Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 139 ... 242 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:52
GoEV6 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:30:
[...]

Hoeveel mensen stellen de molen van hun volautomaat af na het uitpakken? Juist omdat je met een losse maler het resultaat van je koffie bepaalt en direct merkt is mijn verwachting dat hij veel lekkerder zal zijn.

En hoeveel kan er mis gaan als je de molen hebt afgesteld op je bonen en met een shottimer de juiste doorlooptijd aanhoudt? Dus combi van hoeveelheid gemalen koffie, juiste maalgraad en juiste doorlooptijd. Of denk ik dan te makkelijk?
Bij een volautomaat (bij mij Jura E8) verstel ik de maalgraad zelden.
Het is hooguit een stapje naar links/rechts.
Voor de rest staat deze gewoon goed.

Het gebruikersgemak van een volautomaat is niet te verbeteren.
Makkelijker kan niet.
Bij een halfautomaat en losse maler heb je veel variabelen en moet je alles aanleren.
Dat gaat niet alleen maar door je goed in te lezen.

Verder maakt het uit welke koffiebonen je gebruikt.
Er is hier al heel veel over besproken met name over vers gebrande koffiebonen.

Je hebt nog niet aangegeven wat je budget is voor een halfautomaat en maler.
Ga je voor nieuw of mag het ook tweedehands of retourgoed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:32
GoEV6 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:30:
[...]

Hoeveel mensen stellen de molen van hun volautomaat af na het uitpakken? Juist omdat je met een losse maler het resultaat van je koffie bepaalt en direct merkt is mijn verwachting dat hij veel lekkerder zal zijn.

En hoeveel kan er mis gaan als je de molen hebt afgesteld op je bonen en met een shottimer de juiste doorlooptijd aanhoudt? Dus combi van hoeveelheid gemalen koffie, juiste maalgraad en juiste doorlooptijd. Of denk ik dan te makkelijk?
Als je molen is afgesteld en je dezelfde bonen gebruikt zal je meestal wel redelijke espresso eruit krijgen. Bij bonen wissel is wel opnieuw afstellen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:30
gr8slayer schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:11:
Bij mij is het een Rocket Mozzafiato met een Mazzer Jolly geworden. Checken al jouw boxen.
Welke Mozzafiato heb jij gekozen? Ik wil zelf na lang lurken (;)) en sparen binnenkort een keuze maken tussen de Mozzafiato (V of R) en de Bezzera Mitica Top PID.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:33
HoppyF schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:51:
[...]

Bij een volautomaat (bij mij Jura E8) verstel ik de maalgraad zelden.
Het is hooguit een stapje naar links/rechts.
Voor de rest staat deze gewoon goed.

Het gebruikersgemak van een volautomaat is niet te verbeteren.
Makkelijker kan niet.
Bij een halfautomaat en losse maler heb je veel variabelen en moet je alles aanleren.
Dat gaat niet alleen maar door je goed in te lezen.

Verder maakt het uit welke koffiebonen je gebruikt.
Er is hier al heel veel over besproken met name over vers gebrande koffiebonen.

Je hebt nog niet aangegeven wat je budget is voor een halfautomaat en maler.
Ga je voor nieuw of mag het ook tweedehands of retourgoed zijn?
Ik heb eigenlijk geen specifiek budget. Geef liever wat extra uit zodat alles naar mijn wens is dan net niet door een te krap budget. Nieuw of een kort gebruikte heeft mijn voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@GoEV6 voor een 'echte' espresso stel je de maalgraad af om de tegendruk en daarmee de doorloopsnelheid te bepalen. Die moet je dus aanpassen en blijven aanpassen aan de boon.

Een volautomaat (evenals een pressurised filter basket voor je halfautomaat) zorgt op een andere manier voor de gewenste tegendruk. Daardoor kom je weg met grover gemalen koffie. Sterker nog; vermoedelijk moet je grover malen dan voor 'echte' espresso omdat 'ie anders eerder vastloopt.

Het nadeel van grover malen, is dat er minder extractie kan plaatsvinden, en daardoor wellicht wat wateriger smaakt. Een klein beetje fijner of grover malen zal niet zoveel impact hebben als bij een standaard filterbakje, want daar maakt een kleine aanpassing wel een groot verschil in doorloopsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
defusion schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:07:
@GoEV6 voor een 'echte' espresso stel je de maalgraad af om de tegendruk en daarmee de doorloopsnelheid te bepalen. Die moet je dus aanpassen en blijven aanpassen aan de boon.
Oké maar even los van de fijnproevers die tot ver achter de komma koffie maken; als ik 1 kilo bonen koop bij bv brandzaak en stel daar mijn maler op af dan kan ik die kilo toch gewoon op 1 stand malen? Ik snap dat als ik hierna een zal van de Hema ga gebruiken dat aanpassing aan de molen nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:24
GoEV6 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:18:
[...]

Oké maar even los van de fijnproevers die tot ver achter de komma koffie maken; als ik 1 kilo bonen koop bij bv brandzaak en stel daar mijn maler op af dan kan ik die kilo toch gewoon op 1 stand malen? Ik snap dat als ik hierna een zal van de Hema ga gebruiken dat aanpassing aan de molen nodig is.
Niet echt, je zal naar mate de bonen ouder worden steeds iets fijner moeten malen om het zelfde resultaat qua output te krijgen als je de rest gelijk houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Inderdaad, hoewel het wel van je eigen wensen afhankelijk is en hoe snel je door een kilo heen bent.

Persoonlijk schat ik dat ik elke 3-5 dagen wel een beetje bijstel. Iets langer kan wellicht ook, maar als je te lang wacht heet je espresso een lungo; nog steeds prima drinkbaar, maar het past mogelijk niet meer in je kopje. Denk er aan dat je ook de timer wat moet bijstellen om dezelfde hoeveelheid koffie eruit te krijgen (een van de redenen waarom ik single-dose en geen timer gebruik).

[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 16-05-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Interessant.

Ik vergelijk nu koffie uit mijn Philips volautomaat met koffie die ik haal in de stad bij bijvoorbeeld 30ML. Ik wil in huis koffie hebben van die kwaliteit. Dat is mijn vergelijkingsmateriaal zeg maar :)

Ga ik dan voor bv een Sage barista touch voor ongeveer € 1.000,- met als voordeel de korte opwarmtijd, automatisch melkschuimer en de software die je volledig helpt of ga ik voor een halfautomaat en molen voor samen al snel € 2.500,- met alle 'fine tune nadelen' om het laatste stuk(je) extra kwaliteit van koffie vanaf de koffie uit de Sage tot 30ML te bereiken?

Kan ik hem zo stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:45
defusion schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:29:
Inderdaad, hoewel het wel van je eigen wensen afhankelijk is en hoe snel je door een kilo heen bent.

Persoonlijk schat ik dat ik elke 3-5 dagen wel een beetje bijstel. Iets langer kan wellicht ook, maar als je te lang wacht heet je espresso een lungo; nog steeds prima drinkbaar, maar het past mogelijk niet meer in je kopje. Denk er aan dat je ook de timer wat moet bijstellen om dezelfde hoeveelheid koffie eruit te krijgen (een van de redenen waarom ik single-dose en geen timer gebruik).
Precies, je schakelt een aantal mogelijke variabelen uit met single dose werken, goed het is niet zo comfortabel als mijn voormalige Sette Wi die netjes 18gr afwoog onder het malen en in mijn portafilterhouder dumpte, maar het werkt wel als een tierelier.
@GoEV6
Als je een X aantal bakjes vult met je favoriete hoeveelheid bonen (18gr voor mij) ben je een paar minuten kwijt per week aan het afwegen van die doses maar win je die weer terug bij het malen en zetten van je koffie, en je hoeft niet rekening te houden met veranderende omstandigheden je hebt steeds 18gr in je bakkie liggen en ook nog eens zonder overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
GoEV6 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:35:
Interessant.

Ik vergelijk nu koffie uit mijn Philips volautomaat met koffie die ik haal in de stad bij bijvoorbeeld 30ML. Ik wil in huis koffie hebben van die kwaliteit. Dat is mijn vergelijkingsmateriaal zeg maar :)

Ga ik dan voor bv een Sage barista touch voor ongeveer € 1.000,- met als voordeel de korte opwarmtijd, automatisch melkschuimer en de software die je volledig helpt of ga ik voor een halfautomaat en molen voor samen al snel € 2.500,- met alle 'fine tune nadelen' om het laatste stuk(je) extra kwaliteit van koffie vanaf de koffie uit de Sage tot 30ML te bereiken?

Kan ik hem zo stellen?
Een Silvia (ook nieuw) samen met bv een Eureka Mignon blijf je onder de 1000,-
Wil je sneller opwarmen hebben, kies dan bv een Quickmill (Thermoblok), op MP staat bv https://www.marktplaats.n...s-quickmill-060-evo-molen dan heb je een fatsoenlijke molen en een goed espresso halfautomaat apparaat. Het hoeft niet allemaal zo duur te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@GoEV6 bij een sage zul je ook een losse maler nodig hebben omdat de ingebouwde malers onvoldoende nauwkeurig af te stellen zijn. Tenzij je de pressurised filter gebruikt. Dit nog even los van bouwkwaliteit die toch wel wat lager lijkt dan de duurdere E61 machines. Met een goede maler + sage kun je verder prima koffie maken.

Of je vergeet even de ingebouwde shottimer, je gaat voor de inmiddels standaard optie hier: een mara-x en een specialita. Best bang for buck. Inmiddels vinden we hem hier wel wat saai, but who cares ;)

[ Voor 10% gewijzigd door defusion op 16-05-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
RoosW schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:40:
[...]

Wil je sneller opwarmen hebben, kies dan bv een Quickmill (Thermoblok), op MP staat bv https://www.marktplaats.n...s-quickmill-060-evo-molen dan heb je een fatsoenlijke molen en een goed espresso halfautomaat apparaat. Het hoeft niet allemaal zo duur te zijn.
Klopt maar dan kan je, voor zover ik begrijp, niet tegelijk stomen en koffie zetten. En aangezien we vooral cappuccino dringen is dat wel een must en kom je al snel op een E61 uit.

Een Mara X met een Eureka Mignon is dan nog kwa prijs een interessante idd maar qua looks.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:31
Weet iemand iets over deze 'BFC Junior'? https://www.marktplaats.n...ssomachine-prijsverlaging

Ik heb er zelf nog nooit van gehoord, maar dat zegt niet zoveel.
Mijn schoonzus is op zoek naar een goede espressomachine en nu ik een Lelit MaraX heb komt ze natuurlijk bij mij terecht met vragen daarover...

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ozzie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:52:
Weet iemand iets over deze 'BFC Junior'? https://www.marktplaats.n...ssomachine-prijsverlaging

Mijn schoonzus is op zoek naar een goede espressomachine en nu ik een Lelit MaraX heb komt ze natuurlijk bij mij terecht met vragen daarover...
https://www.home-barista....1-year-update-t46113.html
Als je engels het aankan een prima recensie met alles wat je wilt weten na een jaar gebruik, dus ook een realistische review.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Ozzie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:52:

Ligt aan het budget van je schoonzus.
Als dit zo rond de €600 ligt (zonder maler) is deze ECM misschien iets voor haar.
Mara X is toch al gauw €900.

ECM Casa V (in de advertentie staat IV maar volgens mij is het een V)
https://www.bol.com/nl/nl...machine/9200000046983955/

Duurder (€1000) maar ook wat anders is de Profitect 300.
https://www.bol.com/nl/nl...machine/9200000092758314/

[ Voor 7% gewijzigd door HoppyF op 16-05-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
HoppyF schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:15:
[...]

Ligt aan het budget van je schoonzus.
Als dit zo rond de €600 ligt (zonder maler) is deze ECM misschien iets voor haar.
Mara X is toch al gauw €900.

ECM Casa V (in de advertentie staat IV maar volgens mij is het een V)
https://www.bol.com/nl/nl...machine/9200000046983955/

Duurder (€1000) maar ook wat anders is de Profitect 300.
https://www.bol.com/nl/nl...machine/9200000092758314/
De foto is van een V, maar het type aangegeven is net als de tekst titel een IV geen foto's van het daadwerkelijke apparaat en wat de schade is, ik zou voor de Lelit gaan, de Casa IV heeft geen PID en de advertentie laat zien 15Bar, die blaast de koffie door je portafilter heen :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:32
Ik heb ook een idee als je op zoek bent naar een espresso machine en er niet heel veel vanaf weet.
Het is een beetje out-of-the-box voor een forum maar ik ben bevooroordeeld dat geef ik eerlijk toe.
Als je op zoek bent naar een passende espresso machine, ga eens kijken bij een espresso speciaalzaak. Daar werken mensen die vaker zulke vragen krijgen en je prima door het doolhof van zin en onzin van features en keuzes kunnen leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Bedankt beide :)

Ik weet ook nog niet wat haar budget is e.d. Ze zou nog een keer langskomen om het te bespreken. Ik heb ook geen idee wat ze wil, gemak of juist volledige controle. Espresso's of juist veel melkdrankjes. Ik weet niet of ze rekening gehouden heeft met het aanschaffen van een koffiemolen. Alleen nu stuurde ze bovenstaande marktplaats advertentie met de vraag 'Is dit iets?'... Dus tja.

En inderdaad @Teus.espresso ik heb haar ook aangeraden om naar een espresso speciaalzaak te gaan. Ik heb mijn machine wel gewoon online gekocht, maar ik heb er dan ook tijd in gestoken om allerlei machines te bekijken en te vergelijken voordat ik tot aanschaf over ging. Ik denk niet dat mijn schoonzus daar de moeite voor gaat nemen, die wil het liefst gewoon van mij horen 'Ja, die is goed'. Terwijl ik er zelf eigenlijk ook niets van weet.

[ Voor 6% gewijzigd door Ozzie op 16-05-2022 13:34 ]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
RoosW schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:27:
[...]

De foto is van een V, maar het type aangegeven is net als de tekst titel een IV geen foto's van het daadwerkelijke apparaat en wat de schade is, ik zou voor de Lelit gaan, de Casa IV heeft geen PID en de advertentie laat zien 15Bar, die blaast de koffie door je portafilter heen :D
De prijs is heel redelijk dus je kunt de gok nemen dat het een V is.
Schade/vlekjes/krasjes kunnen voorkomen maar de prijs is ook honderden euro’s lager.

Maar goed ik kijk naar modellen en prijzen en niet specifiek naar alle mogelijkheden en instellingen.
Wat voor de één prima is werkt bij een ander niet.
Ben het met @Teus.espresso eens dat je voor goede voorlichting beter bij een winkel kunt langs gaan.
Online kopen doe je “blind” en je moet dan precies al weten wat je wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
RoosW schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:40:
[...]

Kleine kritiek puntjes op deze combi. De molen heeft namelijk een gek klepje voor de uitloop, dat zorgt ervoor dat er veel maalsel blijft liggen en dat je dosering op timer erg slecht is. De machine is redelijjk, alleen geen OPV, dus je druk gaat tot 15 bar ipv 9. Vooral om te beginnen is dat niet fijn omdat je maling dan echt spot on moet zijn voor een goed resultaat.

Liever een Gaggia Classic / Rancilio Silvia en een Eureka molen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
GoEV6 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:50:
[...]
Klopt maar dan kan je, voor zover ik begrijp, niet tegelijk stomen en koffie zetten. En aangezien we vooral cappuccino dringen is dat wel een must en kom je al snel op een E61 uit.

Een Mara X met een Eureka Mignon is dan nog kwa prijs een interessante idd maar qua looks.....
Denk dat je met die combi wel heel blij gaat zijn in gebruik.

[ Voor 51% gewijzigd door Hercul3s op 16-05-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8slayer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-06 14:56
defusion schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:32:
@GoEV6 shot timer heb ik op de weegschaal, als je dat niet perse ingebouwd hoeft te hebben heb je wat meer keus. Of je moet bedoelen dat shot ook automatisch stopt; dat moet natuurlijk wel ingebouwd, en is de keus opeens een stuk beperkter.

Verder zou ik een doserless maler adviseren voor thuisgebruik (Ik dacht even dat de jolly met doser was, vandaar de opmerking, maar zo te zien bestaat die zowel met als zonder doser. Ik vermoed dat @gr8slayer ook de doserless versie heeft?)
Klopt

Play every day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8slayer
GerbenBK schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:34:
[...]

Welke Mozzafiato heb jij gekozen? Ik wil zelf na lang lurken (;)) en sparen binnenkort een keuze maken tussen de Mozzafiato (V of R) en de Bezzera Mitica Top PID.
Ik heb gekozen voor de V. Dit omdat ik hem toch niet op het waternet aansluit en dan het voordeel van de rotatiepomp wegvalt. Volgens kenners maakt een vibratiepomp meer herrie maar dat valt me echt 100% mee. Totaal geen last van. En het scheelt wat euro's.

Play every day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
gr8slayer schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:43:
[...]
Ik heb gekozen voor de V. Dit omdat ik hem toch niet op het waternet aansluit en dan het voordeel van de rotatiepomp wegvalt. Volgens kenners maakt een vibratiepomp meer herrie maar dat valt me echt 100% mee. Totaal geen last van. En het scheelt wat euro's.
Ik heb nu een apparaat met rotatiepomp, daarvoor vibratiepompen gehad. Voor het koffiezetten hoef je het niet persee te doen, de ervaring is wel 'beter'.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gr8slayer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLdxdWr3ktrGBkgSFmu0eNxdQ8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpJGRSVkK29QxGyvZWdoa8M4.jpg?f=fotoalbum_large

Play every day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 12:55
Mooie setup. Zou wel andere bonen gebruiken ipv Kanis en Gunnink :)
Geniet ervan!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Kanis & Gunnink?
Iets uit het verre verleden? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8slayer
Haha, daar bewaarde ik mijn Hema bonen in voor in de Jura.

Play every day

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
  • Laatst online: 11:23
GoEV6 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:50:
[...]
Dat was ook mijn probleem het uiterlijk (@cryptapix correct?) van de MaraX, en toen ik hem in het echt zag, naast een Bianca, was mijn probleem onmiddellijk opgelost. Een Bianca kost inderdaad een pak meer, maar je krijgt ook meer en heb ook geen neiging meer om up te graden. Idem voor de maler, ik wou single dosing en dus onmiddellijk gekozen voor een Niche Zero. Ik vond het nog mooi ook 8)

Het heeft ook niet lang geduurd eer ik lekkere espresso kon maken, mijn eerste shot zat er zelfs bal op, maar heeft wel nog tientallen shots geduurd eer ik terug hetzelfde resultaat had. Nu zet ik bijna altijd een goed shot, de eerste van de dag is meestal iets minder, maar daar gaat toch melkschuim bij, dus smaak je het iets minder. Ik wissel nog weing van boon, heb voor ons een lekkere gevonden (Het Hoofdkwartier). Ik koop altijd koffie per 500 gr koffie, en moet mijn maler zelden bijstellen. Ik bewaar ook die bonen in een Fellow Atmos van 1200ml, en doen het na een week nog altijd goed. Ik verbruik zo'n 2kg per maand, gebruik ook de boon om af en toe eens filterkoffie (Moccamaster of V60) te zetten.. is een medium gebrande boon, dus dat gaat prima.

Maar mijn doelstelling van lekkere koffie, is niet om thuis betere koffie te drinken dan van op restaurant, maar om betere of gelijkaardige koffie te drinken uit espressobars, waar ik soms eens een koffie ga drinken. Dus de lat ligt hier iets hoger dan restaurant-kwaliteit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 23:31
Ik heb een Techniform Moccamaster en elektrische bonenmaler gekocht maar ik twijfel over mijn aanschaf.

Ik houd enorm van een flinke bak (filter)koffie. En heb twee espresso/bonenmachines versleten. Nu wilde ik kwaliteit en iets simpelers dus voor deze combinatie gegaan. Ik vind het ook geen punt om filterkoffie te zetten in de ochtend. Ik wil ook koffiebonen van de speciaalzaak gaan proberen.

Maar ik twijfel haha.. had ik niet beter een mooie bonenmachine kunnen kopen. Of is dit juist wel een mooie combi? Ach. Dit is typisch ik.. twijfelen als ik het gekocht heb. Misschien komt het ook omdat het nogal een verzameling apparaten wordt zo.

[ Voor 10% gewijzigd door THxZ0NE op 16-05-2022 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
THxZ0NE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:45:
Ik heb een Techniform Moccamaster en elektrische bonenmaler gekocht maar ik twijfel over mijn aanschaf.

Ik houd enorm van een flinke bak (filter)koffie. En heb twee espresso/bonenmachines versleten. Nu wilde ik kwaliteit en iets simpelers dus voor deze combinatie gegaan. Ik vind het ook geen punt om filterkoffie te zetten in de ochtend. Ik wil ook koffiebonen van de speciaalzaak gaan proberen.

Maar ik twijfel haha.. had ik niet beter een mooie bonenmachine kunnen kopen. Of is dit juist wel een mooie combi? Ach. Dit is typisch ik.. twijfelen als ik het gekocht heb. Misschien komt het ook omdat het nogal een verzameling apparaten wordt zo.
Ja daar kan je prima koffie mee zetten. Zelf ook een Moccamaster maar gebruik hem eigenlijk zelden omdat ik betere alternatieven heb.
Dus goede aankoop en naar mijn mening zeker beter dan een volautomaat!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:10
(...)
Maar ik twijfel haha.. had ik niet beter een mooie bonenmachine kunnen kopen.
Die twee samen zijn toch een 'bonenmachine'? Je stopt er bonen in en - met een tussenstap - komt er koffie uit.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Gisteren (voor het eerst) bonen besteld bij Brandzaak en die kwamen vandaag al binnen met als branddatum 15 mei. Zo vers heb ik volgens mij nog nooit gehad.
Lees hier altijd redelijk tevreden reacties, dus ben benieuwd. Ik heb de El Salvador Finca San Luis en Brasil Yellow Bourbon besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-08-2024
Ozzie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:26:
Gisteren (voor het eerst) bonen besteld bij Brandzaak en die kwamen vandaag al binnen met als branddatum 15 mei. Zo vers heb ik volgens mij nog nooit gehad.
Lees hier altijd redelijk tevreden reacties, dus ben benieuwd. Ik heb de El Salvador Finca San Luis en Brasil Yellow Bourbon besteld.
Ze gaan goed op hun marketing want ik kwam hier even peilen of het goed is. Ik vind 35 euro/kg specialty koffie flink aantikken dus zoek iets wat nice is en wat goedkoper is. Ben benieuwd dus! Heb 1kg Yellow Bourbon, 1kg Honduras Marcala Comsa en 1kg Costa Rica Coope Tarrazu besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-06 21:25
Ozzie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:26:
Ben benieuwd wat je er van vind. Volgens mij heb ik als een van de weinige nog nooit bij Brandzaak besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s

De combi kan lekkere koffie geven als je lekkere bonen gebruikt :D. De vraag is misschien wat voor soort koffie je graag drinkt? Filter -> dan zit je goed. Meer lungo achtig -> dan is een bonen apparaat (of evt half automaat) een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tricq schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:21:
[...]

Ze gaan goed op hun marketing want ik kwam hier even peilen of het goed is. Ik vind 35 euro/kg specialty koffie flink aantikken dus zoek iets wat nice is en wat goedkoper is. Ben benieuwd dus! Heb 1kg Yellow Bourbon, 1kg Honduras Marcala Comsa en 1kg Costa Rica Coope Tarrazu besteld.
Over het algemeen prima koffie. Had laatst een zak met een paar heel wrange bonen erin, maar dat is dus een enkele keer gebeurd. Alsof je oorsmeer in de koffie had zitten.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THxZ0NE
Hercul3s schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:57:
[...]

De combi kan lekkere koffie geven als je lekkere bonen gebruikt :D. De vraag is misschien wat voor soort koffie je graag drinkt? Filter -> dan zit je goed. Meer lungo achtig -> dan is een bonen apparaat (of evt half automaat) een goede keuze.
Haha ja begrijp ik, ik drink graag filterkoffie (zonder melk enz), ik heb er nu nog Jumbo eigen roodmerk inzitten maareh... ik kan niet zeggen dat ik het smerig vind maar echt lekker is het niet, meer functioneel.

Morgen komt de single collection van brandzaak binnen, het echte werk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Cafecito schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:55:
[...]

Ben benieuwd wat je er van vind. Volgens mij heb ik als een van de weinige nog nooit bij Brandzaak besteld.
Ik ook nog niet.
Maar wat niet is kan nog komen.
Recent plaatste ik dit artikel over Brandzaak.
Ze doen het blijkbaar goed en ook nog betaalbaar.
HoppyF in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
THxZ0NE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:59:
[...]

Haha ja begrijp ik, ik drink graag filterkoffie (zonder melk enz), ik heb er nu nog Jumbo eigen roodmerk inzitten maareh... ik kan niet zeggen dat ik het smerig vind maar echt lekker is het niet, meer functioneel.

Morgen komt de single collection van brandzaak binnen, het echte werk :)
Ik denk dat Jumbo -> Brandzaak wel een groot verschil gaat maken :D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-06 15:46

India Sierra

Learn by failure

Ik zal me hier ook maar melden.

Gisteren de email gekregen dat de niche zero op de post is en zojuist de bambino plus besteld.

Lang getwijfeld welke maler en machine het ging worden. Uiteindelijk toch voor de niche gegaan omdat deze simpelweg de mooiste was (goed voor de WAF) met bijkomend voordeel dat die ook gewoon heel goed is.

Machine wilde ik graag eentje zonder maler erin gezien ik die anders betaal en nooit ga gebruiken. Ook wilde ik graag wat hogere kopjes kunnen plaatsen. Waar ik eerst de bambino nog niet overwoog omdat het me een te klein, onhandig, apparaat bleek waren reviewers toch zeer tevreden. Vooral de automatische melk functie gaat fijn zijn voor mijn vriendin wat mijn :)

Momenteel heb ik een philips volautomaat met automatische melkopschuimer die ongelofelijk luid is en waterige koffie uit komt.

Hopelijk is alles er snel. Zin in! :)

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Eindelijk een redelijk geprijsde (prijs/kwaliteit) WDT tool:

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61RjhujsYML._AC_SL1500_.jpg

https://www.amazon.de/dp/B09VGCK7G3

Recent ontvangen en kwaliteit lijkt goed met de juiste naalddikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-06 10:33

woutur

Klauwtjes uit!

Phuncz schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:23:

[Afbeelding]

Lijkt op die van Ali die ik voor 8.70 gekocht heb. Wat een k* ding. Naalden schoten er door heen, plastic naalddingetje waar de naalden doorheen moesten brak doormidden, proberen vast te lijmen en vast te tikken en nu zit ie vast met een gebroken gat in dat plastic dingetje.

Dat had een stuk beter gekund. O ja, er was niet echt een beschrijving hoe je dat ding in elkaar moet zetten. Normaal lees ik die shit toch niet, maar dit keer had ik er wel wat aan gehad.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
Vandaag eindelijk weer mijn R58 in huis. Ik had hem een tijd geleden gekocht met de aanname dat hij een volledige servicebeurt had gehad. Daar bleek bij de verkopende vestiging van CasaBarista iets niet goeg gegaan te zijn.

Lang verhaal kort: dichter bij huis is een CasaBarista waar ik met mijn Cellini ook vaker ben geweest. En die heeft de beurt even geregeld waarbij de administratie verder intern is afgehandeld. Nu heb ik dus niet alleen een mooie R58, maar ook een technisch perfecte.

En dan lijkt het alsof het mij geen geld heeft gekost, maar ik heb ter plekke natuurlijk wel meteen alle materialen gekocht om hem op een vaste wateraansluiting te kunnen zetten.

Maar, het is wederom een goede upgrade van de machine. En dat mag wat kosten, lijkt me. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 11:30
dreamscape schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:02:

En dan lijkt het alsof het mij geen geld heeft gekost, maar ik heb ter plekke natuurlijk wel meteen alle materialen gekocht om hem op een vaste wateraansluiting te kunnen zetten.

Maar, het is wederom een goede upgrade van de machine. En dat mag wat kosten, lijkt me. ;)
Ik twijfel nog of ik een machine wil kopen die ook op vaste wateraansluiting kan. Hoe regelen jullie dat mooi in de keuken? Laat je dan een gat maken in het keukenblad oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
GerbenBK schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:08:
[...]

Ik twijfel nog of ik een machine wil kopen die ook op vaste wateraansluiting kan. Hoe regelen jullie dat mooi in de keuken? Laat je dan een gat maken in het keukenblad oid?
Ik heb bij het opbouwen van de keuken al een uitsparing in het keukenblad voorbereid hiervoor, mooi onder de vensterbank waar de espressomachine tegenaan staat. Al denk ik dat ik nog een gaatje moet boren, want ik wil ook de afvoer aansluiten. Het is een goedkoop blad van Ikea, dus dat durf ik wel aan.

Qua slangen is het wel een paar meter, want het filter komt in de andere hoek van de keuken. Daar is een hoekkast met pannencaroussel, dus daar is in de hoek van de kast nog alle ruimte voor een filter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dwh3sikSXf5Xx99n5r4rsdNM-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/01ELhsujbNmAnX0L6NOdsiYC.png?f=user_large

Het is wel een wat groter filter geworden, want ik sluit de Grohe Duo (de 'nep-Quooker') er ook op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
dreamscape schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:17:
[...]

Ik heb bij het opbouwen van de keuken al een uitsparing in het keukenblad voorbereid hiervoor, mooi onder de vensterbank waar de espressomachine tegenaan staat. Al denk ik dat ik nog een gaatje moet boren, want ik wil ook de afvoer aansluiten. Het is een goedkoop blad van Ikea, dus dat durf ik wel aan.

Qua slangen is het wel een paar meter, want het filter komt in de andere hoek van de keuken. Daar is een hoekkast met pannencaroussel, dus daar is in de hoek van de kast nog alle ruimte voor een filter.

[Afbeelding]

Het is wel een wat groter filter geworden, want ik sluit de Grohe Duo (de 'nep-Quooker') er ook op aan.
Heb je zulk hard drinkwater?
Flinke filter wel. ;)

Ik heb hier ook Grohe Red Duo maar daar zit geen filter tussen.
Staat ook niets bij genoemd over ontkalken of onderhoud.
We hebben hier wel relatief zacht water. (5.7 dH).
In mijn Jura E8 heb ik geen waterfilter meer zitten, alleen eerste keer gebruikt omdat er een filter meegeleverd was. Ontkalken doe ik wel als de machine dit aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
HoppyF schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:49:
[...]

Heb je zulk hard drinkwater?
Flinke filter wel. ;)

Ik heb hier ook Grohe Red Duo maar daar zit geen filter tussen.
Staat ook niets bij genoemd over ontkalken of onderhoud.
We hebben hier wel relatief zacht water. (5.7 dH).
In mijn Jura E8 heb ik geen waterfilter meer zitten, alleen eerste keer gebruikt omdat er een filter meegeleverd was. Ontkalken doe ik wel als de machine dit aangeeft.
Hier in Nijmegen is het water redelijk hard. Van mijn Grohe Red Duo heeft het mengventiel voor warm water het al begeven, waarschijnlijk ook door kalk. Gelukkig is exact hetzelfde ventiel gewoon te koop bij Warmteservice, met slechts een iets andere knop. Dus voor een paar tientjes was ik klaar. Je merkt nu ook dat er soms wat kalk in de kraan blijft zitten. Dan loopt hij na het sluiten van de kraan nog steeds een beetje na.

Sowieso, je bent geld kwijt aan allerlei slangen, koppelingen en die filterkop. Dan is het niet zo'n enorm issue om een iets groter filterelement te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:32
Ik heb een gat in de valse achterwand van de keuken waar de leidingen achter zitten. Dat was net iets makkelijker te repareren/verbergen achteraf dan een gat in het keramische blad eronder. Daar zit een klein extra kraantje (net zoals bij wasmachines, hebben een beetje gezocht naar het meest compacte model). Afvoer kan nog indirect door een slangetje naar de gootsteen naast het apparaat, maar de lekbak op een pro 700 is best ruim dus meestal maak ik die om de 5 dagen nog even leeg ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
dreamscape schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:59:
[...]

Hier in Nijmegen is het water redelijk hard. Van mijn Grohe Red Duo heeft het mengventiel voor warm water het al begeven, waarschijnlijk ook door kalk. Gelukkig is exact hetzelfde ventiel gewoon te koop bij Warmteservice, met slechts een iets andere knop. Dus voor een paar tientjes was ik klaar. Je merkt nu ook dat er soms wat kalk in de kraan blijft zitten. Dan loopt hij na het sluiten van de kraan nog steeds een beetje na.

Sowieso, je bent geld kwijt aan allerlei slangen, koppelingen en die filterkop. Dan is het niet zo'n enorm issue om een iets groter filterelement te kopen.
Ok, ja dan kan kalk wel een punt zijn.
Dan heeft zo’n filter wel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-06 14:28
Zijn er hier nog meer mensen die Marzano Caffè bonen geprobeerd hebben?

Heb vorig jaar eens besteld bij ze, en beviel me toen al prima.
Recentelijk nog eens een kg besteld, en dit keer was er ook de branddatum vermeld. Weet het niet precies meer, maar was slechts een paar dagen oud.

Vorig jaar heb ik de bonen gebruikt in mijn Gaggia Classic + Baratza Sette 270. Dit keer in mijn recentelijk aangeschafte Europiccola + 1zpresso JX-Pro. Beviel erg goed, ik ben niet heel goed in smaken omschreven maar vond het een mooie zoete espresso zonder veel zuren of opvallende bitterheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-06 19:29

[Afbeelding]

Heb deze ook, alleen de naald constructie is wat vaag.. je moet ze er in duwen, maar je voelt niet echt iets waar het in moet komen.. als ze zitten, voorzichtig gebruiken, er valt wel eens een naald uit. Voor de rest prima ding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:16

Ravhin

no <root>...

[Afbeelding]

ik heb deze:
https://www.thingiverse.com/thing:4819617

Er is vast wel een tweaker die hem voor jou wil printen 🙃

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Hercul3s schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:11:
[...]

Ik denk dat Jumbo -> Brandzaak wel een groot verschil gaat maken :D.
Nou het is inderdaad een verschil dat niet te beschrijven is. Het is wel even zoeken naar de maalgraad en hoeveelheid koffie. Maar 5* zetten verder kom ik in de buurt, alleen proef ik nu de nuances niet meer.

Morgen maar eens met een frisse smaak verder proeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Laatst online: 24-06 15:13
Dag allen, even een vraag hier over mijn nieuwe grinder. Ik heb gisteren een rancilio Silvia met een Rocky opgepikt en het is de Rocky met zo'n doseer unit op de machine. Is er een manier om dit te modden naar de single dose rocky? En iemand tips over hoe ik dit ding uit elkaar kan halen? Hij lijkt vast te zitten met losgedraaide schroeven :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:57
Niekserr schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:35:
Dag allen, even een vraag hier over mijn nieuwe grinder. Ik heb gisteren een rancilio Silvia met een Rocky opgepikt en het is de Rocky met zo'n doseer unit op de machine. Is er een manier om dit te modden naar de single dose rocky? En iemand tips over hoe ik dit ding uit elkaar kan halen? Hij lijkt vast te zitten met losgedraaide schroeven :')
Single dose chute voor 3D printer: https://www.thingiverse.com/thing:4663478

Tilt mod:
https://www.thingiverse.com/thing:4768923

[ Voor 4% gewijzigd door __fred__ op 18-05-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Bijzonder verhaal over espresso’s in Italië.
Één euro voor een espresso lijkt mij overigens niet te veel bij de horeca.

https://www.nu.nl/opmerke...ijs-en-krijgt-gelijk.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Het is bij de wet vastgelegd dat een espresso maar 1 euro mag kosten. Was ook een heikel punt bij de invoer van de euro :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:03
Ik kende die wet wel, maar ik had laatst juist gehoord dat die zou zijn afgeschaft. Niet dus?

Dan verwacht ik nog veel meer “gedonder”: https://www.volkskrant.nl...-euro-in-de-bar~bd188889/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGeNsWMNLBuYStnMeASAIZCf2ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BFzLB62pHaSRlQMdGNIFBOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist alles uitgepakt en aan de slag gegaan.

Loop alleen nog tegen wat dingetjes aan waarvan ik niet weet of het nou aan mij ligt :?
  • Als er geen koffie in het portafilter zit en ik de machine laat doorlopen komt er een dusdanige hoeveelheid stoom vrij dat de bambino bijna klinkt als een fluitketel. Al 4L water door laten lopen, denkende dat het misschien lucht in het systeem is (desondanks de "first use" cyclus). Vooralsnog lijkt het niet veel minder te worden. Misschien is het normaal, ik vind het raar.
  • Shots lijken ongeacht de maalgraad ongeveer even lang te duren. Zowel stand 20 als stand 40 op de Niche Zero (espresso range en filter/drip range) duren ongeveer 35 seconden. Gewoon met het enkelwandige bakje.
  • Elke 2de keer werken de single en doubleshot knopjes niet, lijkt alleen wat preinfusie te doen en kapt er dan mee
  • Melk lijkt veel te warm, middelste stand voor temperatuur opschuimen ("ideal" volgens het boekje) betekent melk van 75C
  • Koffie komt vaak om en om uit 1 van de portafilter gaten ipv netjes verdeeld, is al beter nadat ik de plastic insert uit het portafilter weg heb gehaald
Ik heb al gebeld met simon levelt (waar ik hem heb gekocht) en die verwezen me door naar sage want dit klonk niet als verkeerd malen of tampen. Mevrouw van sage kon me alleen vertellen dat het een nieuw apparaat was en dus er overal nog water doorheen moest lopen en dat dat wel een dag kon duren..

4L lijkt me ruim voldoende om alles te primen maar goed, ik wacht wel eens af en probeer nog wat verder :)

Tot nu toe gaat het dus nog niet zoals gehoopt / verwacht, hopelijk is het gewoon een hardnekkige luchtbel en heb ik straks heerlijke koffie.

Zijn er nog meer mensen hier met een bambino (plus) die dit herkennen ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Als je maalgraad geen invloed heeft op doorlooptijd gaat er iets serieus mis.
  • heb je echt geen portafilter met druknippel?
  • staat de temperatuur van de watergroep niet veels te hoog?
  • ik maal mijn espressoboontjes op *mijn* Niche tussen de 8 en 16; 20-30 is voor mij filterkoffie
  • Wat is dat voor plastic insert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:47

headout

Oi oi!

Het klinkt bijna alsof je machine op continue stoom staat, of veel te warm is. Kan je de temperatuur van het water als je een redelijke normale straal als uitloop krijgt, eens meten? En dan niet als je vele ML's er doorheen hebt laten lopen want grote kans dat je de temperatuur een stuk lager is (je boiler kan het niet meer bijbenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ravhin schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:00:
Als je maalgraad geen invloed heeft op doorlooptijd gaat er iets serieus mis.
  • heb je echt geen portafilter met druknippel?
  • staat de temperatuur van de watergroep niet veels te hoog?
  • ik maal mijn espressoboontjes op *mijn* Niche tussen de 8 en 16; 20-30 is voor mij filterkoffie
  • Wat is dat voor plastic insert?
  • Zeker weten een enkelwandig bakje :) Zie foto
  • Temperatuur is helaas niet in te stellen bij de bambino (minpuntje inderdaad)
  • Hm okay, uit meerdere reviews las ik dat ze rond de 15 - 25 zitten met de niche en de bambino, het is ook een 54mm portafilter dus dikkere puck.
  • Ik gok dat die insert is om temperatuurverlies te voorkomen aan de portafilter houder, koffie raakt alleen die plastic ipv het ijzer van het filter, zie foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_eZYSdFw2MFSUBBU7BYas5PjTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjZXTcoSJNR2b3rFcigmmKz2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aWLOfkxBe8wtTZ6Vj5I4TcHvIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCaYHRN06Nu4ZyUo5jHyHtlW.jpg?f=fotoalbum_large

Shot van zonet ging al beter. Misschien dan toch echt een hardnekkige luchtbel. De stoom blijft er echter nog steeds uitkomen (wanneer er geen koffie in zit):

Hier een video over het stoomprobleem wat ik bedoel:

Water lijkt rond de 92 graden te zitten en te blijven zonder veel te zakken @headout . Lastig meten echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@India Sierra weet je heel zeker dat dat plastic ding in je filter hoort? Ik heb dit nog nooit gezien en het klinkt mij een beetje vreemd.

Edit:
Ik zie dat ding ook niet terugkomen in de handleiding?

Edit2:
Is het niet gewoon verpakkingsmateriaal dat onder je filterdrager zat (over de uitloopjes heen) ter bescherming? Die gaatjes lijken op dezelfde plek te zitten.

[ Voor 61% gewijzigd door cryptapix op 19-05-2022 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
cryptapix schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:32:
@India Sierra weet je heel zeker dat dat plastic ding in je filter hoort? Ik heb dit nog nooit gezien en het klinkt mij een beetje vreemd.

Edit:
Ik zie dat ding ook niet terugkomen in de handleiding?

Edit2:
Is het niet gewoon verpakkingsmateriaal dat onder je filterdrager zat (over de uitloopjes heen) ter bescherming? Die gaatjes lijken op dezelfde plek te zitten.
Ik denk dat het dit is: YouTube: Unboxing Breville Bambino Plus Black Truffle

Zou niet weten waarvoor het dient!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Als het dat is, dan ga ik echt enorm hard van m’n stoel vallen en op de grond liggen lachen. Dat ding gebruik je namelijk als blindfilter :p Schoonmaaktabletje erop en gaan.

Edit:
Oh ik hoop nu zo erg dat het dat is! Ik moet nu al lachen.

[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 19-05-2022 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
cryptapix schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:48:
[...]

Als het dat is, dan ga ik echt enorm hard van m’n stoel vallen en op de grond liggen lachen. Dat ding gebruik je namelijk als blindfilter :p Schoonmaaktabletje erop en gaan.
Nu je het zegt... idd blindfilter en die tablets die je erbij krijgt passen daar idd op... Denk niet dat @India Sierra dit zal bedoelen. Ga ook stoppen met unboxing filmpjes te bekijken van de Bambino Plus, wordt er depressief van.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Haha nee het is niet het blindfilter voor het schoonmaken, echt een ander ding. Zie bijv dit reddit topic: https://www.reddit.com/r/...bambino_manage_to_remove/

:+

Het blindfilter heb ik bovenop de watertank liggen, is te zien in mijn filmpjes :)

[ Voor 16% gewijzigd door India Sierra op 19-05-2022 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
India Sierra schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:30:
Haha nee het is niet het blindfilter voor het schoonmaken, echt een ander ding. Zie bijv dit reddit topic: https://www.reddit.com/r/...bambino_manage_to_remove/

:+
Wat jammer! ;)

Op die reddit foto lijkt dat ding tussen de filter en de filterdrager te zitten (dus onder de filter). Dan doet het niet veel meer dan het kanaliseren van de koffiestroom. Zie het nut niet echt, maar zal weinig kwaad doen. Hoe jij het beschreef dacht ik dat dat ding tussen de filter en de koffie zat, dan wel tussen de koffie en de douche. Dan beïnvloedt het natuurlijk enorm de extractie/flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ocn schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:31:
Kreeg een advertentie via Facebook voorgeschoteld: 2,95 voor 250 gram koffie. Ik heb 'm al binnen, prima smaak! Branddatum was 29 april. https://www.ray-jules.com...ry/p/457512258/category=0
En @Thomox

Mijn eerste pakje van Ray & Jules was snel op.
Eerder deze week kwam er een nieuwsbrief/e-mail met korting.
Ik wilde nog wel wat smaken proberen maar niet meteen kilo’s tegelijk bestellen dus nu het 5x250gram proefpakket besteld.
Dinsdag besteld, vandaag binnen. Erg snel dus.
Branddatum staat erop, verschilt per soort.
Oudste is van 9 mei, eentje van 13 mei en drie van 16/17 mei.
Ik kan dus al snel met proeven beginnen.
Wordt vervolgd!
https://www.ray-jules.com...7078813/category=41837773

Even in de zakjes gekeken en aan het ventiel geroken (staat op de zak dit ook kan ;) )
Lekkeren geuren komen je tegemoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-02 19:37
Veel “donkere” smaakomschrijvingen. Jammer dat er niet bij staat of het washed, natural, fermented enz is.

Vandaag nog 3 koffies van friedhats binnen gekregen. Gaan een weekendje weg en dacht dat ik niet zo veel filter roast meer had.
Niet goed gekeken. Dus nu gaan er 4 verschillende koffies mee 🤡.
Tanzania Geisha, nog wat Colombia van friedhats die in de vriezer lagen, Indonesië van Keen en een anaerobic washed Colombia van friedhats.
Comandante, aeropress, V60 en weegschaal mee. Misschien de tricolate nog, voor het geval er geen fijne waterkoker is.

[ Voor 14% gewijzigd door Alouwerse op 19-05-2022 20:42 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niekserr
Volgens mij kan ik m'n Rocky niet ombouwen naar de single dose variant. De doser aan de voorkant is er echt niet af te krijgen helaas.... Misschien maar verkopen en wat anders zoeken :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout

headout

Oi oi!

Niekserr schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:15:
Volgens mij kan ik m'n Rocky niet ombouwen naar de single dose variant. De doser aan de voorkant is er echt niet af te krijgen helaas.... Misschien maar verkopen en wat anders zoeken :')
Je had ooit een Silvia, en nu heb je opnieuw (?) een Silvia in combinatie met een Rancilio Rocky grinder met hopper? Zou je niet het eerst proberen met de rocky proberen?

De doser heeft mij in het verleden nooit weerhouden om te singledosen. Ik had dan wel een Fiorenzato T80 met doser, maar werkwijze was als volgt:
afwegen bonen >> malen >> chute leegvegen door de deksel van de doser te verwijderen >> maalsel in het portafilter vegen met behulp van de hendel van de doser.

Ik had wel de T80 iets gemod, door een eigen bonenreservoir incl deksel aan te brengen waar ca. 17/18 gram bonen in gingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout

headout

Oi oi!

@India Sierra : met name dat laatste filmpje oogt niet goed. Als je het niet al gedaan hebt, zou ik het bij de winkel voorleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

India Sierra schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:19:
[...]
  • Zeker weten een enkelwandig bakje :) Zie foto
  • Temperatuur is helaas niet in te stellen bij de bambino (minpuntje inderdaad)
  • Hm okay, uit meerdere reviews las ik dat ze rond de 15 - 25 zitten met de niche en de bambino, het is ook een 54mm portafilter dus dikkere puck.
  • Ik gok dat die insert is om temperatuurverlies te voorkomen aan de portafilter houder, koffie raakt alleen die plastic ipv het ijzer van het filter, zie foto
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Shot van zonet ging al beter. Misschien dan toch echt een hardnekkige luchtbel. De stoom blijft er echter nog steeds uitkomen (wanneer er geen koffie in zit):
[YouTube: Bambino shot]

Hier een video over het stoomprobleem wat ik bedoel:

[YouTube: Bambino stoom issue]

Water lijkt rond de 92 graden te zitten en te blijven zonder veel te zakken @headout . Lastig meten echter.
Er gaan allemaal rode vlaggen bij mij omhoog als ik deze filmpjes zie. Ik ben zo vrij geweest om even te kijken naar de prijs van een Bambino en die van een Gaggia Classic Pro. Ongeacht of je 'em mooi vind of niet, die Gaggia ga je veel meer plezier van hebben en is een stukje goedkoper. Bovendien is die later nog modificeerbaar als de upgraderitus toelsaat.
* Ravhin heeft 10 jaar met een Gaggia prima espresso weten te maken :)

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 20-05-2022 11:12 . Reden: tpyo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ravhin schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:12:
[...]
Er gaan allemaal rode vlaggen bij mij omhoog als ik deze filmpjes zie. Ik ben zo vrij geweest om even te kijken naar de prijs van een Bambino en die van een Gaggia Classic Pro. Ongeacht of je 'em mooi vind of niet, die Gaggia ga je veel meer plezier van hebben en is een stukje goedkoper. Bovendien is die later nog modificeerbaar als de upgraderitus toelsaat.
* Ravhin heeft 10 jaar met een Gaggia prima espresso weten te maken :)
De moderne features van de Bambino vond ik het waard tov het "plastic fantastic" gehalte en 54mm portafilter, vind het bovendien raar dat het praktisch een must is om de gaggia te modden (minstens de OPV). Maar ieder zijn ding natuurlijk :)

Simon levelt is momenteel navraag aan het doen bij sage of het gedrag van mijn bambino normaal is, prima service tot nu toe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
headout schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:25:
[...]

Je had ooit een Silvia, en nu heb je opnieuw (?) een Silvia in combinatie met een Rancilio Rocky grinder met hopper? Zou je niet het eerst proberen met de rocky proberen?

De doser heeft mij in het verleden nooit weerhouden om te singledosen. Ik had dan wel een Fiorenzato T80 met doser, maar werkwijze was als volgt:
afwegen bonen >> malen >> chute leegvegen door de deksel van de doser te verwijderen >> maalsel in het portafilter vegen met behulp van de hendel van de doser.

Ik had wel de T80 iets gemod, door een eigen bonenreservoir incl deksel aan te brengen waar ca. 17/18 gram bonen in gingen.
Ja het was goedkoop, dus heb heel spontaan een Rocky doser + Silvia gekocht voor €200 :'). Nu heb ik inderdaad 2 Silvia's. Ik had verwacht de doser er makkelijk af te kunnen halen zodat het een SD werd, maar dat is een hele klus door onhandige boutverbindingen en zo. Zit nu nog in het proces van de Rocky schoonmaken en opnieuw in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
India Sierra schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:46:
[...]
De moderne features van de Bambino vond ik het waard tov het "plastic fantastic" gehalte en 54mm portafilter, vind het bovendien raar dat het praktisch een must is om de gaggia te modden (minstens de OPV). Maar ieder zijn ding natuurlijk :)
Welke moderne features bedoelt u?
Ik ben razend benieuwd wat deze zijn, want na tig unboxing en setup filmpjes heb ik wellicht iets gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

RigolleM schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:09:
[...]

Welke moderne features bedoelt u?
Ik ben razend benieuwd wat deze zijn, want na tig unboxing en setup filmpjes heb ik wellicht iets gemist.
3 seconden opwarmtijd, PID (alleen niet instelbaar helaas), preinfusie (die wel in te stellen is) en automatische melkopschuiming die nog goed werkt ook.

Maar ja, als blijkt dat de kwaliteit niks is schiet ik er ook niks mee op natuurlijk :+ Hopelijk betreft het user error of een vrijdagmiddag model :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

India Sierra schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:46:
[...]Simon levelt is momenteel navraag aan het doen bij sage of het gedrag van mijn bambino normaal is, prima service tot nu toe :)
Dat is erg fijn. Bedenk wel wat je gaat doen als je te horen krijgt dat het volkomen normaal gedrag is, en dat je 'maar mee moet leren werken'. Ik kan totaal niet inschatten wat je voor elkaar wil krijgen met deze machine (espresso is een breed begrip); als ik | je filmpjes zie | de verhalen hoor | de unboxing bekijk | vrees ik dat je voor een 2:1 ratio espresso in 35 seconden een hoop frustratie tegemoet gaat.

Uiteraard hoop ik dat ik ongelijk heb en dat je fantastische bakkies kan zetten. maar: Caveat Capulus Potator!

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 20-05-2022 14:03 . Reden: iets met Latijn ;-) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ravhin schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:59:
[...]
Dat is erg fijn. Bedenk wel wat je gaat doen als je te horen krijgt dat het volkomen normaal gedrag is, en dat je 'maar mee moet leren werken'. Ik kan totaal niet inschatten wat je voor elkaar wil krijgen met deze machine (espresso is een breed begrip); als ik | je filmpjes zie | de verhalen hoor | de unboxing bekijk | vrees ik dat je voor een 2:1 ratio espresso in 35 seconden een hoop frustratie tegemoet gaat.

Uiteraard hoop ik dat ik ongelijk heb en dat je fantastische bakkies kan zetten. maar: Caveat Emptor!
Als het volkomen normaal gedrag is stuur ik hem terug denk ik maar ik kan het me bijna niet voorstellen.

Verder denk ik dat het wel meevalt, hoffman was best tevreden over dit apparaat dus kan me niet voorstellen dat het een ultieme hel is om mee te werken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

India Sierra schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:03:
[...]

Als het volkomen normaal gedrag is stuur ik hem terug denk ik maar ik kan het me bijna niet voorstellen.

Verder denk ik dat het wel meevalt, hoffman was best tevreden over dit apparaat dus kan me niet voorstellen dat het een ultieme hel is om mee te werken :)
Kon het niet laten, maar toch even de Hoff erbij gehaald. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XenNqwkVLv8lyTD7KmLsZqhCSTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo0l46msgqzLMY9rHaUKlgLg.jpg?f=fotoalbum_large
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ravhin schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:13:
[...]
Kon het niet laten, maar toch even de Hoff erbij gehaald. [Afbeelding]
O-)
Best prima dus? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
India Sierra schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:52:
[...]
3 seconden opwarmtijd, PID (alleen niet instelbaar helaas), preinfusie (die wel in te stellen is) en automatische melkopschuiming die nog goed werkt ook.
Die 3s is inderdaad wel een voordeel, mijn E61 doet er 25' (minuten dus) over... maar dan lig ik nog te slapen of ben ik onderweg van het werk naar huis ;-)
PID moet je bij een Classic/Silvia (om in dezelfde prijscategorie te blijven) achteraf zelf installeren, maar die is dan wel instelbaar.
Preinfusie - nice to have
Heb tijdens die setup filmpjes een paar keer gezien hoe men de melk opschuimt... was letterlijk veel schuim, wil je latte art zal je het wel manueel moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ik weet vrij zeker dat ik een vrijdagmiddag model heb.

Als ik vergelijk hoe mijn unit heet water uitgeeft versus een andere van internet is het verschil duidelijk zichtbaar.

Mijn unit:

Andere unit:

Duidelijk te zien hoe mijn unit geen constante straal heeft en die andere unit wel gewoon netjes uitgeeft.
Verklaart ook waarom espresso zetten niet lekker gaat, er gaat gewoon iets mis in de wateraanvoer.

Heb ook het idee dat de unit lekt want ik heb al 2x er onder droog moeten maken zonder dat ik iets heb omgegooid (naar mijn weten).

Hopelijk snel opgelost, wel balen. Geen goede first impression.

Edit: Zojuist gebeld door Simon Levelt, die hadden contact gehad met iemand bij Sage. De machine is inderdaad niet in orde en wordt geruild. Zodra de nieuwe binnen is ga ik naar de winkel en lopen we hem samen door om er zeker van te zijn dat alles klopt. Super service van Simon Levelt, jammer dat dit moet echter.

[ Voor 31% gewijzigd door India Sierra op 20-05-2022 17:03 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Vanmiddag bezoekje gebracht aan Op de Weis in Den Haag. Super aardige man, duidelijk passie voor de koffie :) Naast dat je er allerlei leuke koffiedingetjes kan kopen is het ook gewoon een gezellige koffietent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhbTJBo-iyEh8iDAt_UM9gOa2kQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aSZu82cqCItZJXSwkuBwQCgn.png?f=fotoalbum_large

Kortom, ik doe weer mee <3

is het soort van vloeken in de kerk, als je Rocket kopjes op een LM zet? :o

[ Voor 6% gewijzigd door RvdH op 20-05-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
RvdH schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:05:
Vanmiddag bezoekje gebracht aan Op de Weis in Den Haag. Super aardige man, duidelijk passie voor de koffie :) Naast dat je er allerlei leuke koffiedingetjes kan kopen is het ook gewoon een gezellige koffietent.

[Afbeelding]

Leuk. Gewoon even doorzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robbynaish
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCeX8SSbggoneafdaUFZ-euGGfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/176huoUCKdcl5rEDRTZ91mUk.jpg?f=fotoalbum_large

Vanavond even wisselen van burrs. De SSP HU in de Lagom voor de Cast Lab Sweet en voor de Weber even over de naar de Core ipv de Ultras.

[ Voor 17% gewijzigd door robbynaish op 20-05-2022 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-06 21:25
RvdH schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:05:

[Afbeelding]

Gewoon doen haha, als het fijne kopjes zijn.
Ik zie het overigens wel vaker, maar ik zet de kopjes juist altijd recht (en liefst met theedoekje er over). Zodat de onderkant van het kopje warmer is, en niet alleen de rand die je aan je lippen zet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Nu moet je je niet meer binnen een paar weken bedenken dat het toch niks voor je is hè @RvdH

Mooi speelgoed!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:10

YellowCube

Wait...what?

Ik ben sinds een maandje in bezit van een Moccamaster Cup One om me te voorzien van filterkoffie.
Tot nu toe dronk ik dat af en toe en was her DE Aroma Rood uit een Blokker apparaat van 30 euro.
Aangezien ik nu een goede molen heb is het verse bonen, aandachtig malen en proberen.
Het proces is niet veel anders dan espresso alleen met langere doorlooptijden in miuten ipv seconden en geen crema. Het idee van de juiste maling staat echter nog steeds. Te grof en te korte doorlooptijd het wordt een slappe bak (dat is een verschil: het wordt slap itt zuur zoals bij espresso). Te fijn en te lange doorlooptijd en het is ranzig bitter.
Maar als je het allemaal goed doet, krijg je er een serieus goed resultaat voor terug.

De Cup One is verder een fijn apparaat. Werkt foolproof en snel.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
HoppyF schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:56:
[...]

En @Thomox

Mijn eerste pakje van Ray & Jules was snel op.
Eerder deze week kwam er een nieuwsbrief/e-mail met korting.
Ik wilde nog wel wat smaken proberen maar niet meteen kilo’s tegelijk bestellen dus nu het 5x250gram proefpakket besteld.
Dinsdag besteld, vandaag binnen. Erg snel dus.
Branddatum staat erop, verschilt per soort.
Oudste is van 9 mei, eentje van 13 mei en drie van 16/17 mei.
Ik kan dus al snel met proeven beginnen.
Wordt vervolgd!
https://www.ray-jules.com...7078813/category=41837773

Even in de zakjes gekeken en aan het ventiel geroken (staat op de zak dit ook kan ;) )
Lekkeren geuren komen je tegemoet.
Update!
Vandaag met de eerste van de vijf gestart.
Spicy Sara Colombia.
Wat op de verpakking en bij de omschrijving staat klopt.
Fruitig en fris.
Ook wel zurige smaak maar toch met een aangename nasmaak.
Ik ben niet gewend aan zurige koffie net als veel mensen.
Die drinken (ver)brandde donkere bittere koffie wat dan als “normaal” wordt ervaren.

Denk dat ik er wel aan kan wennen.
Mijn vrouw vond het te zuur smaken maar is daar ook niet aan gewend.
Bonen ruiken lekker en de kleur is medium gebrand. Niet vettig.
Gaat om 250gram dus meer dan 20 bakjes zullen het niet gaan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik ben door het proefpakket van Café du Jour heen. De smaken Madrugador (Een beetje lef moet je wel hebben, echt mild kun je deze blend namelijk niet noemen! Een licht fruitige espresso met een sterke kruidige, pittige kick)

Zuid Amerika (Het resultaat is een goede balans tussen mild en licht in de mond en kruidig. Je zou de smaak van deze koffie zelfs kunnen omschrijven als licht rokerig.)

Brazilië (Chocolade, Notig, het perfecte opstapje als je bonen uit de supermarkt gewend bent) en tenslotte Ethiopië (Fruitig, Kruidig, tikkeltje intens, medium body, medium zuurtje.)

De eerste twee bevielen mij erg goed. Een wat mildere, 'rondere' koffie zonder bittertonen, terwijl dit bij de Brazilië en de Ethiopië zeker wel het geval was. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet heel veel verschil heb geproefd tussen de Madrugador en de Zuid Amerika bonen. Ik heb nu van beide een grotere zak besteld en ga het nog wat uitgebreider proberen.

Bij de Madrugador heb ik al wat geëxperimenteerd met de maalgraad en die staat nu op zijn fijnst bij mijn volautomaat. Dat haalt het laatste bittere eruit en dat vind ik zelf erg fijn.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Als je de boontjes van du jour bekijkt; zie je dan veel kleurverschil? Het viel mij op dat ik heel lichte bonen had, naast boontjes die bijna tegen second crack (zwart) aan zaten. De batches die ik kreeg smaakten dan ook niet lekker. Ik zou het nog wel eens willen proberen want ik heb nu maar één goedgekeurde dealer (koffiestation) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Volautomaat bezitter hier. Ik zet mijn koffies (80% cappucino en 20% lungo) met mijn Jura E8 machine. Ik gebruik de afgelopen jaren tot tevredenheid bonen van Fascino (met name de Peru Tunki die ze hadden beviel erg goed)

Ik wil weer eens wat andere branderijen proberen, niet omdat ik ontevreden ben, maar meer voor de afwisseling en wellicht is er beter te koop. Belangrijk dat de bonen goed uit de volautomaat komen en goed blijven in de cappo.

Nu op de lijst:

- Brandzaak: Brasil Yellow Burbon
- Het Hoofdkwartier: Black Betty Blend

Nog andere tips die ik zeker moet proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Johan Bogle schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:42:
Volautomaat bezitter hier. Ik zet mijn koffies (80% cappucino en 20% lungo) met mijn Jura E8 machine. Ik gebruik de afgelopen jaren tot tevredenheid bonen van Fascino (met name de Peru Tunki die ze hadden beviel erg goed)

Ik wil weer eens wat andere branderijen proberen, niet omdat ik ontevreden ben, maar meer voor de afwisseling en wellicht is er beter te koop. Belangrijk dat de bonen goed uit de volautomaat komen en goed blijven in de cappo.

Nu op de lijst:

Wat dacht je van de oudste koffie en theewinkel in Nederland, te weten in Leiden, sinds 1769!

https://www.hetklaverblad.com/nl

https://www.lekkerindebuurt.nl/klaverblad-het-in-leiden/

Alleen al leuk om gewoon eens langs te gaan of er ook een kopje koffie te drinken. Bijna in dead-center Leiden (zover zit het niet af van het middelpunt van Leiden). Ongeveer 20 a 25 minuten lopen van af Leiden Centraal (parkeren is een hel in Leiden, al is er wel genoeg parkeergelegenheid in de buurt).

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
MeesKees21 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:24:
[...]

Wat dacht je van de oudste koffie en theewinkel in Nederland, te weten in Leiden, sinds 1769!

https://www.hetklaverblad.com/nl

https://www.lekkerindebuurt.nl/klaverblad-het-in-leiden/

Alleen al leuk om gewoon eens langs te gaan of er ook een kopje koffie te drinken. Bijna in dead-center Leiden (zover zit het niet af van het middelpunt van Leiden). Ongeveer 20 a 25 minuten lopen van af Leiden Centraal (parkeren is een hel in Leiden, al is er wel genoeg parkeergelegenheid in de buurt).
ziet er uit als een leuke zaak. Die branden zo te zien alleen niet en ben meer op zoek naar echt een specifieke boon dan een zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Johan Bogle schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:42:

Nu op de lijst:

Hier ook een E8.
Zie mijn eerdere bericht.
Klik daar op de link in dat bericht en kijk of de aanbieding wat voor je is.
HoppyF in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Ben zoals eerder gezegd nu aan het tweede pakje van Ray & Jules bezig.
Zegt nog niet zoveel over de andere soorten maar zeker de moeite wel waard om te proberen.
Kost je bovendien ook niet te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Hoe aardig het mag wezen, hier hebben we V&A voor

[ Voor 92% gewijzigd door Outerspace op 22-05-2022 21:40 ]

Pagina: 1 ... 139 ... 242 Laatste

Let op: