Mijn espresso-avontuur is ook niet stilletjes verlopen. Onderweg nog V60 geprobeerd, maar dat was het niet.
April 2021:
- Zoektocht naar een 2e hands machine. Uitgekomen bij een
Rocket Mozzafiato Evo R in zwarte uitvoering
- Eureka Specialita gekocht
Mei 2021:
-
Ervaringen met Specialita waren maar matig; onderzoek leidde tot een slechte batch maalschijven die gratis vervangen werden (inmiddels 30+ andere mensen hetzelfde zien doen op fora)
- Duurde een paar weken en geen zin om te wachten dus een Mignon XL gekocht en Specialita
met nieuwe maalschijven verkocht
Oktober 2021:
- Had nog een onderhoudsbeurt tegoed van de vorige eigenaar. De
keramische mushroom ging daar helaas stuk bij het demonteren (bekend issue), maar vervolgens duurde het eindloos voor de monteur het opgelost had. Waarom het zo lang moest duren is mij een raadsel, maar had het helemaal gehad met die vent
December 2021:
- Omdat ik de hele maand zonder koffie zat een beetje rond gaan loeren en via een leuke aanbieding voor een nieuwe Linea Mini gekozen. Deze staat inmiddels een jaar te pronken op mijn koffietafel
Maart 2022:
- Overwoog al langer dan dat een goede maler. De Mignon XL was niet slecht, maar vond het maar een saai ding. Lang afgewogen wat ik wou omdat 'topmalers' bijna allemaal singledose of immens groot/luid zijn. Tot de conclusie gekomen dat single dosing niet aan mij besteed is; dus op advies van Koffiepraat en een demo van een mede-forummer uitgekomen bij een Etzmax GBW (die vervolgens ook een Linea Mini kocht, dus zo hebben we elkaar weer geholpen)
Mei 2022:
- Waar eigenlijk alle bovenstaande aankopen weloverwogen en rationeel tot stand kwamen, was daar bij de aanschaf van een
Kaleido M10 koffiebrander met Artisan aansturing uit China minder sprake van. Dit is een hobby bovenop de hobby, maar na een half jaar begin ik het aardig onder de knie te krijgen. Sindsdien drink ik uitsluitend zelfgebrande koffie en brand tegenwoordig ook steeds vaker voor vrienden en kennissen
Zie mezelf niet zo snel nog andere machines aanschaffen. Het zal eerder een downgrade zijn of dat ik geen tijd kan maken voor het branden, maar voor nu is het een te leuke hobby! Deze setup kan in de basis 15+ jaar mee en heeft wat gekost, maar niet iets om snel spijt van te krijgen gelukkig. De grap is dat ik waarschijnlijk winst maak als ik alles op Marktplaats zet, maar geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt

.