Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 163 ... 166 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Teus.shira
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-02 20:02
Doseerring en stamper suggesties zijn al vaker langs gekomen dus gebruik even de zoekfunctie bovenaan de pagina.
Ik heb een Anfim Best omgebouwd naar directmaler en dat is ook een ramp qua aansluiting. Voor mij is het niet erg want het was een niet serieus experiment. Veel retentie, geen plek voor een drukschakelaar door de dikke laag kunststof en een grote kier naar de behuizing waardoor koffie in de bodem van de molen valt. Je bent waarschijnlijk beter af een goed directmaler te kopen. (Dat heb ik vervolgens gedaan (ECM Casa) en vervolgens kwam er een prachtdeal voor ECM 64 langs dus nu heb ik de casa (en een Fellow Ode over).
De tamper die je ziet hangen is er een van ECM. Die is 58mm en dus net te smal voor jou.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:51
Niekserr schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:07:
Ben hier een tijdje niet geweest, maar heb een paar kleine vraagjes voor de mede-hobbyisten :):
- hebben jullie tips voor een fijne doseer ring (58mm)? Mijne valt in het portafilter en drukt dus de koffie in. Ik zoek er een die er bovenop ligt.
- iemand ervaring met het ombouwen van een rancilio rocky doser naar single dose? Heb een 3d geprinte spout erop gezet, maar het sluit net niet lekker aan en de spout heeft enorme retentie :')
- Heeft iemand nog een goede tamper? Ik heb nu zon distributie tamper die net te smal is voor mijn basket (die is 58,5mm of zo) en heb constant zon ring koffie wat een smeerbende geeft.

Thanks!
Ik ergerde me hier ook aan, dus heb onlangs de doseerring van Barista Hustle gekocht. Redelijk aan de prijs, maar nog steeds de helft van die van Decent. Je ziet de meerprijs er gelukkig wel aan af. Hij voelt luxer aan dan die goedkopere varianten en doet precies wat je zou verwachten van een doseerring. Enige minpuntje is dat de IMS mandjes niet magnetisch genoeg zijn, die van VST wel.

Qua tampers voldoen alle 58.5mm wel. Ik vind self-leveling tampers fijn. Volgens mij zijn die ook wel van goedkopere merken te krijgen (o.a. JoeFrex, Normcore).

Ypuh in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:29

Hoholi

The only one

Ben hier een tijdje niet geweest, maar heb een paar kleine vraagjes voor de mede-hobbyisten :):
- hebben jullie tips voor een fijne doseer ring (58mm)? Mijne valt in het portafilter en drukt dus de koffie in. Ik zoek er een die er bovenop ligt.
- iemand ervaring met het ombouwen van een rancilio rocky doser naar single dose? Heb een 3d geprinte spout erop gezet, maar het sluit net niet lekker aan en de spout heeft enorme retentie :')
- Heeft iemand nog een goede tamper? Ik heb nu zon distributie tamper die net te smal is voor mijn basket (die is 58,5mm of zo) en heb constant zon ring koffie wat een smeerbende geeft.

Thanks!
Heber eentje van Decent die wel de deur uit mag mocht je interesse hebben. Gebruik er zelf eentje van Sworksdesign omdat die van Descent niet compatibel is met mijn Kafatek.

Religion is Opium for the Masses

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:40
Onze jongste katten dame vond het een uitgelezen plek om te klieren, direct voor mijn Lelit Bianca, want de druk opbouw in de stoom ketel maakt interessante geluiden :S
En dus heeft ze mijn mooie tamper op de grond gemikt in haar nieuwsgierige geneus :( Handvat is gebroken, ongelukkig op de grond beland. Nu heb ik op MP een tamper van iemand overgenomen, maar die is al meer als 14 dagen onderweg,, de verkoper spreekt/schrijft haast geen Nederlands, PostNL heeft het pakje (heb een T&T en er is een gewicht en afmeting bekend, dus ze hebben het echt ontvangen) maar levert het niet af. Dat moet de verzender navragen, maar die spreekt dus geen Nederlands, snapt de PostNL site niet enzovoorts. Ik haat PostNL..
Nu ben ik me (na deze lange tirade, sorry) aan het oriënteren voor iets als een 'Force Tamper', eentje dus met een veer, liefst autoleveling (buitenrand valt op het mandje, zodat de tamp altijd vlak is) maar ik zie prijzen staan tot in de 200,- :X
Zijn er ook betaalbare modellen? Iemand ervaring mee en tevreden?

Bedankt alvast :D

• Hoholi

Hoholi

The only one

RoosW schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:48:

Nu ben ik me aan het oriënteren voor iets als een 'Force Tamper', eentje dus met een veer, liefst autoleveling (buitenrand valt op het mandje, zodat de tamp altijd vlak is) maar ik zie prijzen staan tot in de 200,- :X

https://www.amazon.com.be...ctSMYoShL11BoC3ygQAvD_BwE

• Teus.shira
Mijn werk heeft deze 58 mm versie te koop;
https://www.barista.gr/en...ic-tamper-adjustable-inox (staat niet online bij op onze website. vandaar deze link)

[Voor 4% gewijzigd door Teus.shira op 29-12-2022 11:12]

• RoosW

• RoosW
Teus.shira schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:11:
Mijn werk heeft deze te koop;
https://www.barista.gr/en...ic-tamper-adjustable-inox (staat niet online bij op onze website. vandaar deze link)
Dat is degene die ik gebruikt via MP gekocht had, en die dus niet aan wil komen.. Heb je ervaringen met deze?

• Teus.shira
Ik heb hem wel eens gebruikt.
Ik ben geen voorstander. Je kan namelijk alleen de ingestelde kracht of minder tampen.
Als je hogere druk wilt uitoefenen, moet je hem verstellen. Het komt er dus op neer dat je dat ding iedere dag een beetje heen en weer versteld.
Dat gedoe is het mij niet waard en gebruik een gewone tamper.

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:43
RoosW schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:12:
[...]

Dat is degene die ik gebruikt via MP gekocht had, en die dus niet aan wil komen.. Heb je ervaringen met deze?
Die lijkt mij ook wel goed, maar moet dus uit Italië komen?🤨

• Teus.shira
Waar ik de link van stuurde ligt 1 exemplaar op voorraad in Hilversum.
Een iets ander uiterlijk maar functioneel hetzelfde in 57mm ligt er ook.

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-02 20:35

Thanks!
RoosW schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:48:
Onze jongste katten dame vond het een uitgelezen plek om te klieren, direct voor mijn Lelit Bianca, want de druk opbouw in de stoom ketel maakt interessante geluiden :S
En dus heeft ze mijn mooie tamper op de grond gemikt in haar nieuwsgierige geneus :( Handvat is gebroken, ongelukkig op de grond beland. Nu heb ik op MP een tamper van iemand overgenomen, maar die is al meer als 14 dagen onderweg,, de verkoper spreekt/schrijft haast geen Nederlands, PostNL heeft het pakje (heb een T&T en er is een gewicht en afmeting bekend, dus ze hebben het echt ontvangen) maar levert het niet af. Dat moet de verzender navragen, maar die spreekt dus geen Nederlands, snapt de PostNL site niet enzovoorts. Ik haat PostNL..
Nu ben ik me (na deze lange tirade, sorry) aan het oriënteren voor iets als een 'Force Tamper', eentje dus met een veer, liefst autoleveling (buitenrand valt op het mandje, zodat de tamp altijd vlak is) maar ik zie prijzen staan tot in de 200,- :X

normcore v4
https://www.amazon.de/-/e...rm%2Caps%2C68&sr=8-4&th=1

betaalbaar
werkt top en is in 3 standen verstelbaar (gebruik zelf de zachtste veer)

• RoosW
Denniz0229 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:51:
[...]

[...]

normcore v4
https://www.amazon.de/-/e...rm%2Caps%2C68&sr=8-4&th=1

betaalbaar
werkt top en is in 3 standen verstelbaar (gebruik zelf de zachtste veer)
Ik dacht, waarom op .de? Dus even gecheckt op .nl, bijna 70,- OK, dus dan maar vanuit .de :D Ik heb hem besteld.

[Edit] Zie ik net dat ze een nieuwe versie uitgebracht hebben in wit.. Grr, die zou mooi bij mijn Niche gepast hebben.

[Edit 2] PostNL heeft mijn bestelde pakje weggemaakt, (een aankoop op MP, een soort Force Tamper) betaald via MP, mijn geld weg, de verzender geld kwijt, of althans, MP zegt enkel terug als PostNL onderzoek doet, PostNL zegt 'Je kan hooguit verzoeken de verzendkosten terug te krijgen, wij starten geen onderzoek'. Lekker dan, ik laat PostNL nooit meer iets leveren :(

[Voor 32% gewijzigd door RoosW op 30-12-2022 13:12]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:55
Enige tijd geleden kwam op koffiepraat The Force tamper voorbij. Wat mij betreft was dat een dure oplossing voor een betrekkelijk klein ‘probleem’. Nu heb ik die tamper in het echt eens mogen gebruiken en moet toegeven dat het wel een handig speeltje is. Gemak dient de mens zullen we maar zeggen. Al blijf ik erbij dat het een (te) duur speeltje is. Die normcore is aanzienlijk betaalbaarder; nu begint het toch te kriebelen :p

• Wixxy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:04
Ik heb die Normcore al een tijdje, prima ding moet ik zeggen. Zou hem wel aanraden.

Intel Core i5 12600K | Noctua NH-D15S Chromax | MSI MAG X690 Tomahawk | 32 GB Crucial Ballistix DDR4-3200CL16 | Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G | Samsung 970 EVO Plus 500GB + 1TB | Delta GPS-850HBA A22 | Be Quiet Silent Base 801

• Hoholi

Hoholi

The only one

RoosW schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:11:
[...]

Die autoleveled niet, heb je deze? En hoe bevalt ie?
Ha, neen. ik gebruik een PUQpress mini. Heb het manueel tampen al een tijdje opgegeven. Het lijkt een beetje overkill voor iets dat niet beter werkt dan goed manueel tampen, maar het gebruiksgemak en comfort went zo snel dat ik nooit meer terug wil naar een gewone tamper.

Het kost meer dan een manuele tamper, maar als iedereen al het geld bij elkaar telt dat hij aan tamperspullen heeft uitgegeven dan is de prijs nog zo gek niet.

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:14
Vraagje, ik ben een beginneling in het maken van espresso's en dergelijken.
Heb een tijdje terug een Solis Perfetta gekocht en inmiddels wat verschillende koffies vrij goed kunnen inregelen. Nog een hobby erbij... :)

Nu vroeg ik me af of jullie je machine nog regelmatig ontkalken zelfs als je een waterontharder hebt?
In ons appartementen complex hebben we een centrale waterontharder en heb nooit last van kalkaanslag maar kan me voorstellen dat het wel verstandig is, eens of 2 keer per jaar?
Zoja wat gebruiken jullie? Solis adviseert de SOLIPOL special van hun.
(Heb ook nog het meegeleverde filter erbij in zitten).

• cryptapix
@Samoht93 kwestie van de hardheid van je water meten. Ik gebruik een Brita kan en ontkalk de machine nooit (heb een dual boiler en dat is ook niet echt makkelijk ontkalken). Wel regelmatig backflushen (met een reinigingsmiddel). Solis heeft daar eigen tabletjes voor.
RoosW schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:09:
[...]

Ik dacht, waarom op .de? Dus even gecheckt op .nl, bijna 70,- OK, dus dan maar vanuit .de :D Ik heb hem besteld.
https://www.amazon.nl/Nor...VS/ref=asc_df_B08VD336VS/

Nu 46euro ;)

[Voor 41% gewijzigd door cryptapix op 29-12-2022 19:50]

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:09
cryptapix schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:16:
Enige tijd geleden kwam op koffiepraat The Force tamper voorbij. Wat mij betreft was dat een dure oplossing voor een betrekkelijk klein ‘probleem’. Nu heb ik die tamper in het echt eens mogen gebruiken en moet toegeven dat het wel een handig speeltje is. Gemak dient de mens zullen we maar zeggen. Al blijf ik erbij dat het een (te) duur speeltje is. Die normcore is aanzienlijk betaalbaarder; nu begint het toch te kriebelen :p
Heeft iemand ook ervaring met de tamper van Decent? Zie dat deze self-leveling is. Kan via familie in de VS deze mee laten nemen. Scheelt een hoop gedoe.

"Better ask questions before you shoot"

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:57
Ypuh schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:32:
[...]

Ik ergerde me hier ook aan, dus heb onlangs de doseerring van Barista Hustle gekocht. Redelijk aan de prijs, maar nog steeds de helft van die van Decent. Je ziet de meerprijs er gelukkig wel aan af. Hij voelt luxer aan dan die goedkopere varianten en doet precies wat je zou verwachten van een doseerring. Enige minpuntje is dat de IMS mandjes niet magnetisch genoeg zijn, die van VST wel.

Qua tampers voldoen alle 58.5mm wel. Ik vind self-leveling tampers fijn. Volgens mij zijn die ook wel van goedkopere merken te krijgen (o.a. JoeFrex, Normcore).

Ypuh in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Bedankt voor de tips. Ik ga eens even zoeken :).
Hoholi schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:38:
[...]

Heber eentje van Decent die wel de deur uit mag mocht je interesse hebben. Gebruik er zelf eentje van Sworksdesign omdat die van Descent niet compatibel is met mijn Kafatek.
Heb je het over een tamper of doseer ring? Denk dat het iig boven mijn studentbudget valt :+ .

Wat anders:
Merk dat ik toch redelijk tegen de grenzen van mijn Maler aan loop. Heb een sage smart grinder pro voor standaard espresso en een rancilio rocky voor caffeine vrij. Alleen nu is het vrij irritant dat mijn sage nu ongeveer 40g in 30s doet en met 1 tikkeltje kleiner al 28g in 30s. Misschien leuk om het kerstgeld tegen een nieuwe aan te gooien :p

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:31
@Wixxy welke baskets zaten bij jou micra? Als ik op internet lees moet er een 14 en 17 basket bij zitten,maar ik heb er 1 van 14 en van 8…
Wil er graag 1 van 18 of groter zodat mijn hoeveelheid koffie er tenminste goed in past maar nog geen idee welke maat/merk en het verbaasde me dus dat om het zelf over de 17 heeft die er bij moet zitten.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Ypuh
RoelsRules schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:45:
@Wixxy welke baskets zaten bij jou micra? Als ik op internet lees moet er een 14 en 17 basket bij zitten,maar ik heb er 1 van 14 en van 8…
Wil er graag 1 van 18 of groter zodat mijn hoeveelheid koffie er tenminste goed in past maar nog geen idee welke maat/merk en het verbaasde me dus dat om het zelf over de 17 heeft die er bij moet zitten.
La Marzocco levert bij de duurdere machines in ieder geval 5 baskets mee. Een 7gr, 7gr LM1, 14g, 17g en 21gr ridged. Dit correspondeert met de 15gr, 18gr en 22gr baskets van VST. Bij La Marzocco trekken ze er een gram vanaf vanwege het lager liggende douchescherm, maar de baskets zijn gelijk aan elkaar.

Heb nog wel een 18gr ridgeless IMS basket liggen (B702TCH26E) die je over mag nemen voor een zacht prijsje.

• Wixxy
RoelsRules schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:45:
Weet ik eigenlijk niet meer, meende 3 verschillende, maar heb ze aan m’n broertje gegeven. Gebruik altijd m’n VST 18gr en hij had nog standaard Rancilio filters.

En dat verklaart waarom er altijd een afdruk in m’n puck zit @Ypuh, vroeg het mij al af. Misschien maar naar 17g gaan.

Net wel bij RBcrafts een order geplaatst voor eiken knoppen, paddle, paddlehuis en filterdrager handvat oOo Eind januari zouden ze er moeten zijn.

Intel Core i5 12600K | Noctua NH-D15S Chromax | MSI MAG X690 Tomahawk | 32 GB Crucial Ballistix DDR4-3200CL16 | Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G | Samsung 970 EVO Plus 500GB + 1TB | Delta GPS-850HBA A22 | Be Quiet Silent Base 801

• Ypuh
Je moet ff kijken of die afdruk niet is van na de extractie. Het moment dat de druk van de puck af gaat zet deze uit en zie je inderdaad die schroef afdruk. Die mag niet al te diep zijn, en zeker niet zichtbaar vóór je de hendel activeert.

Zelf dose ik 18g in de 17g La Marzocco basket en dat gaat voor de rest prima. Is ook afhankelijk van welke boon en branding (lichte branding neemt minder ruimte in dan donkere branding).

• zebsite
[quote]RoosW schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:09:
[...]

[Edit] Zie ik net dat ze een nieuwe versie uitgebracht hebben in wit.. Grr, die zou mooi bij mijn Niche gepast hebben.

Heb naar aanleiding van jullie berichtjes gisteravond de Normcore 4 besteld bij Amazon A 46 euries.. kwam vanmiddag om vijf uur binnen, meteen de lichtste veer erin gezet. Voelt degelijk aan, morgenochtend vroeg in gebruik met mijn Strega! Ik ben benieuwd…

Update: Werkt prima, ik en de Strega zijn er blij mee!

[Voor 4% gewijzigd door zebsite op 31-12-2022 09:56]

• Wixxy
Ik heb juist de zwaarste veer er in gezet, je kan toch niet te hard tampen, eerder te zacht.

• zebsite
Wixxy schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:40:
Ik heb juist de zwaarste veer er in gezet, je kan toch niet te hard tampen, eerder te zacht.
Ik heb nu een goed resultaat, ga over een paar dagen de middelste veer proberen.. heb de Normcore gekocht om enige continuïteit te creëren, brand elke maand een ander soort boontje, dus als het tampen genormaliseerd is hoef daar niet meer naar te kijken (hoop ik).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:31
Thx @Wixxy @Ypuh voor de reacties. Ik weet zeker dat ik geen 5 baskets heb gekregen :) Ik vermoed dat de instructies van LM bij de Micra niet goed zijn aangepast aan hetgeen wordt meegeleverd. Zal zo nog even een unbox filmpje oid kijken om er zeker van te zijn.

Je hebt trouwens een dm Ypuh, wil graag een grotere basket waar de 18g gewoon lekker in past. Nu is het allemaal net niet en minder gram kan ik qua smaak nog niet aan wennen :)

Het is overigens wel een top apparaat die Micra. Ook in combinatie met het single dose van de niche bevalt het me goed. Goede flow te pakken en heerlijk om in de ochtend even te klooien om een lekkere bak te krijgen.
Lekkere bak lukt ook vaak gewoon :) Heb wel een simpel wdt wat mij helpt om het goed te zetten.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:44
Lurk een tijdje mee in dit topic, besloten om mijn Dolge Dusto machine met herbruikbare cups :| te gaan vervangen. Het zijn ongeveer 5 koppen per week, het zal een niet al te duur 2e hands probeersel zijn om te kijken of ik het leuk ga vinden.

Na het zien van onderstaande videos.
YouTube: The Best Cheap Espresso Setup (£250 Budget)
YouTube: CHEAPEST ESPRESSO SETUP (That still gets you to yumtown)

In de video van James gebruikt hij als maler de iberital mc2m, kan het zijn dat deze in NL onder een andere verkocht word? Krijg op Marktplaats en met DDG niks gevonden.
eventuele 3e optie kan zijn Earopress.

Koffie
-Gaggia Classic
word veel aangeboden op MP.
-Flair neo
geen elektriek nodig.
-Earopress
geen elektriek nodig.
makkelijk meenemen.

Maler
- iberital mc2m
- Xeoleo grinder tip van @Aziraphale

Hebben jullie nog tips? Zie in dit topic voornamelijk €1000+ halfautomaten voorbij komen. (no judgement).

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:10
walterworld schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:57:
Lurk een tijdje mee in dit topic, besloten om mijn Dolge Dusto machine met herbruikbare cups :| te gaan vervangen. Het zijn ongeveer 5 koppen per week, het zal een niet al te duur 2e hands probeersel zijn om te kijken of ik het leuk ga vinden.

In de video van James gebruikt hij als maler de iberital mc2m, kan het zijn dat deze in NL onder een andere verkocht word? Krijg op Marktplaats en met DDG niks gevonden.

Koffie
-Gaggia Classic
-Flair neo
geen elektriek nodig.
-Earopress
geen elektriek nodig.
makkelijk meenemen.

Maler
- iberital mc2m

Hebben jullie nog tips? Zie in dit topic voornamelijk €1000+ halfautomaten voorbij komen. (no judgement).
Volgens mij vereist het nog best veel oefening om uit zo'n Flair Neo lekkere espresso te krijgen. Ik zou er ook wel een willen, maar dan voor erbij. Voor op de camping bijvoorbeeld of als ik niks te doen heb, of als ik met vrienden een cocktail-avondje heb en lekkere espresso-martini's wil maken. Maar niet als mijn 'daily-driver'.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Koffie
-Gaggia Classic
-Flair neo
geen elektriek nodig.
-Earopress
geen elektriek nodig.
makkelijk meenemen.

Maler
- iberital mc2m

Zou vooral niet naar een specifieke maler zoeken maar naar een ex-horeca espressomaler in het algemeen. Als het een bekend, vaak Italiaans, merk is, zal het met wat onderhoud waarschijnlijk voldoen. Maar 2e hands is altijd een gok natuurlijk.

Aeropress maakt geen espresso, even voor de duidelijkheid. Maar je maakt er natuurlijk wel prima koffie mee. Is ook minder veeleisend dan espresso wat de maler betreft. Het is niet zo erg als de tussenstappen wat groter zijn, anders dan wanneer je maalt voor espresso. De doorlooptijd wordt er immers niet door beïnvloed.

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:22

Ravhin

no <root>...

Koffie
-Gaggia Classic
-Flair neo
geen elektriek nodig.
-Earopress
geen elektriek nodig.
makkelijk meenemen.

Maler
- iberital mc2m

• Als je espresso wil is een Gaggia een zeer goed startpunt. (Laat) je wel goed informeren over type's, onderhoud e.d. want een kat-in-de-zak is niet leuk. Zelf heb ik zeker 7 jaar op een Gaggia koffie gezet voordat mijn skills het apparaat overstegen :*)
  • Flair: leuk maar heeft een steile leercurve. Ik zou daar pas mee beginnen als je weet waar je op moet letten.
  • Aeropress is lekker, leuk en experimentvol maarrrr geen espresso ;) het is een immersion brewer a la French Press dus niet vergelijkbaar.
De maler die je wil moet passen in je workflow en in staat zijn om espresso te malen; de XeoLeo is daar niet echt goed in volgens mij. Er zit een bepaald type maalschijven in (ghost burrs) die verhinderen dat je heel fijn kan malen. Ga je alleen voor filterkoffie dan kan het wel. Koop gerust een zesdehands horeca maler type "Tank" en ga daar mee experimenteren. Er zijn er een heleboel, meestal met een conische maalschijf. Ga kijken voor je koopt en check de burrs of deze niet te rond en glad zijn (of nog erger: chipped). Kijk voor Mazzer, Macap, La Spaziale, Nuova Simonelli, Ascaso, Fiorenzato, Ceado, Cunhill, Anfim & Compak. Goedkoop (in ieder geval goedkoper dan een nieuwe prosumer maler)en je kan kijken wat je bevalt (of niet) om van daaruit het wedstrijdje naar de diminishing returns te starten :)

[Voor 9% gewijzigd door Ravhin op 02-01-2023 16:26. Reden: grinders uitgebreid]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:28
Mijn Philips volautomaat is nu voor de tweede keer in 3 jaar stuk. Ik denk dat het einde oefening is. Tijd voor wat nieuws.Ik wil eigenlijk de stap maken naar een half automaat. Kunnen jullie mij helpen aan de hand van onderstaande wensen?

- ik heb niet zo veel zin om elke keer met een weegschaal en timer koffie te zetten. Denk daarom aan een machine met snottimer en een molen met timer/weegschaal
- we drinken vooral cappuccino / latte
- budget, geen idee
- niet al te breed

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Sinds vrijdag ook een nieuw apparaat. Ken het merk niet maar ik moet zeggen dat ik blij verrast ben. Machine voelt erg stevig aan, groot waterreservoir, goede druk, goede temperatuur, stille maler en gemakkelijk in gebruik.

Nadelen zijn er ook, zoals de maler waarmee je zelf moet doseren. Gelukkig staat er een streepje op het filter voor de juiste hoeveelheid. Ook duurt het malen vrij lang.

Al met al, als je het zetten een beetje onder knie hebt doet het mijn inziens niet onder een Solis of Quickmill.

Het gaat om deze machine, https://www.expondo.nl/ro...n-royal-catering-10012757

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• defusion
  • Niet online
@GoEV6
Voor het apparaat, sowieso iets met warmtewisselaar (HX) of dual boiler (DB) ivm. het voornamelijk maken van melkdrankjes. Voor melk stomen heb je andere temperatuur nodig dan het zetten van espresso, dus enkele boiler zou steeds moeten opwarmen of afkoelen per handeling. Dat gaat snel irriteren.

Maalsel wegen en shot timen is vooral om consistentie te bereiken. Het moet niet. Je kunt ook gewoon eenmaal de maler instellen, en vervolgens telkens op tijd malen (dat kunnen de meeste malers). En vervolgens op het oog laten doorlopen tot het gewenste volume is bereikt. Als het de eerste keer goed is ingesteld gaat dat best een tijdje goed voordat je toch weer aan het afstellen komt.

En dat regelmatig afstellen van de maler, daar ontkom je sowieso niet aan bij een halfautomaat. Afhankelijk van de gekozen bonen en hoe vaak je daartussen wisselt hoeft het echter niet heel vaak (of juist wel dus).

Dat gezegd hebbende, er bestaan 'grind by weight' malers om dat deel weer wat consistenter te maken dan malen op tijd. De baratza sette 270wi is enigszins betaalbaar als GbW maler, de rest voor zover mij bekend is vele malen duurder. Maar de baratza is erg luidruchtig en schijnt wat betrouwbaarheidsproblemen te hebben.
(edit: die eureka mignon libra die hieronder genoemd wordt is nieuw, kende ik nog niet, maar heb ik meer vertrouwen in, en is vergeleken met andere opties nog betaalbaar te noemen. En waarschijnlijk een stuk stiller dan de baratza.)

Volumetrisch zetten is mogelijk met diverse machines van Sage (maar die zou ik om kwaliteitsredenen niet adviseren), en bij vrij prijzige machines zoals de la marzocco GS3 av.
Ik ben niet bekend met opties die goedkoper zijn dan la marzocca en minder plastic-fantactic zijn dan sage.
Ben wel benieuwd of anderen nog iets weten. Ook wat betreft betaalbare GbW malers anders dan de baratza.

Automatisch afkappen op tijd is mij ook niet bekend. Bestaat wellicht ook, maar mij niet bekend.
Er zijn er vziw wel met ingebouwde timer, maar daar schiet je m.i. weinig mee op.

Concreet advies heb ik dus niet echt, maar zou GbW en volumetrisch zetten niet als harde eis stellen, tenzij je budget richting de 8-10k gaat of mindere kwaliteit kunt accepteren. Anders gewoon een mooie HX of DB E61 machine + goede maler.

[Voor 8% gewijzigd door defusion op 02-01-2023 21:39]

• cryptapix
GoEV6 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:57:
Mijn Philips volautomaat is nu voor de tweede keer in 3 jaar stuk. Ik denk dat het einde oefening is. Tijd voor wat nieuws.Ik wil eigenlijk de stap maken naar een half automaat. Kunnen jullie mij helpen aan de hand van onderstaande wensen?

- ik heb niet zo veel zin om elke keer met een weegschaal en timer koffie te zetten. Denk daarom aan een machine met snottimer en een molen met timer/weegschaal
- we drinken vooral cappuccino / latte
- budget, geen idee
- niet al te breed
Bij gedachtenstreepje 1 wil ik eigenlijk al “stop maar” roepen. Als je je output niet wil wegen, kun je namelijk vrij lastig consistente shots maken. En dat is toch eigenlijk wel wat je wil. Sowieso zul je het moeten doen bij het instellen van je molen (zowel bij nieuwe boon, als naarmate je boon ouder wordt). Maar goed, er zijn ook genoeg mensen die hun output niet wegen. Gaat prima als je verder niet teveel eisen stelt aan kwaliteit cq. er gewoon geen hobby bij wil hebben.

Een molen met weegschaal (GbW) is vrij prijzig. Reken op 700e (Eureka Mignon Libra). En als je je output niet gaat wegen zou ik zo’n molen niet kopen.

• walterworld
Ozzie schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:12:
[...]

Volgens mij vereist het nog best veel oefening om uit zo'n Flair Neo lekkere espresso te krijgen. Ik zou er ook wel een willen, maar dan voor erbij. Voor op de camping bijvoorbeeld of als ik niks te doen heb, of als ik met vrienden een cocktail-avondje heb en lekkere espresso-martini's wil maken. Maar niet als mijn 'daily-driver'.
Goed punt, neem ik meer in de overweging. Zal wel even wennen zijn ja. Als ik voor de Flair zou gaan zou dit wel met de Manometer zijn.
Zoals ik aangaf gaan er ongeveer 5 koppen per week doorheen, dat is inclusief bezoek, gaat niet 'daily als driver' gebruikt worden ;) .
Ben opzoek naar espresso/Earopress machine die een stuk optimaler is als de DG die ik nu heb staan.

• walterworld
defusion schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Zou vooral niet naar een specifieke maler zoeken maar naar een ex-horeca espressomaler in het algemeen. Als het een bekend, vaak Italiaans, merk is, zal het met wat onderhoud waarschijnlijk voldoen. Maar 2e hands is altijd een gok natuurlijk.

Aeropress maakt geen espresso, even voor de duidelijkheid. Maar je maakt er natuurlijk wel prima koffie mee. Is ook minder veeleisend dan espresso wat de maler betreft. Het is niet zo erg als de tussenstappen wat groter zijn, anders dan wanneer je maalt voor espresso. De doorlooptijd wordt er immers niet door beïnvloed.
2e hands blijft een gok, mocht er toch iets mis zijn is het minder erg want 2e hands.

• walterworld
Ravhin schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:54:
[...]
  • Als je espresso wil is een Gaggia een zeer goed startpunt. (Laat) je wel goed informeren over type's, onderhoud e.d. want een kat-in-de-zak is niet leuk. Zelf heb ik zeker 7 jaar op een Gaggia koffie gezet voordat mijn skills het apparaat overstegen :*)
  • Flair: leuk maar heeft een steile leercurve. Ik zou daar pas mee beginnen als je weet waar je op moet letten.
  • Aeropress is lekker, leuk en experimentvol maarrrr geen espresso ;) het is een immersion brewer a la French Press dus niet vergelijkbaar.
De maler die je wil moet passen in je workflow en in staat zijn om espresso te malen; de XeoLeo is daar niet echt goed in volgens mij. Er zit een bepaald type maalschijven in (ghost burrs) die verhinderen dat je heel fijn kan malen. [Afbeelding]Ga je alleen voor filterkoffie dan kan het wel. Koop gerust een zesdehands horeca maler type "Tank" en ga daar mee experimenteren. Er zijn er een heleboel, meestal met een conische maalschijf. Ga kijken voor je koopt en check de burrs of deze niet te rond en glad zijn (of nog erger: chipped). Kijk voor Mazzer, Macap, La Spaziale, Nuova Simonelli, Ascaso, Fiorenzato, Ceado, Cunhill, Anfim & Compak. Goedkoop (in ieder geval goedkoper dan een nieuwe prosumer maler)en je kan kijken wat je bevalt (of niet) om van daaruit het wedstrijdje naar de diminishing returns te starten :)
Dank voor je uitgebreide bericht. :)
Misschien toch maar de flair overslaan ivm leercurve.

Goed dat je aan dat er meerdere classics zijn, toch nog maar eens Marktplaats goed doorspitten.
De maler niet op afstand kopen maar op locatie en openmaken om de maalschijven te bekijken.

De merken ga ik in de gaten houden.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:59
Die Xeoleo die ik bedoel is gewoon een handmaler en meer specifiek een Timemore kloon. Volgens mij zitten die ghost burrs in de elektrische Xeoleo.

Weet er trouwens ook iemand hoe ik zo'n Xeoleo/Timemore moet demonteren om hem goed schoon te krijgen? Ik klop en borstel nu braaf, maar mocht er eens wat meer nodig zijn.

3120WP Omnik, 4825WP SolarEdge en verwarmen met een Elga.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:28
Dank voor de reacties/tips/adviezen. Ik moet me hier denk ik verder in verdiepen voordat ik de juiste aankoop kan doen.

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:02
Een adviesvraag :)
Ik heb sinds een paar dagen een Sage Barista Pro staan. Geweldig mooi apparaat..maarrr...ik krijg alleen maar zure koffie eruit. Ik maal 18 gram koffiebonen (afgewogen) en de koffie loopt netjes door rond de 25 seconden. het ziet er ook mooi uit. alleen het smaakt zuur. als ik het apparaat iets fijner laat malen (stand13 ipv 15 bijvoorbeeld) dan loopt de koffie al niet meer door. ook als ik iets grover maal dan blijft de koffie zuur. de bonen zijn vers en goed. en ik weet uit andere apparaten hoe het zou moeten smaken. wat kan ik nog proberen?

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:43
walterworld schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:00:
[...]

2e hands blijft een gok, mocht er toch iets mis zijn is het minder erg want 2e hands.
Die horeca malers zijn semi onverwoestbaar. Er is een kleine kans dat er nieuwe maalschijven in moeten, maar dan ben je alsnog goedkoper uit dan nieuw. In deze categorie biedt Quamar ook een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Wat betreft die Iberital maler, die wordt hier verkocht als de Iberital challenge. Heeft iets van 36mm conische schijven en traploze verstelling van de maalgraad, goede prijs/kwaliteit en je kan er zeker espresso mee maken maar je moet er geen wonderen van verwachten.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Gotez schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:28:
Ik heb sinds een paar dagen een Sage Barista Pro staan. Geweldig mooi apparaat..maarrr...ik krijg alleen maar zure koffie eruit. Ik maal 18 gram koffiebonen (afgewogen) en de koffie loopt netjes door rond de 25 seconden. het ziet er ook mooi uit. alleen het smaakt zuur. als ik het apparaat iets fijner laat malen (stand13 ipv 15 bijvoorbeeld) dan loopt de koffie al niet meer door. ook als ik iets grover maal dan blijft de koffie zuur. de bonen zijn vers en goed. en ik weet uit andere apparaten hoe het zou moeten smaken. wat kan ik nog proberen?
kijk eens hier naar:
Zonder je bezig te zien denk ik dat je je espresso langer moet laten doorlopen.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• cryptapix
@Gotez 25 seconden is niet heilig. Probeer eens 30 seconden. Dan zou het echt minder zuur moeten zijn. Grofweg extraheer je eerst zuur, dan zoet, dan bitter. Kan ook zijn dat je zuur en bitter verwart (gebeurt vaak). Voor dat geval google maar eens op salami shot, dan kun je leuk de smaken onderscheiden.

• Ypuh
Sluit me aan bij @cryptapix op de vraag van @GoEV6. Als je er niet al teveel tijd aan wilt spenderen zou ik niet aan een halfautomaat beginnen. Zal niet zeggen dat het niet moet of kan, maar het vraagt wel (continu) de nodige aandacht om een degelijk resultaat te bereiken. Ik zie de investering dus meer als een hobby en niet een garantie op goede koffie.

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-02 16:43
Ik heb ook een Pro thuis (2 maanden nu), met verse bonen haal ik er wel een lekker bakkie uit. Supermarktbonen bleven zuur. Ik zou iets meer spelen (iets verder gaan met de maalstanden) en inderdaad bovenstaand diagrammetje gebruiken. Een gemiddelde espresso heeft bij mij minimaal 26-27 seconden nodig.

• RoosW
Die 25 seconden zijn een richtlijn, niet in beton gegoten, maar hanteer je die vanaf de start van de pomp of vanaf de eerste druppel? Ik heb wel eens zo fijn gemalen dat de eerste druppel pas bij 25 seconden verscheen (na pompstart) ;)
dus 25-30 vanaf eerste druppel, en controleer je watertemperatuur, donker gebrande bonen zo tussen de 86-88c en medium 90-94c en lichte bonen 94-96c. Hoe lichter gebrand de bonen zijn, hoe compacter/massiever, absorberen minder makkelijk water en staan de goede stoffen moeilijker af, de hogere temperatuur helpt daarbij.

Acties:
  • +18Henk 'm!

• TommyknockerNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-02 21:14
Zo mijn koffie avontuur kan beginnen.

Volgende op de agenda is een PID.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
Nu pak hem beet 4 maanden de Gaggia classic staan maar merk toch wel dat het lastig is om consistent goede koffie te krijgen. Ik merk ook dat anderen, inclusief de wederhelft, toch elke keer andere koffie zetten.
Daarom besloten om de stap vooruit te maken en naar een maler te kijken, ook omdat de koffie uit pakjes weinig ruimte voor experimenteren laat.

Daarom nu de eureka mignon specialita besteld. Komende weken eens kijken hoe dit gaat bevallen, alvorens ik eens met wat bonen ga rommelen :)
Heb wel t idee dat t steeds beter gaat maar ik ben nog lerende :P laatst al in de koffiewinkel geweest (van Pommeren) en het feit dat ie zo stil is spreekt mij wel aan. En lees hier goede verhalen over dus ben benieuwd :)

• RoosW
TommyknockerNL schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:49:

[Afbeelding]

Mooie set! Succes 👍🏻
BTW @TommyknockerNL is dat een DF83?

[Voor 4% gewijzigd door RoosW op 03-01-2023 22:17]

• TommyknockerNL
RoosW schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:18:
[...]

Mooie set! Succes 👍🏻
BTW @TommyknockerNL is dat een DF83?
Een DF64, de DF83 was mij iets te prijzig.

• Kraz
  • Laatst online: 17:14

Kraz

Saving the world

[Afbeelding]

Tof ding!

*Staat deze setup toevallig in Tilburg of Rotterdam? :+ De username komt me bekend voor ...

• ID-College
Kraz schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:39:
[...]

Tof ding!

*Staat deze setup toevallig in Tilburg of Rotterdam? :+ De username komt me bekend voor ...
Op zijn naam afgaande ergens in italie :+

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:01

headout

Oi oi!

Mooie start, ga je heel veel plezier aan beleven. Wat voor Silvia - model is dat? V6 denk ik?

• TommyknockerNL
Kraz schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:39:
[...]

Tof ding!

Deze setup verblijft in het mooie achterhoek.
headout schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:30:
[...]

Mooie start, ga je heel veel plezier aan beleven. Wat voor Silvia - model is dat? V6 denk ik?
Inderdaad een V6, een half jaar oud opgepikt op marktplaats voor 300 euro. Volgens mij wel een prima deal. De maler is nieuw gekocht bij Frekko.

[Voor 40% gewijzigd door TommyknockerNL op 04-01-2023 10:47]

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:25
Amai 300€, das geen geld. Goeie koop gedaan!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:23
Vanochtend maar eens mijn DF64 schoongemaakt. Viel me mee hoe vies het was. Vooral veel onder de bur terechtgekomen.

De koffie zal nu weer beter moeten smaken, al is het maar placebo!

• cryptapix
Koets89 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:05:
Vanochtend maar eens mijn DF64 schoongemaakt. Viel me mee hoe vies het was. Vooral veel onder de bur terechtgekomen. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe lang heb je deze maler gebruikt? Dit is een single dose maler, maar op het oog lijkt het mij echt behoorlijk wat koffie (en dus retentie). Uit mijn specialita komt beduidend minder koffie bij het schoonmaken.

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Koets89 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:05:
Vanochtend maar eens mijn DF64 schoongemaakt. Viel me mee hoe vies het was. Vooral veel onder de bur terechtgekomen.

Valt wel mee? Ik vind het behoorlijk wat! Hoe lang is het geleden sinds de laatste schoonmaak?

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:23
Een jaar in gebruik gehad. Had zelf meer aangekoekte bagger verwacht.

Had eigenlijk even de resten uit de tweede foto moeten wegen.

• Gotez
Dank voor alle reacties! Ik ga maar verder oefenen dan.
Puntje-NL schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:21:
[...]

Ik heb ook een Pro thuis (2 maanden nu), met verse bonen haal ik er wel een lekker bakkie uit. Supermarktbonen bleven zuur. Ik zou iets meer spelen (iets verder gaan met de maalstanden) en inderdaad bovenstaand diagrammetje gebruiken. Een gemiddelde espresso heeft bij mij minimaal 26-27 seconden nodig.
Welke maalstand staat jou apparaat? Heb jij de maalschijven bovenin aangepast? Ik heb bonen van de brandzaak. Dus dat zou moeten werken. Dank!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-02 16:43
Gotez schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:54:
Dank voor alle reacties! Ik ga maar verder oefenen dan.

[...]

Welke maalstand staat jou apparaat? Heb jij de maalschijven bovenin aangepast? Ik heb bonen van de brandzaak. Dus dat zou moeten werken. Dank!
Oef, de standen heb ik niet aangepast en hij staat bij mij op 14-15. Ik zal thuis nog even kijken als ik de gelegenheid heb. Ik heb de bonen van 30ML, ook erg tasty :)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ook hier een nieuw koffiemachine.
De Siemens EQ.300 kwam nogal vroeg aan zijn eind, snapte de positie niet meer van zijn zetgroep, ondanks dat ik de boel heb nagelopen, het leek wel alsof de processor niet meer snapte wat hij moest doen op basis van de positiesensor.

Anyway, uit nood eerst terug naar de Nespresso, maar een lungo daar uit mist gewoon snel de echte koffiesmaak, wat veel soorten capsules dan maar weer compenseren met extra donker roosteren ofzo, dat werkt niet, iig niet mijn smaak.

Toen zag ik de Melitta Purista in de aanbieding, 100€ cashback momenteel, waardoor je nog 280€ betaalt (bij art&craft) voor een volautomaat. Das minder dan zijn goedkopere broertje, de Solo. Goeie deal lijkt mij! :)

Inmiddels de eerste bakkies gezet, kan met deze meer varieeren qua temperatuur, maalgraad en hoeveelheid, dus hoop er lekkere bakkies mee te kunnen zetten :9
Daarnaast is hij stiller, kleiner en mooier gebouwd dan de EQ.300. (alleen geen melkfuncties, vind ik niet erg.)

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:05

PinusRigida

I put the p in pool.

Sinds vandaag maal ik nu ook m'n bonen zelf en schenk in op -wist het niet maar volgens OP dus- 'Oerhollandse' methode: manueel m'n bonen malen in 1 van 6 standen -ik moet nog ontdekken wat ik het beste vind*-, filter in kruikje, heet water opschenken en wachten.

Dit omdat ik door het structurele thuiswerk (3 dagen op 5) veel meer koffie thuis drink en de Nespressocapsuletjes er door vliegen. (de goedkopere heb ik getest, 1 merk vind ik best lekker maar dat zijn dan weer plastic capsules en dat wil ik ook vermijden)

Eerste try-out was vanochend en idd: smaakt net zoals de koffie die ik als tiener/puber thuis leerde drinken van de percolator.

Extra leuk vind ik het zelf malen van de bonen en de geurexplosie dat dat geeft in de keuken. <3

En nog extra leuker: handig om mee te pakken overal naartoe, uitstapjes, kamperen, geen stroom nodig en water verhitten met m'n mobiel gasvuurtje. (want ja, ik ben zo'n type die echt z'n eigen koffie wil op uitstap, ik ben niet erg moeilijk maar m'n ochtendkoffie bepaalt wel m'n humeur voor op z'n minst de voormiddag :Y )

* tja, nu ik hier toch ben: hoe zijn de meningen hier verdeeld t.o.v. fijnheid van malen?
M'n maler heeft 6 standen, heb nog maar één stand gebruikt -op veilig gespeeld met stand 3 :D - wat zijn de verschillen in smaak/textuur, hoe ervaren jullie dat en wat zijn jullie voorkeuren?
Vind online wel wat info over "fijn voor espresso en grof voor french press" maar misschien hebben jullie hier wat nuances of tips...

Ik heb m'n koffie graag sterk maar vergis ik mij als ik zeg dat dat minder met de grofheid van het gruis te maken heeft maar meer met de duur van doorlopen? (en uiteraard het type boon)

[Voor 22% gewijzigd door PinusRigida op 05-01-2023 14:10]

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Als je een gewoon filter en filterhouder gebruikt kan ik niet heel veel zeggen behalve dat je meer smaak krijgt naarmate je fijner maalt. Afhankelijk van de bonen en extractietijd gaat dat van zuur naar gebalanceerd naar bitter. Dit is dan puur 'op smaak brengen'; instellingen kiezen, koffie maken en dan proeven. Als je voor een V60 gaat zijn er wel tutorials die je kan volgen. James Hoffmann heeft twee mooie YT gemaakt hierover:Hopelijk helpt dat wat.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Ravhin schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:38:
Als je een gewoon filter en filterhouder gebruikt kan ik niet heel veel zeggen behalve dat je meer smaak krijgt naarmate je fijner maalt. Afhankelijk van de bonen en extractietijd gaat dat van zuur naar gebalanceerd naar bitter. Dit is dan puur 'op smaak brengen'; instellingen kiezen, koffie maken en dan proeven. Als je voor een V60 gaat zijn er wel tutorials die je kan volgen. James Hoffmann heeft twee mooie YT gemaakt hierover:Hopelijk helpt dat wat.
Nice thanx, kijkvoer voor vanavond!

Papieren filter op een typische Chemex kan.

Volgens online info zou ik middelgrof tot grof moeten malen hiervoor, maar als ik jullie hier lees, een kijkje neem op dat koffiekompas dat je hierboven deelde, en mijn eigen gevoel volg, vond ik m'n koffie vanochtend -ondanks wel lekker- toch wat flauwtjes smaken op stand 3 van de 6 dus mag ik toch zeker niet nog grover gaan.

Ik ga straks 's een fijngemalen kopje proeven en zien wat het zegt.

...maar mogelijks ligt het aan de Dauwe Egberts supermarktbonen die ik 'snel snel' ben gaan halen om uit te testen... (please have pity, I'm a complete noob! :D )

• vinpower
  • Nu online
PinusRigida schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Nice thanx, kijkvoer voor vanavond!

Papieren filter op een typische Chemex kan.

Volgens online info zou ik middelgrof tot grof moeten malen hiervoor, maar als ik jullie hier lees, een kijkje neem op dat koffiekompas dat je hierboven deelde, en mijn eigen gevoel volg, vond ik m'n koffie vanochtend -ondanks wel lekker- toch wat flauwtjes smaken op stand 3 van de 6 dus mag ik toch zeker niet nog grover gaan.

Ik ga straks 's een fijngemalen kopje proeven en zien wat het zegt.

...maar mogelijks ligt het aan de Dauwe Egberts supermarktbonen die ik 'snel snel' ben gaan halen om uit te testen... (please have pity, I'm a complete noob! :D )
Die bonen zou ik snel skippen en lekkere verse bonen bestellen als je toch al een maler hebt. Dag en nacht verschil.
Ik moet zeggen dat ik mijn Chemex nog steeds lastig vind. Beetje hit or miss altijd. Weet niet of dat met een V60 anders is

• kwabber
  • Laatst online: 08:40
Ik zet mijn filterkoffie de laatste tijd volgens deze methode.

YouTube: ULTIMATE RECIPE FOR KALITA/ V60/ ORIGAMI/ OREA/ ETC!

Bevalt verrassend goed en een stuk makkelijker dan wat meneer Hoffmann voorstelt.

• ID-College
Is er iemand die wat pointers kan geven voor gewone koffie? Waar ik als noob nog een beetje niet uit kom: ik vind een regulier bakje koffie het lekkerst. Niet te sterk dus.
Nu krijg ik in 30 seconden met 19gram koffie ongeveer 120 gram koffie. Dat is een ratio van 1:5.
De koffie vind ik nog net te sterk, maar de puck ziet er wel goed uit en hij heeft een mooie crema laag. Wat is dan de meeste logische stap?

Hoeveelheid koffie verminderen of de bonen grover malen? Ik zou neigen naar grover malen, maar ik had hiervoor DE bonen om even te rommelen, en daarmee werd de puck snel een natte rommel bij minder koffie.. dus daarom zit ik nu op 19 gram, maar voor mijn gevoel is dit wat aan de hoge kant voor 2 kopjes :)

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:12
Waarom zet je niet 'gewone koffie' als je gewone koffie wil? Waarom ga je met een espressomachine proberen filterkoffie te zetten? Als je op deze route door wil, ze dan een gewone espresso (1:2/1:2,5 - 25sec), en maak er met water uit de boiler een americano van?

• Ozzie
ID-College schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:54:
Is er iemand die wat pointers kan geven voor gewone koffie? Waar ik als noob nog een beetje niet uit kom: ik vind een regulier bakje koffie het lekkerst. Niet te sterk dus.
Nu krijg ik in 30 seconden met 19gram koffie ongeveer 120 gram koffie. Dat is een ratio van 1:5.
De koffie vind ik nog net te sterk, maar de puck ziet er wel goed uit en hij heeft een mooie crema laag. Wat is dan de meeste logische stap?

Hoeveelheid koffie verminderen of de bonen grover malen? Ik zou neigen naar grover malen, maar ik had hiervoor DE bonen om even te rommelen, en daarmee werd de puck snel een natte rommel bij minder koffie.. dus daarom zit ik nu op 19 gram, maar voor mijn gevoel is dit wat aan de hoge kant voor 2 kopjes :)
Een espressomachine is om espresso mee te maken... Voor 'gewone' (filter?) koffie kan je beter andere zet methoden gebruiken.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Wixxy
Als je echt goede filter-achtige koffie uit een espresso apparaat wil heb je flowcontrol nodig, maar het kan zeker wel.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

vinpower schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Die bonen zou ik snel skippen en lekkere verse bonen bestellen als je toch al een maler hebt. Dag en nacht verschil.
Ik moet zeggen dat ik mijn Chemex nog steeds lastig vind. Beetje hit or miss altijd. Weet niet of dat met een V60 anders is
Je hebt gelijk, ben al een uur of 2 aan het testen (cafeïnerush! :Y ) en ik heb nu wel m'n maalgraad gevonden, blijkbaar zat ik meteen goed met de veilige optie (3 van 6) de gulden middenweg met bias naar fijn.
Ik had nooit geloofd dat dit zo'n verschil in smaak ging brengen maar maalgraad geeft effectief een merkbaar verschil.
Eerst op stand 1, kop gedronken, meteen daarna op stand 6, kop gedronken, beseft dat stand 1 (fijnste) een beetje minder tegenviel dan stand 6 (grofste) dus op die manier wist ik waar m'n bias moest liggen in de 6 standen.
Dan nog wat met de tussenstanden geëxperimenteerd maar logischerwijs waren daartussen de verschillen veel minder merkbaar.

...maar compleet overtuigen doet de smaak niet, wel merkelijk meer gebalanceerd dan de extremen, (nog eens: nooit gedacht dat een amateur als ik dit zou proeven, ik ging ervan uit dat het ofwel subtieler was, ofwel placebo maar het doet dus echt veel, jullie hebben dus gelijk :D ).

...maar zaak is nu dus om goeie bonen te bestellen... wat kopen jullie?

ik hou van sterk en vol en ben niet bang van een beetje bitter, tips?

I.i.g. al hartelijk dank, er gaat een nieuwe wereld voor me open!

...ga toch al 's checken voor een elektrische maler... ;)

[Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 06-01-2023 10:45]

• Ozzie
PinusRigida schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:37:
[...]

Je hebt gelijk, ben al een uur of 2 aan het testen (cafeïnerush! :Y ) en ik heb nu wel m'n maalgraad gevonden, blijkbaar zat ik meteen goed met de veilige optie (3 van 6) de gulden middenweg met bias naar fijn.
Ik had nooit geloofd dat dit zo'n verschil in smaak ging brengen maar maalgraad geeft effectief een merkbaar verschil. eerst op stand 1, kop gedronken, meteen daarna op stand 6, kop gedronken, beseft dat stand 1 (fijnste) een beetje minder tegenviel dan stand 6 (grofste) dus op die manier wist ik waar m'n bias moest liggen in de 6 standen.

...maar compleet overtuigen doet de smaak niet, wel merkelijk meer gebalanceerd dan de extremen, (nog eens: nooit gedacht dat een amateur als ik dit zou proeven, ik ging ervan uit dat het ofwel subtieler was, ofwel placebo maar het doet dus echt veel, jullie hebben dus gelijk :D ).

...maar zaak is nu dus om goeie bonen te bestellen... wat kopen jullie?

ik hou van sterk en vol en ben niet bang van een beetje bitter, tips?

I.i.g. al hartelijk dank, er gaat een nieuwe wereld voor me open!

...ga toch al 's checken voor een elektrische maler... ;)
Brandzaak en Fascino vind ik een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Niet te duur, maar wel vers gebrand. Al vind ik ze redelijk donker gebrand, ze noemen het zelf geloof ik medium roast, maar daar is de prijs dan ook naar.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Ozzie schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Brandzaak en Fascino vind ik een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Niet te duur, maar wel vers gebrand. Al vind ik ze redelijk donker gebrand, ze noemen het zelf geloof ik medium roast, maar daar is de prijs dan ook naar.
Thanx, zal 's checken of ze naar België leveren.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:13
@PinusRigida Veel koffiebranders hebben proefpakketten. Probeer die eens. In dit topic kun je die koffiebranders makkelijk vinden. ;) En die maalgraad… dat is ook weer afhankelijk van de bonen die je gebruikt. Dus die maalgraad die je nu gevonden hebt, werkt niet noodzakelijk voor andere koffiebonen.

Ik koop mijn bonen altijd bij Fascino trouwens.

[Voor 7% gewijzigd door PatrickC op 06-01-2023 10:44]

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:13
PinusRigida schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Thanx, zal 's checken of ze naar België leveren.
Fascino zit in Weert, dus vast wel. :+

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

PatrickC schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Haha, zo ver was ik nog niet met m'n checken. :D

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-02 22:54
PatrickC schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Ze leveren zeker naar België!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-02 22:54
Aardig artikel over koffie in het AD.
https://www.ad.nl/koken-e...iet-de-espresso~a3400306/

• gvrsnor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-01 09:10
Ozzie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:16:
[...]

Een espressomachine is om espresso mee te maken... Voor 'gewone' (filter?) koffie kan je beter andere zet methoden gebruiken.
Vraagje ter info. Een Jura e8 wordt zowat aanzien als de beste volautomaat. Deze maakt espresso en ook 'gewone' koffie. De manier waarop deze machine koffie maakt is toch vrij gelijkaardig aan een halfautomaat?
Als die jura daar dan goede normale koffie uitkrijgt moet dit toch ook lukken met een halfautomaat?

• vinpower
  • Nu online
gvrsnor schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:00:
[...]

Vraagje ter info. Een Jura e8 wordt zowat aanzien als de beste volautomaat. Deze maakt espresso en ook 'gewone' koffie. De manier waarop deze machine koffie maakt is toch vrij gelijkaardig aan een halfautomaat?
Als die jura daar dan goede normale koffie uitkrijgt moet dit toch ook lukken met een halfautomaat?
Dat hangt af wat de definitie van gewoon of normaal is. Dat verschilt tussen filterkoffie of café americano (espresso met water) of een Lungo (wat je vaak drinkt uit een volautomaat)

• tomdfireman
  • Laatst online: 14:01
Wij zijn op zoek naar een andere maler vanwege de beperkte verstelmogelijkheden van de Eureka Specialita. De knop is dusdanig klein dat een minieme verstelling direct vertaald in wijziging. Daarnaast vanwege verschillende zetmethodes (fijner en grovere maling) lastig afstellen.

Inmiddels zien we door de bomen het bos niet meer qua opties. Hebben jullie aanraders??

- Single dosing workflow werkt goed voor ons. Voorkeur gaat hier ook naar uit.
- Gemakkelijk maalgraad wijzigen (Niche Zero heeft een brede verstelling)
- Geschikt voor espresso + french press (grovere maling)
- Prijs is van ondergeschikt belang

De opties die wij hebben is de Niche Zero, DF64 en Eureka Oro.

De Niche Zero voelt enigszins als opgelicht worden vanwege de dubbele VAT heffing (in de UK + in NL). Totaal komt op ruimt 700 euro. De DF64 heeft modding nodig en ziet er qua design niet geweldig uit met o.a. de plastic opvangbeker. Daarnaast gebrek aan anti-popcorn en snel statisch. De Eureka Oro heeft weer een kleine verstelknop en valt dus eigenlijk af.

Zijn er andere kanshebbers die wij over het hoofd hebben gezien?

• Ozzie
[...]

Eigenlijk maakt een jura (of andere volautomaat) geen 'echte' espresso, maar dat is weer een heel andere discussie. Vaak met een 1:4 verhouding, ipv de 1:2 verhouding die bij een half-automaat word aangehouden.

Dit filmpje van James Hoffman is wel interresant vond ik, YouTube: How To Dial In A Bean To Cup Machine (Like A Nerd)

• Ozzie
tomdfireman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:24:
Wij zijn op zoek naar een andere maler vanwege de beperkte verstelmogelijkheden van de Eureka Specialita. De knop is dusdanig klein dat een minieme verstelling direct vertaald in wijziging. Daarnaast vanwege verschillende zetmethodes (fijner en grovere maling) lastig afstellen.

Inmiddels zien we door de bomen het bos niet meer qua opties. Hebben jullie aanraders??

De Niche Zero voelt enigszins als opgelicht worden vanwege de dubbele VAT heffing (in de UK + in NL). Totaal komt op ruimt 700 euro. De DF64 heeft modding nodig en ziet er qua design niet geweldig uit met o.a. de plastic opvangbeker. Daarnaast gebrek aan anti-popcorn en snel statisch. De Eureka Oro heeft weer een kleine verstelknop en valt dus eigenlijk af.

Ik ga binnenkort de single dose hopper van de Eureka Oro aanschaffen voor mijn Specialita denk ik. Kost 80 euro, maar is wel fijn voor het single dosen.

Kan je niet gewoon een maler erbij kopen voor de french press en de specialita houden voor de espresso? Dat zou ik denk :)

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

De meeste SD grinders buiten de Niche en DF64 zijn of schreeuwend veel duurder of minder goed. Als tevreden (pre-VAT) eigenaar van een Niche kan ik je niet verder helpen ;)

• defusion
  • Niet online
[...]

Om nog aan te vullen op @vinpower en @Ozzie
Espresso wordt m.i. gedefninieerd door 2 factoren:
- onder druk gemaakt
- een verhouding van ca. 1:2 (gram droge koffie naar gram vloeibare koffie)

Onder druk gemaakt
Daar voldoet een volautomaat ook aan, met alle gemaakte drankjes. Er is wel een belangrijk verschil, namelijk dat een volautomaat in principe altijd de druk kunstmatig gelijk houdt, terwijl bij een halfautomaat, tenzij er een 'pressurised filter basket' wordt gebruikt, de druk wordt bepaald door de weerstand van de koffie zelf (en dus wordt gestuurd door de maalgraad; hij fijner hoe meer weerstand/druk).
Sommigen vinden het overigens dan pas echte espresso.

Verhouding van 1:2
Met een half-automaat heb je dat natuurlijk helemaal zelf in de hand.
1:1 - 1:1,5 -> ristretto
1:1,5 - 1:2,5 -> espresso
> 1:2,5 -> lungo

Dat is volgens mij ongeveer algemeen geaccepteerd als de juiste naam per verhouding.
Uiteindelijk is het allemaal een glijdende schaal, en moet je vooral drinken wat je zelf lekker vindt.

Ik denk dat de meeste volautomaten zo ongeveer 10-12gr max aan koffie kunnen verwerken per keer, dus als je er dan veel meer dan zeg 25-30gr uit haalt, dan kom je eigenlijk al in lungo-territorium. Alleen is lungo natuurlijk erg breed. als je er 30ml of 150ml uit haalt is nogal een verschil, maar zou op basis van de verhoudingen allebei lungo heten.

En dan heb je inderdaad nog de americano. Verschil daarmee is dat er eerst een 'espresso' wordt gezet, en vervolgens aangelengd met heet water.
Dat is wat ik met mijn half-automaat doe als ik gasten heb die een 'gewone koffie' willen. Maar als je een volautomaat hebt die een lungo zet van zeg 150ml, of een americano van 150ml, dan zal het de meeste gasten om het even zijn.

Het is uiteindelijk wel allemaal espresso-based.

• cryptapix
Even de purist spelen: @tomdfireman en @Ozzie de Eureka Oro is geen maler. Oro is een serie malers van Eureka, bestaande uit onder andere Eureka Mignon Single Dose (die bedoel je denk ik) en de Eureka Mignon XL (de Specialita met grotere schijven).

Zie https://www.eureka.co.it/en/eureka_oro.aspx

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:30

Dan zou ik toch eens andere opties overwegen i.t.t. deze standaard go-to’s (in de NL market dan..).

Fellow komt met een nieuwe grinder naast de ODE. De OPUS, espresso capable, tot aan filter en absurd goed geprijsd, sub-200 dollar. 40mm conical burr set en de ervaringen die ze met de ODE hebben opgedaan erin geïntegreerd. Dat gaat echt dé nieuwe instap knaller worden denk ik maar gaat ook echt competitie vormen voor de niche/df64 etc. door de 80/20 regel toe te passen op prijs/kwaliteit.

Of je pakt een ODE v2 met upgraded burr set en accepteert risico op stalling bij espresso en licht gemankeerde workflow. Maar wel leuk om mee te spelen over de hele range + 64mm flat burr natuurlijk

De Varia VS 3 zou ook een goede optie voor je kunnen zijn. Al heeft ook die risico op stalling bij écht lichte nordic roasts.

Option-O lagom mini zou ook kunnen met 48mm conical en lekker klein. Geen stalling en kan zich echt wel meten met de niche zero in cup profile.
Of als prijs toch niet veel ertoe doet gewoon direct doorstappen naar de lagom P64 met SSP HU of Unimodal burr set.

Zoveel opties…in ieder geval lijkt het er wat mij betreft sterk op dat de Niche, DF64 etc. in steeds moeilijker segment gaan komen. Er zijn/komen gewoon een stuk goedkopere conical grinders op de markt die zich goed kunnen meten qua profile en een sterke fabrikant erachter hebben zitten en er zijn ook zat flat burr grinders die dan weer wat erboven zitten qua prijs maar ook weer veel meer bieden. Zo wordt de niche van een single-dose, multi purpose, grinder rond de 500,- pricepoint steeds moeilijker te verantwoorden in prijs/kwaliteit mijns inziens.

Oja en je mist sowieso nog een hele sloot aan grinders uberhaupt ;) maar daarvoor zal je eerst moeten gaan kijken wat je nu echt wilt, dus conical of flat burr bijv.? En maximum price cap? En niet alleen de maalgraad opties. Want dat is vrijwel het laatste wat een schifting gaat maken eigenlijk.

• kwabber

Welke modding heeft de DF64 nodig dan? Het enige is de aanwijzer om de maalgraad makkelijker af te kunnen lezen. Ik meen dat deze tegenwoordig bijgeleverd wordt maar ben daar eerlijk gezegd niet zeker van. Anti-popcorn is ook niet nodig aangezien er een deksel op zit. Plastic beker? Werkelijk? Ik vind het juist wel handig dat ik het koffiemaalsel kan zien als ik het overgooi in het filtermandje. Snel statisch, tja daartegen kun je RDT inzetten. Of met je hand het plastic bekertje vasthouden en de opening rond de uitgang van de maler afdekken met je vingers. Als je toch met een balg werkt, maakt de statischheid eigenlijk ook niet veel meer uit.

Zet er een setje SSP red multipurpose in en je hebt een apparaat dat op een hoog niveau presteert (volgens: YouTube: Upgrade der DF64 - G-Iota | Beste Espressomühle unter 1000 Euro?).

• Gotez
Ravhin schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:38:
[...]

kijk eens hier naar: [Afbeelding]
Zonder je bezig te zien denk ik dat je je espresso langer moet laten doorlopen.
Nogmaals bedankt. Ik ben inmiddels een kilo brandzaak bonen verder maar krijg het zure niet weg. Als ik iets fijner maal dan loopt de koffie niet door en krijg ik alleen druppels. Zou er iets mis kunnenzijn met de druk van mijn apparaat? Ik heb inmiddels alle settings en combinaties geprobeerd. Maar het lukt niet het zure weg te krijgen.

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:13
Gotez schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Nogmaals bedankt. Ik ben inmiddels een kilo brandzaak bonen verder maar krijg het zure niet weg. Als ik iets fijner maal dan loopt de koffie niet door en krijg ik alleen druppels. Zou er iets mis kunnenzijn met de druk van mijn apparaat? Ik heb inmiddels alle settings en combinaties geprobeerd. Maar het lukt niet het zure weg te krijgen.
Stel de druk van je machine in op 9 bar, bij mij maakte dit een groot verschil uit. Wat is de huidige druk?

• vinpower
  • Nu online
Gotez schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Ik kan niet snel terugvinden welke apparatuur je hebt maar kleine kans dat jou smaakbeleving wordt veroorzaakt door de druk of door gebreken van je apparaat. Naast de fijngraad van je maling kan je hem ook langer door laten lopen. Weeg je je in en output? Zo ja, laat een keer de espresso 45 seconden bij een gekozen maalgraad lopen of misschien wel 60. Vind je het dan nog zuur smaken? Dan kan je vandaar terugwerken naar het optimum. Daarnaast liggen de smaken zuur en bitter dicht bij elkaar, vaak moet men eerst wennen aan de smaak.

• Gotez
Farrell schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:24:
[...]

Stel de druk van je machine in op 9 bar, bij mij maakte dit een groot verschil uit. Wat is de huidige druk?
Ik kan volgens mij nergens de druk instellen.

• Gotez
vinpower schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Ik kan niet snel terugvinden welke apparatuur je hebt maar kleine kans dat de smaak wordt veroorzaakt door de druk of door gebreken van je apparaat. Naast de fijngraad van je maling kan je hem ook langer door laten lopen. Weeg je je in en output? Zo ja, laat een keer de espresso 45 seconden bij een gekozen maalgraad lopen of misschien wel 60. Vind je het dan nog zuur smaken? Dan kan je vandaar terugwerken naar het optimum. Daarnaast liggen de smaken zuur en bitter dicht bij elkaar, vaak moet men eerst wennen aan de smaak.
Langer doorlopen werkt niet goed. ik krijg er bij een iets fijnere maalgraad al geen druppel meer uit. en bij een grovere maalgraad dus netje de juiste hoeveelheid koffie maar heel zuur

• kwabber
Je zou nog naar de temperatuur kunnen kijken. Deze iets hoger zetten.

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:13
Gotez schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Ik kan volgens mij nergens de druk instellen.
Wat je dan kan eventueel kan doen is grover zodat ie wel mooi doorloopt en dan een langere doorlooptijd. Kijk eens naar een espresso compass. Dan zie je wat je allemaal kan doen voor het gewenste effect.

https://millilitre.my/202...the-coffee-that-you-want/

BTW staar je niet blind op de volgens het boekje de juiste hoeveelheid koffie. Wat het belangrijkst is, is de smaak en of jij het lekker vindt. Dat het dan een andere ratio heeft dat boeit eigenlijk niet.

[Voor 17% gewijzigd door Farrell op 06-01-2023 15:32]

• vinpower
  • Nu online
Gotez schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:26:
[...]

Langer doorlopen werkt niet goed. ik krijg er bij een iets fijnere maalgraad al geen druppel meer uit. en bij een grovere maalgraad dus netje de juiste hoeveelheid koffie maar heel zuur
als je die grovere maalgraad dan neemt en die langer door laat lopen, die moet dan op een gegeven anders gaan smaken -> meer bitter

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
Welk apparaat heb je Gotez?
De meeste zure bakjes die ik drink heeft bijna altijd te maken met dat ik te snel (lees: voordat de hele zetgroep opgewarmd is)een bakkie zet.

Je kan eens kijken wat de temperatuur van de gezette koffie is.
Pagina: 1 ... 163 ... 166 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee