Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 147 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FightingFalcon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 14:24
PatrickC schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:19:
[...]

Dat kan inderdaad maar werd mij afgeraden toen ik mijn E8 kocht vorig jaar, omdat er via het slangetje ook melk terugstroomt in het pak, waardoor de melk sneller bederft. Ik heb er het Jura glas bijgekocht wat je in de koelkast kunt.zetten en vul dat glas altijd maar voor één dag en maak deze dan ook bijna dagelijks schoon.
Doe exact hetzelfde met een aparte pitcher. En qua melk pakjes van 250ml :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:50
Heb ook de E8 gehad maar weer weg gedaan , gebruikers gemak is top maar erg beperkt qua instellingen , kreeg niet de smaak die ik wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:10
Ik ga ook een Jura E8 kopen. Hebben jullie nog een gouden tip waar op te letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:04
ramrodwillem schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:48:
Heb ook de E8 gehad maar weer weg gedaan , gebruikers gemak is top maar erg beperkt qua instellingen , kreeg niet de smaak die ik wilde.
Begrijpelijk als je niet de gewenste smaak krijgt, maar ‘erg beperkt qua instellingen’? Ik vraag me wel af welke instellingen je nog meer zou willen met een volautomaat? Ik kan met de E8 de maalgraad, hoeveelheid koffie, hoeveelheid water, hoeveelheid melk, temperatuur, extra shot bij bepaalde dranken, wachttijd tussen melkschuim en koffie voor een latte macchiato en aparte ingang voor gemalen koffie.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
DBreda schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:52:
Ik ga ook een Jura E8 kopen. Hebben jullie nog een gouden tip waar op te letten?
Je hebt al besloten om de E8 te kopen dus naar wat voor gouden tips ben je op zoek? Voor de aanschaf (van accessoires), gebruik, koffie?

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Maalgraad is maar zeer beperkt instelbaar, merkte weinig verschil tussen grof en fijn, water temperatuur ook zeer beperkt instelbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:50
ramrodwillem schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:38:
Maalgraad is maar zeer beperkt instelbaar, merkte weinig verschil tussen grof en fijn, water temperatuur ook zeer beperkt instelbaar.
Dat is gewoon inherent aan een volautomaat.... :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
GermanPivo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Dat is gewoon inherent aan een volautomaat.... :+
Ja daarom dus weer weg gedaan , iets om rekening mee te houden voor de gene die er 1 willen aanschaffen, je loopt vrij snel tegen de beperkingen aan van zo,n volautomaat maar is wel zeer makkelijk allemaal ja .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:05
Eindelijk de brandzaak Brasil Yellow bourbon op gemaakt, wat een meuk zeg. Echt moeten worstelen om die kilo weg te krijgen. Moest echt absurde hoeveelheden flushen om de zet temperatuur naar beneden te krijgen om het nog enigzins drinkbaar te maken. Nu de Yirgacheffe die is wel goed gelukkig :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:20
Ha @Lollercopter Ik had dezelfde problemen met die bonen van hen, gewoon niet lekker, wat ik er ook mee deed, ik vond ze zelfs als V60 niet echt lekker, nog nooit (nou ja bijna, een zakje Natural Fermented beans herinner ik mij ineens..) zo blij geweest dat een boon op was, de laatste helft in de volautomaat gemikt, daar proef je toch niet goed (op Natural beans na) wat voor bonensoort je er in mikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
ramrodwillem schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:43:
[...]

Ja daarom dus weer weg gedaan , iets om rekening mee te houden voor de gene die er 1 willen aanschaffen, je loopt vrij snel tegen de beperkingen aan van zo,n volautomaat maar is wel zeer makkelijk allemaal ja .
Ik zou het ook niet voor thuis kopen, maar wel voor op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
PatrickC schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:22:
[...]

Je hebt al besloten om de E8 te kopen dus naar wat voor gouden tips ben je op zoek? Voor de aanschaf (van accessoires), gebruik, koffie?
Ja bijvoorbeeld instellingen, accesoires of (alternatieve producten voor) schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:05
RoosW schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:32:
Ha @Lollercopter Ik had dezelfde problemen met die bonen van hen, gewoon niet lekker, wat ik er ook mee deed, ik vond ze zelfs als V60 niet echt lekker, nog nooit (nou ja bijna, een zakje Natural Fermented beans herinner ik mij ineens..) zo blij geweest dat een boon op was, de laatste helft in de volautomaat gemikt, daar proef je toch niet goed (op Natural beans na) wat voor bonensoort je er in mikt.
Ja begrijp me niet verkeerd, het was niet echt smerig.... maar het is gewoon een ontzettend saaie bak. :'( Daar heb ik geen dure machine voor staan om "oke" koffie mee te zetten. Zelfs mijn vriendin begon te klagen whaha en die proeft normaal gesproken het verschil niet tussen verschillende bonen omdat ze enorm verdunde machiatto's drinkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Lollercopter schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

Ja begrijp me niet verkeerd, het was niet echt smerig.... maar het is gewoon een ontzettend saaie bak. :'( Daar heb ik geen dure machine voor staan om "oke" koffie mee te zetten. Zelfs mijn vriendin begon te klagen whaha en die proeft normaal gesproken het verschil niet tussen verschillende bonen omdat ze enorm verdunde machiatto's drinkt :+
Ehh, dat bedoel ik dus, na een half kilo en veel gemier in de hoop wat meer smaakvariatie eruit te peuren maar in de volautomaat, mijn wederhelft maakt het geen pukkel uit, zolang het maar niet te sterk of de funky smaak/geur van Natural bonen is. Ik heb niet voor niets 4 bonen in doorsnee klaarstaan in 4x5 potjes van elk 18 gr, dat is nu althans, maar de Yellow was toen ik nog met de Compak K3 werkte, dus daar zat steeds een bulk in de hopper.

Ik koop nu hooguit zakken van 500 gr, of een boon moet mij echt uitzonderlijk bekoren!

[ Voor 6% gewijzigd door RoosW op 10-08-2022 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:45
DBreda schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Ja bijvoorbeeld instellingen, accesoires of (alternatieve producten voor) schoonmaken.
Aantal tips zijn hier al eerder genoemd.
Je kunt de optionele Jura WiFi Connect erbij kopen.
Een dongle die in E8 past en waarmee je via de app de instellingen kunt wijzigen en de tellers kunt uitlezen.
Is niet noodzakelijk maar extra.

Verder kun je reinigingsvloeistof kopen waarmee je het melksysteem kunt reinigen.
Met alleen heet water doorspoelen ben je er niet.
Verder de gebruikelijke ontkalkingstabletten en reinigingstabletten.
Koop een Jura E8 EB niet de oudere E8 maar die zijn waarschijnlijk toch niet meer te koop.

Voor de melk gebruik ik het Jura melkglas.
Een glazen beker met dop die op de melkslang aangesloten kan worden.
Na gebruikt kan het glas zo de koelkast weer in.
Er bestaan ook melkkoelers maar dat vind ik een overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
HoppyF schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

Aantal tips zijn hier al eerder genoemd.
Je kunt de optionele Jura WiFi Connect erbij kopen.
Een dongle die in E8 past en waarmee je via de app de instellingen kunt wijzigen en de tellers kunt uitlezen.
Is niet noodzakelijk maar extra.

Verder kun je reinigingsvloeistof kopen waarmee je het melksysteem kunt reinigen.
Met alleen heet water doorspoelen ben je er niet.
Verder de gebruikelijke ontkalkingstabletten en reinigingstabletten.
Koop een Jura E8 EB niet de oudere E8 maar die zijn waarschijnlijk toch niet meer te koop.

Voor de melk gebruik ik het Jura melkglas.
Een glazen beker met dop die op de melkslang aangesloten kan worden.
Na gebruikt kan het glas zo de koelkast weer in.
Er bestaan ook melkkoelers maar dat vind ik een overkill.
Thanks! Die dongle lijkt mij wel leuk, gaat toch allemaal net iets sneller op je telefoon denk ik. Die koeling is echt overdreven inderdaad, zo'n glas is ook meer dan genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 15:23
FightingFalcon schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:36:
[...]

Ik ben destijds gestart met een Delonghi volautomaat, overgestapt naar een Sage Bambino Plus, over naar een Profitec 700 en nu een Jura E8.

Qua gebruiksgemak voor mij niets boven de Jura.

Durf zelfs te zeggen dat de kwaliteit voor mij niet minder aanvoelt dan de Profitec. Ben zeker geen pro. Uiterlijk is wat meer basic, maar voor mij telt de smaak ...
Dan ging er toch iets niet goed wat betreft gebruik Profitec 700 ;) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:26
HekkeySE schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

Ik heb toch de Siemens EQ700 Integral besteld. Was bij Breezy returns voor €695,- (nieuwprijs €1218,-). Vond het een goede deal om te proberen. Anders kan ik hem nog terugsturen en een ritje naar Duitsland doen.

Nu kijken naar de juiste boon. Nog niet helemaal achter wat het beste is.
Naar aanleiding van jouw post ook eens gekeken bij Breezy returns op Bol. Ik was al een tijdje op zoek naar een Nivona uit de 7/8xx serie ter vervanging van een Philips EP3551. Stond er per toeval een Nivona 790 te koop voor minder dan de helft van de adviesprijs (stond omschreven als goed met wat gebruikssporen). Vanmiddag ontvangen en goed geinspecteerd. Op een barstje in de watertank (lekt niet) en een missend maatschepje voor gemalen koffie na ziet hij er prima uit en maakt een lekker kopje koffie. In het menu gedoken en het apparaat heeft enkel 60 reguliere kopjes koffie gemaakt. Ik ben blij :D

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
DBreda schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Ik heb de Wifi dongle, het Jura melkglas en de RVS melkslang er bij gekocht. Die laatste gewoon om het ‘af te maken’ qua looks, want functioneel voegt dat niets toe. Verder gebruik ik de originele Jura filters voor ontkalking (dus niet de tabletten), de Jura schoonmaak tabletten en de Jura mini tabs om het melksysteem mee schoon te maken. Maar je kunt het melksysteem ook af en toe gewoon een keer extra schoonmaken onder de hete kraan. Soms gaat de cappucionatore namelijk ook verstopt zitten en dan moet je ‘m even extra schoonmaken.
Alternatieve schoonmaakmiddelen gebruik ik niet. Dat is als net als inkt voor een printer… daar gebruik ik ook nooit namaak spul. Goedkoop is het officiële Jura spul niet, maar ik heb het geld er wel voor over. :+ De machine geeft zelf aan wanneer en wat er gereinigd moet worden (wat niet al automatisch gebeurt) en wanneer het filter moet worden vervangen.

Instellingen zijn erg persoonlijk, want ieders smaak is anders. Gewoon mee gaan experimenteren, net als met de koffiebonen die je gaat gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door PatrickC op 10-08-2022 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Millert schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

Naar aanleiding van jouw post ook eens gekeken bij Breezy returns op Bol. Ik was al een tijdje op zoek naar een Nivona uit de 7/8xx serie ter vervanging van een Philips EP3551. Stond er per toeval een Nivona 790 te koop voor minder dan de helft van de adviesprijs (stond omschreven als goed met wat gebruikssporen). Vanmiddag ontvangen en goed geinspecteerd. Op een barstje in de watertank (lekt niet) en een missend maatschepje voor gemalen koffie na ziet hij er prima uit en maakt een lekker kopje koffie. In het menu gedoken en het apparaat heeft enkel 60 reguliere kopjes koffie gemaakt. Ik ben blij :D
Wat super! Veel plezier er mee! Prijzen zijn inderdaad erg goed vind ik zelf.

Ik heb de Siemens EQ700 Integral vandaag ontvangen en alleen wat krasjes op water tank wat bijna niet zichtbaar is. Verder super! Iets van 40 kopjes mee gezet. Denk dus een demo of zo. Mis alleen de waterfilter insteek ding. Die kan ik ook nergens vinden op internet dus maar even bellen. Anders kan ik het waterfilter er niet in doen lijkt.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vandaag de zak Tarrazu en zak Yellow Bourbon binnen van Brandzaak. Branddatum 9 augustus 2022. Was hun mailtje met bevestiging gisteren: we gaan aan de slag met koffiebonen branden en vanavond gaat jouw bestelling mee met PostNL niks te weinig aan verteld.

Volgens opschrift kan ik ze beter 4 tot 6 weken niet gebruiken om half september te kunnen genieten van de beste smaak. Daar moet ik qua voorraad nog wel rekening mee houden. Tarazzu geeft in elk geval meer sterkte icm een cappuccino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:26
HekkeySE schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:35:
[...]

Wat super! Veel plezier er mee! Prijzen zijn inderdaad erg goed vind ik zelf.

Ik heb de Siemens EQ700 Integral vandaag ontvangen en alleen wat krasjes op water tank wat bijna niet zichtbaar is. Verder super! Iets van 40 kopjes mee gezet. Denk dus een demo of zo. Mis alleen de waterfilter insteek ding. Die kan ik ook nergens vinden op internet dus maar even bellen. Anders kan ik het waterfilter er niet in doen lijkt.
Ik miste precies hetzelfde onderdeel. Ik weet niet of het toevallig dezelfde is? Is namelijk ook voor Bosch/Siemens apparaten. https://www.filter-direkt...ubehoer/zubehoer/a-114007

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
Joosie200 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:05:
Vandaag de zak Tarrazu en zak Yellow Bourbon binnen van Brandzaak. Branddatum 9 augustus 2022. Was hun mailtje met bevestiging gisteren: we gaan aan de slag met koffiebonen branden en vanavond gaat jouw bestelling mee met PostNL niks te weinig aan verteld.

Volgens opschrift kan ik ze beter 4 tot 6 weken niet gebruiken om half september te kunnen genieten van de beste smaak. Daar moet ik qua voorraad nog wel rekening mee houden. Tarazzu geeft in elk geval meer sterkte icm een cappuccino.
4-6 weken lijkt me wel vrij lang om te laten rusten. Is het niet binnen 4-6 weken opmaken?

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:36
Hercul3s schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:13:
[...]

4-6 weken lijkt me wel vrij lang om te laten rusten. Is het niet binnen 4-6 weken opmaken?
Zal verschillen per soort bonen en smaak van iedereen is anders.
Zelf heb ik Costa Rica Coope Tarrazu. De eerste twee weken vind ik die niet de pruimen. Tussen 3 en 6 weken het lekkerst. Langer dan 6 weken nog nooit gehad omdat de zak dan op is :).

Met tussen de gemiddeld zo’n 3,5 kop per dag doe ik twee weken met en kilo zak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Op de brandzaak zak die ik hier heb staan staat: "Het lekkerst binnen 8 weken na branddatum".

Op hun site:
"Koffiebonen zijn over het algemeen 1 jaar houdbaar. Wij focussen ons echter op versheid. Het lekkerst is onze koffie als je het tussen 1 en 8 weken na branddatum drinkt."

Denk dat dat wel redelijk overeenkomt met de ervaringen in dit topic, hoewel ik het onder de 6 weken probeer te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Hercul3s schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:13:
[...]

Wat Defusion zegt: het lekkerst binnen 8 weken na branddatum. Wat ik dan interpreteer laat na branddatum even rusten en voor de lekkerste beleving binnen 4 tot 6 weken op zijn best zeg maar.

Met een kilozak doe ik vier weken dus deze gaat wel op met vier weken. Ik heb in elk geval nog niet eerder zulke verse bonen gehad. Komt omdat ik eerst begon met een zakje yellow bourbon, branddatum onbekend van Simon Levelt. Daarna voor nop een proefpakket koffievoordeel met 2 kilo koffie (8x250 gram) erdoor gejast. En ik kreeg van visite nog koffie uit Nepal. Allemaal zonder branddatum vermelding, enkel tht.

Het is trouwens Coope Tarrazu. Dus ik ben benieuwd of ik hem over twee/drie weken anders ga waarderen dan na twee/drie dagen na de branddatum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
Joosie200 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:38:
[...]

Wat Defusion zegt: het lekkerst binnen 8 weken na branddatum. Wat ik dan interpreteer laat na branddatum even rusten en voor de lekkerste beleving binnen 4 tot 6 weken op zijn best zeg maar.

Met een kilozak doe ik vier weken dus deze gaat wel op met vier weken. Ik heb in elk geval nog niet eerder zulke verse bonen gehad. Komt omdat ik eerst begon met een zakje yellow bourbon, branddatum onbekend van Simon Levelt. Daarna voor nop een proefpakket koffievoordeel met 2 kilo koffie (8x250 gram) erdoor gejast. En ik kreeg van visite nog koffie uit Nepal. Allemaal zonder branddatum vermelding, enkel tht.

Het is trouwens Coope Tarrazu. Dus ik ben benieuwd of ik hem over twee/drie weken anders ga waarderen dan na twee/drie dagen na de branddatum.
Dan begrijp ik em. Zou jammer zijn om 6 weken te wachten en er dan achter te komen dat ze al over hun piek zijn :D.

• RoosW
Joosie200 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:38:
[...]

Ik houd het op max 7, maar goed, ieder zijn eigen pijnpunt ;)
Ook een heel aparte ervaring, bonen op, pakje van Brute Bonen valt in de bus, woepie, maandag gebrand, ehh, ach, koffie is koffie..
Ehhh?? Eindeloos crema, een laag van 2 cm op de koffie! Wow, en de smaak is ook - heel anders - zucht, hopelijk worden ze snel wat tammer, dit is wel erg woest zo kort na het branden :D
Koffie aankoop rond de vakantie is wel een dingetje, moeilijk te plannen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes
  • Laatst online: 23:12

Bommes

Capo del formaggio

Net bij Usawa in Gemert geweest, moest in het centrum zijn voor een project van mijn werk.
Meteen werk met het aangename gecombineerd.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/08/1660212525-350-x-513px-20220811_120422~2.jpg

2 zakjes van 500gram om eens te proberen.
De Argote is de 9de gebrand die kan ik dus mooi na onze vakantie op maken.
De Espresso op 11 juli die kan meteen het apparaat in. Schep de Perla bonen er wel even uit.
Ben te benieuwd.

Die "zwarte roes" die boven op mijn apparaat staat staat daar voor de sier, als kerstcadeautje gekregen maar die vind ik niet lekker :o

[ Voor 12% gewijzigd door Bommes op 11-08-2022 12:16 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 11:11
Bommes schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:12:
Net bij Usawa in Gemert geweest, moest in het centrum zijn voor een project van mijn werk.
Meteen werk met het aangename gecombineerd.
[Afbeelding]

2 zakjes van 500gram om eens te proberen.
De Argote is de 9de gebrand die kan ik dus mooi na onze vakantie op maken.
De Espresso op 11 juli die kan meteen het apparaat in. Schep de Perla bonen er wel even uit.
Ben te benieuwd.

Die "zwarte roes" die boven op mijn apparaat staat staat daar voor de sier, als kerstcadeautje gekregen maar die vind ik niet lekker :o
Je kan dat blik zwarte roes beter weggooien. Onbewust krijg je daar negatieve gevoelens van en dat heeft dan weer invloed op je totale beleving. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:02
We hebben voor thuis zojuist de volgende machine gekocht, wordt onze eerste volautomaat.
Schijnt voor het geld een prima machine te zijn en we gaan het dus beleven.

https://www.bol.com/nl/nl...643308/?s2a=#productTitle

De koffie cups voor de nespresso machine worden steeds duurder en er gaan gemiddeld toch wel 6-7 cups per dag doorheen (nog los van bezoek en feestjes etc.)

Nu dus opzoek naar koffie... ik lees veel positieve dingen over de koffie van Lidl (ik begrijp dat koffie direct van de branderij vast nog veel lekkerder is) hoe zijn jullie ervaringen hiermee? andere aanraders die enigszins te betalen zijn? (ik denk dan aan 10-15 cent per bakje maximaal van 7-8 gram)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:10

headout

Oi oi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

KnuCha schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:55:
We hebben voor thuis zojuist de volgende machine gekocht, wordt onze eerste volautomaat.
Schijnt voor het geld een prima machine te zijn en we gaan het dus beleven.

https://www.bol.com/nl/nl...643308/?s2a=#productTitle
Ik heb de zelfde machine, of dan toch het "oude type".
Even terug gezocht: aangeschaft in oktober 2013.. voor €370,-
En het ding blijft maar werken _/-\o_

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• KnuCha
Die post heb ik gezien ja :) maar daar wordt verwezen naar koffie van rond de 25 euro per KG. dan heb je het over een kopje koffie van bijna 20 cent, dat vind ik wat veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnuCha
Bommes schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Ik heb de zelfde machine, of dan toch het "oude type".
Even terug gezocht: aangeschaft in oktober 2013.. voor €370,-
En het ding blijft maar werken _/-\o_
Dat is top man! hopelijk blijft die lekker door pruttelen, die van ons komt morgen binnen. Ben erg benieuwd

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@KnuCha enige wat ik minder vind: bij tegelijk zetten van 2 kopjes is de smaak minder sterk.
Past niet genoeg gemalen koffie in de zetgroep om de zelfde verhouding te krijgen als bij 1 kopje koffie.
En er zit altijd verschil in de hoeveelheid koffie tussen het linker en het rechter kopje.
Links is altijd leger, niveau Haags bakkie zeg maar.
Meteen na aanschaf heb ik daar een garantie claim voor ingediend en we kregen toen een nieuw apparaat opgestuurd, maar die deed het ook.

• KnuCha
Bommes schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:23:
@KnuCha enige wat ik minder vind: bij tegelijk zetten van 2 kopjes is de smaak minder sterk.
Past niet genoeg gemalen koffie in de zetgroep om de zelfde verhouding te krijgen als bij 1 kopje koffie.
En er zit altijd verschil in de hoeveelheid koffie tussen het linker en het rechter kopje.
Links is altijd leger, niveau Haags bakkie zeg maar.
Meteen na aanschaf heb ik daar een garantie claim voor ingediend en we kregen toen een nieuw apparaat opgestuurd, maar die deed het ook.
das minder handig :P naja mijn vrouw zal toch veelal de gemalen koffie optie gaan gebruiken (ze drink 95% van de tijd decafé koffie)

• headout

headout

Oi oi!

KnuCha schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Die post heb ik gezien ja :) maar daar wordt verwezen naar koffie van rond de 25 euro per KG. dan heb je het over een kopje koffie van bijna 20 cent, dat vind ik wat veel.
Nee hoor, vanaf daar worden ook tips gegeven voor budget koffies, proefpakketten etc. En niet te vergeten de Overstock bonen (link). Jouw keuze natuurlijk, jouw portemonnee :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnuCha
headout schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:38:
[...]

Nee hoor, vanaf daar worden ook tips gegeven voor budget koffies, proefpakketten etc. En niet te vergeten de Overstock bonen (link). Jouw keuze natuurlijk, jouw portemonnee :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JaxYp1Ik5wA7HDT30FNY3GhtEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifO9UMJinN3wqFzzP0KOTMlO.jpg?f=fotoalbum_large

Ok, Ok. ik ben overstag en heb 3 kilo besteld. ben erg benieuwd

• Hercul3s
KnuCha schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

[Afbeelding]

Voor die prijs heb ik meestal 3 pakjes van 250gr :X

• Joosie200
  • Niet online
Hercul3s schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:33:
[...]

Voor die prijs heb ik meestal 3 pakjes van 250gr :X
Maar dan kies je wss ook de duurdere bonen of niet? Ik was trouwens €37 kwijt voor 1 kilo Yellow Bourbon en 1 kilo Tarazzu. Met 111 kopjes van 18 gram zit ik dan op 33 cent de kop koffie. Net zo duur als Nespresso toen ik dat nog dronk. Maar geen alu afval, loeiverse bonen.

• Hercul3s
Joosie200 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:06:
[...]
Maar dan kies je wss ook de duurdere bonen of niet? Ik was trouwens €37 kwijt voor 1 kilo Yellow Bourbon en 1 kilo Tarazzu. Met 111 kopjes van 18 gram zit ik dan op 33 cent de kop koffie. Net zo duur als Nespresso toen ik dat nog dronk. Maar geen alu afval, loeiverse bonen.
Yes. Ik drink niet zoveel dus dan mag het wat duurder zijn was de redenatie :+ .

• HekkeySE
  • Niet online
HoppyF schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:30:
[...]

Ik heb een Siemens gehad weliswaar een goedkoper model dan de EQ700.
Ik zou bij vrijwel gelijke prijs altijd voor de Jura kiezen.
Kwalitatief beter.
Zo’n geïntegreerd melkreservoir ziet er gelikt uit maar is niet erg praktisch.
De melk moet immers goed koud blijven.
Ik heb een Jura E8 en gebruik het Jura melkglas. Deze past zo in de koelkast en als ik een cappuccino of Cortado wil zetten pak ik het wel even uit de koelkast.
We drinken niet de hele dag cappuccino’s en bij een geïntegreerd reservoir moet je deze toch ook terug kunnen zetten in de koelkast.
De Jura heeft een aparte uitloop voor melkspecialiteiten.
Zet je dus een espresso dan komt dit nooit in aanraking met het melksysteem.
Ook heet water is apart.
Bij een Siemens proppen ze alles door één uitloop.
Nog dank voor je advies. Heb dus toch de EQ700 gekocht vanwege uiterlijk en prijsverschil.
Wat mij opviel nav jouw post is dat de uitloop lijkt of het er 1 is maar als je goed kijkt zijn er meerdere kleine uitlopen. Melk en koffie is dus compleet gescheiden. Misschien dat het nu veranderd is?

Waar ik echt blij mee ben is dat je blijkbaar kan aangeven of eerst de melk in kopje moet of eerst de koffie. _/-\o_ De meeste vol automaten doen dit verkeerd. Cappuccino en de Latte Macchiato zijn namelijk precies andersom qua volgorde.

Verder tot nu toe een top machine. Makkelijk schoon te houden, mooi/modern uiterlijk en belangrijkste goede koffie.

Voor de geïnteresseerden hier nog een goede review waar ik veel aan heb gehad: https://www.coffeeness.de/nl/siemens-eq-700-integral/

[ Voor 4% gewijzigd door HekkeySE op 11-08-2022 21:32 ]

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warchaser
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 22:29
Zou bij jullie de voorkeur uitgaan naar een e61 zetgroep (vbm domobar) of een PID (profitec go)? Beide apparaten zijn gelijk geprijsd (bij de vbm krijg je 75 euro gratis koffie). Er zullen ongeveer 4-5 bakjes per dag doorgaan en misschien 5 melk dranken per week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
warchaser schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:48:
Zou bij jullie de voorkeur uitgaan naar een e61 zetgroep (vbm domobar) of een PID (profitec go)?
Euh... de zetgroep en manier waarop boilertemperatuur geregeld wordt, dat zijn twee heel verschillende dignen.

Je vraagt nu eigenlijk of je voorkeur uitgaat naar een blauwe auto of naar een stationwagon... :?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 22:44
dreamscape schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:53:
[...]

Euh... de zetgroep en manier waarop boilertemperatuur geregeld wordt, dat zijn twee heel verschillende dignen.

Je vraagt nu eigenlijk of je voorkeur uitgaat naar een blauwe auto of naar een stationwagon... :?
Nou nee, gaat allebei om de techniek die gebruikt wordt en niet het om het uiterlijk. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Zou bij jullie de voorkeur uitgaan naar een e61 zetgroep (vbm domobar) of een PID (profitec go)? Beide apparaten zijn gelijk geprijsd (bij de vbm krijg je 75 euro gratis koffie). Er zullen ongeveer 4-5 bakjes per dag doorgaan en misschien 5 melk dranken per week.
Of natuurlijk een van de Rocket HX machines met E61 & PID, mega solide en stabiele machines.
Ik vermoed dat je bedoeld een machine met de haast industrie standaard 58mm portafilterhouder of de afwijkende diversiteit van de vele andere merken die een GO/Casa etc produceren.
De keuze in accessoires voor de 58mm groep is natuurlijk wel het grootste. Voor sommige merken van alternatieve maat in de zetgroep is het moeilijker onderdelen of extra accessoires te vinden.
Tja, zie je het als je 'eind machine' of is het je opstap, wil je gebruikt of nieuw?
Zo veel vragen :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:43
Los van de machines en puur kijkend naar E61 of PID ga ik voor PID. Temperatuurstabiliteit vind ik belangrijker dan E61. Vind een E61 mooi (heb het zelf ook), maar een LMLM is geen E61 en toch wel een heel leuk apparaatje ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:59

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Nadat ze 4 dagen achter elkaar wonderbaarlijk mijn adres niet konden vinden het pakket zelf gaan ophalen. Vermoedelijk vonden ze hem te zwaar om met dit weer te bezorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6novOUBoIbEdrjD7l-IUrCSvoVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uyAObjvghieJwJ5WyZd3HAUw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_bbgDw0G3piQm2IfiVxZns2jpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6cEMcXKu1WIVxI6EQJDrFRJ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu met deze bonen aan het testen: https://koffiebranderijde...d-malabar-vers-gebrand-2/

De maler goed gezet zoals beschreven in het topic. Daarna op 1,5 begonnen, hier leek de maling te fijn en kwam er maar 15ML koffie uit na 30 seconden doorlopen. 17 gram koffie in de maler.

Toen naar 2 gezet en hier leek het met 25 seconden naar 30 ML te trekken.

Toen naar 2,5, 3 en 3,5 gegaan, maar het volume bleef te hoog.

Vrij lastig nog om het goed te zetten...

[ Voor 53% gewijzigd door Terrie op 12-08-2022 12:44 ]

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoosW
Terrie schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:38:
Nadat ze 4 dagen achter elkaar wonderbaarlijk mijn adres niet konden vinden het pakket zelf gaan ophalen. Vermoedelijk vonden ze hem te zwaar om met dit weer te bezorgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu met deze bonen aan het testen: https://koffiebranderijde...d-malabar-vers-gebrand-2/

De maler goed gezet zoals beschreven in het topic. Daarna op 1,5 begonnen, hier leek de maling te fijn en kwam er maar 15ML koffie uit na 30 seconden doorlopen.

Doe jezelf een groot plezier en werk met gewicht in grammen, volume maten zijn veel te onnauwkeurig om nuttig te zijn, wat jij 30ml noemt kan alleen al door de crema alles tussen de 15 en 30 ml echte koffie zijn.
Ga uit van bv 18gr gemalen koffie in je portafilterhouder naar een streef eind doel van 2:1 dus 36 GRAM koffie in je kopje na het zet proces. Of als je dat te sterk vind, al hangt dat ook weer af van je bonen heb ik gemerkt, ga naar 1:2,5 (18gr -> 36+9=45gr) of zelfs 1:3 (18gr -> 3x18 54gr) voor een nog steeds zeer smakelijk eindresultaat. Daarom zie je ook met enige regelmaat foto's van koffiekopjes op weegschalen onder een espresso uitloop staan.
Die eindresultaten definieer je dan na dat je de eerste drup ziet en dan 25-30 seconden later het proces stoppen.
Heb hiermee je een ratio gevonden gekoppeld aan een tijdsduur die naar JOUW smaak is, dan kun je de weegschaal weglaten behalve voor het wegen van je bonen (of je gemalen bonen, afhankelijk van wel of geen Single Dose gebeuren).
De lengte van extractie bepaald voor een deel of de meer zure tonen overheersen of dat de bittere tonen meer aanwezig zijn. Mijn persoonlijke streefdoel is de zoete noten niet kwijt te raken waar ik het zuur net nog kan bespeuren.
Het blijft best een ingewikkelde hobby ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@RoosW ben benieuwd of jij de Rwanda bonen van het hoofdkwartier (koffie vd maand juli) inmiddels hebt geprobeerd.

Ik heb enkele shots met de 3 Afrika bonen gezet. Er staat licht gebrand, maar ze waren niet lichter dan die Rwanda bonen (die medium zouden zijn). Hoe dat ook zij, prima bakkie. Heb het idee dat ik er nog wel wat meer uit kan halen, maar zelfs dan neig ik ernaar te zeggen dat de Rwanda naar mijn smaak wat lekkerder is.

Qua ‘recept’ heb ik niet geel aangepraat tov Rwanda. Hooguit een heel klein beetje fijnere maling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

RoosW schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

Doe jezelf een groot plezier en werk met gewicht in grammen, volume maten zijn veel te onnauwkeurig om nuttig te zijn, wat jij 30ml noemt kan alleen al door de crema alles tussen de 15 en 30 ml echte koffie zijn.
Ga uit van bv 18gr gemalen koffie in je portafilterhouder naar een streef eind doel van 2:1 dus 36 GRAM koffie in je kopje na het zet proces. Of als je dat te sterk vind, al hangt dat ook weer af van je bonen heb ik gemerkt, ga naar 1:2,5 (18gr -> 36+9=45gr) of zelfs 1:3 (18gr -> 3x18 54gr) voor een nog steeds zeer smakelijk eindresultaat. Daarom zie je ook met enige regelmaat foto's van koffiekopjes op weegschalen onder een espresso uitloop staan.
Die eindresultaten definieer je dan na dat je de eerste drup ziet en dan 25-30 seconden later het proces stoppen.
Heb hiermee je een ratio gevonden gekoppeld aan een tijdsduur die naar JOUW smaak is, dan kun je de weegschaal weglaten behalve voor het wegen van je bonen (of je gemalen bonen, afhankelijk van wel of geen Single Dose gebeuren).
De lengte van extractie bepaald voor een deel of de meer zure tonen overheersen of dat de bittere tonen meer aanwezig zijn. Mijn persoonlijke streefdoel is de zoete noten niet kwijt te raken waar ik het zuur net nog kan bespeuren.
Het blijft best een ingewikkelde hobby ;)
Tot nu toe heb ik telkens gemeten vanaf het moment dat ik de groep aanzet. Maar als ik vanaf het moment dat de eerste drup komt doe(ongeveer 11 seconden), dan gaan de resultaten heel anders worden. Ik moet denk ik eerst maar eens een andere weegschaal gaan halen, want met deze is niet te gebruiken op mijn machine.

Momenteel doe ik vooraf de bonen wegen en daarna in mijn Specialita gooien. Dit omdat ik nog niet weet hoeveel seconden de maling duurt voor het juiste aantal gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warchaser
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 22:29
RoosW schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Of natuurlijk een van de Rocket HX machines met E61 & PID, mega solide en stabiele machines.
Dat wordt dan ook meteen een duurder prijskaartje. Het gaat om de aanschaf van een eerste half automaat. De voornaamste verschillen die ik zie in deze prijsklasse zijn of een E61 of een PID voor deze twee apparaten (beiden single boiler). Daar waar de profi GO als het goed is ook de standaard 58mm gebruikt maakt het in ieder geval voor accessoires niks uit.

Dat of iets meer uitgeven voor een HX machine zoals een Mara X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
warchaser schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

Dat wordt dan ook meteen een duurder prijskaartje. Het gaat om de aanschaf van een eerste half automaat. De voornaamste verschillen die ik zie in deze prijsklasse zijn of een E61 of een PID voor deze twee apparaten (beiden single boiler). Daar waar de profi GO als het goed is ook de standaard 58mm gebruikt maakt het in ieder geval voor accessoires niks uit.

Dat of iets meer uitgeven voor een HX machine zoals een Mara X
Als je geen of zelden melk producten maakt (cappuccino etc) volstaat een single boiler, je kunt dan weinig verkeerd doen aan een GO, al heb je voor een heel klein tikje meer de Lelit MaraX een HX met PID die erg goed is. Geloof dat je die her en der in aanbiedingen onder de 1000,- kunt vinden.
Moet eerlijk zeggen dat ik de styling van de MaraX niet geweldig vind, wat dat betreft liever de GO, in toffe kleurtjes :D

[ Voor 6% gewijzigd door RoosW op 12-08-2022 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Terrie schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:44:
[...]

Momenteel doe ik vooraf de bonen wegen en daarna in mijn Specialita gooien. Dit omdat ik nog niet weet hoeveel seconden de maling duurt voor het juiste aantal gram.
En daar ga je op deze manier ook nooit achterkomen omdat de maaltijd bij single dosing aanzienlijk afwijkt van de maaltijd met een volle hopper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
cryptapix schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:18:
@RoosW ben benieuwd of jij de Rwanda bonen van het hoofdkwartier (koffie vd maand juli) inmiddels hebt geprobeerd.

Ik heb enkele shots met de 3 Afrika bonen gezet. Er staat licht gebrand, maar ze waren niet lichter dan die Rwanda bonen (die medium zouden zijn). Hoe dat ook zij, prima bakkie. Heb het idee dat ik er nog wel wat meer uit kan halen, maar zelfs dan neig ik ernaar te zeggen dat de Rwanda naar mijn smaak wat lekkerder is.

Qua ‘recept’ heb ik niet geel aangepraat tov Rwanda. Hooguit een heel klein beetje fijnere maling.
Ik heb de Rwanda, Myanmar & 3 Afrika (500gr elk), maar enkel de Rwanda open op het moment, wel een dingetje, branddatum 10-8, qua smaak betekend dat een enorm heftige beleving, beetje scherp, en een heel rare ervaring, de eerste bak die ik maakte (Americano) zat de hele mok onder een laag bruin geribbeld koffie spul, na het drinken, als het strand na de vloed zeg maar, en behoorlijk vastgekoekt zelfs, moest echt boenen om het los te krijgen. En qua smaak, intens, er lekker op het moment, maar de eind conclusie zal rond dag 8 vallen, volgende week donderdag dus. Dan is de ergste woestheid verdwenen, ben benieuwd wat er overeind blijft.
Ook de Brute Bonen die binnen waren zijn weer smakelijk, een tikje 'Middle of the Road' qua belevenis, maar dan wel de betere kant van de weg ;)
Ook deze dus al in gebruik 2 dagen na branden, met een debiel dikke crema laag tot resultaat, maar o jongens & meisjes wat is ie weer lekker na al die Senseo en automaten koffie op vakantie!

[ Voor 1% gewijzigd door RoosW op 12-08-2022 14:56 . Reden: PC aanpassing ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Laatst online: 22:39

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Tot nu toe heb ik telkens gemeten vanaf het moment dat ik de groep aanzet. Maar als ik vanaf het moment dat de eerste drup komt doe(ongeveer 11 seconden), dan gaan de resultaten heel anders worden. Ik moet denk ik eerst maar eens een andere weegschaal gaan halen, want met deze is niet te gebruiken op mijn machine.

Al eens gekeken naar de Oro Mignon Single Dose? 65mm flat burrs.. 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:27
[...]

Een weegschaal die op 0,1 gram weegt is zeker aan te raden met het oog op consistentie. Een weegschaal die maar per 1,0 gram weegt heeft bij een resultaat van 18g een daadwerkelijke waarde tussen 17,51 en 18,49 gram. Bij een weegschaal die per 0,1 gram weegt ligt dat resultaat tussen 17,96 en 18,05.

Let ook op dat je niet maar 1x timed in hoeveel seconden x gram gemalen wordt. Dit kan na verloop van tijd veranderen als je bonen bv ouder worden en je de maling telkens wat bij moet stellen.
Altijd afwegen heeft absoluut de voorkeur om consistentie te krijgen, i.t.t. getimed malen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
[...]

Bv een Timemore weegschaal, kost een tientje of 3-4 en is een prima apparaat om het mee te doen, er zijn nog goedkopere alternatieven (zoek wel die met 0.1 gr nauwkeurig zijn) maar ik heb mindere ervaringen met een aantal goedkopere, de Timemore (black, 2021) gebruik ik nu voor mijn V60 en mijn Acaia voor de espresso.
https://www.wish.com/prod...ogin_modal=true&share=web
Of direct bij Aliepress maar dan moet je geduld hebben, is ie wel maar 23 euro (en wat btw denk ik??)
https://nl.aliexpress.com...8793&gatewayAdapt=glo2nld

Wat betreft Single Dose, een G-Iota is een prijsvriendelijk alternatief, al nieuw rond de 400,- (oa afhankelijk van het soort maalschijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RoosW schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

Bv een Timemore weegschaal, kost een tientje of 3-4 en is een prima apparaat om het mee te doen, er zijn nog goedkopere alternatieven (zoek wel die met 0.1 gr nauwkeurig zijn) maar ik heb mindere ervaringen met een aantal goedkopere, de Timemore (black, 2021) gebruik ik nu voor mijn V60 en mijn Acaia voor de espresso.
Of direct bij Aliepress maar dan moet je geduld hebben, is ie wel maar 23 euro (en wat btw denk ik??)

Wat betreft Single Dose, een G-Iota is een prijsvriendelijk alternatief, al nieuw rond de 400,- (oa afhankelijk van het soort maalschijven).
Beide links zijn de basic en niet de basic+. Ik adviseer wel echt voor de + te gaan, die reageert namelijk een heel stuk sneller (en heeft nog wat kleine andere voordelen).

De basic+ is wel een fijn weegschaaltje (heb ‘m zelf ook). Die is met wat zoeken ook wel te vinden voor rond de 50-60 op AliExpress (met 10 dagen verzending dus prima).

Edit:
YouTube: Some Nice Coffee Scales EP. 1 - Timemore Black Mirror Basic Plus (vs...
Zie hier het verschil in responstijd.

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 12-08-2022 15:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HoppyF
KnuCha schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

[Afbeelding]

Initio heb ik wel eens gehad.
Niet helemaal mijn smaak, maar smaken verschillen natuurlijk.
De Overstock is misschien wel een top verrassing.
Denk wel dat je nog wat dagen moet wachten met consumeren ivm de branddatum.
Soms is de Overstock een dagje of twee ouder.

Los daarvan voor de liefhebbers van Fascino zag ik nog even dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G23jcWoDzXXzQmp-skspnQiFDgk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BHdsEOTGFrMBl9j29eTgGdzv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
HekkeySE schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:26:
[...]

Nog dank voor je advies. Heb dus toch de EQ700 gekocht vanwege uiterlijk en prijsverschil.
Wat mij opviel nav jouw post is dat de uitloop lijkt of het er 1 is maar als je goed kijkt zijn er meerdere kleine uitlopen. Melk en koffie is dus compleet gescheiden. Misschien dat het nu veranderd is?

Waar ik echt blij mee ben is dat je blijkbaar kan aangeven of eerst de melk in kopje moet of eerst de koffie. _/-\o_ De meeste vol automaten doen dit verkeerd. Cappuccino en de Latte Macchiato zijn namelijk precies andersom qua volgorde.

Verder tot nu toe een top machine. Makkelijk schoon te houden, mooi/modern uiterlijk en belangrijkste goede koffie.

Voor de geïnteresseerden hier nog een goede review waar ik veel aan heb gehad: https://www.coffeeness.de/nl/siemens-eq-700-integral/
Kan zijn dat de uitlopen bij dit model anders zijn.
Ik had immers een andere Siemens die ook goedkoper was.
Een Flat White heeft toch ook een andere volgorde met melk en koffie dan cappuccino?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnuCha
HoppyF schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:56:
[...]

Initio heb ik wel eens gehad.
Niet helemaal mijn smaak, maar smaken verschillen natuurlijk.
De Overstock is misschien wel een top verrassing.
Denk wel dat je nog wat dagen moet wachten met consumeren ivm de branddatum.
Soms is de Overstock een dagje of twee ouder.

Los daarvan voor de liefhebbers van Fascino zag ik nog even dit.

[Afbeelding]
Ik heb de initio er nu in zitten, vind het al best ok (gisteren gebrand) zal dus nog wel beter worden. Het apparaat is ook pas vandaag in gebruik genomen. Moet dus nog wat expirimenteren, vooralsnog erg content.

Ik heb als overstock een zak van hetvolgende gehad : https://www.fascino-coffe...ducts/koffie-van-de-maand die zak is nog dicht (branddatum 09-08)
toch een koffie van ruim 25 euro voor 17 euro :) en ik vind de verassing wel leuk!

En dan heb ik nog een dichte zak van https://www.fascino-coffe...ls/products/vero-classico die gaan we de komende weken ook eens proberen (branddatum ook gisteren)

[ Voor 3% gewijzigd door KnuCha op 12-08-2022 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
KnuCha schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:26:
[...]

Ik heb de initio er nu in zitten, vind het al best ok (gisteren gebrand) zal dus nog wel beter worden. Het apparaat is ook pas vandaag in gebruik genomen. Moet dus nog wat expirimenteren, vooralsnog erg content.

Ik heb als overstock een zak van hetvolgende gehad : https://www.fascino-coffe...ducts/koffie-van-de-maand die zak is nog dicht (branddatum 09-08)
toch een koffie van ruim 25 euro voor 17 euro :) en ik vind de verassing wel leuk!

En dan heb ik nog een dichte zak van https://www.fascino-coffe...ls/products/vero-classico die gaan we de komende weken ook eens proberen (branddatum ook gisteren)
Oeps dat is snel….
Maar je kunt het wel proberen en merkt vanzelf de verschillen.
Duurt toch even voordat je een kilo op het gedronken.
Ben heel benieuwd of je verschil ervaart in de budget lijn en de Colombia.
De Vero is weer anders omdat dat een blend is met Robusta.
Die kan dus straffer smaken.
Kan ook zijn dat je de maling van je volautomaat nog iets fijner moet zetten dan hij standaard staat.
Kwestie van uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

RoosW schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

Is die weegschaal niet te groot? Ik heb momenteel met mijn huidige weegschaal dat mijn Mara X na het stoppen het overige water over de weegschaal gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Terrie schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

Is die weegschaal niet te groot? Ik heb momenteel met mijn huidige weegschaal dat mijn Mara X na het stoppen het overige water over de weegschaal gooit.
Dan zet je de weegschaal toch wat verder naar voren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 11:46
Iemand hier ervaring met onderhoud aan Jura machines?

Ik heb een Inpressa Z7, en deze geeft sinds een paar weken rare (elektronische pieptoon) geluiden na afloop van het spoelen. Het spoelen bij opstarten en afsluiten duurt ook veel langer dan ik gewend ben.

Ik dacht eerst aan de zetgroep die een servicebeurt nodig had. Vandaag een compleet nieuwe zetgroep er in geplaatst. Alles loopt een stuk soepeler bij het zetten van koffie, smaak is ook beter maar de vreemde geluiden en het trage spoelen blijft aanhouden.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 08:36
Net einde van zakje Diego Bermudez van Sprout coffee roasters bereikt.
Prijzig geheel, maar wel uniek & smakelijke shots eruit.
Wil graag meer van dezelfde boer proberen van Manhattan roasters, ze hebben nog lots in zowel hogere als minder exclusieve prijsklasses.
Had eerder al een anaerobic thermal shock processed koffie van way coffee uit Gent die heel geslaagd was.
Hopelijk kan de exclusiviteit wat afnemen als meer boeren hiermee gaan experimenteren. Ik vind de funk in anaerobic koffies (Vaak uit Z-Amerika) fijner dan excessieve aciditeit van de Afrikaanse light roasts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

cryptapix schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:58:
[...]

Dan zet je de weegschaal toch wat verder naar voren :?
Dan staan de pootjes er niet meer op;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:02
Terrie schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:08:
[...]

Dan staan de pootjes er niet meer op;)
Ik heb een Felicita Arc en erg blij mee. Eigenlijk kopie van de acaia maar dan stukje betaalbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 15:23
Terrie schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:38:

[Afbeelding]

De maler goed gezet zoals beschreven in het topic. Daarna op 1,5 begonnen, hier leek de maling te fijn en kwam er maar 15ML koffie uit na 30 seconden doorlopen. 17 gram koffie in de maler.

Toen naar 2,5, 3 en 3,5 gegaan, maar het volume bleef te hoog.

Mooi hoor 👍🏼
Malabar kan soms wat lastig zijn, helemaal als die wat te vers is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
  • Laatst online: 13-09 19:44
Gisteravond begonnen met de drie afrika melange van hoofdkwartier: https://www.hoofdkwartier...brande-koffiebonen-blend/

Welke temperatuur en doorlooptijd gebruiken anderen bij deze melange? Ik moet nog wat aanpassen aan de volgende instellingen:
- Temperatuur: 93 graden
- Koffie in: 18gr
- Koffie uit: 40gr
- Doorlooptijd: 31sec vanaf pomp aan, 26sec vanaf eerste druppel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Thysiej schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:57:
Gisteravond begonnen met de drie afrika melange van hoofdkwartier: https://www.hoofdkwartier...brande-koffiebonen-blend/

Welke temperatuur en doorlooptijd gebruiken anderen bij deze melange? Ik moet nog wat aanpassen aan de volgende instellingen:
- Temperatuur: 93 graden
- Koffie in: 18gr
- Koffie uit: 40gr
- Doorlooptijd: 31sec vanaf pomp aan, 26sec vanaf eerste druppel
-Temp 92C
- Koffie in 18gr
- Koffie uit 43gr
- Doorlooptijd 25 seconden na eerste druppel (bijna 40 na start pomp) Branddatum is ook pas 6 dagen geleden voor mijn zak.
Prima bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

robbynaish schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:07:
[...]

Mooi hoor 👍🏼
Malabar kan soms wat lastig zijn, helemaal als die wat te vers is.
Thanks!

De doorlooptijd en volume is nu wel oke, maar het blijft lastig om hem consistent te houden. Ik heb nu wel de juiste timing gevonden voor mijn specialiata om 18gr koffie in de portafilter te krijgen.

Volgende aankoop wordt een portafilter waar ook een single dose inkan, Double is vaak teveel.

Kan ik van te voren al weten welke temperatuur instelling bij welke koffie hoort? Of is dit niet van te voren te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Terrie schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:46:
[...]

Thanks!

De doorlooptijd en volume is nu wel oke, maar het blijft lastig om hem consistent te houden. Ik heb nu wel de juiste timing gevonden voor mijn specialiata om 18gr koffie in de portafilter te krijgen.

Volgende aankoop wordt een portafilter waar ook een single dose inkan, Double is vaak teveel.

Kan ik van te voren al weten welke temperatuur instelling bij welke koffie hoort? Of is dit niet van te voren te zeggen?
Dat is niet je portafilter(houder) maar het mandje, je hebt 'single dose' mandjes waar je met 7-9gr koffie werkt, op het Nederlandse koffie forum komt er regelmatig wel iemand voorbij die er mee gaat zitten rommelen, en het resultaat is eenduidig hetzelfde, van single boiler tot HX, van Rocket tot Londinium, prut, huiveringwekkend moeilijk goed te tampen en levelen, ongelooflijk gevoelig voor kleine inconsistenties, en zelden of nooit een tevredenstellend smaak resultaat.
Conclusie op het forum aldaar enkel met zeer donker gebrande bonen werken, zou mogelijk te doen zijn, met 'moderne' roostergradaties is het niet te doen.
Ga dan voor een 14gr mandje/bakje, en zet dan een tussen de 1:2,5 en 1:3 espresso, zal minder heftig zijn, maar nog altijd goed in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Terrie schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:46:
[...]

Thanks!

Over het algemeen, hoe lichter hoe hoger de temp, hoe donkerder hoe lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Laatst online: 20:37
Weet iemand toevallig een goede plek om de Gaggia Classic OPV 9 bar te bestellen? Kan alleen wat vage buitenlandse sites vinden.

Heb het idee dat ik nu toch regelmatig last heb van channeling, ondanks zorgvuldige puck-preparatie. Stroom koffie komt er niet altijd lekker uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
Bard1982 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:19:
Weet iemand toevallig een goede plek om de Gaggia Classic OPV 9 bar te bestellen? Kan alleen wat vage buitenlandse sites vinden.

Heb het idee dat ik nu toch regelmatig last heb van channeling, ondanks zorgvuldige puck-preparatie. Stroom koffie komt er niet altijd lekker uit.
Even afhankelijk welk model je hebt. Of hij is verstelbaar (bij de oudere), of hij heeft een veer. Die kun je bestellen bij onder andere:

https://www.shadesofcoffee.co.uk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
Hercul3s schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:37:
[...]

Even afhankelijk welk model je hebt. Of hij is verstelbaar (bij de oudere), of hij heeft een veer. Die kun je bestellen bij onder andere:

https://www.shadesofcoffee.co.uk/
Ik heb de Gaggia Classic Pro, dus de veer. Thx!

(lol, ze zijn met vakantie tot 22 augustus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
.

[ Voor 99% gewijzigd door Bard1982 op 15-08-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:55
...

Misschien iets te fijn gemalen?

No matter the age, never lose the Kramer inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW

Ik heb het 2015 model gehad, stond nog steeds op standaard druk (11 bar) en geen kop zonder channeling, soms sprietste het er gewoon uit door de halve keuken..
Dan kun je prepareren wat je wilt, verbeteren doe je het nooit.
Met die mod ga je blij worden, kijk of je de 8 bar versie veer kunt vinden (de 6 weet ik niet) nooit meer channeling bij goede puck prep en een stukken betere smaak in je beker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:10

MJV

Bard1982 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:52:
[...]

Ik heb de Gaggia Classic Pro, dus de veer. Thx!

(lol, ze zijn met vakantie tot 22 augustus)
Heeft https://www.drtradingshop.nl/ niet wat je zoekt? Die hebben veel maar hun SEO is nogal matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
MJV schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:05:
[...]

Heeft https://www.drtradingshop.nl/ niet wat je zoekt? Die hebben veel maar hun SEO is nogal matig.
Kan de OPV veer daar niet vinden nee. Ook niet op Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online
HekkeySE schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:26:
[...]

Misschien leuk voor de geïnteresseerden maar er staat weer een EQ700 bij breezy met bijna 50% korting: https://www.bol.com/nl/nl...&sort=price&sortOrder=asc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout

headout

Oi oi!

Heb het idee dat ik nu toch regelmatig last heb van channeling, ondanks zorgvuldige puck-preparatie.
Definieer 'zorgvuldige puck-preparatie' eens? Naar een druk van 9 bar gaan lost niet direct je channeling op namelijk. Dus: welke bonen, welke tools en technieken (WDT?) gebruik je om je puck in gereedheid te brengen voor het kopje magie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
headout schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:18:
[...]

Definieer 'zorgvuldige puck-preparatie' eens? Naar een druk van 9 bar gaan lost niet direct je channeling op namelijk. Dus: welke bonen, welke tools en technieken (WDT?) gebruik je om je puck in gereedheid te brengen voor het kopje magie?
16 gram espresso om in 28 seconden 32 gram uit te krijgen. Maler Eureka Mignon Silenzo en een WDT + metalen tamper.

Bonen kunnen beter, gebruik meestal A-merk in de aanbieding bij de supermarkt (ja, weet dat verse beter zijn maar heb niet altijd zin dat eraan uit te geven). Ook met die wat oudere bonen en goede bereiding zou het mijns inziens mogelijk moeten zijn channeling te voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hercul3s
Bard1982 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:54:
[...]
16 gram espresso om in 28 seconden 32 gram uit te krijgen. Maler Eureka Mignon Silenzo en een WDT + metalen tamper.

Bonen kunnen beter, gebruik meestal A-merk in de aanbieding bij de supermarkt (ja, weet dat verse beter zijn maar heb niet altijd zin dat eraan uit te geven). Ook met die wat oudere bonen en goede bereiding zou het mijns inziens mogelijk moeten zijn channeling te voorkomen.
Verse bonen gaat je leven wel makkelijker maken omdat ze van zichzelf meer weerstand hebben. Hoe ouder de boon hoe fijner ik moet malen -> meer risico op channeling. Dat en 11+ bar kan ik me voorstellen dat je vaak channeling hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-08 09:39
Ik heb sinds kort een Jura S8 (EA). Ik drink meestal een redelijke grote bak koffie (160ml). Bij mijn vorige apparaat selecteerde ik dan gewoon een doppio cafe creme, dan draaide de molen tweemaal en kwam er een goed kopje koffie uit.

Als ik bij de S8 een kopje koffie zet van 80ml, dan smaakt het goed, precies zoals ik wil. Ik hoopte dan gewoon dat als ik 2x koffie selecteer, dat hij 2x 80ml zou zetten (met exact zelfde sterkte als de 1x 80ml). Ik merk duidelijk dat dit niet het geval is, de hoeveelheid is 160ml maar hij lijkt dit te doen met dezelfde hoeveelheid koffie.

Ik kan de receptuur van de 2x koffie ook niet instellen behalve ml en temperatuur. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Robertobananas ik heb geen jura, maar hier in het topic is wel eerder gesproken dat de dubbele espresso niet 2x zo sterk is, omdat er maar een bepaald maximum in de maler kan. In verhouding is het dan inderdaad minder sterk.

Beste zou dan zijn om 2 enkele te zetten, maar weet niet of je dat kunt automatiseren met 1 druk op de knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout

headout

Oi oi!

Bard1982 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

Ah, dat verduidelijkt een stuk. Je puck behandeling is niets mis mee, vermoed ik. Verse bonen zal je channeling probleem verhelpen. Druk verlaging zal het hooguit wat meer maskeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bard1982
headout schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:38:
[...]

Ah, dat verduidelijkt een stuk. Je puck behandeling is niets mis mee, vermoed ik. Verse bonen zal je channeling probleem verhelpen. Druk verlaging zal het hooguit wat meer maskeren.
Precies wat ik zoek :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
Even de nuancering dat supermarkt bonen niet altijd channeling geven. Het lijkt me dat de kans wat groter is. Druk verlagen naar 6 bar lijkt me een goed plan hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
  • Laatst online: 13-09 19:44
RoosW schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

-Temp 92C
- Koffie in 18gr
- Koffie uit 43gr
- Doorlooptijd 25 seconden na eerste druppel (bijna 40 na start pomp) Branddatum is ook pas 6 dagen geleden voor mijn zak.
Prima bak.
Niet alleen thumbs up, maar ook nog een +1 op deze manier. Hier wordt de drie afrika echt een stuk beter van!
Ik dacht altijd dat light roast echt hoog moest qua temperatuur, maar de standaard instelling van 93 graden van de synchronika is eigenlijk aan de hoge kant als ik het nu een beetje goed lees.
Voor espresso worden de volgende temperaturen aangeraden:
- light roast: boven 90 graden
- medium roast: 88-90 graden
- dark roast: 80-85 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Robertobananas schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:47:
Ik heb sinds kort een Jura S8 (EA). Ik drink meestal een redelijke grote bak koffie (160ml). Bij mijn vorige apparaat selecteerde ik dan gewoon een doppio cafe creme, dan draaide de molen tweemaal en kwam er een goed kopje koffie uit.

Als ik bij de S8 een kopje koffie zet van 80ml, dan smaakt het goed, precies zoals ik wil. Ik hoopte dan gewoon dat als ik 2x koffie selecteer, dat hij 2x 80ml zou zetten (met exact zelfde sterkte als de 1x 80ml). Ik merk duidelijk dat dit niet het geval is, de hoeveelheid is 160ml maar hij lijkt dit te doen met dezelfde hoeveelheid koffie.

Ik kan de receptuur van de 2x koffie ook niet instellen behalve ml en temperatuur. Heeft iemand hier ervaring mee?
Zoek naar de Double Shot optie. Dan is je koffie echt sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fasicbit
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-05 23:08
De Gaggia Classic Pro en de nieuwe Profitec GO semi-automatische piston machines het is meer dan unboxing en/of een reclame praatje

YouTube: Profitec Go Espresso Machine Unboxing + First Impression Compared to...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 13:12
Had elders een topic gestart, maar nu deze post ontdekt dus waarschijnlijk hoort mijn vraag hier thuis.

Hoi, Ik weet niet of er hier kenners zitten dan wel koffie liefhebbers, maar het is een poging waard ;-)

Ik ben me aan het oriënteren op een espresso machine, half automatisch want ik vind het wel leuk thuis barista te spelen en de boel te kunnen tweaken naar mijn eigen voorkeuren :) Hoe meer ik me erin verdiep hoe meer ik merk dat het konijnenholletje wel erg diep wordt. Ik bedoel er is veel mogelijk en het kan allemaal heel duur worden.

Enfin, ik wil sws graag een dubbele boiler omdat dit gewoon makkelijker is voor diverse drankjes en ook beter dan een thermoblock of coils.

Waar ik nu tussen twijfel zijn:
Bellezza Bellona Momenteel mijn eerste keuze op basis van prijs kwaliteitsverhouding.
Ziet er mooi uit in wit, dat blauwe licht bij de knopjes is wat minder, je kan de druk niet aanpassen tenzij je bereid bent de garantie op te geven.
Rancillio Silvia pro x Hier zit nog steeds zichtbaar rvs op waar ik geen fan van ben, verder is de stoompijp niet geisoleerd wat ook wat onhandig is.
Profitec pro 300
de capaciteit van de boilers dan de BB is wat minder en ben geen fan van dat glimmende RVS. De 700 is ineens qua prijs flink duurder.
LELIT “Elizabeth PL92T

Waarom de ene wel, of waarom de andere? Of is er een model waar ik nog niet aan gedacht heb?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-09 15:09
Misschien de Ascaso Steel Duo? Die nieuwe versie heeft een iets betere stoomfunctie normaal. En geen RVS

• RoosW

Eureka heeft een nieuwe molen, de Libra, een 55mm (flat) GbW maler.
Je kunt hem her en der al pre-orderen, 699,- -> 750,- afhankelijk van kleur geloof ik.
Jammer dat mijn grootste 'steen des aanstoots' het (te kleine) afstellingswiel ook niet op een andere manier benaderd is, en misschien ook wat meer vormgeving?
Of zit ik nu oud-nederlands 'te zeuren' :P

• ocn
  • Laatst online: 22:39

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

RoosW schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:48:
[YouTube: First look at the new Eureka Mignon Libra - Grind by Weight grinder]

Eureka heeft een nieuwe molen, de Libra, een 55mm (flat) GbW maler.
Je kunt hem her en der al pre-orderen, 699,- -> 750,- afhankelijk van kleur geloof ik.
Jammer dat mijn grootste 'steen des aanstoots' het (te kleine) afstellingswiel ook niet op een andere manier benaderd is, en misschien ook wat meer vormgeving?
Of zit ik nu oud-nederlands 'te zeuren' :P
Tsja, ik vind het wat onnodig voor een thuisbarista. Een losse weegschaal kan je zoveel meer mee (bijv. ook je koffie output in je kopje wegen). En met single dosing hou je je bonen langer vers, in plaats van dat ze liggen te oxideren in de hopper.
Pagina: 1 ... 147 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1