Ik ben op zoek naar een anaerobic natural koffie, score 85+. Heeft iemand hier toevallig een suggestie? Bij voorkeur verkrijgbaar in de EU.
(Bereiding: Chemex)
(Bereiding: Chemex)
Wij hebben 6dh hardheid. Voor de rest van het huis hebben we dus niet echt last van kalk. Alleen voor espresso vond ik het nog net wat veel. Kosten van bwt is ook lager dan machine regelmatig ontkalken. Ben ook nog niet over uit hoe vaak je nu wil ontkalken met een double boiler. Iedereen beweert wat anders als optimum. Doe dadelijk misschien nog even een 2de onderhoud nu machine bijna 4 jaar oud is.Anoniem: 289532 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:05:
[...]
Of je neemt gewoon een Aquacell voor je hele huis. Scheelt ook meteen een hoop viezigheid in de badkamer, wasmachine, vaatwasser, Quooker en noem het maar op. Nederlands water heeft niet zoveel nodig, wij voegen geen chloor toe zoals in Amerika.
Ik denk wel dat ‘hey espressolovers, mark here!’ blij is dat de marketing zo goed werkt, zelfs aan de andere kant van de plas
Wat heb je dan besteld?BenJG schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:21:
[...]
Je hebt voor de specialita ook bijzonder goede single dose modificaties. Ik heb toevallig vandaag die van Etsy binnen gekregen. Retentie is daarmee zo goed als 0.
Het idee is natuurlijk ook dat je je de timer zo instelt dat je de de gewenste hoeveelheid koffie eruit krijgt. Dan hoef je maar af en toe een keer na te wegen (bonen verouderen, dus bijstellen is af en toe nodig) en dus niet elke keer.Denniz0229 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:29:
[...]
Wat heb je dan besteld?
Naar mij is nu een incline stand onderweg voor de specialita.
Over een single dose hopper twijfel ik nog, de hopper die er nu op zit kan ik namelijk ook prima single dose ingooien, het enige wat ik dan mis is de blaasbalg.
Ik heb hem nu een kleine maand en dacht juist dat het handig zou zijn om er meer bonen in te doen en na het malen te wegen. Maar niets blijkt minder waar, ik single dose alleen maar omdat dat makkelijker wegen is als gemalen koffie.
Dat is voor mij nog maar de vraag. Zie cryptapix in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"RvdH schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:39:
Hier in Arnhem hebben we volgens mij heel erg goed water - maar toch filter ik het water uit de kraan met een Brita kan voor ik het in de machine gooi. Kleine moeite en als t niet baadt dan schaadt het ook niet.
Deze heb ik: https://www.etsy.com/nl/l...hopper-en?ref=share_v4_lxDenniz0229 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:29:
[...]
Wat heb je dan besteld?
Naar mij is nu een incline stand onderweg voor de specialita.
Over een single dose hopper twijfel ik nog, de hopper die er nu op zit kan ik namelijk ook prima single dose ingooien, het enige wat ik dan mis is de blaasbalg.
Ik heb hem nu een kleine maand en dacht juist dat het handig zou zijn om er meer bonen in te doen en na het malen te wegen. Maar niets blijkt minder waar, ik single dose alleen maar omdat dat makkelijker wegen is als gemalen koffie.
Gezien, maar kalk -toevoegen- aan het water wat gefilterd wordt lijkt me toch wel heel onwaarschijnlijkcryptapix schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:44:
[...]
Dat is voor mij nog maar de vraag. Zie cryptapix in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Dat zou je denken ja. Ik zit niet genoeg in dit konijnenhol, maar zou het niet kunnen dat de filter beïnvloedt hoe makkelijk kalk neerslaat? Dit is wel een beetje klok-klepel verhaal voor mij hoor. En daarnaast kan het ook zijn dat je teveel filtert waardoor je corrosie kunt krijgen (dat zal met Brita misschien wel meevallen, met omgekeerde osmose nietRvdH schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:48:
[...]
Gezien, maar kalk -toevoegen- aan het water wat gefilterd wordt lijkt me toch wel heel onwaarschijnlijkDus méér kalk kan het niet worden.. in het slechtste geval filtert die Brita kan er geen of te weinig kalk uit.
Anoniem: 289532
Ah ja, hier varieert het tussen de 8 en 12,5cedrix5 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:41:
[...]
Wij hebben 6dh hardheid. Voor de rest van het huis hebben we dus niet echt last van kalk. Alleen voor espresso vond ik het nog net wat veel. Kosten van bwt is ook lager dan machine regelmatig ontkalken. Ben ook nog niet over uit hoe vaak je nu wil ontkalken met een double boiler. Iedereen beweert wat anders als optimum. Doe dadelijk misschien nog even een 2de onderhoud nu machine bijna 4 jaar oud is.
mijn 20 jaar oude Silvia doet het er ieg prima mee met 1x per jaar ontkalken.RvdH schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:39:
Hier in Arnhem hebben we volgens mij heel erg goed water - maar toch filter ik het water uit de kraan met een Brita kan voor ik het in de machine gooi. Kleine moeite en als t niet baadt dan schaadt het ook niet.
Hi Ha Hopjesvla
Ja dat is logisch, maar wat is regelmatig? Ik doe het elke 4-6 weken. Heb ook de hardheid gemeten na 6 weken gebruik en die is gewoon hetzelfde als na 1 dag gebruik: nagenoeg 0.walterworld schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:25:
Wat betreft waterfiltering uit een kan zoals een brita, hierbij dien je regelmatig de filter te vervangen.
Is aan bod gekomen bij KDVW.
https://www.npo3.nl/keuri...rde/08-04-2021/KN_1725006
De hardheid bij ons.
" Waterhardheid (dH)
De hardheid van het drinkwater in **** is: 6,32"
Dat word niet specifiek gezegd, goed onderhouden hebben ze het over.cryptapix schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:34:
[...]
Ja dat is logisch, maar wat is regelmatig? Ik doe het elke 4-6 weken. Heb ook de hardheid gemeten na 6 weken gebruik en die is gewoon hetzelfde als na 1 dag gebruik: nagenoeg 0.
Zo breed zal die range niet zijn verwacht ik? Heb je al eens een waterraport opgezocht voor jouw specifieke woonplaats/postcode? Dat zou openbaar toegankelijk moeten zijn bij ieder waterbedrijf. Daar zie je ook de min-max van steekproeven gedurende een periode.Anoniem: 289532 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:31:
Ah ja, hier varieert het tussen de 8 en 12,5
Ik ga vanaf nu stoppen met die Brita kan. Had al zo'n vermoeden dat drinkwaterbedrijven dit al voor ons doen, maar dat het zo erg was. Baat het niet dan schaadt het niet, maar de baten zijn bijzonder laag dus.walterworld schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:25:
Wat betreft waterfiltering uit een kan zoals een brita, hierbij dien je regelmatig de filter te vervangen.
De hardheid bij ons.
" Waterhardheid (dH)
Dat je die filters niet nodig hebt voor iets anders dan evt. kalk was volgens mij wel bekend. Het is algemeen bekend dat het drinkwater in NLYpuh schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:05:
[...]
Ik ga vanaf nu stoppen met die Brita kan. Had al zo'n vermoeden dat drinkwaterbedrijven dit al voor ons doen, maar dat het zo erg was. Baat het niet dan schaadt het niet, maar de baten zijn bijzonder laag dus.
Een Brita filter doet ook relatief weinig tegen de al lage hoeveelheid kalk die we in Nederland hebben (zijn ze ook niet voor bedoelt), dus daar zal ik gewoon de bilt zakjes voor blijven gebruiken.
[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 28-10-2022 21:45 ]
Verder lees ik dat alleen ontharden ook niet goed is. 0-2 DH lijkt me de smaak niet ten goede te komen (LM adviseert 3-4 DH). BWT filters vervangen calcium voor magnesium wat de smaak weer ten goede zou moeten komen (koffie hecht zich aan mineralen). De ideale hardheid voor smaak ligt ergens tussen 7-12 DH, dus 3-4 is al een compromis.Wat zijn de voordelen van BRITA gefilterd water?
Drinkwater wordt strikt gereguleerd en gecontroleerd, maar kan stoffen bevatten die de smaak en het uiterlijk ervan aantasten. Een BRITA waterfilter kan het waterverbruik reduceren:
carbonaathardheid/kalk (calcium- en magnesiumionen)
vrij en gebonden chloor (indien aanwezig)
lood en koper
BRITA gefilterd water biedt u en uw gezin de ideale basis voor aromatische warme dranken, zoals koffie en thee. Het is ideaal voor het koken en beschermt huishoudelijke apparatuur tegen kalkaanslag.
Net ook even gekeken..walterworld schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:25:
De hardheid bij ons.
" Waterhardheid (dH)
[ Voor 3% gewijzigd door ramrodwillem op 29-10-2022 09:01 ]
Profitec GO heeft alles wat je zoekt, al heeft ie ook een stoom pijpje, zonder kom je bij de ECM Puristika terecht, maar die is en duurder, en heeft een langere opwarm tijd als de GO (E61 groepskop, wel temperatuur stabieler bij meerdere kopjes maken [3+])ramrodwillem schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:53:
Deze week nog eens wat nagedacht en gelezen.
Als ik naar een losse maler met espresso apparaat zou gaan welke espresso machine zou voor mij dan geschikt zijn.
Zelf neig ik naar zo simpel mogelijk en voor NU niet al te veel instelling, mocht ik daar wel behoefte aan krijgen dan is dat een volgende stap. Voor nu liever een machine die fabriek af zeer goed is afgesteld qua water tempstuur en druk. Snelle opwarm tijd zeer gewenst
Met een melk stoomfunctie ga ik niets doen, ik drink max 3x per dag een kopje en ben de enige gebruiker.Zijn er überhaupt espresso machines zonder stoompijpje.
Hoor graag jullie adviezen , prijs nieuw tot €800
[1] Geen PID, langere opwarmtijd (30 minuten) druk standaard te hoog.ramrodwillem schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:22:
Thx, Profitec GO heeft alles wat je zoekt.
Tja maar die kleuren (nog) geen chroom. Uiterlijk wil toch ook wat in mn open keuken.
In het kader van zo simpel mogelijk waarom eventueel geen [1]Rancilio Silva, [2]ECM Casa, [3]Gaggia Classic, goede 2e hands is ook een optie voor mij.
[ Voor 15% gewijzigd door RoosW op 29-10-2022 09:31 ]
[ Voor 21% gewijzigd door ramrodwillem op 29-10-2022 09:39 ]
Misschien is een lever-machine nog een idee? https://www.lapavoni.com/en/product/europiccola-lusso/ramrodwillem schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:33:
Je had er niet bijgezegd dat je een Chroom Bomb wilde
Ha ha nee, ik ging er vanuit dat ieder merk wel een chrome versie zou hebben.
Dan valt de Gaggia af .
[ Voor 75% gewijzigd door RigolleM op 29-10-2022 09:44 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 29-10-2022 10:28 ]
[ Voor 33% gewijzigd door cedrix5 op 29-10-2022 10:38 ]
[ Voor 3% gewijzigd door ramrodwillem op 29-10-2022 10:50 ]
Voor gasten koop je zo een melk opschuim ding https://www.xenos.nl/melk...84l0ouPsjODXGSNbQPryxbtZg los, dat hoeft geen super kwaliteit te zijn..cedrix5 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:31:
Puristika is top als je nooit stoomt.
In mijn ervaring willen gasten wel eens een melkdrankje of wil je toch wat latte art doen, dus zou zelf eerder voor iets als een Classika PID gaan. Eventueel tweedehands. Dat is ook voornamelijk voor espresso, maar als je minuut of 2 wacht kan je melk stomen en 1-2 cappuccino's zetten.
Warmt trager op, maar als je beetje flusht kan het wel in 20-30min. Eventueel met smart timer (ik heb ze met homekit dus machine is aan te zetten met siri en programmeerbaar). Puristika is niet sneller qua opwarmtijd denk ik.
Ik ben geen fan van thermoblock apparaten (meeste ascaso's zijn thermoblock denk ik). Alleen heb het niet geprobeerd dus is enkel gebaseerd op info van anderen. E61 of Profitec/ECM/Lelit ring brew broup is kwalitatief veel beter denk ik.ramrodwillem schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:50:
zeer goede 2e hands is geen probleem.
Puur voor uiterlijk, https://www.marktplaats.n...eel-uno-3-espressomachine , is dat merk nog wat ? De Ascaso Dream ziet er ook fraai uit vindt ik maar als het verder niets is houdt het op.
Die dingen zijn niet vergelijkbaar met stoom. Je hebt kleine varianten die claimen microfoam te maken maar dit valt niet in die categorie. Als je niet geeft om de kwaliteit van je cappuccino's of ze juist 'traditioneel' italiaans wil maken kan het wel. Je hebt elektrische ook nog die gelijk de melk mee verwarmen, al kun je deze ook eerst in de magnetron doen.RoosW schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:35:
[...]
Voor gasten koop je zo een melk opschuim ding https://www.xenos.nl/melk...84l0ouPsjODXGSNbQPryxbtZg los, dat hoeft geen super kwaliteit te zijn..
[ Voor 8% gewijzigd door ramrodwillem op 29-10-2022 13:35 ]
Kreeg uit mijn QuickMill 820 een prima espresso. Kostte wat moeite af en toe met afstellen en was iets minder voorspelbaar dan mijn BIanca, maar je komt aardig ver als je gewoon een prima bakkie espresso wil.ramrodwillem schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:00:
> Thermoblocks hebben gewoon de reputatie minder stabiel te zijn.
Dat kan ik me voorstellen als je meer dan 1 espresso achter elkaar wil zetten of de stoom functie voor melk wilt gebruiken maar voor 1 espresso heb ik het gevoel dat het niet uit gaat maken.
"Better ask questions before you shoot"
Ben niet super happig op 83mm malers omdat SSP Red Speeds 83mm 300+ euro zijnDenniz0229 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:10:
Iemand hier al een gokje gewaagd en een df83 grinder besteld?
Ik gebruik gewoon een vloeibare ontkalker wanneer de machine dit aangeeft. Die filters zijn in Nederland eigenlijk overbodig omdat ons water niet zo hard is.Binnetie schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:42:
De Jura E8 bevalt nog super. Het lastige vind ik nog het aanpassen van de maling bij een nieuwe zal bonen. Vanochtend nieuwe bonen erin en een vrij zure smaak bij een dubbele espresso. Dat kun je oplossen door de maling aan te passen maar als je dan een gewone kop koffie wilt zetten moet je weer draaien aan de maalgraad omdat dit ook weer een andere smaak oplevert.
Hoe doen jullie dat?
Ook de onderhoudsspullen besteld van Jura waaronder ook 3 waterfilters.
Maar nu las ik dat je niet hoeft te ontkalken als je een waterfilter gebruikt. Gebruiken jullie het waterfilter en ontkalken jullie wanneer de machine dit aangeeft? Of vervangen jullie telkens het waterfilter? Bij mij moet ik elke 2 maanden het filter vervangen. Want heb eind augustus de machine gekocht.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Goede tips en een goed punt. Hier is de water hardheid 7,5 Duitse graden.Aziraphale schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:04:
[...]
Ik gebruik gewoon een vloeibare ontkalker wanneer de machine dit aangeeft. Die filters zijn in Nederland eigenlijk overbodig omdat ons water niet zo hard is.
De maling pas ik zelf niet iedere keer aan. Hij staat iets fijner dan de fabrieksinstelling en ik pas dan de extractie aan door de hoeveelheid water en het aantal boontjes.
Als ontharders overbodig zijn omdat het water hier zo zacht is, waarom moet je dan ontkalken?Aziraphale schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:04:
[...]
Ik gebruik gewoon een vloeibare ontkalker wanneer de machine dit aangeeft. Die filters zijn in Nederland eigenlijk overbodig omdat ons water niet zo hard is.
De maling pas ik zelf niet iedere keer aan. Hij staat iets fijner dan de fabrieksinstelling en ik pas dan de extractie aan door de hoeveelheid water en het aantal boontjes.
Bij die hardheid is een filter niet nodig en alleen maar duur. Het water kan ook tijdens het zetten aangepast worden. Hij geeft aan hoeveel water er in komt en dat kun je dan verhogen of verlagen.Binnetie schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:10:
[...]
Goede tips en een goed punt. Hier is de water hardheid 7,5 Duitse graden.
Het aantal boontjes is aan te passen tijdens het koffie zetten, maar voor de hoeveelheid water moet je in het menu zitten volgens mij.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Omdat het water hier niet kalkvrij is, natuurlijk.Anoniem: 289532 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:24:
[...]
Als ontharders overbodig zijn omdat het water hier zo zacht is, waarom moet je dan ontkalken?
Dat ligt er maar net aan hoe je het ziet. Het ontkalken van mijn dual boiler e61 is niet echt een kwestie van een paar minuten werk. Als ik dat moet laten doen, kan ik net zo goed filters kopen. Daarbij komt nog dat het best lastig is al die chemische troep weer uit je boilers en systeem te krijgen. Het kost me 60-70e per jaar aan Brita filters, dat overleef ik wel.Aziraphale schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:22:
[...]
Omdat het water hier niet kalkvrij is, natuurlijk.Maar ontkalken is per saldo stukken goedkoper dan die filters.
Maar dat is een dual boiler e61. We praten hier over een Jura E8 en daarbij is het niet veel meer dat het spul in de watertank doen en op een knopje drukken.cryptapix schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:17:
[...]
Dat ligt er maar net aan hoe je het ziet. Het ontkalken van mijn dual boiler e61 is niet echt een kwestie van een paar minuten werk. Als ik dat moet laten doen, kan ik net zo goed filters kopen. Daarbij komt nog dat het best lastig is al die chemische troep weer uit je boilers en systeem te krijgen. Het kost me 60-70e per jaar aan Brita filters, dat overleef ik wel.
in-line filters zijn nog geen tientje per stuk en je kan ze voor een paar cent regereren. Zoek maar eens op - er staat een how-to in dit topicAziraphale schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:22:
[...]
Omdat het water hier niet kalkvrij is, natuurlijk.Maar ontkalken is per saldo stukken goedkoper dan die filters.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Maar werken die ook bij een Jura?Ravhin schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:28:
[...]
in-line filters zijn nog geen tientje per stuk en je kan ze voor een paar cent regereren. Zoek maar eens op - er staat een how-to in dit topic
Tja, maar het maakt het principe niet minder interessant toch?RvdH schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:11:
Een 7 minuten durend filmpje om iets wat in 2 zinnen gezegd kon worden, pff.
Je zal wellicht een beetje moeten punniken want proprietair maar ik zie niet in waarom niet. Er zit geen koolfilter in, toch?
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ik ben meer een ervaringsdeskundige in ionwisselsystemen dan in BWT in het algemeen. Ionwisselaars werken door de geladen deeltjes waaruit zouten bestaan uit te wisselen voor andere deeltjes. Normaal gesproken is een wisselaar beladen met natriumionen die hij uitwisselt met de calciumionen in het water. Waarschijnlijk heeft BWT de hars in dit geval (deels) beladen met magnesium. Nu is ook magnesium een slecht oplosbaar zout met bijna alle tegenionen dus die claim zou ik niet durven te maken.cedrix5 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:31:
Is er hier iemand expert op gebied van BWT filters?
Volgens de baristahustle calculator is het water in Eindhoven licht kalkvormend voor de stoomboiler (6ºdH, rapport: https://www.brabantwater....liteit-opvragen/eindhoven)
Alleen, ik vraag me af wat er gebeurt als je het filtert en of het premium filter met extra magnesium een noemenswaardig voordeel oplevert voor espresso extractie. De normale is namelijk toch weer iets goedkoper (vooral vanwege kleinere maat als je X koopt), alleen kans is dat je water te weinig mineralen of alkaliteit zou hebben na filteren en je espresso's dus minder lekker zijn. Het argument voor BWT premium is dat de magnesium die ze toevoegen minder kalkvormend is maar wel goed is voor extractie.
Heb zelf al 2 jaar de premium in gebruik.
[ Voor 12% gewijzigd door Ravhin op 01-11-2022 09:44 . Reden: Third Wave toegevoegd ]
Ook in het zwartRoosW schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:05:
Lelit heeft 'nieuwe' modellen van de MaraX en de Bianca, de MaraX in nieuw jasje gaat met een lik verf en waaibomenhouten accessoires van rond de 1000,- naar 1799,-
De Bianca gaat met een lik verf en dezelfde lelijke waaibomenhouten onderdelen van rond de 2000,- naar 2880,-
Hier een foto van de nieuwe Bianca, oef wat is ie lelijk
[Afbeelding]
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 01-11-2022 16:11 ]
Ik vraag me wel af of de normale MaraX ook zo duur worden. Tot nu toe zijn die nog gewoon voor ~1200 euro te vinden en ik zie nergens dat die eruit gaan. Het lijkt me dat ze gewoon een premium-prijs gaan vragen voor de zwart/witte varianten. Behalve de kleur en houten knoppen is er ook geen verschil volgens mij.Ypuh schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:25:
De prijsverhoging lijkt wel excessief, maar eigenlijk ook wel geheel in lijn van de verwachting. Zowel de Mara-X als Bianca worden m.i. gewoon onder de prijs verkocht. Het is me niet helemaal duidelijk hoe/waar dat in zit, want een plastic beugeltje binnenin i.p.v. aluminium zullen de kosten niet zijn. Je krijgt voor 95% het product wat ze bij bijvoorbeeld Rocket ook aanbieden en ze gaan op sommige punten zelfs nog iets verder in hun features (bijv. standaard flow control en een PID).
De manier waarop espresso machines in Italie gemaakt worden leent zich ook niet echt voor optimalisatie; het blijft veel handwerk en het enige wat ik bedenken kan is outsourcen (waar zelfs dit familiebedrijf gelukkig nog niet aan willen). Wel leuk om te kijken; een factory tour bij Rocket Espresso:
[YouTube: Rocket Espresso Factory Tour]
Je vergelijkt nu alleen wel de veelvoorkomende marktprijs met de nieuwe adviesprijs. De adviesprijs van een Mara-X was bij de introductie ook al €1.190, maar nog steeds een verhoging van €500. Daarmee prijzen ze zich wat mij betreft wel gelijk uit de markt. Voor €700 prijsverschil met ECM, Profitec of Rocket kun je nog twijfelen, maar voor minder dan dan €200 vind ik dat toch vele malen mooiere machines.
De Bianca wordt zelfs duurder dan een R58 en slechts €100 goedkoper dan een Synchronica. Je krijgt dan flow control (optie van €150), maar wie €3k aan een koffiezetapparaat uitgeeft kijkt niet meer op een paar euro lijkt mij.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Oef, inderdaad zeker niet fraaier geworden op deze manier.RoosW schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:05:
Lelit heeft 'nieuwe' modellen van de MaraX en de Bianca, de MaraX in nieuw jasje gaat met een lik verf en waaibomenhouten accessoires van rond de 1000,- naar 1799,-
De Bianca gaat met een lik verf en dezelfde lelijke waaibomenhouten onderdelen van rond de 2000,- naar 2880,-
Hier een foto van de nieuwe Bianca, oef wat is ie lelijk
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 01-11-2022 15:24 ]
https://koffiebranderijde...ZV222IXx_stBoCn_IQAvD_BwEOzzie schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:34:
[...]
Ik vraag me wel af of de normale MaraX ook zo duur worden. Tot nu toe zijn die nog gewoon voor ~1200 euro te vinden en ik zie nergens dat die eruit gaan. Het lijkt me dat ze gewoon een premium-prijs gaan vragen voor de zwart/witte varianten. Behalve de kleur en houten knoppen is er ook geen verschil volgens mij.
Hetzelfde geld zo te zien ook voor de Bianca.
Dit bevestigt toch juist wat ik zeg? Want de RVS variant staat ook gewoon nog te koop voor de oude prijs.
Volgens mij is Lelit overgenomen door Sage/Breville. Ik kan mij voorstellen dat ze de Lelit producten iets hoger positioneren om niet te dicht bij de Sage producten (Dual Boiler) te zitten.Ypuh schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:25:
De prijsverhoging lijkt excessief, maar eigenlijk ook wel geheel in lijn van de verwachting. Zowel de Mara-X als Bianca worden m.i. gewoon onder de prijs verkocht. Het is me niet helemaal duidelijk hoe/waar dat in zit, want een plastic beugeltje binnenin i.p.v. aluminium zullen de kosten niet zijn. Je krijgt voor 95% het product wat ze bij bijvoorbeeld Rocket ook aanbieden en ze gaan op sommige punten zelfs nog iets verder in hun features (bijv. standaard flow control en een PID).
De manier waarop espresso machines in Italie gemaakt worden leent zich ook niet echt voor optimalisatie; het blijft veel handwerk en het enige wat ik bedenken kan is outsourcen (waar zelfs dit familiebedrijf gelukkig nog niet aan willen). Leuk om te kijken; een factory tour bij Rocket Espresso:
[YouTube: Rocket Espresso Factory Tour]
Je vergelijkt wel de veelvoorkomende marktprijs met de nieuwe adviesprijs. De adviesprijs van een Mara-X was bij de introductie ook al €1.190, maar nog steeds een verhoging van €500. Daarmee prijzen ze zich wat mij betreft uit de markt. Voor €700 prijsverschil met ECM, Profitec of Rocket kon je nog twijfelen, maar voor minder dan dan €200 vind ik dat toch vele malen mooiere machines.
De Bianca wordt zelfs duurder dan een R58 en slechts €100 goedkoper dan een Synchronica. Je krijgt dan flow control (optie van €150), maar wie €3k aan een koffiezetapparaat uitgeeft kijkt niet meer op een paar euro lijkt mij.
Ze moeten hun investering (overnamekosten) terugverdienen, dus hup prijs omhoog. Lelit was ook min of meer de enige partij die tussen Sage en het hogere midden segment in zat, dus ze kunnen het maken.kwabber schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:50:
[...]
Volgens mij is Lelit overgenomen door Sage/Breville. Ik kan mij voorstellen dat ze de Lelit producten iets hoger positioneren om niet te dicht bij de Sage producten (Dual Boiler) te zitten.
[ Voor 5% gewijzigd door ocn op 01-11-2022 18:16 ]
Ik heb deze: https://mecoffee.nl/mecoffee/ Leuk volgend projectHercul3s schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:54:
Een tijdje terug gingen we op vakantie. Vorige keren gingen de handmaler, v60 en Aeropress mee, alleen was het gebrek aan espresso en cappuccino toch wel een gemis. Deze keer dacht ik het wat groter aan te pakken. Omdat de DB niet mee kon (35kg...) op MP een Silvia gescoord. Ik ben destijds begonnen met een GC, dus dit leek mij wel een leuke spirituele opvolger.
Na de aanschaf bleek miss Silvia wel wat TLC te kunnen gebruiken. De groepring lekte, de druk stond op 12 bar, de stoomkraan lekte en water kwam onder de opvangbak terecht bij het backflushen. Ook was de pomp origineel uit 2004. Kleine tegenslag maar ook wel een leuk projectje. Revisie gedaan, pomp vervangen en voila een goed werkende Silvia.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan het resultaat. Hoe is het om een Silvia te gebruiken als je reguliere machine een E61 DB is?
Even de plus punten
+ klein formaat
+ snel warm
+ had ik al gezegd dat ie klein was?
+ beter dan nespresso of welk apparaat ze op je vakantie adres hebben
Helaas was het geen onverdeeld succes, waarschijnlijk te wijten aan enerzijds mijn vaardigheden en anderzijds het gewend zijn aan een DB met PID.
Mijn voornaamste 2 problemen waren temperatuur stabiliteit en melk opschuimen. Gezien dit een wat ouder model was (2004) kan het zijn dat de thermostaat niet optimaal meer functioneerde, maar de temperatuur varieerde van stoom uit de groep tot water onder de 90c. Ergens daar tussenin zat dus mijn window welke ik met wat temp surfen moest zien te bereiken. De resulterende espresso was goed alleen mistte ik soms net de smaak die ik er thuis wel uit kreeg. Ook proefde ik meer scherpe zuurtjes of bittertjes, gevoelsmatig door de temp die net even te hoog of te laag uit kwam.
Aangezien ik voornamelijk cappuccino drink komen we bij het 2e punt, het opschuimen. Aan ruwe kracht ontbreekt het de Silvia niet, zet de knop om, wacht 20s en je hebt plenty stoom. Zoveel zelfs dat het af en toe mijn kleine kannetje uit schoot. Het 'probleem' was de consistentie van de stoom, eerst weinig, dan veel, en het lang moeten purgen van de het stoompijpje tot je 'droge' stoom hebt.
Al met al een heel avontuur en een leuke kennismaking met de miss Silvia. Het is een leuk apparaat met een goede uitstraling en een fijn uiterlijk. Ik zie wel waarom een PID een goede toevoeging is en kan me voorstellen dat dat mijn problemen grotendeels op zou lossen.
Ah, beetje hetzelfde als hoe ik met mijn Silvia begon, direct alle gaskets vervangen, boiler uit elkaar halen om daar rubber ring te vervangen.Hercul3s schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:54:
Een tijdje terug gingen we op vakantie. Vorige keren gingen de handmaler, v60 en Aeropress mee, alleen was het gebrek aan espresso en cappuccino toch wel een gemis. Deze keer dacht ik het wat groter aan te pakken. Omdat de DB niet mee kon (35kg...) op MP een Silvia gescoord. Ik ben destijds begonnen met een GC, dus dit leek mij wel een leuke spirituele opvolger.
Na de aanschaf bleek miss Silvia wel wat TLC te kunnen gebruiken. De groepring lekte, de druk stond op 12 bar, de stoomkraan lekte en water kwam onder de opvangbak terecht bij het backflushen. Ook was de pomp origineel uit 2004. Kleine tegenslag maar ook wel een leuk projectje. Revisie gedaan, pomp vervangen en voila een goed werkende Silvia.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan het resultaat. Hoe is het om een Silvia te gebruiken als je reguliere machine een E61 DB is?
Even de plus punten
+ klein formaat
+ snel warm
+ had ik al gezegd dat ie klein was?
+ beter dan nespresso of welk apparaat ze op je vakantie adres hebben
Helaas was het geen onverdeeld succes, waarschijnlijk te wijten aan enerzijds mijn vaardigheden en anderzijds het gewend zijn aan een DB met PID.
Mijn voornaamste 2 problemen waren temperatuur stabiliteit en melk opschuimen. Gezien dit een wat ouder model was (2004) kan het zijn dat de thermostaat niet optimaal meer functioneerde, maar de temperatuur varieerde van stoom uit de groep tot water onder de 90c. Ergens daar tussenin zat dus mijn window welke ik met wat temp surfen moest zien te bereiken. De resulterende espresso was goed alleen mistte ik soms net de smaak die ik er thuis wel uit kreeg. Ook proefde ik meer scherpe zuurtjes of bittertjes, gevoelsmatig door de temp die net even te hoog of te laag uit kwam.
Aangezien ik voornamelijk cappuccino drink komen we bij het 2e punt, het opschuimen. Aan ruwe kracht ontbreekt het de Silvia niet, zet de knop om, wacht 20s en je hebt plenty stoom. Zoveel zelfs dat het af en toe mijn kleine kannetje uit schoot. Het 'probleem' was de consistentie van de stoom, eerst weinig, dan veel, en het lang moeten purgen van de het stoompijpje tot je 'droge' stoom hebt.
Al met al een heel avontuur en een leuke kennismaking met de miss Silvia. Het is een leuk apparaat met een goede uitstraling en een fijn uiterlijk. Ik zie wel waarom een PID een goede toevoeging is en kan me voorstellen dat dat mijn problemen grotendeels op zou lossen.
Mooi verhaal, en mooi om te zien hoe je je Miss Silvia hebt opgeknapt. De problemen die je beschrijft, herken ik. Sinds ik een PID (meCoffee) heb ingebouwd, zijn deze problemen grotendeels weg: de machine is veel stabieler geworden; geen temp surfing meer en constante temperatuur. Drukverlaging door de OPV naar 8 of 9 bar te zetten etc. Stomen wil nog wel eens iets te krachtig zijn, waardoor de melk het kannetje 'uitkolkt'.Hercul3s schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:54:
Oei is dit een serieus dingetje of een onderbuik gevoel? Ik zit namelijk op de wip om een Mara X aan te schaffen hier. Echter wilde ik nog even afwachten of ze met black friday wellicht nog iets met de prijs gaan doen.ocn schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:15:
[...]
Ze moeten hun investering (overnamekosten) terugverdienen, dus hup prijs omhoog. Lelit was ook min of meer de enige partij die tussen Sage en het hogere midden segment in zat, dus ze kunnen het maken.
Wat nu op voorraad is bij de winkels is natuurlijk al ingekocht tegen de vorige prijs. Maar langzaam aan zal die voorraad verdwijnen. Drie weken wachten gaat nog wel, maar is sowieso koffiedik kijken of precies dit model in de aanbieding gaat.djfrankel schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:06:
[...]
Oei is dit een serieus dingetje of een onderbuik gevoel? Ik zit namelijk op de wip om een Mara X aan te schaffen hier. Echter wilde ik nog even afwachten of ze met black friday wellicht nog iets met de prijs gaan doen.
Maar gezien de bovenstaande berichten twijfel ik nu of ik het niet beter nu kan aanschaffen voor een eventuele verhoging. Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen of blijft het koffiedik kijken?
Alle nieuwe exemplaren zullen de nieuwe prijs volgen, de huidige rvs modellen die nu op voorraad staan gaan nog voor de oude prijzen weg, als die op zijn zul je enkel de nieuwe prijs zien, en ik vraag mij zelfs af of Breville de volledig RVS exemplaren zal blijven verkopen, en in plaats daarvan enkel de opgeverfde modellen met goedkoop hout gaat pushen. Ik kan overigens dat lichte hout nog wel zien bij de zwarte modellen, maar op de witte vind ik het ronduit gruwelijk lelijk.djfrankel schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:06:
[...]
Oei is dit een serieus dingetje of een onderbuik gevoel? Ik zit namelijk op de wip om een Mara X aan te schaffen hier. Echter wilde ik nog even afwachten of ze met black friday wellicht nog iets met de prijs gaan doen.
Maar gezien de bovenstaande berichten twijfel ik nu of ik het niet beter nu kan aanschaffen voor een eventuele verhoging. Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen of blijft het koffiedik kijken?
Ik denk dat je in dit geval meer te verliezen hebt dan te winnen (potentiele prijsstijging is hoger dan mogleijk korting).djfrankel schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:06:
[...]
Over het algemeen worden producten toch sowieso alleen maar duurder? Ik heb mij MaraX in december 2021 gekocht voor 959,- euro. Voor die prijs vind je hem nu nergens meer.djfrankel schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:06:
[...]
Ik vraag me wel af waar je die informatie vandaan heb, want ik zie dat nergens staan. Alleen dat er een nieuwe variant is in wit/zwart.RoosW schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:51:
[...]
Alle nieuwe exemplaren zullen de nieuwe prijs volgen, de huidige rvs modellen die nu op voorraad staan gaan nog voor de oude prijzen weg, als die op zijn zul je enkel de nieuwe prijs zien.
Ja tuurlijk maar de link die in mijn bericht staat biedt het aan voor 949 op dit moment. Geen gekke prijs, maar als ook zij een prijsverhoging van zo'n 500eu gaan doorvoeren dan schaf ik het liever nu aan dan dat ik nog even afwacht of er rond black friday nog wat met aanbiedingen gedaan wordt.Ozzie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:48:
[...]
Over het algemeen worden producten toch sowieso alleen maar duurder? Ik heb mij MaraX in december 2021 gekocht voor 959,- euro. Voor die prijs vind je hem nu nergens meer.
Dit vraag ik mij ook af, maar wellicht had ik dit wat onhandig verwoord. Het komt op mij over alsof er 2 extra modellen toegevoegd zijn in andere kleuren en met houten knoppen. Koepoort zoals @RoosW zegt heeft het rvs model in ieder geval niet meer en de witte en zwarte wel. Dus ja wat moet je hier dan van denkenOzzie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:49:
[...]
Ik vraag me wel af waar je die informatie vandaan heb, want ik zie dat nergens staan. Alleen dat er een nieuwe variant is in wit/zwart.
https://koffiebranderijde...jESmZ8DG2A8gaAn4LEALw_wcBOzzie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:49:
[...]
Ik vraag me wel af waar je die informatie vandaan heb, want ik zie dat nergens staan. Alleen dat er een nieuwe variant is in wit/zwart.
De RVS modellen gaan er uit, het zou mij niets verbazen als ze de naam Lelit de volgende generatie ook laten verdwijnen.djfrankel schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:07:
[...]
Ja tuurlijk maar de link die in mijn bericht staat biedt het aan voor 949 op dit moment. Geen gekke prijs, maar als ook zij een prijsverhoging van zo'n 500eu gaan doorvoeren dan schaf ik het liever nu aan dan dat ik nog even afwacht of er rond black friday nog wat met aanbiedingen gedaan wordt.
[...]
Dit vraag ik mij ook af, maar wellicht had ik dit wat onhandig verwoord. Het komt op mij over alsof er 2 extra modellen toegevoegd zijn in andere kleuren en met houten knoppen. Koepoort zoals @RoosW zegt heeft het rvs model in ieder geval niet meer en de witte en zwarte wel. Dus ja wat moet je hier dan van denken
Maar in de links die je plaatst, geef je enkel een linkje naar de nieuwe modellen.RoosW schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:30:
[...]
De RVS modellen gaan er uit, het zou mij niets verbazen als ze de naam Lelit de volgende generatie ook laten verdwijnen.
Gah, neen, dat staat er ook niet, maar her en der zie je de rvs modellen zoals bij Koepoort niet meer staan, dat kan alleen betekenen dat ze die niet meer uitleveren, al was het alleen om niet met zichzelf te concurreren. Ergo ze vinden dat hun machines meer waard zijn, en dat de markt dat kan dragen. Ik vermoed dat ze fout zitten.SquareOne schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:32:
[...]
Maar in de links die je plaatst, geef je enkel een linkje naar de nieuwe modellen.
Er staat nergens een statement van Lelit o.i.d. dat de RVS modellen uit het assortiment gaan. Of lees ik daar volledig overheen?
[ Voor 4% gewijzigd door RoosW op 02-11-2022 16:01 ]
Je doet toch wel wat aannames bij elkaar hoor. Het is (nog) nergens aangekondigd door Lelit (of Sage / Breville).RoosW schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:00:
[...]
Gah, neen, dat staat er ook niet, maar her en der zie je de rvs modellen zoals bij Koepoort niet meer staan, dat kan alleen betekenen dat ze die niet meer uitleveren, al was het alleen om niet met zichzelf te concurreren. Ergo ze vinden dat hun machines meer waard zijn, en dat de markt dat kan dragen. Ik vermoed dat ze fout zitten.
ehhhh..HOI
Ik zou wachten om zo de economie te steunen.djfrankel schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:06:
Don't know... let's see.RoosW schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:00:
[...]
Gah, neen, dat staat er ook niet, maar her en der zie je de rvs modellen zoals bij Koepoort niet meer staan, dat kan alleen betekenen dat ze die niet meer uitleveren, al was het alleen om niet met zichzelf te concurreren. Ergo ze vinden dat hun machines meer waard zijn, en dat de markt dat kan dragen. Ik vermoed dat ze fout zitten.
Ik vind het maar een hoop aannames bij elkaar. Het is nergens bevestigd. Het enige dat er bekend is is dat er een nieuw zwart/wit model van de MaraX en de Bianca is en dat die duurder is dan het RVS model.RoosW schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:00:
[...]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq