Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 157 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 15:07
Ypuh schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:41:
Ook team-sprout hier.

Om diezelfde redenen ben ik ook alweer een tijdje gestopt met bottemless portafilters. Wil natuurlijk geen channeling dus let daar wel degelijk op (je ziet en proeft het ook wel), maar geen zin in al dat gedoe.

WDT'en doe ik nog wel steeds. Heb onlangs nog een doseerring van Barista Hustle gekocht die bovenop de basket ligt i.p.v. een randje achterlaat. Deze werkte vreemd genoeg niet op IMS baskets, wel op die van VST.

[Afbeelding]

Ps. Die standaard RVS filterdragers van LM zijn met €170~ best duur.
Hmm laat me raden, 4 magneetjes in de bodem redelijk diep uitgefreesd in de ring? Iemand die bij mij op bezoek was om de Stega op te halen had zijn ring (en andere spullen) bij zich, zijn ring bleef ook niet op mijn IMS basket zitten. toen de twee vergeleken, de mijne had 6 magneetjes, die helemaal vlak aan het oppervlak van de ring rand zitten, die van hem had er 4 die dus diep lagen, ik denk dat de VST mandjes meer magneet-gevoelig materiaal bevatten, als de IMS mandjes, maar mijn ring zit prima op het IMS mandje. Ik heb flink gezocht en ook voor hem de ring met 6 magneetjes op AliExpress gevonden, voor zover ik weet is hij nu ook tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik denk wel dat ik iets te grondig ben geweest met het schoonmaken van de portafilters. Het O-ringetje waar de uitloop op vastzit is een beetje kapot gegaan waardoor ze niet meer lekker vastklikken. Iemand enig idee waar je die O-ringen kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:48
Wilde voor het nieuwe huis de linea mini aanschaffen maar ben nu toch wel erg enthousiast van de micra. Voldoet aan alle eisen en is een stuk goedkoper... Enige wat ik niet kan vinden; kan de micra ook op de afvoer aangesloten worden?
Ja hij kan op de wateraansluiting volgens de reviews en specs maar kan niets vinden over of de afvoer ook mogelijk is. Dat is bij de mini wel het geval en daar is ook (al) een 'plumbing set' voor aan te schaffen, dat kon ik ook nog niet vinden voor de micra.

Iemand toevallig iets bij een review of zo wel iets gezien?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:42
Afvoer is niet meer dan een gat in de lekbak. Volgens mij kunnen ook machines zonder rotatiepomp dat meestal (maar is deze opgevuld met een schroef erin). De Micra kan het dus vrijwel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:06
Ik heb net een Sage Barista Touch besteld en zou graag wat koffie testen.

Is de lijst met 'branderijen' op pagina 1 nog een beetje up2date?

Tips van bonen die ik zeker moet proberen en/of waar je makkelijk testpakketjes kan bestellen met levering naar België?
Heb graag een volle smaak, lekkere cremalaag en niet te hard gebrand (typisch italiaans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:49

Kraz

Saving the world

Cappuccino schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:49:

Tips van bonen die ik zeker moet proberen en/of waar je makkelijk testpakketjes kan bestellen met levering naar België?
Heb graag een volle smaak, lekkere cremalaag en niet te hard gebrand (typisch italiaans).
Je zult op zoek moeten naar de 'juiste' boon voor jou :)
De cremalaag is een kwestie van je machine goed in- en afstellen. Ik zou daarom met niet al te duren bonen beginnen om zo je apparaat door te krijgen.

Wij hebben 2 maanden terug koffie in Brugge op van MOH. Deze vonden wij erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
Thanks for the tip, Brugge is niet veraf.
Moh met €27/kg wel redelijk pittig geprijsd, maar ja, als het mega lekker is dan speelt dat voor mij geen rol.

Viva Sara uit Kortrijk is me ook wel bekend.

Zal inderdaad eerste eens proberen en oefenen met de goedkopere Lidl etc bonen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:31
Cappuccino schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:00:
[…]
Zal inderdaad eerste eens proberen en oefenen met de goedkopere Lidl etc bonen
Mja dat heeft eigenlijk niet heel veel nut. Als je dan gaat overstappen op verse bonen, kun je weer opnieuw beginnen. Verse bonen reageren gewoon heel anders (en smaken veel beter). In NL is fascino misschien wel interessant; ze hebben ook budgetbonen, maar dat zijn wel verse bonen).

Hoe ben je eigenlijk bij je machine uitgekomen? Vast niet via dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 23:22
Cappuccino schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:49:

Je kunt ook Ray & Jules proberen.
https://www.ray-jules.com/nl/webshop#!/POWERFUL-PETER
Vers gebrande koffie dus wat anders dan supermarkt koffiebonen.
Fascino verzendt ook naar België, gratis verzenden vanaf order waarde €55 of anders €3,95 verzendkosten.
https://www.fascino-coffee.com/pages/bezorgen-afhalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Bonen uit de supermarkt om dingen uit te proberen is inderdaad zinloos. Ik spreek uit ervaring. Die ene kilogram die ik gebruikt heb om mijn maler en machine af te stellen heeft mij niets geleerd. Je kunt geen consistentie behalen, om over op smaak bijsturen maar te zwijgen. Hooguit leer je waar alle knopjes zitten, maar dat lukt met Youtube ook wel.

Als je een shortcut zoekt; nodig iemand uit die thuis ook espresso als hobby en een referentie van een normale espresso heeft. Neem anders op z'n minst een weegschaal en timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
cryptapix schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:56:
[...]
Hoe ben je eigenlijk bij je machine uitgekomen? Vast niet via dit topic ;)
Goh, inderdaad niet via dit topic, maar via wat opzoekwerk en reviews te zien op youtube.

Ik kan me inbeelden dat dit toestel sommigen niet veel zal zeggen, maar ben dan ook geen professional. Gewoon een koffieliefhebber, die een machine zocht dat een pak betere koffie geeft dan een volautomatische machine mij al gegeven heeft. Die koffie is me altijd te flets + dun. Zoek stroperige koffie met crema en dan leek deze machine wel een goed compromis tussen gemak (want vrouw en dochter willen alleen Latté) en goede koffie.

Machine kan altijd nog terug hoor, als jullie andere voorstellen hebben? :)
Zal vast wel nog een tussenstap zijn tussen een Nespresso (wat ik op zich echt goede koffie vind, stroperig, crema ok) en een La Marzocco ?

[ Voor 13% gewijzigd door Cappuccino op 14-11-2022 03:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Cappuccino schreef op maandag 14 november 2022 @ 03:08:
[...]

Goh, inderdaad niet via dit topic, maar via wat opzoekwerk en reviews te zien op youtube.

Ik kan me inbeelden dat dit toestel sommigen niet veel zal zeggen, maar ben dan ook geen professional. Gewoon een koffieliefhebber, die een machine zocht dat een pak betere koffie geeft dan een volautomatische machine mij al gegeven heeft. Die koffie is me altijd te flets + dun. Zoek stroperige koffie met crema en dan leek deze machine wel een goed compromis tussen gemak (want vrouw en dochter willen alleen Latté) en goede koffie.

Machine kan altijd nog terug hoor, als jullie andere voorstellen hebben? :)
Zal vast wel nog een tussenstap zijn tussen een Nespresso (wat ik op zich echt goede koffie vind, stroperig, crema ok) en een La Marzocco ?
De reden dat ik het vraag is omdat de meeste hier inderdaad niet weglopen met Sage/Solis/Brevile. Op Reddit (r/espresso) zijn ze echter wel behoorlijk fan van die machines. Het is volgens mij ook maar net hoe je het bekijkt.

Ze zien er aantrekkelijk uit voor de vrouw (WAF). Het is echter consumer-grade als het gaat om brouwkwaliteit (denk aan veel plastic). Je kunt er zeker wel goede espresso mee zetten. Melk schuimen kan ook prima. Waar je bottleneck zit, is de maler. De ingebouwde maler is gewoon niet zo goed (daar is wel consensus over hier en op Reddit). Dus wil je betere koffie, dan zul je er (uiteindelijk) een losse maler naast moeten zetten. En als je dat eenmaal gaat doen, had je die 1000e van die Touch waarschijnlijk beter kunnen besteden aan een andere machine.

Ik ben destijds ook begonnen met zo’n apparaat van Solis. Prima plezier van gehad. Maar met de kennis van nu, zou ik het anders aanpakken. Dat wil echter niet zeggen dat jij dat ook moet doen. Lees jezelf vooral in over je espresso-toekomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Lijkt me voor nu dat je toch een prima bakje koffie uit een Sage moet kunnen halen. Een machine is in de basis niet het belangrijkste voor lekkere koffie. De volgorde is:

1. Groene boon
2. Brander
3. Versheid
4. Barista (daaronder valt ook puck-prep, juiste ratio voor de specifieke boon etc.)
5. Maler
6. Espresso machine

Je kunt in iedere stap wel iets verkloten, maar het product van de voorgaande stap niet verbeteren/compenseren. Het lukt een goede barista waarschijnlijk een matige boon te optimaliseren, maar je zit dan nog steeds niet met een overtuigend eindproduct. Als beginnend barista (waar ik mezelf voor het gemak ook nog maar even onder schaal) is het handiger om met een goede boon te beginnen en je houdt dan een breder bereik over van wat een fijn eindproduct is.

Betekent niet dat je nu bonen van €40-50 per kilo moet gaan kopen. Denk dat vrijwel alle bonen van €18-20/kg en daarboven al in de top-categorie vallen. Daarna ga je betalen voor wat exclusievere varianten, smaken, land van herkomst en lots. De prijs van dezelfde boon kan ook simpelweg hoger zijn vanwege een watertekort of bekende eigenaar.

Edit: Lees nu dat je hem 'net besteld' hebt. Als er nog kans is de Sage terug te sturen zou ik het wel doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 14-11-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
Ypuh schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:56:
Edit: Lees nu dat je hem 'net besteld' hebt. Als er nog kans is de Sage terug te sturen zou ik het wel doen.
Bedankt voor jullie uitgebreide berichten. Kan me inbeelden dat je veel 'newbie koffieliefhebbers' hier ziet komen :)
De Sage is gisteren besteld, en zou vandaag of morgen verstuurd worden, maar ook nadien kan ik gewoon nog terugsturen. Maar zou niet echt weten wat dan ideaal is als vervanger van dit.
Ik zie de JURA E8 veel verschijnen hier, maar dat lijkt me toch een gewone volautomaat? Ok, zal wel een zeer goede zijn dan :)
Verder is goed melkschuim belangrijk. Geen Nespesso aeroccino bvb want dat is niet hetzelfde.
Lijkt me dus een aparte maler + espresso machine (+ melkschuimer melkschuimer) als ideaalbeeld?
Dubbele boiler lijkt me toch niet noodzakelijk voor thuisgebruik, want is dit niet voornamelijk om je melk te kunnen schuimen terwijl de espresso wordt gemaakt?

[ Voor 8% gewijzigd door Cappuccino op 14-11-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
cryptapix schreef op maandag 14 november 2022 @ 06:39:
[...]
met de kennis van nu, zou ik het anders aanpakken.
Top voor je uitgebreid antwoord _/-\o_
Zou je willen vertellen wat je dan exact zou doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Er is genoeg te lezen in dit topic, maar ik zou me inderdaad focussen op een losse maler en een HX-machine.

Een dual boiler is leuk, maar niet noodzakelijk. Dat wordt met name interessant zodra je meerdere koppen achter elkaar zetten wilt of veel waarde hecht aan temperatuur stabiliteit (waarvan het nut niet echt bewezen is). Die stabiliteit is vaak ook pas bij de 2e of 3e kop direct na elkaar.

Een HX kan ook tegelijk koffiezetten en stomen, iets dat ik ook wel eens doe, maar meestal gebruik ik de tijd dat de koffie loopt om een melkkan te pakken en vullen. Het grootste voordeel is dat een HX vaak een boiler heeft van 1.5-2L die voldoende stoomkracht en temperatuur stabiliteit biedt die je bij thuisgebruik nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvrsnor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-09 10:25
Ik heb zelf een Sage barista pro gekocht een maand geleden en zit nu toch te denken om hem terug te verkopen. Als je puur espresso zet krijg je er wel goede koffie uit eens je de juiste instellingen hebt maar ik moet teveel switchen tussen espresso & gewone koffie. In de ochtend rush zijn die paar minuten extra van een half-automaat ook wel storend en mijn vrouw wil het niet leren dus moet ik altijd haar koffie zetten :p Ik denk dus over te schakelen naar een jura e4/e6..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:50
Cappuccino schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:26:
[...]

Bedankt voor jullie uitgebreide berichten. Kan me inbeelden dat je veel 'newbie koffieliefhebbers' hier ziet komen :)
De Sage is gisteren besteld, en zou vandaag of morgen verstuurd worden, maar ook nadien kan ik gewoon nog terugsturen. Maar zou niet echt weten wat dan ideaal is als vervanger van dit.
Ik zie de JURA E8 veel verschijnen hier, maar dat lijkt me toch een gewone volautomaat? Ok, zal wel een zeer goede zijn dan :)
Verder is goed melkschuim belangrijk. Geen Nespesso aeroccino bvb want dat is niet hetzelfde.
Lijkt me dus een aparte maler + espresso machine (+ melkschuimer melkschuimer) als ideaalbeeld?
Dubbele boiler lijkt me toch niet noodzakelijk voor thuisgebruik, want is dit niet voornamelijk om je melk te kunnen schuimen terwijl de espresso wordt gemaakt?
Grote vraag is vaak, wat is je budget? :D

De 'default' aangeraden combi is een Lelit MaraX (HX met PID) en een molen uit de Eureka serie (vanaf de manuale). Dan heb je een goede combi die wel een tijd meekan. Je zit al wel snel op E1200 - E1500.

Anders kun je ook goed een setje van marktplaats afhalen voor een wat lager bedrag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-09 12:21
Inhakend op het hierboven genoemde budget. Naast de machine en grinder, komt er nog zat bij >:)

Ik heb voor mijzelf even een 'wenslijstje' gemaakt (kijken wat ik met BF kan scoren). Vooral voor mijzelf om wat inzicht te krijgen wat er nog bij komt naast de machine en grinder. Toch nog wel wat. Ik dacht wel prima onder de 2k te blijven :P

Ik denk onderstaande nodig te hebben;

BenodigdhedenRichtprijs
Rocket Appartamento Nero Copper1319
Eureka Mignon Specialita (16CR)415
Tamper Normcore?45
Melkkan setjes 350ml/600ml30
WDT40
Tampmat10
Uitkloplade80
Ridgeless basket VST precision 18gr37
Puckscreen/td]
20
Dosingcup25
Distributor30
Bottomless portafilter40
Dosing funnel15
Weegschaal Brewista Smart Scale 2?89
Kwastje10
Totaal2.205

Hiermee heb ik de volgende workflow voor ogen, en de vraag is of deze logisch is of dat er onlogische of overbodige zaken inzitten.
  1. GOD vanuit Speciliata in dosseercup
  2. Wegen (ter controle)
  3. Gemalen koffie in naked portafilter met ridgeless basket
  4. Dosing funnel erop plaatsen
  5. WDT
  6. Distributor
  7. Tampen met 58,5mm tamper i.p.v. de standaard Rocket tamper
  8. Puckscreen
  9. Weegschaal plaatsen
  10. Perfect shotje pullen :P
  11. Melk stomen in kannetje (kleine voor 1 latte, de grote voor 2 lattes)
  12. Portafilter legen in lade + alles schoonmaken
  13. Genieten van koffie
Ja ik ben me er van bewust dat ik een nieuwe hobby begin 8)

De vragen:
  • Ik twijfel of ik niet net zo goed gewoon in de portafilter+dosing funnel kan grinden?
  • Is een distributor nodig na WDT of direct tampen?
  • Toevallig nog goede alternatieven voor de weegschaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:53
@Cappuccino De vraag is, naast je budget, vooral wat voor koffie je wilt gaan zetten en of je (om James Hoffmann te citeren) koffie wilt drinken of op zoek bent naar een hobby.

Ben je op zoek naar een nieuwe hobby en ben je van mening dat koffie = espresso? Kijk dan vooral naar een losse espressomachine en maler. Wil je "gewoon" lekkere koffie drinken en ga je voor het ultieme gemak? Kijk dan naar een Jura.Een E8 is dan wel een volautomaat, maar zet ook een heel aardige espresso en is een stuk minder gedoe dan een halfautomaat.

En op die Sage mag dan hier wel wat neergekeken worden, het is ondertussen wel een prima apparaat waar je jaren plezier van kunt hebben.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
william89 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:07:
BenodigdhedenRichtprijs
Tamper Normcore?45
Melkkan setjes 350ml/600ml30 een grote pitcher is niet nodig tenzij je cappuccino's altijd per 2 zet. Motta of anders Ali
WDT40 The Puck Rake €14,99
Tampmat10
Uitkloplade80 Niet noodzakelijk
Ridgeless basket VST precision 18gr37 VST is top, maar IMS net zo goed en iets makkelijker voor een beginner €14,95
Puckscreen/td]
20, niet nodig en anders Ali
Dosingcup25, Ali
Distributor30 Ook Ali
Bottomless portafilter40
Dosing funnel15 Zou hier juist weer wat meer aan uitgeven, of anders Ali
Weegschaal Brewista Smart Scale 2?89Ook lastig, ik zou voor iets goedkoops gaan om te beginnen totdat je bezwijk voor een Acaia of anders Felicita. De Brewista verkoopt eventueel wel weer makkelijk
Kwastje10 Gewoon de goedkoopste bij de bouwmarkt
Totaal2.205
Op zich geen verkeerde lijst, maar een aantal dingen kun je ook prima zonder of zijn juist leuker om later pas aan te schaffen. Daarnaast zijn de 'Nero Copper' en Chrome uitvoering van de Specialita ook de duurdere versies, maar dat zal een bewuste keuze zijn (eentje waar ik me ook helemaal in vinden kan :+ ).

Wat nog mist zijn Cafiza/Puly Caff, waterfilterzakjes en een paar mooie espresso- en cappuccino kopjes.

Heb zelf ook alles bijgehouden wat ik aangeschaft heb met de prijzen erbij, maar schaam me daarvoor dus ga die ook niet posten.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 14-11-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william89
Ypuh schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:19:
[...]

Op zich geen verkeerde lijst, maar een aantal dingen kun je ook prima zonder of zijn juist leuker om later pas aan te schaffen. Daarnaast zijn de 'Nero Copper' en Chrome uitvoering van de Specialita ook de duurdere versies, maar dat zal een bewuste keuze zijn (eentje waar ik me ook helemaal in vinden kan :+ ).
Dank voor je reactie en tips. Inderdaad geen probleem om dingen later aan te schaffen, maar wil mijn vrouw het liefste gelijk 1 workflow aanleren die niet de hele tijd veranderd :*)

Nero Copper is bewuste keuze, omdat deze a) mooier is en b) metalen rails heeft i.p.v. plastic. Als ik die zou upgraden op een niet-Nero kom je ongeveer op zelfde prijs. En de 16CR is puur om het chrome beetje te matchen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:17
Inhakend op het hierboven genoemde budget. Naast de machine en grinder, komt er nog zat bij >:)

Ik heb voor mijzelf even een 'wenslijstje' gemaakt (kijken wat ik met BF kan scoren). Vooral voor mijzelf om wat inzicht te krijgen wat er nog bij komt naast de machine en grinder. Toch nog wel wat. Ik dacht wel prima onder de 2k te blijven :P

BenodigdhedenRichtprijs
Tamper Normcore?45
WDT40
Tampmat10
Uitkloplade80
Puckscreen/td]
20
Dosingcup25
Distributor30
Bottomless portafilter40
Dosing funnel15
Kwastje10
Totaal2.205

Hiermee heb ik de volgende workflow voor ogen, en de vraag is of deze logisch is of dat er onlogische of overbodige zaken inzitten.
  2. Wegen (ter controle)
  5. WDT
  6. Distributor
  8. Puckscreen
  9. Weegschaal plaatsen
  13. Genieten van koffie

De vragen:
  • Ik twijfel of ik niet net zo goed gewoon in de portafilter+dosing funnel kan grinden?
40 euro voor een WDT tool? Dat lijkt me wat overdreven. Daarnaast zou ik dingen als een puck screen, bottomless portafilter en distributor later of niet aanschaffen. En een uitkloplade wil je omdat deze onder de maler past? Anders zou ik voor een bak gaan, stukje goedkoper.

Denk dat ik lekker in de portafilter zou malen als je toch een dosing funnel gebruikt. Scheelt de dosing cup.

Wellicht een klein spuitflesje kopen voor RDT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william89
Koets89 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:29:
[...]

40 euro voor een WDT tool? Dat lijkt me wat overdreven. Daarnaast zou ik dingen als een puck screen, bottomless portafilter en distributor later of niet aanschaffen. En een uitkloplade wil je omdat deze onder de maler past? Anders zou ik voor een bak gaan, stukje goedkoper.

Denk dat ik lekker in de portafilter zou malen als je toch een dosing funnel gebruikt. Scheelt de dosing cup.

Wellicht een klein spuitflesje kopen voor RDT.
Dank! Is het niet juist slim om met een bottomless portafilter te beginnen? Dan kun je goed kijken of je puckprep beetje oke is toch? En RDT is alleen zinvol bij single dosing of heb ik dat mis?

[ Voor 4% gewijzigd door william89 op 14-11-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:17
william89 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:33:
[...]

Dank! Is het niet juist slim om met een bottomless portafilter te beginnen? Dan kun je goed kijken of je puckprep beetje oke is toch? En RDT is alleen zinvol bij single dosing of heb ik dat mis?
las je workflow verkeerd, je gaat inderdaad niet je hele hopper natspuiten.
Ik ben begonnen zonder en had geen last en eigenlijk naar bottomless overgestapt omdat het me wat meer ruimte geeft voor grotere kopjes/mokken. Maar dit is voor iedereen anders hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Wat je kunt doen is dat soort spulletjes op Aliexpress aanschaffen, de goedkoopste die je kunt vinden. Dan er een paar maanden mee werken of juist niet, en voor jezelf beslissen of je het fijn vindt. Vandaar ook de tip om misschien niet alles tegelijk aan te schaffen.

Een puckscreen, dosing cup, RDT, (te) groot melkkannetje, tamping station etc. vond ik persoonlijk niet fijn of niets toevoegen. Een goede magnetische funnel daarentegen begon ik me wel een beetje te ergeren aan die goedkope van Aliexpress en heb ik onlangs een wat duurdere voor terug gekocht. Daarbij was ik ook zekerder wat ik wilde en is het niet erg om een paar tientjes meer te betalen.

Dat proces is best leuk om te ontdekken en mee bezig te zijn. Het zou zonde zijn om alles ineens aan te schaffen en plichtmatig te gebruiken omdat iemand op een forum dat roept.

Iets specifieker;
- Een WDT tool zie ik wel als een simpele/goede toevoeging, maar de goedkoopste 3D geprinte die ik hierboven linkte werkt in mijn beleving het beste
- (Een funnel is dan ook wel handig)
- Een bottemless filterdrager is aan het begin misschien wel iets teveel, daarna handig om je shots te analyseren, en daarna wordt je het weer zat en pak je hem misschien af en toe om een nieuwe boon of afstelling te controleren. Het is een hulpmiddel, maar doe het nu weer liever zonder :+
- RDT, dosing cups en single dosing in het algemeen is ook niets voor mij, maar daar kwam ik ook achter na het een paar weken/maanden te proberen met mijn Specialita

Bovenstaande uitproberen gaat volgens mij weinig effect hebben op je vrouw iets aanleren. Als ze het leuk vindt, vindt ze die wisselingen ook prima. Als ze het niet leuk vindt heb je in de basis al een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb niet het idee dat WDT ooit iets noemenswaardigs heeft toegevoegd. Evenals puckscreens. Zou dat lekker links laten liggen.

Bodemloze filterdrager vind ik juist wel handig. Is minder schoonmaken. Gebruik niets anders meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:35:
Ik heb niet het idee dat WDT ooit iets noemenswaardigs heeft toegevoegd.
Eindelijk iemand die het durft te zeggen..De boel even losschudden of roeren, dat helpt. Maar het hele gelul eromheen is echt overbodig.

Een of andere Weiss heeft ooit eens in zijn koffie zitten roeren en koffienerds verzinnen de Weiss Distribution Technique waardoor hij een soort messias-status krijgt.

Seriously. Iemand heeft ooit gezegd dat je met een klein handzaam tooltje (een gebaksvorkje werkt prima) in je gemalen koffie moet roeren. That's it.

En als dat vaak nodig is omdat je last hebt van klontjes in je koffie, wordt het tijd voor een betere maler...

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 14-11-2022 19:07 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
dreamscape schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:04:
[...]

Eindelijk iemand die het durft te zeggen..De boel even losschudden of roeren, dat helpt. Maar het hele gelul eromheen is echt overbodig.

Een of andere Weiss heeft ooit eens in zijn koffie zitten roeren en koffienerds verzinnen de Weiss Distribution Technique waardoor hij een soort messias-status krijgt.

Seriously. Iemand heeft ooit gezegd dat je met een klein handzaam tooltje (een gebaksvorkje werkt prima) in je gemalen koffie moet roeren. That's it.

En als dat vaak nodig is omdat je last hebt van klontjes in je koffie, wordt het tijd voor een betere maler...
Ik roep het ook, maar krijg meestal weerstand. Dat hele roeren is totaal overbodig. Klontjes zijn ook geen issue. Denk je echt dat die klontjes dichter op elkaar geplakte koffie is dan je puck nadat je er met 20kg op hebt gedrukt? Ik denk het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Cappuccino schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:28:
[...]

Top voor je uitgebreid antwoord _/-\o_
Zou je willen vertellen wat je dan exact zou doen?
Tsja achteraf is het natuurlijk mooi wonen. Ik heb nu een Lelit Bianca en een Specialita en daar ben ik erg tevreden over. Idealiter had ik die direct gehad. Echter, dat vergt een aardige investering en als je nog niet weet of de hobby van koffiezetten de jouwe is, dan snap ik dat je die investering niet maakt. Zodoende kwam ik destijds ook uit bij de Solis machine. Nu terugkijkend, zou ik waarschijnlijk een losse maler kopen (bijv. een Specialita, daarvan wordt toch wel algemeen gemeend dat het een goede maler is voor het geld). Daarnaast zou ik een eenvoudige machine zetten. Er is vanalles, Rancillo Silva, Gaggia. Weet zo de voor- en nadelen niet, maar daar zou ik me dan in verdiepen. Als je budget wat groter is, zou ik nu voor een Lelit Mara X gaan. Dit soort machines verkopen ook nog vrij makkelijk als blijkt dat je het toch niets vindt en je alsnog overschakelt naar de Jura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW

BenodigdhedenRichtprijs
Tamper Normcore?45
WDT40
Tampmat10
Uitkloplade80
Puckscreen/td]
20
Dosingcup25
Distributor30
Bottomless portafilter40
Dosing funnel15
Kwastje10
Totaal2.205

2. Wegen (ter controle)
  5. WDT
  6. Distributor
  8. Puckscreen
  9. Weegschaal plaatsen
  13. Genieten van koffie

De vragen:
Hmmm ik heb hier een ongebruikte distributor tool staan, malen, in het mandje doen, (met funnel) WDT tool en tampen, meer is niet echt nodig. Een distributie tool doet enkel de toplaag vlak maken, voor werkelijk gebruik voegt het weinig of niets toe. Puckscreen, tja, kan, nodig? Nee. Overigens ook gepiel om die steeds uit je uitklop bak te hengelen.
Als je de kosten daarvan met die van een dosingcup & een goedkopere WDT tool (15 euro heb je al een 3d geprinte met naalden thuisgestuurd) bij de aanschafprijs van je Eureka gooit kun je de Eureka Oro aanschaffen, past beter in je workflow, of een Giota/DF64 (v4). (de laatste twee houd je zelfs nog geld over ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:17

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

RoosW schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:37:
[...]

Hmmm ik heb hier een ongebruikte distributor tool staan, malen, in het mandje doen, (met funnel) WDT tool en tampen, meer is niet echt nodig. Een distributie tool doet enkel de toplaag vlak maken, voor werkelijk gebruik voegt het weinig of niets toe. Puckscreen, tja, kan, nodig? Nee. Overigens ook gepiel om die steeds uit je uitklop bak te hengelen.
Als je de kosten daarvan met die van een dosingcup & een goedkopere WDT tool (15 euro heb je al een 3d geprinte met naalden thuisgestuurd) bij de aanschafprijs van je Eureka gooit kun je de Eureka Oro aanschaffen, past beter in je workflow, of een Giota/DF64 (v4). (de laatste twee houd je zelfs nog geld over ;) )
Puckscreen maakt wel verschil met channeling en het houd het douchescherm schoon.
Je kan de puck screen trouwens eenvoudig verwijderen door de filterhouder zachtjes op je vlakke hand te tikken. Zie 9:13, kan zowel zo als omgekeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@RoosW De distributor tool zou bij mij ook wel in de la mogen. Uit een soort OCD gebruik ik dat ding nog (waar zou die merknaam toch vandaan komen).

Mijn maler doet niet aan klontjes en mikt het maalsel perfect midden in het bakje, maar vind het dan wel handig om met dat vorkje de boel even gelijkmatig te verdelen. Daarna voegt de distributor idd weinig meer toe. Ga het de komende dagen eens zonder proberen.

Moet ook toegeven dat het optimaliseren/ontdekken van je espresso workflow ook een niet te onderschatten mediterend effect heeft. M'n nieuwe funnel van €50 heeft daar onlangs weer een positieve bijdrage aan geleverd. Soms levert het weglaten van zoiets hetzelfde effect op en heb je er zo 2x plezier van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:38

headout

Oi oi!

dreamscape schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:04:
[...]

Ik kan niet voor anderen spreken, maar WDT is voor mij exact wat jij beschrijft. Ik klop wat met de PF, schud wat en dan klaar. Krijg ik iets teveel channeling of iets waarbij de koffie niet lekker loopt, dan komt WDT om de hoek kijken. WDT is voor mij dus veel meer een verzamelnaam, niet teveel waarde aan hechten. 't Is geen TCP/IP protocol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ypuh schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:50:
@RoosW De distributor tool zou bij mij ook wel in de la mogen. Uit een soort OCD gebruik ik dat ding nog (waar zou die merknaam toch vandaan komen).

Mijn maler doet niet aan klontjes en mikt het maalsel perfect midden in het bakje, maar vind het dan wel handig om met dat vorkje de boel even gelijkmatig te verdelen. Daarna voegt de distributor idd weinig meer toe. Ga het de komende dagen eens zonder proberen.

Moet ook toegeven dat het optimaliseren/ontdekken van je espresso workflow ook een niet te onderschatten mediterend effect heeft. M'n nieuwe funnel van €50 heeft daar onlangs weer een positieve bijdrage aan geleverd. Soms levert het weglaten van zoiets hetzelfde effect op en heb je er zo 2x plezier van.
Ik zie ook heel weinig klontjes, maar het helpt prima om de gemalen koffie netjes te verdelen voor ik de tamper er in druk. Overigens verschilt het wel heel veel per boon, de ene soort levert prima klontvrij maalsel, de ander neigt wat meer (statisch??) naar het samenklonteren. De Malabar die ik momenteel drink bijvoorbeeld, heerlijke boon, maar statisch als de pip, zie je meteen al bij de shute van de maler, allemaal fijn koffiegruis zichtbaar op alles daar in de buurt, ja ik weet het, een drupje water sprayen doet wonderen, maar ik ben nog steeds niet overtuigd van het idee dat dat water op den lange duur geen enkele schade aan het interne maalwerk etc doet.

Ik heb het WDT gebruik nu eenmaal in mijn 'Zen' routine, met mijn vorige molens hielp het zichtbaar, en voor de luide brullers van 'NEE', ook goede molens kunnen klontjes produceren, dat heeft weinig met goede of slechte malers te maken.

Meer in het algemeen.
- Waarom die agressie tegen een goedkoop hulpmiddeltje, dat mijns inziens daadwerkelijk iets uithaalt, is mij een raadsel, als JIJ het niet wil gebruiken, prima, maar ik zie geen reden daar telkenmale anderen ook toe te willen bekeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:40
Fight fight!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
RoosW schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:03:
- Waarom die agressie tegen een goedkoop hulpmiddeltje, dat mijns inziens daadwerkelijk iets uithaalt, is mij een raadsel, als JIJ het niet wil gebruiken, prima, maar ik zie geen reden daar telkenmale anderen ook toe te willen bekeren.
Ik bedoelde het zeker niet agressief, hoor. En even een beetje roeren of de koffie verdelen, dat is helemaal prima. Ik kan niet zo goed tegen de mythische status die door de thuisbaristagemeenschap meteen wordt toegekend aan een of ander trucje dat een of andere pipo heeft bedacht. Meneer Weiss zegt 'roer effe door je koffie'. Goed plan. Maar om het dan op te hemelen als de 'Weiss Distribution Technique', dat is zo'n gezever.
Net zoals meneer Ross bedacht om boontjes een beetje vochtig te maken. Hoppa, de Ross Droplet Technique.

Door dit soort gelul heb ik steeds minder zin om me onder serieuze thuisbarista's te begeven. Je krijgt dezelfde houding en volkomen opgehemelde theorieën die ik ook ken van high-end audio freaks. En daar kan ik wel een flinke boom over opzetten.

Wat voor audio geldt, geldt ook voor koffie. Of voor techniek achter racefietsjes en nog een heleboel andere dingen. Prima om erover te lullen op internet, maar als je veel te veel met allerlei theorietjes en ideetjes aan de gang gaat, vergeet je het allerbelangrijkste: gewoon genieten van een lekkere kop koffie.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:17

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

dreamscape schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:25:
[...]

Ik bedoelde het zeker niet agressief, hoor. En even een beetje roeren of de koffie verdelen, dat is helemaal prima. Ik kan niet zo goed tegen de mythische status die door de thuisbaristagemeenschap meteen wordt toegekend aan een of ander trucje dat een of andere pipo heeft bedacht. Meneer Weiss zegt 'roer effe door je koffie'. Goed plan. Maar om het dan op te hemelen als de 'Weiss Distribution Technique', dat is zo'n gezever.
Net zoals meneer Ross bedacht om boontjes een beetje vochtig te maken. Hoppa, de Ross Droplet Technique.

Door dit soort gelul heb ik steeds minder zin om me onder serieuze thuisbarista's te begeven. Je krijgt dezelfde houding en volkomen opgehemelde theorieën die ik ook ken van high-end audio freaks. En daar kan ik wel een flinke boom over opzetten.

Wat voor audio geldt, geldt ook voor koffie. Of voor techniek achter racefietsjes en nog een heleboel andere dingen. Prima om erover te lullen op internet, maar als je veel te veel met allerlei theorietjes en ideetjes aan de gang gaat, vergeet je het allerbelangrijkste: gewoon genieten van een lekkere kop koffie.
WDT en RDT zijn natuurlijk wel revolutionair geweest in espresso game. Ik proef een soort afgunst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 14:06
dreamscape schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:25:
[...]

Precies, ik maak gewoon lekkere koffie. De ene keer is die minder lekker dan de andere keer, maar vrijwel altijd is die een stuk beter dan de koffie die ik elders drink. Vind het ook veel leuker om elke keer een andere koffie te kopen en te proeven en kijken hoe die smaakt dan de zoektocht naar dat ene perfecte kopje espresso.

Zullen de echte espresso puristen mijn shots lekker vinden? Geen idee. Vinden ik en mijn vrouw het lekker? Zeker weten. En aangezien 90+% van de koffie ik maak voor mij en mijn vrouw is gaat dat helemaal goed.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Beestje moet gewoon een naam hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

RoosW schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:03:
[...]
maar ik zie geen reden daar telkenmale anderen ook toe te willen bekeren
Dit is in dit topic sowieso bijna niet te noemen. Ik loop hier nu amper één week rondjes voor een volautomaat, maar bijna iedereen hier die hier afkortingen in een bericht typt is al en halve evangelist.

Mijn profane Jura E8 die ik sinds gister heb valt bij jullie natuurlijk in het niet. O-) Dat gezegd hebbende ben ik er erg blij mee, zet goede* koffie met de bonen die ik van mijn ouders heb geleend van 'De Koffiefabriek' in Almelo. Maar wat een prijsverschil tussen de aanbieding bij de MM in Duitsland (800€) en de prijzen die er hier in Nederland voor gevraagd worden, 1200€ was mij ook echt te veel geweest.

*op een schaal van filterkoffie uit de sportkantine tot goddelijke espresso's met veertien afkortingen voor gebruikte artikelen, handelingen en overige brand-, maal- en zet-methodieken.

[ Voor 10% gewijzigd door True op 15-11-2022 09:48 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
True schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:46:
[...]

Dit is in dit topic sowieso bijna niet te noemen. Ik loop hier nu amper één week rondjes voor een volautomaat, maar bijna iedereen hier die hier afkortingen in een bericht typt is al en halve evangelist.
Dat is natuurlijk larie, ik ken net zo goed op jouw afkorten van de MediaMarkt wijzen en dat stellen, je gebruikt de afkortingen omdat het veel gedoe en tik fouten scheelt, of je een 'techniek' wel of niet gebruikt is je eigen keuze. Kun je het prima zonder, Top, heb je het wel nodig, net zo goed..
Op zijn best duid het gebruik van afkortingen op een lichte vorm van gemakzucht ;)
Mijn profane Jura E8 die ik sinds gister heb valt bij jullie natuurlijk in het niet. O-) Dat gezegd hebbende ben ik er erg blij mee, zet goede* koffie met de bonen die ik van mijn ouders heb geleend van 'De Koffiefabriek' in Almelo. Maar wat een prijsverschil tussen de aanbieding bij de MM in Duitsland (800€) en de prijzen die er hier in Nederland voor gevraagd worden, 1200€ was mij ook echt te veel geweest.

*op een schaal van filterkoffie uit de sportkantine tot goddelijke espresso's met veertien afkortingen voor gebruikte artikelen, handelingen en overige brand-, maal- en zet-methodieken.
Jouw Jura is een uitstekende machine, maar maakt geheel andere koffie, het is een andere methode, met een ander eind resultaat, niet beter, niet slechter, gewoon anders. Net zoals V60, Chemex etc andere methodes zijn om een vorm van koffie te kunnen drinken. Wat je wilt gebruiken is helemaal je eigen voorkeur en zou voor een ander geen enkel waarde oordeel moeten dragen.

Dat sommige technieken een naampje van de bedenker dragen is enkel omdat het anders wat moeilijk te benoemen valt. En laten we wel wezen, het op die manier benoemen van zaken is al heel heel oud.
Espresso is een wat gecompliceerdere manier om koffie te bereiden als een volautomaat en het pad naar een goed resultaat voert langs wat (simpele) afkortingen, maar ook zonder enige afkortingen draait het enkel om de koffie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
True schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:46:
[...]

Volgens mij word de Jura E8 hier juist geroemd door iedereen. Als ik het met de hand zetten met een half-automaat niet zo leuk zou vinden zou ik denk ook voor een E8 gaan. Maar ik vind het wel ontspannend even lekker koffie maken, dus lekker met de hand :)

En ik ben bang dat ik anders ook veel te veel koffie zou gaan drinken ;)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RoosW schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:02:
[...]

Dat is natuurlijk larie, ik ken net zo goed op jouw afkorten van de MediaMarkt wijzen en dat stellen, je gebruikt de afkortingen omdat het veel gedoe en tik fouten scheelt, of je een 'techniek' wel of niet gebruikt is je eigen keuze. Kun je het prima zonder, Top, heb je het wel nodig, net zo goed..
Op zijn best duid het gebruik van afkortingen op een lichte vorm van gemakzucht ;)

[...]

Jouw Jura is een uitstekende machine, maar maakt geheel andere koffie, het is een andere methode, met een ander eind resultaat, niet beter, niet slechter, gewoon anders. Net zoals V60, Chemex etc andere methodes zijn om een vorm van koffie te kunnen drinken. Wat je wilt gebruiken is helemaal je eigen voorkeur en zou voor een ander geen enkel waarde oordeel moeten dragen.

Dat sommige technieken een naampje van de bedenker dragen is enkel omdat het anders wat moeilijk te benoemen valt. En laten we wel wezen, het op die manier benoemen van zaken is al heel heel oud.
Espresso is een wat gecompliceerdere manier om koffie te bereiden als een volautomaat en het pad naar een goed resultaat voert langs wat (simpele) afkortingen, maar ook zonder enige afkortingen draait het enkel om de koffie..
Ik zal er de volgende keer een foto van een cantuccini bij zetten kun je nog makkelijker happen ;) En zelfs dat is natuurlijk weer een discussiepunt. Nee zonder gekheid, het is mooi om te zien dat we zo fanatiek kunnen discussiëren over alles wat koffie heet. Maar feit blijft wel dat de stap voor een leek van 'koffie' naar 'alles met koffie zoals het hier wordt bediscussieerd' een behoorlijke is die niet zomaar genomen kan worden. Sterker nog de afkortingen lijken hier ingeburgerd, maar de TS rept er bijv. niet over.
Ozzie schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:08:
[...]

Volgens mij word de Jura E8 hier juist geroemd door iedereen. Als ik het met de hand zetten met een half-automaat niet zo leuk zou vinden zou ik denk ook voor een E8 gaan. Maar ik vind het wel ontspannend even lekker koffie maken, dus lekker met de hand :)

En ik ben bang dat ik anders ook veel te veel koffie zou gaan drinken ;)
Maar de Jura E8 is natuurlijk enkel een volautomaat :> (met heerlijke koffie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
RoelsRules schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:29:
Wilde voor het nieuwe huis de linea mini aanschaffen maar ben nu toch wel erg enthousiast van de micra. Voldoet aan alle eisen en is een stuk goedkoper... Enige wat ik niet kan vinden; kan de micra ook op de afvoer aangesloten worden?
Ja hij kan op de wateraansluiting volgens de reviews en specs maar kan niets vinden over of de afvoer ook mogelijk is. Dat is bij de mini wel het geval en daar is ook (al) een 'plumbing set' voor aan te schaffen, dat kon ik ook nog niet vinden voor de micra.

Iemand toevallig iets bij een review of zo wel iets gezien?
even mezelf een quote, heb la marzocco maar gemaild en keurig een reactie dat de Mirca ook op afvoer aan te sluiten is. Moet wel door een technisch iemand gedaan worden 8)7 maar dat zal vast wel goedkomen :+
Nadeel is dat de betreffende plumbing kit er pas over een paar maanden is maar tot zo lang kan ik wel zonder. Nu alleen dat ding ergens in NLD zien aan te schaffen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
True schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:15:
[...]

Ik zal er de volgende keer een foto van een cantuccini bij zetten kun je nog makkelijker happen ;) En zelfs dat is natuurlijk weer een discussiepunt. Nee zonder gekheid, het is mooi om te zien dat we zo fanatiek kunnen discussiëren over alles wat koffie heet. Maar feit blijft wel dat de stap voor een leek van 'koffie' naar 'alles met koffie zoals het hier wordt bediscussieerd' een behoorlijke is die niet zomaar genomen kan worden. Sterker nog de afkortingen lijken hier ingeburgerd, maar de TS rept er bijv. niet over.

[...]

Maar de Jura E8 is natuurlijk enkel een volautomaat :> (met heerlijke koffie)
Ah, daar heb je een geldig punt! De TS dient aangepast te worden! Werk aan de winkel voor wie daar voor verantwoordelijk is ;)

- Met dan wel het excuus dat menig afkorting nog maar een kort leven gegeven is, en de TS waarschijnlijk zo simpel mogelijk gesteld is om toegankelijk te blijven, maar een toegevoegde lijst met afkortingen en wat het precies betreft qua apparaat/techniek + wat de herkomst is zou welkom wezen.

Mocht het Halfautomaten gebeuren mij gaan vervelen, is een Jura (watever model er dan populair is) ook mijn terugval positie, ik heb nu een Siemens EQ9 staan, en vind het een onding, en de koffie matig. De koffie van een Jura E8 kun je in ieder geval nog een zeer smakelijke bak noemen! Let wel, met gebruik van prima bonen, dat dan altijd wel :D

[ Voor 10% gewijzigd door RoosW op 15-11-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
RoelsRules schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:34:
[...]

even mezelf een quote, heb la marzocco maar gemaild en keurig een reactie dat de Mirca ook op afvoer aan te sluiten is. Moet wel door een technisch iemand gedaan worden 8)7 maar dat zal vast wel goedkomen :+
Nadeel is dat de betreffende plumbing kit er pas over een paar maanden is maar tot zo lang kan ik wel zonder. Nu alleen dat ding ergens in NLD zien aan te schaffen...
Cool, houd ons op de hoogte (bij voorkeur met foto's) :) Ik ben heel benieuwd hoe hij in daadwerkelijk gebruik bevat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoelsRules schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:34:
[...]

Ik heb hem via LM zelf gekocht, is nu in productie genomen en zou over 2 weken uitgeleverd moeten worden. Had geïnformeerd bij op de weiss en die zei pas in februari/maart ze binnen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 08:36
Wat is de reden om voor een LM te gaan tegenover anderen zoals Decent, E61 dual boilers enzovoort? Het lijkt me dat het enige verkoopsargument de saturated group en LM naamsbekendheid is. Als er flow profiling in zou zitten zou ik het wel serieus overwegen in die prijscategorie, maar nu is het toch veel betalen voor weinig? Iets als een rocket R9 one machine, De Vesuvius evo leva, E61 DB met flow control (profitec/ECM/Lelit) of de Decent bieden allemaal toch meer voor minder afhankelijk van wat je precies wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
goede vragen.. ik ga voor de LMLMc omdat;
- niet in chrome maar in een kleur (ja kan met wrappen e.d. wellicht maar dat wil ik niet gaan doen)
- iets als een decent met flow control tof (al twijfel ik of ik het zou gebruiken) maar zo'n ding met een scherm komt er niet in (WAF)
- aansluitbaar op zowel toe als afvoer
- algemeen de looks spreken aan net als de saturated group en binnen no time op temp
- stoom boiler apart aan te zetten

ja het is een hoop geld maar nu met de micra zeker in de range dat ik het er voor over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Op zich ook wel bonus dat de micra minder gigantisch is. Je moet toch al echt een behoorlijke villa met ditto keuken bewonen voordat je genoeg aanrechtruimte hebt om de maat van een linea te veroorloven. Een pro 700 is qua afvoer ook makkelijk aan te sluiten, maar geen kleur/saturated group inderdaad.
Sanremo you is ook interessant in het topsegment vind ik, iets minder 'scherm' dan een decent, maar wel volledige functionaliteit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
Draai je vraag eens om; welke machine doet het buiten flow control nu eigenlijk beter dan een La Marzocco én tegen een lagere prijs?

Bijvoorbeeld de Decent is bedacht met het idee zulke goedkoop mogelijke en universele onderdelen te gebruiken (niet mijn woorden maar die van de eigenaar). Kan hier zo snel geen bron van vinden, maar kan me voorstellen dat hij -mede door huidige verkoopprijs van €4.500- dat statement aangepast heeft. Er staat nu op zijn site: "Our goal is the espresso quality you get from Italian professional espresso machines such as the La Marzocco™ Strada EP, but in a machine made for your home". Het overgrote deel van de kostprijs gaat dan ook naar de software en niet de hardware (een concept dat hij als software developer en miljonair overigens gekocht heeft, en vervolgens door community devs gratis verder laat ontwikkelen). Je kan La Marzocco als de traditionele tegenpool daarvan zien. Alle centjes gaan naar de hardware, focus op lokale productie en laat de kwaliteit maar voor zichzelf spreken.

Flow control kun je inbouwen op een Linea Mini voor het schamele bedrag van €600. Je kunt een LMLM met flow control zien als een GS3 in een compacte behuizing en zonder in te hoeven leveren op bouwkwaliteit, maar dan €1.500 goedkoper.

Heb op Home-Barista wel eens uiteen gezet wat nou eigenlijk de echte concurrenten zijn van La Marzocco en of het waar is dat je bij LM voor de naam betaald. Er zijn wel goedkopere machines die in de buurt komen, maar je zult dan meer dan één concessie op bouwkwaliteit, design, temperatuurstabiliteit of stoomkracht moeten doen. Alle machines die 'beter' zijn, zijn significant duurder (Slayer, KvdW, Linea Classic 1G, VA P1, Strada, GS3). Kijk je opzij dan zit je in de prijsklasse R91, Decent, DC Studio die wel wat steken laten liggen in technische/software problemen. De Bianca en Synchronica komen in de buurt en zijn aanzienlijk goedkoper, maar bieden de helft van de stoomkracht, geen verzadigde groep met bijbehorende temperatuur stabiliteit, rotatiepomp is half zo groot, klassieke E61 design etc.

Wanneer prijs/kwaliteit de zwaarstwegende indicator is, dan zit je bij La Marzocco verkeerd. Of je dit alles nodig hebt als thuisgebruiker voor een optimaal smakende espresso kan ik ook duidelijk in zijn: nee. De Mini is overkill voor thuisgebruik, vandaar dat de Micra een interessante toevoeging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mijn ouders hebben een philips ep2220/10. Lastig om uit te leggen, maar kan mijn aanname kloppen dat het geen zin heeft om in apparaten van dit prijssegment een wat 'duurdere/exclusievere' boon in te doen ? Het zal wellicht iets doen met de smaak, maar je krijg je er de koffie uit zoals die bedoeld is of niet ? en kun je er net zo goed de wat simpelere/goedkopere boon in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 14:17
Millie-ano schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:01:
Mijn ouders hebben een philips ep2220/10. Lastig om uit te leggen, maar kan mijn aanname kloppen dat het geen zin heeft om in apparaten van dit prijssegment een wat 'duurdere/exclusievere' boon in te doen ? Het zal wellicht iets doen met de smaak, maar je krijg je er de koffie uit zoals die bedoeld is of niet ? en kun je er net zo goed de wat simpelere/goedkopere boon in doen.
Ypuh heeft daar op de vorige pagina over geschreven.
We verwachten op een forum dat men iets aan uitzoekwerk doet voordat er een vraag komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Ypuh schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:46:
Draai je vraag eens om; welke machine doet het buiten flow control nu eigenlijk beter dan een La Marzocco én tegen een lagere prijs?
Een pro 700 v2 doet ook 2 bar stoomdruk, heb LM nog niet ervaren dus misschien is het nog steeds inferieur vanwege 2l boiler, maar het enige wat je dan nog mist is de saturated group. Je hebt wel een goed discours inderdaad, er is reden om voor LM te kiezen.

Recent mijn profitec uiteen gehaald voor onderhoud:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKagOzdbdGE2UbPRHqnrlfs6ALw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jv1MXImyuEQyimEeXkz7p1bO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0mV5VKV2O8-P2kQM-Cbln1T6rs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgUkwucj98uPnOJzJa4TDv48.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74B-v5JoXfCsYuO_lOxT1IheCnM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rc3YeE1bhF3SKUl5GFJ50xJS.jpg?f=fotoalbum_tile

Doet het weer top nu, met filter is ontkalken nog steeds nodig aan het water te zien. Het was blank toen het erin ging met citroenzuur. Moet nog even op zoek naar Molykote 111 compound i.p.v. regulier foodsafe siliconenvet, dat is beter denk ik. Smering is toch wel het belangrijkste stukje, zeker de flow control. Die kan ook uit elkaar. Pakkingen in de ventielen kon (durfde) ik niet vervangen, ga volgende keer gewoon nieuwe ventielen kopen denk ik. Tot nu toe lekken ze niet en er zit weer frisse silicone op.

Heb ook de IMS matrix shower geïnstalleerd (zat bij revisiekit), maar bij de eerste 2 shots geen significant verschil tegenover de IMS nano coated 200 die er eerst op zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Teus.espresso schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:08:
[...]

Ypuh heeft daar op de vorige pagina over geschreven.
We verwachten op een forum dat men iets aan uitzoekwerk doet voordat er een vraag komt.
Had ik gedaan. Nog verdere pagina's ook.
Wat ik vooral tegenkom zijn uitgebreide machines en technieken en in wat mindere mate posts over een volautomaat zoals ik die aangeef. (wel de duurdere machines) Ik zie 1 reactie dat de smaak 'anders' is, niet goed, niet slecht, maar anders .. Daar haal ik iets uit, maar ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Dan in het kort, met een goede bonen kan je een goede koffie zetten.
Met slechte bonen kan je geen goede koffie zetten.
De machine maakt de koffie maar heeft geen toverkracht. Wat niet in de boon zit, komt er ook niet uit.
Probeer dus een redelijk goede boon om iets te proberen, werk niet met troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Hangt ook af van wat je bestempelt als 'duur'. Een verse normale specialty blend rond 20-30 euro/kg is sowieso wel een stuk beter dan de minderwaardige alternatieven (supermarkt of super donkere dingen waar allerlei defecten in de bonen zijn weg gebrand).

Ik zou in een superauto geen Diego Bermudez boon doen, dan haal je het geld er niet uit qua smaak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
cedrix5 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:24:
[...]

Een pro 700 v2 doet ook 2 bar stoomdruk, heb LM nog niet ervaren dus misschien is het nog steeds inferieur vanwege 2l boiler, maar het enige wat je dan nog mist is de saturated group. Je hebt wel een goed discours inderdaad, er is reden om voor LM te kiezen.
Zonder je Profitec naar beneden te willen praten; de 2.5 bar van een autoband bevat meer lucht dan 7 bar in een fietsband. De stoomkracht is daarmee ongevenaard en leuk (zelfs verslavend) om een keer te proberen.

Voor de rest zijn er meer redenen te bedenken. Hele simpele zijn de grote lekbak, toegang tot het waterreservoir zonder kopjes van de machine te halen of makkelijke schoonmaken waarbij je klouwen niet brandt aan de kop. Ook al is maar een simpele aan/uit schakelaar, de hendel is een genot om te bedienen. Slechts 5 minuten opwarmtijd (ca. 10 min voor stoom). RVS filterdragers waar geen koffie aan hecht en nauwelijks vies worden. De oversized rotatiepomp die een zichtbaar mooiere flow oplevert. De beperkte geluidsproductie (stiller dan de R58 en Evo R) en tegenwoordig ook de app update die je pre-infusie laat bedienen (niet te verwarren met flow control of pre-brew) en ingebouwde tijdschakelaar.

Er zijn wel meer voordelen die je niet van spec sheets af kunt lezen, maar je wel het gevoel geven dat je een luxe machine bediend, waarvan de grap is dat het nog hun budgetmodel is ook. Stiekem zitten er best veel features in, maar blinken ze nog steeds uit in eenvoudige bediening. Al met al zijn het geen machines waar iemand snel spijt van krijgt en dat komt niet alleen door het naampje.

Tot zover mijn volledig subjectieve oordeel :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Ypuh schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:13:
[...]

Zonder je Profitec naar beneden te willen praten; de 2.5 bar van een autoband bevat meer lucht dan 7 bar in een fietsband. De stoomkracht is daarmee ongevenaard en leuk (zelfs verslavend) om een keer te proberen.

Voor de rest zijn er meer redenen te bedenken. Hele simpele zijn de grote lekbak, toegang tot het waterreservoir zonder kopjes van de machine te halen of makkelijke schoonmaken waarbij je klouwen niet brandt aan de kop. Ook al is maar een simpele aan/uit schakelaar, de hendel is een genot om te bedienen. Slechts 5 minuten opwarmtijd (ca. 10 min voor stoom). RVS filterdragers waar geen koffie aan hecht en nauwelijks vies worden. De oversized rotatiepomp die een zichtbaar mooiere flow oplevert. De beperkte geluidsproductie (stiller dan de R58 en Evo R) en tegenwoordig ook de app update die je pre-infusie laat bedienen (niet te verwarren met flow control of pre-brew) en ingebouwde tijdschakelaar.

Er zijn wel meer voordelen die je niet van spec sheets af kunt lezen, maar je wel het gevoel geven dat je een luxe machine bediend, waarvan de grap is dat het nog hun budgetmodel is ook. Stiekem zitten er best veel features in, maar blinken ze nog steeds uit in eenvoudige bediening. Al met al zijn het geen machines waar iemand snel spijt van krijgt en dat komt niet alleen door het naampje.

Tot zover mijn volledig subjectieve oordeel :+.
Ja ik ben om, net review op HB gelezen en formaat is ook nog wel een dik pluspunt.
Alleen het feit dat je enkel via app temperatuur van de pid kan instellen is wel weer heel jammer.
Ik heb zo'n sous vide van Joule met dezelfde 'functionaliteit', zou toch heel graag wisselen voor iets met een '+' en '-' knop + display.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:54
Ik heb sinds een paar dagen de ECM Casa V gekocht, ziet er fraai uit oerdegelijk gebouwd en bevalt prima voor wat ik er mee doe, snel warm ook de brew head is na 5 min al goed warm, stoom gebruik ik niet ik blijf het met een losse melk opschuimer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 14:05
ramrodwillem schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:11:
Ik heb sinds een paar dagen de EMC Casa V gekocht, ziet er fraai uit oerdegelijk gebouwd en bevalt prima voor wat ik er mee doe, snel warm ook de brew head is na 5 min al goed warm, stoom gebruik ik niet ik blijf het met een losse melk opschuimer doen.
*zet flauwe pet op

Ik hoop wel voor je dat je een ECM hebt gekocht in plaats van een EMC :+

*zet pet weer af..

Mooi apparaatje! Welke maler en type boon gebruik je daarbij?

Ik ben ook benieuwd hoe jouw 'losse melk opschuimer' setup en workflow er uitziet als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Joshh schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:04:
[...]

*zet flauwe pet op

Ik hoop wel voor je dat je een ECM hebt gekocht in plaats van een EMC :+

*zet pet weer af..

Mooi apparaatje! Welke maler en type boon gebruik je daarbij?

Ik ben ook benieuwd hoe jouw 'losse melk opschuimer' setup en workflow er uitziet als ik vragen mag?
Op een Dell EMC servertje kun je ook wel met een mokkapotje koffie zetten. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 15:03

Fisico

by Fabian

Al jaren speel ik met het plan om toch eens een fatsoenlijke espressomachine te kopen ter vervanging van mijn volautomaat. Eigenlijk wil ik een Rocket R58 en ik wil niet dezelfde fout maken als bij mijn racefietsen door steeds weer een nieuwere en betere te kopen.

Alleen zo'n rocket heeft een dubbele boiler en ik drink geen thee en maak nooit dranken met melk. De vraag is dan ook hoe zinvol is het om een machine met een dubbele boiler te kopen wanneer je: 1 alleen espresso drinkt 2 vrijgezel bent en dus 9 van de 10 dagen alleen koffie voor je zelf maakt 3 je op een thuiswerkdag ongeveer acht dubbele espresso's drinkt.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:51
Fisico schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:29:
Al jaren speel ik met het plan om toch eens een fatsoenlijke espressomachine te kopen ter vervanging van mijn volautomaat. Eigenlijk wil ik een Rocket R58 en ik wil niet dezelfde fout maken als bij mijn racefietsen door steeds weer een nieuwere en betere te kopen.

Alleen zo'n rocket heeft een dubbele boiler en ik drink geen thee en maak nooit dranken met melk. De vraag is dan ook hoe zinvol is het om een machine met een dubbele boiler te kopen wanneer je: 1 alleen espresso drinkt 2 vrijgezel bent en dus 9 van de 10 dagen alleen koffie voor je zelf maakt 3 je op een thuiswerkdag ongeveer acht dubbele espresso's drinkt.
Je lijkt me de perfecte kandidaat voor een ECM Puristika:

https://www.ecm.de/produk...ct/Details/puristika.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

@Bard1982 De rocket wil ik ook vanwege het dikke en gave uiterlijk. Aan die eis voldoet, voor mij, jouw suggestie niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Als wielrenner ook een voorliefde gehad voor Rocket, en nu nog steeds wel eigenlijk. Van alle E61 machines vind ik dat nog steeds de mooiste (ECM/Profitec ook nog wel).

Een R58 kopen als je geen melkdranken drinkt is vrij zinloos natuurlijk, uit die droom wil ik je wel helpen. Ik ben vanuit het wielrennen bekend met het continu upgraden, maar met fietsen lukt het vaak wel mijn aankoopprijs (grotendeels) terug te krijgen. Bij espressomachines geldt hetzelfde, al heb ik dat in slechts 2 stappen gedaan met eerst een Rocket en nu een La Marzocco.

Terugkijkende geen spijt van gehad. De Rocket leerde mij dat ik espresso een fantastische hobby vind, maar een volgende stap zou eerder terug worden. Mijn huidige machine is een dual boiler met alles wat je kunt wensen. Mocht ik om wat voor reden minder tijd/interesse hebben zou ik downgraden naar een Rocket Appartamento die eigenlijk alles kan en de kwaliteit biedt die ik wens en nog steeds een luxe uitstraling heeft. De Mara-X heeft dat ook maar vind ik niet mooi.

V.w.b. melkdranken; het is ook een beetje een kip-ei verhaal. Als je nooit een lekkere cappuccino gehad hebt, dan drink ik liefst ook alleen zwart. Nu ik melk kan schuimen precies zoals ik het lekker vind en met de juiste verhouding espresso/melk, ben ik melkdranken ook lekkerder gaan vinden (en door de heet water tap ook veel vaker thee gaan drinken). Zou je dus wel gewoon een HX aanraden, al is het maar voor bezoekers. De grotere boiler helpt ook bij de stabiliteit die je nodig hebt voor meerdere espresso's achter elkaar.

Je kunt nog de afweging maken of je hem aan wilt sluiten op vast water en/of een PID wilt. Dan zou je bij het Evo (CRONOMETRO) model uitkomen die tussen de Appartamento en R58 in zit en de keuze heeft tussen een vibratie of rotatiepomp, maar standaard met PID en shottimer. Zijn in mijn ogen allemaal goede opties, maar misschien wel aan de dure kant t.o.v. de Mara-X. Ik heb de Evo R uit 2016 van mij tweedehands aangeschaft en vorig jaar weer voor een dikke prijs kunnen verkopen (meen €1.300 incl. onderhoudsbeurt). Die machine zag er nog als nieuw uit en zou het ook zo weer op die manier doen. Enige nadeel van de Appartamento (of HX'ers zonder PID) is dat het iets meer tijd/kennis kost om de machine goed te leren kennen wat lastig is zonder thermometer of goede smaak referenties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Je kan bij een dubbele boiler ook vaak de stoomboiler uit laten. Als je dat ding echter nooit gebruikt voor thee/melk is het wel een beetje als een bmw m3 kopen voor een rondje rond de kerktoren vanwege het ‘dikke uiterlijk’.
Als je de puristika lelijk vindt is er ook nog de classika pid, is compacter dan de rocket en ideaal voor 90% zwarte espresso’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 21:02

jOzh

Sweet dude!

Het vervelende is dat de luxere uitvoeringen veelal voorbehouden zijn voor de dual boiler modellen. De Puristika heeft bijvoorbeeld geen rotary pomp. Zelfde geldt voor de Classika zo te zien.

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, ik drink 99% espresso en wil mijn Bezzera Magica upgraden. Ik heb de Magica op de waterleiding aangesloten en dat is absoluut een randvoorwaarde voor een volgende machine. Vind maar eens een single boiler machine waarbij dat kan...

Nu wil ik persoonlijk ook geen E61 chroombom als volgende apparaat. De Linea Micra lonkt...

Grab shell dude!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
Hier helaas al een aantal weken zonder espresso 's morgens. Lang verhaal, maar toch:

Ergens begin oktober besloten mijn Bezzera Guilia en Mignon Specialita te gaan verkopen.
22 oktober een G-iota / DF64 besteld bij Frekko, helaas kwam deze pas 2 weken later (5 november) bij mij binnen door een fuckup van PostNL. De eerste DF64 was kwijtgeraakt bij PostNL.
Tevens op 25 oktober een nieuwe ECM Puristika binnengekregen, daar bleek het portafilter niet netjes te zijn afgewerkt en de externe watertank niet stabiel te zijn (wankelde, geen vlakke onderkant). Prima, zaken opgeruild (netjes geholpen bij Paul van Dillen, tot zover).
Tevens kreeg deze machine de druk niet mooi op minimaal 9 bar en was de druk, met behulp van een blindfilter, niet af te stellen zoals dat zou moeten. De medewerker van Paul van Dillen dacht toch echt dat ik iets verkeerd deed met de machine en bestempelde dit als 'normaal'.
Enfin, niet akkoord mee en een 2de exemplaar rechtstreeks vanuit de importeur ontvangen. Wat denk je? Zelfde euvel. Druk is niet voldoende.
Beide ECMs zijn inmiddels retour naar de importeur om te kijken waar het nou aan ligt. Ik heb de normale tools gebruikt die bij de machine zijn geleverd.. Echt bizar.

Heb er nog even een filmpje van gemaakt, zie: YouTube: ECM Puristika - probleem.

Jullie thoughts?

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:50
-Muncky- schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:02:
Hier helaas al een aantal weken zonder espresso 's morgens. Lang verhaal, maar toch:

Ergens begin oktober besloten mijn Bezzera Guilia en Mignon Specialita te gaan verkopen.
22 oktober een G-iota / DF64 besteld bij Frekko, helaas kwam deze pas 2 weken later (5 november) bij mij binnen door een fuckup van PostNL. De eerste DF64 was kwijtgeraakt bij PostNL.
Tevens op 25 oktober een nieuwe ECM Puristika binnengekregen, daar bleek het portafilter niet netjes te zijn afgewerkt en de externe watertank niet stabiel te zijn (wankelde, geen vlakke onderkant). Prima, zaken opgeruild (netjes geholpen bij Paul van Dillen, tot zover).
Tevens kreeg deze machine de druk niet mooi op minimaal 9 bar en was de druk, met behulp van een blindfilter, niet af te stellen zoals dat zou moeten. De medewerker van Paul van Dillen dacht toch echt dat ik iets verkeerd deed met de machine en bestempelde dit als 'normaal'.
Enfin, niet akkoord mee en een 2de exemplaar rechtstreeks vanuit de importeur ontvangen. Wat denk je? Zelfde euvel. Druk is niet voldoende.
Beide ECMs zijn inmiddels retour naar de importeur om te kijken waar het nou aan ligt. Ik heb de normale tools gebruikt die bij de machine zijn geleverd.. Echt bizar.

Heb er nog even een filmpje van gemaakt, zie: YouTube: ECM Puristika - probleem.

Jullie thoughts?
Heb je de machine goed doorgespoeld voordat je de druk bent gaan afstellen? Het 'voelt' alsof er nog lucht in de aanvoer van de pomp zit waardoor hij slecht druk op kan bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Jullie thoughts?
Klinkt alsof hij niet genoeg water kan aanzuigen ofzo. Heb je al eens geprobeerd de watertank hoger dan de machine te plaatsen bij wijze van test, om de zwaartekracht een beetje te laten helpen?

• Ozzie

Jullie thoughts?
Ik vind dat die sowieso heel langzaam druk opbouwt. Als ik mijn MaraX een blindfilter erin stop is die zo op de 9 bar.

• -Muncky-
Ozzie schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:33:
[...]

Ik vind dat die sowieso heel langzaam druk opbouwt. Als ik mijn MaraX een blindfilter erin stop is die zo op de 9 bar.
Dat bedoel ik dus inderdaad, ik had een totaal andere ervaring bij mijn oude Giulia.

• -Muncky-
RvdH schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:17:
[...]

Klinkt alsof hij niet genoeg water kan aanzuigen ofzo. Heb je al eens geprobeerd de watertank hoger dan de machine te plaatsen bij wijze van test, om de zwaartekracht een beetje te laten helpen?
De machines zijn al retour, maar wat zal dat uitmaken? Water word met een slangetje aangezogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
Hercul3s schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:06:
[...]

Heb je de machine goed doorgespoeld voordat je de druk bent gaan afstellen? Het 'voelt' alsof er nog lucht in de aanvoer van de pomp zit waardoor hij slecht druk op kan bouwen.
Yes, 3 tanks met water er doorheen gespoeld..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Fisico schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:29:

Haha, herkenbaar. Ik ben 1 cappuccino per dag gaan drinken omdat ik het toch moest leren maken met de nieuwe machine en inmiddels bevalt dat uitstekend! Dus misschien moet je die Rocket gewoon doen. Zelf overigens voor een ECM Technika V gegaan omdat ik die juist wat mooier vond dan de wat meer standaard Rockets. En dual boiler was / is niet aan mij besteed met 1 melkdrankje per dag max.

Ik had trouwens ook een behoorlijke "volautomaten-espresso-inname" per dag maar nu nog max 3 ongeveer. Met ~18g koffie voor een doppio ga je er geen 8 meer drinken denk ik....Of je moet snachts ook gewoon nog even willen Zwiften ;) :O

[ Voor 10% gewijzigd door GerbenBK op 17-11-2022 11:13 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoelsRules
Mooi, zojuist bericht dat ik de LM Micra kan ophalen... :-) Helaas nog even wachten op de maler dus nog een weekje of wat voor ik hem echt kan gaan gebruiken. Foto's volgen zeker!

voor diegene die geinteresseerd zijn; de importeur in Almere heeft ze (wel) op voorraad, in ieder geval een aantal kleuren van de week nog; https://www.alleborgh.nl/nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Het lijkt bijna dat er een mindere batch Puristika's is gemaakt.
Wij hadden er hier ook één met een druk probleem.
Volgens de handleiding is de maximale druk bij deze machine 11 bar maar zelfs dat redde die machine niet. Ook niet vervangen van de pomp. Het unieke aan de Pursitika is de regelbare OPV. Mijn vermoeden is dat het daar in zit maar door omstandigheden is de machine uit mijn verhaal door de klant zelf naar de importeur gebracht dus ik heb de oplossing voor deze specifieke machine nog niet gehoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
Dinsdag bij Kafko (https://kafko.nl) geweest om mijn marktplaats find, een Rocket Cellini professionale, een beurt te laten geven. Moest best wat aan gebeuren

- OPV vervangen
- Warmte-element vervangen
- Vast water aansluiting vervangen
- Lampje vervangen
- wat onderhoud en koperwerk vervangen

Ding was in prima staat. Geen kalk, wel andere aanslag. heb ik vaker gezien bij machines die aan een "wegwerp"-filter staan aangesloten.

Hele stap van mijn "lelijke oude" Rancilio HX-machine naar een mooie chrome E61 groep met rotatiepomp.

Merkte dat mijn la Marzocco strata filtermandje niet in de portafilter van de rocket past. Maar dat mijn portfilter van de rancilio wel op de Rocker past. Zo maar gebruiken dan.
Mijn Rancilio heeft echt een mega boiler, die Rocket ff wat kleiner. Merk daardoor dat deze eerder aan het bijvullen slaat.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

-Muncky- schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:07:
[...]

De machines zijn al retour, maar wat zal dat uitmaken? Water word met een slangetje aangezogen.
Het geluid in het filmpje klinkt net als hoe mijn LMLM klinkt als de watertank bijna leeg is. Alsof er lucht meegezogen wordt. Dus misschien kon je dat uitsluiten met positionering van de tank / checken van de leidingen.
Maar sowieso vervelend dat je deze ervaring nu hebt, als je zo'n mooi apparaat koopt wil je gewoon dat 't meteen allemaal goed werkt. Wat je eigenlijk ook wel mag verwachten van een apparaat van > €1000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

@Ypuh Bedankt voor de reactie en de herkenbare worsteling. Ik hou echt niet van melk, dus dat ga ik ook niet drinken. Voor thee geldt eigenlijk hetzelfde. De Rocket Appartamento staat met wat vergelijkbare machines ook op mijn lijstje, maar ik ben bang dat ik uiteindelijk toch de upgrade wil.

@cedrix5 Nou zou ik een M3 ook niet snel afslaan, maar ik snap het punt. Ik zit zelf nog een beetje met stroomverbruik en opwarmtijden. Als die bij een grotere machine echt veel langer / hoger worden dan is het ook nog wel een reden om toch iets kleiners te kopen. Enig idee hoe dat uitpakt?

@jOzh inderdaad heel oneerlijk dat je betere onderdelen pas komen als je ook een duurdere machine met onderdelen die je niet nodig hebt koopt. Financieel is het allemaal geen probleem, maar het voelt wel een beetje over the top om die uitgave dan te doen.

@GerbenBK het beste advies van de dag. Gewoon doen en dan lekker in de nacht Zwiften. Wat wil een mens nog meer :) Hoe is de opwarmtijd van jouw machine met enkele boiler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Fisico schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:37:
Hoe is de opwarmtijd van jouw machine met enkele boiler?
Schat zo'n 20 a 30 minuten met mijn E61 HX machine, stuk minder als je van de eco stand komt. Maar voor mij niet echt een issue omdat ik over het algemeen niet direct uit mijn bed espresso drink. Even douchen, aankleden, inloggen katten eten geven en dan is ie wel goed op temperatuur. Inmiddels wel op een smart plug gezet. Scheelt dat ik dan niet altijd naar beneden hoef te lopen om hem vast aan te zetten.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
1 of 2 boiler maakt geen verschil in opwarmtijd voor e61 machines, meeste brew boilers zijn 750ml. Bij kleinere boiler is het iets sneller, maar als je dat zoekt moet je la marzocco of een ring brew group kopen (profitec pro 300 enzo).

Brew boiler warmt eerst op bij meeste e61 db apparaten en steam boiler kan je meestal uitzetten waarna verbruik vergelijkbaar is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Een boiler is in ~5 min op temperatuur. Het is de kop/groep die op moet warmen. Voor alle E61 machines is dat dus hetzelfde. Alleen Bezzera heeft volgens mij een iets ander design dat er ook een warm water kanaal door de groep loopt die het opwarmen versnelt. La Marzocco is in de basis ook een E61 groep, maar daaromheen is dan een verzadigde boiler met eigen verwarmingselement gebouwd, dus die warmen ook een stuk sneller op.

Verder hou ik helemaal geen rekening met opwarmtijden. Er zit een tijdschakelaar op die door de week om 8u de machine aanzet en om 16u weer uitschakeld. Net als GerbenBK drink ik ook niet direct als ik uit bed kom espresso. Eerst even douchen, broodje eten, inloggen en dan is de machine wel opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Bezzera heeft op de niet E61 machines een electrisch verwarmde kop zitten. Vandaar dat die sneller op temperatuur is.
Het is heel tegenstrijdig als bij het testen van zo'n machine iets niet werkt bij verwarming van het water maar de kop doodleuk wel op temperatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william89
Ypuh schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:38:
Een boiler is in ~5 min op temperatuur. Het is de kop/groep die op moet warmen...
Betekent dit dus ook dat je na ~5 minuten al heet water kan tappen voor thee bijvoorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik 1 ding kon weglaten op al die E61 apparaten was het die lelijke heetwaterkraan wel. Gebruik gewoon een Quooker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• william89
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:21:
Als ik 1 ding kon weglaten op al die E61 apparaten was het die lelijke heetwaterkraan wel. Gebruik gewoon een Quooker.
Ik snap je punt. Net nieuwe keuken uitgezocht zonder Quooker, want drinken zelf geen thee, en met het idee dat we voor dat enkele theetje voor een bezoeker we wel de kraan van de E61 pakken, want die zit er dan toch al op >:)

Zat alleen te twijfelen laatste dagen of je dan niet >30 minuten moet wachten.. Als boiler binnen 5 minuten warm is en je dan al heet water kan tappen dan top. Als je daarvoor ook >30 minuten moet wachten, dan ga ik die Quooker heroverwegen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
william89 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:17:
[...]

Betekent dit dus ook dat je na ~5 minuten al heet water kan tappen voor thee bijvoorbeeld?
Ja hoor. Zodra het warmteelement uitgeschakeld is (je geen geborrel meer hoort) is de watertemperatuur zo'n 120 graden. Vanuit daar moet de warmte geleidt worden naar de groep en die massa (5-6kg meende ik) opwarmen kost een kleine 30 minuten. Anders als je koffie gaat zetten is het water alweer afgekoeld naar <90 graden die je nodig hebt voor een goede espresso extractie.

Warm water omzeilt de groep en gaat rechtstreeks naar de watertap. Die kun je dus gebruiken voor thee zodra het kookt.

Ik heb juist géén Quooker omdat mijn espressomachine de hele dag aan staat. Om die reden is de Dalla Corte Studio ook afgevallen toen ik een nieuwe machine overwoog:
Afbeeldingslocatie: https://webshop.peeze.nl/media/catalog/product/cache/226f87ec160c1b230381cbb5a1710de4/d/a/dalla_corte_studio.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Ypuh op 18-11-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
william89 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:17:
[...]

Ongeveer wel ja. Maar, ik gebruik dat kraantje nooit voor theewater. Belangrijkste redenen daarvoor zijn dat er amper voldoende water in zit voor 2 mokken thee en dat door theewater te tappen je de (veel) stoomdruk kwijtraakt (dus dat moet je pas doen na evt. melkopschuimen).

Twee andere punten.
1. Als je de machine enkel opstart voor theewater, denk ik dat het qua energieverbruik een stuk efficiënter is om een waterkoker te gebruiken;
2. In je machine doe je behandeld water, je moet je afvragen of je dat ook voor thee wil (persoonlijke keuze).

Het tapkraantje gebruik ik maandelijks wel om een bak water te maken en mn douchescherm etc. met cafiza te reinigen ;) Heb daarna ook weer direct vers water in de stoomboiler.

Wel benieuwd hoe anderen het gebruik van dat tapkraantje zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Mijn machine heeft een boiler van 3.5L en aparte mini-boiler van 0.17L voor de espresso. Die wordt dus niet beinvloed door warm water tappen, maar over het algemeen heb je helemaal gelijk. Warm water tappen heeft ook invloed op de espresso temperatuur. Je vervangt een aanzienlijke hoeveelheid heet water voor koud water wat een minuut of 2-3 nodig heeft om te stabiliseren.

Sinds ik een espressomachine heb drink ik vaker thee tussendoor. De 8-10 bakken koffie die ik met een volautomaat dronk zijn (na de honeymoon fase) zo'n 3-5 espressos per dag geworden, met 2 koppen thee tussendoor. Moet dagelijks mijn reservoir bijvullen want red het geen 2 dagen zo.

Omdat een 3.5L boiler warmhouden best veel energie kost, schakel ik deze rond 16u uit en als ik s'avonds dan nog iets wil pak ik de waterkoker (of slinger de espressomachine nog een keer aan voor een cappuccino, maar dat is zeldzaam).

Drink dus zowel behandeld water vs. kraanwater en proef eigenlijk geen verschil. De thee uit een espressomachine is wel iets lichter van kleur en mogelijk de smaak van kraanwater iets rijker, maar dat zit waarschijnlijk tussen de oren. Voor de rest denk ik dat het goed is als er veel water door je machine stroomt. Het is altijd vers en krijgt niet echt kans om mineralen/kalk op te hopen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Ypuh 3.5 liter is nogal. Mijn stoomboiler is maar 1.5 liter. Als je daar een halve liter uithaalt voor 2 koppen thee, doet dat veel met de stoomdruk. Zeker omdat er uit dat kraantje niet enkel water komt, maar ook stoom meekomt.

M’n koffieboiler is 0.8 liter, dat geeft wel enige stabiliteit op espressotemperatuur.

Verder persoonlijk eens met je idee over behandeld theewater. Bij ons gaat het water uit de Brita kan zowel in de espressomachine als in de waterkoker voor thee ;)

[ Voor 20% gewijzigd door cryptapix op 18-11-2022 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Het zou al een grote besparing zijn als ik inderdaad minder koffie zou gaan drinken. Enige bottleneck met opwarmen in dan het weekend waarin in ga fietsen en dus wel gelijk koffie drink. Maar dat is op te lossen met een timer.

Het gat tussen een warmtewisselaar met PID etc en de rocket is financieel niet zo groot. Dus als ik dat allemaal wil kan ik het net zo goed gelijk goed doen. Dan maar geen nieuw setje van MAAP deze zomer ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 20:29
Hier inmiddels de DF83 binnen sinds dinsdag;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEHHdaAoNwdt2B4laGHE48fFbDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqLemirfyI9hmLyb7Iz4HgHW.jpg?f=fotoalbum_large

uiteraard nog even wennen allemaal komende van een specialita, maar hetgeen wat me heeft doen overstappen werkt wel echt stukken beter, het afstellen van de maalgraad.
door de enorm grote ring krijg ik deze echt veel preciezer afgesteld op waar ik was als ik bijvoorbeeld wissel tussen filter en espresso.
hij kan ook echt enorm fijn malen en het ziet er op het oog consistenter uit qua grootte als de specialita. (ik heb geen zeef om dit te bevestigen, dus kan ook confirmation bias zijn.)
grootste minpunt tot nu is dat de koffie enorm statisch lijkt, dit was bij de specialita helemaal niet het geval.
van het weekend gaat die even helemaal uit elkaar om te kijken hoe goed de schijven uitgelijnd zijn fabriek af.
william89 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:24:
[...]

Ik snap je punt. Net nieuwe keuken uitgezocht zonder Quooker, want drinken zelf geen thee, en met het idee dat we voor dat enkele theetje voor een bezoeker we wel de kraan van de E61 pakken, want die zit er dan toch al op >:)

Zat alleen te twijfelen laatste dagen of je dan niet >30 minuten moet wachten.. Als boiler binnen 5 minuten warm is en je dan al heet water kan tappen dan top. Als je daarvoor ook >30 minuten moet wachten, dan ga ik die Quooker heroverwegen :)
als je nog kan kiezen en het geld hebt kan ik een Quooker zeker aanraden.
misschien dat jij nooit kookt, maar wij gebruiken hem hier altijd voor kokend water voor het eten, bijvoorbeeld pasta of aardappelen.
ik was eerst ook sceptisch, maar uiteindelijk gebruik je hem toch vaker als je denkt. vooral het instant heet water is erg fijn als je een portafilter even wilt spoelen en ook voor v60 o.i.d. is het kokend water ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruikt ook minder stroom dan een espresso apparaat standby laten staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyU9ixxU3chNPvYlFZZfuB77Nhg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZY6gZJx0unDYUqqW6cGQwaJL.png?f=user_large

Nieuwe filterdrager met filter van Weber. Dacht best leuk ding tot ik de prijs zag…

https://dailycoffeenews.c...portafilter-basket-combo/

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2022 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Na wat dagen in het konijnenhol van de machines denk ik dat de profitec pro 600 wel eens de sweet spot kan zijn voor mij. Net iets beter aan de prijs dan de R58 en toch ook wel hele goede specs. Nu heeft de lokale verkoper toevallig allebei staan, dus ga ik daar maar eens buurten. Wellicht gaat het hiermee wel lukken om de sweet spot te kopen, bij mijn racefietsen faalde ik jammerlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Fisico schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:22:
Na wat dagen in het konijnenhol van de machines denk ik dat de profitec pro 600 wel eens de sweet spot kan zijn voor mij. Net iets beter aan de prijs dan de R58 en toch ook wel hele goede specs. Nu heeft de lokale verkoper toevallig allebei staan, dus ga ik daar maar eens buurten. Wellicht gaat het hiermee wel lukken om de sweet spot te kopen, bij mijn racefietsen faalde ik jammerlijk ;)
Heb je de (oude stijl) Bianca overwogen? Zelfde prijssegment maar meer opties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 15:20
Volgende week ga ik richting DE, dan eindelijk een Jura E8 kopen bij de MM :) Ik weet dat de garantie vraag tig keer gesteld, maar is er iemand met een DE versie die daadwerkelijk zonder problemen gebruik heeft gemaakt van garantie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:31
mister_S schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:05:
Volgende week ga ik richting DE, dan eindelijk een Jura E8 kopen bij de MM :) Ik weet dat de garantie vraag tig keer gesteld, maar is er iemand met een DE versie die daadwerkelijk zonder problemen gebruik heeft gemaakt van garantie?
Jep, begin dit jaar is het display van mijn E8 vervangen door Jura NL. Machine komt van MM DE.
Pagina: 1 ... 157 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1