Ik wil graag meer kwaliteit en beleving met betrekking tot het maken en consumeren van mijn koffie. Dus ben me erg gaan verdiepen in machines en koffiemolens. Vooral m.b.t. dat laatste heb ik wat advies nodig. Om maar met de deur in huis te vallen, ik snap niets van de meetmethodes van retentie die je overal en nergens op YouTube tegenkomt en wat de daadwerkelijk invloed is op de smaak van je koffie.
De meeste YouTubers testen in mijn ogen de Dose Consistency i.p.v. de retentie. Ze stoppen er 18 gram in en er komt 17,9 uit, dus een retentie van 0,1. Als je dit oplost door 0,1 gram koffie toe te voegen heeft de Dose Consistency op zichzelf geen invloed op de smaak van de koffie, maar enkel op je workflow. Hoe makkelijk is de workflow om 18,0 erin te stoppen en er daadwerkelijk 18,0 uit te krijgen, dat is wat ik zie als de vraag achter Dose Consistency.
Het probleem zit hem in de totale retentie, hoeveel gram blijft er ergens in de machine achter. Stel bij een hagelnieuwe molen stop je er de eerste keer 18,0 in en er komt 17,0 uit en de paar keren daarna wordt dat verschil steeds minder. Zeg na 10 sessies krijg je er netjes 18 uit als je er 18 instopt. Maar in de tussentijd heeft er zich in totaal 2 gram aan retentie opgebouwd ergens in de molen, bijvoorbeeld tussen de maalschijven.
Dit zorgt ervoor dat je met je 'perfecte' Dose Consistency van 18,0 in en 18,0 uit, je een dosis hebt van in totaal 18,0 gram welke bestaat uit 17,5 gram verse bonen en 0,5 gram uit je retentie (wat eerder is achtergebleven tussen je maalschijven).
Ik snap dat die retentie moeilijker te meten is, maar dat is toch wat uiteindelijk invloed heeft op de smaak van je koffie? En dan mijn vraag vanaf welke hoeveelheid 'oude maling' in je perfecte dosis, ga je het als normale sterveling proeven in een normale espresso? Ik ben geen James Hoffmann

. Ik snap ook dat elke maler wel iets van deze retentie heeft, dus hoe dealen jullie daarmee? 's Ochtends eerst de Latte voor je vrouw maken en daarna de espresso voor jezelf?