Svennos1 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:23:
[...]
Ik zet met tussenposen van 5 min. Ik mik momenteel om met 19gram input, 54 gram output te creëren in 26sec (Is een recept van KBC). Dat red ik niet, ik blijf steken rond de 48 a 50gr output. De variabel die ik aanpas is de fijnheid van de maling .... voordat ik weer probeer an afstelling, maal ik eerst een paar sec om weg te gooien voordat ik weer een poging waag. Ik stop de extractie altijd na 26sec. Wellicht toch proberen langer door te laten lopen.
Ik gebruik een distributie tool (draaischijf) en stamp daarna aan met de tamper.
Ik heb ook gelezen dat als je binnen de 6 sec al druppels koffie ziet het dan zuur is en als het pas na 10 sec is dan bitter .... ik zie nu de eerste straal komen na 4 a 5 sec, wat dus inderdaad zuur zou zijn volgens een video van Clive Coffee.
Ik vind het een vreemd recept. Sowieso vind ik het vreemd om een soort universeel recept te hebben voor elke willekeurige koffie. Of is die specifiek voor deze koffie?
- Gebruikelijk is verhouding 1:2 tot 1:2,5 ongeveer voor espresso, 19in ->54 uit gaat al richting lungo. (tenzij dat de bedoeling is natuurlijk). Zou eerder op ~40gram mikken als begin.
- Doorlooptijd zit rond het minimale; gebruikelijk is 25 tot 35 sec, waarbij korter doorgaans resulteert in wat zuurder, en langer wat bitterder. Het is afhankelijk van je eigen wensen en de gebruikte koffie waar je wilt zitten. Kortom; mee spelen, en als 26sec jou te zuur is, doe je het volgende keer dus langer.
Fascino is in de regel relatief donker gebrand, dus boven de 35sec zul je waarschijnlijk niet willen gaan, maar sommige licht gebrande koffies mogen best nog wel wat langer, en/of mag de PID op wat hogere temperatuur ingesteld worden.
- Ik snap de gedachtegang denk ik wel een beetje van als je de eerste druppels na x-seconden ziet is het zuur resp. bitter. Als je grover maalt komen ze eerder, en wordt je totale doorlooptijd korter (voor de gewenste output) en als je fijner maalt, komt het later. Dan nog is het m.i. ongebruikelijk om veel waarde te hechten aan wanneer de eerste druppels komen.
Gebruikelijker is om te kijken naar het totaal. Duurt het minder dan 25sec voor de gewenste output, dan is het mogelijk te zuur. Duurt het langer dan 35sec voor de gewenste output, dan is het mogelijk te bitter. Nu klopt het in mijn beleving wel dat de eerste druppels, indien correct afgesteld, na zo'n 5-7sec komen bij mijn espresso's, en als het sneller komt heb ik waarschijnlijk te grof gemalen (maar dan is de totale doorlooptijd dus meteen ook korter dan gewenst, óf de totale output meer dan gewenst; dat beïnvloed elkaar allemaal).
Anders dan @
RvdH hecht ik zelf minder waarde aan de totale output, en meer waarde aan de doorlooptijd. Naar mijn ervaring bepaalt de doorlooptijd hoofdzakelijk of het zuur, bitter of in balans is.
Stel met 30sec is de smaak in balans, maar komt er 100gr uit terwijl ik maar ~40-45gr wil, dan maal ik de volgende keer fijner, en smaakt het na 30sec nog steeds, is het alleen geconcentreerder (zoals een espresso hoort te zijn). Die eerste poging waarbij 100gr is geproduceerd is dan nog steeds prima drinkbaar en hoef je niet weg te gooien.
Op zich maakt het voor het eindresultaat niet uit welke benadering je kiest, je moet voor beide fijner resp. grover malen om het te beïnvloeden. Maar mijn gedachte is dat ik liever de smaak in balans heb, ook al is de koffie dan of sterker dan gewenst (ristretto) of wat minder sterk dan gewenst (lungo), zodat ik 'm wel gewoon kan drinken, dan dat ik de gewenste hoeveelheid heb, maar dat die een te korte doorlooptijd heeft gehad (en dus zuur is) of een te lange doorlooptijd (en dus te bitter is). Dan kan ie wat mij betreft wel in de gootsteen.