Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 143 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-09 15:09
headout schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:57:
[...]

En waar kan je de siliconen variant halen? De etsy 3D blaasbalgen sla ik liever over ;)
ook op Etsy, van Booshiecreations
maar goedkoop is het nie voor een stukje siliconen :|
https://www.etsy.com/be/s...name&listing_id=923944178
Maar hij werkt wel véél beter dan die 3D printed
Sluit beter af.

[ Voor 8% gewijzigd door Vitabissj op 30-06-2022 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kungfukip
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 10:05
Net een upgrade gedaan van de Sage Barista Pro naar een Lelit Marax v2 met Eureka Mignon Specialita grinder. Wel even wennen maar merk nu al een duidelijk verschil qua shots. Moet alleen leren om met mijn handen van de groepshoofd af te blijven, heb al vaker mijn vingers verbrand vandaag :o.

Vraagje voor de mensen met een Marax V2, laten jullie hem op brew priority of steam priority mode staan? Ik maak in de ochtend 1 espresso en later op de dag 2 cappucino's meestal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:22
Een Eureka Mignon Specialita nu voor €368.
Geen slechte prijs dacht ik.
Gewoon nieuw geen retourgoed.
https://www.bol.com/nl/nl...-chrome/9200000130765647/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 21:33
HoppyF schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:31:
Een Eureka Mignon Specialita nu voor €368.
Geen slechte prijs dacht ik.
Gewoon nieuw geen retourgoed.
https://www.bol.com/nl/nl...-chrome/9200000130765647/
Helaas, hier is ie alweer €394. Anders was het een mooie prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Over smaak valt niet te twisten luidt het spreekwoord. Maar dat ik na uren googelen nog geen onafhankelijke espressobonen review site heb gevonden is toch weer het andere uiterste. Tja, de Consumentenbond, maar die neem ik natuurlijk niet serieus. Vroegah bezocht ik wel eens een forum op thuisbarista maar dat ligt op apegapen. Heel soms vind ik een lijst zoals die van 10 waarvan je de betrouwbaarheid niet kunt checken met Gran Maestro Italiano op 1, L’Or Onyx op 2 Medellin Secret op 3 Australian op 4 maar dan al Lavazzo en Douwe Egberts Rood. Laat staan dat ambachtelijke branders erin voorkomen. Wie weet meer?

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
druipgrot schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:31:
Over smaak valt niet te twisten luidt het spreekwoord. Maar dat ik na uren googelen nog geen onafhankelijke espressobonen review site heb gevonden is toch weer het andere uiterste. Tja, de Consumentenbond, maar die neem ik natuurlijk niet serieus. Vroegah bezocht ik wel eens een forum op thuisbarista maar dat ligt op apegapen. Heel soms vind ik een lijst zoals die van 10 waarvan je de betrouwbaarheid niet kunt checken met Gran Maestro Italiano op 1, L’Or Onyx op 2 Medellin Secret op 3 Australian op 4 maar dan al Lavazzo en Douwe Egberts Rood. Laat staan dat ambachtelijke branders erin voorkomen. Wie weet meer?
Het is ook bijna onmogelijk om dat te doen. Het ligt natuurlijk erg aan de smaak, maar ook je zetmethode en ga zo maar door.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@druipgrot Je kunt natuurlijk wel iets van waarde hechten aan cupping scores. Voor zover dat terug te vinden is.

Buiten dat is het m.i. niet te doen, en inderdaad erg afhankelijk van smaak.
Er zijn zoveel variabelen betrokken van: type en herkomst boon, verwerkingsmethode groene bonen, helemaal als er ook iets van fermentatie betrokken is, en dan nog alle invloed die de branders hebben. En ga maar eens kijken hoeveel verschillende 'ambachtelijke' branders er alleen in Nederland al zijn. Laat staan de rest van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:39
Teus.espresso schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:40:
Er zijn wel goedkopere reinigingstabletten maar die van Jura zijn ook echt veel beter dan alle andere merken die ik geprobeerd heb (en dat zijn er veel).
Bij een vol automaat kan je zelf de binnenkant niet reinigen gewoonweg omdat je er niet bij kan. Het laatste dat je wilt doen is dan matige of slechte reiniger gebruiken.
Ben me een beetje aan het verdiepen in de reinigingsmiddelen voor mijn nieuwe Jura ENA8 machine. Ik zag dat er ook andere - goedkopere - 2 fase reinigingstabletten verkocht worden. Heb je deze wellicht al eens uitgeprobeerd, zijn deze ook minder goed dan de originele 2/3-fase Jura tabletten?
Zo ja dan ga ik toch maar voor de originele.

Voorbeeld 1: https://koffie-tabletten....etten-voor-jura-25-stuks/
Voorbeeld 2, zoekopdracht Amazon.de: https://www.amazon.de/s?k=2-fasen+reinigingstabletten

[ Voor 7% gewijzigd door musicfreak op 05-07-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

Vitabissj schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:35:
[...]

ook op Etsy, van Booshiecreations
maar goedkoop is het nie voor een stukje siliconen :|
https://www.etsy.com/be/s...name&listing_id=923944178
Maar hij werkt wel véél beter dan die 3D printed
Sluit beter af.
Hier ook een 3D printed hopper en bellow op de specialita. Nadeel aan (o.a.) een 3D-printed hopper is, dat er koffie blijft zitten achter de lijntjes. Je zou de binnenkant eigenlijk helemaal glad willen hebben. Heeft deze dat ook? Deze komt uit Cali, dus daar komen nog flink wat importkosten bij?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 07:52

Ravhin

no <root>...

Wat je kan doen (en ook vaak gebeurt) is dat je de binnenkant opschuurt met 2000 schuurpapier tot glad. Als de ontwerper de randen dik genoeg heeft gemaakt (ik houd zelf meestal minimaal 1mm aan) kan je prima een paar tienden opofferen voor een perfectly smooth finish :*)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenVis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:16
musicfreak schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:50:
[...]

Ben me een beetje aan het verdiepen in de reinigingsmiddelen voor mijn nieuwe Jura ENA8 machine. Ik zag dat er ook andere - goedkopere - 2 fase reinigingstabletten verkocht worden. Heb je deze wellicht al eens uitgeprobeerd, zijn deze ook minder goed dan de originele 2/3-fase Jura tabletten?
Zo ja dan ga ik toch maar voor de originele.

Voorbeeld 1: https://koffie-tabletten....etten-voor-jura-25-stuks/
Voorbeeld 2, zoekopdracht Amazon.de: https://www.amazon.de/s?k=2-fasen+reinigingstabletten
Ik heb dat verdiepen eerder dit jaar ook gedaan, en ben voor mijn E8 tot het volgende gekomen. Ik gebruik deze 2 fase reinigingstabletten en zijn volgens mij prima. Ik kan natuurlijk niet binnenin de machine kijken, maar tablet lost netjes op tijdens de schoonmaakbeurt en geen rare smaakjes oid.

Als melksysteemreiniger gebruik ik deze en die doet het top. Doe het wel - zoals ook bij Jura voorgeschreven - elke dag, als er een melkproduct bereid is dan.

Voor ontkalken dan nog deze, ook geen klachten over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
Ik zit in dubio betreft koffie.
Haal nu over het algemeen bij AMOC, Keen, Friedhats, Rum Baba enz. Alleen voor espresso gaat het toch wel erg hard, zeker als er visite is.

In de buurt zit Koepoort, alleen die brand echt te donker naar mijn zin. Krijg de assige smaak er echt niet uit
Met welke branders hebben jullie positieve ervaringen? Medium branding, €30-35 per kilo, specialty coffee.

Dank!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
timovd schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:32:
[...]

Hier ook een 3D printed hopper en bellow op de specialita. Nadeel aan (o.a.) een 3D-printed hopper is, dat er koffie blijft zitten achter de lijntjes. Je zou de binnenkant eigenlijk helemaal glad willen hebben. Heeft deze dat ook? Deze komt uit Cali, dus daar komen nog flink wat importkosten bij?
Ja je zit wel met die importkosten :/
Ik weet niet waar je anders nog zo'n balg kan krijgen.
Op aliexpress vind je er ook, maar daar komen ook weer importkosten bij he.
Ik zal straks, als ik eraan denk, eens een foto nemen van de binnenkant. Die is normaal gewoon glad siliconen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

@Vitabissj De 3D-printed balg die ik via Etsy (Duitse verkoper) heb gekocht, is ook glad bij mij. Het gaat mij vooral om de hopper. Op zich is het best dik materiaal, dus schuren moet prima te doen zijn lijkt mij.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Alouwerse schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:39:
Haal nu over het algemeen bij AMOC, Keen, Friedhats, Rum Baba enz. Alleen voor espresso gaat het toch wel erg hard, zeker als er visite is.

In de buurt zit Koepoort, alleen die brand echt te donker naar mijn zin. Krijg de assige smaak er echt niet uit
Met welke branders hebben jullie positieve ervaringen? Medium branding, €30-35 per kilo, specialty coffee.

Dank!
Ik zou voor de Yellow Bourbon gaan van de Brandzaak. Als je de mogelijkheid hebt om je temperatuur naar beneden bij te stellen, zou ik die rond de 87-90 graden zetten. Dan zou je vooral de goede smaken er uit moeten krijgen. De Yellow Bourbon is een echte allemansvriend dus zeker geschikt voor indifferente visite :)

Zelf heb ik Segafredo Biological blend gehaald voor visite. Temperatuur op 88 graden en iedereen is gelukkig.

[ Voor 6% gewijzigd door Ravhin op 06-07-2022 10:51 . Reden: eigen oplossing toegevoegd ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
Ravhin schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:49:
[...]
Ik zou voor de Yellow Bourbon gaan van de Brandzaak. Als je de mogelijkheid hebt om je temperatuur naar beneden bij te stellen, zou ik die rond de 87-90 graden zetten. Dan zou je vooral de goede smaken er uit moeten krijgen. De Yellow Bourbon is een echte allemansvriend dus zeker geschikt voor indifferente visite :)
"Tegengeluid" vanuit mijn kant omdat ik deze ook geprobeerd heb. Hier kregen we de Yellow Bourbon echt niet lekker, en hebben 2 kilozakken geprobeerd.

We hebben nu meestal de COSTA RICA COOPE TARRAZU van Brandzaak. Die moet je niet binnen een week na branding, dan is die ook niet lekker te krijgen. Maar op ca. 3 a 4 weken na branding is die op zijn lekkerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

SquareOne schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:52:
[...]

"Tegengeluid" vanuit mijn kant omdat ik deze ook geprobeerd heb. Hier kregen we de Yellow Bourbon echt niet lekker, en hebben 2 kilozakken geprobeerd.

We hebben nu meestal de COSTA RICA COOPE TARRAZU van Brandzaak. Die moet je niet binnen een week na branding, dan is die ook niet lekker te krijgen. Maar op ca. 3 a 4 weken na branding is die op zijn lekkerst.
Hee! Wat jammer; waar had je last van? Ik vond deze koffie wel lekker, maar niet echt spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
Ravhin schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:49:
[...]

Zelf heb ik Segafredo Biological blend gehaald voor visite. Temperatuur op 88 graden en iedereen is gelukkig.
Dank! Alleen yellow bourbon is voor mij is iets te veel een allemansvriend.
Ben zelf wel van de uitgesproken smaken, vooral naturals of fermented.
Zal eens bij brandzaak gluren wat ze nog meer hebben.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
Ravhin schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:56:
[...]
Hee! Wat jammer; waar had je last van? Ik vond deze koffie wel lekker, maar niet echt spannend.
Het is inmiddels wel een tijd geleden. Maar we konden vooral geen. "sweet spot" vinden. Of te zuur, of te bitter. Maar meestal te bitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:32

Dank!
Giraffe en Bocca zijn twee van mijn favorieten. Vind €30-35 voor een kilo nog steeds vrij veel, maar dat betaal ik meestal ook en dan geef ik de voorkeur aan deze twee. Als ik mezelf wil verwennen kies ik voor Dutch Barista. Koepoort/Brandzaak sla ik om dezelfde reden als jij vaak over.

Duurder is niet altijd beter. Keen is duurder maar vond ik niet lekker (blij dat ze op waren de laatste keer). Nordkapp had ik 4kg van besteld voor €99. 2 daarvan vond ik prima maar niet bijzonder, slechts eentje was echt lekker (Burundi) maar die kostte los ook meer dan €40 per kilo.

Sinds kort brand ik mijn eigen bonen, maar dat is nog best lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ypuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:12:
[...]
Sinds kort brand ik mijn eigen bonen, maar dat is nog best lastig.
Ze lekker branden is stap 1, daarna in staat zijn om hetzelfde profiel te herhalen plus dat de smaak dan ook lekker is, is dan 2.
Vor mij reden om tot mijn pensioen niet aan dit avontuur te beginnen. Ik heb genoeg tijdvretende hobbies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:32
Ravhin schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:54:
[...]

Ze lekker branden is stap 1, daarna in staat zijn om hetzelfde profiel te herhalen plus dat de smaak dan ook lekker is, is dan 2.
Vor mij reden om tot mijn pensioen niet aan dit avontuur te beginnen. Ik heb genoeg tijdvretende hobbies :)
Haha, ja. Zal niet zeggen dat ik het onderschat heb. Je komt ook verrassend snel in het territorium van drinkbare koffie, maar ik zie nu wel de uitdaging van eerst lekkere koffie te branden en vervolgens dat kunstje te herhalen. Ik zie wel per batch vooruitgang, maar met 2 batches per week gaat het niet heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
[...]

Heb toevallig deze week bij Fascino besteld en gisteren binnen gekregen.
Drie kilo waaronder ook Costa Rica Tarrazu.
In het verleden al eerder Costa Rica gehad maar dan een andere soort Don Claudio.
Die is er nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
timovd schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:48:
@Vitabissj De 3D-printed balg die ik via Etsy (Duitse verkoper) heb gekocht, is ook glad bij mij. Het gaat mij vooral om de hopper. Op zich is het best dik materiaal, dus schuren moet prima te doen zijn lijkt mij.
haaa sorry, had te snel gelezen. Die zou idd makkelijk te schuren moeten zijn, want die wand is wel dik ja.
Ik zal straks eens kijken hoe glad die is

[ Voor 4% gewijzigd door Vitabissj op 06-07-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj

Dank!
ik heb van mijn broer die Special Sophie van https://www.ray-jules.com gekregen en die is wel speciaal van smaak. Is ook natural processed.
Ik vind em echt niet te drinken, maar misschien is het wel iets voor u :) Je ruikt en proeft echt die gefermenteerde smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 15:23
Terug naar MP in de Lagom P64. Voor mij de beste keus ivm andere malers, anders zou ik de Lab Sweet Cast kiezen. Die zijn lekker allround.

Links is de Cast en rechts de HU burr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENpynd4scM44ZHYUhUkHLpEjW5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHzmjO5SYZYytDsgpei3RPWH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door robbynaish op 06-07-2022 19:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 15:07
Profitec komt met een nieuwe machine, de Profitec GO, een single boiler apparaat; https://profitec-espresso.com/en/products/go.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RT4o87g2N_os2K9jVxRAznj5KVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qujkJw0C0X9tkjq1mr8aQT6T.jpg?f=fotoalbum_large
Tech specs:
  • Single boiler espresso machine with ring brew group
  • Heating phase 5-7 min
  • PID
  • Brewing counter in seconds
  • Programmable ECO mode
  • Programmable temperature mode
  • Brass boiler - 0,4 l
  • Boiler insulation
  • Copper heating
  • Water tank with 2,8 l volume
  • Removable water tank lid
  • Vibration pump
  • Pump pressure gauge
  • Expansion valve for brewing pressure adjustment
  • Button panel
  • Rotary valve for steam extraction
  • Cup tray
  • Power usage
  • EU, UK, CH, AU: 230 V/1200 W
  • US: 115 V/1200 W
  • Weight 12.9 kg
  • Dimension (WxDxH):
  • 210 x 362 x 381 mm without portafilter
  • 210 x 410 x 381 mm with filter holder

[ Voor 17% gewijzigd door RoosW op 06-07-2022 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dat is een leuk machientje zeg :)

Kost zo'n 850 euro zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 09:09

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

RoosW schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:35:
Profitec komt met een nieuwe machine, de Profitec GO, een single boiler apparaat; https://profitec-espresso.com/en/products/go.

[Afbeelding]
Tech specs:
  • Single boiler espresso machine with ring brew group
  • Heating phase 5-7 min
  • PID
  • Brewing counter in seconds
  • Programmable ECO mode
  • Programmable temperature mode
  • Brass boiler - 0,4 l
  • Boiler insulation
  • Copper heating
  • Water tank with 2,8 l volume
  • Removable water tank lid
  • Vibration pump
  • Pump pressure gauge
  • Expansion valve for brewing pressure adjustment
  • Button panel
  • Rotary valve for steam extraction
  • Cup tray
  • Power usage
  • EU, UK, CH, AU: 230 V/1200 W
  • US: 115 V/1200 W
  • Weight 12.9 kg
  • Dimension (WxDxH):
  • 210 x 362 x 381 mm without portafilter
  • 210 x 410 x 381 mm with filter holder
Consumer versie van de 'prosumer' PRO 300 lijkt het.
Die pressure gauge van de PRO 300 was alleen voor stoom, hopelijk is deze ook voor koffie.

Lees helaas niks over pre-infusion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:01
Ravhin schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:54:
[...]

Valt wel mee de tijd wat het kost, rond de 12 tot14 minuten per branding..ben meestal een dik half uur bezig met mijn Gene, en dan kan ik weer twee weken verse koffie drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:47
eamelink schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:43:
Dat is een leuk machientje zeg :)

Kost zo'n 850 euro zo te zien.
qua specs wel, maar qua kleuren :r ..en dan zeggen ze dat een Sylvia lelijk is... Maar goed, iets met smaak en twisten ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 14:17
Als kleurtjes niet zo jouw ding zijn dan is er altijd nog de technisch verwante ECM Casa. Ik durf wel een voorspelling te doen dat de Casa VI hier heel erg op gaat lijken maar dan in wheel chroomstaal en eventueel met wit of antraciet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Hmm, dan ga ik die Costa Rica nog even laten liggen. Was er aan begonnen na een week, maar idd niet heel lekker. De 'Brute Bonen' (onbekende melange) vond ik ik wel lekker na een week, maar ook iets prijziger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alouwerse
Dank voor alle tips met betrekking tot branders!
Brandzaak sprak me niet aan, te ‘vaag’ qua omschrijving.
Uiteindelijk herinnerde ik me ‘Five ways’, daar nu een bestelling gedaan die vandaag binnen kwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mkJMBjah0pwqBU-49sFrkkJPS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYNTNEIoHkIjpD2YEHZwEscI.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort maar eens proeven :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 14:29

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Weet iemand ook een goed alternatief voor koffiestation die ook hario filters leveren?
Het is daar nu al zo vaak mis gegaan met het versturen dat ik er klaar mee ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
noobgrinder schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:53:
Weet iemand ook een goed alternatief voor koffiestation die ook hario filters leveren?
Het is daar nu al zo vaak mis gegaan met het versturen dat ik er klaar mee ben.
A matter of concrete heeft verschillende filters voor de V60

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 18:21
Brandzaak heeft ook Hario Filters. Verzending van Brandzaak is mij persoonlijk goed bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 14:29

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Alouwerse schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:11:
[...]

A matter of concrete heeft verschillende filters voor de V60
tagican schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:15:
Brandzaak heeft ook Hario Filters. Verzending van Brandzaak is mij persoonlijk goed bevallen.
Bedankt! Ik zal ze beide eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
Alouwerse schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:44:
Dank voor alle tips met betrekking tot branders!
Brandzaak sprak me niet aan, te ‘vaag’ qua omschrijving.
Uiteindelijk herinnerde ik me ‘Five ways’, daar nu een bestelling gedaan die vandaag binnen kwam.

[Afbeelding]

Binnenkort maar eens proeven :)
Five Ways was mij onbekend maar zal eens kijken op de website. Laat maar weten of het wat is.
Zie ook een Decent staan. Zijn er veel Decent gebruikers op Tweakers?

Vandaag de Sworks diffuser binnen gekregen voor de Decent. Morgen maar eens installeren en dan een oordeel vellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
init6 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:46:
[Afbeelding]

Tot nu toe redelijke espresso mee gemaakt.
Inmiddels ben ik iets verder met mijn robot en heb ontdekt dat de smaak totaal veranderd als ik meer koffie bonen maal. Ik zat eerst rond de 14 tot 16 gram maar hield een zuurtje erin en kwam niet bij een romig en zoet smaakje uit. Maar heb een keer 21 gram gemalen met een grovere grind setting (1 stap) en de koffie had het niveau van daadwerkelijk goede (nog steeds niet perfecte) koffie.

Heb van de week bij Boot koffie in mijn omgeving twee zakjes gekocht. Eens kijken of ik daarmee dan echt perfecte koffie mee kan maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alouwerse
robbynaish schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:08:
[...]

Five Ways was mij onbekend maar zal eens kijken op de website. Laat maar weten of het wat is.
Zie ook een Decent staan. Zijn er veel Decent gebruikers op Tweakers?

Vandaag de Sworks diffuser binnen gekregen voor de Decent. Morgen maar eens installeren en dan een oordeel vellen.
Ik laat het je weten! Ben nu nog bezig aan een potje van A Matter of Concrete. Double fermented Brazil, nooit gedacht dat het een Brazil zou zijn, smaak explosie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnHNs30y2rPmsK0bbojP0uhjV_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhdEz1yCwiGFS5CyL6ufKeoM.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Alouwerse schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:10:
[...]

Ik laat het je weten! Ben nu nog bezig aan een potje van A Matter of Concrete. Double fermented Brazil, nooit gedacht dat het een Brazil zou zijn, smaak explosie!

[Afbeelding]
Leuk. Zelf niet zo van de fermented boontjes. Welk profiel heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
robbynaish schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:32:
[...]

Leuk. Zelf niet zo van de fermented boontjes. Welk profiel heb je gebruikt?
Voor dialing in begin ik vaak met “I’ve got your back”. Erna vaak richting een profiel met verlengde preinfusie.
Welke gebruik jij nu?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Alouwerse schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:43:
[...]

Voor dialing in begin ik vaak met “I’ve got your back”. Erna vaak richting een profiel met verlengde preinfusie.
Welke gebruik jij nu?
Die heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt maar ga ik morgen meteen testen _/-\o_

Dagelijkse koffie en voor Cappuccino > default of best overall pressure profile
Voor filter branding > Hybrid pour over espresso (Sprover), Gagne, Blooming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
Net met nieuwe bonen getest. Iets te fijn gemalen maar het eindresultaat in 43 seconden was zeker niet slecht.

“I’ve got your back”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVYT2JUZdZHZOGf9ZDn2UZQYBbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmSpHcDwIzZJrm2PwFjOfSrD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 14:00
Aangezien ik toch altijd erg blij ben om bij vrienden/familie koffie te drinken uit een volautomaat, toch maar eens gaan kijken wat een goed alternatief voor de oude vertrouwde Senseo is. Met om en nabij de 15 kopjes per week mag het allemaal wel wat kosten maar belangrijke is vooral het beperkte onderhoud en hoge gebruiksgemak wat nodig is.

Met deze eisen:

- 2 kopjes tegelijk kunnen zetten.
- Alleen zwarte koffie melk etc is niet nodig.
- Extra functies als koffie zetten op een bepaald tijdstip, warm houden etc zijn niet nodig.
- Onderhoudsvriendelijk, de senseo vereist erg weinig onderhoud en wil liever niet veel meer onderhoud doen.

Nu kwam ik in een zoektocht uit op bijv een Jura D4 en Siemens EQ500 maar die zijn toch wel dubbel zo duur als wat ik in eerste instantie in gedachte had namelijk een euro of 300.

De vraag is nu vooral of ik met mijn gestelde budget wel aan een volautomaat moet beginnen of dat er nog specifieke toppers zijn voor mijn budget + eisen.

Echt goede vergelijkingswebsites heb ik zo snel niet gevonden en bij websites als Coolblue heb ik toch het idee dat ik goede opties mis. Kunnen jullie mij wellicht in de juiste richting helpen vanuit dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

la_fusion schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:55:
Aangezien ik toch altijd erg blij ben om bij vrienden/familie koffie te drinken uit een volautomaat, toch maar eens gaan kijken wat een goed alternatief voor de oude vertrouwde Senseo is. Met om en nabij de 15 kopjes per week mag het allemaal wel wat kosten maar belangrijke is vooral het beperkte onderhoud en hoge gebruiksgemak wat nodig is.

Met deze eisen:

- Extra functies als koffie zetten op een bepaald tijdstip, warm houden etc zijn niet nodig.
- Onderhoudsvriendelijk, de senseo vereist erg weinig onderhoud en wil liever niet veel meer onderhoud doen.

Nu kwam ik in een zoektocht uit op bijv een Jura D4 en Siemens EQ500 maar die zijn toch wel dubbel zo duur als wat ik in eerste instantie in gedachte had namelijk een euro of 300.

De vraag is nu vooral of ik met mijn gestelde budget wel aan een volautomaat moet beginnen of dat er nog specifieke toppers zijn voor mijn budget + eisen.

Echt goede vergelijkingswebsites heb ik zo snel niet gevonden en bij websites als Coolblue heb ik toch het idee dat ik goede opties mis. Kunnen jullie mij wellicht in de juiste richting helpen vanuit dit topic?
Als je van Senseo komt, is een Dolce Gusto al een hele upgrade qua smaakbeleving en je behoudt dan het onderhouds-/gebruiksgemak.

Een volautomaat vergt veel onderhoud, ik durf te zeggen meer dan een halfautomaat (pistonmachine). Het gebruiksgemak van een pistonmachine is echter een stuk minder dan een volautomaat.

Voor ultiem gebruiksgemak kan je voor de Nespresso Vertuo gaan. De machines herkennen automatisch welke cups je erin stopt en passen de bereiding daar op aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Als het een Jura wordt, neem dan alsjeblieft de E4. Die werkt een heel stuk fijner en maakt betere koffie dan de D4. Vooral de onderhoud handelingen zijn lastig bij de D4. Een bleutooth dongel maakt het al een stuk eenvoudiger maar dat is een oplossing voor een probleem die de E4 niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
la_fusion schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:55:

Met deze eisen:

Een D6 misschien @Teus.espresso ?
Hier €416.
https://www.ebay.nl/itm/325191252605

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:16
ocn schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:41:
[...]

Een volautomaat vergt veel onderhoud, ik durf te zeggen meer dan een halfautomaat (pistonmachine). Het gebruiksgemak van een pistonmachine is echter een stuk minder dan een volautomaat.
Veel onderhoud aan een volautomaat? Waar vergelijk je het mee? Ik heb 2 jaar een Philips volautomaat en het enige dat ik doe is water en bonen bijvullen en na een melding het waterfilter vervangen. Zetgroep kan eruit en die heb ik 1 keer onder de kraan afgespoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

GoEV6 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:29:
[...]

Veel onderhoud aan een volautomaat? Waar vergelijk je het mee? Ik heb 2 jaar een Philips volautomaat en het enige dat ik doe is water en bonen bijvullen en na een melding het waterfilter vervangen. Zetgroep kan eruit en die heb ik 1 keer onder de kraan afgespoeld.
dan zal die wel vol schimmelsporen zitten :o

Heb zelf ook een volautomaat gehad, en inmiddels een pistonmachine. Bij een volautomaat moet je de zetgroep en de binnenkant van de machine regelmatig reinigen om schimmel en contaminatie door oude koffieresten te voorkomen. 1 keer je zetgroep in twee jaar tijd afspoelen is echt niet oké. https://www.google.nl/sea...oe+vaak+zetgroep+reinigen

[ Voor 29% gewijzigd door ocn op 12-07-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
ocn schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:38:
[...]

dan zal die wel vol schimmelsporen zitten :o

Heb zelf ook een volautomaat gehad, en inmiddels een pistonmachine. Bij een volautomaat moet je de zetgroep en de binnenkant van de machine regelmatig reinigen om schimmel en contaminatie door oude koffieresten te voorkomen. 1 keer je zetgroep in twee jaar tijd afspoelen is echt niet oké. https://www.google.nl/sea...oe+vaak+zetgroep+reinigen
Ik maak natuurlijk wel als hij vol is de waterbak en het bakje waar de koffieprut in komt schoon. Kan gewoon in de vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

GoEV6 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:56:
[...]

Ik maak natuurlijk wel als hij vol is de waterbak en het bakje waar de koffieprut in komt schoon. Kan gewoon in de vaatwasser.
Hoe lang heb je de zetgroep nu al niet schoongemaakt? Als dat lang geleden is ben ik wel benieuwd naar foto's van de zetgroep, en van de binnenkant van je machine als de zetgroep eruit is gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
ocn schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:03:
[...]

Hoe lang heb je de zetgroep nu al niet schoongemaakt? Als dat lang geleden is ben ik wel benieuwd naar foto's van de zetgroep, en van de binnenkant van je machine als de zetgroep eruit is gehaald.
Ik denk 8 maanden of zo. Ik had hiervoor een volautomaat van Jura (J5 als ik met niet vergis) en daar kon de zetgroep er helemaal niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

GoEV6 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:08:
[...]

Ik denk 8 maanden of zo. Ik had hiervoor een volautomaat van Jura (J5 als ik met niet vergis) en daar kon de zetgroep er helemaal niet uit.
Hier wat foto's van een Jura J5 van binnen: https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=1561

Geniet van je koffie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
ocn schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:12:
[...]

Hier wat foto's van een Jura J5 van binnen: https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=1561

Geniet van je koffie :D
Dank :)

Ik denk overigens dat als je aan 100 mensen op straat met een volautomaat vraagt wat een zetgroep is dat minimaal 50% het niet weet en van die 50% die het wel weet weer de helft hem nooit schoon maakt.

[ Voor 29% gewijzigd door GoEV6 op 12-07-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
ocn schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:41:
[...]

Als je van Senseo komt, is een Dolce Gusto al een hele upgrade qua smaakbeleving en je behoudt dan het onderhouds-/gebruiksgemak.

Voor ultiem gebruiksgemak kan je voor de Nespresso Vertuo gaan. De machines herkennen automatisch welke cups je erin stopt en passen de bereiding daar op aan.
Vraag mij niet waarom maar zo'n Dolce Gusto/Nespresso ben ik geen fan van qua smaak als je dat vergelijkt met Senseo, verschillende varianten geprobeerd bij andere maar dan heb ik liever gewoon Senseo.

Als nu blijkt dat voor mijn budget het niet realistisch is om een volautomaat te kopen, dan is dat ook een prima conclusie.

@Teus.espresso @HoppyF @GoEV6 bedankt voor jullie reacties. Hebben jullie wellicht ook iets van een goede vergelijkingswebsite of iets dergelijks om de voors en tegens naast elkaar te kunnen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidacra
  • Laatst online: 13-09 17:49
GoEV6 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:08:
[...]

Iew :r

Hier een Saeco Xelsis volautomaat. Iedere week even in 10 minuten alles afwassen, zetgroep afspoelen, laten drogen klaar. Nu ruim een jaar oud en ziet er nog als nieuw uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
la_fusion schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:42:
[...]

Vraag mij niet waarom maar zo'n Dolce Gusto/Nespresso ben ik geen fan van qua smaak als je dat vergelijkt met Senseo, verschillende varianten geprobeerd bij andere maar dan heb ik liever gewoon Senseo.

Als nu blijkt dat voor mijn budget het niet realistisch is om een volautomaat te kopen, dan is dat ook een prima conclusie.

@Teus.espresso @HoppyF @GoEV6 bedankt voor jullie reacties. Hebben jullie wellicht ook iets van een goede vergelijkingswebsite of iets dergelijks om de voors en tegens naast elkaar te kunnen leggen?
Op youtube vind je diverse filmpjes waarin alle mogelijke koffieapparaten in diverse prijsklasse worden vergeleken. Maar beter dan Senseo wordt het al snel is mijn mening. Ik zou (met een beperkt budget en gemak) overstappen naar Nespresso of filterkoffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

GoEV6 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:13:
[...]

Dank :)

Ik denk overigens dat als je aan 100 mensen op straat met een volautomaat vraagt wat een zetgroep is dat minimaal 50% het niet weet en van die 50% die het wel weet weer de helft hem nooit schoon maakt.
Ja, daarom is het goed dat dit soort fora er zijn om mensen op onhygiënische (ziekmakende) praktijken te wijzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

la_fusion schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:42:
[...]

Als je liever senseo drinkt, dan vraag ik me af of een volautomaat je wel gelukkig gaat maken. Mocht je het toch willen proberen, dan is de Melitta Caffeo Solo een leuk instapmodel dat in jouw prijsklasse valt, of een leuk tweedekansje van Philips https://www.coolblue.nl/tweedekans-product/1833426

[ Voor 4% gewijzigd door ocn op 12-07-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 01:07
Hier een beetje hetzelfde als @la_fusion. Alleen maak ik me niet zo druk over de prijs van een Jura.

Momenteel heb ik een Delonghi EC680 pistonmachine (zo'n kleintje) in de keuken staan en in de bijkeuken een oude koffiemaler van markplaats waarvan ik niet meer precies weet wat voor 1 het is (onderop staat RR4590). Ik heb daarvan eens de maalschijven vervangen en volgens mij doet ie het prima. Met de Delonghi heb ik regelmatig problemen met de houders (filtermand) voor de gemalen koffie. Die van 2 kopjes krijg ik niet meer aan de praat (zit verstopt). Die met 1 kopje loopt af en toe vast maar die krijg ik dan weer doorgespoeld.

Anyway, nu dacht ik dat bv een Jura E4 iets gemakkelijker zou zijn ook al neemt ie dan wat meer ruimte in in de keuken. Nu kan ik natuurlijk ook een nieuwe filtermand kopen voor de Delonghi.

Ik en mijn vrouw drinken de koffie alleen zwart en zo'n 2-4 kopjes per dag. Zou een Jura E4 een prima vervanger zijn (of iets vergelijkbaars)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
ocn schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:07:
[...]

Als je liever senseo drinkt, dan vraag ik me af of een volautomaat je wel gelukkig gaat maken. Mocht je het toch willen proberen, dan is de Melitta Caffeo Solo een leuk instapmodel dat in jouw prijsklasse valt, of een leuk tweedekansje van Philips https://www.coolblue.nl/tweedekans-product/1833426
Bij vrienden/familie waarvan ik weet dat ze een volautomaat hebben, vind ik de koffie altijd vele malen lekkerder. Vooral veel meer smaak. De machines(verschillende Delonghi's/Jura's) die zij hebben zijn echter een stuk prijziger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
la_fusion schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:31:
[...]

Bij vrienden/familie waarvan ik weet dat ze een volautomaat hebben, vind ik de koffie altijd vele malen lekkerder. Vooral veel meer smaak. De machines(verschillende Delonghi's/Jura's) die zij hebben zijn echter een stuk prijziger.
Je moet inderdaad je budget vaststellen om een keuze te maken.
Om een beetje in de buurt te komen gaf ik daarom de link naar retour goederen.
Kan je honderden euro’s schelen.
Mijn Jura E8 en voorganger Siemens EQ500 heb ik zo ook gekocht.

Het schoonmaken van een volautomaat is eigenlijk weinig werk.
Bij mijn Jura kan de zetgroep er niet uit en wordt deze automatisch gereinigd.

Nespresso kun je ook overwegen.
Apparaat is goedkoop maar de cupjes dan weer relatief duur.
Goedkopere cupjes smaken een stuk minder is mijn ervaring.

Nu moet er in een volautomaat ook goede kwaliteit koffiebonen anders is het resultaat ook niet zo lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaAonuXkFhjGh_GtIc0c2fJVDqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKgDcUlgMaAoSB9F4fcux15o.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de zetgroep van een Jura E8 uit 2018 met net geen 10.000 koffie. Zoveel beter is het reiniging programma in vergelijking met die J5 van koffie praat. Minimale schimmel, wat aangekoekte koffie. Niks om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:50
In de prijs klasse tot zo,n €1000, zit er dan nog veel verschil in tussen de diverse espresso machines met een geïntegreerde molen. Zoals oa Sage , Quick Mill en Leit die hebben. Zo je welk merk type staat bekend om zn goede molen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Quick Mill is destijds begonnen met molentjes. Dat is de Mill in de naam. De ingebouwde molens geven eigenlijk nooit problemen. De enige makke zit bij het doseer mechanisme van de losse molens. Ze zijn ook sterker gebouwd dan de Lelit molens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ok, thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:31
la_fusion schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:31:
[...]

De vraag is idd wat je van je koffie(machine) verwacht, en wat je er aan uit wil geven. Ik kom zelf van een Delonghi 20.110B (+/- € 300) en daar kwam ook gewoon koffie uit, gewoon met supermarktbonen.
Destijds vond ik het prima, maar het is een wereld van verschil met mijn huidige E8 en verse bonen. Ook qua afwerking en geluidsniveau zit er een duidelijk verschil in de goedkope en duurdere machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Basfr schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:06:
[...]

De vraag is idd wat je van je koffie(machine) verwacht, en wat je er aan uit wil geven. Ik kom zelf van een Delonghi 20.110B (+/- € 300) en daar kwam ook gewoon koffie uit, gewoon met supermarktbonen.
Destijds vond ik het prima, maar het is een wereld van verschil met mijn huidige E8 en verse bonen. Ook qua afwerking en geluidsniveau zit er een duidelijk verschil in de goedkope en duurdere machines.
Mee eens, maar alles heeft zijn prijs.
Wat veel mensen ook doen is in stappen upgraden.
Van niets naar een Jura is voor velen een te grote stap en een te grote uitgaaf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRyI29H3BGFFKnh1vy3usqlVVCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8CV5VTySWPgOylvaRJAFanN.jpg?f=fotoalbum_large
Toch een mooi plaatje voor in dit topic. Koffie is wereldwijd zo belangrijk dat het een heel zeldzaam woord is dat overal - give or take - hetzelfde is. Dat geeft te denken... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:06
dreamscape schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:16:
[Afbeelding]
Toch een mooi plaatje voor in dit topic. Koffie is wereldwijd zo belangrijk dat het een heel zeldzaam woord is dat overal - give or take - hetzelfde is. Dat geeft te denken... ;)
Zal het er mee te maken hebben dat koffie niet overal groeit en men het woord heeft overgenomen van de regio waar ze het vandaan haalden ipv dat ze het zelf een naam moesten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Inmiddels nog wat verder gedoken in de wereld van budget volautomaten en een shortlist van een aantal apparaten:

- Melitta Caffeo Solo
- Philips E2200 serie
- De’longhi Magnifica S
- Krups EA8150

Ieder met zijn eigen (kleine) plus en minpunten maar zijn er op basis van ervaringen hier bepaalde apparaten die ik echt beter kan overslaan? Of is het vooral persoonlijke voorkeur en ontloopt het eea elkaar niet? Op basis van reviews/afbeeldingen/ervaringen uit het verleden heb ik een lichte voorkeur voor Philips maar dat is het dan ook wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoosW
Op het moment de boontjes van Het Hoofdkwartier weer in de doserings bakjes staan, zo lekker!
De 3 Afrika Melange is van grote kwaliteit dit keer, een heel subtiel zuurtje van de perzik beweert mijn pallet, met heerlijk zoete tonen en flink bombastisch in de romige choco afdeling, en de Classic: Colombia La Guamara is een tongstrelende chocolade bom, weinig zuren, met een goed proefbare zoet!

Ik heb daarnaast ook twee verschillende Ethiopië bonen met verschillende branding van Moyee coffee, maar die vallen me tegen, vlakke smaak, voornamelijk bitter, zelfs op iets lagere temperaturen, en bijna geen crema.

De 5e boon in de bakjes, Brute Bonen is weer geweldig, na een maand of twee geleden een batch te hebben gehad die muf smaakte, is deze weer een heerlijke crema bom met absoluut NIET subtiele smaken :D
Ideaal als je van koffie zonder zuurtjes houd, hij heeft nog wel zoet, maar geen zuren meer, maar de Robusta bonen die er volgens mij door gemengd zitten geven het een heerlijk aardse woestheid, en een magnifieke berg crema, zonder overweldigend te worden, veel donkere smaaktonen met een heerlijk zoetje op de achtergrond.

[ Voor 68% gewijzigd door RoosW op 13-07-2022 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:58
@la_fusion Voordeel van de Philips is de gemakkelijk uitneembare zetgroep. Zelf heb ik de Philips EP3551, sinds april 2018 in bezit en deze zet nog altijd een lekker kopje koffie :) . Het zou me niet verbazen wanneer de E2200 in techniek vrij vergelijkbaar is.

Toevallig zojuist een mail van Philips ontvangen waar ze refurbished apparaten aanbieden. Misschien interessant. https://click.eu.ph.mc.ph...bdfd69093ca97990f22494d2f

[ Voor 35% gewijzigd door Millert op 13-07-2022 13:46 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:22
@RoosW die Columbia van het hoofdkwartier is mij laatst ook zeer goed bevallen. Sterker nog, hij ligt hier alweer klaar voor als de huidige bonen op zijn (dat is over 2-3 shots).

De huidige bonen zijn Cuba Serrano van het hoofdkwartier. Die bevallen me ook erg goed. De marsepein uit dd smaakbeschrijving is daadwerkelijk proefbaar en dat vind ik echt heel lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:44
RoosW schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:10:
Op het moment de boontjes van Het Hoofdkwartier weer in de doserings bakjes staan, zo lekker!
De 3 Afrika Melange is van grote kwaliteit dit keer, een heel subtiel zuurtje van de perzik beweert mijn pallet, met heerlijk zoete tonen en flink bombastisch in de romige choco afdeling, en de Classic: Colombia La Guamara is een tongstrelende chocolade bom, weinig zuren, met een goed proefbare zoet!

Ik heb daarnaast ook twee verschillende Ethiopië bonen met verschillende branding van Moyee coffee, maar die vallen me tegen, vlakke smaak, voornamelijk bitter, zelfs op iets lagere temperaturen, en bijna geen crema.

De 5e boon in de bakjes, Brute Bonen is weer geweldig, na een maand of twee geleden een batch te hebben gehad die muf smaakte, is deze weer een heerlijke crema bom met absoluut NIET subtiele smaken :D
Ideaal als je van koffie zonder zuurtjes houd, hij heeft nog wel zoet, maar geen zuren meer, maar de Robusta bonen die er volgens mij door gemengd zitten geven het een heerlijk aardse woestheid, en een magnifieke berg crema, zonder overweldigend te worden, veel donkere smaaktonen met een heerlijk zoetje op de achtergrond.
Ook koffie besteld bij Hoofdkwartier, ik ben heel benieuwd!
Ik twijfel nog steeds over de upgrade van mijn huidige koffiemachine (Sage Barista Pro). Ik heb het apparaat ondertussen ruim een jaar en merk steeds meer dat de machine inconsistent is. De maler heb ik allang vervangen door een Niche, maar ik neig steeds meer om ook de machine te gaan vervangen.

Ik vind zelf de lelit bianca echt een prachtmachine (de vrouw vind het gelukkig ook prima), maar twijfel of ik niet beter eerst de MaraX kan doen. Met de bianca ben ik meteen klaar, maar die is wel een flink stuk duurder en ik weet niet of ik alle functionaliteit wel ga gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

RoosW schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:10:

Ze adverteren met 100% arabica: https://brutebonen.nl/ons-verhaal/over-de-bonen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 13-09 18:01
Thysiej schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:35:
[...]
Ik twijfel nog steeds over de upgrade van mijn huidige koffiemachine (Sage Barista Pro). Ik heb het apparaat ondertussen ruim een jaar en merk steeds meer dat de machine inconsistent is. De maler heb ik allang vervangen door een Niche, maar ik neig steeds meer om ook de machine te gaan vervangen.

Ik vind zelf de lelit bianca echt een prachtmachine (de vrouw vind het gelukkig ook prima), maar twijfel of ik niet beter eerst de MaraX kan doen. Met de bianca ben ik meteen klaar, maar die is wel een flink stuk duurder en ik weet niet of ik alle functionaliteit wel ga gebruiken...
Ja, altijd een interessante afweging inderdaad. Vanaf de Sage is de MaraX ook al een leuke upgrade. Wat is je gebruik nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Apart, ik zie tussen de lichtere bonen steeds wat donkerder exemplaren, en de hoeveelheid crema is bizar (zeker als je zoals ik al 5 dagen na de branding begint met koffie produceren), ook de smaak komt overeen met de 'Black Betty' van het Hoofdkwartier, (10% Robusta, een gouden greep voor volautomaten!) met die wat woeste achtergrond smaak met wat hout smaak tonen (maar heel ver weg) op de smaak zou ik gokken 5%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
cryptapix schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:34:
@RoosW die Columbia van het hoofdkwartier is mij laatst ook zeer goed bevallen. Sterker nog, hij ligt hier alweer klaar voor als de huidige bonen op zijn (dat is over 2-3 shots).

De huidige bonen zijn Cuba Serrano van het hoofdkwartier. Die bevallen me ook erg goed. De marsepein uit dd smaakbeschrijving is daadwerkelijk proefbaar en dat vind ik echt heel lekker.
Nope nope nope nope, marsepein!! [Rent schreeuwend weg]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Thysiej schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:35:
[...]

Ik zou zelf voor de Bianca gaan, het is geen eindbaas, bij lange na niet, maar een indrukwekkend goede machine! Ik vind de looks veel beter als de MaraX beter in proporties, met mooi hout, en prima extra's. Daar ga je nog jaren en jaren plezier aan beleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:44
Hercul3s schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Ja, altijd een interessante afweging inderdaad. Vanaf de Sage is de MaraX ook al een leuke upgrade. Wat is je gebruik nu?
De MaraX is inderdaad een leuke upgrade al, alleen vind ik het apparaat niet zo mooi als de bianca. Er gaan gemiddeld zo'n 6 bakjes per dag doorheen, 4x espresso en 2x cappuccino.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Wat mij definitief voor de Bianca over de MaraX zou doen gaan, de MaraX heeft weliswaar een PID, maar kan slechts in twee standen staan, stoompreferentie en espresso preferentie.
De Bianca kun je per boiler instellen welke temperatuur je verlangt (ideaal als je eens een donker geroosterde boon hebt die je beter op 86c ipv 94c wilt brouwen) de v3 heeft een ingebouwde shottimer, en een makkelijk toegankelijke PID.
Die schakel ellende onder de opvangbak, mijn voorkeur heeft het niet.
Ik heb zelf een Rocket Giotto v3 met een PID onder het afvoerbakie, zucht, onhandig, en hoewel vrij instelbaar ipv slechts een paar opties zoals de MaraX, helemaal niet gebruikersvriendelijk.
Ik ga de komende maanden sparen om mijn Rocket te vervangen door een Bianca. Ik heb dus alle research al achter de rug ;-)
Of ik moet voor die tijd een betaalbare 2e hands Profitec Pro 800 (lever) tegen het lijf lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 13-09 18:01
Thysiej schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:59:
[...]

De MaraX is inderdaad een leuke upgrade al, alleen vind ik het apparaat niet zo mooi als de bianca. Er gaan gemiddeld zo'n 6 bakjes per dag doorheen, 4x espresso en 2x cappuccino.
Ik heb zelf een DB met PID en Rotatiepomp (Alex Duetto II) en ben er wel heel blij mee. Ook omdat er weinig te upgraden valt (of je gaat naar een GS3 oid :D). Enige upgrade is de flow control die je bij de Bianca al hebt. Dus in die zin, als je het geld hebt zou ik voor de Bianca gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:22
RoosW schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:11:
[…] de v3 heeft een ingebouwde shottimer, […]
Dat heeft mijn v1 ook al. Bij de v3 blijft de tijd alleen wat langer in beeld nadat je de pomp uitzet. Vind dat niet heel spannend, want ik kijk namelijk naar de timer op het moment dat ik de pomp uitzet dus ik weet al hoe lang mijn shot heeft geduurd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
la_fusion schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:50:
Inmiddels nog wat verder gedoken in de wereld van budget volautomaten en een shortlist van een aantal apparaten:

- Melitta Caffeo Solo
- Philips E2200 serie
- De’longhi Magnifica S
- Krups EA8150

Ieder met zijn eigen (kleine) plus en minpunten maar zijn er op basis van ervaringen hier bepaalde apparaten die ik echt beter kan overslaan? Of is het vooral persoonlijke voorkeur en ontloopt het eea elkaar niet? Op basis van reviews/afbeeldingen/ervaringen uit het verleden heb ik een lichte voorkeur voor Philips maar dat is het dan ook wel.
Zal niet veel uitmaken maar misschien dat je er achter kan komen welke de beste of minst slechte maler heeft. Dat moet altijd de doorslag geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
Inmiddels via de tip van @Millert een refurbished Philips EP3221/40R1 besteld. Tegen de tijd dat die binnen is, eens wat bonen in huis halen en aan de slag. Benieuwd hoe het gaat bevallen om zelf in huis ook een volautomaat te hebben en of het het geld waard is. We gaan het zien en in ieder geval voor nu bedankt voor de tips zover!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Voorlopig weer even een slotje op mijn koffie spaarpot zetten, mijn laatste aankoop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzrYp8mluYrYbo-a6MY_HOHUInw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c5k2AwUYE8dDw6xW9VIATr6x.jpg?f=user_large

Acaia Pearl, laatste model, jaar oud. Altijd al willen hebben, maar te duur voor een weegschaal vond ik, gebruikt nog net voor een redelijke prijs aangeschaft ;)
Na de vakantie eens kijken of ik ergens zo een mooie magnetische houten doseer trechter voor mijn E61 portafilterhouder kan vinden, als ik nu bestel komt ie in mijn vakantie aan :-S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANo8VpQfr0SnxZ7LVByZ6raLx_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kkcWVQVAosxOL5va9pGoKMuu.jpg?f=user_large
Iemand tips waar iets dergelijks te vinden op Nederlandse bodem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:53
@RoosW Je hebt toch tegenwoordig een Niche Zero. Heb je die trechter dan echt nodig? Of is gewoon mooi voor de heb >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
vinpower schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:49:
@RoosW Je hebt toch tegenwoordig een Niche Zero. Heb je die trechter dan echt nodig? Of is gewoon mooi voor de heb >:)
Nou, niet om de koffie op te vangen, maar om rotzooi te voorkomen bij het gebruik van mijn WDT tool 8)
Waar ik overigens ook nog een mooie houten van zoek ter vervanging van mijn 3d geprinte plastic ding, die erg goed is maar niet erg mooi :P

[ Voor 17% gewijzigd door RoosW op 14-07-2022 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
Mooi spul RoosW. Zo meteen eindelijk mijn laatst aangekochte onderdeel installeren voor de Decent. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/or1iJgHuRV2lWcUApMgZgll8TRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZ9jU10sibIdvUPKWc1hZIiI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:46
RoosW schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:51:
[...]

Nou, niet om de koffie op te vangen, maar om rotzooi te voorkomen bij het gebruik van mijn WDT tool 8)
Waar ik overigens ook nog een mooie houten van zoek ter vervanging van mijn 3d geprinte plastic ding, die erg goed is maar niet erg mooi :P
Die zooi bij de WDT was voor mij ook de reden om die magnetische portafilter aan te schaffen, en als ik het Niche buisje netjes had omgekeerd in de portafilter wilde het soms toch neeeet niet helemaal netjes zijn.

Scheelt een hoop morsen. Een van mijn betere aankopen. Niet dat ik je geld uit de broek wil kloppen :+

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Chocovla schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:58:
[...]

Die zooi bij de WDT was voor mij ook de reden om die magnetische portafilter aan te schaffen, en als ik het Niche buisje netjes had omgekeerd in de portafilter wilde het soms toch neeeet niet helemaal netjes zijn.

Scheelt een hoop morsen. Een van mijn betere aankopen. Niet dat ik je geld uit de broek wil kloppen :+
Ha! Daar heb ik sowieso geen hulp bij nodig :9 Maar dat is dus zo ongeveer de redenatie die ik volg, en precies dat, ik heb nu net weer keurig het niche doseer bakkie omgekeerd, even geschud, een paar voorzichtige tikjes (met het niche bakje een pietsie omhoog omdat ie anders onwrikbaar vast komt te zitten) en hoppa de berg van Pisa, die - plof - voor een deel op het aanrecht klettert GRRR.
Ok, een keer op de tien, maar toch, bloed irritant!
De 'funnel' die ik nu heb is niet magnetisch en op de een of andere manier is er altijd bij het WDT tool gebruik een paar plekken waar de koffie maalsels naar alle kanten op wil ontsnappen :X .
Dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Het schijnt dat je op de Jura E8 ook zonder App en Jura connect kan zien hoeveel kopjes er mee zijn gezet, weet iemand hoe dit te doen ?

[ Voor 18% gewijzigd door ramrodwillem op 15-07-2022 16:02 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Vectron
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 10:43
Hallo Allemaal,

Na de spontane aanschaf van een Sage Barista Pro een half jaar geleden, ben ik dit topic gaan volgen. De Sage was een leuke machine om mee te beginnen, maar zorgde wel voor de nodige frustratie doordat hij inconsistent was.

Ik lees nu al een geruime tijd met plezier mee op dit topic, en mijn recente upgrade naar een Niche Zero en Profitec Pro 400 leek mij een goed moment om mij is voor te stellen 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUnhVUC_9LCmsmy7a6QZuPWIp0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXSUUHFIckivPUXo6S9JqR0x.jpg?f=fotoalbum_large

Groeten,
Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Vectron schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:11:
Hallo Allemaal,

Na de spontane aanschaf van een Sage Barista Pro een half jaar geleden, ben ik dit topic gaan volgen. De Sage was een leuke machine om mee te beginnen, maar zorgde wel voor de nodige frustratie doordat hij inconsistent was.

Ik lees nu al een geruime tijd met plezier mee op dit topic, en mijn recente upgrade naar een Niche Zero en Profitec Pro 400 leek mij een goed moment om mij is voor te stellen 😊

[Afbeelding]

Groeten,
Tim
Mooie combi!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Vectron schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:11:
Hallo Allemaal,

[Afbeelding]

Groeten,
Tim
Mooie setup, en naar ik vermoed een enorme smaakbelevenis na de Sage :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:55
Net bij onze oosterburen een Jura E8 op de kop getikt, scheelde 350 euro.

Aan de slag, op zoek naar de beste bonen... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ramrodwillem schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:02:
Het schijnt dat je op de Jura E8 ook zonder App en Jura connect kan zien hoeveel kopjes er mee zijn gezet, weet iemand hoe dit te doen ?
Gaat niet!
Klinkt vreemd maar het is zo.
Pagina: 1 ... 143 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1