Review espresso DENF 801 blend
Welke koffie?
De 801 signature blend welke ik bij DENF in Eindhoven heb gekocht, dus in de winkel waar ze ook de branderij hebben. Ik heb 400 gram gehaald waar ik €13,50 voor betaald heb.
:strip_exif()/f/image/BXRJOYMKkacVMLJzyyO2ERgp.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe is de verpakking?
De koffie zit in een papieren sta-zak met een plastic gelamineerde binnenkant. Er zit geen ontluchtingsventiel op de verpakking. Vanaf de bovenkant is hij niet gesealed waardoor ontgassings lucht wel kan ontsnappen, maar zuurstof van buiten dus ook toegang heeft tot de koffie. Doordat de koffiezak 2 keer gevouwen is, en met de bijgeleverde binder gesloten is, kan je de zak zelf ook makkelijk weer sluiten na gebruik.
De verpakking voorziet van de belangrijkste informatie.
- Koffiesoort (801 signature blend)
- Taste notes (Intens, Mocca, Witte druif)
- Branddatum (3 mei 2022)
- Bewaaradvies en merk informatie
Hoe zijn de koffiebonen?
Wat direct opvalt aan de koffiebonen is dat ze vrij donker gebrand zijn. Omdat het een blend betreft zie je wat verschil in de grootte (screen size) tussen de koffiebonen.
:strip_exif()/f/image/bE2jsY1wv0GxDLue2YzcpKew.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke materialen heb ik gebruikt?
Om de koffie te zetten heb ik de volgende producten gebruikt:
- Espressomachine: ECM Technika V Profi PID (HX)
- Bonenmolen: Baratza Sette 270Wi (conische maalschijven)
- Weegschaal: Acaia Lunar
- ECM naked (bottomless) portafilter
- Overig: Standaard ECM tamper, een Motta distribution tool en 18 gram VST basket
Bereiding
Na 3 maal-aanpassingen kreeg ik een fijne extractie. Uiteindelijk vond ik de espresso op zijn best met 18 gram in, en 36 gram out in een tijd van 25 seconden. Ik denk dat voor sommige mensen de smaak nog beter tot zijn recht komt met 17 gram in, en 36 gram uit in 25 seconden, maar dat blijft natuurlijk heel persoonlijk. De temperatuur (in groepshoofd) zit rond de 92/93 graden Celsius. Ik meet de doorlooptijd altijd vanaf het starten van de pomp, dat is het moment dat het water de koffiepuck raakt en de extractie start.
:strip_exif()/f/image/8mIhTQNPr74gKfCzTqF39D7G.jpg?f=fotoalbum_large)
Smaak
De espresso heeft behoorlijk wat crema en produceert daardoor veel volume. Het komt nog wel eens voor bij zeer vers gebrande bonen, maar dit gaat meestal samen met kleine belletjes. Dat zou nog kunnen met een branddatum van 3 mei, maar omdat het roeren in de espresso geen vermindering tot het volume resulteerde, ben ik er vrij zeker van dat de arabica hier de reden achter is.
Dit maakt deze espresso als basis natuurlijk zeer geschikt om andere koffies met melk als toevoeging mee te bereiden.
DENF geeft zelf in de beschrijving aan dat de koffie geïnspireerd op de Italiaanse manier van koffie drinken. Beter hadden ze het niet kunnen omschrijven. De traditionele Italiaanse espresso heeft namelijk ook meer bitterheid dan we nu als moderne fijnproevers zouden willen hebben, onder specialty coffee liefhebbers althans.
De koffie is laag in aciditeit en heeft een gebrek aan complexiteit. Het gebrek aan complexiteit is slechts een vaststelling, geen kritiek. Het maakt hem een allemansvriend en je kunt er alle kanten mee op, waarbij je een ideale basis hebt om er een latte macchiato mee te zetten.
De tasting notes op de verpakking zijn anders dan de beschrijving van tasting notes die ik gewend ben.
De body van de koffie is zwaar en velvery, met een bittere overheersing en een chocolade nasmaak. Door zijn volle body is er langere, maarniet onprettige nasmaak.
Met een (omgerekende) kiloprijs van €33,33 vind ik hem te prijzig.