Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 136 ... 240 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Thomox schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:52:
[...]

Oké, dat wist ik niet. Nog tips voor goede bonen bij branders die niet gelijk >€30 per kilo kosten?
Ik ben op mijn gemak de branders uit de TS aan het afgaan. Ben begonnen met Fascino en die hadden echt 1 boon die ik fantastisch vond. Echter na nog 1 keer bestellen ging die uit het assortiment :(

Ik heb sindsdien al heel wat branders gehad. Onder andere Giraffe (niets bijzonders, wel duur) en nu bezig met Café du Jour. Die vind ik ook nog steeds niet heel bijzonder, maar zijn een stuk minder prijzig.

Ik bestel steeds van die proefpakketten, wie weet vind ik ooit mijn 'droomboon' :)

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als ik de goedkopere aanbieders waar ik persoonlijke ervaring mee heb, en waar hier in het topic vaker over is gesproken even samenvat:

Fascino: prima verse bonen, niet héél bijzonder, aan de donkere kant

Brandzaak: idem, maar minder donker gebrand

Cafe du jour: 1x besteld, toen er hier in het topic een specifieke GOT-kortingscode voor voorbij kwam; het is bij die ene keer gebleven, branding was zeer inconsistent. Destijds waren er meer klachten over in dit topic. Maar wellicht is het inmiddels beter.

Koepoort: Relatief jong bedrijf volgens mij. Eerste keer veel te licht gebrand, dat je het groene er nog aan proefde zeg maar. Op basis van feedback zijn de donkerder gaan branden, maar begreep uit reacties hier: 'te donker'. Later is het beter geworden, en heb ik er 3 verschillende kilozakken besteld. Die waren allemaal inderdaad prima gebrand, mooie prijs en ze hebben ook wat betaalbare natural bonen. Houd er wel rekening mee dat ze geen gratis verzending aanbieden, dus uiteindelijk zal het niet veel schelen met een Fascino of brandzaak als je max zeg 2-3kg per keer besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 10:30
PaT schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:22:
[...]

Ik ben op mijn gemak de branders uit de TS aan het afgaan. Ben begonnen met Fascino en die hadden echt 1 boon die ik fantastisch vond. Echter na nog 1 keer bestellen ging die uit het assortiment :(

Ik heb sindsdien al heel wat branders gehad. Onder andere Giraffe (niets bijzonders, wel duur) en nu bezig met Café du Jour. Die vind ik ook nog steeds niet heel bijzonder, maar zijn een stuk minder prijzig.

Ik bestel steeds van die proefpakketten, wie weet vind ik ooit mijn 'droomboon' :)
Ja, soms verandert er wel eens wat.
Oogsten zijn ook niet altijd stabiel, de smaak verandert dus ook.
Grote koffiebranders werken meestal met melanges om een redelijk reproduceerbaar resultaat te krijgen.

Wat is nu je top 3?
Branders plus soort koffie?
Drink je alleen espresso’s of ook wat anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

HoppyF schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:04:
[...]

Ja, soms verandert er wel eens wat.
Oogsten zijn ook niet altijd stabiel, de smaak verandert dus ook.
Grote koffiebranders werken meestal met melanges om een redelijk reproduceerbaar resultaat te krijgen.

Wat is nu je top 3?
Branders plus soort koffie?
Drink je alleen espresso’s of ook wat anders?
Ik drink juist geen espresso's, maar 'gewone' koppen zwarte koffie.
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen 'top 3' omdat ik heel veel heel erg op elkaar vind lijken. Ik heb ook nog steeds niet 'het perfecte boontje' gevonden, maar dat zou ook deels door mijn wat simpele volautomaat kunnen komen.

Wat ik vooral geleerd heb van al die branderijen is dat koffieboontjes uit de supermarkt niet zo'n goed idee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:35
Ik bestel al jaren bij Fascino, al vanaf de tijd dat ze nog als bijzonder werden gezien, en ook wel eens wat anders geprobeerd van meer lokale branders zoals De BonenBrander en Koffielust. Aangezien ik een Jura heb, heb ik niet de illusie dat ik alles uit de bonen kan halen, maar tot nu toe bevalt Fascino me nog altijd het beste. Wel ben ik inmiddels na wat omzwervingen uitgekomen bij de Sumatra Orang Utan als favoriet en ik ben nu met mijn eigen 'absolute beginner brandertje' aan het kijken of ik de groene variant net zo lekker kan krijgen.

Overigens ben ik wel nieuwsgierig naar waarom de Direct Trade en Single Origins van Fascino niet als specialty koffie gezien zouden moeten worden en die van andere branders wel. M.a.w: Wat maakt een boon tot specialty boon?

@DarkSide Ik draai dagelijks de melkreiniging op mijn E8 en doe dit twee keer per week met melksysteemreinigingsvloeistof van Solute. Je moet dit ook niet te vaak doen, anders worden de bacteriën resistent tegen het schoonmaakmiddel.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:36

hidde212

Free your mind...

PaT schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:22:
[...]

Ik pas precies dezelfde strategie toe, aangevuld met bonen die ik bijv. lokaal een keer tegenkom. Ik hanteer voor de standaard koffies een prijs van rond de €20, en dan af en toe een klein zakje van een wat bijzonderder koffie rond de €30-35.
PaT schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:11:
[...]

Ik drink juist geen espresso's, maar 'gewone' koppen zwarte koffie.
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen 'top 3' omdat ik heel veel heel erg op elkaar vind lijken. Ik heb ook nog steeds niet 'het perfecte boontje' gevonden, maar dat zou ook deels door mijn wat simpele volautomaat kunnen komen.

Wat ik vooral geleerd heb van al die branderijen is dat koffieboontjes uit de supermarkt niet zo'n goed idee zijn.
Hier wordt ook alleen filterkoffie en af en toe een moka-potje gedronken. Wat ons opvalt is dat vooral de smaaktonen van de naturals en/of Afrikaanse afkomst wat meer opvallen in filterkoffie: bijvoorbeeld de Oeganda van koepoort. Die valt hier erg in de smaak, net zoals de Burundi – Gakenke van koffiestation, die viel ook positief op.
Ik kon een stuk minder verschil proeven tussen de bonen uit brandzaak pakket. Daar was de Guatemala wel de favoriet denk ik.

Wat ik wel merk is dat een mokapot al hele andere smaken naar boven kan brengen uit een boon. Als hier ooit een espressomachine komt te staan (zit al in de pijplijn...) vrees ik dat het hele proefcircus opnieuw begint. Heel vervelend :)

...and your ass will follow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:17
HoppyF schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:07:
[...]

Die pilletjes zijn relatief duur.
Er zijn dus twee soorten tabletten bij de Jura.
Eentje voor het reinigen van het zetsysteem, ongeveer 1x per maand.
Een ander reiningstabletje voor het melksysteem.
Een keer per dag of wat minder.
Ik gebruik de vloeibare reiniger fles van 1 liter voor ongeveer 12 euro.
Per keer heb je daarvan 6ml nodig, meet ik af met een injectie spuitje.
Opslurpen en dan in de melksysteem bak doen.

Melksysteem reiniger: GlobaClean

Ik heb nog Siemens reinigingstabletten voor de zetgroep over.
Deze gebruik ik dus nu in de Jura.

Het melkschuim van de E8 is uitstekend zou niet weten welke andere stand toe kan voegen.
De stevigheid en structuur is wel het beste met Globemilk Barista melk.
Had nu even Campina volle houdbare melk dat is toch net even wat slapper schuim.
Schuimt wel goed op smaak is ook goed maar net iets minder stevig.
toon volledige bericht
Op dagen dat ik het melksysteem heb gebruikt maak ik aan het einde van de dag altijd het systeem schoon met de mini tabletjes van Jura.

Qua andere stand zou ik op de E8 ook wel een stand toejuichen die iets minder opschuimt en dus meer richting opgewarmde melk gaat voor de Latte Macchiato’s. Dat is nu iets te veel schuim met de E8 vind ik. Voor een Cappuccino of Flat White is het verder wel prima.

Qua melk ben ik nu ook de Globemilk Barista aan het gebruiken en die is inderdaad net iets beter qua structuur als de volle houdbare melk van Campina. De Jersey melk vond ik wel nog beter/lekkerder (los opgeschuimt buiten de E8), maar daar kon de E8 helaas niet mee overweg (begon meteen te sputteren).

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
PatrickC schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:19:
[...]

Op dagen dat ik het melksysteem heb gebruikt maak ik aan het einde van de dag altijd het systeem schoon met de mini tabletjes van Jura.

Qua andere stand zou ik op de E8 ook wel een stand toejuichen die iets minder opschuimt en dus meer richting opgewarmde melk gaat voor de Latte Macchiato’s. Dat is nu iets te veel schuim met de E8 vind ik. Voor een Cappuccino of Flat White is het verder wel prima.

Qua melk ben ik nu ook de Globemilk Barista aan het gebruiken en die is inderdaad net iets beter qua structuur als de volle houdbare melk van Campina. De Jersey melk vond ik wel nog beter/lekkerder (los opgeschuimt buiten de E8), maar daar kon de E8 helaas niet mee overweg (begon meteen te sputteren).
Ik maak het melksysteem ook wel schoon eind van de dag maar dan met warm/heet water onder de keukenkraan. Maar ook regelmatig met de melkreiningingsvloeistof want je wilt ook niet dat er vet en melkresten achterblijven.
Die mini tabletjes heb ik ook gebruikt in het begin met het meegeleverde potje.
De vloeistof (opgelost in water door de Jura) maakt ook goed schoon zo is mijn indruk.

Je merkt dus ook het verschil tussen de melk Barista of Campina.
Blijft merkwaardig want er zit maar 0,2% verschil in vet percentage.
Maar goed, Globemilk beweert de houdbare melk geoptimaliseerd te hebben.

De Jersey melk heb ik nog niet getest, maar als het bij jou niet werkt zal het bij mij vast en zeker ook niet werken dus kan ik mij de moeite besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-04 17:14
Aziraphale schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:45:

Overigens ben ik wel nieuwsgierig naar waarom de Direct Trade en Single Origins van Fascino niet als specialty koffie gezien zouden moeten worden en die van andere branders wel. M.a.w: Wat maakt een boon tot specialty boon?
De score.
Als je de link volgt die ik er in had gezet, kan je er meer info over vinden. Maar simpelweg heb je een score van >80 nodig om het specialty coffee te kunnen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Cafecito schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:34:
[...]

De score.
Als je de link volgt die ik er in had gezet, kan je er meer info over vinden. Maar simpelweg heb je een score van >80 nodig om het specialty coffee te kunnen noemen.
Gelezen, maar ik kom nog niet verder met hoe de score wordt bepaald en hoe ik weet welke score een koffie heeft. Om even bij Fascino te blijven: Zij geven aan specialty coffee te verkopen en hebben ook gecertificeerde koffie's in het assortiment. Ook hebben ze SCA gecertificeerde branders in dienst. Waarom zou dit dan (op persoonlijke smaak na) anders zijn dan de koffie van een bedrijf als Friedhats?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
Aziraphale schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:07:
[...]

Gelezen, maar ik kom nog niet verder met hoe de score wordt bepaald en hoe ik weet welke score een koffie heeft. Om even bij Fascino te blijven: Zij geven aan specialty coffee te verkopen en hebben ook gecertificeerde koffie's in het assortiment. Ook hebben ze SCA gecertificeerde branders in dienst. Waarom zou dit dan (op persoonlijke smaak na) anders zijn dan de koffie van een bedrijf als Friedhats?
SCA gecertificeerd is het afronden van een training. Ik ken Fascino goed, ook van binnen, en wil er alles behalve kwaad over spreken, want ze doen het goed :)
Ze spreken alleen een andere doelgroep/markt aan. Daar is natuurlijk niks mis mee.
Ze hebben een commercielere insteek in de verkoop van koffie, dan wat andere branders die bijzondere koffies zoeken en daar het beste uit proberen te halen (wat niet betekent dat het ook duur hoeft te zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik heb het idee dat de meeste koffie die dergelijke branderijen verkopen wel 'specialty' koffie is, maar dat er vaak niet direct met een cupping score wordt geadverteerd tenzij die echt bijzonder hoog is. Of dat er misschien überhaupt geen scoring plaatsvindt, maar 'indien getest' dat het wel boven de 80 zou komen.

Als het 'niks bijzonders' is, belandt het wel in de supermarktkoffie.

Koepoort heeft bijv. een tag 'specialty koffie':
https://koffiebranderijde...uct-tag/specialty-koffie/
Dat zijn dan niet al hun koffies, maar wel een groot aantal. Ik neem aan dat dat ook gebaseerd is op dergelijke scores.

https://evermorethee.nl/ zegt ook:
"Alle koffiesoorten van Evermore zijn Specialty Coffees. Dit betekent dat ze een SCA Cupping Score van 80 of hoger uit 100 hebben behaald." Maar de exacte score wordt niet bij iedere koffie geadverteerd. Bij de een wel, de ander niet.

Verder: lekker boeiend, gaat toch om je eigen smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
defusion schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:50:
Ik heb het idee dat de meeste koffie die dergelijke branderijen verkopen wel 'specialty' koffie is, maar dat er vaak niet direct met een cupping score wordt geadverteerd tenzij die echt bijzonder hoog is. Of dat er misschien überhaupt geen scoring plaatsvindt, maar 'indien getest' dat het wel boven de 80 zou komen.

Dat zijn dan niet al hun koffies, maar wel een groot aantal. Ik neem aan dat dat ook gebaseerd is op dergelijke scores.

"Alle koffiesoorten van Evermore zijn Specialty Coffees. Dit betekent dat ze een SCA Cupping Score van 80 of hoger uit 100 hebben behaald." Maar de exacte score wordt niet bij iedere koffie geadverteerd. Bij de een wel, de ander niet.

toon volledige bericht
Die score gaat niet uitsluitend over de smaak, maar ook over de kwaliteit zoals de defects en balans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

defusion schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:50:

toon volledige bericht
Volgens mij zegt die sca score slechts deels wat over de smaak. Uit die Wikipedia pagina:
there's a general acceptance of a set of three minimum requirements: coffee should have been hand picked by selective picking of mature beans, scoring 80 or above, maximum 5 defects per 350 g (12 ounces).
Dus handgeplukt, met een score van 80+ (is dat dan smaak?) en max 5 defecte boontjes per 350 gram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik weet het, daarom ook; het is maar beperkt nuttig. Cupping score van 90+ wil niet zeggen dat het (subjectief) lekkere koffie is. Rond de 80 is ook nog steeds objectief prima. Geen score bekend wil ook niks zeggen. Kan (en zal in de meeste gevallen bij kleinere branders) nog steeds prima kwaliteit zijn.

Beter: buy the seller. Koop bij een verkoper die je vertrouwt en kwaliteit levert. Of er nu een score bekend is of niet.
De rest is (subjectieve) smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:28

LankHoar

Langharig tuig

Ik meld me hier ook maar weer eens. We zijn geremigreerd naar NL en we hebben onze Delonghi Magnifica S achtergelaten. Dat was onze eerste volautomaat, en ik was er redelijk tevreden over. Wat ik geleerd heb is dat ik graag een machine wil die een volledig cappuccino (of late etc.) kan zetten, omdat ik melk opschuimen gewoon niet heel goed kan en bovendien ook lui ben aangelegd (vandaar ook de volautomaat). Verder heb ik geen idee waar ik op moet letten, dus ik gooi maar even een tweedehandse machine in de groep die voorbij kwam, er goed uit ziet en binnen ons budget (250 euro kost deze): Saeco Granbaristo HD8975

Verder heb ik ergens recent eens lekkere koffie gehad bij iemand met een Siemens die ook automatische cappuccino kon zetten. Het exacte model dacht ik te hebben gefotografeerd (sticker op de achterkant), maar zie daar enkel "Type ctes35b" en geen model naam, google helpt nog niet echt. Heb ook een serienummer.

Iemand enig idee of bovenstaande Saeco een leuke machine is, en makkelijk in onderhoud? Of hoe ik het model van deze Siemens kan achterhalen? Ik ben zoals je merkt niet merkgebonden ofzo, dus kan prima e.e.a op marktplaats in de gaten houden. Meer dan 300 euro hoop ik niet uit te geven, en koop sowieso het liefst tweedehands ivm milieu en portemonnee :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:33
@LankHoar of je koffie lekker is, begint bij de boon. Garbage in is garbage out. Dus als je van plan bent om voor niet versgebrande koffie te gaan (bijv de kiloknallers van de Lidl), dan voldoet die machine vast wel (hoewel ik niets weet van het onderhoudsgemak). Althans, ik geloof niet dat een JURA van 800 euro daarmee echt substantieel lekkerdere koffie zet ;)

Wil je goede koffie, dan zul je moeten beginnen met kwalitatief goede en verse bonen (hoeft niet duur te zijn, kan wel rond de 15euro per kilo, maar dus geen 5e zoals in de supermarkt). En dan ga je het verschil wel merken tussen goedkope consumer grade machines en de duurdere JURA’s. Of het je dat waard is weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
LankHoar schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:14:
Ik meld me hier ook maar weer eens. We zijn geremigreerd naar NL en we hebben onze Delonghi Magnifica S achtergelaten. Dat was onze eerste volautomaat, en ik was er redelijk tevreden over. Wat ik geleerd heb is dat ik graag een machine wil die een volledig cappuccino (of late etc.) kan zetten, omdat ik melk opschuimen gewoon niet heel goed kan en bovendien ook lui ben aangelegd (vandaar ook de volautomaat). Verder heb ik geen idee waar ik op moet letten, dus ik gooi maar even een tweedehandse machine in de groep die voorbij kwam, er goed uit ziet en binnen ons budget (250 euro kost deze): Saeco Granbaristo HD8975

Verder heb ik ergens recent eens lekkere koffie gehad bij iemand met een Siemens die ook automatische cappuccino kon zetten. Het exacte model dacht ik te hebben gefotografeerd (sticker op de achterkant), maar zie daar enkel "Type ctes35b" en geen model naam, google helpt nog niet echt. Heb ook een serienummer.

Iemand enig idee of bovenstaande Saeco een leuke machine is, en makkelijk in onderhoud? Of hoe ik het model van deze Siemens kan achterhalen? Ik ben zoals je merkt niet merkgebonden ofzo, dus kan prima e.e.a op marktplaats in de gaten houden. Meer dan 300 euro hoop ik niet uit te geven, en koop sowieso het liefst tweedehands ivm milieu en portemonnee :)
Een Siemens is best een goede volautomaat en doet wat je wenst.
Ligt nieuw wel boven je budget van €300.
Maar je zegt zelf al dat tweedehands een optie kan zijn.
Retourgoed is in principe ook tweedehands maar vaak ook nieuw maar met een klein krasje of een kleinigheidje wat ontbreekt.
Scheelt echter wel flink in de prijs.
Misschien iets om te overwegen.
Een bekende retourgoed verkoper is Breezy Returns.
Ik heb ze hier al vaker in dit topic genoemd. Heb er zelf ook diverse apparaten gekocht.
Het huidige overzicht bij hun staat hier, ze verkopen o.a. via Bol.com maar ook via EBay.
Soms ook via BVA auctions.
Siemens bij Bol van Breezy:
https://www.bol.com/nl/nl...4852399+34248/?rating=all

Je kunt behalve Siemens ook andere merken kiezen op de website, links.

O ja, de wat betere (verse) koffiebonen geven uiteraard ook een beter resultaat wat @cryptapix zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door HoppyF op 27-04-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-05 08:26
Vorig jaar hebben we een campertje gekocht en gaan we regelmatig een weekendje weg. Nu ben ik opzoek naar de ideale koffie voor op de camping en onderweg. Uitgangspunten:
  • verse koffiebonen, handmaler, weegschaal en thermoskan aanwezig
  • ruimte is een factor, dus liever geen siphon opstelling oid
  • zowel gas als elektra aanwezig
  • voorkeur voor kop koffie (lungo/americano/filter) tov espresso. Zeker voor onderweg
  • voor onderweg liever van tevoren koffiezetten en meenemen in thermoskan, dan onderweg nog koffiezetten
Wat mijn overwegingen zijn tot nu toe:
  • V60 - makkelijkste keuze. 's ochtends een kan koffie zetten en je kan een halve dag vooruit. Ook de minst leuke keuze
  • Chemex - veel extra spullen (gooseneck, chemex, filters) meenemen tov V60. Ben wel heel benieuwd naar het resultaat
  • French Press - heb ik nu. Vind het resultaat met het recept van JH beter, maar nog niet heel fantastisch. En met dat recept duurt het wel weer lang (10 zettijd, excl malen)
  • Mokka Pot - vind ik zelf uit dit rijtje de lekkerste koffie. Wel afhankelijk van gas en minder geschikt om in een thermoskan mee te nemen.
Wat vinden jullie? Mis ik iets?

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:45
De extra dingen meenemen voor een Chemex gelden natuurlijk ook voor de V60.
Zo te zien heb je ervaring met de verschillende methodes, dus dan de lekkerste kiezen. Mokka is dan misschien wat minder geschikt om in een thermoskan mee te nemen. Maar wil je perse echt koffie meenemen in een thermoskan?

Je hebt natuurlijk nog vele varianten van de nanopresso wat ik zo kan bedenken. Maar dan ga je inderdaad meer richting espresso wat al helemaal niet geschikt is voor een thermoskan.

Ik zou het zelf houden bij handmaler + V60/Chemex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 21:04
Mijn advies: V60, lijkt me veel handiger onderweg dan een glazen chemex.
Misschien het minst leuk, maar wel lekkere koffie zonder toestanden.
Een aeropress is ook leuk, maar daarmee zet je een koffiekopje per keer, geen thermosfles vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
V60 of wellicht een Clever Dripper. Ziet er hetzelfde uit als V60 op het eerste oog, maar is met hendeltje. Je laat de koffie eerst trekken, en vervolgens laat je het gefilterd doorlopen. Eigenlijk super simpel, en geen geklooi met opschenksnelheid oid. Heeft ome JH overigens ook een filmpje van.

Of aeropress inderdaad, maar zoals gezegd, je bent beperkt in volume. Je kunt wel 2x zo sterk zetten en aanlengen, maar schijnt toch anders te smaken dan 2x afzonderlijk zetten. Zelf nooit geprobeerd, ik ben toch de enige koffiedrinker in huis.

Als > 1 kop per keer een eis is zou ik waarschijnlijk voor de clever dripper gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:48

Ravhin

no <root>...

AppieR schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:00:
Vorig jaar hebben we een campertje gekocht en gaan we regelmatig een weekendje weg. Nu ben ik opzoek naar de ideale koffie voor op de camping en onderweg. Uitgangspunten:
  • verse koffiebonen, handmaler, weegschaal en thermoskan aanwezig
  • ruimte is een factor, dus liever geen siphon opstelling oid
  • zowel gas als elektra aanwezig
  • voorkeur voor kop koffie (lungo/americano/filter) tov espresso. Zeker voor onderweg
  • voor onderweg liever van tevoren koffiezetten en meenemen in thermoskan, dan onderweg nog koffiezetten
Wat mijn overwegingen zijn tot nu toe:
  • V60 - makkelijkste keuze. 's ochtends een kan koffie zetten en je kan een halve dag vooruit. Ook de minst leuke keuze
  • Chemex - veel extra spullen (gooseneck, chemex, filters) meenemen tov V60. Ben wel heel benieuwd naar het resultaat
  • French Press - heb ik nu. Vind het resultaat met het recept van JH beter, maar nog niet heel fantastisch. En met dat recept duurt het wel weer lang (10 zettijd, excl malen)
  • Mokka Pot - vind ik zelf uit dit rijtje de lekkerste koffie. Wel afhankelijk van gas en minder geschikt om in een thermoskan mee te nemen.
Wat vinden jullie? Mis ik iets?
toon volledige bericht
https://9barista.com/ O-)
Afbeeldingslocatie: https://up.picr.de/37450252fl.png
Maar zonder gekheid: een mokapot is mijn go-to voor onderweg. Gecombineerd met een goede handmaler de minste fuzz.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Voor onderweg gebruik ik een Aeropress en een Timemore slim plus molen. Twee koppen tegelijk zetten lukt prima met een Aeropress door je brouwsel aan te lengen. Meer dan twee koppen zit er niet in.

Maar nu ik die 9Barista heb gezien moet ik een 9Barista hebben :*)

[ Voor 15% gewijzigd door eamelink op 28-04-2022 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Ik kom net de Acaia Orbit tegen. Single dose, grind by weight ( :?) grinder van Acaia in samenwerking met Weber. Helaas grind by weight zo te zien wel alleen icm een Acaia Lunar.

Blijkt vorig jaar al te zijn aangekondigd op de Acaia website, maar ze zetten net een filmpje online:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Announcing the Orbit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Achja, op dat soort prijzen (1350 dollar volgens youtube omschrijving) maakt een lunar weegschaaltje erbij ook weer geen wereld van verschil.

Overigens vind ik grind by weight weer een beetje raar bij een single dose grinder. Dan weeg je toch sowieso vooraf je bonen? Wil je grind by weight nuttig gebruiken, dan wil je m.i. juist wel een hopper hebben.
Weeg je niet vooraf, moet je er dus opzettelijk teveel in doen, wat dan weer blijft zitten...

[ Voor 11% gewijzigd door defusion op 28-04-2022 21:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinpower
Acacia * Weber = ontzettend duur * ontzettend duur = onmogelijk duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@defusion ja vandaar ook mijn :? Maar er lijkt iets van een hopper in te zitten om wat shots achter elkaar te kunnen malen. Wellicht ook met een mogelijkheid om de hopper eenvoudig te legen.

1350 dollar vind ik nog niet eens zo gek als Weber betrokken is. Dan vind ik 200 erbij voor een weegschaaltje toch best wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Mocht er iemand interesse hebben in een Rocket R58 v3 van een paar maanden oud (incl complete uitrusting).. https://link.marktplaats.nl/m1836562505

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@RvdH einde hobby? of is/komt er weer wat anders?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

defusion schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:15:
@RvdH einde hobby? of is/komt er weer wat anders?
Inderdaad, ik heb al te veel hobbies, en na enig overleg (oké aandringen) van mijn vrouw hebben we besloten voor een mooie Jura te gaan.. :) In het kader van "gemak dient de mens"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-05 20:18
RvdH schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:07:
Mocht er iemand interesse hebben in een Rocket R58 v3 van een paar maanden oud (incl complete uitrusting).. https://link.marktplaats.nl/m1836562505
Succes, mooie machine, zou ik best willen hebben, maar dat laat het budget niet toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
RvdH schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:32:
[...]

Inderdaad, ik heb al te veel hobbies, en na enig overleg (oké aandringen) van mijn vrouw hebben we besloten voor een mooie Jura te gaan.. :) In het kader van "gemak dient de mens"...
Wat jammer Rick, je hebt zo’n mooie set.
Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat je niet eenvoudig een reproduceerbaar lekkere espresso kunt zetten.
Daar moet je dus handigheid of vaardigheid in zien te krijgen.
Wellicht zou ik dit zelf wel kunnen leren of een cursus/training volgen maar mijn vrouw ziet dit vast niet zitten.
Daarom ook een Jura hier.
Dan is nadenken niet nodig, je kiest en klikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-05 21:31
En toch krijg ik ook met de Jura niet altijd eenzelfde kop koppie.
Uiteraard heeft dit met de bonen te maken maar een consistente bak koffie heb ik nog niet kunnen krijgen met onderstaande bonen:
https://shop.misterbarish...bonen-mister-barish-750gr

Heb er nu meerdere zakken van geprobeerd en vind deze wel lekker maar de ene dag smaakt de koffie veel beter dan de andere. De JURA E8 machine is net een maand of 3 jong.

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 21:25

DarkSide

theres no place like ::1

Toch maar overstag gegaan. En na jaren te kijken naar een Jura er toch maar een aangeschaft.
De Siemens is met vervroegd pensioen gegaan.

Eerste indruk is top.
Heerlijke koffie en veel betere melkproducten dan de siemens. Ook beter op temperatuur.
Makkelijk te bedienen en in te richten voor verschillende smaken en wensen.

Komende 6 maanden even kijken hoe het gaat met het onderhoud.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
DonJunior schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:03:
Uiteraard heeft dit met de bonen te maken maar een consistente bak koffie heb ik nog niet kunnen krijgen met onderstaande bonen:

Heb er nu meerdere zakken van geprobeerd en vind deze wel lekker maar de ene dag smaakt de koffie veel beter dan de andere. De JURA E8 machine is net een maand of 3 jong.
Dat lijkt mij niet iets van de Jura.
Heb je ook andere bonen geprobeerd?
Staat de maling fijn genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
DarkSide schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:26:
Toch maar overstag gegaan. En na jaren te kijken naar een Jura er toch maar een aangeschaft.
De Siemens is met vervroegd pensioen gegaan.

Eerste indruk is top.
Heerlijke koffie en veel betere melkproducten dan de siemens. Ook beter op temperatuur.
Makkelijk te bedienen en in te richten voor verschillende smaken en wensen.

Komende 6 maanden even kijken hoe het gaat met het onderhoud.
Leuk!
Welke heb je gekocht?
Onderhoud gaat verder vrij simpel.
Apparaat geeft het zelf aan.
Toevallig bij mij vandaag dat ik moet ontkalken.
Laatste keer was half februari.
Ruim twee maanden geleden dus, 300 kopjes exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@HoppyF Heb nog niet aan de maling-instellingen gezeten (echt nog geen kaas van gegeten, niet voor niets dat ik sinds kort dit topic volg, om hopelijk wat meer te leren over koffiezetten).
Als ik de maling fijner zou zetten, zou dan het resultaat consistenter worden, is dat wat je zegt?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
DonJunior schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:03:

Kan aan de maalgraad liggen, maar ook dat de zetgroep verstopt zit met vetten, kalkfilter kan ook de oorzaak zijn, te schoon water of teveel kalk doet niet veel goeds met de incup quality.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
DonJunior schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:15:
@HoppyF Heb nog niet aan de maling-instellingen gezeten (echt nog geen kaas van gegeten, niet voor niets dat ik sinds kort dit topic volg, om hopelijk wat meer te leren over koffiezetten).
Als ik de maling fijner zou zetten, zou dan het resultaat consistenter worden, is dat wat je zegt?
Niet persé maar het is iets wat een ander resultaat zou kunnen geven.
Heb je een E8?
Bij mij staat de maling op de derde stand van links af geteld.
Bij andere bonen stond deze op stand twee.

Wil niet meteen zeggen dat het bij jou ook stand twee of drie moet zijn maar je kunt het eens proberen.
Wel verdraaien als de koffiemaler draait!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
DonJunior schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:15:
De maalgraad bepaalt uiteindelijk de smaak, de door jou gekozen koffie is een 100% arabica en die moeten doorgaans fijner gemalen worden dan bijvoorbeeld een robusta of een mix hiervan. Ook is de cup hoeveelheid van invloed, als je grotere hoeveelheden gaat zetten moet de maalgraad juist weer iets grover. Bij kleinere cups weer fijner.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 21:25

DarkSide

theres no place like ::1

HoppyF schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:15:
[...]

Leuk!
Welke heb je gekocht?
Onderhoud gaat verder vrij simpel.
Apparaat geeft het zelf aan.
Toevallig bij mij vandaag dat ik moet ontkalken.
Laatste keer was half februari.
Ruim twee maanden geleden dus, 300 kopjes exact.
Toch voor de S8 gegaan.
Heb meteen een "jaar" onderhoudskit gehaald. qua filters, tabletten etc (benieuwd hoe dat verloopt).

Woensdag een druk "melk"dagje. Dus aan einde dag de melkreiniging gestart. Dat gaat idd lekker makkelijk.

Merk dat de koffiekoekjes er veel beter uitzien (droger) dan de prut die uit de siemens kwam.
Zelfde geld bij doorspoelen.

Nu eerst maar lekker genieten van de lekkere koffie.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
@HoppyF @Servee Dank voor de input heren.
Heb inderdaad de E8.
Heb zojuist de maalgraad één tandje naar links versteld (uiteraard tijdens het malen) hij stond op de tweede stip van rechts, nu op de derde van rechts.. zou nu iets fijner moeten zijn. Ga ik natuurlijk bij dit bakje koffie nog niet proeven.
Overigens wellicht aanhaken op het water gebruik. Ik gebruik een Brita waterfilterkan met filterpatronen welke ik vul met water en in de koelkast bewaar. Elke ochtend verschoon ik het water in zowel de kan als de koffiemachine. In de machine gebruik ik de originele JURA waterfilter (afgelopen week, op verzoek van de machine, vervangen voor een nieuw exemplaar)

[ Voor 7% gewijzigd door DonJunior op 29-04-2022 13:09 ]

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
DonJunior schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:08:
@HoppyF @Servee Dank voor de input heren.
Heb inderdaad de E8.
Heb zojuist de maalgraad één tandje naar links versteld (uiteraard tijdens het malen) hij stond op de tweede stip van rechts, nu op de derde van rechts.. zou nu iets fijner moeten zijn. Ga ik natuurlijk bij dit bakje koffie nog niet proeven.
Overigens wellicht aanhaken op het water gebruik. Ik gebruik een Brita waterfilterkan met filterpatronen welke ik vul met water en in de koelkast bewaar. Elke ochtend verschoon ik het water in zowel de kan als de koffiemachine. In de machine gebruik ik de originele JURA waterfilter (afgelopen week, op verzoek van de machine, vervangen voor een nieuw exemplaar)
Aha dus je hebt nu eigenlijk mineraalloos water als je dubbel filtert ;) én een jura filter én Brita. Das echt ni goed voor je smaak omdat je water veeeeel te zacht is en uiteindelijk voor de materialen in je koffie machine ook niet. Als je water teveel filtert krijg je “agressief” water waar de ph waarde in elkaar stort en waar op den duur onderdelen in je machine kunnen gaan corroderen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
Servee schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:18:
[...]

Aha dus je hebt nu eigenlijk mineraalloos water als je dubbel filtert ;) én een jura filter én Brita. Das echt ni goed voor je smaak omdat je water veeeeel te zacht is en uiteindelijk voor de materialen in je koffie machine ook niet. Als je water teveel filtert krijg je “agressief” water waar de ph waarde in elkaar stort en waar op den duur onderdelen in je machine kunnen gaan corroderen.
Inderdaad.

Dubbelop is niet dubbel beter. ;)

Ik heb in mijn E8 nu geen waterfilter meer.
Is eigenlijk niet nodig, we hebben zacht water hier.
Nu betekent zacht niet meteen kalkvrij maar er zit niet zoveel in dat dit merkbaar is.
Ontkalken moet dus wel maar zoals ik zei ongeveer om de twee a drie maanden.

@DonJunior
Laat het waterfilter nog even in de E8 zitten en gebruik verder gewoon water uit de kraan.
Kijken of de smaak beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
DarkSide schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:41:
[...]

Toch voor de S8 gegaan.
Heb meteen een "jaar" onderhoudskit gehaald. qua filters, tabletten etc (benieuwd hoe dat verloopt).

Woensdag een druk "melk"dagje. Dus aan einde dag de melkreiniging gestart. Dat gaat idd lekker makkelijk.

Merk dat de koffiekoekjes er veel beter uitzien (droger) dan de prut die uit de siemens kwam.
Zelfde geld bij doorspoelen.

Nu eerst maar lekker genieten van de lekkere koffie.
De koffie koekjes zijn hier ook droog.
Je kunt ze zo beetpakken zeg maar.
Als je er iets in knijpt vallen ze wel uit elkaar maar dat is normaal.
Droge “prut” dus ipv kleffe drap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@HoppyF & @Servee Dank heren. De reden dat ik dubbel filter is omdat mijn vorige machine (was een Nespresso) is overleden aan kalk. Ondanks zorgvuldig ontkalken. Water hier in Breda bevat echt bijzonder veel kalk. Maar goed punt. Dan maar eens onderzoeken wat de 'goedkopere' optie is. de Brita aanhouden of de Jura filters.

*sowieso

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-05 15:14
Ben lurker in dit topic, maar wilde even bedanken voor de tips die ik hier voorbij zag komen. Ik had eerst Fascino boontjes voor mijn Barista Express (Grande Alta, en hiervoor ook Emporio en Italiano) maar bleef een beetje zitten met een net-niet gevoel (beetje saai resultaat). Nu heb ik een zakje Black Betty van Hoofdkwartier en die bevalt tot nu toe erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
DonJunior schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:47:
@HoppyF & @Servee Dank heren. De reden dat ik dubbel filter is omdat mijn vorige machine (was een Nespresso) is overleden aan kalk. Ondanks zorgvuldig ontkalken. Water hier in Breda bevat echt bijzonder veel kalk. Maar goed punt. Dan maar eens onderzoeken wat de 'goedkopere' optie is. de Brita aanhouden of de Jura filters.
Ok ik snap het, alleen heb je nu geen lekkere koffie en het doet je machine niet veel goeds.
Vaak kun je in het apparaat de waterhardheid instellen, hiermee krijg je bij hard water sneller een melding dat je moet ontkalken. Indien je dit steeds op tijd doet en het juiste filter gebruikt moet het goed gaan. Als dat niet kan kun je vaak ook elke twee weken preventief ontkalken, afhankelijk van gebruik natuurlijk.

Even terzijde; als je elke dag je water ververst met schoon water en je gebruikt de jura waterfilter dan doet deze helemaal niks. Het filter moet wel de tijd krijgen om het water te ontharden. Dus beter kun je als je dit zo wilt doen in de avond na de laatste kop je water verversen zodat in de ochtend het filter z’n werk heeft gedaan.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
DonJunior schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:47:
Water is zeker hard in Breda!
https://www.waterhardheid.nl/plaats/breda

Dan is een waterfilter wel nuttig.
Hier is het 5,6 ºdH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-05 21:21
cryptapix schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:29:
1350 dollar vind ik nog niet eens zo gek als Weber betrokken is. Dan vind ik 200 erbij voor een weegschaaltje toch best wat.
Weegschaal heb ik al, maar alsnog ga ik geen $1350 voor een single dose 64mm platte schijven, terwijl ik al een 63mm conische bezit... ergens houdt het op, het kan altijd beter maar niet ten alle kosten... grenzen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:21
Van de week bij een lokaal restaurant koffie van Manetti gedronken (cappuccino), deze was erg lekker, vol stevig zonder zuur of scherpte. Van de week een bestellen en kijken of dit ook op mijn Jura E8 te behalen is.

Trouwens bij het Kookpunt, bonen van mamis caffe ,gran crema gekocht, deze vind ik ook de goede kant op gaan, ook vol van smaak nog wat met instellingen verder uitproberen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:05
Vorige week in een opwelling vier zakjes Colombia El Paraiso meegenomen, omdat badeta net een winkel in Amsterdam Oost geopend heeft. Maar poe poe wat is dat een lekkere koffie zeg, en de omni-roast echt spot on voor een geweldige espresso (als je van nordic style espresso houdt). Voor mij de koffie van het jaar, echt zoveel verschillend rood fruit en zoetheid, ongelofelijk. Wat bij de meeste gefermenteerde koffies gebeurt, is dat je met het goeds, ook duidelijk de fermentatie proeft. Nou is een beetje gefermenteerd wel lekker, maar er controle over houden en zorgen dat de bijsmaken niet overheersen is een vak apart. Erg lekker.

https://badeta.nl/koffiewinkel/colombia-el-paraiso/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fG-85_hgw-zfuMybUios5dRx3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVz4MAqAJvEDz13zaztZyFC9.jpg?f=fotoalbum_large

Daarvoor de Sao Silvestre 040 van Friedhats in de molen maar de vlakkere smaken, uitgesproken zuren en toch wat bijsmaken van de aerobe fermentatie, maken dit voor mij een duidelijk mindere koffie. Machinale koffieverbouwing en verwerking in Brazilië levert m.i. sowieso eigenlijk al nooit speciale koffies op, en als je ze dan matig fermenteert, worden ze niet persé beter. Mocht je hem na deze aanbeveling willen kopen, ben ik bang dat ie al uitverkocht is ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmAadi6YdgIT5p__l5clNGUXOI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aEPNVd4SOcuZAqW9MdKYB1gC.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
ramrodwillem schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:45:
Van de week bij een lokaal restaurant koffie van Manetti gedronken (cappuccino), deze was erg lekker, vol stevig zonder zuur of scherpte. Van de week een bestellen en kijken of dit ook op mijn Jura E8 te behalen is.
Manetti is een concept van Paul Manetti en Neuteboom koffiebranderij uit Almelo. Paul Manetti was jarenlang accountmanager bij Neuteboom en is later voor zichzelf begonnen onder hun vlag. Zeker een lekkere melange met name omdat de basis bij een goede espresso ligt. Zelf jarenlang mee gewerkt en was in verschillende type (professionele) machines prima af te stellen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Poeh die prijs van bijna 100,- per kg! Koffie is het zwarte goud, bijna letterlijk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
Hulliee schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:15:
[...]

Poeh die prijs van bijna 100,- per kg! Koffie is het zwarte goud, bijna letterlijk. ;)
Ik had net een berg geld uitgegeven aan paascadeaus voor de familie en de kids. Papa wil af en toe ook wat voor zichzelf ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik ga straks in Duitsland een Jura E8 EB ophalen. Heb je voor die J.O.E. app nu wel of geen Connect ding nodig? En is dat dan de Smart Connect en Wifi Connect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Servee schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:00:
[...]

Ok ik snap het, alleen heb je nu geen lekkere koffie en het doet je machine niet veel goeds.
..
..
En toch wil ik hier nog even op terugkomen. Waarom zou het mijn machine niet veel goeds doen als ik mijn water extra goed filter?
Begrijp me goed, niet dat ik je niet geloof maar gewoon nieuwsgierig naar de reden hierachter..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-05 16:00
RvdH schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:50:
Ik ga straks in Duitsland een Jura E8 EB ophalen. Heb je voor die J.O.E. app nu wel of geen Connect ding nodig? En is dat dan de Smart Connect en Wifi Connect?
Ja je hebt een Wifi Connect nodig voor de JOE app. Dat is de witte versie. De Smart Connect is blauw en doet alleen Bluetooth.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
DonJunior schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:02:
[...]

En toch wil ik hier nog even op terugkomen. Waarom zou het mijn machine niet veel goeds doen als ik mijn water extra goed filter?
Begrijp me goed, niet dat ik je niet geloof maar gewoon nieuwsgierig naar de reden hierachter..
Alles valt en staat met de ph-waarde van het water. In de filters zit actief koolstof. Dit heeft als doel het water zachter te maken.
Calcium en magnesium zijn de vaste stoffen die het water basisch / alkalisch maken. Deze worden door de filters vaak grotendeels verwijderd door filtering. Het gevolg is dat het water ‘zuurder’ wordt. Indien je dubbel filtert word dit fenomeen dus verdubbelt.
Ik werk al bijna 20 jaar in de professionele koffie/espresso machines en vaak gezien dat indien het filter systeem niet juist is ingesteld, wat overeenkomt met dubbel filteren in jouw geval dat dit zure water de metalen aantast in espresso machines, en letterlijk op den duur onderdelen “opgevreten” worden door het water. Daarnaast heeft de koffie amper crema laag heeft en een vlakke smaak krijgt omdat aroma’s niet kunnen worden onttrokken.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• __fred__
DonJunior schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:02:
[...]

Brita filters hebben koolstoffilter en een ionenwisselaar die calcium uitwisselt tegen waterstofionen. Koolstoffilters verwijderen een aantal aromaten en verbindingen die water smaak geven (o.a. Chloor), positief of negatief.
De ionenwisselaar wisselt calcium ionen uit voor waterstofionen en carboniseert het water hierbij licht. Dit verlaagt de pH waarde.

Allebei niet echt positief voor de smaakontwikkeling. Overigens is de allergrootste doodzonde gefilterd water blootstellen aan de buitenlucht. Door uitwisseling met CO2 uit de lucht zal aan de atmosfeer blootgesteld water vanzelf zakken in pH richting 5.2. Veel mensen zetten hun brita gefilterd water in de koelkast, waarna het langzaam richting 5.2 pH gaat en alle aroma’s uit de koelkast opneemt.

Alleen als je veel chloor in je drinkwater hebt is een brita filter nuttig.

Gewoon vers water uit de kraan voor elk kopje en de machine ontharden op zijn tijd is dan een betere combi.

[ Voor 3% gewijzigd door __fred__ op 30-04-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:35
Voordat ik een eigen topic aanmaak dacht ik eerst het hier te vragen.

TL;DR Hoe krijg ik voor een grote groep mensen koffie zonder elektra?

Het verhaal:

Ik ga over 2 weken trouwen. We hebben een super mooie plek gevonden midden in de natuur op een camping. Het enige probleem is dat er zeer beperkt elektra aanwezig is. Voor de DJ en bar is er een aggregaat geregeld maar daarmee is de limiet wel bereikt. Graag zou ik mijn gasten wel een kop koffie aanbieden. Dit hoeft niet de hele dag door maar het zou mooi zijn als mensen na het eten een kopje koffie kunnen krijgen.

Het enige wat ik zelf kan bedenken is werken met oploskoffie :X maar dat is hier waarschijnlijk vloeken in de kerk O-)

We hebben namelijk wel een plek waar we een kampvuur maken waarin we water kunnen opwarmen/koken en dan in thermoskanen bewaren. Het gaat denk ik om zo'n 40-50 mensen die een kopje koffie zouden willen. Een bijkomend probleem is dat het dan enigszins tegelijk aangeboden moet worden zodat je niet een uur lang met een cafetiere een paar kopjes per keer staat te maken.

Iemand een suggestie, leuk alternatief etc??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
hippiepaci schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:38:

Het verhaal:

Ik ga over 2 weken trouwen. We hebben een super mooie plek gevonden midden in de natuur op een camping. Het enige probleem is dat er zeer beperkt elektra aanwezig is. Voor de DJ en bar is er een aggregaat geregeld maar daarmee is de limiet wel bereikt. Graag zou ik mijn gasten wel een kop koffie aanbieden. Dit hoeft niet de hele dag door maar het zou mooi zijn als mensen na het eten een kopje koffie kunnen krijgen.

Het enige wat ik zelf kan bedenken is werken met oploskoffie :X maar dat is hier waarschijnlijk vloeken in de kerk O-)

We hebben namelijk wel een plek waar we een kampvuur maken waarin we water kunnen opwarmen/koken en dan in thermoskanen bewaren. Het gaat denk ik om zo'n 40-50 mensen die een kopje koffie zouden willen. Een bijkomend probleem is dat het dan enigszins tegelijk aangeboden moet worden zodat je niet een uur lang met een cafetiere een paar kopjes per keer staat te maken.

toon volledige bericht
Een horeca percolator is meestal redelijk beperkt qua vermogen (1KW tot 1,5KW). dat icm nog een aggregaat lijkt me de eenvoudigste oplossing als de hoeveelheid spullen niet uitmaakt. De kwaliteit van de koffie ga ik me dan niet over uitlaten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07

franssie

Save the albatross

@hippiepaci je zou eens bij een scouting groep kunnen vragen hoe zij dat doen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
__fred__ schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:27:
[...]

Ik had net een berg geld uitgegeven aan paascadeaus voor de familie en de kids. Papa wil af en toe ook wat voor zichzelf ;-)
Helemaal super dat je dat doet. Ik was alleen verbaasd dat koffie zo duur verkocht wordt. Dat er een markt voor is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
defusion schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:23:
Achja, op dat soort prijzen (1350 dollar volgens youtube omschrijving) maakt een lunar weegschaaltje erbij ook weer geen wereld van verschil.

Overigens vind ik grind by weight weer een beetje raar bij een single dose grinder. Dan weeg je toch sowieso vooraf je bonen? Wil je grind by weight nuttig gebruiken, dan wil je m.i. juist wel een hopper hebben.
Weeg je niet vooraf, moet je er dus opzettelijk teveel in doen, wat dan weer blijft zitten...
Ik had ‘em eigenlijk wel op 2000,- tot 2500,- verwacht… prijs valt allezins mee. Maar dat daar gelaten, schijnbaar is/komt er ook een losse hopper waarmee je dus GBW kan doen als je niet wenst te single dosen. Maar ik zou dan gewoon een ‘echte’ GBW maler kopen en niet een single doser met GBW via een losse weegschaal. De feature an sich is dan wel weer grappig als ze toch bezig waren.

In ander nieuws….op vakantie altijd even de branderijen dichtbij opzoeken. 10 minuutjes in de auto voor Koffiebranderij de Witte Zwaan in België.
Terug gekomen met 3x 350gram omni-roast, allemaal zo rond de 35/40,- de kilo. Branden in de zaak zelf op een Probat en hebben een mooie La Marzocco staan plus was accesoires van Fellow, Airscape etc. the usual.

Kerinci Gunung, Indonesie. Een Honey-processed Microlot van Sumatra.

Adisu Halchaye, Ethiopië. Natural process Yirgacheffe van 2090m

Edwin Giraldo, Colombia. Washed, 40hour Anaerobic koffie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxhfljESJ1_927gyhGepkHs0Qpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SqTCG5uV4T8VrDRNkNzWevG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@__fred__ en @Servee Heren, jullie zijn geweldig!
Ik zal per direct stoppen met de Brita en eens kijken wat dat doet dan.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dajappie

Het verhaal:

toon volledige bericht
Misschien niet helemaal passend voor alleen ‘s avonds maar wel helemaal leuk is de koffie eend van Albert van https://movingcoffee.nl/koffie-eend/. Die heeft genoeg aan een 230v lijntje vanaf je aggregaat, zodra zn machine is opgewarmd zal die ook niet zoveel vermogen meer nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
__fred__ schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:53:
[...]

Een horeca percolator is meestal redelijk beperkt qua vermogen (1KW tot 1,5KW). dat icm nog een aggregaat lijkt me de eenvoudigste oplossing als de hoeveelheid spullen niet uitmaakt. De kwaliteit van de koffie ga ik me dan niet over uitlaten ;-)
De aggregaat is al aardig aan z'n max. Dat is nu het grootste probleem
dajappie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:07:
[...]

Misschien niet helemaal passend voor alleen ‘s avonds maar wel helemaal leuk is de koffie eend van Albert van https://movingcoffee.nl/koffie-eend/. Die heeft genoeg aan een 230v lijntje vanaf je aggregaat, zodra zn machine is opgewarmd zal die ook niet zoveel vermogen meer nodig hebben.
Super tof! Maar zo'n bruiloft loopt al aardig in de papieren dus het budget is wat gelimiteerd inmiddels 8)

@franssie scouting gebruikt meestal ook zo'n horeca percolator.

:r iemand een tip voor oploskoffie.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior

Het verhaal:

toon volledige bericht
Even outside the box gedacht:
https://www.bakker-verhuu...e-warmhoudapparatuur.html

Thuis (of in de buurt) kannen met koffie zetten en dan zo'n 20 liter vat vullen?

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Met oploskoffie heb je toch nog steeds het probleem dat je geen water kan opwarmen? Want als je warm water hebt kan je ook gewoon filter koffie zetten met de hand.

[ Voor 3% gewijzigd door vinpower op 30-04-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
dajappie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:21:
[...]

Ja je hebt een Wifi Connect nodig voor de JOE app. Dat is de witte versie. De Smart Connect is blauw en doet alleen Bluetooth.
Nee hoor, beide doen het met de JOE app. Alleen is de verbinding via WiFi stabieler dan via BT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
hippiepaci schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:25:
[...]

De aggregaat is al aardig aan z'n max. Dat is nu het grootste probleem
Grotere aggregaat huren, of eentje erbij. Dat zijn de kosten m.i. niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
Aziraphale schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:01:
[...]

Nee hoor, beide doen het met de JOE app. Alleen is de verbinding via WiFi stabieler dan via BT.
Helemaal gelijk, maar gezien de vraagstelling ging ik er vanuit dat een verbinding via wifi bedoeld werd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
DonJunior schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:54:
[...]

Even outside the box gedacht:
https://www.bakker-verhuu...e-warmhoudapparatuur.html

Thuis (of in de buurt) kannen met koffie zetten en dan zo'n 20 liter vat vullen?
Hmmm misschien ook wel een idee. Dan moet ik alleen nog iemand vinden die een middagje koffie wil zetten :)
defusion schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:39:
[...]

Grotere aggregaat huren, of eentje erbij. Dat zijn de kosten m.i. niet.
Grotere aggregaat maakt ook weer meer herrie. 1 kleine erbij zou misschien wel kunnen.
vinpower schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:44:
Met oploskoffie heb je toch nog steeds het probleem dat je geen water kan opwarmen? Want als je warm water hebt kan je ook gewoon filter koffie zetten met de hand.
Warm water kan via een ketel boven het vuur geregeld worden. Filter koffie met de hand is voor een grote groep wellicht wat bewerkelijk.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval allemaal. Ik kijk nog even wat voor ons de beste optie word :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
RvdH schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:50:
Is het gelukt? ;)

En je Rocket R58 al verkocht? :?

[ Voor 6% gewijzigd door HoppyF op 01-05-2022 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

HoppyF schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:57:
[...]

Is het gelukt? ;)

En je Rocket R58 al verkocht? :?
Zeker! Mis hem al wel.. 't is toch echt andere (maar ook lekkere) koffie die eruit komt :) Maar ja wel een stuk gemakkelijker.
Ik ben nog bezig met YouTube: How To Dial In A Bean To Cup Machine (Like A Nerd) om hem in te stellen.. ik snap alleen niet helemaal wat de redenatie is achter hem instellen met maximale bonensterkte en daarna de beste volume opzoeken. Stel dat het lekkerste volume dan 70ml is. Moet ik dan voor altijd koffie zetten op sterkte 5 en 70ml? Ik vind 70ml veel te veel.. of correspondeert dat dan op sterkte 3 met 45ml ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 09:27
RvdH schreef op maandag 2 mei 2022 @ 07:58:
[...]

Zeker! Mis hem al wel.. 't is toch echt andere (maar ook lekkere) koffie die eruit komt :) Maar ja wel een stuk gemakkelijker.
Ik ben nog bezig met YouTube: How To Dial In A Bean To Cup Machine (Like A Nerd) om hem in te stellen.. ik snap alleen niet helemaal wat de redenatie is achter hem instellen met maximale bonensterkte en daarna de beste volume opzoeken. Stel dat het lekkerste volume dan 70ml is. Moet ik dan voor altijd koffie zetten op sterkte 5 en 70ml? Ik vind 70ml veel te veel.. of correspondeert dat dan op sterkte 3 met 45ml ofzo.
Volgens mij is zijn idee meer dat de maximale sterkte (meeste gram gemalen koffie) meer in de richting komt van wat je 'normaal' in je portafilter zou doseren.

Als je minder koffie wil maar wel deze manier kun je bij sterkte 3 kijken hoeveel gemalen koffie je krijgt en daar met dezelfde ratio (1:4 als ik me goed herinner?) kijken hoeveel output je wil.

Dit geldt natuurlijk wel voor 'specialty light roast'. Als je een meer donkere roast gebruikt kun je met minder output een goed resultaat krijgen (1:3 bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 16:54
Ik heb met mijn Gaggia Classic Pro dat de portafilter er niet helemaal lekker meer indraait. Lijkt wel of de groepring wat eerder weerstand geeft. Die heb ik voor het laatst in december 2020 vervangen. Zou dat nu alweer moeten? Of is er een andere oplossing? Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:37

headout

Oi oi!

De ring vervangen kan weinig kwaad, en kost je slechts enkele euro's en een paar minuten werk. Ik vervang de ring jaarlijks overigens.

https://www.drtradingshop...ggia-classic/#description

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Bard1982 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:33:
Ik heb met mijn Gaggia Classic Pro dat de portafilter er niet helemaal lekker meer indraait. Lijkt wel of de groepring wat eerder weerstand geeft. Die heb ik voor het laatst in december 2020 vervangen. Zou dat nu alweer moeten? Of is er een andere oplossing? Iemand tips?
De rubber versie meerdere keren per jaar vervangen (voor een langer aan staande HX machine), een siliconen gaat makkelijk 1 jaar mee, al hangt een en ander natuurlijk ook samen met hoe vaak ie belast word en hoe zwaar (hoe ver je je portafilterhouder erin draait).
Omdat er best veel 'rommel' vast gaat koeken aan zo een ring in de loop van de tijd, en omdat de ring harder en harder word (Rubber versie) voor machines die niet langdurig aanstaan toch wel 1x per jaar vervangen, die 5 euro of zo zijn de kosten niet.

[ Voor 19% gewijzigd door RoosW op 02-05-2022 15:06 . Reden: Aanpassen informatie ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Ben op het moment bij mijn schoonfamilie in de Filipijnen in een dorp. Ze hebben landbouwgrond waar ze oa koffiebonen verbouwen. Na de oogst brand mijn schoonmoeder de bonen in de tuin en malen ze het tussen maal stenen. Moet zeggen top koffie.. puurder krijg je het niet.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:44
RoosW schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:44:
[...]

De rubber versie meerdere keren per jaar vervangen, een siliconen gaat makkelijk 1 jaar mee, al hangt een en ander natuurlijk ook samen met hoe vaak ie belast word en hoe zwaar (hoe ver je je portafilterhouder erin draait).
meerder keren per jaar? :?

Mijn Silvia gaat al bijna 20 jaar mee met een 2 keer vervangen ring. Zolang die niet lekt is er toch geen reden om dat ding te vervangen (ook al kost het weinig werk en euro's)?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
Hopjesvla79 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:33:
[...]

meerder keren per jaar? :?

Mijn Silvia gaat al bijna 20 jaar mee met een 2 keer vervangen ring. Zolang die niet lekt is er toch geen reden om dat ding te vervangen (ook al kost het weinig werk en euro's)?
Ze zijn er zo lastig uit te peuteren als ze helemaal versteend zijn. Rubber ringen worden rap slechter als ze heet zijn. Een HX machine die de hele dag aan staat heeft inderdaad 3 tot 4 ringen per jaar nodig. Bij een Silvia die kort aanstaat is dat wellicht minder, maar 1 ring per 10 jaar lijkt me godsonmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:44
__fred__ schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:44:
[...]

Ze zijn er zo lastig uit te peuteren als ze helemaal versteend zijn. Rubber ringen worden rap slechter als ze heet zijn. Een HX machine die de hele dag aan staat heeft inderdaad 3 tot 4 ringen per jaar nodig. Bij een Silvia die kort aanstaat is dat wellicht minder, maar 1 ring per 10 jaar lijkt me godsonmogelijk.
En toch werkt het hier al jaren prima zo :) .

Eens dat eruit peuteren even pielen is (met de priem erin prikken gaat het gemakkelijkst, dat die dan stuk gaat is geen probleem want wordt toch vervangen), maar zolang die niet lekt en goed afsluit, en dus doet wat die moet doen is er feitelijk geen reden om hem eerder te vervangen, of heeft die ring nog andere functies?
Of je moet hem gewoon preventief vervangen natuurlijk. Voor de kosten en tijd hoef je het eigenlijk niet te laten, maar hoef je het ook niet te doen.
Mijn Silvia staat wel niet uren aan per dag. Daar worden, gemiddeld, een stuk of 10 kopjes per week mee gezet waarbij ze na gebruik uit gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 02-05-2022 13:03 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:39
Koepoort koffie is onderweg, eens de yellow bourbon proberen :)

Atm de Emporio van Fascino, die is wel heftig....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
@Nomad Nog wat branders die misschien in de TS erbij kunnen.

NaamPlaatsWebshop€/kgDag v brandenBranddatum op verpakkinglinkVerzenden
Bean BrothersEindhovenJa€ 251x p weekJahttps://www.beanbrothers.nl/Gratis vanaf 2 zakken
LuciferEindhovenJa€ 33Jahttps://www.lucifercoffeeroasters.com/Gratis
SproutEindhovenJa€ 42Ma & Do?https://sproutcoffeeroasters.art/?
MotoBunschotenJa€ 28Ma & DoJahttps://motocoffee.nl/€ 6,25, gratis vanaf € 45
Drup KoffieNieuw-VennepJa€ 21?Jahttps://www.drupkoffie.nl/€ 3,95, gratis vanaf € 30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Dipsausje schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:12:

Bean BrothersEindhovenJa€ 251x p weekJahttps://www.beanbrothers.nl/Gratis vanaf 2 zakken
Drup KoffieNieuw-VennepJa€ 21??https://www.drupkoffie.nl/€ 3,95, gratis vanaf € 30
toon volledige bericht
Bedankt voor deze aanvulling.
Ik keek even bij de laatste Drup Koffie.
Ook vers gebrand dadelijks en met branddatum op de verpakking.
Redelijke prijzen ook.
https://www.drupkoffie.nl/blogs/onze-koffiebonen

Daarnaast wordt op al onze verpakking de branddatum aangegeven, zo weet je precies hoe vers jouw koffiebonen zijn. De koffiebonen blijven tot wel 2 maanden vers en zijn daarna ook nog te gebruiken. Koffie is namelijk tot 1 jaar lang houdbaar na de branddatum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
HoppyF schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:05:
[...]

Bedankt voor deze aanvulling.
Ik keek even bij de laatste Drup Koffie.
Ook vers gebrand dadelijks en met branddatum op de verpakking.
Redelijke prijzen ook.
https://www.drupkoffie.nl/blogs/onze-koffiebonen

Daarnaast wordt op al onze verpakking de branddatum aangegeven, zo weet je precies hoe vers jouw koffiebonen zijn. De koffiebonen blijven tot wel 2 maanden vers en zijn daarna ook nog te gebruiken. Koffie is namelijk tot 1 jaar lang houdbaar na de branddatum.
Check, aangepast. Ik heb er vandaag besteld omdat familie er positief over was, maar dus nog geen zak in handen gehad. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:37

headout

Oi oi!

Hopjesvla79 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:01:
[...]Of je moet hem gewoon preventief vervangen natuurlijk. Voor de kosten en tijd hoef je het eigenlijk niet te laten, maar hoef je het ook niet te doen.
Voor wat het waard is: Peter de Goede (Silvia expert) raad aan om de ring eens per twee jaar te vervangen
https://www.ranciliosilvia.info/gebruik/onderhoud/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
Dipsausje schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:12:

Drup KoffieNieuw-VennepJa€ 21?Jahttps://www.drupkoffie.nl/€ 3,95, gratis vanaf € 30
toon volledige bericht
Leuke aanvulling!
Ik kom zelf uit Eindhoven en heb hier nog 2 zakjes koffie staan om te proberen. Maar bet blijft barslecht. Ze zijn begonnen als koffiezaakje en doen het ontzettend goed op een goede locatie. Daarna hadden ze het idee om zelf ook koffie te gaan branden, maar branden is een vak apart, en dat blijkt. De koffies zijn telkens erg donker ge(ver)brand. In het begin toen ze nog niet zelf branden waren de koffies ook daar stukken beter.
Ik ga de anderen zeker ook eens proberen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Cafecito schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:42:
[...]

Leuke aanvulling!
Ik kom zelf uit Eindhoven en heb hier nog 2 zakjes koffie staan om te proberen. Maar bet blijft barslecht. Ze zijn begonnen als koffiezaakje en doen het ontzettend goed op een goede locatie. Daarna hadden ze het idee om zelf ook koffie te gaan branden, maar branden is een vak apart, en dat blijkt. De koffies zijn telkens erg donker ge(ver)brand. In het begin toen ze nog niet zelf branden waren de koffies ook daar stukken beter.
Ik ga de anderen zeker ook eens proberen!
Welke heb je het over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Je was me net voor ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafecito
Lekker duidelijk weer van me, sorry!
Ik heb het over Lucifer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hercul3s
Cafecito schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:33:
Lekker duidelijk weer van me, sorry!
Ik heb het over Lucifer.
'What's in a name' :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
Haha leuk stukje geschiedenis van Eindhoven, op onder andere die locatie stond vroeger een luciferfabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Dipsausje schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:45:
[...]

Check, aangepast. Ik heb er vandaag besteld omdat familie er positief over was, maar dus nog geen zak in handen gehad. ;)
Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-02 19:37
Heb je de koffies van A Matter of Concrete al geprobeerd? :)
Ben vandaag begonnen aan M&M van RumBaba. Nog uit de koffiebox van Koffietje. Ook altijd lekker.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Alouwerse schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:16:
[...]

Ben vandaag begonnen aan M&M van RumBaba. Nog uit de koffiebox van Koffietje. Ook altijd lekker.
Oef, een hoop van hun koffie bonen vliegen mijn budget ver te boven..
Veel Naturals en Fermented bonen vermoed ik, wat is de heirloom boon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Alouwerse schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:16:
[...]
Ja, beetje lang verhaal maar was er in eerste instantie heel tevreden over. Goede roast en lekkere bonen, vooral een van de Colombia's vond ik heel lekker. Volgens mij was bij mijn 2e bestelling het wat te druk, want de bonen die ik kreeg leken wat ouder qua roast date. Dus daarna weer even 'veilig' naar Friedhats gegaan.

Volgende op de lijst is de door @__fred__ genoemde El Paraiso :D. Daarna misschien weer een rondje bij AMOC, zie dat ze hun aanbod ook hebben uitgebreid.

Als iemand hier nog goede natural / anaerobe bonen heeft gevonden houd ik me aanbevolen!
Pagina: 1 ... 136 ... 240 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1