Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 137 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
RoosW schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:47:
[...]

Oef, een hoop van hun koffie bonen vliegen mijn budget ver te boven..
Veel Naturals en Fermented bonen vermoed ik, wat is de heirloom boon?
Ook een aantal washed. Hij (AMOC) heeft over het algemeen 2 lijnen. Classic en uncommon.
Vind zijn classic Brazil ook goed, gewoon goed gebrand ook. Hij gebruikt ook een kleur sorteerder om defecten er uit te halen. Kan dat soort dingen altijd wel waarderen.
Hercul3s schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:47:
[...]

Ja, beetje lang verhaal maar was er in eerste instantie heel tevreden over. Goede roast en lekkere bonen, vooral een van de Colombia's vond ik heel lekker. Volgens mij was bij mijn 2e bestelling het wat te druk, want de bonen die ik kreeg leken wat ouder qua roast date. Dus daarna weer even 'veilig' naar Friedhats gegaan.

Volgende op de lijst is de door @__fred__ genoemde El Paraiso :D. Daarna misschien weer een rondje bij AMOC, zie dat ze hun aanbod ook hebben uitgebreid.

Als iemand hier nog goede natural / anaerobe bonen heeft gevonden houd ik me aanbevolen!
Colombia (002 denk ik?) is goed hè!
Balen dat de tweede bestelling wat minder was.
Hij heeft nu een special, heb maar een klein zakje gereserveerd bij hem. Ben erg benieuwd!

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:22
@Cafecito lekker naar DENF gaan dan. Wat mij betreft sowieso de beste koffietent van Eindhoven. Ze branden zelf hun koffie en doen dat erg verdienstelijk, maar goedkoop zijn de bonen niet ;)

[ Voor 32% gewijzigd door cryptapix op 03-05-2022 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-09 12:22
cryptapix schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:44:
@Cafecito lekker naar DENF gaan dan. Wat mij betreft sowieso de beste koffietent van Eindhoven. Ze branden zelf hun koffie en doen dat erg verdienstelijk, maar goedkoop zijn de bonen niet ;)
Daar ben ik al een tijdje niet meer geweest! Goeie tip om die weer eens te bezoeken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:48
Cafecito schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:25:
[...]

Daar ben ik al een tijdje niet meer geweest! Goeie tip om die weer eens te bezoeken ;)
Ook de tent waarbij altijd terugkom voor de bonen (801 house blend). Makkelijk in te stellen, super smaak.

Volgens mij 25€ voor 750 of 850 gram, niet goedkoop maar wel top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:32
RvdH schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:32:
[...]

Inderdaad, ik heb al te veel hobbies, en na enig overleg (oké aandringen) van mijn vrouw hebben we besloten voor een mooie Jura te gaan.. :) In het kader van "gemak dient de mens"...
Zit je post historie van de afgelopen 3 maanden hier even terug te lezen, maar wat een rollercoaster moet dat geweest zijn :+.

Het vraagt idd wel wat geduld en aandacht. Enerzijds is het ook weer niet zó ingewikkeld, anderzijds mag je niet verwachten dat je zomaar even een uitstekend bakje koffie zet, zeker niet als er meer mensen in het gezin zijn die er gebruik van maken. In die zin is/moet het ook een hobby zijn.

Hoop dat je inmiddels tevreden bent!
worldfastest schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:56:
Ben op het moment bij mijn schoonfamilie in de Filipijnen in een dorp. Ze hebben landbouwgrond waar ze oa koffiebonen verbouwen. Na de oogst brand mijn schoonmoeder de bonen in de tuin en malen ze het tussen maal stenen. Moet zeggen top koffie.. puurder krijg je het niet.
Cool! Heb je ook een paar foto's?

[ Voor 21% gewijzigd door Ypuh op 03-05-2022 20:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cafecito
m4yall schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:55:
[...]

Ook de tent waarbij altijd terugkom voor de bonen (801 house blend). Makkelijk in te stellen, super smaak.

Volgens mij 25€ voor 750 of 850 gram, niet goedkoop maar wel top.
Ik voel een uitdaging opkomen om een wat uitgebreidere review te maken haha. Zou dat uberhaupt gewaardeerd worden binnen dit forum?
Smaakt blijft subjectief, maar er zijn factoren en elementen om een oordeel over te vellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:06
Cafecito schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:52:
[...]

Ik voel een uitdaging opkomen om een wat uitgebreidere review te maken haha. Zou dat uberhaupt gewaardeerd worden binnen dit forum?
Smaakt blijft subjectief, maar er zijn factoren en elementen om een oordeel over te vellen.
Ik zou dat wel waarderen, helemaal als je dan ook het recept en de zetmethode beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
[...]

Absoluut. Mits je inderdaad recept en zetmethode erbij noemt.

Misschien leuk om ook eens een online cupping te organiseren?

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik ben nu bezig met mijn proefpakket van Café du Jour en dit lijkt een heel prettige combinatie met mijn instap volautomaat. De maalgraad op zijn fijnst haalt precies voldoende bitter weg.

Hun "topper" is de Madrugador. Die was al prima te doen, maar hun Zuid Amerika boontjes vond ik echt heel goed te doen. Ik heb gisteren net de Ethiopië bonen in de machine gedaan, dus ik ben benieuwd of die ook zo goed smaken.

En de prijzen zijn wat mij betreft heel acceptabel daar.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4yall
[...]

Altijd leuk om te lezen! Smaak blijft idd subjectief en voor mij ‘werkt’ en smaakt dit top. Ben zeker benieuwd hoe ze het doen volgens meer ‘officiële richtlijnen’ etc. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
Alouwerse schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:21:
[...]

Misschien leuk om ook eens een online cupping te organiseren?
Laat ik eens beginnen met een uitgebreide review, met recept uiteraard. Heb er zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-09 12:00
Ik koop af en toe eens bij een lokale brander: Monx. De single origins gaan al snel wat hoog in prijs, maar het zaakje is letterlijk op fietsafstand voor mij en af en toe gun ik me een wat duurdere koffie. Ik vind persoonlijk de branding goed gelijk en zeker niet te donker. Van wat ze momenteel hebben drink ik de "Wolichu Wachu" van Ethiopië zeer lekker (als pour over gezet). Maar die is dus al 38.5 euro per kilo, dus is niet voor elke week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:22
PaT schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:29:
Ik ben nu bezig met mijn proefpakket van Café du Jour en dit lijkt een heel prettige combinatie met mijn instap volautomaat. De maalgraad op zijn fijnst haalt precies voldoende bitter weg.

Hun "topper" is de Madrugador. Die was al prima te doen, maar hun Zuid Amerika boontjes vond ik echt heel goed te doen. Ik heb gisteren net de Ethiopië bonen in de machine gedaan, dus ik ben benieuwd of die ook zo goed smaken.

En de prijzen zijn wat mij betreft heel acceptabel daar.
Hoe is de kleur van de bonen?
Donker of medium gebrand?
Eerdere berichten over Café du Jour lieten wisselende resultaten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

HoppyF schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:30:
[...]

Hoe is de kleur van de bonen?
Donker of medium gebrand?
Eerdere berichten over Café du Jour lieten wisselende resultaten zien.
Wat donkerder dan bijvoorbeeld een Fascino, Brandzaak of Giraffe. Niet zo donker als een supermarktboon, dus ik denk medium.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
PaT schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:13:
[...]

Wat donkerder dan bijvoorbeeld een Fascino, Brandzaak of Giraffe. Niet zo donker als een supermarktboon, dus ik denk medium.
Mmmm, dat zou dus al snel iets teveel gebrand kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 07:52

Ravhin

no <root>...

Du Jour heeft wss het lichte branden achter zich gelaten. Medium branding is consistenter te doen (meer ruimte voor correctie) en daardoor betere bonen. Ik vrees alleen niet mijn doelgroep - ik zit toch meer bij koffiestation e.d.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 15:23
RvdH schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:32:
[...]

Inderdaad, ik heb al te veel hobbies, en na enig overleg (oké aandringen) van mijn vrouw hebben we besloten voor een mooie Jura te gaan.. :) In het kader van "gemak dient de mens"...
Ja inderdaad een Jura is veel makkelijker. Ik heb mooie spullen staan maar mijn vrouw en kids pakken ook gewoon de Nespresso. Alleen de oudste neemt nu de moeite om filter koffie te zetten met de V60.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:36
Afgelopen week de knoop doorgehakt, en vandaag mijn Lelit MaraX v2 binnengekregen via een Breezy retour deal. Bij het plaatsen van de watertank hoorde ik het water in de behuizing kletteren, na inspectie bleek dat de siliconen slang vanaf de watertank een scheur had. Dit hersteld, en de machine draait als een zonnetje (tot zover de kwaliteit van de inspectie van Breezy). Samen met een nieuwe Eureka mignon specialita maler en koffiebonen van Brandzaak drinken we nu al lekkerder koffie dan uit onze Siemens volautomaat!

Vraagje voor de Eureka maler-bezitters: ik merk dat de timer soms wat inconsistente resultaten oplevert (0,5 tot 1 gram verschil op een totaal van 15 gram), is dat gebruikelijk? De maalstand staat hier tussen de 2 en 2,5, wellicht dat dat van invloed is?

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
Rockster schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:43:
Afgelopen week de knoop doorgehakt, en vandaag mijn Lelit MaraX v2 binnengekregen via een Breezy retour deal. Bij het plaatsen van de watertank hoorde ik het water in de behuizing kletteren, na inspectie bleek dat de siliconen slang vanaf de watertank een scheur had. Dit hersteld, en de machine draait als een zonnetje (tot zover de kwaliteit van de inspectie van Breezy). Samen met een nieuwe Eureka mignon specialita maler en koffiebonen van Brandzaak drinken we nu al lekkerder koffie dan uit onze Siemens volautomaat!

Vraagje voor de Eureka maler-bezitters: ik merk dat de timer soms wat inconsistente resultaten oplevert (0,5 tot 1 gram verschil op een totaal van 15 gram), is dat gebruikelijk? De maalstand staat hier tussen de 2 en 2,5, wellicht dat dat van invloed is?
Ja. Ook niet elk boontje is hetzelfde dus met timer altijd wel een kleine afwijking. Wordt ook wat beter na inlopen burrs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@Rockster mijn specialita staat nu tussen 1 en 1,5 maar vaak ook tussen 0 en 1. Maar die maalstand is alleen te vergelijken als jouw 0-punt gelijk is aan dat van mijn maler en dat is maar de grote vraag ;)

Timer zou bij dezelfde boon wel iets consistenter moeten zijn denk ik (tenzij er dagen tussen het malen zit). Ik single dose, dus geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02:03

MJV

@Rockster ik zit in dezelfde range als @cryptapix met mijn Specialita, voor wat die informatie waard is. Ik heb een Bianca met flow control, dus maal waarschijnlijk fijner dan je met je MaraX zou willen doen.

Consistentie qua output tov tijd is goed, ik check dat af en toe steekproefsgewijs nog wel eens. Voor mijn gevoel duurde het wel even omdat de schijven eerst even moesten inlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
Maalgraad vergelijken heeft i.m.o. Niet zo veel zin met een specialita. Wellicht als je het 0-punt hebt bepaald. Maar zou hem vooral afstellen op basis van ratio en vooral smaak.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ypuh schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:11:
[...]

Zit je post historie van de afgelopen 3 maanden hier even terug te lezen, maar wat een rollercoaster moet dat geweest zijn :+.

Het vraagt idd wel wat geduld en aandacht. Enerzijds is het ook weer niet zó ingewikkeld, anderzijds mag je niet verwachten dat je zomaar even een uitstekend bakje koffie zet, zeker niet als er meer mensen in het gezin zijn die er gebruik van maken. In die zin is/moet het ook een hobby zijn.

Hoop dat je inmiddels tevreden bent!
Klein weekje verder.. ik heb zo'n spijt :( Mijn vrouw was inmiddels de Philips LatteGo alweer aan het gebruiken omdat die het te moeilijk vond, maar die LatteGo is ook weg nu. Dus we hebben alleen de Jura nog. Vandaag komen er weer nieuwe bonen (Brandzaak Yellow Brasil), misschien komt daarmee lekkerdere koffie uit de Jura.

Maar vooralsnog mis ik m'n setup.. Ik denk dat ik maar weer ga sparen. Of misschien een Flair 58 ofzo. Melkdrankjes maak ik toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 17:58
RvdH schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:54:
[...]

Klein weekje verder.. ik heb zo'n spijt :( Mijn vrouw was inmiddels de Philips LatteGo alweer aan het gebruiken omdat die het te moeilijk vond, maar die LatteGo is ook weg nu. Dus we hebben alleen de Jura nog. Vandaag komen er weer nieuwe bonen (Brandzaak Yellow Brasil), misschien komt daarmee lekkerdere koffie uit de Jura.

Maar vooralsnog mis ik m'n setup.. Ik denk dat ik maar weer ga sparen. Of misschien een Flair 58 ofzo. Melkdrankjes maak ik toch niet.
Once you go black... :+

Ik zet cappuccino's voor mijn vrouw met latte art hartjes, ik hoor ze niet klagen... integendeel. Ben ik niet thuis dan gaat ze aan de slag met de Moccamaster, enige wat ik hoef te doen is wat bonen malen, die dan in een vacuum Fellow Atmos van 0,4l bewaar. Water in de Moccamaster en op knopje drukken kan ze zelf nog :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Een Jura te moeilijk? Is toch van dezelfde orde als een LatteGo: klik ik wil koffie, beker eronder klaar? (aangenomen dat de watertank en bonenreservoir vol zit) Heb je geen man cave? Regel je daar toch gewoon een Flair 58 voor na verkoop van de Jura.

Komt op mij over de vrouw is wispelturig aka Dr Oetker lied. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 18:53
[...]

Vervelend dat verwachtingen niet worden behaald. Is filter koffie dan niet een goedkopere oplossing om eerst te proberen? Voor de Flair heb je ook weer een dure maler nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Joosie200 Ik begreep het ook niet helemaal, maar volgens mij gaat het over de Rocket van @RvdH. Zie: RvdH in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ja sorry, ik had nog geen koffie op :+ M'n vrouw vond een Latte Macchiato maken met de Rocket idd te lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RvdH schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:02:
Ja sorry, ik had nog geen koffie op :+ M'n vrouw vond een Latte Macchiato maken met de Rocket idd te lastig.
Mijn vrouw ook maar zij heeft een man die erg graag met de machine speelt en ze met alle plezier voor haar maakt :+

Edit: mijn vrouw kan het overigens zelf wel aardig, maar laat het dus liever aan mij over.

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 06-05-2022 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik vond het ook niet erg om voor haar te doen, maar ik ben ook nog wel eens weg :) En daarnaast had haar maag ook wat moeite met de grotere hoeveelheid cafeïne..

Heb haar daar trouwens nog niet over gehoord, terwijl de Jura ongeveer even veel koffie gebruikt als ik op de Rocket deed.. hmm. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ah zo. Een Rocket is niet klik en klaar. Maar wel mooier spul om te bedienen en naar te kijken :9 Kost meer tijd maar is ook meer de moeite.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 09:09

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Kreeg een advertentie via Facebook voorgeschoteld: 2,95 voor 250 gram koffie. Ik heb 'm al binnen, prima smaak! Branddatum was 29 april. https://www.ray-jules.com...ry/p/457512258/category=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13-09 14:09
ocn schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:31:
Kreeg een advertentie via Facebook voorgeschoteld: 2,95 voor 250 gram koffie. Ik heb 'm al binnen, prima smaak! Branddatum was 29 april. https://www.ray-jules.com...ry/p/457512258/category=0
Prima tip, denk ik :D hopen dat ik iets thuis krijg haha

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cafecito
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEAipHoxX3vAVVM8hPsrDidXtzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQTaPlNe0zlvh8GJLV54wftH.jpg?f=fotoalbum_large
Morgen eens starten met een van deze 3 koffies van DENF uit Eindhoven, en daar dan een review over schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ocn schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:31:
Bedankt! :)
Ook besteld.
Is het proberen een keer waard.
8x 250 gram ook interessant maar wel wat veel tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Met de Jura E8 is het toch allemaal heel simpel?
Klik en klaar!
Je kunt hooguit je een keer vergissen in de uitloop en je kopje onder de verkeerde uitloop zetten…
Gemiddeld is een kopje zo’n 12 gram koffie bonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4yall
Cafecito schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:07:
[Afbeelding]
Morgen eens starten met een van deze 3 koffies van DENF uit Eindhoven, en daar dan een review over schrijven.
Leuk! Buitenste heb ik beiden nog nooit gehad. Benieuwd naar je ervaring. Middelste is zoals gezegd de boon waar we altijd bij terugkomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@Cafecito enjoy! Ik heb laatst de Sakami als dubbele espresso gedronken bij DENF. Ik was uiterst tevreden (as usual).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8slayer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-08 22:45
Ik ben relatief nieuw in de halfautomaat / verse bonen scene, maar ik heb deze geprobeerd en ik was er meteen helemaal weg van:

https://barista-essential.../ethiopie-brazilie-blend/

Play every day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
Cafecito schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:07:
[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Laat maar weten hoe de Kenya is. Vaak mijn favoriet bij andere branders.

Moet mijn Tweakers Skills maar weer eens uit de kast halen. Nieuwe Tablet gekocht voor Espresso Machine maar krijg deze niet 123 werkend :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 12:07
robbynaish schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 22:43:
[...]

Moet mijn Tweakers Skills maar weer eens uit de kast halen. Nieuwe Tablet gekocht voor Espresso Machine maar krijg deze niet 123 werkend :?
Uhm. Wat bedoel je met een tablet voor de espresso machine? Ben dan opeens benieuwd naar je setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik gok dat @robbynaish een Decent heeft - die werkt via een tablet :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Ravhin schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:28:
Ik gok dat @robbynaish een Decent heeft - die werkt via een tablet :)
Klopt. De standaard tablet vind ik matig dus heb een Xiaomi Pad 5 gekocht maar krijg deze niet werkend. Denk dat de tablet sdcard mogelijkheid moet hebben. Maar geef het nog niet op ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6q303px_TfGumFsVujdU74H0p1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNYxqeom7Ai7A6E5o9d30thM.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend filterkoffie gezet met de koffie uit het rechter zakje. Voor het eerst bij Manhattan besteld want ze hebben best een mooi aanbod. Heb dit keer ook speciale filters voor light roast om te proberen, van het merk Cafec. Liep nog wel te lang door dus moet nog even tweaken.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Cafecito

Review espresso DENF 801 blend

Welke koffie?
De 801 signature blend welke ik bij DENF in Eindhoven heb gekocht, dus in de winkel waar ze ook de branderij hebben. Ik heb 400 gram gehaald waar ik €13,50 voor betaald heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OB5DWG8pnVlmJh_BAxNlgAb8Z6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXRJOYMKkacVMLJzyyO2ERgp.jpg?f=fotoalbum_large
Hoe is de verpakking?
De koffie zit in een papieren sta-zak met een plastic gelamineerde binnenkant. Er zit geen ontluchtingsventiel op de verpakking. Vanaf de bovenkant is hij niet gesealed waardoor ontgassings lucht wel kan ontsnappen, maar zuurstof van buiten dus ook toegang heeft tot de koffie. Doordat de koffiezak 2 keer gevouwen is, en met de bijgeleverde binder gesloten is, kan je de zak zelf ook makkelijk weer sluiten na gebruik.
De verpakking voorziet van de belangrijkste informatie.
  • Koffiesoort (801 signature blend)
  • Taste notes (Intens, Mocca, Witte druif)
  • Branddatum (3 mei 2022)
  • Bewaaradvies en merk informatie
Hoe zijn de koffiebonen?
Wat direct opvalt aan de koffiebonen is dat ze vrij donker gebrand zijn. Omdat het een blend betreft zie je wat verschil in de grootte (screen size) tussen de koffiebonen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NeW2CqnPEdKXy6-2AR2TWxdGOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bE2jsY1wv0GxDLue2YzcpKew.jpg?f=fotoalbum_large
Welke materialen heb ik gebruikt?
Om de koffie te zetten heb ik de volgende producten gebruikt:
  • Espressomachine: ECM Technika V Profi PID (HX)
  • Bonenmolen: Baratza Sette 270Wi (conische maalschijven)
  • Weegschaal: Acaia Lunar
  • ECM naked (bottomless) portafilter
  • Overig: Standaard ECM tamper, een Motta distribution tool en 18 gram VST basket
Bereiding
Na 3 maal-aanpassingen kreeg ik een fijne extractie. Uiteindelijk vond ik de espresso op zijn best met 18 gram in, en 36 gram out in een tijd van 25 seconden. Ik denk dat voor sommige mensen de smaak nog beter tot zijn recht komt met 17 gram in, en 36 gram uit in 25 seconden, maar dat blijft natuurlijk heel persoonlijk. De temperatuur (in groepshoofd) zit rond de 92/93 graden Celsius. Ik meet de doorlooptijd altijd vanaf het starten van de pomp, dat is het moment dat het water de koffiepuck raakt en de extractie start.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zi5wlUPXXgp5_ZJW1djRKOdx_9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mIhTQNPr74gKfCzTqF39D7G.jpg?f=fotoalbum_large
Smaak
De espresso heeft behoorlijk wat crema en produceert daardoor veel volume. Het komt nog wel eens voor bij zeer vers gebrande bonen, maar dit gaat meestal samen met kleine belletjes. Dat zou nog kunnen met een branddatum van 3 mei, maar omdat het roeren in de espresso geen vermindering tot het volume resulteerde, ben ik er vrij zeker van dat de arabica hier de reden achter is.
Dit maakt deze espresso als basis natuurlijk zeer geschikt om andere koffies met melk als toevoeging mee te bereiden.
DENF geeft zelf in de beschrijving aan dat de koffie geïnspireerd op de Italiaanse manier van koffie drinken. Beter hadden ze het niet kunnen omschrijven. De traditionele Italiaanse espresso heeft namelijk ook meer bitterheid dan we nu als moderne fijnproevers zouden willen hebben, onder specialty coffee liefhebbers althans.
De koffie is laag in aciditeit en heeft een gebrek aan complexiteit. Het gebrek aan complexiteit is slechts een vaststelling, geen kritiek. Het maakt hem een allemansvriend en je kunt er alle kanten mee op, waarbij je een ideale basis hebt om er een latte macchiato mee te zetten.
De tasting notes op de verpakking zijn anders dan de beschrijving van tasting notes die ik gewend ben.
De body van de koffie is zwaar en velvery, met een bittere overheersing en een chocolade nasmaak. Door zijn volle body is er langere, maarniet onprettige nasmaak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rgw1DlDEV8R7fb0JOo47HP7jVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mf1trKVYvN5Z88L0vLHJ9WFR.jpg?f=fotoalbum_large

Met een (omgerekende) kiloprijs van €33,33 vind ik hem te prijzig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXZPXiN7w0QZTU5FSVyfOwq5K5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcOtdTMhO9jd906GGTwtj189.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafecito
De eerste keer dat ik een review van een koffie maak. Dus alle kritiek en verbeterpunten zijn welkom. Wellicht kan ik het vaker doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
Lekker hoor! Mooi beschreven.

Hier nu aan het spelen met nieuwe tool, werkt een stuk schoner en makkelijker dan een puckscreen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGYVtz3hnl0X7r1JmXoxsfNstiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqIStvDw4L0UI1Esp2tk2LZM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door robbynaish op 08-05-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
robbynaish schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:47:
Lekker hoor! Mooi beschreven.

Hier nu aan het spelen met nieuwe tool, werkt een stuk schoner en makkelijker dan een puckscreen.

[Afbeelding]
Dat lijkt me ook wel wat, met zo’n pons ding, heb je ze natuurlijk meteen perfect op maat. Vooral voor de 801 blend zou dit wellicht een wat “cleanere” cup gegeven hebben. Waar heb je dat ding gevonden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
@Cafecito mooie review! Benieuwd naar de reviews van de overige DENF koffies.

Ik vind de 801 zelf een hele fijne boon. Een allemansvriend zoals je het zelf ook noemt. Verder ben ik het met je eens dat de bonen duur zijn (en eigenlijk zelfs iets te duur). Ze waren ooit goedkoper, maar volgens mij nooit onder de EUR 25 per kg.

Denf hanteerde 4 jaar geleden trouwens voor hun 801 21 gram in, 39,8 gram uit in 26 seconden. Sorry, heb geen actuelere data want heb er daarna nooit meer naar gevraagd.

[ Voor 20% gewijzigd door cryptapix op 08-05-2022 13:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 12:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0L9sT0IqNWPMRBhHtbhhRy_Mwdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uU5Q9M2j89eb0VKp4PME2hN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F46JG1kVqd3Vb46DPo90oeVBmmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2u1YzUcdGd8tNw4OwyYtEJf5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfQOYEapi55eLie8Ix5ubHICBoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEdOFFdz4TYmz5BOj0MnutXV.jpg?f=fotoalbum_large

De oogst van een rondje Oost. Binnenkort de recensie. De pornstar martini was alvast lekker, maar hoort vast in een ander topic. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4yall
@Cafecito leuke review! Vooral ook om te zien hoe je het omschrijft. Zelf nogal wat moeite met omschrijven van smaken etc, maar herken de boon volledig in jouw review hoe ik hem hier thuis proef :). Zelfs doorlooptijd is nagenoeg gelijk :Y)

Prijs ben ik met je eens, eigenlijk wat té, maar vanwege zijn ‘allemansvriend vriend’ karakter met toch wat uitgesproken (na)smaak en gemak een die hier blijft komen.

Benieuwd naar andere bonen reviews mocht je het leuk vinden om te doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
Wij wisten dat hier al maar het AD zegt nu ook dat ècht vers gebrande koffiebonen beter zijn.
Artikel over Brandzaak.

https://www.ad.nl/koken-e...het-vers-drinkt~a426a7ce/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 14:17
Tijdens een weekje weg had ik mijn Moccamaster Cup One mee. De nieuwe uitloop die ik erop getweaked heb, werkt heel goed maar niet prettig. De uitloop zit de filter houder in de weg. Bij terugkomst heb ik om die reden de zaag in de filterhouder "houder" gezet. Ik heb een hap uit de ring gehaald. Nu kan ik veel gemakkelijker alles klaar zetten voor een hele mooie kop koffie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbqTRT0wQ4lv_fzB3EIFqO_vhoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGeLpiqTEU5fQbHOSiVFDd0E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 12:50
HoppyF schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:28:
Wij wisten dat hier al maar het AD zegt nu ook dat ècht vers gebrande koffiebonen beter zijn.
Artikel over Brandzaak.

https://www.ad.nl/koken-e...het-vers-drinkt~a426a7ce/
Kan het artikel niet lezen zonder account .. 8)7

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:44
Mochten er mensen naar ISE Barcelona gaan, wij serveren alle soorten koffie.

Hall 3 – Booth number 3E250

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiT_PW0DlcZLOU0e2jnmGBw3XG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nzc59qGPkx70C0hegMlTa3H6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOEMDEpikm4gzxPZPZ16CaAkflw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqjR3LBL7ZlidXYamgffSzfE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 18:01
DonJunior schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:40:
[...]
Samengevat: ze verkopen steeds meer, gingen naar groter pand, voor 15u bestellen is volgende dag in huis, verse bonen zijn beter dan oude bonen :D.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HoppyF
DonJunior schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:40:
[...]

Dan maar even zo.

Er staat nog een link naar een onderzoek in het artikel, dat is deze link.
Beetje vreemd onderzoek vind ik. Kan er weinig mee.
https://wua.cx/industries/retail/coffee-beans/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rul-Y-c2XXhXzYrAAZMhr76-eDQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FEmFhucOvPo10prDvg9JbFCY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcLVWfDqDVcPV4o0C9uMD2N_LZo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nAdEy6uI9RYZcBf4PEcyDPRN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY7u4VGb6Xp9MP_UbhKTMCObG8M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uxogRLVqM6LdYOwzaz0M9JDp.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDJuTbCBQZGVnLgn-60D6hL30FU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EDHugon4r8HpX0TNUI5vWKJX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9g5vlX5GCWJAtN_ykUVYlhYeki0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hl0lsfvqmj84rPngcxbsGqx4.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door HoppyF op 09-05-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@HoppyF Je bent een held.. Thanks

Verder niet echt een boeiend artikel (wat had ik ook verwacht van de AD ..)
Wel geleerd dat ik dus veel te veel koffie heb ingeslagen (ben pas recent aan de bonen machine) en heb direct 4 zakken a 750 gram ingeslagen bij MrBarish. (want was een actieprijs)
Die laatste zak gaat niet heel lekker zijn want zo snel drinken wij niet thuis.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
DonJunior schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:48:

Wel geleerd dat ik dus veel te veel koffie heb ingeslagen (ben pas recent aan de bonen machine) en heb direct 4 zakken a 750 gram ingeslagen bij MrBarish. (want was een actieprijs)
Paar zakken de vriezer in gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
DonJunior schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:48:

Lekkere koffie zorgt ervoor dat je meer ervan gaat drinken! ;)
Het gaat hier ook niet zo hard met z’n tweeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
vinpower schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:49:
[...]

Paar zakken de vriezer in gooien
Ik vraag me af of het daar beter van wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
jongetje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:10:
[...]

Ik vraag me af of het daar beter van wordt...
Ik ging ook meteen zoeken inderdaad..
https://www.simonlevelt.n...e-vriezer-het-eindoordeel

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 08:36
Cafecito schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:27:

Review espresso DENF 801 blend

Ben benieuwd wat je van de Congo vindt die je hierbij had gekocht, die heb ik nog niet geprobeerd.
De Kenya is heel lekker van hen vind ik, interessant en niet te zuur voor melk.
De roze Columbia Ibeth is ook super, zacht en smaakvol zonder bittere tonen.

Ze zijn wel allemaal behoorlijk aan de prijs inderdaad. Voor simpele blends ga ik liever naar stadsbranderij/beanbrothers in Eindhoven.
Sprout is ook super voor de meer speciale lots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
Cafecito schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:02:
[...]

Dat lijkt me ook wel wat, met zo’n pons ding, heb je ze natuurlijk meteen perfect op maat. Vooral voor de 801 blend zou dit wellicht een wat “cleanere” cup gegeven hebben. Waar heb je dat ding gevonden :)
Bij Shokunin. Misschien zijn er nog iets preciezere tools, hier zit nog iets ruimte in maar doet goed zijn werk. De Decent heeft vrij muddy pucks dus dit houdt de boel ook mooi schoon. Er is wel een mod voor de Decent voor de muddy pucks, maar die moet ik nog uitvoeren.

Hier nu ook aan een blend die over is van de verjaardig, vinden over het algemeen meer mensen lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpjZinC0sTsp4vPuZLWDvcws0JE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHqE4mVz6piaCBCNVdLK44j5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door robbynaish op 09-05-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
robbynaish schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:04:
[...]

Bij Shokunin. Misschien zijn er nog iets preciezere tools, hier zit nog iets ruimte in maar doet goed zijn werk. De Decent heeft vrij muddy pucks dus dit houdt de boel ook mooi schoon. Er is wel een mod voor de Decent voor de muddy pucks, maar die moet ik nog uitvoeren.

Hier nu ook aan een blend die over is van de verjaardig, vinden over het algemeen meer mensen lekker.

[Afbeelding]
Zie ik hier trouwens de zwarte versie Lagom Option-O P-64?
Ik ben aan het kijken voor een flat burr grinder, en op dit moment staat de P-64 met SSP schijven bovenaan het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Cafecito schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:17:
[...]

Zie ik hier trouwens de zwarte versie Lagom Option-O P-64?
Ik ben aan het kijken voor een flat burr grinder, en op dit moment staat de P-64 met SSP schijven bovenaan het lijstje.
Haha, wilde precies hetzelfde zeggen. Heb een Niche, maar zit af en toe te kijken naar een P64 O+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Oi! De P64 is een factor 2,5 duurder dan wat ik voor mijn Niche heb betaald. Wat maakt dat je toch wil overstappen naar een P64 @Hercul3s ? Ik heb het gevoel dat je dan al snel in de diminishing returns zit. Platte maalschijven?

[ Voor 4% gewijzigd door Ravhin op 09-05-2022 15:42 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• robbynaish
Ja heel goed gespot 😉
Huidige setup met Decent. 2 weken terug had ik nog een Evo Leva maar moet terug naar wat compacter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxBPFdQ5n7_jSyxqNAzH8TnWpbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fQz3qa2b6ktfM2MLNpLM754.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AubRn561IojwTjKJftqdr0wtQmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHV8ifIbQMfbOCZmmqxPZfNW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Jaloers! Hoe bevalt de decent in vergelijking met je vorige?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 15:07
Die EVO is droolworthy, wat een schoonheid! De Decent krijgt never nooit niet een schoonheidsprijs, maar de mogelijkheden.. En snel opgewarmd, maar toch ik word wat ongerust van machines die zo zwaar drijven op software en elektronica.
Hoe future-proof is ie als 'men' besluit een hele nieuwe lijn uit te brengen en geen updates meer voor dit model uitbrengt? Moet ie aan het internet hangen om te functioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
robbynaish schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:36:
Ja heel goed gespot 😉
Huidige setup met Decent. 2 weken terug had ik nog een Evo Leva maar moet terug naar wat compacter

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe bevalt de decent vs lever? En hoe is de vergelijking Niche, P64 en Weber EG1? In mijn hoofd wel wat het upgrade pad haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Ravhin schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:35:
Oi! De P64 is een factor 2,5 duurder dan wat ik voor mijn Niche heb betaald. Wat maakt dat je toch wil overstappen naar een P64 @Hercul3s ? Ik heb het gevoel dat je dan al snel in de diminishing returns zit. Platte maalschijven?
Ik denk dat je heel erg in de diminishing returns zit :D. Ik ben inderdaad vooral benieuwd naar het flat vs conical verschil. De workflow van de Niche vind ik echter te fijn om dan richting een DF64 te gaan, en dan is de P64 bijna de enige optie voor single dose zonder mods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
Ik heb anderhalve week geleden https://www.brandzaak.nl/el-salvador-finca-san-luis binnengekregen, maar tot op heden lukt het me niet om de smaak te krijgen die Brandzaak de bonen toedicht (romig en zoet).

Ik zit volgens mij aardig in de goede richting qua extractie (9 tot 10 seconden tot eerste druppel, van 0 naar 36 gram rond de 30 seconden met 18 gram maalsel). Soms heb ik wel last van channeling (dat meen ik tenminste te zien aan de puck na extractie, 1 of 2 “gaatjes” zitten er dan in, ik ben nog een aardige koffie newbie dus dat is een kwestie van oefenen vrees ik). De smaak is dan meteen een stuk zuurder.

Als alles goed gaat, dan is de koffie naar mijn smaak echter behoorlijk stevig/bitter, en zeker niet romig en zoet. Heeft er iemand een tip wat ik kan proberen om dit te verbeteren? Ik had hiervoor de yellow bourbon van Brandzaak, en daar kwam voor mijn gevoel een veel subtielere (en vettigere/romige) espresso uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 12:27
Rockster schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:51:
Ik heb anderhalve week geleden https://www.brandzaak.nl/el-salvador-finca-san-luis binnengekregen, maar tot op heden lukt het me niet om de smaak te krijgen die Brandzaak de bonen toedicht (romig en zoet).

Ik zit volgens mij aardig in de goede richting qua extractie (9 tot 10 seconden tot eerste druppel, van 0 naar 36 gram rond de 30 seconden met 18 gram maalsel). Soms heb ik wel last van channeling (dat meen ik tenminste te zien aan de puck na extractie, 1 of 2 “gaatjes” zitten er dan in, ik ben nog een aardige koffie newbie dus dat is een kwestie van oefenen vrees ik). De smaak is dan meteen een stuk zuurder.

Als alles goed gaat, dan is de koffie naar mijn smaak echter behoorlijk stevig/bitter, en zeker niet romig en zoet. Heeft er iemand een tip wat ik kan proberen om dit te verbeteren? Ik had hiervoor de yellow bourbon van Brandzaak, en daar kwam voor mijn gevoel een veel subtielere (en vettigere/romige) espresso uit.
Extractie en/of temperatuur omlaag. Ik zou richting 28 seconden gaan zitten of nog minder. Als ie dan te zuur wordt zou ik de maling gelijk houden maar meer water toevoegen dus richting 1:2.1 a 1:2.2, waarbij de extractietijd dan weer wat langer wordt.

Als laatste de temperatuur. Te hoog kan een espresso bitter maken, te laag maakt hem vlakker en zuurder.

Er staat ook donkere chocolade bij de smaken trouwens, dus enige bitterheid zou te verwachten moeten zijn.

Een bottomless portafilter helpt met inspecteren van je shot zodat je de channeling goed ziet (en je machine erna kunt poetsen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystos
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-07 14:08
Pas net achter gekomen dat Tweakers een koffie sectie heeft!

Zal het vast wel een keer langgekomen zijn, maar de Arabica medium burn van de Pelikaan is heel erg goed (en redelijk betaalbaar). De winkel in de buurt van Zutphen brandt de bonen nog zelf, ze bezorgen ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@Mystos Hmmmm .. yeah...

Afbeeldingslocatie: https://img-comment-fun.9cache.com/media/aOvyAGD/aEkrwnAd_700w_0.jpg

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
__fred__ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:20:
[...]
Extractie en/of temperatuur omlaag. Ik zou richting 28 seconden gaan zitten of nog minder. Als ie dan te zuur wordt zou ik de maling gelijk houden maar meer water toevoegen dus richting 1:2.1 a 1:2.2, waarbij de extractietijd dan weer wat langer wordt.

Als laatste de temperatuur. Te hoog kan een espresso bitter maken, te laag maakt hem vlakker en zuurder.

Er staat ook donkere chocolade bij de smaken trouwens, dus enige bitterheid zou te verwachten moeten zijn.

Een bottomless portafilter helpt met inspecteren van je shot zodat je de channeling goed ziet (en je machine erna kunt poetsen)
Temperatuur omlaag lijkt me een goed plan. Ik zou echter eerder richting 20-25s gaan zitten en 1:2 of zelfs minder qua output. Je wil de extractie verlagen, dus korter minder extraheren (qua tijd/volume/temperatuur) lijkt me dan de goede richting.

+1 voor naked portafilter, dan zie je channeling veel beter. Puck nadien bekijken is altijd wat gokken, ik heb goede pucks gezien met channeling, en slechte pucks met goede extractie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 15:07
Hercul3s schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:09:
[...]

Temperatuur omlaag lijkt me een goed plan. Ik zou echter eerder richting 20-25s gaan zitten en 1:2 of zelfs minder qua output. Je wil de extractie verlagen, dus korter minder extraheren (qua tijd/volume/temperatuur) lijkt me dan de goede richting.

+1 voor naked portafilter, dan zie je channeling veel beter. Puck nadien bekijken is altijd wat gokken, ik heb goede pucks gezien met channeling, en slechte pucks met goede extractie.
Hij klaagt over te zuur, dan wil je toch niet een kortere extractie? De zuren zijn de eerste die loskomen dacht ik te weten?
Brandzaak heeft vrij donkere bonen, daar hoort eigenlijk geen bespeurbare zuurtjes meer in te vinden te zijn.

Ik zit volgens mij aardig in de goede richting qua extractie (9 tot 10 seconden tot eerste druppel, van 0 naar 36 gram rond de 30 seconden met 18 gram maalsel).
Wat betreft temperatuur:
Als de brouwtemperatuur te laag is (lager dan 85° Celsius), zal de espresso waterig en zuur smaken omdat niet alle aromatische stoffen uit de gemalen koffie zijn vrijgekomen. De brouwtemperatuur voor espresso moet idealiter tussen 86 ° Celsius en 94 ° Celsius liggen.
Waarbij de lagere temperaturen goed passen bij donkere bonen, en de hogere bij (harde) licht gebrande bonen.
Als algemene regels, te zure espresso komt meestal door:
  • De bonen waren te grof gemalen.
  • De extractietijd / brouwtijd is te kort geweest.
  • De brouwtemperatuur was te laag (lager dan 88° Celsius).
  • Het gebruikte water was te zacht of te zuur (pH < 7).
  • Onaangename zuren konden tijdens het roosteren niet worden gereduceerd.
  • De gebruikte bonen waren te licht gebrand.
De eerste twee lijkt niet waarschijnlijk met je extractie tijd, de laatste twee gezien de leverancier ook niet.

Je zegt niet wat voor apparatuur je gebruikt, geef eens wat extra informatie? Ik had bv een Silvia die teveel druk en te lage temperatuur had (weet ik nu, twee machines later), de ene bak nog zuurder dan de andere :-S
Mijn huidige machine staat bv. rond de 92C op de groepskop met 10bar op de manometer (-1 op de groepskop), prima voor de lichter gebrande bonen die ik prefereer.
Dat je channeling lijkt te zien op de puck na extractie is moeilijk te bevestigen, omdat het wegvallen van de druk na het zetten het puck oppervlak ook behoorlijk kan omspitten.

Maar goed, om een lang verhaal kort(er) te maken, als ie behalve zuur ook weinig 'body' heeft, de temperatuur omhoog (betere extractie, meer bitterstoffen), ik hoop dat je machine een PID heeft, anders word het pielen met andere zaken, dat zal merendeels afhangen van welke machine je hebt.
Het klinkt in ieder geval alsof je onder de 86C zit.

[ Voor 13% gewijzigd door RoosW op 10-05-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 08:36
Alkaliteit van het water speelt ook nog mee. Afhankelijk van je samenstelling kan het water eventuele toenames in zuurtegraad bufferen. Dat nog los van de ph zelf. Het is een soort maatstaaf van hoeveel de ph zou veranderen als er zure componenten bij de oplossing komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Want? De Pelikaan in Zutphen heeft daadwerkelijk goede koffie en staat echt niet in de lijst ;)
Outerspace in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

offtopic:
Volgende keer gewoon een TR indienen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Outerspace op 10-05-2022 10:04 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystos
Outerspace schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Want? De Pelikaan in Zutphen heeft daadwerkelijk goede koffie en staat echt niet in de lijst ;)

offtopic:
Ah oke, was al even bang dat het inderdaad een beetje als ad overkwam... Even voor de duidelijkheid, ik heb geen banden met de Pelikaan ofzo.

Welke lijst is dat trouwens? Ben nieuw op de koffie sectie hier, dus ik zal wel weer wat obvious dingen gemist hebben zoals gewoonlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Mystos schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:12:
[...]

Ah oke, was al even bang dat het inderdaad een beetje als ad overkwam... Even voor de duidelijkheid, ik heb geen banden met de Pelikaan ofzo.

Welke lijst is dat trouwens? Ben nieuw op de koffie sectie hier, dus ik zal wel weer wat obvious dingen gemist hebben zoals gewoonlijk. :)
De TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
RoosW schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:26:
[...]

Hij klaagt over te zuur, dan wil je toch niet een kortere extractie? De zuren zijn de eerste die loskomen dacht ik te weten?
Brandzaak heeft vrij donkere bonen, daar hoort eigenlijk geen bespeurbare zuurtjes meer in te vinden te zijn.

[...]

Wat betreft temperatuur:
[...]

Waarbij de lagere temperaturen goed passen bij donkere bonen, en de hogere bij (harde) licht gebrande bonen.
Als algemene regels, te zure espresso komt meestal door:
  • De bonen waren te grof gemalen.
  • De extractietijd / brouwtijd is te kort geweest.
  • De brouwtemperatuur was te laag (lager dan 88° Celsius).
  • Het gebruikte water was te zacht of te zuur (pH < 7).
  • Onaangename zuren konden tijdens het roosteren niet worden gereduceerd.
  • De gebruikte bonen waren te licht gebrand.
De eerste twee lijkt niet waarschijnlijk met je extractie tijd, de laatste twee gezien de leverancier ook niet.

Je zegt niet wat voor apparatuur je gebruikt, geef eens wat extra informatie? Ik had bv een Silvia die teveel druk en te lage temperatuur had (weet ik nu, twee machines later), de ene bak nog zuurder dan de andere :-S
Mijn huidige machine staat bv. rond de 92C op de groepskop met 10bar op de manometer (-1 op de groepskop), prima voor de lichter gebrande bonen die ik prefereer.
Dat je channeling lijkt te zien op de puck na extractie is moeilijk te bevestigen, omdat het wegvallen van de druk na het zetten het puck oppervlak ook behoorlijk kan omspitten.

Maar goed, om een lang verhaal kort(er) te maken, als ie behalve zuur ook weinig 'body' heeft, de temperatuur omhoog (betere extractie, meer bitterstoffen), ik hoop dat je machine een PID heeft, anders word het pielen met andere zaken, dat zal merendeels afhangen van welke machine je hebt.
Het klinkt in ieder geval alsof je onder de 86C zit.
Ik doelde op zijn laatste uitspraak
*knip*

Stevig/bitter bij een goed shot zou ik nog steeds mijn adviezen geven :).

Zuur was meer bij channeling, en dat is ook logisch omdat je onder extractie hebt wss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Outerspace schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:03:
[...]

offtopic:
Excuus, was meer de manier waarop men nieuw binnenkomt op een topic en direct verdacht positief is over een specifiek merk. Dat roepte bij mij nogal argwaan op ;)
Maar duidelijk verhaal zo.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
DonJunior schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:24:
[...]

Excuus, was meer de manier waarop men nieuw binnenkomt op een topic en direct verdacht positief is over een specifiek merk. Dat roepte bij mij nogal argwaan op ;)
Ik ben het met je eens hoor DonJunior. Gewoon spam.
En wat Outerspace zegt “heeft daadwerkelijk goede koffie” lijkt me behoorlijk subjectief. Vooral omdat het enige argumentatie van beide betreft. Zorg dan, vooral als je admin bent, in iedergeval voor wat onderbouwing *waarom* je het zo’n goede koffie vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Hercul3s schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:48:
[...]

Hoe bevalt de decent vs lever? En hoe is de vergelijking Niche, P64 en Weber EG1? In mijn hoofd wel wat het upgrade pad haha.
Ja het is voornamelijk anders maar uit beide krijg je goede koffie. De Decent kan een Lever simuleren maar dat is natuurlijk nooit zo accuraat als een goed veersysteem van een Lever. Ik ben wel verbaast hoe ver het gaat binnen de Decent software, je hebt nu ook slimme profielen die druk, flow etc kunnen aanpassen tijdens de extractie .

Niche is gewoon een top maler en veel beter gaat het niet worden wat betreft smaak en Workflow.
Ook de Lagom Mini een paar maanden in gebruik gehad en dat is ook een topper gezien prijs kwaliteit en workflow. Wat aan het inkrimpen dus de Niche en Lagom Mini zijn verkocht. Volgende maand krijg ik nog de Weber Key en mogelijk de Kopi Deva binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
robbynaish schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:16:
[...]
Ja het is voornamelijk anders maar uit beide krijg je goede koffie. De Decent kan een Lever simuleren maar dat is natuurlijk nooit zo accuraat als een goed veersysteem van een Lever. Ik ben wel verbaast hoe ver het gaat binnen de Decent software, je hebt nu ook slimme profielen die druk, flow etc kunnen aanpassen tijdens de extractie .

Niche is gewoon een top maler en veel beter gaat het niet worden wat betreft smaak en Workflow.
Ook de Lagom Mini een paar maanden in gebruik gehad en dat is ook een topper gezien prijs kwaliteit en workflow. Wat aan het inkrimpen dus de Niche en Lagom Mini zijn verkocht. Volgende maand krijg ik nog de Weber Key en mogelijk de Kopi Deva binnen.
Thanks! Kan ik nog even door met de Niche :D.

Leuke hobby, vooral uit eigen interesse of ook profi? Gaat redelijk wat geld in om als ik die malers zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
Dank voor alle adviezen! Mijn machine is de Lelit MaraX, met een Eureka Specialita bonenmaler. De lelit staat op brewing priority, met temperatuur op default stand 0 (zou overeen moeten komen met 92 graden Celcius). Deze kan nog naar stand 1 (94 gr. C) of stand 2 (96 gr. C). Dat zal ik vanavond eens gaan proberen.Ik heb de maler nu iets grover afgesteld, en gek genoeg lijkt dat wat verbetering te geven qua smaak; een echt romige espresso heb ik nog niet kunnen bereiken.

Een naked portafilter gaat sowieso op de vaderdag verlanglijst, net zoals een funnel; op een of andere manier stapelt de maler 18 gram maalsel zo op, dat het voor een deel uit mijn 18 grams bakje valt, dus ik pauzeer tussendoor even om her te verdelen :)

Hebben jullie nog tips hoe channeling te voorkomen? Mijn huidige werkwijze is malen, verdelen met zo'n draai distributor en dan aantampen. Desondanks zie ik af en toe wel duidelijke gaatjes die volgens mij rechtstreeks naar de bodem lopen (dat zal een naked portafilter hopelijk bevestigen). Zelfs als ik vooraf met een paperclip het maalsel goed doorroer en alle grotere stukjes breek, heb ik dit af en toe. De smaak is dan ook echt aardig zuur merk ik.

Dit wordt een verslavende hobby op jacht naar het perfecte shot vrees ik >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik mis mijn Rocket zo.. :'(

Ik denk er nu aan m'n motor (die toch maar stof staat te verzamelen in de garage) te verkopen.. en van het geld een Linea Mini te kopen.. ja ik maak mezelf gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
RvdH schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:41:
Ik mis mijn Rocket zo.. :'(

Ik denk er nu aan m'n motor (die toch maar stof staat te verzamelen in de garage) te verkopen.. en van het geld een Linea Mini te kopen.. ja ik maak mezelf gek.
Zou het iets zijn om wat simpelers te kopen zoals een MaraX bijv met leuke maler? Past ook nog makkelijker op je aanrecht en is geen godsvermogen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystos
DonJunior schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:24:
[...]

In dat geval mijn excuses, dit was zeker niet mijn bedoeling. Ik zal voor de volgende keer een beter eerste bericht sturen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Rockster schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:31:
[...]

[...]

[...]

Dank voor alle adviezen! Mijn machine is de Lelit MaraX, met een Eureka Specialita bonenmaler. De lelit staat op brewing priority, met temperatuur op default stand 0 (zou overeen moeten komen met 92 graden Celcius). Deze kan nog naar stand 1 (94 gr. C) of stand 2 (96 gr. C). Dat zal ik vanavond eens gaan proberen.Ik heb de maler nu iets grover afgesteld, en gek genoeg lijkt dat wat verbetering te geven qua smaak; een echt romige espresso heb ik nog niet kunnen bereiken.

Een naked portafilter gaat sowieso op de vaderdag verlanglijst, net zoals een funnel; op een of andere manier stapelt de maler 18 gram maalsel zo op, dat het voor een deel uit mijn 18 grams bakje valt, dus ik pauzeer tussendoor even om her te verdelen :)

Hebben jullie nog tips hoe channeling te voorkomen? Mijn huidige werkwijze is malen, verdelen met zo'n draai distributor en dan aantampen. Desondanks zie ik af en toe wel duidelijke gaatjes die volgens mij rechtstreeks naar de bodem lopen (dat zal een naked portafilter hopelijk bevestigen). Zelfs als ik vooraf met een paperclip het maalsel goed doorroer en alle grotere stukjes breek, heb ik dit af en toe. De smaak is dan ook echt aardig zuur merk ik.

Dit wordt een verslavende hobby op jacht naar het perfecte shot vrees ik >:)
Je kan evt nog een lange flush doen (bijv 10s) voor je shot om de temperatuur nog wat omlaag te brengen. Grover malen betekend minder extractie en kan dus idd een betere smaak opleveren als hij te bitter is. Dat grover malen een betere smaak oplevert bevestigd op zich wel dat je minder extractie wil. Je zou dus ook nog de ratio omlaag kunnen brengen en de doorlooptijd.

Verder zou ik niet teveel waarde hechten aan de puck en wachten op de naked pf voor channeling diagnose. Wat je nog wel zou kunnen doen is het roeren met naalden, ook wel WDT genoemd. Via MP even een puck rake scoren voor E15 en je bent klaar. Scheelde bij mij ook veel channeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Hercul3s schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:44:
[...]

Zou het iets zijn om wat simpelers te kopen zoals een MaraX bijv met leuke maler? Past ook nog makkelijker op je aanrecht en is geen godsvermogen :).
't Design is best belangrijk voor mij (en de WAF) - de Rocket was nog wel te doen maar ben an sich geen fan meer van zo'n enorme hoeveelheid RVS/Chroom. De LM is bizar mooi imho en zou in 't wit prachtig staan in onze keuken, die ook zwart/wit is. De Rocket viel daar al best uit de toon. Ik heb nog een witte Niche en die set zou helemaal mooi zijn..
Daarnaast spreekt met name de simpliciteit van de LM mij aan (met aardig wat features die je via de app erbij krijgt).

Enige wat me eraan tegen staat is dat ik amper melk-gebaseerde drankjes maak. En daar blinkt ie juist weer extra in uit met de steam power..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
RvdH schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:51:
[...]

't Design is best belangrijk voor mij (en de WAF) - de Rocket was nog wel te doen maar ben an sich geen fan meer van zo'n enorme hoeveelheid RVS/Chroom.
Dus je vond je Rocket mooi, maar nu je hem na verkoop mist, ben je ineens geen fan meer van die hoeveelheid glimmend staal.

De Rocket ging weg vanwege de WAF. Niet omdat ze hem niet mooi vond, maar omdat ze er niet goed mee overweg kon om zelf koffie te zetten, toch? What makes you think dat dat met een LM LM ineens wel goed gaat?

Wellicht even rustig een kop koffie drinken en eens alle voors en tegens op een rijtje zetten voordat je weer in the spurr of the moment heel impulsief iets (ver)koopt...? ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
dreamscape schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:58:
[...]

Dus je vond je Rocket mooi, maar nu je hem na verkoop mist, ben je ineens geen fan meer van die hoeveelheid glimmend staal.

De Rocket ging weg vanwege de WAF. Niet omdat ze hem niet mooi vond, maar omdat ze er niet goed mee overweg kon om zelf koffie te zetten, toch? What makes you think dat dat met een LM LM ineens wel goed gaat?

Wellicht even rustig een kop koffie drinken en eens alle voors en tegens op een rijtje zetten voordat je weer in the spurr of the moment heel impulsief iets (ver)koopt...? ;)
Mee eens.
Daarbij is een Jura E8 een apparaat wat simpel te bedienen is en een reproduceerbaar resultaat oplevert.
Een half automaat kan meer en nog beter maar vergt dus vaardigheden.

Als er visite komt die melkspecialiteiten wensen is een Jura ook heel handig.
Ik heb hier nog niemand over de koffie horen klagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
Hercul3s schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:30:
[...]

Thanks! Kan ik nog even door met de Niche :D.

Leuke hobby, vooral uit eigen interesse of ook profi? Gaat redelijk wat geld in om als ik die malers zo zie.
Nee is puur hobby. Meerdere hobbies om te ontstressen, dus uiteindelijk win-win.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
@RvdH Moet je het niet eerst allemaal laten bezinken? Volgens mij ga je van hot naar her met je koffie interesse. Moet je niet eerst paar maanden je Jura de kans geven en dan zien of je een halfautomaat nog mist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
RvdH schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:51:
[...]

't Design is best belangrijk voor mij (en de WAF) - de Rocket was nog wel te doen maar ben an sich geen fan meer van zo'n enorme hoeveelheid RVS/Chroom. De LM is bizar mooi imho en zou in 't wit prachtig staan in onze keuken, die ook zwart/wit is. De Rocket viel daar al best uit de toon. Ik heb nog een witte Niche en die set zou helemaal mooi zijn..
Daarnaast spreekt met name de simpliciteit van de LM mij aan (met aardig wat features die je via de app erbij krijgt).

Enige wat me eraan tegen staat is dat ik amper melk-gebaseerde drankjes maak. En daar blinkt ie juist weer extra in uit met de steam power..
Zwart wit?
Als je strak en modern zoek zonder bling is deze Ascaso Steel Duo Zwart wellicht iets voor je.
Naast de Jura dan.
Voor €700 heb je hem.
https://www.bol.com/nl/nl...e-zwart/9200000124436693/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

dreamscape schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:58:
[...]

Ik vond m'n Rocket mooi ja, maar nu ik wat meer gebruikerservaring hebt, zou ik niet zo snel meer zo'n hoeveelheid glimmend staal in huis halen nee. Is toch niet zo raar? :)
De Rocket ging niet weg omdat zij er geen koffie mee kon zetten, daarvoor hadden we al een andere oplossing bedacht, de volautomaat (die nu vervangen is door de Jura).
Hij ging met name weg omdat ik zelf gefrustreerd raakte van het koffie zetten. Te vaak van die niet-te-drinken kopjes, te weinig van die super lekkere.

Nu ik weer een tijdje zonder zit, en hem dus toch wel mis, wil ik het avontuur wel weer opnieuw aangaan maar dan met een andere insteek. Niet meer persé de halfautomaat als "daily driver" willen gebruiken of voor die "even een bakje koffie" - maar voor een goede kop koffie even echt de tijd nemen. En dan wellicht maar 1 á 2 keer per dag. En wellicht wel meer cappuccino's / cortado's / macchiato's.
Pagina: 1 ... 137 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1