Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ik zou dan in ieder geval eens kijken hoe consistent je maalsel is qua grammen.Freezhost schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:26:
@vinpower De molen upgraden? Volgens mij is de Mignon Silenzio al best een goede molen toch?
@Ravhin Die weegschaal heb ik, tampen heb ik gedaan maar sinds kort gebruik ik alleen nog maar een koffieverdeler, dat geeft een beter resultaat dan met tampen
En alleen een koffieverdeler ben ik geen voorstander van. Je moet wel de airpockets uit de koffie drukken om kanaalvorming te voorkomen. Dat is al een stuk makkelijker als je een level koffiebed hebt. Als je verdeler alleen consistenter is dan tampen denk ik dat ik al weet waar het probleem zit
[ Voor 33% gewijzigd door Ravhin op 01-09-2022 10:34 . Reden: tag ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Dus je kunt zeg maar 'Lungo mild' en 'Lungo sterk' in de machine maken met elk hun eigen settings?PatrickC schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:44:
@Binnetie Elk gezinslid kan zijn/haar eigen Jura J.O.E. app gebruiken op zijn/haar eigen telefoon. Of… je maakt binnen de app op één telefoon gewoon meerdere opties per drankje aan met ieder een eigen naam. Via de app kun je zelfs koffie zetten via stembesturing (via Siri op iOS bijvoorbeeld).
Ik heb de uitschakeltijd op 6 uur staan, omdat het apparaat anders te veel spoelt en eerder moet worden schoongemaakt en filters moeten worden vervangen. Ik heb het stand-by stroomverbruik gemeten en dat is zeer beperkt.
Ik zag wel dat ik de naam kon aanpassen. Deze week nog niet echt tijd gehad om er verder in te verdiepen. Ik betrap mezelf er wel op dat ik nu ook een koffie meeneem voor in de auto
Dat heb ik ook een tijdje gedaan, vooral door: luiheidFreezhost schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:26:
@vinpower De molen upgraden? Volgens mij is de Mignon Silenzio al best een goede molen toch?
@Ravhin Die weegschaal heb ik, tampen heb ik gedaan maar sinds kort gebruik ik alleen nog maar een koffieverdeler, dat geeft een beter resultaat dan met tampen
Wat je dan doet is de toplaag glad strijken, zonder veel impact op de lagere gedeeltes.
Mijn Puck prep:
Malen in de dosing cup (ik doe single dose, dat geeft elke maling exact hetzelfde resultaat, dat lukt met enkel een timer nooit), magnetische funnel op mijn portafilterhouder zetten, dosing cup leeggooien in het mandje, beker even bekloppen om de laatste koppige koffie los te krijgen.
WDT Tool (hoeft niet veel te kosten) om de mogelijke klonten te breken, ik begin diep en na een ronde of twee doe ik de toplaag enkel om een mooi glad geheel te krijgen.
Een paar keer kloppen (portafilter even op het aanrecht tikken) tot je ziet dat het mooi vlak ligt, magnetische funnel eraf.
Dan pas tampen, en dat hoeft echt niet met geweld een paar kilo druk is genoeg.
Deze manier geeft mij een perfect herhaalbaar resultaat, al mijn voorgaande andere methodes waren een beetje all over the place.
Time Based Grinding word immer beïnvloed door luchtvochtigheid, bonen hardheid, inval van de bonen uit de hopper, en hoe oud ze zijn, hoe ouder, hoe fijner je moet malen om hetzelfde aan hoeveelheid/verhouding te krijgen wat betreft eindresultaat.
Succes
[ Voor 4% gewijzigd door RoosW op 01-09-2022 10:51 ]
Hoe kwam je op Nespresso goedkoper als normale espresso?Freezhost schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:39:
@Ravhin Wat adviseer jij als ik geen zin meer heb ik verdelen, tampen etc? Is Nivona een goede keus?
Met 37 - 42 cent per cupje gaat het hard hoor!
Al aan V60 gedacht? Of filter met een Moccamaster? Met een molen als wat je aangaf, kun je uitstekende filterkoffie maken als je je aan de verhoudingen houd (30-35 gr gemalen koffie per 500 gr water, afhankelijk van hoe sterk je het wenst).
Voor mijn persoonlijke smaak pallet vind ik bijna alle volautomaten slecht (waterig) smaken, de Jura uit de 8 reeks doet het redelijk, maar het blijft 'minder' als je eenmaal beter gewend bent.
In de E4, E6 en E8 zit dezelfde molen. In de Ena 4 en Ena 8 zit ook een gelijke molen.
4, 6 en 8 is een onderverdeling die vooral op het melk gedeelte slaat.
De 4 heeft geen melk op schuim mogelijkheid.
De 8 is super gemakkelijk met melk producten.
De 6 kan het even goed maar is net wat minder gemakkelijk.
Dan moet je wel de EB uitvoering hebben, niet de oudere versies.Teus.espresso schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:54:
Er zit op dit moment geen verschil tussen de verschillende Jura modellen uit een serie qua molen.
In de E4, E6 en E8 zit dezelfde molen. In de Ena 4 en Ena 8 zit ook een gelijke molen.
4, 6 en 8 is een onderverdeling die vooral op het melk gedeelte slaat.
De 4 heeft geen melk op schuim mogelijkheid.
De 8 is super gemakkelijk met melk producten.
De 6 kan het even goed maar is net wat minder gemakkelijk.
Ik heb ook wel beetje variatie. Mijn maler maalt soms 0,5g meer of minder (compak E5 OD). Dus ik weeg altijd maalsel en zie dat het exact 20gr is. Een tikje meer of minder is direct merkbaar in de tijd. Timer zit in de machine ingebouwd en output weeg ik ook met weegschaal onder kopje.Freezhost schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:57:
Ik heb een vraag voor de experts hier.
Sinds enkele maanden heb ik een Gaggia Classic met een Mignon Silenzio Grinder maar ik krijg de koffie niet constant. Ik heb diverse bonen geprobeerd, Hoofdkwartier, Brandzaak etc. Koffie smaakt perfect maar het is niet consistent. Na het afstellen heb ik netjes 36 gram en een heerlijke bak koffie maar daarna heb ik regelmatig 32 gram of 40 gram terwijl ik niets heb veranderd aan de parameters. Wel heb ik een zeer wisselende luchtvochtigheid. Mogelijk verwacht ik gewoon teveel van de Gaggia? Verder heb ik ook moeite om die koffiemolen op de juiste hoeveel in te stellen. Dat draaiknopje is enorm gevoelig, een keer de vaatdoek erlangs en je kan opnieuw beginnen. Daarom heb ik een tijdje met single dose gewerkt maar ik vind dat te bewerkelijk, ik waardeer een goede bak koffie enorm maar ik heb geen zin in een nieuwe hobby ;-)
Eigenlijk ben ik op zoek naar een alternatief ook omdat mijn vrouw het lastig vind om koffie te zetten. Het blijft lastig om te zien of we op de 30 seconden zitten dus we gebruiken ook nog steeds een timer. We hebben voor vakanties en de snelle koffies een Nespresso maar dat is niet iets wat ik altijd wil drinken want dat smaakt gewoon minder goed dat een bak koffie van vers gebrande bonen.
Nu dacht ik aan een volautomaat van Nivona maar ik zag deze week de eerste reviews van de Sage Barista Express Impress en die lijkt toch best een goede bak koffie te zetten. Nu weet ik dat Sage hier niet de beste naam heeft maar het alles in één concept spreekt mij wel aan. Ook zijn de eerste reviews wel positief (maar dat kan ook door het commerciële belang zijn). Daarnaast vind ik het prettig dat je de doorlooptijd kunt instellen zodat ook mijn vrouw een goede bak koffie kan zetten zonder veel gedoe.
Wat adviseren jullie? Zijn er nog andere machines die in aanmerking komen? Eigenlijk komt het er op neer dat ik de beste koffie wil met de minste inspanning
Doorlooptijd is wel consistent normaal als ik preinfusie gelijk heb (mijn machine is aangesloten op vastwater en kan de flow snelheid regelen). Bij kortere preinfusie is het direct veel langer omdat de puck meer 'verstopt'.
Thanks. Net zoals bij vivino (beoordeling app voor wijn) kunnen er echter cups bij zitten die hij afkraakt, maar ik (voor sommige momenten) echt lekker vind. Die volluto bijvoorbeeld. Hij heeft er niet veel mee. Ik vind hem lekker voor in de middag. Simpel, met wel wat body, en licht.Ravhin schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:27:
[...]
Wat anderen hebben gedaan zodat jij het niet meer hoeft te doen: YouTube: I Tried Every Nespresso Pod
Zelfde voor de Napoli... die pakt hij als espresso en vindt hem te bitter... wil zelfs geen tweede slokje nemen. Als je die als lungo (110ml) neemt, vind ik die én nog steeds lekker sterk én goed van smaak.
Maar wel handig om eens te kijken welke hij aan zou bevelen, want dat zet weer aan tot proeven.
--
Voor de mensen die zich afvragen waarom ik dan vivino heb: Die gebruik ik niet om de beoordelingen van anderen te bekijken, maar om mijn eigen beoordeling te geven. Op basis van die beoordeling geeft vivino namelijk weer suggesties over wat ik zou willen drinken (dus los van de gemiddelde beoordelingen van anderen). En ik kan je vertellen dat dat enorm goed werkt!
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Ik zou het niet doen. Ik zou voor iets 'tried &true' gaan zoals bijvoorbeeld een Jura. @HoppyF heeft vaak breezy prijspakkertjes waardoor het niet eens zo ver van een Nivona prijs af hoeft te komen. Anders zou ik kijken voor een andere zetmethode zoals @RoosW aangeeft.Freezhost schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:39:
@Ravhin Wat adviseer jij als ik geen zin meer heb ik verdelen, tampen etc? Is Nivona een goede keus?
Espresso op een halfautomaat is lastig, omdat espresso zetten lastig is. Een volautomaat die consistent kwalitatief goede espresso kan zetten doet een lastige klus goed en is dus wat aan de prijs
Punctuality is the politeness of kings
Is een vastwater aansluiting geen optie? Ik trek de handle naar beneden (pomp is uitgeschakeld) begin met het stoomgedeelte, en tegen de tijd dat ik het kannetje zich zelf opschuimd, zie ik de eerste druppels in het kopje vallen..dan geef ik een korte tik tegen de handle, en rest gaat vanzelf..op de thermometer in het kannetje zie ik 60 graden staan, en zet de stoom uit…tegen die tijd schuif ik het kopje weg, want genoeg daarin.. klaar. Dan kan je op je gemak de melk gaan gebruiken, maar dat hoef ik niet uit te leggen denk ik.😏 o ja, altijd twee handen gebruiken.. ik heb in het begin uiteraard eigenwijs die fout ook gemaakt..het gaf zo’n klap dat de kopjes van de machine vlogen, twee stuk..dat doet ook pijn, ik had niets.RoosW schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:08:
[...]
Op een dikke bult en een vage blauwe plek na valt het allemaal alleszins mee, een flinke zak hoofdpijn als desert, maar dat was met een paramol ook snel onder controle.
Wat het verschil is? Smaak.
Ik probeer met mijn 'Pulls' iets in de buurt van een Londinium profiel te komen, en dat komt de smaak van het eind resultaat zeer ten goed.
Uitleg:
Ik trek de hendel naar beneden tot de pomp aanslaat, time dan 7 seconden, wat gelijk staat aan tussen de 3 - 4 bar (tellen is niet erg precies) lift de hendel een stukje, wat de pomp onmiddellijk af laat slaan, maar nog niet de veerdruk op de kolom zet.
Dan geduldig op de eerste druppel wachten, hendel naar beneden tot pomp stil word (volledige druk bereikt) hendel naar boven tot weerstand en loslaten (alles gaat nu op de veerdruk).
Als ie in zijn 'loop boog' (die hendel dan) nog 5 cm van zijn eindpunt af is, haal ik de mok er onder uit (de rest is nog niet eens senseo waardig) je zit dan rond de 40 gr eindproduct (op 18,1 gr koffie) dat heb ik met de weegschaal uit gepield, de hele kolom leeg laten drukken geeft rond de 65gr product, met een matige smaak als je alles in een beker laat lopen. Die laatste 5 cm zijn dus goed voor 40% inhoud (ook met nalekken natuurlijk).
Ik ben er erg blij mee, en je kunt er als je lui bent ook een gewoon pomp shot mee maken, hendel naar beneden laten en bij eerste druppel timer aan op 25 seconden. Beker er onder uit, hendel naar boven, alleen komt er dan natuurlijk nog wel 65gr koffie verdunning achteraan zeilen.
Of gewoon hendel naar beneden, wachten tot eerste druppels verschijnen, hendel omhoog en tussen de 5-7 laatste cm van zijn route de beker er onder uit halen, een 'normale pull' dus op deze machine.
Ik kan duidelijk verschil proeven zeker tussen de pomp pull, en de hendel pull, de laatste is zachter, ronder van smaak met meer zoet.
De ingewikkelde pull, geeft nog meer zoet, en meer fruit, maar dat is boon afhankelijk.
Eigen namen met hun eigen instellingen kun je alleen in de app aanmaken en via de app door de machine laten maken. Op de machine zelf of via apparaatinstellingen in de app, kun je de standaard settings van de drankjes op de machine aanpassen, maar die setting geldt voor iedereen die de drankjes rechtstreeks op de machine aanmaakt.Binnetie schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:36:
[...]
Dus je kunt zeg maar 'Lungo mild' en 'Lungo sterk' in de machine maken met elk hun eigen settings?
Ik zag wel dat ik de naam kon aanpassen. Deze week nog niet echt tijd gehad om er verder in te verdiepen. Ik betrap mezelf er wel op dat ik nu ook een koffie meeneem voor in de auto
De Jura J.O.E. app heeft ook een uitgebreide manual. Misschien die eens bestuderen?
https://nl.jura.com/-/med...wnload_manual_joe_ios.pdf
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Helaas stond mijn echtgenote niet open voor een 'operatie' aan haar nieuwe keuken, dat was ook mijn hoofdreden niet een Pompeii over te nemen, die moest op vast water.zebsite schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:54:
[...]
Is een vastwater aansluiting geen optie? Ik trek de handle naar beneden (pomp is uitgeschakeld) begin met het stoomgedeelte, en tegen de tijd dat ik het kannetje zich zelf opschuimd, zie ik de eerste druppels in het kopje vallen..dan geef ik een korte tik tegen de handle, en rest gaat vanzelf..op de thermometer in het kannetje zie ik 60 graden staan, en zet de stoom uit…tegen die tijd schuif ik het kopje weg, want genoeg daarin.. klaar. Dan kan je op je gemak de melk gaan gebruiken, maar dat hoef ik niet uit te leggen denk ik.😏 o ja, altijd twee handen gebruiken.. ik heb in het begin uiteraard eigenwijs die fout ook gemaakt..het gaf zo’n klap dat de kopjes van de machine vlogen, twee stuk..dat doet ook pijn, ik had niets.
De modificatie zet er een Ulka EX4(R?) pomp in ipv de EX5, dat geeft minder druk en een rustiger opbouw, wat de 2 bar tegendruk veer (die moet voorkomen dat de hendel door de pompdruk terug kan klappen) overbodig maakt, dat scheelt zo een 20-25% druk die je moet leveren als je die hendel naar beneden haalt.
Ach ik zie de handleiding nu. Dankjewel. Net even een test kopje koffie gemaakt. Mijn vriendin gaat blij zijn met de app en haar Apple Watch!PatrickC schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:46:
[...]
Eigen namen met hun eigen instellingen kun je alleen in de app aanmaken en via de app door de machine laten maken. Op de machine zelf of via apparaatinstellingen in de app, kun je de standaard settings van de drankjes op de machine aanpassen, maar die setting geldt voor iedereen die de drankjes rechtstreeks op de machine aanmaakt.
De Jura J.O.E. app heeft ook een uitgebreide manual. Misschien die eens bestuderen?![]()
https://nl.jura.com/-/med...wnload_manual_joe_ios.pdf
Maar daar merk je in de keuken zelf toch niet veel van? Ik geef eerlijk toe dat ik bij het opbouwen van onze keuken een klein hoekje uit het aanrechtblad heb gelaten (of nee, daar is een paar centimeter niet betegeld) om ruimte te houden voor een leiding. Filter wegwerken kan vast wel ergens in een of ander hoekje.RoosW schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:20:
[...]
Helaas stond mijn echtgenote niet open voor een 'operatie' aan haar nieuwe keuken, dat was ook mijn hoofdreden niet een Pompeii over te nemen, die moest op vast water.
Het enige waar mijn echtgenote over klaagt is de verminderde waterdruk als ze thee wil drinken. Het leek me verstandig om de Quooker ook op dat filter aan te sluiten, maar dat heeft dus wel gevolgen voor de waterdruk.
Je moet er inderdaad wel even zin in hebben, want het was met aanvoer van kraantje naar filter en van filter terug naar Quooker en R58 wel een hoop gedoe. En toen besloot ik dat ik ook meteen de lekbak op de afvoer wilde hebben, dus kwam daar nog een hoop gedoe bij...
Ik heb mijn koffiehoek naast de vaatwasser gezet (rvs keukenblok) zoals te zien op mijn vorige foto.. dus water en afvoer geen probleem..in de vorige opstelling een 6 mm waterleiding pvc via de plint gemaakt (geen afvoer) ging perfect met een Expobar..RoosW schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:20:
[...]
Helaas stond mijn echtgenote niet open voor een 'operatie' aan haar nieuwe keuken, dat was ook mijn hoofdreden niet een Pompeii over te nemen, die moest op vast water.
De modificatie zet er een Ulka EX4(R?) pomp in ipv de EX5, dat geeft minder druk en een rustiger opbouw, wat de 2 bar tegendruk veer (die moet voorkomen dat de hendel door de pompdruk terug kan klappen) overbodig maakt, dat scheelt zo een 20-25% druk die je moet leveren als je die hendel naar beneden haalt.
Wij hebben een koelkast vast op het water, een slangetje van een mm of 7-8 loopt er naar toe, kan ik die splitsen? Zou dat genoeg druk geven?zebsite schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:10:
[...]
Ik heb mijn koffiehoek naast de vaatwasser gezet (rvs keukenblok) zoals te zien op mijn vorige foto.. dus water en afvoer geen probleem..in de vorige opstelling een 6 mm waterleiding pvc via de plint gemaakt (geen afvoer) ging perfect met een Expobar..
Ja hoor, zoiets heb ik hier ook achter mijn R58 zitten.RoosW schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:02:
[...]
Wij hebben een koelkast vast op het water, een slangetje van een mm of 7-8 loopt er naar toe, kan ik die splitsen? Zou dat genoeg druk geven?
Hmm, dat bied mogelijkheden, moet ik alleen nog zo een set scoren, om hem op vast water tezetten, dan hoeft enkel de veer er uit.dreamscape schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:34:
[...]
Ja hoor, zoiets heb ik hier ook achter mijn R58 zitten.
Serieus? Dat is inwendig enkele mm? Als dat voldoende is, zie ik ook ineens mogelijkheden om mijn machine aan vast water te hangen.dreamscape schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:34:
[...]
Ja hoor, zoiets heb ik hier ook achter mijn R58 zitten.
Gaat prima, koffiemachines gebruiken relatief weinig water, ze bufferen ook water in de boiler zeg maar…mijn waterfilter zit zelfs met vier mm slangetjes..cryptapix schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:12:
[...]
Serieus? Dat is inwendig enkele mm? Als dat voldoende is, zie ik ook ineens mogelijkheden om mijn machine aan vast water te hangen.
Je moet wel voldoende waterdruk hebben, hier is het rond de 2,5 bar (meer krijg ik niet in de cv installatie nl) en ik woon in een benedenhuis..vijfde verdieping flat is het wel eens minder..RoosW schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:48:
[...]
Hmm, dat bied mogelijkheden, moet ik alleen nog zo een set scoren, om hem op vast water tezetten, dan hoeft enkel de veer er uit.
Test wel of er water uit de kop komt.
Als dat werkt en de prijs is niet al te hoog dan zou ik de koop wel aandurven. Ga er wel vanuit dat de machine geserviced moet worden voor rond de €100.
Het blijft wel een 2e hands dus zeker weet je het pas achteraf.
Check vooral of je de adapterschijf zonder schade aan de onderplaat kunt verwijderen (onderkant zetgroep schroef losdraaien) Die is waarschijnlijk van aluminium en als die lang niet losgeweest is kan die zomaar gecorrodeerd zijn en aan de onderplaat vast zitten. Als je die moet vervangen is dat één van de duurdere reparaties.pascoa341 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:33:
Ik zag op marktplaats een quick mill 3000 staan, die ik mogelijk kan kopen. Probleem is dat de eigenaar zegt dat hij al 3 jaar geen onderhoudsbeurt heeft gehad (want weinig gebruikt) en dat hij ontkalkt moet worden. Is dit vragen om problemen, of kunnen die thermoblockjes dat wel hebben?
Het verschil tussen 30g output de ene keer en 40g output de andere keer is wel opvallend en een te grote spreiding. Zou het ergens rond mijn maler zoeken. Heb je ergens last van retentie (die paar gram van gister zorgt voor een snellere doorloop van de eerste kop), zijn je bonen vers, weeg je de output van je maler? Ik weet niet of de Gaggia een drukmeter heeft, maar blijft deze gedurende 30 seconden constant op 9 bar staan of zie je hierin fluctuatie? Heb je de mogelijkheid om een andere maler te proberen, een vriend of kennis die een keer langs kan komen om ervaringen te delen?
------------------------------------------------------------
Zag ook V60 een aantal keer voorbij komen als alternatief voor een espresso setup. Heb als hobby en voor vakanties ook een 1ZPresso JX maler in huis gehaald met een V60 decanter. Moet toegeven dat het nog niet echt een succes is; de ca. 5 minuten die je kwijt bent om een (lekkere) kop te zetten is blijkt voor mij toch wel een drempel. Ik wacht vaak met koffiezetten tot het moment dat het geen seconde langer mag duren. Ook is de conclusie dat ik espresso toch ook wel lekkerder vind. Espresso kost even om onder de knie te krijgen en leren drinken, maar daarna ben je dus ook hooked.
Op het gebied van koffiebranden wel een eerste doorbraak bereikt. Batch #26 (waarvan ~20 tests) leverde een heerlijk zoete en zachte koffie op. In de praktijk is het nog best lastig/uitdagend en zeker niet voor iedereen, maar het is wel een leuke toevoeging aan de hobby.
Kunnen we al een bestelling plaatsen?Ypuh schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:30:
Op het gebied van koffiebranden wel een eerste doorbraak bereikt. Batch #26 (waarvan ~20 tests) leverde een heerlijk zoete en zachte koffie op. In de praktijk is het nog best lastig/uitdagend en zeker niet voor iedereen, maar het is wel een leuke toevoeging aan de hobby.
De J8;
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7Os7G275Arbb3tk2gRmUyXIF.jpg?f=user_large)
Verkrijgbaar in helemaal zwart, zwart met middel grijs/zilver en wit.
Het lijkt op een S serie met een andere uitloop.
Er zit een speciale cappucinatore op die met siroop een smaakje aan de producten met melk kan toevoegen.
Dan is er nog iets speciaals met de molen waar ik nog niet uit ben waarom dat zo werkt.
En er zit iets op dat coffee eye heet waar ik nog helemaal niets weet.
Zodra er meer info komt, post ik dat.
Teus.espresso schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:22:
Pas net bekend gemaakt en veel info heb ik nog niet. Er komt weer een J model van Jura.
De J8;
[Afbeelding]
Verkrijgbaar in helemaal zwart, zwart met middel grijs/zilver en wit.
Het lijkt op een S serie met een andere uitloop.
Er zit een speciale cappucinatore op die met siroop een smaakje aan de producten met melk kan toevoegen.
Dan is er nog iets speciaals met de molen waar ik nog niet uit ben waarom dat zo werkt.
En er zit iets op dat coffee eye heet waar ik nog helemaal niets weet.
Zodra er meer info komt, post ik dat.
YouTube: JURA J8 - Sweet-Foam-Funktion
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
Echt zo'n typische functie om zich te onderscheiden van de concurrentie, maar of iemand er nou op zit te wachten...Millert schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:39:
Vrij bewerkelijk en nog meer om schoon te maken. Je kunt de siroop er toch gewoon bij gieten als dat je ding is![]()
YouTube: JURA J8 - Sweet-Foam-Funktion
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
De nieuwe Jura Giga 10.
Wat ik zo kan zien gaat het om een Giga 6 met een hele andere display unit en andere louvre deurtjes bovenop. Voor de rest zie ik nog weinig verschil. Hier lijkt geen limonade siroop functie op te zitten.
Wederom bij meer info post ik weer.
Teus.espresso schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:28:
Volgende nieuwigheid maar zowaar nog minder info;
De nieuwe Jura Giga 10.
Wat ik zo kan zien gaat het om een Giga 6 met een hele andere display unit en andere louvre deurtjes bovenop. Voor de rest zie ik nog weinig verschil. Hier lijkt geen limonade siroop functie op te zitten.
Wederom bij meer info post ik weer.
twee gescheiden maalwerken een imbeciel hoog aantal koffie drankjes, en als ik het filmpje goed begreep, kun je afstellen hoeveel van elke maler/bonenreservoir je voor jouw specifieke drankje wil hebben. bv 75% lichte bonen 25% donkere bonen. Maar echt verduidelijken doet ze het niet, je moet maar op de stand langs komen
Echt nieuw is het display dat uit 3 delen bestaat en de koude koffie recepten.
Cold brew zat tot nu toe alleen op de Z10. Deze heeft ook nog aanlengen met koud water als mogelijkheid boven wat de Z10 heeft.
Zodra ik een beetje consistent goede brandingen kan realiseren wil ik best eens voor wat Tweakers branden hoor (tegen kostprijs). Zit nu nog in de fase dat ik snap hoe de machine werkt en het niet meer mislukt, maar dat een enkele goede boon afgewisseld wordt met de nodige die niet zo lekker smaken
Een programma als Artisan maakt het leven wel een stuk makkelijk en zou de gemiddelde Tweaker wel aan moeten spreken. Eenmaal een goede branding kun je in theorie het profiel gewoon inladen en door de brander opnieuw af laten spelen.
Voor welke prijs?pascoa341 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:33:
Ik zag op marktplaats een quick mill 3000 staan, die ik mogelijk kan kopen. Probleem is dat de eigenaar zegt dat hij al 3 jaar geen onderhoudsbeurt heeft gehad (want weinig gebruikt) en dat hij ontkalkt moet worden. Is dit vragen om problemen, of kunnen die thermoblockjes dat wel hebben?
Je kunt een nieuwe maar met krasje/vlekje kopen voor €520.
Meerderen te koop zelfs hier.
Deze hebben zeker geen onderhoudsbeurt nodig.
https://www.ebay.nl/itm/325322920707
Heb hier een E8 geen ENA 8 maar de zetgroep van de E8 kan er ook niet uit.Freezhost schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:05:
Hoe zijn de ervaringen met de Jura ENA 8? Zijn er mensen die deze in huis hebben? Ik lees veel negatieve reacties op het feit dat de zetgroep niet schoon te maken is, is dat in de praktijk echt een probleem?
Hoeft ook niet want deze wordt automatisch gereinigd.
Je hoort het apparaat soms ook “slurpen”.
Geen idee wat voor problemen er dan zouden moeten zijn.
Het reinigingsprogramma waarbij je een tablet moet toevoegen loopt om de 6 weken ongeveer.
Dat is een intensieve reiniging.
Ik blijf hier problemen houden met de De'Longhi Magnifica S ECAM 22.110.B.
Sinds een week in huis, boontjes gekocht om de eerste weken even mee door te komen (HEMA). Handleiding erbij en koffie maken. De koffie wordt echt in druppeltjes er uit geperst lijkt het wel. Knopje bij de bonen van links naar rechts en andersom, in stapjes wanneer die draait, geprobeerd.
Maar het blijft alleen bij druppeltjes. Youtube laat toch wel zien dat het anders kan, met een normaal straaltje koffie.
Ik denk dat deze terug gaat.
Dan staat hij te fijn voor het malen. Heb je alleen Hema binnen geprobeerd? Haal eens een ander merk. Ik had dat ook wel eens. Ander merk loste het bij mij op.erikafoort schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:21:
pppffff..
Ik blijf hier problemen houden met de De'Longhi Magnifica S ECAM 22.110.B.
Sinds een week in huis, boontjes gekocht om de eerste weken even mee door te komen (HEMA). Handleiding erbij en koffie maken. De koffie wordt echt in druppeltjes er uit geperst lijkt het wel. Knopje bij de bonen van links naar rechts en andersom, in stapjes wanneer die draait, geprobeerd.
Maar het blijft alleen bij druppeltjes. Youtube laat toch wel zien dat het anders kan, met een normaal straaltje koffie.
Ik denk dat deze terug gaat.
Edit: een verandering vd maalstand, duurt soms 2 kopjes voordat ie werkt omdat alle ‘oude’ koffie er eerst uit moet
[ Voor 6% gewijzigd door Hulliee op 03-09-2022 08:48 ]
Ik heb nu ongeveer een half jaar een ENA8, en hij bevalt uitstekend. Heerlijke ‘espresso’ (volgens James Hoffman is het geen echte espresso geloof ik). Melkschuim is ook erg goed en makkelijk.Freezhost schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:05:
Hoe zijn de ervaringen met de Jura ENA 8? Zijn er mensen die deze in huis hebben? Ik lees veel negatieve reacties op het feit dat de zetgroep niet schoon te maken is, is dat in de praktijk echt een probleem?
Het systeem spoelt zichzelf regelmatig door, en een keer in de zoveel tijd inderdaad uitgebreider met een reinigingstablet. Ik ervaar hier geen problemen mee, maar heb hem daar misschien nog niet lang genoeg voor in gebruik.
Het standaard reinigingprogramma van het Melksysteem werkt ook makkelijk, maar moet je wel elke dag doorlopen (bij gebruik). Ik merk wel dat het daarnaast ook nodig is om dit af en toe helemaal uit elkaar te halen en ook los schoon te maken, anders blijven er toch resten achter.
Dezelfde molen zit in de huidige Quick 835 en 3035.
Maalschijven zijn dus prima leverbaar.
Het is een prima molen die alleen wat veel herrie maakt en een kleine diameter maalschijven heeft in vergelijking met modernere molens.
Drie jaar is wel erg lang. Ik heb de QM 820, heeft zelfde thermoblock. Ik ontkalk 4x per jaar. Gezegd wordt dat kalk weinig vat heeft op de kopere leidingen. En teveel ontkalken is ook niet goed. Verder elke maand de zeef eruit schroeven en de schijf die erachter zit ontdoen van koffieaanslag, het is een werkje van niks. Als het ding weinig gebruikt is, zou je de gok kunnen wagen, maar dan niet teveel hiervoor betalen, ivm. mogelijk bijkomende kosten voor een onderhoudsbeurt bij een professionele zaak. Reken daar op 80 tot 100 euro.pascoa341 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:33:
:strip_exif()/f/image/I1S8RSgzPVP7gaAEIxT7LtJD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5DN0scLSo1yaayECsHVMibX6.jpg?f=fotoalbum_large)
De laatste hebben een iets andere vorm (ook de spanband bovenaan is anders).
Vraag is of dat een verbetering is, bv handiger om te schenken zonder morsen ?
Een tweede verschil bij de laatste is dat de watertank afneembaar is. Zal heel handig zijn, maar is het betrouwbaar, dus geen lekken na een tijdje gebruik ?
Alvast bedankt 🙂
Bonen: Hoofdkwartier ; Drie Afrika's
Lelit Mara X op:
Brew Temperature mode
Temperatuur 0: 91-92 graden
Eureka Mignon Specialita op 1 1/4 fijnheid
Koffie in is 18G en koffie uit is 36G in 25 seconden (vanaf moment dat koffie loopt).
Het lijkt ook alsof er soms wat koffie door het filter heen wordt geperst en bij de espresso komt. Ik vind het alleen lastig om te definiëren of de koffie te zuur of te bitter is. Ik denk eerder te zuur.
Iemand tips?
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Vermoedelijk heb je onder extractie, ik zou de temp 1 hoger zetten en de tijd verlengen naar 30s. Evt kun je de verhouding nog iets oprekken naar 18gr -> 40gr.Terrie schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:51:
Mhh met de nieuwe zak bonen van het Hoofdkwartier krijg ik nog niet echt een lekkere bak.
Bonen: Hoofdkwartier ; Drie Afrika's
Lelit Mara X op:
Brew Temperature mode
Temperatuur 0: 91-92 graden
Eureka Mignon Specialita op 1 1/4 fijnheid
Koffie in is 18G en koffie uit is 36G in 25 seconden (vanaf moment dat koffie loopt).
Het lijkt ook alsof er soms wat koffie door het filter heen wordt geperst en bij de espresso komt. Ik vind het alleen lastig om te definiëren of de koffie te zuur of te bitter is. Ik denk eerder te zuur.
Iemand tips?
Mhh, nu de temperatuur hoger gezet en wilde de verhouding oprekken. Nu perste de machine er in 15 seconden ineens al 40G koffie uit. Betekent dit simpelweg dat ik dan de maling nog fijner moet zetten of is mijn puck misschien niet solide genoeg? Gebruik de gewone bijgeleverd Tamper van Lelit.Hercul3s schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:04:
[...]
Vermoedelijk heb je onder extractie, ik zou de temp 1 hoger zetten en de tijd verlengen naar 30s. Evt kun je de verhouding nog iets oprekken naar 18gr -> 40gr.
Zo’n groot verschil zou ik aan puck prep wijten / channeling. Evt nog een keer proberen met dezelfde instellingen om zeker te zijn. Anders idd fijner malen.Terrie schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:34:
[...]
Mhh, nu de temperatuur hoger gezet en wilde de verhouding oprekken. Nu perste de machine er in 15 seconden ineens al 40G koffie uit. Betekent dit simpelweg dat ik dan de maling nog fijner moet zetten of is mijn puck misschien niet solide genoeg? Gebruik de gewone bijgeleverd Tamper van Lelit.
En misschien heeft @RoosW nog tips over hoe hij de 3 Afrika het lekkerst vindt qua doorloop en temp
[ Voor 8% gewijzigd door Hercul3s op 05-09-2022 09:59 ]
Fijner malenTerrie schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:34:
[...]
Mhh, nu de temperatuur hoger gezet en wilde de verhouding oprekken. Nu perste de machine er in 15 seconden ineens al 40G koffie uit. Betekent dit simpelweg dat ik dan de maling nog fijner moet zetten of is mijn puck misschien niet solide genoeg? Gebruik de gewone bijgeleverd Tamper van Lelit.
De huidige 3 Afrika heb ik niet (wel de Black Betty, Myanmar & Columbia classic), maar puck prep, yep, WDT om alle klonten gebroken te krijgen die toch wel vormen, een mooi egaal bed, rustig tampen met een goede tamper, en dan 18(,1)gr gemalen koffie 93-94c rond de 42gr uit in 25-35 seconden, bij de 3 Afrika, vind ik de 30+ seconde versie lekkerder (minder zuurtjes) als espresso als de 25 seconden versie, als Americano de 25 seconden versie all the way, die is heerlijk dan! (Om de een of andere reden komen de zoeten beter tot hun recht en de zuren verdwijnen haast volledig als je er een Americana van maakt)Hercul3s schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:57:
[...]
Zo’n groot verschil zou ik aan puck prep wijten / channeling. Evt nog een keer proberen met dezelfde instellingen om zeker te zijn. Anders idd fijner malen.
En misschien heeft @RoosW nog tips over hoe hij de 3 Afrika het lekkerst vindt qua doorloop en temp.
Maar als immer: UEKAZ (YMMV)
En mijn Niche geeft nu eenmaal een ander maalsel als een Eureka.
Overigens is het normaal om een tikje residue in je kop te hebben, bijna elke molen (in het betaalbare segment) produceert nu eenmaal wel een beetje 'fines' die door de gaatjes kunnen glippen.
@Terrie,RoosW schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:05:
[...]
De huidige 3 Afrika heb ik niet (wel de Black Betty, Myanmar & Columbia classic), maar puck prep, yep, WDT om alle klonten gebroken te krijgen die toch wel vormen, een mooi egaal bed, rustig tampen met een goede tamper, en dan 18(,1)gr gemalen koffie 93-94c rond de 42gr uit in 25-35 seconden, bij de 3 Afrika, vind ik de 30+ seconde versie lekkerder (minder zuurtjes) als espresso als de 25 seconden versie, als Americano de 25 seconden versie all the way, die is heerlijk dan! (Om de een of andere reden komen de zoeten beter tot hun recht en de zuren verdwijnen haast volledig als je er een Americana van maakt)
Overigens is het normaal om een tikje residue in je kop te hebben, bijna elke molen (in het betaalbare segment) produceert nu eenmaal wel een beetje 'fines' die door de gaatjes kunnen glippen.
Wat mijn resultaat een stuk beter en constanter maakte was een WDT tool (zo'n roerstokje met naalden, de goedkope geprinte versie via MP
:strip_exif()/f/image/q8OApwgTBMguwMSubHEnMljJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo'n WDT ga ik denk even kopen idd.Hercul3s schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:27:
[...]
@Terrie,
Wat mijn resultaat een stuk beter en constanter maakte was een WDT tool (zo'n roerstokje met naalden, de goedkope geprinte versie via MP).
Dit afdoende? https://www.bol.com/nl/nl...iiVFcA.2_6.7.ProductTitle
Heb nog een paar Bol.com cadeaukaarten namelijk..
Mijn Pup Prep zal nog teveel inconsistentie inzitten. Als Americano bedoel je dat je een normale espresso zet en daar water bij doet, toch?RoosW schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:05:
[...]
De huidige 3 Afrika heb ik niet (wel de Black Betty, Myanmar & Columbia classic), maar puck prep, yep, WDT om alle klonten gebroken te krijgen die toch wel vormen, een mooi egaal bed, rustig tampen met een goede tamper, en dan 18(,1)gr gemalen koffie 93-94c rond de 42gr uit in 25-35 seconden, bij de 3 Afrika, vind ik de 30+ seconde versie lekkerder (minder zuurtjes) als espresso als de 25 seconden versie, als Americano de 25 seconden versie all the way, die is heerlijk dan! (Om de een of andere reden komen de zoeten beter tot hun recht en de zuren verdwijnen haast volledig als je er een Americana van maakt)
[ Voor 75% gewijzigd door Terrie op 05-09-2022 10:34 ]
Ik prefereer de ridgeless (en rechte) mandjes van IMS, maar op zich zou dat geen probleem mogen opleveren, die WDT is prima, en een mooie prijs. Zou wel even kijken of de bezorgdatum niet ergens ver in de toekomst ligt (Drop shipper).Terrie schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:31:
Maakt dit nog uit? Standaard gebruikte ik de 14-18g(zat er std in ) [Afbeelding]
[...]
Zo'n WDT ga ik denk even kopen idd.
Dit afdoende? https://www.bol.com/nl/nl...iiVFcA.2_6.7.ProductTitle
Heb nog een paar Bol.com cadeaukaarten namelijk..
[...]
Mijn Pup Prep zal nog teveel inconsistentie inzitten. Als Americano bedoel je dat je een normale espresso zet en daar water bij doet, toch?
Sort of, ik doe heet water (van de Quooker) in de mok, en zet daar de espresso bovenop, moet je wel eerst de juiste verhoudingen hebben
Al ben ik laatstelijk wel meer en meer de hoeveelheid water aan het verminderen, omdat de smaak van de koffie dan beter tot zijn recht komt, maar goed smaak is persoonlijk
:strip_exif()/f/image/GsEGOBeiZoXtcbTZncy3MPis.jpg?f=fotoalbum_large)
Na wat geklooi om de firmware up to date te krijgen (waarbij de instructies van ember zelf absoluut niet werkte) helemaal tevreden met deze bespottelijke constructie, even voor de duidelijkheid, overbodige luxe etc, jawel hoor, maar, na mijn maag chirurgie kan ik slechts kleine beetjes tegelijk drinken met tussenpozen per slok ook nog eens. Dit resulteerde in altijd koude laatste beetjes, maar nu niet meer

Ik vind het in ieder geval een prachtig cadeau, als is het ronduit belachelijk dat zoiets bestaat
Edit:
Na wat dagen gebruik, de beker verliest regelmatig connectie met de app, de enige uitweg is dan de beker in de app te wissen, de beker in pair modus zetten en als nieuwe beker pairen, tjonge het software gedeelte was duidelijk een 'after thought' bij dit ding, nu doet ie (ik heb hem nu standaard op 60c gezet, aangezien ik dat een prima slurp temperatuur vind) het ook wel met gewoon de aan en uit knop, zolang je maar niets wil wijzigen (van koffie naar thee, de timer gebruiken als je thee zet bijvoorbeeld) of god betere de heater uit wilt zetten! Dat laatste is dus echt geen goed idee, dan werkt de aan uit knop nog wel maar verhit ie niet meer

Althans tot je in de app de zaak weer op koffie of thee hebt gezet

Als ie de mok dan nog ziet althans..
Van een 8 van 10 sterren naar een 6 van 10 sterren gezakt door de irritatie van de firmware update die gewoon niet werkt (afbreekt op 50%) tot je de tussenstap ontdekt hebt die op de Ember site niet terug te vinden is..
Oh, die tussen stap?
Na alles gewist te hebben van de ember app (eerst in settings op android, de cache en data weggooien) de bluetooth instellingen openen en kijken of de Ember Mug daar nog staat en weggooien, Mug uit, telefoon rebootten, app installeren, opstarten, NIET PAIREN, mug aan en op pair stand zetten, in de android settings bij bluetooth is nu de mug te zien, pairen, en naar de app, waarschijnlijk moet je nu de mug opnieuw in pair stand zetten.
De hele handel doorlopen, je krijgt (waarschijnlijk voor de tigste keer) de mededeling van de nieuwe firmware, leg beker op zijn kant, telefoon ertegen aan (wat je al niet probeert) aan de kant van het lampje, start update, en bij mij liep ie nu na de 50% eindelijk door, op 50% doet ie een disconnect en re-connect die immer fout gaat als je hem niet eerst met de bluetooth zelf gelinkt hebt het lijkt dan alsof de telefoon de verbinding wel in stand houd, waardoor het proces nu vlekkeloos doorlopen word. Ik hoop dat dit mogelijke eigenaren helpt
[ Voor 72% gewijzigd door RoosW op 06-09-2022 10:52 . Reden: Toevoegen berg informatie na een paar dagen gebruik ]
Haha erg tof dat je zoiets hebt gekregen als cadeau! Zelf kan je zoiets bijna niet kopen.. Ben benieuwd of het ook lang lekker blijft.RoosW schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:51:
De kinderen waren afgelopen Zondag hier ivm mijn verjaardag, en 1 van de cadeaus was de Ember Mug (2)
[Afbeelding]
Na wat geklooi om de firmware up to date te krijgen (waarbij de instructies van ember zelf absoluut niet werkte) helemaal tevreden met deze bespottelijke constructie, even voor de duidelijkheid, overbodige luxe etc, jawel hoor, maar, na mijn maag chirurgie kan ik slechts kleine beetjes tegelijk drinken met tussenpozen per slok ook nog eens. Dit resulteerde in altijd koude laatste beetjes, maar nu niet meer![]()
Ik vind het in ieder geval een prachtig cadeau, als is het ronduit belachelijk dat zoiets bestaat
Lang verhaal kort, de Exagrind staat ongebruikt op Marktplaats.<knip> V&A hoort niet op het forum.
[ Voor 23% gewijzigd door Ardana op 06-09-2022 12:22 ]
Moest voor het aanpassen van de pomp wel de kap van de machine halen. Leuk om een keer gedaan te hebben, maar vrij bewerkelijk voor zoiets simpels (3/4 rotatie van één schroefje). Op mijn vorige Rocket Evo R kon je de pomp gewoon van de onderkant aanpassen zonder enige inspanning.
![]() | ![]() | ![]() |
Toevallig ook koffie-Tweakers van (Belgisch) Limburg? Ook met branden begonnen, ben wel eens benieuwd naar reacties!
[ Voor 40% gewijzigd door tom62 op 06-09-2022 18:28 ]
Toch maar geen Nivona? Benieuwd naar je overwegingen en wat de doorslag gegeven heeft om voor Jura te gaan.Freezhost schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:59:
Ik heb besloten om mijn Gaggia Classis Pro en Mignon Silenzio te verkopen, deze manier van koffie zetten past (momenteel) niet bij ons. Ik stap over naar Jura en hopelijk krijg ik daar geen spijt van.
Is dat niet zo bij alle consumer/pro-sumer machines?tom62 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:07:
Pomp zit in de machine? Ik begrijp niet waarom (sommige) fabrikanten dit blijven doen...
Toevallig ook koffie-Tweakers van (Belgisch) Limburg? Ook met branden begonnen, ben wel eens benieuwd naar reacties!
Yep, hier een koffie-tweaker van vlakbij Maastricht in BE Limburg. Zoek je proefkonijnen?tom62 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:07:
Ik ben toch een beetje huiverig voor de zetgroep, iedere volautomaat die ik tot nu toe had kampte uiteindelijk met een defecte zetgroep. Nou kun je die vervangen maar als dat net zo duur is als een nieuwe machine bedank ik daar voor. Lees ook niet veel over Nivona, weinig reviews en als die er zijn vaak van verkopers. Daarnaast was de Nivona die ik op het oog had net zo duur als de Jura... overigens ben ik er nog niet helemaal uit want ik heb niet veel ruimte op het aanrecht en ik twijfel of de Jura niet te groot is.NRG-81 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:48:
[...]
Toch maar geen Nivona? Benieuwd naar je overwegingen en wat de doorslag gegeven heeft om voor Jura te gaan.
Voor kerst 2018 kocht ik mijn vrouw een Krups EA8150. Een leuke instapper volautomatische koffiemachine. Veel lekkere kopjes mee gemaakt komende van Nespresso en Senseo.
Maar mijn vrouw wou graag cappuccino maken thuis. Een losse foam maker die we hadden van de Nespresso was het toch maar net niet. En de koffie smaakte de laatste tijd niet meer zo vol. Een machine reiniging gedaan etc etc maar toch.
Gisteren dan maar gewoon naar de Mediamarkt gegaan in Duitsland (Herzogenrath) en gekeken voor de Jura E8. Vele leuke kleurtjes maar 90 euro meer voor Dark Inox vond ik toch te gek dus Moonlight Silver it is.
* Chevy454 pakt de doos mee tot verbazing van de vrouw.
899 in Duitsland tov 1200+ in Nederland / België dan moet je gewoon spijkers met koppen slaan als je toch daar bent. Meteen ook reinigingstabletten en waterfilter meegenomen want wil toch direct alles erbij hebben voor onderhoud.
Maar die cappuccino, wat hebben we daar voor nodig? Een slang, een melkhouder, een wifi adapter... Euh... Wat? Het is nogal gesofisticeerd bij Jura

Thuis dan de doos geopend. We vinden erin:
reinigingstabletten

waterfilter

Melkslang voor cappuccino en latte

Dus we zijn de komende 6 maanden wel even gesteld qua onderhoud.. Oh nee, de tabletten voor het melksysteem te reinigen ontbreken

Maar hoe smaakt de koffie? Even een ABA vergelijk gedaan. En duidelijk dat de Jura veel beter de smaken uit de bonen kan halen. Voor het eerst sinds tijden weer een sterke espresso en een lekkere koffie. Nadeel is wel dat we nu tegen de muren stuiteren na het instellen voor het juiste bakje koffie
Waarom de Jura E8 en geen ander toestel? Snel door dit topic gescrold te samen met wat Google werk hadden we een beter gevoel bij de Jura tov een Siemens en een Nivona. Vooral de displays die het bij Nivona begeven was een flinke rode vlag.
[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 07-09-2022 12:40 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Idd, bij velen. Wellicht mede daarom dat binnen het eerste jaar de pomp van de GS/3 al stuk was.Hercul3s schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:06:
[...]
Is dat niet zo bij alle consumer/pro-sumer machines?
Gefeliciteerd, daar ga je veel plezier aan beleven!Chevy454 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:35:
Happy wife, happy life.
Voor kerst 2018 kocht ik mijn vrouw een Krups EA8150. Een leuke instapper volautomatische koffiemachine. Veel lekkere kopjes mee gemaakt komende van Nespresso en Senseo.
Maar mijn vrouw wou graag cappuccino maken thuis. Een losse foam maker die we hadden van de Nespresso was het toch maar net niet. En de koffie smaakte de laatste tijd niet meer zo vol. Een machine reiniging gedaan etc etc maar toch.
Gisteren dan maar gewoon naar de Mediamarkt gegaan in Duitsland (Herzogenrath) en gekeken voor de Jura E8. Vele leuke kleurtjes maar 90 euro meer voor Dark Inox vond ik toch te gek dus Moonlight Silver it is.
899 in Duitsland tov 1200+ in Nederland / België dan moet je gewoon spijkers met koppen slaan als je toch daar bent. Meteen ook reinigingstabletten en waterfilter meegenomen want wil toch direct alles erbij hebben voor onderhoud.
Maar die cappuccino, wat hebben we daar voor nodig? Een slang, een melkhouder, een wifi adapter... Euh... Wat? Het is nogal gesofisticeerd bij JuraSamen met de mediamarkt medewerker het gehele gamma uit gespit en we werden er helemaal gek van. Uiteindelijk gewoon de melkaccessoirekit meegenomen welke in een donker hoekje lag. (Die verschillende melksystemen maken het er niet makkelijker op. De E8 EB heeft dus HP3)
reinigingstabletten
waterfilter
Dus we zijn de komende 6 maanden wel even gesteld qua onderhoud.. Oh nee, de tabletten voor het melksysteem te reinigen ontbreken
Maar hoe smaakt de koffie? Even een ABA vergelijk gedaan. En duidelijk dat de Jura veel beter de smaken uit de bonen kan halen. Voor het eerst sinds tijden weer een sterke espresso en een lekkere koffie. Nadeel is wel dat we nu tegen de muren stuiteren na het instellen voor het juiste bakje koffie
Waarom de Jura E8 en geen ander toestel? Snel door dit topic gescrold te samen met wat Google werk hadden we een beter gevoel bij de Jura tov een Siemens en een Nivona. Vooral de displays die het bij Nivona begeven was een flinke rode vlag.
Een proefverpakking melkreiniger zit wel in de doos toch? Zo ja, bewaar het dekseltje met druk/doseermechanisme
En ach, melkslangetjes en uitloopjes horen bij regulier onderhoud, dus die had je toch extra nodig gehad.
Een glazen melkbeker is wel aan te raden als je veel melkspecialiteiten maakt, tevens een stuk hygiënischer dan de slang in een melkpak steken.
Nieuwe boek van James al gesignaleerd? Ik heb hem gepre-ordered
Als verkoper van Jura wordt je toch geacht te weten wat je verkoopt en wat daarbij zit.....Chevy454 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:35:
Happy wife, happy life.
Maar die cappuccino, wat hebben we daar voor nodig? Een slang, een melkhouder, een wifi adapter... Euh... Wat? Het is nogal gesofisticeerd bij JuraSamen met de mediamarkt medewerker het gehele gamma uit gespit en we werden er helemaal gek van. Uiteindelijk gewoon de melkaccessoirekit meegenomen welke in een donker hoekje lag. (Die verschillende melksystemen maken het er niet makkelijker op. De E8 EB heeft dus HP3)
reinigingstabletten
waterfilter
Gefeliciteerd met de aankoop!Chevy454 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:35:
Happy wife, happy life.
reinigingstabletten
waterfilter
Goede keuze.
Zoek in dit topic maar even op E8.
Ik heb er al het nodige over gezegd.
Er zitten melkreiningstabletten bij het apparaat.
Genoeg om mee te beginnen.
Ik gebruik nu melkreiningingsvloeistof. Stuk goedkoper en het werkt prima.
Jura melkglas voor de melk is aan te bevelen.
Maar je kunt het slangetje ook in een beker met melk hangen.
Niet in het melkpad want daarmee verontreinig je de melk in het pak.
Van de gemiddelde Mediamarkt medewerker verwacht ik eigenlijk niet te veel.bszz schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:06:
Als verkoper van Jura wordt je toch geacht te weten wat je verkoopt en wat daarbij zit.....
Ja die zit erbij en ik had zo een vermoeden dat het bewaard moest blijven.Basfr schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:09:
Gefeliciteerd, daar ga je veel plezier aan beleven!
Een proefverpakking melkreiniger zit wel in de doos toch? Zo ja, bewaar het dekseltje met druk/doseermechanismedan kun je straks ‘grootverpakkingen’ melkreiniger kopen, die hebben geen doseerdeksel erbij.
Daarom dat ik er niet echt wakker van lig. Zou gewoon handiger zijn geweest als.we het reeds wisten want dat zou de "stress" voor het externe melksysteem hebben voorkomen.En ach, melkslangetjes en uitloopjes horen bij regulier onderhoud, dus die had je toch extra nodig gehad.
Die komt eraan. Maar heb ik dan nog die slangetjes nodig of kan ik meteen naar de RVS versie gaan en die gewoon spoelen?Een glazen melkbeker is wel aan te raden als je veel melkspecialiteiten maakt, tevens een stuk hygiënischer dan de slang in een melkpak steken.
Dat is fijn om te weten, welke reinigingsvloeistof gebruik je?HoppyF schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:12:
Ik gebruik nu melkreiningingsvloeistof. Stuk goedkoper en het werkt prima.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Heb zelf de RVS slang niet, maar volgens mij is dat alleen een omhulsel en zit daar gewoon een plastic slangetje in dat nog altijd periodiek vervangen moet worden. Is dus alleen "voor de mooi" vziw.Chevy454 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:25:
Die komt eraan. Maar heb ik dan nog die slangetjes nodig of kan ik meteen naar de RVS versie gaan en die gewoon spoelen?
Rvs is gewoon (vervangbare) siliconen slang met rvs omhulsel. Overigens vind ik dat je gewoon fatsoenlijke productkennis moet hebben als je dergelijke producten verkoopt.Chevy454 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:25:
[...]
Van de gemiddelde Mediamarkt medewerker verwacht ik eigenlijk niet te veel.
[...]
Ja die zit erbij en ik had zo een vermoeden dat het bewaard moest blijven.
[...]
Daarom dat ik er niet echt wakker van lig. Zou gewoon handiger zijn geweest als.we het reeds wisten want dat zou de "stress" voor het externe melksysteem hebben voorkomen.
[...]
Die komt eraan. Maar heb ik dan nog die slangetjes nodig of kan ik meteen naar de RVS versie gaan en die gewoon spoelen?
[...]
Dat is fijn om te weten, welke reinigingsvloeistof gebruik je?
Het siliconen slangetje wat je nu hebt met de twee koppelingen past op het Jura melkglas.Chevy454 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:25:
[...]
Van de gemiddelde Mediamarkt medewerker verwacht ik eigenlijk niet te veel.
[...]
Ja die zit erbij en ik had zo een vermoeden dat het bewaard moest blijven.
[...]
Daarom dat ik er niet echt wakker van lig. Zou gewoon handiger zijn geweest als.we het reeds wisten want dat zou de "stress" voor het externe melksysteem hebben voorkomen.
[...]
[...]
Dat is fijn om te weten, welke reinigingsvloeistof gebruik je?
Een RVS uitvoering is meer voor de uitstraling maar hoeft niet.
Slangetje gebruik ik al maanden en is goed schoon te houden.
Melkreiniger die ik heb is Globaclean 1 liter bij Amazon gekocht voor €12,55.
https://www.amazon.nl/gp/product/B01CES4XE4
So do IRaymond schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:46:
https://www.howtomakethebest.coffee/
Hardcover op amazon is al niet meer te pre-orderen en ook de signed versies helaas nietRaymond schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:46:

James heeft heel handig er ook weer een give-away van spullen uit het boek aan gekoppeld, waarbij er al een kleine 67k entries zijn. Krijgt ie er toch weer wat volgers bij
https://www.amazon.de/mak...es-Hoffmann/dp/1784727245bebopper schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:17:
Hardcover op amazon is al niet meer te pre-orderen en ook de signed versies helaas niet
.de heeft nog wel de hardcover
Dank je voor de tip, jammer dat ik de gesigneerde misgelopen ben, maar goed, hij staat in pre-order!Raymond schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:33:
[...]
https://www.amazon.de/mak...es-Hoffmann/dp/1784727245
Thanks! Die maar besteld, heb z'n signature ten slotte al in de Atlas staanRaymond schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:33:
[...]
https://www.amazon.de/mak...es-Hoffmann/dp/1784727245
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
Super gaaf en netjes gedaan zeg! Van alle inbouw op de Silvia die ik tot nu toe heb gezien is dit degene waar ik het meeste fan van ben. Zowel de manier van wegwerken als het display dat je gebruikt.detonated schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:37:
Koffieleuten!
Ik wil graag mijn afgeronde project hier in de showcase zetten.
Heb je voor mij een linkje naar waar je de set vandaan hebt? Ik heb wat zitten zoeken, maar krijg jouw pakketje niet gevonden.
Net gepre-ordered via Amazon.de. Gesigneerde versie kostte 25,- shipping..Raymond schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:46:
En voor de bezitters van een E8: rollen de koffiebonen goed de maler in? Ik heb nu een paar keer gehad dat hij zei dat ik de bonen bij moest vullen terwijl er nog zat in zat. Alleen die bonen gleden niet de maler in.
Thanks! Ben er zelf ook nog steeds erg tevreden mee!darkpluisje schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:53:
[...]
Super gaaf en netjes gedaan zeg! Van alle inbouw op de Silvia die ik tot nu toe heb gezien is dit degene waar ik het meeste fan van ben. Zowel de manier van wegwerken als het display dat je gebruikt.
Heb je voor mij een linkje naar waar je de set vandaan hebt? Ik heb wat zitten zoeken, maar krijg jouw pakketje niet gevonden.
Ik heb de set gekocht via https://www.softwareandci...cles/ito/configure-v2.php. Het is niet dat je daar direct in een webshop kan bestellen, het werkt net even anders. Er wordt gewerkt met een soort ‘slots’ en per periode kan je je inschrijven. Dan worden de onderdelen voor je besteld (wat vrij lang kan duren) en krijg je op een gegeven moment de mededeling dat het verzonden wordt. Zie het als een enthousiasteling die dit als service aanbied.
Mocht je daadwerkelijk de set gaan bestellen, ik heb nog een aantal extra top-covers voor het ‘grote’ display voor de Silvia. Dit kon niet anders bij het laten lasersnijden. Daar kan je eventueel over DM’en
Bij een volautomaat zou ik daar niet druk om maken zolang de koffie prima smaakt. Ik gis even dat de druk niet vergelijkbaar is met een halfautomaat. Mijn Siemens staat op zijn fijnst, gaan bonen in van hoge kwaliteit en heb nooit stevige koekjes. Maar de koffie is heerlijk en daar gaat het omBinnetie schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:51:
Hoe zat het ook alweer met de 'koffiekoekjes'? Met mijn vorige machine had ik altijd echt koekjes als residu in de residubak liggen. Met de E8 heb ik dat nog niet. Het is een beetje een rommeltje van brokjes. Moet je dan fijner malen of juist minder fijn?
En voor de bezitters van een E8: rollen de koffiebonen goed de maler in? Ik heb nu een paar keer gehad dat hij zei dat ik de bonen bij moest vullen terwijl er nog zat in zat. Alleen die bonen gleden niet de maler in.
Dankjewel.D. Ninjai schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:44:
[...]
Bij een volautomaat zou ik daar niet druk om maken zolang de koffie prima smaakt. Ik gis even dat de druk niet vergelijkbaar is met een halfautomaat. Mijn Siemens staat op zijn fijnst, gaan bonen in van hoge kwaliteit en heb nooit stevige koekjes. Maar de koffie is heerlijk en daar gaat het om
Ik zit beetje te spelen met de maalgraad nu. Heb nieuwe bonen toegevoegd: Lavazza Qualita Pro. Intensiteit: 5/10.
Ik vond hem vrij zuur. Dus de maalstand op z'n fijnst gezet. Maar dat bood niet echt een oplossing. Nu heb ik hem op een na grofste gezet. Eens zien of dat wat is.
Ik lees alleen dat dit per stapje moet. Dus nog even verder proberen.
Na aanpassen van de maalstand heb je altijd 1 a 2 koppen nodig tot je het merkt. Als hij zuur is zou ik fijner malen en de temperatuur op zijn hoogst zetten. Ook kun je het volume iets ophogen.Binnetie schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:56:
[...]
Dankjewel.
Ik zit beetje te spelen met de maalgraad nu. Heb nieuwe bonen toegevoegd: Lavazza Qualita Pro. Intensiteit: 5/10.
Ik vond hem vrij zuur. Dus de maalstand op z'n fijnst gezet. Maar dat bood niet echt een oplossing. Nu heb ik hem op een na grofste gezet. Eens zien of dat wat is.
Ik lees alleen dat dit per stapje moet. Dus nog even verder proberen.
En zoals eerder genoemd heeft James er natuurlijk een guide voor: YouTube: The Best Bean To Cup
Ik heb ooit een percolator gekregen + laatst koffiebonen gekocht in Costa Rica. Hoe die te combineren? Met een bonenmaler. Ik naar Simon met mijn wens (handmatige Hario Mini maler). Het eerste dat ik te horen krijg: "Nee, met die maler dat kun je niet fijn genoeg malen voor een percolator."
Ik was heel verbaasd, vooral omdat een aantal YT koffie goeroes (o.a. James Hoffmann) dat dat kan en aanbevelen om ~medium te malen. Voor dat apparaat is dat 'klikje' 12-14. Maar volgens haar moest de maalgraad fijn zijn, en dat kon dat ding niet. Ik moest er maar een kopen die bijna 3x zo duur was, want dat was de enige die dat kon.
Blij dat ik eigenwijs ben geweest, want eenmaal thuis (inclusief proefzakje van haar bonen met fijne maling) gaan experimenteren en wat blijkt: Bij klik 10-12 is hij het lekkerst. Niet bij klik 0, zoals zij aan had bevolen...
Btw uit dat proefzakje kwam ook wel lekkere koffie hoor, maar ik vermoed dat die bij een ietsje grovere maling nog veel lekkerder wordt.
Ze verkopen daar vast hele goede bonen, daar niet van, maar als ik nog ooit advies nodig heb ben ik er niet meer zo zeker van of ik het wel daar ga halen. Hoe doen jullie dat? Gewoon op internet op/uitzoeken en je eigen plan trekken of gaan jullie wel eens naar een koffiewinkel voor dat soort dingen?
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Top, bedankt voor de link en de uitleg!detonated schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:36:
[...]
Thanks! Ben er zelf ook nog steeds erg tevreden mee!
Ik heb de set gekocht via https://www.softwareandci...cles/ito/configure-v2.php. Het is niet dat je daar direct in een webshop kan bestellen, het werkt net even anders. Er wordt gewerkt met een soort ‘slots’ en per periode kan je je inschrijven. Dan worden de onderdelen voor je besteld (wat vrij lang kan duren) en krijg je op een gegeven moment de mededeling dat het verzonden wordt. Zie het als een enthousiasteling die dit als service aanbied.
Mocht je daadwerkelijk de set gaan bestellen, ik heb nog een aantal extra top-covers voor het ‘grote’ display voor de Silvia. Dit kon niet anders bij het laten lasersnijden. Daar kan je eventueel over DM’en
Ik ga de Silva dinsdag ophalen en dan eerst maar eens even proberen wat voor koffie ik er uitkrijg zoals hij nu is. Dit is mijn instap in de hobby
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Zo'n Hario is natuurlijk niet de beste maler, maar voor percolator maakt dat normaal minder uit. Ik deed het vroeger prima met een porlex mini, natuurlijk is het met een JX pro nu lekkerder maar het werkt gewoon top met een simpel molentje. Dat is bij klassieke espresso anders, daar moet je inderdaad zo fijn dat het enkel goed werkt met betere malers. Voor percolator zijn de eisen niet zo hoogMicroWhale schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:00:
Zeg, die mensen bij Simon Lévelt hè... hebben die verstand van koffie?
Ik heb ooit een percolator gekregen + laatst koffiebonen gekocht in Costa Rica. Hoe die te combineren? Met een bonenmaler. Ik naar Simon met mijn wens (handmatige Hario Mini maler). Het eerste dat ik te horen krijg: "Nee, met die maler dat kun je niet fijn genoeg malen voor een percolator."
Ik was heel verbaasd, vooral omdat een aantal YT koffie goeroes (o.a. James Hoffmann) dat dat kan en aanbevelen om ~medium te malen. Voor dat apparaat is dat 'klikje' 12-14. Maar volgens haar moest de maalgraad fijn zijn, en dat kon dat ding niet. Ik moest er maar een kopen die bijna 3x zo duur was, want dat was de enige die dat kon.
Blij dat ik eigenwijs ben geweest, want eenmaal thuis (inclusief proefzakje van haar bonen met fijne maling) gaan experimenteren en wat blijkt: Bij klik 10-12 is hij het lekkerst. Niet bij klik 0, zoals zij aan had bevolen...
Btw uit dat proefzakje kwam ook wel lekkere koffie hoor, maar ik vermoed dat die bij een ietsje grovere maling nog veel lekkerder wordt.
Ze verkopen daar vast hele goede bonen, daar niet van, maar als ik nog ooit advies nodig heb ben ik er niet meer zo zeker van of ik het wel daar ga halen. Hoe doen jullie dat? Gewoon op internet op/uitzoeken en je eigen plan trekken of gaan jullie wel eens naar een koffiewinkel voor dat soort dingen?
Ook een maal uit mijn hand geknald omdat mijn zenuwen mij soms vertellen dat ik iets vast heb, maar mijn spieren nog niet volledig meewerken, en daarmee verkoos een van mijn twee mooie Mondriaan espresso kopjes het luchtruim (ala van Speijk) om in duizend stukjes uiteen te spatten (vandaar die van Speijk vergelijking
Met mijn makke is het gewoon geen goed idee, en iemand van het koffie forum die ik bij aankoop net voor was geweest wilde hem graag overnemen, dus..
Ik heb nu een tijdelijk Frankenstein monster staan een Ascaso die van single dual boiler is gebeunt, met een pid en alles, maar het is niet echt mijn ding en veel belangrijker, mijn mooie ember Mug (2) past er niet onder
Ben nu aan het peinzen, mijn vrouw wil het liefst dat ik voor het mooie ga, een ECM Puristika in creme deed haar watertanden, 'en zo mooi klein'

Maar ik neig meer en meer naar een Lelit Bianca en bij voorkeur de v3, keuzes keuzes..
Ik was ook onder de indruk van alle toeters en bellen van de Crem One v2b (en nog wat meer letters geloof ik) maar dat is voormalig Expobar, en de naamsverandering heeft niets veranderd aan het gebroddel bij bouwen, ik las in een review over losse printplaten van de PID die akelig dicht in de buurt van de boiler hing, das echt niet levensverlengend voor electronica!
Iemand nog andere DB mogelijkheden? Of die een leuke 2e hands weet te staan?
-=- Shortlist -=-
In de categorie DB:
- Rocket R58 (gebruikt)
̶-̶ ̶R̶o̶c̶k̶e̶t̶ ̶R̶6̶0̶ ̶(̶w̶i̶s̶h̶f̶u̶l̶ ̶t̶h̶i̶n̶k̶i̶n̶g̶,̶ ̶z̶e̶l̶f̶s̶ ̶g̶e̶b̶r̶u̶i̶k̶t̶)̶
- Lelit Bianca, heb er twee gebruikt aangeboden gevonden, 1 enkel met molen, en heb geen zin die weer los te moeten verkopen, de ander voor 1900,- wat absurd is als je hem voor een habbekrats meer nieuw hebt.
- Profitec Pro 600, 666 & 700
̶-̶ ̶B̶e̶z̶z̶e̶r̶a̶ ̶D̶u̶o̶ ̶T̶o̶p̶ ̶(̶g̶e̶e̶n̶ ̶i̶d̶e̶e̶ ̶h̶o̶e̶ ̶d̶i̶e̶ ̶i̶s̶ ̶q̶u̶a̶ ̶o̶n̶d̶e̶r̶h̶o̶u̶d̶ ̶e̶t̶c̶,̶ ̶b̶e̶t̶e̶r̶ ̶a̶l̶s̶ ̶d̶e̶ ̶c̶r̶e̶m̶ ̶o̶n̶e̶/̶e̶x̶p̶o̶b̶a̶r̶?̶)̶
SB
- ECM Puristika (creme) nieuw, mijn vrouw haar favoriet
Jammer RoosW! Het doet dan een beetje pijn in 't hart maar wel de beste keuze denk ik. Als ik zou moeten kiezen uit dit lijstje (en ik ken je voorgeschiedenis een beetje) dan zou ik niet voor een Lelit gaan maar een Profitec DB. Kan ik niet echt met objectieve argumenten onderbouwen - gooi het maar op de 'onderbuik'.RoosW schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:35:
Hier is alweer afscheid genomen van de Bezzera Strega, ik had er teveel moeite mee, en de keren dat ie uit mijn hand schoot was te vaak (met beschadigde bril en een blauwe plek naast mijn oog tot gevolg).
Ook een maal uit mijn hand geknald omdat mijn zenuwen mij soms vertellen dat ik iets vast heb, maar mijn spieren nog niet volledig meewerken, en daarmee verkoos een van mijn twee mooie Mondriaan espresso kopjes het luchtruim (ala van Speijk) om in duizend stukjes uiteen te spatten (vandaar die van Speijk vergelijking), zucht.
Met mijn makke is het gewoon geen goed idee, en iemand van het koffie forum die ik bij aankoop net voor was geweest wilde hem graag overnemen, dus..
Ik heb nu een tijdelijk Frankenstein monster staan een Ascaso die van single dual boiler is gebeunt, met een pid en alles, maar het is niet echt mijn ding en veel belangrijker, mijn mooie ember Mug (2) past er niet onder![]()
Ben nu aan het peinzen, mijn vrouw wil het liefst dat ik voor het mooie ga, een ECM Puristika in creme deed haar watertanden, 'en zo mooi klein'
Maar ik neig meer en meer naar een Lelit Bianca en bij voorkeur de v3, keuzes keuzes..
Ik was ook onder de indruk van alle toeters en bellen van de Crem One v2b (en nog wat meer letters geloof ik) maar dat is voormalig Expobar, en de naamsverandering heeft niets veranderd aan het gebroddel bij bouwen, ik las in een review over losse printplaten van de PID die akelig dicht in de buurt van de boiler hing, das echt niet levensverlengend voor electronica!
Iemand nog andere DB mogelijkheden? Of die een leuke 2e hands weet te staan?
-=- Shortlist -=-
In de categorie DB:
- Rocket R58 (gebruikt)
̶-̶ ̶R̶o̶c̶k̶e̶t̶ ̶R̶6̶0̶ ̶(̶w̶i̶s̶h̶f̶u̶l̶ ̶t̶h̶i̶n̶k̶i̶n̶g̶,̶ ̶z̶e̶l̶f̶s̶ ̶g̶e̶b̶r̶u̶i̶k̶t̶)̶
- Lelit Bianca, heb er twee gebruikt aangeboden gevonden, 1 enkel met molen, en heb geen zin die weer los te moeten verkopen, de ander voor 1900,- wat absurd is als je hem voor een habbekrats meer nieuw hebt.
- Profitec Pro 600, 666 & 700
̶-̶ ̶B̶e̶z̶z̶e̶r̶a̶ ̶D̶u̶o̶ ̶T̶o̶p̶ ̶(̶g̶e̶e̶n̶ ̶i̶d̶e̶e̶ ̶h̶o̶e̶ ̶d̶i̶e̶ ̶i̶s̶ ̶q̶u̶a̶ ̶o̶n̶d̶e̶r̶h̶o̶u̶d̶ ̶e̶t̶c̶,̶ ̶b̶e̶t̶e̶r̶ ̶a̶l̶s̶ ̶d̶e̶ ̶c̶r̶e̶m̶ ̶o̶n̶e̶/̶e̶x̶p̶o̶b̶a̶r̶?̶)̶
SB
Qua bouw kwaliteit heb je vermoedelijk gelijk, maar met de opties op de Bianca v3 kom ik een heel eind in de buurt van wat ik met de Strega kon produceren, instelbare pre-infusie tijd, en druk, vaststellen verder druk verloop bij het zetten, de mogelijkheden met de v3 zijn erg uitgebreid.Ravhin schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:07:
[...]
Jammer RoosW! Het doet dan een beetje pijn in 't hart maar wel de beste keuze denk ik. Als ik zou moeten kiezen uit dit lijstje (en ik ken je voorgeschiedenis een beetje) dan zou ik niet voor een Lelit gaan maar een Profitec DB. Kan ik niet echt met objectieve argumenten onderbouwen - gooi het maar op de 'onderbuik'.
Al heb ik Profitec Pro 700 met flow profiling voor 1600,- 1700,- gebruikt zien staan in .de (klein anzeigen - ebay) helaas pindakaas, Munchen de een en nog een die op 5,5 uur enkele reis afstand met het automobiel uit de route planner kwam. Daar trapt mijn echtgenote dan weer echt niet in.
Wat mij tegenhoud bij de ECM Puristika is juist het formaat, de Frankenstein machine die ik nu als 'gat opvulling' heb staan heeft een mini boiler, en ik zie op de PID dus dat bij het zetten van een kopje (PID op 92c) de actuele temperatuur naar 84c! terugzakken
Waarbij ik me dan weer voorstel dat een grotere boiler ook een stabielere temperatuur oplevert.
En die ECM heeft dus ook zo een kabouter boiler.
Nu kan het zijn dat de thermostaat van de ingebouwde PID (als gezegd niet een originele toevoeging) ergens in de route van het instromende (koude) water zweeft en dus niet de temp. van de uitvoer meet, maar bv de Hoofdkwartier Myanmar die op de Strega prachtig zoet, rijk en rond was met een mini-zuurtje om het interessant te houden, komt hier met elementen van over- en onder- extractie tegelijk tevoorschijn.
Veel, heel veel zuur, haast geen zoet, stekelig en vooral ook heel bitter met die verrekte gymschoen geur prominent ('funky') die met de Strega nergens te proeven of ruiken was behalve op de ongemalen bonen.
Ik weet het niet hoor, moest ook fijner malen, en dan nog haast direct de eerste druppels. Ook nog met een naked portafilter, en daar kreeg ik een prachtige samenvloeiing van de druppels te zien tot een mooie kolom in het midden, de prep was dus goed.
De vorige eigenaar melde ook al dat ie de Myanmar bonen van het Hoofdwartier niet goed ingeregeld kreeg, waarvan acte.
Fijn om dat toch even bevestigd te krijgen. Dank daarvoor!cedrix5 schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:25:
[...]
Zo'n Hario is natuurlijk niet de beste maler, maar voor percolator maakt dat normaal minder uit. Ik deed het vroeger prima met een porlex mini, natuurlijk is het met een JX pro nu lekkerder maar het werkt gewoon top met een simpel molentje. Dat is bij klassieke espresso anders, daar moet je inderdaad zo fijn dat het enkel goed werkt met betere malers. Voor percolator zijn de eisen niet zo hoog
Later, als ik wat meer ervaring heb in koffie zetten en drinken, zullen er vast meer gadgets bij komen zoals zovelen in dit topic. Voor nu is het, met de middelen die ik heb, ontdekken hoe koffie zetten werkt en voor welke smaak ik moet gaan. Erg leuke nieuwe ontdekkingstocht die de rest van m'n leven gaat duren.
James hoffman heeft nog interessante filmpjes op youtube over de moka pot als je je skills ervan wil bijschaven. Hij had o.a. eentje uitgerust met allerlei sensoren om te zien wat er nu gebeurt vanbinnen bij het zetten en de invloed van je warmtebron op het zet proces.MicroWhale schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:46:
[...]
Fijn om dat toch even bevestigd te krijgen. Dank daarvoor!
Later, als ik wat meer ervaring heb in koffie zetten en drinken, zullen er vast meer gadgets bij komen zoals zovelen in dit topic. Voor nu is het, met de middelen die ik heb, ontdekken hoe koffie zetten werkt en voor welke smaak ik moet gaan. Erg leuke nieuwe ontdekkingstocht die de rest van m'n leven gaat duren.
Beetje late to the party, maar ik heb het verbruik van de afgelopen maanden nog eens terug gekeken van mijn Silvia V3 met PID. Verbruik ligt tussen de 22 en 25kwh per maand, gemeten met een shelly plug S. Verschillen zullen vooral te maken hebben met wel of niet naar kantoor gaan om te werken.
Silvia gaat om 07.00 uur aan, vaak tussen 13.00 en 14.00 uur weer uit, om rond 18.00 weer aan te gaan tot 22.00 uur.
Ons jaarlijks verbruik aan energie is 3100kwh, waar Silvia best een flink aandeel in heeft.
Ik zal deze week eens een foto posten van de Puristika in actie naast de Decent.RoosW schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:35:
SB
Echt een schatje en een ladykiller.
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1