Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 153 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 19:37
defusion schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:12:
@HawVer tegelijk stomen en koffie zetten is niet eens het belangrijkste voordeel, maar het gebrek aan opwarmtijd tussen zetten en koffie stomen. En het daarna eventueel weer afkoelen tot brew-temp.
Dus je kunt direct na zetten ook melk stomen, en direct na stomen ook weer koffie maken.
Ik lees hier inderdaad dat je bij single boiler 1 tot 2 minuten moet wachten tussen zetten en stomen, dat is wel lang idd.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-06 14:37
Ik wil graag meer kwaliteit en beleving met betrekking tot het maken en consumeren van mijn koffie. Dus ben me erg gaan verdiepen in machines en koffiemolens. Vooral m.b.t. dat laatste heb ik wat advies nodig. Om maar met de deur in huis te vallen, ik snap niets van de meetmethodes van retentie die je overal en nergens op YouTube tegenkomt en wat de daadwerkelijk invloed is op de smaak van je koffie.

De meeste YouTubers testen in mijn ogen de Dose Consistency i.p.v. de retentie. Ze stoppen er 18 gram in en er komt 17,9 uit, dus een retentie van 0,1. Als je dit oplost door 0,1 gram koffie toe te voegen heeft de Dose Consistency op zichzelf geen invloed op de smaak van de koffie, maar enkel op je workflow. Hoe makkelijk is de workflow om 18,0 erin te stoppen en er daadwerkelijk 18,0 uit te krijgen, dat is wat ik zie als de vraag achter Dose Consistency.

Het probleem zit hem in de totale retentie, hoeveel gram blijft er ergens in de machine achter. Stel bij een hagelnieuwe molen stop je er de eerste keer 18,0 in en er komt 17,0 uit en de paar keren daarna wordt dat verschil steeds minder. Zeg na 10 sessies krijg je er netjes 18 uit als je er 18 instopt. Maar in de tussentijd heeft er zich in totaal 2 gram aan retentie opgebouwd ergens in de molen, bijvoorbeeld tussen de maalschijven.

Dit zorgt ervoor dat je met je 'perfecte' Dose Consistency van 18,0 in en 18,0 uit, je een dosis hebt van in totaal 18,0 gram welke bestaat uit 17,5 gram verse bonen en 0,5 gram uit je retentie (wat eerder is achtergebleven tussen je maalschijven).

Ik snap dat die retentie moeilijker te meten is, maar dat is toch wat uiteindelijk invloed heeft op de smaak van je koffie? En dan mijn vraag vanaf welke hoeveelheid 'oude maling' in je perfecte dosis, ga je het als normale sterveling proeven in een normale espresso? Ik ben geen James Hoffmann :+ . Ik snap ook dat elke maler wel iets van deze retentie heeft, dus hoe dealen jullie daarmee? 's Ochtends eerst de Latte voor je vrouw maken en daarna de espresso voor jezelf? >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@william89 volgens mij heb je het aardig scherp, en snap je het gebrek aan correcte metingen.
Wat je eigenlijk alleen wilt weten: hoeveel van mijn oude koffie, komt er de eerstvolgende keer pas uit. Want die heeft invloed op de smaak.
De oude koffie die blijft zitten 'voor eeuwig en altijd', tot je 'm een keer grondig schoonmaakt natuurlijk, heeft in principe geen, of in elk geval heel beperkt, invloed op de smaak.

En m.i. is daar geen goede data over te vinden. Althans, als ergens een getallen worden genoemd, is het maar de vraag welke meetmethode is gebruikt, en of die relevant is.

Wat je in elk geval wilt vermijden zijn maler met doser, want daar blijft altijd een hoop achter zitten wat er pas uit komt bij de volgende maling. Prima voor continu gebruik in een koffiebar, maar niet voor thuis.

Wat je daarnaast kunt doen is de maler uitblazen met een balg elke keer dat je koffie maalt. Dat wat er dan uit komt, was er anders de eerstvolgende keer uit gekomen. Dat is m.i. de relevante retentie, dus heb je het effectief teruggebracht naar 0 gram.

Wel is er denk ik redelijk consensus over welke malers een lage retentie hebben, en welke een hoge. En je wilt doorgaans lage retentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william89
defusion schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:59:

Wat je eigenlijk alleen wilt weten: hoeveel van mijn oude koffie, komt er de eerstvolgende keer pas uit. Want die heeft invloed op de smaak.
Inderdaad, dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. En tot welke hoeveelheid is dit irrelevant voor een gewone sterveling, want ga je dit niet proeven?

Dan wordt ook nog weleens aangegeven om bijvoorbeeld op een Specialita even een 2 seconden purge te doen, maar wie zegt dat dat precies de ouden maling is? Die kan er ook geleidelijk in je hele volgende dosis in komen.

Misschien ben ik veel te ver doorgeslagen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
william89 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:12:
[...]
Inderdaad, dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. En tot welke hoeveelheid is dit irrelevant voor een gewone sterveling, want ga je dit niet proeven?

Dan wordt ook nog weleens aangegeven om bijvoorbeeld op een Specialita even een 2 seconden purge te doen, maar wie zegt dat dat precies de ouden maling is? Die kan er ook geleidelijk in je hele volgende dosis in komen.

Misschien ben ik veel te ver doorgeslagen 8)7
Doe je een blind taste test met en zonder retentie. Ben je er snel genoeg achter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william89
HawVer schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:19:
[...]

Doe je een blind taste test met en zonder retentie. Ben je er snel genoeg achter. :)
Ik ben nu aan het oriënteren op machine plus molen, dus dat is nog lastig, maar ik snap je punt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 07:55
@william89 Je bent niet de enige die zich hier druk om maakt hoor. Weet even niet of het Home-Barista of Kaffee-Netz was, maar er is een forumlid die een hele meetmethode voor 'echte' retentie opgezet heeft waar leden hun eigen malers' data entry mee kunnen doen.

Een nieuwe/schoongemaakte maler 18gr in en 17gr uit is ook niet helemaal eerlijk, want er zijn ook kiertjes en naden waar koffie vastplakt die niet van invloed zijn op de smaakbeleving. Daarnaast; wat spreek je af over hopper gevoede malers waarbij half gekraakte boontjes in de maalschijven blijven hangen. Dat is niet zozeer de retentie waar naar gerefereerd wordt maar inherent aan het design.

Ben het er mee eens dat 18gr in, 18gr uit weinig zegt over retentie. In een Mignon Specialita/XL blijft ook genoeg hangen (steek maar eens een stokje in de uitloop na het malen). Single dosen gaat dat ook niet voor je oplossen, tenzij je weer met een blaasbalg gaat werken.

Verder is het gewoon een feit dat mensen (inclusief ikzelf) zich hier onnodig druk over kunnen maken. De eerste kop van de dag proef je, maar voor wie 5-6 koppen per dag maakt en een paar gram retentie heeft zal het geneuzel in de marge zijn. Zelf heb ik een maler met nagenoeg geen retentie, maar door het hopper design blijft er altijd nog wel een grammetje achter tussen de maalschijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Om het zoveel mogelijk te beperken:
- Neem een maler waarbij de consensus is dat die een lage retentie heeft (niche zero of specialita komt denk ik het meest voor)
- Single-dose (weeg het gewicht bonen af, en gooi dat in de maler)
- Blaas door met een balg en laat de motor nog een tel draaien

Als er dan nog wat overblijft, en je daar een oplossing voor zoekt, ben je m.i. inderdaad te ver door aan het slaan. Enige optie die ik zie is apparaat na iedere keer uit elkaar halen en grondig schoonmaken, want heel misschien was daar 0,1gram 'oude koffie' van in je kopje terecht gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 21:49
HawVer schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:55:
Ik zit een beetje in dezelfde zoektocht. Dit is wat ik tot nu verzameld heb qua overwegingen. Wellich kan je er wat mee:

Gaggia Classic Pro
+ Onderhoud
+ Populair
+ Bewezen techniek

Profitec Go
+ PID
+ Drukmeter
+ Shottimer
+ Prijs

Niet in je lijst:

Quick mill 3035
+ Thermoblock, opwarmtijd
+ Drukmeter
+ Ingebouwde bonenmaler

Rancilio Silvia
+ Uitbreidbaar met mods, bijvoorbeeld PID kit
+ Populair
+ Bewezen techniek
+ Onderhoud

Wat je ook in je overwegingen kan meenemen:
- Is restwaarde voor je belangrijk? Populaire goede machines hebben een hogere restwaarde, mits goed onderhouden.
- Hoeveeel koffie wil je vlak na elkaar zetten? Enkele bakjes of 10 achter elkaar. Bijv. wil je tegelijkertijd melk opschuimen en espresso kunnen zetten?
- Wil je zelf onderhoud doen?
- Is de opwarmtijd voor je belangrijk?
- Energieverbruik?
Je geeft aan dat een thermoblock een plus is voor de opwarmtijd, dat lijkt misschien zo maar is niet waar. Het voordeel van een thermoblock is dat je machine snel klaar is om koffie mee te brouwen en dat het water inderdaad op een goede temperatuur komt door het thermoblock. Helaas is de groep en het portalfilter totaal niet op temperatuur waardoor je daar juist heel veel warmteverlies hebt. Warmteverlies is misschien niet eens zo'n groot probleem, maar het beïnvloed de smaak van de koffie enorm omdat je tijdens het brouwen van de koffie geen constante temperatuur hebt.

Met een thermoblock merk je daarom altijd (als je m direct gebruikt als ie gebruiksklaar is) dat de koffie van smaak veranderd nadat je een aantal kopjes achter elkaar hebt gezet, dan is alles namelijk warm.

Ikzelf heb eerst een Sage Barista Pro gehad, vervolgens heb ik na een paar maanden een Niche Zero aangeschaft om constantere maling te hebben. Een paar maanden geleden heb ik de barista pro verkocht en ben ik voor de ECM Synchronika gegaan (via Breezy Retourkansjes).

Persoonlijk zou ik voor de MaraX gaan, Breezy Retourkansjes heeft nog wel eens leuke aanbiedingen: https://www.bol.com/nl/nl...2/?sort=price1&rating=all

Ik heb overigens geen enkele bank oid met Breezy, ben een zeer tevreden klant :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william89
Ypuh schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:25:
Verder is het gewoon een feit dat mensen (inclusief ikzelf) zich hier onnodig druk over kunnen maken. De eerste kop van de dag proef je, maar voor wie 5-6 koppen per dag maakt en een paar gram retentie heeft zal het geneuzel in de marge zijn. Zelf heb ik een maler met nagenoeg geen retentie, maar door het hopper design blijft er altijd nog wel een grammetje achter tussen de maalschijven.
Inderdaad, hier de eigenschap om in het vooronderzoek door te slaan, om vervolgens met een beperkt budget te moeten werken. ;)

Molen wordt denk ik de Specialita (ondanks jouw ervaringen, XL is meer dan 300 euro duurder) en dan in combinatie met een Profitech 400/500 of Rocket Appartemento/Mozzafiato. Ben in beide gevallen nog niet over uit of ik 200 euro meer wil uitgeven voor PID. Qua uiterlijk lichte voorkeur voor de Rockets.

Hopelijk komende periode (Black Friday?) ergens mooie deal voor een Mozzafiato :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwabber
  • Laatst online: 10-03 07:47
Eerste model DF64 geen optie als molen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@william89 Ik ben team-hopper en team-Rocket hoor, dus mijn zege heb je voor de volle 100% :+.

Denk dat een Specialita nooit een foute keuze is; worst case verkoop je hem met een klein verlies weer door want ze zijn gewild op de tweedehands markt. Kleine kanttekening is dat de Eureka malers terecht geroemd worden, maar de goede prijs/kwaliteit betekent dat er wel wat concessies zijn gemaakt. Af en toe zitten er wonky maalschijven of te lange schroefjes in, maar dat zijn geen dealbreakers en snel opgelost. Ze kunnen niet de beste én de goedkoopste zijn, maar scoren op alle vlakken wel een ruime voldoende (vind ze vooral simpel, effectief en met wat slimmigheidheidjes gericht op de thuisgebruiker).

Voor de Rocket geldt je betaalt €200-400 meer, maar in mijn beleving zie je dat ook terug. Veel mensen doen dit af als 'je betaald voor de naam', maar vind dat te kort door de bocht. Qua werking zal het niet veel verschillen. Ze zijn mooier en degelijker dan lager geprijsde concurrent (ECM, Profitec en Rocket zijn vergelijkbaar).

Wel of geen PID vind ik lastig; voor iemand die weet wat die doet, de temperatuur meet en routine passend voor de machine kan vinden is een PID niet nodig. Online zijn het doorgaans mensen met veel ervaring die zeggen dat een PID niets toevoegd aan een HX en gaan verrassend ver om hun punt duidelijk te maken tot het punt dat ik ze niet meer begrijp. Rocket's met een PID werken uitermate stabiel (net als de Mara-X overigens).

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 12-10-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwabber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william89
Ypuh schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:28:
Wel of geen PID vind ik lastig; voor iemand die weet wat die doet, de temperatuur meet en routine passend voor de machine kan vinden is een PID niet nodig. Online zijn het doorgaans mensen met veel ervaring die zeggen dat een PID niets toevoegd aan een HX en gaan verrassend ver om hun punt duidelijk te maken tot het punt dat ik ze niet meer begrijp. Rocket's met een PID werken uitermate stabiel (net als de Mara-X overigens).
Inderdaad. Ik denk dat juist beginners geholpen kunnen worden door het hebben van een PID, waar ervaren mensen het wellicht niet of minder nodig hebben voor hun tempcontrol.

@defusion @kwabber Ik zie die bellows niet zo zitten. Wordt sneller een bende lijkt me. Als ik echt persé single dose wil, dan toch maar via bekende er 1 in Engeland halen. Daarom nu het idee van de Specialita waarbij ik kan starten met hopper, en mocht ik het willen, single dosen… En als ik daarbij blijf dan die Niche.

[ Voor 18% gewijzigd door william89 op 12-10-2022 22:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 15:52
Ypuh schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:28:
Soms bekruipt me wel het gevoel dat er ook wat 'ja maar vroegah hadden we dat ook niet dus het is niet nodig' sentiment in zit. Ja, een goed afgestelde HX zonder PID kan goede temps hebben, maar nog steeds is het meer variabel dan met PID. Waarom zou je dat niet willen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
Een HX heeft op zich gewoon een boiler die te heet is om koffie mee te zetten en daar gaat die warmtewisselaar doorheen. Daarbij wordt de boel inderdaad iets stabieler als die te hoge boilertemperatuur wel heel stabiel te hoog is en niet schommelt tussen een beetje te hoog en veel te hoog. Wat dat betret voegt een PID op een HX wel iets toe. Om een te hoge zettemperatuur te vermijden, zul je even moeten flushen, maar daarna heb je met een HX met PID een betere temperatuurstabiliteit dan met een HX met gewoon pressostaat.

Toch, het hele idee van zo'n HX is dat het de temperatuurschommelingen wat kan compenseren. Wat dat betreft is een PID op een HX zeker niet nodig. Maar het helpt wel.

Ga je een stap verder naar een DB machine, dan wordt het een heel ander verhaal. Ik heb mijn HX met pressostaat ingeruild voor een DB met dubbele PID en dat is wel echt een wereld van verschil als het gaat om temperatuurstabiliteit en consistentie. Maar dan praat je ook over een iets ander prijskaartje.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:32
Kwam zojuist de Lelit GiuliettaX PL2SVX tegen. Een espresso machine met twee groepen. Leuk; maar thuis eigenlijk niet nodig.

Wat ik interessant vind aan dit apparaat is de programeerbare knoppen. Waarom zit dat eigenlijk niet op meer espresso machines?

Zelf heb ik een Mara X. Maar een programeerbare knop zou best wat voordelen hebben.
Zodra de machine goed is afsteld in combinatie met de maler, heb je eigenlijk altijd dezelfde hoeveelheid water / doorlooptijd. Nu moet ik 30 seconden bij het apparaat blijven staan. Mijn ervaring is dat als ik wegloop ik soms net een paar seconden te laat terug ben.

Ten opzichte van een Lelit Bianca, is zo'n apparaat met dubbele groep niet eens veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@SquareOne Ze zijn er wel hoor, maar denk gewoon geen veelgevraagde feature voor thuisgebruik. Ik heb er zelf voor thuis niet perse behoefte aan, die 30sec is net genoeg om melk uit de koelkast te pakken en in het kannetje te doen om te stomen. Dan kan ik daarna melk stomen. En het is weer meer wat stuk kan.
Maar goed, als het niet veel meer kost, why not. Even afgezien dat ik het mechanische van een E61 mooi vind, en daarom ook liever geen zichtbare knopjes en schermpjes heb. Daarom ook een machine gekocht met het PID scherm verborgen achter de lekbak. Zou er echter niet heel veel meerprijs voor over hebben.

Maar als ik productie wil draaien in een commerciële setting, met tegelijk espresso zetten en melk stomen en ondertussen misschien alvast de volgende portafilter schoonmaken/vullen, nieuw pak melk pakken, melkkannetje schoonmaken, etc. Dan is het een haast noodzakelijke feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Curieus apparaat, zo'n tweegroeper van Lelit. Zoiets is handig voor horecatoepassingen, maar daarbij tellen heel andere zaken dan bij een consumentenmachine. Denk aan duurzaamheid, gegarandeerde uptime, bouwkwaliteit, serviceability et cetera. Allemaal zaken waarbij zo'n dubbele Mara niet echt in mij op zou komen.

Het is de grote dubbele versie van een goedkoop koekblik, maar ik zal ophouden met mijn rant tegen Lelit. Voor thuisgebruik is zo'n Mara echt hartstikke prima. Maar voor in de horeca zie ik het niet echt zitten. Een professionele klusser heeft ook geen schroefmachine van Black & Decker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:58
dreamscape schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:17:
Curieus apparaat, zo'n tweegroeper van Lelit. Zoiets is handig voor horecatoepassingen, maar daarbij tellen heel andere zaken dan bij een consumentenmachine. Denk aan duurzaamheid, gegarandeerde uptime, bouwkwaliteit, serviceability et cetera. Allemaal zaken waarbij zo'n dubbele Mara niet echt in mij op zou komen.

Het is de grote dubbele versie van een goedkoop koekblik, maar ik zal ophouden met mijn rant tegen Lelit. Voor thuisgebruik is zo'n Mara echt hartstikke prima. Maar voor in de horeca zie ik het niet echt zitten. Een professionele klusser heeft ook geen schroefmachine van Black & Decker...
Stop dan ook gewoon een keer met klagen over Lelit, je heb er zelf geen een maar om de zoveel posts begin je weer over dat je het een koekblik vind. Lijkt me nergens voor nodig.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 16:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
dreamscape schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:17:

Ik heb in de jaren toch genoeg espressomachines gehad dat ik in ieder een pro-user genoemd mag worden. Ik heb Vibiemme's gehad, Rocket's, ECM en een Lelit Bianca. De Lelit had een andere keuze met hoe het RVS om de machine is afgewerkt, maar kwalitatief vind ik ze niet minder gebouwd. Hoe de boilers zijn opgehangen, koperen leidingen, goede isolaties, afscherming voor electronica, goede rotatiepomp die een leven lang mee gaat in thuisgebruik.

Ik weet niet precies waar je deze mening op gevormd hebt, maar ik vermoed alleen op het plaatwerk aan de buitenkant die niet de rondingen heeft van een ECM, wat nogmaals niets zegt over de kwaliteit. Het is een keuze en als dat geld bespaart die vervolgens ingezet kan worden op een goede pomp etc, dan heb ik dat liever dan de afgeronde behuizing.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Ik vind persoonlijk dat als je een viercijferig bedrag uitgeeft aan zo'n machine voor thuis, dat dan de esthetiek minstens zo belangrijk is. Het is echt een luxeproduct, net zoals high end audio of een duur horloge. Dan is goede techniek natuurlijk het eerste dat je wilt, maar voor mij is mooie afwerking daarbij zeker ook belangrijk.

Maar inderdaad, het is een mening en mijn mening over Lelit is inmiddels bekend, dus ik zal er over ophouden. ;)

Blijf ik me wel afvragen wat de use case is van zo'n tweegroeper. Maar wellicht moeten we die niet meteen zoeken in de serieuze horeca, maar eerder in een iets kleinere setting. Ik zie steeds vaker in andere soorten retail (kledingwinkels, maar ook outdoor- en sportzaken) dat er een mooie koffiemachine staat om de klant iets te kunnen aanbieden. Mijn favoriete outdoor- en wintersportwinkel hier in de buurt heeft sinds kort een leuke ECM staan. Op dat soort plekken is zo'n tweegroeper van Lelit een uitstekende en betaalbare optie. En dan zijn die drukknoppen om geprogrammeerd te doseren wel zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:46

Kraz

Saving the world

SquareOne schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:54:
Kwam zojuist de Lelit GiuliettaX PL2SVX tegen. Een espresso machine met twee groepen. Leuk; maar thuis eigenlijk niet nodig.

Wat ik interessant vind aan dit apparaat is de programeerbare knoppen. Waarom zit dat eigenlijk niet op meer espresso machines?

Zelf heb ik een Mara X. Maar een programeerbare knop zou best wat voordelen hebben.
Zodra de machine goed is afsteld in combinatie met de maler, heb je eigenlijk altijd dezelfde hoeveelheid water / doorlooptijd. Nu moet ik 30 seconden bij het apparaat blijven staan. Mijn ervaring is dat als ik wegloop ik soms net een paar seconden te laat terug ben.

Ten opzichte van een Lelit Bianca, is zo'n apparaat met dubbele groep niet eens veel duurder.
Ik zat destijds met exact dezelfde gedachte!
Uiteindelijk met pure toeval tegen een ZGAN tweedehands ECM Elektronika II aangelopen en inmiddels al 4,5 jaar elke dag plezier van. :D

Een flinke investering, dat wel, maar de handigheid dat je alleen maar op een knopje hoeft te drukken voor de juiste hoeveelheid water/koffie is toch wel ideaal. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
dreamscape schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:03:
Ik vind persoonlijk dat als je een viercijferig bedrag uitgeeft aan zo'n machine voor thuis, dat dan de esthetiek minstens zo belangrijk is. Het is echt een luxeproduct, net zoals high end audio of een duur horloge. Dan is goede techniek natuurlijk het eerste dat je wilt, maar voor mij is mooie afwerking daarbij zeker ook belangrijk.

Maar inderdaad, het is een mening en mijn mening over Lelit is inmiddels bekend, dus ik zal er over ophouden. ;)

Blijf ik me wel afvragen wat de use case is van zo'n tweegroeper. Maar wellicht moeten we die niet meteen zoeken in de serieuze horeca, maar eerder in een iets kleinere setting. Ik zie steeds vaker in andere soorten retail (kledingwinkels, maar ook outdoor- en sportzaken) dat er een mooie koffiemachine staat om de klant iets te kunnen aanbieden. Mijn favoriete outdoor- en wintersportwinkel hier in de buurt heeft sinds kort een leuke ECM staan. Op dat soort plekken is zo'n tweegroeper van Lelit een uitstekende en betaalbare optie. En dan zijn die drukknoppen om geprogrammeerd te doseren wel zo handig.
Nog even 1 reactie en dan zal ik er ook niet verder op door gaan, maar zoals jij voor een bepaald bedrag een bepaalde uitstraling verwacht, zo verwacht ik voor soortgelijk geld dat ik een dubbele boiler krijg, die op vast water aangesloten kan worden met een stille rotatiepomp, met een shottimer, flow-control zou een mooie bonus zijn etc etc.
https://www.casabarista.nl/product/r-mozzafiato-crono-v-pid/ maar dat zit er helaas allemaal niet in. Wel mooi afgeronde hoekjes.

Een beetje een Mercedes E-klasse luxe koets, maar van binnen een opel kadett met de 1.0 driecilinder er in. Zoveel mensen zoveel smaken en voorkeuren, maar ik heb liever eerst de binnenkant perfect voordat ik mij bekommer om de buitenkant.

*rijd zelf ook geen mooie auto om te zien, maar is qua techniek wel wat ik zocht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
@Nomad
Ik zie weinig verschil tussen deze en de Mara X :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
HawVer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:29:
@Nomad
Ik zie weinig verschil tussen deze en de Mara X :?
De prijs? Ik vind het prima dat iets bovenstaande features niet heeft, als het rond de 1000 euro is. Gaat het richting de 2000, dan verwacht ik sommige features wel. (Lelit heeft de prijzen wat opgeschroefd zie ik, nu 1195...maar dan nog een heel ander bedrag dan 1850 euro)

[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 13-10-2022 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HawVer
Nomad schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:34:
[...]

De prijs? Ik vind het prima dat iets bovenstaande features niet heeft, als het rond de 1000 euro is. Gaat het richting de 2000, dan verwacht ik sommige features wel. (Lelit heeft de prijzen wat opgeschroefd zie ik, nu 1195...maar dan nog een heel ander bedrag dan 1850 euro)
Ow ik dacht dat je de vergelijking maakte vanwege de esthetiek. My bad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Nomad schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:22:
Een beetje een Mercedes E-klasse luxe koets, maar van binnen een opel kadett met de 1.0 driecilinder er in.
Hmm.. Als je het dan met auto's gaat vergelijken, dan is Lelit dus een soort Tesla.

Technisch briljant, zeker voor dat geld. Alleen de afwerking van het plaatwerk is niet on par met andere auto's die hetzelfde of meer kosten, maar technisch minder kunnen.

Ja, dan mag ik er als Tesla-fanboy inderdaad ook niet meer over zeuren. ;)

* dreamscape slingert de R58 weer even aan voor een kop koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
dreamscape schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:39:
[...]

Hmm.. Als je het dan met auto's gaat vergelijken, dan is Lelit dus een soort Tesla.

Technisch briljant, zeker voor dat geld. Alleen de afwerking van het plaatwerk is niet on par met andere auto's die hetzelfde of meer kosten, maar technisch minder kunnen.

Ja, dan mag ik er als Tesla-fanboy inderdaad ook niet meer over zeuren. ;)

* dreamscape slingert de R58 weer even aan voor een kop koffie.
Mooi, Lelit past dus prima bij mij. Heb namelijk ook een Tesla :+.

Even naar die ECM Elektronika II gekeken. Dat is dus inderdaad precies wat ik bedoel. Tijd dat Lelit zo'n feature toevoegt op de Mara X voor een paar 100 meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Rocket is dan ook wel flink gestegen met de prijs, even vanuitgaande dat dit de nieuwe adviesprijs is. Die was 1.5 jaar geleden nog €1.599 voor de Type-V(ibratiepomp) en ik meen €1.899 voor de R(otatiepomp). De adviesprijs voor de Mara-X is altijd €1.199 geweest volgens mij, maar wordt wel vaak met korting verkocht.

Een meerprijs van €400 dus, maar daarvoor krijg je dan wel een vast waterkit, aluminium tamper, bodemloze portafilter en shottimer, en overall toch wel één van de mooiste machines op de markt.

Je kunt er over discussieren of dat het waard is (een shottimer inbouwen kost je al snel €200, een bodemloze PF €70 en tamper €40), maar voor mij was dat destijds nog een makkelijke keuze. Inmiddels wordt de Mara-X ruim €200 onder de adviesprijs verkocht en is Rocket €250 in adviesprijs gestegen. Dan wordt esthetiek wel een dure feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 18:47
Wat zou dan een betere keuze zijn voor de espresso-fanaat die een kleine machine wil?

De Mara-X voor 949 EUR ex. verzenden?
https://www.espressissimo...ontlogo---neueste-version
(stoom- en heetwaterfunctie niet persee nodig)

of de Puristika voor 1299 EUR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Puur voor espresso is een single boiler met PID in theorie beter dan HX. En de puristika zal extern beter zijn afgewerkt, en maakt mogelijk intern ook gebruik van betere materialen.
Ik vermoed dat het in de praktijk allemaal wel meevalt, en zou ik toch liever voor de featureset (én prijs) van de Mara-X gaan. Of wellicht een profitec pro 400, als je wat anders (kleins) wilt en de meerprijs niet perse een bezwaar is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-06 15:29
Gezien het extra onderhoud van een HX machine zou ik juist niet voor de featureset gaan.
Mooi als je stoom en heet water gebruikt. Gebruik je dat niet dan is het onderhoud van een single boiler veel sneller en gemakkelijker.
Ter indicatie; het ontkalken van een single boiler machine kost je minder dan een uur.'
Een HX machine ontkalken, kost je 3 tot 4 uur. En dat meerdere keren per jaar.
Plus dat ik af en toe machine kapot zie gaan doordat er geen thee water wordt afgetapt.
Ik probeer mensen altijd aan een passende machine te helpen en feature creep zoveel mogelijk in te perken.

Nu heb je twee meningen gelezen. Succes met kiezen en daarna veel plezier met het gebruik van wat er ook komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:00
Teus.espresso schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:49:

Plus dat ik af en toe machine kapot zie gaan doordat er geen thee water wordt afgetapt.
Wat gaat er dan mis dan? Heb het wel eens eerder gehoord, maar de verklaring ontgaat me even.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
En sowieso zorgen dat je werkt met gefilterd water voor een HX of DB machine, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-06 15:29
Stilstaand water zorgt voor meer verkalking van onderdelen. Niet iedereen is even goed met gefilterd water.
Peilstok voor bijvullen kan geisoleerd raken door kalk.
De magneetklep voor water bijvullen kan vast komen te zitten.
Daardoor kan de klep, de pomp of de electronica box kapot gaan.
Het verwarming element kan door de kalk afzetting minder efficient werken.

Het is zeker niet zo dat dit allemaal hoeft te gebeuren maar alle bovenstaande zaken heb ik talloze keren gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Hopjesvla79 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Wat gaat er dan mis dan? Heb het wel eens eerder gehoord, maar de verklaring ontgaat me even.
Volgens mij wanneer water verdampt door stoom en je steeds kleine hoeveelheden water ververst met alleen espresso, vergroot je de kans dat mineralen (waaronder kalk) achter blijven en zich ophopen in de boiler. Die aanslag vind als het loslaat dan zijn weg elders in de machine wat verstopping/mankementen veroorzaakt.

Heet water wordt vaak van onder uit de boiler gehaald waardoor je het meest vervuilde water in ruime hoeveelheid ververst. Mineralen geven thee/koffie ook de kans om zich beter te hechten dus komen de smaak vaak ten goede.

Ik weet niet wat de richtlijn is, maar af en toe een kopje theewater of 1x per maand de boiler een keer leeg laten lopen doet al wonderen in preventie warwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Ypuh schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:06:
[...]

Volgens mij wanneer water verdampt door stoom en je steeds kleine hoeveelheden water ververst met alleen espresso, vergroot je de kans dat mineralen (waaronder kalk) achter blijven en zich ophopen in de boiler. Die aanslag vind als het loslaat dan zijn weg elders in de machine wat verstopping/mankementen veroorzaakt.

Heet water wordt vaak van onder uit de boiler gehaald waardoor je het meest vervuilde water in ruime hoeveelheid ververst. Mineralen geven thee/koffie ook de kans om zich beter te hechten dus komen de smaak vaak ten goede.

Ik weet niet wat de richtlijn is, maar af en toe een kopje theewater of 1x per maand de boiler een keer leeg laten lopen doet al wonderen in preventie warwacht ik.
Volgens mij is het eerder gepost en is het issue dat stoom geen kalk bevat. Met alleen stoom aftappen krijg je dus steeds meer kalk in je stoom boiler waardoor dingen sneller verkalken.
-Muncky- schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:09:
Wat zou dan een betere keuze zijn voor de espresso-fanaat die een kleine machine wil?

Als je stoom en heet water echt nooit gebruikt zou ik het weglaten. Single boiler PID is lekker simpel en qua temp zou het stabieler moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:59
-Muncky- schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:09:

Profitec GO een optie? Mooie prijs ook, zit onder de prijs van een afgeprijsde MaraX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:21
Nomad schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:34:
[...]

Je koopt al een zgan Lelit Mara X voor €760.
Zie ook de foto’s bij de aanbieding.
Retourgoed van Breezy:
https://www.ebay.nl/itm/L...PL62X-deluxe/325341379173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met de ECM Flow Control kit? Is het de (EUR 250 / prijzige?) upgrade waard op een Puristika? Totaal komt het geheel dan op EUR 1299 + EUR 250 = EUR 1549.
Is er een betere machine te vinden met deze functie? De Lelit Bianca is EUR 2200, maar kan meer.

PS: ik neem meestal de Yirgacheffe bonnen van Brandzaak voor mijn espresso.

https://www.brandzaak.nl/...2gTQQ-EAAYASAAEgK_9vD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Niet direct. Van wat ik lees zijn de ervaringen met flow control kit op een E61 groep wel positief.

Enkel die van Profitec (= ECM) schijnt niet zo degelijk te zijn. Mogelijk ben je beter af met die van Lelit of Coffee-Sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 15:54
-Muncky- schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:28:
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met de ECM Flow Control kit? Is het de (EUR 250 / prijzige?) upgrade waard op een Puristika? Totaal komt het geheel dan op EUR 1299 + EUR 250 = EUR 1549.
Is er een betere machine te vinden met deze functie? De Lelit Bianca is EUR 2200, maar kan meer.

Ik heb de set zitten op een Profitec 600. (van fabriek af geinstalleerd) Moet bekennen dat ik het (nog) niet veel gebruikt heb (heb m nog niet zo lang). Dit leek een grote plus te zijn bij aanschaf, achteraf bekeken, tja, nice to have ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Ypuh schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:24:
Niet direct. Van wat ik lees zijn de ervaringen met flow control kit op een E61 groep wel positief.

Enkel die van Profitec (= ECM) schijnt niet zo degelijk te zijn. Mogelijk ben je beter af met die van Lelit of Coffee-Sensor.
Ik heb hem standaard op mijn Lelit Bianca, overigens past de Bianca flow control op de Profitec, schijnt een uitstekende vervanger te zijn van de stuk minder prettige set die Profitec standaard gebruikt. Vooral het geheel open naar geheel dicht in 1 beweging (180 graden boog) te kunnen doen is een heel prettige eigenschap.
Ik gebruik de functie dagelijks, heb samen met anderen meerdere keren dezelfde boon met en zonder gebruik van de FC gebrouwen, en telkenmale was de FC bak de duidelijke smaak winnaar.
Voor het gemak werkt het overigens (bijna) net zo goed om de FC 75% dicht te zetten, en de drukopbouw naar 9 bar in 15 seconden te laten gebeuren, dan zakt de druk ook automatisch weer terug gedurende het zetten naar rond de 5 bar. Ook dat geeft met de meeste bonen een uitstekend resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-05 14:31

Plato112

Da is toch nie normaal!

Na heel erg veel lees- en (youtube)kijkwerk ben ik benieuwd of ik op de goede weg zit.
Ik ben op zoek naar een goede (espresso)grinder voor bij de Gaggia Classic die ik deze week gekocht heb. Mijn zoekwerk geeft mij het idee dat ik waarschijnlijk meestal zal single dosen en daarom een grinder met lage retentie kan uitzoeken, met daarbij de juiste kwaliteit van maling natuurlijk.
Mijn budget ligt een rond maximaal €200-€250. Volgens mij moet ik daar tweedehands zeker iets voor kunnen vinden dat voldoet als eerste stap in de espressogrinders.

Ik zit nu voornamelijk te kijken naar de volgende tweedehandse apparaten:
  • Baratza Sette 270
  • Eureka Mignon (maar de hier veelgenoemde Specialita lijkt buiten budget. Wat maakt de Specialita zoveel beter, alleen de grotere burrs?
Ben ik hiermee op zoek naar de juiste grinder of mis ik nog iets belangrijks? Suggesties zijn zeker welkom!

Speed limits are like herpes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:44
-Muncky- schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:28:

Ik heb hem op een pro 700, kan de ervaringen in dat topic niet beamen.
Het is super als je geen vastwater aansluiting hebt. Bij een Puristika zou ik het sowieso toevoegen. Tenzij je echt enkel klassiek italiaanse espresso's drinkt. Voor lichtere bonen of moeilijkere extracties loont het wel om controle te hebben over preinfusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:28

headout

Oi oi!

Plato112 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:08:
  • Baratza Sette 270
  • Eureka Mignon (maar de hier veelgenoemde Specialita lijkt buiten budget. Wat maakt de Specialita zoveel beter, alleen de grotere burrs?
Ben ik hiermee op zoek naar de juiste grinder of mis ik nog iets belangrijks? Suggesties zijn zeker welkom!
Welke Eureka Mignon doel je op? De Silenzio, de Specialita, de Specialita XL (die inderdaad grotere schijven heeft) of nog een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Je hebt idd nog de Silenzio (is dat dezelfde als de Manuale?) onder de Specialita zitten. Die heeft alleen geen LCD display en daarmee ook geen variable of makkelijk in te stellen timer en 50mm in plaats van 55mm maalschijven.

Ik denk dat beide niet slecht zullen zijn, maar voor mij persoonlijk is de Specialita de ondergrens. Schijven worden gemeten in diameter. De 65mm schijven van de XL zijn qua oppervlakte bijna 2x zo groot als de 55mm van de Specialita. Het malen van boontjes vergt best veel kracht, met name bij lichte branding. Om dat consistent te kunnen doen heb je gewoon een bepaald vermogen/maaloppervlak nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVq0KTlGqiCSlxtwkcN4UapQdu4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxsBcOBi0un4G25OyXUkVEen.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZywShI3oFOw6YCGgqmk_dot0XF0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nptNDCMbAzDpdKycwrREULtf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRB46E3sbk0EQcFhvLpZRKsCR9o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMDzmYBkRjJAMbL7nTV7mBvH.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 19:00

bebopper

I'm an absolute beginner...

Na heel erg veel lees- en (youtube)kijkwerk ben ik benieuwd of ik op de goede weg zit.
Ik ben op zoek naar een goede (espresso)grinder voor bij de Gaggia Classic die ik deze week gekocht heb. Mijn zoekwerk geeft mij het idee dat ik waarschijnlijk meestal zal single dosen en daarom een grinder met lage retentie kan uitzoeken, met daarbij de juiste kwaliteit van maling natuurlijk.
Mijn budget ligt een rond maximaal €200-€250. Volgens mij moet ik daar tweedehands zeker iets voor kunnen vinden dat voldoet als eerste stap in de espressogrinders.

• Baratza Sette 270
Je zou ook naar de G-IOTA DF-64 kunnen kijken, misschien dat je die tweedehands ook voor rond die prijs kan vinden, nieuw vanaf 399, dus zou toch moeten kunnen (maar nog niet zelf naar gezocht :) )

Heb em zelf en ben er erg tevreden mee/over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Voor single dosing is de gewone mignon (manuele) qua features prima. Hij is alleen wat luidruchtiger (vanaf de Silencio zit er demping in) en heeft kleinere maalschijven.
Timer en scherm doet er niet toe bij single dosing.
Hoe groot het verschil in smaak is tussen 50mm en 55mm; geen idee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 15:09
Cadeau is heel goed ontvangen! Nu nog een plekje zoeken en wat uurtjes van haar tijd om het te leren gebruiken. Met dit uitzoeken en het mooie apparaat baal ik oprecht dat ik koffie gewoon echt niet kan hebben qua smaak, had me een leuke hobby geleken ;(

Bedankt nogmaals voor jullie adviezen, ook namens millervrouw_sf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIIaX2v2tqPo1FIkPdM_ulcMgJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0AkSc9afGjp0CZUTx1QP11Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:24

• Baratza Sette 270
Zelf heb ik de sette 270 gehad. Wat mij betreft een aanrader maar net heeft ook zijn gebreken:

Pluspunten:
- enorm snelle maaltijd (vaak 5-6 seconden per maling)
- je kan heel precies de maalgraat instellen

Minpunten:
- het geluid…. Het is natuurlijk wel erg kort, maar je kan dan even niet praten met elkaar
- het is een bekend probleem dat de motor het wel eens laat afweten. Het ding is grotendeels al van plastic gemaakt.

Uiteindelijk heb ik de sette wel 1.5 jaar met plezier gebruikt tot ik een niche kocht. Het was voor mij een goede eerste stap in de wereld van koffie!

Nog voor jouw afweging: wil je conische of platte schijven hebben? (kan je het beste nadenken over het smaakprofiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:54
Mijn Sette 270 heeft het na 13 maanden opgegeven, was al helemaal klaar met de herrie dus niet eens garantie geclaimd maar gelijk vervangen door een Eureka Mignon Specialita Silenzio (hele mond vol) en daar best tevreden mee. Alleen de schaalverdeling op de afstelknop had best wat mooier gekund, verder prima machine en doet alweer twee jaar dagelijks z’n werk. En wat een verschil in geluid…

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
millerman_sf schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:22:
Cadeau is heel goed ontvangen! Nu nog een plekje zoeken en wat uurtjes van haar tijd om het te leren gebruiken. Met dit uitzoeken en het mooie apparaat baal ik oprecht dat ik koffie gewoon echt niet kan hebben qua smaak, had me een leuke hobby geleken ;(

Bedankt nogmaals voor jullie adviezen, ook namens millervrouw_sf.
[Afbeelding]
Ook al eens een ‘moderne’ lichte roast geprobeerd evt als cappuccino bijv? Ik weet niet wat je referentie is maar het ‘bereik’ van de koffie die je kan krijgen is echt wel groot qua smaak.

In de meeste horeca en simpelere koffie barretjes blijven ze vaak bij bitter en scherp met slecht opgeschuimde melk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 15:09
Uiteraard. Maar als ergens een druppel koffie in zit, haak ik af. Ook donkere biertjes met vergelijkbare smaaktonen kan ik niet wegkrijgen.

Maar ik heb haar beloofd om het tegen beter weten in weer een keer te proberen als ze de MaraX onder controle heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:54
Ik heb tot mijn 50ste echt maar één kopje koffie gehad en drink nu dagelijks twee espresso's. Vind het een ontdekkingsreis net als met wijn en bier. Ben bij alle drie nog lang niet klaar met ontdekken.

Heb overigens nog nooit een gewone koffie gehad en koffieautomaten sla ik ook over, en bieren met koffie/chocolade tonen zijn zeker niet mijn favoriet…

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Voor de eigenaren van een Bianca: https://www.reddit.com/r/...e_connected_lelit_bianca/
:D
Prachtig knutsel project, en jemig wat er allemaal mogelijk gemaakt kan worden! Als je dan de Flow Control vervangt met een verstelbare (elektrische) klep, heb je in potentie een super kwaliteit concurrent van een Decent ;-)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
Na jaren van nespresso en een goedkope delonghi espressomachine met handmaler kan ik me voor het eerst echt melden in dit topic. ik ben namelijk sinds kort de trotse eigenaar van een Lelit elizabeth en een mignon specialita.

pics or it didn't happen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4kXkAcfvHodeld2D1LMzBep8Bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taTNSyueRUR18gpSKYmCcawl.jpg?f=fotoalbum_large
(let niet op de opstelling, we weten nog niet of dit de permanente locatie word.)

maar wat een verademing is dit qua koffie smaak als je nespresso gewend bent.
alle tonen komen veel beter naar boven en de cappuccino bevalt de vrouw des huizes erg goed.

nu natuurlijk lekker aan het rommelen met de maling, temperatuur en tijd.
het lukt me alleen nog niet elke keer om dezelfde hoeveelheid gewicht te halen binnen dezelfde tijd.
ik weeg de koffie af en gebruik dus altijd evenveel (18,5g), de maling verander ik verder ook niet tussentijds en de boiler geeft elk shot netjes 96 graden aan. maar toch om 40 gram koffie te krijgen binnen dezelfde tijd lukt niet elke keer.
het varieert momenteel ergens tussen de 27 en 34 seconden om tot 40 gram te komen en ik heb geen idee waardoor dit komt, ik gebruik een tamper met drukregelaar en heb het idee dat dit ook consistent goed gaat.
dus als iemand nog goeie tips heeft waar ik dit in kan zoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Even vanuitgaande dat machinaal alles goed zit (bijv. constante druk van 9 bar tijdens de 30s doorloop), zou ik het vooral in de bonen zoeken (versheid en kwaliteit van de branding) en puck-prep (met name een simpel WDT tooltje doet wonderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Ypuh schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:08:
Even vanuitgaande dat machinaal alles goed zit (bijv. constante druk van 9 bar tijdens de 30s doorloop), zou ik het vooral in de bonen zoeken (versheid en kwaliteit van de branding) en puck-prep (met name een simpel WDT tooltje doet wonderen).
De druk zit op ongeveer 10.1 a 10.2 bar volgens de meter, om dit aan te passen moet ik het apparaat open maken en een stelschroef aanpassen, gezien het allemaal nog vrij nieuw is, was ik zo ver nog niet gegaan.
maar ik was wel al van plan hier binnenkort ook eens naar te kijken.
ik heb al een simpele WDT van amazon en die gebruik ik ook elke keer, moet wel zeggen dat ik dit het onhandigste gedeelte vind, vooral om het zo voorzichtig te doen dat er geen koffie naast gaat.
koffiebonen waar ik nu mee getest heb komen bij Giraffe vandaan en zijn gebrand op 29 september.

maar misschien moet ik het gewoon nog veel vaker doen allemaal om goed consistent te worden.
het nadeel is alleen dat ik geen 20 espresso achter elkaar wil en kan drinken om het wat sneller te laten verlopen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Denniz0229 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:17:
[...]

De druk zit op ongeveer 10.1 a 10.2 bar volgens de meter, om dit aan te passen moet ik het apparaat open maken en een stelschroef aanpassen, gezien het allemaal nog vrij nieuw is, was ik zo ver nog niet gegaan.
maar ik was wel al van plan hier binnenkort ook eens naar te kijken.
ik heb al een simpele WDT van amazon en die gebruik ik ook elke keer, moet wel zeggen dat ik dit het onhandigste gedeelte vind, vooral om het zo voorzichtig te doen dat er geen koffie naast gaat.
koffiebonen waar ik nu mee getest heb komen bij Giraffe vandaan en zijn gebrand op 29 september.

maar misschien moet ik het gewoon nog veel vaker doen allemaal om goed consistent te worden.
het nadeel is alleen dat ik geen 20 espresso achter elkaar wil en kan drinken om het wat sneller te laten verlopen :+
Ah, nu noem je iets dat een en ander verklaart, ik heb immer moeite met de bonen van Giraffe, niet dat ze slecht zijn, maar heel moeilijk een constant resultaat mee te halen.
Probeer eens wat koffie van bv Het Hoofdkwartier (de huidige Herfst Melange is echt een aanrader!) of een van de vele ander branderijen om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Vraagje voor de koffiekenners hier.

Al geruime tijd drink ik Illy Intenso. Heerlijke koffie maar ik vind het een beetje te gewoontjes worden. Ik zoek eigenlijk een sterke koffie zonder bitter te zijn. Ook vind ik koffie snel muf. (kan niet echt een betere beschrijving vinden)

Veel koffies hebben dan ook een soort toegevoegde smaak zoals veel Nespresso's. Ik zoek dus eigenlijk een Illy Intenso maar dan anders. :+

Iemand tips? Het moet wel gemalen zijn.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:50
RoosW schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:23:
[...]
Probeer eens wat koffie van bv Het Hoofdkwartier (de huidige Herfst Melange is echt een aanrader!) of een van de vele ander branderijen om te vergelijken.
Goed te horen! Ze liggen hier klaar om als volgende gebruikt te worden (over paar dagen). Heb nu de boon van de maand september in gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
pjot1 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:25:
(...)
Ook vind ik koffie snel muf.
(...)
Het moet wel gemalen zijn.
Over de rest van het verhaal kan ik niet zoveel vertellen, maar ik zie hier wel een verband... Een bonenmaler kopen en overstappen van voorgemalen koffie naar boontjes (en dus versgemalen koffie) doet echt wonderen voor de smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Giraffe is juist weer één van mijn favoriete branders :+. Ik had bijv. weer moeite met de bonen van KEEN.

Aan de bonen zou het dus niet direct mogen liggen, net als de 10 vs. 9 bar (al heb ik die van mij juist naar beneden geschroeft om de kans op channeling te reduceren).

Laatste die ik nog bedenken kan is een precision basket. Daarna zou ik eens de maalschijven af gaan stellen en daarna pas de druk verlagen, voordat ik me echt zorgen zou gaan maken.

Denk dat je inderdaad gewoon wat meer ervaring op moet doen. Met de tijd wordt iedere stap een automatisme.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 16-10-2022 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-06 11:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vTm1Mcvgt27xPrcnPVDKyXX_lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpGbV4VIETAQYRv4oVWE9Kbf.jpg?f=fotoalbum_large

Kadootje van de mijn lieve vriendin. Heel benieuwd. Iemand bekend met deze?

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Master FX schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:03:
[Afbeelding]

Moet ze misschien nog eens een kans geven, maar het irriteert me dat ze nog geen branddatums op de pakjes plaatsen.

Heb nu 2 single origins van Manhattan en wil daarna graag de herfstmix van hoofdkwartier proberen. Iemand tips om aan pompoensap of siroop te komen? Monin heeft het maar weet niet waar te koop omgeving Eindhoven. Hofmann had een leuke video over de ideale pumpkin spice mix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
dreamscape schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:25:
[...]

Over de rest van het verhaal kan ik niet zoveel vertellen, maar ik zie hier wel een verband... Een bonenmaler kopen en overstappen van voorgemalen koffie naar boontjes (en dus versgemalen koffie) doet echt wonderen voor de smaak.
Ik doelde meer op de smaak ansich. Veel bonenkoffie vind ik ook muf van smaak. Heeft niets te maken met versgemalen of niet.

Wel zit ik af en toe te kijken naar een bonenmaler maar zolang de Illy nog goed smaakt. Ben gewoon toe aan wat anders. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
RoosW schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:23:
[...]

Ah, nu noem je iets dat een en ander verklaart, ik heb immer moeite met de bonen van Giraffe, niet dat ze slecht zijn, maar heel moeilijk een constant resultaat mee te halen.
Ik hoop dat het daar aan ligt, gelukkig was ik toch al van plan om vanavond nieuwe bonen te bestellen.

Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
pjot1 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:11:
[...]

Ik doelde meer op de smaak ansich. Veel bonenkoffie vind ik ook muf van smaak. Heeft niets te maken met versgemalen of niet.

Wel zit ik af en toe te kijken naar een bonenmaler maar zolang de Illy nog goed smaakt. Ben gewoon toe aan wat anders. :)
Wuut, muf van smaak?

Je hebt bij mij de keuze tussen 'klap in je gezicht zuur', 'bitter genoeg dat je er de rest van de dag klaar mee bent' of 'heerlijk zoet en romig of met een lekkere fruittoon'.

Het is sterk afhankelijk van of er iets per ongeluk goed of fout gegaan is met het zetten of branden, maar muf zit zeker niet in dat rijtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
[Afbeelding]

Lief gebaar!
Maar voor mij al tijden geen Simon Levelt meer, kan je legio andere zaken aanraden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 15:50
cedrix5 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:46:
[...]

Moet ze misschien nog eens een kans geven, maar het irriteert me dat ze nog geen branddatums op de pakjes plaatsen.

Heb nu 2 single origins van Manhattan en wil daarna graag de herfstmix van hoofdkwartier proberen. Iemand tips om aan pompoensap of siroop te komen? Monin heeft het maar weet niet waar te koop omgeving Eindhoven. Hofmann had een leuke video over de ideale pumpkin spice mix.
Grappig, viel me idd ook op. Voor koffie van > €30 per kilo mag je denk ik wel een branddatum verwachten. Nu kan het dus goed zijn dat het al ruime tijd voor het verpakken gebrand is.

Makro/Sligro hebben volgens mij zo goed als alle smaken van Monin in het assortiment, mocht je een pas hebben.

On another note: hoe doen duurdere koffies het in een volautomaat (Jura in dit geval)? Ik bestel normaal gesproken bij Brandzaak en daar ben ik voor €18 per kilo wel klaar. Sinds het thuiswerken is teruggeschroefd doe ik daar (helaas) zo'n 1,5-2 maanden mee.
Zo'n herfstmelange of andere bonen van bv Hoofdkwartier lijkt me ook wel wat, maar dan ga je al meteen richting €30 per kilo.
Is het de moeite waard om met een volautomaat naar bonen van > €20 te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Wij gaan binnenkort zeer waarschijnlijk de stap maken naar een echte volautomaat. We kunnen met mazzel een leuke korting krijgen op de Jura machines.

Belangrijkste is een goede kop koffie. Ook komen we van een Nesoresso en moet het apparaat makkelijk in gebruik zijn. Onderhoud moet ook niet ingewikkeld zijn.

Cappuccino vinden we stiekem erg lekker maar drinken we zelden…. Maar als het zo uit je automaat komt kan dat een en andere veranderen natuurlijk….!

Mijn oog is gevallen op de E8. Is dit een apparaat waar ik plezier aan ga beleven met bovenstaande in achtneming?
Het topic al doorgespit en ook wat reviews op internet. Lijkt mij een goede optie…

Of is een andere Jura wellicht een betere koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:17
Deruxian schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:34:
Wij gaan binnenkort zeer waarschijnlijk de stap maken naar een echte volautomaat. We kunnen met mazzel een leuke korting krijgen op de Jura machines.

Belangrijkste is een goede kop koffie. Ook komen we van een Nesoresso en moet het apparaat makkelijk in gebruik zijn. Onderhoud moet ook niet ingewikkeld zijn.

Cappuccino vinden we stiekem erg lekker maar drinken we zelden…. Maar als het zo uit je automaat komt kan dat een en andere veranderen natuurlijk….!

Mijn oog is gevallen op de E8. Is dit een apparaat waar ik plezier aan ga beleven met bovenstaande in achtneming?
Het topic al doorgespit en ook wat reviews op internet. Lijkt mij een goede optie…

Of is een andere Jura wellicht een betere koop?
De E8 is dan een prima keuze. Alles kan met 1 druk op de knop en onderhoud is een eitje.

@Basfr Ik vind van wel. Tot ik zelf ging branden kocht ik mijn koffie bij Fascino en de kwaliteit van de duurdere bonen proefde je ook wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Aziraphale op 16-10-2022 20:51 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 15:50
@Deruxian E8 is een prima machine (al zeg ik het zelf :p). Daar ga je wel plezier aan beleven.
Kijk ook eens over de grens, scheelt een bak geld en er zijn meerdere kleurencombinaties te krijgen.
Doe jezelf een plezier en vergeet ook niet om goede/verse bonen in huis te halen.

Verdiep je wel in onderhoud en de kosten hiervan, zodat je over een aantal jaar niet voor verrassingen komt te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

@Basfr Dank voor de tip, ik zal mij vooraf zeker gaan inlezen over het onderhoud!
Wat betreft bonen had ik al wat lopen zoeken; Fascino en/of KoffieStation leken bij wel leuk om hier een proefpakket te bestellen t.z.t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:34

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Ik heb nogsteeds moeite om een constante lekkere bak uit mijn Lelit Mara X v2 te krijgen met Eureka Mignon specialita.

Gebruik de standaard tamper en portafilter. Daarnaast de basket voor 18-21g en doe altijd 18,1gr koffie in de portafilter. Gewogen voor en na het malen, daarnaast met de maling lopen spelen zodat hij ongeveer op 30 seconden 36gr eruit perst. Maar toch, de koffie is vaak nog te zuur en of juist weer te bitter. Kan het zijn dat ik te inconsistent tamp, soms te hard? Gebruik ook een WDT tool.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:50
@Terrie welke bonen gebruik je?
Staar je vooral niet te blind op 1:2 ratio en 30 seconden. Sommige bonen komen beter tot hun recht bij een langere doorlooptijd en/of hogere ratio (1:2,5-1:3).

Je hoeft niet echt hard te tampen. Te hard tampen kan volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

Momenteel deze; https://jeronimocoffee.nl/product/brasil-good-cup/

Vond de bonen van Hoofdkwartier drie afrika melange wel makkelijker om lekker te krijgen. Maar wanneer je een hogere ratio doet, hoe weet je dan of de maling wel echt goed staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwabber
@Terrie Ik vind het handig om een bodemloze filterhouder te gebruiken. Dan kun je goed zien of je puck prep goed is. Channeling is dan goed te zien. De kans bestaat dan wel dat je regelmatig de machine moet schoonmaken zolang je dat nog niet onder de knie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

kwabber schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:41:
@Terrie Ik vind het handig om een bodemloze filterhouder te gebruiken. Dan kun je goed zien of je puck prep goed is. Channeling is dan goed te zien. De kans bestaat dan wel dat je regelmatig de machine moet schoonmaken zolang je dat nog niet onder de knie hebt.
Zoiets; https://barista-essentials.nl/product/naked-portafilter/ ?

Of zijn er betere opties? Daarnaast zie ik dat er bij deze een filter wordt bijgeleverd. Ik vind ze ook waar je zelf een andere filterbakje in kan zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Terrie op 16-10-2022 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:51
Terrie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 23:00:
[...]

Of zijn er betere opties? Daarnaast zie ik dat er bij deze een filter wordt bijgeleverd. Ik vind ze ook waar je zelf een andere filterbakje in kan zetten.
Ik heb de LELIT PLA580S, die is van Lelit, heeft zelfde handvat als de andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11
Terrie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:13:
Ik heb nogsteeds moeite om een constante lekkere bak uit mijn Lelit Mara X v2 te krijgen met Eureka Mignon specialita.

Gebruik de standaard tamper en portafilter. Daarnaast de basket voor 18-21g en doe altijd 18,1gr koffie in de portafilter. Gewogen voor en na het malen, daarnaast met de maling lopen spelen zodat hij ongeveer op 30 seconden 36gr eruit perst. Maar toch, de koffie is vaak nog te zuur en of juist weer te bitter. Kan het zijn dat ik te inconsistent tamp, soms te hard? Gebruik ook een WDT tool.
Probeer eens een langere doorlooptijd. Zeg 40 seconden, hoe smaakt het dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
Terrie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 23:00:
[...]

Ik zou de originele van lelit halen. Die past zeker weten.

Die je nu linkt zit vast met 3 nokjes ipv de 2 op je lelit.
In principe zou elke e61 geschikt portafilter moeten passen.
Ypuh schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:25:
Giraffe is juist weer één van mijn favoriete branders :+. Ik had bijv. weer moeite met de bonen van KEEN.

Aan de bonen zou het dus niet direct mogen liggen, net als de 10 vs. 9 bar (al heb ik die van mij juist naar beneden geschroeft om de kans op channeling te reduceren).

Laatste die ik nog bedenken kan is een precision basket. Daarna zou ik eens de maalschijven af gaan stellen en daarna pas de druk verlagen, voordat ik me echt zorgen zou gaan maken.

Denk dat je inderdaad gewoon wat meer ervaring op moet doen. Met de tijd wordt iedere stap een automatisme.
ik gebruik vst precisie baskets, dus daar zou het ook niet aan mogen liggen.
Ga van de week wel de druk aanpassen en andere bonen proberen en zal het resultaat delen.
Hoop eigenlijk ook niet dat het aan de bonen van giraffe ligt, want die waren wel erg lekker.

Betreft de maalschijven, ik ging er eigenlijk vanuit dat dit af fabriek gewoon netjes is ingesteld?

[ Voor 3% gewijzigd door Denniz0229 op 17-10-2022 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ik zou de druk dan gelijk op 6 of 7 bar zetten. Heb dat onlangs ook gedaan en de espresso lijkt iets zoeter/romiger van geworden te zijn, maar grootste voordeel is minder kans op channeling.

V.w.b. de maler haalde ik vorige week ook al even aan. Eureka is goed, maar het blijft een 'value for money' merk. Je kunt niet verwachten dat de uitlijning perfect is; dat vereist handmatige inspanning en zou de prijs niet ten goede komen. Het proces is niet moeilijk maar kost eventjes als je het niet eerder gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

vinpower schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 07:04:
[...]

Probeer eens een langere doorlooptijd. Zeg 40 seconden, hoe smaakt het dan?
Vanaf pomp start of vanaf dat er koffie stroomt?

Vanaf pomp start --> 40 seconden geeft mij momenteel 26 gram koffie.
50 seconden zitten we op 38 gr.

Lijkt nu veel langer te duren dan normaal :/

Ik ga vandaag even de PL580 op de kop tikken. Misschien ook een koffieverdeler om te zorgen dat ik de koffie zekerweten goed verdeel.

[ Voor 37% gewijzigd door Terrie op 17-10-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Terrie schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:54:
[...]

Vanaf pomp start of vanaf dat er koffie stroomt?

Vanaf pomp start --> 40 seconden geeft mij momenteel 26 gram koffie.
50 seconden zitten we op 38 gr.

Lijkt nu veel langer te duren dan normaal :/

Ik ga vandaag even de PL580V op de kop tikken. Misschien ook een koffieverdeler om te zorgen dat ik de koffie zekerweten goed verdeel.
40 seconden voor hetzelfde meetpunt wat je gebruikt om 30 seconden te meten :)
Als je hem wat langer door wil laten lopen en op dezelfde hoeveelheid wil uitkomen moet je hem iets fijner malen. Waarom raad ik je het aan? Als je de koffie zurig vind, en je laat hem wat langer doorlopen gaat hij meer richting 'bitter'. Is de koffie dan te bitter? Dan dus er ergens tussen in gaan zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
@Terrie Gebruikelijk is om te meten vanaf eerste druppel, ik doe dan zelf 25 seconden. Dit mede omdat het startpunt van die eerste druppel nogal kan variëren met luchtvochtigheid, mate van samen pakking in de puck, fijnheid van de korrels etc etc.
Maar zoals @vinpower al meld, korter maakt (in ieder geval) zuurder, langer onttrekt meer bitterstoffen (en heft veel van het zuur weer op).
Maar met het starten van de timer op de eerste druppel neem je dus in ieder geval weer een aantal variabelen weg die onvoorspelbare resultaten op kunnen leveren.
Dat vind ik ook zo jammer van de shot-timer op mijn bianca, die gaat lopen op de start van de pomp, en het eind resultaat varieert op die timer dus van 41 tot 55 seconden, maar mijn timer na eerste druppel heeft dan nog steeds maar 25 seconden gelopen ;) Ik krijg dan hier de koffie die ik lekker vind met veel zoet een hint zuur, en weinig maar wel aanwezig bitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Voor dit systeem te doen werken is verse koffie ook wel belangrijk, mooi verdeeld.
Als je koffie op sommige plekken snel loopt in de puck en op andere punten vast loopt ga je bitter én zuur krijgen waar je niet veel mee kan spelen door het sneller/trager te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
RoosW schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:26:
@Terrie Gebruikelijk is om te meten vanaf eerste druppel, ik doe dan zelf 25 seconden. Dit mede omdat het startpunt van die eerste druppel nogal kan variëren met luchtvochtigheid, mate van samen pakking in de puck, fijnheid van de korrels etc etc.
Maar zoals @vinpower al meld, korter maakt (in ieder geval) zuurder, langer onttrekt meer bitterstoffen (en heft veel van het zuur weer op).
Maar met het starten van de timer op de eerste druppel neem je dus in ieder geval weer een aantal variabelen weg die onvoorspelbare resultaten op kunnen leveren.
Dat vind ik ook zo jammer van de shot-timer op mijn bianca, die gaat lopen op de start van de pomp, en het eind resultaat varieert op die timer dus van 41 tot 55 seconden, maar mijn timer na eerste druppel heeft dan nog steeds maar 25 seconden gelopen ;) Ik krijg dan hier de koffie die ik lekker vind met veel zoet een hint zuur, en weinig maar wel aanwezig bitter.
Dat verschil is wel heel groot.
Zelf hanteer ik een iets andere aanpak die voor mij prima resultaten oplevert.

Ik stuur op output 1:2 verhouding (18g in, 36 uit).
Maalgraad is vast afgesteld.
Doorlooptijd komt vrijwel altijd uit tussen 30-35 sec vanaf aanzetten machine. Langere doorlooptijd levert bittere koffie op is mijn ervarnig met de bonen die ik gebruik.
Eerste drup koffie komt vrijwel altijd tussen de 8 en 11 seconden dus verbaas me erover dat daar bij jou bijnan 15 seconden verschil in kan zitten. Is dat met dezelfde boon of gaat het dan om andere bonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
RoosW schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:26:
Volgens mij verschilt dat wel per 'community' :D.

Ik meet altijd vanaf pomp aan en kom in totaal op zo'n 30s met 10s preinfusie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
SquareOne schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:37:
[...]

Dat verschil is wel heel groot.
Zelf hanteer ik een iets andere aanpak die voor mij prima resultaten oplevert.

Ik stuur op output 1:2 verhouding (18g in, 36 uit).
Maalgraad is vast afgesteld.
Doorlooptijd komt vrijwel altijd uit tussen 30-35 sec vanaf aanzetten machine. Langere doorlooptijd levert bittere koffie op is mijn ervarnig met de bonen die ik gebruik.
Eerste drup koffie komt vrijwel altijd tussen de 8 en 11 seconden dus verbaas me erover dat daar bij jou bijnan 15 seconden verschil in kan zitten. Is dat met dezelfde boon of gaat het dan om andere bonen?
Verschillende bonen, zelfde gewicht (18,2gr) output rond de 40gr (vind ik lekkerder als exact 2:1) maar ik heb de Lelit Bianca en start (meestal) met de flow control op 20% om een lange preinfusie op lage druk te hebben. Daardoor varieert de tijd ook zo erg, bij 'normaal' gebruik zit ik tussen de 40&45 seconden. Behalve als ie channeled dan is het dichter bij de 35. (in totaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
RoosW schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

Verschillende bonen, zelfde gewicht (18,2gr) output rond de 40gr (vind ik lekkerder als exact 2:1) maar ik heb de Lelit Bianca en start (meestal) met de flow control op 20% om een lange preinfusie op lage druk te hebben. Daardoor varieert de tijd ook zo erg, bij 'normaal' gebruik zit ik tussen de 40&45 seconden. Behalve als ie channeled dan is het dichter bij de 35. (in totaal)
Ah ja met een variabele preinfusie dan snap ik dat je pas kunt gaan tellen vanaf eerste drup om het vanaf daar constant te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

Dank voor de vele adviezen! In het boek van James Hoffman had ik weer gelezen dat hij timede vanaf het moment dat je de hendel overhaalt en dan 25-30 seconden laten doorlopen. Ik merk inderdaad bij een langere extractie dat de koffie zachter wordt(meer mijn smaak). Ik ben niet van de hele sterke bakken.

Ik ga sowieso de naked portafilter halen om te kijken wat hij doet.

Ik doe nu --> Malen --> Needle tool en daarna tampen. Dan voel ik of ik recht heb getamped en dit is dan meestal wel goed. Moet ik hiertussen misschien dan toch met een koffieverdeler aan de slag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Ypuh schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:24:
Ik zou de druk dan gelijk op 6 of 7 bar zetten. Heb dat onlangs ook gedaan en de espresso lijkt iets zoeter/romiger van geworden te zijn, maar grootste voordeel is minder kans op channeling.

V.w.b. de maler haalde ik vorige week ook al even aan. Eureka is goed, maar het blijft een 'value for money' merk. Je kunt niet verwachten dat de uitlijning perfect is; dat vereist handmatige inspanning en zou de prijs niet ten goede komen. Het proces is niet moeilijk maar kost eventjes als je het niet eerder gedaan hebt.
Word de doorlooptijd bij een lagere druk ook langer? Of is er nog steeds genoeg druk om dezelfde tijd te hanteren?

En betreft de maler heb je een goed punt. Ik zal deze ook even afstellen.
Ik heb eigenlijk alleen deze gekozen omdat er een hopper bij zit, zelf zou ik prima single dose willen doen, maar ik krijg mijn vrouw niet zo ver om dat ook te doen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Terrie schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:15:
Dank voor de vele adviezen! In het boek van James Hoffman had ik weer gelezen dat hij timede vanaf het moment dat je de hendel overhaalt en dan 25-30 seconden laten doorlopen. Ik merk inderdaad bij een langere extractie dat de koffie zachter wordt(meer mijn smaak). Ik ben niet van de hele sterke bakken.

Ik ga sowieso de naked portafilter halen om te kijken wat hij doet.

Ik doe nu --> Malen --> Needle tool en daarna tampen. Dan voel ik of ik recht heb getamped en dit is dan meestal wel goed. Moet ik hiertussen misschien dan toch met een koffieverdeler aan de slag?
Als je ook al needle tool gebruikt zou ik de koffieverdeler overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
Gisteren mijn Bezzera Guilia verkocht, zelfs nog boven de prijs die ik 2,5 jaar geleden heb betaald. Prima dus.
Nu ECHT op zoek naar een nieuwe machine!

Shortlist:
- ECM Puristika
- ECM Classika II PID
- Lelit Mara X

Vergeet ik nog iets? Wat zijn verder de must-have accessories voor deze machines (denk aan een Coffee Sensor Flow Control etc.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 16:18
Zoals eerder opgemerkt gaat mijn Mac Digit in de verkoop. De belangrijkste reden is dat mijn elektriciteit straks w.s. van 25ct /kWh naar 70ct /kWh gaat. Daarmee gaat bij 700 kWh op jaarbasis dat ding wel erg prijzig worden. Hij was natuurlijk de basis van mijn (nooit afgemaakte) project om hem te digitaliseren.

Ik heb getwijfeld om een DE1PRO te bestellen, maar ik heb er dan eigenlijk twee nodig (kantoor en thuis) en 8K aan machines is me iets te gortig. Daarom maar weer over een andere boeg:

De afgelopen weken ben ik bezig geweest om twee gaggia classics op de kop te tikken voor weinig. Dat is gelukt. Ondertussen heb ik twee revisiesetjes besteld, maar nog belangrijker, ik heb maar direct Ali express leeggekocht. Er is namelijk een heel leuk hobbyproject om de Gaggia te voorzien van temperatuurregeling, drukregeling, flowcontrol, steam boost, ingebouwde weegschaal, shottimer, nou eigenlijk alles wat je wilt.

Het project heet gaggiuino, en is hieronder te vinden.

https://gaggiuino.github.io/#/

In totaal ben je ongeveer 125 euro aan onderdelen kwijt (ex. de 3d geprinte). Daarmee kun je je Gaggia voorzien van een behoorlijke upgrade. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 08:17

Ravhin

no <root>...

[Afbeelding]

Nee, niet bekend. Waarschijnlijk zijn ze redelijk donker gebrand - Simon Levelt kennende. Als je een PID hebt zou ik adviseren naar de 90 graden te gaan om de bittertonen wat te ontwijken en licht onderextraheren (ratio koffieboon:water naar 1:2).

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ravhin schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:52:
[...]

Nee, niet bekend. Waarschijnlijk zijn ze redelijk donker gebrand - Simon Levelt kennende. Als je een PID hebt zou ik adviseren nara de 90 graden te gaan om de bittertonen wat te ontwijken en licht onderextraheren (ratio koffieboon:water naar 1:2).
Ehh Simon Levelt kennende zou ik zelfs zakken naar 88c.
Pagina: 1 ... 153 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1