Dat verschillen proeven moet je even uit je hoofd zetten, laten we wel wezen een espresso machine is een manier om water van x temperatuur onder druk y door een koffie massa heen te drukken.AppieR schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:51:
Goedemorgen allen,
Als eerste: dank voor alle vragen, antwoorden en (terugkerende) discussies die hier voorbij komen. Ik bemoei me meestal niet al te veel met de inhoud, maar vind het onwijs leuk om mee te lezen en leer er veel van.
Op dit moment ben ik heel tevreden met mijn MoccaMaster icm Eureka Filtro. De koffiebonen haal ik bij Fascino. En op de camping is het koffiezetten met een Hario V60 icm een Timemore maler een dagelijks ritueel. In het verleden heb ik een QuickMill 3035 gehad, maar dat was niet helemaal naar tevredenheid. Ik miste gewoon een goede bak filterkoffie. En mijn vrouw houdt niet van espresso en cappuccino's maken met een QM is niet perse een pretje. Maar goed, bloed kruipt waar het niet gaan kan en na een vakantie in Italie heb ik toch mijn zinnen weer gezet op een espressomachine voor een vernieuwd avontuur op het espressopad. De MoccaMaster en Filtro blijven wel in huis.
Eisen:Opties die ik zelf heb gezien (behalve de Lelits...):
- Budget: 2000-2500 incl maler
- Voorkeuren maler: Eureka ivm Filtro. Geen SD. Specialita of XL?
- Voorkeuren espressomachine: HX of SB (verwacht weinig melkproducten), E61, PID.
Daarnaast zoek ik eigenlijk een bedrijf waar ik de verschillen tussen de machines kan proeven, direct aan kan schaffen en terecht kan voor onderhoud. Bij Van Pommeren kan dat, maar die heeft alleen Profitec uit bovenstaand lijstje (naast Rancilio, Rocket etc), koffiewarenhuis.nl heeft alles en kan je bekijken, maar niet proeven. Ik ben heel benieuwd naar jullie tips en ervaringen!
- ECM Classika II PID
- Bezzera Mitica of Magica PID
- Profitec Pro 300 (Dual Boiler, geen E61)
- Profitec Pro 500 PID
- Expobar Brewtus V
Welke machine je ook neemt het basis principe is hetzelfde. Smaak verschillen krijg je door de molen, vlakke schijven tov conische, dat moet je proeven, voor wat jij lekker vind maakt dat dus wel uit. en hoe groter de schijven hoe beter het uiteindelijke resultaat, althans zo ongeveer.
Ik zag btw Single Dosing ook niet zitten, maar doe nu niet anders meer, het is de meest eenvoudige manier om consistente resultaten te krijgen, zonder de variatie die time based malen nu eenmaal oplevert.
GbW zit er niet in met je budget, of je moet het geluidsniveau van de Baratza Sette 270Wi kunnen verdragen
Het smaak verschil tussen 55mm vlakke schijven en 65mm schijven is opmerkelijk, succes met je zoektocht!
Kies qua machine degene waar je qua uiterlijk het meest blij mee bent, uiteindelijk gebruik je hem meerdere keren per dag en neemt het een best prominente plek in in je keuken.