Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 141 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
De komende 3 weken weer even wat nieuws uitproberen. Al eerder koffie van John Schot gehad dus dat het qua branding goed zit weet ik al. Mooi om dan wat uitersten te proberen achter elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rH9LkFzgMUQW-d0PbVJT46cTzJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pfadeoK7jCU6CfGymPcWyUq.jpg?f=fotoalbum_large

Dit na een kilo Yellow Bourbon van gebrand.nl. Daar moest ik wel een beetje ‘doorheen’ helaas. Het was mij nét te donker gebrand, vlak van smaak en als je geen vacuum canister hebt dan hoef je op de verpakking ook niet te rekenen want dat is gewoon een papieren zak. Prijs was dan wel weer erg gunstig en levering snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mythia
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-06 12:20
vinpower schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:58:
@woutur wat is je koffie gear? De Honduras van Brandzaak is mijn go-to koffie. Smaakt altijd heerlijk naar chocola. Als je de smaken er niet uitkrijgt moet je misschien je handelingen finetunen.
Ben benieuwd! Krijg vandaag na het lezen van een aantal positieve reviews, 2 kilo binnen van Brandzaak.

Heb je nog tips voor de ideale handelingen die jij uitvoert, vinpower?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:02
mythia schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:02:
[...]

Ben benieuwd! Krijg vandaag na het lezen van een aantal positieve reviews, 2 kilo binnen van Brandzaak.

Heb je nog tips voor de ideale handelingen die jij uitvoert, vinpower?
Najah ideaal. Ik zet deze met 16:36 in 34 tot 38 seconden. Dan vind ik hem het lekkerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mythia
Thanks, ik zal hem vanmiddag eens proberen en kijken ik alle smaken eruit kan krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
@mythia ik zou hem nog even laten rusten. Als je hem net van brandzaak hebt gekregen dan is die waarschijnlijk ergens gebrand de afgelopen twee dagen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGm_sRT2qr62L2ToOOPugo99bkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LLUXq64z9AgIuXKeMbkRU2BB.jpg?f=user_large
Asobu “Pour Over Black", mijn laatste koffie aankoop, ik ben benieuwd, morgenochtend krijgt mijn vrouw weer haar wekelijkse zondagochtend ontbijt op bed, versgebakken croissants en ander lekker spul, met natuurlijk koffie, Poor Over morgen dus, in een handige thermoskan die het lekker warm houd ;)
30gr koffie, 500gr water.
Het enige rare puntje van deze constructie, er kan tot 950gr water in, waarom geen liter?? Vreemde beslissing..

Fijn weekend :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

RoosW schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:20:
[Afbeelding]
Asobu “Pour Over Black", mijn laatste koffie aankoop, ik ben benieuwd, morgenochtend krijgt mijn vrouw weer haar wekelijkse zondagochtend ontbijt op bed, versgebakken croissants en ander lekker spul, met natuurlijk koffie, Poor Over morgen dus, in een handige thermoskan die het lekker warm houd ;)
Het enige rare puntje van deze constructie, er kan tot 950gr water in, waarom geen liter?? Vreemde beslissing..

Misschien omdat het om een Amerikaanse maat gaat? 1 US quart staat namelijk gelijk aan 946 milliliter, welke dus vrij dicht in de buurt van de 950 milliliter komt ;)

Btw, maak je ook je eigen bladerdeeg (korstdeeg) voor de croissantjes? :$

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
MeesKees21 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:31:
[...]

Misschien omdat het om een Amerikaanse maat gaat? 1 US quart staat namelijk gelijk aan 946 milliliter, welke dus vrij dicht in de buurt van de 950 milliliter komt ;)

Nee, diepvries van Crisp, de avond van tevoren op een stuk bakpapier in de koelkast laten ontdooien en sochtends 22 minuten op 180°C, waarlijk voortreffelijk, zo lekker kan ik ze misschien zelf ook maken, maar dit is (een stuk) minder moeite, en helemaal geweldig 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
MeesKees21 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:31:
[...]

Ah, kijk, zo leer je elke dag wat nieuws, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-06 16:12
RoosW schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:20:
[Afbeelding]

Interessant, is de filterhouder V60 maat dan? Ik brouw af en toe mijn V60 brouwsels rechtstreeks in een oude thermoskan van een koffiezet. Maar deze ziet er praktischer en mooier uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Annun schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:48:
[...]

Interessant, is de filterhouder V60 maat dan? Ik brouw af en toe mijn V60 brouwsels rechtstreeks in een oude thermoskan van een koffiezet. Maar deze ziet er praktischer en mooier uit.
Ehh denk het wel, maar zit een metalen filter bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqSWQInCQ_aW2QLczW-rrLtQjzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpJIrWi1Uuk3QWvvu7X1mosW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

RoosW schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:46:
[...]

Nee, diepvries van Crisp, de avond van tevoren op een stuk bakpapier in de koelkast laten ontdooien en sochtends 22 minuten op 180°C, waarlijk voortreffelijk, zo lekker kan ik ze misschien zelf ook maken, maar dit is (een stuk) minder moeite, en helemaal geweldig 😁
Dat kan ook, ik maak het liever zelf, ook al ben ik er dan een hele dag mee bezig. Gebruik echter wel echte boter oftewel roomboter, dat geeft flink veel smaak en als Mees echt lief is geweest, wil ik nog wel eens croissantjes maken met hazelnootchocopasta of een aardbeienjamvulling (ook zelf gemaakt) :)
Als je goed wilt eten, zal je er tijd in moeten stoppen, supermarktvoedsel is toch niet altijd ok, maar dat is mijn mening dan weer :/
RoosW schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:48:
[...]

Ah, kijk, zo leer je elke dag wat nieuws, dank je!
Graag gedaan! ;)

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Goed, ik ben deze week begonnen aan de India Thogarihunkal van Schot Coffee. Een combinatie van Sarchimor en Catuai variaties processed als natural anaerobic. De bonen komen van een estate in de Baba Budangiri Hills, de eerste regio waar koffie in India werd verbouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PA35CoNIE1c0Pw-huSpVVcDcmjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vn2CwklK6vFU8Y0BddqJy3XE.jpg?f=fotoalbum_large

De branding is mooi egaal en zodra je de zak open maakt komen kruidige noten je tegemoet tussen de chocolade en amandel door. De bonen zijn anderhalve week geleden gebrand en zitten mooi tussen light en medium in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaCVR4InSoIor6z7IoO13hUWoZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1EPEZDVOTNSYDXu84I7coeB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een recept van 18 in > ca. 45 uit. Korter geeft nog wat aciditeit vanwege onderextractie zoals gebruikelijk bij lichtere brandingen en langer levert vooral een hele vlakke smaak op waarbij de amandel en kruiden vervagen en zelfs assig kunnen worden. Uiteindelijk een mooie body met weinig aciditeit, veel chocolade en amandel haal je er duidelijk uit. De honing niet direct maar ik snap de zoete toon wel. Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld een monsoon malabar waarbij er vooral veel kruiden te proeven zijn, dat is hier minder en het lichte maar diep zoete komt dan beter naar voren. Overall ook vooral een wat ‘zwaardere’ espresso met veel body, net als veel andere bonen uit India. Doet het daarom ook goed in cappuchino en cortado.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqS-iqTQwfw57FkIzCOngy6p85Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4K1JlTldwvM9YspfaFgDRG2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:42
Iemand hier ervaring met Quickmill bestellen in Italië?

Ze hebben mooi spul tegen heel nette prijzen, voelt 'too good to be true'...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
hoevenpe schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:49:
Iemand hier ervaring met Quickmill bestellen in Italië?

Ze hebben mooi spul tegen heel nette prijzen, voelt 'too good to be true'...
Ik zou dan eerder kijken bij https://www.espressissimo.de/maschinen/quickmill/ paar tientjes duurder. Wel dichter bij huis. Ik heb mijn Quickmill daar vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-06 11:21
In augustus 2020 heb ik, mede dankzij adviezen in dit topic, een Nivona CaféRomatica 680 besteld. Deze heeft altijd naar behoren gewerkt, is goed onderhouden (regelmatig zetgroep spoelen en zelfs ook de 'meuk' achter het tandwiel aan de binnenkant 3-4 keer verwijderd), maar begint nu kuren te vertonen. Zo hebben we een paar keer gehad dat het apparaat een 'plofgeluid' maakt, druk lijkt te verliezen en daardoor een half bakje koffie produceert. Daarnaast steeds vaker de (welbekende) 'error 8'-melding. Dan moet het apparaat meerdere malen opnieuw opstarten (al dan niet met tussendoor de stekker eruit), voordat het weer oké is. Probleem bij deze melding lijkt te zitten in het tandwiel in de zetgroep dat niet goed kan draaien. Zo oogt het in elk geval als ik kijk naar wat er gebeurt terwijl het apparaat zich in werking stelt.

Afijn, vraag is nu of iemand bekend is met dit probleem een een DIY-oplossing heeft. Alternatief is opsturen ter reparatie, want garantie, maar dan ben ik wel mijn apparaat x-weken kwijt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:43
mefjoew schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:47:
In augustus 2020 heb ik, mede dankzij adviezen in dit topic, een Nivona CaféRomatica 680 besteld. Deze heeft altijd naar behoren gewerkt, is goed onderhouden (regelmatig zetgroep spoelen en zelfs ook de 'meuk' achter het tandwiel aan de binnenkant 3-4 keer verwijderd), maar begint nu kuren te vertonen. Zo hebben we een paar keer gehad dat het apparaat een 'plofgeluid' maakt, druk lijkt te verliezen en daardoor een half bakje koffie produceert. Daarnaast steeds vaker de (welbekende) 'error 8'-melding. Dan moet het apparaat meerdere malen opnieuw opstarten (al dan niet met tussendoor de stekker eruit), voordat het weer oké is. Probleem bij deze melding lijkt te zitten in het tandwiel in de zetgroep dat niet goed kan draaien. Zo oogt het in elk geval als ik kijk naar wat er gebeurt terwijl het apparaat zich in werking stelt.

Afijn, vraag is nu of iemand bekend is met dit probleem een een DIY-oplossing heeft. Alternatief is opsturen ter reparatie, want garantie, maar dan ben ik wel mijn apparaat x-weken kwijt..
Persoonlijk zou ik het apparaat inleveren, "garantie periode" is tenstotte bijna afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ooooh, wat ben ik in de verleiding https://www.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons! Een beest van een machine, al is een dubbel boiler overkill voor mij aangezien ik never nooit niet melk schuim producten creëer ;)
Zo jammer, dit is zeker iets dat waarlijk uitmuntende espresso kan zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:41
RoosW schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:46:
Ooooh, wat ben ik in de verleiding https://www.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons! Een beest van een machine, al is een dubbel boiler overkill voor mij aangezien ik never nooit niet melk schuim producten creëer ;)
Is een leuke Single Boiler dan niet fijner? Als je de stoom boiler niet nodig hebt houd je dat over? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Heeft iemand nog een tip voor een elektrische percolator voor op de camping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Hercul3s schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:06:
[...]

Is een leuke Single Boiler dan niet fijner? Als je de stoom boiler niet nodig hebt houd je dat over? :D
Tja, een single boiler en dan met toeters en bellen, PID, shot timer, regelbare druk etc. Ik ben er nog niet uit waar ik mijn pijlen op ga richten.
Of een hevel machine, een Profitec 800 heeft zo ongeveer wel alles wat ik wensen kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Anoniem: 289532 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:25:
Heeft iemand nog een tip voor een elektrische percolator voor op de camping?
Leef je uit ;) :

https://www.bing.com/sear...lator&form=OSASSB&pc=OSAS
RoosW schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:46:
Ik zeg meestal, dus niet altijd : "als ik het niet ga gebruiken, zal ik het ook niet aanschaffen". Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel. Zo wil ik voor mijn DAW 2 schermen aanschaffen en nu heb ik 2 schermen van 50" gezien, de ene is FullHD en de andere is 4K. Aan de ene kant zal het waarschijnlijk gewoon op FullHD werken, maar ik kan ook beslissen dat ik toch meer "schermruimte" nodig heb. Nu is het prijsverschil tussen de 2 schermen slechts € 55,00 en denk ik in dit geval dat ik toch rekening ga houden met de toekomst, want er is een kans dat ik het scherm ook ga gebruiken om 4K Blurays af te spelen. Nu is het prijsverschil in mijn geval verwaarloosbaar, het gaat tenslotte niet om honderden euro's.
Ik begrijp dat dit voorbeeld misschien geen duidelijkheid voor je schaft, dus zal je zelf moeten overwegen wat voor jou het beste is. Het eerste waar ik naar zou kijken is het prijsverschil, is dat niet groot, dan zou ik waarschijnlijk voor het apparaat in het linkje gaan.

[ Voor 74% gewijzigd door MeesKees21 op 08-06-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-06 13:13

LankHoar

Langharig tuig

Mijn aandacht was even gericht op andere zaken, maar inmiddels wil ik weer graag een ander koffiezetapparaat. Even reageren op eerdere reacties:
cryptapix schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:31:
@LankHoar of je koffie lekker is, begint bij de boon. Garbage in is garbage out. Dus als je van plan bent om voor niet versgebrande koffie te gaan (bijv de kiloknallers van de Lidl), dan voldoet die machine vast wel (hoewel ik niets weet van het onderhoudsgemak). Althans, ik geloof niet dat een JURA van 800 euro daarmee echt substantieel lekkerdere koffie zet ;)

Wil je goede koffie, dan zul je moeten beginnen met kwalitatief goede en verse bonen (hoeft niet duur te zijn, kan wel rond de 15euro per kilo, maar dus geen 5e zoals in de supermarkt). En dan ga je het verschil wel merken tussen goedkope consumer grade machines en de duurdere JURA’s. Of het je dat waard is weet ik niet.
Uiteraard zijn de bonen belangrijk. We hebben met ons vorige apparaat (DeLonghi) best wat soorten bonen geprobeerd. Van de duurdere supermarkt varianten tot koffie uit een speciaalzaak. Uiteindelijk hebben we een goede balans gevonden tussen prijs/kwaliteit die voor ons zeker merkbaar is in de koffie die we zetten. Nu we filterkoffie hebben is dit wat minder aan de order en hebben we "gewone" bio koffie van Jumbo huismerk. It is what it is :)
HoppyF schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:34:
[...]

Een Siemens is best een goede volautomaat en doet wat je wenst.
Ligt nieuw wel boven je budget van €300.
Maar je zegt zelf al dat tweedehands een optie kan zijn.
Retourgoed is in principe ook tweedehands maar vaak ook nieuw maar met een klein krasje of een kleinigheidje wat ontbreekt.
Scheelt echter wel flink in de prijs.
Misschien iets om te overwegen.
Een bekende retourgoed verkoper is Breezy Returns.
Ik heb ze hier al vaker in dit topic genoemd. Heb er zelf ook diverse apparaten gekocht.
Het huidige overzicht bij hun staat hier, ze verkopen o.a. via Bol.com maar ook via EBay.
Soms ook via BVA auctions.
Siemens bij Bol van Breezy:
https://www.bol.com/nl/nl...4852399+34248/?rating=all

Je kunt behalve Siemens ook andere merken kiezen op de website, links.

O ja, de wat betere (verse) koffiebonen geven uiteraard ook een beter resultaat wat @cryptapix zegt.
Bedankt voor de 2nd hand tips! Ik probeer in de PW even te filteren op wat ik zoek, zodat ik daarna gericht kan zoeken op de tweedehands markt. Hoe tover ik volautomaten tevoorschijn die met 1 druk op de knop cappucino kunnen zetten? Ik voeg die optie toe (EN espresso EN cappucino) maar zie dan nog steeds veel apparaten met een losse melkopschuimer. Het liefst heb ik zo'n apparaat met een slangetje ipv ingebouwd reservoir. Scheelt weer schoonmaken en altijd koude melk. Lijkt me praktischer.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:12
Beetje flauw. Er wordt om tips gevraagd, waar een forum voor is. Googelen/Bingen is altijd een optie, maar als iemand iets zinnigs te melden heeft over een apparaat is dat denk ik waardevoller. Zelfde met de tip om een MaraX aan te schaffen die hier altijd rondgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Koets89 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:38:
[...]

Beetje flauw. Er wordt om tips gevraagd, waar een forum voor is. Googelen/Bingen is altijd een optie, maar als iemand iets zinnigs te melden heeft over een apparaat is dat denk ik waardevoller. Zelfde met de tip om een MaraX aan te schaffen die hier altijd rondgaat.
Dat mag je vinden. Maar uit zijn reactie haal ik niet dat er ook maar enige eigen inzet is geweest. Voordat ik om hulp kom vragen, zoek ik eerst zelf, lees ik reviews (die niet altijd waar hoeven te zijn) en als ik er dan echt niet uitkom, dan stel ik een vraag. Misschien doe ik het verkeerd, wie zal het zeggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

MeesKees21 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:09:
[...]

Dat mag je vinden. Maar uit zijn reactie haal ik niet dat er ook maar enige eigen inzet is geweest. Voordat ik om hulp kom vragen, zoek ik eerst zelf, lees ik reviews (die niet altijd waar hoeven te zijn) en als ik er dan echt niet uitkom, dan stel ik een vraag. Misschien doe ik het verkeerd, wie zal het zeggen...
Neem iemand zoals ik. Ik heb weinig verstand van dit soort dingen, en weet dan niet eens echt hoe ik goed reviews kan bekijken. Er zijn duizenden machine's, dan is het lastig oordelen als leek waar te beginnen. Door een simpele post hier en wat reacties ben ik toch alweer op weg geholpen. Nu nog het filter in de PW juist krijgen, dan zoek ik verder, en post ik hier waarschijnlijk wat voorbeelden om te kijken of ik op het goede pad zit. Dat werkt perfect voor mij, en is hoop ik niet hinderlijk voor anderen. Zo doe ik het ook met andere onderwerpen waar ik niet zoveel (of in ieder geval onvoldoende) verstand van heb :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:16
LankHoar schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:25:
[...]

Neem iemand zoals ik. Ik heb weinig verstand van dit soort dingen, en weet dan niet eens echt hoe ik goed reviews kan bekijken. Er zijn duizenden machine's, dan is het lastig oordelen als leek waar te beginnen. Door een simpele post hier en wat reacties ben ik toch alweer op weg geholpen. Nu nog het filter in de PW juist krijgen, dan zoek ik verder, en post ik hier waarschijnlijk wat voorbeelden om te kijken of ik op het goede pad zit. Dat werkt perfect voor mij, en is hoop ik niet hinderlijk voor anderen. Zo doe ik het ook met andere onderwerpen waar ik niet zoveel (of in ieder geval onvoldoende) verstand van heb :)
Door dergelijke vragen, leren we ook bij, want soms moeten we ook iets opzoeken om het antwoord kracht bij te zetten en lezen/zien we iets wat we ook nog niet wisten. Dus ja.. laat maar komen, en laat je niet afschrikken door 'zoek op google/bing-isch' antwoorden, want dan kunnen ze beter niet antwoorden ipv zo'n flauwe reakties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MeesKees21 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:09:
[...]

Fijn dat je weet wat ik wel en niet heb gedaan.Houd het netjes aub Het enige wat je hierover vindt zijn Google reviews en Amerikaanse Consumentenbond-achtige sites dus daarom vroeg ik om advies van mensen die er ervaring mee hebben en verstand van koffie. Jouw reactie kan iedereen zonder en voegt niks toe. Daarnaast, Bing…. Jeetje

Als iemand daadwerkelijk ervaring heeft met een elektrische percolator, hoor ik het graag. Lijkt mij toch iets makkelijker dan met waterkokers en Aeropress-achtige apparaten aan de gang.

[ Voor 15% gewijzigd door Outerspace op 08-06-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Houd het netjes

[ Voor 95% gewijzigd door Outerspace op 08-06-2022 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:16
LankHoar schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:26:
Mijn aandacht was even gericht op andere zaken, maar inmiddels wil ik weer graag een ander koffiezetapparaat. Even reageren op eerdere reacties:

[...]

Uiteraard zijn de bonen belangrijk. We hebben met ons vorige apparaat (DeLonghi) best wat soorten bonen geprobeerd. Van de duurdere supermarkt varianten tot koffie uit een speciaalzaak. Uiteindelijk hebben we een goede balans gevonden tussen prijs/kwaliteit die voor ons zeker merkbaar is in de koffie die we zetten. Nu we filterkoffie hebben is dit wat minder aan de order en hebben we "gewone" bio koffie van Jumbo huismerk. It is what it is :)

[...]

Bedankt voor de 2nd hand tips! Ik probeer in de PW even te filteren op wat ik zoek, zodat ik daarna gericht kan zoeken op de tweedehands markt. Hoe tover ik volautomaten tevoorschijn die met 1 druk op de knop cappucino kunnen zetten? Ik voeg die optie toe (EN espresso EN cappucino) maar zie dan nog steeds veel apparaten met een losse melkopschuimer. Het liefst heb ik zo'n apparaat met een slangetje ipv ingebouwd reservoir. Scheelt weer schoonmaken en altijd koude melk. Lijkt me praktischer.
Afhankelijk van je budget en vraag kun je ook zo selecteren bij Bol.com en dan bij Breezy retourgoed.
Links kun je aanvinken wat je wilt zien. Merk of soort.
https://www.bol.com/nl/nl...2/?sort=price0&rating=all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mijn vriendin heeft een Graef Pivalla Pistonmachine, echter geeft deze nu geen warm water meer, echter doet de stoom het nog wel, dus de boiler moet nog werken.

Nu zijn we op zoek naar een winkel waar ze dit mogelijk kunnen repareren, want naar Duitsland naar de fabriek sturen wordt een beetje te prijzig en dan is het al snel beter om een nieuwe te kopen.

Weet iemand een goed adres in de Randstad?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Woy schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:23:
Mijn vriendin heeft een Graef Pivalla Pistonmachine, echter geeft deze nu geen warm water meer, echter doet de stoom het nog wel, dus de boiler moet nog werken.

Nu zijn we op zoek naar een winkel waar ze dit mogelijk kunnen repareren, want naar Duitsland naar de fabriek sturen wordt een beetje te prijzig en dan is het al snel beter om een nieuwe te kopen.

Simon Levelt misschien? Zover ik weet zit die in Haarlem en Leiden. Misschien ook nog andere plaatsen, maar dat zou ik even checken op hun site. Ze hebben zo te zien een hele rits winkels :

https://www.simonlevelt.nl/winkels

[ Voor 5% gewijzigd door MeesKees21 op 08-06-2022 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

DR Trading in Utrecht misschien proberen of Van Pommeren, maar die zijn een stuk commercieler geworden de afgelopen jaren. Edit: Misschien niet helemaal het apparaat waar DR Trading zich mee bezig houdt

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 08-06-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Thanks, ik zal ze eens contacten. Ze hebben allemaal niet dit merk, maar zal eens kijken of ze wel reparaties uit kunnen voeren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Woy schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:35:
Thanks, ik zal ze eens contacten. Ze hebben allemaal niet dit merk, maar zal eens kijken of ze wel reparaties uit kunnen voeren.
You're welcome! Hoop dat je genoeg beltegoed hebt! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
HoppyF schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:21:
[...]

Afhankelijk van je budget en vraag kun je ook zo selecteren bij Bol.com en dan bij Breezy retourgoed.
Er zijn wat Mara X-en in de aanbieding voor 946 op Amazon via Breezy returns.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
ANdrode schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:01:
[...]

Er zijn wat Mara X-en in de aanbieding voor 946 op Amazon via Breezy returns.
Bij Bol (Breezy) nog goedkoper maar… soms wel met een ontbrekend onderdeel die je nog bij de prijs moet optellen.
https://www.bol.com/nl/nl...&sort=price&sortOrder=asc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:43

Je zou bij https://www.esrepair.nl/ in Ridderkerk kunnen vragen. Ik ben er onlangs met een defecte Silva geweest, die ik daar niet had gekocht, en werd prima geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-06 20:52
Offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 09-06-2022 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 09-06-2022 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

HoppyF schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:21:
[...]

Bedankt! Dit overzicht is duidelijker, door de selectie "met slangetje" :) Ik heb er een paar uitgezocht en liet die aan mijn vrouw zien. Zij roept even pas op de plaats want ze vind dat te duur voor nu en wil dat ik er eerst wat voor spaar :P Enfin, binnenkort zal ik dan wel weer kijken dan.

Ik heb de broek aan thuis! Alleen mijn vrouw bepaald welke :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

LankHoar schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:11:
[...]

Bedankt! Dit overzicht is duidelijker, door de selectie "met slangetje" :) Ik heb er een paar uitgezocht en liet die aan mijn vrouw zien. Zij roept even pas op de plaats want ze vind dat te duur voor nu en wil dat ik er eerst wat voor spaar :P Enfin, binnenkort zal ik dan wel weer kijken dan.

Ik heb de broek aan thuis! Alleen mijn vrouw bepaald welke :+
Een slangetje lijkt mij inderdaad handiger dan een vaste (metalen) leiding. Het slangetje zal makkelijk gedemonteerd kunnen worden, waardoor je het in een bakje met water en reinigingsmiddel kan leggen. Zelf zal ik hier niet zo 1, 2, 3 mee te maken hebben, aangezien ik meer aan "handenarbeid" doe, mede daardoor zal je hier zelfs geen Senseo, Nespresso ofzo vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
MeesKees21 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:01:
[...]

Een slangetje lijkt mij inderdaad handiger dan een vaste (metalen) leiding. Het slangetje zal makkelijk gedemonteerd kunnen worden, waardoor je het in een bakje met water en reinigingsmiddel kan leggen. Zelf zal ik hier niet zo 1, 2, 3 mee te maken hebben, aangezien ik meer aan "handenarbeid" doe, mede daardoor zal je hier zelfs geen Senseo, Nespresso ofzo vinden.
Een slangetje is inderdaad handig.
Dat heeft mijn Jura E8 ook.
Bij je Jura kun je de melkuitloop die dus het melkschuim maakt, zo losklikken en onder de kraan schoonspoelen.
Verder gebruik ik het melksysteem reinigingsprogramma om het goed te reinigen.
Jura heeft een reservoir meegeleverd waarop je de melkslang doet.
Je doet wat reinigingsmiddel (of tablet) in het reservoir en de machine doet de rest.
Paar minuten later is alles schoongespoeld.
Andere merken zullen ook wel iets dergelijks doen.
De melk zelf zit bij mij in een glazen houder die in de koelkast staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:25
HoppyF schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:29:
[...]

Bij je Jura kun je de melkuitloop die dus het melkschuim maakt, zo losklikken en onder de kraan schoonspoelen.
Je doet wat reinigingsmiddel (of tablet) in het reservoir en de machine doet de rest.
Wat ik met de E8 doe is, na elke melk 'actie' (en wanneer ik weet dat ik het komende half uur sowieso geen melkproduct meer pak, water in het bijgeleverd bakje en dan op de knop 'Melkschuim' klikken.
De slang op de bak met water, waardoor deze water aanzuigt ipv melk, halverwege haal ik het slangetje aan de bovenkant ietsjes los waardoor stoom ontstaat. Hierdoor blijft je melkuitloop mooi schoon en wordt direct het melk gespoeld.
Dan doe ik 1x per week met het reinigingsmiddel het hele melksysteem doorspoelen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

HoppyF schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:29:
[...]

Als ik dit zo lees, werkt het helemaal top 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
DonJunior schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:42:
[...]

Wat ik met de E8 doe is, na elke melk 'actie' (en wanneer ik weet dat ik het komende half uur sowieso geen melkproduct meer pak, water in het bijgeleverd bakje en dan op de knop 'Melkschuim' klikken.
De slang op de bak met water, waardoor deze water aanzuigt ipv melk, halverwege haal ik het slangetje aan de bovenkant ietsjes los waardoor stoom ontstaat. Hierdoor blijft je melkuitloop mooi schoon en wordt direct het melk gespoeld.
Dan doe ik 1x per week met het reinigingsmiddel het hele melksysteem doorspoelen.
Ja, kan ook.
Er loopt dan ook heet water door het systeem en zo blijft het schoon.
Ik doe ook wel eens een melksysteem reinigingsprogramma zonder melk reiniger erin alleen met water dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Dat was even vloeken zonet. Ik had me nieuwe pomp voor mijn Quickmilll 4005 binnen. Even de oude pomp demonteren. Krak! breekt het draad van het ontluchtingsventiel af.. Ook nergens eenvoudig te vinden onder het artikelnummer van Quickmill. Mailtje gestuurd naar EuroQuick, die hebben het onderdeel ook niet in hun webshop maar hopelijk kunnen ze er aan komen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLGDJc4Lzhbu46O4_gAulDH9Pig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIbp8DydlPzbfdWcbySi6wda.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-06 05:06

Totaalgeflipt

De enige echte

Ik heb hier wel eens wat klein materiaal gehaald, leken mij toen prima partij om te laten kijken naar je apparaat.

De Espressomonteur
020 707 5841
https://maps.app.goo.gl/nE2ZikwNHTExUx9r8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 14:52
vinpower schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:44:
Dat was even vloeken zonet. Ik had me nieuwe pomp voor mijn Quickmilll 4005 binnen. Even de oude pomp demonteren. Krak! breekt het draad van het ontluchtingsventiel af.. Ook nergens eenvoudig te vinden onder het artikelnummer van Quickmill. Mailtje gestuurd naar EuroQuick, die hebben het onderdeel ook niet in hun webshop maar hopelijk kunnen ze er aan komen.[Afbeelding]
Je zou hier eens kunnen kijken. Volgens mij is het part no PL08700VA

Disclaimer: geen ervaring met deze specifieke shop maar haal wel vaker onderdelen uit Italië

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-06 15:48

headout

Oi oi!

vinpower schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:44:
Dat was even vloeken zonet. Ik had me nieuwe pomp voor mijn Quickmilll 4005 binnen. Even de oude pomp demonteren. Krak! breekt het draad van het ontluchtingsventiel af.. Ook nergens eenvoudig te vinden onder het artikelnummer van Quickmill. Mailtje gestuurd naar EuroQuick, die hebben het onderdeel ook niet in hun webshop maar hopelijk kunnen ze er aan komen.
Al eens rondgekeken bij DR Trading of hen benaderd?
https://www.drtradingshop.nl/c-2361768/onderdelen-quickmill/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
bszz schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:23:
[...]

Je zou hier eens kunnen kijken. Volgens mij is het part no PL08700VA

Disclaimer: geen ervaring met deze specifieke shop maar haal wel vaker onderdelen uit Italië
Thanks daar staat hij inderdaad tussen. Eerst nog euroquick en drtrading afwachten of ze hem kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-06 14:19
Na jarenlang een Delonghi volautomaat te hebben gehad wilde ik de overstap naar een semi automaat maken. Wilde de Sage Barista kopen maar na het lezen van dit topic heb ik daar maar vanaf gezien :).

Daarom 2dehands een gaggia classic met ascaso i-steel 1 250w gekocht. Na een paar dagen de eerste drinkbare espresso gezet met de dubbele pressurized portafilter.

Wat ik niet snap is welk model ik heb. Het label zegt 2014 dus zou je zeggen dat het een pre 2015 model is? Maar er staat ook Made in Romenia op het label en dat zou weer suggeren dat het de "slechtere" versie is die vanaf 2015 is gemaakt. Kan ik aan de onderdelen of aan het label zien welk type ik heb? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixjc-GOV0OQnpxWXKMbuUgil4fQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRQwjrwFfhpWRi9OaskDYx2z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWbavngxOoejtAulAJJtrw5e4Ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgqSFtJdma2a5j4suPmUomLd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoosW
KvNwPPr schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:04:
Na jarenlang een Delonghi volautomaat te hebben gehad wilde ik de overstap naar een semi automaat maken. Wilde de Sage Barista kopen maar na het lezen van dit topic heb ik daar maar vanaf gezien :).

Daarom 2dehands een gaggia classic met ascaso i-steel 1 250w gekocht. Na een paar dagen de eerste drinkbare espresso gezet met de dubbele pressurized portafilter.

Wat ik niet snap is welk model ik heb. Het label zegt 2014 dus zou je zeggen dat het een pre 2015 model is? Maar er staat ook Made in Romenia op het label en dat zou weer suggeren dat het de "slechtere" versie is die vanaf 2015 is gemaakt. Kan ik aan de onderdelen of aan het label zien welk type ik heb? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze foto laat het het beste zien, de pre-2015 en de huidige Pro versie hebben een metalen buisje links zitten dat overdruk loslaat in de driptray, de 2015 slechte versie heeft die buis niet (maar wel het gat in de behuizing, alleen is dat dus loos.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKRbwq5NVNhsDzxtbPlK5Yn8sFc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZVnMfb93jT5mU4zOEnrJ3mOf.jpg?f=user_large

Links is dus de pre-2015, rechts de mindere versie zonder de solenoid 3 weg klep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-06 14:19
RoosW schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:14:
[...]

Deze foto laat het het beste zien, de pre-2015 en de huidige Pro versie hebben een metalen buisje links zitten dat overdruk loslaat in de driptray, de 2015 slechte versie heeft die buis niet (maar wel het gat in de behuizing, alleen is dat dus loos.)
[Afbeelding]

Links is dus de pre-2015, rechts de mindere versie zonder de solenoid 3 weg klep.
Mooi, ik heb dat metalen buisje dus heb ik de pre 2015 versie.
Nu snel een open portafilter en IMS basket bestellen. En daarna iets regelen om op 9 bar uit te komen maar dat is bij deze alleen te meten met een druk meter op de basket lees ik. Dan is een veer er tussen zetten makkelijker alleen dat gaat niet bij de pre 2015.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vinpower
@Teus.espresso Nog hartstikke bedankt voor het opsturen van het benodigde onderdeel.
Met veel vloeken en tieren en beetje bloed heb ik een nieuwe pomp en ontluchtingsventiel weten te monteren!
Helaas ging het hier en daar wat lekken, maar na nogmaals alles uit elkaar te hebben gehaald en vastgedraaid werkt het weer naar behoren! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:34

Qwerty-273

Meukposter

Eindelijk! :+

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Dat is lekker vlot, ik heb net de verzend bevestiging gehad van mijn Niche Zero koffiemolen vanuit de UK, afwachten wanneer ie binnen gaat komen, en ik ben benieuwd hoe en waar ik de belasting en import heffing moet betalen.
Overigens er staan er nu ineens twee Niche Zero's te koop maar liefst, (zwarte) van twee verschillende verkopers op Marktplaats, die er overigens best forse bedragen voor vragen, als het Pre-Brexit apparaten zijn maken ze met de verkoop nog lekkere winst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:04
RoosW schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:41:
Dat is lekker vlot, ik heb net de verzend bevestiging gehad van mijn Niche Zero koffiemolen vanuit de UK, afwachten wanneer ie binnen gaat komen, en ik ben benieuwd hoe en waar ik de belasting en import heffing moet betalen.
Overigens er staan er nu ineens twee Niche Zero's te koop maar liefst, (zwarte) van twee verschillende verkopers op Marktplaats, die er overigens best forse bedragen voor vragen, als het Pre-Brexit apparaten zijn maken ze met de verkoop nog lekkere winst.
Toen ik de 9Barista uit de UK binnenkreeg moest ik naar het postkantoor om mijn pakketje op te halen en de importheffing e.d. te betalen. Bestelling werd helaas net na brexit verzonden.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-02 19:37
Toen ik de Niche binnen kreeg moest ik vooraf een bedrag aan, ik dacht, DPD betalen.
Erna werd hij netjes bezorgd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-06 19:36
Het dromen over een nieuwe machine is voor mij begonnen. Nu staan tussen droom en daad wel eens praktische (budget) bezwaren, maar voorzichtig kijk ik om me heen. Nu zie ik op Youtube veel info over Decent DE 1 en de Victoria arduino eagle one prima alleen is vriendin is niet zo gecharmeerd van de Decent machine.

Nu zijn mijn vragen, heeft iemand deze machines wel eens in een showroom zien staan waar je ze kan bekijken/proberen? En over welke machine droom jij wel eens en waarom juist die?

[ Voor 7% gewijzigd door NLS_ op 14-06-2022 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:04
NLS_ schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:55:
Het dromen over een nieuwe machine is voor mij begonnen. Nu staan tussen droom en daad wel eens praktische (budget) bezwaren, maar voorzichtig kijk ik om me heen. Nu zie ik op Youtube veel info over Decent DE 1 en de Victoria arduino eagle one prima alleen is vriendin is niet zo gecharmeerd van de Decent machine.

Nu zijn mijn vragen, heeft iemand deze machines wel eens in een showroom zien staan waar je ze kan bekijken/proberen? En over welke machine droom jij wel eens en waarom juist die?
Die Eagle One is momenteel mijn droommachine :) Maar voordat ik 5k+ uitgeef aan een koffiezetapparaat moet er nog wel heel wat gebeuren.
Maar hij is wel mooi :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:23
De linea mini staat hier op het wensenlijst... Geen (blank/glimmend) rvs voor de vrouw dus al minder keuze en ik wil hem graag op water toe en afvoer. Toen kwam ik op deze uit.

Even wachten op het nieuwe huis en of ik tzt weer koffie mag (al half jaar zonder... Wat een ellende) maar dan komt deze er wel. Al ziet die eagle one er ook wel erg netjes uit!

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:24
Ozzie schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:22:
[...]

Die Eagle One is momenteel mijn droommachine :) Maar voordat ik 5k+ uitgeef aan een koffiezetapparaat moet er nog wel heel wat gebeuren.
Maar hij is wel mooi :)
N=1 meneer Transporter heeft het best moeilijk gehad met zijn machine en de fabrikant. Ik heb deze machine serieus bekeken om aan te schaffen, maar ik laat hem aan mij voorbij gaan;

https://www.home-barista....a-t71105-540.html#p836718

[ Voor 8% gewijzigd door pipo1000 op 15-06-2022 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-02 19:37
NLS_ schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:55:

Waar ben je naar op zoek in een nieuwe machine? :)
Welke functies mis je nu en zou je graag willen hebben?

Ik herken het dromen. Met mijn oude E61 miste ik een stukje controle. (Preinfusie, temperatuur van het water, flow profiling). Dus daarom maar een knoop doorgehakt en een andere machine aangeschaft.
Buy once, cry once was het motto. En heb het gerechtvaardigd voor mezelf omdat het iets is wat ik iedere dag gebruik en veel plezier van heb.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-06 19:36
RoelsRules schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:38:
De linea mini staat hier op het wensenlijst... Geen (blank/glimmend) rvs voor de vrouw dus al minder keuze en ik wil hem graag op water toe en afvoer. Toen kwam ik op deze uit.
Even wachten op het nieuwe huis en of ik tzt weer koffie mag (al half jaar zonder... Wat een ellende) maar dan komt deze er wel. Al ziet die eagle one er ook wel erg netjes uit!
Mooie wens! Toen ons huis gebouwd werd, hebben we direct een vaste wateraansluiting en goed filter in de keuken ingebouwd. Nu heel blij mee. Hopelijk kun je snel weer thuis van koffie genieten.
pipo1000 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:43:
[...]
N=1 meneer Transporter heeft het best moeilijk gehad met zijn machine en de fabrikant. Ik heb deze machine serieus bekeken om aan te schaffen, maar ik laat hem aan mij voorbij gaan;
https://www.home-barista....a-t71105-540.html#p836718
Pfoeh das niet best. Waar heb je voor gekozen nu je deze voorbij liet gaan?
Waar ben je naar op zoek in een nieuwe machine? :)
Welke functies mis je nu en zou je graag willen hebben?
Goeie vraag, beetje duaal. Koffie is hobby, plezier en als het lukt genot.

Doordeweeks wil ik gewoon een espressomachine die snel en goed espresso´s en cappuccino´s maakt.
In het weekend wil ik een beetje pielen en experimenteren met pre-infusie, temperatuur, druk en tijd.
Heb de mogelijkheid om alles aan te sluiten op (gefilterd) water en riolering en maak hier graag gebruik van, ook om heet water te tappen voor thee. Water uit een tank vind ik niet zo fijn, nadeel van een vaste wateraansluiting is dat als je machine onderhouden moet worden je alles weer moet los koppelen.

Ik houd van makkelijk te herhalen recepten dus geen mechanical pedal voor mij, ik programmeer graag een goed recept in en gebruik dat dan. En ik ben onwijs verwend, in het verleden machines gehad van oa Saeco, Isomac, ECM en La Marzocco (niet allemaal nieuw aangeschaft). En nu ben ik me dus rustig aan, opnieuw aan het oriënteren, omdat ik het hobby is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Aangezien ik na 48 uur geen piep van mijn Niche Zero gehoord had (staat in de email van de verzendbevestiging gemeld) maar eens contact opgenomen als gevraagd, en een uur later een email met een link ontvangen om de zending te kunnen traceren.
Die liet heel geruststellend zien dat het pakket nog niet ontvangen was, maar wel in het systeem zat......
Ehhh??
Maar goed, die lui moeten ook slapen daar in de UK, dus besloten om eerst maar eens te gaan pitten en dan zien hoe of wat.
En vanochtend dus inderdaad bericht van DPD, ze willen geld (is betaald, na wat slikken, ruim 150,-) en ik kreeg een ander traceer nummer met een link om mijn pakje te traceren.
Daar bleek het dus al sinds de 15e in Nederland te zijn, en bij de douane te liggen.
Maar goed, nu maar afwachten wanneer het geleverd gaat worden, ik heb zeer gemengde ervaringen met DPD wat dat betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mythia
vinpower schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:46:
@mythia ik zou hem nog even laten rusten. Als je hem net van brandzaak hebt gekregen dan is die waarschijnlijk ergens gebrand de afgelopen twee dagen
Ik heb hem nu goed op smaak. Met een extractietijd van 30 seconden op 17g. Komt er lekker stroperig en de accenten krijg ik er ook aardig uit! Thanks voor je tips nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
mythia schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:18:
[...]

Ik heb hem nu goed op smaak. Met een extractietijd van 30 seconden op 17g. Komt er lekker stroperig en de accenten krijg ik er ook aardig uit! Thanks voor je tips nogmaals!
Probeer ook eens met een langere doorlooptijd. Dan vind ik hem zelf lekkerder worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:57
Ik heb hier geen woorden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 21:28

Ravhin

no <root>...

Ik ben het helemaal met je eens! Je had op zijn minst een standaard voor die emmer kunnen maken.
/s
All things aside: dit is wel de reden waarom je op verpakkingen van sommige producten de meest idiote waarschuwingen tegenkomt.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:25
@Ypuh Ik zat dus net met een lekker bakkie koffie achter mijn pc ..

.. en bedankt he.

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

Mooi, volgende video: The ULTIMATE Coffee Enema Recipe van James Hoffman

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:54
Ypuh schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:07:
Heeft iemand ook ervaring met de Hario Switch, en zou dit een alternatief zijn voor schenktechniek of waterkoker met zwanenhals?

[Afbeelding]
Ja ik gebruik de Switch bijna dagelijks en vind het zelf een fijne manier van koffie zetten, ook de smaak is goed en heeft net wat minder focus/tijd nodig in de ochtend dan V60.
Mijn standaard recept 250 gram water, 15 gram koffie

[ Voor 4% gewijzigd door robbynaish op 17-06-2022 10:26 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoosW
Mijn nieuwe molen is veilig door de Brexit hindernisbaan heen gekomen, en na losgeld (ruim 150,-) te hebben betaald ook daadwerkelijk bezorgd.
Vanavond de eerste bonen mee malen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Af_o4UIyXQiMzRN0qK5NP3PCA5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O317dXoNngeQOYl1TswxKUKl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 21:28

Ravhin

no <root>...

Mooie keus! ik heb hetzelfde kleurtje <3
Ik zie wel wat upgrades aan de manier van verpakken. Leuk om te zien dat ook dat niet stilstaat!

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:41
RoosW schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:14:
Mijn nieuwe molen is veilig door de Brexit hindernisbaan heen gekomen, en na losgeld (ruim 150,-) te hebben betaald ook daadwerkelijk bezorgd.

[Afbeelding]
Benieuwd hoe die bevalt na de overige molens en ook in vergelijking tot de DF64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Hercul3s schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:17:
[...]

Benieuwd hoe die bevalt na de overige molens en ook in vergelijking tot de DF64.
Daar ben ik zelf ook heel benieuwd naar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-06 11:57
RoosW schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:14:

[Afbeelding]
Oef, ik had hem ook besteld (uit de UK), maar uiteindelijk vond ik hem de meerprijs tov. mijn huidige Eureka Mignon Specialita niet waard. I know, Single Doser vs...
Ik zit nog wel steeds met een schuin oog naar de DF64 te kijken (qua prijs wel interessant..!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:16
-Muncky- schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:43:
[...]

Oef, ik had hem ook besteld (uit de UK), maar uiteindelijk vond ik hem de meerprijs tov. mijn huidige Eureka Mignon Specialita niet waard. I know, Single Doser vs...
Ik zit nog wel steeds met een schuin oog naar de DF64 te kijken (qua prijs wel interessant..!)
Kan mij niet van de indruk ontdoen dat je vooral de prijs voor een koffiemolen, een kleine € 750, te hoog vindt, en daarom het niet 'waard' vindt, als je met een schuin oog naar een DF64 zit te kijken, en het niet om de Niche Zero 'ansich' gaat. Upgraden naar een Mignon XL levert al behoorlijk wat extra kwaliteit qua maalsel en zit qua kost lager (niet veel) dan een Niche Zero. Mignon XL en Niche Zero zijn beetje het eindpunt qua betaalbare kwalitatieve malers. Wat hierna volgt zit al boven de € 1 000 en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
RigolleM schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:21:
[...]

Kan mij niet van de indruk ontdoen dat je vooral de prijs voor een koffiemolen, een kleine € 750, te hoog vindt, en daarom het niet 'waard' vindt, als je met een schuin oog naar een DF64 zit te kijken, en het niet om de Niche Zero 'ansich' gaat. Upgraden naar een Mignon XL levert al behoorlijk wat extra kwaliteit qua maalsel en zit qua kost lager (niet veel) dan een Niche Zero. Mignon XL en Niche Zero zijn beetje het eindpunt qua betaalbare kwalitatieve malers. Wat hierna volgt zit al boven de € 1 000 en meer...
Maak daar een ruime 775,- van, koersen en tarieven staan niet stil schijnbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robbynaish
Ypuh. Hier de Switch in actie in combi met Friedhats Guatemala.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usxh2WVoLHeIFVe8_mfW4CeWBn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ML3mnuyehQzdc28kIeY3Jd9B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:12
robbynaish schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:10:
Ypuh. Hier de Switch in actie in combi met Friedhats Guatemala.

[Afbeelding]
Doe je iets qua voorverwarmen van de switch? Heb destijds voor een clever dripper gekozen omdat het minder hitte opneemt(of hoe je noemt). Daarnaast ook wel omdat ie groter is en dat wel handig is als er mensen over de vloer zijn. Toch blijft de switch veel mooier en natuurlijk ook als v60 te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
Koets89 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:07:
[...]

Doe je iets qua voorverwarmen van de switch? Heb destijds voor een clever dripper gekozen omdat het minder hitte opneemt(of hoe je noemt). Daarnaast ook wel omdat ie groter is en dat wel handig is als er mensen over de vloer zijn. Toch blijft de switch veel mooier en natuurlijk ook als v60 te gebruiken.
Nee alleen met heet water het papier rinsen waardoor de Switch iets opwarmt. Ik schenk iets heter in. Meestal eerst water dan koffiemaalsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:31

timovd

Voorsprong door techniek

-Muncky- schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:43:
[...]

Hier nog steeds een tevreden Specialita-gebruiker met single dose mod (kijk op Etsy (Duitsland) voor de bellow).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:40
timovd schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:48:
[...]

Hier nog steeds een tevreden Specialita-gebruiker met single dose mod (kijk op Etsy (Duitsland) voor de bellow).
Ik single dose met mijn specialita zonder een mod. Zag op reddit foto’s van de binnenkant van de maler van gebruikers met zo’n bellow; de koffie zat echt overal door de hele behuizing. Weet niet of dat nou zo goed is voor lagers en motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:31

timovd

Voorsprong door techniek

@cryptapix vorige week heb ik de boel nog opengeschroefd en dat viel bij mij best mee. De lagers zitten in de motor, dus daar moet toch geen koffie bij kunnen komen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:40
timovd schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:15:
@cryptapix vorige week heb ik de boel nog opengeschroefd en dat viel bij mij best mee. De lagers zitten in de motor, dus daar moet toch geen koffie bij kunnen komen?
Dat is mooi om te horen. Kan de reddit thread ook niet vinden nu. Was iemand met dat probleem en toen gaf iemand aan dat vaker tegen te komen op zijn werk (iets met machines en malers repareren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:26
Ik kom The World Atlas Of Coffee van James Hoffmann weinig tegen in dit topic. Zijn er mensen die het boek hebben, en is het de moeite waard om aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 26-06 14:52
Basfr schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:16:
Ik kom The World Atlas Of Coffee van James Hoffmann weinig tegen in dit topic. Zijn er mensen die het boek hebben, en is het de moeite waard om aan te schaffen?
Er worden sowieso weinig boeken besproken in dit topic. Ik denk ook niet dat een één boek is dat heilig is James Hoffmann heeft een naam maar er is een bibliotheek te vullen met boeken die interessante verhalen vertellen over koffie. Het is maar net in welk aspecten van k\offie je geïnteresseerd bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003

MJV

Ik heb 'm en vind het de moeite waard. Ik vind het leuk om de landen/regio's waar mijn koffie vandaan komt in het boek op te zoeken. Ook de rest van het boek, over techniek enz. is interessant. Ik vind het een van de betere koffieboeken die ik in de kast heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik hem 'm ook liggen, en vind het zeker de moeite waard! Zeker voor die < € 20 die het momenteel bij bol.com of amazon.nl moet kosten.

Doet het ook prima als koffietafelboek, om je gasten eens doorheen te laten bladeren / interesse op te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-06 16:12
Ik heb hem ook en vind hem ook wel de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:26
Bedankt, dan gaat ‘ie binnenkort een keer in mijn mandje :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DanielvdMark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-06 14:36
DanielvdMark schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:45:
Ik heb mijn Gaggia Classic Pro met Eureka Mignon manuele nu bijna 1,5 jaa maar ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik uit de losse pols een espresso kan zetten. Ik weeg de koffie uit de maler en ik weeg de output uit de machine en dat gaat soms goed, soms niet.

Wat mij nu wel frustreert is dat ik (volgens mijn weegschaal) hetzelfde aantal gram weeg maar dat bij kopje 1 de koffie net iets te snel doorloopt (17 gr in, 34 gram in 23 seconden) en kopje 2 de machine compleet choked (alsof de maalgraad veel te fijn is). Ook hier ga ik uit van 17gr in (volgens de weegschaal).

Workflow is:
- portafilter wegen/op nul zetten
- malen tot 17 gram;
- met een fake OCD tool de koffie verdelen;
- tampen;
- espresso zetten.

Heeft iemand suggesties? Ik zelf heb het idee dat mijn weegschaal niet zuiver genoeg is waardoor je ongemerkt een verkeerde weging doet.

Ik zou af en toe gewoon iets eenvoudiger (zonder steeds te wegen) consistenter espresso willen kunnen zetten..
Enkele maanden verder.. In de tussentijd een nauwkeurige weegschaal, IMS bakje en IMS showerscreen aangeschaft en overgestapt op single dosing. Gaf al wel verbetering. Mijn vrouw begon nu ook cappuccino’s ( met amandelmelk) te drinken en dat maakte de workflow wel wat lang (vooral door het steeds moeten terugkoelen van de boiler). Workflow was al met al best bewerkelijk. Toch maar eens kijken of het makkelijker kon en of er iets mogelijk was zodat mijn vrouw ook zelf espresso kon gaan zetten.

Ik ging dus op zoek naar een nieuwe maler die op tijd kon maken zodat je een wat consistenter hoeveelheid had. Dit werd de Eureka Mignon Specialita. Met de verkoper nog een beetje verder gepraat en die zei dat andere espresso machines ook het zetten makkelijker maken. Dus na enige tijd nadenken maar iets nieuws gekocht 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBhGrLf4_4Iq1VwkZaiNi3FYTTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLhSA9dwqMLP7MTtW6obMrfI.jpg?f=fotoalbum_large

Minder dan een week binnen, dus nog vol in de ontdekking maar het is direct wel grote verbetering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
Mooi hoor 👍🏼, en goede verkoper 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45
Volgens mij heb ik hem wel ergens besproken in dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-06 09:44

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Persoonlijk vind ik de moderne espresso (18g in, 36g out) wat sterk en weinig. Ik neig eerder naar een lungo of caffè crema. Zoiets wat je weleens in de horeca krijgt als je gewoon koffie bestelt (ik bedoel dus niet een americano of long black, maar gewoon direct uit de piston). Wie houd ook meer van een groter bakkie uit een pistonmachine? En wat is je recept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-06 00:39
ocn schreef op maandag 20 juni 2022 @ 00:22:
Persoonlijk vind ik de moderne espresso (18g in, 36g out) wat sterk en weinig. Ik neig eerder naar een lungo of caffè crema. Zoiets wat je weleens in de horeca krijgt als je gewoon koffie bestelt (ik bedoel dus niet een americano of long black, maar gewoon direct uit de piston). Wie houd ook meer van een groter bakkie uit een pistonmachine? En wat is je recept?
Ik hou ook meer Italiaanse verhoudingen aan. 16g in, 45-50g uit voor een dubbele espresso, op 9 bar pompdruk op de machine. Bevalt mij een stuk beter dan 1 op 2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Ook geen fan van 1 op 2 hier. Zit meestal rond de 45g met 18g koffie. Als ik het heel veel verder wil aanlengen doe ik dat met een plonsje uit de Quooker, anders komt het de kwaliteit van de koffie niet ten goede.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 20-06-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 08:46
Idem hier. Ik zit meestal tussen 1 op 2,5 en 3 in. Zo heb ik tenminste wat inhoud en heb ik nooit last van tunneling of uitschieters tijdens het zetten met een naked filter. Op moment ben ik ook aan het single dosen met een Speciality i.v.m. twee soorten bonen. Misschien eens een grinder erbij halen.
Pagina: 1 ... 141 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1