Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 155 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:00

Hemingr

Make Tweakers Great Again

Ik ben op zoek naar een anaerobic natural koffie, score 85+. Heeft iemand hier toevallig een suggestie? Bij voorkeur verkrijgbaar in de EU.

(Bereiding: Chemex)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-07 08:45
Anoniem: 289532 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:05:
[...]

Of je neemt gewoon een Aquacell voor je hele huis. Scheelt ook meteen een hoop viezigheid in de badkamer, wasmachine, vaatwasser, Quooker en noem het maar op. Nederlands water heeft niet zoveel nodig, wij voegen geen chloor toe zoals in Amerika.

Ik denk wel dat ‘hey espressolovers, mark here!’ blij is dat de marketing zo goed werkt, zelfs aan de andere kant van de plas
Wij hebben 6dh hardheid. Voor de rest van het huis hebben we dus niet echt last van kalk. Alleen voor espresso vond ik het nog net wat veel. Kosten van bwt is ook lager dan machine regelmatig ontkalken. Ben ook nog niet over uit hoe vaak je nu wil ontkalken met een double boiler. Iedereen beweert wat anders als optimum. Doe dadelijk misschien nog even een 2de onderhoud nu machine bijna 4 jaar oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:22
BenJG schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:21:
[...]

Je hebt voor de specialita ook bijzonder goede single dose modificaties. Ik heb toevallig vandaag die van Etsy binnen gekregen. Retentie is daarmee zo goed als 0.
Wat heb je dan besteld?
Naar mij is nu een incline stand onderweg voor de specialita.
Over een single dose hopper twijfel ik nog, de hopper die er nu op zit kan ik namelijk ook prima single dose ingooien, het enige wat ik dan mis is de blaasbalg.

Ik heb hem nu een kleine maand en dacht juist dat het handig zou zijn om er meer bonen in te doen en na het malen te wegen. Maar niets blijkt minder waar, ik single dose alleen maar omdat dat makkelijker wegen is als gemalen koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Hier in Arnhem hebben we volgens mij heel erg goed water - maar toch filter ik het water uit de kraan met een Brita kan voor ik het in de machine gooi. Kleine moeite en als t niet baadt dan schaadt het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:38
Denniz0229 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:29:
[...]

Wat heb je dan besteld?
Over een single dose hopper twijfel ik nog, de hopper die er nu op zit kan ik namelijk ook prima single dose ingooien, het enige wat ik dan mis is de blaasbalg.

Ik heb hem nu een kleine maand en dacht juist dat het handig zou zijn om er meer bonen in te doen en na het malen te wegen. Maar niets blijkt minder waar, ik single dose alleen maar omdat dat makkelijker wegen is als gemalen koffie.
Het idee is natuurlijk ook dat je je de timer zo instelt dat je de de gewenste hoeveelheid koffie eruit krijgt. Dan hoef je maar af en toe een keer na te wegen (bonen verouderen, dus bijstellen is af en toe nodig) en dus niet elke keer.

Maar goed, ik single dose ook met mijn Specialita. Zonder blaasbalg en zonder incline stand. Gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RvdH schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:39:
Hier in Arnhem hebben we volgens mij heel erg goed water - maar toch filter ik het water uit de kraan met een Brita kan voor ik het in de machine gooi. Kleine moeite en als t niet baadt dan schaadt het ook niet.
Dat is voor mij nog maar de vraag. Zie cryptapix in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenJG
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-06 18:28
Denniz0229 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:29:
[...]

Wat heb je dan besteld?

Deze heb ik: https://www.etsy.com/nl/l...hopper-en?ref=share_v4_lx

Blaasbalg is van siliconen en moet dus een goede levensduur hebben. Je kan hem zo eraf halen en er 18 gram bonen in doen. Blijft in mijn bescheiden ervaring tot nu toe >0,5 gram retentie achter. Ik heb overigens geen incline stand, dus dat zou wellicht ook nog wat helpen.

Overigens is dit inclusief verzendkosten zo'n 65-70 euro. Best prijzig. Search 'single doser eureka' op aliexpress en je kan voor 30 incl verzenden klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Gezien, maar kalk -toevoegen- aan het water wat gefilterd wordt lijkt me toch wel heel onwaarschijnlijk :) Dus méér kalk kan het niet worden.. in het slechtste geval filtert die Brita kan er geen of te weinig kalk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RvdH schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:48:
[...]

Gezien, maar kalk -toevoegen- aan het water wat gefilterd wordt lijkt me toch wel heel onwaarschijnlijk :) Dus méér kalk kan het niet worden.. in het slechtste geval filtert die Brita kan er geen of te weinig kalk uit.
Dat zou je denken ja. Ik zit niet genoeg in dit konijnenhol, maar zou het niet kunnen dat de filter beïnvloedt hoe makkelijk kalk neerslaat? Dit is wel een beetje klok-klepel verhaal voor mij hoor. En daarnaast kan het ook zijn dat je teveel filtert waardoor je corrosie kunt krijgen (dat zal met Brita misschien wel meevallen, met omgekeerde osmose niet ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

cedrix5 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:41:
[...]

Wij hebben 6dh hardheid. Voor de rest van het huis hebben we dus niet echt last van kalk. Alleen voor espresso vond ik het nog net wat veel. Kosten van bwt is ook lager dan machine regelmatig ontkalken. Ben ook nog niet over uit hoe vaak je nu wil ontkalken met een double boiler. Iedereen beweert wat anders als optimum. Doe dadelijk misschien nog even een 2de onderhoud nu machine bijna 4 jaar oud is.
Ah ja, hier varieert het tussen de 8 en 12,5 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
RvdH schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:39:
mijn 20 jaar oude Silvia doet het er ieg prima mee met 1x per jaar ontkalken.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Wat betreft waterfiltering uit een kan zoals een brita, hierbij dien je regelmatig de filter te vervangen.
Is aan bod gekomen bij KDVW.
https://www.npo3.nl/keuri...rde/08-04-2021/KN_1725006

De hardheid bij ons.
" Waterhardheid (dH)
De hardheid van het drinkwater in **** is: 6,32"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
walterworld schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:25:
Wat betreft waterfiltering uit een kan zoals een brita, hierbij dien je regelmatig de filter te vervangen.

De hardheid bij ons.
" Waterhardheid (dH)
Ja dat is logisch, maar wat is regelmatig? Ik doe het elke 4-6 weken. Heb ook de hardheid gemeten na 6 weken gebruik en die is gewoon hetzelfde als na 1 dag gebruik: nagenoeg 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
cryptapix schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:34:
[...]

Ja dat is logisch, maar wat is regelmatig? Ik doe het elke 4-6 weken. Heb ook de hardheid gemeten na 6 weken gebruik en die is gewoon hetzelfde als na 1 dag gebruik: nagenoeg 0.
Dat word niet specifiek gezegd, goed onderhouden hebben ze het over.
Een filter geeft zelf aan wanneer het vervangen moet worden, in het lab zien ze dat wanneer de filter nog goed zou zijn er al meer bacteriën opzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:00
Anoniem: 289532 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:31:
Ah ja, hier varieert het tussen de 8 en 12,5 :/
Zo breed zal die range niet zijn verwacht ik? Heb je al eens een waterraport opgezocht voor jouw specifieke woonplaats/postcode? Dat zou openbaar toegankelijk moeten zijn bij ieder waterbedrijf. Daar zie je ook de min-max van steekproeven gedurende een periode.

In mijn geval tussen de 6,8 en 7,8 DH over het gehele afgelopen jaar. Gemiddeld waren de afgelopen 3 kwartalen 7,5, 7,3 en 7,4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh

De hardheid bij ons.
" Waterhardheid (dH)
Ik ga vanaf nu stoppen met die Brita kan. Had al zo'n vermoeden dat drinkwaterbedrijven dit al voor ons doen, maar dat het zo erg was. Baat het niet dan schaadt het niet, maar de baten zijn bijzonder laag dus.

Een Brita filter doet ook relatief weinig tegen de al lage hoeveelheid kalk die we in Nederland hebben (zijn ze ook niet voor bedoelt), dus daar zal ik gewoon de bilt zakjes voor blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Ypuh schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:05:
[...]

Ik ga vanaf nu stoppen met die Brita kan. Had al zo'n vermoeden dat drinkwaterbedrijven dit al voor ons doen, maar dat het zo erg was. Baat het niet dan schaadt het niet, maar de baten zijn bijzonder laag dus.

Een Brita filter doet ook relatief weinig tegen de al lage hoeveelheid kalk die we in Nederland hebben (zijn ze ook niet voor bedoelt), dus daar zal ik gewoon de bilt zakjes voor blijven gebruiken.
Dat je die filters niet nodig hebt voor iets anders dan evt. kalk was volgens mij wel bekend. Het is algemeen bekend dat het drinkwater in NL
ontzettend goed is en niet zoveel zooi bevat als in bijvoorbeeld de VS. Verder is het ook een kwestie van smaak, al vind ik het water uit m’n Brita kan in pure vorm niet zo lekker ;)

Wat bedoel je met dat de Brita kan niet bedoeld is tegen kalk? Het is geen marketing uiting van Brita, maar dat komt volgens mij vooral doordat de mensen die zo’n kan kopen helemaal niet uit zijn op het verminderen van kalk.

Die Brita kan haalt volgens mijn druppeltest echt wel veel, zo niet bijna alle, kalk uit het water. Ik ga van 6-7 dH naar 0-1. Weet niet of dat nou per se goed is, maar dat is wel de uitkomst.

Zonder waterbehandeling durf ik het kraanwater toch niet door m’n dual boiler te halen. Heb echt geen zin in het ontkalken van zo’n machine. Die bilt zakjes werken ook prima, maar die moet je wel even de tijd gunnen voor je het water je boilers in laat stromen.

Edit:
Ok zie nu pas het einde van de aflevering. Dat bacterieverhaal is wel een dingetje. Maar wel n=1. En onze kan staat in de koelkast, dus dat remt ook bacteriegroei.

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 28-10-2022 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Hmm, Brita doet toch wel iets tegen ontkalken als ik het zo lees. Al zijn ze daar niet primair voor bedoelt. Het is vooral bedoelt om schadelijke stoffen eruit te filteren en daarbij dus ook een deel carbonaatharheid (wat an sich niet schadelijk is, alleen eenmaal verwarmt kalkaanslag achterlaat in machines).
Wat zijn de voordelen van BRITA gefilterd water?
Drinkwater wordt strikt gereguleerd en gecontroleerd, maar kan stoffen bevatten die de smaak en het uiterlijk ervan aantasten. Een BRITA waterfilter kan het waterverbruik reduceren:

carbonaathardheid/kalk (calcium- en magnesiumionen)
vrij en gebonden chloor (indien aanwezig)
lood en koper
BRITA gefilterd water biedt u en uw gezin de ideale basis voor aromatische warme dranken, zoals koffie en thee. Het is ideaal voor het koken en beschermt huishoudelijke apparatuur tegen kalkaanslag.
Verder lees ik dat alleen ontharden ook niet goed is. 0-2 DH lijkt me de smaak niet ten goede te komen (LM adviseert 3-4 DH). BWT filters vervangen calcium voor magnesium wat de smaak weer ten goede zou moeten komen (koffie hecht zich aan mineralen). De ideale hardheid voor smaak ligt ergens tussen 7-12 DH, dus 3-4 is al een compromis.

Hoe dan ook; ons water is op alle vlakken ruim binnen de marge (getest), behalve hardheid. Het filteren van andere stoffen dan kalk lijkt me dus overbodig, vandaar alleen nog een bilt zakje. Het tijdig bijvullen van het reservoir is inmiddels standaard procedure. Denk dat ik de kan ook gewoon hou met een bilt zakje erin, maar geen nieuwe Brita filters meer koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

De hardheid bij ons.
" Waterhardheid (dH)
Net ook even gekeken..

Zo'n Brita kan.. kan die in z'n geheel in de plastic container?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:06
Deze week nog eens wat nagedacht en gelezen.

Als ik naar een losse maler met espresso apparaat zou gaan welke espresso machine zou voor mij dan geschikt zijn.

Zelf neig ik naar zo simpel mogelijk en voor NU niet al te veel instelling, mocht ik daar wel behoefte aan krijgen dan is dat een volgende stap. Voor nu liever een machine die fabriek af zeer goed is afgesteld qua water tempstuur en druk. Snelle opwarm tijd zeer gewenst

Met een melk stoomfunctie ga ik niets doen, ik drink max 3x per dag een kopje en ben de enige gebruiker.Zijn er überhaupt espresso machines zonder stoompijpje.

Hoor graag jullie adviezen , prijs nieuw tot €800

[ Voor 3% gewijzigd door ramrodwillem op 29-10-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:03
ramrodwillem schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:53:
Deze week nog eens wat nagedacht en gelezen.

Als ik naar een losse maler met espresso apparaat zou gaan welke espresso machine zou voor mij dan geschikt zijn.

Zelf neig ik naar zo simpel mogelijk en voor NU niet al te veel instelling, mocht ik daar wel behoefte aan krijgen dan is dat een volgende stap. Voor nu liever een machine die fabriek af zeer goed is afgesteld qua water tempstuur en druk. Snelle opwarm tijd zeer gewenst

Met een melk stoomfunctie ga ik niets doen, ik drink max 3x per dag een kopje en ben de enige gebruiker.Zijn er überhaupt espresso machines zonder stoompijpje.

Hoor graag jullie adviezen , prijs nieuw tot €800
Profitec GO heeft alles wat je zoekt, al heeft ie ook een stoom pijpje, zonder kom je bij de ECM Puristika terecht, maar die is en duurder, en heeft een langere opwarm tijd als de GO (E61 groepskop, wel temperatuur stabieler bij meerdere kopjes maken [3+])

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Thx, Profitec GO heeft alles wat je zoekt.

Tja maar die kleuren (nog) geen chroom. Uiterlijk wil toch ook wat in mn open keuken.

In het kader van zo simpel mogelijk en ook chroom, waarom eventueel geen Rancilio Silva, ECM Casa, Gaggia Classic, goede 2e hands is ook een optie voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
ramrodwillem schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:22:
Thx, Profitec GO heeft alles wat je zoekt.

Tja maar die kleuren (nog) geen chroom. Uiterlijk wil toch ook wat in mn open keuken.

In het kader van zo simpel mogelijk waarom eventueel geen [1]Rancilio Silva, [2]ECM Casa, [3]Gaggia Classic, goede 2e hands is ook een optie voor mij.
[1] Geen PID, langere opwarmtijd (30 minuten) druk standaard te hoog.
[2] Geen PID, verder wel ok.
[3] Geen PID, geen standaard goede druk afstelling (te hoog) prima als je wilt sleutelen (PID toevoegen, druk aanpassen etc).

Je had er niet bijgezegd dat je een Chroom Bomb wilde ;)
Spaar nog even wat door en ga voor de Puristika, mooie machine, chroom aan de voorkant en letterlijk alles wat je wilde hebben. Oh, en wat voor dames vaak de doorslag geeft het is zo ongeveer de kleinste machine die nog uitstekende espresso produceert.

[ Voor 15% gewijzigd door RoosW op 29-10-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:30
Dan neem je de ECM Casa.
Dat is de duurdere zus van de Profitec en die is wel chroomstaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem

Ha ha nee, ik ging er vanuit dat ieder merk wel een chrome versie zou hebben.

Dan valt de Gaggia af .

Is een Ascaso Dream eventueel een goede optie, staan die als goed en betrouwbaar bekend?

[ Voor 21% gewijzigd door ramrodwillem op 29-10-2022 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

ramrodwillem schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:33:

Ha ha nee, ik ging er vanuit dat ieder merk wel een chrome versie zou hebben.

Dan valt de Gaggia af .
Misschien is een lever-machine nog een idee? https://www.lapavoni.com/en/product/europiccola-lusso/
Biedt je toch nog weer wat meer opties in t kader van "flow profiling"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Nee, nee , thx maar daar denk ik echt niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:18
Bambino Plus?

[ Voor 75% gewijzigd door RigolleM op 29-10-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Qua uiterlijk en afmetingen wel maar Sage staat niet bekend om zn lange levensduur, en veel plastic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Als ik dit zo lees zou ik ook de Puristika zeggen. Prachtig afgewerkt apparaat, betrouwbaar, goed (zelf) te onderhouden, PID-controlled en esthetisch in jouw straatje. Je kan dan beter in een keer iets kopen dat je wil houden naar mijn mening, daarna een nieuw apparaat kopen is in totaal toch duurder.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 29-10-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Puristika is top als je nooit stoomt.
In mijn ervaring willen gasten wel eens een melkdrankje of wil je toch wat latte art doen, dus zou zelf eerder voor iets als een Classika PID gaan. Eventueel tweedehands. Dat is ook voornamelijk voor espresso, maar als je minuut of 2 wacht kan je melk stomen en 1-2 cappuccino's zetten.
Warmt trager op, maar als je beetje flusht kan het wel in 20-30min. Eventueel met smart timer (ik heb ze met homekit dus machine is aan te zetten met siri en programmeerbaar). Puristika is niet sneller qua opwarmtijd denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of je zet gewoon een melkopschuimer in de kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Thx weer , de Puristika is €1300 en ik wil eventueel tot €800 gaan, er groot prijsverschil.

Mocht er eens iets van melk nodig zijn heb ik nog ergens een aparte melk opschuimer, werkt nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tweedehands E61 apparaat zou ik dan zeggen, staat vast genoeg op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Dat, of een lever, la pavoni is snel warm en heeft als voordeel dat je ook enigszins controle hebt over pre-infusie en druk. Past ook beter in budget. Nadeel is dat het retro uiterlijk je moet liggen en kleiner portafilter dus je moet tevreden zijn met shots van rond de 12-14g denk ik.

edit: manual levers zijn ook zeker het overwegen waard als je niet voor gasten meerdere koffies moet zetten. Zeer betaalbaar, top kwaliteit (bv. Cafelat robot). Dat je geen melk kan schuimen is voor jou geen probleem. Nog handiger als je ze combineert met een quooker in je keuken.

[ Voor 33% gewijzigd door cedrix5 op 29-10-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Nee, zoals eerder aangegeven geen lever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Dan moet je toch kiezen tussen 2dehands, geen chrome (profitec go is top denk ik, die ring group is ideaal als je snelle warmup wil) of meer budget volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
zeer goede 2e hands is geen probleem.

Puur voor uiterlijk, https://www.marktplaats.n...eel-uno-3-espressomachine , is dat merk nog wat ? De Ascaso Dream ziet er ook fraai uit vindt ik maar als het verder niets is houdt het op.

[ Voor 3% gewijzigd door ramrodwillem op 29-10-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
cedrix5 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:31:
Puristika is top als je nooit stoomt.
In mijn ervaring willen gasten wel eens een melkdrankje of wil je toch wat latte art doen, dus zou zelf eerder voor iets als een Classika PID gaan. Eventueel tweedehands. Dat is ook voornamelijk voor espresso, maar als je minuut of 2 wacht kan je melk stomen en 1-2 cappuccino's zetten.
Warmt trager op, maar als je beetje flusht kan het wel in 20-30min. Eventueel met smart timer (ik heb ze met homekit dus machine is aan te zetten met siri en programmeerbaar). Puristika is niet sneller qua opwarmtijd denk ik.
Voor gasten koop je zo een melk opschuim ding https://www.xenos.nl/melk...84l0ouPsjODXGSNbQPryxbtZg los, dat hoeft geen super kwaliteit te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
ramrodwillem schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:50:
zeer goede 2e hands is geen probleem.

Puur voor uiterlijk, https://www.marktplaats.n...eel-uno-3-espressomachine , is dat merk nog wat ? De Ascaso Dream ziet er ook fraai uit vindt ik maar als het verder niets is houdt het op.
Ik ben geen fan van thermoblock apparaten (meeste ascaso's zijn thermoblock denk ik). Alleen heb het niet geprobeerd dus is enkel gebaseerd op info van anderen. E61 of Profitec/ECM/Lelit ring brew broup is kwalitatief veel beter denk ik.
RoosW schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Voor gasten koop je zo een melk opschuim ding https://www.xenos.nl/melk...84l0ouPsjODXGSNbQPryxbtZg los, dat hoeft geen super kwaliteit te zijn..
Die dingen zijn niet vergelijkbaar met stoom. Je hebt kleine varianten die claimen microfoam te maken maar dit valt niet in die categorie. Als je niet geeft om de kwaliteit van je cappuccino's of ze juist 'traditioneel' italiaans wil maken kan het wel. Je hebt elektrische ook nog die gelijk de melk mee verwarmen, al kun je deze ook eerst in de magnetron doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Maar wat zou het bezwaar zijn van een thermoblok voor mijn gebruik, geen melk opschuimen en na 1 espresso gaat hij uit?

[ Voor 8% gewijzigd door ramrodwillem op 29-10-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Temperatuur is stabieler bij een boiler systeem. Als je niet het beste wil in stabiliteit en consistentie is er niks mis mee denk ik. Thermoblocks hebben gewoon de reputatie minder stabiel te zijn. Vandaar zie je ook dat duurdere apparaten steeds zwaardere boilers gebruiken met meer materiaal/gewicht. Een linea mini is weer groter dan mijn pro 700 met E61 groep. Bij koffiezaakjes zie je meestal ook apparaten met saturated groupsets en veel water waardoor temperatuur bijna niet varieert.

Als je snel opwarmen belangrijk vindt en de ring groups niet wil dan is het wel een optie, ze zijn namelijk wel bijna direct warm. Hoe goed de espresso is moet je even testen. Desnoods upgrade je later. De meesten die espresso oppakken upgraden wel eens wat materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
> Thermoblocks hebben gewoon de reputatie minder stabiel te zijn.

Dat kan ik me voorstellen als je meer dan 1 espresso achter elkaar wil zetten of de stoom functie voor melk wilt gebruiken maar voor 1 espresso heb ik het gevoel dat het niet uit gaat maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
ramrodwillem schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:00:
> Thermoblocks hebben gewoon de reputatie minder stabiel te zijn.

Dat kan ik me voorstellen als je meer dan 1 espresso achter elkaar wil zetten of de stoom functie voor melk wilt gebruiken maar voor 1 espresso heb ik het gevoel dat het niet uit gaat maken.
Kreeg uit mijn QuickMill 820 een prima espresso. Kostte wat moeite af en toe met afstellen en was iets minder voorspelbaar dan mijn BIanca, maar je komt aardig ver als je gewoon een prima bakkie espresso wil.

Nou was die wel uitgerust met een PID, dus helemaal representatief was het ook niet. Na een dik jaar begon het uiteindelijk wel te kriebelen om te upgraden, maar als instapper vond ik hem top.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:22
Iemand hier al een gokje gewaagd en een df83 grinder besteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-07 12:51
Na 12 jaar met een Cunill Tauro maler voor de horeca te hebben gewerkt op mijn Rocket heb ik nu sinds een paar weken de df64 v2 in gebruik en allemachtig wat is dat een upgrade.
Geen gemalen koffie meer overal, wat ik erin stop komt eruit.
Super snel klaar met malen.
1 spraytje water op de bonen en ik heb echt 0 static, niets op de maler of ernaast, alles blijft gewoon schoon....wat een ervaring!

Mijn Rocket had met de Cunill 20 gram van de meest fijn gemalen licht gebrande koffie nodig om espresso te zetten, bij de df64 zit ik in het midden van de espresso range en op de fijnste stand komt de Rocket er niet doorheen.

Mijn verbeterpunten voor de df64 v2 zijn tot nu toe;
1-die start/stop schakelaar aan de onderkant/voorkant is dom geplaatst, waarom niet aan de zijkant waar je er makkelijk bij kan?
2-Ik zou graag de autostop sneller zien werken, nu merk ik dat ik hem toch met de hand stop omdat hij anders best lang door gaat en dat is ook voor 21 gram koffie het geval.
3-Heel soms werk na een dag niet gebruik de bellow niet zo makkelijk, dan krijg ik hem niet meteen ingedrukt, ik denk dat dit komt omdat een heel klein beetje koffie de declumper vastkoekt en deze de lucht niet meer door laat maar de echte reden weet ik niet, ik heb dit een paar keer gehad en het is na 3-4x wat harder indrukken weer weg.

Heerlijke upgrade!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Denniz0229 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:10:
Iemand hier al een gokje gewaagd en een df83 grinder besteld?
Ben niet super happig op 83mm malers omdat SSP Red Speeds 83mm 300+ euro zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 22:40
De Jura E8 bevalt nog super. Het lastige vind ik nog het aanpassen van de maling bij een nieuwe zal bonen. Vanochtend nieuwe bonen erin en een vrij zure smaak bij een dubbele espresso. Dat kun je oplossen door de maling aan te passen maar als je dan een gewone kop koffie wilt zetten moet je weer draaien aan de maalgraad omdat dit ook weer een andere smaak oplevert.
Hoe doen jullie dat?

Ook de onderhoudsspullen besteld van Jura waaronder ook 3 waterfilters.
Maar nu las ik dat je niet hoeft te ontkalken als je een waterfilter gebruikt. Gebruiken jullie het waterfilter en ontkalken jullie wanneer de machine dit aangeeft? Of vervangen jullie telkens het waterfilter? Bij mij moet ik elke 2 maanden het filter vervangen. Want heb eind augustus de machine gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:13
Binnetie schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:42:
De Jura E8 bevalt nog super. Het lastige vind ik nog het aanpassen van de maling bij een nieuwe zal bonen. Vanochtend nieuwe bonen erin en een vrij zure smaak bij een dubbele espresso. Dat kun je oplossen door de maling aan te passen maar als je dan een gewone kop koffie wilt zetten moet je weer draaien aan de maalgraad omdat dit ook weer een andere smaak oplevert.
Hoe doen jullie dat?

Ook de onderhoudsspullen besteld van Jura waaronder ook 3 waterfilters.
Maar nu las ik dat je niet hoeft te ontkalken als je een waterfilter gebruikt. Gebruiken jullie het waterfilter en ontkalken jullie wanneer de machine dit aangeeft? Of vervangen jullie telkens het waterfilter? Bij mij moet ik elke 2 maanden het filter vervangen. Want heb eind augustus de machine gekocht.
Ik gebruik gewoon een vloeibare ontkalker wanneer de machine dit aangeeft. Die filters zijn in Nederland eigenlijk overbodig omdat ons water niet zo hard is.

De maling pas ik zelf niet iedere keer aan. Hij staat iets fijner dan de fabrieksinstelling en ik pas dan de extractie aan door de hoeveelheid water en het aantal boontjes.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 22:40
Aziraphale schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:04:
[...]

Ik gebruik gewoon een vloeibare ontkalker wanneer de machine dit aangeeft. Die filters zijn in Nederland eigenlijk overbodig omdat ons water niet zo hard is.

De maling pas ik zelf niet iedere keer aan. Hij staat iets fijner dan de fabrieksinstelling en ik pas dan de extractie aan door de hoeveelheid water en het aantal boontjes.
Goede tips en een goed punt. Hier is de water hardheid 7,5 Duitse graden.
Het aantal boontjes is aan te passen tijdens het koffie zetten, maar voor de hoeveelheid water moet je in het menu zitten volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Aziraphale schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:04:
[...]

Als ontharders overbodig zijn omdat het water hier zo zacht is, waarom moet je dan ontkalken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Binnetie schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:10:
[...]

Goede tips en een goed punt. Hier is de water hardheid 7,5 Duitse graden.
Het aantal boontjes is aan te passen tijdens het koffie zetten, maar voor de hoeveelheid water moet je in het menu zitten volgens mij.
Bij die hardheid is een filter niet nodig en alleen maar duur. Het water kan ook tijdens het zetten aangepast worden. Hij geeft aan hoeveel water er in komt en dat kun je dan verhogen of verlagen.

James Hoffmann heeft overigens een goede video over het instellen van een volautomaat.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 13:12
Hoi, Ik ben benieuwd of er hier mensen een kopi deva hebben vanuit de kickstarter en wat hun ervaringen hiermee zijn? Hij is nu in productie, maar deze start pas Q4 van 2023, dus als je hem nu besteld duurt het nog even. Ik ben wel blij te zien dat het model de aanknop naar de zijkant verplaatst heeft en middels een snoer in het stopcontact gestoken kan worden.
https://www.kopiconcepts.com/store/p/kopi-deva

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Anoniem: 289532 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:24:
[...]

Als ontharders overbodig zijn omdat het water hier zo zacht is, waarom moet je dan ontkalken? 8)7
Omdat het water hier niet kalkvrij is, natuurlijk. :F Maar ontkalken is per saldo stukken goedkoper dan die filters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Aziraphale schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:22:
[...]

Omdat het water hier niet kalkvrij is, natuurlijk. :F Maar ontkalken is per saldo stukken goedkoper dan die filters.
Dat ligt er maar net aan hoe je het ziet. Het ontkalken van mijn dual boiler e61 is niet echt een kwestie van een paar minuten werk. Als ik dat moet laten doen, kan ik net zo goed filters kopen. Daarbij komt nog dat het best lastig is al die chemische troep weer uit je boilers en systeem te krijgen. Het kost me 60-70e per jaar aan Brita filters, dat overleef ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
cryptapix schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:17:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoe je het ziet. Het ontkalken van mijn dual boiler e61 is niet echt een kwestie van een paar minuten werk. Als ik dat moet laten doen, kan ik net zo goed filters kopen. Daarbij komt nog dat het best lastig is al die chemische troep weer uit je boilers en systeem te krijgen. Het kost me 60-70e per jaar aan Brita filters, dat overleef ik wel.
Maar dat is een dual boiler e61. We praten hier over een Jura E8 en daarbij is het niet veel meer dat het spul in de watertank doen en op een knopje drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-07 12:43

Ravhin

no <root>...

Aziraphale schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:22:
[...]

in-line filters zijn nog geen tientje per stuk en je kan ze voor een paar cent regereren. Zoek maar eens op - er staat een how-to in dit topic ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ravhin schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:28:
[...]

in-line filters zijn nog geen tientje per stuk en je kan ze voor een paar cent regereren. Zoek maar eens op - er staat een how-to in dit topic ;)
Maar werken die ook bij een Jura?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Is er hier iemand expert op gebied van BWT filters?
Volgens de baristahustle calculator is het water in Eindhoven licht kalkvormend voor de stoomboiler (6ºdH, rapport: https://www.brabantwater....liteit-opvragen/eindhoven)

Alleen, ik vraag me af wat er gebeurt als je het filtert en of het premium filter met extra magnesium een noemenswaardig voordeel oplevert voor espresso extractie. De normale is namelijk toch weer iets goedkoper (vooral vanwege kleinere maat als je X koopt), alleen kans is dat je water te weinig mineralen of alkaliteit zou hebben na filteren en je espresso's dus minder lekker zijn. Het argument voor BWT premium is dat de magnesium die ze toevoegen minder kalkvormend is maar wel goed is voor extractie.

Heb zelf al 2 jaar de premium in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW

Ik kan dit bevestigen, alleen moest ik dus omgekeerd werken om het te ervaren, aangezien ik al vanaf het begin mijn doses van 45gr koffie / 750gr water in 3en verdeelde omdat ik de hopper van mijn Niche niet groot genoeg vond om het in 1 gang te doen.
Dus, een doses 30/500 in 1 ruk gedaan, en de smaak is veel meer verzadigd in de bitter regionen als mijn normale verdeelde portie! Wow, echt niet lekker als je het zo in een gang doet, verdeeld in 3 gangen van 15gr (750gr water) of twee voor 500gr water geeft veel meer smaak, heel veel minder, en vooral niet meer alles overheersende bitterheid, en zoals de video meld, dit werkt voor ALLE Single Dose grinders.
:D
Ook de zoete smaak noten komen veel beter tot hun recht, met een hint zuur, maar nu begrijp ik wel waarom mensen de Niche als ongeschikt voor filter bestempelden, als je het in 1 run doet mag je dat rustig stellen, geen zuur, geen zoet, enkel bitter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Ik dacht dat single dosen betekende dat je de bonen één voor één maalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Een 7 minuten durend filmpje om iets wat in 2 zinnen gezegd kon worden, pff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
RvdH schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:11:
Een 7 minuten durend filmpje om iets wat in 2 zinnen gezegd kon worden, pff.
Tja, maar het maakt het principe niet minder interessant toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Aziraphale schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:39:
[...]

Maar werken die ook bij een Jura?
Je zal wellicht een beetje moeten punniken want proprietair maar ik zie niet in waarom niet. Er zit geen koolfilter in, toch?

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

cedrix5 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:31:
Is er hier iemand expert op gebied van BWT filters?
Volgens de baristahustle calculator is het water in Eindhoven licht kalkvormend voor de stoomboiler (6ºdH, rapport: https://www.brabantwater....liteit-opvragen/eindhoven)

Alleen, ik vraag me af wat er gebeurt als je het filtert en of het premium filter met extra magnesium een noemenswaardig voordeel oplevert voor espresso extractie. De normale is namelijk toch weer iets goedkoper (vooral vanwege kleinere maat als je X koopt), alleen kans is dat je water te weinig mineralen of alkaliteit zou hebben na filteren en je espresso's dus minder lekker zijn. Het argument voor BWT premium is dat de magnesium die ze toevoegen minder kalkvormend is maar wel goed is voor extractie.

Heb zelf al 2 jaar de premium in gebruik.
Ik ben meer een ervaringsdeskundige in ionwisselsystemen dan in BWT in het algemeen. Ionwisselaars werken door de geladen deeltjes waaruit zouten bestaan uit te wisselen voor andere deeltjes. Normaal gesproken is een wisselaar beladen met natriumionen die hij uitwisselt met de calciumionen in het water. Waarschijnlijk heeft BWT de hars in dit geval (deels) beladen met magnesium. Nu is ook magnesium een slecht oplosbaar zout met bijna alle tegenionen dus die claim zou ik niet durven te maken.

Als je kijkt naar Third Wave water zie je dat zouten essentieel zijn voor een prettige koffie ervaring. Zij hebben ook zakjes om gedemineraliseerd water van de juiste zouten in de juiste verhouding te voorzien, zodanig, dat het niet slecht is voor je espressomachine en dat het lekker smaakt. Met het water in NL weet ik niet of je veel smaakverschil gaat krijgen hoor, dat zou je eens moeten proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ravhin op 01-11-2022 09:44 . Reden: Third Wave toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW

Het is het weer eens helemaal waard deze te bekijken, dat finale espresso bakje dat hij ermee brouwt, en na zijn beoordeling nog steeds die tweede slok nemen.. brr, dapper hoor :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik had hem ook gezien - je kan natuurlijk ook andere oliesoorten gebruiken om in de frituren. Een wereld gaat voor je open als je truffelolie gebruikt! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Leuk om te kijken en onverwacht resultaat. Had eigenlijk gehoopt dat hij nog voor een 2e (en 3e) ronde gegaan was, bijvoorbeeld op 190-200 graden zodat je mogelijk wel een first crack krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
Lelit heeft 'nieuwe' modellen van de MaraX en de Bianca, de MaraX in nieuw jasje gaat met een lik verf en waaibomenhouten accessoires van rond de 1000,- naar 1799,-
De Bianca gaat met een lik verf en dezelfde lelijke waaibomenhouten onderdelen van rond de 2000,- naar 2880,-
Hier een foto van de nieuwe Bianca, oef wat is ie lelijk :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KyjrgoFhTPn8YpLWuLcu6cDe44=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FqEVqlCT0vJJgP7WEh0wCKPF.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:04
RoosW schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:05:
Lelit heeft 'nieuwe' modellen van de MaraX en de Bianca, de MaraX in nieuw jasje gaat met een lik verf en waaibomenhouten accessoires van rond de 1000,- naar 1799,-
De Bianca gaat met een lik verf en dezelfde lelijke waaibomenhouten onderdelen van rond de 2000,- naar 2880,-
[Afbeelding]
Ook in het zwart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CavfQWNI4FC3YQ0UzLKSsUs32bI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vBjmvFcuH2DZ28xLkXbpmQzu.png?f=fotoalbum_large

Maar mijn smaak is het inderdaad ook niet. Die zwarte zou denk mooier zijn met gewoon de standaard zwarte knoppen (En de witte waarschijnlijk ook).

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
De prijsverhoging lijkt excessief, maar eigenlijk ook wel geheel in lijn van de verwachting. Zowel de Mara-X als Bianca worden m.i. gewoon onder de prijs verkocht. Het is me niet helemaal duidelijk hoe/waar dat in zit, want een plastic beugeltje binnenin i.p.v. aluminium zullen de kosten niet zijn. Je krijgt voor 95% het product wat ze bij bijvoorbeeld Rocket ook aanbieden en ze gaan op sommige punten zelfs nog iets verder in hun features (bijv. standaard flow control en een PID).

De manier waarop espresso machines in Italie gemaakt worden leent zich ook niet echt voor optimalisatie; het blijft veel handwerk en het enige wat ik bedenken kan is outsourcen (waar zelfs dit familiebedrijf gelukkig nog niet aan willen). Leuk om te kijken; een factory tour bij Rocket Espresso:

Je vergelijkt wel de veelvoorkomende marktprijs met de nieuwe adviesprijs. De adviesprijs van een Mara-X was bij de introductie ook al €1.190, maar nog steeds een verhoging van €500. Daarmee prijzen ze zich wat mij betreft uit de markt. Voor €700 prijsverschil met ECM, Profitec of Rocket kon je nog twijfelen, maar voor minder dan dan €200 vind ik dat toch vele malen mooiere machines.

De Bianca wordt zelfs duurder dan een R58 en slechts €100 goedkoper dan een Synchronica. Je krijgt dan flow control (optie van €150), maar wie €3k aan een koffiezetapparaat uitgeeft kijkt niet meer op een paar euro lijkt mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 01-11-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Ypuh schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:25:
De prijsverhoging lijkt wel excessief, maar eigenlijk ook wel geheel in lijn van de verwachting. Zowel de Mara-X als Bianca worden m.i. gewoon onder de prijs verkocht. Het is me niet helemaal duidelijk hoe/waar dat in zit, want een plastic beugeltje binnenin i.p.v. aluminium zullen de kosten niet zijn. Je krijgt voor 95% het product wat ze bij bijvoorbeeld Rocket ook aanbieden en ze gaan op sommige punten zelfs nog iets verder in hun features (bijv. standaard flow control en een PID).

De manier waarop espresso machines in Italie gemaakt worden leent zich ook niet echt voor optimalisatie; het blijft veel handwerk en het enige wat ik bedenken kan is outsourcen (waar zelfs dit familiebedrijf gelukkig nog niet aan willen). Wel leuk om te kijken; een factory tour bij Rocket Espresso:

[YouTube: Rocket Espresso Factory Tour]

Je vergelijkt nu alleen wel de veelvoorkomende marktprijs met de nieuwe adviesprijs. De adviesprijs van een Mara-X was bij de introductie ook al €1.190, maar nog steeds een verhoging van €500. Daarmee prijzen ze zich wat mij betreft wel gelijk uit de markt. Voor €700 prijsverschil met ECM, Profitec of Rocket kun je nog twijfelen, maar voor minder dan dan €200 vind ik dat toch vele malen mooiere machines.

De Bianca wordt zelfs duurder dan een R58 en slechts €100 goedkoper dan een Synchronica. Je krijgt dan flow control (optie van €150), maar wie €3k aan een koffiezetapparaat uitgeeft kijkt niet meer op een paar euro lijkt mij.
Ik vraag me wel af of de normale MaraX ook zo duur worden. Tot nu toe zijn die nog gewoon voor ~1200 euro te vinden en ik zie nergens dat die eruit gaan. Het lijkt me dat ze gewoon een premium-prijs gaan vragen voor de zwart/witte varianten. Behalve de kleur en houten knoppen is er ook geen verschil volgens mij.
Hetzelfde geld zo te zien ook voor de Bianca.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
RoosW schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:05:
[Afbeelding]
Oef, inderdaad zeker niet fraaier geworden op deze manier.
Snel een pallet inslaan voor op marktplaats :+

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 01-11-2022 15:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:18
Een tijdje terug gingen we op vakantie. Vorige keren gingen de handmaler, v60 en Aeropress mee, alleen was het gebrek aan espresso en cappuccino toch wel een gemis. Deze keer dacht ik het wat groter aan te pakken. Omdat de DB niet mee kon (35kg...) op MP een Silvia gescoord. Ik ben destijds begonnen met een GC, dus dit leek mij wel een leuke spirituele opvolger.

Na de aanschaf bleek miss Silvia wel wat TLC te kunnen gebruiken. De groepring lekte, de druk stond op 12 bar, de stoomkraan lekte en water kwam onder de opvangbak terecht bij het backflushen. Ook was de pomp origineel uit 2004. Kleine tegenslag maar ook wel een leuk projectje. Revisie gedaan, pomp vervangen en voila een goed werkende Silvia.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTXTP3XUd6YZlgw4plM5H3RYxgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NeLvGHObHiqTyt47AmLWFZQV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGYdEME7yYkzkM9_98634A3xA34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WuOUNC87TY1Jw9jveHiUFKzf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-DlGPY07A9WYE2EYDrWWtABrFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92dzmj0Xsl1AwtM8DNXJo18w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbD0McY0VGi49HOKxTn_3Ge-gjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQwtDjO8kdYGIOdvF1DEti5h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwY7FK36CL2gCxQsle821G880-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcVQU0h66pqt3py3jGlkleWo.jpg?f=fotoalbum_large

Dan het resultaat. Hoe is het om een Silvia te gebruiken als je reguliere machine een E61 DB is?

Even de plus punten

+ klein formaat
+ snel warm
+ had ik al gezegd dat ie klein was?
+ beter dan nespresso of welk apparaat ze op je vakantie adres hebben

Helaas was het geen onverdeeld succes, waarschijnlijk te wijten aan enerzijds mijn vaardigheden en anderzijds het gewend zijn aan een DB met PID.

Mijn voornaamste 2 problemen waren temperatuur stabiliteit en melk opschuimen. Gezien dit een wat ouder model was (2004) kan het zijn dat de thermostaat niet optimaal meer functioneerde, maar de temperatuur varieerde van stoom uit de groep tot water onder de 90c. Ergens daar tussenin zat dus mijn window welke ik met wat temp surfen moest zien te bereiken. De resulterende espresso was goed alleen mistte ik soms net de smaak die ik er thuis wel uit kreeg. Ook proefde ik meer scherpe zuurtjes of bittertjes, gevoelsmatig door de temp die net even te hoog of te laag uit kwam.

Aangezien ik voornamelijk cappuccino drink komen we bij het 2e punt, het opschuimen. Aan ruwe kracht ontbreekt het de Silvia niet, zet de knop om, wacht 20s en je hebt plenty stoom. Zoveel zelfs dat het af en toe mijn kleine kannetje uit schoot. Het 'probleem' was de consistentie van de stoom, eerst weinig, dan veel, en het lang moeten purgen van de het stoompijpje tot je 'droge' stoom hebt.

Al met al een heel avontuur en een leuke kennismaking met de miss Silvia. Het is een leuk apparaat met een goede uitstraling en een fijn uiterlijk. Ik zie wel waarom een PID een goede toevoeging is en kan me voorstellen dat dat mijn problemen grotendeels op zou lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ozzie schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:34:
[...]

Ik vraag me wel af of de normale MaraX ook zo duur worden. Tot nu toe zijn die nog gewoon voor ~1200 euro te vinden en ik zie nergens dat die eruit gaan. Het lijkt me dat ze gewoon een premium-prijs gaan vragen voor de zwart/witte varianten. Behalve de kleur en houten knoppen is er ook geen verschil volgens mij.
Hetzelfde geld zo te zien ook voor de Bianca.
https://koffiebranderijde...ZV222IXx_stBoCn_IQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Dit bevestigt toch juist wat ik zeg? Want de RVS variant staat ook gewoon nog te koop voor de oude prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwabber
  • Laatst online: 10-03 07:47
Ypuh schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:25:
De prijsverhoging lijkt excessief, maar eigenlijk ook wel geheel in lijn van de verwachting. Zowel de Mara-X als Bianca worden m.i. gewoon onder de prijs verkocht. Het is me niet helemaal duidelijk hoe/waar dat in zit, want een plastic beugeltje binnenin i.p.v. aluminium zullen de kosten niet zijn. Je krijgt voor 95% het product wat ze bij bijvoorbeeld Rocket ook aanbieden en ze gaan op sommige punten zelfs nog iets verder in hun features (bijv. standaard flow control en een PID).

De manier waarop espresso machines in Italie gemaakt worden leent zich ook niet echt voor optimalisatie; het blijft veel handwerk en het enige wat ik bedenken kan is outsourcen (waar zelfs dit familiebedrijf gelukkig nog niet aan willen). Leuk om te kijken; een factory tour bij Rocket Espresso:

[YouTube: Rocket Espresso Factory Tour]
Je vergelijkt wel de veelvoorkomende marktprijs met de nieuwe adviesprijs. De adviesprijs van een Mara-X was bij de introductie ook al €1.190, maar nog steeds een verhoging van €500. Daarmee prijzen ze zich wat mij betreft uit de markt. Voor €700 prijsverschil met ECM, Profitec of Rocket kon je nog twijfelen, maar voor minder dan dan €200 vind ik dat toch vele malen mooiere machines.

Volgens mij is Lelit overgenomen door Sage/Breville. Ik kan mij voorstellen dat ze de Lelit producten iets hoger positioneren om niet te dicht bij de Sage producten (Dual Boiler) te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-07 06:51

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

kwabber schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:50:
[...]

Volgens mij is Lelit overgenomen door Sage/Breville. Ik kan mij voorstellen dat ze de Lelit producten iets hoger positioneren om niet te dicht bij de Sage producten (Dual Boiler) te zitten.
Ze moeten hun investering (overnamekosten) terugverdienen, dus hup prijs omhoog. Lelit was ook min of meer de enige partij die tussen Sage en het hogere midden segment in zat, dus ze kunnen het maken.

[ Voor 5% gewijzigd door ocn op 01-11-2022 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hercul3s schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:54:
Een tijdje terug gingen we op vakantie. Vorige keren gingen de handmaler, v60 en Aeropress mee, alleen was het gebrek aan espresso en cappuccino toch wel een gemis. Deze keer dacht ik het wat groter aan te pakken. Omdat de DB niet mee kon (35kg...) op MP een Silvia gescoord. Ik ben destijds begonnen met een GC, dus dit leek mij wel een leuke spirituele opvolger.

Na de aanschaf bleek miss Silvia wel wat TLC te kunnen gebruiken. De groepring lekte, de druk stond op 12 bar, de stoomkraan lekte en water kwam onder de opvangbak terecht bij het backflushen. Ook was de pomp origineel uit 2004. Kleine tegenslag maar ook wel een leuk projectje. Revisie gedaan, pomp vervangen en voila een goed werkende Silvia.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan het resultaat. Hoe is het om een Silvia te gebruiken als je reguliere machine een E61 DB is?

Even de plus punten

+ klein formaat
+ snel warm

Helaas was het geen onverdeeld succes, waarschijnlijk te wijten aan enerzijds mijn vaardigheden en anderzijds het gewend zijn aan een DB met PID.

Mijn voornaamste 2 problemen waren temperatuur stabiliteit en melk opschuimen. Gezien dit een wat ouder model was (2004) kan het zijn dat de thermostaat niet optimaal meer functioneerde, maar de temperatuur varieerde van stoom uit de groep tot water onder de 90c. Ergens daar tussenin zat dus mijn window welke ik met wat temp surfen moest zien te bereiken. De resulterende espresso was goed alleen mistte ik soms net de smaak die ik er thuis wel uit kreeg. Ook proefde ik meer scherpe zuurtjes of bittertjes, gevoelsmatig door de temp die net even te hoog of te laag uit kwam.

Aangezien ik voornamelijk cappuccino drink komen we bij het 2e punt, het opschuimen. Aan ruwe kracht ontbreekt het de Silvia niet, zet de knop om, wacht 20s en je hebt plenty stoom. Zoveel zelfs dat het af en toe mijn kleine kannetje uit schoot. Het 'probleem' was de consistentie van de stoom, eerst weinig, dan veel, en het lang moeten purgen van de het stoompijpje tot je 'droge' stoom hebt.

Al met al een heel avontuur en een leuke kennismaking met de miss Silvia. Het is een leuk apparaat met een goede uitstraling en een fijn uiterlijk. Ik zie wel waarom een PID een goede toevoeging is en kan me voorstellen dat dat mijn problemen grotendeels op zou lossen.
Ik heb deze: https://mecoffee.nl/mecoffee/ Leuk volgend project ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02:03

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even de plus punten

+ klein formaat
+ snel warm

Ah, beetje hetzelfde als hoe ik met mijn Silvia begon, direct alle gaskets vervangen, boiler uit elkaar halen om daar rubber ring te vervangen.
Alleen ik had iets meer pech met roest in de zwarte frame, en boiler schroeven die het begaven doordat ze niet roestvast waren :'D. Hij draait nu als een zonnetje maar wel met de frame die er niet uitziet.

Kwa PID, ik heb zelf de bouwhandleiding gevolgd van clevercoffee, idee is een nodemcu met esptje, open source firmware en alle losse onderdelen zelf monteren. Kostte 60 euro totaal met wat extra tools om het af te werken en het werkt nu al een jaar betrouwbaar. Het heeft de kwaliteit echt enorm verbeterd. Verder is het ook nog uit te bouwen met flow control, geïntegreerde weegschaal ed maar dat heb ik zelf nog niet gedaan :)
Zal morgen nog wel wat fotos van mijn setup posten ter inspiratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-07 22:19

headout

Oi oi!

Mooi verhaal, en mooi om te zien hoe je je Miss Silvia hebt opgeknapt. De problemen die je beschrijft, herken ik. Sinds ik een PID (meCoffee) heb ingebouwd, zijn deze problemen grotendeels weg: de machine is veel stabieler geworden; geen temp surfing meer en constante temperatuur. Drukverlaging door de OPV naar 8 of 9 bar te zetten etc. Stomen wil nog wel eens iets te krachtig zijn, waardoor de melk het kannetje 'uitkolkt'.

Ik zou als ik jou was in ieder nog een PID inbouwen. En mocht je dan tzt toch besluiten om de Silvia weg te doen, ben je deze zo kwijt via MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-07 22:05

djfrankel

It's a trap!

ocn schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:15:
[...]

Ze moeten hun investering (overnamekosten) terugverdienen, dus hup prijs omhoog. Lelit was ook min of meer de enige partij die tussen Sage en het hogere midden segment in zat, dus ze kunnen het maken.
Oei is dit een serieus dingetje of een onderbuik gevoel? Ik zit namelijk op de wip om een Mara X aan te schaffen hier. Echter wilde ik nog even afwachten of ze met black friday wellicht nog iets met de prijs gaan doen.
Maar gezien de bovenstaande berichten twijfel ik nu of ik het niet beter nu kan aanschaffen voor een eventuele verhoging. Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen of blijft het koffiedik kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:18
Dank voor de reacties, het was een leuk project :).

Ik moet bekennen dat miss Silvia de week na terugkomst op MP is gegaan. Ze zijn wel gewild want binnen 24u was ze weg tegen een kleine meerprijs. Een PID of meCoffee er in zetten staat nog wel op mijn verlanglijstje. Helaas nog geen nieuwe vakantie gepland :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-07 06:51

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

djfrankel schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:06:
[...]

Oei is dit een serieus dingetje of een onderbuik gevoel? Ik zit namelijk op de wip om een Mara X aan te schaffen hier. Echter wilde ik nog even afwachten of ze met black friday wellicht nog iets met de prijs gaan doen.
Maar gezien de bovenstaande berichten twijfel ik nu of ik het niet beter nu kan aanschaffen voor een eventuele verhoging. Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen of blijft het koffiedik kijken?
Wat nu op voorraad is bij de winkels is natuurlijk al ingekocht tegen de vorige prijs. Maar langzaam aan zal die voorraad verdwijnen. Drie weken wachten gaat nog wel, maar is sowieso koffiedik kijken of precies dit model in de aanbieding gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
[...]

Alle nieuwe exemplaren zullen de nieuwe prijs volgen, de huidige rvs modellen die nu op voorraad staan gaan nog voor de oude prijzen weg, als die op zijn zul je enkel de nieuwe prijs zien, en ik vraag mij zelfs af of Breville de volledig RVS exemplaren zal blijven verkopen, en in plaats daarvan enkel de opgeverfde modellen met goedkoop hout gaat pushen. Ik kan overigens dat lichte hout nog wel zien bij de zwarte modellen, maar op de witte vind ik het ronduit gruwelijk lelijk.
Je ziet de MaraX al voor de nieuwe prijs ronddobberen (de Koepoort) en de Bianca bij Coffeefriend in wit, voor voornoemde 2880,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
[...]

Ik denk dat je in dit geval meer te verliezen hebt dan te winnen (potentiele prijsstijging is hoger dan mogleijk korting).

Ik zou bij espressissimo de angebot knop gebruiken, wellicht krijg je nog een tientje korting. Dan heb je toch een super goede deal?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
[...]

Over het algemeen worden producten toch sowieso alleen maar duurder? Ik heb mij MaraX in december 2021 gekocht voor 959,- euro. Voor die prijs vind je hem nu nergens meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
RoosW schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:51:
[...]

Alle nieuwe exemplaren zullen de nieuwe prijs volgen, de huidige rvs modellen die nu op voorraad staan gaan nog voor de oude prijzen weg, als die op zijn zul je enkel de nieuwe prijs zien.
Ik vraag me wel af waar je die informatie vandaan heb, want ik zie dat nergens staan. Alleen dat er een nieuwe variant is in wit/zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-07 22:05

djfrankel

It's a trap!

Ozzie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:48:
[...]

Over het algemeen worden producten toch sowieso alleen maar duurder? Ik heb mij MaraX in december 2021 gekocht voor 959,- euro. Voor die prijs vind je hem nu nergens meer.
Ja tuurlijk maar de link die in mijn bericht staat biedt het aan voor 949 op dit moment. Geen gekke prijs, maar als ook zij een prijsverhoging van zo'n 500eu gaan doorvoeren dan schaf ik het liever nu aan dan dat ik nog even afwacht of er rond black friday nog wat met aanbiedingen gedaan wordt.
Ozzie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:49:
[...]

Ik vraag me wel af waar je die informatie vandaan heb, want ik zie dat nergens staan. Alleen dat er een nieuwe variant is in wit/zwart.
Dit vraag ik mij ook af, maar wellicht had ik dit wat onhandig verwoord. Het komt op mij over alsof er 2 extra modellen toegevoegd zijn in andere kleuren en met houten knoppen. Koepoort zoals @RoosW zegt heeft het rvs model in ieder geval niet meer en de witte en zwarte wel. Dus ja wat moet je hier dan van denken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ozzie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:49:
[...]

https://koffiebranderijde...jESmZ8DG2A8gaAn4LEALw_wcB
Voor de MaraX, en de Bianca:

https://www.coffeefriend....4fbc-a9d1-92a1b83b4002%5D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
djfrankel schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:07:
[...]

Ja tuurlijk maar de link die in mijn bericht staat biedt het aan voor 949 op dit moment. Geen gekke prijs, maar als ook zij een prijsverhoging van zo'n 500eu gaan doorvoeren dan schaf ik het liever nu aan dan dat ik nog even afwacht of er rond black friday nog wat met aanbiedingen gedaan wordt.

[...]

Dit vraag ik mij ook af, maar wellicht had ik dit wat onhandig verwoord. Het komt op mij over alsof er 2 extra modellen toegevoegd zijn in andere kleuren en met houten knoppen. Koepoort zoals @RoosW zegt heeft het rvs model in ieder geval niet meer en de witte en zwarte wel. Dus ja wat moet je hier dan van denken :?
De RVS modellen gaan er uit, het zou mij niets verbazen als ze de naam Lelit de volgende generatie ook laten verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
RoosW schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:30:
[...]

De RVS modellen gaan er uit, het zou mij niets verbazen als ze de naam Lelit de volgende generatie ook laten verdwijnen.
Maar in de links die je plaatst, geef je enkel een linkje naar de nieuwe modellen.
Er staat nergens een statement van Lelit o.i.d. dat de RVS modellen uit het assortiment gaan. Of lees ik daar volledig overheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
SquareOne schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:32:
[...]

Maar in de links die je plaatst, geef je enkel een linkje naar de nieuwe modellen.
Er staat nergens een statement van Lelit o.i.d. dat de RVS modellen uit het assortiment gaan. Of lees ik daar volledig overheen?
Gah, neen, dat staat er ook niet, maar her en der zie je de rvs modellen zoals bij Koepoort niet meer staan, dat kan alleen betekenen dat ze die niet meer uitleveren, al was het alleen om niet met zichzelf te concurreren. Ergo ze vinden dat hun machines meer waard zijn, en dat de markt dat kan dragen. Ik vermoed dat ze fout zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door RoosW op 02-11-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:42

bebopper

I'm an absolute beginner...

RoosW schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:00:
[...]

Gah, neen, dat staat er ook niet, maar her en der zie je de rvs modellen zoals bij Koepoort niet meer staan, dat kan alleen betekenen dat ze die niet meer uitleveren, al was het alleen om niet met zichzelf te concurreren. Ergo ze vinden dat hun machines meer waard zijn, en dat de markt dat kan dragen. Ik vermoed dat ze fout zitten.
Je doet toch wel wat aannames bij elkaar hoor. Het is (nog) nergens aangekondigd door Lelit (of Sage / Breville).

Natuurlijk - je kunt helemaal gelijk hebben, maar ik hoop dat je ernaast zit.

Kan me zelf eigenlijk niet voorstellen dat ze volledig stoppen met de RVS modellen zoals jij aangeeft, er is gewoon vraag naar (zou dus niet slim zijn om er volledig mee te stoppen).

Als de RVS modellen wel blijven bestaan lijkt het mij (aanname!) wel redelijk om te verwachten dat ook deze in prijs zullen stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 22:00
Vorige week op Marktplaats een Rocket Celini professionale gescoord voor een belachelijk laag bedrag.
Eindelijk een rotatiepomp en een E-61 groep.

Ik heb al een DVA waterontharder, maar vind het regeneren steeds een gedoe.
Iemand hier ervaringen met een waterfilter zoals de Brita Purity Quell ST?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Laatst online: 09:45
Ik gebruik de Brita Purity C Finest en dan de kleinste (C150), die is specifiek bedoeld voor koffie/espresso automaten. Geen idee of het echt verschil maakt met de Quell ST maar de C150 doet hier zijn werk prima.
Na 2,5 jaar net de 1e service beurt gedaan van de Lelit Bianca en daar kwam niets geks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ik zou wachten om zo de economie te steunen.

Het signaal van een prijsverhoging die in sommige webshops al geldt lijkt me voor de rest weinig verhullend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
[...]

Don't know... let's see.
Ken Koepoort niet, dus weet niet of het de Benchmark voor dit soort dingen is. Op veel andere websites staan ze wel nog.

Blij in ieder geval met mijn RVS Mara X. En twijfel slaat nu toe of ik niet nog even een RVS Bianca moet scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
[...]

Ik vind het maar een hoop aannames bij elkaar. Het is nergens bevestigd. Het enige dat er bekend is is dat er een nieuw zwart/wit model van de MaraX en de Bianca is en dat die duurder is dan het RVS model.

We gaan zien wat er gebeurt, maar deze aannames zijn gewoon nergens op gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ben ook wel benieuwd welke kant het op gaat met de prijzen. De vraag is een tijdje ongekend hoog geweest wat geleid heeft tot de nodige prijsverhogingen, maar de hype is nu wel een beetje voorbij toch?

Door het thuiswerken zijn er veel nieuwe koffie/espresso liefhebbers bijgekomen, maar die hebben inmiddels wel een machine weten te bemachtigen. Grote uitgaven daarentegen lijken af te nemen, helemaal als je weet dat diezelfde machine vorig jaar 20-30% goedkoper was (o.a. Rocket, Weber, La Marzocco, maar nu ook de Lelit Bianca). De prijsstijgingen lijken nu vooral naar personeels- en energiekosten te gaan. Dat lijken mij vrij permanente prijsverhogingen. In andere industrieen zie je de prijzen ook niet omlaag gaan (o.a. autosector, fietsen, videokaarten).

Denk dat de toegenomen interesse wel blijvend is, maar we kunnen niet allemaal maar machines blijven kopen. Zelfs Lelit's die het verwijt krijgt een lagere bouwkwaliteit te hebben zullen de 15 jaar wel volmaken.
Pagina: 1 ... 155 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1