Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 134 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:44
En dit was zo’n gezellig groepje over mensen die als hobby het zetten van lekkere koffie hebben… ineens voel ik me hier niet zo welkom meer… :N

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:21
PatrickC schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:13:
[...]

Dus over halfautomaten worden hier geen aankoopadviezen gevraagd of om probleem oplossingen mbt halfautomaten gevraagd?
Een stuk minder, is mijn idee. Maar ik word een discussie ingetrokken, deels door mezelf, en daar heb ik eigenlijk weinig zin in aangezien er van mij weinig hoeft te veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52
PatrickC schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:15:
En dit was zo’n gezellig groepje over mensen die als hobby het zetten van lekkere koffie hebben… ineens voel ik me hier niet zo welkom meer… :N
Iedereen is overal welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:56
Ik betaal meer dan 20€ per kilo...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Aziraphale schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:17:
Ik betaal meer dan 20€ per kilo...
En je weet ook dat je daarin een uitzondering bent. In elk geval in de zin dat je er iets over zegt, als volautomaat gebruiker

[ Voor 15% gewijzigd door 418O2 op 31-03-2022 22:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:23
PatrickC schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:15:
Zo komt het inderdaad wel over maar ik ga echt niet zomaar weg.
Ik vind dit een leuk topic en ik probeer zelf ook wat bij te dragen door bv tips over halfautomaten te plaatsen als ik denk dat iemand anders daar zijn voordeel mee kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
HoppyF schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:19:
[...]

Zo komt het inderdaad wel over maar ik ga echt niet zomaar weg.
Ik vind dit een leuk topic en ik probeer zelf ook wat bij te dragen door bv tips over halfautomaten te plaatsen als ik denk dat iemand anders daar zijn voordeel mee kan doen.
Als je die tips dan in het halfautomaten topic post, wat is dan het probleem?

Ik snap twee dingen gewoon niet: wat boeit het je als volautomaat gebruiker, dat mensen met andere zetmethodes een eigen topic hebben? Als het boeiend vindt, kan je daar ook gewoon lezen en posten.

En over bonen, bonen die goed uitkomen in volautomaten zijn lang niet altijd dezelfde bonen als die met andere zetmethodes werken.

Anyhow, er is wel animo en ik had deze zegen van de mods, dus ik maak morgen een handmatige methodes topic aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
418O2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:18:
[...]

En je weet ook dat je daarin een uitzondering bent. In elk geval in de zin dat je er iets over zegt, als volautomaat gebruiker
Natuurlijk. Maar het geeft ook aan dat niet iedereen met een volautomaat niet in dit topic past. Ik neem mijn koffie serieus, maar heb geen ruimte en tijd voor de hobby van de halfautomaat.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Aziraphale schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:25:
[...]

Natuurlijk. Maar het geeft ook aan dat niet iedereen met een volautomaat niet in dit topic past. Ik neem mijn koffie serieus, maar heb geen ruimte en tijd voor de hobby van de halfautomaat.
Nogmaals, het gaat niet over een hobby serieus nemen of neerkijken, het is een ander publiek dat over een ander proces praat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
418O2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:25:
[...]

Als je die tips dan in het halfautomaten topic post, wat is dan het probleem?

Ik snap twee dingen gewoon niet: wat boeit het je als volautomaat gebruiker, dat mensen met andere zetmethodes een eigen topic hebben? Als het boeiend vindt, kan je daar ook gewoon lezen en posten.

En over bonen, bonen die goed uitkomen in volautomaten zijn lang niet altijd dezelfde bonen als die met andere zetmethodes werken.

Anyhow, er is wel animo en ik had deze zegen van de mods, dus ik maak morgen een handmatige methodes topic aan
Natuurlijk kan dat, maar ik denk niet dat ik die moeite dan nog ga doen.
Zoals ik al zei ben ik tegen versnippering en het meer uitsplitsen van dit topic.
Maar goed, ik ga er ook niet over en ga niemand tegenhouden,

Het hangt ook van het onderwerp af, soms is een topic zo groot en uitgebreid dat uitsplitsen wel zinvol is.
Ik zie dit in een ander topic waar ik zelf veel zit, LG OLED TV’s.
Voor OLED TV’s in het algemeen bestaat dan ook een prijstopic en er is een LG cashback topic om dit gescheiden van de rest te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:34
We kunnen ook gewoon troubleshooting en aankoopvragen over volautomaten negeren })

Als iemand serieus met koffie bezig is, dan is dit topic wat mij betreft de juiste plek. Dan maakt het niet uit of het filter, v60, halfautomaat of volautomaat is. Maar ik word ook wel een beetje simpel van het gezever over welke jura nu een 3d groep heeft en welke niet en welke iemand dan moet kopen. Alsof dat uitmaakt als je er vervolgens slechte bonen in doet, de temperatuur/maalgraad/ratio niet afstelt bij bonenwissel, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
HoppyF schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:35:
[...]

Natuurlijk kan dat, maar ik denk niet dat ik die moeite dan nog ga doen.
Zoals ik al zei ben ik tegen versnippering en het meer uitsplitsen van dit topic.
Maar goed, ik ga er ook niet over en ga niemand tegenhouden,
Dat zou jammer zijn
Het hangt ook van het onderwerp af, soms is een topic zo groot en uitgebreid dat uitsplitsen wel zinvol is.
Ik zie dit in een ander topic waar ik zelf veel zit, LG OLED TV’s.
Voor OLED TV’s in het algemeen bestaat dan ook een prijstopic en er is een LG cashback topic om dit gescheiden van de rest te houden.
Nou, mooi voorbeeld, want voor elk merk en type tv is er een apart topic. Lg oled, Samsung oled, Samsung LCD...

Het hele punt is dat o.a. @Ypuh en ik dit topic nauwelijks nog volgen omdat hetgeen ons boeit er nauwelijks door komt.

Maar we zien wel hoe het loopt.

[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 31-03-2022 22:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
418O2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:32:
[...]

Nogmaals, het gaat niet over een hobby serieus nemen of neerkijken, het is een ander publiek dat over een ander proces praat.
En ik zie dat dus gewoon anders. Ik zie dit topic ala een topic waarin alle zetmethoden waarbij je begint met een boon en eindigt met koffie hun plek hebben, zoals ook de titel en startpost aangeven. Maar daar gaan we het niet over eens worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Aziraphale schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:45:
[...]

En ik zie dat dus gewoon anders. Ik zie dit topic ala een topic waarin alle zetmethoden waarbij je begint met een boon en eindigt met koffie hun plek hebben, zoals ook de titel en startpost aangeven. Maar daar gaan we het niet over eens worden. :)
Maar je snapt toch ook wel dat de niet-volautomaat gebruikers hier wel heel erg ondersneeuwen? Ik post laatst een filmpje en binnen no time was er een heel gesprek over Jura settings, waardoor dat onderwerp binnen het topic weer verdwenen was. En dat heb je elke keer. En dat dat aan bod komt is logisch en hoort zo, maar daardoor is de kleinere groep elke keer de Sjaak

[ Voor 22% gewijzigd door 418O2 op 31-03-2022 22:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:32
418O2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:13:
@Aziraphale je maakt het nu allemaal wel heel moeilijk en onrealistisch. Hoeveel chemex gebruikers gebruiken roodmerk en hoeveel juraisten betalen meer dan 20 euro voor een kilo koffie? Laten we het wel een beetje realistisch houden.

Maar ik weet wel genoeg, een topic over halfautomaten zal wel gaan lopen, zal er morgen mee bezig gaan
Succes, mij ben je kwijt. Ik voel me uitstekend thuis in een topic dat over koffie gaat. Qua zetmethodes switch ik vrij gemakkelijk tussen halfautomaat, cold brew, V60, Jura, Moccamaster, Kalita etc. Met handmolens of electrisch. Als je het topic wilt verengen tot halfautomaten doe je jezelf en anderen tekort. O ja, mag het er dan wel gaan over Lidl machientjes van 100 euro of zijn Alleen Linea Mini bezitters en beter welkom???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
bszz schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:49:
[...]

Succes, mij ben je kwijt. Ik voel me uitstekend thuis in een topic dat over koffie gaat. Qua zetmethodes switch ik vrij gemakkelijk tussen halfautomaat, cold brew, V60, Jura, Moccamaster, Kalita etc. Met handmolens of electrisch. Als je het topic wilt verengen tot halfautomaten doe je jezelf en anderen tekort. O ja, mag het er dan wel gaan over Lidl machientjes van 100 euro of zijn Alleen Linea Mini bezitters en beter welkom???
Je kan wel weer het neus-ophalen argument opbrengen, maar daar gaat het niet om. Of je nu met een handmaler van 40 jaar oud met een aeropress zet, of een linea mini met een niche zero hebt staan, dat maakt niet uit. Het gaat om het proces en het principe.

En mezelf tekort doen? Er komt nu nauwelijks iets voorbij dat me boeit. En als wel, dan sneeuwt het onder.

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 31-03-2022 22:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
418O2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:51:
[...]

Je kan wel weer het neus-ophalen argument opbrengen, maar daar gaat het niet om. Of je nu met een handmaler van 40 jaar oud met een aeropress zet, of een linea mini met een niche zero hebt staan, dat maakt niet uit. Het gaat om het proces en het principe.

En mezelf tekort doen? Er komt nu nauwelijks iets voorbij dat me boeit. En als wel, dan sneeuwt het onder.
Halfautomaten zijn maar een voorbeeld van één van de vele mogelijke processen om koffie zetten. Een topic dat zich niet beperkt is imo veel interessanter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
bszz schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:59:
[...]

Halfautomaten zijn maar een voorbeeld van één van de vele mogelijke processen om koffie zetten. Een topic dat zich niet beperkt is imo veel interessanter.
Dan denken wij daar anders over. Ik vind volautomaten en het gebruik/advies/inregelen echt heel erg opzich staan tegenover de handmatige methodes.

Maar ik denk dat de punten aan weerszijden wel duidelijk zijn. Ook is er, afgaande op de poll, animo genoeg voor een los handmatig-koffie topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:40
Zeggen we nou iets heel ergs? Het statement is duidelijk; de mensen met een Jura-machine willen niet weg ("laten zich niet zomaar het land uit zetten" ;) ). Prima, dan laten we er weer een paar weken over heen gaan en gaat het weer over melkslangetjes, spoelprogramma's en codetaal zoals E(NA)8, E4 en Z10. Dan is voor mij de lol er weer af.

Ik zie het probleem niet zo om alle technische vragen en aankoopadviezen in een specifiek topic te plaatsen, en je ervaringen met bonen, verschillende ratio's of variëteiten en zetmethodes hier te delen. Ieder ander koffie forum (Home-Barista, Koffiepraat, Kaffee-Netz) heeft hele subsecties voor levermachines, V60, semi-automaten en ook volautomaten. Ik zie daar geen aanval in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
418O2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:01:
[...]

Ook is er, afgaande op de poll, animo genoeg voor een los handmatig-koffie topic
The nays have it.... op dit moment
Ypuh schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:03:
Zeggen we nou iets heel ergs? Het statement is duidelijk; de mensen met een Jura-machine willen niet weg ("laten zich niet zomaar het land uit zetten" ;) ). Prima, dan laten we er weer een paar weken over heen gaan en gaat het weer over melkslangetjes, spoelprogramma's en codetaal zoals E(NA)8, E4 en Z10. Dan is voor mij de lol er weer af.

Ik zie het probleem niet zo om alle technische vragen en aankoopadviezen in een specifiek topic te plaatsen, en je ervaringen met bonen, verschillende ratio's of variëteiten en zetmethodes hier te delen. Ieder ander koffie forum (Home-Barista, Koffiepraat, Kaffee-Netz) heeft hele subsecties voor levermachines, V60, semi-automaten en ook volautomaten. Ik zie daar geen aanval in.
Tweakers is dan ook geen dedicated koffie-site.
418O2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:25:
[...]

Dat is niet iets absoluuts. Smaak is retesubjectief en voor vrijwel alle bonen zijn volautomaat, halfautomaat of slow coffee liefhebbers. Een kwalificatie lekker of niet lekker (of goed uitkomen of niet goed uitkomen) vind ik persoonlijk niet zo interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik lurk ook meer in dit topic dan dagelijks meepraten over van alles en nog wat. Maar dat komt niet omdat ik vind dat er teveel over volautomaten gepost wordt. Meer omdat ik weinig in te brengen heb behalve als ik weer een leuke btw actie/retourdeal zie. Had het filmpje van James wel gezien op YouTube. Zat ook al te spieken naar een distribution tool als extra. En een puck screen. Vraag me wel af hoeveel extra zulke items je nu geeft al ziet zo'n overdruk tamper met een duidelijke klik er wel super uit.

Denk dat het wel opgaat voor meer onderwerpen. Lang niet alles is even interessant om te posten, het is ook geen slowchat. Kortom laat het lekker een ratjetoe aan diverse zetmethodes zijn. Soms zijn meer de Jura bezitters aan het woord, andere keer de halfautomaten. Maar we hebben nog wel degelijk een gemeenschappelijk kenmerk: zelf je bakkie pleur zetten in welke vorm dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Ypuh schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:03:
En je beseft zelf niet hoe denigrerend een dergelijke post is? Je zet Jura eigenaren hier weg als tweederangs koffie zetters, die dit topic dus ‘vervuilen’ en andere posts zouden ‘wegdrukken’? Ik heb meer dan €1000 neergeteld voor dat apparaat, dus dat is wat mij betreft is dat best serieus en daar wil ik dan ook zo optimaal mogelijk en zo lekker mogelijke koffie mee zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door PatrickC op 31-03-2022 23:45 ]

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:40
Dat waardeoordeel geef ik er niet aan. Dat iedereen met een Jura het wel best vindt dat het vaak over Jura en gelieerde zaken gaat valt is achteraf ook wel te begrijpen.

Vind deze discussie vrij vermoeiend, schijnbaar omdat ik de minderheid ben die dit zo ervaart. Als ik dan woorden als elitair en denigrerend toebedeeld krijg is voor mij de lol er helemaal af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
En wat is de temperatuur van b.v. koffie of heet water? M.a.w., heb je het temperatuur probleem alleen bij espresso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:31
Moet ik eens kijken,ik doe alleen espresso er uithalen.

Net geprobeerd , alle 3 de producten zitten rond de 65 graden

[ Voor 37% gewijzigd door ramrodwillem op 01-04-2022 07:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik zou het heel jammer vinden als dit topic gesplitst wordt. Ik heb zelf een halfautomaat maar vind het ook erg interessant wat er van andere koffiezet manieren voorbij komt. Jura's, V60, whatever. Hoffman maakt ook video's over alle soorten zetmethoden, laatst nog een hele video over volautomaten :)

En het is nou echt niet zo dat er zóveel berichten gepost worden dat er dingen "ondergesneeuwd" worden (toepasselijke term vandaag!). Er gaan soms dagen voorbij met maar een paar posts, zo weinig dat ik het jammer vind dat er niet meer activiteit is :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:36
We kunnen ook James Hoffman aanhouden! :+ alles wat hij behandel, mag ook hier voorbij komen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06
vinpower schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:03:
We kunnen ook James Hoffman aanhouden! :+ alles wat hij behandel, mag ook hier voorbij komen.
Als je de bonen maar vers maalt, dan mag het. Van hele boon tot kop. Wat daar tussen zit, dat doet er niet toe.

Deze discussie is jaren geleden ook al eens gevoerd. Toen zijn de mensen met Nepspresso en Senseo maandverbandkoffie (dat is geen elitair waardeoordeel hoor ;) ) verbannen naar een ander topic. Sindsdien werkt het al heel lang hartstikke prima.

Zou wat zijn, zeg. Als ik supermarktbonen in mijn E8 (die van Compak) wil gooien om koffie mee te zetten, dan ben ik gewoon welkom, maar wie met de juiste specialty boontjes het beste (of het best haalbare) wil halen uit zijn E8 (die van Jura), die hoort hier niet thuis?
Nee, dat gaat mij ook te ver.

Mensen die met de goedkoopste volautomaat van de Makro en de simpelste boontjes van de Aldi iets proberen te maken, die komen niet zo vaak in dit topic. En als ze dat wel doen, dan is dat omdat ze willen leren hoe het beter kan. Laten we dat toejuichen. En quite frankly: daar is een forum ook voor.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
dreamscape schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:14:
[...]

Mensen die met de goedkoopste volautomaat van de Makro en de simpelste boontjes van de Aldi iets proberen te maken, die komen niet zo vaak in dit topic. En als ze dat wel doen, dan is dat omdat ze willen leren hoe het beter kan. Laten we dat toejuichen. En quite frankly: daar is een forum ook voor.
Als dit de inzet is, dan denk ik dat iedereen dat hier toejuicht. Nou is de volautomaat niet een heel boeiende zetmethode, maar er is echt wel het een en ander af te stellen en te leren (getuige ook de filmpjes van ‘onze James’).

En het zou wat mij betreft ook helemaal niet erg zijn als er af en toe een vraag voorbij komt over welke jura iemand moet kopen bij wel/geen melkdrankjes etc. (mits enig eigen onderzoek daaraan vooraf gaat). @Teus.espresso geeft daar ontzettend interessante informatie over. Maar inmiddels wordt een inhoudelijke post steeds vaker ondergesneeuwd door herhalende vragen over melkslangetjes, melkschuimtorens, 3D zetgroepen en errorcodes van Jura en andere volautomaten. Dat is jammer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:28
Ik zie het punt niet helemaal. Als je beide zetmethodes interessant vindt, volg je na de splitsing toch gewoon beide topics?

Ik kom hier net kijken en het valt mij zelfs al op dat discussies relatief vaak onderbroken worden door ongerelateerde vragen. Deze discussie is wat dat betreft echt een unicum, we zijn al een pagina of 3 bezig. Bij specifiekere threads kun je juist vaker de diepte opzoeken, zowel voor half- als volautomaten. Dat kun je als liefhebber alleen maar toejuichen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bulder op 01-04-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:27
vinpower schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:03:
Allemaal onze hamer bovenhalen om de bonen te malen :)

Ander onderwerp: heb me "World atlas of coffee" van James aangeschaft. Mooi boek, nog niet zo veel in gelezen, maar wat ik al gelezen heb is goed uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
Joosie200 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:21:
Zat ook al te spieken naar een distribution tool als extra. En een puck screen. Vraag me wel af hoeveel extra zulke items je nu geeft al ziet zo'n overdruk tamper met een duidelijke klik er wel super uit.
Een distributietool als een WDT tool zal je veel helpen. Minder kans op channeling als je het goed doet. Zo'n tool die je op je portafilter zet en ronddraait raakt alleen de bovenste laag en zal vaak meer kwaad dan goed doen is dee algemene opvatting. Puck screen heb ik zelf niet, maar lees er veel positieve verhalen over. Minder channeling, puck komt schoon uit de portafilter en betere smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:28
Koets89 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:59:
[...]

Een distributietool als een WDT tool zal je veel helpen. Minder kans op channeling als je het goed doet. Zo'n tool die je op je portafilter zet en ronddraait raakt alleen de bovenste laag en zal vaak meer kwaad dan goed doen is dee algemene opvatting. Puck screen heb ik zelf niet, maar lees er veel positieve verhalen over. Minder channeling, puck komt schoon uit de portafilter en betere smaak.
Zoals meneer Hoffman als opmerkte, is zo een Puck Screen een ramp om schoon te maken (net als van die keramische filter dingen, de rommel binnenin is haast niet met goed fatsoen meer weg te krijgen).
Ik snap de aantrekkingskracht, heb het zelf ook overwogen, maar het lijkt mij een te grote bron van onaantrekkelijk smaak toevoegingen op de langere duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
RoosW schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:22:
[...]

Zoals meneer Hoffman als opmerkte, is zo een Puck Screen een ramp om schoon te maken (net als van die keramische filter dingen, de rommel binnenin is haast niet met goed fatsoen meer weg te krijgen).
Ik snap de aantrekkingskracht, heb het zelf ook overwogen, maar het lijkt mij een te grote bron van onaantrekkelijk smaak toevoegingen op de langere duur.
Ja, klopt. Nou heb je voor 3 tientjes een ultrasonische cleaner, maar waar houdt het op? Elke avond in Cafiza laten weken kan ook, maar ook niet ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Koets89 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:59:
[...]

Puck screen zal wel net als mijn Philips airfryer rooster een pain in the ass zijn om schoon te houden. Maar zo'n wdt tool eigenlijk een downsized open garde wil ik wel proberen. Een timer weegschaal heb ik op mijn verjaardagslijstje staan voor over twee weken. Dito voor wat loveramics. Al kan ik een stash aan keramieken en porselein kopjes plunderen bij mijn ouders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Joosie200 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:06:
[...]

Puck screen zal wel net als mijn Philips airfryer rooster een pain in the ass zijn om schoon te houden. Maar zo'n wdt tool eigenlijk een downsized open garde wil ik wel proberen. Een timer weegschaal heb ik op mijn verjaardagslijstje staan voor over twee weken. Dito voor wat loveramics. Al kan ik een stash aan keramieken en porselein kopjes plunderen bij mijn ouders.
Dit is de mijne, ik geloof 15 euro met verzendkosten, dit is nog de oude versie, zijn nieuwste 3d geprinte gebruikt een fijnmaziger systeem, met daardoor een gladdere buitenkant als deze laat zien.
Hij werkt erg fijn, en breekt de klompjes moeiteloos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nG47kyHWTUFOpBHEn_D0KOREbDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaLyP7lNrDR1ozvLpxEFTGvB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 12-09 07:52

Ravhin

no <root>...

RoosW schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:22:
[...]

dergelijke keramische screens maakte ik vroeger schoon met 30% waterstofperoxide en een scheut 99% zwavelzuur. d:)b Toen ik van het lab af was (en dus geen beschikking had over deze middelen plus geen plek om ze veilig te handelen) heb ik ze allemaal in de ban gedaan. :P

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

RoosW schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:12:
[...]

Dit is de mijne, ik geloof 15 euro met verzendkosten, dit is nog de oude versie, zijn nieuwste 3d geprinte gebruikt een fijnmaziger systeem, met daardoor een gladdere buitenkant als deze laat zien.
[Afbeelding]
Ja, deze staat op mijn lijstje om te gaan printen :Y

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
RoosW schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:12:
[...]

[Afbeelding]
Ik hoorde James nog de suggestie laten vallen om creatief met kurk te gaan zijn. Je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Mooie walnoten handvat bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ik had eerst een kurk met wat paperclips mishandeld en erin gepropt, was ik uiteindelijk ontevreden over, deze (zie foto) vind ik goed genoeg, ik heb ook zo een houten gehad als Hoffman liet zien, met van die cirkeltjes aan het einde van 3 staafjes, maar die staafjes vielen er na enig gebruik spontaan uit (goedkope China Crap), toen deze gekocht (via Nederlands Koffieforum) en geen behoefte aan iets anders wat dat betreft. Dat gaten in de puck maker ding dat ie liet zien wakkerde wel mijn 'wil ik die wel/niet hebben' lust aan, maar waar houd het op allemaal..

[ Voor 7% gewijzigd door RoosW op 01-04-2022 12:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Joosie200 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:06:
[...]Puck screen zal wel net als mijn Philips airfryer rooster een pain in the ass zijn om schoon te houden.
off-topic: je luchtbakker kan je goed schoonkrijgen met kokend water en een zakje soda. rooster in je bak vastklikken, voorverwarmen met kokend water, water er uit, 1 zakje soda er in en kokend water tot de rand waar je het vet weg wil hebben. Na een uurtje weggieten en met een spatel kan je alle aangekoekte resten van de bak halen en met een borstel de vetranden van het rooster.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Grensdeal: de Jura E6 piano black voor 650 euro. Staat nu voor 699 euro maar in je mandje bij afrekenen krijg je 50 euro korting https://www.saturn.de/de/...ano-black-eb-2648518.html

In NL al snel richting de 900 euro. Dus voor de Jura liefhebbers een prima deal.

[ Voor 17% gewijzigd door Joosie200 op 01-04-2022 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:23
Koets89 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:56:
[...]

Ja, klopt. Nou heb je voor 3 tientjes een ultrasonische cleaner, maar waar houdt het op? Elke avond in Cafiza laten weken kan ook, maar ook niet ideaal.
Ja Cafiza doet wonderen :) voor puck screen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fk0qr1qyY8Kd5IIrPFUw928c5Ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYPBT81xvpJiQ7vHNAtB17Ph.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Wat voor verhoudingen genieten hier de voorkeur voor het maken van een Americano? Ik heb de 'espresso' nu aardig op de smaak die ik wil obv James Hoffmanns video en ben nu verder aan het kijken hoe ik de verschillende dranken kan optimaliseren. Natuurlijk is alles een kwestie van smaak, maar een zekere basis is altijd leuk om mee te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

200 mL kop, 150 mL kokend water uit de boiler en daarbovenop een dubbele espresso. Ik schep - als ik niet te lui ben - de crema laag er nog af. Het doet niet heel veel qua smaak.
Mijn gasten die niet van espresso houden vinden een Americano wel lekker, en deze heb ik nog nooit klachten over gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
Hoe behandelen jullie je water? Ik lees wat positieve dingen over Third Wave Water maar zie er niks over terug in dit topic. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Bulder schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:55:
Hoe behandelen jullie je water? Ik lees wat positieve dingen over Third Wave Water maar zie er niks over terug in dit topic. Heeft iemand daar ervaring mee?
Over waterbehandeling is in dit topic zeker het nodige gezegd. Laten we voorop stellen dat het Nederlandse water eigenlijk gewoon erg goed is. Een filter kan die smaak negatief beïnvloeden.

Velen hier gebruiken toch wel iets van filters (Brita/BWT, zowel kan als in line, of van die filterpatronen voor in het reservoir). Hoofdreden is doorgaans het voorkomen van kalk in de machine. Er zijn er ook wel die hun water niet behandelen. Afhankelijk van hoe eenvoudig je machine te ontkalken is kun je dat overwegen.

Als het echt gaat om waterrecepten kun je nog een heel diep rabbit hole in. Laat je ons je bevindingen weten? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik behandel het heel lief: ik zet de kraan open doe het in de houder. >:)
Zonder gekheid: ik vraag me af of je met het Nederlandse kraanwater verschil gaat proeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

The Hoff heeft een live Cupping via YT gedaan waarbij je Third Wave water zakjes kreeg. Ik heb van 3 liter gedemineraliseerd water cupping water gemaakt en daar de cupping mee gedaan. Wat ik over had van de lekkerste koffie heb ik ook gecupt met tapwater.

De verschillen zijn subtiel. Nederlands water is zo schoon en heeft zo weinig slechte componenten dat het verschil tussen de zakjes erg klein is. Wellicht is koffie van zakjeswater iets zoeter en iets complexer maar dat kan ook komen omdat ik zoveel moeite had gedaan om het te maken ;)

Ik denk niet dat ik het met een dubbelblind / driehoek test er uit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 22:23

headout

Oi oi!

Geen ervaring met 3rd wave water, wel met een Brita waterkan en maxtra waterfilters. Die staat in de koelkast en van daaruit wordt het waterreservoir in de machine bijgevuld. Met als doel om het kalk gehalte zo minimaal te houden. Of het wat doet qua smaak: daar was het me niet om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:27
Wij hebben thuis een ontkalker op al ons water binnen. Voor de rest neem ik dus gewoon kraantjes water. Er is met die zakjes misschien nog iets winst te halen, maar betwijfel of ik dat kan herkennen. Ben blij met de smaak van mijn koffie, dus laat het hier voorlopig bij. En dankzij de ontkalker geen last van kalkaanslag in mijn waterkoker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Een vraag aan Jura E8 gebruikers, zouden jullie eens kunnen meten wat de temperatuur is van een espresso in een voorverwarmd kopje.

Bij mij was deze vanochtend 54graden, de temperatuur lijkt behoorlijk te schommelen, eerdere metingen kwamen ook hierop uit en een enkele keer was deze rond de 65 graden. Heter heb ik nog niet gemeten, machine temperatuur staat op zn hoogst.

Ik vindt dat vreemd voor een vol automaat.

[ Voor 9% gewijzigd door ramrodwillem op 04-04-2022 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

headout schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:30:
[...]

Geen ervaring met 3rd wave water, wel met een Brita waterkan en maxtra waterfilters. Die staat in de koelkast en van daaruit wordt het waterreservoir in de machine bijgevuld. Met als doel om het kalk gehalte zo minimaal te houden. Of het wat doet qua smaak: daar was het me niet om te doen.
Mijn Expobar is inmiddels uit reparatie bij van Pommeren terug oOo en ik heb gevraagd hoeveel kalk er was vastgezet. Dit bleek ontzettend mee te vallen. Mijn routine met het regenereren van ionwisselaars icm Flevolands water (4,4 dH) is dus blijkbaar goed genoeg om ruim drie jaar geen noemenswaardige kalkopbouw in mijn machine te krijgen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:01
ramrodwillem schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:52:
Een vraag aan Jura E8 gebruikers, zouden jullie eens kunnen meten wat de temperatuur is van een espresso in een voorverwarmd kopje.

Bij mij was deze vanochtend 54graden, de temperatuur lijkt behoorlijk te schommelen, eerdere metingen kwamen ook hierop uit en een enkele keer was deze rond de 65 graden. Heter heb ik nog niet gemeten, machine temperatuur staat op zn hoogst.

60.5 graad bij hoge temperatuurinstelling en voorverwamd kopje. Lijkt idd niet zo heel heet te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ja lijkt me ook erg laag, kijken of er meer metingen binnen komen.

Ik heb nu wel 2 soorten bonen die beide niet zuur smaken of in ieder geval een stuk minder dan mijn vorige bonen. Lijkt me dat als het water wel heet genoeg is dat de smaak dan nog beter wordt.

[ Voor 59% gewijzigd door ramrodwillem op 04-04-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
Ravhin schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:34:
[...]
The Hoff heeft een live Cupping via YT gedaan waarbij je Third Wave water zakjes kreeg. Ik heb van 3 liter gedemineraliseerd water cupping water gemaakt en daar de cupping mee gedaan. Wat ik over had van de lekkerste koffie heb ik ook gecupt met tapwater.

De verschillen zijn subtiel. Nederlands water is zo schoon en heeft zo weinig slechte componenten dat het verschil tussen de zakjes erg klein is. Wellicht is koffie van zakjeswater iets zoeter en iets complexer maar dat kan ook komen omdat ik zoveel moeite had gedaan om het te maken ;)

Ik denk niet dat ik het met een dubbelblind / driehoek test er uit kan halen.
Heb inderdaad Hoffmann's cupping van meerdere aanbieders gezien, en hij vond de onderlinge verschillen redelijk minimaal. Daar zat dan weer geen controlegroep van filter/kraanwater bij, dus ik vind het moeilijk inschatten wat de daadwerkelijke toegevoegde waarde van die producten is.

Persoonlijk vind ik het verschil tussen kraan- en Brita water best groot, dus dat geeft voor mij aan dat er ergens een optimale balans van mineralen te vinden moet zijn. Het kraanwater in Nederland is ongetwijfeld erg goed, maar de kans dat er bij ons toevallig perfect water voor espresso's uit de kraan stroomt lijkt me vrij gering.

Ik bestel denk ik gewoon een rits producten en kijk even wat ik er zelf van vind. Misschien merk ik 0 verschil, maar ook in dat geval is het fijn om een variabele weg te kunnen strepen uit de formule voor de perfecte espresso.

Even wat anders trouwens, zijn er nog Tweakers naar het Amsterdam Coffee Festival geweest dit weekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ramrodwillem schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:52:

Paar maanden terug gemeten, was toen boven de 60C.
HoppyF in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Bulder schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:37:
[...]

Heb inderdaad Hoffmann's cupping van meerdere aanbieders gezien, en hij vond de onderlinge verschillen redelijk minimaal. Daar zat dan weer geen controlegroep van filter/kraanwater bij, dus ik vind het moeilijk inschatten wat de daadwerkelijke toegevoegde waarde van die producten is.

Persoonlijk vind ik het verschil tussen kraan- en Brita water best groot, dus dat geeft voor mij aan dat er ergens een optimale balans van mineralen te vinden moet zijn. Het kraanwater in Nederland is ongetwijfeld erg goed, maar de kans dat er bij ons toevallig perfect water voor espresso's uit de kraan stroomt lijkt me vrij gering.

Ik bestel denk ik gewoon een rits producten en kijk even wat ik er zelf van vindt. Misschien merk ik 0 verschil, maar ook in dat geval is het fijn om een variabele weg te kunnen strepen uit de formule voor de perfecte espresso.

Even wat anders trouwens, zijn er nog Tweakers naar het Amsterdam Coffee Festival geweest dit weekend?
Yes, op vrijdag geweest.

Betreft water, hier is nog enorm veel winst te behalen denk ik. Met name door het toevoegen van mineralen.
Ga hier binnenkort ook mee experimenteren. Zowel voor espresso als voor filter.

Op het ACF stond ook een stand gericht op waterfilters. Deze filterden ook eerst het water en voegden er later ook mineralen aan toe.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ok thx, maar dat is toch ook veel te laag, ben jij er nog verder mee aan de slag gegaan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Bulder schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:37:
[...]

Ik bestel denk ik gewoon een rits producten en kijk even wat ik er zelf van vind. Misschien merk ik 0 verschil, maar ook in dat geval is het fijn om een variabele weg te kunnen strepen uit de formule voor de perfecte espresso.

o.a. Third Water heeft ook Espresso water - mineralen die je veilig kan toevoegen aan je dure dualboiler zonder bang te hoeven zijn voor schaaldelen (dat is in ieder geval wat hun website zegt ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
ramrodwillem schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:48:
[...]

Ok thx, maar dat is toch ook veel te laag, ben jij er nog verder mee aan de slag gegaan ?
Ik kan nog wel eens meten maar de koffie die er nu uit komt is zeker niet lauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:55
Ok, ik was laaiend enthousiast over mijn 4-jaar-oude Baratza Sette 270W...tot dit weekend....
In 1x werd ik opeens geconfronteerd met het geluid in het onderstaande filmpje van een andere Sette-eigenaar.

Blijkbaar is de overbreng (gearbox) van de motor naar de maalschijven uitgevoerd in kunststof en slijt dit na verloop van tijd. In Nederland geen onderdeel te vinden via de normale kanalen maar gelukkig wel via Duitsland. Wil je alleen de overbreng vervangen dan kijk je naar een kostenpost van 55 euro en kun je er donder op zeggen dat je na 2-4 jaar weer aan de beurt bent. Schijnbaar hebben ze na 2020 wel wat verbetering doorgevoerd in het ontwerp, maar ik blijf het een beetje goedkoop vinden om op zulke cruciale onderdelen een plastic overbreng te gebruiken.

Zo ziet het vervangen van een overbreng eruit

[ Voor 7% gewijzigd door Joarie op 04-04-2022 14:50 ]

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:39
Joarie schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:50:
Ok, ik was laaiend enthousiast over mijn 4-jaar-oude Baratza Sette 270W...tot dit weekend....
In 1x werd ik opeens geconfronteerd met het geluid in het onderstaande filmpje van een andere Sette-eigenaar.

Blijkbaar is de overbreng (gearbox) van de motor naar de maalschijven uitgevoerd in kunststof en slijt dit na verloop van tijd. In Nederland geen onderdeel te vinden via de normale kanalen maar gelukkig wel via Duitsland. Wil je alleen de overbreng vervangen dan kijk je naar een kostenpost van 55 euro en kun je er donder op zeggen dat je na 2-4 jaar weer aan de beurt bent. Schijnbaar hebben ze na 2020 wel wat verbetering doorgevoerd in het ontwerp, maar ik blijf het een beetje goedkoop vinden om op zulke cruciale onderdelen een plastic overbreng te gebruiken.

[YouTube: Baratza Sette 270 Bad Noise]
Dit is exact de reden dat ik niet voor de Baratza heb gekozen maar een Eureka Mignon. Ik wilde eigenlijk de Sette 270Wi kopen maar las zoveel verhalen over kapotte aandrijvingen dat ik het niet aandurfde. 500-600 euro voor een apparaat wat na 2-4 jaar gewoon kapot gaat vind ik gewoon niet goed genoeg. Wel jammer want de 270Wi heeft Grind-by-Weight en dat lijkt me nog steeds heel chill.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Ozzie schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:08:
[...]

Dit is exact de reden dat ik niet voor de Baratza heb gekozen maar een Eureka Mignon. Ik wilde eigenlijk de Sette 270Wi kopen maar las zoveel verhalen over kapotte aandrijvingen dat ik het niet aandurfde. 500-600 euro voor een apparaat wat na 2-4 jaar gewoon kapot gaat vind ik gewoon niet goed genoeg. Wel jammer want de 270Wi heeft Grind-by-Weight en dat lijkt me nog steeds heel chill.
Yup, dit was in 2018 nog niet echt bekend en de maler was net op de markt. Was toen ook aan het twijfelen over een Eureka echter de malen op gewicht trok me over de streep en heeft ook heel veel gebracht. De shots waren echt zeer consistent en je kon zien dat 0,2 gram al een verschil gaf.

Eens kijken als ik hem gerepareerd heb of hij op marktplaats gaat en er een ander voor in de plaats komt.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:05
Joarie schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:50:

[YouTube: Baratza Sette 270 Bad Noise]
Deze club al eens een berichtje gedaan?
https://www.itmonderdelen.nl/baratza.html

Ik heb er voor mn encore onderdelen gekocht. Ze reageren iig inhoudelijk vlot en goed op mail. Misschien kunnen zij je aan onderdelen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
  • Laatst online: 12-09 14:43

wij

Onlangs heb ik 6kg koffiebonen besteld van het merk Gimoka. Deze bonen zien er sowieso niet heel goed uit zien, verschillende afmetingen, kleuren, gebroken bonen etc. Een deel van de bonen is bedekt met een soort schimmelachtig laagje. Op Reddit las ik dat dit ook kristallen zouden kunnen zijn van stofjes die in de bonen zitten. Zouden jullie deze bonen gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_MUu1mIqMMU5sAQI9Z9qNAkaqw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVwCwd8wpgPC9zE8InkJlgGZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3qJSGyHkHxOLa7038618hNcWxw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxgf163cLkeMELGFbKcBRugz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Y-pG9b2yK7PI4ZbvZkP3Tv0Bts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYPXIbT55CPH4RTv6WjqztWy.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koets89
wij schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:09:
Onlangs heb ik 6kg koffiebonen besteld van het merk Gimoka. Deze bonen zien er sowieso niet heel goed uit zien, verschillende afmetingen, kleuren, gebroken bonen etc. Een deel van de bonen is bedekt met een soort schimmelachtig laagje. Op Reddit las ik dat dit ook kristallen zouden kunnen zijn van stofjes die in de bonen zitten. Zouden jullie deze bonen gebruiken?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou ze niet gebruiken. Ze lijken ook niet gelijkmatig gebrand. Verschillende afmetingen van bonen kan prima in een blend, maar dit ziet er verder gewoon ongezond uit.

edit: Waar heb je ze gekocht en voor welke prijs. Anders gewoon teruggaan/terug sturen met de opmerking dat je dit niet acceptabel vindt.

[ Voor 4% gewijzigd door Koets89 op 04-04-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij

wij

Koets89 schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:14:
[...]

Ik zou ze niet gebruiken. Ze lijken ook niet gelijkmatig gebrand. Verschillende afmetingen van bonen kan prima in een blend, maar dit ziet er verder gewoon ongezond uit.
Thanks! Volgens de marketing afdeling bestaat de koffie uit 12 verschillende soorten Arabica koffie die allemaal afzonderlijk zijn gebrand. Maar dan verwacht je idd niet zo'n kleurverschil. Ik maak me vooral zorgen over die aanslag, dat heb ik nog nooit eerder gezien op koffiebonen.

Het zijn hele goedkope bonen (4,75 euro per kg), maar dan nog moet het gewoon gezond zijn. Ik heb al contact gezocht met leverancier, maar nog geen reactie.

[ Voor 19% gewijzigd door wij op 04-04-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Raymond schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:58:
[...]

Deze club al eens een berichtje gedaan?
https://www.itmonderdelen.nl/baratza.html

Ik heb er voor mn encore onderdelen gekocht. Ze reageren iig inhoudelijk vlot en goed op mail. Misschien kunnen zij je aan onderdelen helpen?
Die website vond ik inderdaad ook via Baratza zelf maar zag niet het onderdeel ertussen staan. Heb via diezelfde verwijzingssite van Baratza een duitse aanbieder gevonden die ook levert aan Nederland (Himmelpfort Kaffee). Inmiddels het bericht dat het onderdeel aangeboden is aan DHL. Eens kijken hoe snel dat gaat.

Vond het trouwens overdreven om de set te kopen van motor + gearbox (a 100+ euro). Maar ik gok dat er vast een ander plastic onderdeeltje sneuvelt bij de installatie waardoor dit alsnog moet gebeuren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:01
HoppyF schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:29:
[...]

Ik kan nog wel eens meten maar de koffie die er nu uit komt is zeker niet lauw.
Net nog een lungootje gedaan en die kwam tot 81+ gr, dus misschien toch iets met espresso specfiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
wij schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:17:
[...]

Thanks! Volgens de marketing afdeling bestaat de koffie uit 12 verschillende soorten Arabica koffie die allemaal afzonderlijk zijn gebrand. Maar dan verwacht je idd niet zo'n kleurverschil. Ik maak me vooral zorgen over die aanslag, dat heb ik nog nooit eerder gezien op koffiebonen.

Het zijn hele goedkope bonen (4,75 euro per kg), maar dan nog moet het gewoon gezond zijn. Ik heb al contact gezocht met leverancier, maar nog geen reactie.
Ziet er erg ongezond uit.
Hoe is de geur?
Prijs is laag maar dan nog moet het er normaal uitzien en niet zoals op de foto.
Dan kun je nog beter supermarkt koffiebonen kopen bij AH deze week.
(Perla in de aanbieding 1+1 gratis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij

wij

HoppyF schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:51:
[...]

Ziet er erg ongezond uit.
Hoe is de geur?
Prijs is laag maar dan nog moet het er normaal uitzien en niet zoals op de foto.
Dan kun je nog beter supermarkt koffiebonen kopen bij AH deze week.
(Perla in de aanbieding 1+1 gratis).
De geur is normaal. De productiedatum is in augustus 2021, dus de verse koffiegeur is wel wat minder sterk. Maar het ruikt niet verkeerd verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Tsja. Voor nog geen €5 de kilo kan je ook geen echte kwaliteit verwachten denk ik.
Komt op mij over als lage kwaliteit restjes die ze geblend hebben.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Alouwerse schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:22:
Tsja. Voor nog geen €5 de kilo kan je ook geen echte kwaliteit verwachten denk ik.
Komt op mij over als lage kwaliteit restjes die ze geblend hebben.
Inderdaad.
Wellicht dat een tweede pak er beter uitziet.
(als het kilo verpakkingen zijn)
Ik zou het niet zomaar gaan drinken en eerst de reactie van de verkoper afwachten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:31
Zojuist de Niche Zero besteld. Is eindelijk weer beschikbaar om te bestellen. Levering in juni, dus nog even geduld hebben. Kan ik die tijd mooi gebruiken om mijn mokkapot techniek nog wat bij te schaven voordat de koffiemolen deze weer helemaal omver gaat gooien. :)

No matter the age, never lose the Kramer inside

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
Hmtsjmftsch schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:06:
Zojuist de Niche Zero besteld. Is eindelijk weer beschikbaar om te bestellen. Levering in juni, dus nog even geduld hebben. Kan ik die tijd mooi gebruiken om mijn mokkapot techniek nog wat bij te schaven voordat de koffiemolen deze weer helemaal omver gaat gooien. :)
Ga je veel plezier van hebben. Vind het wat betreft workflow nog steeds een van de beste espresso malers. Niche nu niet meer in bezit door andere molens, mis hem zo nu en dan wel.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• dreamscape
Ik kon het toch niet laten.... Na jaren tevreden gebruik gemaakt te hebben van mijn oude ECM Cellini, werd het tijd voor iets nieuws. Ik wilde iets met PID, rotatiepomp, vaste aansluiting en liefst een dubbele boiler. Eigenlijk een ECM Synchronica, maar dat werd me gewoon te duur. Maar een jong gebruikte R58 is ook prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYgau_ki4QTjAx_2s0fpLhiiLG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWiOljB4zDwpikLvHnB2VgAW.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, de wateruitloop hangt even in een fles, want de kraan drupt nog een beetje (veel). Hij heeft nog even wat liefde nodig, maar dat wordt allemaal opgelost. Nu alleen nog even een paar keukenkastjes demonteren om een waterleiding (en afvoer) aan te sluiten.

* dreamscape prijst zich gelukkig met een vrouw die al dat soort strapatsen prima vindt... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

RvdH schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:50:
[...]
Inmiddels contact gehad met de winkel en ze gaan me een nieuw setje maalschijven opsturen. Ik had ook ergens gelezen dat er bij Eureka's soortgelijke issues zijn geweest met verkeerd geproduceerde maalschijven of iets dergelijks.. dus ik hoop dat dat het oplost!
Zo.. anderhalve maand verder en eindelijk zijn de nieuwe maalschijven er. Ze lijken het al een stuk beter te doen, 11,5 sec geeft mij 14gr koffie. Nog even verder proberen om te zien of er nu ook eindelijk consistentie in zit, of ik altijd die 14gr koffie krijg bij 11,5s. De smaak is in elk geval goed, vergelijkbaar met de smaak die ik uit de Niche krijg.

Dus het lijkt erop dat ik straks twee prima grinders heb. Dan neig ik er naar de Niche weer door te verkopen..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wij

wij

HoppyF schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:37:
[...]

Inderdaad.
Wellicht dat een tweede pak er beter uitziet.
(als het kilo verpakkingen zijn)
Ik zou het niet zomaar gaan drinken en eerst de reactie van de verkoper afwachten.
Verkoper reageerde gelukkig heel netjes :) . Ik krijg nu een vervangend product opgestuurd (plus 1kg gratis voor het ongemak), en bonen van de foto's mag ik weggooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
wij schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:39:
[...]

Verkoper reageerde gelukkig heel netjes :) . Ik krijg nu een vervangend product opgestuurd (plus 1kg gratis voor het ongemak), en bonen van de foto's mag ik weggooien.
Netjes opgelost!
Ondanks de budget bonen goed afgehandeld zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

dreamscape schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:59:
--> foto's Rocket <--
* dreamscape prijst zich gelukkig met een vrouw die al dat soort strapatsen prima vindt... ;)
<3 <3 <3 en dan ook nog zo'n vrouw *;
Ik heb helemaal geen nieuwe machine nodig. Nou ja, die van mij maakt wel lawaai. Ik zal de missus ook weer eens lief aankijken. En een waterontharder plus hydrofoor aanschaffen. 8)7

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
wij schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:39:
[...]

Ah top. Ondanks dat ze niet duur waren sloeg de staat van die bonen nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij

wij

Koets89 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:36:
[...]

Ah top. Ondanks dat ze niet duur waren sloeg de staat van die bonen nergens op.
Ja klopt, het moet wel gewoon gezond zijn etc. Dat zou los moeten staan van de kiloprijs.

Ik heb de laatste maanden verschillende kwaliteitsbonen / melanges geprobeerd van Brandzaak en van Cafe du Jour. Ook heb ik een koffieproeverij / workshop gedaan (waar ik in blinde test Robusta gek genoeg lekkerder vond dan Arabica). Ondank dat ik de versgebrande koffie lekker vind, en ik ook wel echt verschil proef, vroeg ik me af of het prijsverschil het echt waard is voor mij. Vandaar dat ik nu weer eens een goedkope koffie wilde proberen.

In het verleden was ik meestal wel tevreden met Gimoka. In ieder geval hebben de zakken een ventiel, dat zie je lang niet bij alle budget koffie. Ik ben nog steeds een beetje zoekende naar welke koffie voor mij de beste prijs/kwaliteitsverhouding heeft. Maar deze batch van Gimoka koffie had dat in ieder geval niet..

[ Voor 3% gewijzigd door wij op 07-04-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:41
Ozzie schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:08:
[...]

Ik wissel dagelijks van maling (filter en espresso), maar heel accuraat is hij daardoor niet als je dat heel belangrijk vindt. Kan zo 0.1-3gr schelen op een espresso, of meer bij filter. Maar het gemak is dat wel waard.
Mijne is uit 11-2019, dus ik hoop dat hij nog even meegaat :) Enige wat kapot is gegaan is het sluitingsmechanisme van de topper, maar dat is omdat mijn dochter het leuk vindt eraan te draaien, en dat ging een keer niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
wij schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:47:
[...]
In het verleden was ik meestal wel tevreden met Gimoka. In ieder geval hebben de zakken een ventiel, dat zie je lang niet bij alle budget koffie. Ik ben nog steeds een beetje zoekende naar welke koffie voor mij de beste prijs/kwaliteitsverhouding heeft. Maar deze batch van Gimoka koffie had dat in ieder geval niet..
Voor goed en betaalbaar geef ik meestal als tip:
* Blommers (Espresso & Filter)
* Hoofdkwartier (espresso)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:02
Ik bestel maandelijks bij Het Hoofdkwartier en de bonen die ik bestel zijn meestal ook geschikt voor slow koffie, staat vermeld bij extra info (toepassingen).

Ik heb wel 2 malers, want veel te vaak stond mijn Niche Zero nog op filtermaling en mocht ik telkens 18g de vuilbak in kieperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
RigolleM schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:23:
[...]

Ik bestel maandelijks bij Het Hoofdkwartier en de bonen die ik bestel zijn meestal ook geschikt voor slow koffie, staat vermeld bij extra info (toepassingen).

Ik heb wel 2 malers, want veel te vaak stond mijn Niche Zero nog op filtermaling en mocht ik telkens 18g de vuilbak in kieperen.
Ja persoonlijk vind ik Hoofdkwartier daar niet de beste partij voor maar ze branden zeker goede koffie voor een betaalbare prijs. Vrienden en familie verwijs ik altijd naar die twee.
Zelf gebruik ik ook voor Filter een andere molen met specifieke filter burrs.
Voor Filter heb ik eigenlijk altijd Friedhats. Heerlijk!!

[ Voor 3% gewijzigd door robbynaish op 07-04-2022 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
robbynaish schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:26:
[...]
Voor Filter heb ik eigenlijk altijd Friedhats. Heerlijk!!
Zal ik eens proberen, maar voor de prijs van 250g bonen heb ik bij Het Hoofdkwartier 500g bonen :/

Lekker heeft ook z'n grenzen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
RigolleM schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:51:
[...]

Zal ik eens proberen, maar voor de prijs van 250g bonen heb ik bij Het Hoofdkwartier 500g bonen :/

Lekker heeft ook z'n grenzen :+
Het is wat prijzig, maar Friedhats is wel echt geweldig. Wel echt ander (prijs)klasse dan hoofdkwartier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
Koets89 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:43:
[...]

Het is wat prijzig, maar Friedhats is wel echt geweldig. Wel echt ander (prijs)klasse dan hoofdkwartier.
Tja het is een dure hobby.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joarie
Zo, de Baratza Sette 270W is weer werkend. Er zit een nieuwe gearbox / overbreng nu in. Wel vreemd dat je voor 1 plastic overbrengsetje de hele kop moet vervangen (gok 2 euro onderdeel vs 50 euro onderdeel).

Wel één groot voordeel met deze wissel: ik vermoed dat ze de kop ook een verbetering hebben gegeven want het malen is opeens 80% stiller. Ik schrik er bijna van

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfTh1Cr82xLlyifVph0tbVnA6xA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDrehnTihlpvJs0VIQXbZvg3.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FipWtRMu7aGXIQqecQiSoECXSrY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMH74V6tAHJ2E0uunhFVnHWJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NBPASkAsI5pvLvqNWf7zKepq5Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UD9V4Cj7zZhpqQwXPt5iEFAH.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwOmW2coQQV7bDvtCfFj81o4fWw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HG2ENW2BclBwuCslBnuixH2k.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4sbREQr1XhkbuFQ0vGMsMZove4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llA8vGzsu1OPUHc19BsdZekr.jpg?f=fotoalbum_medium

De betreffende boosdoener:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMSO-EHWVYD6zdqGNhVQ0ZbnXAM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDM11PEvzUVDzMv56neVibBU.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLsSxOEf9RLInaecYtOrentlb60=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3f8qc3t2tCkN0CYduaGHhUZx.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 14% gewijzigd door Joarie op 07-04-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Joarie schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:44:
Zo, de Baratza Sette 270W is weer werkend. Er zit een nieuwe gearbox / overbreng nu in. Wel vreemd dat je voor 1 plastic overbrengsetje de hele kop moet vervangen (gok 2 euro onderdeel vs 50 euro onderdeel).

Wel één groot voordeel met deze wissel: ik vermoed dat ze de kop ook een verbetering hebben gegeven want het malen is opeens 80% stiller. Ik schrik er bijna van

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De betreffende boosdoener:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
80% stiller, ik krijg bijna spijt dat ik de mijne weggedaan heb..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
RoosW schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:48:
[...]

80% stiller, ik krijg bijna spijt dat ik de mijne weggedaan heb..
Ja het is heel opmerkelijk. Al sluit ik niet uit dat het wellicht ook kan komen dat ik de kap helemaal aansluitend terug heb gemonteerd (kan een kier van 3 mm zien op de bovenkant). Wellicht is daardoor de klankkast ook verminderd. Maar ik wil die theorie niet testen want dit geluid is dikke prima :+

Retrospectief kon ik wellicht zien aankomen dat de molen op zijn eind liep:
- Ik had opeens steeds vaker last van gewichtsafwijkingen tijdens het malen. Op een gegeven moment 1 op de 5 maalsels.
- Ik moest de maalinstelling bijna op minimale waarde (7 - 9) zetten om niet de koffie te snel te laten doorlopen. Met de nieuwe kop zit ik opeens op 18(!) voor hetzelfde resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Joarie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:57:
[...]

Ja het is heel opmerkelijk. Al sluit ik niet uit dat het wellicht ook kan komen dat ik de kap helemaal aansluitend terug heb gemonteerd (kan een kier van 3 mm zien op de bovenkant). Wellicht is daardoor de klankkast ook verminderd. Maar ik wil die theorie niet testen want dit geluid is dikke prima :+

Retrospectief kon ik wellicht zien aankomen dat de molen op zijn eind liep:
- Ik had opeens steeds vaker last van gewichtsafwijkingen tijdens het malen. Op een gegeven moment 1 op de 5 maalsels.
- Ik moest de maalinstelling bijna op minimale waarde (7 - 9) zetten om niet de koffie te snel te laten doorlopen. Met de nieuwe kop zit ik opeens op 18(!) voor hetzelfde resultaat
Opmerkelijk dat zo’n tandwiel zo brak is uitgevoerd.
Waarom niet gewoon een stalen tandwiel?
Die slijt nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Wat denk je van prijs technisch, is misschien wel 10x zo duur een ijzeren tandwiel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
ramrodwillem schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:12:
Wat denk je van prijs technisch, is misschien wel 10x zo duur een ijzeren tandwiel.
Dat is dan zeker 50 cent ipv 5 cent. Een plastic tandwieltje dat zo belast wordt is vragen om problemen. Prima voor goedkoop consumenten spul, maar toch niet voor een maler van die prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
cryptapix schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:20:
[...]

Dat is dan zeker 50 cent ipv 5 cent. Een plastic tandwieltje dat zo belast wordt is vragen om problemen. Prima voor goedkoop consumenten spul, maar toch niet voor een maler van die prijs?
Is toch een leuk verdien model, het zo bouwen dat het net na de garantie overlijd, en dan een paar euro tandwielen en overig plastic verkopen voor 50,- ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
cryptapix schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:20:
[...]

Toen ik jaren geleden een andere maler zocht, heb ik ook naar die Sette gekeken. Zodra ik hem in real life (of 'in the flesh', maar in dit geval 'in the cheap plastic') zag, was ik meteen genezen. Het ding is niet goedkoop, maar in alles straalt hij uit 'goedkoop consumentenspul'.

En dan had ik de binnenkant dus nog niet eens bekeken.

Het komt uit de lengte of de breedte. Je kunt geavanceerde functies hebben, een mooie afwerking of een geweldig prijskaartje. Kies twee van de drie. Alledrie is onmogelijk.

Functionaliteit en lage prijs, dat kan. Dan krijg je zo'n Sette. Of een Lelit MaraX. De gebruikte materialen en afwerking zijn echt sub par, maar je hebt wel veel bang for bucks. In het geval van een MaraX blijft het heel (maar is het lelijk dun gammel plaatwerk, maar het verklaart wellicht de cirklejerk online). In het geval van zo'n Sette blijft het helaas niet heel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@dreamscape eens. Maar wat die Mara X betreft, ik heb die nooit in het echt gezien. Heb zelf een Lelit Bianca en als die Mara X dezelfde build quality heeft, dan is het wat mij betreft echt wel een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
@dreamscape wat voor een 'Whole Latte Love' opmerking is mij dit zeg? 8)7

@cryptapix zo ziet een Mara X er van binnen uit. Ziet er volgens mij behoorlijk deftig uit...
Pagina: 1 ... 134 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1