Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 149 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:19
Caseum schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:37:
Misschien een gekke vraag plus het feit dat het mijn eigen mening kan zijn:
Maar waarom hebben restaurants altijd van die lekkere koffie en moet ik het thuis doen met koffie wat veel te waterig (kan de smaak niet goed omschrijven) aanvoelt?
Is dat puur om hun dure (barista) automaten?
geen idee, ik denk dat vele hier in het topic precies een andersom ervaring hebben. In de horeca drink ik eigenlijk alleen koffie in een speciaal koffietentje, want in restaurants is het vaak niet te hachelen...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caseum
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-07 13:15

Caseum

Thinking about IT

HoppyF schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

Nee.
Vermoedelijk is zijn het de koffiebonen die gebruikt worden.
Een goed restaurant gebruikt ook goede koffiebonen en niet iets uit de supermarkt.
Dat geloof ik wel maar als ik puur naar mezelf kijk zet ik koffie in een filterkoffie automaat van de ALDI.
En ja ik weet dat ik daar misschien niet de kwaliteit van hoef te verwachten maar de wereld van koffie en automaten is zo immens groot dat ik ook geen wilde investering durf te doen :D

De koffie die ik gebruik is Douwe Egberts en dan nummer 9 (black)

[ Voor 5% gewijzigd door Caseum op 26-08-2022 11:44 ]

Kaas is baas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-07 11:45
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:40:
[...]

geen idee, ik denk dat vele hier in het topic precies een andersom ervaring hebben. In de horeca drink ik eigenlijk alleen koffie in een speciaal koffietentje, want in restaurants is het vaak niet te hachelen...
Precies dat. Ben nog nooit goede koffie tegengekomen in restaurants, zelfs niet in sterrenrestaurants. Koffie heeft hun aandacht gewoon niet wat best wel jammer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:50
Gebruik zelf ongezoete haver en soja -melk van AH, Schuimen beide goed op.
Drink meestal mijn koffie zwart.
Ben aan het oefenen met latte art als ik melk doe. Zijn jullie hiermee bezig? Zo ja, hoe lukt dat bij jullie?

[ Voor 12% gewijzigd door walterworld op 26-08-2022 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:09
D. Ninjai schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

Precies dat. Ben nog nooit goede koffie tegengekomen in restaurants, zelfs niet in sterrenrestaurants. Koffie heeft hun aandacht gewoon niet wat best wel jammer is.
Nou inderdaad, tijdje geleden alweer dat ik in een sterrenrestaurant at (1 ster) en daar was alles echt super lekker. 7 gangen diner met alles erop en eraan en bijpassende wijnen, gewoon echt genieten. Daarna na afloop nog een cappuccino en dat was gewoon echt niet goed. De melk zat vol met luchtbellen en de smaak was ook niet goed. En dat was nog voordat ik echt goede koffie thuis had.

Nu ik wel goede koffie drink thuis valt het altijd tegen in de horeca of nog erger, op kantoor.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

[...]

Helemaal mee eens, eten kan heel goed zijn, maar de koffie is en blijft ver achter. Ik kan met een losse koffiepot, filterhouder, filterzakje en losse koffie en heet water in 5 minuten een betere bak koffie zetten dan dat zij in heel hun leven kunnen! ;) Zelfs een kop Kopi Tubruk of Cold Brew smaakt al beter! :D

[ Voor 5% gewijzigd door MeesKees21 op 26-08-2022 12:17 ]

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Precies dat. Ben nog nooit goede koffie tegengekomen in restaurants
In Nederland niet nee.

Maar in Italië daarentegen...
Vorige week nog, op een terrasje in Bormio. Echt een perfecte espresso.
En dat voor het schokkende bedrag van 1,10 Euro! Dan wordt het zelfs nog met een vriendelijke glimlach geserveerd. Keurig met een glaasje water en een koekje erbij.
Daar kan de horeca in NL nog wat van leren...Zowel prijstechnisch als qua smaak

Of zou het aan de fantastische omgeving liggen? :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

ehtweak schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

In Nederland niet nee.

Maar in Italië daarentegen...
Vorige week nog, op een terrasje in Bormio. Echt een perfecte espresso.
En dat voor het schokkende bedrag van 1,10 Euro! Dan wordt het zelfs nog met een vriendelijke glimlach geserveerd. Keurig met een glaasje water en een koekje erbij.
Daar kan de horeca in NL nog wat van leren...Zowel prijstechnisch als qua smaak

Of zou het aan de fantastische omgeving liggen? :+
De omgeving behoort natuurlijk wel tot de koffie-ervaring, als je dezelfde koffie in de grotten van Limburg drinkt, is de ervaring toch echt anders!

Italië is natuurlijk wel de bakermat van de Cappucino en de Espresso (volgens mij dan). Volgens mij is de kans dat je een "mislukte" Cappucino niet in Italië tegenkomt, maar elders. Heb enkele uren geleden een linkje geplaatst van de Keuringsdienst van Waren geplaatst, daar laat men de bereiding van de "perfecte" Cappucino zien, het kijken waard!

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caseum

Caseum

Thinking about IT

Wat voor koffiesetapparaat / koffie is aanbevolen voor en niet heel erg kritische drinker die de restaurantkoffie van Nederland al goed vind? ;)
Want op zich wil ik wel van mn waterige koffie af.

Kaas is baas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:16
Caseum schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:57:
Wat voor koffiesetapparaat / koffie is aanbevolen voor en niet heel erg kritische drinker die de restaurantkoffie van Nederland al goed vind? ;)
Budget? ;) En wil je gemak of een nieuwe hobby? :) En lees vooral even dit topic door. Staat vol met diverse soorten methodes om koffie te zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door GermanPivo op 26-08-2022 13:13 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Voor filterkoffie ben ik erg enthousiast over de Moccamaster die ik mijn moeder cadeau heb gegeven twee jaar geleden.

Het grootste voordeel zal in eerste instantie denk ik te halen zijn door een koffiemolen en verse koffiebonen te gebruiken. Het verschil met gemalen supermarkt koffie is gigantisch.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:02

DonJunior

NO Moderator

Terrie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:44:
[...]

Deze gebruik ik ook. Naar mijn idee de beste melk.
dank voor de tip heren. Deze gaat op het boodschappen lijstje.
Heb echt al zoveel verschillende soorten melk geprobeerd.. beetje moedeloos word ik als ik dan ergens bij een restaurant zit waar ze een mega volle laag hebben en ik vervolgens thuis zo'n karige schuimlaag op mijn cappuccino heb staan.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Laatst online: 21:02

DonJunior

NO Moderator

MeesKees21 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:30:
[...]

De omgeving behoort natuurlijk wel tot de koffie-ervaring, als je dezelfde koffie in de grotten van Limburg drinkt, is de ervaring toch echt anders!

Italië is natuurlijk wel de bakermat van de Cappucino en de Espresso (volgens mij dan). Volgens mij is de kans dat je een "mislukte" Cappucino niet in Italië tegenkomt, maar elders. Heb enkele uren geleden een linkje geplaatst van de Keuringsdienst van Waren geplaatst, daar laat men de bereiding van de "perfecte" Cappucino zien, het kijken waard!
Heb afgelopen vakantie veel koffie gedronken in Italie, maar ook daar kunnen ze er niet altijd wat van hoor.
Heb ook wel echt lekker koffie gehad daar.. maar ook genoeg tentjes waar ik echt ranzige koffie geserveerd kreeg.
In Nederland ook wel genoeg tentjes waar ze echt lekkere koffie serveren. (maar inderdaad voornamelijk rommel)

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-07 09:45

headout

Oi oi!

Begin eens met een handmalertje icm verse bonen. Je hebt een filterkoffiemachine toch? Het zal geen 5 sterren koffie opleveren, maar stukken beter dan wat je nu wrs drinkt. Verder biedt dit topic een walhalla aan tips en adviezen. Denk vooral ook na over je budget; welke koffie (melkdrankjes, filter, espresso etc) je graag drinkt en hoe vaak; welke mate van gemak je wil; all in one automaat of losse apparatuur etc.
(denk)Werk aan de winkel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caseum

Caseum

Thinking about IT

GermanPivo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:05:
[...]

Budget? ;) En wil je gemak of een nieuwe hobby? :) En lees vooral even dit topic door. Staat vol met diverse soorten methodes om koffie te zetten.
Budget mag best 300 zijn maar veel meer (eerst) nog niet (tenzij ik overtuigd ben). En ik hou wel van een bakje koffie, alleen moet het niet een heel ritueel gaan worden ;)
En dit topic doorlezen gaat mee een paar week kosten met een kleine 600 paginas :D

Kaas is baas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:32
[...]

De Nieuwe Winkel in Nijmegen vond ik wel goede filterkoffie hebben! Volgens mij gebruikten ze koffiebonen van Blommers en hebben ze goede apparatuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:38
Caseum schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

Budget mag best 300 zijn maar veel meer (eerst) nog niet (tenzij ik overtuigd ben). En ik hou wel van een bakje koffie, alleen moet het niet een heel ritueel gaan worden ;)
En dit topic doorlezen gaat mee een paar week kosten met een kleine 600 paginas :D
Zonet met een V60 een lekker bakkie koffie gezet, wegens espressomachine op onderhoud, dus goedkoop lekkere koffie drinken kan zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Iemand hier nog tips voor een handmolen trouwens? Hoeft geen espressomaling aan te kunnen, maar ga in september weer kamperen en wil wel beetje behoorlijke koffie drinken op de camping. Heb een Bialetti waar best prima koffie uitkomt maar niet als je er Douwe Egberts filterkoffie in gooit van de supermarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D. Ninjai
Ozzie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:54:
Iemand hier nog tips voor een handmolen trouwens? Hoeft geen espressomaling aan te kunnen, maar ga in september weer kamperen en wil wel beetje behoorlijke koffie drinken op de camping. Heb een Bialetti waar best prima koffie uitkomt maar niet als je er Douwe Egberts filterkoffie in gooit van de supermarkt.
Comandante C40 als het budget niet zoveel uitmaakt. Zeer geschikt voor filter maar espresso is ook mogelijk.

Met goedkopere malers was ik een beetje bang dat ik die na een jaar al kon vervangen, terwijl de Comandante behoorlijk robuust is. Geen spijt van ondanks de hoge prijs, ben er alleen maar meer filter van gaan drinken naast de volautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:04
Caseum schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:37:
Misschien een gekke vraag plus het feit dat het mijn eigen mening kan zijn:
Maar waarom hebben restaurants altijd van die lekkere koffie en moet ik het thuis doen met koffie wat veel te waterig (kan de smaak niet goed omschrijven) aanvoelt?
Is dat puur om hun dure (barista) automaten?
Whahahahahahahaha

snif

Whahahahahahahaha..

Als er iets is dat mijn koffie hobby ondertussen duidelijk heeft gemaakt is het wel:
Hoe vreselijk slecht bijna alle horeca koffie is.
>:)

Maar goed, even serieus, weer even een lans breken voor V60 koffie, als je echt lekkere koffie wil drinken maar niet honderden euro uit wilt geven aan apparaten, koop een Hario V60 setje, en een redelijke filter koffiemolen bv een Wilfa WSCG-2 (iets van 100 euro of zo)
30gr koffie malen op 500gr water, en je hebt een uitmuntende koffie die de horeca koffie 9 van de 10 keer verslaat wat smaak betreft. 8)

PS wel goede bonen kopen, geen supermarkt bonen, de startpost van dit topic heeft een enorme lijst met diverse leveranciers, ikzelf ben heel tevreden met Het Hoofdkwartier, maar het is en blijft een kwestie van smaak.
Wil je steviger koffie, up de dosering naar 35gr tegenover 500gr water, mijn vrouw vind dat al veel te sterk ;)

PPS Ik ga er u wel van uit dat je iets van een waterkoker oid hebt, een zwanenhals opschenk kan is ook een leuke extra, maar in principe kun je ook zonder prima aan de slag.

[ Voor 20% gewijzigd door RoosW op 26-08-2022 16:25 . Reden: toevoegingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:11
RoosW schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:17:
[...]

Whahahahahahahaha

snif

Whahahahahahahaha..

Als er iets is dat mijn koffie hobby ondertussen duidelijk heeft gemaakt is het wel:
Hoe vreselijk slecht bijna alle horeca koffie is.
>:)

Maar goed, even serieus, weer even een lans breken voor V60 koffie, als je echt lekkere koffie wil drinken maar niet honderden euro uit wilt geven aan apparaten, koop een Hario V60 setje, en een redelijke filter koffiemolen bv een Wilfa WSCG-2 (iets van 100 euro of zo)
30gr koffie malen op 500gr water, en je hebt een uitmuntende koffie die de horeca koffie 9 van de 10 keer verslaat wat smaak betreft. 8)
Klinkt meer dat er wordt gerefereerd aan de crema laag. Dat geeft een heel ander mondgevoel.
Los daarvan, helemaal eens met je bevinding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
HoppyF schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

Nee.
Vermoedelijk is zijn het de koffiebonen die gebruikt worden.
Een goed restaurant gebruikt ook goede koffiebonen en niet iets uit de supermarkt.
Helaas gebruiken heel veel horeca gelegenheden van die Pads (horeca uitvoering van Senseo) en dat proef je dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Ozzie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:54:
Zelf gebruik ik onderstaande maler, goedkoop, maar gaat lang mee en heel makkelijk in te stellen :

https://www.amazon.nl/ANC...&pd_rd_i=B08ZSC2CPC&psc=1

Zoals gezegd, ik gebruik hem al jaren en heeft mij nooit laten zitten, waar ik ook was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
D. Ninjai schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:10:
[...]

Comandante C40 als het budget niet zoveel uitmaakt. Zeer geschikt voor filter maar espresso is ook mogelijk.

Met goedkopere malers was ik een beetje bang dat ik die na een jaar al kon vervangen, terwijl de Comandante behoorlijk robuust is. Geen spijt van ondanks de hoge prijs, ben er alleen maar meer filter van gaan drinken naast de volautomaat.
Ja die staat wel al op mijn verlanglijstje, maar vind hem eigenlijk te duur :) voor die 2 weken per jaar dat ik er waarschijnlijk gebruik van ga maken. Dus zocht eigenlijk iets goedkopers.
MeesKees21 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:39:
[...]

Zelf gebruik ik onderstaande maler, goedkoop, maar gaat lang mee en heel makkelijk in te stellen :

https://www.amazon.nl/ANC...&pd_rd_i=B08ZSC2CPC&psc=1

Zoals gezegd, ik gebruik hem al jaren en heeft mij nooit laten zitten, waar ik ook was.
Zoiets is meer waar ik naar op zoek ben denk ik, al vind ik dit wel weer erg goedkoop. Als is het natuurlijk niet meteen beter als het 50 euro meer kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Ozzie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:56:
[...]

Ja die staat wel al op mijn verlanglijstje, maar vind hem eigenlijk te duur :) voor die 2 weken per jaar dat ik er waarschijnlijk gebruik van ga maken. Dus zocht eigenlijk iets goedkopers.

[...]

Zoiets is meer waar ik naar op zoek ben denk ik, al vind ik dit wel weer erg goedkoop. Als is het natuurlijk niet meteen beter als het 50 euro meer kost.
Ok, ok, iets duurder dus? Hier is de Hario versie ;) :

https://www.amazon.nl/HAR...5&pd_rd_i=B01MXJI90S&th=1

En als je dan toch bezig bent, kan je dit setje er gelijk bij doen! :Y :

https://www.amazon.nl/Har...&pd_rd_i=B07YQ6LY2S&psc=1

[ Voor 19% gewijzigd door MeesKees21 op 26-08-2022 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:25
Leuk linkje van de keuringsdienst van waarde. Ik kon hem eerst niet vinden op NLziet en zag er toen eentje via Schooltv van 8 minuten. Later op de laptops maar even gekeken naar de aflevering.

De schuimlaag hoeft niet stevig te zijn. Een theelepel erop kunnen leggen is een blabla verhaal volgens de Italië-kenner.

Ik ben vandaag al naar de MediaMarkt gereden. Gelijk dagje weg van gemaakt en goedkoop boodschappen gedaan. Tanken was in Nederland net terug over de grens goedkoper :).

Goed, via Igraal zou ik een kleine 20 euro cashback krijgen. Dat is te weinig om uit te laten betalen. Dus toch maar de wifi module erbij gedaan. Deze kost 25 euro. Scheelt toch weer 5 euro exclusief verzendkosten en nu krijg ik wel 20 euro terug via cashback. Dus de wifi module eigenlijk voor maar 5 euro gekocht.
Het was erg rustig in de MediaMarkt, ik moest trouwens direct een formulier invullen met een stempel van de MediaMarkt wat zorgt voor een snellere garantie afhandeling volgens de medewerker.
Daarna probeerden ze nog 5 jaar garantie voor 120 euro te verkopen. Daar zou dan materiaal en arbeidsloon bij in zetten. Maar goed, ik mag er vanuit gaan dat een koffiemachine 5 jaar probleemloos werkt.
Achter me stond een Nederlander die zei: hey die haal ik ook op :D.

De Jura E8 staat in m'n auto en vanavond wil ik even langs de AH om bonen en melk te halen. Maar even testen bij mijn vriendin en als we zondag weer naar mijn huis gaan kan ik verder met mijn bonen.

Welke bonen van de AH kunnen jullie aanraden? Ik ga dan zondag zoeken naar lekkere bonen in dit topic die ik online ga bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
@Binnetie Als het dan Supermarkt bonen moeten zijn, kies dan Illy, van die blikjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:01

DjVe

Hatsaflats!

Als ik echt bonen uit de supermarkt nodig heb, dan pak ik meestal een zak van Starbucks. Daar staat de brand-datum op en dit is meestal een zakje van nog geen maand oud. Smaakt naar mijn idee beter dan al het andere wat er ligt (al is een blikje Illy ook wel oké).

Heb sinds een paar weken een Moccamaster naast de Cafelat Robot, om snel een pot koffie te zetten en daar komt ook erg fijne koffie uit zeg! Gebruik een hele simpele Demoka minimoka Maler en dat is echt een prima setje om snel een pot pleur te zetten. Gebruik nu Peeze Amora koffie en dat geeft echt een heerlijk ouderwets kopje!

Deze vakantie de Cafelat Robot en K-plus handmaler meegenomen op vakantie. Heerlijk om in de ochtend even je eigen espresso te maken met uitzicht op de bergen. Gebruik nu de espresso blend 1 van Blommers. Fantastische koffie. De andere koffies die ze hebben zijn ook erg bijzonder, maar net iets te extreem naar mijn idee. De blend 2 is al op het randje "te fruitig" voor mij.

Blijft een leuke hobby (zeker nu ik nagenoeg geen onderhoud heb aan machines)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-07 11:42
RoosW schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

Helaas gebruiken heel veel horeca gelegenheden van die Pads (horeca uitvoering van Senseo) en dat proef je dan ook.
ESE servings bedoel je denk ik.
Nee, dat is ook niet alles.
Gewoon goede kwaliteit koffiebonen èn zelf malen geldt ook voor de horeca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:11
RoosW schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:20:
@Binnetie Als het dan Supermarkt bonen moeten zijn, kies dan Illy, van die blikjes.
Heb in het topic hier ook aantal keer voorbij zien komen dat de bonen van Lidl wel oké zijn.

Edit: beter lezen. Moet van de AH zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door SquareOne op 26-08-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
SquareOne schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:22:
[...]

Heb in het topic hier ook aantal keer voorbij zien komen dat de bonen van Lidl wel oké zijn.

Edit: beter lezen. Moet van de AH zijn.
Thuis heb ik bonen van de Lidl, moest even wat hebben en de AH zat in de buurt.

Wat m'n vriendin heeft meegenomen:
- Starbucks Espresso Dark Roast (zit er nu in)
- Starbucks Espresso Blonde Roast (Starbucks was 2e voor de halve prijs, helaas was de smaak die ik wilde er niet meer).
- Lavazza Espresso Barista Perfetto
- Lavazza Qualita Pro

Voor de melkschuim waren er ook veel lege schappen. Ze heeft meegenomen:
- AH biologische volle melk
- AH melkopschuim melk

Arla en de Globemilk Barista waren op.

Ik moet zeggen dat de combinatie van de Starbucks Espresso Dark Roast met de AH biologische volle melk erg lekker is. Mooie lekkere schuimlaag. Ik merk echt dat dit een flinke stap omhoog is. Zelfs de koffie is veel warmer dan ik gewend ben van m'n vorige koffiemachine. Ik nam een slok en brandde m'n mond een beetje.
Gelijk even de melksysteem gereinigd.

Morgen maar eens verder spelen met de instellingen.
2 vragen die ik nu heb:
1. Bij het maken van een latte macchiato pauzeert de machine 30 seconden tussen melk en koffie. Dit is aan te passen. Maar wat zou ik dan moeten zien, stel dat ik hem op 20 sec zit.
2. Hoe kun je zien welke modeljaar je hebt. Er zijn er hier die een Jura E8 (EB) 2021 hebben. Maar ik zie ook 2020 en 2022 op internet. Wat zijn de verschillen tussen deze modeljaren? Ben benieuwd welke ik dan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:01
Binnetie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:43:
[...]
2 vragen die ik nu heb:
1. Bij het maken van een latte macchiato pauzeert de machine 30 seconden tussen melk en koffie. Dit is aan te passen. Maar wat zou ik dan moeten zien, stel dat ik hem op 20 sec zit.
2. Hoe kun je zien welke modeljaar je hebt. Er zijn er hier die een Jura E8 (EB) 2021 hebben. Maar ik zie ook 2020 en 2022 op internet. Wat zijn de verschillen tussen deze modeljaren? Ben benieuwd welke ik dan heb.
Het idee achter die 30 seconden is dat je dan de laagjes in je macchiato gaat zien. Ik heb het wel eens geprobeerd en was niet onder de indruk, maar dat kan ook het gebrek aan macchiato glas geweest zijn.

Het modeljaar maakt an sich niet uit: Je hebt een EA of EB, waarbij een EA momenteel nieuw niet waarschijnlijk meer is. Verschil zit hem in de molen, koffieuitloop en nog wat dingetjes.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Aziraphale schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

Het idee achter die 30 seconden is dat je dan de laagjes in je macchiato gaat zien. Ik heb het wel eens geprobeerd en was niet onder de indruk, maar dat kan ook het gebrek aan macchiato glas geweest zijn.

Het modeljaar maakt an sich niet uit: Je hebt een EA of EB, waarbij een EA momenteel nieuw niet waarschijnlijk meer is. Verschil zit hem in de molen, koffieuitloop en nog wat dingetjes.
Ik zal eens zien of ik verschil ga merken als ik de tijd aanpas. Ik gebruikte nu een waterglas die breed van onderen is en wat smaller naar boven toeloopt. Dan zie je het mooi maar uiteindelijk drink ik koffie uit een niet doorzichtige mok.
Mijn vriendin vond de cappuccino wat te sterk. Poging 2 met 1 boontje in sterkte eraf was al veel beter. Leuk om zo te experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07 09:41
@Binnetie Van de AH kan ik de Simon Levelt Mexican Amethyst aanraden, ook een dark roast. De Starbucks koffiebonen hebben we hier ook een aantal keer geprobeerd, lekkere koffie maar de bonen waren erg vettig (vond de Philips volautomaat niet zo leuk).
Afgelopen woensdag naar aanleiding van de berichten van @RoosW Black Betty van het Hoofdkwartier besteld en ontvangen. Deze gaan we maandag proberen in de Nivona 790, die we nu twee weken in gebruik hebben en super bevalt :).

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@Millert, dankje. Die zag ze ook staan zei ze. Maar vond ze wel wat 'premium' geprijsd.
Precies wat je zegt. Ik deed de bonen in de machine en zag ze glanzen/zweten van het vet. Wat kan er gebeuren met de machine bij te vette bonen? Bedoel bij de Jura kun je niet echt zelf wat doen aan de zetgroep als daar wat mee gebeurd.
Heb zojuist even een espresso gezet. Ik dacht, dat het een Lungo was, dat is het nadeel van het display. Hij geeft alleen het plaatje aan en niet een tekst eronder. Maar goed hij beviel mij super. Ik dronk zelden espresso's maar dit was echt lekker. Vreemde alleen was dat hij wel heel snel afgekoeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:38
Op het werk drink ik ook latte macchiato uit een Jura machine, en annuleer ik de pauze van 20s na de melkschuim, heeft totaal geen nut in een niet doorzichtige mok.

Ik heb alle plaatjes op een groot blad afgeprint en er naast gezet wat het is en ook type koffiekop erbij gezet dat ze moeten gebruiken. Zitten bij ons op IT die een latte macchiato in een kleine kop proberen te drinken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:16
Binnetie schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:00:
Vreemde alleen was dat hij wel heel snel afgekoeld was.
Weinig vloeistof in een koud kopje koelt snel af. Volgende keer even je kopje voorverwarmen ;) Bijvoorbeeld door hem kort te laten staan met wat heet water erin.

[ Voor 11% gewijzigd door GermanPivo op 27-08-2022 08:25 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07 09:41
@Binnetie

De verschillende premium koffiebonen zijn zo'n beetje om de week in de bonus bij de Albert Heijn, loont zich om de acties in de gaten te houden.
Te vette bonen zullen de machine sneller vervuilen. In hoeverre dat problematisch gaat zijn durf ik niet te zeggen. Ik heb ze om deze reden niet meer gekocht.
https://baristaworden.nl/vette-koffiebonen/

Kan je op het display van de E8 niet de tekst bij het plaatje in beeld krijgen? Ik zie dit wel staan op het beeldmateriaal op de site van Jura.

[ Voor 16% gewijzigd door Millert op 27-08-2022 08:32 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 00:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Aziraphale schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

Zelf heb ik een ENA8 (smaller model) en die doet dat ook. Moet zeggen dat de lagen er juist erg goed uit komen. Stukken beter dan in veel restaurants.
In een willekeurige hoge glas of mok zie je dat al.

Het idee is dat je dan door lagen heen moet drinken, net als cappuccino. Ik drink het zelf echter niet vaak dus heb geen uitgebreide vergelijking gemaakt tussen laagjes en roeren. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-07 07:28
GermanPivo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:23:
[...]

Weinig vloeistof in een koud kopje koelt snel af. Volgende keer even je kopje voorverwarmen ;) Bijvoorbeeld door hem kort te laten staan met wat heet water erin.
Of dubbelwandige espressoglazen. Ik heb tegenwoordig een dozijn bodum glazen, scheelt weer een handeling. (Met name in de ochtend moet ik de kopjes anders met heet water voorverwarmen). Ze zijn toevallig in de aanbieding nu: https://www.bodum.com/nl/...woL79F48z36RoCeO0QAvD_BwE (geen relatie met bodum verder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
__fred__ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:44:
[...]

Of dubbelwandige espressoglazen. Ik heb tegenwoordig een dozijn bodum glazen, scheelt weer een handeling. (Met name in de ochtend moet ik de kopjes anders met heet water voorverwarmen). Ze zijn toevallig in de aanbieding nu: https://www.bodum.com/nl/...woL79F48z36RoCeO0QAvD_BwE (geen relatie met bodum verder)
Zo'n soort glazen heeft mijn vriendin. Ze heeft ze ook met een oog eraan. Hier had ik gisteren even een cappuccino in gemaakt en dat bleef erg lang warm, verbrandde zelf mijn mond.
In een koffiemok was de espresso snel afgekoeld, maar ga dat eens met de dubbelwandige glazen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Binnetie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:43:
[...]

Thuis heb ik bonen van de Lidl, moest even wat hebben en de AH zat in de buurt.

Wat m'n vriendin heeft meegenomen:
- Starbucks Espresso Dark Roast (zit er nu in)
- Starbucks Espresso Blonde Roast (Starbucks was 2e voor de halve prijs, helaas was de smaak die ik wilde er niet meer).
- Lavazza Espresso Barista Perfetto
- Lavazza Qualita Pro

Voor de melkschuim waren er ook veel lege schappen. Ze heeft meegenomen:
- AH biologische volle melk
- AH melkopschuim melk

Arla en de Globemilk Barista waren op.

Ik moet zeggen dat de combinatie van de Starbucks Espresso Dark Roast met de AH biologische volle melk erg lekker is. Mooie lekkere schuimlaag. Ik merk echt dat dit een flinke stap omhoog is. Zelfs de koffie is veel warmer dan ik gewend ben van m'n vorige koffiemachine. Ik nam een slok en brandde m'n mond een beetje.
Gelijk even de melksysteem gereinigd.

2 vragen die ik nu heb:
Goed bezig!
Het aantal seconden is inderdaad bedoeld om de laagjes te krijgen.
Gebruik ik hier nooit.
Over de koffiebonen, ja supermarkt koffiebonen zijn vaak glanzend en vettig.
Je ziet dit pas goed als je vers gebrande koffiebonen gaat gebruiken die zijn dof/mat.
Maar ondanks dat kun je nu wel e.e.a. eens proberen en kijken of de smaken beter tot zijn recht komen.

Als je van cappuccino’s houdt moet je de Cortado eens kiezen.
Lekker sterk van smaak. Ik zie het als een geconcentreerde cappuccino.
De Flat White is hier ook favoriet.
Maar mijn vrouw drinkt ook vaak Lungo’s.

Over de tekst dan, dat kun je aanpassen op het display.
Klik op het tandwieltje, groene tandwiel, onderin pijltje rechts, Productnaam, kies Actief en Opslaan.
Naar wens kun je dan ook nog kiezen voor twee of vier producten tegelijk op het display.
Hier staat deze op twee.

Verder kun je nog wat finetunen met de maalstand.
Staat bij mij op de derde stand van links. Maar het kan ook zijn dat de vierde stand beter werkt.
Ligt ook aan de koffiebonen. De stand blijft verder nu ook zo staan, verander deze niet meer.

Als je nog vers gebrande koffiebonen wilt proberen kun je met korting bij Fascino bestellen.
Heb deze tip al eerder geplaatst. Code vakantie2022 is gratis verzenden tot en met 4 september.
Zo kun je bv 1 of 2kg bestellen.
Denk dat Emporio je wel zal gaan smaken, een proefpakket espresso is wel aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
__fred__ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:44:
[...]

Goede tip.
Ik heb de grotere maat van deze glazen.
Ze zijn bol van vorm en de grotere maat vind ik wat lastig vasthouden.
Ik heb ook een ander dubbelwandig glas die meer taps toeloopt.
Deze ligt beter in de hand.
Iets voorverwarmen scheelt zeker in de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
HoppyF schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

Goed bezig!
Het aantal seconden is inderdaad bedoeld om de laagjes te krijgen.
Gebruik ik hier nooit.
Over de koffiebonen, ja supermarkt koffiebonen zijn vaak glanzend en vettig.
Je ziet dit pas goed als je vers gebrande koffiebonen gaat gebruiken die zijn dof/mat.
Maar ondanks dat kun je nu wel e.e.a. eens proberen en kijken of de smaken beter tot zijn recht komen.

Als je van cappuccino’s houdt moet je de Cortado eens kiezen.
Lekker sterk van smaak. Ik zie het als een geconcentreerde cappuccino.
De Flat White is hier ook favoriet.
Maar mijn vrouw drinkt ook vaak Lungo’s.

Over de tekst dan, dat kun je aanpassen op het display.
Klik op het tandwieltje, groene tandwiel, onderin pijltje rechts, Productnaam, kies Actief en Opslaan.
Naar wens kun je dan ook nog kiezen voor twee of vier producten tegelijk op het display.
Hier staat deze op twee.

Verder kun je nog wat finetunen met de maalstand.
Staat bij mij op de derde stand van links. Maar het kan ook zijn dat de vierde stand beter werkt.
Ligt ook aan de koffiebonen. De stand blijft verder nu ook zo staan, verander deze niet meer.

Als je nog vers gebrande koffiebonen wilt proberen kun je met korting bij Fascino bestellen.
Heb deze tip al eerder geplaatst. Code vakantie2022 is gratis verzenden tot en met 4 september.
Zo kun je bv 1 of 2kg bestellen.
Denk dat Emporio je wel zal gaan smaken, een proefpakket espresso is wel aan te bevelen.
Goede tips, helemaal van de productnamen haha. Ga ik zo even opzoeken.
En hartelijk dank voor de code. Ik zag op hun site gisteravond de proefpaketten. Leuk om mee te starten.

Maalgraad staat hier op 2e bolletje van rechts (zoals hij geleverd wordt). Jura gaf aan dat bij dark roast het advies is om wat grover te maken. 2e bolletje van rechts is de op 1 na grofste stand. Bij andere roasts minder grof zetten.

Ik zit even te kijken naar het onderhoud voor de Jura E8.

Wat ik gevonden heb.

Machine reinigen met een pil
https://www.eccellente.nl/jura-reinigingstabletten.html 6 stuks voor €11,50 (25 voor €34,95)
Reinigen na 180 bereidingen, dat is bij mij elke 2,5-3 maand.
Alternatief is Exxellente reinigings tabletten, 6 stuks voor €5,75 (25 voor €19,95)

Waterfilter vervangen
https://www.eccellente.nl/jura-waterfilter-claris-smart.html 1 filter €14,95
Onbekend wanneer deze vervangen moet worden.

Melksysteemreiniger
https://www.eccellente.nl...itabletten-navulling.html 90 gram (30 reinigingen) €14,90
Volgens Jura moet dit elke dag gebeuren wanneer je melkproducten bereid hebt. Dat vind ik best een prijzige oplossing. Moet dat echt zo vaak? Je kunt het systeem spoelen met water, maar moet het dan nog elke dag?
Nu heeft Exxellente een huismerk, welke €7,50 kost voor 10 reinigingen, maar het lijkt dat je daar duurder uit bent.

Melkslangetje
Elke 3 maand vervangen: https://nl.jura.com/nl/vo...cessoires/Accsethp3-24117 4 slangetjes en uitloopjes voor €20,00.

Ontkalking
Kan zo niet achterhalen hoe vaak dit is.
https://www.eccellente.nl/jura-ontkalkingstabletten.html 3x ontkalken €13,50

Ik heb even de links van Eccellente gepakt, ze bieden ook eigen huismerk producten aan die beduidend goedkoper zijn. Maar dat is net als met huismerk printer inkt, hoe zit het met garantie?

Waarmee onderhouden jullie de Jura (of ander merk)? Mijn vorige machine was het alleen ontkalken, zetgroep elke week even schoonmaken en 2x per jaar invetten. Stoompijpje ging op stoom, daar liep geen melk doorheen).
Qua onderhoudskosten best nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Binnetie schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:22:
[...]

Goede tips, helemaal van de productnamen haha. Ga ik zo even opzoeken.
En hartelijk dank voor de code. Ik zag op hun site gisteravond de proefpaketten. Leuk om mee te starten.

Maalgraad staat hier op 2e bolletje van rechts (zoals hij geleverd wordt). Jura gaf aan dat bij dark roast het advies is om wat grover te maken. 2e bolletje van rechts is de op 1 na grofste stand. Bij andere roasts minder grof zetten.

Ik zit even te kijken naar het onderhoud voor de Jura E8.

Wat ik gevonden heb.

Machine reinigen met een pil
https://www.eccellente.nl/jura-reinigingstabletten.html 6 stuks voor €11,50 (25 voor €34,95)
Reinigen na 180 bereidingen, dat is bij mij elke 2,5-3 maand.
Alternatief is Exxellente reinigings tabletten, 6 stuks voor €5,75 (25 voor €19,95)

Waterfilter vervangen
https://www.eccellente.nl/jura-waterfilter-claris-smart.html 1 filter €14,95
Onbekend wanneer deze vervangen moet worden.

Melksysteemreiniger
https://www.eccellente.nl...itabletten-navulling.html 90 gram (30 reinigingen) €14,90
Volgens Jura moet dit elke dag gebeuren wanneer je melkproducten bereid hebt. Dat vind ik best een prijzige oplossing. Moet dat echt zo vaak? Je kunt het systeem spoelen met water, maar moet het dan nog elke dag?
Nu heeft Exxellente een huismerk, welke €7,50 kost voor 10 reinigingen, maar het lijkt dat je daar duurder uit bent.

Melkslangetje
Elke 3 maand vervangen: https://nl.jura.com/nl/vo...cessoires/Accsethp3-24117 4 slangetjes en uitloopjes voor €20,00.

Ontkalking
Kan zo niet achterhalen hoe vaak dit is.
https://www.eccellente.nl/jura-ontkalkingstabletten.html 3x ontkalken €13,50

Ik heb even de links van Eccellente gepakt, ze bieden ook eigen huismerk producten aan die beduidend goedkoper zijn. Maar dat is net als met huismerk printer inkt, hoe zit het met garantie?

Waarmee onderhouden jullie de Jura (of ander merk)? Mijn vorige machine was het alleen ontkalken, zetgroep elke week even schoonmaken en 2x per jaar invetten. Stoompijpje ging op stoom, daar liep geen melk doorheen).
Qua onderhoudskosten best nogal een verschil.
Waterfilter gebruik ik niet meer, niet nodig hier ivm weinig hardheid (5,6)
Ontkalken om de 3 maanden ongeveer, apparaat geeft zelf aan wanneer het nodig is.
Reiniging doe ik met tabletten, heb ik nog over van mijn vorige Siemens.
Melkreiniging doe ik met vloeistof, kost ongeveer €12,50 per liter bij Amazon.
De kosten van onderhoud zijn dus niet hoog.

Maalstand? Je kunt het uitproberen, je ziet het ook aan de koffie koekjes.
Zijn deze stevig en nog in vorm of vallen ze uit elkaar?
Dat verschilt met wat de maling is en wat voor soort bonen je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
HoppyF schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Waterfilter gebruik ik niet meer, niet nodig hier ivm weinig hardheid (5,6)
Ontkalken om de 3 maanden ongeveer, apparaat geeft zelf aan wanneer het nodig is.
Reiniging doe ik met tabletten, heb ik nog over van mijn vorige Siemens.
Melkreiniging doe ik met vloeistof, kost ongeveer €12,50 per liter bij Amazon.
De kosten van onderhoud zijn dus niet hoog.

Maalstand? Je kunt het uitproberen, je ziet het ook aan de koffie koekjes.
Zijn deze stevig en nog in vorm of vallen ze uit elkaar?
Dat verschilt met wat de maling is en wat voor soort bonen je gebruikt.
Hardheid hier is 7,7 dat wordt nog gezien als zacht water.
Ik kwam op Amazon een goed beoordeelde melksysteemreiniger tegen. Het is een vloeistof: https://www.amazon.nl/Glo...ysteemr%2Caps%2C72&sr=8-7
Dosering is 7,5ML op 250ML water. Als deze goed werkt dan ga ik dit eens proberen.

Mijn vriendin is dan weer meer van: koop de originele spullen dan weet je zeker dat het goed is.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:50
Gister heb ik bij de koffie stamgast @RoosW een Rocket Giotto op mogen halen. Na twee jaar veel plezier van mijn Quick Mill 3035 gehad te hebben, stond ik open voor een upgrade. Na een lekker kopje Hoofdkwartier espresso was het tijd om de machine af te laten koelen, en na een half uur gepraat over audio, koffie, en katten, heb ik ook nog de lever machine in actie mogen zien.

Thuis kon ik het toch niet laten om de machines even naast elkaar te zetten voor een fotomomentje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0wtq9dypsLULzuxNe5iXKNAdpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPaGzHccAdJP9UqaSPvWMVdu.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is het tijd om deze machine te leren begrijpen. Mijn Quick Mill begreep ik inmiddels behoorlijk goed na al die shots. Nu begint de leercurve opnieuw.

En mijn Quick Mill (met OPV) staat in de V&A, wachtend op een nieuw baasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Binnetie schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:39:
[...]

Hardheid hier is 7,7 dat wordt nog gezien als zacht water.
Ik kwam op Amazon een goed beoordeelde melksysteemreiniger tegen. Het is een vloeistof: https://www.amazon.nl/Glo...ysteemr%2Caps%2C72&sr=8-7
Dosering is 7,5ML op 250ML water. Als deze goed werkt dan ga ik dit eens proberen.

Mijn vriendin is dan weer meer van: koop de originele spullen dan weet je zeker dat het goed is.
Die Globaclean gebruik ik.
Je kunt met een liter 100x het melksysteem reinigen.
Doe je dat iedere dag dan kun je nog ruim 3 maanden met een fles doen.
Je kunt ook om de paar dagen het melksysteem met de vloeistof reinigen en dan iedere dag met gewoon water. Ligt eraan of je veel melkspecialiteiten drinkt of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
assasinbats schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:56:
Gister heb ik bij de koffie stamgast @RoosW een Rocket Giotto op mogen halen. Na twee jaar veel plezier van mijn Quick Mill 3035 gehad te hebben, stond ik open voor een upgrade. Na een lekker kopje Hoofdkwartier espresso was het tijd om de machine af te laten koelen, en na een half uur gepraat over audio, koffie, en katten, heb ik ook nog de lever machine in actie mogen zien.

Thuis kon ik het toch niet laten om de machines even naast elkaar te zetten voor een fotomomentje.
[Afbeelding]

Nu is het tijd om deze machine te leren begrijpen. Mijn Quick Mill begreep ik inmiddels behoorlijk goed na al die shots. Nu begint de leercurve opnieuw.

En mijn Quick Mill (met OPV) staat in de V&A, wachtend op een nieuw baasje.
Mooie oplossing het “recyclen” van apparaten tussen de koffie liefhebbers.
Je weet dan meteen ook de historie van een apparaat.
@RoosW ook weer blij want anders hoopt zich de apparatuur op daar. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoosW
HoppyF schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:01:
[...]

Mooie oplossing het “recyclen” van apparaten tussen de koffie liefhebbers.
Je weet dan meteen ook de historie van een apparaat.
@RoosW ook weer blij want anders hoopt zich de apparatuur op daar. ;)
Muah, daar heb IK geen problemen mee, mijn vrouw daarentegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 09:46
RoosW schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:37:
[...]

1 veer ipv 2, makkelijker te hanteren, minder druk op de koffie puck, en de andere pomp, mider druk wederom, zodat je langere pre-infusie krijgt (wel iets grover moet malen) en daarna met rond de 6 bar ipv 9 het water in de hevel kolom door de puck heen geperst krijgt.
Naar het schijnt geeft dat een geheel andere smaak als nu met twee veren waar het water dus met 9 bar door de puck heen gaat en je dus fijner moet malen om voldoende weerstand te hebben.
Wat mijn ochtend experiment uitwees is dat op dit moment ik op de Niche voor de Rocket stand 12 gebruik, die geeft dan keurig 1:2,4 2,5, zoals ik persoonlijk lekker vind, maar op de (huidige) twee veren Strega dus 1:3,6 oplevert, dus een tandje erbij op de Niche, 13 schat ik zo ongeveer.
Hoe hoger de druk hoe korter het contact met de koffie, hoe lager de druk, hoe langer, zo simpel ligt het geloof ik.
De pomp druk is natuurlijk ook begrensd door het OPV, die kun je ook eerst bijstellen tot 6 bar. De andere pomp zal iets rustigere opbouw hebben maar ik denk dat de druk het meeste verschil maakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Na mijn laatste post ben ik inmiddels ook overtuigd dat koffie WEL lekker kan zijn :)

Ik gebruik nu een Aeropress en een 1ZPresso JX om te malen. 12g bonen / 200g water per keer.

Nu ben ik bijna door mijn huidige zakjes bonen heen en kan ik natuurlijk dezelfde weer bestellen, maar wellicht hebben jullie suggesties voor lekkere koffie?

Tot nu toe gedronken (en lekker bevonden):Ook geprobeerd, maar deze vond ik niet lekker: Indonesia Sumatra Organic Filter (Aardse chocolade, pruim en zoet)

Graag in zakjes van 250 gram, dan heb ik 2 zakjes verschillende bonen open die binnen redelijke tijd op gaan en blijft de koffie vers genoeg :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-07 11:19

Ravhin

no <root>...

Goede adressen om te testen:
- Hoofdkwartier
- Brandzaak
- Fascino
- Koffiestation (wel erg licht gebrand)
- Rum Baba (dito)

Dit is een aardig breed palet waar je kan uitproberen :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
Nvidiot schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:59:

Nu ben ik bijna door mijn huidige zakjes bonen heen en kan ik natuurlijk dezelfde weer bestellen, maar wellicht hebben jullie suggesties voor lekkere koffie?

Ook geprobeerd, maar deze vond ik niet lekker: Indonesia Sumatra Organic Filter (Aardse chocolade, pruim en zoet)

Graag in zakjes van 250 gram, dan heb ik 2 zakjes verschillende bonen open die binnen redelijke tijd op gaan en blijft de koffie vers genoeg :)
Mocht je het toch nog willen proberen. Friedhats heeft op dit moment een prachtige filter uit Indonesie. Ik drink die momenteel en zet het met de V60. Het is een brok pure chocolade maar zonder dat aardse en hout. Vrij zoet en een van mijn favorieten geworden.

Normaal bestel ik altijd wat anders maar deze ga ik weer opnieuw bestellen :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

Na mijn laatste post ben ik inmiddels ook overtuigd dat koffie WEL lekker kan zijn :)

Ik gebruik nu een Aeropress en een 1ZPresso JX om te malen. 12g bonen / 200g water per keer.

Tot nu toe gedronken (en lekker bevonden):Ook geprobeerd, maar deze vond ik niet lekker: Indonesia Sumatra Organic Filter (Aardse chocolade, pruim en zoet)

ik ben nu bezig met dit setje: https://giraffecoffee.com/winkel/filter-proefpakket/
Heerlijke koffie (V60 en Aeropress + Commandante c40)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:48
Hercul3s schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:14:
[...]

De pomp druk is natuurlijk ook begrensd door het OPV, die kun je ook eerst bijstellen tot 6 bar. De andere pomp zal iets rustigere opbouw hebben maar ik denk dat de druk het meeste verschil maakt.
Het gaat hier om een lever machine.
Er zit wel een pomp op voor pre infusie maar de druk op de koffie wordt niet door de pomp geleverd. Ook is er geen verbinding met een opv op het moment van koffie zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22

Wat vond je lekker aan de eerste 2 koffies? En wat juist niet aan de Indonesië?
De tip over de Indonesië van Friedhats hierboven ben ik het wel mee eens trouwens, heb van Keen laatst een Indonesië Frinsa op, geweldig. Waar ik normaal Indonesië altijd vermeed vanwege de enorme aardse smaken, vond ik deze echt goed!

Zelf drink ik de laatste tijd veel Colombia en Ethiopië. Colombia is vaak iets extremer qua smaak met veel passievrucht en aciditeit.

Er zijn enorm veel goede branders tegenwoordig.
Wat helpt om een keuze te maken is weten wat voor smaken je waardeert. En ook wat je er ongeveer aan uit wilt geven.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s

Voor filter zou ik ook eens bij friedhats, shokunin of rumbaba kijken. Die hebben ook echt lekkere koffies. Zullen wat lichter gebrand zijn dan boot en daardoor iets minder aards.
Teus.espresso schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

Het gaat hier om een lever machine.
Er zit wel een pomp op voor pre infusie maar de druk op de koffie wordt niet door de pomp geleverd. Ook is er geen verbinding met een opv op het moment van koffie zetten.
Idd, maar @RoosW heeft het over de preinfusie druk. Die is instelbaar via de OPV denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Alouwerse schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:18:
[...]

Wat vond je lekker aan de eerste 2 koffies? En wat juist niet aan de Indonesië?
De tip over de Indonesië van Friedhats hierboven ben ik het wel mee eens trouwens, heb van Keen laatst een Indonesië Frinsa op, geweldig. Waar ik normaal Indonesië altijd vermeed vanwege de enorme aardse smaken, vond ik deze echt goed!

Zelf drink ik de laatste tijd veel Colombia en Ethiopië. Colombia is vaak iets extremer qua smaak met veel passievrucht en aciditeit.

Er zijn enorm veel goede branders tegenwoordig.
Wat helpt om een keuze te maken is weten wat voor smaken je waardeert. En ook wat je er ongeveer aan uit wilt geven.
Wat ik lekker vindt aan de eerste twee koffies: weinig tot geen bittere smaak. Zeker de Panamaria eindigt als het op kamertemperatuur is bijna als sinaasappelsap. De Colombia smaakt... complexer? Niet (erg) bitter. Ik vind het nog lastig om de smaak te omschrijven (en zeker om het te linken aan de beschrijvingen die op de site / zak staan :))

Wat ik niet lekker vond aan de Indonesische: die kwam bij mij vooral binnen als bitter.

Wat ik er ongeveer aan uit wil geven: 15 euro per 250g maximaal zou ik zeggen? De zakjes die ik nu heb zitten onder de 10 euro en smaken prima, dus als ik daar ver boven zou gaan moet het wel bijzondere koffie zijn :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-07 17:16
Op de terugweg van Zweden naar Nederland hebben wij in Duitsland bij de Mediamarkt een Jura E8 (EB) in piano black gekocht. Wij maken nu een grote stap van oploskoffie naar de Jura. We zijn tot deze keuze gekomen mede dank zij dit topic. Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Simon99 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:38:
Op de terugweg van Zweden naar Nederland hebben wij in Duitsland bij de Mediamarkt een Jura E8 (EB) in piano black gekocht. Wij maken nu een grote stap van oploskoffie naar de Jura. We zijn tot deze keuze gekomen mede dank zij dit topic. Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen.
Oploskoffie?
Dat is iets uit de tijd van mijn Oma. ;)

Maar ok, vast een stap vooruit, dat wel.
Gefeliciteerd met deze keuze.
Als je het topic gelezen hebt, zijn de tips ook wel bekend denk ik.
Weet niet wat je gaat drinken, espresso’s lungo’s or melkspecialiteiten?
Start bij voorkeur wel met goede koffiebonen.
Vers gebrand of als je dit een te grote/dure stap vindt kunnen goede supermarkt koffiebonen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:02
HoppyF schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

Oploskoffie?
Dat is iets uit de tijd van mijn Oma. ;)
Op vakantie in het appartement in Griekenland, was er geen koffiezetapparaat beschikbaar.
Dus hebben we twee weken af en toe oploskoffie gedronken, niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Tot nu toe nog goede ervaringen met de Jura E8.
Mijn vriendin haar favoriet is de Latte Macchiato en een variant van de melkschuim + koffie (lijkt wel een soort latte).

Weet iemand of je ook gewoon warme melk kunt nemen? Mijn dochtertje vind warme melk lekker. Nu deed ik melkschuim en dat lepelt ze lekker weg maar ze laat de melk staan. Mijn vriendin vind bijvoorbeeld cafe au lait van Dolce Gusto lekker en ik probeer zoiets te maken.

Gisteren ook de wifidongel geplaatst. Leuke app, moet er nog even verder naar kijken, waar de tellers te vinden zijn. Het onderhoud geeft hij mooi aan met een status. Ik had ergens iets gelezen over verschillende profielen per gebruiker. Dat we in het huis ons eigen koffie profiel kunnen maken. Maar volgens mij klopt dat niet? Want ik lees wel over verschillende koffieprofielen. Met andere woorden dat je de koffie kunt aanpassen naar je smaak.

Hoe lang laten jullie de machine aanstaan? 's Ochtends is het maar even koffie drinken en klaar maar meerdere keren op een dag inschakelen zorgt er wel sneller voor dat hij eerder wil gaan reinigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:02
Binnetie schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:02:
Hoe lang laten jullie de machine aanstaan? 's Ochtends is het maar even koffie drinken en klaar maar meerdere keren op een dag inschakelen zorgt er wel sneller voor dat hij eerder wil gaan reinigen.
Heb de timer meestal op 8 uur staan, dan pak ik 's ochtends 1-2 koppen, en ;s middags nog een, soms 's avonds na het eten. Hoef bijna nooit opnieuw aan te zetten. Met een Shelly plug het verbruik gemeten en in rust is het een paar Watt, misschien zonde maar in vergelijking met de rest van het huis te overzien t.o.v. het gemak, minder snel reinigen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
newtastyland schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:47:
[...]

Op vakantie in het appartement in Griekenland, was er geen koffiezetapparaat beschikbaar.
Dus hebben we twee weken af en toe oploskoffie gedronken, niets mis mee.
Aha, dat begrijp ik.
Ik dacht dat je altijd oploskoffie dronk, dat zou wel wat vreemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-07 10:23
Verbruik met een pro 700 en 50 cent per kwh begon nu toch wel op te lopen. Werd al €300-400/jaar als ik het liet aan staan van 7-16 uur. Zet hem nu gewoon aan en uit naar behoefte, kan ook met de iphone en siri via homekit. Met wat spoelen (vast water) krijg je het op 20-30min goed warm dus dat bevalt prima eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Binnetie schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:02:
Tot nu toe nog goede ervaringen met de Jura E8.
Mijn vriendin haar favoriet is de Latte Macchiato en een variant van de melkschuim + koffie (lijkt wel een soort latte).

Weet iemand of je ook gewoon warme melk kunt nemen? Mijn dochtertje vind warme melk lekker. Nu deed ik melkschuim en dat lepelt ze lekker weg maar ze laat de melk staan. Mijn vriendin vind bijvoorbeeld cafe au lait van Dolce Gusto lekker en ik probeer zoiets te maken.

Gisteren ook de wifidongel geplaatst. Leuke app, moet er nog even verder naar kijken, waar de tellers te vinden zijn. Het onderhoud geeft hij mooi aan met een status. Ik had ergens iets gelezen over verschillende profielen per gebruiker. Dat we in het huis ons eigen koffie profiel kunnen maken. Maar volgens mij klopt dat niet? Want ik lees wel over verschillende koffieprofielen. Met andere woorden dat je de koffie kunt aanpassen naar je smaak.

Het melksysteem maakt melkschuim geen warme melk.
Je kunt meerdere koffie specialiteiten in de app gebruiken. Deze worden alleen niet gesynchroniseerd naar de E8.
Wil je bv voor jezelf een extra sterke lungo dat zet je dat in de app.
Wil je vriendin een slappe lungo dan kan dat ook zo.
Op de E8 staat de lungo instelling echter dan anders. Je kunt bv de sterkte en het volume op het apparaat tijdens het zetten aanpassen en niet opslaan.
Dan heb je een tijdelijke aanpassing gedaan.

De product tellers staan in de JOE app in Cockpit en dan onderaan op de taartpunt klikken.
Heb verder de uitschakel tijd vrij lang staan, bij kort uitschakelen wordt er weer gespoeld enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:02
cedrix5 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:10:
Verbruik met een pro 700 en 50 cent per kwh begon nu toch wel op te lopen. Werd al €300-400/jaar als ik het liet aan staan van 7-16 uur. Zet hem nu gewoon aan en uit naar behoefte, kan ook met de iphone en siri via homekit. Met wat spoelen (vast water) krijg je het op 20-30min goed warm dus dat bevalt prima eigenlijk.
Verbruik van een E61 met een flinke boiler die warm gehouden moet worden in vergelijking met en een simpel pompje van een Jura E8 die alleen on-demand verwarmt is aanzienlijk. Mijn oude Bezzera vrat ook redelijk wat stroom, de Jura doet uit mijn hoofd iets van 4-5W in standby. Daar kan ik mee leven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-07 09:44
De dubbele boiler van mij trekt op een goede dag ook 2.5 kWh. Gemiddeld eerder iets van 1.5 kWh en 40-50 kWh per maand, maar dat is nog steeds het driedubbele van mijn vorige E61 HX.

Gelukkig betaal ik de komende jaren nog maar €0.28/kWh, maar het zijn wel cijfers om rekening mee te houden (daarom meet ik ze ook).

Aan/uitzetten is eigenlijk ook bijna geen optie. Vrijwel alle energie zit in het initieel opwarmen en met zo'n 2 uur tussen iedere koffie, is de machine net afgekoeld. Die van mij gaat meestal dus aan zo rond 7.30u en zet hem handmatig uit rond 15-16u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Ypuh schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:44:
De dubbele boiler van mij trekt op een goede dag ook 2.5 kWh. Gemiddeld eerder iets van 1.5 kWh en 40-50 kWh per maand, maar dat is nog steeds het driedubbele van mijn vorige E61 HX.

Gelukkig betaal ik de komende jaren nog maar €0.28/kWh, maar het zijn wel cijfers om rekening mee te houden (daarom meet ik ze ook).

Aan/uitzetten is eigenlijk ook bijna geen optie. Vrijwel alle energie zit in het initieel opwarmen en met zo'n 2 uur tussen iedere koffie, is de machine net afgekoeld. Die van mij gaat meestal dus aan zo rond 7.30u en zet hem handmatig uit rond 15-16u.
Gelukkig werkt het in de winter ook als keukenverwarming.. :X (ik heb ook een DB)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascoa341
  • Laatst online: 23:32
Ik ben nog steeds bezig met energieverbruik. Dit is mogelijk een onwetende post (excuses indien zo), maar klopt het globaal gezien dat qua energieverbruik de volgende indeling kan worden gemaakt?

1 Thermoblock < 2 thermoblock < single boiler < e61 hx < e61 double boiler

Dit is mogelijk te simplistisch, en ik vraag me af hoe groot deze verschillen zijn. Is er niet al een energielabel of zo voor espresso machines?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:39
Het ligt ook behoorlijk aan hoe je de machine gebruikt. Ik heb een E61 DB en zit gemiddeld aan 500-600 Wh per dag. Dat is smorgens rond 8 aan, dan zet ik een half uur later een dubbele espresso en stoom ik melk. Ik zet daarna de stoomboiler uit. De machine valt na een uur in stand-by. Rond een uur of 1-2 maak ik de machine wakker en zet ik een dubbele espresso. Daarna gaat de machine uit.

Van de 500-600 Wh wordt de helft verbruikt in de eerste 30 minuten na aanzetten. Die twee boilers en zetgroep warm krijgen kost nogal. Stand-by verbruik is circa 12 Wh (in stand-by staat stoomboiler uit, ook als ik die niet zelf al had uitgezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
Interessant! Ik neem aan dat de grootte an de boiler ook uit maakt. Benieuwd wat het verbruik van verschillende single boilers dan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
@Binnetie Elk gezinslid kan zijn/haar eigen Jura J.O.E. app gebruiken op zijn/haar eigen telefoon. Of… je maakt binnen de app op één telefoon gewoon meerdere opties per drankje aan met ieder een eigen naam. Via de app kun je zelfs koffie zetten via stembesturing (via Siri op iOS bijvoorbeeld).

Ik heb de uitschakeltijd op 6 uur staan, omdat het apparaat anders te veel spoelt en eerder moet worden schoongemaakt en filters moeten worden vervangen. Ik heb het stand-by stroomverbruik gemeten en dat is zeer beperkt.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-07 11:43
De Decent DE1 gebruikt echt bijna niets, over de laatste 4 maanden zie ik totaal 44 kWh en dit met dagelijks gebruik. Is ook met 2 min en 30 seconden op temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
pascoa341 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:22:
Ik ben nog steeds bezig met energieverbruik. Dit is mogelijk een onwetende post (excuses indien zo), maar klopt het globaal gezien dat qua energieverbruik de volgende indeling kan worden gemaakt?

Dit is mogelijk te simplistisch, en ik vraag me af hoe groot deze verschillen zijn. Is er niet al een energielabel of zo voor espresso machines?
Klopt wel ongeveer. Voor de rest is het ook vooral boiler grootte. Een 2L boiler zal praktisch 2x zoveel stroom vragen als een 1L boiler. 3L meer dan 2L.

Met de 40 kWh per maand die mijn machine neemt a €0.28/kWh kom je op zo'n €135 stroomkosten per jaar. Laat je hem 24/7 aan staan dan kom je op ongeveer 3,3 kWh per dag * 365 = €340. Beide zijn wel aan de hoge kant (grote DB). De E61 HX die ik hiervoor had verbruikte ongeveer 1/3e daarvan.

Alles is afhankelijk van jouw specifieke machine, gebruik en energiekosten. Steeds in/-uitschakelen brengt ook slijtage met zich mee. Heb de vraag hier ook al eens wat uitgebreider gesteld, maar geen harde conclusie wat nou beter is (geeft je wel het nodige inzicht in het stroomverbruik).

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 31-08-2022 09:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
pascoa341 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:22:

Volgens mij klopt dit. Er zal nog een verschil zijn in moderne apparaten die wat beter geisoleerd zijn en evt standby modus hebben.

Het gaat er (zoals @Ypuh hierboven zegt) om hoeveel water je warm moet maken / houden. Een thermoblock warmt in principe alleen het doorstromende water op en heeft dus weinig 'opstart' energie nodig. Ook voor het zetten wordt alleen je 30-60ml water opgewarmt. Een DB daarentegen warmt algauw liters water op tot boven het kookpunt.
Ypuh schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:57:
[...]

Klopt wel ongeveer. Voor de rest is het ook vooral boiler grootte. Een 2L boiler zal praktisch 2x zoveel stroom vragen als een 1L boiler. 3L meer dan 2L.

Met de 40 kWh per maand die mijn machine neemt a €0.28/kWh kom je op zo'n €135 stroomkosten per jaar. Laat je hem 24/7 aan staan dan kom je op ongeveer 3,3 kWh per dag * 365 = €340. Beide zijn wel aan de hoge kant (grote DB). De E61 HX die ik hiervoor had verbruikte ongeveer 1/3e daarvan.

Alles is afhankelijk van jouw specifieke machine, gebruik en energiekosten. Steeds in/-uitschakelen brengt ook slijtage met zich mee. Heb de vraag hier ook al eens wat uitgebreider gesteld, maar geen harde conclusie wat nou beter is (geeft je wel het nodige inzicht in het stroomverbruik).
Interessant topic. Ik heb het idee dat het altijd aan laten staan meer iets was van 'vroagah'. Ik heb mijn apparaten altijd uitgezet na het koffie zetten en aangezet voor het volgende kopje en niet het idee dat daarbij extra slijtage optrad.

Verder slijt door het warm houden je apparaat natuurlijk ook sneller, electronica (nieuwe control box / pid) / pressostaat en evt verwarmingselement. Maar wel grappig om te zien dat er geen concreet antwoord komt op 'wat slijt dan bij aan/uit zetten'.

[ Voor 41% gewijzigd door Hercul3s op 31-08-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Hercul3s schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

Volgens mij klopt dit. Er zal nog een verschil zijn in moderne apparaten die wat beter geisoleerd zijn en evt standby modus hebben.

Het gaat er (zoals @Ypuh hierboven zegt) om hoeveel water je warm moet maken / houden. Een thermoblock warmt in principe alleen het doorstromende water op en heeft dus weinig 'opstart' energie nodig. Ook voor het zetten wordt alleen je 30-60ml water opgewarmt. Een DB daarentegen warmt algauw liters water op tot boven het kookpunt.

[...]

Interessant topic. Ik heb het idee dat het altijd aan laten staan meer iets was van 'vroagah'. Ik heb mijn apparaten altijd uitgezet na het koffie zetten en aangezet voor het volgende kopje en niet het idee dat daarbij extra slijtage optrad.

Verder slijt door het warm houden je apparaat natuurlijk ook sneller, electronica (nieuwe control box / pid) / pressostaat en evt verwarmingselement. Maar wel grappig om te zien dat er geen concreet antwoord komt op 'wat slijt dan bij aan/uit zetten'.
Lijkt mij ook vergezocht om extra slijtage te vermoeden.
Gebruik je een apparaat langere tijd niet dan kun je deze gewoon uitschakelen.

Dat halfautomaten met boilers meer energie verbruiken is ook wel logisch.
Als je dat echt een probleem vindt kun je er beter een extra zonnepaneel bijkopen.
Dat kan er dan ook wel vanaf als je net €1500-2000 aan een dure halfautomaat hebt besteed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pascoa341
Geen idee of dit nuttig is, maar ik heb even wat gegevens van 'beginners' semi-automaten op een rijtje gezet (degene die redelijk goed lijken te zijn en redelijk goedkoop tweedehands te vinden te zijn + de profitec, want die vind ik mooi :-). Ik heb ze gerangschikt op het te verwachten energieverbruik. Grappig om te zien dat een iets grotere boiler ook gepaard gaat met 50 Watt meer vermogen, waarschijnlijk om de opwarmtijden te beperken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wvukbxn60FulpUnOQ4DeyFh0nTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yFRhL58GwUnwJb9ZrWo1qPkY.png?f=fotoalbum_large

Ik ben hierdoor weer wat enthousiaster geworden over de Gaggia Pro, omdat die met kleine boiler waarschijnlijk wat minder energie verbruikt dan de andere single boilers (en een ecostand heeft). Tegelijkertijd wil ik dan ook weer een PID, waarvan ik vermoed dat die juist weer zorgt voor meer energieverbruik en de verschilllen tussen de boiler-automaten verminderd (minder schommelingen betekent een gemiddeld hogere temperatuur voor allen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Vermogen is niet altijd verenigbaar met het opgenomen vermogen :)
Mijn machine heeft een opgegeven vermogen van 2200W maar komt zelden boven de 1600W uit.
Isolatie maakt ook e.e.a. uit - als mijn machine warm is, gebruikt-ie lang niet zoveel meer.

De Gaggia zal minder verbruiken, dat is zeker. Hij zal echter waarschijnlijk ook meer schommelen in de temperatuur van het afgegeven water. Er is een reden waarom die machines zo'n grote boiler hebben ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Voor mij was het energiegebruik een belangrijke reden om een kleine single boiler te kopen. De Gaggia Classic Pro warmt in een paar minuten op en ik zet hem na elk kopje weer uit. Ik moet bekennen dat ik het daadwerkelijke verbruik nog niet gemeten heb. Het blijft natuurlijk een verouderde techniek die weliswaar goed werkt maar niet meer van deze tijd is. Toen ik hem kocht zaten we nog niet in een energieoorlog; wellicht had ik nu de keuze gemaakt voor een Thermoblock.

Het zou mooi zijn als de verschillende fabrikanten eens hun best zouden doen om echt goede en energiezuinige apparaten te maken met moderne meet- en regeltechniek erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
De twee machines die ik heb/had namen dan wel weer het maximale vermogen. Als het verwarmingselement aanslaat dan nemen ze gewoon de volle 1.800w of 1.200w tot de boilertemperatuur bereikt is. Enkel de hoeveelheid seconden/minuten dit duurt bepalen dan het stroomverbruik. Met alleen de pomp aan nemen ze ongeveer 150w gedurende de 30s die het kost om een espresso te bereiden.

Stel hij slaat iedere 2 minuten aan voor zo'n 10 seconden dan kom je op een verbruik van zo'n 0.2 kWh per uur i.g.v. een 1.800w verwarmingselement. Opwarmen van de boiler uit stilstand kost ongeveer 10 minuten dus ca. 0.3 kWw (10/60 * 1.800w).

Verder zou je nog uit kunnen rekenen hoeveel energie er nodig is om een bepaalde hoeveelheid water op te warmen, maar de strekking is wel ongeveer duidelijk. Op zich doet het wattage er niet zo toe; het vertelt vooral iets over de snelheid van het opwarmen, maar er zijn meer elementen die meespelen.

Grote boilers zullen nooit echt zuinig worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 31-08-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ypuh schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:54:
De twee machines die ik heb/had namen dan wel weer het maximale vermogen. Als het verwarmingselement aanslaat dan nemen ze gewoon de volle 1.800w of 1.200w tot de boilertemperatuur bereikt is. Enkel de hoeveelheid seconden/minuten dit duurt bepalen dan het stroomverbruik. Met alleen de pomp aan nemen ze ongeveer 150w gedurende de 30s die het kost om een espresso te bereiden.

Stel hij slaat iedere 2 minuten aan voor zo'n 10 seconden dan kom je op een verbruik van zo'n 0.2 kWh per uur i.g.v. een 1.800w verwarmingselement. Opwarmen van de boiler uit stilstand kost ongeveer 10 minuten dus ca. 0.3 kWw (10/60 * 1.800w).

Verder zou je nog uit kunnen rekenen hoeveel energie er nodig is om een bepaalde hoeveelheid water op te warmen, maar de strekking is wel ongeveer duidelijk. Op zich doet het wattage er niet zo toe; het vertelt vooral iets over de snelheid van het opwarmen, maar er zijn meer elementen die meespelen.

Grote boilers zullen nooit echt zuinig worden.
Mee eens.
Wil je het energie verbruik echt nauwkeurig weten dan moet je dit gaan meten.
Bv met een Shelly Plug.
Je ziet dan de pieken in het gebruik maar ook het gebruik per dag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pascoa341
eamelink schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:50:

Het zou mooi zijn als de verschillende fabrikanten eens hun best zouden doen om echt goede en energiezuinige apparaten te maken met moderne meet- en regeltechniek erin.
Hier verbaas ik me ook over. Het lijkt echt wel een enorm conservatieve markt. Op zich niet gek, want repareerbaarheid blijft daardoor goed, maar het zou mooi zijn als een van de grote producenten hierin zou willwn innoveren.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RoosW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3LalKxIYPn8AuSu39DfRV9c6nY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HvzZFKMrnjgCdes3APNuK2UI.jpg?f=user_large
Tja, ik was ervoor gewaarschuwd, maar na een groot aantal succesvolle 'pulls' word je minder scherp naar het schijnt.
Dus, daar sta je met je lodderige slaapkop, die korte hendel vraagt flink wat kracht om helemaal naar beneden te brengen (waar de pomp aanslaat), en ik was gewaarschuwd, als er geen portafilter met koffie onder hing, dat je die hendel dan NOOIT los moest laten omdat ie dan met een enorme klap terug omhoog schiet.
Wel, daar kan je er nog een aan toevoegen.
Dus, daar stond ik aan die hendel te trekken, onze jonge poezel kiest dat moment om mijn been te gebruiken als alternatieve krabplank terwijl ie verstoppertje met zijn maatje speelt.
- En kijk ik naar beneden.. Daarbij mijn hoofd heel handig in de bewegingsruimte van de hendel brengende.
- Steek ik een van mijn handen uit om hem weg te jagen
- Begint mijn andere hand te trillen (timing eh?)
- floept de hendel uit mijn hand die de druk niet meer aankon, en daar zat mijn hoofd dus net.
- Bril van mijn neus, pootje verbogen, zijkant van mijn hoofd voelt beurs en een barstende koppijn.

Les geleerd.
- Twee handen op de hendel houden
- Hoofd uit de baan van de hendel houden in ALLE gevallen
- Trek je broek aan voor je koffie gaat zetten.

Au au au

Die modificatie? Zo spoedig mogelijk ;)

[ Voor 2% gewijzigd door RoosW op 01-09-2022 08:55 . Reden: Aanpassen informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
pascoa341 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:23:
Geen idee of dit nuttig is, maar ik heb even wat gegevens van 'beginners' semi-automaten op een rijtje gezet (degene die redelijk goed lijken te zijn en redelijk goedkoop tweedehands te vinden te zijn + de profitec, want die vind ik mooi :-). Ik heb ze gerangschikt op het te verwachten energieverbruik. Grappig om te zien dat een iets grotere boiler ook gepaard gaat met 50 Watt meer vermogen, waarschijnlijk om de opwarmtijden te beperken.

[Afbeelding]

Ik ben hierdoor weer wat enthousiaster geworden over de Gaggia Pro, omdat die met kleine boiler waarschijnlijk wat minder energie verbruikt dan de andere single boilers (en een ecostand heeft). Tegelijkertijd wil ik dan ook weer een PID, waarvan ik vermoed dat die juist weer zorgt voor meer energieverbruik en de verschilllen tussen de boiler-automaten verminderd (minder schommelingen betekent een gemiddeld hogere temperatuur voor allen).
Max. Wattage zegt heel weinig over verbruik. Belangrijk om mee te nemen hierbij is ook het al dan niet geïsoleerd zijn van de boilers. Mijn pro 700 bijvoorbeeld heeft isolatie rond rvs boilers, maar niet erboven/eronder. Als ze dat verbeteren gaat je verbruik ook zakken. Een go/pro 300 zal ook minder verbruiken door de ring brew group.

Ik heb een smartplug die ook verbruik meet en grafiekjes uitdraait, eenmaal opgewarmd komt dat voor mij op 150watt/uur bij 2 boilers aan, de helft voor enkel koffieboiler. (Deze is weliswaar kleiner en koeler maar de zetgroep verliest veel warmte)

Koffie apparaat tussendoor uitzetten zal ook altijd minder verbruiken dan aan laten staan.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

RoosW schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:11:
[Afbeelding]
Tja, ik was ervoor gewaarschuwd, maar na een groot aantal succesvolle 'pulls' word je minder scherp naar het schijnt.
Dus, daar sta je met je lodderige slaapkop, die korte hendel vraagt flink wat kracht om helemaal naar beneden te brengen (waar de pomp aanslaat), en ik was gewaarschuwd, als er geen portafilter met koffie onder hing, dat je die hendel dan NOOIT los moest laten omdat ie dan met een enorme klap terug omhoog schiet.
Wel, daar kan je er nog een aan toevoegen.
Dus, daar stond ik aan die hendel te trekken, onze jonge poezel kiest dat moment om mijn been te gebruiken als alternatieve krabplank terwijl ie verstoppertje met zijn maatje speelt.
- Dus kijk ik naar beneden..
- Steek ik een van mijn handen uit om hem weg te jagen
- Begint mijn andere hand te trillen (timing eh?)
- floept de hendel uit mijn hand die de druk niet meer aankon, en daar zat mijn hoofd dus net.
- Bril van mijn neus, pootje verbogen, zijkant van mijn hoofd voelt beurs en een barstende koppijn.

Les geleerd.
- Twee handen op de hendel houden
- Hoofd uit de baan van de hendel houden in ALLE gevallen
- Trek je broek aan voor je koffie gaat zetten.

Au au au

Die modificatie? Zo spoedig mogelijk ;)
Barista zijn kan grotere arbo-gevolgen hebben dan menig mens doet bevroeden :>
Ik vind de lever machines ontzettend mooi en elegant; ik zie (behalve de ambachtelijke 'pull') alleen niet zoveel voordelen t.o.v. mijn DB E61. Hopelijk niet te veel schade @RoosW, behalve de verbogen bril :(:)

* Ravhin is ondertussen aan het kijken voor walnoothouten knoppen en een naaldventiel voor een betere pre-infusie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

cedrix5 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:16:
[...]Koffie apparaat tussendoor uitzetten zal ook altijd minder verbruiken dan aan laten staan.
Daar zit wel een optimum in. mijn unit pakt voor opwarmen zo'n 0,35 kWh, en voor warm blijven 0,05 kWh (zonder koffie zetten). Ik kan hem dus 7 uur aan laten om uit- en aanzetten op break-even te laten komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58vlxdxSU2AVxedmxaUFlMiW5lQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lYgtVazfeTXFVxcPf8qSojsY.png?f=fotoalbum_large

• cedrix5
Ravhin schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:40:
[...]
Daar zit wel een optimum in. mijn unit pakt voor opwarmen zo'n 0,35 kWh, en voor warm blijven 0,05 kWh (zonder koffie zetten). Ik kan hem dus 7 uur aan laten om uit- en aanzetten op break-even te laten komen.
[Afbeelding]
Dat is fysisch moeilijk te verklaren. Als je hem uit zet voor een uurtje en warmt hem dan weer op, is het niet zonodig weer 0,35 kwh. Dan is die namelijk niet volledig afgekoeld.
Je zal altijd minder warmte verliezen aan de omgeving als de boilers iets afkoelen.
Zou interessant zijn om het experiment eens te doen. Als 1 uur aan, 1 uur uit, 1 uur aan, 1 uur uit.... Meer verbruikt dan 4 uur aan laten, dan moet er nog ergens energie verloren gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
Klaar voor de volgende stap in het koffieavontuur. Sommigen kopen een E61 machine met een mooie maler, ik heb de Beem Roast-Perfect geüpgrade naar een Gene Cafe brander voor hele verse bonen. 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgAs0BI2Ap6KNlt0yuKensu3XbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRB3BdMLy1cWH9BrXZtfvbD9.jpg?f=fotoalbum_large

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

• Ypuh
Voor mij ligt het punt dat het niet rendabel is om de machine uit te schakelen ergens onder de 3-4 uur. Warmhouden kost ca. 150w, en opwarmen vanuit volledig afgekoeld ca. 450w. In de praktijk komt het niet zo vaak voor dat ik 4 uren geen koffie drink en schakel ik de machine dus ook zelden uit (soms s'avonds laat nog een kopje).

In theorie heeft uitschakelen altijd zin, maar de vraag is of je daar dagelijks 4-5 extra warm/koud cycli met bijbehorende stress op de machine voorover hebt. Heb daar nog steeds geen antwoord op, maar ook niet direct de behoefte om het over 5 jaar te analyseren.

De andere kant op; de machine 24/7 aanlaten staan is het voor mij niet. Ik denk dat de besparing in stroomkosten van de 12u+ dat je hem niet gebruikt wel opwegen tegen het onderhoud dat ontstaat uit 1x per dag warm/koud. Je ziet echter genoeg landen waar een kilowatt slechts €0.05 kost en dan kun je je dat alweer afvragen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 01-09-2022 09:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
Ravhin schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:32:
[...]
Barista zijn kan grotere arbo-gevolgen hebben dan menig mens doet bevroeden :>
Ik vind de lever machines ontzettend mooi en elegant; ik zie (behalve de ambachtelijke 'pull') alleen niet zoveel voordelen t.o.v. mijn DB E61. Hopelijk niet te veel schade @RoosW, behalve de verbogen bril :(:)

* Ravhin is ondertussen aan het kijken voor walnoothouten knoppen en een naaldventiel voor een betere pre-infusie
Op een dikke bult en een vage blauwe plek na valt het allemaal alleszins mee, een flinke zak hoofdpijn als desert, maar dat was met een paramol ook snel onder controle.
Wat het verschil is? Smaak.
Ik probeer met mijn 'Pulls' iets in de buurt van een Londinium profiel te komen, en dat komt de smaak van het eind resultaat zeer ten goed.

Uitleg:
Ik trek de hendel naar beneden tot de pomp aanslaat, time dan 7 seconden, wat gelijk staat aan tussen de 3 - 4 bar (tellen is niet erg precies) lift de hendel een stukje, wat de pomp onmiddellijk af laat slaan, maar nog niet de veerdruk op de kolom zet.
Dan geduldig op de eerste druppel wachten, hendel naar beneden tot pomp stil word (volledige druk bereikt) hendel naar boven tot weerstand en loslaten (alles gaat nu op de veerdruk).
Als ie in zijn 'loop boog' (die hendel dan) nog 5 cm van zijn eindpunt af is, haal ik de mok er onder uit (de rest is nog niet eens senseo waardig) je zit dan rond de 40 gr eindproduct (op 18,1 gr koffie) dat heb ik met de weegschaal uit gepield, de hele kolom leeg laten drukken geeft rond de 65gr product, met een matige smaak als je alles in een beker laat lopen. Die laatste 5 cm zijn dus goed voor 40% inhoud (ook met nalekken natuurlijk).
Ik ben er erg blij mee, en je kunt er als je lui bent ook een gewoon pomp shot mee maken, hendel naar beneden laten en bij eerste druppel timer aan op 25 seconden. Beker er onder uit, hendel naar boven, alleen komt er dan natuurlijk nog wel 65gr koffie verdunning achteraan zeilen.
Of gewoon hendel naar beneden, wachten tot eerste druppels verschijnen, hendel omhoog en tussen de 5-7 laatste cm van zijn route de beker er onder uit halen, een 'normale pull' dus op deze machine.
Ik kan duidelijk verschil proeven zeker tussen de pomp pull, en de hendel pull, de laatste is zachter, ronder van smaak met meer zoet.
De ingewikkelde pull, geeft nog meer zoet, en meer fruit, maar dat is boon afhankelijk.

• Hercul3s
Ypuh schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:00:
Voor mij ligt het punt dat het niet rendabel is om de machine uit te schakelen ergens onder de 3-4 uur. Warmhouden kost ca. 150w, en opwarmen vanuit volledig afgekoeld ca. 450w. In de praktijk komt het niet zo vaak voor dat ik 4 uren geen koffie drink en schakel ik de machine dus ook zelden uit (soms s'avonds laat nog een kopje).

In theorie heeft uitschakelen altijd zin, maar de vraag is of je daar dagelijks 4-5 extra warm/koud cycli met bijbehorende stress op de machine voorover hebt. Heb daar nog steeds geen antwoord op, maar ook niet direct de behoefte om het over 5 jaar te analyseren.

De andere kant op; de machine 24/7 aanlaten staan is het voor mij niet. Ik denk dat de besparing in stroomkosten van de 12u+ dat je hem niet gebruikt wel opwegen tegen het onderhoud dat ontstaat uit 1x per dag warm/koud. Je ziet echter genoeg landen waar een kilowatt slechts €0.05 kost en dan kun je je dat alweer afvragen.
Maar als je hem 4x a 5x per dag zou aanzetten koelt hij natuurlijk niet helemaal af. De eerste keer 's ochtends opwarmen kost dan 450wh, maar de keren daarna (mocht hij uit hebben gestaan) natuurlijk minder. Dus ik vraag me af hoe groot de 'stress' dan is op je machine. Als je hem zo vaak aanzet kan ik me wel voorstellen dat je het verminderde energieverbruik afzet tegen het gemak van een machine die als warm is en dan sneller kiest voor dat gemak.

Ik drink 2 kopjes per dag, rond 8 (na ontbijt) en rond 12 (na lunch). Dus voordat ik begin met eten gaat hij aan en is hij warm als ik koffie wil.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Laatst online: 18:11
Wij hebben gisteren een pakketje uit Panama gekregen.
Een kleine 2 jaar geleden was er een programma van Ben Fogle die een koffieplantage bezocht in Panama. Daar hoorde wij dat je ook een koffie boom kon leasen voor een jaar. Hiervoor kreeg je dan de productie van die boom voor een jaar.
Dat hebben wij gedaan.
Gedurende het hele jaar kregen werden we meegenomen in het productieproces van knop tot boon. Ook was er hele jaar een camera op je boom gericht, zodat je die het hele jaar door Live kon bekijken. Leuke om af en toe te bekijken.
Elke maand kreeg je ook een update hoe je boom ervoor stond.
Door corona en de plaatselijke post voorziening was het verzenden best een probleem. Pas vlak voor verzending zijn de bonen gebrand.
Volgende week gaan we op vakantie, daarna wordt het proeven geblazen voor mijn vrouw.
(Ik drink geen koffie)

Voor de hoeveelheid bonen tov wat je betaald moet je het niet doen.
Wat wel erg leuk is om het hele jaar te zien wat er allemaal gebeurt op een plantage.

[ Voor 8% gewijzigd door Bergenfietsen op 01-09-2022 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

cedrix5 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:50:
[...]

Dat is fysisch moeilijk te verklaren. Als je hem uit zet voor een uurtje en warmt hem dan weer op, is het niet zonodig weer 0,35 kwh. Dan is die namelijk niet volledig afgekoeld.
Je zal altijd minder warmte verliezen aan de omgeving als de boilers iets afkoelen.
Zou interessant zijn om het experiment eens te doen. Als 1 uur aan, 1 uur uit, 1 uur aan, 1 uur uit.... Meer verbruikt dan 4 uur aan laten, dan moet er nog ergens energie verloren gaan.
Die test wil ik nog wel eens doen van het weekend. Keep you posted!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:37
Ik heb een vraag voor de experts hier.

Sinds enkele maanden heb ik een Gaggia Classic met een Mignon Silenzio Grinder maar ik krijg de koffie niet constant. Ik heb diverse bonen geprobeerd, Hoofdkwartier, Brandzaak etc. Koffie smaakt perfect maar het is niet consistent. Na het afstellen heb ik netjes 36 gram en een heerlijke bak koffie maar daarna heb ik regelmatig 32 gram of 40 gram terwijl ik niets heb veranderd aan de parameters. Wel heb ik een zeer wisselende luchtvochtigheid. Mogelijk verwacht ik gewoon teveel van de Gaggia? Verder heb ik ook moeite om die koffiemolen op de juiste hoeveel in te stellen. Dat draaiknopje is enorm gevoelig, een keer de vaatdoek erlangs en je kan opnieuw beginnen. Daarom heb ik een tijdje met single dose gewerkt maar ik vind dat te bewerkelijk, ik waardeer een goede bak koffie enorm maar ik heb geen zin in een nieuwe hobby ;-)

Eigenlijk ben ik op zoek naar een alternatief ook omdat mijn vrouw het lastig vind om koffie te zetten. Het blijft lastig om te zien of we op de 30 seconden zitten dus we gebruiken ook nog steeds een timer. We hebben voor vakanties en de snelle koffies een Nespresso maar dat is niet iets wat ik altijd wil drinken want dat smaakt gewoon minder goed dat een bak koffie van vers gebrande bonen.

Nu dacht ik aan een volautomaat van Nivona maar ik zag deze week de eerste reviews van de Sage Barista Express Impress en die lijkt toch best een goede bak koffie te zetten. Nu weet ik dat Sage hier niet de beste naam heeft maar het alles in één concept spreekt mij wel aan. Ook zijn de eerste reviews wel positief (maar dat kan ook door het commerciële belang zijn). Daarnaast vind ik het prettig dat je de doorlooptijd kunt instellen zodat ook mijn vrouw een goede bak koffie kan zetten zonder veel gedoe.

Wat adviseren jullie? Zijn er nog andere machines die in aanmerking komen? Eigenlijk komt het er op neer dat ik de beste koffie wil met de minste inspanning :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:45
Freezhost schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:57:

Sinds enkele maanden heb ik een Gaggia Classic met een Mignon Silenzio Grinder maar ik krijg de koffie niet constant. Ik heb diverse bonen geprobeerd, Hoofdkwartier, Brandzaak etc. Koffie smaakt perfect maar het is niet consistent. Na het afstellen heb ik netjes 36 gram en een heerlijke bak koffie maar daarna heb ik regelmatig 32 gram of 40 gram terwijl ik niets heb veranderd aan de parameters. Wel heb ik een zeer wisselende luchtvochtigheid. Mogelijk verwacht ik gewoon teveel van de Gaggia? Verder heb ik ook moeite om die koffiemolen op de juiste hoeveel in te stellen. Dat draaiknopje is enorm gevoelig, een keer de vaatdoek erlangs en je kan opnieuw beginnen. Daarom heb ik een tijdje met single dose gewerkt maar ik vind dat te bewerkelijk, ik waardeer een goede bak koffie enorm maar ik heb geen zin in een nieuwe hobby ;-)

Eigenlijk ben ik op zoek naar een alternatief ook omdat mijn vrouw het lastig vind om koffie te zetten. Het blijft lastig om te zien of we op de 30 seconden zitten dus we gebruiken ook nog steeds een timer. We hebben voor vakanties en de snelle koffies een Nespresso maar dat is niet iets wat ik altijd wil drinken want dat smaakt gewoon minder goed dat een bak koffie van vers gebrande bonen.

Nu dacht ik aan een volautomaat van Nivona maar ik zag deze week de eerste reviews van de Sage Barista Express Impress en die lijkt toch best een goede bak koffie te zetten. Nu weet ik dat Sage hier niet de beste naam heeft maar het alles in één concept spreekt mij wel aan. Ook zijn de eerste reviews wel positief (maar dat kan ook door het commerciële belang zijn). Daarnaast vind ik het prettig dat je de doorlooptijd kunt instellen zodat ook mijn vrouw een goede bak koffie kan zetten zonder veel gedoe.

Wat adviseren jullie? Zijn er nog andere machines die in aanmerking komen? Eigenlijk komt het er op neer dat ik de beste koffie wil met de minste inspanning :o
Als je meer consistentie wil zou ik die Sage Barista juist overslaan. Die maler daarin is echt brak en geeft erg wisselend resultaat. Vind je je huidige manier van werken te bewerkelijk, dan zou ik lekker voor een volautomaat gaan. Wil je blijven spelen dan wellicht je huidige maler upgraden zodat deze een meer consistente resultaat levert. Je Gaggia Classic zou in deze niet echt een probleem moeten zijn.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-06 11:49

MicroWhale

The problem is choice

RoosW schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:15:
[...]

Dit wat om eens te kijken? Wed dat je het bij ontevreden zijn weer voor hetzelde geld kunt verkopen :)
https://www.marktplaats.n...plete-hario-v60-koffieset
Waarvoor dank... ik heb voor thuis besloten eerst eens een koffiereis te gaan maken langs alle smaken in nespresso-cups. Qua prijs/kwaliteit en aanbod is dat toch het aantrekkelijkste. Daarnaast ga ik, waar het kan, ook lekker genieten van alle koffie die koffiezaken te brengen hebben.

Zo heb ik al kennis mogen maken met die V60 en ik moet zeggen dat die erg beviel, maar qua prijs en werk (ik heb de barista alle stappen van het proces zien maken en uitgebreide uitleg gehad over het malen van de bonen, soort bonen en deze manier van koffie trekken) vind ik het net wat teveel voor mijn korte ervaring.

Er is dus nog genoeg te ontdekken en verkennen voor me, zonder flinke investering. Over een jaar ga ik kijken of er een machine gaat komen en welke.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Freezhost schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:57:
[...]

Je maler en je apparaat zijn het niet. Het is de hoeveelheid koffie en waarschijnlijk je tamp.
Wat ik zou doen:
  • neem een weegschaal die op 0,1 gram nauwkeurig kan meten
  • maal 10x en weeg iedere maalbeurt separaat (als het een beetje werkt zit er maximaal 0,2 - 0,3 gram verschil in)
  • volg een YT film voor puck prep
  • gebruik de 10 maalsels voor training van een goede puck prep
  • proef en verbaas je
:)

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:37
@vinpower De molen upgraden? Volgens mij is de Mignon Silenzio al best een goede molen toch?

@Ravhin Die weegschaal heb ik, tampen heb ik gedaan maar sinds kort gebruik ik alleen nog maar een koffieverdeler, dat geeft een beter resultaat dan met tampen

[ Voor 46% gewijzigd door Freezhost op 01-09-2022 10:29 ]

Pagina: 1 ... 149 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1