Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 156 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 15:07
Ozzie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:58:
[...]

Ik vind het maar een hoop aannames bij elkaar. Het is nergens bevestigd. Het enige dat er bekend is is dat er een nieuw zwart/wit model van de MaraX en de Bianca is en dat die duurder is dan het RVS model.

We gaan zien wat er gebeurt, maar deze aannames zijn gewoon nergens op gebaseerd.
Op Reddit meld men dat in het buitenland (diverse landen) de prijs van de RVS modellen omlaag ging bij het verschijnen van de nieuwe gekleurde, dat is een heel duidelijk teken dat verkopers die weg willen hebben, en dan is de conclusie dat die (zeker het gebrek aan enige walnoot op de nieuwe modellen, laten we wel wezen dat had er een stuk beter uit gezien op de witte modellen) lijn in deze vorm (RVS met Walnoot) niet meer zal aanblijven. Je zag het bij het verschijnen van v3, v2 werd goedkoper (althans de laatste voorraden). Wat ik dan wel bizar vind is hoe kort dit volgt op het verschijnen van v3 van de Bianca.
Maar goed misschien komt er nog een Bianca met RVS en waaibomenhouten onderdelen, alleen als die er komt vermoed ik dat die dan net zo duur word of misschien - 50/75,- euro als de gekleurde exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ypuh schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:23:
Ben ook wel benieuwd welke kant het op gaat met de prijzen. De vraag is een tijdje ongekend hoog geweest wat geleid heeft tot de nodige prijsverhogingen, maar de hype is nu wel een beetje voorbij toch?

Door het thuiswerken zijn er veel nieuwe koffie/espresso liefhebbers bijgekomen, maar die hebben inmiddels wel een machine weten te bemachtigen. Grote uitgaven daarentegen lijken af te nemen, helemaal als je weet dat diezelfde machine vorig jaar 20-30% goedkoper was (o.a. Rocket, Weber, La Marzocco, maar nu ook de Lelit Bianca). De prijsstijgingen lijken nu vooral naar personeels- en energiekosten te gaan. Dat lijken mij vrij permanente prijsverhogingen. In andere industrieen zie je de prijzen ook niet omlaag gaan (o.a. autosector, fietsen, videokaarten).

Denk dat de toegenomen interesse wel blijvend is, maar we kunnen niet allemaal maar machines blijven kopen. Zelfs Lelit's die het verwijt krijgt een lagere bouwkwaliteit te hebben zullen de 15 jaar wel volmaken.
Precies, ik verwacht dat ze de markt zwaar overschatten, in hun vorige prijsrange waren het concurrerende machines in de nieuwe zijn het middle of the road exemplaren, en dan gaan de design kwesties zwaarder meewegen. Ik verwacht de komende jaren ook een afbouw aan meegeleverde spullen te gaan zien, geen Naked, geen rekje voor een lagere beker, slangen set weg etc. (los verkrijgbaar zonder twijfel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
bebopper schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:36:
[...]

Natuurlijk - je kunt helemaal gelijk hebben, maar ik hoop dat je ernaast zit.

Als de RVS modellen wel blijven bestaan lijkt het mij (aanname!) wel redelijk om te verwachten dat ook deze in prijs zullen stijgen.
Mijn moeder zei altijd: "Hope is not a strategy" ;)

Ja inderdaad ze zullen die ook wel van de nieuwe lelijke houten rommel voorzien en opnieuw uitbrengen met iets lagere prijs als de opgepimpte witte en zwarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 14:06
Je kan ook gewoon zeggen: "Klopt, het is inderdaad een aanname". Maar hierbij laat ik het, we gaan het vanzelf zien of je gelijk gaat krijgen of niet. Is ook niet heel belangrijk, ik heb mijn MaraX al.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 20:29
Denniz0229 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:10:
Iemand hier al een gokje gewaagd en een df83 grinder besteld?
Ik heb zelf maar een gokje gewaagd en er een besteld;

Ook contact gehad met homebarista.be en die gaan vanaf december pre-orders aannemen voor de df83 (g-iota) voor 700 euro, ze gaan dan ook de bijpassende ssp burrs leveren. gelukkig komen deze ook los te koop.
levering zou dan eind januari/begin februari zijn als alles goed gaat.

de mijne zou rond eind november geleverd moeten worden en ben zeer benieuwd. kom van eureka mignon en kan het daar gewoon niet eens worden met de verstelling van de maalgraad. dus hoop dat ik hier makkelijker de juiste instelling mee kan terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:31
@Denniz0229 Ben ook heel benieuwd naar deze maler! De DF64 wordt gezien de prijs toch wel heel positief ontvangen. De DF83 zou net wat beter in mijn straatje passen (ben al voorzien, maar gewoon uit interesse). Ik verwacht ook niet dat je een groot risico neemt. Het zal geen EK43 zijn en misschien ook wel geen Ceado, daar die zijn ook minstens 2x zo duur.

Homebarista.be is een prima winkel trouwens en altijd redelijk geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

RoosW schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:31:
[...]

Mijn moeder zei altijd: "Hope is not a strategy" ;)

Ja inderdaad ze zullen die ook wel van de nieuwe lelijke houten rommel voorzien en opnieuw uitbrengen met iets lagere prijs als de opgepimpte witte en zwarte.
Een enorme berg aannames bij elkaar vegen en presenteren als feiten is wel een strategie. Maar netter is om het te presenteren als je eigen mening/voorspelling. Ik laat het hier verder ook bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:26
Gister de Crem One 2B R-LFPP aangeschaft. In eerste instantie was het idee voor op kantoor, maar ik ga hem voorlopig wisselen met de Rocket die ik thuis heb staan. Na een belletje met de leverancier leek me dit verstandig omdat er een beste handleiding bij zit. En het is ook wel lekker om er de tijd voor te nemen om wat verschillende profiles aan te maken.

Nu de maler nog..
@Denniz0229 jammer om te lezen, welke Mignon heb je? de single dose? Wat gaat er preceis niet goed met verstellen?
Die stond in mijn lijstje om te vergelijken. De DF64 zou ook een kandidaat kunnen zijn.
Een alternatief zou zijn om niet voor een single dose te gaan, maar één met een kleine opslag. Wat ik ook jammer vind bij de meeste timer grinders is dat ze maar twee standen hebben, single of double.

Afijn, mijn zoektocht gaat verder :)

Hoe bewaren jullie de bonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:40
Plint schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:25:
Gister de Crem One 2B R-LFPP aangeschaft. In eerste instantie was het idee voor op kantoor, maar ik ga hem voorlopig wisselen met de Rocket die ik thuis heb staan. Na een belletje met de leverancier leek me dit verstandig omdat er een beste handleiding bij zit. En het is ook wel lekker om er de tijd voor te nemen om wat verschillende profiles aan te maken.
Oeh die blijf ik ook nog steeds mooi vinden. Is de 2b ook met recepten die je kan opvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
vinpower schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:32:
[...]

Oeh die blijf ik ook nog steeds mooi vinden. Is de 2b ook met recepten die je kan opvoeren?
Het profiling is helemaal nieuw voor mij.
Je kan je eigen profiles maken en opslaan maar ook uploaden.
Zou mooi zijn als er meer tweakers zijn met verschillende profiles bij verschillende bonen 8) :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Plint schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:39:
[...]

Het profiling is helemaal nieuw voor mij.
Je kan je eigen profiles maken en opslaan maar ook uploaden.
Zou mooi zijn als er meer tweakers zijn met verschillende profiles bij verschillende bonen 8) :z
Dat vind ik wel een nadeel bij de crem one. Volgens mij is er nog geen grote Community waar je profiles kan vinden en delen zoals bij de Decent. Maar blijft een mooi apparaat met een mooie mix van klassiek en modern. Ik hoop dat ie bevalt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08 07:58

djfrankel

It's a trap!

djfrankel schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:06:
[...]

Oei is dit een serieus dingetje of een onderbuik gevoel? Ik zit namelijk op de wip om een Mara X aan te schaffen hier. Echter wilde ik nog even afwachten of ze met black friday wellicht nog iets met de prijs gaan doen.
Maar gezien de bovenstaande berichten twijfel ik nu of ik het niet beter nu kan aanschaffen voor een eventuele verhoging. Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen of blijft het koffiedik kijken?
Om hier maar even op terug te komen: ik heb de angebot knop gebruik en blunt de vraag gesteld of de RVS variant discontinued wordt of dat de prijs omhoog gaat. Espressissimo geeft aan dat hij er niet uit gaat maar de komende weken de prijs wel omhoog gaat. Ze geven aan dat de inkoopprijs voor hun hoger begint te worden. Vandaag is de machine ook al €15 duurder dan gisteren. Geen wereld schokkende verhoging maar lager gaat het de komende tijd niet worden waarschijnlijk.

Zodoende de knoop doorgehakt en de bundel waar ik een angebot voor gekregen had aangeschaft. Komende van een saeco volautomaat die nét buiten de garantie een kapotte maler kreeg wordt dit vast een mooi avontuur.

Bedacht me ook nèt nadat ik mijn order geplaatst had dat ik ook andere kopjes nodig heb. Dus ik heb nog wat uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 20:29
Plint schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:25:

@Denniz0229 jammer om te lezen, welke Mignon heb je? de single dose? Wat gaat er preceis niet goed met verstellen?
Die stond in mijn lijstje om te vergelijken. De DF64 zou ook een kandidaat kunnen zijn.
Een alternatief zou zijn om niet voor een single dose te gaan, maar één met een kleine opslag. Wat ik ook jammer vind bij de meeste timer grinders is dat ze maar twee standen hebben, single of double.
Ik heb de specialita, aan het begin dacht ik dat de hopper handig zou zijn, maar bonen vooraf wegen vind ik uiteindelijk toch makkelijker als achteraf wegen, zeker gezien de single en double dose niet constant genoeg zijn in mijn ogen, gemiddeld zat er 0.2 gram verschil in de timed grind met uitschieters naar 0.4. dat vond ik teveel en ben daarom gaan single dosen.
wat ik het meest vervelend vind aan de mignon is dus de knop, het is niet zo zeer dat deze niet te verstellen is en ik behaal prima resultaat inmiddels. maar ik wissel vaak van koffie en methode, dus ook van maalstand en het precies weer terug krijgen op de juiste stand voor de juiste boon vind ik gewoon erg lastig. het knopje is erg klein en draait heel zwaar, er staan ook maar weinig markeringen op. dit maakt dat ik soms een dosis verspil om dat de maalgraad net niet goed is en daar ben ik wel een beetje klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Inmiddels de Jura E8 in huis, mede op aanraden van hier.

Wat een fijn en stil apparaat zeg. Nog een beetje zoeken met instellingen maar moeilijk is het niet.

Ook het single origin proefpakket van Fascino gekocht.

Ik ben nog op zoek naar mijn favoriete kopje maar ik denk espresso en koffie. De barista (café en lungo) niet zo’n fan van want die smaken wat waterig. (Logisch ook gezien de plens water die er in gaat;))

De maalgraad staat nu op 4/5. Ik begreep dat als hij te bitter is moet hij grover en zuurder grover?

Alleen hoe verhoudt maalgraad zich weer tot de sterkte van de koffie? Wordt sterke koffie ook niet bitter?

[ Voor 4% gewijzigd door Deruxian op 04-11-2022 10:16 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nViExiJOiQKMfs5dlOJbwUb0TxA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/wz3fm5OZjimZ08gOzZ25eS8M.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xO26PmbOWJBnnpwUEffnrAV5z2A=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/puk0KklQSWQc5Qds5Ane0Jof.gif?f=fotoalbum_large

Vandaag zijn mijn spulletjes binnengekomen voor het maken van een gaggiuino. Dit zal in ieder geval een hoop soldeerwerk worden, maar ik houd jullie op de hoogte.

Nou moet ik ook wat spullen 3D printen (behuizing intern, behuizing voor scherm, materiaal voor weegschaal.) Vraag is of ik dit zelf ga doen (3D printer aanschaffen dus), een koffiedrinkende medetweaker vraag, of de modelletjes op internet bestel. Ik neig vooralsnog naar het eerste, maar als er iemand wellicht wil hobbyen in de community, dan houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
__fred__ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:29:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag zijn mijn spulletjes binnengekomen voor het maken van een gaggiuino. Dit zal in ieder geval een hoop soldeerwerk worden, maar ik houd jullie op de hoogte.

Nou moet ik ook wat spullen 3D printen (behuizing intern, behuizing voor scherm, materiaal voor weegschaal.) Vraag is of ik dit zelf ga doen (3D printer aanschaffen dus), een koffiedrinkende medetweaker vraag, of de modelletjes op internet bestel. Ik neig vooralsnog naar het eerste, maar als er iemand wellicht wil hobbyen in de community, dan houd ik me aanbevolen.
Flinke buit! Het lijkt me alleen wel een dingetje om meteen iets als dit uit te gaan printen, zonder voorafgaande ervaring bedoel ik..
Ik ben benieuwd wat het word, succes! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@__fred__ Geen idee wat het is, maar als ik zulke plaatjes zie is mijn interesse gewekt en krijg je automatisch een duimpje :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ypuh schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:54:
@__fred__ Geen idee wat het is, maar als ik zulke plaatjes zie is mijn interesse gewekt en krijg je automatisch een duimpje :+.
Een heel electronisch systeem om een Gaggia Classic pressure profiling, PID, en van alles en nog wat regelbaar te geven. Een soort SB budget decent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BenJG
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:19
__fred__ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:29:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oe dit ziet er goed uit he!

Ik heb dit project toevallig een week of twee geleden werkend gekregen op een Gaggia Classic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbkKNhVLDr3lwFv5uPUL9TFYIdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vNkpxtqm3H61tOrHSTKGSir.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ook nog geen interne behuizing, dus mocht je een goed adres daarvoor vinden - dan hou ik mij graag aanbevolen.

Overigens is mijn pressure sensor sinds een paar dagen kaduk. Lijkt niet meer de 4.5 volt door te kunnen geven zoals de bedoeling is, waardoor de arduino alleen nog maar maximaal 3.5 bar druk meet. Ik denk dat ik een nieuwe moet bestellen :X

Mocht je nog vragen hebben, dan kan je mij bereiken en succes met de strijd!

Edit: ik zie trouwens dat jij voor heel wat onderdelen een paar reserve besteld hebt haha, netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
BenJG schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:26:
[...]

Mocht je nog vragen hebben, dan kan je mij bereiken en succes met de strijd!

Edit: ik zie trouwens dat jij voor heel wat onderdelen een paar reserve besteld hebt haha, netjes!
Haha, ik heb alles dubbel. Ga er twee modden. Een voor op kantoor, een voor thuis. Tsja. Koffie moet overal goed zijn :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __fred__
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BWgsJWIh3h6UTl2xU1jy5oLARo=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/o0amCIVSCh9zaAssLe81BW7U.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRqepBxP779qcLLWdU-yN7Ww940=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/YeQFqY82sugVFjM8ofCRPrSR.gif?f=fotoalbum_large

OK. Basetest gelukt. Dat betekent dat het gros van de electronica (afgezien van de weegschalen) werkt. Ik moet heel snel 3D geprinte behuizing spullen hebben, anders kan ik niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenJG
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:19
__fred__ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:09:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

OK. Basetest gelukt. Dat betekent dat het gros van de electronica (afgezien van de weegschalen) werkt. Ik moet heel snel 3D geprinte behuizing spullen hebben, anders kan ik niet verder.
Ziet er goed uit. Je kan je in de tussentijd nog even vermaken met alles goed solderen nu je basetest gelukt is. Door alle trillingen schijnen die zwarte dupont connectors echt heel vaak te failen.
Heb je daarnaast gedacht aan krimpkousjes? Wel goed om al je open wires goed te isoleren daarmee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
BenJG schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:37:
[...]

Ziet er goed uit. Je kan je in de tussentijd nog even vermaken met alles goed solderen nu je basetest gelukt is. Door alle trillingen schijnen die zwarte dupont connectors echt heel vaak te failen.
Heb je daarnaast gedacht aan krimpkousjes? Wel goed om al je open wires goed te isoleren daarmee.
Krimpkous heb ik nog liggen en dit bewust met dupont connectors gedaan. Als ik alles geprint heb, dan soldeer ik definitief. Dan kan ik nl ook de lengtes van de draden bepalen, nu nog niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __fred__
Oke. 3D printer en PLA en PETG filament onderweg. Wordt vervolgd.

[ Voor 3% gewijzigd door __fred__ op 04-11-2022 19:13 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• __fred__
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsndvWIcZ-Pjmn7hZfpya17Ihp4=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/4mQ97iyENfmVEzFrjMCBj8pL.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR61q-hMQE1J2cuMtkJCzQftDpk=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/F9ZfDFa7H97CA1cSn0Kf9Q2R.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcR9bok-VJKMvyoy0M_W-PkyHUM=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/y7nwT3Wt2kTqraE54N3fwygV.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmx0H_jZzA2xYw6TomRKLhGnAlA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/U4AN4c5afGpHD7mGPRE2MN7e.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kYgPF6ZGqG9v3SrIzHvNu5_GpA=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/jkhEwkw0sTBvHCToblL3VqFO.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5Eh3DpuiB94O1tcPiwbgKjAJbc=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/alJiF7tkjpqGKcZ9JwrFoCs2.gif?f=fotoalbum_large

Ik heb twee gaggia classics zoals gezegd, dus het was tijd om de tweede (die ik als eerste verbouw, maar naar kantoor gaat straks) te reviseren, terwijl de eerste espresso kan maken.

Heb niet al teveel foto's gemaakt van het uit elkaar halen, maar hier en daar toch een kiekje gemaakt. Alles is uit elkaar geweest. Dit ding was echt ranzig trouwens. De werkzaamheden:
  • Alles gereinigd.
  • Boiler voorzien van nieuw rubber en ontkalkt.
  • Rubber van stoomventiel en bovenop boiler vervangen.
  • Rubbers bij de elektromagnetische klep en overdrukventiel vervangen.
  • Aluminium verdeler vervangen voor messing verdeler.
  • IMS douchescherm.
  • Siliconen pakking ipv rubber (oude was denk ik 10 jaar oud en van steen).
  • Alvast T-stuk + druksensor ingebouwd en getest op waterdichtheid..
Nu mijn 3D printer uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Knap hoor! Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Gaat wel ff duren. Alleen de interne behuizing printen is al 7 uur.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Onze Philips volautomaat is onlangs stuk gegaan en mijn vriendin wilde perse weer een volautomaat, omdat ze gemak wilt en graag cappuccino ed drinkt. Heb veel aan dit topic gehad om op de uiteindelijke keuze voor een Jura E8 te komen. En ook belangrijk: ik heb hier de tip gevonden om hem in Duitsland te halen. Vandaag een ritje op en neer naar Kleve gedaan en 300 euro bespaard *O*

Morgen op het gemak eens installeren en het eerste bakje zetten.

Dus bij deze een algemeen bedankje aan de regelmatige posters hier. Leuk topic om af en toe een beetje mee te lurken als iemand die enigszins geïnteresseerd is in koffie, bonen, mooie apparaten, etc d:)b

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 18:01
__fred__ schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:33:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb twee gaggia classics zoals gezegd, dus het was tijd om de tweede (die ik als eerste verbouw, maar naar kantoor gaat straks) te reviseren, terwijl de eerste espresso kan maken.

Heb niet al teveel foto's gemaakt van het uit elkaar halen, maar hier en daar toch een kiekje gemaakt. Alles is uit elkaar geweest. Dit ding was echt ranzig trouwens. De werkzaamheden:
  • Alles gereinigd.
  • Boiler voorzien van nieuw rubber en ontkalkt.
  • Rubber van stoomventiel en bovenop boiler vervangen.
  • Rubbers bij de elektromagnetische klep en overdrukventiel vervangen.
  • Aluminium verdeler vervangen voor messing verdeler.
  • IMS douchescherm.
  • Siliconen pakking ipv rubber (oude was denk ik 10 jaar oud en van steen).
  • Alvast T-stuk + druksensor ingebouwd en getest op waterdichtheid..
Nu mijn 3D printer uitpakken.
Enig idee hoe oud die pomp is? Oranje herken ik niet uit de Ulka lijn of is hij van een ander merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Hercul3s schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:03:
[...]

Enig idee hoe oud die pomp is? Oranje herken ik niet uit de Ulka lijn of is hij van een ander merk?
Is een Invensys. Vroeg me al af of ie origineel is, maar het ziet er allemaal wel origineel uit. Gaggia is van 07/2002.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 14:17
Die pomp is correct voor Gaggia's uit die tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
En de interne behuizing is klaar. Dit is PETG, geen PLA ivm de temperatuur binnenin de gaggia.

(Kleine test om te checken of e.e.a. past). Morgen de rest netjes opbouwen en wat tweaken aan de printinstellingen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-PwDpNN_VTVJRUhtkO0Nx_eZag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VScgqp7sVcKWwBoTHHkIthu6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door __fred__ op 06-11-2022 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
__fred__ schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:51:
[...]
Is een Invensys. Vroeg me al af of ie origineel is, maar het ziet er allemaal wel origineel uit. Gaggia is van 07/2002.
Mocht je gekke dingen zien in de flow/druk dan zou ik hem vervangen. Ik heb 2x gehad bij een 2e hands dat er ‘iets’ niet klopte, en vaak bleek dat de vibratiepomp te zijn. Voor mijn gevoel gaan ze een jaar of 4/5 mee en zijn ze dan versleten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
Hercul3s schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:15:
[...]

Mocht je gekke dingen zien in de flow/druk dan zou ik hem vervangen. Ik heb 2x gehad bij een 2e hands dat er ‘iets’ niet klopte, en vaak bleek dat de vibratiepomp te zijn. Voor mijn gevoel gaan ze een jaar of 4/5 mee en zijn ze dan versleten.
We gaan het zien. Heb hem gister even voor het eerst getest voor ik de gaggiuino ga inbouwen. Hij smaakt "stock" beter dan de andere, misschien heeft de andere wel een rottiger pomp (of deze bouwt minder druk op en dat komt de smaak ten goede).

Deze machine komt bij iemand vandaan die zelden tot nooit espresso maakte en de machine nog nooit had gereinigd of laten reviseren. Heb niet het idee dat ie veel gebruikt is. Zeefjes en portafilter waren wel zo zwart dat reinigen geen zin meer had, (blauwige glans gekregen) dus dat is allemaal vervangen.

De boiler bevatte nauwelijks kalk. Dat kan vanwege het zachte water, maar ik vermoed toch echt dat ie niet zo vaak aan heeft gestaan.

[ Voor 6% gewijzigd door __fred__ op 06-11-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-08 20:57
Sinds een kleine jaar een Sage Barista Express in gebruik, sinds een paar weken maalt de machine opeens meer koffie dan ik heb ingesteld ook als ik de maler op de laagste stand ( hoeveelheid ) heb gezet. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Heb nog garantie dus zou hem nog terug kunnen sturen voor reparatie maar dat vind ik een gedoe, misschien een tip om het zelf op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02
moca007 schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:01:
Sinds een kleine jaar een Sage Barista Express in gebruik, sinds een paar weken maalt de machine opeens meer koffie dan ik heb ingesteld ook als ik de maler op de laagste stand ( hoeveelheid ) heb gezet. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Heb nog garantie dus zou hem nog terug kunnen sturen voor reparatie maar dat vind ik een gedoe, misschien een tip om het zelf op te lossen.
Boontje klem in de maler? Altijd verstellen met lege maler of terwijl hij maalt, anders heb je kans op slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
cryptapix schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:12:
[...]

Boontje klem in de maler? Altijd verstellen met lege maler of terwijl hij maalt, anders heb je kans op slopen.
Zal morgen alles los halen en kijken of er wat vast zit. Ik heb sinds begin niet aan de hoeveelheid koffie / maalgraad gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
moca007 schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:37:
[...]

Zal morgen alles los halen en kijken of er wat vast zit. Ik heb sinds begin niet aan de hoeveelheid koffie / maalgraad gezeten.
Al een jaar dezelfde stand? Dat kan ik me eigenlijk alleen voorstellen als je al een jaar dezelfde bonen gebruikt én die altijd gebruikt binnen dezelfde (korte) periode na het branden. Ik moet m’n maalstand al aanpassen voordat de zak op is (doe ongeveer 4 weken met een kilo).

Edit:
Sowieso je molen af en toe reinigen (en dus uit elkaar halen) is aan te raden.

[ Voor 11% gewijzigd door cryptapix op 06-11-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
cryptapix schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:02:
[...]

Al een jaar dezelfde stand? Dat kan ik me eigenlijk alleen voorstellen als je al een jaar dezelfde bonen gebruikt én die altijd gebruikt binnen dezelfde (korte) periode na het branden. Ik moet m’n maalstand al aanpassen voordat de zak op is (doe ongeveer 4 weken met een kilo).

Edit:
Sowieso je molen af en toe reinigen (en dus uit elkaar halen) is aan te raden.
Yep ik heb tot nu toe altijd de zelfde bonen gebruikt, zal morgen eens kijken naar de molen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwabber
  • Laatst online: 08-08 10:23
moca007 schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:01:
Niet toevallig het knopje voor filter grootte ingedrukt? ( Single/double)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
kwabber schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:31:
[...]

Niet toevallig het knopje voor filter grootte ingedrukt? ( Single/double)
Die staat bij mij op Single als goed is, ben nu niet thuis kan het niet nakijken.
Maar dat zou toch niet uit mogen maken, de maler maalt te veel koffie dan ik heb ingesteld, zelfs op de laagste stand, stopt niet meer automatisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __fred__
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34Pr9180IvzCrG5kW5rN1bRwnfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OXkJbnuXtij1cXilQQaPqfm.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas vandaag niet zoveel tijd, maar toch een begin gemaakt met opbouwen. Nu moeten zo langzamerhand de externe kabels eraan, maar morgen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-09 21:06
moca007 schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:02:
[...]

Die staat bij mij op Single als goed is, ben nu niet thuis kan het niet nakijken.
Maar dat zou toch niet uit mogen maken, de maler maalt te veel koffie dan ik heb ingesteld, zelfs op de laagste stand, stopt niet meer automatisch.
Te veel koffie is iets anders dan 'stopt niet meer automatisch'. Dat lijkt me namelijk wel een defect als hij dat eerst wel deed. Meer of minder koffie is niet heel gek aangezien het volgens mij gewoon een bepaalde tijd is dat hij maalt. Is de tijd wel gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Koets89 schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:10:
[...]

Te veel koffie is iets anders dan 'stopt niet meer automatisch'. Dat lijkt me namelijk wel een defect als hij dat eerst wel deed. Meer of minder koffie is niet heel gek aangezien het volgens mij gewoon een bepaalde tijd is dat hij maalt. Is de tijd wel gelijk?
De maler stopt niet met malen bij de hoeveelheid die ik heb ingesteld, heb de machine aardig goed ingesteld op ongeveer 8 gram koffie, dit was precies de juiste hoeveelheid om voor mij ( smaken verschillen ) een lekkere espresso te maken. Denk eerder dat het defect in de maller zit dan het een kwestie is van schoonmaken of een boon die vast zit, maar ga het morgen alles nogmaals schoonmaken en na lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
moca007 schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:15:
[...]

De maler stopt niet met malen bij de hoeveelheid die ik heb ingesteld, heb de machine aardig goed ingesteld op ongeveer 8 gram koffie, dit was precies de juiste hoeveelheid om voor mij ( smaken verschillen ) een lekkere espresso te maken. Denk eerder dat het defect in de maller zit dan het een kwestie is van schoonmaken of een boon die vast zit, maar ga het morgen alles nogmaals schoonmaken en na lopen.
Hmm dus als je dat draaiknopje voor de hoeveelheid (voor op de machine) helemaaal naar links of naar rechts draait, de maler stopt nooit uit zichzelf? Dan lijkt het me een defect. Dat draaiknopje is niets meer dan een timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 07:52

Ravhin

no <root>...

__fred__ schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:02:
[Afbeelding]

Helaas vandaag niet zoveel tijd, maar toch een begin gemaakt met opbouwen. Nu moeten zo langzamerhand de externe kabels eraan, maar morgen verder.
Van Ruthex kan je schroefdraadbusjes kopen om je zelfgeprinte spullies goed tegen elkaar aan te krijgen. M.b.v. een soldeerbout zet je die in een handomdraai in je werkstuk.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Ravhin schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:10:
[...]
Van Ruthex kan je schroefdraadbusjes kopen om je zelfgeprinte spullies goed tegen elkaar aan te krijgen. M.b.v. een soldeerbout zet je die in een handomdraai in je werkstuk.
Ow, dat is nog wel een aardig idee. Ach, even een schroefje verhitten en dan erin draaien werkt prima. Ik vermoed dat het toch niet vaak los gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Sinds 2017 hebben we een Quick Mill 820 met een Sage The Smart Grinder Pro.
Veel plezier aan gehad maar we willen nu toch meer gemak.

Nu neigen we naar de Jura E4 (ea) met een losse melkopschuimer voor de sporadische keer dat we dat nodig hebben (gasten e.d.).

Ook hier lees ik goeie verhalen over de E4 en dat ik (mits mogelijk) sowieso de E4 moet nemen ipv de D4.

Zijn er andere apparaten waar we naar kunnen kijken?
Gewoon lekkere zwarte koffie/espresso. Cappucino ofzo is niet nodig. We kopen hiervoor een melkopschuimer.
Qua formaat niet groter.
Hoogte 34,6 cm
Breedte 28 cm
Diepte 44,4 cm
En max (!!) €1000

Of is de Jura E4 al erg goed voor onze wensen?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:31
streamnl schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:33:

Nu neigen we naar de Jura E4 (ea) met een losse melkopschuimer voor de sporadische keer dat we dat nodig hebben (gasten e.d.).

Ook hier lees ik goeie verhalen over de E4 en dat ik (mits mogelijk) sowieso de E4 moet nemen ipv de D4.

Gewoon lekkere zwarte koffie/espresso. Cappucino ofzo is niet nodig. We kopen hiervoor een melkopschuimer.
Qua formaat niet groter.
Hoogte 34,6 cm
Breedte 28 cm
Diepte 44,4 cm
En max (!!) €1000

Met een E4 zit je zeker goed. Evt kun je nog kijken naar een ENA 4, die is €100 goedkoper dan een E4.
D4 zou ik alleen vanwege het uiterlijk al niet doen :P het uiterlijk van de ENA serie moet je trouwens ook maar net van houden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:04
Basfr schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:57:
[...]

Met een E4 zit je zeker goed. Evt kun je nog kijken naar een ENA 4, die is €100 goedkoper dan een E4.
D4 zou ik alleen vanwege het uiterlijk al niet doen :P het uiterlijk van de ENA serie moet je trouwens ook maar net van houden...
De Ena heeft wel een mindere molen en een kleinere zetgroep. Zelf zou ik in dit geval altijd voor de E4 gaan.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __fred__
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SFuZYG47XvvR9XQcK7LbhdzPN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mu2A5d2IOwcug3xijnrRpk7m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4h4pdLMace_gRhcKaB7HjVx3oE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3HsSGMawC1Bcl4YJnrWitsk.jpg?f=fotoalbum_large

Achterkant van de behuizing van het scherm. De kwaliteit van PLA in de hoogste stand is echt bizar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 20:48
streamnl schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:33:

Qua formaat niet groter.
Hoogte 34,6 cm
Breedte 28 cm
Diepte 44,4 cm
En max (!!) €1000

Ik zou zeggen: Ga naar een speciaalzaak voor de look & feel. Als je een eenvoudige no nonsense volautomaat zoekt voor zwarte koffie/espresso is de E4 een topper, maar op basis van een paar regels in een topic kan niemand zeggen of jij er blij van gaat worden. Hij verslaat overigens zowel D4 als ENA 4, zowel in techniek als kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
https://store.steampowere...coon_Prologue_Underwater/ 8)7 8)7

EDIT:
Hmmz ik kan mijn portafilter niet meer ver erin draaien zonder heeeel veel kracht te zetten. Alles schoongemaakt, de klemveer ziet er ook OK uit, en de baskets zijn niet scheef. Wat kan het zijn?

[ Voor 53% gewijzigd door vinpower op 09-11-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
vinpower schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:27:
https://store.steampowere...coon_Prologue_Underwater/ 8)7 8)7

EDIT:
Hmmz ik kan mijn portafilter niet meer ver erin draaien zonder heeeel veel kracht te zetten. Alles schoongemaakt, de klemveer ziet er ook OK uit, en de baskets zijn niet scheef. Wat kan het zijn?
Is dit 'opeens' of na het schoonmaken van de kop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Hercul3s schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:45:
[...]

Is dit 'opeens' of na het schoonmaken van de kop?
Opeens is dit. Naderhand heb ik pas de kop schoongemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 21:36
Afgelopen week heb ik mijn koffie set-up geupgrade van een Lelit MaraX naar een ECM Synchronika, naast het verschil in bouwkwaliteit echt een verademing om 2 boilers te hebben (we drinken veel melkdranken), vaste wateraansluiting en afvoer staan nog op de planning :)

Ik loop bij het maken van espresso wel tegen een groot verschil aan in doorlooptijd: waar ik bij de MaraX rustig op stand 1 - 1.5 kon malen (Eureka Mignon Specialita) om 30 gram te krijgen tussen de 25 en 30 seconden, duurt dit bij de ECM een stuk langer (soms meer dan 40 seconden), waardoor ik een stuk grover moet malen (momenteel iets voorbij stand 2). Ik gebruik hierbij het portafilter bakje van de MaraX om dat verschil in ieder geval uit te sluiten.

Iemand een idee waaraan dit kan liggen? Zou het de automatische pre-infusie zijn die op de ECM ontbreekt? Ik gebruik wel een nieuwe zak Yellow Bourbon met branddatum 1-11, misschien ligt het gewoon aan de bonen... misschien moet ik het gewoon op de MaraX nog eens proberen, maar die heb ik net schoon voor Marktplaats :P

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je hebt ze niet naast elkaar getest dus? Dan kun je er weinig van zeggen denk ik.
Naast de opties die je noemt denk ik eventueel nog aan een verschil in druk. Of verschil in douchescherm of hoe je dat noemt in het Nederlands...

Maar bonen lijkt me nog het grootste verschil maken ;)

[ Voor 11% gewijzigd door defusion op 09-11-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 21:36
defusion schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:34:
Je hebt ze niet naast elkaar getest dus? Dan kun je er weinig van zeggen denk ik.
Naast de opties die je noemt denk ik eventueel nog aan een verschil in druk. Of verschil in douchescherm of hoe je dat noemt in het Nederlands...

Maar bonen lijkt me nog het grootste verschil maken ;)
Douchescherm heb ik ook al verplaatst :*) Vanavond toch maar eens de MaraX weer aanzetten; de druk op de ECM staat rond de 10, dus dat lijkt me verder geen verschil; ik heb alleen met deze bonen nog nooit gehad dat ik zo grof moest malen, ook niet als ze net gebrand waren.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thysiej
  • Laatst online: 13-09 19:44
Rockster schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:40:
[...]

Douchescherm heb ik ook al verplaatst :*) Vanavond toch maar eens de MaraX weer aanzetten; de druk op de ECM staat rond de 10, dus dat lijkt me verder geen verschil; ik heb alleen met deze bonen nog nooit gehad dat ik zo grof moest malen, ook niet als ze net gebrand waren.
Ik heb ook een Synchronika en bij mij is het erg afhankelijk van de bonen en de temperatuur van de boiler. Heeft de MaraX ook een PID voor temperatuur? Anders zou het ook nog in het verschil van watertemperatuur kunnen liggen.

Aan de andere kant: wat maakt het uit? Als je de koffie lekker vind is het opzich toch goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Rockster schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:40:
[...]

Een vibratiepomp (MaraX) heeft ook minder doorloop (ml/s) dan een rotatiepomp (Synchronika). Verder doet de MaraX volgens mij idd een soort preinfusie toch? Dan heb je al een deel van dat verschil te pakken.

Wbt de 10 bar, misschien die ook wat naar beneden zetten richting 8 of 9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ma8PHcnoVcC9568F095yzJfgoY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZIbI263VhMg7e64M2ToNDFF4.webp?f=user_large

Morgen La Marzocco Home event. Mogelijk de officiële aankondiging van de Linea Micra :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• __fred__
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joNf7UTG82B3WkW2iVrxgVw_qPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qi8Dv5hopRKTkFKJOXeZsgvi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiQuDRHew3mlTI8uuorKBF8byq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dt04g6caCwo56RQU5yHQkvD0.jpg?f=fotoalbum_large

Yes, het ding is een heel eind af en werkt geweldig. Het standaardprofiel van 9 naar 6 bar met 10 seconden preinfusie smaakt al zoveel beter dan de standaard gaggia. Wat een upgrade!

Btw, de shot op de video was echt de eerste en door de preinfusie liep die veel te hard door. Ik moet wel vier streepjes fijner malen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:49

Kraz

Saving the world

__fred__ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:55:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[YouTube: Gaggiuino first shot]

Yes, het ding is een heel eind af en werkt geweldig. Het standaardprofiel van 9 naar 6 bar met 10 seconden preinfusie smaakt al zoveel beter dan de standaard gaggia. Wat een upgrade!

Btw, de shot op de video was echt de eerste en door de preinfusie liep die veel te hard door. Ik moet wel vier streepjes fijner malen nu.
Wat ontzettend vet!
En uiteraard fijn om te zien dat al die moeite ook daadwerkelijk resultaat levert! ;)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Ik zoek een volautomaat ter vervanging van onze Nespresso :'( . Ik drink 1 à 2 kopjes koffie per dag en wil eigenlijk heel simpel: goede koffie en investeren voor lagere kosten. Met een snelle berekening kost mijn Vertuo koffie mij zo'n 130-160€/jr meer dan degelijke bonen in zakjes van 250 gr mij zouden kosten (immers grotere zakken, langer open en ik drink niet super veel) hier ga ik enkel alleen nog uit van alleen mijn koffie en geen gasten. Eventueel onderhoud aan de machine heb ik hier gemakshalve nog niet meegenomen.

Wat ik zoek:
  • Budget rond de 600-700€*.
  • Volautomaat die in een minuut of 8-10 toch wel 6 bakken kan zetten (is dit onrealistisch?).
  • Naast bonen is de mogelijkheid voor filterkoffie (cafeïne vrij) een pré.
  • Degelijk, het moet de investering waard zijn, dus bij voorkeur echt wel een verwachtte levensduur hebben van 4 jaar.
  • Onderhoud, omdat ik relatief weinig koffie drink zou ik het jammer vinden het volautomaat elke week te moeten reinigen. Tevens zoek ik iets waarvan ik onderhoudtechnisch van te voren enig idee heb (vervangen onderdelen bij x-jaar voor y-prijs oid).
  • Ik heb geen melkopschuimer nodig, ik drink zelden melk in mijn koffie, als ik dat wil kan ik een aparte melkopschuimer gebruiken.
*liever kwaliteit wat jaren mee gaat dan iets wat prima werkt maar over twee à drie jaar toch weer vervangen moet worden, een bewuste keuze voor een apparaat dus. Ik wil de vergelijking met een Liebherr vriezer wel maken bijv.

Bij de lokale koffiezaak waar mijn ouders hun Jura gekocht hebben (waar ik overigens best van gecharmeerd ben) verkopen ze nu bijv. de ENA 4, zou dit wat voor mij zijn?

Ik ben nu aan het oriënteren, als ik een shortlist kan maken van enkele machines kan ik wellicht in de komende weken ergens met een leuke korting een goed passende machine kopen.

edit: ik lees dat het kan lonen om de grens over te gaan voor een Jura, ik woon in Twente dus een ritje naar de MM hier over de grens lijkt best wel een idee te zijn als ik puur naar de prijzen kijk: https://www.mediamarkt.de....html?filter=brand%3AJURA

[ Voor 6% gewijzigd door True op 10-11-2022 22:17 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:55
True schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:13:
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Ik zoek een volautomaat ter vervanging van onze Nespresso :'( . Ik drink 1 à 2 kopjes koffie per dag en wil eigenlijk heel simpel: goede koffie en investeren voor lagere kosten. Met een snelle berekening kost mijn Vertuo koffie mij zo'n 130-160€/jr meer dan degelijke bonen in zakjes van 250 gr mij zouden kosten (immers grotere zakken, langer open en ik drink niet super veel) hier ga ik enkel alleen nog uit van alleen mijn koffie en geen gasten. Eventueel onderhoud aan de machine heb ik hier gemakshalve nog niet meegenomen.

Wat ik zoek:
  • Volautomaat die in een minuut of 8-10 toch wel 6 bakken kan zetten (is dit onrealistisch?).
  • Degelijk, het moet de investering waard zijn, dus bij voorkeur echt wel een verwachtte levensduur hebben van 4 jaar.
  • Onderhoud, omdat ik relatief weinig koffie drink zou ik het jammer vinden het volautomaat elke week te moeten reinigen. Tevens zoek ik iets waarvan ik onderhoudtechnisch van te voren enig idee heb (vervangen onderdelen bij x-jaar voor y-prijs oid).
  • Ik heb geen melkopschuimer nodig, ik drink zelden melk in mijn koffie, als ik dat wil kan ik een aparte melkopschuimer gebruiken.
*liever kwaliteit wat jaren mee gaat dan iets wat prima werkt maar over twee à drie jaar toch weer vervangen moet worden, een bewuste keuze voor een apparaat dus. Ik wil de vergelijking met een Liebherr vriezer wel maken bijv.

Bij de lokale koffiezaak waar mijn ouders hun Jura gekocht hebben (waar ik overigens best van gecharmeerd ben) verkopen ze nu bijv. de ENA 4, zou dit wat voor mij zijn?

Ik ben nu aan het oriënteren, als ik een shortlist kan maken van enkele machines kan ik wellicht in de komende weken ergens met een leuke korting een goed passende machine kopen.

edit: ik lees dat het kan lonen om de grens over te gaan voor een Jura, ik woon in Twente dus een ritje naar de MM hier over de grens lijkt best wel een idee te zijn als ik puur naar de prijzen kijk: https://www.mediamarkt.de....html?filter=brand%3AJURA
Om het over een andere boeg te gooien, is niet een moccamaster in combinatie met een baratza encore een optie? Is makkelijk in gebruik, vrijwel onverwoestbaar en zet binnen 10 minuten zeker 6 bakken. Nieuw kom je dan volgens mij op ongeveer 400 euro uit zo uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

monsees schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:50:
[...]

Om het over een andere boeg te gooien, is niet een moccamaster in combinatie met een baratza encore een optie? Is makkelijk in gebruik, vrijwel onverwoestbaar en zet binnen 10 minuten zeker 6 bakken. Nieuw kom je dan volgens mij op ongeveer 400 euro uit zo uit mijn hoofd.
Bedankt voor het idee, maar niet helemaal wat ik zoek. In 9 v.d. 10 gevallen zet ik één kop koffie per keer. En van dit design moet je ook houden. Dit mag ik zeker niet in de keuken plaatsen van mijn wederhelft :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil een Linea Micra bestellen van de website van LM, maar ze vragen om een fiscal code (required field). Even snel Googlen leert dat dit je BSN nummer is... Iemand anders hier tegenaan gelopen? Wat moeten ze met mijn BSN nummer (en geboortedatum) om een koffiezetapparaat op te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:29
True schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 00:05:
[...]

Bedankt voor het idee, maar niet helemaal wat ik zoek. In 9 v.d. 10 gevallen zet ik één kop koffie per keer. En van dit design moet je ook houden. Dit mag ik zeker niet in de keuken van mijn wederhelft :>
Kijk anders even een klein stukje terug, iemand met dezelfde vraag, idee was een Jura E4 die je in DE zeker voor 600-700 nieuw zou moeten kunnen vinden, bij de MM op dit moment 605 EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
  • Laatst online: 13-09 19:44
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:39:
Ik wil een Linea Micra bestellen van de website van LM, maar ze vragen om een fiscal code (required field). Even snel Googlen leert dat dit je BSN nummer is... Iemand anders hier tegenaan gelopen? Wat moeten ze met mijn BSN nummer (en geboortedatum) om een koffiezetapparaat op te sturen?
lijkt mij alleen van toepassing voor B2B verkopen, je kan ook een nep bsn opgeven (222222220 bijvoorbeeld); het is niet dat ze het kunnen controleren ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:39:
Mogelijk kun je even contact opnemen met ESW (Den Haag) of Alleborgh (Almere)? Dat zijn de twee importeurs voor Nederland. ESW heeft deze machines ook al staan als ik Henk Langkemper zijn Instagram mag geloven: https://www.instagram.com/henkmarzocco/

Vraag me af of LM uberhaupt direct aan consumenten verkoopt in Nederland. Deze 2 zijn de officiele servicepunten waar je ook terecht kunt voor garantie. Volgens mij doet LM niet aan het omzeilen van hun eigen dealer netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hem net bij LM besteld 8)7 Heb maar gewoon ingevuld 'Not relevant to this purchase.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:58:
Heb hem net bij LM besteld 8)7 Heb maar gewoon ingevuld 'Not relevant to this purchase.'
Zal vast goedkomen dan. Of ze leveren hem uit, of je ontvangt bericht van ESW of Alleborgh. Die adressen staan overigens prima bekend in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ESW had ik wel in Google zien staan maar de site leek zich op bedrijven te richten, dus had ze ook niet overwogen als mogelijkheid als consument. Had Op de Weis wel gebeld, maar die wisten het nog niet, dus dacht daarom doe wel gewoon bij LM zelf.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2022 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Klopt ook wel. Uiteindelijk leunt La Marzocco op een dealer netwerk. Alle machines komen binnen bij één van die 2 importeurs, en die leveren vervolgens weer alle webshops en fysieke winkels in Nederland die La Marzocco verkopen. Als je contact opneemt met Alleborgh en ESW dan kunnen ze je direct vertellen wat de voorraad is en zijn ze ook niet te beroerd deze rechtstreeks te verkopen, maar ze hebben niet echt een consumentenwebshop nee.

Voor service kom je (al dan niet indirect) bij één van deze twee uit. Alle serienummers worden daar geregistreerd, dus ze kunnen ook gewoon zien dat hij in NL gekocht is. Dat kan nog wel eens helpen bij garantie/service, zeker in de corona tijd toen het druk was. Ze staan niet te springen om je bij problemen te helpen wanneer het om grijze import gaat.

De kans dat je problemen mag verwachten is niet heel groot maar wel aanwezig. Zeker als het om een volledig nieuw product gaat. Verwacht daarom ook dat LM verkoop gewoon via hun importeurs plaats laat vinden :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Net bericht gehad van LM, ze leveren hem zelf direct uit.

Edit: Iemand een tip waar je een originele (normale) LM naked portafilter kan kopen in Nederland? Vind die van de Micra er maar gek uitzien :9

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2022 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:47
Ben normaal niet z'n kickstarter fan maar de xBloom lijkt wel echt een serieuze optie te zijn tussen gemak en pourover:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIkLE6itrH9BzCZly29Mmf9vPgI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lDF0L9npCuHdzcbqsyvzUJrt.png?f=fotoalbum_large

https://www.kickstarter.c...n-one-coffee-machine/faqs

Voor de kickstarter prijs vond ik het wel een goede optie. Vooral omdat er geen vendor lockin met de "cups" (bakjes bonen met filter). Maar ook een re-usable filter voor je eigen bonen te gebruiken is.

Helaas word de kickstarter niet naar Nederland verzonden.
Ook lijken de prijzen van de aangeleverde cups prijzig te zijn ($1 per stuk)

YouTube: XBloom Review - A TRUE Specialty Coffee Pod?
YouTube: XBLOOM: Overview of a Pod Machine I Helped Make

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:27:

Edit: Iemand een tip waar je een originele (normale) LM naked portafilter kan kopen in Nederland? Vind die van de Micra er maar gek uitzien :9
Cool! Ben benieuwd wat je er van vindt. Gisteren de Lance Hendrick review gekeken.. het is dat ik al een Linea Mini heb, anders was het zeker de Micra geworden :)

Qua prijs benadrukt hij dat hij flow control zou willen/verwacht voor het geld. Ik vind dat zelf de grootste onzin, je betaalt voor de bouwkwaliteit en consistentie van shots (temperatuur ed). Als je zoveel wil spelen met flow control en dit budget hebt dan zijn er zat andere machines... dat is duidelijk niet de doelgroep van de Linea in elk geval.

Qua naked portafilter: hij is hier soms te bestellen: https://store.lamarzocco....r/bottomless-portafilter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@True
Als je uitgaat van 130-160 euro per jaar voor 1-2 kopjes per dag, zit je dus op laten we zeggen 145/(1,5*365)=26ct per kopje.

Dat ga je met verse bonen niet veel beter doen. Dat kost al snel (meer dan) 20e per kilo. Als we rekenen met 12 gram per kopje (schat in dat dat bij een volautomaat wel realistisch is, bij handmatig is het meer 18-20gram), dan kost een kopje je 24ct.

Dus puur kijken naar de prijs per kopje, is nespresso door de enorm lage kosten voor het apparaat zelf, al snel ‘voordelig’. En uit je inleiding haal ik dat kosten een belangrijke factor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

cryptapix schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:30:
@True
Als je uitgaat van 130-160 euro per jaar voor 1-2 kopjes per dag, zit je dus op laten we zeggen 145/(1,5*365)=26ct per kopje.

Dat ga je met verse bonen niet veel beter doen. Dat kost al snel (meer dan) 20e per kilo. Als we rekenen met 12 gram per kopje (schat in dat dat bij een volautomaat wel realistisch is, bij handmatig is het meer 18-20gram), dan kost een kopje je 24ct.

Dus puur kijken naar de prijs per kopje, is nespresso door de enorm lage kosten voor het apparaat zelf, al snel ‘voordelig’. En uit je inleiding haal ik dat kosten een belangrijke factor zijn?
De Vertuo cups die ik drink zijn 52 tot 63ct /cup (!). Dan zit ik op een gemiddelde van ~210€/jr.
En als ik met 1kg bonen zo'n 100-120 kopjes kan zetten, bijv: https://www.hipresso.eu/e...eel-koffie-uit-1-kg-bonen en uit ga van dure bonen à 25€/kg. Is dit dus 25 tot 21ct /kop. Dan kom ik dus uit op een 90€/jr. En dan dit keer 1,5 voor 1 à 2 koppen plus het aantal koppen van bezoek x27ct voor de meest kostentechnisch scherpe berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
True schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:42:
[...]

De Vertuo cups die ik drink zijn 52 tot 63ct /cup (!). Dan zit ik op een gemiddelde van ~210€/jr.
En als ik met 1kg bonen zo'n 100-120 kopjes kan zetten, bijv: https://www.hipresso.eu/e...eel-koffie-uit-1-kg-bonen en uit ga van dure bonen à 25€/kg. Is dit dus 25 tot 21ct /kop. Dan kom ik dus uit op een 90€/jr. En dan dit keer 1,5 voor 1 à 2 koppen plus het aantal koppen van bezoek x27ct voor de meest kostentechnisch scherpe berekening.
Ik mis vast iets, hoe komen jullie aan zulke lage bedragen per jaar? Uitgaande van genoemde 24 eurocent:

3 kopjes voor mij in de ochtend +1 in de avond, 2 voor mijn vrouw in de ochtend 1 in de avond:
7x24 cent = 1,68 euro
Er zitten 7 dagen in een week (en nu vergeet ik voor het rekengemak visite, een of twee extra kopjes die je in het weekend drinkt etc.) dus dat is 7x1,68=11,76 euro
En dan 52 weken in een jaar: 611,52 euro
Ik wed dat ik dichter tegen de 850,- aan zal hangen, als het al geen 900,- per jaar is.
Nu kan ik dat makkelijk zeggen omdat er wel eens een zak duurdere bonen besteld word, maar mijn 'Hofleverancier' zweeft zo tussen de 26,- en 32,- per kg.

[ Voor 6% gewijzigd door RoosW op 11-11-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RoosW schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:50:
[...]

Ik mis vast iets, hoe komen jullie aan zulke lage bedragen per jaar? Uitgaande van genoemde 24 eurocent:

3 kopjes voor mij in de ochtend +1 in de avond, 2 voor mijn vrouw in de ochtend 1 in de avond:
7x24 cent = 1,68 euro
Er zitten 7 dagen in een week (en nu vergeet ik voor het rekengemak visite, een of twee extra kopjes die je in het weekend drinkt etc.) dus dat is 7x1,68=11,76 euro
Ik wed dat ik dichter tegen de 850,- aan zal hangen, als het al geen 900,- per jaar is.
Nu kan ik dat makkelijk zeggen omdat er wel eens een zak duurdere bonen besteld word, maar mijn 'Hofleverancier' zweeft zo tussen de 26,- en 32,- per kg.
Omdat ik maar 1 à 2 kopjes per dag drink dus een factor 7 of 4,6 lager dan jij: dus 87€ tot 133€ en ik de enige koffiedrinker ben thuis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plint
With the Hipresso DP2002 coffee machine, an average of 10-12 grams of coffee beans are ground per cup of coffee. But how much coffee do you get out of a bag?
Hoe haal je 120 kopjes uit een zak van een kilo als je minimale kop koffie 10gram gebruikt. ? :P

Ik zou de berekeningen van de fabrikanti in ieder geval niet al te serieus nemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Plint op 11-11-2022 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Plint schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:17:
[...]

Hoe haal je 120 kopjes uit een zak van een kilo als je minimale kop koffie 10gram gebruikt. ? :P
Had iemand .. de koffie nog niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
RoosW schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:50:
[...]

7x24 cent = 1,68 euro
Ik heb tot nu toe, sinds 30 december 2021 ±250 euro aan koffiebonen uitgegeven, misschien iets meer want dit was wat ik aan facturen in mijn mail kon vinden maar heb ook een paar keer gewoon in een fysieke winkel koffie gekocht. Maar ik drink vaak maar 2 cappuccinos per dag. En meestal ook iets goedkopere koffie dan jou zo te zien. Van rond de 22-25€/kg.

Maar daar komt dan de aanschaf van machine e.d. nog bij dus denk dat ik uiteindelijk niet goedkoper uit ben dan een Nespresso. Maar wel lekkerdere koffie natuurlijk.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ozzie schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:42:
[...]

Ik heb tot nu toe, sinds 30 december 2021 ±250 euro aan koffiebonen uitgegeven, misschien iets meer want dit was wat ik aan facturen in mijn mail kon vinden maar heb ook een paar keer gewoon in een fysieke winkel koffie gekocht. Maar ik drink vaak maar 2 cappuccinos per dag. En meestal ook iets goedkopere koffie dan jou zo te zien. Van rond de 22-25€/kg.

Maar daar komt dan de aanschaf van machine e.d. nog bij dus denk dat ik uiteindelijk niet goedkoper uit ben dan een Nespresso. Maar wel lekkerdere koffie natuurlijk.
Als je die Vertuo cups hebt is het alsnog 2x365x0,57=416€. Nespresso doet hun Vertuo machines tegenwoordig overigens wel zo'n beetje gratis weg (bij aanschaf van bijv. 300 of 200 cups).

[ Voor 8% gewijzigd door True op 11-11-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
True schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:42:
[...]

Je zei zelf 130-160e pj en 1-2 kopjes per dag hoor. En daarmee zit je op 26ct per kopje. Dus als je cupjes 52-63ct zijn drink je of minder koffie dan 1-2 per dag, of geef je meer uit dan 130-160e pj.

25e per kilo is overigens niet eens echt duur. Het wordt steeds lastiger om onder de 25 te blijven merk ik zelf.

En verder denk ik dat mijn berekening met 12gram per kop aardig klopt. Laat het 10 zijn, dan heb je 100 koppen uit een kg en kost je kopje dus nog steeds 20-25ct.

Edit: kennelijk heb ik ook koffie nodig. Het was 130-160e meer pj

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 11-11-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:47
cryptapix schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:55:
[...]
25e per kilo is overigens niet eens echt duur. Het wordt steeds lastiger om onder de 25 te blijven merk ik zelf.
Je kan het altijd duurder maken door betere koffie te kopen (doe ik zelf ook)

Maar ik denk dat als je Nespresso als referentie kader hebt dan je met bijvoorbeeld Fascino budget koffie toch zeker wel vergelijkbare kwaliteit koffie hebt toch?
https://www.fascino-coffe...s/fascino-budget-specials
14 euro per kilo.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
True schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:52:
[...]

Als je die Vertuo cups hebt is het alsnog 2x365x0,57=416€. Nespresso doet hun Vertuo machines tegenwoordig overigens wel zo'n beetje gratis weg (bij aanschaf van bijv. 300 of 200 cups).
Ja, maar de aanschaf van half-automaat + molen was ook 1350 euro t.o.v. 200 euro voor een Nespresso Vertuo machine. Dus ruim 2000 vertuo cups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ozzie schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:48:
[...]

Ja, maar de aanschaf van half-automaat + molen was ook 1350 euro t.o.v. 200 euro voor een Nespresso Vertuo machine. Dus ruim 2000 vertuo cups.
Niet om het één of ander, maar mijn berekening kwam vanuit deze gedachte: True in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" en gaat mij om of ik -in mijn geval- op termijn goedkoper uit zou zijn met een volautomaat.
Nu kijkende naar een Jura E4 (600€) of een Jura E8 (~850€) beide vanuit de MM in Duitsland. Welke met een levensduur van 8 - 12 jaar (beetje redelijk?) mogelijk toch goedkoper kunnen zijn dan mijn Nespresso consumptie. En dat het een mooie machine, degelijke machine en erg lekkere koffie (gebaseerd op de ENA8 van mijn ouders) uit kan komen is natuurlijk geen bijzaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dajappie
True schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:55:
[...]

Niet om het één of ander, maar mijn berekening kwam vanuit deze gedachte: True in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" en gaat mij om of ik -in mijn geval- op termijn goedkoper uit zou zijn met een volautomaat.
Nu kijkende naar een Jura E4 (600€) of een Jura E8 (~850€) beide vanuit de MM in Duitsland. Welke met een levensduur van 8 - 12 jaar (beetje redelijk?) mogelijk toch goedkoper kunnen zijn dan mijn Nespresso consumptie. En dat het een mooie machine, degelijke machine en erg lekkere koffie (gebaseerd op de ENA8 van mijn ouders) uit kan komen is natuurlijk geen bijzaak.
Dit soort dingen zijn toch niet helemaal in geld te vatten. Koffie uit de Jura is ongetwijfeld een pak beter dan uit die Vertuo-centrifuge en dat is ook wat waard toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

dajappie schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:07:
[...]

Dit soort dingen zijn toch niet helemaal in geld te vatten. Koffie uit de Jura is ongetwijfeld een pak beter dan uit die Vertuo-centrifuge en dat is ook wat waard toch.
Ja, vertel mijn niet koffiedrinkende vriendin dat. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
True schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:16:
[...]

Ja, vertel mijn niet koffiedrinkende vriendin dat. 8)
Haha ja dat heb ik precies zo gedaan. Zolang het uiterlijk maar voldoet aan de WAF en ze er zelf niet voor betaalt is het oke 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:31
True schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:55:
[...]

Gewoon die E4 kopen, ga je geen spijt van krijgen.
En qua prijs moet het ook wel uit komen t.o.v. je vertuo -> +/- €0,45/kopje o.b.v. een E4 a €600 met 1x onderhoud a €200 die je in 8 jaar volledig afschrijft, 12gr/kopje a €25/kilo.
Een E8 zou ook nog wel rendabel moeten zijn, maar de vraag is of je de extra functies €250 waard vindt.

En ik denk dat je er qua koffie en machine ook niet op achteruit gaat :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
True schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:13:

Wat ik zoek:

Mijn mening is dat als je niet wekelijks een machine wilt reinigen, je beter een nespresso kunt kopen of op een andere manier koffie kunt zetten. Koffie die nat is geweest gaat schimmelen en koffie die gezet is laat een spoor van olie achter. Nou ben ik sowieso niet onder de indruk van het reinigingsvermogen van volautomaten, maar volgens mij is dagelijks spoelen, lade legen, water verversen en wekelijks reinigen toch wel het minimale wat nodig is om een volautomaat drinkbaar te houden.

Ben genoeg minimaal onderhouden jura’s tegengekomen met een brandend onderhoudslampje waar de lade wegliep of de zwarte brokken uit de tuit meekwamen omdat er nauwelijks naar omgekeken wordt. Geef mij dan maar een V60, aeropress of desnoods een nespresso.

Een nespresso zet trouwens koffie met tussen de 5 en 6 gram koffie. Een volautomaat pakt minimaal 50 tot 75% meer koffie omdat het grover gemalen wordt en moet worden. Daarmee wordt het prijsverschil als je fatsoenlijke bonen wilt kopen alweer een stuk kleiner, zeker als je de dure reinigings- en ontkalkingsmiddelen meeneemt. (Die je moet afnemen, omdat ze anders wellicht geen garantie willen verlenen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRFP94aOr5z95ux0Yizb8WStNQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1XjsyPjTFioQmfcsrJD1d8t.jpg?f=fotoalbum_large

Reiniging van water met een filter bij Jura ipv ontkalken betekent sowieso elke dag spoelen en water verversen want anders groeit er binnen no time groene mos in het filter.

Laatste fijne eigenschap van computergestuurde machines: ze houden bij hoe vaak je het onderhoud uitstelt. Teveel en je kunt ook naar je garantie fluiten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Teus.espresso
Mooi epistel en groot deels klopt het.
Het is alleen jammer dat het zo rechtstreeks tegen Jura is geschreven. Een volautomaat wordt vaak gekozen uit gemak en niet door liefhebbers. De commitment om de machine in top conditie te houden is dus ook lager.

Onderhoud is belangrijk, er zijn genoeg mensen die daar niets aan doen.
En dus krijg je slecht werkende machines. Bij een Jura verstoppen dan vaak de uitlopen, bij half automaten is het soms zo erg dat de filterdrager verstopt zit. Cappucinator verstopt? We komen hier machines tegen met een halve centimeter aangekoekte melk op de stoompijp. Waterbakken worden bij Jura's eerder groen doordat ze aan de buitenkant van de machine zitten. Ik heb hier waterbakken van andere machines na een nacht met chloor toch weg moeten gooien omdat ze niet te redden zijn.

Onderhoud is dus belangrijk. Gelukkig komen er in dit forum heel veel liefhebbers die bovenstaande niet zal overkomen maar er zijn genoeg anderen die er een potje van maken. Ik vind het steeds lastig als de engste verhalen gebruikt worden als voorbeeld in conversaties met welwillenden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
Teus.espresso schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:00:
Mooi epistel en groot deels klopt het.
Het is alleen jammer dat het zo rechtstreeks tegen Jura is geschreven. Een volautomaat wordt vaak gekozen uit gemak en niet door liefhebbers. De commitment om de machine in top conditie te houden is dus ook lager.

Onderhoud is belangrijk, er zijn genoeg mensen die daar niets aan doen.
En dus krijg je slecht werkende machines. Bij een Jura verstoppen dan vaak de uitlopen, bij half automaten is het soms zo erg dat de filterdrager verstopt zit. Cappucinator verstopt? We komen hier machines tegen met een halve centimeter aangekoekte melk op de stoompijp. Waterbakken worden bij Jura's eerder groen doordat ze aan de buitenkant van de machine zitten. Ik heb hier waterbakken van andere machines na een nacht met chloor toch weg moeten gooien omdat ze niet te redden zijn.

Onderhoud is dus belangrijk. Gelukkig komen er in dit forum heel veel liefhebbers die bovenstaande niet zal overkomen maar er zijn genoeg anderen die er een potje van maken. Ik vind het steeds lastig als de engste verhalen gebruikt worden als voorbeeld in conversaties met welwillenden.
Je hebt gelijk Teus, het was niet specifiek tegen Jura bedoeld. Jura noemde ik omdat er een Jura overwogen werd, maar dit geldt voor elke volautomaat (of elke andere halfautomaat of pistonmachine). Er is geen machine die gewoon zijn werk doet zonder reinigen en de frequenties zijn vergelijkbaar. Een volautomaat aanschaffen omdat je denkt dat je niet zo vaak hoeft te reinigen, is niet verstandig. Het zet simpel koffie, en reinigen is ook relatief eenvoudig, de frequentie is identiek. Alleen omdat bij een volautomaat het allemaal uit het zicht zit, kun je een tijdje de illusie hebben dat het niet nodig is. Totdat het ding niet werkt, je de machine opentrekt en er ineens een ecosysteem blijkt te zijn ontstaan.

[ Voor 5% gewijzigd door __fred__ op 12-11-2022 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:27:

Ik heb hem uit Italie. Verzending duurde 1.5e dag.

https://www.espressocoffe...ttomless-portafilter.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik heb nu een half jaar m'n LM, en regelmatig een naked pf overwogen, maar toch ben ik blij dat ik er géén heb.

1) het willen voorkomen van channeling kan behoorlijk obsessief worden, waardoor je alles wil perfectioneren en gefrustreerd kan worden als je toch weer zo'n straaltje de verkeerde kant op ziet schieten.. terwijl je toch echt alles hetzelfde had gedaan..
2) door die straaltjes wordt je machine, 't werkblad waar hij staat, de vloer(!) een vieze bende die je nóg vaker moet poetsen

Dus inmiddels ruimte tijd tevreden in kamp "spout" pf, met een relatief schone machine ;) en ik kijk wel naar de doorlooptijden en de puck om te zien of er channeling is geweest en ik beter moet verdelen / tampen.
Mijn WDT-tooltje ligt ook al weken in de la en m'n koffie is er niet minder om gaan smaken.. en daar draait het toch om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ook team-sprout hier.

Om diezelfde redenen ben ik ook alweer een tijdje gestopt met bottemless portafilters. Wil natuurlijk geen channeling dus let daar wel degelijk op (je ziet en proeft het ook wel), maar geen zin in al dat gedoe.

WDT'en doe ik nog wel steeds. Heb onlangs nog een doseerring van Barista Hustle gekocht die bovenop de basket ligt i.p.v. een randje achterlaat. Deze werkte vreemd genoeg niet op IMS baskets, wel op die van VST.

Afbeeldingslocatie: https://koffiepraat.nl/forum/download/file.php?id=13925&mode=view

Ps. Die standaard RVS filterdragers van LM zijn met €170~ best duur.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 12-11-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
De vraag over de prijs van de filterdragers had ik kort geleden ook.
Twee nagenoeg identieke filterdragers; de ene orgineel Ecm voor €140 de andere met hetzelfde uiterlijk voor €75. De duurdere zijn gemaakt van RVS staal, de goedkopere varianten zijn gemaakt van verchroomd messing.
Pagina: 1 ... 156 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1