Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 159 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:28
Zo'n Sage heeft toch een pressurized basket? Heeft een drukmeter dan niet weinig toegevoegde waarde, als zo'n pressurized basket met niet perfect gemalen bonen toch een (aardig) juiste extractie geeft?

Wellicht een domme vraag, maar wat maakt zo'n Sage anders dan een Jura, buiten het feit dat je alle stappen (malen/tampen/water laten lopen) zelf moet uitvoeren? Malers zijn beiden 'meh' vergeleken met losse malers, beiden zijn pressurized, druk is ongeveer gelijk...
Zo'n Sage staat natuurlijk leuk op het aanrecht en geeft je het idee een barista te zijn, maar is het resultaat ook zoveel beter dan een goede volautomaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwabber
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-03 07:47
Het is wat je wil. Volautomaten maken koffie, geen espresso. Met een Sage kun je wel espresso maken.
Ik ben zelf begonnen met een Sage Barista Express (staat te koop mocht je interesse hebben), daarna een losse molen ernaast. Dat werkt prima. De druk is wat aan de hoge kant maar er is prima espresso te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
cryptapix schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:37:
[...]

Om met dat laatste te beginnen: je meet output in grammen, niet in ml. Bovendien is het daarvoor nodig dat je weet hoeveel gram je input is, dus die moet je ook wegen.

Dat doortrekkend naar de Sage: ook daar zul je input en output moeten wegen om tot een juiste afstelling te komen. Dat metertje zegt helemaal niets. Dat geeft enkel druk in de zetgroep aan en een OPV grijpt in als de druk te hoog wordt.

Terug naar de afstelling. Je zult naast input en output wegen, ook moeten timen hoe lang je shot erover doet. Input is min of meer fixed obv voor hoeveel gram je filter is gemaakt. Output moet voor espresso ongeveer 2 tot 3x je input zijn (in grammen) en dat moet dan in ongeveer 25-30 seconden worden gerealiseerd. Om dat te bereiken speel je met de maalgraad. Het probleem aan de maler van die Sage is dat stand X soms te grof is en X-1 te fijn. Dat kun je dan wel weer compenseren door de dosis (input) weer wat te verminderen, maar dan heb je kans dat er teveel ruimte is tussen koffie en douchescherm met een natte puck tot gevolg.

Als je hier geen zin in hebt, heb je 2 keuzes. Jura E8/en soortgelijke machines of gewoon negeren en lekker met de Sage doorgaan (je bent absoluut niet de enige die dat zou doen met een Sage en misschien is dat voor jou goed genoeg).
Thanks, dat is een leuke uitleg :)
Beetje nog ah testen met mijn magnifica S.
Ik weet de input, 13 gram. Output is 57 gram, dus iets meer dan 4:1.
Output heb ik gemeten door eerst een leeg kopje te wegen en dan een vol, correct?
Ik heb ook de setting op Max sterkte laten staan, correct?
Nu, heb de indruk dat dit te snel doorloopt. Maler staat al op 1 na laatste fijne setting.
De koffie smaakt voor mijn gevoel ook te bitter.
Dus zijn er met deze automaat opties? Meer water toevoegen om de bitterheid tegen te gaan en doorlooptijd te verlengen?

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-07 16:29
kwabber schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:59:
Het is wat je wil. Volautomaten maken koffie, geen espresso. Met een Sage kun je wel espresso maken.
Ik ben zelf begonnen met een Sage Barista Express (staat te koop mocht je interesse hebben), daarna een losse molen ernaast. Dat werkt prima. De druk is wat aan de hoge kant maar er is prima espresso te maken.
Een Jura E8 maakt geen espresso? Dus als ik daar de espresso optie kies levert me dat geen echte espresso op? Is de druk te laag, bereiding te langzaam, koffiebed niet goed, of wat is de reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:08
Basfr schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:52:
Zo'n Sage heeft toch een pressurized basket? Heeft een drukmeter dan niet weinig toegevoegde waarde, als zo'n pressurized basket met niet perfect gemalen bonen toch een (aardig) juiste extractie geeft?

Wellicht een domme vraag, maar wat maakt zo'n Sage anders dan een Jura, buiten het feit dat je alle stappen (malen/tampen/water laten lopen) zelf moet uitvoeren? Malers zijn beiden 'meh' vergeleken met losse malers, beiden zijn pressurized, druk is ongeveer gelijk...
Zo'n Sage staat natuurlijk leuk op het aanrecht en geeft je het idee een barista te zijn, maar is het resultaat ook zoveel beter dan een goede volautomaat?
Nee niet pressurized, althans die ik toen had niet. Je kunt wel wat makkelijker betere espresso uit die Sage krijgen omdat je wat meer invloed hebt op de variabelen (maalgraad, temperatuur) en je input is veel makkelijker meetbaar.
kazzzdafke schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:14:
[...]

Thanks, dat is een leuke uitleg :)
Beetje nog ah testen met mijn magnifica S.
Ik weet de input, 13 gram. Output is 57 gram, dus iets meer dan 4:1.
Output heb ik gemeten door eerst een leeg kopje te wegen en dan een vol, correct?
Ik heb ook de setting op Max sterkte laten staan, correct?
Nu, heb de indruk dat dit te snel doorloopt. Maler staat al op 1 na laatste fijne setting.
De koffie smaakt voor mijn gevoel ook te bitter.
Dus zijn er met deze automaat opties? Meer water toevoegen om de bitterheid tegen te gaan en doorlooptijd te verlengen?
De wijze van output meten is correct ja. 1:4 is lungo, geen espresso (1:2-1:3). Max sterkte, geen idee wat die setting doet, maar waarschijnlijk de input verhogen :+ Eigenlijk kan dat niet echt, want een filter is gemaakt voor een bepaalde hoeveelheid input.

Als het te snel doorloopt en je zit al op de 1 na fijnste maalstand dan loop je wel tegen een probleem aan. Om doorloopsnelheid te verlagen zou je fijner moeten malen… of als work-around/escape de dosis moeten verhogen (al is dat gekunsteld). Beide kun je niet meer dus.

Bittere koffie duidt doorgaans op een te lange doorlooptijd (koffie te lang in contact met water). Je extraheert grofweg eerst zuur, dan zoet, dan bitter. Maar, weet je zeker dat je bitter proeft? Bitter en zuur worden nogal eens verward.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

floriz87 schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:21:
[...]

Een Jura E8 maakt geen espresso? Dus als ik daar de espresso optie kies levert me dat geen echte espresso op? Is de druk te laag, bereiding te langzaam, koffiebed niet goed, of wat is de reden?
Van wat ik weet is het transporteren van de gemalen koffie (die vaak lang niet zo fijn gemalen wordt als echte espresso) naar de zetgroep en die goed aanstampen een proces dat moeilijk in zo’n automaat te doen is, waardoor je nooit dezelfde kwaliteit krijgt als bij een semi automaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:24
Anoniem: 289532 schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:17:
[...]

Van wat ik weet is het transporteren van de gemalen koffie (die vaak lang niet zo fijn gemalen wordt als echte espresso) naar de zetgroep en die goed aanstampen een proces dat moeilijk in zo’n automaat te doen is, waardoor je nooit dezelfde kwaliteit krijgt als bij een semi automaat.
Mijn Jura E8 EB zet anders een prima espresso, ook door het P.E.P. systeem. Het zal vast niet de top espresso zijn die na veel finetunen met een halfautomaat gehaald kan worden, maar dat kan ook niet.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:53
Basfr schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:52:

De Sage Barista Impress heeft zowel pressurized basket als non pressurized. De eerste gebruik je in de praktijk niet. Je hebt immers een molen en je kan de maalgraad instellen. De Impress leert in automatische modus bovendien de dosering. Dat mag je wegen maar het is veel beter om te proeven imo. Wegen geeft slechts een indicatie, proeven zegt veel meer. De wijze waarop een Jura koffie zet is heel anders, met name de maalgraad en de druk zijn niet te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-07 07:41
Iemand hier met een niche maler die het volgende kan bevestigen of ontkrachten? Vandaag krijg ik geen enkele espresso er goed uit. Het duurt al 20s voor de eerste druppel er uit komt... Nu had ik niets veranderd op 1 ding na: de bout bovenop de maler ging steeds los bij het malen. Die heb ik vast gezet met de meegeleverde sleutel(niet lomp vast maar wel vaster) . Heb ik hierdoor de maalgraad aangepast? Als in fijner gesteld?
De handleiding gaf me nog geen goed beeld hier van en doordat wifi er uit ligt ook nog geen filmpje kunnen opzoeken...

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
bszz schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:13:
[...]

De wijze waarop een Jura koffie zet is heel anders, met name de maalgraad en de druk zijn niet te vergelijken.
Kan je dat even uitleggen? HEEL anders?

Interesting times...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

kazzzdafke schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:47:
[...]

Een volautomaat kan niet tampen zoals jij en ik. Daarom zijn de ratios meer in de richting van 1:4 (lungo) - de koffie kan nooit die dichtheid bereiken als in een "echte" espresso en de koffie is ook nog eens minder fijn gemalen (en omdat het maar een ingebouwd malertje is, zal de uniformiteit van de koffiedeeltjes ook te wensen overlaten). Aangezien de E8 een pomp heeft van 15 bar zal dat water ook behoorlijk snel door de koffiepuck heen stromen.

Nou weet ik niet precies hoe lang normaal een espresso duurt op een E8, maar volgens https://www.wholelattelov...espresso-machine-with-pep is dat met PEP functie 24 seconden. Dat is dus een methode waarbij mechanisch de druk onderbroken wordt om die 24s te behalen, normaal zal het dus nog sneller zijn.

De algemeen geaccepteerde definitie van espresso is een ratio van 1:1,5 - 1:2,5 met een doorlooptijd van 25-30 seconden met een druk van 9 bar. Volgens die definities klopt het dus allemaal niet.

Maar daar gaat het uiteindelijk niet om. Als je de espresso uit een E8 (of welke volautomaat dan ook) lekker vindt dan is dat alles wat telt. En iedereen mag z'n bakkie pleur espresso noemen.

[ Voor 4% gewijzigd door RvdH op 27-11-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-07 09:47
RoelsRules schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:14:
Iemand hier met een niche maler die het volgende kan bevestigen of ontkrachten? Vandaag krijg ik geen enkele espresso er goed uit. Het duurt al 20s voor de eerste druppel er uit komt... Nu had ik niets veranderd op 1 ding na: de bout bovenop de maler ging steeds los bij het malen. Die heb ik vast gezet met de meegeleverde sleutel(niet lomp vast maar wel vaster) . Heb ik hierdoor de maalgraad aangepast? Als in fijner gesteld?
De handleiding gaf me nog geen goed beeld hier van en doordat wifi er uit ligt ook nog geen filmpje kunnen opzoeken...
Wellicht heb je de zilveren ring daarmee verschoven? Is mij ook wel eens overkomen namelijk, even opnieuw calibreren en dan werkt alles weer zoals je gewend bent. Althans, dat is mijn ervaring. Calibreren is ook echt een fluitje van een cent. Met het aandraaien van de bout heb je de maalgraad niet aangepast overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:37
RoelsRules schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:14:
Je veranderd daar niet de maalgraad mee. Maar even opnieuw calibreren. Meteen ook even schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
kazzzdafke schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:47:
[...]

Dat wil ik wel even uitleggen maar wellicht kun je zelf ook een iets meer uitzoekwerk doen 😉. Een volautomaat maalt grover. Hierdoor krijg je kort gezegd een lagere extractie. Jura compenseert dat bij de "korte" koffies op door P.E.P. (wat dat is kun je opzoeken op jura.nl). Dat werkt erg goed maar levert wel een ander resultaat dan een halfautomaat met een vaardige Barista kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-07 15:44
Maar de vuistregel is: een volautomaat is een volautomatische koffiemachine. Niet een volautomatische espressomachine.

Hoe goed ze ook zijn, ze malen nooit fijn (en consistent) genoeg voor espresso en goed tampen kunnen ze al helemaal niet.

De stand 'espresso' zorgt voor sterkere koffie, met allerlei trucjes, maar zo'n ding maakt never nooit echte espresso.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Thysiej schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:51:
[...]

Wellicht heb je de zilveren ring daarmee verschoven? Is mij ook wel eens overkomen namelijk, even opnieuw calibreren en dan werkt alles weer zoals je gewend bent. Althans, dat is mijn ervaring. Calibreren is ook echt een fluitje van een cent. Met het aandraaien van de bout heb je de maalgraad niet aangepast overigens
vinpower schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:12:
[...]

Je veranderd daar niet de maalgraad mee. Maar even opnieuw calibreren. Meteen ook even schoonmaken.
OK thx, ga ik even opzoeken hoe te calibreren en dan weer op zoek naar de juiste instelling ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-07 13:40
Heb gisterenavond een goede koop kunnen doen op 2dehands :):)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBkeJSDON5Ok8CxxVmWgqpnybns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtiWg3CvkNT1k5GJRkDqf42C.jpg?f=fotoalbum_large

Is V2.
Maar heb nog niet veel kunnen testen. OPV stond nog niet goed ingesteld en moest alles nog wat proper maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelsRules
Die niche schoonmaken/ kalibreren is echt een fluitje van een cent zeg... maar dat was wel meteen de oplossing! Denk dat de onderste ring dus inderdaad verplaatst was. Nu weer goede koffie :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Naar aanleiding van de zoektocht en de reply's hier, gaan mijn maat en ik samen een avondscholing barista volgen, gewoon uit interesse en om er meer van te weten te komen.
Dus, nog even wachten voor een nieuwe machiene.

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07 09:50
RvdH schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:01:
[...]

Een volautomaat kan niet tampen zoals jij en ik. Daarom zijn de ratios meer in de richting van 1:4 (lungo) - de koffie kan nooit die dichtheid bereiken als in een "echte" espresso en de koffie is ook nog eens minder fijn gemalen (en omdat het maar een ingebouwd malertje is, zal de uniformiteit van de koffiedeeltjes ook te wensen overlaten). Aangezien de E8 een pomp heeft van 15 bar zal dat water ook behoorlijk snel door de koffiepuck heen stromen.

Nou weet ik niet precies hoe lang normaal een espresso duurt op een E8, maar volgens https://www.wholelattelov...espresso-machine-with-pep is dat met PEP functie 24 seconden. Dat is dus een methode waarbij mechanisch de druk onderbroken wordt om die 24s te behalen, normaal zal het dus nog sneller zijn.

De algemeen geaccepteerde definitie van espresso is een ratio van 1:1,5 - 1:2,5 met een doorlooptijd van 25-30 seconden met een druk van 9 bar. Volgens die definities klopt het dus allemaal niet.

Maar daar gaat het uiteindelijk niet om. Als je de espresso uit een E8 (of welke volautomaat dan ook) lekker vindt dan is dat alles wat telt. En iedereen mag z'n bakkie pleur espresso noemen.
Voordeel van een volautomaat is vooral gebruikers gemak.
En je kunt verder prima espresso’s zetten met een E8.
De E8 gebruikt inderdaad PEP.
Voordeel is ook dat je niet op de tiende milligram koffie hoeft af te wegen en de ml hoeft af te meten.
Niet nodig hoewel je de sterkte en ml bij een E8 ook kunt instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Nou ja, dat is het punt dus. Een E8 zet koffie, geen espresso ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Als een volautomaat prima espresso’s zou maken, zou deze in iedere horeca zaak staan. Maar je kan niet verwachten dat een volautomaat hetzelfde doet als een half automaat met over het algemeen een betere maler, meer nauwkeurigheid met dosing, puck prep en steviger tampen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Alouwerse schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:02:
Als een volautomaat prima espresso’s zou maken, zou deze in iedere horeca zaak staan. Maar je kan niet verwachten dat een volautomaat hetzelfde doet als een half automaat met over het algemeen een betere maler, meer nauwkeurigheid met dosing, puck prep en steviger tampen.
Mwah, ik denk eigenlijk wel dat een volautomaat goed genoeg koffie kan zetten voor 99,5% v.d. koffiedrinkers die te gast zijn in de horeca. Maar de keuze voor een volautomaat of een halfautomaat voor de horeca is niet enkel 'smaak' en 'ervaring v.d. gasten'. Kosten, onderhoud, schoonmaak, betrouwbaarheid en afmeting zijn allemaal relevante variabelen waardoor er meestal (maar zeker niet altijd) gekozen wordt voor een halfautomaat in de horeca.
Maar stellen dat het feit (althans zo breng je het hier) dat een volautomaat geen prima espresso's kan maken de reden is dat er gekozen wordt voor een halfautomaat is overtrokken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 22:32
True schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:09:
[...]

Mwah, ik denk eigenlijk wel dat een volautomaat goed genoeg koffie kan zetten voor 99,5% v.d. koffiedrinkers die te gast zijn in de horeca. Maar de keuze voor een volautomaat of een halfautomaat voor de horeca is niet enkel 'smaak' en 'ervaring v.d. gasten'. Kosten, onderhoud, schoonmaak, betrouwbaarheid en afmeting zijn allemaal relevante variabelen waardoor er meestal (maar zeker niet altijd) gekozen wordt voor een halfautomaat in de horeca.
Maar stellen dat het feit (althans zo breng je het hier) dat een volautomaat geen prima espresso's kan maken de reden is dat er gekozen wordt voor een halfautomaat is overtrokken.
In 90% van de horeca hebben ze ook gewoon een volautomaat staan.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-07 10:23
Ozzie schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:12:
[...]

In 90% van de horeca hebben ze ook gewoon een volautomaat staan.
Is ook gewoon costcutting. Als je een nieuwe scholier van 16 in dienst hebt is het makkelijker om te kunnen uitleggen welke knop welke koffie maakt. Halfautomaat vereist weer nét iets meer techniek als je zelf moet tampen/melk schuimen. Zelfde reden waarom mensen thuis volautomaat plaatsen.
Maar net dat tampen en handmatig portafilter verplaatsen zorgt voor fatsoenlijke espresso.
Volautomaat bereikt niet zelfde extractie niveau als een fatsoenlijke shot dat zelf gemalen/getampt is.

Dichtste dat je in de buurt komt van fatsoenlijke espresso met minimum vereiste interactie van de barista is iets als een La Marzocco swift (mini) maler. Dan hoef je enkel nog portafilter te verplaatsen, de cruciale stap om fijn genoeg te kunnen malen, en op knopje te duwen (bij een halfautomaat die elektronisch de pomp kan aansturen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:50
RvdH schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:01:
[...]

Een beetje muggenziften, maar een volautomaat gebruikt een ventiel dat op 9 bar open gaat om kunstmatig de druk op te wekken en crema te creëren. Hetzelfde concept als een pressurized basket. Als dat dan in 24s gebeurd en het resultaat 60ml output is zet hij in die zin dus qua specs een dubbele espresso.

Neemt niet weg dat een espresso uit een volautomaat vrijwel altijd anders zal zijn dan die uit een halfautomaat met afgestelde molen natuurlijk :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Puqpress erbij en je hoeft niet te tampen. Scheelt ook ziektekosten voor polsklachten van je personeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Daarstraks even een koffiebar ingewandeld en een espresso en naturel gedronken..

Hoewel het proces van de naturel wel leuk is, verlies ik de complexiteit van de esspresso.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMmxX6AsEFIaO6XCWcwnpMyQy54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWqWmEW8FBlSJCE5FIQ2ofIY.jpg?f=fotoalbum_large

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-07 16:29
Iemand ervaring met de PrimaDonna Soul en de E8, en hoe dezen zich verhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:50
kazzzdafke schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:10:
Daarstraks even een koffiebar ingewandeld en een espresso en naturel gedronken..

Hoewel het proces van de naturel wel leuk is, verlies ik de complexiteit van de esspresso.

[Afbeelding]
Is dat dan een espresso grind in een cafetière?

Ik heb iets gemist denk ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Oei, ipv verlies moest het verkies zijn 😂

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07 09:50
True schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:09:
[...]

Precies.
In horeca hebben ze echt geen zin en tijd om voor jou persoonlijk en perfecte espresso te zetten met een halfautomaat en nauwkeurig gewogen en gemaalde bonen af te wegen.
Het moet gewoon eenvoudig, reproduceerbaar en snel zonder veel handmatige interactie.

Ok, in een speciale koffiezaak met een goed opgeleide barista zal het wat anders zijn.
Dan heb je iemand met kennis van zaken en komt een professionele halfautomaat tot zijn recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

HoppyF schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:07:
[...]

Precies.
In horeca hebben ze echt geen zin en tijd om voor jou persoonlijk en perfecte espresso te zetten met een halfautomaat en nauwkeurig gewogen en gemaalde bonen af te wegen.
Het moet gewoon eenvoudig, reproduceerbaar en snel zonder veel handmatige interactie.

Ok, in een speciale koffiezaak met een goed opgeleide barista zal het wat anders zijn.
Dan heb je iemand met kennis van zaken en komt een professionele halfautomaat tot zijn recht.
Ik keek voor de grap even naar de JURA site, maar die geven voor hun zakelijk lijn aan: 'Max. aanbevolen dagelijkse capaciteit: tot 200 kopjes' als je als horecatent een beetje een leuk terras hebt ga je op een goeie dag wel meer dan 200 kopjes espresso koffie uitserveren.
Maar ik ben het schreeuwend met je eens, met uitzondering van de horecagelegenheden die koffie in de naam hebben of puur koffie serveren als core business krijg je meestal gewoon een dertien in dozijn bak pleur uit een halfautomaat. Ik denk oprecht dat ik met mijn E8 betere koffie zet dan je in 4 v.d. 5 horeca gelegenheden krijgt uit een halfautomaat (door het bedienend personeel, niet wat de Tweakers hier kunnen ;)).

Dat gezegd hebbende ben ik wel vaak positief verrast door de volautomaten die ze bij de vd Valks en soortgelijke hotels hebben bij het ontbijt bijvoorbeeld.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:23
True schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:30:
[...]
Ik denk oprecht dat ik met mijn E8 betere koffie zet dan je in 4 v.d. 5 horeca gelegenheden krijgt uit een halfautomaat (door het bedienend personeel, niet wat de Tweakers hier kunnen ;)).
Wellicht dat het grootste verschil is dat jij goede bonen gebruikt in een volautomaat en veel horeca gelegenheden mwah of slechte bonen in een eventuele half automaat. In dat geval drink ik ook liever een bakje koffie uit jouw volautomaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Weet niet meer wie hem suggereerde, maar ook de Felicita aangeschaft. Mooi ding, out of the box gaf hij bij het 100g referentie gewicht alleen 100,3 aan, maar dat was zo opgelost met kalibreren.

Inmiddels ook een IMS douchescherm en een siliconen ring binnen voor de Micra, dus heb het nu wel weer compleet denk ik.

Ik moet ook toegeven dat ik begonnen ben met WDT en het gevoel heb dat het wel echt iets toevoegt, dus ik slik mijn eerdere woorden weer in 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCRt_6oipvSybKvVpKbFyvkNnc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSgLyUUgtdGsEBzC6zGy6I2i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Laatst online: 12:07
Anoniem: 289532 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:00:
Ik moet ook toegeven dat ik begonnen ben met WDT en het gevoel heb dat het wel echt iets toevoegt, dus ik slik mijn eerdere woorden weer in 8)7
Je zou ons bijna allemaal voor gek verklaren als neurotische autisten, maar dit stelt me gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ypuh schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:13:
[...]

Je zou ons bijna allemaal voor gek verklaren als neurotische autisten, maar dit stelt me gerust.
Klopt, maar dat zijn we ook toch ;) WDT of geen WDT

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 30-11-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Anoniem: 289532 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:00:
Weet niet meer wie hem suggereerde, maar ook de Felicita aangeschaft. Mooi ding, out of the box gaf hij bij het 100g referentie gewicht alleen 100,3 aan, maar dat was zo opgelost met kalibreren.

Inmiddels ook een IMS douchescherm en een siliconen ring binnen voor de Micra, dus heb het nu wel weer compleet denk ik.

[Afbeelding]
nice, kun je een foto maken van deze weegschaal op/onder de micra? Even zien of ik hem ook ga aanschaffen ivm de kleinere hoogte.
En waarom een ander douchescherm en ring?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Kijkt u eens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/le5aj1hzvggyz0D_iaSSWoUV1Xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzZqd1nfsDoZKb7wMbfxw29j.jpg?f=fotoalbum_large

IMS douchescherm voor betere doorloop. De ring heb ik alvast besteld, siliconen ringen blijven langer goed dan rubber. Als die rubberen af is dan kan ik hem meteen vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:47
Beste koffie liefhebbers, sinds 2 weken heb ik een bonen(espresso machine) van DeLonghi, nu heb ik de afgelopen 2 weken bonen van de Lidl erin gehad, geen slechte koffie maar niks bijzonders. Nu heb ik vandaag van Starbucks de Holiday blend mee genomen en wil deze graag proberen, ik heb mijn bonen reservoir al leeg geschept en bijna alle lidl bonen eruit gehaald, is het nu een kwestie van paar keer een kop koffie zetten zodat echt alle bonen eruit zijn en dan de nieuwe bonen toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Anoniem: 289532 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:07:
Kijkt u eens:
[Afbeelding]

IMS douchescherm voor betere doorloop. De ring heb ik alvast besteld, siliconen ringen blijven langer goed dan rubber. Als die rubberen af is dan kan ik hem meteen vervangen.
dank! ga ik thuis ook even meten :) en ik ga eens rondzoeken om wat zaken (vast) te bestellen, goede tip van de ring.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik had opeens zomaar zin om in mijn mail te kijken wanneer het espresso "avontuur" ook alweer was begonnen, want dat is nog maar best kortgeleden (11 maanden).

December 2021:
* volautomaat stuk (nespresso backup)

Januari 2022:
* Rocket Mozzafiato & Faustino besteld
* Mozzafiato blijkt beschadigd voor transport, bestelling gewijzigd naar R58
* spijt van de aanschaf, niet gerealiseerd dat dit een hele hobbie blijkt te zijn, contact opgenomen met webshop om te retourneren
* toch besloten niet te retourneren (ws. na een enkel goed kopje koffie)
* er komt wel een nieuw waterreservoir omdat de machine onterecht aangeeft dat het water op is

Februari 2022:
* probleem met de maler, die lijkt veel langzamer dan redelijk te verwachten is, webshop stuurt nieuwe schijven op

Maart 2022:
* 2dehands Niche Zero gekocht

April 2022:
* Schijven komen eindelijk binnen
* Na veel frustratie met slechte koffie: R58 en Faustino verkocht
* Jura E8 gekocht

Mei 2022:
* Spijt van verkoop
* La Marzocco Linea Mini gekocht

Juni 2022:
* Jura E8 verkocht

Juli 2022:
* Mahlkonig E65S GbW gekocht

En inmiddels hebben we een mooi koffiebarretje en ben ik heel blij met mijn koffie. Ik had nooit verwacht dat dit zou uitmondden in zo'n grote (dure) hobby maar ook voorál niet dat ik er zoveel plezier aan zou beleven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus32
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 00:45
RvdH schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:59:
En inmiddels hebben we een mooi koffiebarretje en ben ik heel blij met mijn koffie. Ik had nooit verwacht dat dit zou uitmondden in zo'n grote (dure) hobby maar ook voorál niet dat ik er zoveel plezier aan zou beleven.
Ik dacht ik check even voor de grap de prijs van die maler omdat ik daar ook (latent) naar op zoek ben. De tandjes wat een geld. Jouw koffiemaler is net zo duur als mijn auto _/-\o_ (no judgement). Wel mooi spul, en ik ben elke dag dat ik mijn 15 euro Marktplaats malertje gebruik jaloers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Mijn espresso-avontuur is ook niet stilletjes verlopen. Onderweg nog V60 geprobeerd, maar dat was het niet.

April 2021:
- Zoektocht naar een 2e hands machine. Uitgekomen bij een Rocket Mozzafiato Evo R in zwarte uitvoering
- Eureka Specialita gekocht

Mei 2021:
- Ervaringen met Specialita waren maar matig; onderzoek leidde tot een slechte batch maalschijven die gratis vervangen werden (inmiddels 30+ andere mensen hetzelfde zien doen op fora)
- Duurde een paar weken en geen zin om te wachten dus een Mignon XL gekocht en Specialita met nieuwe maalschijven verkocht

Oktober 2021:
- Had nog een onderhoudsbeurt tegoed van de vorige eigenaar. De keramische mushroom ging daar helaas stuk bij het demonteren (bekend issue), maar vervolgens duurde het eindloos voor de monteur het opgelost had. Waarom het zo lang moest duren is mij een raadsel, maar had het helemaal gehad met die vent

December 2021:
- Omdat ik de hele maand zonder koffie zat een beetje rond gaan loeren en via een leuke aanbieding voor een nieuwe Linea Mini gekozen. Deze staat inmiddels een jaar te pronken op mijn koffietafel

Maart 2022:
- Overwoog al langer dan dat een goede maler. De Mignon XL was niet slecht, maar vond het maar een saai ding. Lang afgewogen wat ik wou omdat 'topmalers' bijna allemaal singledose of immens groot/luid zijn. Tot de conclusie gekomen dat single dosing niet aan mij besteed is; dus op advies van Koffiepraat en een demo van een mede-forummer uitgekomen bij een Etzmax GBW (die vervolgens ook een Linea Mini kocht, dus zo hebben we elkaar weer geholpen)

Mei 2022:
- Waar eigenlijk alle bovenstaande aankopen weloverwogen en rationeel tot stand kwamen, was daar bij de aanschaf van een Kaleido M10 koffiebrander met Artisan aansturing uit China minder sprake van. Dit is een hobby bovenop de hobby, maar na een half jaar begin ik het aardig onder de knie te krijgen. Sindsdien drink ik uitsluitend zelfgebrande koffie en brand tegenwoordig ook steeds vaker voor vrienden en kennissen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oSbCQtloO2vB_3nXCxVbLlzQ_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTVgwUHpMZ1C6O1y2s7Cuewf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiVFSiAqEfntwHk147rz8D8CbxI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxrztN88Fi4L3pztvY47obua.jpg?f=fotoalbum_tile

Zie mezelf niet zo snel nog andere machines aanschaffen. Het zal eerder een downgrade zijn of dat ik geen tijd kan maken voor het branden, maar voor nu is het een te leuke hobby! Deze setup kan in de basis 15+ jaar mee en heeft wat gekost, maar niet iets om snel spijt van te krijgen gelukkig. De grap is dat ik waarschijnlijk winst maak als ik alles op Marktplaats zet, maar geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Truus32 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:18:
[...]

Ik dacht ik check even voor de grap de prijs van die maler omdat ik daar ook (latent) naar op zoek ben. De tandjes wat een geld. Jouw koffiemaler is net zo duur als mijn auto _/-\o_ (no judgement). Wel mooi spul, en ik ben elke dag dat ik mijn 15 euro Marktplaats malertje gebruik jaloers.
Het is absoluut mooi spul maar als ik het niet zou hebben zou ik niet minder gelukkig zijn hoor ;)

Overigens geloof ik wel echt in "BuyItForLife" - ik koop dergelijke dingen met als doel dat ze decennia lang meegaan en op termijn dus i.i.g. beter voor het milieu zijn en wellicht zelfs voor je portemonnee :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ypuh schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:47:
Mijn espresso-avontuur is ook niet stilletjes verlopen. Onderweg nog V60 geprobeerd, maar dat was het niet.

April 2021:
- Zoektocht naar een 2e hands machine. Uitgekomen bij een Rocket Mozzafiato Evo R in zwarte uitvoering
- Eureka Specialita gekocht

Mei 2021:
- Ervaringen met Specialita waren maar matig; onderzoek leidde tot een slechte batch maalschijven die gratis vervangen werden (inmiddels 30+ andere mensen hetzelfde zien doen op fora)
- Duurde een paar weken en geen zin om te wachten dus een Mignon XL gekocht en Specialita met nieuwe maalschijven verkocht

Oktober 2021:
- Had nog een onderhoudsbeurt te goed van de vorige eigenaar. De keramische mushroom ging daar helaas stuk bij het demonteren (bekend issue), maar vervolgens duurde het eindloos voor de monteur het opgelost had. Waarom het zo lang moest duren is een raadsel, maar had het helemaal gehad met die vent

December 2021:
- Omdat ik de hele maand zonder koffie zat een beetje rond gaan loeren en via een leuke aanbieding voor een nieuwe Linea Mini gekozen. Deze staat inmiddels een jaar te pronken op mijn koffietafel

Maart 2022:
- Overwoog al langer dan dat een goede maler. De Mignon XL was niet slecht, maar vond het maar een saai ding. Lang afgewogen wat ik wou omdat 'topmalers' bijna allemaal singledose of immens groot/luid zijn. Tot de conclusie gekomen dat single dosing niet aan mij besteed is; dus op advies van Koffiepraat en een demo van een mede-forummer uitgekomen bij een Etzmax GBW (die vervolgens ook een Linea Mini kocht, dus zo hebben we elkaar weer geholpen)

Mei 2022:
- Waar eigenlijk alle bovenstaande aankopen weloverwogen en rationeel tot stand kwamen, was daar bij de aanschaf van een Kaleido M10 koffiebrander met Artisan aansturing uit China minder sprake van. Dit is een hobby bovenop de hobby, maar na een half jaar begin ik het aardig onder de knie te krijgen. Sindsdien drink ik uitsluitend zelfgebrande koffie en brand tegenwoordig ook steeds vaker voor vrienden en kennissen

[Afbeelding][Afbeelding]

Zie mezelf niet zo snel nog andere machines aanschaffen. Het zal eerder een downgrade zijn of dat ik geen tijd kan maken voor het branden, maar voor nu is het een te leuke hobby! Deze setup kan in de basis 15+ jaar mee en heeft wat gekost, maar niet iets om snel spijt van te krijgen gelukkig. De grap is dat ik waarschijnlijk winst maak ook als ik alles op Marktplaats zet, maar geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt :+.
Wel grappig inderdaad, ook dat mijn Faustino onderwater ook gewoon een Eureka was met maalschijven issues. Zo'n mooie brander lijkt me wel wat voor volgend jaar :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• period!
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-07 14:43
RvdH schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:14:
[...]

Het is absoluut mooi spul maar als ik het niet zou hebben zou ik niet minder gelukkig zijn hoor ;)
Geluk is een groot woord, maar als ik smorgens mijn dubbele espresso met schuimige melk aan het drinken ben , die heerlijke gecaffeineerde chocoladeachtige drank afgetopt met zo'n bijna slagroomlaagje _/-\o_
denk ik nog steeds "wat een feestje !"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
RvdH schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:17:
[...]

Wel grappig inderdaad, ook dat mijn Faustino onderwater ook gewoon een Eureka was met maalschijven issues. Zo'n mooie brander lijkt me wel wat voor volgend jaar :+
De brander is wel het eerste/enige wat ik weg zou doen. Beleef er nu wel plezier aan, maar het maakt je bonen niet echt goedkoper en je moet wel de tijd nemen om je er in te verdiepen. Ik brand nu 1x per 2 weken meestal en dan 3-4 grotere batches, eigenlijk omdat ik geen tijd heb om het vaker te doen.

Anderzijds; in een uurtje is het ook gepiept. Gelukkig blijft zo'n machine wel staan en gaandeweg leer je steeds meer bij. Als ik komende zomer wat meer tijd heb ga ik eens meerdere kilo's branden voor vrienden en collega's of vrijwilligersmarkt voor het dierenasiel ofzo.

Eigenlijk hebben we in Nederland zoveel goede branders (50+) die je de volgende dag vers gebrande koffie kunnen leveren tegen een schappelijke prijs, dat het prijs- en tijdtechnisch de moeite niet waard is. Ook drink je als beginnend brander vaker sub-optimale koffie. Als hobby is het wel leuk tijdverdrijf.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 01-12-2022 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-07 13:57
Ypuh schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:47:
Mijn espresso-avontuur is ook niet stilletjes verlopen.

-KNIP
Mooi avontuur! Ik zie dat je trouwens een keukenblok/trolley heb van de Ikea. Tevreden mee? Ik verwacht dit weekend een Rocket Mozzafiato en een Rocket Fausto grinder aan te schaffen ... Op het aanrecht niet veel ruimte en keek dus naar een extra trolley/blok.

Ik zie dat jij nu exact heb wat ik vandaag bij de Ikea zag .... Voldoende ruimte voor je workflow?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Het is idd een keukenblok. De bovenkant is een dikke snijplank met een behoorlijk gewicht. Dat is wat deze tafel samen met de lade waarin alle accessoires zitten fijn maakt. De planken eronder gebruik ik tegenwoordig voor mijn pannen waar ik nu ook makkelijk bij kan en ruimte over heb in de keukenlades.

De ruimte is precies goed, alsin ik had hem ook niet kleiner gewild. Voldoende ruimte voor puck prep en tampen en ook eenvoudig schoon te houden. Het is in ieder geval een stuk fijner werken dan wat het was en heb nu weer voldoende ruimte om te koken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1xicV26YjuARIp1itjKR3s86e8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mdrl1HZogjt7TJjGTFUFwKIi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_ewPa6GyIazYoaeWGvFHgI4KI4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yb6ST6nFNub94QUkZhuwKb65.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-07 11:33
__fred__ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:29:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag zijn mijn spulletjes binnengekomen voor het maken van een gaggiuino. Dit zal in ieder geval een hoop soldeerwerk worden, maar ik houd jullie op de hoogte.

Nou moet ik ook wat spullen 3D printen (behuizing intern, behuizing voor scherm, materiaal voor weegschaal.) Vraag is of ik dit zelf ga doen (3D printer aanschaffen dus), een koffiedrinkende medetweaker vraag, of de modelletjes op internet bestel. Ik neig vooralsnog naar het eerste, maar als er iemand wellicht wil hobbyen in de community, dan houd ik me aanbevolen.
Heb jij de nano of gelijk de stm32? De documentatie is wat rommelig. Ik zie bijv niet wat je niet hoeft te bestellen als je gelijk voor de stm32 gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-07 01:00
JackPoint schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:01:
[...]

Heb jij de nano of gelijk de stm32? De documentatie is wat rommelig. Ik zie bijv niet wat je niet hoeft te bestellen als je gelijk voor de stm32 gaat.
Stm32. En inderdaad, het is een zoektocht, maar de documentatie herschrijven is een hoop werk. Discord werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 04-07 08:33

Ravhin

no <root>...

Cook and Boon heeft weer “specialty coffee”; Rum Barrel aged. https://www.cookboon.com/rum-barrel-aged/

Ik ga for the lulz wel een zakje bestellen. Die van vorig jaar in een whiskeyvat was ook… interessant 😗

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-07 12:41
Ravhin schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:54:
Cook and Boon heeft weer “specialty coffee”; Rum Barrel aged. https://www.cookboon.com/rum-barrel-aged/

Ik ga for the lulz wel een zakje bestellen. Die van vorig jaar in een whiskeyvat was ook… interessant 😗
Leek mij ook leuk, en lekker…maar 75 euro per kilo😳 ik ga zelf maar branden met een rum mengsel, heb nog anderhalve liter Bacardi staan😏..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Een paar weken geleden is mijn Philips-volautomaat kapot gegaan. Nu denk ik dat ik klaar ben voor een halfautomaat (hobby). Als instap hiervoor lijkt me de Gaggia Classic Pro met de Gaggiuino mod een goede optie.

Voor de maler zie ik dat veel hier een Eureka Mignon Specialita hebben. Deze staat ook mooi naast een zwarte Gaggia. Is deze Eureka overkill naast een Gaggia Classic Pro? Het voelt duur in verhouding. Wat zou een goedkopere optie zijn? En lever ik dan veel in op kwaliteit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-07 13:46
JackPoint schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:35:
Een paar weken geleden is mijn Philips-volautomaat kapot gegaan. Nu denk ik dat ik klaar ben voor een halfautomaat (hobby). Als instap hiervoor lijkt me de Gaggia Classic Pro met de Gaggiuino mod een goede optie.

Voor de maler zie ik dat veel hier een Eureka Mignon Specialita hebben. Deze staat ook mooi naast een zwarte Gaggia. Is deze Eureka overkill naast een Gaggia Classic Pro? Het voelt duur in verhouding. Wat zou een goedkopere optie zijn? En lever ik dan veel in op kwaliteit?
Ik zou niet voor minder dan deze maler gaan. Uiteindelijk maakt je maler meer uit dan je machine. Kort door de bocht pompt je machine alleen maar water door een puck met een bepaalde kracht. Helemaal met de mod die jij wil, wil je een fatsoenlijke maler. Goedkoper kan, maar dan wordt het inconsistent. Ik had een Breville maler en toen die kapot ging en ik overstapte naar een DF64 ging ik er nog meer op vooruit dan ik had verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@JackPoint, ik ben het eens met @Koets89. Heb zelf ook een specialita :+ Je zou ook nog eens kunnen kijken naar andere malers uit de Mignon serie. Weet niet precies wat qua maalkwaliteit de verschillen zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door cryptapix op 02-12-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
Vrijdagmiddag in Velp geweest, bij het Koffie Belevingscentrum wat ook een winkel is van CasaBarista. Prachtig pand btw en echt een aanrader als je uit de omgeving van Arnhem komt.

Ik ging op pad met het idee een set van Rocket te kopen (Mozzafiato met een Fausto grinder), maar tijdens het gesprek (ruim 2 uur) merkte ik dat ik best gecharmeerd ben van ECM. De bouwkwaliteit en ergonomie is echt over nagedacht door onze oosterburen en past net wat beter bij mij.

Veel stof tot nadenken en met name wil ik een Heat Exchanger of een Dual Boiler. In het geval van ECM kijk ik naar de Technika V of de Synchronika. Ik schat dat wij 60% Lungo's en Espresso's drinken en de rest iets met melk. Paar keer paar jaar visite waar we snel achter elkaar 5 a 6 koffie's/cappuccino's maken met vandaag de dag nog een volautomaat.

Wat is wijsheid? De dual boiler systeem (Synchronika) werd met name aangeraden vanwege de constante zet temperatuur. Dat geloof ik ook wel met een dual boiler systeem, maar heeft ook wel een prijskaartje ;-) Zou ik met een warmtewisselaar systeem (Technika) tegen beperkingen aanlopen als ik een paar cappuccino's achter elkaar maak met wat espresso die paar keer per jaar?

Benieuwd hoe men hier er tegenaan kijkt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
De HX die je noemt is een hele goede. Ik durf wel te stellen dat je met een goede HX die voorzien is van alle toeters en bellen, voor de eerste kop geen enkel verschil zult merken met een DB. De verschillen ontstaan pas als je meerdere espresso's in successie gaat zetten en de HX onvoldoende tijd heeft om de temperatuur te herstellen. Qua stoomkracht zal de HX misschien nog wel iets sterker zijn door de grotere gedeelde boiler, maar de vraag is of je dat nodig hebt/merkt. Tegelijk espresso maken en stomen is voor beide geen issue.

Schrik wel een beetje van de prijs in vergelijking met de goedkopere Mara-X of Rocket Evo R. Deels verklaarbaar, maar in deze prijsklasse moet je niet zoveel geld uitgeven aan een HX en altijd voor een DB kiezen (€500 meer gok ik, of gelijk aan een R58). Voor een HX zou ik niet meer betalen dan €1.500. Daarna wordt het een beetje alsof je een VW Polo helemaal vol gaat hangen met een luxe audio installatie en race-uitlaat. Super leuk om te hebben en je geniet direct van alle voordelen, maar iemand die opzoek is naar een VW Golf zal er niets om geven en iemand met een budget voor een Polo, zal er niet extra voor betalen anders kocht die ook liever een Golf.

ECM en Profitec komen uit dezelfde fabriek volgens mij. Rocket is een geduchte concurrent, maar heeft wel kleinere boilers meende ik (in de DB variant). Als je een luxe HX wilt zou ik toch voor de Rocket Evo R kiezen. Die is €500 goedkoper, iets populairder (hogere doorverkoopwaarde), zelfde zware bouwkwaliteit en het laatste model heeft ook een mooi ingebouwde shottimer.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 03-12-2022 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Profitec pro 500 is nog een top HX
pro 600 is een dual boiler met vibratiepomp, maar wel 1l stoomboiler
pro 700 is de volledige dual boiler met rotatiepomp, vastwater optie en massa's stoom. Die is het beste voor 5-6 koffies na elkaar.

Profitec lijkt op ECM met zelfde bouwkwaliteit maar goedkoper (afwerking is iets minder uitgesproken en dingen als kranen vs taps voor stoom en water bv.)

Lelit Mara-X zou ik niet doen als je veel achter elkaar wil zetten. Het is daar toch vaak een beetje behelpen met stomen als je koffie priority neemt, is ook wat kleiner allemaal. Zelfde met een pro 400.

Kijk ook naar afmetingen. Ik weet niet wat de prijzen doen, maar een mechanika V slim vind ik nog mooi van ECM. Als afmetingen niet uit maken, gewoon dual boiler kopen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
cedrix5 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:56:
pro 700 is de volledige dual boiler met rotatiepomp, vastwater optie en massa's stoom. Die is het beste voor 5-6 koffies na elkaar.

Profitec lijkt op ECM met zelfde bouwkwaliteit maar goedkoper (afwerking is iets minder uitgesproken en dingen als kranen vs taps voor stoom en water bv.)

Lelit Mara-X zou ik niet doen als je veel achter elkaar wil zetten. Het is daar toch vaak een beetje behelpen met stomen als je koffie priority neemt, is ook wat kleiner allemaal. Zelfde met een pro 400.

Kijk ook naar afmetingen. Ik weet niet wat de prijzen doen, maar een mechanika V slim vind ik nog mooi van ECM. Als afmetingen niet uit maken, gewoon dual boiler kopen inderdaad.
Als je het wilt overwegen en je hebt nog een beetje geduld: Er komt een compacte DB van ECM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bszz schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:45:
[...]

Als je het wilt overwegen en je hebt nog een beetje geduld: Er komt een compacte DB van ECM
Oh echt? Heb je een link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Nope, sorry geen link. Verder specs ken ik ook niet maar verwacht vergelijkbaar met mechanika V slim: vibratiepomp en geen pid of flow control.

[ Voor 26% gewijzigd door bszz op 03-12-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar komt deze informatie dan vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Anoniem: 289532 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:56:
Waar komt deze informatie dan vandaan?
DM, meer info heb ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-07 13:40
*knip* Geen V&A op het forum.

[ Voor 91% gewijzigd door Yorinn op 03-12-2022 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
Svennos1 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:32:

Veel stof tot nadenken en met name wil ik een Heat Exchanger of een Dual Boiler. In het geval van ECM kijk ik naar de Technika V of de Synchronika.
Eens met veel wat @Ypuh hierboven schrijft. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt maar ik ben als relatieve beginneling sinds een half jaar begonnen met een ECM Technika V (icm een Niche Zero) en ben daar heel tevreden mee. Het is een beest van een apparaat en ik durf te stellen dat ik met mijn beperkte ervaring geen enkel verschil merk tussen de kwaliteit van mijn espresso uit een HX machine of een Dual Boiler. De beperkende factor ben ik voorlopig nog wel even zelf.

Een dual boiler is aan mij ook niet echt besteed aangezien ik de enige ben die in huis koffie drink. Ik dronk voorheen ook alleen espresso en sinds ik deze machine heb ook 1x per dag een cappuccino. De keren dat ik veel visite heb, die ook nog eens allemaal echte koffie / espresso wil drinken is per jaar op een hand te tellen.

Voor de mogelijk mindere temperatuurconsistentie van een HX tov een DB ben ik niet zo bang. Er zijn zoveel meer en belangrijkere variabelen voor lekker espresso dan soms die ene graad verschil. En zoals gezegd kan ik zelf nog wel een paar jaar veel leren voordat ik dat verschil er uit ga halen.

Heb overigens de ECM gekocht via Breezy returns en dat scheelde fors in de prijs. Iets meer dan E 1500 voor betaald en machine was nieuw en in perfecte staat (folie er nog op) alleen de doos was beschadigd. Zou er ook nog wel 17 a 1800 voor over hebben gehad maar niet veel meer.

TLDR: Als je hem voor een goede prijs kan krijgen, ga voor de ECM Technika :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@Svennos1 over KBC: hun workshops zijn ook leuk/goed. Ik heb de basis en gevorderde workshop gedaan en heb er veel van geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@GerbenBK Voor €1.500 bij een nieuwe machine is het bijna een no-brainer :+.

De prijzen die ik zo snel tegenkom liggen rond de €2.500? Een Rocket R58 kost €2.600 en een Synchronica (na een beetje onderhandelen) zo'n €2.800-2.900. Voor die prijsverschillen wil je natuurlijk geen HX meer.

Mocht ik ooit downgraden, dan wordt het waarschijnlijk ook een Technika of Mozzafiato Evo R Chronometro. Alleen de naam al <3.

Valt me wel op dat de Rocket's over de gehele linie ook €200-250 in prijs gestegen zijn t.o.v. vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Ypuh schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:19:
@GerbenBK Voor €1.500 bij een nieuwe machine is het bijna een no-brainer :+.

De prijzen die ik zo snel tegenkom liggen rond de €2.500? Een Rocket R58 kost €2.600 en een Synchronica (na een beetje onderhandelt) zo'n €2.800-2.900. Voor die prijsverschillen wil je natuurlijk geen HX meer.

Mocht ik ooit downgraden, dan wordt het waarschijnlijk ook een Technika of Mozzafiato Evo R Chronometro. Alleen de naam al <3.

Valt me wel op dat de Rocket's over de gehele linie ook €200-250 in prijs gestegen zijn t.o.v. vorig jaar.
Klopt! Ook bij de ECM. Toen ik hem kocht in de zomer was ie nieuw nog voor rond de E 2.200 te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
Ypuh schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:51:
De HX die je noemt is een hele goede. Ik durf wel te stellen dat je met een goede HX die voorzien is van alle toeters en bellen, voor de eerste kop geen enkel verschil zult merken met een DB. De verschillen ontstaan pas als je meerdere espresso's in successie gaat zetten en de HX onvoldoende tijd heeft om de temperatuur te herstellen. Qua stoomkracht zal de HX misschien nog wel iets sterker zijn door de grotere gedeelde boiler, maar de vraag is of je dat nodig hebt/merkt. Tegelijk espresso maken en stomen is voor beide geen issue.

Schrik wel een beetje van de prijs in vergelijking met de goedkopere Mara-X of Rocket Evo R. Deels verklaarbaar, maar in deze prijsklasse moet je niet zoveel geld uitgeven aan een HX en altijd voor een DB kiezen (€500 meer gok ik, of gelijk aan een R58). Voor een HX zou ik niet meer betalen dan €1.500. Daarna wordt het een beetje alsof je een VW Polo helemaal vol gaat hangen met een luxe audio installatie en race-uitlaat. Super leuk om te hebben en je geniet direct van alle voordelen, maar iemand die opzoek is naar een VW Golf zal er niets om geven en iemand met een budget voor een Polo, zal er niet extra voor betalen anders kocht die ook liever een Golf.

ECM en Profitec komen uit dezelfde fabriek volgens mij. Rocket is een geduchte concurrent, maar heeft wel kleinere boilers meende ik (in de DB variant). Als je een luxe HX wilt zou ik toch voor de Rocket Evo R kiezen. Die is €500 goedkoper, iets populairder (hogere doorverkoopwaarde), zelfde zware bouwkwaliteit en het laatste model heeft ook een mooi ingebouwde shottimer.
Dank! _/-\o_

Voor een de HX machine ..... waar moet ik aan denken in de praktijk om op adem te komen? Ik kan me voorstellen bv dat je 2 cappuccino maakt, uitserveert en daarna terug gaat naar de machine, zit wellicht 1 a 2 minuten tussen. Heeft de machine meer tijd nodig om bij te verwarmen?

Voor een HX machine is de Technika inderdaad fors aan de prijs, advies prijs 2.599 tegen btw 3.199 voor de Symfonika. 600 euro verschil waarvan ik me nog steeds afvraag of ik een DB nodig heb ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
cedrix5 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:56:

Ook nog even bij staan kijken ....moet zeggen dat ik dat de PID op de ECM net wat mooier vind met z'n rvs look ipv het zwarte scherm van de Profitec. Ook de flippers van de kranen zijn net wat beter doordacht .... Al zou dat niet een showstopper zijn denk ik ...... Daarnaast bekruipt het gevoel me een beetje van Skoda vs Volkswagen als ik Profitec met ECM vergelijk, wat niet zo gek is omdat ik geloof dat ECM zo ook Profitec in de markt zet, een gunstige prijs/kwaliteit voor Profictec. Ik ken mezelf en dit zou bij mij gaan knagen ..... I know ....ach ja 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-07 17:52
(jarig!)
Het is inderdaad zoals het werkt bij de Volkswagen groep.
Het is zelfs zo erg dat de OPV aan de ene kant ECM heeft staan en aan de andere Profitec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
GerbenBK schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:07:
[...]

Eens met veel wat @Ypuh hierboven schrijft. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt maar ik ben als relatieve beginneling sinds een half jaar begonnen met een ECM Technika V (icm een Niche Zero) en ben daar heel tevreden mee. Het is een beest van een apparaat en ik durf te stellen dat ik met mijn beperkte ervaring geen enkel verschil merk tussen de kwaliteit van mijn espresso uit een HX machine of een Dual Boiler. De beperkende factor ben ik voorlopig nog wel even zelf.

Een dual boiler is aan mij ook niet echt besteed aangezien ik de enige ben die in huis koffie drink. Ik dronk voorheen ook alleen espresso en sinds ik deze machine heb ook 1x per dag een cappuccino. De keren dat ik veel visite heb, die ook nog eens allemaal echte koffie / espresso wil drinken is per jaar op een hand te tellen.

-KNIP-
Ik ben ook een redelijk beginneling, en fijn te horen dat bij jou de Technika bevalt. Ook weer een bevestiging voor mij dat een HX machine wellicht voldoende is ..... Nu die prijs nog .... want tegenwoordig krijg je ze niet meer voor onder de 2K als ik rond kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Svennos1 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:06:
[...]

Ook nog even bij staan kijken ....moet zeggen dat ik dat de PID op de ECM net wat mooier vind met z'n rvs look ipv het zwarte scherm van de Profitec. Ook de flippers van de kranen zijn net wat beter doordacht .... Al zou dat niet een showstopper zijn denk ik ...... Daarnaast bekruipt het gevoel me een beetje van Skoda vs Volkswagen als ik Profitec met ECM vergelijk, wat niet zo gek is omdat ik geloof dat ECM zo ook Profitec in de markt zet, een gunstige prijs/kwaliteit voor Profictec. Ik ken mezelf en dit zou bij mij gaan knagen ..... I know ....ach ja 8)
Ja ik was eerst ook in de markt voor een Synchronika. Maar kon een Pro 700 v2 die net 3 maand uit was destijds als ex-demo van dealer kopen voor 2000 euro dus toen was de keus snel gemaakt. Zelfde met auto trouwens, na een Octavia en Golf te vergelijken werd het snel een Octavia ivm binnenruimte. Als je budget hebt voor de audi onder espresso zou ik echter geen 2 keer nadenken en gewoon de Synchronika halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Svennos1 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:58:
Voor een de HX machine ..... waar moet ik aan denken in de praktijk om op adem te komen? Ik kan me voorstellen bv dat je 2 cappuccino maakt, uitserveert en daarna terug gaat naar de machine, zit wellicht 1 a 2 minuten tussen. Heeft de machine meer tijd nodig om bij te verwarmen?
Weet niet meer precies hoe dat zat. Je hebt eigenlijk een temperatuursensor nodig om te zien of/wanneer de boel weer geheel op temperatuur is. De 2e zal nog wel gaan, bij 3 is het al onvoorspelbaarder.

Hoe lang dat precies duurt weet ik ook niet meer en verschilt per machine, maar denk in de range 2-5 minuten. Dual boilers lossen dat op doordat je espresso water uit een andere boiler trekt en daar veel minder water ververst (~50ml). Bij een HX zit je tijdens het herstel te klooien met het stomen van je melk, waardoor het dus langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
Ypuh schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:45:
[...]

Weet niet meer precies hoe dat zat. Je hebt eigenlijk een temperatuursensor nodig om te zien of/wanneer de boel weer geheel op temperatuur is. De 2e zal nog wel gaan, bij 3 is het al onvoorspelbaarder.

Hoe lang dat precies duurt weet ik ook niet meer en verschilt per machine, maar denk in de range 2-5 minuten. Dual boilers lossen dat op doordat je espresso water uit een andere boiler trekt en daar veel minder water ververst (~50ml). Bij een HX zit je tijdens het herstel te klooien met het stomen van je melk, waardoor het dus langer duurt.
Helder wat betreft HX vs DB ..... Met z'n tweetjes is de HX prima ... krijg je wat meer bezoek dan kom je in het nauw ....

Hoe kijk jij btw tegen de Rocket 58 vs de Symfonika? Bij de dealer vergeleken ze het met een Alfa met massagestoelen vs een degelijke Mercedes :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Svennos1 op 03-12-2022 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Zo groot zijn de verschillen niet. Denk ook niet dat een auto-analogie hier van toepassing is. Alfa impliceert dat ze krakkemikkig gebouwd zijn, maar dat is niet het geval. Een machine kan goed gebouwd zijn en nog steeds duur in onderhoud. Het zijn 2 topmodellen met grotendeels identieke features, groep, ontwerp, prestaties etc.

Volgens mij is de Synchronika ietsjes groter in alles (reservoir, fysieke afmetingen, ruimte voor reparaties, boilers etc.). Bij dit soort online vergelijkingen is de valkuil dat je de mist in gaat door zaken af te gaan vinken en de één weg te zetten als 'beter' en de ander als 'slecht'. Mensen gaan bouwkaliteit dan reduceren tot een lasnaad die verticaal i.p.v. horizontaal ligt, terwijl we zelf allemaal 2 linkerhanden hebben en deze nooit gaan zien. Een andere die je vaak leest is RVS vs. koperen boilers. Zoiets maakt echt geen kul uit.

Kan eigenlijk alleen antwoord geven op de vraag welke ik mooier vind; de Rocket R58 (maar dan wel met de pootjes van de vorige generatie). Met beide zou ik heel blij zijn O+.

@t14wo De 1Zpresso JX. Veel luxer dan dat wordt het niet en de prijs valt relatief mee. De JX-Pro als je hem veelvuldig voor espresso wilt gaan gebruiken. Die heeft iets fijnere stapjes in het stelmechanisme.

[ Voor 22% gewijzigd door Ypuh op 03-12-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:12
Ik wil graag een Flair Classic gaan aanschaffen (zodra deze week in stock is bij Bobplaza). Ik vind het leuk om laagdrempelig wat te experimenteren met koffie, naast onze nespresso. Een espressomachine is de logische vervolgstap, maar dat pak ik rustig aan, wegens de WAF.

Daar moet je een goede maler bij hebben die fijn en consistent genoeg maalt. Ik zoek gewoon een handmalertje zoals de Flair Royal Grinder.

Welke handmaler raden jullie aan? En heeft er iemand een Flair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
Vraagje ...Vandaag verse bonen binnen gekregen (Espresso Emporio), gebrand 1 Dec. Wanneer kan ik beginnen ze te gebruiken? Ik lees bij het zoeken op Google 4 dagen, sommige zeggen 8 ..... Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 09:10

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Svennos1 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:27:
Vraagje ...Vandaag verse bonen binnen gekregen (Espresso Emporio), gebrand 1 Dec. Wanneer kan ik beginnen ze te gebruiken? Ik lees bij het zoeken op Google 4 dagen, sommige zeggen 8 ..... Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Tussen een week en 10 dagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
@Svennos1 ook hier ga je verschillende antwoorden krijgen. Daarnaast is de ene boon de andere niet. Wacht in ieder geval 4 dagen, daarna gewoon proberen. Weet in ieder geval dat de bonen dan nog niet op hun best zijn. Dat zal meer rond 7-10 dagen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hou ook minimaal een week aan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@t14wo Toevallig wordt net deze video gepost. Op de markt van handmalers komen 3 merken vaak naar voren: Comandante, 1Zpresso en Timemore (daarnaast nog Etzinger, Kinu, Mazzer en nog wat merken, maar die zijn best duur).

1Zpresso vond ik zelf mooi omdat ze volledig uit metaal en zwaar uitgevoerd zijn. De Comandante heeft nog een paar plastic onderdelen maar wel de #1 en Timemore is het budgetmerk dat goed presteerd op prijs/kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik bestel vaak pas als ze zowat op zijn, waardoor ik ze vaak al vanaf dag 1 gebruik.
Smaakt echt niet verkeerd hoor.
Het is vooral dat ze nog niet goed ontgast zijn, waardoor je flink meer crema krijgt en de totale output wat snel verandert de eerste dagen.

Als je niks in huis hebt, of alleen oude (supermarkt)koffie, dan is het beter dan niks/wat je hebt.

Als je wilt plannen met de volgende bestelling kun je idd 4-8 dagen aanhouden. Ligt ook aan hoe donker/licht gebrand de bonen zijn. Licht moet langer ontgassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:12
Ypuh schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:47:
@t14wo Toevallig wordt net deze video gepost. Op de markt van handmalers komen 3 merken vaak naar voren: Comandante, 1Zpresso en Timemore (daarnaast nog Etzinger, Kinu, Mazzer en nog wat merken, maar die zijn best duur).

1Zpresso vond ik zelf mooi omdat ze volledig uit metaal en zwaar uitgevoerd zijn. De Comandante heeft nog een paar plastic onderdelen maar wel de #1 en Timemore is het budgetmerk dat goed presteerd op prijs/kwaliteit.

[YouTube: 1ZPRESSO 1XPLAINED: Review of the 1zpresso Lineup (feat ZP6 Special!)]
Nice! Die ga ik eens even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ypuh schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:45:
[...]

Vziw klopt dit niet.
Een HX kan water uit de tank gewoon direct op temperatuur krijgen, dus kun je constant blijven tappen.
Het probleem met vroege HX systemen was juist andersom, dat het eerste water te heet was voor gebruik, en dat je eerst dat water moest doorspoelen. Daar zijn nu wel verbeteringen in in de meeste recente machines.
HX is volledig mechanisch, de sensor zit alleen in de boiler. Bij mijn profitec 500 iig zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:31
cryptapix schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:03:
@KaiseRRuby stel jezelf eerst eens de vraag of je er een hobby bij wil. Koffie zetten met half-automaten kost meer tijd en je moet bereid zijn tijd te investeren in je zoektocht naar de juiste afstellingen. Je wil ook nog melkdrankjes maken, dat betekent dat je ook veel zal moeten oefenen met het opschuimen van melk. Wil je dat allemaal niet, dan kom je uit op Jura achtige apparaten. In dat geval wordt hier eigenlijk altijd de Jura E8 genoemd (in Duitsland een stuk vriendelijker geprijsd dan in Nederland).

Wat je ook kiest: ga voor kwaliteitsbonen. Niet die uit de supermarkt, maar vers gebrand (door een lokale brander). Dat hoeft niet eens duurder te zijn (want voor illy, lavazza en dat soort commerciële jongens betaal je minimaal hetzelfde). Kijk bijvoorbeeld eens bij Fascino of Brandzaak. Die hebben tegen hele acceptabele prijzen (onder de 20e per kg) goede bonen.

@Hoholi mooie molen! Maar niet echt een eerlijke vergelijking met een specialita natuurlijk, die MC5 kost een veelvoud van een specialita, dus die mag best wat beter malen :+
Heb het besluit genomen om eerst eens wat kleiners te gaan beginnen en heb een Philips LatteGo 2200 serie ep2231/40 gekocht. Die keuze gemaakt o.a. vanwege deze test. Ben er niet ontevreden over, koffie is een factor 10 beter dan de Nespresso.

Kreeg er een zak Lavazza bonen bij, die heb ik gebruikt om flink te testen met de afstelling van de maler, ik merkte dat als hij te fijn staat dat de koffie er niet meer met een mooie straal uit komt dus het heeft me wel een halve zak gekost om dit goed te krijgen. Ik heb alleen geen idee hoe ik de hoeveelheid water in kan stellen behalve via het touchscreen zelf, daar heb je dan drie opties (als ik me niet vergis is dat voor een espresso 30ml, 40ml en 50ml, plus je kunt dan de sterkte bepalen via drie standen). Het beste werkt voor mij nu nog de 40ml op de middelste sterkte.

Heb inmiddels financiering gekregen in mijn koffiezetapparaat potje dus wellicht over een tijdje upscalen naar inderdaad de Jura.

Waarom ik je quote: toen ik de koffie had geoptimaliseerd ben ik even langs de Koffie en Ik geweest (tentje hier in Utrecht), om daar bonen te halen, namelijk deze. Leek me sowieso beter dan de Lavazza. Die zijn inmiddels op en ik kreeg zowaar vanuit het niks wat complimentjes voor de koffie.

Nu zojuist je advies opgevolgd en dit pakketje besteld bij Brandzaak. Ben benieuwd welke ik de lekkerste vind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
defusion schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:00:
[...]

Vziw klopt dit niet.
Een HX kan water uit de tank gewoon direct op temperatuur krijgen, dus kun je constant blijven tappen.
Het probleem met vroege HX systemen was juist andersom, dat het eerste water te heet was voor gebruik, en dat je eerst dat water moest doorspoelen. Daat zijn nu wel verbeteringen in in de meeste recente machines.
HX is volledig mechanisch, de sensor zit alleen in de boiler. Bij mijn profitec 500 iig zover ik weet.
Zou goed kunnen, weet niet precies hoe het zat. Heb er zelf ook weinig last van gehad, want dat ik een HX had was met alle lockdowns en dus weinig bezoek en bleef dan over als enige koffiedrinker :+.

Had wel een thermometer op de groep. De eerste shot was consistent binnen +/- 1 a 2 graden. Na de eerste shot kon je dan zien dat er vanalles gebeurde om de temperatuur te herstellen. Als je dan te snel een tweede maakte (bijv. na een sink shot) dan was deze niet zo accuraat of altijd op de juiste temperatuur. Na 5 minuten is het alsof het je eerste shot was.

Flushen voor de juiste temperatuur was bij de Rocket Evo niet nodig. Samen met de Mara-X staan ze daar om bekend, maar weet niet hoe andere HX'en dat doen. Spoelde wel 1-2 seconden om oude koffie van de douche af te krijgen, maar dat had voor de temperatuur weinig effect.

Mocht je koffies dus altijd per 2 gaan zetten of wekelijks 5 espresso/cappuccino drinkers over de vloer hebben, dan is het wel iets om rekening mee te houden. Zal niet zeggen dat een HX dat niet kan, maar het is wel handig om te achterhalen wat de geschikte routine is van jouw machine en de makkelijkste manier is door de temperatuur te meten. Als je het eenmaal weet heb je er ook geen omkijken meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Net even bij wijze van experiment getest: 5x water in espressokopje, je ziet dat boilerdruk wat lager wordt, vervolgens zie je ca. 7sec dat er vol vermogen wordt getrokken om te herstellen, daarna is druk weer op niveau en kun je m.i. het volgende kopje zetten.
Temperatuur in kopje was inderdaad binnen 1-2 graden van elkaar. Alleen de eerste lager omdat kopje zelf nog niet op temperatuur was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTi00QaKaZKLNAvIQE9Ix73kwvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmvJdYFd9pDPvq7WsrpVFMD1.jpg?f=fotoalbum_large

Koffie zetten als thee. Dit jaar een adventkalender besteld bij de Deense La Cabra. Vrij goeie brander uit Denemarken maar zag even niet aankomen dat ze het op deze manier gingen doen. Maar de filterkoffie smaakt prima en is eigenlijk hartstikke handig :p

Per dag heb je een koffietheezakje. Verpakking zelf afgesloten met wat ze ‘nitrogen-flushed’ noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackPoint
Koets89 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:53:
[...]

Ik zou niet voor minder dan deze maler gaan. Uiteindelijk maakt je maler meer uit dan je machine. Kort door de bocht pompt je machine alleen maar water door een puck met een bepaalde kracht. Helemaal met de mod die jij wil, wil je een fatsoenlijke maler. Goedkoper kan, maar dan wordt het inconsistent. Ik had een Breville maler en toen die kapot ging en ik overstapte naar een DF64 ging ik er nog meer op vooruit dan ik had verwacht.
cryptapix schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:16:
@JackPoint, ik ben het eens met @Koets89. Heb zelf ook een specialita :+ Je zou ook nog eens kunnen kijken naar andere malers uit de Mignon serie. Weet niet precies wat qua maalkwaliteit de verschillen zijn.
Thanks, heb hem besteld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svennos1
Ik ben bij mezelf te raden gegaan en heb besloten een stap terug te doen wat betreft mijn wensen. Ik ben nog echt een beginneling met espresso en om dan meteen ruim 4K uit te geven voor een Synchronika met molen en toebehoren is discutabel O-)

Besloten om te beginnen met een relatief eenvoudige machine. Looks zijn wel belangrijk en daarom kijk ik bv oa nu naar de Rocket Appartamento (Nieuw of eventueel jong gebruikt op marktplaats). De hobby hier eerst leren en dan eventueel later upgraden als ik het echt leuk blijf vinden.

Heel wat anders .... Vandaag verse bonen gebruikt in de volautomaat. Wat een verschil met supermarktbonen! En die geur bij het zetten, heerlijk! Nooit geroken bij de supermarktbonen. Gaat een wereld voor me open! :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thysiej
Svennos1 schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:07:
Ik ben bij mezelf te raden gegaan en heb besloten een stap terug te doen wat betreft mijn wensen. Ik ben nog echt een beginneling met espresso en om dan meteen ruim 4K uit te geven voor een Synchronika met molen en toebehoren is discutabel O-)

Besloten om te beginnen met een relatief eenvoudige machine. Looks zijn wel belangrijk en daarom kijk ik bv oa nu naar de Rocket Appartamento (Nieuw of eventueel jong gebruikt op marktplaats). De hobby hier eerst leren en dan eventueel later upgraden als ik het echt leuk blijf vinden.

Heel wat anders .... Vandaag verse bonen gebruikt in de volautomaat. Wat een verschil met supermarktbonen! En die geur bij het zetten, heerlijk! Nooit geroken bij de supermarktbonen. Gaat een wereld voor me open! :9
Misschien is de winkel van breezy returns iets voor je? https://www.ebay.nl/str/b...ines/_i.html?_sacat=38250

Ik heb zelf een synchronika via hen gekocht voor een mooie prijs. Apparaat zat nog volledig in folie en had ergens alleen als demo model gestaan. Er moest wat aan gerepareerd worden, dat hebben ze nog betaald; heel goede ervaring mee dus. Meer tweakers kennen breezy volgens mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Svennos1 Ik zou tegenwoordig een PID als eis stellen als je een E61 machine koopt.
Er is m.i. geen reden meer om zoiets niet te implementeren. Je geeft er al genoeg aan uit, is maar een beperkte meerprijs om toe te voegen, en zorgt voor een forse verbetering in temperatuurstabiliteit.

Dus even PID+HX als filters aanvinken bij enkele webshops, zoals deze:
https://www.koffiewarenhu...elaar/pid-controller_ja-7

RVS boiler heeft m.i. ook de voorkeur boven koper. Doet niets af aan de prestaties, maar is wel onderhoudsvriendelijker. Kalk hecht er minder aan, en het kan beter tegen middeltjes om te ontkalken.

Dan wordt het lijstje weer wat kleiner:
https://www.koffiewarenhu...k_rvs/pid-controller_ja-7

Kijk natuurlijk ook op andere webshops en doe je eigen onderzoek, maar ik ben bij de profitec pro 500 uitgekomen.

Kijk af en toe wel met een schuin oog naar een DB, maar vooralsnog ben ik erg tevreden met mijn keus, en verwacht ik er uiteindelijk niet veel op vooruit te kunnen gaan bij een overstap. Dan kan ik waarschijnlijk beter de maler upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
Dank voor de tip! Staan btw 2 Appartamento's op. Well apart het verschil in prijs ... 1 zou alleen doos schade hebben en is goedkoper dan degene die wel schade ook op het toestel heeft. Deze site ga ik zeker in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
defusion schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:42:
@Svennos1 Ik zou tegenwoordig een PID als eis stellen als je een E61 machine koopt.
Er is m.i. geen reden meer om zoiets niet te implementeren. Je geeft er al genoeg aan uit, is maar een beperkte meerprijs om toe te voegen, en zorgt voor een forse verbetering in temperatuurstabiliteit.

Dus even PID+HX als filters aanvinken bij enkele webshops, zoals deze:
https://www.koffiewarenhu...elaar/pid-controller_ja-7

RVS boiler heeft m.i. ook de voorkeur boven koper. Doet niets af aan de prestaties, maar is wel onderhoudsvriendelijker. Kalk hecht er minder aan, en het kan beter tegen middeltjes om te ontkalken.

Dan wordt het lijstje weer wat kleiner:
https://www.koffiewarenhu...k_rvs/pid-controller_ja-7

Kijk natuurlijk ook op andere webshops en doe je eigen onderzoek, maar ik ben bij de profitec pro 500 uitgekomen.

Kijk af en toe wel met een schuin oog naar een DB, maar vooralsnog ben ik erg tevreden met mijn keus, en verwacht ik er uiteindelijk niet veel op vooruit te kunnen gaan bij een overstap. Dan kan ik waarschijnlijk beter de maler upgraden.
Als ik een Rocket machine met PID kan scoren voor een mooie priijs, dan zal ik het zeker overwegen. In de basis wil ik het niet te gek maken. Eerst meer leren. Ik lees en kijk me suf de laatste weken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
Svennos1 schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:46:
[...]

Dank voor de tip! Staan btw 2 Appartamento's op. Well apart het verschil in prijs ... 1 zou alleen doos schade hebben en is goedkoper dan degene die wel schade ook op het toestel heeft. Deze site ga ik zeker in de gaten houden.
Ze verkopen als veiling zegmaar, waardoor de prijs periodiek (in iedergeval dagelijks) naar beneden wordt aangepast. Hoe langer een item te koop staat, hoe goedkoper het wordt; tot een bepaalde bodemprijs denk ik zo. Het kan ook zijn dat de startprijs anders is omdat de status van de producten verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Goedemorgen allen,

Als eerste: dank voor alle vragen, antwoorden en (terugkerende) discussies die hier voorbij komen. Ik bemoei me meestal niet al te veel met de inhoud, maar vind het onwijs leuk om mee te lezen en leer er veel van.

Op dit moment ben ik heel tevreden met mijn MoccaMaster icm Eureka Filtro. De koffiebonen haal ik bij Fascino. En op de camping is het koffiezetten met een Hario V60 icm een Timemore maler een dagelijks ritueel. In het verleden heb ik een QuickMill 3035 gehad, maar dat was niet helemaal naar tevredenheid. Ik miste gewoon een goede bak filterkoffie. En mijn vrouw houdt niet van espresso en cappuccino's maken met een QM is niet perse een pretje. Maar goed, bloed kruipt waar het niet gaan kan en na een vakantie in Italie heb ik toch mijn zinnen weer gezet op een espressomachine voor een vernieuwd avontuur op het espressopad. De MoccaMaster en Filtro blijven wel in huis.

Eisen:
  • Budget: 2000-2500 incl maler
  • Voorkeuren maler: Eureka ivm Filtro. Geen SD. Specialita of XL?
  • Voorkeuren espressomachine: HX of SB (verwacht weinig melkproducten), E61, PID.
Opties die ik zelf heb gezien (behalve de Lelits...):
  • ECM Classika II PID
  • Bezzera Mitica of Magica PID
  • Profitec Pro 300 (Dual Boiler, geen E61)
  • Profitec Pro 500 PID
  • Expobar Brewtus V
Daarnaast zoek ik eigenlijk een bedrijf waar ik de verschillen tussen de machines kan proeven, direct aan kan schaffen en terecht kan voor onderhoud. Bij Van Pommeren kan dat, maar die heeft alleen Profitec uit bovenstaand lijstje (naast Rancilio, Rocket etc), koffiewarenhuis.nl heeft alles en kan je bekijken, maar niet proeven. Ik ben heel benieuwd naar jullie tips en ervaringen!

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Pagina: 1 ... 159 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1