Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 160 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-05 17:53
AppieR schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:51:
Goedemorgen allen,

Als eerste: dank voor alle vragen, antwoorden en (terugkerende) discussies die hier voorbij komen. Ik bemoei me meestal niet al te veel met de inhoud, maar vind het onwijs leuk om mee te lezen en leer er veel van.

Op dit moment ben ik heel tevreden met mijn MoccaMaster icm Eureka Filtro. De koffiebonen haal ik bij Fascino. En op de camping is het koffiezetten met een Hario V60 icm een Timemore maler een dagelijks ritueel. In het verleden heb ik een QuickMill 3035 gehad, maar dat was niet helemaal naar tevredenheid. Ik miste gewoon een goede bak filterkoffie. En mijn vrouw houdt niet van espresso en cappuccino's maken met een QM is niet perse een pretje. Maar goed, bloed kruipt waar het niet gaan kan en na een vakantie in Italie heb ik toch mijn zinnen weer gezet op een espressomachine voor een vernieuwd avontuur op het espressopad. De MoccaMaster en Filtro blijven wel in huis.

Eisen:
  • Budget: 2000-2500 incl maler
  • Voorkeuren maler: Eureka ivm Filtro. Geen SD. Specialita of XL?
  • Voorkeuren espressomachine: HX of SB (verwacht weinig melkproducten), E61, PID.
Opties die ik zelf heb gezien (behalve de Lelits...):
  • ECM Classika II PID
  • Bezzera Mitica of Magica PID
  • Profitec Pro 300 (Dual Boiler, geen E61)
  • Profitec Pro 500 PID
  • Expobar Brewtus V
Daarnaast zoek ik eigenlijk een bedrijf waar ik de verschillen tussen de machines kan proeven, direct aan kan schaffen en terecht kan voor onderhoud. Bij Van Pommeren kan dat, maar die heeft alleen Profitec uit bovenstaand lijstje (naast Rancilio, Rocket etc), koffiewarenhuis.nl heeft alles en kan je bekijken, maar niet proeven. Ik ben heel benieuwd naar jullie tips en ervaringen!
Dat verschillen proeven moet je even uit je hoofd zetten, laten we wel wezen een espresso machine is een manier om water van x temperatuur onder druk y door een koffie massa heen te drukken.
Welke machine je ook neemt het basis principe is hetzelfde. Smaak verschillen krijg je door de molen, vlakke schijven tov conische, dat moet je proeven, voor wat jij lekker vind maakt dat dus wel uit. en hoe groter de schijven hoe beter het uiteindelijke resultaat, althans zo ongeveer.
Ik zag btw Single Dosing ook niet zitten, maar doe nu niet anders meer, het is de meest eenvoudige manier om consistente resultaten te krijgen, zonder de variatie die time based malen nu eenmaal oplevert.
GbW zit er niet in met je budget, of je moet het geluidsniveau van de Baratza Sette 270Wi kunnen verdragen ;)
Het smaak verschil tussen 55mm vlakke schijven en 65mm schijven is opmerkelijk, succes met je zoektocht!
Kies qua machine degene waar je qua uiterlijk het meest blij mee bent, uiteindelijk gebruik je hem meerdere keren per dag en neemt het een best prominente plek in in je keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@AppieR Ik denk niet dat je verschil gaat proeven tussen al die machines. Hooguit de non-E61, maar dan nog verwacht ik dat die het goed zal doen.

SB/DB heeft theoretisch het voordeel consistenter te zijn in de zettemperatuur, maar moderne HX machines zijn ook héél consistent. Dus denk niet dat je daar verschil in zult proeven.
(zie bijv. deze test: YouTube: Review: Profitec Pro 500 PID Espresso Machine)

Zou eerder vergelijken op features; SB/HX/DB, E61 ja of nee (E61 heeft veel thermische massa, wat een voordeel is voor temperatuurstabiliteit, en natuurlijk verkrijgbaarheid van onderdelen), PID, RVS vs koper boiler, grootte van boiler (groter=beter voor temperatuurstabiliteit en hersteltijd tussen shots), aansluitmogelijkheden op vast water, type pomp, isolatie van boiler, etc.
En bouwkwaliteit en looks, en vertrouwen in een bepaald merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:20
De verschillen in set-up als je ze naast elkaar zet zullen groter zijn dan het verschil tussen wanneer de machines goed ingeregeld zijn. Je kunt niet van een winkel verwachten dat ze 5 machines en 5 dezelfde malers afgeregeld klaar hebben staan. Ga je met dezelfde maler/maalgraad de 5 machines bij langs, dan werkt dat al niet dus. Voeg je nog een tweede maler toe aan het experiment...

Uiteindelijk kun je een espressomachine best op basis van reviews/functies/uiterlijke kenmerken kopen. Voor onderhoud/inregelen etc. is het fijn om een fysiek aanspreekpunt te hebben. In de basis kan iedere (E61) machine hetzelfde; water bij 92 graden met 6-9 bar door een koffiepuck duwen.

Zou persoonlijk ook altijd voor minimaal een HX kiezen, ook al drink ik 90% espresso. Het is een beetje een kip-ei verhaal met cappuccino dat pas lekker wordt als je het smakelijk bereid wordt. Dat heb je dan zelf in de hand. Ook voor bezoek is het fijn. Als ze zo'n machine zien staan kun je ze (niet alleen) filterkoffie meer voorzetten, maar een espresso is vaak te heftig.

[ Voor 21% gewijzigd door Ypuh op 05-12-2022 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Als het binnen je budget valt zou ik voor de Mignon XL gaan, dan hou je waarschijnlijk nog wel genoeg over voor een fatsoenlijke machine. Voor jouw budget lijkt een PID mij wel de belangrijkste vereiste, verder is het allemaal redelijk verwaarloosbaar qua verschillen tussen de machines die je opnoemde. Denk dat je met allen blij zult zijn. Lelit MaraX kan er misschien nog tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:11
defusion schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:42:

KNIP

Dan wordt het lijstje weer wat kleiner:
https://www.koffiewarenhu...k_rvs/pid-controller_ja-7

Kijk natuurlijk ook op andere webshops en doe je eigen onderzoek, maar ik ben bij de profitec pro 500 uitgekomen.

KNIP
d:)b Ik kom nu ook uit op een Profitec Pro 500. PID, RVS Boiler en Duits gebouwd. Heeft net wat meer dan de Appartamento.

De webshop hierboven heeft btw wel een mooie deal! Is inc Profitec uitkloplade, tamper, tampingmat en melkkan. Nog een molen erbij, ik kijk naar de Eureka Mignon Specialita Chrome, en ik ben klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-05 13:41
Svennos1 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:42:
[...]

d:)b Ik kom nu ook uit op een Profitec Pro 500. PID, RVS Boiler en Duits gebouwd. Heeft net wat meer dan de Appartamento.

De webshop hierboven heeft btw wel een mooie deal! Is inc Profitec uitkloplade, tamper, tampingmat en melkkan. Nog een molen erbij, ik kijk naar de Eureka Mignon Specialita Chrome, en ik ben klaar.
Klinkt als een goed plan!

Ik heb nog een vraag voor mede profitec eigenaren:
Als ik mijn stoomkraan dicht draai gaat die vaak zo vast zitten, dat bij het opnieuw openen van de stoomkraan de hele kraan eruit draait i.p.v. enkel de schroeftap.
Ik heb al eens met een sleutel geprobeerd de kraan weer wat vaster erin te draaien, maar de wrijving is niet groot genoeg waardoor die weer los komt.
Wat kan ik beste doen om dit te verhelpen? Misschien teflon afdichting op de schroefdraad? Blauwe loctite? Of juist de tapkraan zelf proberen vlotter te doen los/vast draaien met wat nieuw vet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwabber
  • Laatst online: 10-03 07:47
[...]

Wil je de molen ook gebruiken voor filterkoffie of een andere zetmethode of alleen voor espresso? Als je veel wilt wisselen, lijkt mij de Mignon niet direct de beste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svennos1
kwabber schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:33:
[...]

Wil je de molen ook gebruiken voor filterkoffie of een andere zetmethode of alleen voor espresso? Als je veel wilt wisselen, lijkt mij de Mignon niet direct de beste keuze.
Eigenlijk alleen voor espresso (en aanverwanten zoals cappuccino etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
defusion schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:42:
maar ik ben bij de profitec pro 500 uitgekomen.
Gebruik jij een shottimer/weegschaal? Zoja welke en past deze goed onder de uitloop op de Pro 500? Ik begrijp dat de uitloop naar lekschaal bij veel modellen klein is en dan niet past ....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Svennos1 schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:53:
[...]

Gebruik jij een shottimer/weegschaal? Zoja welke en past deze goed onder de uitloop op de Pro 500? Ik begrijp dat de uitloop naar lekschaal bij veel modellen klein is en dan niet past ....
Ik gebruik een timemore B22 / "black mirror" weegschaal. Er zijn inmiddels weer wat nieuwe modellen van uit, weet niet wat die aan verbeteringen hebben, maar timemore is in de regel prima prijs/kwaliteit.

Die past prima eronder met een espressokopje, qua hoogte iig, alleen niet in de diepte, hangt wat over, maar wel bruikbaar.
Maar ik gebruik 'm eerlijk gezegd nooit zo.

Ik weeg de bonen ermee vooraf (single dosing), en gebruik de timer tijdens het zetten (ik druk op startknopje en haal tegelijk de hendel over), maar ik weeg niet tijdens het zetten.
Eventueel wel achteraf (gewicht kopjes is bekend, of je kunt vooraf 'nullen'), maar zeker niet standaard bij elk kopje, vooral als het nodig is om af te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TSiCjt-1-XHvNQtFBxmL50fwcA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHAqk8n8KijkbPj11OFBGCjM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blUwhq2R2uK_He2BtWGNPj8Aq1o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFFgBUXIPCkkUsMF8Rr0VnFo.jpg?f=fotoalbum_tile

met bottomless en bijgeleverde portafilter als voorbeeld.

[ Voor 30% gewijzigd door defusion op 05-12-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:42

Hoholi

The only one

cedrix5 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:44:
[...]

Als ik mijn stoomkraan dicht draai gaat die vaak zo vast zitten, dat bij het opnieuw openen van de stoomkraan de hele kraan eruit draait i.p.v. enkel de schroeftap.
Ik heb al eens met een sleutel geprobeerd de kraan weer wat vaster erin te draaien, maar de wrijving is niet groot genoeg waardoor die weer los komt.
Wat kan ik beste doen om dit te verhelpen? Misschien teflon afdichting op de schroefdraad? Blauwe loctite? Of juist de tapkraan zelf proberen vlotter te doen los/vast draaien met wat nieuw vet?
Ik zou om te beginnen de stoomkraan enkel met 2 vingers dichtdraaien, dus niet met 5 vingers “+ extra kracht”. Mocht de kraan niet meer afsluiten, dan is het tijd om de dichting te vervangen + de stem te smeren met hoog temperatuur bestendig siliconen vet. Uiteraard food safe grade.

Mocht de kraan toch nog uit de behuizing los komen kan je de schroefdraad zeer zuinig insmeren met Loctite 243.

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Hoholi schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:55:
[...]

Ik zou om te beginnen de stoomkraan enkel met 2 vingers dichtdraaien, dus niet met 5 vingers “+ extra kracht”. Mocht de kraan niet meer afsluiten, dan is het tijd om de dichting te vervangen + de stem te smeren met hoog temperatuur bestendig siliconen vet. Uiteraard food safe grade.

Mocht de kraan toch nog uit de behuizing los komen kan je de schroefdraad zeer zuinig insmeren met Loctite 243.
Ja het probleem zit in de kraan, vroeger ging het prima. Je moet deze sowieso niet heel vast draaien gezien het ontwerp (is geen knelkraan maar iets luxer met een veer waardoor die al afsluit voordat de kraan helemaal dicht is). Dichting vervangen zou het dus ook niet fixen denk ik, waarschijnlijk moet ik iets in de kraan juist smeren zodat open/dicht niet genoeg wrijving maakt dat de hele kraan eruit draait. Siliconenvet heb ik inderdaad, zal eens kijken of ik de kraan zelf open krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Het is niet mijn advertentie, dus weet niet of het mag, maar de Profitec's werden hier de afgelopen dagen een paar keer ge(r/)noemd. Er staat er nu eentje te koop op het Koffiepraat forum uit 2016.

De huidige nieuwprijzen zijn wel erg hoog, dus als je via een 'vertrouwd adres' een tweedehands kunt scoren lijkt dat me een dikke plus. Zo heb ik mijn eerste machine (ook uit 2016) ook gekocht en die zag er nog als nieuw uit. Voor dezelfde prijs incl. onderhoudsbeurt ook weer door kunnen verkopen. In de basis zijn ze gemaakt om 20+ jaar mee te gaan, dus als iemand er een beetje op gepast heeft is tweedehands een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Ik ben vandaag in de konijnenhol van koffie videos op youtube gevallen. Voornamelijk ene James Hoffman. Nu zag ik laatst bij de hoogvliet zo'n volautomatische apparaat staan:

https://www.coolblue.nl/p...ilips-2200-ep2220-10.html

Is zoiets überhaupt aan te raden, of ga je spijt van krijgen? Als ik youtube mag geloven is alles onder 400 euro troep. Ik kom nu van dolce gusto cupjes dus zo'n beetje alles is een upgrade waarschijnlijk...

Ik wil uit zo'n apparaat lekkere espresso of lungo formaat zoals uit een dolce gusto apparaat komt. Af en toe maak ik ook cappuccino. Maar dan wel met 5 klontjes suiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Belangrijkste is de koffie zelf ;)
Garbage in = garbage out

Maar zou zelf ook niet aan zo'n apparaat beginnen. Geen budget voor een degelijk apparaat dan kocht ik een fatsoenlijke maler en een mokkapotje en/of aeropress en evt een losse melkopschuimer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:51
ObiTewodros schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 01:03:
Ik ben vandaag in de konijnenhol van koffie videos op youtube gevallen. Voornamelijk ene James Hoffman. Nu zag ik laatst bij de hoogvliet zo'n volautomatische apparaat staan:

https://www.coolblue.nl/p...ilips-2200-ep2220-10.html

Is zoiets überhaupt aan te raden, of ga je spijt van krijgen? Als ik youtube mag geloven is alles onder 400 euro troep. Ik kom nu van dolce gusto cupjes dus zo'n beetje alles is een upgrade waarschijnlijk...

Ik wil uit zo'n apparaat lekkere espresso of lungo formaat zoals uit een dolce gusto apparaat komt. Af en toe maak ik ook cappuccino. Maar dan wel met 5 klontjes suiker.
Wat raden dan al die video's aan die je hebt gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 12:03
Ypuh schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:18:
Je kunt niet van een winkel verwachten dat ze 5 machines en 5 dezelfde malers afgeregeld klaar hebben staan. Ga je met dezelfde maler/maalgraad de 5 machines bij langs, dan werkt dat al niet dus. Voeg je nog een tweede maler toe aan het experiment...
Thnx, zo had ik er nog niet naar gekeken. Dat is niet te doen inderdaad.
RoosW schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:14:
[...]

GbW zit er niet in met je budget,
Grind by Weight? De Eureka Mignon Libra doet dat, kost 749, maar heeft 55mm schijven. Dan heb ik liever de XL met 65mm schijven, zeker omdat ik toch niet heel veel denk te gaan variëren met bonen.
[...]

d:)b Ik kom nu ook uit op een Profitec Pro 500. PID, RVS Boiler en Duits gebouwd.
Same! Die rondjes aan de zijkant van de Appartamento scoren ook nog eens slecht qua WAF.

Ik ga het liefst naar een zaak met liefhebbers die de tijd voor je nemen en wil daar dan ook wel voor betalen. CasaBarista in Arnhem bijvoorbeeld, maar die hebben geen Profitec/Eureka. Hebben jullie ervaringen/tips?

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Laatst online: 05-04 22:22
vinpower schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:15:
[...]

Wat raden dan al die video's aan die je hebt gekeken?
Die raden machines aan van 1500 euro. Omdat je voor minder dan dat geen goede maler kan krijgen en de druk niet constant gehouden worden.

Maar als ik het zo op tweakers lees zijn de meningen dat zo'n apparaat best goed kan zijn zolang je goede koffie gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Svennos1
AppieR schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:03:

Ik ga het liefst naar een zaak met liefhebbers die de tijd voor je nemen en wil daar dan ook wel voor betalen. CasaBarista in Arnhem bijvoorbeeld, maar die hebben geen Profitec/Eureka. Hebben jullie ervaringen/tips?
CasaBarista Arnhem (=KBC/Koffie Belevings Centrum) voeren ook Profitec en Eureka! (Staat alleen niet als Casa Barista maar KBC). Ben er vorige week nog geweest. Is ook zeker een zaak waar ze de tijd voor je nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
ObiTewodros schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:06:
[...]

Die raden machines aan van 1500 euro. Omdat je voor minder dan dat geen goede maler kan krijgen en de druk niet constant gehouden worden.

Maar als ik het zo op tweakers lees zijn de meningen dat zo'n apparaat best goed kan zijn zolang je goede koffie gebruikt.
Voor echte espresso (semi automaat) zou ik ca. € 700 als minimum budget aanhouden voor nieuwe spullen. Gaggia classic pro en eureka mignon manuele + wat kleine spullen als weegschaal en tamper.
Voor een volautomaat zou ik zelf waarschijnlijk een jura (e6) afschaffen voor een vergelijkbaar bedrag (in Duitsland wegens prijzen). Waarmee ik niet wil zeggen dat andere merken geen goede opties hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
ObiTewodros schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:06:
Het is lastig om die conclusie te trekken en advies te geven. Ik denk dat je er snel op vooruit gaat als je een bonenmachine van een gerenommeerd merk neemt in combinatie met verse bonen.

Met een half-automaat moet je je realiseren dat je er een hobby bij neemt. Wie de tijd niet investeert zal er ook geen profijt van hebben.

Voor advies wat dan goede volautomaten zijn kan ik je dan helaas ook niet helpen. €500 is immens veel geld voor iets simpels als een koffiemachine, maar voor de meeste in dit topic geldt dat instapmodellen zo rond de €1000 + €400 voor een maler liggen (daar krijg je dan al wel hele respectabele machiens voor). Tweedehands kun je dat misschien halveren, maar again; je spreekt dan echt over een hobby.

Deze machines gaan met gemak 10+ jaar mee. Die robuustheid zit ook wel een deel van de aantrekkingskracht die veel consumenten-machines ogenschijnlijk niet hebben, maar then again; ik heb geen idee. Mijn Nespresso ging ook 10 jaar mee en diegene die hem overnam zal er nu waarschijnlijk nog blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:44
Svennos1 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:18:
[...]

CasaBarista Arnhem (=KBC/Koffie Belevings Centrum) voeren ook Profitec en Eureka! (Staat alleen niet als Casa Barista maar KBC). Ben er vorige week nog geweest. Is ook zeker een zaak waar ze de tijd voor je nemen.
interessant, want op de site van het KBC ga je meteen door naar CasaBarista en daar staan die Profitecs er weer niet op. Op de site van Profitec staat het KBC dan weer wel als dealer.
IMHO niet echt een handige formule als je iets probeert te verkopen en ik als potentiele klant zit te zoeken op je site naar wat je allemaal in het aanbod heb. Maar zal wel met de Casabarista franchise te maken hebben ofzo. Toch goed om te weten nu :)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Svennos1
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:57:
[...]

interessant, want op de site van het KBC ga je meteen door naar CasaBarista en daar staan die Profitecs er weer niet op. Op de site van Profitec staat het KBC dan weer wel als dealer.
IMHO niet echt een handige formule als je iets probeert te verkopen en ik als potentiele klant zit te zoeken op je site naar wat je allemaal in het aanbod heb. Maar zal wel met de Casabarista franchise te maken hebben ofzo. Toch goed om te weten nu :)
Eens, sowieso zit de CasaBarista website raar in elkaar heb ik gemerkt ..... Wat betreft KBC ... echt een aanrader! Zitten in een oude tramremise en hebben daar ook een eigen branderij. Mooie industriële locatie. Zijn begreep ik ook de grootste(?) ECM/Profitec service punt in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:08
Svennos1 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:02:
[...]

Eens, sowieso zit de CasaBarista website raar in elkaar heb ik gemerkt ..... Wat betreft KBC ... echt een aanrader! Zitten in een oude tramremise en hebben daar ook een eigen branderij. Mooie industriële locatie. Zijn begreep ik ook de grootste(?) ECM/Profitec service punt in Nederland.
Ik moet zeggen dat ik ook zeer te spreken ben over de koffie die ze maken. KBC is een echte aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Iemand hier die een e61 portafilter met dubbele uitloop kent waar ook een 22gram VST basket in past?

Ik zoek me zuf, maar vaak staat de diepte er niet bij vermeld. In een standaard lelit vip portafilter past het in elk geval niet. Kom net aan 1mm te kort.
Nu gebruik ik maar een bottemless filter, maar dan moet ik daarna de espresso alsnog weer verdelen. Wat weer resulteert in extra schoonmaken en warmte verlies.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Svennos1
Soms loopt het allemaal net anders 8) KBC gaf een leuke deal die ik niet kon weigeren ;)

Een Rocket Mozzafiato Crono-R PID met een Eureka Mignon Specialita Grinder besteld bij KBC. Van de week ophalen!

Ik hoop nu eindelijk rust 👀

[ Voor 7% gewijzigd door Svennos1 op 06-12-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
CasaBarista is volgens mij een soort groep koffie speciaalzaken die gezamenlijk optrekken. Het zijn dus individuele winkels en een zelfstandige webshop. Een van die winkels heb ik geen al te beste ervaring mee, maar dat zegt dus niets over de anderen. Zou ze gewoon als losse winkels en los van de webshop beschouwen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Svennos1 die is dan ook wel heel erg mooi ;)
Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:24
Weet iemand waarom de jura e8 officieel in NL niet in zwart verkrijgbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:27
Jura Nederland koopt de machines in voor Nederland.
Zij hebben besloten bepaalde kleuren wel en niet in te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
Teus.espresso schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:02:
Jura Nederland koopt de machines in voor Nederland.
Zij hebben besloten bepaalde kleuren wel en niet in te kopen.
Oké, dacht al zoiets. Verkoper bij de Kaldi had t erover dat de zwarte sinds de update niet meer werd gemaakt , en degene die online alsnog aangeboden waren, van het oude type waren. Maar dat leek me al sterk.
Nog een reden om hem in Duitsland te halen :+

[ Voor 5% gewijzigd door Chriztiaan op 06-12-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:05
Chriztiaan schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:00:
[...]

Oké, dacht al zoiets. Verkoper bij de Kaldi had t erover dat de zwarte sinds de update niet meer werd gemaakt , en degene die online alsnog aangeboden waren, van het oude type waren. Maar dat leek me al sterk.
Nog een reden om hem in Duitsland te halen :+
Heb je de PrimaDonna Soul overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
floriz87 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:42:
[...]

Heb je de PrimaDonna Soul overwogen?
Nog niet. Ziet er ook goed uit. Kom nog geen echte goede vergelijking met de E8 tegen, iemand hier die daar wat zinnigs over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:05
Chriztiaan schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:18:
[...]

Nog niet. Ziet er ook goed uit. Kom nog geen echte goede vergelijking met de E8 tegen, iemand hier die daar wat zinnigs over kan zeggen?
Ik kon er weinig over vinden. Ben voor de PrimaDonna Soul gegaan omdat die vlakke maalschijven heeft ipv conisch. Maar heb em vandaag ontvangen en pas over paar weken in gebruik nemen dus ik kan er weinig zinnigs over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:41
Chriztiaan schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:14:
Weet iemand waarom de jura e8 officieel in NL niet in zwart verkrijgbaar is?
Racisme is geen grap. Laat dat.

[ Voor 16% gewijzigd door Ardana op 07-12-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Kraz

Saving the world

ramrodwillem schreef op woensdag 7 december 2022 @ 06:18:
[...]

<knip> grap die ver over het randje gaat.
Op het randje... :P

[ Voor 17% gewijzigd door Ardana op 07-12-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20
Nadat onze verbouwing erop zit en een mooie nieuwe keuken hebben laten plaatsen willen we ook graag een nieuwe koffiezetapparaat gaan aanschaffen, een volautomaat. Na wat zoeken en vergelijken zijn we uitgekomen bij een De'Longhi Dinamica Plus 370.95.t. Ja er zijn wellicht betere keuzes op de markt, maar we zijn een beetje gebonden aan de afmetingen en plaats van het waterreservoir. De machine komt bij ons in een half open nisje te staan waardoor alleen de rechterzijde van het apparaat goed toegankelijk is. En in onze prijsklasse 500-700€ kwam alleen de De'longhi uit deze eisen. (tenzij er iemand nog de gouden tip heeft houden we ons aanbevolen;)

Nu willen we er natuurlijk ook meteen lekkere koffie mee gaan maken en zodoende op dit draadje uitgekomen in de zoektocht naar de juiste koffiebonen. We drinken voornamelijk normale koffie (lungo) en cappuccino.
Momenteel hebben we een Nespresso apparaat en gebruiken we de standaard lungo cups van DE, en die vinden we in principe prima. Maar.. we willen nu uiteraard wel iets beter uit de nieuwe machine gaan krijgen.
We drinken ook niet super veel koffie, 2-3 kopjes per dag maximaal. Dus de bonen moeten wel enigszins houdbaar blijven denk ik dan.
Wat zouden jullie ons kunnen adviseren? Lavazza van de supermarkt, Grand Maestro, hoor ook goede verhalen over de Hema bonen of toch bij een online branderij zoals Fascino etc?
Het moet natuurlijk ook betaalbaar blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:21
Fuske schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:13:
Nadat onze verbouwing erop zit en een mooie nieuwe keuken hebben laten plaatsen willen we ook graag een nieuwe koffiezetapparaat gaan aanschaffen, een volautomaat. Na wat zoeken en vergelijken zijn we uitgekomen bij een De'Longhi Dinamica Plus 370.95.t. Ja er zijn wellicht betere keuzes op de markt, maar we zijn een beetje gebonden aan de afmetingen en plaats van het waterreservoir. De machine komt bij ons in een half open nisje te staan waardoor alleen de rechterzijde van het apparaat goed toegankelijk is. En in onze prijsklasse 500-700€ kwam alleen de De'longhi uit deze eisen. (tenzij er iemand nog de gouden tip heeft houden we ons aanbevolen;)

Nu willen we er natuurlijk ook meteen lekkere koffie mee gaan maken en zodoende op dit draadje uitgekomen in de zoektocht naar de juiste koffiebonen. We drinken voornamelijk normale koffie (lungo) en cappuccino.
Momenteel hebben we een Nespresso apparaat en gebruiken we de standaard lungo cups van DE, en die vinden we in principe prima. Maar.. we willen nu uiteraard wel iets beter uit de nieuwe machine gaan krijgen.
We drinken ook niet super veel koffie, 2-3 kopjes per dag maximaal. Dus de bonen moeten wel enigszins houdbaar blijven denk ik dan.
Wat zouden jullie ons kunnen adviseren? Lavazza van de supermarkt, Grand Maestro, hoor ook goede verhalen over de Hema bonen of toch bij een online branderij zoals Fascino etc?
Kijk heel even naar het begin van dit draadje, daar staan genoeg winkels. Ook een overzicht van de persoonlijke voorkeuren voor winkels…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Fuske gewoon bij een brander, er gaat een wereld voor je open ;)
Evt. de fascino budgetbonen proberen.
De meeste zaken bieden ook proefpakketten aan als je nog niet goed weet wat je wil. Daar zou ik eerst mee beginnen, voordat je kilozakken gaat bestellen.

In 'noodgevallen' haal ik wel eens een blikje illy bonen bij de supermarkt, maar dat is vaak zelfs nog duurder dan echt vers.
Maar wel altijd verkrijgbaar, en zijn door de gebruikte verpakkingsmethode wel nog 'vers' bij openen. Men zegt wel dat die snel achteruit gaan, maar als ik ze koop is dat altijd als ik al een bestelling heb gedaan voor nieuwe, en dan gaat dat blikje er in 3-4 dagen doorheen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
@Fuske
Wat betreft machine: geen idee, ik zit niet in de volautomaten. Mijn gevoel zegt dat hier in dit topic de tendens zal zijn ‘rek je budget iets op en haal voor 850e een Jura E8 in Duitsland’z

Wat betreft bonen: verse bonen zijn een must voor goede koffie. Ook malers en machines van 5.000 euro, maken de bonen niet beter. Blijf dus weg van supermarktbonen (ook al zijn er best wat opties die misschien acceptabel zijn in bepaalde (nood)gevallen). In dit topic worden regelmatig bonen besproken en ook in de TS staat een lijstje. Fascino is prima; verse bonen tegen schappelijke prijzen. Brandzaak vind ik ook wel goed tegen goede prijzen. In volautomaten doet hun Yellow Bourbon het goed lees ik. Ben zelf wel fan van het hoofdkwartier, maar dan zit je wel al snel boven de 25e per kg.

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 07-12-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Je kunt een Jura E6 vinden in Duitsland voor €700 een Jura E8 momenteel voor €950 en die wil ook nog wel eens in de aanbieding zijn voor 800-880.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-05 17:55

Ravhin

no <root>...

AppieR schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:03:
[knip]
Ik ben altijd goed geholpen bij van Pommer op de Lijnmarkt in Utrecht. Zij hebben Profitec en Eureka malers. Je zou moeten informeren of ze beide types hebben staan want dat weet ik niet.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
@cryptapix @True

Bedankt voor de tips. Had ze ook al gezien.. maar helaas zijn deze te groot voor de plek waar ze komen te staan en daarbij moet er nog plaats zijn voor een melkkan. Én het waterreservoir zit links..
Helaas is dat in onze situatie simpelweg niet handig. De Delonghi apparaten voldoen wel allemaal aan deze eisen en genieten dus onze voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Fuske schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:50:
@cryptapix @True

Bedankt voor de tips. Had ze ook al gezien.. maar helaas zijn deze te groot voor de plek waar ze komen te staan en daarbij moet er nog plaats zijn voor een melkkan. Én het waterreservoir zit links..
Helaas is dat in onze situatie simpelweg niet handig. De Delonghi apparaten voldoen wel allemaal aan deze eisen en genieten dus onze voorkeur.
Het waterreservoir kun je bij de E8 recht naar voren toe uitpakken. Als je aan alle kanten 2 cm over hebt kun je er alles mee. Melkbeker heb ik er ook voor staan als ik koffie maak met melk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
True schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:53:
[...]

Het waterreservoir kun je bij de E8 recht naar voren toe uitpakken. Als je aan alle kanten 2 cm over hebt kun je er alles mee. Melkbeker heb ik er ook voor staan als ik koffie maak met melk.
En die 2cm heb ik dus niet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:32
Fuske schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:56:
[...]

En die 2cm heb ik dus niet ;)
Een Profitec Go zal wel passen, heb je onmiddellijk ook smakelijkere koffie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Je moet dan ook de keuken aanpassen op het gewenste koffieapparaat, en niet andersom.
Prioriteiten stellen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5

Geen supermarkt bonen.
Desnoods drink je een koffie minder als de kiloprijs wat fors is van branders.
Koepoort, fascino, brandzaak, hoofdkwartier. Allemaal redelijk geprijsd en donker gebrand (vertrouwde koffie smaak).
Ik zou ook voor een halfautomaat gaan en desnoods wat franjes eromheen schrappen (alles wegen en wdt enzo). Als je gewoon vaste verse bonen gebruikt met maler goed ingesteld heb je snel je koffie. Schoonmaak en onderhoud ook gemakkelijker dan volautomaat naar mijn mening. Heb op kantoor lang een Siemens ding gebruikt, koffie was echt niet lekker.
Als je toch volautomaat neemt, dan mikken op Jura. Was ook mijn eerste keus na men eerste eigen keuken te hebben (komende van studentenhuis) voor ik de halfautomaten ontdekte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1L62eMuy5txy_zE2LN8NIMAHpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhukYMHS40kouCe9UtO6BxpB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngP8gs9Ptbgar73Ye2vTE4VxwAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ps66zJJ7Kd26yF8KRmczGUAz.jpg?f=fotoalbum_large

Kleine upgrade voor op kantoor. Macap mxd c83 met 75mm platte schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 16:20

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

RigolleM schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:33:
[...]

Een Profitec Go zal wel passen, heb je onmiddellijk ook smakelijkere koffie :+
Hij komt van Nespresso en wil een volautomaat.
Laat hem 2 jaar genieten van z'n volautomaat, daarna gaat ie zich vanzelf verdiepen in halfautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Bedankt voor alle tips. We gaan eens wat bestellen bij Fascino.

We zoeken betere bonen dan de supermarkt. En een volautomaat.
Ook opa en oma moeten zichzelf van een kopje koffie kunnen voorzien mochten ze hier aan het oppassen zijn op de kids...

Ja misschien ga ik me ooit nog eens verdiepen.. Misschien ook niet en voldoet voor ons een volautomaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
__fred__ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:25:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kleine upgrade voor op kantoor. Macap mxd c83 met 75mm platte schijven.
Mooi apparaat, 75mm, knappe schijven! Hoe is ie qua geluidsproductie?
Het maalsel zal wel top zijn gok ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
Vraagje: wij hebben een Jura Ena 4 en wij willen graag de Starbucks Blonde roast proberen. Echter is deze volgens mij behandeld en/of niet voldoende gebrand waardoor er schade kan ontstaan. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Korte vraag over de E8;

Na een bonenwissel loopt de koffie niet meer zo lekker door. Maalstand staat op een na fijnst. Hij zit tegen de eerste onderhoud aan volgens de display.
Of in het ook de maalstand is die te fijn staat? Of moet hij gewoon alle bonen op de fijnste stand kunnen malen? Want dan doe ik direct de eerste reinigingsbeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
turkeyhakan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:10:
Vraagje: wij hebben een Jura Ena 4 en wij willen graag de Starbucks Blonde roast proberen. Echter is deze volgens mij behandeld en/of niet voldoende gebrand waardoor er schade kan ontstaan. Klopt dat?
Dus eigenlijk zeg je ‘supermarkten verkopen bagger’? Ja dat klopt, maar dat heeft verder niets te maken met ‘onvoldoende gebrand’. Sterker nog, de kans is veel groter dat ze zo donker zijn gebrand dat je smaaktonen als verbrand rubber en asbak proeft :+ Schade van supermarktbonen? Niet aan je machine. Wel aan je smaakpapillen.

/rant tegen Starbucks.

Onvoldoende gebrand, schade aan machine, neuh. Gewoon proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 08-12-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Deruxian schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:57:
Korte vraag over de E8;

Na een bonenwissel loopt de koffie niet meer zo lekker door. Maalstand staat op een na fijnst. Hij zit tegen de eerste onderhoud aan volgens de display.
Of in het ook de maalstand is die te fijn staat? Of moet hij gewoon alle bonen op de fijnste stand kunnen malen? Want dan doe ik direct de eerste reinigingsbeurt
Bonenwissel met andere bonen? Dan zul je opnieuw de maalgraad moeten bepalen. Probeer wat grover te malen. Slecht onderhoud van de zetgroep/machine algemeen kan uiteraard ook tot problemen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

cryptapix schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:11:
[...]

Bonenwissel met andere bonen? Dan zul je opnieuw de maalgraad moeten bepalen. Probeer wat grover te malen. Slecht onderhoud van de zetgroep/machine algemeen kan uiteraard ook tot problemen leiden.
Ok! dus normaal dat hij op de fijnste maalgraad niet elke boom soepel laat doorlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:48
Deruxian schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:57:
Korte vraag over de E8;

Bij mijn E8 merk ik ook kleine verschillen tussen verschillende bonen en doorlopen van de koffie, maar ik heb’m op de 2 na fijnste stand staan dacht ik. Een reinigingsbeurt maakt daarvoor geen verschil. Die doe ik pas op het moment dat de machine aangeeft dat deze moet gebeuren.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Figo112
  • Laatst online: 14-05 17:26
Niet doen ga aub gewoon verse bonen halen en die bagger van de starbucks laten liggen. Check facino voor goed geprijsde verse bonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Geen verstand van Jura maar wel van bonen. Licht gebrande bonen zijn taaier om te malen; donker gebrande bonen zijn veel brosser. Ik zou het gewoon doen. zelfs mijn Hario handmaler van de camping kan licht gebrande bonen malen - ik ben alleen wat langer en intensiever bezig. Zo ook jou molen.

/offtopic deze bonen worden in dit topic niet echt hoog aangeslagen, vandaar dat je wat zure (pun intended) reacties kan krijgen.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Figo112 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 01:44:
[...]

Niet doen ga aub gewoon verse bonen halen en die bagger van de starbucks laten liggen. Check facino voor goed geprijsde verse bonen.
Wij gebruiken illy bonen (classico). Volgens mij zijn dit ook goede bonen, toch? Voor mij is het belangrijk om zodra de bonen op zijn snel nieuwe te kunnen halen + de kwaliteit en smaak natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ravhin schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:34:
[...]

Geen verstand van Jura maar wel van bonen. Licht gebrande bonen zijn taaier om te malen; donker gebrande bonen zijn veel brosser. Ik zou het gewoon doen. zelfs mijn Hario handmaler van de camping kan licht gebrande bonen malen - ik ben alleen wat langer en intensiever bezig. Zo ook jou molen.

/offtopic deze bonen worden in dit topic niet echt hoog aangeslagen, vandaar dat je wat zure (pun intended) reacties kan krijgen.
Ja, Starbucks bonen zijn op YouTube ook niet echt de favoriet.... ik wil eventuele schade of onderhouds-versnellende bonen voorkomen. De bonen van Jura zelf zijn niet heel lekker, vandaar dat we nu illy hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Figo112 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 01:44:
[...]

Met mijn nog zeer beperkte ervaring kan ik hier wellicht wat zinnnigs over zeggen ook; op aanraden van hier begonnen met bonen van Facino (espresso single origin proefpakket). Zeer divers maar erg lekker. Echt toevallig hierna de Starbucks Dark Roast gekregen. Als koffie niet te zuipen (echt bitter en verbrand). Als espresso ook matig en redelijk in een Latte (maar ja…..). Sommige benzinepompen met die Illy (of zo?) koffie hebben echt nog een betere smaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Het probleem met dit soort bonen is dat Starbucks overal en nergens bonen vandaan trekt. Met zoveel verschillende bonen is het lastig dezelfde smaak te krijgen binnen dit soort 'melanges', dus wat doen ze? Ze branden die bonen tot kool en dan worden ze alleen maar bitter bitter bitter. In de donkere jaren achter ons zijn wij Nederlanders geconditioneerd dat een donkere branding iets goeds is, maar dat is pertinent onjuist. Een donkere branding is eerder een zwakte bod (uitzonderingen natuurlijk daargelaten).

Gelukkig is die tijd achter ons en zijn daadwerkelijke koffiebonen steeds beter en makkelijker verkrijgbaar, want ik gebruik een pak DE/Starbucks liever als houtskool voor m'n Green Egg. Als je op zoek bent naar lekkerdere koffie, kijk dan eens naar medium roasts en het zal je verbazen hoeveel verschil je proeft tussen bijv. bonen uit Zuid-Amerika, Afrika en Azie. En dan maakt het niet eens uit op wat voor apparaat je dat doet.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 09-12-2022 07:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
turkeyhakan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:37:
[...]

Wij gebruiken illy bonen (classico). Volgens mij zijn dit ook goede bonen, toch? Voor mij is het belangrijk om zodra de bonen op zijn snel nieuwe te kunnen halen + de kwaliteit en smaak natuurlijk.
Illy is ook niks zijn gewoon luxe supermarktbonen die net zo duur zijn als verse bonen. Probeer vers gebrandde bonen begin bijv. bij fascino en vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Figo112 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:02:
[...]

Illy is ook niks zijn gewoon luxe supermarktbonen die net zo duur zijn als verse bonen. Probeer vers gebrandde bonen begin bijv. bij fascino en vergelijk.
Niks? Iemand anders die illy ook "niks" vindt?

[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 09-12-2022 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:56
turkeyhakan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:21:
[...]

Toen m’n verse koffie laatst op was zo’n illy blik gehaald. Dat was okayish, maar Fascino is wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ze zijn o.a. door de bewaarmethode (hermetisch gesloten blik gevuld met een of ander gas) beter geconserveerd/'vers' dan de meeste supermarktbonen, branding is ook prima 'medium' (heb donkerder vers gebrand gehad bij diverse zaken), maar duurder dan echt vers, en in de regel minder lekker.

[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 09-12-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
[...]

Wat is de kiloprijs van die illy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Figo112 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:58:
[...]

Wat is de kiloprijs van die illy?
250 gram kost vandaag en morgen nog € 5,99 bij de Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
turkeyhakan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:59:
[...]

250 gram kost vandaag en morgen nog € 5,99 bij de Plus.
Dat is de hoofdprijs voor oude bonen. Je betaald voor merk en blikje. Verse bonen kan je bij fascino veel goedkoper halen die beter smaken. Ik haal altijd bij hoofdkwartier, vind ik net even beter gebrand en al. Ik zou zeggen weg met die illy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millert
  • Laatst online: 09:37
@turkeyhakan Voor een kiloprijs van €23,96 kan je genoeg vers gebrande en beter smakende koffie vinden. Zelf heel tevreden over de bonen van Brandzaak (19-21€ /kg), ze hebben ook verschillende probeer pakketten. We gebruiken deze bonen in een Nivona 790 volautomaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Millert op 09-12-2022 09:20 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Vind Brandzaak ook net iets lekkerder dan Fascino. Die laatste vind ik toch al wel echt te donker, maar voor een volautomaat (waar je doorgaans meer gewone koffie/lungo's mee zet i.p.v. 1:2 espresso) is dat prima.

Daarnaast heb je Koepoort. Volgens mij richten zij zich meer op de verkoop van groene bonen, maar hebben daardoor ook een veel groter en gevarieerder aanbod. Ze hebben een samenwerking met een grote Nederlandse importeur van speciality koffie (This Side Up) waar de helft van de Nederlandse branderijen ook hun groene bonen vandaan haalt. Koepoort levert ze gebrand tegen scherpe prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:26
Als je begint met Fascino of Brandzaak en het bevalt dan moet je daar ook blijven. Als je het 1x in je hoofd krijgt om een keer bonen te bestellen bij een topbrander dan kan je niet meer terug. Helaas ben ik daar wel slachtoffer van en ik probeer jullie te verhoeden om dezelfde fout te maken die je letterlijk duur komt te staan :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
D. Ninjai schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:36:
Als je begint met Fascino of Brandzaak en het bevalt dan moet je daar ook blijven. Als je het 1x in je hoofd krijgt om een keer bonen te bestellen bij een topbrander dan kan je niet meer terug. Helaas ben ik daar wel slachtoffer van en ik probeer jullie te verhoeden om dezelfde fout te maken die je letterlijk duur komt te staan :p
Ok deel die topbrander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:26
Friedhats bijvoorbeeld, dan ga je al richting minstens €37-€40 voor een kilo. Een keer uit gekte gedaan voor onze volautomaat en het was zeer smaakvol maar niet om blijvend te doen. Probeer nu Rum Baba die gek genoeg geen branddatums op hun zakjes zetten maar las hier ook wel goede dingen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-04 09:11

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Hoholi schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:01:
Na 1 jaartje de Eureka Specialita vervangen door een Kafatec met Shuricone (conical) burrs. Nog maar een paar espresso’s mee gezet, maar het smaakverschil is duidelijk waar te nemen. Met de Eureka was het moeilijk om telkens opnieuw dezelfde smaak te krijgen. Soms heel lekker, maar dikwijls een bittere nasmaak.

Ik maalde single dose met de Eureka maar moest telkens aan de slag met een Giotto Q.ball om al het maalsel uit de uitloop te krijgen. Niet echt bevorderlijk voor een goede workflow en veel gekuis om het aanrecht proper te krijgen.

De koffie uit de Kafatec smaakt heel zacht. Nu moet ik dus al de koffiebonen die ik in het verleden “slecht” heb gevonden opnieuw bestellen om deze een tweede kans te geven.

[Afbeelding]
Ik heb momenteel ook een Specialita gemod naar singledose (bellow) en een base onder een hoek (tilt) voor nagenoeg geen retentie. Echter kijk ik met een schuin oog naar upgrade mogelijkheden, bijv. de XL of de Kafatec ...
Waar heb jij de Kafatech vandaan? Tweedehands zie ik relatief weinig pro malers voorbij komen -O-

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ypuh
Ook al kocht ik wel eens duurdere koffies (meestal i.c.m. een verrassings- of proefpakket ofzo), heb ik ergens toch een mentale blokkade zo rond de €30-35 per kilo.

Gelukkig vind ik zachte medium roasts met een klein bijsmaakje vaak het lekkerst en zijn dat niet duurste koffies. Duurder is niet automatisch lekkerder als het niet je smaak is. Inmiddels brand ik al mijn koffie zelf, al kan ik niet zeggen dat dat echt goedkoper is :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-04 09:11

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

D. Ninjai schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:06:
[...]

Friedhats bijvoorbeeld, dan ga je al richting minstens €37-€40 voor een kilo. Een keer uit gekte gedaan voor onze volautomaat en het was zeer smaakvol maar niet om blijvend te doen. Probeer nu Rum Baba die gek genoeg geen branddatums op hun zakjes zetten maar las hier ook wel goede dingen over.
Topbranders .... laat het lijstje maar komen :?

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
[...]

Friedhats is goed, maar duur, en je moet van Naturals & Fermented bonen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
WeaZuL schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:35:
[...]

Topbranders .... laat het lijstje maar komen :?
Ehh, Topic starter Post??
Overigens is dat een complete 'toss up' omdat wat de een lekker en geweldig vind voor iemand anders de hel op aarde kan zijn (ik word onpasselijk van de 'funky' smaak en geur van Naturals en Fermented bv). De meeste branders die rond de 25-30 de kilo zitten zijn 'Good enough' En of je voorkeur light, medium of dark roast is, is wederom een smaak kwestie en niet een goed of slecht zaak.

[ Voor 49% gewijzigd door RoosW op 09-12-2022 10:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

[...]

Ik ben opgeleid door Illy als barista toen barista zijn nog niet 'hip' was (yeah I know, old). Illy deed (en doet) veel aan opleiding, training e.d. Ook de manier waarop zij de bonen verpakken is redelijk uniek. Resultaat: premium look-and-feel, goede naam en als je bij een bar met een Illy-logo komt, kan je er van uitgaan dat de koffie die je krijgt gezet is volgens de Illy standaard. Ze hebben hun keten goed op orde.
De koffie zelf: niet veel beter of slechter dan bijvoorbeeld Segafredo, Lavazza undsoweiter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

[...]
Probeer nu Rum Baba die gek genoeg geen branddatums op hun zakjes zetten maar las hier ook wel goede dingen over.
Die is er wel - je moet alleen zoeken. Staat op de bovenkant van het zakje in de sealrand. Het is niet echt leesbaar behalve als je moeite doet.

[ Voor 19% gewijzigd door Ravhin op 09-12-2022 11:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Laatst online: 09:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwG92J0jM8DBqpyIt5CGhBjhgNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6eToAao4nnPQUE0UxFzwKna2.jpg?f=fotoalbum_large
Inspiratie voor degenen die al 30+ jaar met koffie bezig zijn. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Teus.espresso op 09-12-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ik ga Fascino op jullie aanraden proberen! Rest mij de vraag: in de handleiding van Jura staat dat je geen bonen mag gebruiken die behandeld zijn met suiker of olie. Nou vraag ik mij af hoe het zit met de bonen bij Fascino? Die hebben tonen van chocola bijv.

Graag jullie advies, dan kan ik morgen die bonen proberen :-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Millert
@turkeyhakan
Die bonen zijn onbehandeld. In koffie kan je een heel palet aan smaken herkennen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjP-d-C98TiRB4ui7dIvTDTyci0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9sOMGCncvkwOONEFkhzD68eE.jpg?f=fotoalbum_large

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Millert schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:53:
@turkeyhakan
Die bonen zijn onbehandeld. In koffie kan je een heel palet aan smaken herkennen.

[Afbeelding]
Maar als ik naar bijv. Starbucks kijk, in de mild roast variant zit meer olie dan wij voor ons eten gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
@turkeyhakan Ik weet niet of Starbucks zaken aan de koffie toevoegt. Ik heb één keer de Starbucks Dark Roast geprobeerd in destijds een Philips volautomaat. Deze bonen waren vettig/glanzend en de maler vond dit hoorbaar minder geslaagd. Sindsdien nooit meer vettig/glanzende bonen in een volautomaat gedaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• turkeyhakan
Millert schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:31:
@turkeyhakan Ik weet niet of Starbucks zaken aan de koffie toevoegt. Ik heb één keer de Starbucks Dark Roast geprobeerd in destijds een Philips volautomaat. Deze bonen waren vettig/glanzend en de maler vond dit hoorbaar minder geslaagd. Sindsdien nooit meer vettig/glanzende bonen in een volautomaat gedaan.
Besteld bij Fascino! Super goed geholpen aan de telefoon. Bedankt allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoholi

Hoholi

The only one

WeaZuL schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:20:
[...]

Waar heb jij de Kafatech vandaan? Tweedehands zie ik relatief weinig pro malers voorbij komen -O-
Ik heb de mijne in juni besteld. Dat was toen door op een bepaald uur in te loggen en zo snel als mogelijk je order veilig stellen.

Nu kan je deze direct bestellen via https://www.kafatek.com/index.php/store/ maar je moet wel een tijdje geduld hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Hoholi op 09-12-2022 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
WeaZuL schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:20:
Waar kijk je? Je ziet ze op (buitenlandse) fora regelmatig voorbij komen hoor. Op Kaffee-netz en Home-Barista vooral. Coffeeforums mogelijk, al kijk ik daar nooit. En Koffiepraat soms. Ook de Duitse Marktplaats (ebay kleinanzeigen). Home-Barista ook maar dat is 90% Amerikaans en die gebruiken 110v, dus gaat sowieso niet werken.

In Nederland heb je twee probleempjes:
1. Nederlands zijn vaak te rationeel om zulke bedragen aan een maler uit te geven
2. Marktplaats is véél te populair

Als er in Nederland een Titus of Weber EG-1 in de verkoop gaat dan is dat vaak al ergens op een kleiner platform waar mensen van elkaar weten dat ze opzoek zijn naar iets nieuws of dat diegene even een seintje moet geven als die hem kwijt wil. Die komen dus niet echt op de publieke markt.

Kan me ook voorstellen dat mensen die wél zo'n maler kopen, het een bewuste keuze was en ze hem daarom ook niet kwijt willen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 09-12-2022 14:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoholi

Hoholi

The only one

Als je in de markt bent voor een tweedekansje vind je ze ook regelmatig op het Kafatek forum :

https://forums.kafatek.com/

Helaas is dit een US forum, dus de meeste zijn 110v. Soms komt er wel eens eentje voorbij uit UK of Australie, maar de vraagprijs is meestal maar 10 % lager dan de nieuwprijs. Reken nog eens 20 % btw + verzendkosten bij en het is plots helemaal geen leuk idee meer om tweedehands te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-05 21:09
Weet niet of ik het hier mag plaatsen, maar er staat op ebay (Breezy Returns) een Jura E8 te koop

https://www.ebay.nl/itm/3...b4327b:g:U34AAOSw-fVjkxvz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

poestoe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:28:
Weet niet of ik het hier mag plaatsen, maar er staat op ebay (Breezy Returns) een Jura E8 te koop

https://www.ebay.nl/itm/3...b4327b:g:U34AAOSw-fVjkxvz
https://www.saturn.de/de/product/_jura-e8-eb-2672703.html 999,99 voor een nieuwe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-05 21:09
Het is mij wel bekend dat de Jura goedkoper is in Duitsland. Maar die verstuurt niet naar Nederland hé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:32
poestoe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:58:
Het is mij wel bekend dat de Jura goedkoper is in Duitsland. Maar die verstuurt niet naar Nederland hé
Voor € 200 minder rij ik met plezier naar Duitsland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Laatst online: 08:24

Liberteh

All your base belong to me

Ik heb mijn E8 vorig jaar gewoon laten bezorgen vanuit Duitsland hoor, geen probleem :) https://www.mcc.ag/ :9

[ Voor 70% gewijzigd door Liberteh op 09-12-2022 17:13 ]

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 19:52
Na jaren Nespresso gedronken te hebben, zou ik nu wel eens een stapje willen wagen richting een half automaat (met losse maler). Zijn de Gaggia Classic of Rancilio Silvia uit de OP nog steeds de meest aan te raden instapmodellen voor beginners?

Drink nu 2 of 3 lungo’s per dag, mocht dat helpen bij het advies. Heel af en toe een cappuccino. Ik heb een klein aanrecht, dus hoe kleiner de machine, hoe beter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:28
Millert schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:31:
Nee hoor, alleen als je je bonen tot ver na de 2nd crack verbrandt, dan komt de olie er vanzelf uitlopen. star bucks is 11 op een schaal van 1-10, licht naar donker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Muncher schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:47:
Na jaren Nespresso gedronken te hebben, zou ik nu wel eens een stapje willen wagen richting een half automaat (met losse maler). Zijn de Gaggia Classic of Rancilio Silvia uit de OP nog steeds de meest aan te raden instapmodellen voor beginners?

Drink nu 2 of 3 lungo’s per dag, mocht dat helpen bij het advies. Heel af en toe een cappuccino. Ik heb een klein aanrecht, dus hoe kleiner de machine, hoe beter :)
Ja, als je de wat serieuzere espresso wil gaan maken zijn beide machines erg goeie instappers. De Silvia is iets luxer dan de Gaggia omdat het binnenwerk messing is ipv aluminium. Dit zorgt voor meer thermische massa, dus meer temperatuur stabiliteit. De afwerking is ook iets mooier.

Voor beide is het mogelijk achteraf een PID te plaatsen als je een stapje hoger wil gaan met je espresso, dus er zit ook wat groei in.

Beide staan ook vaak tweedehands te koop, dus wellicht goed om de advertenties in de gaten te houden als iemand upgrade als je een paar honderd euro wil besparen ;)
Pagina: 1 ... 160 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1