Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 135 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06
Ik heb een vrij uitgebreid verhaal getypt. Welke zin is een Whole Latte Love-opmerking?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind zo'n MaraX best cool. De hoeveelheid features voor dat geld, dat is echt heel netjes. Maar ik vind (wellicht is dat persoonlijk) dat het ding er wat goedkoop uitziet. Helemaal niet erg, want voor wat hij te bieden heeft, is hij ook best goedkoop.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:23
dreamscape schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:27:
[...]

Ik heb een vrij uitgebreid verhaal getypt. Welke zin is een Whole Latte Love-opmerking?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind zo'n MaraX best cool. De hoeveelheid features voor dat geld, dat is echt heel netjes. Maar ik vind (wellicht is dat persoonlijk) dat het ding er wat goedkoop uitziet. Helemaal niet erg, want voor wat hij te bieden heeft, is hij ook best goedkoop.
Dat valt wel mee hoor. Door levering problemen ooit als tijdelijke machine de Lelit PL62 gehad, de voorloper van de MaraX. Is vergelijkbaar met de meeste E61 machines zoals Bezzera, Rocket etc. Niet meer maar ook niet echt veel minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:02
dreamscape schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:27:
[...]
WLL had eens een vergelijkend filmpje gemaakt tussen Profitec Pro 700 en Lelit Bianca, wat resulteerde in een counter van Java Jim. Ik vond uw uitspraak omtrent de Mara X vreselijk naar WLL smaken ;)
Goedkoop uitzien vind ik niet, maar hij oogt voor mij wat te smal, waardoor hij er niet zo volwassen uitziet vergeleken met de grotere E61 jongens. Bij de Profitec Pro 400 zijn er iets beter in geslaagd om hem minder smal te laten lijken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Er zijn toch aardig wat nieuwtjes uitgekomen de afgelopen dagen waar veel over te doen is, behalve hier lijkt het wel.

De Weber Unifilter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZmat6_pgkF-HudEGsIyhu8jkz8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/201G9ZVZKf4Py2XiVKLS9phq.webp?f=user_large

https://weberworkshops.com/products/unifilter

De Breville X Lance Hedrick Dual Boiler met flow control en voorgeprogrammeerde shots naar bijv. het profiel van een Cremina + ingebouwde Acai Lunar en een rotary ipv vibratory pomp (‘sage is speelgoed’ kan hiermee ook eindelijk de wereld uit hopelijk):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAdewXb1fr_WKbAbGzyH5DyvDmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8eIUoJ72nlghHrP6gBAAmRAF.jpg?f=fotoalbum_large

De Baratza Encore ESP, misschien wel dé nieuwe instapmaler?!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epZEGKYRKjbIFfYTQmitKSFaDIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKHym8le6sM2NP8WHoztficC.jpg?f=fotoalbum_large

https://baratza.com/introducing-the-encore-esp/

En dan ook nog de Synesso ES1, oneerbiedig een ‘decent kloon’. Een gruwelijk grote, geweldige machine van een gerespecteerde leverancier. Dual Boiler, manual volumetric control, automatic pre-infusion (sensor gedoe dat de flow rate aanpast), 3-liter tank, 3l stoom boiler, 0,5l brew boiler en 36kg!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZV0FV4eqRyBY0eeEi2Q0ZWL0Hgw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ViwehYxp8MmTD1glxoj1eijp.png?f=fotoalbum_large

https://synesso.com/es1/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:17
oef...laten we hopen dat ze het van het koffieresultaat moeten hebben, want qua looks zouden die 2 machines er bij mij niet in komen...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Die eerste machine past beter bij een oliesjeik of Russische oliegarchen. Die Synesso: ben benieuwd wat je er nog mee kunt zodra de touch screen functie kapot is. De unifilter vraag me af wat het toevoegt exact aan bestaande portafilters. Alles uit een stuk maken verhelpt wellicht het schoonmaakprobleem maar zonder het wisselen van baskets kun je niet kiezen voor single, double of naked basket. Wat juist een toevoeging kan zijn. Die encore esp is de opvolger van de huidige encore. Ben benieuwd of die idd fijn genoeg is voor espresso maling.

[ Voor 21% gewijzigd door Joosie200 op 09-04-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:55
Joosie200 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:37:
Die eerste machine past beter bij een oliesjeik of Russische oliegarchen. Die Synesso: ben benieuwd wat je er nog mee kunt zodra de touch screen functie kapot is. De unifilter vraag me af wat het toevoegt exact aan bestaande portafilters. Alles uit een stuk maken verhelpt wellicht het schoonmaakprobleem maar zonder het wisselen van baskets kun je niet kiezen voor single, double of naked basket. Wat juist een toevoeging kan zijn. Die encore esp is de opvolger van de huidige encore. Ben benieuwd of die idd fijn genoeg is voor espresso maling.
Ik heb 4 verschillende baskets maar 99,8% van mijn shots worden toch steeds met hetzelfde bakje gedaan waardoor zo'n unibody filter interessant is.

OH WACHT...365 dollar....

Laat maar, ik wip wel een keertje per week de basket eruit en maak de boel zelf schoon.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Joarie schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:55:
[...]

Ik heb 4 verschillende baskets maar 99,8% van mijn shots worden toch steeds met hetzelfde bakje gedaan waardoor zo'n unibody filter interessant is.

OH WACHT...365 dollar....

Laat maar, ik wip wel een keertje per week de basket eruit en maak de boel zelf schoon.
Ik zag enkel sold out of geen voorraad dus ook niet zo snel een prijskaartje. Het voelt voor mij aan als een oplossing verzinnen voor iets wat niet echt een probleem is of als zodanig wordt ervaren. Het zit gewoon in mijn eigen routine meegenomen van koffiezetten en zeker voor die prijs het is wel goed 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACRNM
Joosie200 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:37:
De Breville is wel wat ‘extra’ ja… maar het ongetwijfeld express controversiële karakter (om de espresso elite lekker op de kast te jagen) is het gewoon een ijzersterke machine qua featureset. Breville/Sage/Solis heeft espresso eigenhandig naar de huiskamer ‘van de gewone man/vrouw’ gebracht en daar verdienen ze echt veel meer credits voor dan ze krijgen. Ja het is veel plastic, ja het is beperkt in settings en handling maar geen andere fabrikant weet espresso zo goed tot iets begrijpbaars te maken voor starters.

De weber unifilter…tja het is Weber hé. Koning van de overengineering, pseudosciene en vooral overpricing. Mooi is het dan weer wel (y)

Bij Baratza werken geen koekenbakkers natuurlijk, als die een espressomaler maken dan kan die fijn genoeg. Zijn de micro-steps klein genoeg om elke light roast aan te kunnen? Vast niet, maar je behaalt 80% resultaat voor 20% van de kosten. En dat is wel een gigantische sweetspot voor mensen die regulier espresso thuis willen maken met gangbare light en medium roasts ipv die ene super speciale anaerobic ultra light roast a 50,- de kg die je 1x drinkt/koopt. Ze maken alleen vaak ‘moeilijke’ (slechte) keuzes m.b.t. de kwaliteit van slijtage onderdelen. Plastic tandwiel ipv staal is vragen om problemen natuurlijk, maar de onderhoudbaarheid en support is dan weer ongekend goed. Een soort Breville onder de malers zou men kunnen zeggen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACRNM
Artpresso heeft trouwens ook nog een set nieuwe cleaning tools releases:

Steamwand cleaner (idee is dat je dus geen doek meer nodig hebt/met een te natte of te droge of vieze doek zit te kloten tijdens piekuren in het cafe).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7w9e9iGBlyzWlsNnZC6Jhused4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12gUmq6Higocw0sytRGnDNfs.jpg?f=fotoalbum_large

Een grouphead borstel, waar ik het nut ook nog wel van in zie qua ergonomie (met spiegel op de onderzijde om te checken of het schoon is)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ft2iRrOwuWZ44-MiaBsYg7fzaI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWIPvvuYppXxwzE3NY9pRjBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Een driptray cleaner op maat (die lijkt mij dan weer nutteloos. Ik pak wel een theedoek)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkCHLaRlyABSHhI_iWXNM4EOLrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eaRdp1DxTAOgQPSpOd1KFI9e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
ACRNM schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:20:
[...]

De weber unifilter…tja het is Weber hé. Koning van de overengineering, pseudosciene en vooral overpricing. Mooi is het dan weer wel (y)
Ja het is wel een bedrijf met attitude geworden.
Wacht al bijna een jaar op de Key 8)7 . Dat is op zich niet zo erg maar wees dan transparant in het logistieke proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
Klopt ja, dat hele drama met ‘sprometheus’ was ook maar vaag. Laatst hebben ze ook weer iemand geblokkeerd die iets over de Unifilter durfde te zeggen…

Maar mooie spullen dat ze maken! Hoop dat je KEY zonder gedoe aankomt en een goede quality check heeft gehad. Echt een machtig mooie grinder, endgame is dan wel zo’n beetje bereikt hé (voor conical burr dan ;) )
Ga je ongetwijfeld ontzettend veel plezier van hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
ACRNM schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:30:
Klopt ja, dat hele drama met ‘sprometheus’ was ook maar vaag. Laatst hebben ze ook weer iemand geblokkeerd die iets over de Unifilter durfde te zeggen…

Maar mooie spullen dat ze maken! Hoop dat je KEY zonder gedoe aankomt en een goede quality check heeft gehad. Echt een machtig mooie grinder, endgame is dan wel zo’n beetje bereikt hé (voor conical burr dan ;) )
Ga je ongetwijfeld ontzettend veel plezier van hebben!
Ja moet nog even kijken wat ik doe. Heb ondertussen meerdere grinders voor espresso dus mogelijk dat de Key in de verkoop komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ul4z8swUrauDrOZu1hP-p_NSrEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFP4P25epnJOrw1rhpojbHxn.jpg?f=fotoalbum_large

Twee Loveramics in de pocket gekregen voor mijn verjaardag. Mooie dikke kopjes voor een cappuccino d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 07:52

Ravhin

no <root>...

Die heb ik ook (niet dezelfde kleuren) :) Drinken erg fijn. Ook de espressokopjes zijn een dikke aanbeveling waardig :P

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ravhin schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:50:
Die heb ik ook (niet dezelfde kleuren) :) Drinken erg fijn. Ook de espressokopjes zijn een dikke aanbeveling waardig :P
Pun intended :Y)

Genoeg kleuren in de serie dus genoeg kopjes om naar uit te kijken. Want met koffie zetten merk ik al: je hebt nooit kopjes genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:27
ACRNM schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:30:
Dat drama heb ik precies gemist. Wat is er gebeurd? Ik vind de spullen van hen heel mooi en waarschijnlijk ook super degelijk, maar inderdaad wat overnengineered. Als ik veel te veel geld zou ik wat van hen kunnen kopen, maar met het huidige budget toch niet.

Maar als ze dan ook nog eens niet met kritiek over weg kunnen? Profileer je gewoon als een mega "extra" bedrijf en laat de critici zeggen wat ze willen (binnen redelijke grenzen natuurlijk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ACRNM
Annun schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:36:
[...]

Dat drama heb ik precies gemist. Wat is er gebeurd? Ik vind de spullen van hen heel mooi en waarschijnlijk ook super degelijk, maar inderdaad wat overnengineered. Als ik veel te veel geld zou ik wat van hen kunnen kopen, maar met het huidige budget toch niet.

Maar als ze dan ook nog eens niet met kritiek over weg kunnen? Profileer je gewoon als een mega "extra" bedrijf en laat de critici zeggen wat ze willen (binnen redelijke grenzen natuurlijk).
Even kort dan (laten we er zo min mogelijk een roddel/drama topic van proberen te maken):

Sprometheus ontving een KEY die slecht aligned was en nog wat meer schoonheidsfoutjes. Verre van het niveau dus met de prijs die ze ervoor vragen.

Contacteert Weber en krijgt te horen dat alles ‘binnen spec’ is…ondanks dat hij het ding met geen mogelijkheid goed krijgt (inconsistent, slecht in te regelen). Hij zou moeten betalen om de KEY te retourneren (shipping + ‘restock fee’) dus besloot de KEY dan maar te verkopen voor een zachte prijs.

Weber heeft toen intern zijn contactnaam aangepast naar ‘therealsprotard’. Maar vergat dat dat zichtbaar zou zijn in reply’s. Dat kwam dus uit, Weber speelde een soort ‘blame the intern’ kaart en kwam nog met een halfbakken ‘excuus’ waar letterlijk in stond: ‘we were appalled…how it was dragged in the public light

En dat allemaal nadat ze met de KEY een grinder hebben afgeleverd die:
- gemotoriseerd is maar goedkoper dan de HG-2…
- ‘bean grinding stabilization’ uhu wonky burrs dus.
- RPM wijziging zonder dit te vermelden aan backers
- ‘pre-seasoned’ burrs…die toch geseasoned moeten worden want het gebeurt voor het coaten.
- Al om falende Quality Control op de KEY’s die geleverd worden

Al met al dus een kinderachtig drama waarbij Weber de laatste goodwill vergooid heeft die al tanende was door de échte design en QC fouten in het product zelf. Fouten die je voor dat geld echt niet kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb sinds dit weekend een Jura E6 gekocht bij Saturn. De koffie is erg lekker! Het valt me wel op dat de maalgraad bijstellen erg stroef gaat. Ik durf er niet te veel kracht op te zetten omdat ik bang ben dat ik iets breek. Doe ik iets verkeerd? Is dit normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
tdn135 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:48:
Ik heb sinds dit weekend een Jura E6 gekocht bij Saturn. De koffie is erg lekker! Het valt me wel op dat de maalgraad bijstellen erg stroef gaat. Ik durf er niet te veel kracht op te zetten omdat ik bang ben dat ik iets breek. Doe ik iets verkeerd? Is dit normaal?
Maalgraad aanpassen gaat stroef omdat er bonen tussen de maalstenen zitten. Je probeert effectief een ruimte kleiner te maken maar die al ingenomen wordt door een object. Daarom wordt ook aangeraden om zulke aanpassingen te doen met een lege maler.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
@ACRNM OK, bedankt voor de info. Laten we voor de rest inderdaad maar het drama achterwege laten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:01
Joarie schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:57:
[...]
Maalgraad aanpassen gaat stroef omdat er bonen tussen de maalstenen zitten. Je probeert effectief een ruimte kleiner te maken maar die al ingenomen wordt door een object. Daarom wordt ook aangeraden om zulke aanpassingen te doen met een lege maler.
Volgens mij wordt aangeraden dit te doen terwijl de molen maalt. Dan gaat het best makkelijk. Aanpassen in stilstand kan de molen beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
ACRNM schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:46:
[...]

Sprometheus ontving een KEY die slecht aligned was en nog wat meer schoonheidsfoutjes. Verre van het niveau dus met de prijs die ze ervoor vragen.
Dat aligned is wel een dingetje en mogelijk niet waar. Dat is heel lastig vast te stellen, en ook wat Weber aangeeft is het de enige maler waarbij je dit van onder kan bekijken. Ook van boven is het vaak een illusie bij een conical grinder. Als je boven in een Niche Zero of Lagom Mini kijkt lijkt deze ook in onbelans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:31
Joarie schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:57:
[...]

Er wordt aangeraden om de maalgraad aan te passen als er gemaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
ramrodwillem schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:27:
[...]

Is dat een algemeen advies ook voor standalone grinders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Annun schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:28:
[...]

Is dat een algemeen advies ook voor standalone grinders?
zekers, staat als het goed is ook in je handleiding van *insert random grinder*

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Weet ik niet maar voor een Jura wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
ramrodwillem schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:27:
[...]

Tussen theorie en praktijk zit meestal de werkelijke wereld. Het aanpassen tijdens malen is met een traploze maler nogal lastig (je komt zo een handje tekort). Bij de Baratza Sette 270W is de kans te groot dat je de weegcel raakt tijdens het afstellen en daardoor je weging abrupt stopt.

Het kan allemaal wel, maar dan heb je het over een maler die (getimed) zelf loopt en een stelwiel heeft om de maalsel traploos in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ik heb over de Jura

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
Hopjesvla79 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:30:
[...]

zekers, staat als het goed is ook in je handleiding van *insert random grinder*
Toch eens opgezocht in de handleiding van mijn grinder (Wilfa uniform) en daar staat expliciet aan te passen voor het aanzetten. Is misschien niet nodig voor single dose grinders omdat daar normaal dus geen bonen meer in de hopper zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:36
Voor Single dose maakt het inderdaad minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Annun schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:37:
[...]

Toch eens opgezocht in de handleiding van mijn grinder (Wilfa uniform) en daar staat expliciet aan te passen voor het aanzetten. Is misschien niet nodig voor single dose grinders omdat daar normaal dus geen bonen meer in de hopper zitten?
goed punt! SD malers zullen inderdaad de uitzondering zijn lijkt me.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Bij de Niche kan het ook niet. Daarbij kan de maling niet aangepast worden als hij draait.
Als ik van filter maling naar espresso ga, laat ik hem wel een aantal keer kort draaien tijdens het verzetten. Al pak ik voor filter tegenwoordig meestal de Comandante vanwege de hoeveelheid fines die de Niche produceert.

Wordt toch tijd voor een mooie flat burr grinder er naast

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Alouwerse schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:48:
Bij de Niche kan het ook niet. Daarbij kan de maling niet aangepast worden als hij draait.
Als ik van filter maling naar espresso ga, laat ik hem wel een aantal keer kort draaien tijdens het verzetten. Al pak ik voor filter tegenwoordig meestal de Comandante vanwege de hoeveelheid fines die de Niche produceert.

Wordt toch tijd voor een mooie flat burr grinder er naast
Ja die combi heb ik ook. Perfecte combi dus snel aankopen die big flat grinder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
robbynaish schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:38:
[...]

Ja die combi heb ik ook. Perfecte combi dus snel aankopen die big flat grinder ;)
Welke heb je ernaast staan? :)

Zag laatst een EG-1 te koop staan. :9~
Maar dat kan ik voor mezelf echt niet verantwoorden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Alouwerse schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:42:
[...]

Welke heb je ernaast staan? :)

Zag laatst een EG-1 te koop staan. :9~
Maar dat kan ik voor mezelf echt niet verantwoorden.
Ja voor Filter een EG-1 (Ultra burrs) maar heb ook een Lagom P64 die dienst kan doen als Filter maler maar die gebruik ik eigenlijk alleen voor Espresso.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:28
De laatste tijd smaakte mijn koffie minder, niet zo heel raar dacht ik, na 3 x spoedopnames, en heel heel ziek te zijn geweest, kan gebeuren dacht ik.
Maar waar mijn conditie verbeterde, mijn welbevinden idem dito, de smaak van de koffie niet echt.
Hmm.
Lees ik een post over de zin/onzin van backflush met schoonmaakpoeder (koffievet oplosser) in een E61 groep machine. Waar het vet dat de smering is voor diverse onderdelen dus ook opgelost word..
OK, hmm, suggesties backflush met water (deed ik al na elke kop) en haal het douche scherm er regelmatig af (en de achterliggende schroef) en maak die schoon in een bakje met een oplossing van het schoonmaak poeder. doe daar ook je portafilter bakje/mandje in.
Oei, dat douche scherm (de achterzijde, niet de voorkant) was inkt zwart, en de grote schroef ook niet bepaald blinkend schoon.
met een doekje met dezelfde oplossing alle onderdelen waar ik in de groepskop bij kon komen ook even onderhanden genomen, met schoon water alles nagespoeld en de handel weer in elkaar gefrummeld, en laat ik je vertellen, mijn koffie smaakt weer uitmuntend!

Natuurlijk wisten jullie dit allen al, maar goed, misschien heeft de een of ander iets aan de tip ;-)

Pro-Tip, je douche scherm pas los maken na dat de machine geheel is afgekoeld..

Oh, de binnenkant van een portafilterhouder (ook wel verkeerd piston genoemd) gewoon zo een metalen schuurspons, en hoppa weer blinkend brons/koper, whatever.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELmgdLR2sh1hJ2tlQDaiEtCs-p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4is59pXxfagkFhonqO9iEHOH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:47
Waar bewaren jullie zoal je koffiebonen in?
Is zoiets goed?:
https://oxo-good-grips.nl...groot-vierkant-hoog-5700/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:28
Meestal zijn de zakken die ik koop hersluitbaar (die van Koepoort bv) en die sluit ik dan gewoon na het afwegen van de porties van 18gr die ik ongeveer in 1 week gebruik. Werkt prima.
Een luchtdichte bak werkt ook, al zou ik een ondoorzichtige kiezen, UV straling is ook nadelig voor de boontjes.
Vacuüm potten/bakken heeft niet zoveel zin, de bonen staan nog een tijd co2 af als je ze vers krijgt, daar gaat je vacuüm dan weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:56
Ik gebruik de Coffeevac. Die houdt de boel vacuum, maar heeft ook een ventiel om de co2 er uit te laten.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:36
Hier ook een coffeevac. Tevreden erover, echter geen idee of het beter werkt dan gewoon in de zak houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:34
In de zak.

James Hoffmann heeft er uiteraard een filmpje over: YouTube: The Best Coffee Storage Canister.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
RoosW schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:24:
Oei, dat douche scherm (de achterzijde, niet de voorkant) was inkt zwart, en de grote schroef ook niet bepaald blinkend schoon.
Oh, die had je nog niet eerder losgehaald?
Zeker in combinatie met backflushen na ieder shot (zo vaak is echt niet nodig) spoel je dus veel troep die kant uit. Dan is het inderdaad een onaangename verrassing zodra je dat douchescherm even loshaalt.

Ik doe dat backflushen gewoon 1x of 2x per dag. Vaak maar 1x, maar dan gaat de machine aan het einde van de ochtend uit en dan ben ik qua koffie wel klaar voor de dag. Dat is ruim voldoende.

En dan wekelijks wip ik even dat douchescherm eruit om hem schoon te maken.

Ach, je bent weer iets wijzer geworden over de machine en - belangrijker nog - je koffie smaakt nu gewoon nog beter. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:09
heb zelf Airscape, werkt iets handiger dan een zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-09 22:19
Ik heb begrepen dat daglicht niet goed is voor je koffiebonen.

Sinds kort gebruik ik deze bus: https://www.amazon.nl/gp/product/B0925VM48K/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
Wouterkaas schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:24:
[...]

Ik heb begrepen dat daglicht niet goed is voor je koffiebonen.

Sinds kort gebruik ik deze bus: https://www.amazon.nl/gp/product/B0925VM48K/
Daglicht is niet goed voor je koffie nee, maar ik bewaar mijn koffie ook niet buiten een kast eigenlijk. Laatste tijd gebruik ik ook weer gewoon de zak eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:27
Aziraphale schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:44:
Ik gebruik de Coffeevac. Die houdt de boel vacuum, maar heeft ook een ventiel om de co2 er uit te laten.
Ik gebruik m zelf ook :) wel een kleine correctie, het heeft niets met vacuüm te maken... je laat enkel de overdruk eruit van het sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 12:07
Vraagje. Misschien erg dom hoor; maar ik heb net een Eureka Mignon Silent Grinder gekocht voor mijn machine en wat me opvalt is hoeveel bende die maakt. Gooit behoorlijk wat koffie langs de filterhouder en als ik een weegschaal met een opvangbakje (schoon glas even voor de time being) eronder zet heb ik altijd wat smutsigheid van koffie liggen. Hoe houden jullie de 'koffieplaats' een beetje schoon op het aanrecht. Ook met de gedachte van het water van bijvoorbeeld de backflush wat de boel nat maakt.

Ik dacht zelf aan zo'n opzetring op de portafilter (iemand ali tips?) of de grinder op een dienblad zetten oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:22
Jochem schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:45:
Vraagje. Misschien erg dom hoor; maar ik heb net een Eureka Mignon Silent Grinder gekocht voor mijn machine en wat me opvalt is hoeveel bende die maakt. Gooit behoorlijk wat koffie langs de filterhouder en als ik een weegschaal met een opvangbakje (schoon glas even voor de time being) eronder zet heb ik altijd wat smutsigheid van koffie liggen. Hoe houden jullie de 'koffieplaats' een beetje schoon op het aanrecht. Ook met de gedachte van het water van bijvoorbeeld de backflush wat de boel nat maakt.

Ik dacht zelf aan zo'n opzetring op de portafilter (iemand ali tips?) of de grinder op een dienblad zetten oid.
Ik merk dat de bende van het malen kan verschillen per boon. Sinds ik een magnetische opzetting gebruik bijna geen bende meer. Vooral als je richting de rand van de filter gaat wil er nog wel eens wat naast "glijden". Met die ring geen last meer van. Was voor mij de oplossing.

Backflush water heb ik geen last van. Opvangbak van de Bianca is groot genoeg en daar wil het wel eens tussendoor komen maar dat zie ik dan wel bij het schoonmaken. Tot dan niet in het zicht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:34

Ik heb een specialita en heb zelden dat er koffie naast valt. Als het gebeurt komt dat door mijn eigen onhandigheid (stoten) en dan veeg ik dat even op. Er valt wel wat koffie op/rond mijn tamping mat.

Water van backflush valt bij mij gewoon in de opvangbak.

Verder staat het apparaat op het aanrecht en een aanrecht moet je nou eenmaal regelmatig poetsen. Dan neem ik gelijk de koffiehoek mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annun

Voor het rondstrooien kan RDT (Ross Droplet Technique) wel wat helpen. Heel klein beetje water op je bonen voor het malen. Klein verstuivertje is handig daarvoor, maar een koffielepeltje dat nat is door je bonen roeren werkt ook. Wel enkel bruikbaar bij single dose malen, met een hopper vol kan je dat niet echt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 22:23

headout

Oi oi!

Ik maak gebruik van deze ring:
https://nl.aliexpress.com/item/4000066630106.html
Wel even opletten dat je de juiste maat/ring bestelt voor je machine. Verder heb ik een klein rubberen matje waarop het roeren (WDT) en tampen uitvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
Twee vragen..

Ik kan eigenlijk niet kiezen tussen de Mignon specialita en de XL. Het design van de XL vind ik echt veel beter, maar de prijs niet... Is die meerprijs op kwaliteit van het maalwerk te rechtvaardigen icm een Lelit mara x V2?

Dan de andere vraag twee, is de mara x V2 te gebruiken voor een mok heet water tappen (lees: twee maal per dag 250ml)? De verkoper gaf aan dat dat echt niet handig is, beter een waterkoker... Had te maken met het droogkoken van het verwarmingselement. De waterkoker wil ik nou juist van het aanrecht hebben!

[ Voor 9% gewijzigd door Thomox op 15-04-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
Specialita vs XL. Beiden hebben volledig zelfde ontwerp of zie ik iets verkeerd de XL is fractie hoger. Volgens mij heeft XL grotere schijven. 65mm vs 55mm of iets in die geest. Ook zijn de schijven van de XL gehard met magisch diamantstrooisel.

Tav die E61 groep machine. Ik dacht altijd dat die machines van binnen meestal hetzelfde zijn. Als het een HX machine is kun je daar prima 250ml uit tappen. De boiler is volgens mij ca 2 liter (natuurlijk niet vol, maar ca 2/3). Droogkoken. Naja. Broodje aap. Zit toch een switch in die het water bijvult middels de pomp. Energie wijs kun je indd beter een waterkoker neerzetten of het in de magnetron doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:17
Thomox schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:31:
Twee vragen..

Ik kan eigenlijk niet kiezen tussen de Mignon specialita en de XL. Het design van de XL vind ik echt veel beter, maar de prijs niet... Is die meerprijs op kwaliteit van het maalwerk te rechtvaardigen icm een Lelit mara x V2?

Dan de andere vraag twee, is de mara x V2 te gebruiken voor een mok heet water tappen (lees: twee maal per dag 250ml)? De verkoper gaf aan dat dat echt niet handig is, beter een waterkoker... Had te maken met het droogkoken van het verwarmingselement. De waterkoker wil ik nou juist van het aanrecht hebben!
Ik tap er ook wel eens een kop thee mee. Maar ik zet m niet speciaal aan om thee te maken.

Beter een Quooker kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Thomox hier dan weliswaar een ander merk machine (profitec), maar ook E61 HX, en hier wordt ook meermaals per dag kokend water voor thee uit gehaald. Zie het probleem niet, vziw hebben alle moderne machines wel een beveiliging dat het verwarmingselement niet aan gaat als er geen water in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomox
Bedankt voor de antwoorden. Ging mij erom dattie er niet om defect raakt. Bij staat toch al aan voor espresso, dus speciaal voor water aanzetten gebeurt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
ik vraag mezelf altijd wel af hoeveel espresso jullie op een dag drinken dat die de hele dag aanstaat. Ik drink 1 a 2 dopio, dus hier staat allen de machine in de vroege ochtend aan door de week. In het weekend iets langer. wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-09 12:22
Jochem schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 23:21:
ik vraag mezelf altijd wel af hoeveel espresso jullie op een dag drinken dat die de hele dag aanstaat. Ik drink 1 a 2 dopio, dus hier staat allen de machine in de vroege ochtend aan door de week. In het weekend iets langer. wellicht.
Bij mij springt hij elke dag aan om 08:00 en gaat om 17:00 uit.
Soms override ik de automation als ik ‘s avonds bezoek krijg of als we koken water voor thee nodig hebben

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Jochem het is ook meer vanwege de lange opwarmtijd; ik heb er geen behoefte aan om 30+ min vooraf te moeten bedenken dat ik koffie wil. Dat is het nadeel van een E61 machine.
Daarom gaat 'ie gewoon 's morgens aan op een timer, en 's avonds een keer uit.

Overigens maakt het qua energieverbruik geen gigantisch verschil of ie nu overdag constant aan staat, of dat ie 2-3x een half uur vanaf kamertemperatuur moet opwarmen. Ligt wellicht wel aan de isolatie van de boiler; YMMV.

Ohja; ik werk grotendeels thuis, dus zeker niet alleen in de vroege ochtend. En vriendin gebruikt 'm ook veel voor theewater.

[ Voor 11% gewijzigd door defusion op 15-04-2022 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:15
Helaas erachter gekomen dat het verschil van 20€ betekend tussen automatisch amerikano zetten en handmatig eerst heet water tappen en dan espresso erin 8)7 ..Balen!

Nieuwe Siemens eq6 plus s100 op de kop kunnen tikken voor een hele mooie prijs.. we zijn aan het experimenteren en veel lezen.
Voor ons best grote stap na 10 jaar senseo :o

Zoals zovele van jullie hebben we ook bezoek, familie en zelf af en toe wel eens trek in een bakkie normale koffie. Daar is die amerikano natuurlijk goed voor , maar er zit ook een koffie functie op de eq6 (lungo).

Stomme is dat een lungo... sterk naar espresso smaakt met echt een waterige vibe? En de amerikano niet.
Dat wordt afstellen..

Mocht je de functie koffie meer in de richting van ''...koffie'' willen krijgen, is het dan verstandig om de maalgraad grover te zetten? (Hij staat nu in het midden). Langere doorloop tijd en dus niet eerst sterke espresso en daarna nog waterige extract of is dat een verkeerde denkwijze?
Begonnen met kopjes grootte 130ml en sterkte normaal/sterk.

Ben bang als ik de boel op fijner malen zet dat het nog erger wordt omdat je dan alles uit het maalsel extraheert.

Wie o wie heeft wat meer ervaring hierin om ons de goeie wel op te helpen, want zelf aankloten schiet nog niet op met ons leeswerk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
Ik kijk graag naar de verhalen van James Hoffman op Youtube om mijn kennis over koffiezetten of melk opstomen te vergroten. Hij heeft een serie over espresso maken waarin in een aantal delen alle aspecten lamgs komen. Ook heeft hij een goede video hoe je met de kennis van een espresso als basis ook andere koffies zoals een Lungo of Americano zet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thomox
Een Eureka Mignon XL en een Lelit Mara X v2 besteld, ik laat me verrassen :) !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streamert
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 09:02
Thomox schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:11:
Daar ga je geen spijt van krijgen. Als Lelit Mara X gebruiker ben ik zeer tevreden, en gebruik deze icm de Specialita, maar de XL is uiteraard helemaal fantastisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8slayer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-08 22:45
Ik ben benieuwd naar je eerste bevindingen.

Play every day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Jochem schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 23:21:
Twee cappuccino. Eentje rond half tien, een tweede rond half vier. Daar tussen staat de Lelit in standby te knipperen. Wat ik las in dit topic maakt het weinig verschil of je de stekker uit het stopcontact haalt of dat je hem laat idlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Joosie200 schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:21:
[...]

Twee cappuccino. Eentje rond half tien, een tweede rond half vier. Daar tussen staat de Lelit in standby te knipperen. Wat ik las in dit topic maakt het weinig verschil of je de stekker uit het stopcontact haalt of dat je hem laat idlen.
Ik heb eerder al eens - al dan niet onterecht - gemopperd over de gebrekkige bouwkwaliteit van die Mara X, maar het ding heeft dus ook geen aan/uit-schakelaar? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:17
dreamscape schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:35:
[...]

Ik heb eerder al eens - al dan niet onterecht - gemopperd over de gebrekkige bouwkwaliteit van die Mara X, maar het ding heeft dus ook geen aan/uit-schakelaar? ;)
Uhm, zeker wel?
Maar hij gaat na 20 min ofzo in hibernation mode. Als je vervolgens aan de hendel trekt, gaat die weer opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
SquareOne schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:37:
[...]

Uhm, zeker wel?
Maar hij gaat na 20 min ofzo in hibernation mode. Als je vervolgens aan de hendel trekt, gaat die weer opwarmen.
Ja dat. Die aan/uit schakelaar ga ik pas benutten bij een verplaatsing als gevolg van of reparatie of verhuizing.

Ik vind de hibernation / standby mode prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Dat dacht ik al. Ik vond de opmerking over stekker uit stopcontact halen gewoon wat raar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:23
Zomaar uit het niets of had je al een soortgelijke set en was deze aan vervanging toe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomox
HoppyF schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:19:
[...]

Zomaar uit het niets of had je al een soortgelijke set en was deze aan vervanging toe?
Jaaaaren geleden een Ascaso maler icm een Gaggia classic met PID gehad. Totaal geflopt, altijd smerige koffie. Ding weggedaan, een Siemens EQ6 gehad, daarna (lees: tot nu toe) een Melitta caffeo solo. Destijds te laat te weten gekomen dat de maler de koffie kwaliteit bepaald. Nu een tweede poging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
gr8slayer schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:44:
[...]

Ik ben benieuwd naar je eerste bevindingen.
Ik ook oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Thomox schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:39:
[...]

Jaaaaren geleden een Ascaso maler icm een Gaggia classic met PID gehad. Totaal geflopt, altijd smerige koffie. Ding weggedaan, een Siemens EQ6 gehad, daarna (lees: tot nu toe) een Melitta caffeo solo. Destijds te laat te weten gekomen dat de maler de koffie kwaliteit bepaald. Nu een tweede poging :)
Ok, duidelijk.
Ben benieuwd naar je ervaringen straks.
Lijkt mij een mooie set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomox
Verse bonen van Fascino zijn ook onderweg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
En... komt er al een mooie bak uit? Mijn eerste paar dagen met de (voor mij) nieuwe machine (Een Rocket E61 HX + Mignon grinder) waren best wreed tav mijn zelfvertrouwen. Nu 2 weken later gaat het prima met ondersteuning van mn. weegschalen en timers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Thomox schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:22:
[...]

Verse bonen van Fascino zijn ook onderweg _/-\o_
Lekker! :)
Wel nog even een week wachten met het drinken van deze koffie want ze zijn ècht heel vers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@HoppyF gewoon drinken/gebruiken, te vers is nog altijd beter dan geen koffie of oude koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
defusion schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:34:
@HoppyF gewoon drinken/gebruiken, te vers is nog altijd beter dan geen koffie of oude koffie.
Dat is waar maar als het even kan een week wachten.
Zou ook wel toevallig zijn dat opeens alle koffiebonen op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
HoppyF schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:07:
[...]

Dat is waar maar als het even kan een week wachten.
Zou ook wel toevallig zijn dat opeens alle koffiebonen op zijn.
Sorry, hoezo zou je een week moeten wachten met vers gebrande koffiebonen? Dat heb ik nog nooit gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Jochem
YouTube: A Beginner's Guide to Resting Coffee
Maar zoals ik al zei: te vers is beter dan geen koffie of oude koffie.
Dus nu gewoon gaan gebruiken. De eerste dagen zal de koffie wat wispelturig zijn, daarna wordt het beter.
Als je aan je volgende batch toe bent, bestel dan een paar dagen vóórdat ze op zijn. En maak je er verder niet te druk om.

[ Voor 57% gewijzigd door defusion op 21-04-2022 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
Jochem schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:38:
[...]

Sorry, hoezo zou je een week moeten wachten met vers gebrande koffiebonen? Dat heb ik nog nooit gehoord.
Nou dat proef je zelf wel als je een thuisbrander hebt :+
Een pasgebrande batch is echt anders van smaak (ik vond het niet plezierig) dan een partij die heeft kunnen "ademen"

Dat maakte ook meteen het thuisbranden zo lastig: portie van 250 gram branden die een week moet liggen en dan pas weten wat voor effect het gekozen brandprofiel op de smaak had maar je eigenlijk meteen weer (blind) moet branden om te kunnen voldoen aan je eigen consumptie (ca 250-300 gram per week).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Jochem schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:38:
[...]

Lees dit topic nog maar eens door we hebben het hier al talloze keren gehad over echt vers gebrande koffiebonen. Met echt vers bedoel ik dat er een herleidbare branddatum op de verpakking staat.
Er zijn genoeg koffiebranders die deze datum keurig vermelden.
Natuurlijk mag je proberen de koffie meteen te gaan drinken maar het is niet aan te bevelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomox
Jochem schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:54:
[...]

En... komt er al een mooie bak uit? Mijn eerste paar dagen met de (voor mij) nieuwe machine (Een Rocket E61 HX + Mignon grinder) waren best wreed tav mijn zelfvertrouwen. Nu 2 weken later gaat het prima met ondersteuning van mn. weegschalen en timers.
Ondertussen m'n eerste ervaringen binnen O-)

Allereerst, de tering wat is dit spul degelijk! Die maler staat echt als een huis _/-\o_ de machine is simplistisch maar toch chique.

1. de grinder 0 positie opzoeken, deze zat perfect op de streepjes tussen 0 en 9. Stond af fabriek al perfect!

2. Eerste bakkie koffie ergens tussen 18 en 22 gram maalsel op grind stand 1, daarmee kwam er niks uit de Lelit, ook niet na 2 minuten haha. Dus direct door naar maler stand 3. Daarmee kwam er een espresso van +/- 50 ml in meer dan een minuut. Stand 4 voor 'waar' aangenomen en door naar de volgende stap

3. 18.0 gram maalsel afgewogen, maler heeft 7.0 seconden nodig. Zit reproduceerbaar tussen 17.9 en 18.1, 8)7 nooit meer hoeven wegen met dezelfde batch bonen!

4. Machine getimed, pre-infusie is wat moeilijker te meten... Vanaf het moment dat de druk snel begint op te lopen getimed, exact op 36gr gestopt, resultaat was 32 sec.

Smaak: nog niet perfect :+
Ik vind bitter en zuur nu nog moeilijk te onderscheiden, ik weet nog niet goed wat ik proef. Voor het gemak een americano gemaakt, daarmee komen de smaken beter los voor mij.

Btw: initio pittig zijn van branddatum 5-3, dus al ietwat aan de oude kant, desalniettemin komt er nog steeds veel gas bij vrij

Tot dusver zeer onder de indruk _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:21
Thomox schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:28:
[...]

Allereerst, de tering wat is dit spul degelijk! Die maler staat echt als een huis _/-\o_ de machine is simplistisch maar toch chique.

1. de grinder 0 positie opzoeken, deze zat perfect op de streepjes tussen 0 en 9. Stond af fabriek al perfect!

2. Eerste bakkie koffie ergens tussen 18 en 22 gram maalsel op grind stand 1, daarmee kwam er niks uit de Lelit, ook niet na 2 minuten haha. Dus direct door naar maler stand 3. Daarmee kwam er een espresso van +/- 50 ml in meer dan een minuut. Stand 4 voor 'waar' aangenomen en door naar de volgende stap

3. 18.0 gram maalsel afgewogen, maler heeft 7.0 seconden nodig. Zit reproduceerbaar tussen 17.9 en 18.1, 8)7 nooit meer hoeven wegen met dezelfde batch bonen!

4. Machine getimed, pre-infusie is wat moeilijker te meten... Vanaf het moment dat de druk snel begint op te lopen getimed, exact op 36gr gestopt, resultaat was 32 sec.

Ik vind bitter en zuur nu nog moeilijk te onderscheiden, ik weet nog niet goed wat ik proef. Voor het gemak een americano gemaakt, daarmee komen de smaken beter los voor mij.

Btw: initio pittig zijn van branddatum 5-3, dus al ietwat aan de oude kant, desalniettemin komt er nog steeds veel gas bij vrij

Mooi om te lezen. Houd er wel rekening mee dat bonen naar verloop van tijd fijner gemalen dienen te worden. Dit gaat dan ook de output van de maler beinvloeden. Genoeg mensen hier met de zelfde maler dus die kunnen je vast wat tips geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
[...]

Top! :)

Over Initio pittig dan.
Had je die al in je bezit of deze net pas ontvangen?
Zou anders betekenen dat ze niet echt heel vers zijn.
Initio is een melange met wat Robusta, dat is voor de smaak ook wel iets afwijkend tov de andere soorten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 07:52

Ravhin

no <root>...

[...]

Wat Tips:
  • cup je bonen eens en kijk of je zo de smaak en geur wat beter kan duiden. Dan weet je wat de mogelijkheden zijn
  • licht geroosterde bonen op hoge(re) temperatuur zetten (94 - 96 graden) en donker geroosterde / robusta bonen op een lagere temperatuur (88 graden)
  • maak je een Americano? Schep ook eens de crema laag er van af en kijk hoe het dan proeft

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
Die mignon grinder staat bij mij op 2.25 oid. 18g maling, ca 30s doorloop vanaf hendel omhoog voor ca 40 ml (afhankelijk waar ik zin in heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
Dank jullie wel voor alle goede adviezen. Ik kan nu geen koffie meer zien xD!

De initio had ik inderdaad al. Fascino heeft altijd topbonen voor een scherpe prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Thomox schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:16:

De initio had ik inderdaad al. Fascino heeft altijd topbonen voor een scherpe prijs :)
Inderdaad scherpe prijs.
De Emporio vinden wij ook lekker.
Overstock bestellen scheelt ook in de prijs.
Helaas is koffie (net als alles….) veel duurder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:24

DarkSide

theres no place like ::1

Ik zit er aan te denken om mijn Siemens EQ6 plus te vervangen voor de Jura S8.

Ik maak bij de siemens elke week de zetgroep schoon.
En volg het schema van de reiniging van het apparaat.
Bij het maken van melkproducten spoelt de Siemens extra en doet een kleine extra reiniging van de melk opschuimer.
Deze reinig ik zelf ook elke week met de zetgroep en het binnenwerk.

Nu lees ik dat dat Jura een "heel" reinigingsprogramma wil doen na elk melkproduct.
Met wat tabletjes om de opschuimer schoon te houden.

Nu drink ik ongeveer 1 melk product per dag.
Ik vraag me af of het echt noodzakelijk is om dan elke keer het "hele" programma met de tabletjes te doen.
Of dat je dit om de paar dagen kunt doen. Je kunt de opschuimer zelf ook los halen en goed afspoelen aan het einde van de dag. Is dit niet voldoende?

Hoe vaak reinigen de Jura gebruikers de melkopschuimer?

Ik zit namelijk een beetje te dubben over mogelijke extra/verborgen kosten van de Jura.
Doordat je hier vaker moet reinigen. En of dat het waard is voor de lekkerdere koffie tov Siemens

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
DarkSide schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:49:
Ik zit er aan te denken om mijn Siemens EQ6 plus te vervangen voor de Jura S8.

Ik maak bij de siemens elke week de zetgroep schoon.
En volg het schema van de reiniging van het apparaat.
Bij het maken van melkproducten spoelt de Siemens extra en doet een kleine extra reiniging van de melk opschuimer.
Deze reinig ik zelf ook elke week met de zetgroep en het binnenwerk.

Nu lees ik dat dat Jura een "heel" reinigingsprogramma wil doen na elk melkproduct.
Met wat tabletjes om de opschuimer schoon te houden.

Nu drink ik ongeveer 1 melk product per dag.
Ik vraag me af of het echt noodzakelijk is om dan elke keer het "hele" programma met de tabletjes te doen.
Of dat je dit om de paar dagen kunt doen. Je kunt de opschuimer zelf ook los halen en goed afspoelen aan het einde van de dag. Is dit niet voldoende?

Hoe vaak reinigen de Jura gebruikers de melkopschuimer?

Ik zit namelijk een beetje te dubben over mogelijke extra/verborgen kosten van de Jura.
Doordat je hier vaker moet reinigen. En of dat het waard is voor de lekkerdere koffie tov Siemens
Ik ken de Siemens want heb er eentje gehad.
Heb nu een Jura E8.
Het klopt niet helemaal wat je zegt.
Het melkreinigingsprogramna loopt vanzelf als je een melkspecialiteit hebt gezet.
Na 15 minuten spoelt de Jura even wat water er doorheen.
Verder kun je zelf het melksysteem laten doorspoelen met een melk reiningstablet of vloeistof.
Daarvoor gebruik je het meegeleverde bakje.
Gaat heel simpel en duurt een paar minuten.
Dat doe ik om de paar dagen.

Verder kun je zelf de melkuitloop zo los klikken en ouder de kraan met warm water spoelen.
Melkslang ook.
Daarmee is alles schoon.
Voordeel van de Jura is dat de zetgroep zelf gereinigd wordt.
Één keer per maand ongeveer moet je wel met een tablet het programma laten lopen dat geeft het apparaat aan wanneer dat nodig is. Ongeveer om de 180 kopjes.

Vraag: waarom wil je een S8?
Geen E8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:24

DarkSide

theres no place like ::1

Tnx.
Dat spoelen met bakje dacht ik dat je dat elke keer moest doen. En dan gaat het snel met de pilletjes.
Ik dacht zefl dat je dit wel om de paar dagen kan doen. Of extra als het een drukke melkdag is zeg maar.

De siemens moet ook regelmatig met tabletjes gedaan worden.
En daarna het ruimere ontkalkings programma (meer dan de seaco die ik er voor had)
Dus dat is geen issue voor de Jura.

De S8 met name om het verschil met melkopschuimen (twee standen)
En de mogelijkheid om dranken beter te customizen je kunt meerdere "soorten" cappuchinno's maken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cafecito
Thomox schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:16:

Scherpe prijs: ja
Topbonen: zeker niet

Fascino is leuk om mee te starten en voor volautomaten. Zeker ook een upgrade als je vergelijkt met supermarkt bonen, maar daar houd het snel op.
Voor specialty koffiebonen moet je naar andere branders kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
Cafecito schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:17:
[...]

Scherpe prijs: ja
Topbonen: zeker niet

Fascino is leuk om mee te starten en voor volautomaten. Zeker ook een upgrade als je vergelijkt met supermarkt bonen, maar daar houd het snel op.
Voor specialty koffiebonen moet je naar andere branders kijken.
Oké, dat wist ik niet. Nog tips voor goede bonen bij branders die niet gelijk >€30 per kilo kosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Thomox schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:52:
[...]

Oké, dat wist ik niet. Nog tips voor goede bonen bij branders die niet gelijk >€30 per kilo kosten?
Ik denk dat er in de topicstart genoeg staat. Maar het belangrijkste is, wat vind jij van je koffie en niet wat een ander zegt wat je er van moet vinden. Als jij Fascino prima vindt, dan top!

Ik heb nu lekkere koffie gevonden bij
https://koffiebranderijdekoepoort.nl,
na een proefpakket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
Hulliee schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:09:
[...]
Als jij Fascino prima vindt, dan top!
En als aanvulling op m’n vorige reactie, dit is 100% waar. Smaak is persoonlijk. Over de kwaliteit van de koffie valt wel iets te zeggen, daarnaast worden er voor koffies cuppings gedaan waar een score aan gehangen wordt, een cupping score.
Er zit in dit topic start diverse branders waar je goede koffie kunt krijgen, ook voor <€30.
Wellicht leuk om voor jezelf notes te maken van de koffies, hierin krijg je gaandeweg steeds meer ervaring in, omdat je smaken ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Cafecito schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:39:
[...]

En als aanvulling op m’n vorige reactie, dit is 100% waar. Smaak is persoonlijk. Over de kwaliteit van de koffie valt wel iets te zeggen, daarnaast worden er voor koffies cuppings gedaan waar een score aan gehangen wordt, een cupping score.
Er zit in dit topic start diverse branders waar je goede koffie kunt krijgen, ook voor <€30.
Wellicht leuk om voor jezelf notes te maken van de koffies, hierin krijg je gaandeweg steeds meer ervaring in, omdat je smaken ontwikkelen.
Ik denk dat je de verkeerde persoon quote, @Thomox had de vraag gesteld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
@Hulliee ik bedoelde “als jij Fascino prima vindt, dan top”
Wellicht kwam m’n eerste reactie beetje bot over, dus ik wilde bij deze even jouw comment onderschrijven dat persoonlijk smaak boven alles gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
DarkSide schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:19:
Tnx.
Dat spoelen met bakje dacht ik dat je dat elke keer moest doen. En dan gaat het snel met de pilletjes.
Ik dacht zefl dat je dit wel om de paar dagen kan doen. Of extra als het een drukke melkdag is zeg maar.

De siemens moet ook regelmatig met tabletjes gedaan worden.
En daarna het ruimere ontkalkings programma (meer dan de seaco die ik er voor had)
Dus dat is geen issue voor de Jura.

De S8 met name om het verschil met melkopschuimen (twee standen)
En de mogelijkheid om dranken beter te customizen je kunt meerdere "soorten" cappuchinno's maken.
Die pilletjes zijn relatief duur.
Er zijn dus twee soorten tabletten bij de Jura.
Eentje voor het reinigen van het zetsysteem, ongeveer 1x per maand.
Een ander reiningstabletje voor het melksysteem.
Een keer per dag of wat minder.
Ik gebruik de vloeibare reiniger fles van 1 liter voor ongeveer 12 euro.
Per keer heb je daarvan 6ml nodig, meet ik af met een injectie spuitje.
Opslurpen en dan in de melksysteem bak doen.

Melksysteem reiniger: GlobaClean

Ik heb nog Siemens reinigingstabletten voor de zetgroep over.
Deze gebruik ik dus nu in de Jura.

Het melkschuim van de E8 is uitstekend zou niet weten welke andere stand toe kan voegen.
De stevigheid en structuur is wel het beste met Globemilk Barista melk.
Had nu even Campina volle houdbare melk dat is toch net even wat slapper schuim.
Schuimt wel goed op smaak is ook goed maar net iets minder stevig.
Pagina: 1 ... 135 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1