Ravhin schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:32:
[...]
Barista zijn kan grotere arbo-gevolgen hebben dan menig mens doet bevroeden
Ik vind de lever machines ontzettend mooi en elegant; ik zie (behalve de ambachtelijke 'pull') alleen niet zoveel voordelen t.o.v. mijn DB E61. Hopelijk niet te veel schade @
RoosW, behalve de verbogen bril
* Ravhin is ondertussen aan het kijken voor walnoothouten knoppen en een naaldventiel voor een betere pre-infusie
Op een dikke bult en een vage blauwe plek na valt het allemaal alleszins mee, een flinke zak hoofdpijn als desert, maar dat was met een paramol ook snel onder controle.
Wat het verschil is? Smaak.
Ik probeer met mijn 'Pulls' iets in de buurt van een Londinium profiel te komen, en dat komt de smaak van het eind resultaat zeer ten goed.
Uitleg:
Ik trek de hendel naar beneden tot de pomp aanslaat, time dan 7 seconden, wat gelijk staat aan tussen de 3 - 4 bar (tellen is niet erg precies) lift de hendel een stukje, wat de pomp onmiddellijk af laat slaan, maar nog niet de veerdruk op de kolom zet.
Dan geduldig op de eerste druppel wachten, hendel naar beneden tot pomp stil word (volledige druk bereikt) hendel naar boven tot weerstand en loslaten (alles gaat nu op de veerdruk).
Als ie in zijn 'loop boog' (die hendel dan) nog 5 cm van zijn eindpunt af is, haal ik de mok er onder uit (de rest is nog niet eens senseo waardig) je zit dan rond de 40 gr eindproduct (op 18,1 gr koffie) dat heb ik met de weegschaal uit gepield, de hele kolom leeg laten drukken geeft rond de 65gr product, met een matige smaak als je alles in een beker laat lopen. Die laatste 5 cm zijn dus goed voor 40% inhoud (ook met nalekken natuurlijk).
Ik ben er erg blij mee, en je kunt er als je lui bent ook een gewoon pomp shot mee maken, hendel naar beneden laten en bij eerste druppel timer aan op 25 seconden. Beker er onder uit, hendel naar boven, alleen komt er dan natuurlijk nog wel 65gr koffie verdunning achteraan zeilen.
Of gewoon hendel naar beneden, wachten tot eerste druppels verschijnen, hendel omhoog en tussen de 5-7 laatste cm van zijn route de beker er onder uit halen, een 'normale pull' dus op deze machine.
Ik kan duidelijk verschil proeven zeker tussen de pomp pull, en de hendel pull, de laatste is zachter, ronder van smaak met meer zoet.
De ingewikkelde pull, geeft nog meer zoet, en meer fruit, maar dat is boon afhankelijk.