Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 158 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Net bericht van La Marzocco, de Linea Micra is gereed voor versturen. Zou er voor het einde van de week moeten zijn. _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 13:19
Naar aanleiding van de vraag naar een rotatie pomp machine voor alleen koffie ben ik geïnspireerd geraakt om zoiets in elkaar te zetten.
Ik had al zoiets gemaakt met een E61 kop met geïntegreerde flow control maar dat is niet kosten effectief te maken. Ik laat het E61 gedeelte los. Eens zien of er dan iets moois van komt.
Checklist;
Puur voor koffie. Geen stoomfunctie.
Dual PID boiler en apart verwarmde kop
Rotatie pomp
Instelbare flow
Ruimte voor wegschaal
Liefste analoog uiterlijk maar weegschaal heeft ook een display dus een display met shot timer is niet uitgesloten.
Blij toe dat ik beschikking heb over onderdelen catalogus van mijn werk en NakedEspressoMaker voor dit prive project.
Zie ik nog iets heel belangrijks over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:44
Teus.espresso schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:31:
Naar aanleiding van de vraag naar een rotatie pomp machine voor alleen koffie ben ik geïnspireerd geraakt om zoiets in elkaar te zetten.
Ik had al zoiets gemaakt met een E61 kop met geïntegreerde flow control maar dat is niet kosten effectief te maken. Ik laat het E61 gedeelte los. Eens zien of er dan iets moois van komt.
Checklist;
Rotatie pomp
Instelbare flow
Ruimte voor wegschaal
Liefste analoog uiterlijk maar weegschaal heeft ook een display dus een display met shot timer is niet uitgesloten.
Blij toe dat ik beschikking heb over onderdelen catalogus van mijn werk en NakedEspressoMaker voor dit prive project.
Functionaliteit als je toch met een duo PID aan de knoei gaat..
- Een instelbare timer voor auto-aan-uit?
- En een heel dwaze vraag, is de brewkop verstelbaar te maken voor diverse kop hoogtes?
- Of een tray met een verstelbaar rooster?

Hmm, wat heb ik nog meer voor ideeën;
- Die flowcontrol programmeerbaar maken?
- Ohh, ook heel fijn! De profielen op kunnen slaan.
- En vind ik heel belangrijk, 58mm E61 compatibel portafiltersysteem :P

Die laatste zodat ik niet mijn mooie spulletjes weg moet mikken als ik er een van je wil kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Bedankt voor de feedback.
Ik ga kijken wat er te regelen valt.
Qua electronica weet ik nog niet wat het worden gaat. Gebruik ik PID en andere onderdelen van andere koffie machines of is iets van Arduino the way to go. Bedrijven als Gicar van de elektronica voor espresso machines rekenen een Gods vermogen voor een custom werk.
Mijn plan is nu iets werkends in elkaar te schroeven met thermostaten en daarna verfijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Teus.espresso schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:47:
Bedankt voor de feedback.
Ik ga kijken wat er te regelen valt.
Qua electronica weet ik nog niet wat het worden gaat. Gebruik ik PID en andere onderdelen van andere koffie machines of is iets van Arduino the way to go. Bedrijven als Gicar van de elektronica voor espresso machines rekenen een Gods vermogen voor een custom werk.
Mijn plan is nu iets werkends in elkaar te schroeven met thermostaten en daarna verfijnen.
Hmm, een Arduino of Raspberry kan beide behappen, en tegelijk de flowprofiles besturen en opslaan. @FastFred was ooit geloof ik bezig met een project als dat, misschien dat hij je wat inzichten kan verstrekken?
Hier wat linkjes waar je mogelijk kunt rondneuzen.
https://hackaday.io/proje...n-source-espresso-machine
https://github.com/mwood77/koffie

Dit is de site voor de complete Gaggia Classic mod met veel van wat jij plant, https://github.com/Zer0-bit/gaggiuino Daar kun je vast ook legio tips & trucks vooor de software aansturing bij elkaar scharrelen.
Er zijn nog zat andere O.S. projecten waar je ideeën van over kan nemen, dan wel als basis gebruiken om uit te bouwen.

[ Voor 9% gewijzigd door RoosW op 21-11-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 11:52
Teus.espresso schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:31:
Checklist;
Rotatie pomp
Instelbare flow
Ruimte voor wegschaal
ik heb nog niet zo heel lang koffie als ''hobby'', maar wat heb je aan dual PID boiler als je geen stoomfunctie hebt? is dat dan alleen voor heet water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Het ene deel regelt de temperatuur van de hoofd boiler. Het tweede deel regelt de temperatuur van de kop. Het kan dan een kop met verwarmings element zijn of een tweede boiler of zo.
Bij hele compacte machines zoals Quick, Rancilio en Gaggia is de kop en de boiler een geheel.
Bij grotere machines is er een boiler en "verderop" een kop. Er is dan een temperatuur verschil tussen die twee delen. Waarbij temperatuur in de boiler geregeld wordt maar de temperatuur in de kop relevant is voor het koffie zetten. Vandaar de Dual PID.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Het is een soort van 1 geheel, maar ook weer niet. Het is geen geïntegreerde groep.

Afbeeldingslocatie: https://www.schneordesign.com/sdwp/wp-content/uploads/2018/06/silvia_mega-mod_p2_23.jpg

Er zit een temperatuurverschil tussen de boiler en de zetgroep van een graad of 8 bij de silvia, zal voor de anderen op hetzelfde neerkomen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:55
En hij is binnen! Kon hem helaas agenda technisch vrijdag niet ophalen dus vandaag maar even tijd voor gemaakt. Was een leuk gesprek bij alleborgh (1 van de 2 importeurs in nld) en net even snel uitgepakt en op zijn plekkie gezet. Toeval is dat de niche vandaag ook binnen is gekomen _/-\o_ O+ :*)

Ik zal later nog even nette foto's toevoegen aangezien het blad nog opgeruimd moet worden maar wilde jullie deze vast niet onthouden ;) :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p30bF8ZQ3ZNtmjgmrp6QWVne0PU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Awv7fv01DozOByrtBa1Tf37.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APTqXSsQUcjseIsQjFRH-DvTAow=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhUZPFYKxYw6Ztvf6YIhRKUI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olPlTCpb7o4OOo337LDqemB9YbY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQT1psn18oBteOLp8ZYARePi.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndhSr5fbfmpvT6j7XpQ4SQKiXeg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjQWsPKALmjx3ehHRlyVzPHo.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog geen tijd gehad om er mee te spelen maar dat gaat de komende periode zeker gebeuren :)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:12
Wat is dat duivelse apparaat links naast je Niche, op die eerste foto? Wat doet dat ding daar? ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
dreamscape schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:47:
Wat is dat duivelse apparaat links naast je Niche, op die eerste foto? Wat doet dat ding daar? ;)
:) een terechte vraag! iets met bouw(vakkers) en toch 'koffie' willen schenken... beter iets dan niets ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoelsRules
En net eerste 'espresso' proberen te zetten op de micra.. proberen omdat het nog wel even zoeken is naar de beste instelling. Koffie was matig tot ok van smaak maar qua doorlooptijd, natte puck etc klopt er nog niet veel van :D
Dus het grote 'spelen met de instellingen' is begonnen. Het zijn ook wel veel variabelen in 1x. De niche leren kennen, het aandrukken van de puck, de micra etc. Maar gaat vast goed komen en anders heb ik jullie. Keep you posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 11:40
Mooi ding zeg. Dat gaat lekker worden als het puzzelen beloond wordt en je er straks echt lekkere koffie uit haalt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwabber
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-03 07:47
Hij is wel erg mooi die Micra. Veel plezier ermee.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rvx0Lo4-kXMaYNBwS-ZD66IAB0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IN0cPmIiEUqtw60Bx4Unwy4H.jpg?f=fotoalbum_large

De man van DHL zat al bijna weer in z’n bus voor ik de trap af was, maar hij is er. Zo maar even een bakkie zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:42
Anoniem: 289532 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:43:
[Afbeelding]

De man van DHL zat al bijna weer in z’n bus voor ik de trap af was, maar hij is er. Zo maar even een bakkie zetten!
Erg mooie combo!! En fijn dat de stoompijp rechts zit, zit doorgaans links. Zou in mijn keuken goed passen aan deze kant :) Wat kost dit samen?

[ Voor 9% gewijzigd door GoEV6 op 23-11-2022 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De Linea Micra en de Atom 75. En dan nog wat ditjes en datjes.

Ik heb al een aantal jaar een VST 18g bakje. Ik meende een keer in een Sprometheus video gehoord te hebben dat je die af en toe moet vervangen, is dat ook echt zo? Wilde hem eigenlijk gewoon weer opnieuw gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Laatst online: 21-05 21:52
Anoniem: 289532 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:44:
Ik heb al een aantal jaar een VST 18g bakje. Ik meende een keer in een Sprometheus video gehoord te hebben dat je die af en toe moet vervangen, is dat ook echt zo? Wilde hem eigenlijk gewoon weer opnieuw gebruiken.
De zin en de onzin daarvan voor thuisgebruik is voor mij ook niet duidelijk. Volgens mij bij veelvuldig gebruik (commerciele koffiebar) gaan die dingen uiteindelijk gewoon stuk (scheuren ze). Bij thuisgebruik zal dat niet snel het geval zijn. Echt redenen om ze preventief te vervangen zijn er volgens mij niet.

Doucheschermen vervang je wel af en toe; maar bij thuisgebruik misschien eens in de 3-4 jaar misschien? Af en toe in een bakje Cafiza lijkt me voldoende.

Mooie machine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Anoniem: 289532 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:43:
[Afbeelding]

Nice, mooie kleur en ook gefeliciteerd ;)
Benieuwd hoe snel jij een goede bak hebt, ik ben er nog niet haha. Hoeveel gram koffie gebruik jij cq ratio en tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

18g in, 36-40 uit in 28-30 sec zonder preinfusion. Jij? Pre-brew heb ik nog niet geprobreerd.

Ander vraagje, werken de plumb in kits van de Linea Mini voor de Micra?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 23-11-2022 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Pre-brew zou ik uitzetten en verder ook niet aankomen omdat het onvoorspelbaar is hoe de koffie daar op reageert en in mijn beleving geen lekkerdere bak oplevert. De nieuwe pre-infusion feature die toegevoegd is, is natuurlijk wel interessant.

@RoelsRules Wat voor machine had je hiervoor? Mocht het je eerste half automaat zijn dan kan het best een paar weken duren voor je het onder de knie hebt, maar drinkbare koffie mag geen probleem zijn. Het meeste tijd kost voor je smaakpapillen om referenties op te bouwen. Wat is bitter, wat is zuur, wat doet een hogere temperatuur, wat doet een lagere temperatuur, channeling/puck prep, maler bijstellen, is het de brander of toch gewoon de boonsoort etc. Als dat allemaal nieuw is (ongeacht machine) dan gaat daar wat tijd over heen.

Voor iemand die al wat ervaring heeft met half automaten en bijvoorbeeld al een favoriete boon heeft, is de boel na 4-5 shots wel ingeregeld lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
Anoniem: 289532 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:22:
18g in, 36-40 uit in 28-30 sec zonder preinfusion. Jij? Pre-brew heb ik nog niet geprobreerd.

Ander vraagje, werken de plumb in kits van de Linea Mini voor de Micra?
Thx ga ik daar wat spelen.
En nee, er komt zo heb ik begrepen van lm een aparte set voor de Micra ergens h1 volgend jaar.
Thx, ik blijf ook voorlopig stug volhouden ;)
Ja het is mijn eerste (en laatste denk ik zo) apparaat met inderdaad heel veel variabelen om rekening mee te houden. Zo denk ik dus dat ik te hard tamp, dus vanavond meerdere keren op de weegschaal zitten duwen en hopelijk daar morgen effect van hahah. Maar smaak moet zeker ook ontwikkelen plus de logica achter alles snappen is 1, echt begrijpen cq meteen on the fly toe Kunnen passen is 2. Maar dat komt met de tijd, vind het vooralsnog prima om te doen en er zit soms een ok bakkie tussen (pas dag 2).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Het eerste wat je leert van een lekkere espresso, zijn de koffie's herkennen die niet lekker zijn.

Tot een jaar of 2 geleden dronk ik voor mijn gevoel nooit slechte koffie en nu is veel van wat ik drink niet top (dat ligt deels aan mijn koffiebrand avontuur). Zo simplistisch is het allemaal niet, maar je bent er wel regelmatig mee bezig en hoe meer je uitprobeert des vaker in situaties komt dat je iets lekker vindt of niet.

Weet niet hoe het bij jullie gaat, maar zodra ik iets bereikt heb dat ik lekker vind, pak ik weer een andere bonensoort of probeer ik een iets ander brandprofiel en begin weer opnieuw. In die zin ben je eigenlijk altijd suboptimale koffie aan het drinken. Om dat leuk te vinden moet het ook wel een hobby zijn. Al ben ik ook niet iedere bak aan het doorlichten; denk meer in batches van 500-1000g of eens per week dat ik iets probeer. Temperatuur verstel ik hooguit eens per 1-2 maand en koop groene bonen per 5-15 kg.

Tampen, puckprep, maalstand bijstellen etc. worden allemaal automatismes. Proeven, optimale smaak uit de boon halen, weten welke variabele je aan kunt passen en dan het verschil opmerken is een continu leerproces.

• RoelsRules
@Anoniem: 289532 welke weegschaal gebruik jij? De mijne past er eigenlijk met kopje net niet lekker onder...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Ypuh schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:18:
Het eerste wat je leert van een lekkere espresso, zijn de koffie's herkennen die niet lekker zijn.

Tot een jaar of 2 geleden dronk ik voor mijn gevoel nooit slechte koffie en nu is veel van wat ik drink niet top (dat ligt deels aan mijn koffiebrand avontuur). Zo simplistisch is het allemaal niet, maar je bent er wel regelmatig mee bezig en hoe meer je uitprobeert des vaker in situaties komt dat je iets lekker vindt of niet.
Ik vermoed dat 'we' dat allemaal doormaken, ik herken het tenminste uitstekend, ik vond zo ongeveer alle koffie 'goed genoeg' [Lees: warm en zwart] maar nu, een flink eind in mijn espresso avonturen, merk ik dat mijn smaak pallet volledig om is, ik weet dat ik (lang - ivm kosten) senseo pads (die hele goedkope) best te pruimen vond, of althans de 'dark roast'. Ik krijg dat nu niet meer naar binnen toe, laatst ongevraagd gekregen (dat krijg je als je niet eerst een blik de keuken in werpt) en het lijkt niet eens op koffie! Ik wil die smaak nooit, nooit meer in mijn mond hebben, gruwelijk!
Weet niet hoe het bij jullie gaat, maar zodra ik iets bereikt heb dat ik lekker vind, pak ik weer een andere bonensoort of probeer ik een iets ander brandprofiel en begin weer opnieuw. In die zin ben je eigenlijk altijd suboptimale koffie aan het drinken. Om dat leuk te vinden moet het ook wel een hobby zijn. Al ben ik ook niet iedere bak aan het doorlichten; denk meer in batches van 500-1000g of eens per week dat ik iets probeer. Temperatuur verstel ik hooguit eens per 1-2 maand en koop groene bonen per 5-15 kg.
Ik brand dan wel niet, maar herken het verschijnsel. Al heb ik dat voor het eerst doorbroken, ik vond de Malabar Melange (Herfstmix) van H.H. zo lekker dat ik nu op de derde kilo zit! Er is dus hoop ;)
Tampen, puckprep, maalstand bijstellen etc. worden allemaal automatismes. Proeven, optimale smaak uit de boon halen, weten welke variabele je aan kunt passen en dan het verschil opmerken is een continu leerproces.
Precies, heel grappig is dat je ook smaken gaat waarderen die je eerder niet te pruimen vond, ik vond 'in den beginne' van mijn koffie reis, elk zuurtje in koffie vreselijk smerig, al werd dat wel danig ingewreven door bv de Gaggia die ik had die en een te hoge druk en een enorm schommelende temperatuur had. Sommige bakjes kon ik enkel beschrijven, smaakt zoals 'zoals Dubro Citroen ruikt...'.
Nu ben ik zo ver dat ik een licht zuurtje aangenaam vind, sterker, zodra ik door maalgraad/temperatuur verstellen het zuurtje kwijt ben, zoek ik die meteen weer op (in zeer lichte mate, ter overvloed) omdat zonder nu 'plat' lijkt te smaken.
Koffie, het blijft een wonderlijk product :D

• RoosW
RoelsRules schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:32:
@Anoniem: 289532 welke weegschaal gebruik jij? De mijne past er eigenlijk met kopje net niet lekker onder...
Ha, een van mijn grote ergernissen, althans voor ik mijn Bianca kocht, waarom is er geen goede weegschaal die heel plat is!! De goede zijn allemaal 2cm of daaromtrent dik, dat past bij de meeste machines voor geen meter!
Mijn Bianca komt met een 'kopjes podium' omdat de E61 kop zo hoog is gemonteerd dat mijn Ember mok er makkelijk onder kan MET Acacia weegschaal, en gewone espresso kopjes dus zo ver onder de groepskop staan dat je al je crema kwijt zou raken. Dus er zijn oplossingen ;)

RoelsRules schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:32:
Een of andere rebrand van deze. Misschien maar eens kijken naar een iets mooiere, maar deze past er wel netjes onder qua diepte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:46
Aardige koffiedeals op Fascino nu. 20% op een selectie verse bonen. Gratis verzending boven de 20 euro. En een gratis bonenpot van 0.8 liter. (uitverkocht)

Kilo Emporio en 250 gram Romana besteld om is te proberen. Leuke aanbieding!

[ Voor 4% gewijzigd door Lekkerboeie86 op 24-11-2022 12:27 ]

TWEAKERS FC EREDIVSIE VOETBALPOULE 24/25

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:49
Lekkerboeie86 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:13:
Aardige koffiedeals op Fascino nu. 20% op een selectie verse bonen. Gratis verzending boven de 20 euro. En een gratis bonenpot van 0.8 liter.

Heb ook e.e.a. besteld :)

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:54
Aardige koffiedeals op Fascino nu. 20% op een selectie verse bonen. Gratis verzending boven de 20 euro. En een gratis bonenpot van 0.8 liter.

Bonenpot is op en ik krijg gewoon verzendkosten... :S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
GerbenBK schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:22:
[...]

Bonenpot is op en ik krijg gewoon verzendkosten... :S
Gratis verzending met code BLACKFRIDAY
Meer dan €20 in je winkelwagentje? Gebruik de code en krijg gratis verzending!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:54
Lekkerboeie86 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:23:
[...]

Gratis verzending met code BLACKFRIDAY
Meer dan €20 in je winkelwagentje? Gebruik de code en krijg gratis verzending!
ah thanks, scheelt weer (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:58
Anoniem: 289532 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:29:
[...]

Een of andere rebrand van deze. Misschien maar eens kijken naar een iets mooiere, maar deze past er wel netjes onder qua diepte.
Volgens mij is dat de weegschaal waar iedereen wel 1 van heeft :D.

Klopt, hij doet vrij goed wat hij moet doen. In mijn Silvia had ik een meCoffee PID en de pomp tijd ingesteld, nu mis ik de shottimer wel. Is die TimeMore weegschaal goed of beter gewoon een Acaia?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 24-11-2022 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Anoniem: 289532 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:45:
Klopt, hij doet vrij goed wat hij moet doen. In mijn Silvia had ik een meCoffee PID en de pomp tijd ingesteld, nu mis ik de shottimer wel. Is die TimeMore weegschaal goed of beter gewoon een Acaia?
Als je de timer functie gebruikt, ga dan voor een Acaia, de Timemore weegt goed (maar een tikkie traag) maar de timer functie is compleet random, soms werkt het wel soms niet soms start ie pas na 10gr koffie. De Acaia werkt gewoon altijd, zo nu en dan verkoopt iemand een Pearl rond de 100,- op Marktplaats, even geduld en jagen ;)

Is die Pearl nou 16x16cm? Dat is een vrij groot ding, die past niet onder m’n Micra :( dan zou het de Lunar moeten worden, maar 300 euro voor een weegschaaltje moet ik nog even door de verschillende stadia van rouw denk ik.

Of hij steekt gewoon een beetje uit, first world problems. Maar 16x16 is nog steeds fors.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 24-11-2022 17:16 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CV-KInFrnJcdArTRJJHrG_-V-IU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vmiK0Qzlcfi4RPXXBQwrNg70.png?f=fotoalbum_large
Zo lastig hoeft een shot timer toch allemaal niet te zijn...? :)

En ja, de plek van de watertank is een soort opslag geworden voor portafilters en de thermosbeker die op werkdagen mee gaat in de auto. Als zo'n machine op vastwater zit, dan houd je ineens ruimte over. En die onderdelen worden mooi voorverwarmd zo. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:26
RoosW schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:50:
[...]

Als je de timer functie gebruikt, ga dan voor een Acaia, de Timemore weegt goed (maar een tikkie traag) maar de timer functie is compleet random, soms werkt het wel soms niet soms start ie pas na 10gr koffie. De Acaia werkt gewoon altijd, zo nu en dan verkoopt iemand een Pearl rond de 100,- op Marktplaats, even geduld en jagen ;)
Dan heb jij een andere timemore dan ik. De basic plus is absoluut niet traag (de normale non-plus wel). Timer random? Bij mij start hij gewoon bij de eerste druppel in het kopje of zodra ik de timer zelf aanzet.

Edit:
@Anoniem: 289532 de timemore black mirror basic plus is op Ali expres regelmatig voor rond de 50e incl verzending (en 10 dagen levering) bij oa de officiële timemore store.

[ Voor 11% gewijzigd door cryptapix op 24-11-2022 19:03 ]

• Cappuccino
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-04 00:00
Ik zie eigenlijk als enige volautomaat hier de Jura E8 besproken worden.

Wat maakt die E8 zo speciaal tov andere volautomaten of waarom is hij ergens vergelijkbaar met een halfautomaat qua smaak?

Weet van speciale deals, zeker nu met morgen BF?

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:45
Aardige koffiedeals op Fascino nu. 20% op een selectie verse bonen. Gratis verzending boven de 20 euro. En een gratis bonenpot van 0.8 liter. (uitverkocht)

Ik had mijn winkelmandje al bij voorbaat gevuld (12 x 250gr) met de koffiebonen met 20% korting en heb meteen toen het kon de CoffeeVac 0.8ltr gescoord. Ik heb er al eentje thuis staan en die beviel goed, dus een gratis 2e is dan altijd welkom. :+ Verder koop ik hier al altijd mijn bonen, dus weet wat ik ga krijgen. :)

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Cappuccino schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:16:
Ik zie eigenlijk als enige volautomaat hier de Jura E8 besproken worden.

Wat maakt die E8 zo speciaal tov andere volautomaten of waarom is hij ergens vergelijkbaar met een halfautomaat qua smaak?

Weet van speciale deals, zeker nu met morgen BF?
Als je in de buurt van de grens woont is de Mediamarkt.de of saturn.de een goed idee: https://www.idealo.de/pre...-eb-piano-black-jura.html als je niet in de buurt v.d. grens woont kan het met het prijsverschil nog steeds lonen.
Ik heb er sinds amper twee weken eentje uit Nordhorn, anderen in dit topic hebben al eens benoemd dat garantie gewoon via Jura NL gaat. Ik weet niet wat de huidige prijzen voor een E8 in NL zijn, maar toen ik laatst bij een koffiespeciaalzaak hier in de buurt was zag ik dat t.o.v. de prijs die ik betaald heb de verkoper hier 500€ (!) meer marge pakt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• kwabber
Anoniem: 289532 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:15:
Is die Pearl nou 16x16cm? Dat is een vrij groot ding, die past niet onder m’n Micra :( dan zou het de Lunar moeten worden, maar 300 euro voor een weegschaaltje moet ik nog even door de verschillende stadia van rouw denk ik.

Of hij steekt gewoon een beetje uit, first world problems. Maar 16x16 is nog steeds fors.
Ik heb de Felicita Arc. Een ongegeneerde kopie van de Acaia maar de helft goedkoper en iets breder waardoor er twee kopjes op passen. Hij is ook een stuk sneller dan mijn Timemore. Prima ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
Cappuccino schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:16:
Ik heb destijds de Jura ENA 8 ook overwogen, maar die had toen nog de oudere maler volgens mij en ook geen automatische melksysteem reiniging. Maar de ENA 8 is in 2022 vernieuwd en heeft nu ook dezelfde maler als de E8. Verder vond ik de E8 gewoon een mooiere machine. Ik wilde graag een Jura omdat dat kwalitatief goede machines zijn en de zetgroep niet buiten de machine schoongemaakt hoeft te worden. Ik heb de E8 nu 14 maanden en nog geen moment spijt gehad van de aankoop.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Was het maar waar dat de verkoper €500 meer marge pakt ten opzichte van een verkoper in Duitsland.
Er is Jura Zwitserland en vervolgens zijn er per land aparte bedrijven opgezet. Jura Duitsland en de retailers in Duitsland hebben flinterdunne marge. Dat maken ze goed door aantallen. Jura Duitsland lukt het dan ook om in Zwitserland een betere inkoop prijs te bedingen.
Nederland is veel kleiner. Dus is de onderhandeling positie slechter. En dus zijn de machines hier duurder. En ja, de marges per machine zijn beter dan in Duitsland maar overal in de keten blijft een deel hangen. Jura Zwitserland verdient wat extra tov een Duitse machine en Jura NL ook, en vervolgens de retailer.
Zo is het mij tenminste uitgelegd door JuraNL.

• sQuare8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 16:00

Deze morgen besteld maar bonenpot vergeten in het winkelmandje te leggen 8)7 8)7

• Lekkerboeie86
sQuare8 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:59:
[...]

Deze morgen besteld maar bonenpot vergeten in het winkelmandje te leggen 8)7 8)7
Dat is wel zonde! Hij was wel erg snel uitverkocht. Sinds deze week afscheid genomen van de Senseo. Steeds vaker dronk ik veel betere koffie dan thuis. Toch heb ik ruim 10 jaar Senseo gedronken, zelfs een jaar lang senseo pads gewonnen :X incl. nieuw apparaat. Hoog tijd om de stap te maken, naar andere smaken en kwaliteit.

Het is een volautomaat geworden om is mee te beginnen. Nu 2 dagen supermarkt bonen gedronken, was al een flinke stap vooruit. Morgen dan vers gebrande bonen, ik betwijfel of ik ergens ooit dergelijke koffie heb gekregen, dus ben heel benieuwd. Vandaag met een rvs melkkan geprobeerd om figuren in een cappuccino te krijgen. Viel nog niet mee, maar met een btje fantasie kon je er een hartje uithalen :D

Zelf drink ik liever Lungo's. Heb 1 KG Emporio en 250 gram Romana besteld. Maar de Colombia Supremo sprak mij ook wel aan. Nu begreep ik dat het verstandig is om binnen 6 weken te consumeren, dus ik moest even keuzes maken om de bonen niet onnodig "oud" te laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Lekkerboeie86 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:12:
[...]

Dat is wel zonde! Hij was wel erg snel uitverkocht. Sinds deze week afscheid genomen van de Senseo. Steeds vaker dronk ik veel betere koffie dan thuis. Toch heb ik ruim 10 jaar Senseo gedronken, zelfs een jaar lang senseo pads gewonnen :X incl. nieuw apparaat. Hoog tijd om de stap te maken, naar andere smaken en kwaliteit.

Het is een volautomaat geworden om is mee te beginnen. Nu 2 dagen supermarkt bonen gedronken, was al een flinke stap vooruit. Morgen dan vers gebrande bonen, ik betwijfel of ik ergens ooit dergelijke koffie heb gekregen, dus ben heel benieuwd. Vandaag met een rvs melkkan geprobeerd om figuren in een cappuccino te krijgen. Viel nog niet mee, maar met een btje fantasie kon je er een hartje uithalen :D

Zelf drink ik liever Lungo's. Heb 1 KG Emporio en 250 gram Romana besteld. Maar de Colombia Supremo sprak mij ook wel aan. Nu begreep ik dat het verstandig is om binnen 6 weken te consumeren, dus ik moest even keuzes maken om de bonen niet onnodig "oud" te laten worden.
Houdt er wel rekening mee dat deze bonen nog maar net gebrand zijn (vaak nog maar 1-3 dagen), dus misschien nog wel iets te vers om meteen te consumeren? En ik begrijp hier uit dat dit je eerste verse bonen zijn? Meteen een 1 kg Emporio, hopelijk smaakt je deze dan. Is een behoorlijke sterke boon in hun assortiment. Waarom niet wat verschillende 250gr zakjes gekozen om even mee te experimenteren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoelsRules
@Anoniem: 289532 ik heb juist de time more, prima en snel ding. Herken het probleem niet van niet bij de eerste druppel beginnen (nog) niet. Alleen met een kopje er op zit het kopje om de uitloop heen... Een halve cm dunner scheelt al wat maar of het genoeg is...

Overigens vanavond 2 bakkies achter elkaar die meer dan ok waren! Zit nu met 18g en 36-38 uit in iets meer dan 30s na de eerste druppel (ja nog te lang) maar er zit vooruitgang in het proces :)
En dank iedereen voor de pep talks in dit zoekproces. Vind het tot op heden nog meer dan leuk om te doen ;) het helpt dat er beweging in zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
RoelsRules schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 03:46:
@Anoniem: 289532 ik heb juist de time more, prima en snel ding. Herken het probleem niet van niet bij de eerste druppel beginnen (nog) niet. Alleen met een kopje er op zit het kopje om de uitloop heen... Een halve cm dunner scheelt al wat maar of het genoeg is...

Overigens vanavond 2 bakkies achter elkaar die meer dan ok waren! Zit nu met 18g en 36-38 uit in iets meer dan 30s na de eerste druppel (ja nog te lang) maar er zit vooruitgang in het proces :)
En dank iedereen voor de pep talks in dit zoekproces. Vind het tot op heden nog meer dan leuk om te doen ;) het helpt dat er beweging in zit!
Die tijden en hoeveelheden zijn slechts handvatten, gemiddelden, als jij nu een super lekker bakkie trekt, lekker zo blijven doen! De volgende boon zal weer andere tijden/malingen/hoeveelheden nodig hebben om het door jou gewenste resultaat te hebben. Ik zit met de Malabar bonen nu eens stevig op de 'voorgeschreven' waardes, 18gr in 37gr uit, 25 seconden, maar wel met een aflopend drukprofiel, dan vind ik de smaak net wat ronder, zo blijven we allemaal lekker aan het knutselen.
Die genoemde waardes zijn een 'gouden standaard' - een zone waar de overgrote meerderheid van bonen een goed resultaat opleveren. Maar smaken, als bekend, verschillen, sterker, ook jouw smaak (pallet) verschuift langzaam, en wat voor de een een heerlijke espresso/lungo oplevert vind de ander maar zozo, succes, en geniet van je eindresultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 11:58
Ik volg dit topic al best een tijd en na Senseo en Krups, nu tijd voor een bonen apparaat.

Ik drink alleen espresso's en soms een cappuccino en alleen in het weekend thuis eigenlijk. Ik zat aan een automatische te denken, maar toen kwam ik deze machines tegen;

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61HITHhfApL._AC_SL1000_.jpg

https://www.amazon.nl/-/e...7T15S?_encoding=UTF8&th=1

Eigenlijk wel prima voor wat ik wil; leuke prijs voor die paar lekkere koppen espresso in het weekend. Enige wat ik hier nog bij moet bestellen is een beangrinder/bonenmaler en een melkkannetje, maar die laatste heb ik al.

Toch even de vraag aan jullie of ik hier zaken mee vergeet of over het hoofd zie? BlackFriday is wel een mooie dag om op een koopje te jagen, dus ben benieuwd of ik ga slagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@StealthyPeanut Ziet er dramatisch slecht uit.

Edit: Om je niet helemaal met lege handen achter te laten. De sweetspot voor een goede espressomachine ligt op €1.000 (Jura E8 als je een volautomaat wilt, Lelit Mara-X voor een half-automaat) en i.g.v. een losse bonenmalen ca. €400. Daarboven spreek je over diminishing returns, maar daaronder ook wel.

Over Sage (bijv. de Barista Express) of Lelit (bijv. Anna) en Quick Mill 820 kun je nog discussieren of het wat is. Daarin zie ik nog wel een leuke opstap. Al kan het misschien voordeliger zijn voor een duurdere Mara-X te kiezen gezien de doorverkoopwaarde. Als het bevalt ben je niets verloren aan upgrades, als het niet bevalt verlies je nauwelijks iets aan de doorverkoop.

[ Voor 90% gewijzigd door Ypuh op 25-11-2022 09:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:19

lasharor

7 december 2004

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-y7-Cunrs_esm_mzQyPOfZTpkTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oj8w7iTcNhDb0QHvoHVPPFa0.png?f=fotoalbum_large

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 11:58
Bedankt voor jouw wijziging en verdere toelichting @Ypuh . Geeft me in ieder geval een richting wat betreft deze wens.

[ Voor 78% gewijzigd door StealthyPeanut op 25-11-2022 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:18

jOzh

Sweet dude!

RoelsRules schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 03:46:

Ik hield altijd erg vast aan een doorlooptijd van zo'n 25 seconde. Nu ik daar wat minder krampachtig mee ben merk ik dat ik mijn espresso's veel lekkerder vind met een wat langere doorloop (soms zelfs 35+ seconde) :)

Grab shell dude!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:28
@StealthyPeanut De instapmachines (Rancilio Silvia en de Gaggia Classic) zijn populair om een goede reden. Zijn ook makkelijk aan te passen naar een lagere druk voor betere resultaten. Ik zou daar op jagen op marktplaats. Wat duurder dan wat je hierboven noemt, maar wel de moeite waard. Daar moet je ook zeker nog een maler bij halen. Ik weet niet wat je budget is, maar 120 euro ga je ruim over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
PatrickC schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 00:00:
[...]

Houdt er wel rekening mee dat deze bonen nog maar net gebrand zijn (vaak nog maar 1-3 dagen), dus misschien nog wel iets te vers om meteen te consumeren? En ik begrijp hier uit dat dit je eerste verse bonen zijn? Meteen een 1 kg Emporio, hopelijk smaakt je deze dan. Is een behoorlijke sterke boon in hun assortiment. Waarom niet wat verschillende 250gr zakjes gekozen om even mee te experimenteren?
Ik had inderdaad begrepen dat deze bonen na een aantal dagen op zijn best zijn. Dus ik ga na het weekend pas hiervan smullen. Genoeg supermarkt bonen om de tijd door komen, maar uiteraard wel zin om te kijken waarom verse bonen zo geliefd zijn hier. Ik zal even wachten met het openen van de zak. Verder heb ik een kilo Emporio genomen omdat deze boon vrij populair is hier. Dus ik heb vertrouwen dat dit een goede keus is.
Misschien had ik inderdaad beter 5x 250 gram kunnen bestellen. Maar er is helaas geen weg meer terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 11:40
Koets89 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:19:
@StealthyPeanut De instapmachines (Rancilio Silvia en de Gaggia Classic) zijn populair om een goede reden. Zijn ook makkelijk aan te passen naar een lagere druk voor betere resultaten. Ik zou daar op jagen op marktplaats. Wat duurder dan wat je hierboven noemt, maar wel de moeite waard. Daar moet je ook zeker nog een maler bij halen. Ik weet niet wat je budget is, maar 120 euro ga je ruim over.
Eens, maar 300-400 euro moet haalbaar zijn met een leuke tweedehands maler erbij denk ik. Dan heb je een leuk setje waar je best even mee vooruit kunt. Bevalt het niet, dan verkoop je de handel weer en verlies je beperkt geld. Bevalt het wel, dan kun je over een paar jaar de upgrade overwegen naar de meer topapparaten.

Of je houdt, zoals ik, gewoon het setje Gaggia Classic en prima tweedehands molen (Macap MC4 in mijn geval). Ik zou ooit nog wel eens zo'n echt fancy machine willen enzo, maar dat is me nu gewoon nog te duur en dan volstaat dit setje echt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwabber
RoosW schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:55:
[...]

Die tijden en hoeveelheden zijn slechts handvatten, gemiddelden, als jij nu een super lekker bakkie trekt, lekker zo blijven doen! De volgende boon zal weer andere tijden/malingen/hoeveelheden nodig hebben om het door jou gewenste resultaat te hebben. Ik zit met de Malabar bonen nu eens stevig op de 'voorgeschreven' waardes, 18gr in 37gr uit, 25 seconden, maar wel met een aflopend drukprofiel, dan vind ik de smaak net wat ronder, zo blijven we allemaal lekker aan het knutselen.
Die genoemde waardes zijn een 'gouden standaard' - een zone waar de overgrote meerderheid van bonen een goed resultaat opleveren. Maar smaken, als bekend, verschillen, sterker, ook jouw smaak (pallet) verschuift langzaam, en wat voor de een een heerlijke espresso/lungo oplevert vind de ander maar zozo, succes, en geniet van je eindresultaat!
Bij welke temperatuur doe je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
@RoosW en andere, helemaal eens dat smaak het allerbelangrijkste is en dat die zich nog aan het ontwikkelen is.
Ik probeer nu een beetje vast te houden aan de 'standaarden' als richtlijn om alles onder de knie te krijgen, het te snappen en zo. Het is een leuke puzzel die het ene moment de goede kant op valt en de andere keer niet. Is het dan het tampen, de maalgraad, de....
Zal morgen ook eens naakt gaan, kijken of ik daar wat aan kan zien. De puck ziet er voor mij best ok uit maar zal nog even op internet struinen naar vergelijkingsmateriaal.
Overigens vandaag 2 van de 3 bakkies lekker :)
Waar het elke keer, voor mij als leek, best lang duurt voor de eerste druppel valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gebruik eigenlijk altijd de naakte, scheelt ook schoonmaken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
kwabber schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:56:
[...]

Bij welke temperatuur doe je dat?
Ik heb hem gezien mijn voorkeur voor light/medium geroosterde bonen op 92c staan, ik vermoed 88-90 in de groepskop over te houden, hoog genoeg om de meeste zuren kwijt te zijn, laag geoeg om niet extreem bitter te worden, Ik ben gek op het zoetje dat het me bied :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:24

Ravhin

no <root>...

Anoniem: 289532 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:50:
Gebruik eigenlijk altijd de naakte, scheelt ook schoonmaken :)
Portafilter wel, maar als je net begint met goede puck prep kan je je keuken daarna wel schoonmaken ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:58
Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:44:
[...]

Ik had inderdaad begrepen dat deze bonen na een aantal dagen op zijn best zijn. Dus ik ga na het weekend pas hiervan smullen. Genoeg supermarkt bonen om de tijd door komen, maar uiteraard wel zin om te kijken waarom verse bonen zo geliefd zijn hier. Ik zal even wachten met het openen van de zak. Verder heb ik een kilo Emporio genomen omdat deze boon vrij populair is hier. Dus ik heb vertrouwen dat dit een goede keus is.
Misschien had ik inderdaad beter 5x 250 gram kunnen bestellen. Maar er is helaas geen weg meer terug.
Als je supermarkt koffiebonen gewend bent zul je aangenaam verrast worden.
Alleen de geur al als je een pakt opent zegt iets.
Ik heb de afgelopen weken noodgedwongen wat supermarkt koffiebonen gekocht omdat BF nog ver weg was en de verse bonen op waren.
Lavazza gekocht en één keer de duurderde soort DE bonen.
Wat een terugval zeg.
De geur is wat muffig als je een pak opent terwijl de THT datum echt ver weg ligt.
De smaak is ook slap.
Snel terug naar vers gebrand.
Paar kilo besteld waaronder ook Emporio want die bevalt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
HoppyF schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:11:
[...]

Als je supermarkt koffiebonen gewend bent zul je aangenaam verrast worden.
Alleen de geur al als je een pakt opent zegt iets.
Ik heb de afgelopen weken noodgedwongen wat supermarkt koffiebonen gekocht omdat BF nog ver weg was en de verse bonen op waren.
Lavazza gekocht en één keer de duurderde soort DE bonen.
Wat een terugval zeg.
De geur is wat muffig als je een pak opent terwijl de THT datum echt ver weg ligt.
De smaak is ook slap.
Snel terug naar vers gebrand.
Paar kilo besteld waaronder ook Emporio want die bevalt goed.
Zelfde ervaring hier. Blij dat m’n Fascino koffie binnen is. Les geleerd; volgende keer niet gaan wachten op BF om vervolgens ranzige koffie te moeten dringen die niet perse heel veel goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:32
@SquareOne @HoppyF BF kan bij mij geen spelbreker zijn om slechte koffie te drinken, ik zal NOOIT supermarkt bonen kopen. Desnoods koop ik nog duurdere koffie bij een lokale brander om te depanneren tot mijn levering van 'Het Hoofdkwartier' is aangekomen. Dit gebeurt zelden want als ik aan mijn laaste koffiezak begin, doe ik al een volgende bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
RigolleM schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:22:
@SquareOne @HoppyF BF kan bij mij geen spelbreker zijn om slechte koffie te drinken, ik zal NOOIT supermarkt bonen kopen. Desnoods koop ik nog duurdere koffie bij een lokale brander om te depanneren tot mijn levering van 'Het Hoofdkwartier' is aangekomen. Dit gebeurt zelden want als ik aan mijn laaste koffiezak begin, doe ik al een volgende bestelling.
Gelijk heb je! Beginnersfout. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-05 15:36
Als ik dit zo lees zitten in die topic de absolute puristen rondom koffie. Met het risico met pek en veren dit topic uitgedragen te worden op een biels, toch een vraag:

Ik zou graag een upgrade willen van wat ik momenteel heb, namelijk een Krups Nespresso en een melkopschuimer. Drink ongeveer 2 bakjes koffie per dag, in de ochtend een flat white en in de avond een cortado.

Laatste twee weken vaak bij lokale koffietentjes koffie gehaald en die Nespresso smaakt me nu niet meer.

Ik wil niet meteen richting de losse bonenmalers en koffiesystemen van 1000 euro. Wat zouden jullie adviseren, is er een apparaat die bijvoorbeeld de bonen maalt en daar koffie van zet (wij hebben een Jura machine op kantoor die zoiets doet) die een beetje betaalbaar is en goede koffie zet?

Zijn er tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-05 12:32
Jura E8 halen uit Duitsland voor €900?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 18:05

Hoholi

The only one

Na 1 jaartje de Eureka Specialita vervangen door een Kafatec met Shuricone (conical) burrs. Nog maar een paar espresso’s mee gezet, maar het smaakverschil is duidelijk waar te nemen. Met de Eureka was het moeilijk om telkens opnieuw dezelfde smaak te krijgen. Soms heel lekker, maar dikwijls een bittere nasmaak.

Ik maalde single dose met de Eureka maar moest telkens aan de slag met een Giotto Q.ball om al het maalsel uit de uitloop te krijgen. Niet echt bevorderlijk voor een goede workflow en veel gekuis om het aanrecht proper te krijgen.

De koffie uit de Kafatec smaakt heel zacht. Nu moet ik dus al de koffiebonen die ik in het verleden “slecht” heb gevonden opnieuw bestellen om deze een tweede kans te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0k9LnQMoPAWNwT7Vlzv4OUotHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWjuedVZ7hg4MmucB7bckA3j.jpg?f=fotoalbum_large

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
@KaiseRRuby stel jezelf eerst eens de vraag of je er een hobby bij wil. Koffie zetten met half-automaten kost meer tijd en je moet bereid zijn tijd te investeren in je zoektocht naar de juiste afstellingen. Je wil ook nog melkdrankjes maken, dat betekent dat je ook veel zal moeten oefenen met het opschuimen van melk. Wil je dat allemaal niet, dan kom je uit op Jura achtige apparaten. In dat geval wordt hier eigenlijk altijd de Jura E8 genoemd (in Duitsland een stuk vriendelijker geprijsd dan in Nederland).

Wat je ook kiest: ga voor kwaliteitsbonen. Niet die uit de supermarkt, maar vers gebrand (door een lokale brander). Dat hoeft niet eens duurder te zijn (want voor illy, lavazza en dat soort commerciële jongens betaal je minimaal hetzelfde). Kijk bijvoorbeeld eens bij Fascino of Brandzaak. Die hebben tegen hele acceptabele prijzen (onder de 20e per kg) goede bonen.

@Hoholi mooie molen! Maar niet echt een eerlijke vergelijking met een specialita natuurlijk, die MC5 kost een veelvoud van een specialita, dus die mag best wat beter malen :+

[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 26-11-2022 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

KaiseRRuby schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:39:
Als ik dit zo lees zitten in die topic de absolute puristen rondom koffie. Met het risico met pek en veren dit topic uitgedragen te worden op een biels, toch een vraag:

Ik zou graag een upgrade willen van wat ik momenteel heb, namelijk een Krups Nespresso en een melkopschuimer. Drink ongeveer 2 bakjes koffie per dag, in de ochtend een flat white en in de avond een cortado.

Laatste twee weken vaak bij lokale koffietentjes koffie gehaald en die Nespresso smaakt me nu niet meer.

Ik wil niet meteen richting de losse bonenmalers en koffiesystemen van 1000 euro. Wat zouden jullie adviseren, is er een apparaat die bijvoorbeeld de bonen maalt en daar koffie van zet (wij hebben een Jura machine op kantoor die zoiets doet) die een beetje betaalbaar is en goede koffie zet?

Zijn er tips?
In navolging van @poestoe en @cryptapix kijk eens naar de laatste vier à drie pagina's in dit topic met de zoekopdracht 'Jura'.
Als je een Jura overweegt kun je hier Duitse prijzen gemakkelijk vergelijken:Veruit het gemakkelijkste is een MediaMarkt of Saturn waarbij je online reserveert en je dan naar die winkel rijdt (in DE dus) om het apparaat op te halen en in de winkel te betalen. Let met bovenstaande linkjes wel even op de model/type nummers er staan her en der wat oudere types tussen.
Persoonlijk wilde ik enkele weken geleden kijken naar een Jura E4 in Nederland. Uiteindelijk voor een E8 in Duitsland gegaan omdat het prijsverschil het voor mij echt waard was. Heb nu drie keer per dag absoluut geen spijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Dank voor de tips, toch wel rekening houden met 900 euro ongeveer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

KaiseRRuby schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:47:
Doe er nog zo'n 40€ bij op voor: 20€ melkbeker van glas, 20€ RVS melkslangomhulsel en dan nog misschien de remote (onzin hebbeding à la Tweakers ;)) en/of wat schoonmaak/vervangartikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:58
SquareOne schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:21:
[...]

Zelfde ervaring hier. Blij dat m’n Fascino koffie binnen is. Les geleerd; volgende keer niet gaan wachten op BF om vervolgens ranzige koffie te moeten dringen die niet perse heel veel goedkoper is.
Normaal gesproken kom ik goed uit met de bestellingen.
Deze keer toevallig niet waardoor ik een korte tijd moest overbruggen.
Geen grote ramp echter, zie het als een kans om de vers gebrande koffie juist meer te gaan waarderen!
Denk dat maandag/dinsdag de Fascino bestelling wel binnen is.
Ik heb ook geen kilo’s supermarkt koffiebonen gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
KaiseRRuby schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:47:
Niet per se. Het is echt afhankelijk van wat je wil. Losse maler en machine zal snel richting/over 900 gaan, maar dat wil je niet zei je. Dus dan is de vraag, wat wil je wel. Er zijn wel semi-automaten met ingebouwde molen, zoals Sage/Breville/Solis, maar die worden hier niet echt geprezen (op redit overigens wel).

Als je richting de kant en klare oplossing wil, dan is de Jura E8 wel een beetje wat iedereen hier roept, maar het is niet gezegd dat jij niet met een ander model afkan met bijv een losse melkopschuimer van een paar tientjes. Ik weet alleen niet hoe de malers en zetgroepen van de andere Jura modellen zich verhouden tot de E8. Daar kan @Teus.espresso wel wat over zeggen. Maar, maak eerst eens een keuze wat je belangrijk vindt. Alles in 1? Is een losse melkopschuimer acceptabel? Wil je er een hobby bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
cryptapix schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:27:
[...]

Niet per se. Het is echt afhankelijk van wat je wil. Losse maler en machine zal snel richting/over 900 gaan, maar dat wil je niet zei je. Dus dan is de vraag, wat wil je wel. Er zijn wel semi-automaten met ingebouwde molen, zoals Sage/Breville/Solis, maar die worden hier niet echt geprezen (op redit overigens wel).

Als je richting de kant en klare oplossing wil, dan is de Jura E8 wel een beetje wat iedereen hier roept, maar het is niet gezegd dat jij niet met een ander model afkan met bijv een losse melkopschuimer van een paar tientjes. Ik weet alleen niet hoe de makers en zetgroepen van de andere Jura modellen zich verhouden tot de E8. Daar kan @Teus.espresso wel wat over zeggen. Maar, maak eerst eens een keuze wat je belangrijk vindt. Alles in 1? Is een losse melkopschuimer acceptabel? Wil je er een hobby bij?
Ik wil er geen hobby bij, ik heb dat eens geprobeerd en het is me echt teveel moeite voor die twee bakjes koffie. Plus constant alles schoonmaken en al die ruimte op het aanrecht.. Plus ik ga me er in verliezen, dan moet ik van die dingen hebben om de bonen rechtsdraaiend om te roeren en ik weet al precies waar het mis gaat.

Zat inderdaad te denken richting de Jura, maar ik had gehoopt dat die er ook voor misschien 500 euro zouden zijn. Een losse melkopschuimer vind ik overigens prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
KaiseRRuby schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:30:
[...]

Ik wil er geen hobby bij, ik heb dat eens geprobeerd en het is me echt teveel moeite voor die twee bakjes koffie. Plus constant alles schoonmaken en al die ruimte op het aanrecht.. Plus ik ga me er in verliezen, dan moet ik van die dingen hebben om de bonen rechtsdraaiend om te roeren en ik weet al precies waar het mis gaat.

Zat inderdaad te denken richting de Jura, maar ik had gehoopt dat die er ook voor misschien 500 euro zouden zijn. Een losse melkopschuimer vind ik overigens prima!
Helder verhaal, klinkt inderdaad als een situatie voor de Jura ;) Ook die moet je overigens regelmatig schoonmaken en onderhouden.

500e lukt denk ik niet als je Jura wil, maar 650-700 in Duitsland lukt wel (zie post van @True).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
cryptapix schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:35:
[...]

Helder verhaal, klinkt inderdaad als een situatie voor de Jura ;) Ook die moet je overigens regelmatig schoonmaken en onderhouden.

500e lukt denk ik niet als je Jura wil, maar 650-700 in Duitsland lukt wel (zie post van @True).
Ik ga me eens even verdiepen in de mogelijkheden. Een Jura hoeft niet perse hoor, ik gaf dat als voorbeeld en hier staat die e8 bekend als een goed apparaat. Ik ben zelf ook prima tevreden met een ander merk, als die goede koffie zet voor rond de 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik denk dat ik zelfs weer die Jura E8 erbij wil.. naast de LMLM.. voor die keren dat er bezoek komt die "gewone koffie" wil. Espresso (echte) is te sterk voor ze (snap ik ook wel). Vrouw blij, ik blij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:58
RoosW schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:27:
[...]
Ik heb hem gezien mijn voorkeur voor light/medium geroosterde bonen op 92c staan, ik vermoed 88-90 in de groepskop over te houden, hoog genoeg om de meeste zuren kwijt te zijn, laag geoeg om niet extreem bitter te worden, Ik ben gek op het zoetje dat het me bied :)
Bedenk wel dat je PID werkt met een offset van 10 graden. Dus als je 92 instelt is de temp in je boiler 102. Ik denk dat je rond je ingestelde temperatuur uitkomt in de groep, of ja, dat is iig het idee :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
RvdH schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:42:
Ik denk dat ik zelfs weer die Jura E8 erbij wil.. naast de LMLM.. voor die keren dat er bezoek komt die "gewone koffie" wil. Espresso (echte) is te sterk voor ze (snap ik ook wel). Vrouw blij, ik blij.
Voor dat type bezoek maak ik altijd een americano van een enkele espresso. De andere enkele espresso gebruik ik dan voor een 2e americano of drink ik zelf wel op :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

cryptapix schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:07:
[...]

Voor dat type bezoek maak ik altijd een americano van een enkele espresso. De andere enkele espresso gebruik ik dan voor een 2e americano of drink ik zelf wel op :).
Dus dat is zo'n 18-20gr espresso en dat aanlengen met (kokend) water? Zal dat ook eens proberen.. klinkt niet echt lekker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RvdH schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:37:
[...]

Dus dat is zo'n 18-20gr espresso en dat aanlengen met (kokend) water? Zal dat ook eens proberen.. klinkt niet echt lekker :D
Ja/Nee, van die 18-20gr maak ik dan dus 2 enkele espresso en dat aanlengen met water. Americano niet mijn ding, maar goed als m’n bezoek “gewone” koffie wil, is dit de beste oplossing. Soms laat ik de espresso iets langer doorlopen. Dan krijgen ze de bittere smaak van hun slechte koffie thuis :+

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 26-11-2022 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

cryptapix schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:45:
[...]

Ja/Nee, van die 18-20gr maak ik dan dus 2 enkele espresso en dat aanlengen met water.
Ja dan zeggen we hetzelfde denk ik.. 18-20gr koffie in, 36-40gr espresso uit, verdeeld in 2 kopjes met beiden 18-20gr espresso, right? :) Thanks!

Edit: inmiddels een Americano gemaakt met 20gr espresso en zo'n 110gr water en eigenlijk wel positief verrast... erg goed te drinken!

Er zat wel een vreemd smaakje aan het water uit de heetwaterkraan van de LMLM.. misschien omdat ik die kraan nooit gebruik (eens per maand laat ik de boiler leeglopen maar thats it). Zal t eens vergelijken met water uit de quooker en de brewhead.

[ Voor 35% gewijzigd door RvdH op 26-11-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@RvdH yes, klopt. Zie nu inderdaad dat je het had over 18-20gram espresso (dus output).

Ik heb het zelf nooit gedronken, maar m’n gasten vinden dat wel lekker als ze om ‘gewoon koffie’ vragen :). Zelf hou ik niet zo van het waterige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:56
Hey hey… hier een koffieliefhebber, maar geen echte barista of goochelaar :)

Ik hou van een lekker kopje koffie, en was tevreden van mijn delonghi ecam 22.110.b, maar deze is afgeschreven en zou ik aan mijn zus willen geven.

Dus uitzien naar een nieuwe, en ik twijfel tussen de Delonghi La Specialista Prestigio EC9355.M en de Jura E8 EB.
Die constante zelfde druk van de EC9355.M lijkt me consistenter te zijn dan manueel, maar het is wel makkelijk die Jura en ik lees er veel goed over.

Welke van de 2 zouden jullie kiezen of is er nog een andere “golden one” wat de moeite is? Zoals de Dinamica Plus ECAM 370.95?

Edit:
Kameraad raadt me af van de E8 te nemen. Hebben deze op het werk en al enkele keren issues mee gehad, slechte follow up van Jura en.. hij krijgt de koffie niet zo lekker als met zijn Delonghi thuis, zelfde bonen, gespeeld met maalgraad etc.. koffie is niet zo lekker zegt hij..

[ Voor 21% gewijzigd door kazzzdafke op 26-11-2022 23:43 ]

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

kazzzdafke schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:28:
Hey hey… hier een koffieliefhebber, maar geen echte barista of goochelaar :)

Ik hou van een lekker kopje koffie, en was tevreden van mijn delonghi ecam 22.110.b, maar deze is afgeschreven en zou ik aan mijn zus willen geven.

Dus uitzien naar een nieuwe, en ik twijfel tussen de Delonghi La Specialista Prestigio EC9355.M en de Jura E8 EB.
Die constante zelfde druk van de EC9355.M lijkt me consistenter te zijn dan manueel, maar het is wel makkelijk die Jura en ik lees er veel goed over.

Welke van de 2 zouden jullie kiezen of is er nog een andere “golden one” wat de moeite is? Zoals de Dinamica Plus ECAM 370.95?

Edit:
Kameraad raadt me af van de E8 te nemen. Hebben deze op het werk en al enkele keren issues mee gehad, slechte follow up van Jura en.. hij krijgt de koffie niet zo lekker als met zijn Delonghi thuis, zelfde bonen, gespeeld met maalgraad etc.. koffie is niet zo lekker zegt hij..
Je hoeft geen echte barista of goochelaar te zijn om de zoekfunctie te gebruiken .. of omhoog te scrollen. En misschien moet je kameraad kiezen voor een zakelijke machine i.p.v. de E8. De E8 is uitstekend, voor thuis. Ik kan mij er nog wel iets bij voorstellen dat Jura niet happig is op serviceverlening als je bijv. 30 bakken/dag zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

kazzzdafke schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:28:

Edit:
Wat vertrouw je meer.. één ervaring van een kameraad, of tientallen/honderden ervaringen van koffienerds op internet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ach, als je op r/espresso gaat zou je denken dat Breville ook goed is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Hoholi schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:01:
Na 1 jaartje de Eureka Specialita vervangen door een Kafatec met Shuricone (conical) burrs. Nog maar een paar espresso’s mee gezet, maar het smaakverschil is duidelijk waar te nemen. Met de Eureka was het moeilijk om telkens opnieuw dezelfde smaak te krijgen. Soms heel lekker, maar dikwijls een bittere nasmaak.

Ik maalde single dose met de Eureka maar moest telkens aan de slag met een Giotto Q.ball om al het maalsel uit de uitloop te krijgen. Niet echt bevorderlijk voor een goede workflow en veel gekuis om het aanrecht proper te krijgen.

De koffie uit de Kafatec smaakt heel zacht. Nu moet ik dus al de koffiebonen die ik in het verleden “slecht” heb gevonden opnieuw bestellen om deze een tweede kans te geven.

[Afbeelding]
Wauw. Eerste keer dat ik eentje zie in Nederlandse handen (Koffiepraat of Tweakers). Op Home-Barista lopen ze er mee weg. Heb zelf ook wel eens op de site van Kafatek gekeken, maar afgeschrikt door het bestelproces en invoerkosten, en de sterke dollar helpt ook niet mee.

Desondanks leuk om te zien en nieuwsgierig naar je bevindingen op termijn. Ik vind ze er hoe dan ook gaaf uit zien; functie boven vorm en de focus op precisie productie. De Flat Max wordt veel genoemd, maar was zelf ook voor de conische variant gegaan denk ik.

@RvdH in de auto neem ik vaak een Americano mee. Vind dat een prima alternatief voor 'gewone' koffie, beter dan wat er op ons kantoor uit de machine komt. Het 'probleem' zit hem in dat het water in een boiler zo'n 125 graden is en dus bijna kokend uit de kraan komt. Ideaal voor Americano's is water van zo'n 70-80 graden toe te voegen. Dat los ik op door eerst water te tappen en dan bonen te malen etc.

Schotel mijn bezoek gewoon altijd cappuccino's voor. Espresso hoef je niet te vragen. Met 5 mensen betekent dat je de eerste 45 min aan je koffiemachine vast zit (iedereen 2 bakjes), maar dat zijn momenten om te shinen. Ik sta niet in voor de onzin die ik dan uitkraam want multitasking is niet mijn sterkste punt :+.

[ Voor 19% gewijzigd door Ypuh op 27-11-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Anoniem: 289532 schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:03:
Ach, als je op r/espresso gaat zou je denken dat Breville ook goed is
En toch denk ik dat de waarheid in het midden ligt. Hier wordt het de grond in gestampt en op r/espresso lijkt het bijna de holy grail. Volgens mij zijn het prima machines (niet prima malers), maar zijn ze gewoon ontzettend gericht op de consumentenmarkt. Dus: veel plastic, lage build quality, wel de WAF. Het is maar net wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
RvdH schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:14:
[...]

Wat vertrouw je meer.. één ervaring van een kameraad, of tientallen/honderden ervaringen van koffienerds op internet?
Dat klopt wat je zegt, maar het lijkt in deze categorie dat jullie "enkel" de E8 aanraden. Ik hou van opties :D
Zelf nog even doorgezocht, en ik kom uit op deze 3 opties:

- Jura E8 EB
- Dinamica Plus ECAM 370.95

beide volautomaten die goeie recenties dus zover krijgen, en dan nog 1 buitenbeentje:

- the Barista Express Impress, https://www.sageappliance...ucts/espresso/bes876.html

Iemand ervaring met deze laatste?

DOEL: het meeste uit de boon halen, maar dan via een makkelijk process. Dat ik daarvoor even manueel aan de hendel moet trekken om de perfect aangedrukte dosering verkrijgen, de portafilter verplaatsen.. dat zie ik wel zitten.
Ik drink 70% Americano, 30% Espresso.

[ Voor 16% gewijzigd door kazzzdafke op 27-11-2022 10:57 ]

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
kazzzdafke schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:54:
[...]

Dat klopt wat je zegt, maar het lijkt in deze categorie dat jullie "enkel" de E8 aanraden. Ik hou van opties :D

- Jura E8 EB

beide volautomaten die goeie recenties dus zover krijgen, en dan nog 1 buitenbeentje:

- the Barista Express Impress, https://www.sageappliance...ucts/espresso/bes876.html

Waar krijgen ze goede reviews? Op websites van verkopers, of op websites voor thuisbaristas? Nogal een verschil ;)

Wat betreft de Sage. Lees eens de paar posts boven je en zoek eens in dit topic op Brevile/Sage/Solis (allemaal merknamen voor dezelfde machines).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@kazzzdafke Ik hou ook van opties. Alles uitzoeken, vergelijken en dan uiteindelijk kopen wat die 20 andere mensen al adviseerden. Geeft altijd wel een bevredigend gevoel van controle in deze moderne wereld.

Mijn collega heeft ook een E8 en is er niet bijzonder enthousiast over. Hij besteedt er dan ook nul aandacht aan en vindt het schoonhouden, waterfilters vervangen en doorspoelen al vervelend wat op zijn beurt dus ook steeds weer tot nieuwe probleempjes leidt (melk dat niet schuimt, koffietemperatuur te laag etc). Is ook niet geinteresseerd in koffiebonen of maalgraad verstellen o.i.d. Met zo'n instelling gaat een E8 dus ook niet optimaal zijn, maar het is waarschijnlijk wel representatief voor een doorsnee gebruiker.

[ Voor 56% gewijzigd door Ypuh op 27-11-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
cryptapix schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:56:
[...]

Waar krijgen ze goede reviews? Op websites van verkopers, of op websites voor thuisbaristas? Nogal een verschil ;)

Wat betreft de Sage. Lees eens de paar posts boven je en zoek eens in dit topic op Brevile/Sage/Solis (allemaal merknamen voor dezelfde machines).
Specifiek de Sage dan: YouTube: Sage Barista Express Impress - kopen of niet review?
en deze: YouTube: Breville Barista Express IMPRESS Review!

Heb van die gasten toch al leuke reviews gezien.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Tsja, wat ik hier al zeg hè: cryptapix in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Zal het je sterker vertellen (want kennelijk wil je niet terugzoeken in dit topic ;)), ik had er zelf ook ooit een. Veel plezier van gehad. Probleem zit vooral in de maler, die is gewoon niet zo goed. En als je dan een losse maler moet kopen, kun je voor het totaalbedrag dat je uitgeeft wel wat ‘beters’ vinden. Beter tussen haakjes, omdat het ook gewoon afhankelijk is van wat je zelf wil/zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Hetgeen wat ik bij deze half automaten wel interessant vind, is dat je "makkelijk" kan zien wanneer je maalgraad voor die boon goed is ingesteld door die analoge meter.
Dat kan je toch niet fijn regelen op een E8, of vergis ik me hier? Dan moet je gaan kijken/meten hoeveel ml er in je kopje zit?

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25
kazzzdafke schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:54:
[...]

- Jura E8 EB

DOEL: het meeste uit de boon halen, maar dan via een makkelijk process. Dat ik daarvoor even manueel aan de hendel moet trekken om de perfect aangedrukte dosering verkrijgen, de portafilter verplaatsen.. dat zie ik wel zitten.
Ik drink 70% Americano, 30% Espresso.
Impress is een hele slimme machine en hij functioneert echt behoorlijk voor een machine uit deze klasse. Service van Sage is ook super. E8 is gewoon één van de beste volautomaten maar je moet wel bedenken wat je wilt: Gemak met een fatsoenlijke kop koffie of ga je voor iets meer vaardigheid en een zo perfect mogelijke espresso. Beide opties hebben onderhoud nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:09
kazzzdafke schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:44:
Hetgeen wat ik bij deze half automaten wel interessant vind, is dat je "makkelijk" kan zien wanneer je maalgraad voor die boon goed is ingesteld door die analoge meter.
Dat kan je toch niet fijn regelen op een E8, of vergis ik me hier? Dan moet je gaan kijken/meten hoeveel ml er in je kopje zit?
Je koopt een volautomaat voor het gemak, niet om minitieus naar de perfecte afstelling te gaan zoeken. Veelal volstaat het om de maling wat fijner te zetten en de verhouding tussen de hoeveelheid water en gemalen koffie in te stellen. Ik ben erg tevreden over de Nivona 790 die hier staat maar overweeg om er een piston machine en maler naast te zetten voor de hobby :).
YouTube: How To Dial In A Bean To Cup Machine (Like A Nerd)

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
kazzzdafke schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:44:
Om met dat laatste te beginnen: je meet output in grammen, niet in ml. Bovendien is het daarvoor nodig dat je weet hoeveel gram je input is, dus die moet je ook wegen.

Dat doortrekkend naar de Sage: ook daar zul je input en output moeten wegen om tot een juiste afstelling te komen. Dat metertje zegt helemaal niets. Dat geeft enkel druk in de zetgroep aan en een OPV grijpt in als de druk te hoog wordt.

Terug naar de afstelling. Je zult naast input en output wegen, ook moeten timen hoe lang je shot erover doet. Input is min of meer fixed obv voor hoeveel gram je filter is gemaakt. Output moet voor espresso ongeveer 2 tot 3x je input zijn (in grammen) en dat moet dan in ongeveer 25-30 seconden worden gerealiseerd. Om dat te bereiken speel je met de maalgraad. Het probleem aan de maler van die Sage is dat stand X soms te grof is en X-1 te fijn. Dat kun je dan wel weer compenseren door de dosis (input) weer wat te verminderen, maar dan heb je kans dat er teveel ruimte is tussen koffie en douchescherm met een natte puck tot gevolg.

Als je hier geen zin in hebt, heb je 2 keuzes. Jura E8/en soortgelijke machines of gewoon negeren en lekker met de Sage doorgaan (je bent absoluut niet de enige die dat zou doen met een Sage en misschien is dat voor jou goed genoeg).
Pagina: 1 ... 158 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1