Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 138 ... 242 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:32
RvdH schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:12:
[...]

Ik vond m'n Rocket mooi ja, maar nu ik wat meer gebruikerservaring hebt, zou ik niet zo snel meer zo'n hoeveelheid glimmend staal in huis halen nee. Is toch niet zo raar? :)

[...]

De Rocket ging niet weg omdat zij er geen koffie mee kon zetten, daarvoor hadden we al een andere oplossing bedacht, de volautomaat (die nu vervangen is door de Jura).
Hij ging met name weg omdat ik zelf gefrustreerd raakte van het koffie zetten. Te vaak van die niet-te-drinken kopjes, te weinig van die super lekkere.

Nu ik weer een tijdje zonder zit, en hem dus toch wel mis, wil ik het avontuur wel weer opnieuw aangaan maar dan met een andere insteek. Niet meer persé de halfautomaat als "daily driver" willen gebruiken of voor die "even een bakje koffie" - maar voor een goede kop koffie even echt de tijd nemen. En dan wellicht maar 1 á 2 keer per dag. En wellicht wel meer cappuccino's / cortado's / macchiato's.
Alles verder terzijde, ik vind een Linea Mini ook echt een mooi apparaat :D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:18

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Cafecito schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:13:
[...]

Ik ben het met je eens hoor DonJunior. Gewoon spam.
En wat Outerspace zegt “heeft daadwerkelijk goede koffie” lijkt me behoorlijk subjectief. Vooral omdat het enige argumentatie van beide betreft. Zorg dan, vooral als je admin bent, in iedergeval voor wat onderbouwing *waarom* je het zo’n goede koffie vind.
Je bedoelt spam zoals Cafecito in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" en Cafecito in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"? Kom op zeg; stel je niet zo aan. Ik vind het lekkere koffie, blijkbaar meerdere mensen in de omgeving van Zutphen aangezien de tent altijd vol zit. Ze hebben meerdere smaken koffie, meerdere apparaten die je kunt testen e.d. Ik bestel er naar tevredenheid, laat daar mijn bonen malen en vers verpakken. Kortom; ik vind het een prima zaak ;)

offtopic:
Verder ben ik geen admin ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Outerspace op 10-05-2022 14:35 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[...]
Nu ik weer een tijdje zonder zit, en hem dus toch wel mis, wil ik het avontuur wel weer opnieuw aangaan maar dan met een andere insteek. Niet meer persé de halfautomaat als "daily driver" willen gebruiken of voor die "even een bakje koffie" - maar voor een goede kop koffie even echt de tijd nemen. En dan wellicht maar 1 á 2 keer per dag. En wellicht wel meer cappuccino's / cortado's / macchiato's.
Klinkt als een plan. Maar als je een beetje op mij lijkt, en je de espresso's wat meer op de automatische piloot kunt maken zonder met enige regelmaat echt iets te verkloten, zou het me niks verbazen als het alsnog je daily driver wordt. Ik maak een espresso incl. single dosing en cleanup ook in ca. 2min, dus zo lang ben je ook weer niet bezig.

De andere optie kan natuurlijk alsnog als je haast hebt, lui bent, veel bezoek hebt, of geen tijd hebt om te wachten op voorverwarmen ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:14
De nieuwste demo machine hier. De Profitec Pro 800.
Ten opzichte van andere (lever) machines valt onmiddellijk de hele grote drukmeter op. Die is ruim 7cm in doorsnede.
Voor de rest vallen goede afwerking en houten knoppen en handvat op. In de kop zit een hele dunne filterdrager ring. Daardoor voelt het plaatsen van de filterdrager niet heel fijn aan. We hebben een siliconen ring in op proef en dat voelt fijner.
Bij Bezzera pompt de machine water naar de kop als pre-infusie. Deze heeft dat niet. Gevolg is dat de machine maar rond de 30 gram koffie afgeeft bij 18 gram gemalen.
(Filterdrager op de foto hoort bij een andere machine dus kleurverschil komt daar vandaan).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltsCfPSqwrLcNTUWV_ma8bRkzgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrsBOGa9fyrr5klY1hsHSifS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-06 21:25
Outerspace schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:30:
[...]

Je bedoelt spam zoals Cafecito in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" en Cafecito in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"? Kom op zeg; stel je niet zo aan. Ik vind het lekkere koffie, blijkbaar meerdere mensen in de omgeving van Zutphen aangezien de tent altijd vol zit. Ze hebben meerdere smaken koffie, meerdere apparaten die je kunt testen e.d. Ik bestel er naar tevredenheid, laat daar mijn bonen malen en vers verpakken. Kortom; ik vind het een prima zaak ;)

offtopic:
Verder ben ik geen admin ;)
Moderator dan. Je zou beter moeten weten.
Zowel jouw comment als de post van OuterSpace waren niets toevoegend. OuterSpace zag dat in en plaatste netjes een follow up met exuses.
Ik ga weer lekker terug naar koffie topics. Ciao!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:03
Net bestelling van 'A Matter Of Concrete' binnen gekregen. Branddatum van 20 april (filter /009) en 25 maart (espresso /006). Dat valt me best tegen eerlijk gezegd, vooral die espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:16

Ravhin

no <root>...

RvdH schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:41:
Ik denk er nu aan m'n motor (die toch maar stof staat te verzamelen in de garage) te verkopen..
Dan moet je wel je avatar veranderen hoor :P

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Teus.espresso schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:56:
De nieuwste demo machine hier. De Profitec Pro 800.
(Filterdrager op de foto hoort bij een andere machine dus kleurverschil komt daar vandaan).
[Afbeelding]
Ik ben niet per se fan van een lever machine (want nooit gehad) maar dit is er wel eentje waar ik het mee zou willen proberen! Wat een mooie machine :>

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:55
Hij ging met name weg omdat ik zelf gefrustreerd raakte van het koffie zetten. Te vaak van die niet-te-drinken kopjes, te weinig van die super lekkere.
Die Rocket is echt een fantastische machine waar je heel vaak reproduceerbaar super lekkere koffie mee moet kunnen maken. Dat dat niet lukt, kan haast niet aan die machine liggen, maar moet haast wel door andere factoren komen.

Ik wil echt niet meteen beweren dat je nog niet genoeg geoefend hebt, maar ik vraag me terdege af of weer een upgrade naar nog duurder materiaal je wel brengt wat je zoekt.

Van de andere kant: we juichen het van harte toe dat je met passie en bezieling een prachtige machine koopt. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

dreamscape schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:26:
[...]

Die Rocket is echt een fantastische machine waar je heel vaak reproduceerbaar super lekkere koffie mee moet kunnen maken. Dat dat niet lukt, kan haast niet aan die machine liggen, maar moet haast wel door andere factoren komen.

Ik wil echt niet meteen beweren dat je nog niet genoeg geoefend hebt, maar ik vraag me terdege af of weer een upgrade naar nog duurder materiaal je wel brengt wat je zoekt.

Van de andere kant: we juichen het van harte toe dat je met passie en bezieling een prachtige machine koopt. ;)
Oh, nee daar geef ik die Rocket ook absoluut niet de schuld van. Dat zal eerder mijn gebrek aan kunde zijn geweest, of de Faustino. De Niche verbeterde het resultaat al aanzienlijk. Maar erop terugkijkend denk ik dat ik altijd teveel haast heb gehad en daardoor regelmatig fouten maakte bij de puck-prep.

Los daarvan heb ik ook nooit echt geoefend met licht geroosterde bonen en ik heb het vermoeden dat ik die lekkerder zal vinden. Dus wat dat betreft ook spijt dat ik het niet wat langer heb geprobeerd, met een nieuwe boon.

En ja, de machines zijn duur, maar ook waardevast. Ik heb amper wat ingeleverd op de Rocket. Dus ik zie de hoge aanschijfprijs niet meteen als een afschrijving, mocht ik me toch wéér bedenken dan gaat het weer op Marktplaats en heb ik voor X-honderd euro weer wat plezier gehad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Koets89 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:02:
Net bestelling van 'A Matter Of Concrete' binnen gekregen. Branddatum van 20 april (filter /009) en 25 maart (espresso /006). Dat valt me best tegen eerlijk gezegd, vooral die espresso.
Apart inderdaad, beetje dezelfde ervaring als mijn 2e bestelling. Wel jammer want de bonen die ze hebben zijn wel echt goed.

Ik heb voor de verandering wat Keen Coffee binnen.

El Diamante Geisha, Hugo Pareja Geisha en Danilo Salazar.

Eens kijken of die eerste 2 net zo goed zijn als de originele 'El Diamante'.

[ Voor 18% gewijzigd door Hercul3s op 10-05-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:00

jOzh

Sweet dude!

RvdH schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:51:
[...]

Enige wat me eraan tegen staat is dat ik amper melk-gebaseerde drankjes maak. En daar blinkt ie juist weer extra in uit met de steam power..
Herkenbaar :) Ben ook een espresso-drinker maar de LMLM is zeer begerenswaardig.

Vind zelf de Ascaso Baby T Plus ook heel erg mooi:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0532/3679/3493/products/BabyT_Plus_Black_Front002_1024x1024@2x.png?v=1627618903

Maar eerstvolgende upgrade wordt waarschijnlijk de maler. Gebruik nu een Kinu M47, single dosen bevalt super goed maar wil nu toch graag af van de handenarbeid :)
De Lagom P64 staat hoog op het verlanglijstje...

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:12
hippiepaci schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:24:
[...]

..

Bedankt voor het meedenken in ieder geval allemaal. Ik kijk nog even wat voor ons de beste optie word :)
Allereerst alvast gefeliciteerd met je huwelijk (of ben ik te vroeg?)
Ben benieuwd wat het nu geworden is qua oplossing.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
DonJunior schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:44:
@__fred__ en @Servee Heren, jullie zijn geweldig!
Ik zal per direct stoppen met de Brita en eens kijken wat dat doet dan.
Drink nu twee weken met enkel de filter in de Jura en daarnaast gewoon kraanwater. Ook heb ik de maalgraad verlaagd en de koffie is nu zoveel beter.
Nogmaals dank voor de goede tips!

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:11
Ik denk dat nu toch echt me pomp is overleden van me Quickmill Evo ;w
Geen water, geen geluid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

vinpower schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:12:
Gelukkig zijn die vrij gemakkelijk te vervangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:46

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Sinds dat ik Puk screen van AE gebruik, is mijn grouphead lekker schoon en behoort channeling tot het verleden. *O* Tot zover de selling points .....

Een extra bijkomstigheid is dat sinds ik een puk screen gebruik, ik meer melk proef dan koffie, in het geval van een cappuccino. Dat komt omdat ik van 18gr naar 14gr yield ben gegaan omdat anders het portafilter niet meer in de grouphead wilde vanwege dikte van het puk screen.
Maw, als je een puk screen toepast en je eenzelfde hoeveelheid yield wilt blijven behouden, houdt er dan rekening mee dat je huidige filter basket te klein kan zijn en je dus een groter basket zal moeten aanschaffen ... }:|

[ Voor 3% gewijzigd door WeaZuL op 10-05-2022 21:30 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Ravhin schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:55:
[...]

Gelukkig zijn die vrij gemakkelijk te vervangen :)
En niet duur https://www.amazon.nl/Ulk...id=pla-421999577443&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:57
vinpower schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:12:
Wel spanning? effe meten scheelt een overbodige pomp aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 17:36
Kan, maar ik zou er een EX5 inzetten ipv een EP5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:14
Dan is het handig om aan te geven wat het verschil is van de Ulka pompen.
De Ulka Ep5 heeft een aansluiting van nylon waar je de leiding van de pomp naar de boiler op aansluit.
Bij de EX5 is dat gedeelte van messing. Dat is sterker dan nylon.
Als je het dan helemaal toekomst bestendig wilt maken neem je de Ulka EX5GW. Die pomp kan met hogere voltages werken. Zeker in buurten waar veel zonnepanelen op daken liggen, loopt het voltage regelmatig op tot boven de 230 Volt. De gewone EP en EX kunnen daar tegen, De GW versie is gemaakt om 240 Volt aan te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:52
WeaZuL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:28:
Sinds dat ik Puk screen van AE gebruik, is mijn grouphead lekker schoon en behoort channeling tot het verleden. *O* Tot zover de selling points .....

Een extra bijkomstigheid is dat sinds ik een puk screen gebruik, ik meer melk proef dan koffie, in het geval van een cappuccino. Dat komt omdat ik van 18gr naar 14gr yield ben gegaan omdat anders het portafilter niet meer in de grouphead wilde vanwege dikte van het puk screen.
Maw, als je een puk screen toepast en je eenzelfde hoeveelheid yield wilt blijven behouden, houdt er dan rekening mee dat je huidige filter basket te klein kan zijn en je dus een groter basket zal moeten aanschaffen ... }:|
Misschien eens de hole punch met papieren filter truc die een paar dagen terug voorbij kwam proberen? Zou ook goed grouphead proper houden en is niet dik, dus yield zou vergelijkbaar moeten blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:46
DonJunior schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:43:
[...]

Allereerst alvast gefeliciteerd met je huwelijk (of ben ik te vroeg?)
Ben benieuwd wat het nu geworden is qua oplossing.
Te vroeg 8) Vrijdag gaat het gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSPhd57gzipAvB0Ha06ngNBFeFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHzyNBMiEeZ37Muvqtp5a8u6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit wordt het, ietwat, bewerkelijke strijdplan. In de ochtend thermosflessen vullen met kokend water en meenemen voor een eerste portie warm water. Dan met cafetieres en grof gemalen koffie bakjes koffie maken. Grote ketel met water boven het vuur om de thermosflessen bij te vullen and repeat :) Het is niet ideaal en een beetje tijdrovend, maar op deze manier heb ik wel lekkere koffie voor mijn gasten. Met deze setup kan ik zo'n 15 kopjes tegelijk regelen. We gaan het zien O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@hippiepaci Ow wauw.. nou hopelijk heb je dan ook nog tijd om van je huwelijksdag te genieten in plaats van alleen koffiejuf te spelen..

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hippiepaci
DonJunior schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:31:
@hippiepaci Ow wauw.. nou hopelijk heb je dan ook nog tijd om van je huwelijksdag te genieten in plaats van alleen koffiejuf te spelen..
We hebben een club vrijwilligers die voor een donatie aan hun jeugdkamp de bediening doen. Dus ik kan, als het goed is, gewoon zelf aan de koffie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

hippiepaci schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:34:
[...]

We hebben een club vrijwilligers die voor een donatie aan hun jeugdkamp de bediening doen. Dus ik kan, als het goed is, gewoon zelf aan de koffie 8)
Succes en geniet er van (zowel de dag als de koffie hopelijk)! :)

* Orion84 zou denk ik toch gekeken hebben naar opties om met een horecapercolator te werken en die desnoods heen en weer te sjouwen naar het dichtstbijzijnde punt waar wel 230V is. Dat is in elk geval hoe wij het jaren lang op kamp hebben gedaan op een terrein waar we geen stroom op ons eigen hoekje hadden, maar wel bij de centrale kampstaf. Percolator bij hun in de tent aan de stroom met een tijdschakelaar er aan zodat de koffie 's ochtends mooi op tijd klaar stond om op te halen.

Als we in de winter weg gaan met een vaste groep van rond de 15 man dan gaan er standaard 2 wat grotere Bialetti's mee. Dat was ook een optie geweest, maar dan moet je er wel genoeg kunnen regelen (of aanschaffen) en bij voorkeur wat gas-/benzinebranders regelen om ze op te zetten. In het vuur kan ook, maar is niet echt handig werken.

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 11-05-2022 13:09 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

https://www.marktplaats.n...dfac1254e7aa85845826d5acd

Een nooit gebruikte Linea Mini voor €3000 en een account van een maand oud.. "als het te mooi klinkt om waar te zijn..." - toch maar even een berichtje gestuurd.

Dus gevraagd van welk jaar hij was en waarom ze hem weg doen. Antwoord: 2021, gaat weg omdat hij voor een vakantiehuisje was, dat inmiddels alweer verkocht is. Dus nu is hij overbodig. En als ik echt interesse had, dan moest ik haar man maar even emailen.

Dus dat gedaan. Hij zegt dat ze in zuid Duitsland wonen maar hem daar niet verkocht krijgen, dus ze hem daarom nu proberen in NL te verkopen. En aangezien de afstand wil hij hem wel verzenden (verzendkosten incl) en dan kan ik hem inspecteren en terugsturen als het niet bevalt.

In zijn mail staat een signature met mooi logo en tekstje en alles:
Erwin Hortz
Sales Director Spar-International / Manager in Business and Development
Met een linkje naar de .com site, maar zijn mailadres eindigt op spar-international.site. Die site redirect heel oldschool met een meta tag naar de .com site.

M.a.w. rooie vlaggetjes all over :) Heb het maar even gerapporteerd aan Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

RvdH schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:27:
Met een linkje naar de .com site, maar zijn mailadres eindigt op spar-international.site. Die site redirect heel oldschool met een meta tag naar de .com site.
Googlen op het telefoonnummer uit de whois data van dat domein bevestigt je gevoel zo te zien: https://www.google.com/search?q=%2B354.4212434+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Orion84 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:09:
[...]
Googlen op het telefoonnummer uit de whois data van dat domein bevestigt je gevoel zo te zien: https://www.google.com/search?q=%2B354.4212434+
Neuh dat zegt weinig, registrant info van het domein is afgeschermd, "privacy protection".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

offtopic:
Ah, ja, dat nummer is van Withheld for Privacy ehf. Then again: Een bedrijf als Spar gaat zijn domeinen niet via zo'n anonimiseringsdienst registreren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runi215
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 21:42
Na een hoffman binge op YT wil ik graag in de wereld van de (filter) koffie duiken. Ik denk eraan om een V60 i.c.m. een Wilfa Uniform aan te schaffen. Naar mijn idee is dat een best goede grinder prijs/kwaliteit. Zit ik hier goed mee of kan ik toch beter naar wat anders kijken?

Oh en hebben jullie verder nog tips voor een beginnende koffiezetter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
runi215 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:18:
Na een hoffman binge op YT wil ik graag in de wereld van de (filter) koffie duiken. Ik denk eraan om een V60 i.c.m. een Wilfa Uniform aan te schaffen. Naar mijn idee is dat een best goede grinder prijs/kwaliteit. Zit ik hier goed mee of kan ik toch beter naar wat anders kijken?

Heb hem zelf niet maar volgens mij goeie grinder voor filter. V60 is leuk om mee te beginnen. Aeropress zou ik ook aanraden om ook infusie te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
RvdH schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:27:
https://www.marktplaats.n...dfac1254e7aa85845826d5acd

Een nooit gebruikte Linea Mini voor €3000 en een account van een maand oud.. "als het te mooi klinkt om waar te zijn..." - toch maar even een berichtje gestuurd.

Dus gevraagd van welk jaar hij was en waarom ze hem weg doen. Antwoord: 2021, gaat weg omdat hij voor een vakantiehuisje was, dat inmiddels alweer verkocht is. Dus nu is hij overbodig. En als ik echt interesse had, dan moest ik haar man maar even emailen.

Dus dat gedaan. Hij zegt dat ze in zuid Duitsland wonen maar hem daar niet verkocht krijgen, dus ze hem daarom nu proberen in NL te verkopen. En aangezien de afstand wil hij hem wel verzenden (verzendkosten incl) en dan kan ik hem inspecteren en terugsturen als het niet bevalt.

In zijn mail staat een signature met mooi logo en tekstje en alles:

[...]

M.a.w. rooie vlaggetjes all over :) Heb het maar even gerapporteerd aan Marktplaats.
Je kan altijd vragen of je hem op kan komen halen. Als ze dan moeilijk doen is het vrij duidelijk. Hoewel het hier al redelijk duidelijk is :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• runi215
Hercul3s schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:23:
[...]

Heb hem zelf niet maar volgens mij goeie grinder voor filter. V60 is leuk om mee te beginnen. Aeropress zou ik ook aanraden om ook infusie te kunnen doen.
Aeropress lijkt me ook leuk, maar ik denk dat ik eerst maar eens ga proberen de V60 onder controle te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:07
Naar mijn idee is dat een best goede grinder prijs/kwaliteit. Zit ik hier goed mee of kan ik toch beter naar wat anders kijken?
Als je voor Hario V60 01 of 02 kiest kan je ook opteren voor een handmaler aka Comandate C40, een niet te overtreffen maler voor dripcoffee. Is ook handig om mee te nemen op reis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:53
Ik heb nu al een tijdje de bonen van brandzaak, maar het viel me op dat de Hema tegenwoordig ook productiedatum op de koffiebonen zet.

Is de productiedatum iets anders dan de mogelijke branddatum? Als ik onderin keek zag ik een pak van 3 weken oud (nog vers dus..). Viel me wel op dat er geen ventiel in de zak zat en vraag me dus af of dat wel goed gaat met ontgassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:49
Als ik zo op de site van Hema kijk, zit er bovenaan toch een ventiel precies?

Ik denk niet dat de branding van Hema bonen hetzelfde gaat zijn dan van een kleine brander.
Waarschijnlijk veel sneller op veel hogere temperaturen om zoveel mogelijk te kunnen branden.
Ik denk niet dat ze dan even goed gaan zijn, ook al zijn ze ongeveer even vers gebrand...
Maar je kan altijd eens proberen he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun

Ik heb exact die combo, dus ik kan je wel wat info geven. Grinder werkt goed op zich, maar het is wel heel gemakkelijk om krasjes in de lak te krijgen (door de maalopvanger wat lomp terug te zetten bijvoorbeeld). Mij stoort het niet, maar ik waarschuw je maar. Voor de rest start ik standaard op standje 18 bij nieuwe koffie. Afhankelijk van doorlooptijd in de filter en smaak pas ik hoger of lager aan. Hij heeft wel iets retentie, maar voor filter valt het wel mee, het is tot 0.3g max zoiets in mijn ervaring.

De app voor de bluetooth scale is vrij beperkt, maar werkt op zich wel ok. Maar ik gebruik hem momemnteel niet eigenlijk. Ik gebruik een timer op mijn waterkoker en dan de display van de scale zelf.

Als je de v60 glazen karaf set koopt met de bijgeleverde filters zou ik die negeren en deze kopen :

https://www.amazon.nl/Har...ref_=pd_bap_d_rp_1_i&th=1

De meegeleverde lopen te traag door. Als je nog vragen hebt, stel ze maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• runi215
RigolleM schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:32:
[...]

Als je voor Hario V60 01 of 02 kiest kan je ook opteren voor een handmaler aka Comandate C40, een niet te overtreffen maler voor dripcoffee. Is ook handig om mee te nemen op reis ;)
Ik heb ook gekeken naar handmalers, maar ik ken mezelf en ik ben bang dat ik het hem toch minder ga gebruiken.
Annun schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:04:
[...]

Ik heb exact die combo, dus ik kan je wel wat info geven. Grinder werkt goed op zich, maar het is wel heel gemakkelijk om krasjes in de lak te krijgen (door de maalopvanger wat lomp terug te zetten bijvoorbeeld). Mij stoort het niet, maar ik waarschuw je maar. Voor de rest start ik standaard op standje 18 bij nieuwe koffie. Afhankelijk van doorlooptijd in de filter en smaak pas ik hoger of lager aan. Hij heeft wel iets retentie, maar voor filter valt het wel mee, het is tot 0.3g max zoiets in mijn ervaring.

De app voor de bluetooth scale is vrij beperkt, maar werkt op zich wel ok. Maar ik gebruik hem momemnteel niet eigenlijk. Ik gebruik een timer op mijn waterkoker en dan de display van de scale zelf.

Als je de v60 glazen karaf set koopt met de bijgeleverde filters zou ik die negeren en deze kopen :

Ik heb de grinder zonder weegschaal besteld. De verhalen waren niet echt super positief (meer dat de weegschaal matig was) en voor een paar euro extra heb ik de weegschaal van Hario besteld. Ik heb de juiste filters mee besteld.

Fijn dat je een indicatie geeft van maalstand. Ik denk dat ik een zak niet al te dure bonen koop om eens alles eens goed onder de knie te krijgen. Vrijdag komt ie binnen als het goed is. Ben erg benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Nog meer regelmatige klanten van Boot koffie hier? Vind het jammer dat ze weinig variatie meer hebben in hun aanbod. Tot 1,5 jaar geleden hadden ze iedere paar maanden wel wat speciaals. Koop standaard hun Java, en die is erg lekker, maar iets met verandering van spijs enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-06 22:41
ocn schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:31:
Kreeg een advertentie via Facebook voorgeschoteld: 2,95 voor 250 gram koffie. Ik heb 'm al binnen, prima smaak! Branddatum was 29 april. https://www.ray-jules.com...ry/p/457512258/category=0
Moest je deze ook heel erg fijn malen om een goede doorloop te krijgen? Ik maal bijna tot poedersuiker om 'm in 25s te laten doorlopen op 16gr in en 34gr uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
lex schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:42:
Nog meer regelmatige klanten van Boot koffie hier? Vind het jammer dat ze weinig variatie meer hebben in hun aanbod. Tot 1,5 jaar geleden hadden ze iedere paar maanden wel wat speciaals. Koop standaard hun Java, en die is erg lekker, maar iets met verandering van spijs enzo
Ben al lang geleden overgestapt van Boot naar Fascino.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex

lex

Johan Bogle schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:02:
[...]
Ben al lang geleden overgestapt van Boot naar Fascino.
Dank voor de tip, gelijk maar wat besteld

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
lex schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:19:
[...]

Dank voor de tip, gelijk maar wat besteld
Mij bevalt fascino prima. Leveren altijd netjes binnen 1 dag, niet te duur, prima smaak. Ben geen koffie ‘snob’ die uren bezig is met de perfecte maalgraad of zo, maar stop ze gewoon in mijn Jura automaat voor een prima cappo of lungo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-06 17:51

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Thomox schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:57:
[...]

Moest je deze ook heel erg fijn malen om een goede doorloop te krijgen? Ik maal bijna tot poedersuiker om 'm in 25s te laten doorlopen op 16gr in en 34gr uit...
Nope, gewoon een gemiddelde maling. Ik gebruik een Barista Express.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:57
Annun schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:04:
[...]

Ik zie dat op die Amazon page meerdere uitvoeringen staan (beige, naturel, multi enz.) Gebruik jij gewoon de 1e, beige, uitvoering? Heb tot nu toe altijd de witte gepakt maar ongebleekt lijkt me beter.
Ik drink zelf al een tijdje filter koffie uit de Hario Switch en moet nieuwe papierenfilters dus vandaar :-)

@runi215 Ik drink zelf sinds 2 maanden de koffie van Wakuli. Ik krijg iedere 3 weken 2 zakjes vers gebrande bonen voor filter. Als je niet waar te beginnen is dat een leuke en lekkere start. Je kan vooraf uit de vaste blends kiezen of je laten verrassen :-) Op de 1e 3 leveringen krijg je nog steeds 50% korting zie ik

[ Voor 15% gewijzigd door rvrrr op 11-05-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runi215
rvrrr schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:09:
[...]

@runi215 Ik drink zelf sinds 2 maanden de koffie van Wakuli. Ik krijg iedere 3 weken 2 zakjes vers gebrande bonen voor filter. Als je niet waar te beginnen is dat een leuke en lekkere start. Je kan vooraf uit de vaste blends kiezen of je laten verrassen :-) Op de 1e 3 leveringen krijg je nog steeds 50% korting zie ik
Goeie tip. Ik ga er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
rvrrr schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:09:
[...]

Ik zie dat op die Amazon page meerdere uitvoeringen staan (beige, naturel, multi enz.) Gebruik jij gewoon de 1e, beige, uitvoering? Heb tot nu toe altijd de witte gepakt maar ongebleekt lijkt me beter.
Ik drink zelf al een tijdje filter koffie uit de Hario Switch en moet nieuwe papierenfilters dus vandaar :-)

Ik koop zelf gewoon de gebleekte eigenlijk. Maar zou inderdaad de ongebleekte ook eens moeten testen. Ik spoel de filter we altijd door voor gebruik.

Wakuli gebruik ik zelf ook. Ook vooral voor de afwisseling en het gemak. Niet elke koffie vind ik even lekker, maar heb toch nog altijd liever de afwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
lex schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:42:
Ik koop alleen boot. Maar woon er praktisch naast. Vooral fan van Panama Birdsong.

En de geur van de winkel als je langsloopt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-06 22:41
ocn schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:50:
[...]

Nope, gewoon een gemiddelde maling. Ik gebruik een Barista Express.
Wat vind je ervan? Heb je zelf bijvoorbeeld ook een vergelijk met Fascino of koepoort?

Ik vind de grapefruit echt overheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:28

Bekend verhaal! Zo ben ik ook begonnen, met een hario handmaler, na een maand elke ochtend maken en in het weekend zelfs 2 of 3x per dag (en maar te zwijgen over als we bezoek hadden) heb ik de wilfa svart gekocht en gebruik hem nog steeds elke dag 😎

Overigens gebruik ik bonen van giraffe 👍

[ Voor 3% gewijzigd door -Jaap-io op 12-05-2022 20:10 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

BlauweFles schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:50:
[...]

Ik koop alleen boot. Maar woon er praktisch naast. Vooral fan van Panama Birdsong.

En de geur van de winkel als je langsloopt…
In Baarn? Zelf vooral fan van de Sumatra en de Java, en niet zo van de fruitige “hipster-zure” varianten zeg maar 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ja. In Baarn. Maar ik haal ze ook wel eens bij het Lokaal in Amersfoort (daar branden ze, onder andere).

Ik koop 4*250gr per keer. Ik zal de Sumatra volgende keer proberen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:52
ocn schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:31:
Kreeg een advertentie via Facebook voorgeschoteld: 2,95 voor 250 gram koffie. Ik heb 'm al binnen, prima smaak! Branddatum was 29 april. https://www.ray-jules.com...ry/p/457512258/category=0
Gisteren aan deze koffie begonnen, Mighty Mary Honduras.
Brandatum 5 mei.

Smaak is goed vind ik.
Niet zurig en sterk genoeg.
Prettige nasmaak ook.
Geur is ook aangenaam.
Wel vind ik de bonen wat gemixed vwb branding en kleur.
Dikke crema laag.
Het kopje op de foto lijkt groot maar is heel klein.
Espresso gezet is 45ml.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNDu8D0M1cPnb-YZsx8vDywa_GY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYsRyTFJTWERnwMqPEBaMVBl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhoJpJnYtYUtjyYRT6olFiofCDw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HafSqCI166VkMHnuIKwya8mA.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
Hoffmann heeft weer een nieuwe, hij drinkt hier koffie van een pak 'verse' groene bonen van Harrods rond 1930.
Bij de espresso shot slok rolde ik haast over de grond van het lachen :D Echt, Hoffmann op zijn best ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Hij was idd erg leuk - ik ben wel benieuwd naar welk type brander hij gebruikt. Het ziet er naar uit dat deze vrij consistent groene bonen kan roasten. Overigens neemt the Hoff wel een risico. Tijdens degradatie van natuurstoffen kunnen makkelijk producten ontstaan die toxisch zijn (o.a. via radicaalreactie). Deze afbraakproducten smaken voor ons dan ontzettend bitter en dit is een afweermechanisme wat wij als mens in de afgelopen tigduizend jaar ontwikkeld hebben. Ik zou niet veel meer dan een klein slokje nemen (als ik dat al deed :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
Ravhin schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:01:
Hij was idd erg leuk - ik ben wel benieuwd naar welk type brander hij gebruikt. Het ziet er naar uit dat deze vrij consistent groene bonen kan roasten. Overigens neemt the Hoff wel een risico. Tijdens degradatie van natuurstoffen kunnen makkelijk producten ontstaan die toxisch zijn (o.a. via radicaalreactie). Deze afbraakproducten smaken voor ons dan ontzettend bitter en dit is een afweermechanisme wat wij als mens in de afgelopen tigduizend jaar ontwikkeld hebben. Ik zou niet veel meer dan een klein slokje nemen (als ik dat al deed :X )
Ik was ook nieuwsgierig naar die mini roaster, leek me een tof ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
Ravhin schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:01:
Hij was idd erg leuk - ik ben wel benieuwd naar welk type brander hij gebruikt. Het ziet er naar uit dat deze vrij consistent groene bonen kan roasten.
https://www.ikawacoffee.com/for-professionals/

Las ergens dat ie ongeveer 5000 euro kost, maar zie dat er verschillendee versies zijn. Zou vast een goedkoper instapmodel beschikbaar zijn dan hij gebruikt.

edit: wat verder zoeken geeft me 1000 euro als prijs. Klinkt al aannemelijker

[ Voor 20% gewijzigd door Koets89 op 13-05-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
Koets89 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:03:
[...]

https://www.ikawacoffee.com/for-professionals/

Las ergens dat ie ongeveer 5000 euro kost, maar zie dat er verschillendee versies zijn. Zou vast een goedkoper instapmodel beschikbaar zijn dan hij gebruikt.

edit: wat verder zoeken geeft me 1000 euro als prijs. Klinkt al aannemelijker
https://www.ikawacoffee.c...s/blog/introducing-pro50/

zie hem gebruikt voor 3500,- maar ook nieuw voor 2500,-??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
RoosW schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:11:
[...]

https://www.ikawacoffee.c...s/blog/introducing-pro50/

zie hem gebruikt voor 3500,- maar ook nieuw voor 2500,-??
Apart. Op home-barista had iemand m voor 1000 gekocht en waren ze boos dat je maandelijks voor de app moet betalen. Maar zie veel verschillende prijzen en dat je de prijs moet opvragen online betekent niet veel goeds.

Ik vond deze https://ikawahome.com/products/ikawa-home-roasting-system
Maar wellicht uitgeklede versie

[ Voor 10% gewijzigd door Koets89 op 13-05-2022 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
De roaster voor thuisgebruik kost 1000 euro. De get quote of andere prijzen zijn voor de professionele varianten. Daar is gebruikelijk om neit altijd direct prijzen te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
Met een app gekoppeld aan een abb. Tjonge, heel fijn, aks de server down is kun je je koffiebrander wegmikken

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Heb hier can Brandzaak El Salvador gekocht. Had - ik weet het, shame on me, standaard DE bonen hiervoor, maar wilde toch de gok wel wagen. Ik moet zeggen dat ik het verschil stuitend vind. Deze koffie is véél minder bitter en veel voller van smaak. Niet dat DE absoluut niet te drinken is, maar het verschil is groter dan verwacht voor een aardige koffie leek zoals ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Thomas schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:06:
Heb hier can Brandzaak El Salvador gekocht. Had - ik weet het, shame on me, standaard DE bonen hiervoor, maar wilde toch de gok wel wagen. Ik moet zeggen dat ik het verschil stuitend vind. Deze koffie is véél minder bitter en veel voller van smaak. Niet dat DE absoluut niet te drinken is, maar het verschil is groter dan verwacht voor een aardige koffie leek zoals ik.
Welcome to the club!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:28
HoppyF schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:20:
[...]

Gisteren aan deze koffie begonnen, Mighty Mary Honduras.
Brandatum 5 mei.

Smaak is goed vind ik.
Niet zurig en sterk genoeg.
Prettige nasmaak ook.
Geur is ook aangenaam.
Wel vind ik de bonen wat gemixed vwb branding en kleur.
Dikke crema laag.
Het kopje op de foto lijkt groot maar is heel klein.
Espresso gezet is 45ml.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben er vandaag aan begonnen (zelfde branddatum) en kan me helemaal vinden in je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik had hier eerder gemeld dat ik bonen van Drup Koffie ging proberen. Eerste ervaringen zijn positief: koffie werd snel geleverd en was de dag ervoor gebrand.

Ondertussen drinken we nu al een paar dagen de Papoea Nieuw Guinea en die voldoet prima aan de omschrijving van Drup Koffie: vriendelijk, zacht, licht tot medium body, hint van chocolade.

Geen heel uitgesproken smaken, niet heel spannend wel lekker en niet te moeilijk met zetten. Nasmaak is wat steviger en droog.

Heb hier 1kg van gekocht en daarnaast nog 1kg van de Peru en de Indonesië.

Frappant detail is wel dat ie wat "breed" uit de portafilter loopt, dus als het kopje er niet netjes onder staat wordt het een knoei boel. Dit heb ik eerder ook bij de BeanBrothers Nafuna Uganda gezien en daar is het nog sterker, en het malen geeft daar ook meer troep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
Dipsausje schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:41:

Frappant detail is wel dat ie wat "breed" uit de portafilter loopt, dus als het kopje er niet netjes onder staat wordt het een knoei boel. Dit heb ik eerder ook bij de BeanBrothers Nafuna Uganda gezien en daar is het nog sterker, en het malen geeft daar ook meer troep.
Wijst dat niet op channeling? Ik dacht eerst aan gewoon te grof gemalen, maar als je tijd en output wel klopt lijkt het me dus te fijn gemalen en heb je channeling waardoor je wel 1:2 hebt na 30 sec bijvoorbeeld. Als je een bottomless portafilter hebt kan je dit makkelijk checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-02 19:37
Of veel crèma. Dan loopt het vaak ook wat “breder” uit de spouts.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:08

MJV

cryptapix schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:43:
[...]

Ik ben er vandaag aan begonnen (zelfde branddatum) en kan me helemaal vinden in je post.
+1, ook branddatum 5 mei. Positief verrast door deze bonen.

Heb zelfs het idee dat ik de opgegeven grapefruit proef in de nasmaak. Moest wel aardig fijn malen (een stuk fijner dan ik tot nu toe heb gedaan met andere bonen) om de doorlooptijd omlaag te brengen. Uiteindelijk dosering ook iets verhoogd, waar ik normaal op 17g mik en 38-40g uit, nu naar bijna 18g gegaan.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
Ik heb vandaag dus maar een Niche Zero besteld, benieuwd wanneer ie gaat aankomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_G1YLJZ6WHqfMhzl9XA1KQSYJJk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x8qDE362sutdBAoKTrc6OdsO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@MJV Ja hier staat de maler ook op standje bijna poedersuiker en dosering iets hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Gefeliciteerd @RoosW ! Eens kijken hoe lang die bestand is tegen upgraderitus 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
Ravhin schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:24:
Gefeliciteerd @RoosW ! Eens kijken hoe lang die bestand is tegen upgraderitus 😉
Ach, ik concentreer me daarna wel op het espresso apparaat, een betere (SD) grinder als de Niche kost al snel meer als een Lelit Bianca.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
RoosW schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:29:
[...]

Ach, ik concentreer me daarna wel op het espresso apparaat, een betere (SD) grinder als de Niche kost al snel meer als een Lelit Bianca.
Definieer beter? G-IOTA is minder goed? Of een Mignon Oro? Ik vind eigenlijk alles beter dan een Niche, maar dat is gebaseerd op smaak ;)

En ik kan het niet laten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8jX4I2j1urKgKB6LkmTS0_6AO4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/cklZb0vbm0PqmKYxt1mLZBje.gif?f=user_large

Sorry })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
Hmm beter... Anders. Conisch geeft een ander smaakbeeld als plat. En ik weet van mijn periode met een Sette Wi dat ik die smaak verandering waardeer. Daarnaast, smaken verschillen, wat mij bevalt kan wel jouw slechtste bakkie zijn :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
RoosW schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:01:
Ik heb vandaag dus maar een Niche Zero besteld, benieuwd wanneer ie gaat aankomen.

[Afbeelding]
Ok.
Denk je dat deze je G-Iota gaat verslaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
Ja een Niche is bijna niet te verslaan in die prijsklasse. Niet op smaak en ook niet op gebruikersgemak. Goede aankoop RoosW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
cryptapix schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:01:
[...]
Definieer beter? G-IOTA is minder goed? Of een Mignon Oro? Ik vind eigenlijk alles beter dan een Niche, maar dat is gebaseerd op looks ;)
In het vervolg de juiste woordkeuze gebruiken... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
RigolleM schreef op zondag 15 mei 2022 @ 08:49:
[...]

In het vervolg de juiste woordkeuze gebruiken... :+
Hmm, ‘smaak’ kan toch prima iets zeggen over het uiterlijk van die Senseo machine maler?

En het is ‘uiterlijk’, niet ‘looks’ in het Nederlands :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
cryptapix schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:25:
[...]
Pardon my French :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
cryptapix schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:25:
[...]

Hmm, ‘smaak’ kan toch prima iets zeggen over het uiterlijk van die Senseo machine maler?

Persoonlijk ga ik liever voor de 'looks' van een Monolith of een Weber EG-1 (alhoewel mijn portemonnee het hier schreeuwend mee oneens is), maar mijn vrouw heeft ook een woordje in te brengen, en de (witte dan ook nog eens) Niche Zero was de eerste koffie hardware gerelateerde zaak die haar goedkeuring kon wegdragen ;)
Ik probeerde nog mijn pijn te verzachten door voorzichtig richting de zwarte te sturen :'(
Laat het duidelijk zijn dat ik die strijd verloren heb :9

[ Voor 4% gewijzigd door RoosW op 15-05-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@RoosW dan noem je ook wel 2 prachtige grinders ja, zowel qua segment als qua ontwerp (ik wou ‘design’ zeggen, maar ik voelde de opmerking van @RigolleM al aankomen ;)). Maar dan moet jij zelf toch ook haast wel de G-IOTA en Oro mooier vinden qua uiterlijk?

En de vrouw, ja dat blijft een dingetje. Ik mag mijzelf gelukkig prijzen met een vrouw die onze hoekige setup prachtig vindt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
@cryptapix De G-Iota vind ik niet mooi, hij is praktisch, maar rommelig (zolang ik niets aan die klompenbreker gedaan heb), grootste nadeel, hoewel niet luid, (zeker niet na de Sette Wi) het geluid dat ie produceert, zit in een voor mij irritant bereik, het slingert mijn tinnitus in hyper mode bij het malen. Sommige frequenties doen dat om de een of andere vage reden. De normale pieptoon negeren zonder knetter gek te worden is al een dingetje als het stil is, maar in hyper stand springt het glazuur zo ongeveer van mijn tanden..
Groote ruimtes met veel pratende mensen doet hetzelfde, dat houd ik dan ook niet lang vol.
De ORO vind ik lomp, mijn vrouw keurde hem zonder verder te kijken direct af, ze vond mijn oude Compak K3 mooier zei ze :D

[ Voor 10% gewijzigd door RoosW op 15-05-2022 11:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
Eindelijk voor elkaar om de andere tablets werkend te krijgen met de Decent.
De setup wordt met de Xiaomi Pad 5, de Samsung S7 FE is wel erg groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8kRv-_K-jiKL2SICZVvkmxN94M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8xjTStq27CMlZt4sR3qWfAH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EiRFfoK3fUKEIlgpvwz_Cg8v1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mX3TOzxvoRux1XFYWZdhH1KM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Alouwerse schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:07:
Of veel crèma. Dan loopt het vaak ook wat “breder” uit de spouts.
Check, zijn beide koffies die veel crema geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-06 21:25
robbynaish schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:38:
Eindelijk voor elkaar om de andere tablets werkend te krijgen met de Decent.
De setup wordt met de Xiaomi Pad 5, de Samsung S7 FE is wel erg groot.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een geweldige setup :P

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• hippiepaci
hippiepaci schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:18:
[...]

Te vroeg 8) Vrijdag gaat het gebeuren.

[Afbeelding]

Dit wordt het, ietwat, bewerkelijke strijdplan. In de ochtend thermosflessen vullen met kokend water en meenemen voor een eerste portie warm water. Dan met cafetieres en grof gemalen koffie bakjes koffie maken. Grote ketel met water boven het vuur om de thermosflessen bij te vullen and repeat :) Het is niet ideaal en een beetje tijdrovend, maar op deze manier heb ik wel lekkere koffie voor mijn gasten. Met deze setup kan ik zo'n 15 kopjes tegelijk regelen. We gaan het zien O-)
Kleine update: de bruiloft was te gek. En de koffie is prima gelukt. De thermosflessen roken bij thuiskomst bij het openen nog naar het vuur :9 Iedereen die wilde heeft één of meerdere lekkere koppen koffie kunnen krijgen :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
hippiepaci schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:44:
[...]

Kleine update: de bruiloft was te gek. En de koffie is prima gelukt. De thermosflessen roken bij thuiskomst bij het openen nog naar het vuur :9 Iedereen die wilde heeft één of meerdere lekkere koppen koffie kunnen krijgen :Y
Gefeliciteerd nog! :)
Mooi ook dat het gelukt is met de koffie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

franssie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:04:
@hippiepaci je zou eens bij een scouting groep kunnen vragen hoe zij dat doen?
Bij de scouting waar ik heb gezeten deden wij het volgende : Kopi Tubruk oftewel "mud coffee" zoals ze in Indonesië doen. Gewoon (vers) gemalen koffie in een beker, heet water erop en laten steepen. Vervolgens doorroeren en lekker "weg zippen", wel uitkijken als je de bodem bereikt! ;)

Op deze manier krijg je eigenlijk koffie zoals koffie bedoeld is, de olie drijft dan op de koffie en wordt er dus niet uitgefilterd zoals bij filterkoffie. Het enige wat je nodig hebt is koffie, een maler, bekers, lepels, suiker, melk en geduld, zeker het proberen waard.

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:59
Ik lees al een poos mee en heb op Youtube al een hoop gezien en wil de volgende stap maken maar waar te beginnen?

Ik starte met een Nespresso, na jaren vond ik de koffie saai en niet meer lekker. Heb nu een automaat van Philips en ook daar vind ik de koffie steeds minder lekker. De volgende logische stap is dan een half-automaat lijkt mij. Maar die Wereld is nogal groot.....

We drinken nu vooral cappuccino en latte ongeveer 4 per dag en in het weekend 6.

Ik heb niet de behoefte om bij elke espresso de bonen te wegen. Voor mij is 1 keer de juiste doorlooptijd en de maaltijd bepalen prima. Vind het oké om bij een nieuwe zak bonen dit opnieuw te bepalen.

Door veel lezen en bekijken weet ik wat ik belangrijk vind:
- shot-timer
- molen met timer
- niet al te lange opwarmtijd
- altijd melk kunnen schuimen
- natuurlijk lekkere koffie maken :)

Heb al op MP zitten speuren en op diverse webshops maar kom niet tot een keus. Hier tips die mij kunnen helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8slayer
  • Laatst online: 19-06 14:56
GoEV6 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:09:
Ik lees al een poos mee en heb op Youtube al een hoop gezien en wil de volgende stap maken maar waar te beginnen?

Ik starte met een Nespresso, na jaren vond ik de koffie saai en niet meer lekker. Heb nu een automaat van Philips en ook daar vind ik de koffie steeds minder lekker. De volgende logische stap is dan een half-automaat lijkt mij. Maar die Wereld is nogal groot.....

We drinken nu vooral cappuccino en latte ongeveer 4 per dag en in het weekend 6.

Ik heb niet de behoefte om bij elke espresso de bonen te wegen. Voor mij is 1 keer de juiste doorlooptijd en de maaltijd bepalen prima. Vind het oké om bij een nieuwe zak bonen dit opnieuw te bepalen.

- shot-timer
- molen met timer

Heb al op MP zitten speuren en op diverse webshops maar kom niet tot een keus. Hier tips die mij kunnen helpen?
Ik heb net, een maandje, na zo'n zelfde zoektocht al mijn spulletjes binnen. Ik heb echt werkweken lang mezelf ingelezen (en daarna kom je tot de conclusie dat je eigenlijk nog helemaal niks weet). Waarom ik reageer is omdat ik ook net zoals jij niet wilde dat de machine te lang op moest opwarmen, ik was tenslotte een volautomaat (Jura) gewend. Ik wilde dus geen E61 zetgroep. Maar middels een eenvoudig wifi-stopcontact van de Action is dat probleem van het wachten tot je koffie kunt zetten bij mij uit de wereld. Daar zit een app bij waarmee je een schema in kunt stellen en je kunt eenvoudig (bijvoorbeeld als je vertrekt van je werk naar huis) via de app de machine inschakelen.

Play every day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:13
@GoEV6 hier ook enige tijd geleden met zelfde vragen gezeten. Uiteindelijk voor e61 gekozen, Rocket giotto met de specialita als maler. Vooral de timer op de rocket vind ik echt een uitkomst! Daarnaast heeft die een warmtewisselaar dus tegelijk koffie zetten en melk schuine(of eigenlijk altijd direct achter elkaar). Zoals @gr8slayer al zei, opwarmtijd is met een wifi stekker prima mee te werken. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8slayer
  • Laatst online: 19-06 14:56
Bij mij is het een Rocket Mozzafiato met een Mazzer Jolly geworden. Checken al jouw boxen.

[ Voor 14% gewijzigd door gr8slayer op 15-05-2022 23:14 ]

Play every day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
hippiepaci schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:44:
[...]

Gefeliciteerd! En tof dat het is gelukt met de koffie inderdaad.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
gr8slayer schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:11:
Bij mij is het een Rocket Mozzafiato met een Mazzer Jolly geworden. Checken al jouw boxen.
Mooie combi! Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:54

- shot-timer
- molen met timer

In tegenstelling tot wat ik hier meestal lees heb ik het vorig jaar anders gedaan. Mijn eis was ook een snelle opstarttijd en daarnaast wist ik toen niet zeker of een halfautomaat echt iets was waar we thuis op zaten te wachten vanwege de tijd die het kost om een kopje koffie te zetten. Met een volautomaat is het immers gewoon een druk op de knop.

Ik ben toen gegaan voor een Sage Barista Pro, ook al lees je overal dat je dat niet moet doen. Wij kwamen van Nespresso af. Zelfs als de Sage niet de allerbeste koffie geeft is het al een enorme upgrade ten opzichte van Nespresso en dat hebben we geweten :-)

De ingebouwde maler heb ik ondertussen vervangen voor een Niche zero waar ik heel erg blij mee ben (en de vrouw ook). Ik wil de Sage best upgraden, maar tot nu toe drinken we thuis betere koffie dan in een gemiddeld restaurant. Misschien is het uiteindelijk duurder met upgraden, maar het is ook nogal sneu als je allemaal dure apparaten koopt om er vervolgens achter te komen dat je toch liever het gemak van een volautomaat wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Thysiej schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:19:
[...]

In tegenstelling tot wat ik hier meestal lees heb ik het vorig jaar anders gedaan. Mijn eis was ook een snelle opstarttijd en daarnaast wist ik toen niet zeker of een halfautomaat echt iets was waar we thuis op zaten te wachten vanwege de tijd die het kost om een kopje koffie te zetten. Met een volautomaat is het immers gewoon een druk op de knop.

Ik ben toen gegaan voor een Sage Barista Pro, ook al lees je overal dat je dat niet moet doen. Wij kwamen van Nespresso af. Zelfs als de Sage niet de allerbeste koffie geeft is het al een enorme upgrade ten opzichte van Nespresso en dat hebben we geweten :-)

De ingebouwde maler heb ik ondertussen vervangen voor een Niche zero waar ik heel erg blij mee ben (en de vrouw ook). Ik wil de Sage best upgraden, maar tot nu toe drinken we thuis betere koffie dan in een gemiddeld restaurant. Misschien is het uiteindelijk duurder met upgraden, maar het is ook nogal sneu als je allemaal dure apparaten koopt om er vervolgens achter te komen dat je toch liever het gemak van een volautomaat wilt...
Yes daar maak je wel een paar interessante punten. Heb ook naar de Sage gekeken. Voordelen zijn er zeker zoals de snelle opwarmtijd, het gemak van koffie maken en de prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@GoEV6 shot timer heb ik op de weegschaal, als je dat niet perse ingebouwd hoeft te hebben heb je wat meer keus. Of je moet bedoelen dat shot ook automatisch stopt; dat moet natuurlijk wel ingebouwd, en is de keus opeens een stuk beperkter.

Verder zou ik een doserless maler adviseren voor thuisgebruik (Ik dacht even dat de jolly met doser was, vandaar de opmerking, maar zo te zien bestaat die zowel met als zonder doser. Ik vermoed dat @gr8slayer ook de doserless versie heeft?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

- shot-timer
- molen met timer

Bedenk goed dat bij een volautomaat het apparaat de smaak van de koffie bepaalt. Bij een half automaat ligt dat met name aan de maler en je eigen kunnen (en wat instellingen op het apparaat zoals de druk en temperatuur).
Maar het ligt dan met name aan jezelf: hoe consistent ben je in je werkwijze en hoe lang doe je erover om een acceptabel niveau te bereiken. Vergis je er niet in dat het toch echt wel wat maanden kan duren voor je redelijk consistent lekkere koffie kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
RvdH schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:42:
[...]

Bedenk goed dat bij een volautomaat het apparaat de smaak van de koffie bepaalt. Bij een half automaat ligt dat met name aan de maler en je eigen kunnen (en wat instellingen op het apparaat zoals de druk en temperatuur).
Maar het ligt dan met name aan jezelf: hoe consistent ben je in je werkwijze en hoe lang doe je erover om een acceptabel niveau te bereiken. Vergis je er niet in dat het toch echt wel wat maanden kan duren voor je redelijk consistent lekkere koffie kan zetten.
Hoeveel mensen stellen de molen van hun volautomaat af na het uitpakken? Juist omdat je met een losse maler het resultaat van je koffie bepaalt en direct merkt is mijn verwachting dat hij veel lekkerder zal zijn.

En hoeveel kan er mis gaan als je de molen hebt afgesteld op je bonen en met een shottimer de juiste doorlooptijd aanhoudt? Dus combi van hoeveelheid gemalen koffie, juiste maalgraad en juiste doorlooptijd. Of denk ik dan te makkelijk?
Pagina: 1 ... 138 ... 242 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1