Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 142 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:07
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:02:
Ook geen fan van 1 op 2 hier. Zit meestal rond de 45g met 18g koffie. Als ik het heel veel verder wil aanlengen doe ik dat met een plonsje uit de Quooker, anders komt het de kwaliteit van de koffie niet ten goede.
Ik drink in doorsnee tegen een Americano aan, net als jij, ook met heet water uit de Quooker maar dat dus eerst in een mok, nadat ik die al eerst even uitgespoeld heb met kokend heet water uit diezelfde kraan om de beker warm te krijgen, en daar dan de espresso boven zetten. De beste smaakresultaten voor deze specifieke vorm, is toch echt 1:2 Lungo ratio's geven met de 200/250gr water die ik in de mok heb een te slappe bak.
Voor direct gebruik prefereer ik de Lungo, 1:3,5 komt met de G-Iota in de buurt van perfectie, wat dat met de Niche gaat worden weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
RoosW schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:23:
[...]

Ik drink in doorsnee tegen een Americano aan, net als jij, ook met heet water uit de Quooker maar dat dus eerst in een mok, nadat ik die al eerst even uitgespoeld heb met kokend heet water uit diezelfde kraan om de beker warm te krijgen, en daar dan de espresso boven zetten. De beste smaakresultaten voor deze specifieke vorm, is toch echt 1:2 Lungo ratio's geven met de 200/250gr water die ik in de mok heb een te slappe bak.
Voor direct gebruik prefereer ik de Lungo, 1:3,5 komt met de G-Iota in de buurt van perfectie, wat dat met de Niche gaat worden weet ik nog niet.
Heb je de Niche al kunnen proberen?
Zo ja, wat zijn de eerste bevindingen t.o.v. De G-iota?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Alouwerse schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:28:
[...]

Heb je de Niche al kunnen proberen?
Zo ja, wat zijn de eerste bevindingen t.o.v. De G-iota?
Vanochtend de eerste twee bakjes mee gemaakt, Pluspunten:
Lekker stil of althans, het geluid dat ie produceert ligt voornamelijk in het lage tonen gebied, waar de G-Iota meer de hoogte in gaat, volume is zo ongeveer gelijk, maar mijn Tinnitus reageert op die hogere tonen wel, en op de lagere niet, dus dat is voor mij persoonlijk aardige winst.
Het maalsel ziet er goed uit, maar ja, de eerste malingen, het zegt zo weinig voor ie, zoals mijn G-Iota nu is, ingesleten is.
De eerste bak was al redelijk in de buurt van een espresso, had hem op 10 gezet. Maar goed ik heb hem nog niet op nul gezet. Geen idee of dat eerst nodig is voor de Zero, maar dacht het wel omdat je dat kogel dingetje kunt indrukken.
Smaak impressies: Tja, nog lang niet ingesleten, maar eerste indrukken, een Cuba boon die als espresso in de G-Iota middel zoet, geen zuur, vaag een bittertje en helemaal aan het einde een soort as smaak gaf.
Met de Zero: Meer zoet, meer bitter, geen as. maar het verschil is heeeeeeeel klein, ik had net dezelfde boon op ongeveer dezelfde lungo stand gedronken vanuit de G-Iota dus het zou moeten kloppen, of het is mijn hoofd omdat ik de niche graag goed vind ;)

Nadelen:
Het snoer is kort, ik heb nu 70cm uitgetrokken en het voelt alsof je de elektronica mee naar buiten trekt (brr) volgens anderen zou er 90cm in moeten zitten, maar ik houd het voor gezien, het voelt echt aan alsof je de boel kapot trekt en er zit geen beweging meer in op het moment!
Ik mis de blaasbalg van de G-iota een klein beetje.
Malen voor filter word een dingetje, met 18 gr zit die kleine hopper toch wel al behoorlijk vol, daar zie ik geen 30-35gr in gaan, laat staan 70gr!
Maar goed bijvullen en doorgaan.
Maar mijn allergrootste ergernis, die foeking doseercup van Niche, werkelijk, niet op 58mm ge-ent? Hij dondert zo onderin je portafilter bakje :(
Eens op jacht naar iets passends :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:36
RoosW schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:01:
[...]

Lekker stil of althans, het geluid dat ie produceert ligt voornamelijk in het lage tonen gebied, waar de G-Iota meer de hoogte in gaat, volume is zo ongeveer gelijk, maar mijn Tinnitus reageert op die hogere tonen wel, en op de lagere niet, dus dat is voor mij persoonlijk aardige winst.
Het maalsel ziet er goed uit, maar ja, de eerste malingen, het zegt zo weinig voor ie, zoals mijn G-Iota nu is, ingesleten is.
De eerste bak was al redelijk in de buurt van een espresso, had hem op 10 gezet. Maar goed ik heb hem nog niet op nul gezet. Geen idee of dat eerst nodig is voor de Zero, maar dacht het wel omdat je dat kogel dingetje kunt indrukken.
Smaak impressies: Tja, nog lang niet ingesleten, maar eerste indrukken, een Cuba boon die als espresso in de G-Iota middel zoet, geen zuur, vaag een bittertje en helemaal aan het einde een soort as smaak gaf.
Met de Zero: Meer zoet, meer bitter, geen as. maar het verschil is heeeeeeeel klein, ik had net dezelfde boon op ongeveer dezelfde lungo stand gedronken vanuit de G-Iota dus het zou moeten kloppen, of het is mijn hoofd omdat ik de niche graag goed vind ;)

Nadelen:
Het snoer is kort, ik heb nu 70cm uitgetrokken en het voelt alsof je de elektronica mee naar buiten trekt (brr) volgens anderen zou er 90cm in moeten zitten, maar ik houd het voor gezien, het voelt echt aan alsof je de boel kapot trekt en er zit geen beweging meer in op het moment!
Malen voor filter word een dingetje, met 18 gr zit die kleine hopper toch wel al behoorlijk vol, daar zie ik geen 30-35gr in gaan, laat staan 70gr!
Maar mijn allergrootste ergernis, die foeking doseercup van Niche, werkelijk, niet op 58mm ge-ent? Hij dondert zo onderin je portafilter bakje :(
Tip:
Jij maalt koffie in de Niche en G-iota in twee dezelfde opvangbakjes.
Bakje A en bakje B.
Daarna laat je je vrouw bepalen wie wat is en ga jij proeven.
Schrijf de resultaten op en herhaal dit proces nog een aantal dagen.
Controleer daarna de uitkomsten. Ben benieuwd of de verschillen ook werkelijk aanwezig zijn.
(eerlijk gezegd denk ik van niet…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:01
RoosW schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:01:
[...]

Nadelen:
Wel interessant, merk je nog iets van conical vs flat?

Hebben ze het bakje aangepast? Die van mij past goed op mijn 58mm bakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 07:52

Ravhin

no <root>...

• 35 gram past er in (getest); 70 gram is absoluut een uitdaging. Je kan wel tussen bijvullen
  • kogeldingetje: niet gebruiken. Stel nul eenmalig op nul en blijf er verder af. Ik noodzaak niet van
  • Blaasbalg heb je niet nodig; in:=uit :)
  • IK snap niet welk probleem je hebt met de dosing cup, kan je een fot plaatsen? Dat ding is perfevct in de 58mm workflow en is de beste uitvinding sinds de gloeiende ijsblokjes! :P

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ravhin schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:58:
  • 35 gram past er in (getest); 70 gram is absoluut een uitdaging. Je kan wel tussen bijvullen
  • kogeldingetje: niet gebruiken. Stel nul eenmalig op nul en blijf er verder af. Ik noodzaak niet van
  • Blaasbalg heb je niet nodig; in:=uit :)
  • IK snap niet welk probleem je hebt met de dosing cup, kan je een foto plaatsen? Dat ding is perfect in de 58mm workflow en is de beste uitvinding sinds de gloeiende ijsblokjes! :P
Mijn G-Iota doseercup staat/leunt bovenop de portafilterhouder als ik hem omkeer met een randje binnenin de cup, de Niche doseer cup, die valt er helemaal in, ik had verwacht dat dat randje hem zou stoppen, maar hij gaat door tot op de bodem! Kleinigheidje, er zal vast wel een cup te koop zijn die op de Niche bodem past EN op de rand valt ipv er in.

Ja, ik weet het, dat kogelding is om de NUL eenmalig goed in te stellen, ben niet van plan er verder mee te rommelen. Er past 35 gram in?! Wow, die zag ik niet aankomen, ik dacht echt dat dat nooit zou passen!

@HoppyF Pff, mijn vrouw geeft net zoveel om koffie als ik om voetballen, geen pukkel dus. Dat gaat hem niet worden. Maar geeft niet, ik meen wat smaak verschil te bespeuren.

@Hercul3s Toen ik van de Sette Wi naar de G-Iota ging merkte ik duidelijk smaak verschil, rondere/completere smaak profielen.
De Zero is duidelijk beter als de Sette, waar ik eerder echt gaten in de smaakprofielen detecteerde bij de koffie uit de Sette tov de G-Iota, kan ik die nu niet vinden, enkel smaak nadrukken die op een ander punt liggen als bij de G-Iota.

- Ik ben eigenlijk best ook wel onder de indruk van de G-Iota die ik bezit met zijn Titanium coated schijven, ik word alleen gek van de tinnitus ophitsing die zijn maalgeluid teweeg brengt, het duurt elke keer een half uur voor de extra fluit weer naar een draagbaar niveau is in mijn linker oor na het malen.
- Dat en ik vind de Niche gewoon mooier, tja, over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.

Een en ander zal ook wel van de boon en de rooster gradatie afhangen, ik verwacht eigenlijk dat de conische schijven andere bonen optimaal zal presenteren als dat vlakke schijven doen, maar die theorie zuig ik nu ter plekke uit mijn duim.

Wat mijn ervaring nu wel leert, waar ik steeds enorme verschillen detecteerde bij het duurder worden van mijn molens, zijn de verschillen nog wel te vinden maar steeds kleiner.
The law of diminishing returns dus duidelijk. Ik loop ook sowieso tegen dat aan wat mijn smaak pallet wel en niet kan oppikken, al moet ik toegeven dat je dat kunt trainen, ik neem dingen waar die ik 'in den beginne' echt niet opmerkte, nuances die ik finaal over het hoofd zag.
En heel langzaam maar zeker kan ik ook de iets meer zuurtjes wel goed plaatsen, waar ik die voorheen enkel heel vies vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:58
RoosW schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:58:
[...]
Mijn G-Iota doseercup staat/leunt bovenop de portafilterhouder als ik hem omkeer met een randje binnenin de cup, de Niche doseer cup, die valt er helemaal in, ik had verwacht dat dat randje hem zou stoppen, maar hij gaat door tot op de bodem! Kleinigheidje, er zal vast wel een cup te koop zijn die op de Niche bodem past EN op de rand valt ipv er in.
Ik heb nooit een andere espresso maler gehad dan de Niche Zero, was mij zelfs niet opgevallen dat hij in de portafilter valt, maar ik zie net als @Ravhin niet echt het probleem. Ik zet mijn portafilter op de doseercup en draai dan beiden om, met een klein stampje op de tamper mat haal ik de doseercup er voorzichtig uit en het maalsel blijft mooi in de portafilter. Heb al tientallen YT'ers gezien die net hetzelfde doen, dus ben je eerder een uitzondering ;)
Ja, ik weet het, dat kogelding is om de NUL eenmalig goed in te stellen, ben niet van plan er verder mee te rommelen.
Ik heb mijn Niche Zero enkel na het uitpakken gekalibreerd: zo dus, daarna nooit meer en de Niche Zero staat bijna een jaar op mijn aanrecht.
Er past 35 gram in?! Wow, die zag ik niet aankomen, ik dacht echt dat dat nooit zou passen!
Yup.. 30g is zeker geen probleem voor mijn V60 2 cup... maar ik heb een 2de maler voor filter, want de keren dat ik te grove espressomaalsel heb door dat ik de instellingen vergeten terugzetten heb... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
RigolleM schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:51:
[...]

[...]

Yup.. 30g is zeker geen probleem voor mijn V60 2 cup... maar ik heb een 2de maler voor filter, want de keren dat ik te grove espressomaalsel heb door dat ik de instellingen vergeten terugzetten heb... 8)
Praat me er niet van, vergeten de G-Iota terug te zetten, 18 gr bonen er in WTF is ie zo snel klaar, OMG hoe stom, opnieuw afregelen, opnieuw malen, 18gr bonen wegmikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 15:23
De Niche blijft gewoon een top maler. Dit wat betreft maalsel en workflow. Gewoon een andere dosing cup kopen, of rechtstreeks in portafilter met funnel malen.

Vandaag ook een nieuwe maler binnen gekregen, morgen maar eens echt testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RoosW schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:23:
[...]

Klopt, ik doe hetzelfde, ook eerst het warme water. Maar, ik roer ook altijd m'n espresso's/(soort van) americano's even door. Ik heb het idee dat dat de smaak ten goede komt (en als dat objectief niet zo is doet het dat nog steeds omdat het tussen mijn oren zit :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ik zat heel erg te rommelen met afregelen/instellen, wat blijkt zit ik aan de verkeerde ring te draaien (vond het al zo onhandig) de smalle met het knikkertje er in, kan dat kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:51:
[...]

Klopt, ik doe hetzelfde, ook eerst het warme water. Maar, ik roer ook altijd m'n espresso's/(soort van) americano's even door. Ik heb het idee dat dat de smaak ten goede komt (en als dat objectief niet zo is doet het dat nog steeds omdat het tussen mijn oren zit :+).
Ha, ja, tussen de oren, daar draait volgens mij veel om bij koffie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
RoosW schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:52:
Ik zat heel erg te rommelen met afregelen/instellen, wat blijkt zit ik aan de verkeerde ring te draaien (vond het al zo onhandig) de smalle met het knikkertje er in, kan dat kwaad?
Die ring is om de 0 te kalibreren. Dus molen leeg, ring zo fijn draaien tot hij niet verder kan, dan het balletje op 0. Klaar. Dit staat ook beschreven in de handleiding trouwens.

Note: Even terugdraaien voor je hem aanzet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Hercul3s schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:28:
[...]

Die ring is om de 0 te kalibreren. Dus molen leeg, ring zo fijn draaien tot hij niet verder kan, dan het balletje op 0. Klaar. Dit staat ook beschreven in de handleiding trouwens.

Note: Even terugdraaien voor je hem aanzet :)
...en houd er rekening mee dat je oude instelwaarden niet meer kloppen :)
* Ravhin heeft met een markeerstift de plaats van het balletje op de draairing genoteerd :P

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:53
Wat moet je markeren dan? Gewoon opnieuw kalibreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Vorige week een Robot Cafelat met een een Comandante - C40 MK4 Nitro Blade - Alpine Lagoon gekocht. Ook een zakje https://www.opdeweis.nl/a...ado-250-gram/#description gekocht waar ik de Nitro Blade gekocht heb.

Ik heb na een halve zak de koffie zo ver dat hij niet meer als een bak gal smaakt, hij is nu licht bitter maar de zoetheid, volle body, chocolade zoals beschreven op de verpakking mis ik totaal.

Het geheel goed aangedrukt, zorgen dat er geen channeling is, basket verwarmd. Heb hem eindelijk zo ver door 15 gram bonen te gebruiken en 60 gram water direct van de kook dat hij drinkbaar is. Maar heb het idee dat omdat het een light roast is ik veel te moeilijk ben begonnen met de eerste stappen in goede espresso te maken.

Hebben jullie een tip voor bonen waar je als beginner meteen een volle zoete romige espresso mee kan maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
@init6 Ik moet zeggen dat ik de laatste keer ook problemen had om de Cerrado goed te krijgen. Het is (was?) mijn vaste ‘back-up’ voor als ik war mismanagement in de bonenvoorraad heb. Ik ontkwam maar niet aan de assige smaak. En hij is zeker niet light roast hoor, gewoon een medium aan de donkere kant daarvan zelfs (heb daar al eens over ‘geklaagd’). Het is normaliter geen verkeerde instap/allemansvriend maar de laatste tijd slechte resultaten.

Ik zou even naar een andere instapboon zoeken als ik jou was. Brandzaak heeft ongetwijfeld wat, schijnbaar nemen veel mensen de yellow bourbon daar. Maar mijn idee zou zijn om gewoon bij meerdere branders, meerdere zakjes te kopen en lekker te gaan proberen. Dan weet je ook sneller waar je eigen smaak uberhaupt naartoe leidt. Misschien blijk je juist wel van hele zire third-wave espresso te houden uit nordic style gebrande bonen ;)

[ Voor 25% gewijzigd door ACRNM op 21-06-2022 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:32
Lichte branding is ook niet alles (voor espresso althans), maar een assige smaak is nooit goed. Je zou in principe altijd de balans tussen bitter en zuur op moeten zoeken, maar het vergt wel wat gewenning om die smaken te herkennen. Verstandig is dus ook om het een keer te proeven zodat je het kunt plaatsen.

Zet eens een shot van 45s en shot van 15-20s naast elkaar, of maak een shot en gebruik 3 bekertjes om het eerste deel, midden deel en laatste deel apart op te vangen en te proeven. Zo zul je er achter komen dat een donkere roast ook zure tonen kan hebben en een light roast ook richting bitter kan smaken en ga je meer in termen van onder- en over extractie proeven.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• robbynaish
Deze tips ooit gekregen van een wijs Espresso man.

Belangrijk is dat je weet hoe het werkt met alle variabelen.

Denk altijd in:
Tijd———>>>>>
Zuur - zoet - bitter;

- grove maling——-> fijne
- koude temperatuur ——> heet
- dosering laag———> hoog
- lichte roast ———> donker
- lage druk ———-> hoge
- korte extractie ———-> lange

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:50
@robbynaish

Koffie is net wetenschap B)

Afbeeldingslocatie: https://shirtoid.com/wp-content/uploads/2016/11/Coffee-Science.jpg

;)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurdo
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik heb hier een Jura E8 van een half jaar oud met een 600-tal kopjes op de teller welke sporadisch 'error 6' toont bij het opstarten. Iemand die dit nogal gehad heeft, een idee heeft wat dit precies betekend, en een idee heeft of ik hier zelf iets aan kan doen alvorens een service aanvraag te starten?

Wanneer ik zelf zoek op deze fout dan lees ik iets over het keramiekventiel en dat dit vaak met kalk te maken heeft. Ik heb de watertest gedaan bij aankoop en deze heeft mij geleerd dat er weinig kalk hier in het water zit en ook heb ik steeds de Jura filters gebruikt in het waterreservoir. Zou me gek lijken dat ik nu al kalk problemen zou ervaren.

[ Voor 42% gewijzigd door nurdo op 21-06-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

nurdo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:42:
Ik heb hier een Jura E8 van een half jaar oud met een 600-tal kopjes op de teller welke sporadisch 'error 6' toont bij het opstarten. Iemand die dit nogal gehad heeft, een idee heeft wat dit precies betekend, en een idee heeft of ik hier zelf iets aan kan doen alvorens een service aanvraag te starten?

Wanneer ik zelf zoek op deze fout dan lees ik iets over het keramiekventiel en dat dit vaak met kalk te maken heeft. Ik heb de watertest gedaan bij aankoop en deze heeft mij geleerd dat er weinig kalk hier in het water zit en ook heb ik steeds de Jura filters gebruikt in het waterreservoir. Zou me gek lijken dat ik nu al kalk problemen zou ervaren.
Het kan ook met het initialiseren hebben te maken, na een korte zoektocht op het internet kwam ik het volgende tegen :

https://hendrikscoffee.nl/storingen/jura-error-6/

De oplossing is, als ik het goed lees, vrij eenvoudig.

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 14:17
Error 6 heeft inderdaad met keramiek ventiel te maken. Hoewel de meest voorkomende oorzaak kalk en lekkage is, hoeft dat bij error 6 niet zo te zijn. In het ventiel zitten twee micro switches. Als die niet goed ingedrukt worden, geeft de machine error 6.
Zeker bij zo een jonge machine terug naar de verkoper gaan. Zij zorgen dat het opgelost wordt. Moet wel heel gek lopen als het niet onder garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FightingFalcon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 14:24
nino_070 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 00:39:
[...]

Ik hou ook meer Italiaanse verhoudingen aan. 16g in, 45-50g uit voor een dubbele espresso, op 9 bar pompdruk op de machine. Bevalt mij een stuk beter dan 1 op 2.
Welke doorlooptijd hou je dan aan ? Ook 25 - 30 seconden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
Weer eens lopen tweakeren. Homemade plankje van hout voor de Acaia. Moet nog een extra laklaag op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJZkvO8GVSsMRY8AQtlx4ApOOwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eW0g7IJvI2U4iKVd1b7366Ii.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 20:09
robbynaish schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:32:
Weer eens lopen tweakeren. Homemade plankje van hout voor de Acaia. Moet nog een extra laklaag op.

[Afbeelding]
Welke weegschaal is dat? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
Nou het merk werd je al gegeven: Acaia. Even Google en dan kom je erachter dat het zomaar eens de Pearl kan zijn :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
cryptapix schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:30:
[...]

Nou het merk werd je al gegeven: Acaia. Even Google en dan kom je erachter dat het zomaar eens de Pearl kan zijn :p
Ja klopt de Pearl S en die gebruik ik voor Filter, de Lunar of Pyxis gebruik ik voor espresso.
Zijn echt fijne weegschaaltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
FightingFalcon schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:28:
[...]

Welke doorlooptijd hou je dan aan ? Ook 25 - 30 seconden ?
Ja, soms 25-33 ongeveer, zonder preinfusion (dat kan mijn machine niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
De Odyssey Argos op display tijdens WOC milaan.
Kost je wel 1000,- maar hee, kan je wel stomen met je semi-auto levermachine met PID én een app die al je pressure profiles, flow, volume, temp. etc. saved.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b466ty0G85H88TfdD5_2pBDJMUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9DO3uiYyXyDvzlckg3U4yOo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
ACRNM schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:58:
De Odyssey Argos op display tijdens WOC milaan.
Kost je wel 1000,- maar hee, kan je wel stomen met je semi-auto levermachine met PID én een app die al je pressure profiles, flow, volume, temp. etc. saved.

[Afbeelding]
Hoe regel je pressure profiles in een app als je een lever hebt? Die twee dingen lijken me niet echt verenigbaar. Tenzij de app op bepaalde tijden aangeeft dat je meer of minder druk moet zetten.

Dat het ding duur is, daar maak ik me sinds de aanschaf van mijn R58 niet meer zo heel druk om... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:46
Bij de mediamarkt in Duitsland is momenteel de jura e8 en e6 voor resp. 756 en 580 te koop!

https://www.mediamarkt.de.../_jura-e8-eb-2672701.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
JeyJey schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 00:44:
Bij de mediamarkt in Duitsland is momenteel de jura e8 en e6 voor resp. 756 en 580 te koop!

https://www.mediamarkt.de.../_jura-e8-eb-2672701.html
Kreeg toevallig net een pricecheck van Idealo. Heb mijn zus die kant opgestuurd (ze wil al heel lang een witte E8 en ik zoek afnemers voor mijn nieuwe koffiebrand avontuur :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Vandaag dit artikel in het AD.
Dat koffie duurder wordt is wel bekend.
Je hoort echter nooit dat er een goede oogst is geweest en de prijzen gedaald zijn.
Los daarvan aardig verhaal waarbij Tweakers ook nog even kort wordt genoemd.
https://www.ad.nl/koken-e...en-op-je-koffie~a8fb4d52/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirgoMossel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:46
ik zit nog steeds in dubio welke E61 ik moet aanschaffen.

Ben nu toch wel overtuigt dat een PID wel handig is en daardoor is mijn oog gevallen op een Bezzera Duo TOP DE.
Nu vroeg ik me af of iemand daar ervaring mee heeft.
Of dat iemand een soort gelijk apparaat voorstel heeft.

Xbox: Virgo Mossel | Twitch: Virgomossel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
VirgoMossel schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:52:

Ben nu toch wel overtuigt dat een PID wel handig is en daardoor is mijn oog gevallen op een Bezzera Duo TOP DE.
Geen specifieke ervaring mee, sowieso zullen de meesten hier 'slechts' 1 zo'n apparaat hebben, dus echt onderling vergelijken is lastig ;)
Is volgens mij een relatief nieuw model want ik kende 'm nog niet.

In diezelfde klasse (dubbele boiler met PID en rotatiepomp) zou je nog kunnen kijken naar de lelit bianca en profitec pro 700. Die hebben allebei ook een RVS boiler, wat wat onderhoudsvriendelijker zou moeten zijn dan koper.
Heb zelf een profitec (500 met HX, geen 700 DB) en ben daar erg tevreden mee, en zou waarschijnlijk voor de profitec 700 gaan als ik een DB wilde hebben. Maar dat is meer vanwege mijn persoonlijke ervaring met dat merk dan dat lelit of bezzera niks zou zijn ofzo. Heb geen idee van onderlinge kwaliteitsverschillen. Denk dat je met alle 3 prima tevreden kunt zijn.

Daarnaast heb je nog de rocket R58 of ECM synchronika, maar die zijn weer enkele honderden euro's duurder, en m.i. betaal je die meerprijs vooral 'voor het merk'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:21
even een update van mijn dilemma uit mei over de Sage Barista met maalproblemen. Toch maar contact gezocht met @CoolblueBV via de klantenservice en mijn dilemma voorgelegd. Zij gaven aan dat het apparaat gewoon goed moet werken en ik dat ding gewoon moet aanbieden voor reparatie onder garantie. Ding dus naar Utrecht gebracht.
2 dagen later: een compleet nieuwe ontvangen :o

//dik tevreden hier. Nieuwe ding doet het prima, stuk stiller ook, dus doet me afvragen of die oude niet een maandagochtend modelletje was.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
Het zegt wel wat over de repareerbaarheid als ze een nieuwe ipv een reparatie geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:21
Denk dat het meer ligt in he feit dat ze dat ding dan naar Sage op moeten sturen, en als dat naar de US is is het te duur en doen ze maar een nieuwe.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:11

Moofnor

King of my castle

Ook deels gewoon gemakzucht vanuit bedrijven, afschrijven en een nieuwe sturen is gewoon minder tijd kwijt aan jagen op de reparateur en administratie.

En daarbij komt het positief over op de klant, want die krijgt sneller een oplossing en een splinternieuwe doos.
Win-win, met de duurzaamheid als verliezer.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 21:33
Laatst wat bonen van kaldi gekocht. Ik kreeg er maar GEEN espresso mee gezet. Hoe fijn ik ook ging malen, het bleef er uit spuiten. Werkelijk alles geprobeerd, maar kreeg het niet voor elkaar. Nu weer eens een zakje bij fascino gekocht (eergister gebrand) en direct de eerste espresso zag er zo uit :) :Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMqTl-ab94QOkDJOUci0o5uHI84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/isR5G2etEuuaksACsrRGSXfM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Niekserr schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:14:
Laatst wat bonen van kaldi gekocht. Ik kreeg er maar GEEN espresso mee gezet. Hoe fijn ik ook ging malen, het bleef er uit spuiten. Werkelijk alles geprobeerd, maar kreeg het niet voor elkaar. Nu weer eens een zakje bij fascino gekocht (eergister gebrand) en direct de eerste espresso zag er zo uit :) :[Afbeelding]
Mooi, maar hoe smaakte het? 2 dagen geleden gebrand lijkt mij wat aan de krappe kant.

En eruit spuiten, als in van die stralen die alle kanten opgaan? Die krijg je toch juist van te fijn malen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Nee, die krijg je van channeling of te grof gemalen koffie. Als je heel fijn gaat verstopt de boel normaliter en doe je er 10 minuten over om er een bakkie uit te krijgen - als het je al lukt. Channeling kan komen door te fijn gemalen koffie maar hoeft niet altijd het geval te zijn. Andere redenen zijn bijvoorbeeld klontvorming, geen horizontaal bed, niet goed aangesloten op de rand... (enz. enz.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
cryptapix schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:27:
[...]

Mooi, maar hoe smaakte het? 2 dagen geleden gebrand lijkt mij wat aan de krappe kant.

En eruit spuiten, als in van die stralen die alle kanten opgaan? Die krijg je toch juist van te fijn malen?
Smaak kan wat beter, moet nog een tikkeltje grover zodat deze iets sneller doorloopt. Dit was meer ristretto :+. Was ook iets under extracted

Bij de vorige zak heb ik echt alle kanten van het spectrum geprobeerd, maar kreeg het echt niet eens in de goede richting. Ik bleef 15g in, 150g uit houden in 20 sec. Heel bizar! Ik hou het erop dat het oude slechte koffie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Ja te oude bonen, maar kan ook voorkomen bij te verse bonen. Laatst las ik ook door een vervuilt douchescherm.
Ziet er mooi uit op de foto 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
VirgoMossel schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:52:

Heb geen Bezzera maar een oudere Alex Duetto II dubbel boiler met ook PID. Kwam van een HX en vind de DB heel fijn. Dus welke je ook kiest, denk dat je er vrij tevreden mee gaat zijn :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
Niekserr schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:14:
Laatst wat bonen van kaldi gekocht. Ik kreeg er maar GEEN espresso mee gezet. Hoe fijn ik ook ging malen, het bleef er uit spuiten. Werkelijk alles geprobeerd, maar kreeg het niet voor elkaar. Nu weer eens een zakje bij fascino gekocht (eergister gebrand) en direct de eerste espresso zag er zo uit :) :
Met wat donker gebrande bonen ziet het er wel een stuk mooier uit.

Filterbranding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Dit5KxkTlJPnqyg0eqSlxy6Ncg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwXvRudgNgwOztZSEPwwkUIc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Zijn er hier liefhebbers van handmalers? Ik had eerder al een vraag gesteld over V60 als zetmethode om een beetje mee te experimenteren naast mijn espresso setup. Het gaat dan ook om een setup die ik buiten huis gebruiken kan, bijvoorbeeld als ik wil kamperen (doe het niet zo vaak, maar dan is er een excuus).

Ik heb al een elektrische maler die enkel geschikt is voor espresso. Zal niet dagelijks meerdere pour-overs gaan drinken, maar ben wel het type dat liever 1x iets goeds koopt. Daarnaast ben ik net begonnen met koffiebranden en zou af en toe wel eens mijn eigen koffie willen cuppen, dat gaat ook niet met mijn espresso maler (niet grof genoeg).

Beoogde gebruik:
- Fietsvakanties/kamperen
- 4-6 pour-overs per week, ook voor bezoek die geen espresso lust
- Af en toe cuppen

De Comandante C40 Mk4 is voor €229 verkrijgbaar en weet zeker dat die zal voldoen. Dat bedrag overleef ik wel, maar als het goedkoper kan en eventueel robuuster en met een opbergtasje komt, zou dat voor de kampeervakanties wel gunstig zijn.

Uit verschillende videos komen de 1Zpresso malers minstens even positief uit de test. Op bovenstaande punten soms wel iets beter (instelbaarheid, bouwkwaliteit, prijs, snelheid). De standaard JX wordt al als 'heel goed' neergezet en kost zo'n €139, met de JX-Pro en K-Plus/Max als luxere versies die vooral beter scoren op espresso en instelbaarheid.

Heeft iemand toevallig een gouden tip? Of is het aan te raden voor een budget handmalertje te gaan (Hario, Rhino)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ypuh schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:20:
Zijn er hier liefhebbers van handmalers? Ik had eerder al een vraag gesteld over V60 als zetmethode om een beetje mee te experimenteren naast mijn espresso setup. Het gaat dan ook vooral om een setup die ik buiten huis gebruiken kan, bijvoorbeeld als ik wil kamperen (doe het niet zo vaak, maar dan is er ten minste een excuus).

Ik heb dus al een elektrische maler, maar die is enkel geschikt voor espresso. Zal niet dagelijks meerdere pour-overs gaan drinken, maar ben wel het type persoon dat liever 1x iets goeds koopt. Daarnaast ben ik net begonnen met koffiebranden en zou ook af en toe wel eens mijn eigen koffie willen cuppen, dat gaat ook niet met mijn espresso maler (niet grof genoeg).

Beoogde gebruik:
- Fietsvakanties/kamperen
- 4-6 pour-overs per week, ook voor bezoek die geen espresso lust
- Af en toe cuppen

De Comandante C40 Mk4 is voor €229 verkrijgbaar en weet zeker dat die zal voldoen. Dat bedrag overleef ik ook wel, maar als het goedkoper kan en eventueel ook iets robuuster is/met een opbergtasje komt, zou dat voor de kampeervakanties wel gunstig zijn.

Uit verschillende videos komen de 1Zpresso malers minstens even positief uit de test. Op bovenstaande punten soms wel iets beter (instelbaarheid, bouwkwaliteit, prijs, snelheid). De standaard JX nieuwe versie wordt al als 'heel goed' neergezet, met de JX-Pro en K-Pro/Plus/Max als luxere versies die vooral beter scoren op espresso.

Heeft iemand toevallig een gouden tip? Of is het aan te raden voor een budget handmalertje te gaan (Hario, Rhino)?
Ik weet niet of gewicht een rol speelt, maar:
1Zpresso:
Weight 1 kg
Dimensions 28 × 15 × 22 cm
Comandante:
Gewicht 500 gram
Afmetingen 20.3 x 10.2 x 10.2 cm

Helft van het gewicht, en kleiner, waar de Comandante een bewezen reputatie heeft en de andere (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Heb een tijdje een aergrind van Knock gebruikt maar een half jaar geleden een Comandante gekocht. Geen moment spijt van gehad.
Repeteerbaar, snel in te stellen en loopt enorm soepel.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Ypuh Hier heb ik me een tijdje geleden ook aardig in verdiept.

Zou de hario's in elk geval overslaan: niet consistent genoeg.

Je kunt ook nog naar timemore kijken. Heb zelf de slim plus, die ik min of meer voor hetzelfde doel heb gekocht, en ben daar erg tevreden mee. Een handigheidje daarvan is het formaat: past qua breedte in een aeropress. En wat consistentie betreft heb ik verder niks te wensen. Zo lang je er geen espresso mee hoeft te maken is er ook genoeg verstelbaarheid.
De c2 is hun budgetmodel en is wat ik 'best bang for buck' zou beschouwen. Zit wat meer plastic aan en heeft zover ik weet nog de mindere maalschijven tov. de slim plus, maar is wel een wereld van verschil met een hario of porlex maler oid, voor een relatief geringe meerprijs.
(ps: ik zie nu dat er ook een timemore c3 bestaat; daar kun je ook nog eens naar kijken. Heeft nieuwe burrs en presteert nu kennelijk vergelijkbaar met 'mijn' slim plus)

De 1Z JX (pro) is nog een stapje beter (maar ook duurder) dan de slim plus. Net een tikkeltje consistenter. Heb ik ook overwogen, maar besloten dat het de meerprijs niet waard was voor mijn gebruik, en dat ik het formaat van de slim plus wel prettig vond.

Commandante vs JX worden de objectieve verschillen in eindresultaat nog veel kleiner.

https://coffeechronicler.com/ heeft reviews van alle genoemde modellen, en wil je misschien even lezen ter overweging.

[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 24-06-2022 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
Ik heb de Comandante en Kinu gehad. Alleen voor filter zou ik de Comandante nemen, indien ook espresso dan de Kinu. Voor Espresso is de Comandante erg traag, en te groot in steps of je moet de aanpassing kit kopen.
Maar misschien heb je nu betere alternatieven. Ik zag laatst dat ook Mazzer een handmaler gaat uitbrengen.

Voor de Comandante had ik een motortje 😏, en later overgestapt op een echte elektrische maler specifiek voor filter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpRYWho_FrhzmQu8wXr40N3ceCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GM3VxeecrzYu6tDgL5TloQH4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door robbynaish op 24-06-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
De Comandante maak ik me een tikkeltje zorgen over de duurzaamheid. Eén voorwaarde is wel dat ze een paar weken in een fietstas overleven, dus de Timemore Slim die in een Aeropress past is een goede tip!

De K-Plus komt een beetje als het summon van 1Zpresso uit de bus en wordt standaard geleverd in een travelcase. Niet de meest compacte oplossing, maar ik ben niet echt een grammenjagger (overige uitrusting is al licht/compact en heb de benen wel om een paar gram meer mee te nemen). Ook kun je nog aardig wat bonen kwijt in die case. Met €260 wel wat aan de dure kant voor het beoogde gebruik, maar je krijgt er ook wel veel voor terug.

Afbeeldingslocatie: https://www.cremashop.eu/content/galleries/1zpresso/k-plus-grinder/1zpresso-k-plus-grinder-7692.jpeg

@RoosW De C40 weegt zo te zien ca. 600g, de JX ca. 685g en de K-Plus ca. 790g. Volgens mij krijg je daar ook een robuuster apparaat voor terug, dus dat vind ik het extra gewicht wel waard (ik hou van lomp uitgevoerde dingen mits het een functie heeft).

De Timemore Slim zit zo te zien op ongeveer €125 en de JX Manual op €145 (na het verrekenen van de 14% kortingsactie op Amazon.de). Een eventuele travel case kost nog €29, dat maakt het prijsverschil met de K-Plus €100.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWtLyengNa5DBkA72izfYqk9rRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPutRuCvHBUtBDwZ41HDTnLM.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds een weekje heb ik de commandante en de Robot. Heb specifiek voor hand grinder gekozen omdat ik geen extra electrische apparaten in huis wou. Het is mijn eerste grinder dus kan niet veel erover zeggen, dede gebruiker is denk ik eerder de oorzaak als iets mis is. Tot nu toe redelijke espresso mee gemaakt.

[ Voor 22% gewijzigd door init6 op 24-06-2022 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@init6 Gaaf. Lijkt me inderdaad een leuke manier van espresso zetten. Mooie kleur ook!

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Koffieleuten!

Ik wil graag mijn afgeronde project hier in de showcase zetten. Als liefhebber van een fatsoenlijk espresso ben ik na een volautomaat onlangs bij de Rancilio Silvia V6 beland. Als tweaker ben ik eens gaan zoeken wat hier allemaal aan te modificeren viel en kwam ik vanzelfsprekend bij het fenomeen PID uit. Na een kort onderzoek bleken hier diverse mogelijkheden voor en was er een modificatie beschikbaar die mijn aandacht niet meer los kon laten. Ik zag dat hier op een enkele post na, weinig over geschreven is in dit topic. In mijn ogen kan dit voor voor veel enthousiastelingen een leuke uitdaging zijn en waardevolle toevoeging voor een instap niveau single boiler machine. Met dien verstanden dat je toch enigszins 'fingerspitzengefühl' moet hebben als het op techniek aankomt. Ik wil ook maar even aangeven dat ik géén aandelen heb, ik vind het gewoon mooi hoe je van een instap machine toch iets leuks kan maken!

Het betreft de ITO modificatie met Leva! firmware. Een 'off the shelf' pakket van componenten wat door een tech-guy is samengesteld en wordt aangeboden. Als basis wordt er een ITO bordje gebruikt op basis van een ATMega microcontroller en ESP8266 chip voor WLAN. verder heb je een keuze uit een PID met temperatuursensor, druksensor en flowsensor. Dit geeft zo'n beetje de controle over alles wat origineel in de Silvia 'variabel' is. Met 'pressure profiling' kan ik verschillende profielen gebruiken, pre-infusion, straight 9bar of een Lever profiel, het kan allemaal. Daarnaast zijn er verschillende opties zoals een klein OLED display, verlichting enz. Het systeem kan bijvoorbeeld 'headless' worden gebruikt waarbij je een telefoon koppelt voor in/output. Het kleine display is echter mooi te verwerken in de case wat het gebruiksgemak wel erg veel vergroot. Ik mis helaas een foto van het inbouwproces, dan was de bedrading van alle sensoren en display mooi te zien. Hierbij kort het verloop van het proces:

Lege binnenkant die dus uiteindelijk een stukje voller is geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_s_Mw3JWUbYoRww5ZhaPP0K7xc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjdlYz7Muw5zxH4BCxG0bWQt.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 1 was voor mij om de 'auto off' functie te verwijderen. Dit om de machine te schakelen met een Shelly plug S waar Tasmota op geflashed is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjdfdsjtLoTlgIZnoOM5Hn19S8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEFQJ0HC9wJWclnguT6QkeTs.jpg?f=fotoalbum_large

Systeem ingebouwd. Aan de bovenkant van de boiler is bijvoorbeeld wat bedrading bijgekomen. De originele V6E (momentary) knop is vervangen voor de oude V4 versie (aan/uit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xo2fp40ajhAi3qFh7jWFuMnQkbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQWmTA8JUkR2JHljkWtTkBXR.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het display heb ik de top-cover laten lasersnijden bij een metaalbedrijf hier in de buurt. Bij de aanbieder van het pakket zijn ook .CAD files beschikbaar gemaakt zodat je dit eigenlijk direct kan laten fabriceren. Online was dit erg prijzig (€150) waardoor ik hier in de buurt eens ben gaan bellen. De meeste bedrijven deden dit niet direct i.v.m. minimale hoeveelheden maar gelukkig vond ik er één die mij verder kon helpen. Om het te laten lasersnijden geeft net het beetje extra afwerkniveau wat ik met mijn dremel nooit had kunnen behalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuuXbVtQq0dgs4QHk_69y4Xfifw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wy3JTz8kFoJnNsrBPBYNrxkx.jpg?f=fotoalbum_large

Eindresultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3tIjz0T7LPpjaIU88cYtj1SPlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6SE4OdP5oRd4hWUjUTJZPBy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XIpFEIgjR8KMJ2OtiovrVqh-gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvCAt8F1KaVTDfP993LvnlwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Heel gaaf. Kan je ook het shot volgen/nazien via de “headless” oplossing op je telefoon of tablet. En kan het simpele pompje wel echt precies een flow profiel nabootsen?
Display met knop doet me denken aan het display van mijn oude Dalla Corte Studio.
Wat kost zo’n ombouw nou?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• detonated
robbynaish schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:53:
Heel gaaf. Kan je ook het shot volgen/nazien via de “headless” oplossing op je telefoon of tablet. En kan het simpele pompje wel echt precies een flow profiel nabootsen?
Display met knop doet me denken aan het display van mijn oude Dalla Corte Studio.
Wat kost zo’n ombouw nou?
Jazeker! Er zit een grafische output functie in de firmware gebakken. Zoals je kan zien (even van een Google search) kan de grafiek vrij uitgebreid gegevens weergeven. Zo kan je ook zien dat de druk relatief precies wordt aangepast. Volgens mij was het pakket met alle sensoren rond de €250. Moet wel eerlijk zeggen dat er, toen ik de handleiding volgde, er blijkbaar een aanpassing moest worden gedaan aan de toevoerleiding wat niet in het pakket zat. Er wordt redelijk veel initiatief en eigen verantwoordelijkheid verwacht, met een reden. Je bouwt een machine vrij ver om inclusief aanpassingen in een 230v omgeving.

Afbeeldingslocatie: https://www.home-barista.com/forums/userpix/26906_statusmonitor_hb2714JA.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Na lang twijfelen besloten om je advies te volgen en deze besteld. Nu nog een keuze maken voor een handmaler. De 1Zpresso K-Plus lonkt, maar lijkt me toch een beetje overkill. Ik denk dat het de normale JX gaat worden met een losse travel case. Dan kan ik later altijd nog een Aeropress Go er bij aanschaffen om mee te nemen tijdens fietsvakanties.

Edit: Het is de JX geworden. Zal de maler hoofdzakelijk thuis gebruiken voor de bovengenoemde V60. Eén stapje groter dan de Q2 of Timemore wat hem iets minder portable maakt, maar daar krijg je wel robuustheid en betere pour-over prestaties voor terug.

Als case heb ik deze er nog bijbesteld van Aliexpress.

[ Voor 30% gewijzigd door Ypuh op 25-06-2022 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
detonated schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:21:
[...]

Jazeker! Er zit een grafische output functie in de firmware gebakken. Zoals je kan zien (even van een Google search) kan de grafiek vrij uitgebreid gegevens weergeven. Zo kan je ook zien dat de druk relatief precies wordt aangepast. Volgens mij was het pakket met alle sensoren rond de €250. Moet wel eerlijk zeggen dat er, toen ik de handleiding volgde, er blijkbaar een aanpassing moest worden gedaan aan de toevoerleiding wat niet in het pakket zat. Er wordt redelijk veel initiatief en eigen verantwoordelijkheid verwacht, met een reden. Je bouwt een machine vrij ver om inclusief aanpassingen in een 230v omgeving.

[Afbeelding]
Nou dat valt mee kwa kosten. Leuk en mooi afgewerkt zo met die plaat bovenop.
Nu net een Decent ;)

En Ypuh. Mooie aankoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik gebruik thuis voor espresso een 1zpresso J-Max, en thuis en onderweg voor Aeropress een Timemore slim plus :)

Over beide molens erg tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Zijn hier nog koffie liefhebbers die eens in de zoveel tijd hun E61 zetgroep nieuwe onderdelen zoals ringetjes ed geeft?

Ik kijk nu hier naar maar weet niet of het echt nodig is.

https://www.vanpommeren.n...erhoudsset-Compleet-8-5mm

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
MrJ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:15:
Zijn hier nog koffie liefhebbers die eens in de zoveel tijd hun E61 zetgroep nieuwe onderdelen zoals ringetjes ed geeft?

Met deze ben je nog net iets beter af verwacht ik: https://www.drtradingshop...mm-long-life/#description

Nog nooit gedaan, maar lijkt me wel leuk om een keer te doen. Heb alleen geen E61 groep meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ypuh schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:51:
De Comandante maak ik me een tikkeltje zorgen over de duurzaamheid. Eén voorwaarde is wel dat ze een paar weken in een fietstas overleven, dus de Timemore Slim die in een Aeropress past is een goede tip!
Door het prijsverschil zou je een timemore C3 ook kunnen proberen. Je schrijft er waarschijnlijk amper op af.

Past helaas niet in een Aeropress, net getest :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teus.espresso
Voor de revisie van E61 heb je meestal niet een hele revisie set nodig.
In ieder geval wel;
3 ventiel rubbers
2 hendel as rubbers
En een pistonring.
De ventielen, veren en douche onderdelen zijn prima schoon te maken.
De klep stoters van de ventielen breken wel gemakkelijk af als ze ouder zijn. Vandaar dat deze vaak in revisie sets zitten.
De nieuwe teflon ringen en thermische koppakking heb je nagenoeg nooit nodig.
Wat wel belangrijk is, is dat sommige rubbers ingevet moeten worden met speciaal hittebestendig vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
ANdrode schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:40:
[...]

Door het prijsverschil zou je een timemore C3 ook kunnen proberen. Je schrijft er waarschijnlijk amper op af.

Past helaas niet in een Aeropress, net getest :+
Qua prestaties lijken de Timemore C2(/C3) en JX vrijwel gelijkwaardig voor pour-over. De JX komt vaak als winnaar uit de bus omdat het als geheel als een Apple-achtig product aanvoelt en volledig uit metaal bestaat, waar de Timemore deels plastic is.

De prijzen (incl. verzending via Amazon) zijn overigens als volgt:
Timemore C2 - €78,49
Timemore C3 - €131,99 Via Aliexpress wel iets goedkoper, zo'n €85 excl. btw en import
Timemore Slim Plus - €139
1Zpresso JX - €145

Ontloopt elkaar dus maar weinig. Ik heb sowieso wel een sterke voorkeur voor 'overbuilt for its intended use', dus vond het uiteindelijk niet een hele lastige keuze. De JX-Pro, K-Plus en natuurlijk Comandante C40 ook serieus overwogen, maar die lijken het vooral beter te doen voor espresso (niet nodig). Voor alleen dat argument vond ik het prijs verschil iets te groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
MrJ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:15:

Ik heb 3x een revisie gedaan bij mijn 2e hands E61 aankopen. Begonnen met een gedeeltelijke revisie en daarna eigenlijk 2x die volledige set van DrTrading gekocht ivm gemak. Lospeuteren van de ventiel rubbers is wel een dingetje, dan is een nieuw ventiel wat makkelijker. Ook zijn de oude ventielen vaak wat afgesleten waardoor je met een nieuwe toch het gevoel hebt dat alles wat beter werkt na revisie.

De vraag is denk ik of hij het nodig heeft. Heb je nieuwe of 2e hands? Enig idee van onderhoud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Ypuh met die prijsverschillen was ik ook voor de JX gegaan.
Toen ik mijn slim plus kocht was het € 112,5 (125 - 10% kortingscode bij vanpommeren) en was de goedkoopste JX die ik kon vinden volgens mij rond de 170.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
Hoe bevalt de blaasbalg voor de Eureka Mignon? Merk je veel verschil?
(En heb je een linkje voor als ik een exemplaar wil bestellen ergens?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ypuh schreef op maandag 27 juni 2022 @ 07:59:
Timemore C3 - €131,99 Via Aliexpress wel iets goedkoper, zo'n €85 excl. btw en import

Ontloopt elkaar dus maar weinig. Ik heb sowieso wel een sterke voorkeur voor 'overbuilt for its intended use', dus vond het uiteindelijk niet een hele lastige keuze. De JX-Pro, K-Plus en natuurlijk Comandante C40 ook serieus overwogen, maar die lijken het vooral beter te doen voor espresso (niet nodig). Voor alleen dat argument vond ik het prijs verschil iets te groot.
Ik heb 68 euro inclusief BTW en verzending betaald voor de C3. Voor de helft van de prijs wilde ik het eerst proberen.

C3 voelt niet plastic aan, het grootste kritiekpunt over het verstelmechanisme is aangepakt. Zelfs als ik met een andere maler duidelijk betere koffie mee zou krijgen dan zou ik waarschijnlijk eerder dit budget in mijn dagelijkse ipv vakantie malen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:17

headout

Oi oi!

-Muncky- schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:09:
[...]

Ik heb deze blaasbalg. Ik heb mijn Specialita overgekocht, en daar zat deze balg bij. De kwaliteit viel me tegen; al vrij snel scheuren in de balg zelf waardoor het ding redelijk nutteloos werd. De minihopper ben ik wel erg blij mee; mooi klein reservoir voor ca. 3 * 2 espresso's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Hercul3s schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:34:
[...]

Ik heb 3x een revisie gedaan bij mijn 2e hands E61 aankopen. Begonnen met een gedeeltelijke revisie en daarna eigenlijk 2x die volledige set van DrTrading gekocht ivm gemak. Lospeuteren van de ventiel rubbers is wel een dingetje, dan is een nieuw ventiel wat makkelijker. Ook zijn de oude ventielen vaak wat afgesleten waardoor je met een nieuwe toch het gevoel hebt dat alles wat beter werkt na revisie.

De vraag is denk ik of hij het nodig heeft. Heb je nieuwe of 2e hands? Enig idee van onderhoud?
2e hands van een goede kennis. Die heeft er altijd keurig voor gezorgd.

Ik hou hem (Profitec 700) zelf ook netjes. Backflush, backflush met cleaner spul. Gefiltered water. Eens per jaar ontkalken. :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
-Muncky- schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:09:
[...]

headout schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:00:
[...]

Ik heb deze blaasbalg. Ik heb mijn Specialita overgekocht, en daar zat deze balg bij. De kwaliteit viel me tegen; al vrij snel scheuren in de balg zelf waardoor het ding redelijk nutteloos werd. De minihopper ben ik wel erg blij mee; mooi klein reservoir voor ca. 3 * 2 espresso's.
Ik ben er tot nu toe zeer tevreden over. Heb hem nu een half jaar in gebruik schat ik. Balg is nog in top conditie. De incline stand met tray werkt minder tegen retention dan de hopper en balg. Daar blaas je het laatste beetje maalsel mooi mee de portafilter in. Deze hopper is gemaakt voor gebruik in combinatie met een incline stand waardoor ik het als geheel wel mooi vind staan.

Op Etsy zijn verschillende fabricanten die met een 3D printer dit soort accessoires aanbieden. Als je daar zoekt op eureka mignon dan gaat er een wereld voor je open! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
detonated schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:27:
[...]

[...]

Ik ben er tot nu toe zeer tevreden over. Heb hem nu een half jaar in gebruik schat ik. Balg is nog in top conditie. De incline stand met tray werkt minder tegen retention dan de hopper en balg. Daar blaas je het laatste beetje maalsel mooi mee de portafilter in. Deze hopper is gemaakt voor gebruik in combinatie met een incline stand waardoor ik het als geheel wel mooi vind staan.

Op Etsy zijn verschillende fabricanten die met een 3D printer dit soort accessoires aanbieden. Als je daar zoekt op eureka mignon dan gaat er een wereld voor je open! *O*
Net even lopen neuzen op Etsy, maar 100 EUR voor een Base/Tray/Hopper mod vind ik iets te gortig O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
-Muncky- schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:45:
[...]

Net even lopen neuzen op Etsy, maar 100 EUR voor een Base/Tray/Hopper mod vind ik iets te gortig O+
Als het om 3D printen gaat kun je ook bij mede Tweakers terecht.
Zie ook https://tweakers.net/3d-printers/aanbod/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robbynaish
Voor de mensen die nog twijfelen over de aanschaf van een Key. Gewoon doen want is echt een fijne maler, alle issues die er in het begin waren bij een paar malers zijn opgepakt/opgelost door Weber. In smaak, werking en afwerking top! Nu een week in gebruik.

Staat er overigens nog eentje op Marktplaats nieuw in doos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0gcvbuTZ_1BDNo1zs2N5h4h32Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXypJAmChnEMl8a8RLpfCTGX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Mooi kleur wit, en sowieso een erg mooie maler!

Fijn om te zien dat de Lagom P64 er nu een geduchte concurrent bij heeft. Je hebt nu keuze uit een conische en vlakke schijf maler in het middelste prijssegment. Bij de Lagom dan nog weer de keuze tussen High-Uniformity en Unimodaal.

Het is dat ik zelf wat minder heb met single-dosen en nog steeds erg blij ben met Grind-by-Weight (gemak dient de mens). Kom daardoor gelukkig niet zo snel meer in de verleiding om er iets naast te kopen of upgraden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:14
Voor mijn jura E8 gebruik ik de originele reinings tabletten en ook de mini tabletjes voor de melk opschuimen.

Echter voor het ontkalken ga ik nu alternatieve ontkalking tabletten kopen. Namelijk deze https://www.amazon.nl/gp/...smid=A3J2G9ENV5HYLL&psc=1

Maar van die originele jura moet je er 3 oplossen in de watertank. Is dat met deze ook zo? Of is 1 tablet voldoende?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
detonated schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:37:
Koffieleuten!

Ik wil graag mijn afgeronde project hier in de showcase zetten. Als liefhebber van een fatsoenlijk espresso ben ik na een volautomaat onlangs bij de Rancilio Silvia V6 beland. Als tweaker ben ik eens gaan zoeken wat hier allemaal aan te modificeren viel en kwam ik vanzelfsprekend bij het fenomeen PID uit. Na een kort onderzoek bleken hier diverse mogelijkheden voor en was er een modificatie beschikbaar die mijn aandacht niet meer los kon laten. Ik zag dat hier op een enkele post na, weinig over geschreven is in dit topic. In mijn ogen kan dit voor voor veel enthousiastelingen een leuke uitdaging zijn en waardevolle toevoeging voor een instap niveau single boiler machine. Met dien verstanden dat je toch enigszins 'fingerspitzengefühl' moet hebben als het op techniek aankomt. Ik wil ook maar even aangeven dat ik géén aandelen heb, ik vind het gewoon mooi hoe je van een instap machine toch iets leuks kan maken!

Het betreft de ITO modificatie met Leva! firmware. Een 'off the shelf' pakket van componenten wat door een tech-guy is samengesteld en wordt aangeboden. Als basis wordt er een ITO bordje gebruikt op basis van een ATMega microcontroller en ESP8266 chip voor WLAN. verder heb je een keuze uit een PID met temperatuursensor, druksensor en flowsensor. Dit geeft zo'n beetje de controle over alles wat origineel in de Silvia 'variabel' is. Met 'pressure profiling' kan ik verschillende profielen gebruiken, pre-infusion, straight 9bar of een Lever profiel, het kan allemaal. Daarnaast zijn er verschillende opties zoals een klein OLED display, verlichting enz. Het systeem kan bijvoorbeeld 'headless' worden gebruikt waarbij je een telefoon koppelt voor in/output. Het kleine display is echter mooi te verwerken in de case wat het gebruiksgemak wel erg veel vergroot. Ik mis helaas een foto van het inbouwproces, dan was de bedrading van alle sensoren en display mooi te zien. Hierbij kort het verloop van het proces:

Lege binnenkant die dus uiteindelijk een stukje voller is geworden.

[Afbeelding]

Stap 1 was voor mij om de 'auto off' functie te verwijderen. Dit om de machine te schakelen met een Shelly plug S waar Tasmota op geflashed is.

[Afbeelding]

Systeem ingebouwd. Aan de bovenkant van de boiler is bijvoorbeeld wat bedrading bijgekomen. De originele V6E (momentary) knop is vervangen voor de oude V4 versie (aan/uit).

[Afbeelding]

Voor het display heb ik de top-cover laten lasersnijden bij een metaalbedrijf hier in de buurt. Bij de aanbieder van het pakket zijn ook .CAD files beschikbaar gemaakt zodat je dit eigenlijk direct kan laten fabriceren. Online was dit erg prijzig (€150) waardoor ik hier in de buurt eens ben gaan bellen. De meeste bedrijven deden dit niet direct i.v.m. minimale hoeveelheden maar gelukkig vond ik er één die mij verder kon helpen. Om het te laten lasersnijden geeft net het beetje extra afwerkniveau wat ik met mijn dremel nooit had kunnen behalen.

[Afbeelding]

Eindresultaat!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt het een stuk netter gedaan dan ik mijn pid in mijn V2 :) . Mag ik vragen waarom je voor deze hebt gekozen en niet de Silvia variant vd gaggiuino? Ik zit te denken om m'n pid uit te bouwen en die er van te maken namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
Qosmic schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:50:
Voor mijn jura E8 gebruik ik de originele reinings tabletten en ook de mini tabletjes voor de melk opschuimen.

Echter voor het ontkalken ga ik nu alternatieve ontkalking tabletten kopen. Namelijk deze https://www.amazon.nl/gp/...smid=A3J2G9ENV5HYLL&psc=1

Maar van die originele jura moet je er 3 oplossen in de watertank. Is dat met deze ook zo? Of is 1 tablet voldoende?
1 tablet in 500ml staat er.

Voor melkreiniging gebruik ik vloeistof ipv tabletjes.
Vloeistof is nog makkelijke want het is al opgelost dus mengt zich meteen met water.
Ik heb een fles van een liter en daar doe je heel lang mee.
Gebruik is 6ml per keer.
GlobaClean heet het https://www.amazon.nl/gp/product/B01CES4XE4
Ontkalkingsmiddel heb ik nog van mijn Siemens volautomaat.

[ Voor 7% gewijzigd door HoppyF op 27-06-2022 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:15
HoppyF schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:15:
[...]

1 tablet in 500ml staat er.

Voor melkreiniging gebruik ik vloeistof ipv tabletjes.
Vloeistof is nog makkelijke want het is al opgelost dus mengt zich meteen met water.
Ik heb een fles van een liter en daar doe je heel lang mee.
Gebruik is 6ml per keer.
GlobaClean heet het https://www.amazon.nl/gp/product/B01CES4XE4
Ontkalkingsmiddel heb ik nog van mijn Siemens volautomaat.
Is 6ml genoeg? Ik heb een vergelijkbare fles van Solute en daarvan gebruik ik twee keer per week 20ml.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
Aziraphale schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:38:
[...]

Is 6ml genoeg? Ik heb een vergelijkbare fles van Solute en daarvan gebruik ik twee keer per week 20ml.
Per melksysteem reiniging is het dacht ik 200ml water (komt uit de E8) met daarbij 6ml melkreinigingsvloeistof.
Zal het volgende keer even controleren.

Update: het gaat om zo’n 330ml water er moet dus 10ml melkreinigingvloeistof in.
Met een liter kun je dus 100x een melksysteem reiniging uitvoeren.

[ Voor 18% gewijzigd door HoppyF op 28-06-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
Niekserr schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:10:
[...]

Je hebt het een stuk netter gedaan dan ik mijn pid in mijn V2 :) . Mag ik vragen waarom je voor deze hebt gekozen en niet de Silvia variant vd gaggiuino? Ik zit te denken om m'n pid uit te bouwen en die er van te maken namelijk.
Thanks! Ik ken de Gaggiuino niet. Heb het even opgezocht en op het eerste gezicht lijkt de opzet hetzelfde. Microcontroller met als belangrijkste temp, druk en flow sensor. Dit alles onder een firmware. Qua features kan je er daarom niet heel veel meer/minder mee, denk ik. Wat mij voor Ito/Leva! heeft doen kiezen is de ondersteuning van de aanbieder van de componenten en ook hoe deze componenten als pakket werden aangeboden inclusief documentatie. Erg uitgebreid, kwalitatief spul, netjes verpakt. Ook de wijze waarop het kleine display kon worden weggewerkt waardoor de originele look zo veel mogelijk behouden bleef vond ik een pluspunt.

Als je de switch zou willen maken zou het m.i. een esthetische afweging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
MrJ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:59:
[...]
2e hands van een goede kennis. Die heeft er altijd keurig voor gezorgd.

Ik hou hem (Profitec 700) zelf ook netjes. Backflush, backflush met cleaner spul. Gefiltered water. Eens per jaar ontkalken. :)
Leuke machine! Dan is hij wss relatief jong. Ik weet niet wat de standaard termijn is voor een revisie maar misschien dat iemand anders daar advies over kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdw
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Is er voor een Rocket (Cellini V2) ook zoiets als een PID mod? Zal vast wel maar mijn Google skills laten me daaar ernstig bij in de steek. Zie van die mooie projectjes voorbij komen voor een Gaggia/Rancillo, lijkt mij daat dit er voor een oudere Rocket ook wwel moet zijn.

Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Pid Mod kits voor HX machines bestaan wel maar ze zijn zeldzamer. De temperatuur regeling van zo'n HX is meestal wel Ok.
Een oudere single boiler machine heeft vaak een maar matige temperatuur regeling. Een PID maakt die veel preciezer.
Bij niet-E61 machines zoals de Rancilio, de Gaggia en Quickmill is de afstand tussen de plek waar het water op temperatuur gehouden wordt en waar koffie gemaakt wordt heel klein. Dan werkt een PID het beste. Een PID op een E61 zal altijd een lagere meerwaarde hebben. Zo'n kit was best duur vandaar dat de meeste ombouw kits voor de eerder genoemde modellen bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Teus.espresso schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:05:
Pid Mod kits voor HX machines bestaan wel maar ze zijn zeldzamer. De temperatuur regeling van zo'n HX is meestal wel Ok.
Een oudere single boiler machine heeft vaak een maar matige temperatuur regeling. Een PID maakt die veel preciezer.
Bij niet-E61 machines zoals de Rancilio, de Gaggia en Quickmill is de afstand tussen de plek waar het water op temperatuur gehouden wordt en waar koffie gemaakt wordt heel klein. Dan werkt een PID het beste. Een PID op een E61 zal altijd een lagere meerwaarde hebben. Zo'n kit was best duur vandaar dat de meeste ombouw kits voor de eerder genoemde modellen bestaan.
Ik heb dat zo vaak voorbij horen komen, maar pas nadat ik van een ECM Giotto (onbekend bouwjaar) overstapte op een Rocket Giotto (v3 met PID) zag ik in hoeveel dit scheelt. Bij de ECM most ik continue eerst water door de groepskop laten lopen voor de temperatuur stabiel werd. Je bleef bijvullen..! Ook met die voorzorg zag ik toen ik een groepskop thermometer had gekocht regelmatig de temperatuur of voorbij de verlangde 92c schieten bij het zetten, of er ver onder duikelen.
Dat gebeurt me met de Rocket dus echt nooit, de grootste variatie valt binnen 1c beide kanten op, dat heeft hoegenaamd geen waarneembare invloed op de smaak van je koffie.
Tijdens de extractie van 94c naar 86c kelderen geeft een enorme verandering in het smaakprofiel, en niet te gunste van je dure bonen.
De manier waarop een HX machine de temperatuur meet en regelt (via de stoom boiler) is misschien minder duidelijk en best wat meer variabel dan directe PID controle in de heet water boiler, maar de verbetering is zeker aan te raden, het gemak dat je er door hebt (ik flush dus echt nooit meer) een verademing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
RoosW schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:44:
[...]

Ik heb dat zo vaak voorbij horen komen, maar pas nadat ik van een ECM Giotto (onbekend bouwjaar) overstapte op een Rocket Giotto (v3 met PID) zag ik in hoeveel dit scheelt.
Hier exact dezelfde ervaringen bij overstap van de oude ECM Cellini naar de Rocket R58. De temperatuur is veel stabieler. Nou is dit ook meteen een dual boiler, dus dat zal ook nog wat bijdragen...

En niet dat flushen nou zo'n moeite is met een vaste wateraansluiting én een afvoeraansluiting op de lekbak, maar toch. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
Aziraphale schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:38:
[...]

Ik had het fout nog even nagemeten.
De spoeling is zo’n 330ml water er moet dus 10ml reinigingsvloeistof in.
De dosering is 30ml per liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-09 08:08
RoosW schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:44:
[...]
De manier waarop een HX machine de temperatuur meet en regelt (via de stoom boiler) is misschien minder duidelijk en best wat meer variabel dan directe PID controle in de heet water boiler, maar de verbetering is zeker aan te raden, het gemak dat je er door hebt (ik flush dus echt nooit meer) een verademing.
De temperatuur van je water in je waterbak, stoomboiler en de snelheid van het water door je puck beïnvloed de temperatuur van het water op je koffie.

Sneller of langzamer stromen (omdat je net iets te fijn of grof hebt gemalen of een channel hebt) verandert de tijd van het water in de HX en dus de hoeveel warmte welke wordt opgenomen door het water. Op een warme dag is je water in de waterbak misschien 24C op een koude winterdag misschien 18-20C. Deze 3 graden ga je ook terugvinden in de eindtemperatuur van je water op de koffie. In een HX is eigenlijk alles een soort van toeval, het rollen dan diverse dobbelstenen om een beetje bij de eindtemperatuur van bv. 92C uit te komen. De demping van de temperatuur van de E61 groep helpt wel, maar is geen tovermiddel. Deze wordt ook maar door 'toeval' van de hoeveelheid stroming in de thermosyfon, kamertemp en temp van de stoomketel ergens op verwarmt.

Is er trouwens wel eens een fabrikant geweest die een heating cartridge in een E61 heeft gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Een actief verwamde E61 kop bestaat niet. De afmetingen zijn te klein voor en het water en de mechanische onderdelen en het verwarming element.
Verwarmde koppen bestaan er wel in andere koppen waarbij dan meteen andere tekortkommingen van E61 zijn opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

pipo1000 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:02:
[...]

De temperatuur van je water in je waterbak, stoomboiler en de snelheid van het water door je puck beïnvloed de temperatuur van het water op je koffie.

Sneller of langzamer stromen (omdat je net iets te fijn of grof hebt gemalen of een channel hebt) verandert de tijd van het water in de HX en dus de hoeveel warmte welke wordt opgenomen door het water. Op een warme dag is je water in de waterbak misschien 24C op een koude winterdag misschien 18-20C. Deze 3 graden ga je ook terugvinden in de eindtemperatuur van je water op de koffie. In een HX is eigenlijk alles een soort van toeval, het rollen dan diverse dobbelstenen om een beetje bij de eindtemperatuur van bv. 92C uit te komen. De demping van de temperatuur van de E61 groep helpt wel, maar is geen tovermiddel. Deze wordt ook maar door 'toeval' van de hoeveelheid stroming in de thermosyfon, kamertemp en temp van de stoomketel ergens op verwarmt.

Is er trouwens wel eens een fabrikant geweest die een heating cartridge in een E61 heeft gemonteerd?
Naar mijn mening ben je een beetje negatief over de mogelijkheden van temperatuurregeling in dergelijke stroomkringen ;)
Over het algemeen werkt een HX op de eindtemperatuur en kan op die manier vrij goed de eindtemperatuur regelen. Uiteraard: ja, als je ineens een hoge flow hebt kan het zo maar zijn dat je buiten de design enveloppe zit en dat je temperatuur naar beneden gaat.

Bij een E61 (ik ga even uit van een domme zonder PID) heb je een boiler van minimaal 600 mL, een thermosyfon en een kilo of 4 aan staal. Hier zit dusdanig veel energie in (plus een verwarmingselement van 1500W++) dat je van 'toeval' niet echt meer kan spreken. Het is op die manier gedesigned om altijd op dezelfde temperatuur te werken.

Om een rare vergelijking te maken: het maakt niet uit of je broodrooster op het aanrecht of in de vriezer staat; beide locaties worden door een broodrooster gezien als "koud" en hij heeft voldoende capaciteit om het broodje te toasten :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik kwam nog een mooi plaatje tegen voor de mensen die aan het 'jagen' zijn op perfecte smaak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-O4gnki3Tz8llEoXpne7kpu1BE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2w7uMGrsAnlcGZbfg2VeqB2.jpg?f=fotoalbum_large
Wellicht heeft iemand hier nog wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-09 15:09
headout schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:00:
[...]

die eerste balgen waren 3de printed en rommel idd.
Maar de nieuwe versie is met een siliconen balg, ik heb deze nu ook (had eerst de 3D printed) en die is véél beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:14
HoppyF schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:22:
[...]

Ik had het fout nog even nagemeten.
De spoeling is zo’n 330ml water er moet dus 10ml reinigingsvloeistof in.
De dosering is 30ml per liter.
Thanks, ik heb die melkreiniger met de ontkalkingatabletten meebesteld. Heb ik ook gratis verzending. :)
Voor reiniging blijf ik ik originele jura gebruiken.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:17

headout

Oi oi!

Vitabissj schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:39:
[...]

die eerste balgen waren 3de printed en rommel idd.
Maar de nieuwe versie is met een siliconen balg, ik heb deze nu ook (had eerst de 3D printed) en die is véél beter.
En waar kan je de siliconen variant halen? De etsy 3D blaasbalgen sla ik liever over ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:00
gisteren, na 19 jaar trouwe dient heeft mijn Sylvia het begeven :'(
De stoppen vlogen er thuis uit, maar na een snelle diagnose: stop niet eruit bij verwarmen: dus het is niet de boiler maar of pomp, of solenoid. Stop er niet uit met alleen pomp + boiler = probleem bij solenoid.
Die er even uit gehaald en inderdaad rook ik dat de magische rook eruit verdwenen was. En we weten allemaal: als je de magische rook ruikt tijdens het verdwijnen uit een electrisch apparaat, dan doet die het niet meer.
Enfin, gisteravond nog snel een nieuwe solenoid + driewegklep besteld, vandaag in huis en hop, ze doet het weer _/-\o_

Nu haar maar weer snel aankleden, want een naakte Sylvia in de keuken is niet altijd een mooi gezicht.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
Ypuh schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:00:
Mooi kleur wit, en sowieso een erg mooie maler!

Fijn om te zien dat de Lagom P64 er nu een geduchte concurrent bij heeft. Je hebt nu keuze uit een conische en vlakke schijf maler in het middelste prijssegment. Bij de Lagom dan nog weer de keuze tussen High-Uniformity en Unimodaal.

Het is dat ik zelf wat minder heb met single-dosen en nog steeds erg blij ben met Grind-by-Weight (gemak dient de mens). Kom daardoor gelukkig niet zo snel meer in de verleiding om er iets naast te kopen of upgraden ;).
Ja het zijn wel echt twee verschillende type malers door gebruik andere vorm burrs. De Lagom P64 is wel heel veelzijdig gezien je relatief goedkoop de burrs kan vervangen voor andere 64MM.
Voor de Lagom heb ik de HU, MP en Cast burrs en na vervangen is het steeds een compleet andere maler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Weet iemand al iets meer over de Eureka Mignon Libra? Schijnt een nieuwe grind by weight maler te zijn die te zien was op World of Coffee in Milaan vorige week. Klinkt erg interessant, maar kan niets vinden over release date of prijzen.

https://www.reddit.com/r/.../new_eureka_mignon_libra/

https://i.imgur.com/GeZ94...ape=thumb&fidelity=medium

[ Voor 11% gewijzigd door cryptapix op 29-06-2022 10:59 ]

Pagina: 1 ... 142 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1