliciteerd! :9B Mooi cadeau.

Bean Brothers in Eindje?
https://www.beanbrothers.nl/barista-workshop-2/

2 locaties in Eindhoven.
https://coffeeexperiences.nl/

[ Voor 9% gewijzigd door walterworld op 25-01-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Hoholi schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:42:
[...]

Bestel ze op Ali :

Ben er niet op tegen om iets van Ali te halen.
Zijn deze filters niet gebleekt met chloor?
https://itcacademy.nl/blog/koffiefilters/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
Walter, zelf maak ik ze van Chemex papier maar als je in google zoekt op espresso filter paper krijg je een hoop hits. Voor op de puck maakt het niet zo veel uit. Onder de puck zal het papier type wel een verschil geven, Weber maakt gebruik van het bekende merk Cafec.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoAUln5pZs-9XR2xB85z70vvf9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzjEFDapGbpBBzphZDogKJ1C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoholi

Hoholi

The only one

walterworld schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:00:
[...]

Ben er niet op tegen om iets van Ali te halen.
Zijn deze filters niet gebleekt met chloor?
https://itcacademy.nl/blog/koffiefilters/
Kans is groot ;) Helaas nog geen ongebleekte gevonden in 58mm maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb nu een jaar of 15 een la cimbali junior maler in combinatie met een vibiemme domobar (sinds een jaar of 8 ). Krijg daar prima acceptabele koffie mee maar de maler is best wel afgetrapt (was horeca exemplaar, dozer en hopper hebben een scheur, het veertje in de shot-teller is stuk, het deksel heeft een scheur) en maakt best veel lawaai.
Tel daarbij op dat ik een nieuwe strakke keuken heb, en wellicht wordt het eens tijd voor een andere maler.

Ik hoef geen doser, want ben thuis de enige koffiedrinker (dubbele espressos). Enorme hopper hoeft ook niet, ik vis mijn koffie uit een vacuum blikje bij het zetten. Wel wil makkelijk af kunnen stellen en het liefst een vaste hoeveelheid koffie per keer in het portafilter (nu blijft er veeeeeeel in de doser en tunnel-naar-de-doser hangen).
Ik wil iets straks, zonder wifi of andere hipheid wat minimaal net zo goed is als die la cimbali.

Single dose hoeft niet per se, ik drink meestal een kilo koffie weg voor ik een nieuwe zak/smaak aanbreek.
Plastic is lelijk, metaal is mooi.
Budget? Tsja ik wil gewoon een goed model dat minimaal die la cimbali evenaart. 1 mille? Iets meer als het echt beter is.

Ik heb10 jaar gelede voor het laatst naar een maler gekeken... En ben me nu langzaam aan het oriënteren op een nieuwe.
Waar kan ik het beste naar kijken anno 2022?

De super jolly v pro, de Helios 80 lijken me gaaf. De macap m7d gaat nog qua looks maar de rest vind ik niet zo mooi.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-05 15:46
@Boudewijn

https://www.nichecoffee.c...ro?variant=39319561240707

Voor mij is het gemak echt fantastisch. Constante output vanwege single dosing. Aardig stil. Makkelijk te verzetten voor filter koffie bijvoorbeeld. Bij de prijs komt nog import kosten bij helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door vinpower op 25-01-2023 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vinpower schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:09:
@Boudewijn

https://www.nichecoffee.c...ro?variant=39319561240707

Voor mij is het gemak echt fantastisch. Constante output vanwege single dosing. Aardig stil. Makkelijk te verzetten voor filter koffie bijvoorbeeld. Bij de prijs komt nog import kosten bij helaas.
Oprecht niet mijn smaak. De keuken is echt kneiterstrak en dit is mij te organisch en te lief. Ook denk ik dat ik een steuntje voor een portafilterhouder mooi vind.

Het komt in het rijtje te staan met de kitchenaid, die domobar en een unox horeca oven. De super jolly v vind ik erg mooi, maar ik zoek een balans tussen mooi en kwaliteit en wil voorkomen dat ik met oogkleppen op iets uitzoek.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 26-01-2023 08:15 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoholi

Hoholi

The only one

Als design belangrijk is, misschien deze eens bekijken :

https://www.variabrewing....er?variant=39935807389795

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:54:
De super jolly v pro, de Helios 80 lijken me gaaf. De macap m7d gaat nog qua looks maar de rest vind ik niet zo mooi.
Die Helios 80 vind ik mooi.

Als je lomp en industrieel wilt (maar deze zijn nieuw de prijs niet waard): San Marco S97 (niet mijn advertentie en er zijn meer varianten, maar deze is doserless zonder modificaties). 84mm schijven, kan hopper-loos als je er tegen popcorning wat in zet.

[ Voor 7% gewijzigd door ANdrode op 26-01-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Boudewijn schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:54:
Of kijk een naar de Ode Brew Grinder Gen 2. Vind hem zelf er wel strak uitzien, ook in het wit beschikbaar.
foto van je strakke nieuwe keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Boudewijn volgens mij allemaal realistische wensen voor een thuisgebruiker. Ik zou wegblijven van bijvoorbeeld de Helios die juist weer op horeca gebruik gericht is. Een Eureka Atom 75 zal zeker aan al je eisen voldoen, maar persoonlijk denk ik dat je ook al heel tevreden zult zijn met een Mignon XL.

Daarnaast zijn er nog wel een aantal die aan je eisen voldoen, maar wel met kleine kanttekeningen. Denk aan een Anfim Practica (een E65S in iets goedkopere behuizing), Olympus 75 (een Atom 75 in goedkoper maar groter/lomp zware behuizing), Ceado E37J/E37S (iets boven budget), een Etzmax Light T (nagenoeg perfect als GOD-model met fluffy maalsel en <1g retentie, maar kan me voorstellen dat je dan ook de GBW wilt), Compak E6/E8.

Tip; kijk vooral ook buiten Nederland voor aantrekkelijke prijzen. O.a. Duitsland, Oostenrijk, Italie (via sites als idealo.de of idealo.it) en het scheelt soms ~€500 op de prijzen die je in NL ziet. Een Anfim Practica kost dan bijvoorbeeld €1.100 i.p.v. €1.500, al blijft een Atom 75 onverslaanbaar in die prijsklasse (grotere schijven, kleinere behuizing, minder retentie).

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 26-01-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Volgende maand komt Gaggia Classic deze kant op. Ben mij aan het inlezen en inkijken (bestaat dat inkijken?) Gisteren deze video bekeken, hier heeft ze het over microvezel barista doekjes.
Is het handig om speciaal voor je espresso machine "speciale" barista doekjes te hebben, of kan dit met elke microvezel doek? Zo ja, wat zijn de voordelen.

Zit op bol.com naar onderstaande te kijken, zie enkel als voordeel oogje en clip.
Joe Frex Barist Cloth set

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 16:23

bebopper

I'm an absolute beginner...

@Boudewijn om je keuzes nog wat lastiger te maken :)

Als design bij een strakke keuken heel belangrijk is (en je je budget nog kunt en wilt oprekken) kun je ook kijken naar een Lagom of Weber grinder. De EG-1 :9~

Maar ook dat is weer een kwestie van smaak, misschien vindt je deze qua design wel helemaal niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:59
walterworld schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:24:
Volgende maand komt Gaggia Classic deze kant op. Ben mij aan het inlezen en inkijken (bestaat dat inkijken?) Gisteren deze video bekeken, hier heeft ze het over microvezel barista doekjes.
Is het handig om speciaal voor je espresso machine "speciale" barista doekjes te hebben, of kan dit met elke microvezel doek? Zo ja, wat zijn de voordelen.

Zit op bol.com naar onderstaande te kijken, zie enkel als voordeel oogje en clip.
Joe Frex Barist Cloth set
kijk, bij Joe Frex weten ze ook dat zodra je iets "speciaal voor koffie" maakt, de winstmarge iets omhoog gaat..

Mijn stiekeme vermoeden is dat dit net zo goed werkt

https://www.lidl.nl/p/aquapur-microvezeldoeken/p100358619

voordeel van dezen is dat je ze ook nog eens voor andere dingen mag gebruiken en je houd nog geld over om een goedkoop karabinertje en een gaatjes tang te kopen ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hopjesvla79 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:55:
[...]

kijk, bij Joe Frex weten ze ook dat zodra je iets "speciaal voor koffie" maakt, de winstmarge iets omhoog gaat..

voordeel van dezen is dat je ze ook nog eens voor andere dingen mag gebruiken en je houd nog geld over om een goedkoop karabinertje en een gaatjes tang te kopen ;)
JoeFrex is ook gewoon AliExpress spul met eigen branding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:59
ocn schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:58:
[...]

dat geldt toch voor heel veel accessoires...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hopjesvla79 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:59:
[...]

dat geldt toch voor heel veel accessoires...
Yep, daarom moet je als je kan wachten ook gewoon op AliExpress bestellen. Zij regelen tegenwoordig ook de douanekosten voor je. Als je geluk hebt, heb je in een week je spullen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Hopjesvla79 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:55:
[...]

Dacht het wel. Heb nog een paar microvezeldoekjes liggen, kan er wel een paar na een goeie wasmachinebeurt dedicated gaan gebruiken voor Espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
ocn schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:58:
[...]

Zie het inderdaad dat ze bij oom Ali voor stukken minder zijn, wel langere verzend tijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-05 11:08
Vanmorgen in de Volkskrant…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SssLwK9qVLkIseFpEhCwGpIr5a8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qw0dl9rvyM78LIB1lwA23F05.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 12-05 14:17
Als dat al snobisme is.. Laat haar dan maar niet weten dat er hier mensen zijn met espresso machines van 5k en koffiemolen van 2.5k... Waar uitsluitend vers gebrande bonen van 50 euro/kg in gaan.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Ozzie schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:59:
[...]
Als dat al snobisme is.. Laat haar dan maar niet weten dat er hier mensen zijn met espresso machines van 5k en koffiemolen van 2.5k... Waar uitsluitend vers gebrande bonen van 50 euro/kg in gaan.
Goeie samenvatting :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 13:49

artificial_sun

Mazda Rx7

Alouwerse schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:56:
[...]
Ik ben daar een keer geweest een paar jaar geleden, en ik vond het echt een leuke avond. Ook echt bijzondere smaken geproefd. het is veel meer dan alleen cappuccino netjes opschenken (al hebben we dat ook gedaan).

Stadia was beter....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
ocn schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:01:
Yep, daarom moet je als je kan wachten ook gewoon op AliExpress bestellen. Zij regelen tegenwoordig ook de douanekosten voor je. Als je geluk hebt, heb je in een week je spullen binnen.
Het idee is vaak leuker dan de uitvoering. Die Aliexpress troep verdwijnt vroeg of laat altijd wel ergens achterin de la of container bij mij. Feit is dat er altijd wel iets beters te krijgen is, maar Ali koffieaccessoires vaak wel zo'n 60-70% van de kwaliteit heeft voor 20% van wat een beter alternatief kost.

De meeste spullen die ik op Aliexpress gekocht heb zijn vooral waardevol om te proberen of het iets is (single dose accessoires of bijv. een dosing ring). Als ik het dan vaak gebruik, dan upgrade ik vanuit daar naar een beter alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JnB007
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-05 13:27
Beste Tweakers, ik ben op zoek naar jullie advies. Ik maak filterkoffie met een Moccamaster KBG Select en maal de bonen met een Baratza Encore. Volgens mij allebei prima spul voor filterkoffie, maar ik heb hier in de afgelopen 1,5 jaar nou nog nooit een echt lekker kopje koffie mee kunnen zetten (naar mijn idee in ieder geval, het is lastig te zeggen wat "lekker" nou inhoudt). De koffie ruikt meestal niet echt naar koffie in mijn beleving, meer muf of weinig geur. Daarnaast ben ik nou ook nooit zo te spreken over de smaak. Ik maak hem ong. 1x per maand schoon met ontkalker van Durgol (aangeraden voor deze machine) en de maler met een borsteltje en van die grindz/gele tabletjes. Ook spoel ik de pot altijd even af voor het koffiezetten, en vul ik het water met een losse karaf. Heb verschillende bonen geprobeerd, zowel supermarktbonen en wat verschillende verse bonen, maar overal eigenlijk hetzelfde resultaat.
Wat zouden jullie aanraden om anders te doen? Anders schoonmaken bv., of andere bonen proberen (mijn budget is ong. 17-20/kilo. Of gewoon een hele andere tip om is te proberen voor filterkoffie?

[ Voor 4% gewijzigd door JnB007 op 27-01-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:24
Muf en weinig geur klinkt een beetje als te slappe koffie. Wat is je verhouding koffie/ water?

No matter the age, never lose the Kramer inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-03 07:38
Beetje off-topic maar de koffiekenners zijn hier natuurlijk wel… iemand tips voor leuke koffiebar/restaurant waar ze koffieproeverijen / tastings op de kaart hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-05 17:21

YellowCube

Wait...what?

JnB007 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:48:
Beste Tweakers, ik ben op zoek naar jullie advies. Ik maak filterkoffie met een Moccamaster KBG Select en maal de bonen met een Baratza Encore. Volgens mij allebei prima spul voor filterkoffie, maar ik heb hier in de afgelopen 1,5 jaar nou nog nooit een echt lekker kopje koffie mee kunnen zetten (naar mijn idee in ieder geval, het is lastig te zeggen wat "lekker" nou inhoudt). De koffie ruikt meestal niet echt naar koffie in mijn beleving, meer muf of weinig geur. Daarnaast ben ik nou ook nooit zo te spreken over de smaak. Ik maak hem ong. 1x per maand schoon met ontkalker van Durgol (aangeraden voor deze machine) en de maler met een borsteltje en van die grindz/gele tabletjes. Ook spoel ik de pot altijd even af voor het koffiezetten, en vul ik het water met een losse karaf. Heb verschillende bonen geprobeerd, zowel supermarktbonen en wat verschillende verse bonen, maar overal eigenlijk hetzelfde resultaat.
Wat zouden jullie aanraden om anders te doen? Anders schoonmaken bv., of andere bonen proberen (mijn budget is ong. 17-20/kilo. Of gewoon een hele andere tip om is te proberen voor filterkoffie?
Hmtsjmftsch schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:30:
Muf en weinig geur klinkt een beetje als te slappe koffie. Wat is je verhouding koffie/ water?
dat. Je moet ongeveer 7-8 gram per kopje koffie rekenen.
Ik doe bijv. 15-16 gram als ik voor 2 kopjes/ 0,25 liter (1/4) water in de moccamaster doe.
Je hebt ook van die koffiemaatschepjes die precies voor genoeg zijn voor 1 kopje koffie. Dan doe je dus 2 schepjes voor 2 kopjes/0,25 liter water.
Om te proberen kun je natuurlijk gewoon een pak filtermaling halen, want dan hoef je niet over de maalgraad na te denken.

Dat is namelijke de andere optie bij slappe koffie, een maalgraad die niet goed is. Maal je te grof, dan wordt het slap (omdat het te snel door loopt)
Ik vind het zelf lastig om precies de juiste maalgraad te bepalen omdat het per boon kan verschillen al luistert het veel minder nauw dan bij esspreso. Gewoon proberen en een beetje denken aan "tussen zout en suiker in" qua structuur.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JnB007
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-05 13:27
Hmtsjmftsch schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:30:
Ongeveer 12 gram koffie op 275ml water, dat klinkt dan wel alsof het iets meer kan, dat ga ik eerst is proberen.
YellowCube schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:46:
[...]

dat. Je moet ongeveer 7-8 gram per kopje koffie rekenen.
Ik doe bijv. 15-16 gram als ik voor 2 kopjes/ 0,25 liter (1/4) water in de moccamaster doe.
Je hebt ook van die koffiemaatschepjes die precies voor genoeg zijn voor 1 kopje koffie. Dan doe je dus 2 schepjes voor 2 kopjes/0,25 liter water.
Om te proberen kun je natuurlijk gewoon een pak filtermaling halen, want dan hoef je niet over de maalgraad na te denken.

Dat is namelijke de andere optie bij slappe koffie, een maalgraad die niet goed is. Maal je te grof, dan wordt het slap (omdat het te snel door loopt)
Ik vind het zelf lastig om precies de juiste maalgraad te bepalen omdat het per boon kan verschillen al luistert het veel minder nauw dan bij esspreso. Gewoon proberen en een beetje denken aan "tussen zout en suiker in" qua structuur.
Maalgraad vindt ik inderdaad ook een lastige. Dat met die filtermaling ga ik is proberen, kijken wat die er dan van maakt. Meestal heb ik hem (die Encore) ergens tussen 14-18 staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:35
@JnB007 Mijn Encore staat momenteel op 26, ik gebruik wel dezelfde (verse) bonen als voor mijn espresso's en is allesbehalve slappe koffie.

Ik zet meestal 's morgens filterkoffie met mijn Moccamaster en mijn verhouding is 30g/500ml (tot 4de streepje op het waterreservoir).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:24
JnB007 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:53:
[...]

Ongeveer 12 gram koffie op 275ml water, dat klinkt dan wel alsof het iets meer kan, dat ga ik eerst is proberen.

...
Probeer ergens tussen de 60-75gr per liter te zitten. Maalgraad gebruiken om balans te krijgen. Als te zuur > fijner malen, te bitter > minder fijn. Verhouding water/ koffie om je sterkte te bepalen. Je kan ook nog met temperatuur wat doen, maar dat is voor nu niet de prioriteit, lijkt me.

No matter the age, never lose the Kramer inside

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoholi

Hoholi

The only one

Bekijk ook je koffiebed na het zetten: als je koffiedrab er modderig uitziet maal je te fijn. Het moet er een beetje uitzien als grof nat zand na het zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-03 17:09
Ik heb gisteren een Siemens EQ.6 s100 plus aangeschaft. Temperatuur van de koffie staat maximum, maar het uiteindelijke product is nauwelijks heet. Het is meer lauw dan dat die heet is. Heb het met en zonder melk geprobeerd, maar telkens is de koffie lauw. Je moet het meteen opdrinken of anders wordt het koud. Hoort dit bij een volautomaat? Of heb ik een defecte apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Barfi schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:52:
Ik heb gisteren een Siemens EQ.6 s100 plus aangeschaft. Temperatuur van de koffie staat maximum, maar het uiteindelijke product is nauwelijks heet. Het is meer lauw dan dat die heet is. Heb het met en zonder melk geprobeerd, maar telkens is de koffie lauw. Je moet het meteen opdrinken of anders wordt het koud. Hoort dit bij een volautomaat? Of heb ik een defecte apparaat?
Het hoort niet met een volautomaat, althans ik heb hier geen last van. Als je even doet over het drinken van je koffie helpt het mij om eerst even een kop heet water te zetten met je automaat. Laat je die voor twee minuten staan terwijl iets anders doet en daarna er koffie in zetten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Pagina: 1 ... 165 ... 240 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1