Dikke liefde.. wat een heerlijk apparaat. Je moet eigenlijk gewoon accepteren dat je van de eerste koffie van de dag een cappuccino/latte moet maken vanwege de retentie en t feit dat dat dus oude koffie is de volgende ochtend, daarna is het consistent dezelfde doorlooptijd, dezelfde smaak, dezelfde alles. Ik zit nu al een tijdje op dezelfde bonen (Brasil Yellow Bourbon van Brandzaak) en merk zelfs dat ik niet eens fijner hoef te malen, de maler staat denk ik al 3 zakken van 1kg op dezelfde instelling.
En daar heb ik blijkbaar heel erg behoefte aan, die consistentie. Wellicht dat andere malers dat ook kunnen bieden, de Niche Zero iig niet (voor mij) en de Rocket Faustino was helemaal een ramp (maar wellicht had een burr alignment geholpen).
Het niet meer single-dosen bevalt me ook super. Workflow is weer een stukje sneller/efficienter geworden en daar streef ik altijd naar als IT'er

Ik koop een 1kg zak bonen, die blijft dicht tot de hopper helemaal leeg is en alles op, dan maak ik hem open, vul de 250gr hopper en de rest gaat in 2 Fellow Atmos containers. En dan af en toe bijvullen.
En ik denk dat bij dit alles de Grind by Weight feature *essentieel* is voor de consistentie. Hoewel ik geen ervaring heb met de time-based werking van dit apparaat, en mijn ervaringen dus hevig beïnvloed zijn door de Faustino, denk ik dat je met time-based grinding toch minder consistentie hebt. Je ziet in de shot log van het apparaat ook dat hij af en toe langer/korter maalt om je target weight te halen.
TL;DR:
- 1ste koffie is een sinkshot of milkdrink
+ consistentie all over, set and forget
+ ik vind een hopper fijner dan single-dosen
+ GbW FtW
(best wel leuk een mini-review schrijven onder 't genot van, jawel, een cappuccino op de zaterdagmorgen, thanks Ypuh

)