De laatste tijd smaakte mijn koffie minder, niet zo heel raar dacht ik, na 3 x spoedopnames, en heel heel ziek te zijn geweest, kan gebeuren dacht ik.
Maar waar mijn conditie verbeterde, mijn welbevinden idem dito, de smaak van de koffie niet echt.
Hmm.
Lees ik een post over de zin/onzin van backflush met schoonmaakpoeder (koffievet oplosser) in een E61 groep machine. Waar het vet dat de smering is voor diverse onderdelen dus ook opgelost word..
OK, hmm, suggesties backflush met water (deed ik al na elke kop) en haal het douche scherm er regelmatig af (en de achterliggende schroef) en maak die schoon in een bakje met een oplossing van het schoonmaak poeder. doe daar ook je portafilter bakje/mandje in.
Oei, dat douche scherm (de achterzijde, niet de voorkant) was inkt zwart, en de grote schroef ook niet bepaald blinkend schoon.
met een doekje met dezelfde oplossing alle onderdelen waar ik in de groepskop bij kon komen ook even onderhanden genomen, met schoon water alles nagespoeld en de handel weer in elkaar gefrummeld, en laat ik je vertellen, mijn koffie smaakt weer uitmuntend!
Natuurlijk wisten jullie dit allen al, maar goed, misschien heeft de een of ander iets aan de tip ;-)
Pro-Tip, je douche scherm pas los maken na dat de machine geheel is afgekoeld..
Oh, de binnenkant van een portafilterhouder (ook wel verkeerd piston genoemd) gewoon zo een metalen schuurspons, en hoppa weer blinkend brons/koper, whatever.