Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 164 ... 242 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:53

Gotez

42

Dank allemaal. Ik heb een barista pro. Zodra ik een grovere maling doe wordt ie alleen maar zuurder. En langer doorlopen is ook zuurder. Meer of minder gram koffie maakt ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 15:32
Gotez schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:46:
Dank allemaal. Ik heb een barista pro. Zodra ik een grovere maling doe wordt ie alleen maar zuurder. En langer doorlopen is ook zuurder. Meer of minder gram koffie maakt ook niet uit.
Ik vraag het toch nog maar een keer, want je geeft geen antwoord: weeg je je input en je output? Zo ja, wat zijn de cijfers?

Grover maler wordt zuurder, dat snap ik als de doorlooptijd daarmee korter wordt. Maar dat langer doorlopen zuurder wordt, kan ik niet goed plaatsen. Dan zou het namelijk bitter moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:53

Gotez

42

cryptapix schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:15:
[...]

Ik vraag het toch nog maar een keer, want je geeft geen antwoord: weeg je je input en je output? Zo ja, wat zijn de cijfers?

Grover maler wordt zuurder, dat snap ik als de doorlooptijd daarmee korter wordt. Maar dat langer doorlopen zuurder wordt, kan ik niet goed plaatsen. Dan zou het namelijk bitter moeten worden.
Sorry. Ik gebruik elke keer 18 gram koffie voor een dubbele espresso met de standaard hoeveelheid water. Ik maal nu op stand 12 en heb een doorlooptijd van 30-32 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Gotez schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:37:
[...]

Sorry. Ik gebruik elke keer 18 gram koffie voor een dubbele espresso met de standaard hoeveelheid water. Ik maal nu op stand 12 en heb een doorlooptijd van 30-32 seconden.
Kan zijn dat 18 gram wat veel is voor de Barista pro. Als je een afdruk van je scherm in de puck ziet na het zetten, heb je teveel koffie gebruikt.

Hoeveel weegt je output? 36-40 gram? Dat zou bij een doorlooptijd van 30-32 seconden namelijk echt niet zuur moeten smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-06 14:14
tomdfireman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:24:

Inmiddels zien we door de bomen het bos niet meer qua opties. Hebben jullie aanraders??

- Single dosing workflow werkt goed voor ons. Voorkeur gaat hier ook naar uit.
- Gemakkelijk maalgraad wijzigen (Niche Zero heeft een brede verstelling)
- Geschikt voor espresso + french press (grovere maling)
- Prijs is van ondergeschikt belang
In dat geval lekker voor een Monolith gaan :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-06 14:02

Hoholi

The only one

Bulder schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:50:
[...]

In dat geval lekker voor een Monolith gaan :7
En dan gelijk een max en een conical bestellen en diegene die je niet bevalt gelijk doorverkopen 8)

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:12
Heb al veel tips via dit topic bekomen. :)

Ben via Marktplaats met een verkoper in gesprek voor de Iberital Challenge (MC2) grinder.
Heb gevraagd hoe de Burrs er aan toe zijn.

"Staat is goed, hij is wel al een aantal jaar goed gebruikt. Ik stap over naar een vol automaat, maar zet nog altijd met veel plezier koffie met dit apparaat."
en
"Krijg er zeker nog lekkere koffie uit maar kan me voorstellen dat ze op termijn een keer geslepen/vervangen moeten worden."
Wat denken jullie, is dit voldoende om te kunnen zien of ze nog goed zijn, of ga ik op locatie de machine moeten open schroeven voor ik overga op aankoop?
https://www.bluestarcoffe...r-conic-blades-7142-p.asp

Afbeeldingslocatie: https://yams.corechat-prod.classifiedscloud.io/api/v1/mp-images-prod/images/mp-yams-bb9898b0c6814ea186b899cb460cd174-image.jpg?rule=default-image
Afbeeldingslocatie: https://yams.corechat-prod.classifiedscloud.io/api/v1/mp-images-prod/images/mp-yams-e483f3b43f1a4a4bb1f6397388a61eca-image.jpg?rule=default-image

[ Voor 3% gewijzigd door walterworld op 07-01-2023 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:52
walterworld schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:33:
Heb al veel tips via dit topic bekomen. :)

Ben via Marktplaats met een verkoper in gesprek voor de Iberital Challenge (MC2) grinder.
Heb gevraagd hoe de Burrs er aan toe zijn.

"Staat is goed, hij is wel al een aantal jaar goed gebruikt. Ik stap over naar een vol automaat, maar zet nog altijd met veel plezier koffie met dit apparaat."
en
"Krijg er zeker nog lekkere koffie uit maar kan me voorstellen dat ze op termijn een keer geslepen/vervangen moeten worden."
Wat denken jullie, is dit voldoende om te kunnen zien of ze nog goed zijn, of ga ik op locatie de machine moeten open schroeven voor ik overga op aankoop?
https://www.bluestarcoffe...r-conic-blades-7142-p.asp

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jezus wat een goor ding. Zou hem wel kopen, maar ik zou zeker de maalstenen vervangen. Daar is jaren dark roast mee gemalen zonder een keer schoongemaakt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
bermuda1980 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:07:
[...]

Jezus wat een goor ding. Zou hem wel kopen, maar ik zou zeker de maalstenen vervangen. Daar is jaren dark roast mee gemalen zonder een keer schoongemaakt te zijn.
Dank voor je antwoord,
Ziet er goor uit ja.

Zou dit met een goede schoonmaakbeurt niet voldoende zijn?
Zie enkel maalschijven op bovenstaande Ierse website, welke NL website verkoopt maalstenen voor de Iberital Challenge? Onlne kom ik wel Deze website tegen maar kan niet zien hoe scherp ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07
tomdfireman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:24:
Wij zijn op zoek naar een andere maler vanwege de beperkte verstelmogelijkheden van de Eureka Specialita. De knop is dusdanig klein dat een minieme verstelling direct vertaald in wijziging. Daarnaast vanwege verschillende zetmethodes (fijner en grovere maling) lastig afstellen.

Inmiddels zien we door de bomen het bos niet meer qua opties. Hebben jullie aanraders??

- Single dosing workflow werkt goed voor ons. Voorkeur gaat hier ook naar uit.
- Gemakkelijk maalgraad wijzigen (Niche Zero heeft een brede verstelling)
- Geschikt voor espresso + french press (grovere maling)
- Prijs is van ondergeschikt belang

De opties die wij hebben is de Niche Zero, DF64 en Eureka Oro.

De Niche Zero voelt enigszins als opgelicht worden vanwege de dubbele VAT heffing (in de UK + in NL). Totaal komt op ruimt 700 euro. De DF64 heeft modding nodig en ziet er qua design niet geweldig uit met o.a. de plastic opvangbeker. Daarnaast gebrek aan anti-popcorn en snel statisch. De Eureka Oro heeft weer een kleine verstelknop en valt dus eigenlijk af.

Zijn er andere kanshebbers die wij over het hoofd hebben gezien?
Ik heb precies hetzelfde gehad, dat knopje van de specialita is meteen de grootste vijand van de maler.

Ben zelf overgestapt naar een df83, grotere en iets nieuwere broer van de de df64 en die bevalt echt top.
Nu kan je tenminste van filter naar espresso en terug met exact dezelfde instellingen.
Df83 heeft ook een paar kleine updates ten opzichte van de df64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

walterworld schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:25:
[...]

Dank voor je antwoord,
Ziet er goor uit ja.

Zou dit met een goede schoonmaakbeurt niet voldoende zijn?
Zie enkel maalschijven op bovenstaande Ierse website, welke NL website verkoopt maalstenen voor de Iberital Challenge? Onlne kom ik wel Deze website tegen maar kan niet zien hoe scherp ze zijn.
Beginnen met schoonmaken, maar zou ook wel gewoon naar een nieuwe maalset kijken. Als die maler een aantal jaren commercieel gebruikt is dan worden die schijven op een gegeven moment wel bot, met een setje nieuwe is dat ding weer zgan. Zal vast ook geen honderden euro’s zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:21
Ben overgestapt van een Siemens EQ9 naar een Jura E8. Werd gek van de zetgroep die vaker dan normaal gereinigd moest worden en kon er nog een redelijke prijs voor krijgen. Over de grens de Jura opgehaald en ondanks dat de EQ9 een high-end model is vind ik de Jura nog meer premium uitzien en aanvoelen. En nog belangrijker, de koffie is voller van smaak en body. Had niet zo’n groot verschil verwacht dus blij met de switch!

Alleen jammer van de herrie die de maler maakt. Als ik in de ochtend een kopje zet dan liggen ze boven rechtop in bed :+

[ Voor 12% gewijzigd door D. Ninjai op 07-01-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 14:49
Denniz0229 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:35:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gehad, dat knopje van de specialita is meteen de grootste vijand van de maler.

Ben zelf overgestapt naar een df83, grotere en iets nieuwere broer van de de df64 en die bevalt echt top.
Nu kan je tenminste van filter naar espresso en terug met exact dezelfde instellingen.
Hoe bevalt de DF83? Heb een niche maar wel benieuwd naar het flat burr profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-06 14:08

MicroWhale

The problem is choice

Voor de eigenaren van een Turin grinder: Hoe hebben jullie deze besteld? Er zijn naar mijn weten twee websites om ze te kopen (turingrinders en espressooutlet). Die eerste zegt in de tekst 'contact your local distributor'... en die zijn niet te vinden. Bij die andere kun je wel bestellen, maar zijn ze tweedehands of 'open box'?

Ik hoor graag hoe jullie er aan gekomen zijn en wat er nog bovenop de prijs komt ivm btw en shipping.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:04
MicroWhale schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:42:
Voor de eigenaren van een Turin grinder: Hoe hebben jullie deze besteld? Er zijn naar mijn weten twee websites om ze te kopen (turingrinders en espressooutlet). Die eerste zegt in de tekst 'contact your local distributor'... en die zijn niet te vinden. Bij die andere kun je wel bestellen, maar zijn ze tweedehands of 'open box'?

Ik hoor graag hoe jullie er aan gekomen zijn en wat er nog bovenop de prijs komt ivm btw en shipping.
Bij frekko.nl heb ik mijn df64 besteld en opgehaald. Hij heeft nu ook wat andere versies volgens mij. Denk dat je probleem zit in de naam waarop je zoekt. Turin/g-iota/df zijn allemaal het zelfde merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-06 14:02

Hoholi

The only one

Hier kan je hem ook vinden :

https://www.homebarista.b...koffiemachine/koffiemolen

[ Voor 6% gewijzigd door Hoholi op 08-01-2023 19:16 ]

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyknockerNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 10:13
MicroWhale schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:42:

Bij Frekko bestellen, krijg je de nieuwste v4 versie met indicator ring en metalen dosing collar voor op het plastic bekertje. Deze past ook op een 58mm portafilter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denniz0229
Hercul3s schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:56:
[...]

Hoe bevalt de DF83? Heb een niche maar wel benieuwd naar het flat burr profiel.
bevalt erg goed, vooral het makkelijk kunnen wisselen tussen maalstanden is een groot voordeel voor mij.
ook schoonmaken is erg makkelijk en zonder gereedschap mogelijk. het maalsel is wel vrij statisch, gelukkig is dat het enige minpunt wat mij betreft.
betreft het profiel ten opzichte van conicals, daar kan ik weinig zinnigs over zeggen. ik heb wel een vriend die een conical maler heeft, maar die heeft ook een compleet andere machine en koffie. sowieso ben ik denk ik nog niet zo goed in proeven dat als je het me blind vraagt dat ik de juiste zou kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:54
Wij zijn liefhebbers van melk varianten en gebruiken hier voor een aparte opschuimer (waar we tevreden over zijn).

Maar nu we een aanschaf van een nieuwe espresso machine overwegen, vraag ik me af of ik hier rekening mee moet houden?

Vraag is wat jullie voor keur is, aparte opschuimer of via espresso machine bv stoom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

newtastyland schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:00:
Wij zijn liefhebbers van melk varianten en gebruiken hier voor een aparte opschuimer (waar we tevreden over zijn).

Maar nu we een aanschaf van een nieuwe espresso machine overwegen, vraag ik me af of ik hier rekening mee moet houden?

Vraag is wat jullie voor keur is, aparte opschuimer of via espresso machine bv stoom?
Zo'n opschuimer met zo'n draaidingetje is amper te vergelijken met een opschuimer met stoom. Dan heb je nog een volautomaat welke dat helemaal voor je uit handen neemt of een stoompijpje waar je nog je eigen melk moet opschuimen.
Zoveel verschillen maakt het voor mij amper te vergelijken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@newtastyland
Zeker weten stoompijpje als je die mogelijkheid hebt, en er mee leren werken dus.

Heb ook een nespresso aeroccino (3 denk ik) gehad, die over het algemeen goed wordt beoordeeld, maar dat is echt prut in vergelijking. Microfoam maken eigenlijk niet te doen, is altijd te dik of te dun afhankelijk van welk opzetstuk/draaiding je gebruikte voor de schuim, en dan ook nog erg afhankelijk van welke melk je erin stopt.

Weet even niet hoe een volautomaat zich verhoudt, verwacht ertussenin ergens. Onvoldoende ervaring mee. Verwacht wel vooruitgang ten opzichte van een losse melkopschuimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-06 10:51
Denniz0229 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:35:
[...]

@tomdfireman
Ik heb simpelweg een grotere knop 3D geprint voor de specialta, dat kleine knopje is inderdaad waardeloos. Werkt perfect en kost geen drol.

Ze zijn ook kant en klaar te koop geloof ik.

https://www.etsy.com/nl/l...-xB1gwtdJfrBoCJugQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-06 16:50

Ravhin

no <root>...

newtastyland schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:00:

Ik durf wel te beweren dat echt goed microfoam alleen gemaakt kan worden met stoom. Ik heb diverse cappucinotorens gebruikt (horeca, thuis) en hoewel het schuim OK was, zou ik in een koffiewinkel weggehoond worden.

Dus ook hier: wat wil je? Wil je opgeklopte melk zodat je een soort mondgevoel krijgt van een cappucino en wil je niet leren, dan is een opklopdingetje/cappucinotoren prima voor jou. Wil je microfoam, leren, latte art en een zalige textuur bij drinken - kannetje, melk en la mano 8)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-06 15:07
Grappig hoe iedereen dat steeds cappuccinotoren noemt. Het heeft niks met torens te maken, het is namelijk "cappuccinatore". Bij een toren denk ik aan een soort enorme chocoladefontein met cappuccino... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

dreamscape schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:24:
Grappig hoe iedereend dat steeds cappuccinotoren noemt. Het heeft niks met torens te maken, het is namelijk "cappuccinatore". Bij een toren denk ik aan een soort enorme chocoladefontein met cappuccino... ;)
:9~

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 16:12
dreamscape schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:24:
Grappig hoe iedereend dat steeds cappuccinotoren noemt. Het heeft niks met torens te maken, het is namelijk "cappuccinatore". Bij een toren denk ik aan een soort enorme chocoladefontein met cappuccino... ;)
Klinkt wel lekker trouwens, een chocoladefontein met cappuccino :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 16-06 15:07
Ozzie schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:37:
[...]

Klinkt wel lekker trouwens, een chocoladefontein met cappuccino :)
Toen ik het opschreef dacht ik ook 'goh, da's best een goed idee'... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 16:12
Weer even ontopic, mijn broertje wil ook een espressomachine kopen en hij houd nogal van design spullen. En alhoewel hij mijn Lelit MaraX wel mooi vind, begon die pas echt te kwijlen toen ik hem een plaatje van een La Marzocco Linea Micra liet zien. Weet iemand misschien welke grinder daar goed bij past?

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:02
Ozzie schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:52:
Weer even ontopic, mijn broertje wil ook een espressomachine kopen en hij houd nogal van design spullen. En alhoewel hij mijn Lelit MaraX wel mooi vind, begon die pas echt te kwijlen toen ik hem een plaatje van een La Marzocco Linea Micra liet zien. Weet iemand misschien welke grinder daar goed bij past?
Design? Eh, een Niche Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
wat is precies design?

het is natuurlijk net wat je mooi vind, een chroomkanon vind ik persoonlijk echt afgrijselijk. leuk voor je klassieke auto, maar niet voor het aanrecht.
bij een la marzocco zou ik juist een specialita o.i.d. kiezen omdat deze ook vierkant is. maar misschien kan je broer beter zelf even online kijken wat hij mooi vind.
Lollercopter schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:36:
[...]

@tomdfireman
Ik heb simpelweg een grotere knop 3D geprint voor de specialta, dat kleine knopje is inderdaad waardeloos. Werkt perfect en kost geen drol.

Ze zijn ook kant en klaar te koop geloof ik.

https://www.etsy.com/nl/l...-xB1gwtdJfrBoCJugQAvD_BwE
heb ik geprobeerd, maar was het ook niet voor mij.
je kan inderdaad iets preciezer draaien, maar ik kreeg nog steeds verschil als ik bijvoorbeeld van 0.5 naar 2 ging en dan terug naar 0.5 dan was dat toch anders als de 0.5 daarvoor.
(zoals ik al zei ligt dit waarschijnlijk aan mijn worstenvingers en niet aan de eureka)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Denniz0229 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:56:

[...]
heb ik geprobeerd, maar was het ook niet voor mij.
je kan inderdaad iets preciezer draaien, maar ik kreeg nog steeds verschil als ik bijvoorbeeld van 0.5 naar 2 ging en dan terug naar 0.5 dan was dat toch anders als de 0.5 daarvoor.
(zoals ik al zei ligt dit waarschijnlijk aan mijn worstenvingers en niet aan de eureka)
Is dat niet een beetje inherent aan het stel systeem dat Eureka gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwabber
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-03 07:47
Option-O Lagom P64? Of anders een Weber the Key?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Zou een witte Weber Key (wit met eiken accenten) zeggen met een witte Micra met houten accenten van eikenhout. Dan sluiten de maler en machine goed bij elkaar aan. Daar zit echter wel een prijskaartje aan... De Micra is 3600, houten accenten zo'n 700 euro weet ik toevallig. De Key is 2 mille ofzo?

De witte Eureka Atom zou ook kunnen. Is iets minder bijzonder alleen.

[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 12-01-2023 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Anoniem: 289532 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:10:
Zou een witte Weber Key (wit met eiken accenten) zeggen met een witte Micra met houten accenten van eikenhout. Dan sluiten de maler en machine goed bij elkaar aan. Daar zit echter wel een prijskaartje aan... De Micra is 3600, houten accenten zo'n 700 euro weet ik toevallig. De Key is 2 mille ofzo?
Wie van design houdt moet een goede portemonnee hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17
700 euro voor de houten accenten op de Micra?! Damn... Was erg benieuwd naar je foto's als je het binnen had maar nu ineens een stuk minder.. ;)

@Ypuh dank voor de 18g basket! De koffie past er een stuk beter in, en smaakt ook meteen beter ;)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RoelsRules schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:26:
700 euro voor de houten accenten op de Micra?! Damn... Was erg benieuwd naar je foto's als je het binnen had maar nu ineens een stuk minder.. ;)

@Ypuh dank voor de 18g basket! De koffie past er een stuk beter in, en smaakt ook meteen beter ;)
Laten we hopen dat de kwaliteit er ook naar is :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17
Anoniem: 289532 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:36:
[...]

Laten we hopen dat de kwaliteit er ook naar is :')
Hahah dat hoop ik ook. Ben (toch wel) benieuwd naar het eindresultaat.

Hopelijk komt de water aansluiting/afvoer snel... Daar ben ik echt klaar mee, jij toevallig iets over gehoord?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-06 10:34
Al jaren bestel ik, volledig naar tevredenheid overigens, mijn koffie via Brandzaak.
Nu was ik me een beetje aan het orrienteren op alternatieven. Vooral om eens te proberen/proeven.
Waar bestellen jullie je bonen? Qua prijs/levering zoek ik iets wat een beetje vergelijkbaar is met Brandzaak. Goedkoper mag natuurlijk ook :).

Ik gebruik de bonen overigens in een volautomaat en ben dus een redelijk luie koffiedrinker die kiest voor het gemak van een snelle bak (redelijk) goede koffie.

[ Voor 20% gewijzigd door Mich007 op 12-01-2023 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mich007 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:16:
Al jaren bestel ik, volledig naar tevredenheid overigens, mijn koffie via Brandzaak.
Nu was ik me een beetje aan het orrienteren op alternatieven. Vooral om eens te proberen/proeven.
Waar bestellen jullie je bonen? Qua prijs/levering zoek ik iets wat een beetje vergelijkbaar is met Brandzaak. Goedkoper mag natuurlijk ook :).

Ik gebruik de bonen overigens in een volautomaat en ben dus een redelijk luie koffiedrinker die kiest voor het gemak van een snelle bak (redelijk) goede koffie.
Fascino
Hoofdkwartier Koffiebranderij

Maar dat kon je zelf ook wel vinden in dit topic :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
True schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:33:
[...]

Fascino
Hoofdkwartier Koffiebranderij

Maar dat kon je zelf ook wel vinden in dit topic :>
Hoofdkwartier is wel iets duurder, maar m.i. ook wel iets beter. In ieder geval de moeite waard! Ik bestel de laatste tijd ook bij Little Roastery in Amersfoort; ben ik ook heel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNiker2
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 12:15
Mich007 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:16:

Mijn lokale koffie leverancier: de-pelikaan.nl, relatief klein assortiment maar naar mijn smaak lekkere koffie voor een OK prijs en ze versturen ook 250 gram verpakkingen.
Voor meer keuze kan je ook terecht bij gebrand.nl maar die zijn meer voor de grotere volumes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TheNiker2 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:54:
[...]

Mijn lokale koffie leverancier: de-pelikaan.nl, relatief klein assortiment maar naar mijn smaak lekkere koffie voor een OK prijs en ze versturen ook 250 gram verpakkingen.
Voor meer keuze kan je ook terecht bij gebrand.nl maar die zijn meer voor de grotere volumes :)
Van de site:
De Pelikaan verkoopt koffie uit onder andere Costa Rica, Ethiopië, Brazilië, Colombia, Nicaragua, Guatemala, Papua New Guinea, Java en Kenya via een Belgische importeur. De koffie komt ruw aan in balen van 60 à 70 kilogram en wordt daarna in de eigen winkel gebrand.
Hoe vers zijn die bonen normaliter of staat dat niet op de zak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolulla
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-02-2023
*knip*
Welkom op Tweakers. Dit is uiteindelijk iets voor Vraag & Aanbod.

[ Voor 86% gewijzigd door tweakduke op 13-01-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:00
True schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:58:
[...]

Van de site:

[...]

Ik heb er op mijn werk wat van liggen en als ik me niet vergis staat de branddatum gewoon op de zak.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
Afgelopen dagen de Luz Helena uit het proefpakket van Keen gedronken. Infused met passievrucht en dat merk je wel. Bij het ruiken van de bonen is het al niet te missen. Lekkere koffie voor zo af en toe, maar of ik het die prijs waard vind is een ander verhaal. Ik houd wel van fruitige koffies voor mijn bakkie filterpleur, maar dit is echt next level.

Sowieso wel erg te spreken over de koffie uit het pakket. Heerlijke koffies die het erg goed doen in mijn Aeropress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Heb via Marktplaats Gaggia classic en Iberital Challenge (MC2) gekocht, hierdoor werd ik geïnspireerd doordat ik nog eens naar Hoffman keek en het besluit genomen om op een laagdrempelige manier in de wereld van espresso te stappen.
De verkoper woonde in de buurt van mijn broer, heb hem met instructies op pad gestuurd. Komt begin volgende maand deze kant op.

een tweetal vragen.
- Wil gaan experimenteren met latte art. Kan hiervoor elke kop gebruikt worden? Dit topic heet tenslotte "van hele boon tot KOP"
-"gewoon" en decaf, 2 malers nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

walterworld schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:25:
[..]
een tweetal vragen.
1- Wil gaan experimenteren met latte art. Kan hiervoor elke kop gebruikt worden? Dit topic heet tenslotte "van hele boon tot KOP"
2-"gewoon" en decaf, 2 malers nodig?
  • 1 - ik zou kiezen voor koppen als die van Acme of Loveramics. Die hebben de juiste vorm om goed latte art te kunnen doen. O.a. van Pommeren verkoopt Loveramics.
  • 2 - In principe niet. Als je aan single dosing doet blijft er zo weinig achter dat je er geen last van zou moeten hebben. Espresso heeft ook minder caffeine per kopje dan bijvoorbeeld filterkoffie. Als je je bonen op de molen bewaart is het wel aan te raden twee molens te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Heb via Marktplaats Gaggia classic en Iberital Challenge (MC2) gekocht, hierdoor werd ik geïnspireerd doordat ik nog eens naar Hoffman keek en het besluit genomen om op een laagdrempelige manier in de wereld van espresso te stappen.
De verkoper woonde in de buurt van mijn broer, heb hem met instructies op pad gestuurd. Komt begin volgende maand deze kant op.

een tweetal vragen.
- Wil gaan experimenteren met latte art. Kan hiervoor elke kop gebruikt worden? Dit topic heet tenslotte "van hele boon tot KOP"
Leuk en welkom! :)

Tot kop” houdt wel een beetje op bij het moment dat de eerste druppels espresso de kop raken natuurlijk }) Maar vooruit: latte art gaat gemakkelijker als het kopje een fijne ronding onderin heeft. Maar ik zou me daar nog niet al teveel zorgen om maken, zolang je maar geen mok neemt. Melk goed opschuimen is al moeilijk genoeg in het begin :+

Wat betreft twee malers: ik sluit me aan bij @Ravhin. Let wel op dat niet iedere maler even gebruiksvriendelijk is als je door de andere bonen ook de maalgraad moet aanpassen (die kans is vrij groot).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:01

een tweetal vragen.
Leuk!
Toch mooi om te lezen dat mensen nog steeds instappen met een Gaggia Classic. Net als ik 15 jaar gelden :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:32
Plint schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Leuk!
Toch mooi om te lezen dat mensen nog steeds instappen met een Gaggia Classic. Net als ik 15 jaar gelden :>
Hier nog één!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Laatst online: 18:06

headout

Oi oi!

een tweetal vragen.
Denk ook even aan type kannetje, waarin de melk wordt opgeschuimd. Ik heb zelf 1 met een kannetje met een tuitje die ietwat rond van vorm is. Hierdoor is het wat lastiger om leuke vormpjes te maken, maar het kan nog steeds. Een wat spitsige tuit is denk ik wat beter.

Maar leuk dat je hiermee van start gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwabber
Ravhin schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:31:
[...]
  • 1 - ik zou kiezen voor koppen als die van Acme of Loveramics. Die hebben de juiste vorm om goed latte art te kunnen doen. O.a. van Pommeren verkoopt Loveramics.
  • 2 - In principe niet. Als je aan single dosing doet blijft er zo weinig achter dat je er geen last van zou moeten hebben. Espresso heeft ook minder caffeine per kopje dan bijvoorbeeld filterkoffie. Als je je bonen op de molen bewaart is het wel aan te raden twee molens te hebben.
Ik zou de video terug moeten kijken voor de zekerheid maar volgens mij was dit niet de uitkomst bij Hoffmann. Volgens mij wordt er bij filterkoffie meer cafeïne geëxtraheerd uit dezelfde hoeveelheid koffie dan bij espresso. Maar bij espresso komt het allemaal in één kopje van 36 ml, waar het bij filterkoffie terecht komt in 300 ml (bv.). Per kopje wint espresso het dus nog steeds.

Maar zoals gezegd, ik zou het terug moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-06 13:52

lasharor

7 december 2004

Koets89 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:11:
Afgelopen dagen de Luz Helena uit het proefpakket van Keen gedronken. Infused met passievrucht en dat merk je wel. Bij het ruiken van de bonen is het al niet te missen. Lekkere koffie voor zo af en toe, maar of ik het die prijs waard vind is een ander verhaal. Ik houd wel van fruitige koffies voor mijn bakkie filterpleur, maar dit is echt next level.

Sowieso wel erg te spreken over de koffie uit het pakket. Heerlijke koffies die het erg goed doen in mijn Aeropress.
Wat betekend "infused" in de context van koffie? Hebben ze er via een of andere methode passievrucht aan toegevoegd?

Ik ben eens een keer gaan kijken bij Cantanta in belgië. Waar ze extra smaakstoffen toevoeggen. Blijkbaar heel populair in oost Europa maar ik was er niet super enthousiast over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
lasharor schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Wat betekend "infused" in de context van koffie? Hebben ze er via een of andere methode passievrucht aan toegevoegd?

Ik ben eens een keer gaan kijken bij Cantanta in belgië. Waar ze extra smaakstoffen toevoeggen. Blijkbaar heel populair in oost Europa maar ik was er niet super enthousiast over.
Van de link:

Luz doesn’t only subject her beans to anaerobic fermentation, she also adds dehydrated passion fruit pulp into the mix

Tijdens de fermentatie wordt het dus erbij gegooid.

De whiskey infused koffie die hier wel eens besproken is, houdt volgens mij in dat ze de bonen opslaan in oude whiskeyvaten. Maar je kan dus smaakstoffen aan de bonen toevoegen en die nemen het dan op, is mijn gedachte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
kwabber schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:31:
[...]

Ik zou de video terug moeten kijken voor de zekerheid maar volgens mij was dit niet de uitkomst bij Hoffmann. Volgens mij wordt er bij filterkoffie meer cafeïne geëxtraheerd uit dezelfde hoeveelheid koffie dan bij espresso. Maar bij espresso komt het allemaal in één kopje van 36 ml, waar het bij filterkoffie terecht komt in 300 ml (bv.). Per kopje wint espresso het dus nog steeds.

Hoffmann zegt dat je uit dezelfde hoeveelheid koffie (18gram), meer caffeine haalt bij filterkoffie (170mg) dan bij espresso (110mg). Dan is het natuurlijk afhankelijk van hoeveel je opdrinkt van de filterkoffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
Koets89 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:11:

Giraffe heeft ook heerlijke fruitige koffie voor de liefhebber.
Guava banana in de v60 vind ik altijd top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Ravhin schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:31:
[...]
Heb nu kopjes die nog van oma zijn geweest, mogen wel vervangen worden. Loveramics zie er wel oké
uit. Dank voor je antwoord. :)
Wat betreft vraag 2, wellicht dat een Barista Cleaning Blower?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
headout schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:30:
[...]

Denk ook even aan type kannetje, waarin de melk wordt opgeschuimd. Ik heb zelf 1 met een kannetje met een tuitje die ietwat rond van vorm is. Hierdoor is het wat lastiger om leuke vormpjes te maken, maar het kan nog steeds. Een wat spitsige tuit is denk ik wat beter.

Maar leuk dat je hiermee van start gaat!
Zelf niet aan gedacht, goed punt. :) Heb lopen zoeken op het www, kom alleen maar tuitjes met een ronde vorm tegen. Welke merk heb je?

Gezien ik nog een beginneling ben in de espresso wereld ga ik zelf weinig kunnen toevoegen aan dit topic, hopelijk veranderd dit in de toekomst. :)

[ Voor 11% gewijzigd door walterworld op 13-01-2023 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-02 19:37
Volgens mij, zijn de meeste kannetjes met een wat rondere tuit (voorbeeld Mokka) prima geschikt voor het schenken van een hartje, tulp, Rosetta.
Wil je scherper en fijnere lijnen, heb je voordeel van een spitsere tuit (barista hustle als voorbeeld)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:07
kwabber schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:31:
[...]

Filter koffie bevat meer cafeïne.
HoppyF in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwabber
Nee, dat klopt niet. Tenminste niet per ml. Het is zoals Cryptapix hierboven zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:24
Vraagje, geeft de Jura E8 door wanneer de koffiebonen (bijna) op zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheNiker2
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 12:15
True schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:58:
[...]

Van de site:

[...]

Zelf haal ik het niet in Zutphen maar in de tweede vestiging. Daar vullen ze de zakken on demand en er geen datum vermeld wordt van de branding. Hoe het in Zutphen zelf is zou ik niet kunnen zeggen.
Plint schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Leuk!
Hier ook nog een slachtoffer van de Gaggia Classic, voor weinig van marktplaats en een veel te grootte Compak K6 maler ook voor weinig van marktplaats. Als beginners setje is zoiets meer dan genoeg in mijn thuis kantoortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
poestoe schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:59:
Op p29 van de handleiding zie je welke meldingen het scherm kan geven. Misschien staat het er wel tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:10
Ik heb 1 keer zo’n melding gehad in 1,5 jaar, terwijl er vaker te weinig bonen in zaten om nog een koffie te maken. Je hoort dan aan de molen met malen dat er niet genoeg bonen meer waren. Maar zelfs daarna kreeg ik de melding, op één keer na, dus nooit. Dus die sensor werkt niet al te best.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-06 20:14
De Jura E serie heeft geen actieve bonen bewaking. Pas als de zetgroep te gemakkelijk dicht gaat omdat er bijna geen gemalen koffie inzit, geeft hij de melding "bonen vullen".
De J, S en Z hebben wel actieve bonen bewaking met een IR sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hier ook die melding nog nooit gezien, je hoort de maler inderdaad als die maalt zonder bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Teus.espresso schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:23:
De Jura E serie heeft geen actieve bonen bewaking. Pas als de zetgroep te gemakkelijk dicht gaat omdat er bijna geen gemalen koffie inzit, geeft hij de melding "bonen vullen".
De J, S en Z hebben wel actieve bonen bewaking met een IR sensor.
Dat mag je rustig een gebrek noemen van Jura.
Ze profileren zich als A merk en daar hoort een simpele “koffiebonen vullen” melding ook bij.
Ik heb een E8 en ben er erg tevreden over maar dit is wel iets wat niet nodig zou hoeven te zijn.
Natuurlijk kun je zelf regelmatig de bonen bijvullen en dat doe ik ook wel maar het kan dus beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
True schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:28:
[...]

Hier ook die melding nog nooit gezien, je hoort de maler inderdaad als die maalt zonder bonen.
Precies, en dat is dus echt te laat dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:24
Tijd geleden 2 nieuwe zakken koffiebonen bij een branderij hier om de hoek gehaald om te proeven. Dan is het handig als ik een melding krijg wanneer de bonen op zijn, zodat ik de nieuwe bonen kan proberen. Een vriend van mij, die al een tijdje een E8 heeft, heeft alleen deze melding nooit gehad en moet dus ook aan de hand van de maler controleren of de bonen bijgevuld moeten worden. Gisteren dacht ik dat de eerste zak bonen op was, maar ik probeerde toch nog even koffie te maken zonder bij te vullen. En ik kreeg ‘gewoon’ de melding "bonenreservoir vullen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
poestoe schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:34:
Tijd geleden 2 nieuwe zakken koffiebonen bij een branderij hier om de hoek gehaald om te proeven. Dan is het handig als ik een melding krijg wanneer de bonen op zijn, zodat ik de nieuwe bonen kan proberen. Een vriend van mij, die al een tijdje een E8 heeft, heeft alleen deze melding nooit gehad en moet dus ook aan de hand van de maler controleren of de bonen bijgevuld moeten worden. Gisteren dacht ik dat de eerste zak bonen op was, maar ik probeerde toch nog even koffie te maken zonder bij te vullen. En ik kreeg ‘gewoon’ de melding "bonenreservoir vullen".
De melding komt wel maar dan zijn de bonen al op.
Je kunt dan niet meer tijdig bijvullen en je laatste bakje wordt ook niks meer.
Zou dus mooier zijn dat je voordat het laatste bakje gezet kan gaan worden er een melding volgt.
Je went er weliswaar wel aan want ik kijk nu zelf maar of de bonen bijna op zijn en vul het dan bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HoppyF schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:01:
[...]

De melding komt wel maar dan zijn de bonen al op.
Je kunt dan niet meer tijdig bijvullen en je laatste bakje wordt ook niks meer.
Zou dus mooier zijn dat je voordat het laatste bakje gezet kan gaan worden er een melding volgt.
Je went er weliswaar wel aan want ik kijk nu zelf maar of de bonen bijna op zijn en vul het dan bij.
Ik vind het eigenlijk ook een non issue. Heel af en toe komt het voor dat ik een hierdoor een halfbakje zet, maar dan pak ik in de tussentijd nieuwe bonen, gooi er wat bij en zet een nieuwe bak koffie. Door het opvallende lege-maler-geluid weet je precies wanneer je een halfbakken-bak zet. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)
Gotez schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:46:
En ben je er inmiddels al uit?
Ik heb dezelfde machine en kreeg ook alleen zure koffie. Ik heb uiteindelijk een workshop bij giraffe gedaan (die hebben alle sage’s staan)
En heb daar het volgende geleerd over de machine:
- de maler heeft druk nodig van de bonen om goed te maken. Dus geen single dose doen, maar goed de tijd afstellen op de maalgraad
- 16gr gemalen bonen geeft het beste resultaat
- de maler staat binnen/onder de hopper op stand 4 (af fabriek is 6)
- zuid amerikaanse koffie vind ik lekkerder dan Aziatische/afrikaanse koffie (minder fruit, meer bitter)

Nu met zuid Amerikaanse bonen van giraffe haal ik er prima koffie uit.
Maar ik prefereer nog steeds v60 filter koffie 🫢

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:30

RoyK

Hobby tekenaar

Misschien vloek ik in de kerk met wat ik gaat zeggen.. toch ben ik wel benieuwd hoe anderen erin staan. Ik heb maar een klein keukentje. In mijn keuken staat een Pica Baristo. Leuke machine die met een druk op de knop koffie maakt. Nadeel is dat hij half automatisch is wat de mogelijkheden om je koffie te beinvloeden beperkt. En het is best groot. Ook heeft hij om de paar dagen wel even een schoonmaakbeurtje nodig, waar ik niet altijd zin in heb haha.

Soms, verlang ik wel weer terug naar de eenvoud van vroeger. Gewoon een simpele filter koffiezetter. Lekker pruttelen.

Een poosje terug was ik bij een vriend die dit in de keuken heeft staan. Zette in één keer met vers gemalen bonen een hele pot koffie die prima smaakte. De koffie aroma die de keuken vulde was overigens ook old skool en was ik ineens weer even in mijn moeders keuken.

Stiekem zit ik dus wat rond te snuffelen naar dit soort apparaten en is het me opgevallen dat ook deze machines niet konden ontsnappen aan modernisering wat wel jammer is. Gewoon keep it simpel hehe. Nouja.. ik ben stiekem wel nieuwsgierig hoe andere koffieliefhebbers erin staan

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hercul3s
RoyK schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:04:
Misschien vloek ik in de kerk met wat ik gaat zeggen.. toch ben ik wel benieuwd hoe anderen erin staan. Ik heb maar een klein keukentje. In mijn keuken staat een Pica Baristo. Leuke machine die met een druk op de knop koffie maakt. Nadeel is dat hij half automatisch is wat de mogelijkheden om je koffie te beinvloeden beperkt. En het is best groot. Ook heeft hij om de paar dagen wel even een schoonmaakbeurtje nodig, waar ik niet altijd zin in heb haha.

Soms, verlang ik wel weer terug naar de eenvoud van vroeger. Gewoon een simpele filter koffiezetter. Lekker pruttelen.

Een poosje terug was ik bij een vriend die dit in de keuken heeft staan. Zette in één keer met vers gemalen bonen een hele pot koffie die prima smaakte. De koffie aroma die de keuken vulde was overigens ook old skool en was ik ineens weer even in mijn moeders keuken.

Stiekem zit ik dus wat rond te snuffelen naar dit soort apparaten en is het me opgevallen dat ook deze machines niet konden ontsnappen aan modernisering wat wel jammer is. Gewoon keep it simpel hehe. Nouja.. ik ben stiekem wel nieuwsgierig hoe andere koffieliefhebbers erin staan
Ik denk dat je zoekt naar een Mocca Master. Die is de afgelopen 30 jaar weinig veranderd :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
En waarom doe je er dan niets mee..... voor een paar tientjes koop je een V60 en zet je prima filterkoffie.
Pruttelen moet je dan wel zelf doen :-).

[ Voor 5% gewijzigd door CirclDigital op 17-01-2023 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)

of je koopt een losse maler, een weegschaal en een v60 filter houder... ben je voor 150 wel klaar en zet je ook heerlijke koffie 8)
moet je alleen zelf het water opgieten...
De koffie die je dan krijgt vind ik lekkerder dan de espresso uit de sage barista pro die ik op kantoor heb :X

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

CirclDigital schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:18:
[...]

En waarom doe je er dan niets mee..... voor een paar tientjes koop je een V60 en zet je prima filterkoffie.
Pruttelen moet je dan wel zelf doen :-).
Ik zet net mn koffie, en zit ik naar mijn Pico Baristo te turen die weer een schoonmaakbeurtje nodig heeft. Onderweg naar mijn PC dacht ik.. ik ga dit eens in dit draadje zeggen en kijk ik wat anderen er over vinden. Misschien zijn er meer die terug zijn gegaan naar simpel :P

Stiekem had ik overigens verwacht dat het papieren filtertje anno 2023 vervangen zou zijn met iets anders wat herbruikbaar is.

Ik ben overigens niet op zoek naar het zelf water toevoegen. Hoewel dit natuurlijk de meest simpele versie is. Gewoon een eenvoudige koffiezetter 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybc-fh3zC5JEVwAdEbw8KFM2bO8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HdyghkBNwifWmkeyvWvtBRUM.jpg?f=user_large

@Hercul3s die Mocca Master herken ik. Het is wel een design die je aantrekkelijk moet vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door RoyK op 17-01-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
RoyK schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:30:
[...]
Ik ben overigens niet op zoek naar het zelf water toevoegen. Hoewel dit natuurlijk de meest simpele versie is. Gewoon een eenvoudige koffiezetter 8)7
Je bent dus een luie koffiezetter... maar wat let je, op elke straathoek kan je ze kopen?
En de betere en duurdere uitvoeringen kan je ook zo vinden...

En papieren filters werken nou eenmaal goed. Anders koop je iets als een French Press. Alleen als je een hekel hebt aan schoonmaken...

[ Voor 22% gewijzigd door CirclDigital op 17-01-2023 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 16:07
Het hele voordeel aan het papieren filter is dat je verder amper wat schoon hoeft te maken, je gooit het weg en klaar. Als je werkt met de stalen varianten moet je die weer gaan schoonmaken, en die werken toch minder goed dan papier, komt altijd wel wat door aan prut.

Ik krijg overigens de gearbox gratis toegestuurd van Baratza, maar allejezus wat duurt dat lang. Nu al bijna een maand, en nog steeds geen T&T, reacties eens per week, of niet tot je navraagt. Ik ben er wel een beetje klaar mee zo, wil gewoon weer een werkende maler!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

@RoyK Er zijn diverse goede koffiezetmachines voor filterkoffie:
- Sage Precision Brewer met diverse zetmethoden (je kan hem ook zelf programmeren!)
- Mocca Master: fire and forget. Heeft wel een stijl die je moet kunnen waarderen.

Qua maler hoef je niet diep in de buidel te tasten denk ik; de Eureka Mignon Filtro Pro.
Maar deze geeft de beste bang-for-buck met platte maalschijven: de Wilfa Uniform.

Uiteraard zijn er allerlei filmpjes van The Hoff over filterkoffie, malers en zetmethoden. Als je het konijnenhol in wil klik je op dit linkje :)

[ Voor 11% gewijzigd door Ravhin op 17-01-2023 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik moet zeggen dat ik stiekum wel een beetje een fan ben van de Sage precision Brewer. Je kan bloom time instellen, flow rates, temperatuur e.d. De 'Golden Brew' is een one-size-fits-all zetmethode die beweert altijd goede koffie te geven. Ook is er nagedacht over de manier waarop het water over de koffie wordt verdeeld, en heb de keuze voor een standaard kegelvormig of een wijd (plat) filter. Het idee dat je kan "tweaken" vind ik toch wel erg leuk :) en ik heb hem dan ook aan mijn ouders aangesmeerd O-)

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 17-01-2023 13:41 . Reden: tpyo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Laatst online: 18:02
Joy! De bonen van het Hoofdkwartier zijn toch nog aangekomen, ze (PostNL) hadden ze bij buren afgegeven tussen andere pakjes (die zoonlief nonchalant in de hal achtergelaten had toen zijn pakje er niet tussen bleek te zitten, zonder zelfs maar verder naar te kijken), buren die we zelden of nooit spreken. Maar goed, toen zij ontdekten dat er een pakje van ons tussen stak kwamen ze die meteen brengen, waar ik al druk bezig was de klachten procedure voor een vermist pakje aan te zwengelen (er was niet gemeld dat het bij iemand anders afgegeven was, enkel 'afgeleverd') en de directe buren hadden wel pakjes gekregen (op de Ring kunnen zien) maar daar zat het niet tussen..
2 x 500gr dit keer, omdat ik de maand Januari koffie niet ken: Java Blawan washed
het andere 500gr zakje bevat Black Betty :D
Ik ben overigens niet de enige die dolblij was over het opduiken van het pakje met de bonen ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kjz-oQVyyS31QP0p9mMvJrg7V1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtfFcHlhd1SGcM0GPVoztw4p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Die herken ik :) "If it fitz... I sitz..." ;)
Onze twee katten zijn ook gek op kartonnen pakjes; meestal staan die een week voordat de interesse weg is en ze niet meer als alternatieve kattenmand worden gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De Wilfa Classic heeft een wat moderner design dan de Mocca Master, mooi ding IMO:

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/81VDilwLcPL._AC_SL1500_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Laatst online: 30-03 23:08
Ik heb een vraag voor de DF64 / G-iota bezitters: Hebben jullie ook een snerpend (metaal op metaal) geluid bij het malen van licht gebrande koffies voor espresso? Ik koop meestal koffie van Shokunin, wat wat lichter gebrand is, en ik moet de molen zo fijn zetten dat het bijna niet fijner kan, en dan nog moet ik 18gr gebruiken om een 1:~3-4 doorloop ratio te halen in 25s. Ook met koffie van Fascino die (voor hun) wat lichter is zit ik rond de 17-18gr. Ik zou denken dat deze molen toch ook lichter gebrande koffie met 14gr fijn genoeg zou moeten kunnen malen?

Laten we voor 't gemak aannemen dat de espresso machine en puck prep niet het probleem zijn. De winkel raad enkel aan om naar SSP te upgraden, maar dat vind ik onnodig duur. Verder heb ik met alu folie uitlijnen al een paar keer gedaan, maar merk dat na ~10 koffies de uitlijning soms weer weg is?! Tips of suggesties zijn erg welkom :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:28

YellowCube

Wait...what?

Misschien vloek ik in de kerk met wat ik gaat zeggen..
Het topic gaat over koffie. Zolang je niet komt vragen om welke Senseo pads of oploskoffie het beste is, is het geen vloeken in de kerk (eerder zelfkastijding).

Misschien onstaat het idee dat filterkoffie ondergeschikt is, doordat je minder spectaculaire apparaten/zetmethodes hoeft te gebruiken waar je wat minder lang en uitgebreid over kunt praten en/of dat het allemaal wat simpel en burgerlijk jaren 50 aan doet (een idee wat, ironisch genoeg, ergens in de jaren 90 geintroduceerd is door het aan de man brengen van Senseo)

Het is in ieder geval niet omdat je met filterkoffie minder uit koffie kunt halen dan uit een goede espresso, het is alleen anders. Zelfs het ritueel is wat mij betreft anders. Waar je een espresso staande aan de toog van een barretje besteld, 'm in twee slokken weg drinkt, iedereen in het Italiaans een fijne dag wenst en je dag vervolgd, vind ik een goede kop filterkoffie prettig bij ontspannen je krantje lezen of rustig achter je bureau je werkdag starten.
Je hebt er echter net als bij esspresso wat geduld, proberen en vooral (zo) vers (mogelijk) gemalen bonen voor nodig. Dat laatste vind ik zelf wel een must dus een goede maler, even uitzoeken welke bonen het beste geschikt zijn voor filter is een pre. Al zal ik je nog steeds niet kruisigen als je een vraag stelt over voorgemalen koffie en wat dan het beste is.
Zelf heb ik een Moccamaster en ik vind 'm foolproof met prima resultaten (icm met die goede maler en vers bonen).

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:47
Ik drink ook vooral filter hoor @RoyK . Nu met de kerst wel een handmatige espresso machine gekregen van mijn vrouw, maar die wou ik vooral voor de hobby. Niet omdat ik vooral espresso wil drinken.

Voor die handmatige espresso machine heb ik er nu trouwens een hand grinder bijgekocht omdat de wilfa uniform die ik gebruik voor filter niet echt geschikt is voor espresso. Heb een 1zpresso J-max gekocht en ben er heel tevreden mee. Nog een reden was dat ik dan degelijke koffie kan drinken de volgende keer als we mijn schoonouders bezoeken (wonen in Mexico). Die hadden enkel oploskoffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:13
YellowCube schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 06:37:
[...]

Zelf heb ik een Moccamaster en ik vind 'm foolproof met prima resultaten (icm met die goede maler en vers bonen).
Idem dito... en ik wacht om de maler te vervangen door een Fellow Ode gen2, want ik ben de herrie van die Baratza Encore stilletjes aan moe aan het worden.

's Morgens om 6u45 drink ik liever een filterkoffie dan een espresso, kan er dan ook langer van genieten... later op de dag gaat de espresso machine aan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 14:48
RigolleM schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:13:
[...]

Idem dito... en ik wacht om de maler te vervangen door een Fellow Ode gen2, want ik ben de herrie van die Baratza Encore stilletjes aan moe aan het worden.

's Morgens om 6u45 drink ik liever een filterkoffie dan een espresso, kan er dan ook langer van genieten... later op de dag gaat de espresso machine aan...
Voor het geld is de Ode een erg goede maler voor filter.
De molen is alleen niet erg stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
SawaFish schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:19:
Ik heb een vraag voor de DF64 / G-iota bezitters: Hebben jullie ook een snerpend (metaal op metaal) geluid bij het malen van licht gebrande koffies voor espresso? Ik koop meestal koffie van Shokunin, wat wat lichter gebrand is, en ik moet de molen zo fijn zetten dat het bijna niet fijner kan, en dan nog moet ik 18gr gebruiken om een 1:~3-4 doorloop ratio te halen in 25s. Ook met koffie van Fascino die (voor hun) wat lichter is zit ik rond de 17-18gr. Ik zou denken dat deze molen toch ook lichter gebrande koffie met 14gr fijn genoeg zou moeten kunnen malen?

Laten we voor 't gemak aannemen dat de espresso machine en puck prep niet het probleem zijn. De winkel raad enkel aan om naar SSP te upgraden, maar dat vind ik onnodig duur. Verder heb ik met alu folie uitlijnen al een paar keer gedaan, maar merk dat na ~10 koffies de uitlijning soms weer weg is?! Tips of suggesties zijn erg welkom :)
Ik heb geen probleem met light roasts. Het geluid is wel wat harder, maar dan komt vast doordat ze harder zijn dan medium/dark roasts. Upgraden naar andere burrs zou niet nodig moeten zijn.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het vermelden van de gewichten. Dat maakt voor de maler niks uit. Of bedoel je dat je je basket helemaal propvol aan het drukken bent voor wat meer weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
Koets89 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:14:
[...]

Ik heb geen probleem met light roasts. Het geluid is wel wat harder, maar dan komt vast doordat ze harder zijn dan medium/dark roasts. Upgraden naar andere burrs zou niet nodig moeten zijn.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het vermelden van de gewichten. Dat maakt voor de maler niks uit. Of bedoel je dat je je basket helemaal propvol aan het drukken bent voor wat meer weerstand?
Inderdaad dat ik maar meer gram koffie in de basket prop om voldoende weerstand te krijgen. Dacht altijd dat 14gr koffie voor een dubbele espresso gangbaar was, maar gebruik nu 18gr omdat de maler niet fijner lijkt te kunnen.

En bij mij is het geluid niet zozeer harder als dat je echt metaal op metaal begint te horen wat me niet oke lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
SawaFish schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:55:
[...]

Inderdaad dat ik maar meer gram koffie in de basket prop om voldoende weerstand te krijgen. Dacht altijd dat 14gr koffie voor een dubbele espresso gangbaar was, maar gebruik nu 18gr omdat de maler niet fijner lijkt te kunnen.

En bij mij is het geluid niet zozeer harder als dat je echt metaal op metaal begint te horen wat me niet oke lijkt.
Maar op je basket staat als het goed is voor hoeveel gram het is. Daar niet te veel van afwijken is al een begin.
En als je schijven elkaar niet raken komt het geluid puur door de bonen lijkt me. 'Harder' is niet de goede benaming denk ik, scheller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
Koets89 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:58:
[...]
Maar op je basket staat als het goed is voor hoeveel gram het is. Daar niet te veel van afwijken is al een begin.
En als je schijven elkaar niet raken komt het geluid puur door de bonen lijkt me. 'Harder' is niet de goede benaming denk ik, scheller?
Ik gebruik nu een 16-18gr IMS bakje. Andere IMS bakjes zijn qua volume anders maar qua oppervlakte van de gaatjes weer hetzelfde. Weet niet of dat echt veel uitmaakt. Maar ik heb sinds kort zo'n metalen scherm wat bovenop de koffie puck kan, als de molen terug is kan ik testen of dat misschien verbetering geeft. Dat lijkt me enigzins hetzelfde als een kleine basket gebruiken.

Als je de molen aanzet zonder bonen, ingesteld voor lichte roast, maakt ie dan ook zo'n schel geluid? Ik heb het idee dat met bonen de schijven elkaar niet raken en het geluid 'normaal' is, maar zodra de koffie gemalen is word het geluid scheller en meer alsof de schijven elkaar (deels) raken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Als maalschijven elkaar net-aan raken gaan de schijven 'chirpen' - ik kan het het beste beschrijven als een metalen ADHD-sprinkhaan bij volle maan. Hoewel een geluid wat een gele vlag omhoog gooit dat je op het uiterste zit van je burrs - kan ik het niet schel noemen. Kan je het opnemen en posten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 22:54

Qwerty-273

Meukposter

Misschien vloek ik in de kerk met wat ik gaat zeggen.. toch ben ik wel benieuwd hoe anderen erin staan. Ik heb maar een klein keukentje.
Ruimte en gemak van schoonmaken is eigenlijk wel de reden waarom ik thuis een AeroPress heb staan (nou ja ligt in de la na gebruik :) ). Compact en eenvoudig schoon te maken en op te bergen. Het budget speelde minder een rol, maar scheelt ook best behoorlijk met de forsere machines.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
Ravhin schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:30:
....
Hoewel een geluid wat een gele vlag omhoog gooit dat je op het uiterste zit van je burrs - kan ik het niet schel noemen. Kan je het opnemen en posten?
Ga ik doen, maar de maler is nu bij Homebarista.be dus het duurt even voor die terug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

wauw wat een boel leuke reacties! Dankje @YellowCube voor je inbreng en verschillende tips onder jouw reactie. Leuk man!

Wat betreft de bonen.. meestal kopen we de wat goedkopere boontjes. Simpelweg om het prijskaartje. Tot nu toe gaat dat al jaren prima. Wellicht omdat ik niet beter ben gewend. Ik neem alle tips mee en ga me dit weekend daar eens in verdiepen. Dank!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hercul3s
Voor de mensen die nog twijfelen over welk merk basket een interessante video:

TL;DR

Volgens de reviewer lijkt de E10 profitec stock basket erg op de E40 VST en is hij misschien hetzelfde. VST zou dan vrij overpriced zijn. IMS is iets duurder maar ziet er ook goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:38
Tering, dit hele gebeuren is gewoon een wetenschap opzich. Ben niet echt een koffie drinker, maar sinds ik af een toe een latte of cappuccino bestel bij bagels & beans wil ik het toch thuis even proberen.

Iemand advies over hoe ik dit het goodkoopst doe?
Wil de koffiebonen bij bagels gaan halen en dan thuis zelf maken. Geen zin in duur spul, maar af een toe een koffie zou fijn zijn. Beetje gegoogled en dacht dat ik het volgende zou doen.

Ik haal de bonen en een koffie maler (iemand tips voor een goede koffie maler. Haal een koffiepot en een elektrische melkopschuimer en een koffiekan. Wil allleen latte en cappuccinos maken. Is er iets wat ik nog moet weten of mis?
Pagina: 1 ... 164 ... 242 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1