Ja alléén de Jura zou voor minder weg kunnen. Maar ik wil alles in 1 keer verkopen ☺️ Alles bij elkaar zijn de accessoires zo’n €300. Maar voor €939 mag ze mijn (zilveren!) E8 en alle accessoires bij mij, ook in Arnhem, komen ophalen hoor ☺️Ypuh schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:27:
@RvdH Mijn zus wil graag een Jura aanschaffen binnenkort, maar dan moet het wel een witte zijn. Als ik het goed begreep zijn ze momenteel voor zo'n €939 nieuw te koop in Duitsland (ze woont in Arnhem), dus prijstechnisch gaat het lastig worden haar te overtuigen.
Waarom ga je je Jura E8 van een paar weken oud verkopen?RvdH schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:17:
Over E8's gesproken... iemand een praktisch nieuwe Jura E8 en 0.6L Cool Control kopen voor een vriendenprijsje? Laten we zeggen.. €1000?
Incl:
* WiFi Connect
* Melkslang met roestvrijstalen ommanteling
* 4 verpakkingen a 90gr melkreiniging
* 25 reinigingstabletten
Voordat ie op marktplaats gaat.. ff hier interesse peilen.
Ik begrijp er niets van.
Prima apparaat en makkelijk te bedienen.
Voor 99% van de koffiedrinkers die prijs stellen op goede koffie toch wel de top wat ze ooit op dit gebied zullen gaan aanschaffen.
En wat als je deze set verkocht hebt?
Wellicht RvdH in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" gemist?HoppyF schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:13:
[...]
Waarom ga je je Jura E8 van een paar weken oud verkopen?![]()
Ik begrijp er niets van.
Prima apparaat en makkelijk te bedienen.
Voor 99% van de koffiedrinkers die prijs stellen op goede koffie toch wel de top wat ze ooit op dit gebied zullen gaan aanschaffen.
En wat als je deze set verkocht hebt?
Mooie foto, maar wat een lelijk apparaat zeg!RvdH schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:26:
[...]
Wellicht RvdH in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" gemist?Maar idd, komt lekkere koffie uit. Ik moet m'n vrouw nog wel een beetje overtuigen dat ze met de Linea Mini koffie gaat zetten
Ik weet dat smaken verschillen maar ik vind het er niet uitzien.
Je had een Rocket R58 en die vind ik wel heel mooi.
Maar goed misschien kun je in een handomdraai een lekker bakje uit de Linea Mini halen.
Inderdaad, smaken verschillen. Daarom snap ik ook niet dat je dat op deze manier moet uitspreken. Maakt mij niets uit hoor, ik vind hem prachtigHoppyF schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:31:
[...]
Mooie foto, maar wat een lelijk apparaat zeg!
Ik weet dat smaken verschillen maar ik vind het er niet uitzien.
Je had een Rocket R58 en die vind ik wel heel mooi.
Maar goed misschien kun je in een handomdraai een lekker bakje uit de Linea Mini halen.
Het koffie zetten is net zo moeilijk/makkelijk als op een R58, maar natuurlijk niet zo makkelijk als een volautomaat. Er komt wel een véél lekkerdere bak koffie uit dan uit welke volautomaat ook. Maar ook daarvoor geldt: smaken verschillen
[ Voor 3% gewijzigd door RvdH op 22-05-2022 21:57 ]
Over smaak valt niet te twisten inderdaad.RvdH schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:56:
[...]
Inderdaad, smaken verschillen. Daarom snap ik ook niet dat je dat op deze manier moet uitspreken. Maakt mij niets uit hoor, ik vind hem prachtig![]()
Het koffie zetten is net zo moeilijk/makkelijk als op een R58, maar natuurlijk niet zo makkelijk als een volautomaat. Er komt wel een véél lekkerdere bak koffie uit dan uit welke volautomaat ook. Maar ook daarvoor geldt: smaken verschillen
Dat maakt het hier op het forum ook lastig om smaak te omschrijven of te beoordelen.
Dat geldt voor de smaak van koffie maar ook voor het uiterlijk van de apparaten.
Daarom gaf ik ook aan dat het mijn mening is en dat dit voor jou of anderen heel anders kan zijn.
Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn (verkeerdeHoppyF schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:24:
[...]
Over smaak valt niet te twisten inderdaad.
Dat maakt het hier op het forum ook lastig om smaak te omschrijven of te beoordelen.
Dat geldt voor de smaak van koffie maar ook voor het uiterlijk van de apparaten.
Daarom gaf ik ook aan dat het mijn mening is en dat dit voor jou of anderen heel anders kan zijn.
Wat heb je qua maalgraad ingesteld op de Jura (en welke hoeveelheid koffie?) aangezien ik nog niet helemaal blij wordt van de Yellow Bourbon ondanks de meesten daar wel enthousiast zijn. Heb idee dat me koffie te zuur smaakt (Jura E8).Johan Bogle schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:42:
Volautomaat bezitter hier. Ik zet mijn koffies (80% cappucino en 20% lungo) met mijn Jura E8 machine. Ik gebruik de afgelopen jaren tot tevredenheid bonen van Fascino (met name de Peru Tunki die ze hadden beviel erg goed)
Ik wil weer eens wat andere branderijen proberen, niet omdat ik ontevreden ben, maar meer voor de afwisseling en wellicht is er beter te koop. Belangrijk dat de bonen goed uit de volautomaat komen en goed blijven in de cappo.
Nu op de lijst:
- Brandzaak: Brasil Yellow Burbon
- Het Hoofdkwartier: Black Betty Blend
Nog andere tips die ik zeker moet proberen?
Het is inderdaad een vrij bonte mix. Dit is de Madrugador.Ravhin schreef op zondag 22 mei 2022 @ 08:59:
Als je de boontjes van du jour bekijkt; zie je dan veel kleurverschil? Het viel mij op dat ik heel lichte bonen had, naast boontjes die bijna tegen second crack (zwart) aan zaten. De batches die ik kreeg smaakten dan ook niet lekker. Ik zou het nog wel eens willen proberen want ik heb nu maar één goedgekeurde dealer (koffiestation)
:strip_exif()/f/image/43xBmeUxiDbRVtPWQdKAdnew.jpg?f=fotoalbum_large)
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik heb de yellow bourbon nog niet. Dit is 1 van de 2 koffiebonen die ik op de lijst om te proberen heb gezet en ben op zoek naar meer tips die het lekker doen in een Jura volautomaat voor met name cappucino.ZiSE schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:02:
[...]
Wat heb je qua maalgraad ingesteld op de Jura (en welke hoeveelheid koffie?) aangezien ik nog niet helemaal blij wordt van de Yellow Bourbon ondanks de meesten daar wel enthousiast zijn. Heb idee dat me koffie te zuur smaakt (Jura E8).
Zie YouTube: How To Dial In A Bean To Cup Machine (Like A Nerd) hoe je hem goed kan instellen, ik had de maalgraad met Yellow Bourbon op de 2de streep van rechts (praktisch factory default), sterkte 3 boontjes, 60ml.ZiSE schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:02:
[...]
Wat heb je qua maalgraad ingesteld op de Jura (en welke hoeveelheid koffie?) aangezien ik nog niet helemaal blij wordt van de Yellow Bourbon ondanks de meesten daar wel enthousiast zijn. Heb idee dat me koffie te zuur smaakt (Jura E8).
Ik heb het misschien wat te sterk verwoord, laat ik zeggen dat ik het een minder mooi apparaat vind.RvdH schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:48:
[...]
Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn (verkeerde) mening, maar het ging mij om de verwoording. Iets lelijk noemen. Ik had er minder (helemaal geen) moeite mee gehad als je had gezegd “niet mijn smaak” of “had ik niet zelf gekozen” ofzo. Er wordt ons immers ook al vroeg geleerd te zeggen dat men iets “niet lekker” vind in plaats van “vies”.
Dit geldt niet alleen voor dit apparaat overigens, er zijn er meer die ik voor de looks niet graag zou willen aanschaffen ook al kun je er uitstekende koffie mee zetten.
Dat is zeker een persoonlijke mening en kwestie van smaak.
Je moet je hierdoor zeker niet laten beïnvloeden.
Goedemiddag,ZiSE schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:02:
[...]
Zelf ben ik in het bezit van een Jura S8 + Hario V60 met toebehoren.
Ik ben begonnen met koffie welke ik ook gebruikte met de Hario te gebruiken in de Jura. Dit was niet echt een succes, veelal een flink zurige toon aan de koffie.
Van Brandzaak gaf mij het advies om de Costa Rica en de Guatemala te probreren.
Op dit moment drink ik de Costa Rica, met de standen water heet, sterkte alle bonen en water hoeveelheid 65. Dit geeft voor mij een fijne koffie.
Gaat over een foutje in de JOE app icm met de E8 EB.
HoppyF in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Dit is inmiddels een half jaar geleden gemeld en door Jura erkend.
Nu kwam er afgelopen week een update van de JOE app.
Ik was al blij want dacht dat hiermee dit probleem wel was opgelost.
Helaas. Niet dus.
Weer contact opgenomen met Jura.
Dit is het antwoord:
Het klopt inderdaad, zoals u al eerder aangaf, dat de Cortado nog ontbreekt in de app.
Tot op heden heeft JURA dit nog niet kunnen doorvoeren in de J.O.E. app.
Hopend op uw begrip.
Je vraagt je misschien af welke bugs Jura opgelost heeft maar dat weet de Jura helpdesk ook niet.
Beetje vreemd inderdaad. Nu maar afwachten.
Het is geen groot probleem maar je zou wel verwachten dat dit een keer opgelost wordt.
Geinig, maar ik heb gisteren nagenoeg dezelfde setup besteldBarôZZa schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:05:
Upgrade van mijn koffiehoekje (met dank aan @Bracha25 voor het delen van zijn ervaringen met de Robot).
[Afbeelding]
Zowel filter als espresso met de hand. Geluk gehad met de glazen V60 set, kreeg die voor bijna gratis mee omdat ze een ander product niet meer hadden.
Caferobot Barista Groen en een 1Zpresso K-Plus
Veel plezier met de dagelijkse ritueeltjesDjVe schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:39:
[...]
Geinig, maar ik heb gisteren nagenoeg dezelfde setup besteld
Caferobot Barista Groen en een 1Zpresso K-Plus
Ik heb die van mij nog een kleine upgrade gegeven met de Hario Switch. Aanradertje (wel de 03 maat halen).
Sage Barista Express van 1 1/2 jaar, netjes onderhouden met minder dan 10 kopjes per dag geeft ineens raar gedrag op de grinder. Bonen komen zoals altijd van fascino.
Grinder geeft ineens een stuk minder en een stuk fijnere koffie.
Grinder uit elkaar gehaald, helemaal schoon gemaakt. Witte rijst erdoorheen gedraaid, weer gereinigd, niks helpt. De bovenste maler al naar course 8 ipv 7 gezet, geen verschil.
Ik weet niet zo goed meer wat te doen, iemand dit ook al eens meegemaakt of iemand tips?
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Heb je niet per ongeluk aan de knop die instelt hoeveel koffie er gemalen wordt gedraaid? Zie je handleiding. Zo niet, zou ik bijna denken dat het aan de bonen ligt.Bockelaar schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:02:
OK, ik ben lost.
Sage Barista Express van 1 1/2 jaar, netjes onderhouden met minder dan 10 kopjes per dag geeft ineens raar gedrag op de grinder. Bonen komen zoals altijd van fascino.
Grinder uit elkaar gehaald, helemaal schoon gemaakt. Witte rijst erdoorheen gedraaid, weer gereinigd, niks helpt. De bovenste maler al naar course 8 ipv 7 gezet, geen verschil.
Ik weet niet zo goed meer wat te doen, iemand dit ook al eens meegemaakt of iemand tips?
Het is coarse, niet course. En er bestaat niet zoiets als coarse 8, zoals er ook geen fine 7 bestaat. Het is gewoon stand 8.
ter voorbeeld: als ik de hoeveelheid op max draai, met course 16 krijg ik met 1 maling het 2 kopjes bakje niet voldoende vol om koffie te zetten. Dat was normaal minder dan halverwege wat instelling van de hoeveelheid betreft Daarnaast is het niet grof gemalen maar filterkoffie-fijn
[ Voor 32% gewijzigd door Bockelaar op 25-05-2022 20:28 ]
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Ik had een losse sage grinder en daar kwam niet genoeg uit door onderstaande probleem:Bockelaar schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:02:
OK, ik ben lost.
YouTube: How To Fix the Breville Smart Grinder Jamming Problem (BCG800XL Coff...
Dat versleten deel voorkwam dat de koffie fatsoenlijk naar buiten gedrukt werd. Wellicht is dit ook zo bij de ingebouwde grinder?
aan de andere kant: ding zit nog 5 maanden garantie op. Als ie met wat schoonmaken etc het niet goed doet gaat ie terug
[ Voor 26% gewijzigd door Bockelaar op 25-05-2022 21:45 ]
Dan had ik het wel geweten en meteen teruggestuurd voor ik zelf aan het klooien ga.Bockelaar schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:35:
aan de andere kant: ding zit nog 5 maanden garantie op. Als ie met wat schoonmaken etc het niet goed doet gaat ie terug
:strip_exif()/f/image/2u1YzUcdGd8tNw4OwyYtEJf5.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is alweer een tijdje geleden dat ik El diamante maria van Keen ophad. Deze koffie had een combinatie van smaken van rood fruit, appel, karamel en kaneel, waardoor ie smaakt als appeltaart. Een absoluut unieke smaak, verkregen door fermentatie, maar 100 euro per kg. Sindsdien moet ik een koffie altijd proberen, als er smaken als cookie dough of warm spice op de verpakking staan. Op die manier dus aanbeland bij Costa Rica Borazon van Rum Baba.
De teler van deze koffie is Luis Eduardo Campos, één van de voorlopers op het gebied van gecontroleerde fermentatie, dus je mag wat verwachten. Rum Baba heeft gekozen voor een medium roast, geschikt voor espresso. In eerste instantie bij het openen van de zak een tikkie verder geroast dan wat je bij Friedhats of een andere nordic style roaster zou verwachten. Vooringenomen als ik ben, was ik al bang dat de fruitsmaken en zuurtjes eruit zouden zijn gebrand, maar dit is onterecht. In retrospect na proeven en experimenteren is de roast echt perfect. Ik zal uitleggen waarom:
Het fermentatieproces heeft zoveel suikers gemaakt in deze boon dat het één van de zoetste koffie's is die ik ooit heb geproefd. De roast heeft al een deel van deze suikers gekarameliseerd. Daardoor is het bereik heel groot: Ik heb vele espresso's gemaakt met doorlooptijden variërend van 23 seconden tot 35 seconden. De 23 seconden espresso's smaken helder en als een enorme fruitexplosie van rood fruit. De suikers houden hem toch gebalanceerd, waardoor de koffie prima drinkbaar blijft, alhoewel dan vooral de niet gekarameliseerde suikers extraheren, dus je een vrij generieke natural produceert. Ga je echter omhoog in extractietijd en extractieniveau dan kun je heel ver doorgaan door diezelfde suikers zonder dat je koffie te bitter wordt. Chocola, fruitzuur, kaneel en gekarameliseerde suiker voeren dan de boventoon. Dezelfde associaties met gebak of appeltaart als bij El Diamante maria komen naar boven. En dan is ie eigenlijk veel leuker en unieker. De koffie produceert een hoop crema door de medium roast, dus het mondgevoel is lekker vet.
Uiteindelijk ben ik gesetteld op het volgende recept:
- 19 gram gemalen koffie in (tamelijk arbitrair, maar voor mijn IMS basket exact tot de ridge na tamp. Dat geeft droge pucks en geen channeling).
- 41 gram koffie uit.
- 31 seconden doorlooptijd.
- 92C temperatuur.
- Ethiopië Yirgacheffe Guji Uraga
- Brazil Sidney Portilho Double Fermentation
- Ethiopia Limu Nano Challa
- Costa Rica Borazon
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ja leuk die heb ik ook gekeken en grappig dat dit eigenlijk de voorloper is van de Decent die ik heb__fred__ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:24:
James Hoffmann met een interessante. Mooie voorpret voor de Descent espresso die hier uiteindelijk wel zal komen.
[YouTube: ZPM: The Kickstarter Failure That Revolutionised Espresso]
En Fred ik ben niet zo van de fermentatie bonen maar de Borazon kan indien goed gezet erg lekker zijn. Wat voor machine gebruik je?
[ Voor 13% gewijzigd door robbynaish op 26-05-2022 21:55 ]
Nuova Simonelli Mac single group.robbynaish schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:53:
[...]
Ja leuk die heb ik ook gekeken en grappig dat dit eigenlijk de voorloper is van de Decent die ik heb
En Fred ik ben niet zo van de fermentatie bonen maar de Borazon kan indien goed gezet erg lekker zijn. Wat voor machine gebruik je?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RHor1W9iwjAlz9GtRAOGkLbP.jpg?f=user_large)
Grofweg deze. Ik heb een zwarte manometer en een ander frontje, maar verder gelijk.
Ik ben wel benieuwd na een dergelijke review wat dat dan in de praktijk betekend en of het zoveel verschil maakt met een 30€ de kilo boon.
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Branddatum is meestal een paar dagen tot een week of 1,5. Maar eerlijk gezegd laat ik ze meestal nog wel een week staan.WeaZuL schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:04:
@__fred__ 50€ per kg, wat doen de branddatums in dit segment?
Ik ben wel benieuwd na een dergelijke review wat dat dan in de praktijk betekend en of het zoveel verschil maakt met een 30€ de kilo boon.
Tijd voor een koffie-upgrade en dus de Jura ENA 4 aangeschaft.
Wat een upgrade in smaak en gebruiksgemak! En dan zitten er nog gewone goedkope supermarktbonen in (gekregen).
Meteen ook de WiFi connect JOE aangeschaft als hebbeding. Beetje overkill omdat het aantal koffiesoorten (geen melk functie) beperkt is. Wel leuk om via de app koffie te zetten en te spelen met intensiteit en warmte.
Of koffie zetten via stembesturing: “Siri, espresso bereiden!”GigaPixels schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:18:
Meteen ook de WiFi connect JOE aangeschaft als hebbeding. Beetje overkill omdat het aantal koffiesoorten (geen melk functie) beperkt is. Wel leuk om via de app koffie te zetten en te spelen met intensiteit en warmte.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Wie zet het kopje er onder? 🙈PatrickC schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:56:
[...]
Of koffie zetten via stembesturing: “Siri, espresso bereiden!”
Het oneindige X 0
“Siri, zet kopje onder de Jura E8!”
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
(Insert naam kind), zet even een kopje onder de E8!)
(Zet koffie via de app)
(Insert naam kind), breng de koffie maar naar papa!
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Je vergeet “sudo”, anders gaan die kinderen écht niet lopen (die van mij niet in ieder geval 😄).Aziraphale schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:10:
[...]
(Insert naam kind), zet even een kopje onder de E8!)
(Zet koffie via de app)
(Insert naam kind), breng de koffie maar naar papa!
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Erger nog, de mijne, 4 en 6 zouden het zelf opdrinken. Omdat ze het niet mogen drinken ze elke druppel uit lege kopjes. Geen idee waarom, maar koffiesmaak is hier iig al vanaf jonge leeftijd geliefd.Ravhin schreef op zondag 29 mei 2022 @ 00:10:
[...]
Je vergeet “sudo”, anders gaan die kinderen écht niet lopen (die van mij niet in ieder geval 😄).
Laat ze dan (met mate) cafeïnevrije koffie drinken dan wennen ze ook aan de smaak.__fred__ schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:30:
[...]
Erger nog, de mijne, 4 en 6 zouden het zelf opdrinken. Omdat ze het niet mogen drinken ze elke druppel uit lege kopjes. Geen idee waarom, maar koffiesmaak is hier iig al vanaf jonge leeftijd geliefd.
Beter dan Cola of andere frisdrank met (veel) suiker.
Lijkt me niet verstandig om kinderen van 4 en 6 koffie te laten drinken, ook niet kleine beetjes.HoppyF schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:22:
[...]
Laat ze dan (met mate) koffie drinken dan wennen ze ook aan de smaak.
Beter dan Cola of andere frisdrank met (veel) suiker.
Cola of frisdrank ook niet, maar daar zit een stuk minder cafeïne in dus lijkt me minder schadelijk. Toegegeven, de suiker die daar in zit is dan ook weer niet goed.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
De cafeïne in koffie (of andere dranken) wordt inderdaad ontraden bij kinderen onder de 13 jaar.evleerdam schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:31:
[...]
Lijkt me niet verstandig om kinderen van 4 en 6 koffie te laten drinken, ook niet kleine beetjes.
Cola of frisdrank ook niet, maar daar zit een stuk minder cafeïne in dus lijkt me minder schadelijk. Toegegeven, de suiker die daar in zit is dan ook weer niet goed.
Dus hooguit cafeïnevrije koffie om te proeven, niet anders.
Tekst even aangepast uit mijn vorige reactie.
[ Voor 4% gewijzigd door HoppyF op 29-05-2022 14:23 ]
Ik kreeg vroeger, toen ik nog fris en fruitig was, weleens een kopje "koffie". 3/4 Melk en 1/4 koffie en wat suiker, maar zeker niet het "rauwe" spul wat mijn vader, moeder en oma dronken, te weten, zwart zonder suiker en melk. Rond mijn 13e zat ik ongeveer op de "normale" koffie met melk en suiker.__fred__ schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:30:
[...]
Erger nog, de mijne, 4 en 6 zouden het zelf opdrinken. Omdat ze het niet mogen drinken ze elke druppel uit lege kopjes. Geen idee waarom, maar koffiesmaak is hier iig al vanaf jonge leeftijd geliefd.
Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...
Ik maak hier thuis altijd 'kinderkoffie' voor de kids van 4 en 6.MeesKees21 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:57:
[...]
Ik kreeg vroeger, toen ik nog fris en fruitig was, weleens een kopje "koffie". 3/4 Melk en 1/4 koffie en wat suiker, maar zeker niet het "rauwe" spul wat mijn vader, moeder en oma dronken, te weten, zwart zonder suiker en melk. Rond mijn 13e zat ik ongeveer op de "normale" koffie met melk en suiker.
Dat is niets meer dan melkschuim in een koffiekopje (simpele optie op de Jura E8)
Papa koffie en de kids helemaal tevreden met 'kinderkoffie'
*sowieso
Heb hier mijn E8 machine destijds gekocht.. en koop daar regelmatig koffie. Ben zelf vooral van de wat lichter gebrande bonen en de Mr Barish - EASY bonen voldoen daar prima aan. Vind ik persoonlijk erg lekker.
Ook https://www.moyeecoffee.com/shop/ mag er wat mij betreft wel bij. Zijn iets duurzamer (aldus Moyee zelf) omdat ze de koffie op lokatie branden. Weet nog niet zo goed wat ik er van vind. Heb recent daar een probeerset besteld. De Single vond ik onwijs goor (heel erge fruit smaak.. wat ik persoonlijk echt niet lekker vind).. maar de Double gaat veel beter en is best goed te drinken. De anderen moet ik nog proberen.
*sowieso
Toen ik de TS maakte was dat grotendeels om informatie te geven over apparatuur etc, je zogezegd een start te geven met een "how to get good coffee" en onderdeel daarvan is een goede ingredienten. Mijn lijst met branders was ook een idee met: deze 5(?) branderijen branden sowieso vers en geven je een goede basis om koffie mee te maken. Maar er zijn ongetwijfeld wel 200 of meer goede (micro-)branderijen in Nederland en Belgie en dat aantal groeit alleen maar. Maar wordt de TS er beter van als die lijst bestaat uit 200 namen.
Het is best wat werk van mijn kant om het eeuwig aan te vullen, maar de lijst zal nooit compleet worden verder, dus wil je lokaal verse koffie kopen is google nog altijd je beste vriend.
Hoe denkt de rest hierover?
Wel mee eens. Helemaal nu goede koffie steeds populairder wordt is het niet te doen om alle branderijen bij te houden. Helemaal niet als we namen gaan roepen van zaken waar we een keer besteld hebben. @DonJunior heeft het over Moyee, maar volgens mij is de eigenaar hiervan al eens knullig tekeer gegaan hier over zijn koffie en hoe verantwoord het allemaal was in een onsamenhangend relaas. De koffie is dus al niet vers gebrand en waarschijnlijk daarom minder interessant voor velen hier.Nomad schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:17:
Afgelopen jaren heb ik trouw iedereen die mij porde beantwoord en zijn toevoegingen voor de TS opgenomen in de lijst...maar ik merk ook dat de lijst maar eeuwig aanvullen niet perse meerwaarde heeft voor de lijst zelf of de kijker.
Toen ik de TS maakte was dat grotendeels om informatie te geven over apparatuur etc, je zogezegd een start te geven met een "how to get good coffee" en onderdeel daarvan is een goede ingredienten. Mijn lijst met branders was ook een idee met: deze 5(?) branderijen branden sowieso vers en geven je een goede basis om koffie mee te maken. Maar er zijn ongetwijfeld wel 200 of meer goede (micro-)branderijen in Nederland en Belgie en dat aantal groeit alleen maar. Maar wordt de TS er beter van als die lijst bestaat uit 200 namen.
Het is best wat werk van mijn kant om het eeuwig aan te vullen, maar de lijst zal nooit compleet worden verder, dus wil je lokaal verse koffie kopen is google nog altijd je beste vriend.
Elkaar hier tips geven en vragen of iemand een goede brander kent voor een bepaald smaakprofiel werkt volgens mij prima.
Hi Nomad, ik ben het lijstje zelf begonnen om de toen vele vragen, over waar je verse koffie kon bestellen, eenvoudig en snel te kunnen beantwoorden. Het lijstje geeft duidelijk aan wat de prijsindicatie is en indien bekend of er vers gebrand wordt. Het lijstje dient nog steeds dat doel en voldoet ook nog steeds voldoende. Tenzij de nieuwe brandzaak of de nieuwe koffiestation opstaat denk ik dat we kleine adressen niet hoeven toe te voegen.Nomad schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:17:
Afgelopen jaren heb ik trouw iedereen die mij porde beantwoord en zijn toevoegingen voor de TS opgenomen in de lijst...maar ik merk ook dat de lijst maar eeuwig aanvullen niet perse meerwaarde heeft voor de lijst zelf of de kijker.
Wellicht dat we eerder energie in kunnen steken om een keuzelijst/best buy guide te maken over vol automaten aangezien er ontzettend veel vragen daarover worden gesteld. Om zo iedereen snel en eenvoudig te helpen. Maar mijn kennis is daarover helaas te beperkt.
Tot zover mijn aandeel dan.. duidelijkKoets89 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:29:
[...]
[..] Helemaal niet als we namen gaan roepen van zaken waar we een keer besteld hebben. @DonJunior heeft het over Moyee, maar volgens mij is de eigenaar hiervan al eens knullig tekeer gegaan hier over zijn koffie en hoe verantwoord het allemaal was in een onsamenhangend relaas. De koffie is dus al niet vers gebrand en waarschijnlijk daarom minder interessant voor velen hier.
[..]

*sowieso
Ben het met je eens hoor.. ik zou dit dan ook wellicht even in de TS vermelden. Dat scheelt weer berichten van newbies zoals mij die willen helpen met aanvullen van de lijst..Nomad schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:17:
*sowieso
Ook Niet alleen niet compleet maar ook niet up-to-date. De recente prijsstijgingen zijn volgens mij bijvoorbeeld al niet doorgevoerd in de lijst.Nomad schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:17:
haha zo erg is het allemaal niet. Ben het verder met je eens dat het wellicht handig is om in de TS te vermelden dat de lijst niet wordt uitgebreid. Snap het enthousiasme ook erg goed, helemaal als je lekkere bonen gevonden hebt. Uiteindelijk kan die mening ook relevant zijn voor anderen als ze iets specifieks zoeken.
Wees dan gewoon eerlijk en romantiseer het: zwoele zomeravond in het bos rondom het kampvuur.
Niks aan gelogen
Dit post ik niet om te zeuren maar ik zocht naar schappelijk geprijsde bonen en had gehoopt dat dit oké zou zijn. Maar ik ga toch met hangende pootjes terug naar Koffiestation. Mijn buurvrouw is wel fan van ze geworden, eind goed al goed
Over smaak valt niet te twisten - ik zit wel bij jou in het smaakpaletD. Ninjai schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:19:
Nou ik heb het een kans gegeven maar voor de tweede keer heb ik mijn buurvrouw blij gemaakt met een geopende zak van Fascino. De eerste keer dat ik hun bonen had geprobeerd vond ik het veel te bitter, maar misschien een ongelukkige keuze gemaakt (Mexico). Nu voor Costa Rica gegaan met als beschrijving: chocolade - rood fruit - pruim. Maak daar maar het volgende van: sigarettenas - bostakken - plas met drijvende herfstbladeren
Wees dan gewoon eerlijk en romantiseer het: zwoele zomeravond in het bos rondom het kampvuur.
Niks aan gelogen
Dit post ik niet om te zeuren maar ik zocht naar schappelijk geprijsde bonen en had gehoopt dat dit oké zou zijn. Maar ik ga toch met hangende pootjes terug naar Koffiestation. Mijn buurvrouw is wel fan van ze geworden, eind goed al goed
Ik vind ze ook te donker branden en heb dat hier ook wel eens genoemd volgens mij. Over smaak valt inderdaad niet te twisten, maar ik heb er ook al enkele jaren niet meer besteld. Voor espresso vind ik ze al ruim te donker gebrand, maar ze noemen ook nog eens dat het geschikt is voor filterkoffie en daar vind ik het _nog_ harder mis gaan qua smaken.D. Ninjai schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:19:
Nou ik heb het een kans gegeven maar voor de tweede keer heb ik mijn buurvrouw blij gemaakt met een geopende zak van Fascino. De eerste keer dat ik hun bonen had geprobeerd vond ik het veel te bitter, maar misschien een ongelukkige keuze gemaakt (Mexico). Nu voor Costa Rica gegaan met als beschrijving: chocolade - rood fruit - pruim. Maak daar maar het volgende van: sigarettenas - bostakken - plas met drijvende herfstbladeren
Niks aan gelogen
Het leuke is dat we hier best een gevarieerd publiek hebben en zo met onze eigen voorkeuren....maar er zit toch ook best veel overlap in qua voorkeuren
Ik moest echt veel te hard lachenD. Ninjai schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:19:
.. Maak daar maar het volgende van: sigarettenas - bostakken - plas met drijvende herfstbladeren
..
*sowieso
De kracht van een TS is juist dat hier een samenvatting staat waar het topic over gaat.Nomad schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:03:
Fijn dat we volgens mij op 1 lijn zitten, ik heb dan ook de TS aangevuld met een kort afsluitend stukje over eerder genoemde lijst. De lijst an sich blijft waardevol, er staan veel goede branderijen in en mocht je de meest recente ervaringen willen weten, dan kan je door de recente posts zoeken en/of de zoekfunctie gebruiken.
Vwb vers gebrande koffie is het handig dat er een lijstje bestaat waar je zoal vers gebrande koffie kunt kopen, lokaal of online.
Ja, je kunt zelf gaan Googlen maar hebt dan geen idee waar je terecht komt.
Waarschijnlijk niet bij de beste koffiebrander.
Mensen die al jaren vers gebrande koffiebonen drinken kennen hun adresjes wel. Nieuwkomers niet.
Daarom vind ik een lijstje nuttig.
Prijzen zijn maar een indicatie gaan mensen naar de betreffende website dan zien je de actuele prijzen en aanbiedingen vanzelf wel.
Er kan natuurlijk in het topic gezocht worden naar ervaringen maar de ervaring leert dat men dit lastig vindt.
Je buurvrouw heeft smaak!D. Ninjai schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:19:
Niks aan gelogen
Volgens mij zijn dat smaaktonen die vooral door het branden ontstaan en niet zozeer in de boon zitten?
Jawel, maar dat kan ook een slechte smaak zijn!

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...
Deze vind ik zelf de simpelste.Ypuh schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:33:
Zou als afwisseling van espresso ook af en toe wel weer eens een filterkoffie willen drinken. Heeft iemand nog een tip voor een Hario V60 setje? Glas, kunststof of keramiek, maat 01 of 02, met of zonder server. Heb ik verder ook nog iets nodig?
:fill(white):strip_exif()/f/image/tEGNKu9H8tf6N7sApU4zShCT.png?f=user_large)
ongeveer EUR 20, makkelijk in gebruik, makkelijk schoonmaken, weinig onderdelen en werkt super! Je hebt wel een weegschaal nodig, maar die heb je al (uiteraard) vanwege je espressomachine
[ Voor 7% gewijzigd door Ravhin op 31-05-2022 13:56 . Reden: pricetag ]
Wat dacht je van deze? :Ypuh schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:33:
Zou als afwisseling van espresso ook af en toe wel weer eens een filterkoffie willen drinken. Heeft iemand nog een tip voor een Hario V60 setje? Glas, kunststof of keramiek, maat 01 of 02, met of zonder server. Heb ik verder ook nog iets nodig?
https://www.amazon.nl/Har...&pd_rd_i=B00755F9Z4&psc=1
Overige benodigdheden kan je op dezelfde pagina vinden.

Is het wijs om ook direct voor zo'n Comandante C40 handmaler en een Fellow Stagg te gaan, of kom je met een goedkopere handmaler (bijv. van Rhino) en doorsnee waterkoker ook een heel eind?
Een handmaler zou ik wel wat in willen investeren omdat ik daar vaker plezier aan kan beleven (cupping, kampeervakanties etc.) maar over het algemeen drink ik vooral espresso.
Ik wil je met alle liefde mede TS maken, zodat jij het lijstje bij kan houden? Want ik merk dat ik na 7 jaar wel ietwat verzadigd ben qua aanpassen TS. Dus wat verse hulp zou top zijnHoppyF schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:17:
[...]
De kracht van een TS is juist dat hier een samenvatting staat waar het topic over gaat.
Vwb vers gebrande koffie is het handig dat er een lijstje bestaat waar je zoal vers gebrande koffie kunt kopen, lokaal of online.
Ja, je kunt zelf gaan Googlen maar hebt dan geen idee waar je terecht komt.
Waarschijnlijk niet bij de beste koffiebrander.
Mensen die al jaren vers gebrande koffiebonen drinken kennen hun adresjes wel. Nieuwkomers niet.
Daarom vind ik een lijstje nuttig.
Prijzen zijn maar een indicatie gaan mensen naar de betreffende website dan zien je de actuele prijzen en aanbiedingen vanzelf wel.
Er kan natuurlijk in het topic gezocht worden naar ervaringen maar de ervaring leert dat men dit lastig vindt.
Zelf heb ik deze en ben er zeer tevreden over, 2 opvangpotjes, keramisch maalgedeelte en heel goed af te stellen op wat je wilt, als het goed is, is er ook een goed gelijkende Hario versie van, alleen wat duurder. Als je op de pagina kijkt die ik net gelinkt heb, zie je ook "speciale" waterkokers.Ypuh schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:08:
Thanks voor de tips! Die decanter-uitvoering komt zo te zien vaker naar voren dan deze:
[Afbeelding]
Is het wijs om ook direct voor zo'n Comandante C40 handmaler en een Fellow Stagg te gaan, of kom je met een goedkopere handmaler (bijv. van Rhino) en doorsnee waterkoker ook een heel eind?
Een handmaler zou ik wel wat in willen investeren omdat ik daar vaker plezier aan kan beleven (cupping, kampeervakanties etc.) maar over het algemeen drink ik vooral espresso.
https://www.amazon.nl/ANC...&pd_rd_i=B08ZSC2CPC&psc=1
De Hario versie (even snel opgezocht) :
https://www.amazon.nl/HAR...5&pd_rd_i=B01LXZACFB&th=1
Waterkoker :
https://www.amazon.nl/Are...&pd_rd_i=B084HG9TT6&psc=1
Kan je per 5 graden Celsius regelen tussen de 40 en 100 graden, naar mijn mening een goed apparaat.
[ Voor 9% gewijzigd door MeesKees21 op 31-05-2022 15:40 ]
Ik wil best wel het lijstje bijhouden maar ik kan me ook voorstellen dat niet iedereen het nut van dit lijstje inziet omdat er immers vele koffiebranders zijn en dit regelmatig nog wijzigt.Nomad schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:13:
[...]
Ik wil je met alle liefde mede TS maken, zodat jij het lijstje bij kan houden? Want ik merk dat ik na 7 jaar wel ietwat verzadigd ben qua aanpassen TS. Dus wat verse hulp zou top zijn.
Het is wellicht een idee om eerst een Poll te starten zodat er hier een beter inzicht over te krijgen valt.
De gevorderden verdiepen zich wat meer in dit topic en komen zo de 'exclusievere' branders tegen.
Als er een brander genoemd wordt in het topic kijk ik of daar wat voor me bij zit, via de TS heb ik er eigenlijk nog geen bezocht
Just my 2 cents
@Ypuh kennende zal het wellicht een Fellow Stagg EKG(+) worden, maar los van de dure oplossing heeft deze ook een tuit, en die heb je wel nodig als je verschillende brew-methodes (traag opgieten) voor Hario V60 wilt toepassen. Lukt ook zonder tuit, maar zefls J.H. raadt het aan.. Ik pas ook de J.H.-methode bij V60 toe.MeesKees21 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:23:
Waterkoker :
https://www.amazon.nl/Are...&pd_rd_i=B084HG9TT6&psc=1
Kan je per 5 graden Celsius regelen tussen de 40 en 100 graden, naar mijn mening een goed apparaat.
Er zijn goedkopere oplossingen, zelfs van Hario.. maar niks zo mooi als zo'n Fellow. Heb die zelf ook... de plus-versie kan je koppelen met je Acaia weegschaal en via de app alles volgen.. maar de 'gewone' Stagg EKG voldeed voor mij.
De Comandante C40 MK4 staat ook nog op mijn wishlist, maar wacht nog op de chocolat uitvoering tot die terug op stock is bij Opdeweis, voor drip coffee toch wel een aanrader tot 30g (Hario 02).
[ Voor 3% gewijzigd door RigolleM op 31-05-2022 18:02 ]
Kijk ook eens naar de https://www.vanpommeren.n...abid-filter-koffie-zetter.Ypuh schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:08:
Thanks voor de tips! Die decanter-uitvoering komt zo te zien vaker naar voren dan deze:
[Afbeelding]
Mijn go-to voor makkelijk, snel, prima filter koffie.
Dat weet ik niet, die keuze is aan hem. Ik heb het geld er in ieder geval niet voor over, wat een ander doet is natuurlijk haar/zijn zaak. En J.H. kan het natuurlijk aanraden, maar hij is niet heilig voor mij, mijn portomonnee is dat wel, koffie drinken moet wel leuk blijven naar mijn mening.RigolleM schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:01:
[...]
@Ypuh kennende zal het wellicht een Fellow Stagg EKG(+) worden, maar los van de dure oplossing heeft deze ook een tuit, en die heb je wel nodig als je verschillende brew-methodes (traag opgieten) voor Hario V60 wilt toepassen. Lukt ook zonder tuit, maar zefls J.H. raadt het aan.. Ik pas ook de J.H.-methode bij V60 toe.
Er zijn goedkopere oplossingen, zelfs van Hario.. maar niks zo mooi als zo'n Fellow. Heb die zelf ook... de plus-versie kan je koppelen met je Acaia weegschaal en via de app alles volgen.. maar de 'gewone' Stagg EKG voldeed voor mij.
De Comandante C40 MK4 staat ook nog op mijn wishlist, maar wacht nog op de chocolat uitvoering tot die terug op stock is bij Opdeweis, voor drip coffee toch wel een aanrader tot 30g (Hario 02).
Bij mij zal je ook nooit een half of volautomaat aantreffen, geef mij maar filterkoffie of kopi tubruk en daarvoor heb je geen dure spullen nodig. Het opschenken lukt mij prima met de waterkoker uit de link, maar is alleen aangeschaft omdat Mees hem ook gebruikt voor een kopje witte of groene thee. Zo schenk ik wel wat water over het papieren filter en weeg ik ook mijn koffie af en dat vind ik wel voldoende.
Als ik (ooit) een waterkoker of ketel met zwanehals koop, zal dat gewoon een goedkoop ding zijn en die heeft Hario ook.
En dan misschien nog wat commentaar op de stag EKG zelf. Ja, het ding is vrij duur. Maar ik vind hem persoonlijk mooier dan andere zwanenhals kokers en hij is vrij degelijk gebouwd. UI is mega simpel en hij warmt snel op.

Ik heb wel gekocht met 'punten' van mijn werk. Dat deed een stuk minder pijn in mijn portemonnee
btw, hoe doen jullie het met verjaardagen en espresso's? Van het weekend viert mijn vriendin uitgebreid haar verjaardag. Merendeel van de visite die hier langs komt vind de dubbele espresso's niet hun ding en vinden de americano ook nog steeds te sterk qua smaak. Ik denk dat ik maar gewoon een nespresso haal met wat cupjes. Ben ik zelf ook niet constant bezig met koffie zetten

[ Voor 33% gewijzigd door vinpower op 01-06-2022 13:15 ]
Voor feestjes en partijen heb ik bewust een moccamaster (met thermokan) gekocht. Zet makkelijk koffie in grote hoeveelheden!vinpower schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:13:
Ik heb ook eerder dit jaar een elektrische Fellow Stag EKG gekocht. Je kan veel zeggen over de hoge prijs maar wat een dingHij warmt het water een stuk sneller op dan onze andere waterkoker. Tot een graad nauwkeurig in te stellen en schenkt heel prettig. Erg sloom volgens anderen..
![]()
Ik heb wel gekocht met 'punten' van mijn werk. Dat deed een stuk minder pijn in mijn portemonnee
btw, hoe doen jullie het met verjaardagen en espresso's? Van het weekend viert mijn vriendin uitgebreid haar verjaardag. Merendeel van de visite die hier langs komt vind de dubbele espresso's niet hun ding en vinden de americano ook nog steeds te sterk qua smaak. Ik denk dat ik maar gewoon een nespresso haal met wat cupjes. Ben ik zelf ook niet constant bezig met koffie zetten
Heb voor mezelf ook een Clever Dripper dus die gebruik ik als iemand filterkoffie wil ipv een espresso/americano/latte/capu. Kan je iets meer dan 400 ml water in kwijt. Blijft wat achter in de koffie, maar in een paar minuten heb je wat kopjes en snel te herhalen. Ook wel eens Nespresso gebruikt, maar die is nu definitief opgeborgen nu mijn vriendin americano's drinkt.vinpower schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:13:
Ik heb ook eerder dit jaar een elektrische Fellow Stag EKG gekocht. Je kan veel zeggen over de hoge prijs maar wat een dingHij warmt het water een stuk sneller op dan onze andere waterkoker. Tot een graad nauwkeurig in te stellen en schenkt heel prettig. Erg sloom volgens anderen..
![]()
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Maak eens "Cold Brew", dan heb je altijd genoeg, zelfs als je met 100 man zit (al moet je dan wel zo'n 30 liter "Cold Brew" maken). Heel simpel om te maken :vinpower schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:13:
![]()
01) Maal zoveel koffie als dat je nodig hebt, dit moet geen poeder zijn (30 gram per halve liter)
02) Doe dit in een glazen kan die groot genoeg is, bij grote feesten is een jerrycan of vat ook goed
03) Schenk er kraanwater op, gewoon op kamertemperatuur, maar kouder mag ook.
04) Laat het minimaal 12 uur staan, 24 uur is de aanrader (TIP!)
05) Schenk de koffie door een filter heen, filterzak in filterhouder, panty werkt ook goed of 300 mesh gaas.
06) Sluit de fles af en zet het in de koelkast tot je het gaat gebruiken.
07) De mengverhouding is 50/50, hierop kan je natuurlijk varieëren, toegevoegd water as hot as possible.
08) Voeg eventueel suiker en melk toe, vervolgens begint het genieten

09) Zet restant van de "Cold Brew" weer in de koelkast.
Zowel bij Mees als mijn verjaardag doe ik dit in een 30 liter afsluitbaar vat. De gasten willen niets anders meer, want het is een milde koffie en bovendien zeer smakelijk. Ik heb zelfs al overwogen om een groter vat te kopen! Zelf maak ik het met Yellow of Red Bourbon bonen en dan hanteer ik een caffetièremaling, je kan ook een pak grof gemalen D.E. roodmerk halen en het daarmee doen, dat scheelt in de kosten
die 50/50 is dan 50 cold brew en 50 warm(kokend?) water?MeesKees21 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:33:
[...]
Maak eens "Cold Brew", dan heb je altijd genoeg, zelfs als je met 100 man zit (al moet je dan wel zo'n 30 liter "Cold Brew" maken). Heel simpel om te maken :
01) Maal zoveel koffie als dat je nodig hebt, dit moet geen poeder zijn (30 gram per halve liter)
02) Doe dit in een glazen kan die groot genoeg is, bij grote feesten is een jerrycan of vat ook goed
03) Schenk er kraanwater op, gewoon op kamertemperatuur, maar kouder mag ook.
04) Laat het minimaal 12 uur staan, 24 uur is de aanrader (TIP!)
05) Schenk de koffie door een filter heen, filterzak in filterhouder, panty werkt ook goed of 300 mesh gaas.
06) Sluit de fles af en zet het in de koelkast tot je het gaat gebruiken.
07) De mengverhouding is 50/50, hierop kan je natuurlijk varieëren, toegevoegd water as hot as possible.
08) Voeg eventueel suiker en melk toe, vervolgens begint het genieten![]()
09) Zet restant van de "Cold Brew" weer in de koelkast.
Zowel bij Mees als mijn verjaardag doe ik dit in een 30 liter afsluitbaar vat. De gasten willen niets anders meer, want het is een milde koffie en bovendien zeer smakelijk. Ik heb zelfs al overwogen om een groter vat te kopen! Zelf maak ik het met Yellow of Red Bourbon bonen en dan hanteer ik een caffetièremaling, je kan ook een pak grof gemalen D.E. roodmerk halen en het daarmee doen, dat scheelt in de kosten
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Ja, dat klopt. Je moet echt eens een half/hele liter maken, ik denk dat de meeste het wel waarderen, zeker in de ochtend om lekker rustig op gang te komen!-Jaap-io schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:38:
[...]
die 50/50 is dan 50 cold brew en 50 warm(kokend?) water?
TIP : Gebruik eens ruwe rietsuiker i.p.v. kristalsuiker, persoonlijk vind ik het dan lekkerder. Kijk uit dat je geen normale rietsuiker gebruikt, dit heeft meestal, net als kristalsuiker, een chemische bewerking ondergaan. Uiteraard kan je ook kristalsuiker en ruwe rietsuiker mixen met elkaar, volop mogelijkheden dus, een vriend van ons drinkt het graag met agavesiroop, de donkere wel te verstaan.
[ Voor 37% gewijzigd door MeesKees21 op 01-06-2022 15:02 ]
Americano's of een V60. Daar heb je al snel 4 kopjes mee. Ik maak een V60 in 4 minuten dat dat kost niet zo veel tijdvinpower schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:13:
![]()
Daarom kook ik dus 2x water, de 1e keer schenk ik het in de koffiepot of (thermos)kan en de 2e keer om de koffie te zetten. Met een koude pot of kan beginnen is nooit een aanraderAppieR schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:09:
Voor de camper gebruik ik tegenwoordig een V60 en dat bevalt heel goed. Op advies van JH heb ik geen speciale Gooseneck gekocht en gebruik de gewone waterkoker. Mocht je wel een Gooseneck aan willen schaffen, gebruik er dan een die tevens waterkoker is en niet een aparte kan. Dit omdat de temperatuur van het water heel veel impact heeft op de doorlooptijd en overschenken van waterkoker naar kan de temperatuur laat dalen (aldus JH).
Een Fellow EKG lijkt me erg mooi/leuk, maar ik zal hooguit 3-4x per week een V60 bereiden. Nu heeft een waterkoker verder ook wel nut (espressomachine gaat rond 16u vaak uit en drink s'avonds regelmatig thee), maar heb er weinig plaats voor op m'n koffietafeltje.
Probleem is dat ik graag een Comandante C40 handmaler wil waarmee ik zelfgebrande koffie kan cuppen en die mee kan op fietsvakanties. Samen kom je dan alweer op €400
[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 01-06-2022 18:03 ]
Maar vandaag vond ik iets bijzonders tussen mijn bonen!
:strip_exif()/f/image/fIhbgRXQF06k1GG2CLxjPbtu.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat denken jullie dat het is?
[ Voor 12% gewijzigd door gekke-gerrit op 01-06-2022 16:02 ]
Was wel duidelijk wat het was, maar raar dat het er tussenzit. Zou door de reactie denken dat ze de brander ook voor mais gebruiken dus. Las wel eens iets over mensen die thuisbranden met een popcornmachine, maar dit is weer het omgekeerde. Altijd nog beter dan dat je er een steentje tussen hebt zitten zonder dat je het doorhebt.gekke-gerrit schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:59:
Sinds kort beschik ik over een Jura E4 erg blij mee! Uiteraard met jullie hulp mijn eerste bonen uitgezocht bij de brandzaak! Lekkere koffie vooral de Costa Rica coope tarrazu
[Afbeelding]
spoiler:🍿<--- De spoiler functie werkt niet goed met emoticons blijkbaar haha! maar het is dus Popcorn! aldus de branderij. Ze leken niet heel verbaast (in de email)
Gelukkig single-dose ik, en viel het op. Maar je zou maar je hopper gewoon volgooien en die had er tussen gezeten...
Nog Eindhovenaren recent de Nicaraguas van Lucifer geprobeerd?
Ik had geen succes met bestellen & ophalen, ze mailden dat mijn bestelling afgerond was maar de bar kon het niet vinden vrijdag. (Leek bijna alsof ze geen moeite wilden doen door personeelstekort)
Branderij mailde dat het er gewoon lag sinds vrijdag.
Vandaag langs geweest en heb niet de Mozonte maar de Nuevo Segovia mee gekregen (red catuai ipv Pacamara). Op soort na lijkt er weinig verschil tussen beiden naturals te zitten.
Bij welke bonen?defusion schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:40:
Inderdaad, laatst dus een steentje ontdekt tussen de bonen.
Gelukkig single-dose ik, en viel het op. Maar je zou maar je hopper gewoon volgooien en die had er tussen gezeten...
Ben ik vanaf nu dus ook wel even iets alerter op dan

*sowieso
Neem aan dat je dit ook hebt teruggekoppeld richting brandzaak??gekke-gerrit schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:59:
Sinds kort beschik ik over een Jura E4 erg blij mee! Uiteraard met jullie hulp mijn eerste bonen uitgezocht bij de brandzaak! Lekkere koffie vooral de Costa Rica coope tarrazu
[Afbeelding]
spoiler:🍿<--- De spoiler functie werkt niet goed met emoticons blijkbaar haha! maar het is dus Popcorn! aldus de branderij. Ze leken niet heel verbaast (in de email)
*sowieso
Ja via email, maar ze lijken er niet van onder de indruk te zijnDonJunior schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:43:
[...]
Neem aan dat je dit ook hebt teruggekoppeld richting brandzaak??

Bedankt voor je e-mail. Het is inderdaad een popcorn zo te zien. Erg vreemd, aangezien we machines gebruiken voor het sorteren van onze koffie. Dit is inderdaad niet de bedoeling, onze excuses voor het ongemak. We gaan dit verder onderzoeken in onze branderij.
[ Voor 7% gewijzigd door gekke-gerrit op 01-06-2022 19:07 ]
Color sorters worden volgens mij maar bij 2 of 3 branders in Nederland gebruikt. Is wel een mooie toevoeging, want dat haalt de defecten er nog beter uit.Ypuh schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:04:
Als het goed is maken branderijen gebruik van magneten, ontsteners en colorsorters na het branden. Klanten worden niet blij als malers door hun toedoen stuk gaan.
Dat zijn ze -zoals ik het lees- wel degelijk. Je krijgt alleen een antwoord waarmee je weinig kan ihkv schade verhalengekke-gerrit schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:07:
[...]
Ja via email, maar ze lijken er niet van onder de indruk te zijn![]()
[...]
Poppin' Coffee.... Weer eens wat anders....gekke-gerrit schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:59:
[Afbeelding]

Weet ik niet meer, doet er m.i. ook niet echt toe. Denk dat ze allemaal (in elk geval die waar ik de laatste tijd heb besteld) wel maatregelen nemen om het te voorkomen, maar soms kan er toch iets tussendoor glippen.DonJunior schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:42:
[...]
Bij welke bonen?
Ben ik vanaf nu dus ook wel even iets alerter op dan
Dit was 'm trouwens
:strip_exif()/f/image/C4Hqisp0rS1fhtJ9a3rBZp7z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door defusion op 01-06-2022 23:31 ]
Samen sterk voor koffieboerinnen Met iedere verkochte kilo steun je het Mujeres de Giraldo project; een grootschalig project om vrouwen in Colombia eerlijke kansen te geven. Wil je hier meer over lezen? Neem dan een kijkje op onze website! Mujeres de Giraldo is een volle, romige en stevige koffie, perfect gebalanceerde met de zoete tonen van melkchocolade 🍫 , bruine suiker, appel 🍏 en nectarine 🍑 . Met de aankoop van deze koffie doe je echt iets goeds voor de vrouwen in Giraldo. Dubbel genieten dus! #fascino #fascinocoffee #koffiebranderij #vrouwen #eerlijkekans #eerlijkekoffiebonen #koffie #koffieliefhebber
Ben benieuwd of ik de smaken eruit ga halen. Het is een tijd geleden eigenlijk dat ik echt goed de dingen die op de verpakking stonden eruit kan halen. Vaak is het een lekkere maar vlakke smaak. Niet samengesteld uit verschillende lagen, er valt niet veel te ontdekken.
Als deze nou maar niet naar 'natte hond' , 'zweetsokken' of 'frisfruitigwaardoorjebekvertrekt' smaakt. Ik laat het volgende week weten (eerst even ontgassen).
Vorige koffie was Brandzaak: Honduras Marcala Comsa. Kwam prachtig uit mijn apparaat en smaakte op zich prima maar bleef vlak. Melkchocolade, walnoten en vanille zou ik moeten proeven. Wel aards, dat proefde ik wel maar verder...
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Een ECM Mechanika II met een Quamar M80e molen. Ik heb grover en minder grof gemalen, brew ratio van 1.5 tot 2.2 laten lopen en met de temperatuur lopen spelen. Ik merkte wel redelijk vaak naderhand dat de puck channeling vertoonde terwijl de uitloop er prima uitzag.vinpower schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:58:
@woutur wat is je koffie gear? De Honduras van Brandzaak is mijn go-to koffie. Smaakt altijd heerlijk naar chocola. Als je de smaken er niet uitkrijgt moet je misschien je handelingen finetunen.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Zucht..
Misschien de Koepoort weer eens proberen, eens kijken wat die op het moment voor 'small batches' hebben
Het blijkt een storing van 'Molly' te zijn, of anders specifiek mijn bank, knudde, maar HH heeft gemeld begrip te hebben, en de bestelling direct te versturen mijn betaling verwachtend zodra het weer mogelijk is, heel tof, vooral omdat deze boontjes nu bijna op waren..
[ Voor 23% gewijzigd door RoosW op 02-06-2022 12:26 ]
Tja, niet iedereen proeft hetzelfde ook niet van dezelfde bonen, je zou aan een Puckscreen kunnen denken om channeling te voorkomen, of zo een stans ding om van filterpapier een cirkel te maken die je op de (nog droge) puck legt.woutur schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:03:
[...]
Een ECM Mechanika II met een Quamar M80e molen. Ik heb grover en minder grof gemalen, brew ratio van 1.5 tot 2.2 laten lopen en met de temperatuur lopen spelen. Ik merkte wel redelijk vaak naderhand dat de puck channeling vertoonde terwijl de uitloop er prima uitzag.
Maar goed, mijn ervaring is dat ik een enkele boon gewoon niet goed genoeg krijg zonder channeling, wat je ook probeert hij blijft dat doen. (ik had dat met een 'small batch' Ethiopische boon die erg licht geroosterd was.)
Ik overweeg dan ook mijn druk op 8bar te zetten, dat schijnt een hoop channeling problemen op te lossen, maar beïnvloed dan wel weer de smaak van je koffie.
[ Voor 4% gewijzigd door RoosW op 02-06-2022 11:21 ]
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1